Zal ik hier ook eens iets delen? Een projectje waarmee ik de afgelopen tijd regelmatig bezig ben geweest.
Op ander plaatsen (oa. Vogons en vroeger ook hier) wordt nogal eens gesproken over hoe goed de Intel 440BX chipset wel niet is. En wat een rek er op zit.
Ik dacht: dat wil ik ook!
Moederbord: Asus P3B-F.
Een hoge kwaliteit moederbord met de befaamde i440BX chipset voor slot 1 processors. Een van de latere BX bordjes, dus stabiel en geoptimaliseerd. De laatste BIOS versie ondersteunt Coppermine CPU's
CPU: Pentium 3 933.
Een Coppermine socket 370 gevalletje. Inderdaad, op een BX... die voor de Pentium 2 is ontworpen.
Slotket.
Zo'n S370 CPU past niet in een slot 1 connector. Dus hier is de meest kale slotket die je kunt vinden. Maar het werkt!
RAM: 4x 128MB SDRAM, 7ns.
Oké, eentje is officieel 6ns... bij gebrek aan een vierde 7ns latje. De BX vind ze leuk!
Videokaart: Point of View met nVidia Geforce 4 MX440 GPU
"MX440 with AGP 8x" volgens de POST display maar MX480 op het label... een hoger nummertje verkoopt beter toch?
Met 128MB om Need For Speed 2 SE te draaien... misschien wat overkill. Ondersteunt AGP8x... zit-ie dan, op een BX plank te sukkelen met AGP2x
LAN: Een Realtek 8139 kaartje.
Schattig... Ik had even niks beters liggen.
USB 2: een willekeurig VIA based USB kaartje.
Binnenkort nog eens kijken of ik er nog een met een NEC chip heb.
Geluid: Sound Blaster Live.
Wat anders, voor een Pentium 3.
Internetconnectiviteit:
Mocht je hem nog herkennen: onderaan bungelt nog een echte, onvervalste telefoonmodem.
Opslag: Maxtor, 13GB harde schijf.
Ja, deze doet het nog! Echt waar, je gelooft het niet! 1999 als datumcode dus eigenlijk nog periode-correct ook.
Opslag 2: een Compactflash adapter.
Ik kan niet meer zonder in een retro-systeem.[/li]
DVD-station: Creative 6x
Waarom ook niet, die gaten voorin moeten toch een keer dicht. Werkt wel, maar eigenlijk meer voor de show.
CD-RW: iets van HP.
Dat hoort in een P3. Hoe moet je anders al de spelletjes van je vriendjes kopiëren?
Floppus Drive: 3,5" uiteraard.
Je moet er toch op een of andere manier achter komen welke diskettes het niet meer doen en welke nog half goed zijn.
Oh ja, de CPU koeler heb ik vervangen door een iets grotere. Anders kreeg de CPU het wat benauwd.
Niet dat de P3-933 nou zo'n heethoofd is, maar deze is doorgeklokt naar 1050MHz. Een frontside bus van 150MHz vraagt toch wat meer van je processor en dus goede koeling. Te meer omdat de CPU een lichte aanval kreeg op de standaard 1,75v. Daarom mocht deze naar 1,85v om stabiel te blijven --> koelen.
Ook de nieuwe koeler staat op dezelfde manier op de CPU om wat lucht over de BX chip er onder te blazen... geen idee of deze anders de 150MHZ nog leuk vindt.
Een Tualatin staat nog op mijn verlanglijstje, maar daar heb ik geen slotket voor helaas. En geen idee of de BIOS die wel lief vindt...
De grafische kaart draait nu op "AGP 3x" zoals ik het graag noem. Doordat de AGP bus met een divider van 2/3 lineair meeschaalt met de frontside bus, draait deze nu op 100MHz. De doorvoersnelheid schaalt daar ook lekker op met deze videokaart.
Deze draait nu op Windows 98 en DirectX 8.2.
---
Zonder benchmarks geen prestaties. Daarom wat 3Dmark 99 scores er bij.
Met het 7,5ns PC133 geheugen (CL3) dat er eerst in zat en op 133MHz frontside bus (waarvoor de 933 bedoeld is)
5765 3D marks
13871 CPU 3D marks
Met het 7ns PC133 geheugen (CL2) dat er nu in zit en op 133MHz frontside bus
7224 3D marks
14989 CPU 3D marks
Met het 7ns PC133 geheugen (CL2) dat er nu in zit en op 150MHz frontside bus
7616 3D marks
16053 CPU 3D marks
Al met al een lekker vlotte Pentium 3!