Het grote Retro Game PC topic

Pagina: 1 ... 5 ... 82 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan het niet laten om dit plaatje met jullie te delen:
Afbeeldingslocatie: https://www.vogons.org/download/file.php?id=90630&mode=view

Yep, Voodoo2 en PowerVR PCX2 in zelfde systeem werkend. Icm P3-1400S draait het ook erg snel >:)
Alleen jammer dat de PowerVR drivers het 3DFx tabblad uit Display Properties gedrukt heeft - ik had ze beide naast elkaar erin, maar toen werkte de PCX2 niet. Sowieso erg gevoelige, lastige kaart trouwens...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 14:10
Waarschijnlijk is dit "vloeken in de kerk", aangezien dit half retro maar ook nieuw is. Ik heb sinds dit weekend een NuXT V2.0 moederbord van Monotech. LGR heeft er al eens een gereviewed, maar dat was een oudere versie (ontbrak o.a. nog een backplate, videokaart was toen nog geïntegreerd op het moederbord en was er ook nog geen tweede PS/2 aansluiting).

Het is een IBM XT Clone. De versie die ik heb is uitgerust met een snellere NEC V20 processor en een Intel 8087 math coprocessor:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50273439168_941a786e31_z.jpg

Het is een moederbord wat zowel wat oude retro onderdelen heeft, maar toch met moderne zaken is uitgerust zoals een CF interface en ATX voeding aansluiting (moederbord zorgt voor -5 volt). Het heeft daarnaast een optionele PC/104 SVGA kaart, welke een wat nieuwere video processor heeft, maar daardoor wel compatibel is met CGA, EGA, Hercules en VGA. Je kan er eventueel ook een oude 8-bit ISA videokaart in steken, maar die heb ik niet liggen, dus dan is dit een goede optie. Ik ben nog van plan er een Ad Lib clone kaart in te zetten, maar die is al ruim een maand onderweg en nog niet opgedoken. Qua aansluitingen is het ook relaxed, want er zitten twee PS/2 aansluitingen op en een VGA aansluiting, dus je kan wat nieuwere randapparatuur ook aansluiten. Heb dit systeem opgebouwd samen met een gemodde Gotek met Flashfloppy zodat ik ook niet meer afhankelijk ben van oude floppy's die onbetrouwbaar worden en toch kan genieten van het DOS tijdperk van die tijd.

Ik gebruik deze machine nu om weer wat oude DOS games te spelen uit mijn jeugdjaren. Ergens is het wel jammer dat het geen 386 is, want de wat latere games draaien er niet op. Het is nog steeds lekker traag, dus qua performance is dit zeker er een die gewoon mee kan draaien tussen de echte retro machines uit die tijd.

Er draait een BIOS op van Sergey Kiselev (die heeft eigenlijk ook de basis gelegd voor dit moederbord). Daarnaast is XT-IDE ook geïntegreerd op het moederbord, een populaire upgrade die ook nog wel in menig retro machine wordt toegepast.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/50273439028_ccab19656e_z.jpg

DOS 6.22 draait er prima op en daarnaast kan er ook Windows 3.0 op draaien. Ondanks dat het niet echt retro is in de zin dat het oud is, is de hardware in de basis dat wel. De processor en co-processor zijn gewoon echt uit die tijd en geen emulatie met FPGA's, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Iemand hier ervaring met het aanpassen van de default config van de Steam Controller onder Windows98(SE)?

Ik wil graag wat gamen met een controller onder Windows 98...

De Steam controller vind ik zelf de beste vergeleken met de 360 en de DS4 controllers.
Start menu ingame werkt zoals het hoort (en je kan het menu bedienen) en wireless werkt ook direct, met universal usb drivers voor Windows 98se.

Alleen sommige keys hebben een dubbele functie en weer andere keys kunnen helemaal niet toegewezen worden.

De 360 en DS4 controllers heb ik uiteindelijke volledig aan de praat gekregen en alles is ook toe te wijzen... enkel draadloos is vrijwel onmogelijk en een start menu binding voor elkaar krijgen ook niet.

Systeempje:

Bitfenix Comrade (Niet beige, wel moderne indeling en redelijke airflow met 3x Arctic F12 op 7v)
Asus A7V333 mobo (zelfs een tweede ergens opgezocht ivm backup :) > Universal AGP slot ook voor Voodoo 3000 AGP
512mb kingston
Athlon Xp3000+
FX5200
Diamond Monster 3d II Voodoo 2 12 mb
OCZ Vertex II 90gb ssd met IDE adapter

De PCI afdekplaatjes express weggelaten ivm positieve airflow pressure.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9irGFMFMzLwxp5ecxFp33godxjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PsGCMRloeub7jbOiFEdasuHI.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-09-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

captain007 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:08:
Waarschijnlijk is dit "vloeken in de kerk", aangezien dit half retro maar ook nieuw is. Ik heb sinds dit weekend een NuXT V2.0 moederbord van Monotech. LGR heeft er al eens een gereviewed, maar dat was een oudere versie (ontbrak o.a. nog een backplate, videokaart was toen nog geïntegreerd op het moederbord en was er ook nog geen tweede PS/2 aansluiting).

Het is een IBM XT Clone. De versie die ik heb is uitgerust met een snellere NEC V20 processor en een Intel 8087 math coprocessor:
[Afbeelding]
Vloeken in de kerk? Als een XT hier niet on-topic is zou ik niet weten waar wel :P
Het is een moederbord wat zowel wat oude retro onderdelen heeft, maar toch met moderne zaken is uitgerust zoals een CF interface en ATX voeding aansluiting (moederbord zorgt voor -5 volt). Het heeft daarnaast een optionele PC/104 SVGA kaart, welke een wat nieuwere video processor heeft, maar daardoor wel compatibel is met CGA, EGA, Hercules en VGA. Je kan er eventueel ook een oude 8-bit ISA videokaart in steken, maar die heb ik niet liggen, dus dan is dit een goede optie. Ik ben nog van plan er een Ad Lib clone kaart in te zetten, maar die is al ruim een maand onderweg en nog niet opgedoken. Qua aansluitingen is het ook relaxed, want er zitten twee PS/2 aansluitingen op en een VGA aansluiting, dus je kan wat nieuwere randapparatuur ook aansluiten. Heb dit systeem opgebouwd samen met een gemodde Gotek met Flashfloppy zodat ik ook niet meer afhankelijk ben van oude floppy's die onbetrouwbaar worden en toch kan genieten van het DOS tijdperk van die tijd.
Het is vooral erg duur, je hebt er flink de portemonnaie voor moeten trekken. Op zich is de prijs allerminst onredelijk voor wat je krijgt, maar je kunt voor dat bedrag heel wat originele XT-klasse apparaten kopen.
Ik gebruik deze machine nu om weer wat oude DOS games te spelen uit mijn jeugdjaren. Ergens is het wel jammer dat het geen 386 is, want de wat latere games draaien er niet op. Het is nog steeds lekker traag, dus qua performance is dit zeker er een die gewoon mee kan draaien tussen de echte retro machines uit die tijd.
XT is inderdaad een fors slag trager dan 386 enzo - eigenlijk alleen geschikt voor de spellen die niet op 386 draaien want te snel. Wat dat betreft ben ik benieuwd naar je ervaringen met die VGA - dat Sergey gekozen heeft voor een VGA output is goed te begrijpen aangezien originele TTL monitoren uitermate schaars zijn tegenwoordig, maar bij XT is VGA zelf niet zo nuttig - de laatste XT-klasse apparaten werden er wel mee geleverd, maar erg weinig VGA software zou lekker draaien op een XT. Dan ben je meer op Hercules/CGA/EGA aangewezen. EGA zal wel goed draaien, maar hoe gaan Hercules en CGA? Kan het ook de wat minder gangbare (maar doorgaans betere!) pallettes gebruiken, of composite mode emuleren?
Er draait een BIOS op van Sergey Kiselev (die heeft eigenlijk ook de basis gelegd voor dit moederbord). Daarnaast is XT-IDE ook geïntegreerd op het moederbord, een populaire upgrade die ook nog wel in menig retro machine wordt toegepast.

[Afbeelding]

DOS 6.22 draait er prima op en daarnaast kan er ook Windows 3.0 op draaien. Ondanks dat het niet echt retro is in de zin dat het oud is, is de hardware in de basis dat wel. De processor en co-processor zijn gewoon echt uit die tijd en geen emulatie met FPGA's, etc.
Yup. Het is mooi spul. Heb zelf een paar Olivetti's liggen, incl een M240 (hun meest XT-achtige apparaat, zij het met 8086 ipv 8088) die het zowaar nog doet, dus ik heb zo'n bord niet nodig. Wel zou ik nog een keer de Xi8088 van Sergey Malinov willen bouwen, een soldeerkit voor een 8088 ISA SBC - maar dat is me meer om de leerzame uitdaging te doen dan omdat ik echt (nog) een XT wil. Oh, en voor de lol zou ik het met USSR kloon-chips van Intel en reguliere 74-logic willen bouwen :+

Oslik blyat! Oslik!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:47

Thandor

SilverStreak

dion_b schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 23:41:
Kan het niet laten om dit plaatje met jullie te delen:
[Afbeelding]

Yep, Voodoo2 en PowerVR PCX2 in zelfde systeem werkend. Icm P3-1400S draait het ook erg snel >:)
Alleen jammer dat de PowerVR drivers het 3DFx tabblad uit Display Properties gedrukt heeft - ik had ze beide naast elkaar erin, maar toen werkte de PCX2 niet. Sowieso erg gevoelige, lastige kaart trouwens...
Leuke combo! Ergens ligt er dus nog een uitdaging om de display properties van beide kaarten actief te hebben :P .

Zat zelf laatst ook te denken om een PowerVR PCX2 systeem te bouwen, maar heb daar nog geen tijd voor vrijgemaakt. De twee PowerVR kaarten die ik heb komen uit augustus en oktober 1997 dus het leek mij interessant om dit te combineren met een AMD K6-233ANR uit oktober 1997. Zit dan wel met een wat zwakke FPU voor bepaalde games maar uiteindelijk is het denk ik leuker om het te bouwen en wat aan te klooien dan het daadwerkelijk actief te gebruiken.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-06 14:10
dion_b schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:41:
Het is vooral erg duur, je hebt er flink de portemonnaie voor moeten trekken. Op zich is de prijs allerminst onredelijk voor wat je krijgt, maar je kunt voor dat bedrag heel wat originele XT-klasse apparaten kopen.
Ja goedkoop is het zeker niet. Aan de andere kant heb ik buiten het moederbord eigenlijk wel allemaal relatief goedkope onderdelen kunnen inzetten die niet het einde van de wereld kosten. Had ook geen zin om allemaal naar spare parts te moeten zoeken en nu kan ik gewoon standaard componenten gebruiken die goed voorhanden zijn. Een hobby mag geld kosten :)
dion_b schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:41:
Wat dat betreft ben ik benieuwd naar je ervaringen met die VGA - dat Sergey gekozen heeft voor een VGA output is goed te begrijpen aangezien originele TTL monitoren uitermate schaars zijn tegenwoordig, maar bij XT is VGA zelf niet zo nuttig - de laatste XT-klasse apparaten werden er wel mee geleverd, maar erg weinig VGA software zou lekker draaien op een XT. Dan ben je meer op Hercules/CGA/EGA aangewezen. EGA zal wel goed draaien, maar hoe gaan Hercules en CGA? Kan het ook de wat minder gangbare (maar doorgaans betere!) pallettes gebruiken, of composite mode emuleren?
Ik heb CGA en Hercules nog niet uitgeprobeerd. Er zitten wel een aantal DIP switches op het moederbord om wat compatibility modes in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 18:23
@Cyphax mbt oude computers of onderdelen bij kringloop winkels komt idd heel soms voor.
Maar veelal is dat pentium 4 of hoger, of ze moeten zich toevallig vergist hebben dat je nog een 486 zult vinden, het komt eigenlijk altijd meteen in de electronica afval container omdat kringloopwinkels daar meer geld voor krijgen dan in de winkel.

Ze hebben daar een team vrijwilligers voor die ze (schoon) strippen en dan krijgen ze daar best veel voor terug, oude computers zit nog best veel goud/silver etc, natuurlijk ontkennen ze dat stevig maar ik heb de kiloprijs gevonden bij een broker wat ze ervoor krijgen en dat zijn aardige bedragen...

Sommige kringloop winkels hier hebben de containers op een plek staan waar je het kan zien.
1 kringloopwinkel heb ik zover gekregen dat ze het in de winkel willen zetten maar het gaat allemaal heel moeizaam, ze geven het allemaal aan wel te willen maar even later zie je weer 1 in de container liggen...

Incidenteel kom ik nog een oud kaartje tegen maar complete computers eigenlijk nooit (behalve in de container).

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 07-09-2020 18:52 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• frapex
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:37

frapex

got r00t

Ik ben bezig met het pimpen van een AMD 486DX2-66 VLB setje (40x2=80MHz met 16MB RAM). Recent heb ik de L2 cache uitgebreid van 128KB naar 256KB. Doom loopt daar maar liefst 2,2fps sneller mee (27,5 fps -> 29,7 fps) :+. Ik vond het niet nodig om de bestaande 20ns SRAM te vervangen door de 15ns SRAM die ik bijgeprikt heb, dus qua memory timings zit ik nog steeds vast aan een cache burst instelling van 3-2-2-2.

Ik ben nu aan het kijken naar de processor en het geheugen. Het moederbord heeft nog plek voor een 72-pin SIMM socket (dat uit kostenbesparing achterwege is gelaten), heeft er iemand nog tips waar ik zo'n 72-pin SIMM socket vandaan kan halen (solderen geen probleem)?

Verder heb ik al vele jaren een AMD 5x86-p75 133Mhz liggen maar kan deze niet kwijt op mijn 5V moederbord. Heeft er nog iemand tips hoe ik deze processor kan gebruiken zonder 'em door te laten branden? Het liefst heb ik een interposer die het voltage terugbrengt naar 3,45V, maar die zijn extreem schaars tegenwoordig.

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Thandor schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:54:
[...]
Leuke combo! Ergens ligt er dus nog een uitdaging om de display properties van beide kaarten actief te hebben :P
Eigenlijk wel, maar als ik eerlijk ben kan die hele PCX2 me redelijk weinig boeien. Het is een interessant zijspoor - maar er is zo weinig software voor geschreven dat ook nog eens ver weg is van mijn eigen gamevoorkeuren, dat het puur een curiositeit is. Die demo's zijn wel *erg* mooi :9
Zat zelf laatst ook te denken om een PowerVR PCX2 systeem te bouwen, maar heb daar nog geen tijd voor vrijgemaakt. De twee PowerVR kaarten die ik heb komen uit augustus en oktober 1997 dus het leek mij interessant om dit te combineren met een AMD K6-233ANR uit oktober 1997. Zit dan wel met een wat zwakke FPU voor bepaalde games maar uiteindelijk is het denk ik leuker om het te bouwen en wat aan te klooien dan het daadwerkelijk actief te gebruiken.
Dat probleem herken ik al te goed. Ik heb vanavond eindelijk de bedrading van m'n opstelling onder handen genomen (voeding van Edirol UM-550 MIDI-patchbay verwijderd, een paar weken nadat ik de UM-550 zelf door een voor USB voeding gemodde Roland A-880 vervangen had, verder 5-poort netwerkswitchje vervangen door 16-poort managed geval). Wat ik niet gedaan heb is daadwerkelijk met de aangesloten spullen spelen, geen tijd meer voor 8)7
frapex schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:49:
[...]

Ik ben nu aan het kijken naar de processor en het geheugen. Het moederbord heeft nog plek voor een 72-pin SIMM socket (dat uit kostenbesparing achterwege is gelaten), heeft er iemand nog tips waar ik zo'n 72-pin SIMM socket vandaan kan halen (solderen geen probleem)?
Een dood moederbord met 72p SIMM sockets? :P

Anders: Ali natuurljk https://www.aliexpress.com/item/33010016868.html
Verder heb ik al vele jaren een AMD 5x86-p75 133Mhz liggen maar kan deze niet kwijt op mijn 5V moederbord. Heeft er nog iemand tips hoe ik deze processor kan gebruiken zonder 'em door te laten branden? Het liefst heb ik een interposer die het voltage terugbrengt naar 3,45V, maar die zijn extreem schaars tegenwoordig.
Inderdaad is een interposer de oplossing. Of je moederbord moet 3.3/3.45V kunnen doen met wat aanpassingen. Welk bord is het?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

@frapex voordat je aan het solderen gaat, check even goed wat dat moederbord daadwerkelijk aan kan. Ik heb ooit eens een 286 extra geheugen gegeven, bleek dat ik moest kiezen tussen on board en SIPP's. Laten die nou beiden 1 MB zijn geweest...schoot ik geen reet mee op dus :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@dion_b Een dood moederbord met 72-pin SIMM sockets lijkt mij ook een goed idee! :P Ik probeer zo min mogelijk nieuw spul aan te schaffen, het is natuurlijk ook de hobby om oude meuk met (kapotte) oude meuk te repareren. AliExpress is ook een optie, maar dan is het ook maar de vraag wat je krijgt. En heb er maar 1x nodig, niet 5x :+. Het moederbord betreft (hoogstwaarschijnlijk) een ASI (AQUARIUS SYSTEMS) VESA BUS 486 MB-4D33/50NR-02 (overige codes: MB-4050NR-AB, 2C4X2A30) met UMC UM82C491/82C493 chipset. Handleiding heb ik gevonden op https://stason.org/TULARC...IED-486-486SX-DX-DX2.html, maar daar heeft het moederbord twee VLB sloten, ik heb er drie.

@The Eagle Goede tip, volgens de handleiding kan het moederbord met 64MB RAM overweg. Ik zou dus ook 4x 30-pin 16MB RAM modules op eBay kunnen aanschaffen, maar om daar nou bijna E50 voor neer te tellen...

Dus wie o wie heeft er nog een interposer en/of een kapot moederbord met 72-pin SIMM sockets? Ik heb er advertenties van gemaakt een tijdje terug, voor details zie mijn V&A O-).

Asus A7N8X-X, AMD XP2400+, 2.5GB Infineon+Samsung DDR333, Radeon x1600 Pro, 2x Fujitsu MAP3735NC 10Krpm SCSI 73GB, Seagate Medalist 17.2GB, LiteOn DVD 16x48x, LiteOn 48x12x48, Promise UDMA100/TX2, Adaptec 2110S Ultra3, 2x EIZO FlexScan (F931 & F930)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

frapex schreef op zondag 13 september 2020 @ 14:27:
@dion_b Een dood moederbord met 72-pin SIMM sockets lijkt mij ook een goed idee! :P Ik probeer zo min mogelijk nieuw spul aan te schaffen, het is natuurlijk ook de hobby om oude meuk met (kapotte) oude meuk te repareren. AliExpress is ook een optie, maar dan is het ook maar de vraag wat je krijgt.
Bij SIMM sloten zou ik me daar weinig zorgen om maken. Sowieso, ik bestel er veel en heb steevast exact wat ik bestelde gekregen - al was dat niet altijd exact wat ik wilde/bedoelde.
En heb er maar 1x nodig, niet 5x :+. Het moederbord betreft (hoogstwaarschijnlijk) een ASI (AQUARIUS SYSTEMS) VESA BUS 486 MB-4D33/50NR-02 (overige codes: MB-4050NR-AB, 2C4X2A30) met UMC UM82C491/82C493 chipset. Handleiding heb ik gevonden op https://stason.org/TULARC...IED-486-486SX-DX-DX2.html, maar daar heeft het moederbord twee VLB sloten, ik heb er drie.
Deze?

Afbeeldingslocatie: https://www.picclickimg.com/d/w1600/pict/233357862776_/MB-4D33-50NR-Socket-3-ISA-VLB-motherboard-UMC-chipset.jpg

Zo ja helaas inderdaad geen (eenvoudige) manier om 3.3V erop te krijgen.
@The Eagle Goede tip, volgens de handleiding kan het moederbord met 64MB RAM overweg. Ik zou dus ook 4x 30-pin 16MB RAM modules op eBay kunnen aanschaffen, maar om daar nou bijna E50 voor neer te tellen...
Je ziet ze af en toe goedkoper, ik heb 4x 16MB 30p voor minder dan EUR 20 op de kop getikt.
Dus wie o wie heeft er nog een interposer en/of een kapot moederbord met 72-pin SIMM sockets? Ik heb er advertenties van gemaakt een tijdje terug, voor details zie mijn V&A O-).
Voor dat bord: check je DM O-)

Qua interposer: ja, ik heb er eentje die ik zelf nog heb moeten repareren (de VRM MOSFET was afgebroken), met 5x86-133 er inderdaad op, maar nee, die gaat niet weg :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@dion_b ja dat is 'em, op de "Made in Taiwan" na. Ik kan er ook een VRM opzetten maar dan moet ik het bord gaan doormeten en gaan modden, daar moet ik nog flink wat moed voor verzamelen. Ik heb tenslotte maar een moederbord, falen is geen optie. Wat betreft de 486 interposer, lucky you :o.

[ Voor 5% gewijzigd door frapex op 14-09-2020 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-06 19:34
Ik heb 2 oude XT's afgestoft die ik op zolder had liggen. Een Vtech Laser XT/3 (monochrome en CGA) en een Olivetti M240 (CGA/EGA). Beiden met originele monitor en keyboard werken ze nog perfect. De batterij was bij beide system wel gaan lekken (gelijk los gesoldeerd), maar heeft zo te zien geen schade aangericht. Een paar printsporen vertonen oxidatie, maar volgens de multimeter doen ze het ook nog.
Beide XT's zijn uitgerust met 640kb geheugen en de laser is zelfs uit te breiden met 512kb op het moederbord (met 32 chips!).

Ik ben nu met name bezig om de Olivetti M240 te upgraden. Heb er een geluidskaart in gestopt en een XT-IDE met CF kaart om er bestanden op te kunnen zetten. Heb ook joysticks gekocht, die ik wilde aansluiten op de geluidskaart, maar die krijg ik om de een of andere reden niet aan de praat.

De geluidskaart is een Aztech AZT1605. Ik heb het vermoeden dat de kaart 'fout' geconfigureerd is en misschien de joystick poort is disabled of op een verkeerd IRQ staat ingesteld. De soundblaster/adlib werkt wel gewoon met SET BLASTER=A220 I5 D1, in hoeverre er spellen zijn die er echt gebruik van maken (Met Bubble bobble, Keen4 en Prince of Persia getest). De kaart werkt overigens alleen als ik de jumper op 'software configuration' zet. Zodra ik hem op 'EEPROM configuration' zet wil het hele systeem niet meer opstarten, doordat hij de hardeschijf niet meer vindt. Met checkit heb ik ontdekt dat de hardeschijf (Controller kaart) standaard op IRQ5 zit, dus het zou best kunnen dat hier het conflict in zit.

Ik heb alle originele drivers en utilities van internet af weten te plukken, maar de utilities (HWSET.EXE en DIAGNOSTICS.EXE) geven vage foutmeldingen, scrambled code of loopt gewoon vast. Ik heb het vermoeden dat deze software niet compatible is met de 8086 CPU (volgens mij een AMD) die erin zit. Zou dat kunnen?

Ik heb op Ebay een NECv20 besteld, omdat ik had gelezen dat deze ook 286 code kan uitvoeren, in de hoop dat deze wel de utilities kan runnen. Maar die is er volgens de tracking code pas rond de kerst :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@FunFair wat betreft de oxidatie, behandel de oxiderende spoortjes en ruim daaromheen met azijn, gebruik bijvoorbeeld een wattenstaafje. Accuzuur is een sluipmoordenaar en ettert gewoon door. Wat betreft de geluidskaart, een XT (8086, 8088) gaat niet verder dan IRQ 7 (8-bit), een AT (286+) t/m IRQ 15 (16-bit). Voor de geluidskaart initialisatie kan je UNISOUND gebruiken, die werkt ook met XT's (https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=72553).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
frapex schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:47:
@FunFair wat betreft de oxidatie, behandel de oxiderende spoortjes en ruim daaromheen met azijn, gebruik bijvoorbeeld een wattenstaafje. Accuzuur is een sluipmoordenaar en ettert gewoon door. Wat betreft de geluidskaart, een XT (8086, 8088) gaat niet verder dan IRQ 7 (8-bit), een AT (286+) t/m IRQ 15 (16-bit). Voor de geluidskaart initialisatie kan je UNISOUND gebruiken, die werkt ook met XT's (https://www.vogons.org/viewtopic.php?t=72553).
Thanks! die tool ga ik uitproberen.

Ik heb de sporen wel behandeld met azijn, maar ze blijven zwart. Ik had begrepen dat je na behandeling van azijn het eigenlijk ook weer moet afdichten, zodat er geen lucht meer bij komt, maar heb ook gelezen dat nagellak geen goed idee was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

@FunFair je kan de oxidatie eventueel wat opschuren met heel fijn schuurpapier, of heel voorzichtig weg krassen met een kleine schroevendraaier, maar is meer cosmetisch dan noodzaak; het is nu toch al geoxideerd. In nagellak kunnen stoffen zitten die juist voor oxidatie zorgen. Ik smeer er in zo'n geval wat blanke autolak (touch-up set) op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
frapex schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 21:49:
Ik ben bezig met het pimpen van een AMD 486DX2-66 VLB setje (40x2=80MHz met 16MB RAM). Recent heb ik de L2 cache uitgebreid van 128KB naar 256KB. Doom loopt daar maar liefst 2,2fps sneller mee (27,5 fps -> 29,7 fps) :+. Ik vond het niet nodig om de bestaande 20ns SRAM te vervangen door de 15ns SRAM die ik bijgeprikt heb, dus qua memory timings zit ik nog steeds vast aan een cache burst instelling van 3-2-2-2.
Hoe zie jij fps in doom?
Benchmarks zijn in realtics.

Ik had niet echt het idee dat extra cache wat oplevert zolang je maar cache vs geen cache hebt en het liefst zo snel mogelijk 15ns ipv 20ns.

Dus volgensmij kun je beter die 20ns modules eruit halen zodat de boel op 15ns werkt.
Ben hier met een DX2 van geen cache naar 128kb gegaan(15ns) maar een spectaculaire winst vond ik het nou niet echt, ik had er meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

FunFair schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 13:11:
Ik heb alle originele drivers en utilities van internet af weten te plukken, maar de utilities (HWSET.EXE en DIAGNOSTICS.EXE) geven vage foutmeldingen, scrambled code of loopt gewoon vast. Ik heb het vermoeden dat deze software niet compatible is met de 8086 CPU (volgens mij een AMD) die erin zit. Zou dat kunnen?
De clone 8088/8086'ers van de bekende merken (bijv. AMD, Sharp, Siemens, Fujitsu) zijn 100% clones van het originele design. Geen reverse engineering dus. Volgens mij zijn zelfs de Oekraïnse clones zoals de Kvazar zijn identiek. In mijn American Research Corporation (ARC 8088) kan de Russische Kvazar KM1810BM prima communiceren in 1'en en 0'en :).
Ik heb op Ebay een NECv20 besteld, omdat ik had gelezen dat deze ook 286 code kan uitvoeren, in de hoop dat deze wel de utilities kan runnen. Maar die is er volgens de tracking code pas rond de kerst :P
De NEC V20 is een 8088-compatible CPU (dus niet voor de 8086, dan moet je de V30 hebben) met een groot deel van de 80188 instructieset en kan daarmee een reeks 80286-code uitvoeren. Sommige software die een 286 vereisen, hebben eigenlijk aan een 80186/80188 genoeg maar omdat die CPU's nooit in consumer PC's terecht is gekomen is de logische stap om minimaal een 286 te vereisen.

Al met al is de V20 en de V30 een leuke creatie en zeker een klein beetje sneller dan respectievelijk de 8088 en 8086.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb 2 oude XT's afgestoft die ik op zolder had liggen. Een Vtech Laser XT/3 (monochrome en CGA) en een Olivetti M240 (CGA/EGA). Beiden met originele monitor en keyboard werken ze nog perfect. De batterij was bij beide system wel gaan lekken (gelijk los gesoldeerd), maar heeft zo te zien geen schade aangericht. Een paar printsporen vertonen oxidatie, maar volgens de multimeter doen ze het ook nog.
Beide XT's zijn uitgerust met 640kb geheugen en de laser is zelfs uit te breiden met 512kb op het moederbord (met 32 chips!).
Wel GVD, je bent gewoon nr.2 hier die een M240 heeft die ik al erg lang aan het zoeken ben (welke hier zelf heeft gestaan in de 90's) :P
Ik ben nu met name bezig om de Olivetti M240 te upgraden. Heb er een geluidskaart in gestopt en een XT-IDE met CF kaart om er bestanden op te kunnen zetten. Heb ook joysticks gekocht, die ik wilde aansluiten op de geluidskaart, maar die krijg ik om de een of andere reden niet aan de praat.

De geluidskaart is een Aztech AZT1605. Ik heb het vermoeden dat de kaart 'fout' geconfigureerd is en misschien de joystick poort is disabled of op een verkeerd IRQ staat ingesteld. De soundblaster/adlib werkt wel gewoon met SET BLASTER=A220 I5 D1, in hoeverre er spellen zijn die er echt gebruik van maken (Met Bubble bobble, Keen4 en Prince of Persia getest). De kaart werkt overigens alleen als ik de jumper op 'software configuration' zet. Zodra ik hem op 'EEPROM configuration' zet wil het hele systeem niet meer opstarten, doordat hij de hardeschijf niet meer vindt. Met checkit heb ik ontdekt dat de hardeschijf (Controller kaart) standaard op IRQ5 zit, dus het zou best kunnen dat hier het conflict in zit.

Zolang het Real-mode betreft zou de V20 286 code kunnen uitvoeren.
The V20 Instruction Set Architecture (ISA) included several instructions not executed by the 8088. These included instructions for bit manipulation, packed BCD operations, multiplication, and division. They also included new real-mode instructions from the Intel 80286

C:\>_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

mr_evil08 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:45:
[...]

Hoe zie jij fps in doom?
Benchmarks zijn in realtics.
35 * 2134 / het aantal realtics == FPS :). Deze formule geldt enkel voor Doom v1.9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Thandor schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:49:
[...]
De clone 8088/8086'ers van de bekende merken (bijv. AMD, Sharp, Siemens, Fujitsu) zijn 100% clones van het originele design. Geen reverse engineering dus. Volgens mij zijn zelfs de Oekraïnse clones zoals de Kvazar zijn identiek. In mijn American Research Corporation (ARC 8088) kan de Russische Kvazar KM1810BM prima communiceren in 1'en en 0'en :).

[...]
De NEC V20 is een 8088-compatible CPU (dus niet voor de 8086, dan moet je de V30 hebben) met een groot deel van de 80188 instructieset en kan daarmee een reeks 80286-code uitvoeren. Sommige software die een 286 vereisen, hebben eigenlijk aan een 80186/80188 genoeg maar omdat die CPU's nooit in consumer PC's terecht is gekomen is de logische stap om minimaal een 286 te vereisen.

Al met al is de V20 en de V30 een leuke creatie en zeker een klein beetje sneller dan respectievelijk de 8088 en 8086.
oh shit... dus die V20 gaat helemaal niet werken als vervanging? Was net blij dat ik die had weten te vinden... had ook wel zitten googlen op V30, maar die kwam ik nergens tegen.

-edit-
Ok de V30 is ook prima te vinden. Wel wat 'duurder' op ebay. Zit ik straks met een V20 waar ik niks mee kan.. dat is wel jammer.
Vinnie schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:50:
[...]

Wel GVD, je bent gewoon nr.2 hier die een M240 heeft die ik al erg lang aan het zoeken ben (welke hier zelf heeft gestaan in de 90's) :P
Haha sorry... Ik had je eerdere reactie ook al gelezen in dit topic dat je er één zocht. De M240 is niet zoveel op internet over te vinden, kom je steeds bij de M24 uit.
Ik heb deze machine ooit 2e hands gekocht bij een of andere handelaar voor 100 gulden, toen de Pentium machines net op de markt kwamen. Veel plezier van gehad op de basisschool. Ook leuk om al je oude QBasic programma's weer terug te vinden. Was heel blij dat de hardeschijf het nog deed :) Misschien was deze machine wel van jou :+

Foto's van de machines die ik heb staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5k2SY6Gs1PtOgQfWkYBYFDHAeFQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MU755BibD1kcGVJ6K5JsdRYX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRTwRW9cqv6lja0Uf7nl5P4WXQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6zNeZyNm8ysrN085K1xyawx.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 44% gewijzigd door FunFair op 19-09-2020 07:18 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

De geluidskaart is een Aztech AZT1605.
Nee, dat is de (2nd gen Aztech) chip erop. De kaart zelf heeft ws een of andere gare Sound Galaxy xxx naam, maar meest eenduidig is bij Aztech de FCC ID, Dat is ws iets als MMSN-8xx. Die x-jes geven aan wat voor vlees je exact in de kuip hebt. Dat kun je o.a.hier opzoeken: https://ilovepa.ws/2017/06/08/aztech-sound-cards/

Minpunt: de auteur heeft geen ervaring met 2nd gen, en dat is een issue, want die dingen hebben de naam nogal buggy te zijn :o

Ik heb het vermoeden dat de kaart 'fout' geconfigureerd is en misschien de joystick poort is disabled of op een verkeerd IRQ staat ingesteld. De soundblaster/adlib werkt wel gewoon met SET BLASTER=A220 I5 D1, in hoeverre er spellen zijn die er echt gebruik van maken (Met Bubble bobble, Keen4 en Prince of Persia getest). De kaart werkt overigens alleen als ik de jumper op 'software configuration' zet. Zodra ik hem op 'EEPROM configuration' zet wil het hele systeem niet meer opstarten, doordat hij de hardeschijf niet meer vindt. Met checkit heb ik ontdekt dat de hardeschijf (Controller kaart) standaard op IRQ5 zit, dus het zou best kunnen dat hier het conflict in zit.[/]
Vrijwel zeker. Maar stapje terug: "SET BLASTER" configureert niets, het is gewoon een variabele die aangeeft wat ingesteld is. Als je BLASTER niet correspondeert met hoe de kaart ingesteld is, gaat het mis, zeker op oude XT games die 100% op BLASTER leunt ipv te vragen waar het de kaart kan vinden :o

Inderdaad is I5 op XT geen goed idee ivm HDC. Alternatieven zijn 3 of 7. 3 conflicteert met COM2, 7 conflicteert met LPT. You choose :P
Zou kunnen ja, dit is waarschijnlijk een 16b kaart dus aanname is dat het minimaal in een AT gebruikt gaat worden. Heb je geen andere computer om de configuratie op te doen? Dat in EEPROM opslaan en dan in de M240 gebruiken met jumper op EEPROM configuration zou moeten werken.

Zo niet zou ik op zoek gaan naar een meer period-correcte kaart, liefst 8b ISA, maar in ieder geval met volledig hardwarematige jumper config - iets als een Aztech BX II (8b ISA, 1st gen) of een originele Sound Blaster of replica (ik kan de Snark Barker van harte aanbevelen :) ). Eenvoudiger en goedkoper (en op XT mis je SB niet zo,plus het heeft geen IRQ nodig): een AdLib replica.
FunFair schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:06:
[...]

Haha sorry... Ik had je eerdere reactie ook al gelezen in dit topic dat je er één zocht. De M240 is niet zoveel op internet over te vinden, kom je steeds bij de M24 uit.
Erg begrijpelijk:
- de M24 was legendarisch, een van de eerste XT clones met (veel) betere performance, vooral door 16b datapad van de 8086 CPU icm 16b videokaart en geheugen.
- de M24 is veel langer verkocht, jaar of vijf iirc.
- de M240 was een vereenvoudigde, goedkopere, meer compatibele remake van de M24. Veel mindere interessant en nodig om over te schrijven ;)

De M240 was muv de 8086 CPU verder 'gewoon' een XT met 8b bus enzo.

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle

The Eagle

Dat met die IRQ's en geluidskaarten kan ik me uit de Pentium tijd nog wel herinneren. De oplossing was eigenlijk vrij simpel: Kaart in een ander slot hangen, krijgt ie een ander IRQ op basis van het slot waar ie in zit. En dan die BLASTER config doen

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:40

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Zal ik hier ook eens iets delen? Een projectje waarmee ik de afgelopen tijd regelmatig bezig ben geweest.

Op ander plaatsen (oa. Vogons en vroeger ook hier) wordt nogal eens gesproken over hoe goed de Intel 440BX chipset wel niet is. En wat een rek er op zit.
Ik dacht: dat wil ik ook!

Moederbord: Asus P3B-F.
Een hoge kwaliteit moederbord met de befaamde i440BX chipset voor slot 1 processors. Een van de latere BX bordjes, dus stabiel en geoptimaliseerd. De laatste BIOS versie ondersteunt Coppermine CPU's

CPU: Pentium 3 933.
Een Coppermine socket 370 gevalletje. Inderdaad, op een BX... die voor de Pentium 2 is ontworpen.

Slotket.
Zo'n S370 CPU past niet in een slot 1 connector. Dus hier is de meest kale slotket die je kunt vinden. Maar het werkt!

RAM: 4x 128MB SDRAM, 7ns.
Oké, eentje is officieel 6ns... bij gebrek aan een vierde 7ns latje. De BX vind ze leuk!

Videokaart: Point of View met nVidia Geforce 4 MX440 GPU
"MX440 with AGP 8x" volgens de POST display maar MX480 op het label... een hoger nummertje verkoopt beter toch?
Met 128MB om Need For Speed 2 SE te draaien... misschien wat overkill. Ondersteunt AGP8x... zit-ie dan, op een BX plank te sukkelen met AGP2x

LAN: Een Realtek 8139 kaartje.
Schattig... Ik had even niks beters liggen.

USB 2: een willekeurig VIA based USB kaartje.
Binnenkort nog eens kijken of ik er nog een met een NEC chip heb.

Geluid: Sound Blaster Live.
Wat anders, voor een Pentium 3.

Internetconnectiviteit:
Mocht je hem nog herkennen: onderaan bungelt nog een echte, onvervalste telefoonmodem.

Opslag: Maxtor, 13GB harde schijf.
Ja, deze doet het nog! Echt waar, je gelooft het niet! 1999 als datumcode dus eigenlijk nog periode-correct ook.

Opslag 2: een Compactflash adapter.
Ik kan niet meer zonder in een retro-systeem.[/li]

DVD-station: Creative 6x
Waarom ook niet, die gaten voorin moeten toch een keer dicht. Werkt wel, maar eigenlijk meer voor de show.

CD-RW: iets van HP.
Dat hoort in een P3. Hoe moet je anders al de spelletjes van je vriendjes kopiëren?

Floppus Drive: 3,5" uiteraard.
Je moet er toch op een of andere manier achter komen welke diskettes het niet meer doen en welke nog half goed zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_VnOimRHU-iog-wGCTiOXI-P6TE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ldrs21RowDBO47ePQYBeR6e0.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkmunIhyAJZ-1RGGn_oIPqIMs9Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRpxValfsMGTIZ5nVV5LGXtp.jpg?f=fotoalbum_medium

Oh ja, de CPU koeler heb ik vervangen door een iets grotere. Anders kreeg de CPU het wat benauwd.

Niet dat de P3-933 nou zo'n heethoofd is, maar deze is doorgeklokt naar 1050MHz. Een frontside bus van 150MHz vraagt toch wat meer van je processor en dus goede koeling. Te meer omdat de CPU een lichte aanval kreeg op de standaard 1,75v. Daarom mocht deze naar 1,85v om stabiel te blijven --> koelen.
Ook de nieuwe koeler staat op dezelfde manier op de CPU om wat lucht over de BX chip er onder te blazen... geen idee of deze anders de 150MHZ nog leuk vindt.

Een Tualatin staat nog op mijn verlanglijstje, maar daar heb ik geen slotket voor helaas. En geen idee of de BIOS die wel lief vindt...

De grafische kaart draait nu op "AGP 3x" zoals ik het graag noem. Doordat de AGP bus met een divider van 2/3 lineair meeschaalt met de frontside bus, draait deze nu op 100MHz. De doorvoersnelheid schaalt daar ook lekker op met deze videokaart.

Deze draait nu op Windows 98 en DirectX 8.2.

---

Zonder benchmarks geen prestaties. Daarom wat 3Dmark 99 scores er bij.

Met het 7,5ns PC133 geheugen (CL3) dat er eerst in zat en op 133MHz frontside bus (waarvoor de 933 bedoeld is)
5765 3D marks
13871 CPU 3D marks

Met het 7ns PC133 geheugen (CL2) dat er nu in zit en op 133MHz frontside bus
7224 3D marks
14989 CPU 3D marks

Met het 7ns PC133 geheugen (CL2) dat er nu in zit en op 150MHz frontside bus
7616 3D marks
16053 CPU 3D marks

Al met al een lekker vlotte Pentium 3!

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Tualatin op P3B-F is zeker mogelijk, mits de juiste slotket/mods worden toegepast :)

https://www.mrufer.ch/pc/tualatin_e.html

Mocht je omhoog zitten, ik heb nog wel een Upgradeware Slot-T te ruil...

EDIT: vergeet het belangrijkste: mooie build :) Een authentieke overclock!

[ Voor 16% gewijzigd door Coppertop op 23-09-2020 20:13 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Hahaha dit soort overclocks maken alles nog een beetje interessant :p moet je nog een beetje moeite voor doen.
Dat gezegd hebbende: er staat hier nu een Pentium 200mmx op 233 MHz te draaien. Ook maar even een jumpertje verzet omdat het moederbord moet meer aan kan.

Met moderne spulletjes gaat het moederbord allerlei grappen met voltages en multipliers voor je regelen, dat is toch een beetje nep vind ik.

Die slot T is interessant, ik ga je zo even een DM sturen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Cyphax
  • Laatst online: 11-06 20:52

Cyphax

Moderator LNX
Waterbeesje schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:11:
Hahaha dit soort overclocks maken alles nog een beetje interessant :p moet je nog een beetje moeite voor doen.
Dat gezegd hebbende: er staat hier nu een Pentium 200mmx op 233 MHz te draaien. Ook maar even een jumpertje verzet omdat het moederbord moet meer aan kan.
Dat kon ik vroeger nou nooit met mijn P200MMX! Balen was dat, mobo (een Spacewalker van... hoe heten ze ook weer) bood er niks voor.
Nou heb ik nog een mobo en uiteraard heb ik die processor ook nog.. zou wel leuk zijn om na die 24 jaar dat alsnog voor elkaar te krijgen. :+

Saved by the buoyancy of citrus

• mr_evil08
Een goede tip voor iedereen: indien je met MS-DOS 6.22 en hoger aan de gang gaat zorg dan dat je pc niet meer dan 16MB ram heeft(voor de hele oude games).

Indien meer aanwezig kunnen ze gaan crashen, wat ik dus in praktijk al ondervonden heb.
Gebruik MS-DOS 5.0(gaat tot max 16mb) of schakel highmem tijdelijk uit.

highmem uitzetten> zet tijdelijk REM voor smartdrv.exe in autoexec.bat, daarmee schakel je dus highmem uit bij opstarten en heb je alleen 640kb ter beschikking, dit is voldoende voor de oude games.

Natuurlijk zijn er ook 3rd party tools om een virtueel limiet te maken maar persoonlijk hou ik daar niet van.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 23-09-2020 22:19 ]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Cyphax schreef op woensdag 23 september 2020 @ 21:55:
[...]

Dat kon ik vroeger nou nooit met mijn P200MMX! Balen was dat, mobo (een Spacewalker van... hoe heten ze ook weer) bood er niks voor.
Nou heb ik nog een mobo en uiteraard heb ik die processor ook nog.. zou wel leuk zijn om na die 24 jaar dat alsnog voor elkaar te krijgen. :+
Het kan zijn dat jouw 200MMX een multiplier lock heeft en daardoor niet op 3,5x 66MHz kan draaien. Een makkelijke en effectieve overclock is de FSB op 75MHz zodat je naar 225MHz gaat en winst boekt op I/O :).
mr_evil08 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:17:
Een goede tip voor iedereen: indien je met MS-DOS 6.22 en hoger aan de gang gaat zorg dan dat je pc niet meer dan 16MB ram heeft(voor de hele oude games).

Indien meer aanwezig kunnen ze gaan crashen, wat ik dus in praktijk al ondervonden heb.
Gebruik MS-DOS 5.0(gaat tot max 16mb) of schakel highmem tijdelijk uit.

highmem uitzetten> zet tijdelijk REM voor smartdrv.exe in autoexec.bat, daarmee schakel je dus highmem uit bij opstarten en heb je alleen 640kb ter beschikking, dit is voldoende voor de oude games.

Natuurlijk zijn er ook 3rd party tools om een virtueel limiet te maken maar persoonlijk hou ik daar niet van.
Heb je voorbeelden van dergelijke games? Zelf draai ik juist graag HIMEM en LOADHIGH (LH) om meer basis geheugen vrij te krijgen terwijl toch de CDROM driver en muis driver geladen zijn.

Sterker nog: ik heb mijn 286-12 een tijd geleden geüpgraded naar een 386SX-20 omwille van HIMEM.SYS, EMM386 en LH. Performance was niet het issue maar memory management is op een 386 een stuk makkelijker. Zeker als je wat meer randapparatuur en bijbehorende drivers hebt.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The Eagle schreef op woensdag 23 september 2020 @ 15:52:
Dat met die IRQ's en geluidskaarten kan ik me uit de Pentium tijd nog wel herinneren. De oplossing was eigenlijk vrij simpel: Kaart in een ander slot hangen, krijgt ie een ander IRQ op basis van het slot waar ie in zit. En dan die BLASTER config doen
Niet helemaal. Dat was hoe het (soms) werkte met PCI PnP. Bij ISA hebben alle sloten alle IRQ-lijnen beschikbaar en moet je het linksom of rechtsom configureren.

Overigens vind ik PnP en alle latere automagische meuk alleen maar de boel complexer maken. Met jumpers (of EEPROM config die je zelf doet) heb je het helemaal in de hand. Je weet welke opties mogelijk zijn en buiten jou kan niemand anders de boel verprutsen. Als er nu tientallen IRQ's geweest waren was dat ondoenlijk geweest, maar met max handjevol bruikbare prima te doen :)

Oslik blyat! Oslik!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Thandor schreef op woensdag 23 september 2020 @ 22:34:
[...]
Het kan zijn dat jouw 200MMX een multiplier lock heeft en daardoor niet op 3,5x 66MHz kan draaien. Een makkelijke en effectieve overclock is de FSB op 75MHz zodat je naar 225MHz gaat en winst boekt op I/O :).
Ik kon van het mobo volgens mij nooit de FSB verhogen. Als ik me goed herinner was die optie er gewoon niet. Maarja, meer dan 20 jaar geleden, ik kocht dat ding in '96 (ik heb de factuur natuurlijk nog wel ;)). Het moederbord heb ik helaas niet meer.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:54

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Coppertop

Binnenkort ga ik die mod uitvoeren, kan ik niet gewoon een weerstand solderen aan de achterkant van het slotket? Stukje makkelijker uit te voeren dan bij de pinnen van de processor zelf.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Cyphax schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:49:
[...]
Ik kon van het mobo volgens mij nooit de FSB verhogen. Als ik me goed herinner was die optie er gewoon niet. Maarja, meer dan 20 jaar geleden, ik kocht dat ding in '96 (ik heb de factuur natuurlijk nog wel ;)). Het moederbord heb ik helaas niet meer.
[...]

[...]
Heb je voorbeelden van dergelijke games? Zelf draai ik juist graag HIMEM en LOADHIGH (LH) om meer basis geheugen vrij te krijgen terwijl toch de CDROM driver en muis driver geladen zijn.

Sterker nog: ik heb mijn 286-12 een tijd geleden geüpgraded naar een 386SX-20 omwille van HIMEM.SYS, EMM386 en LH. Performance was niet het issue maar memory management is op een 386 een stuk makkelijker. Zeker als je wat meer randapparatuur en bijbehorende drivers hebt.
Een maximale multiplier van 3 op het moederbord gok ik? Dat was een design flaw in de originele socket 7: totaal niet toekomstbestendig.
Probeer eens een setting 1,5 :) unlocked MMXen slikken die als 3,5. Zo heb ik de mijne ook naar 233MHz getild. Overigens gaat mijn S7 mobo ook niet verder dan 66MHz fsb... maar op een super7 bord kan een MMX soms zo naar 250MHz of 300MHz op 2,5 of 3 x100: zie 'm dan eens een K6-2 300 voorbij vliegen!

Games die op >16MB niet meer willen zijn er, maar ik weet ook niet precies. Maar op andere plekken heb ik daarover wel dingen voorbij zien komen. Volgens mij is daar ook op Vogons een thread aan gewijd.

Probleem met >16MB is dat alles bovenin het geheugen gaat zitten, op hoge adressen. Dos vult het van bovenaf.
Als je software niet met hoge adressen overweg kan (>24 bit, zoals in de 286 en 386 de limiet is) zul je ook tegen die beperking aanlopen zonder himem/emm386. Voor mij ook reden om mijn 386DX40 op 8MB te houden voorlopig: geen gedoe met geheugenmanagement voor dit soort dingen. Een 486 en hoger op Win 3.1 of hoger mag best 32 of 64MB hebben (afhankelijk van het cache!) om swapping in Windows te voorkomen... maar dan gaan die specifieke spellen dus niet werken. Reden te meer om meerdere generaties computer te hebben :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
PD2JK schreef op donderdag 24 september 2020 @ 08:57:
@Coppertop

Binnenkort ga ik die mod uitvoeren, kan ik niet gewoon een weerstand solderen aan de achterkant van het slotket? Stukje makkelijker uit te voeren dan bij de pinnen van de processor zelf.
Volgens mij zou dat moeten werken, Ik heb de mod zelf nog nooit uitgevoerd.

• The Eagle

The Eagle

dion_b schreef op woensdag 23 september 2020 @ 23:45:
[...]

Niet helemaal. Dat was hoe het (soms) werkte met PCI PnP. Bij ISA hebben alle sloten alle IRQ-lijnen beschikbaar en moet je het linksom of rechtsom configureren.

Overigens vind ik PnP en alle latere automagische meuk alleen maar de boel complexer maken. Met jumpers (of EEPROM config die je zelf doet) heb je het helemaal in de hand. Je weet welke opties mogelijk zijn en buiten jou kan niemand anders de boel verprutsen. Als er nu tientallen IRQ's geweest waren was dat ondoenlijk geweest, maar met max handjevol bruikbare prima te doen :)
Ah klopt ja, I stand corrected. laatste keer dat ik daar mee prutste zal 1996 zijn geweest gok ik :P

Vwb dat geheugen: Staat me bij dat je XMS en EMS naast elkaar kon gebruiken en ik eea zelf ingedeeld had. 640 base mem, 640 - 16GB XMS en daarboven EMS. Kan dat?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waterbeesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 10:39:
[...]

[...]

Een maximale multiplier van 3 op het moederbord gok ik? Dat was een design flaw in de originele socket 7: totaal niet toekomstbestendig.
Probeer eens een setting 1,5 :) unlocked MMXen slikken die als 3,5. Zo heb ik de mijne ook naar 233MHz getild.
Nee hoor, helemaal geen flaw/beperking. 3.5x is altijd geimplementeerd met zelfde BF0/BF1 als 1.5x - welke gekozen wordt hangt af van CPU. So7 definieerde trouwens ook al BF2, die is gebruikt voor Tillamook en latere K6(-2/3) en MII CPU's. Dat oude borden geen BF2 settings implementeerde heeft weinig met platform te maken.
Overigens gaat mijn S7 mobo ook niet verder dan 66MHz fsb... maar op een super7 bord kan een MMX soms zo naar 250MHz of 300MHz op 2,5 of 3 x100: zie 'm dan eens een K6-2 300 voorbij vliegen!
3.5x100=350MHz is vaak nog te doen met de latere OPGA P55C CPUs. Dan heb je inderdaad een beest.
Games die op >16MB niet meer willen zijn er, maar ik weet ook niet precies. Maar op andere plekken heb ik daarover wel dingen voorbij zien komen. Volgens mij is daar ook op Vogons een thread aan gewijd.

Probleem met >16MB is dat alles bovenin het geheugen gaat zitten, op hoge adressen. Dos vult het van bovenaf.
Als je software niet met hoge adressen overweg kan (>24 bit, zoals in de 286 en 386 de limiet is) zul je ook tegen die beperking aanlopen zonder himem/emm386. Voor mij ook reden om mijn 386DX40 op 8MB te houden voorlopig: geen gedoe met geheugenmanagement voor dit soort dingen. Een 486 en hoger op Win 3.1 of hoger mag best 32 of 64MB hebben (afhankelijk van het cache!) om swapping in Windows te voorkomen... maar dan gaan die specifieke spellen dus niet werken. Reden te meer om meerdere generaties computer te hebben :)
Inderdaad. Het is dus zeker geen algemene issue met >16MB, maar alleen met zeer oude software, en yup, reden/smoesje om meerdere systemen te hebben ;)
The Eagle schreef op donderdag 24 september 2020 @ 11:12:
[...]

Ah klopt ja, I stand corrected. laatste keer dat ik daar mee prutste zal 1996 zijn geweest gok ik :P
Als je PCI kaarten had die IRQ's nodig hadden zal het wat later geweest zijn, anno 1996 waren alle geluidskaarten nog ISA.
Vwb dat geheugen: Staat me bij dat je XMS en EMS naast elkaar kon gebruiken en ik eea zelf ingedeeld had. 640 base mem, 640 - 16GB XMS en daarboven EMS. Kan dat?
Niet exact. Je had 640k base, 384k upper memory, dan 65k high memory en daarboven extended memory dat door drivers (deels) als EMM386 ingericht kon worden, waarbij de page(s) voor die EMS juist in de UMA zat. In de regel zou je geemuleerde EMS juist lager zitten en alles daarboven XMS - maar dat kon je instellen als het nodig was.

Oslik blyat! Oslik!

• The Eagle

The Eagle

Was een isa geluidskaart op een gecombineerd PCI / ISA board idd.
En dank voor het oppoetsen van mijn geheugen vwb die memory. Kan niet anders dan bevestigen wat je zegt :)

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Geheugen kon ook dedicated ems omvatten. Meestal was dit dan een Isa uitbreiding op een 8088/8086/286 met eigen driver en zo. Sommige 286 plankjes konden via de bios instellingen laten kiezen tussen ems en xms. Na de 286 was vooral xms via himem de regel, een vandaag de 386 emm386 er bij.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mr_evil08

Stunts is er 1 van, Jazz rabbit dacht ik ook, er zullen ongetwijveld meer games zijn volgensmij allemaal games wat maar 640kb nodig hebben.
Ik kreeg gewoon foutmelding "out of memory" etc of de game loopt in zijn geheel muurvast zonder reden of foutmelding.

Maar in mijn pc zit dan ook 256mb ram... MS dos 6.22 ziet maar 64mb ram wat ook teveel is.

Vroegah was 4MB ram heel normaal en 8mb redelijk high-end in de dos 6.22 tijd, 16mb ram en hoger was je gewoon rijk.

Hier en daar hoor ik in het Topic nog wel configuraties met 32mb ram en hoger, het blijft dus uitkijken dat games/software onverwachte zaken kunnen gaan doen, heb ook iets gelezen over processors van 200mhz of hoger maar dat kan ik niet bevestigingen.

@Waterbeesje opzich tot 16mb ram gaat probleemloos in MS dos 6.22, daarboven kunnen problemen ontstaan.
het heeft ook helemaal geen zin een 386 16mb ram bijvoorbeeld te geven, behalve het gewoon omdat het kan gehalte voegt het niks toe geloof ik(processor trekt het toch niet).

Om die reden heb ik mijn 80486DX2 ook niet meer dan 16mb ram gegeven.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2020 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

mr_evil08 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:27:
[...]

Stunts is er 1 van, Jazz rabbit dacht ik ook, er zullen ongetwijveld meer games zijn volgensmij allemaal games wat maar 640kb nodig hebben.
Ik kreeg gewoon foutmelding "out of memory" etc of de game loopt in zijn geheel muurvast zonder reden of foutmelding.
Stunts en Jazz Jack Rabbit draaien prima op 16MB+ (net getest op een P100/32MB, was nieuwsgierig ;)). Ik denk dat je ergens anders een configuratiefout had zitten m.b.t. geheugen. Wat vaak voor kwam was dat mensen 'Out of memory' kregen omdat ze te weinig basis geheugen vrij hadden en dan is juist het gebruik van LOADHIGH de oplossing :).
heb ook iets gelezen over processors van 200mhz of hoger maar dat kan ik niet bevestigingen.
Je bedoelt denk ik de RUNTIME 200 error. Treedt inderdaad op bij ~233 á 266MHz. Dit komt door een bug in de CRT unit in Turbo Pascal (het probleem komt daardoor ook alleen bij in Turbo Pascal geprogrammeerde toepassingen voor) waarbij een bepaalde timing te snel gaat en een bepaalde counter onder de waarde 0 uit komt en dus crasht. Je kunt dit herstellen met bijv. TPPATCH.

• mr_evil08
Thandor schreef op donderdag 24 september 2020 @ 18:11:
[...]
Stunts en Jazz Jack Rabbit draaien prima op 16MB+ (net getest op een P100/32MB, was nieuwsgierig ;)). Ik denk dat je ergens anders een configuratiefout had zitten m.b.t. geheugen. Wat vaak voor kwam was dat mensen 'Out of memory' kregen omdat ze te weinig basis geheugen vrij hadden en dan is juist het gebruik van LOADHIGH de oplossing :).

[...]

Je bedoelt denk ik de RUNTIME 200 error. Treedt inderdaad op bij ~233 á 266MHz. Dit komt door een bug in de CRT unit in Turbo Pascal (het probleem komt daardoor ook alleen bij in Turbo Pascal geprogrammeerde toepassingen voor) waarbij een bepaalde timing te snel gaat en een bepaalde counter onder de waarde 0 uit komt en dus crasht. Je kunt dit herstellen met bijv. TPPATCH.
Vreemd hier crashed de boel, clean install zoals oorspronkelijk bedoeld geen gekke dingen erop.

Wel cdrom driver en mousedriver geladen in dos.

Zal eens naar basic ram kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2020 18:37 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

mr_evil08 schreef op donderdag 24 september 2020 @ 17:27:
[...]
Maar in mijn pc zit dan ook 256mb ram... MS dos 6.22 ziet maar 64mb ram wat ook teveel is.

Vroegah was 4MB ram heel normaal en 8mb redelijk high-end in de dos 6.22 tijd, 16mb ram en hoger was je gewoon rijk.

Hier en daar hoor ik in het Topic nog wel configuraties met 32mb ram en hoger, het blijft dus uitkijken dat games/software onverwachte zaken kunnen gaan doen, heb ook iets gelezen over processors van 200mhz of hoger maar dat kan ik niet bevestigingen.

@Waterbeesje opzich tot 16mb ram gaat probleemloos in MS dos 6.22, daarboven kunnen problemen ontstaan.
het heeft ook helemaal geen zin een 386 16mb ram bijvoorbeeld te geven, behalve het gewoon omdat het kan gehalte voegt het niks toe geloof ik(processor trekt het toch niet).

Om die reden heb ik mijn 80486DX2 ook niet meer dan 16mb ram gegeven.
Het grootste probleem zit vooral in de programma's met lage systeemeisen. Die krijgen van mij dan ook de 386 of een XT clone.

Alles met een 486 of sneller probeer ik het maximaal haalbare cachebare geheugen in te doen. In DOS heb je daar geen voordeel aan, maar zodra Windows 3.1x om de hoek komt kijken, kun je met 32MB het wisselbestand uitschakelen. Met Windows 95 en 64MB idem. Win 98 en 256MB idem.

Windows zal merkbaar sneller draaien en je 20 - 30 jaar oude harde schijf zal minder hard slijten.

Wat betreft 256MB een 64MB in DOS: dat is de limiet van himem in DOS 6.22.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• mr_evil08
Waterbeesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 20:45:
[...]

Het grootste probleem zit vooral in de programma's met lage systeemeisen. Die krijgen van mij dan ook de 386 of een XT clone.

Alles met een 486 of sneller probeer ik het maximaal haalbare cachebare geheugen in te doen. In DOS heb je daar geen voordeel aan, maar zodra Windows 3.1x om de hoek komt kijken, kun je met 32MB het wisselbestand uitschakelen. Met Windows 95 en 64MB idem. Win 98 en 256MB idem.

Windows zal merkbaar sneller draaien en je 20 - 30 jaar oude harde schijf zal minder hard slijten.

Wat betreft 256MB een 64MB in DOS: dat is de limiet van himem in DOS 6.22.
Al mijn pc,s zijn uitgerust met een SD flashcard wat uitstekend werkt, waarom SD? puur het gemak van bestanden overzetten zonder gedoe, de SD kaartjes kwa snelheid zijn zwaar overkill wat de IDE controller niet eens kan aansturen.

Hier ook overgens gewoon maximaal werkgeheugen bij WIN95/98, eenmaal zoveel ram merk ik sowieso al weinig schijf activiteit.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 24-09-2020 21:33 ]

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Ik heb ook in ieder systeem een compactflash adapter op IDE aangesloten. Voordeel is dat een industriële CF kaart wat meer schrijf acties aan kan voor de cellen dood gaan. Zodra mijn echte harde schijven op zijn gaat ook overal een CF in als hoofd schijf.

Op de en of andere manier vertrouw ik de SD kaartjes minder dan goede CF kaartjes, zeker als er een wisselbestand wordt gebruikt. Kan ook een gevoel zijn...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Laatst online: 00:24
En hier zit ik met een IDE > SATA adapter met een SSD eraan. Volgens mij doe ik iets fout :+

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Full trim support hardwarematig... en Windws 98... ik reken 'm goed :P

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waterbeesje schreef op donderdag 24 september 2020 @ 22:30:
Ik heb ook in ieder systeem een compactflash adapter op IDE aangesloten. Voordeel is dat een industriële CF kaart wat meer schrijf acties aan kan voor de cellen dood gaan. Zodra mijn echte harde schijven op zijn gaat ook overal een CF in als hoofd schijf.

Op de en of andere manier vertrouw ik de SD kaartjes minder dan goede CF kaartjes, zeker als er een wisselbestand wordt gebruikt. Kan ook een gevoel zijn...
"slijtage" zit gewoon tussen de oren, hetzelfde als betrouwbaarheid en oude PC,s worden niet meer voor alledaagse gebruik gebruikt.

Tot WIN98/ME zijn de schrijf actief maar zeer beperkt zolang ruim voldoende RAM aanwezig is.

CF kaartjes heeft een groot nadeel omdat je daarvoor weer een apparte kaartlezer moet hebben, SD kaartjes kunnen overal in en zeer goedkoop aan te komen.

@Waterbeesje Ik had ook nog een 160GB SATA SSD op WIN98 maar ook dat gaat uitstekend, geen TRIM support mja maar dat maakt allemaal niet zoveel uit(schijf heeft ook maar 40gb ongeveer toegewezen).
Dat is gewoon een Pentium 4 met Sata poorten op moederbord, bewust op gelet dat het moederbord nog WIN98 drivers had, zwaar overkill allemaal maar ik had niks anders, WINxp trekt me totaal niet.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 25-09-2020 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunFair
dion_b schreef op woensdag 23 september 2020 @ 12:55:
Zo niet zou ik op zoek gaan naar een meer period-correcte kaart, liefst 8b ISA, maar in ieder geval met volledig hardwarematige jumper config - iets als een Aztech BX II (8b ISA, 1st gen) of een originele Sound Blaster of replica (ik kan de Snark Barker van harte aanbevelen :) ). Eenvoudiger en goedkoper (en op XT mis je SB niet zo,plus het heeft geen IRQ nodig): een AdLib replica.
Vandaag de NEC 8086 V30 binnen gekregen en natuurlijk gelijk geinstalleerd. Nu werken de utilities van Aztech en heb ik de kaart kunnen configureren op IRQ7 en de gameport kunnen enablen. Alles netjes naar de EEPROM gesaved en het werkt nu perfect _/-\o_

De NEC presteert ook nog eens 30% beter dan de AMD 8086-1 die erin zat. Keen start nu sneller op en speelt ook lekkerder. Niet dat ik echt van plan ben om te spelen, maar toch :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mentalmadnizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:30

mentalmadnizz

Deze nick was hip in de 90's.

Ik vergeet steeds dat hier ook een retro-PC topic is.

* mentalmadnizz meldt zich!

Ik had altijd een leuk hoekje op de logeerkamer met de volgende bakken aan een KVM switch met een Sony Trinitron CRT eraan:

XP era:
P4 3ghz so478
2GB DDR
Radeon 9800pro
SB Audigy

Win98 era:
Asus P2B-DS mobo
2x PIII 450mhz
512MB RAM
SB Live Platinum
Voodoo3 3000

Win 3.11 era:
HP Vectra VE
Pentium 166
32MB RAM
S3 Trio64 met 2MB
SB AWE32

Met daarnaast mijn favoriete retroPC die semi-permanent op de keukentafel opgesteld stond:
IBM PS/ValuePoint 433DX/Si
Intel 486DX33
8MB RAM
Gravis UltraSound Extreme
Verder helemaal stock, boot van originele disk. Er is alleen een CF>IDE adaptortje ingeplaatst om wat makkelijker spellen erop te krijgen

Sinds het begin van Corona-periode is alles naar zolder verhuist omdat mijn vrouw een thuiskantoor nodig had en nu knutsel ik op het bureau in mijn hobbykamer vooral met de enorme hoeveelheid onderdelen en machines die ik verzameld heb. Ik moet alleen wat vaker naar zolder om kasten te wisselen en onderdelen te zoeken. Zo heb ik een tijdje gespeeld met bijvoorbeeld een Olivetti M300-04 (386SX20):
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/119984964_3283995941680813_2728393576020863048_o.jpg?_nc_cat=104&_nc_sid=825194&_nc_ohc=eMvGW5wNLM8AX9P_486&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=8223cc49e0618cfda42ce2fc239e4820&oe=5F9CEAFA
Hiervan waren alle condensatoren in de voeding kapot. De PCB was gewoon nat van de zooi. Helemaal gereviseerd. Draait nog op z'n originele Olivetti-branded MS-DOS5 preload :)

Dan was er deze Commodore 386SX:
Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/120014497_3287838354629905_9196167814529579408_o.jpg?_nc_cat=108&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=BiPC-sd96FIAX_Rtq9Y&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&oh=00852c04cfcfc09d316d693b89d47257&oe=5F9ADDA9
Met serieuze batterijschade dankzij de CMOS batterij. Onder de microscoop alle verbroken traces gerepareerd met gelakt koperdraad. De machine werkt -ongeveer-. De onboard floppycontroller is gammel en sinds kort doet de turbo het niet meer waardoor 'ie echt niet vooruit te branden is. Na een week lang iedere avond erachter komen dat er weer iets anders kapot ging heb ik 'm even weer terug de zolder op geschoven.

Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/120379353_3305956516151422_2877978660259900188_o.jpg?_nc_cat=105&_nc_sid=825194&_nc_ohc=Vg8CNNoa0g0AX-8pOwd&_nc_ht=scontent-amt2-1.xx&oh=47842f4d90660ef1b52df4e336939ec5&oe=5F9CE6A2
En daar deze IBM PS/2 Model 56 486SLC3 vandaan gehaald, met de bijpassende 17" IBM 9517 monitor (die niet multisync is en daarom op geen enkel ander systeem out of the box werkt, maar op de XGA-2 controller in die PS/2 prachtig beeld geeft op z'n bizarre native resolutie van 1360x1024 pixels. Deze machine draait OS/2 2.11.
Na een week spelen met die IBM is ook die weer even terug naar zolder verhuist en nu staat er op deze plek een Tulip VisionLine DE met daarin een 486DX4 op 100mhz, op een heel bijzonder EISA moederbord met onboard SCSI en een soort videokaart-module. En dat EISA is een soort beerput van ellende, want de configuration utility was nergens te krijgen (gelukkig werkt zo'n beetje iedere andere tool ook) maar de enige configuratiefile van dat moederbord parst niet goed in die tool. En daar ben ik dan nu mee bezig, omdat uit te zoeken :)

En als deze machine klaar is gaat 'ie ook weer naar zolder en dan komt er weer wat anders naar beneden. Wat weet ik nog niet. Misschien de 286-12? Of de IBM 5160XT waarvan de hardcard niet op wil starten? Of de Apple Quadra 950? Geen idee. Maar ik vind het wel de perfecte hobby om lekker avonden achter elkaar mee te puzzelen :)

Ergens tussen 2000 en 2005 waren dit soort machines geen bal waard, en ik haalde dus vanalles op om mee te rommelen. Daarna alles weggedaan en rond 2012 weer begonnen met verzamelen, nu heb ik plek en tijd, dus regelmatig spoelt er weer wat nieuws aan. Geld geef ik er niet aan uit. Wat mij betreft is het gewoon oud ijzer en als je een beetje handig handelt of rondvraagt spoelen de oude barrels vanzelf aan.

[ Voor 5% gewijzigd door mentalmadnizz op 01-10-2020 23:10 ]

Turbo Turbo!! | www.analogaudio.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
@mentalmadnizz
Leuk spul heb je!

De Commodore machine herken ik wel, ooit een tijdje zo'n bak gehad, maar dan met een 286 er in. De IBM PS/2 lijn heb ik altijd wel geweldig mooi gevonden, en hier in de stad was er een klein computerzaakje die volstond met zulk spul rond de eeuwwisseling. 386 en 486 machines vooral.

EISA en vooral MCA is een crime om er iets voor te vinden/werkend te krijgen. En VLB die gewoon soms niet wil :P

[ Voor 41% gewijzigd door Vinnie op 04-10-2020 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mentalmadnizz schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 23:07:

Ergens tussen 2000 en 2005 waren dit soort machines geen bal waard, en ik haalde dus vanalles op om mee te rommelen. Daarna alles weggedaan en rond 2012 weer begonnen met verzamelen, nu heb ik plek en tijd, dus regelmatig spoelt er weer wat nieuws aan. Geld geef ik er niet aan uit. Wat mij betreft is het gewoon oud ijzer en als je een beetje handig handelt of rondvraagt spoelen de oude barrels vanzelf aan.
ik snap je opmerking, als ik iets wegdoe is het bewust een minimaal x bedrag wat ik ervoor wil hebben om te voorkomen dat lui ze gaan slopen voor goud/silver etc(ik ken de kiloprijs etc ook wel en daar blijf ik minimaal boven), het gaat mij dan niet om de winst.

Gratis kom ik ze nooit tegen, ik geef ook weinig uit per pc en laat me de kop niet gek maken door grote bedragen uit te geven, dan is het ook makkelijker om ze eventueel later weer weg te doen zolang ik maar 1:1 doorverkoop zonder verlies vind ik het prima.

De oude pc,s (20+ jaar) zijn wel aardig waardevast want veel valt er niet te zakken in prijs en zullen op gegeven moment weer iets gaan stijgen.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2020 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wldzs_GdHGwIVahi45uSu40UbB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9j0DJSgjYUtj9TNuNDdg6CHw.jpg?f=fotoalbum_large

De Win98SE / WinXP 3DFX rig heeft een nieuw huis; een Fractal Design Define R5 wit.
In de Bitfenix Comrade werd vooral de cpu veel te heet... nu tevens een 140mm intake fan in de zijkant (voor de Voodoo 3000 AGP).
Die tevens gemod met een Gigabyte mobo chipset heatsink op de gpu en de originele heatsink op de achterkant van de kaart.
Aan beide kanten een 0.5mm thermal pad ertussen.
Tevens een (weinig gebruikte) oudere voeding geïnstalleerd met +10A meer op de 5 volt lijn.

[ Voor 7% gewijzigd door HugoBoss1985 op 02-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 10:10:
[...]

ik snap je opmerking, als ik iets wegdoe is het bewust een minimaal x bedrag wat ik ervoor wil hebben om te voorkomen dat lui ze gaan slopen voor goud/silver etc(ik ken de kiloprijs etc ook wel en daar blijf ik minimaal boven), het gaat mij dan niet om de winst.

Gratis kom ik ze nooit tegen, ik geef ook weinig uit per pc en laat me de kop niet gek maken door grote bedragen uit te geven, dan is het ook makkelijker om ze eventueel later weer weg te doen zolang ik maar 1:1 doorverkoop zonder verlies vind ik het prima.
Gratis kom ik juist vrij regelmatig tegen. Extreme geval was toen ik naar Landgraaf kon rijden om mijn best ruime 7-zitter letterlijk tot de nok toe te vullen met systemen, onderdelen en beeldschermen uit ~1990-2000, met flink wat echt leuke spullen ertussen. Nu, dat is een eens-per-paar-jaar uitschieter, maar je ziet dagelijks dingen op Marktplaats gratis aangeboden worden, vaak ook retro-interessante dingen. Enige reden dat ik er de laatste tijd nauwelijks op in ga is dat ik al teveel troep heb, ook teveel goede dingen. De paar dingen die ik nog zoek zijn erg specifiek en die kom je niet zo vaak in gratis meuk tegen (al las ik van iemand die een werkende NexGenVL-systeem gratis vond ergens. Jaloers! :P )

Ook hou ik grofvuil in de gaten. Laatst nog een AT-kast bij ons op grofvuilplek zien liggen. Moederbord was een doorgebrande PC-Chips geval (waar @frapex ondertussen de 72p SIMM sloten vanaf gehaald heeft :D ), verderlichte en fout ruikende voeding heb ik niet eens getest - maar kast zelf was mooi en perfect intact. Oh, en er zat een VideoLogic Apocalypse3Dx PowerVR PCX2 kaart in :P
De oude pc,s (20+ jaar) zijn wel aardig waardevast want veel valt er niet te zakken in prijs en zullen op gegeven moment weer iets gaan stijgen.
Inderdaad, al is het aantal dingen wat echt geld waard wordt beperkt. Dat gezegd, de dingen waar de waarde van stijgt doet dat vrij spectaculair. Ik betaalde twee jaar terug de toenmalige hoofdprijs voor een Gravis Ultrasound, maar zou er nu rustig 50-100% bovenop kunnen doen als ik het zou verkopen. Ook de Voodoo-kaarten en originele Soundblasters tikken flink aan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

dion_b schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:22:
[...]

Gratis kom ik juist vrij regelmatig tegen. Extreme geval was toen ik naar Landgraaf kon rijden om mijn best ruime 7-zitter letterlijk tot de nok toe te vullen met systemen, onderdelen en beeldschermen uit ~1990-2000, met flink wat echt leuke spullen ertussen.
Dit, ik werk in een omgeving met veel techneuten, en als je gewoon bekend maakt dat je oude systemen verzameld zijn er regelmatig collega's die de zolder ga opruimen. Ik heb een flinke sedan en daar passen gewoon makkelijk zo'n 15 systemen met wat doosjes losse meuk in en ik heb 'm toch al een aantal keer gevuld. Stelregel is wel: als mensen opruimen neem ik álles mee. Ook de incomplete/kapotte/gore meuk. Kleine moeite om daarna even wat karkassen naar het oud ijzer te brengen en de gever is blij dat 'ie in 1x van alles af is.

Paar weken terug ben ik beziggeweest om te helpen bij het ontruimen van een enorme kelder vol techniek aan de andere kant van het land, daar kwam echt bizar veel oud spul uit. Het grootste deel (transporterbusje vol) is naar het homecomputermuseum in Helmond gegaan, en ik heb zelf ongeveer twee kofferbakken vol mee naar huis genomen. Die systemen die ik hierboven gepost heb kwamen daar ook vandaan. Het heeft mij alleen LPG en een paar daagjes slepen gekost.

Leuk verhaal, toen ik mijn vriendin (nu vrouw) nét kende kwamen we erachter dat we allebei van kringloopwinkels houden, dus onze 5e date was een kringlooptripje. In een van die winkels stond een of ander AT machientje en een AMD K6-2-based IBM Aptiva. Prijs: 5 euro per stuk. Vriendin hielp vrolijk mee met tillen en vond mijn enthousiasme alleen maar leuk :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frapex

frapex

got r00t

Ook ik heb wat te leuks te delen: ik heb met veel pijn en moeite een SIMM socket van een donor moederbord afgehaald (aangeleverd door @dion_b) en overgezet op mijn 486 moederbord. Initieel erg onstabiel, maar dat lag gelukkig aan de o zo bekende oxidatie op de tinnen contacten van de 72-pin 32MB module :'). Nu dus 48MB RAM, genieten B-).

Helaas kan ik niet alle SIMM sockets vullen voor een totaal van 52MB RAM (2x 72-pin, 4x 30-pin), omdat de overgezette 72-pin SIMM socket lijntjes deelt met de 4x 30-pin SIMM sockets. Uiteindelijke doel is natuurlijk 64MB RAM (maximum), maar dan moet ik wel even heel veel zin maken om nog eens 2x 72-pin 16MB SIMM's samen te voegen tot 1x 72-pin 32MB SIMM. Al die chips overzetten (denk ook aan: heat gun, stinkende flux, solderen, alle pootjes doormeten) is natuurlijk gewoon zelfkwelling 8)7. Of gewoon 2x 72-pin 16MB SIMM ruilen tegen 1x 72-pin 32MB SIMM, dat is natuurlijk nog makkelijker :P.

Ook wil ik mijn IBM PS/2 Model 30 (286) uitbreiden naar 4MB RAM, dat is nog niet zo eenvoudig. Zo'n PS/2 accepteert alleen naar 30-pin 9-chip proprietary PS/2 geheugen. Nu kan in bepaalde gevallen ook gewone 30-pin SIMM's aangepast worden, maar dat ligt eraan of bepaalde printbaantjes bereikbaar zijn op de achterkant van de SIMM (meer info is te vinden op: http://john.ccac.rwth-aachen.de:8000/misc/ps2cache en https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=59166). Vind dat soort SIMM's maar eens in NL :P...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@dion_b Gratis kom ik nooit tegen op Marktplaats of het is in verweggiestan, als je in de buurt van de randstand woont mischien maar hier is het simpelweg veel te ver rijden (20-50km) waarvan je niet weet wat de staat is en dan maar 1 pc... , kringloop kom ik heel soms wat tegen maar de meeste winkels gooien het weg.

Een 486 of 386 pc doet het ook wel aardig kwa prijs ze zijn aardig gewild.
Voodoo etc zijn idd erg gewild mij zegt dat helemaal niks ondanks want het kan ook met een tool in WIN98.
heb zelf een 5900XT of een ge-force 4 Ti in een pentium 4 dus die trekt dat makkelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2020 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr_evil08 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 15:18:
@dion_b Gratis kom ik nooit tegen op Marktplaats of het is in verweggiestan, als je in de buurt van de randstand woont mischien maar hier is het simpelweg veel te ver rijden (20-50km) waarvan je niet weet wat de staat is en dan maar 1 pc... , kringloop kom ik heel soms wat tegen maar de meeste winkels gooien het weg.

Een 486 of 386 pc doet het ook wel aardig kwa prijs.
Ik woon middenin Randstad, maar juist hier zie ik vrij weinig - dat systeem op m'n eigen grofvuilplek was een opvallende uitschieter; ik noemde niet voor niets Landgraaf. Laatst nog een tweetal systeemkasten (vermoedelijk medio jaren '90) die ik gratis op had kunnen halen in Hengelo, en goede lage non-gratis prijzen in Brabant en Friesland...

Ongeacht waar je woont is de kans op en gratis, en interessant en om de hoek erg klein - dus zul je er inderdaad meestal wat reistijd tegenover moeten stellen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
Ik ben rondom Utrecht ook wat aan het kijken in de kringloop winkels, maar het aanbod computers is echt laag. En als het wat is, dan komt het uit het dual-core tijdperk. Ik weet dat er één kringloop winkel zit die wel veel elektronica heeft, maar de meeste komen niet verder dan wat oude TFT schermen en een broodrooster.

Speakers en DVD spelers liggen de planken echter dan weer vol mee.

[ Voor 8% gewijzigd door FunFair op 02-10-2020 16:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Nog een leuke uit die partij uit Hengelo een paar weken terug, ergens tussen een grote berg afval stond een ontzettend gaar Chieftec chassis, front was gebroken, geen panelen erbij, enorme berg stof erin..

Afbeeldingslocatie: https://scontent-ams4-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/p843x403/118645729_3213803138700094_4205365710496418083_o.jpg?_nc_cat=103&_nc_sid=825194&_nc_ohc=1bJa2kZt0VcAX8TEoDo&_nc_ht=scontent-ams4-1.xx&tp=6&oh=2da35df2ca519ac4cd8a806f95843ff0&oe=5F9D0536

Maar wel een Celeron 1100 op een slotket-converter, een S3 Savage4 videokaart en... 2 12MB voodoo2
's met SLI kabel!

Dit soort spul zou normaal direct de kliko ingaan bij kringloopwinkels en dergelijke.

Ik denk dat ik de Voodoo3 3000 in mijn dual PIII systeem ga vervangen voor een GeForce 256 (heb een hele coole Asus met stereobril) en dan deze twee voodoo2's eronder.

Weet iemand of een Asus P2B-DS overweg kan met twee verschillende slotkets? Ik heb nog twee Socket 370 Celeron 1400's liggen...

[ Voor 7% gewijzigd door mentalmadnizz op 02-10-2020 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

mentalmadnizz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 13:50:
[...]

Dit, ik werk in een omgeving met veel techneuten, en als je gewoon bekend maakt dat je oude systemen verzameld zijn er regelmatig collega's die de zolder ga opruimen. Ik heb een flinke sedan en daar passen gewoon makkelijk zo'n 15 systemen met wat doosjes losse meuk in en ik heb 'm toch al een aantal keer gevuld. Stelregel is wel: als mensen opruimen neem ik álles mee. Ook de incomplete/kapotte/gore meuk. Kleine moeite om daarna even wat karkassen naar het oud ijzer te brengen en de gever is blij dat 'ie in 1x van alles af is.

Paar weken terug ben ik beziggeweest om te helpen bij het ontruimen van een enorme kelder vol techniek aan de andere kant van het land, daar kwam echt bizar veel oud spul uit. Het grootste deel (transporterbusje vol) is naar het homecomputermuseum in Helmond gegaan, en ik heb zelf ongeveer twee kofferbakken vol mee naar huis genomen. Die systemen die ik hierboven gepost heb kwamen daar ook vandaan. Het heeft mij alleen LPG en een paar daagjes slepen gekost.

Leuk verhaal, toen ik mijn vriendin (nu vrouw) nét kende kwamen we erachter dat we allebei van kringloopwinkels houden, dus onze 5e date was een kringlooptripje. In een van die winkels stond een of ander AT machientje en een AMD K6-2-based IBM Aptiva. Prijs: 5 euro per stuk. Vriendin hielp vrolijk mee met tillen en vond mijn enthousiasme alleen maar leuk :) _/-\o_
Haha jij hebt (wat dat betreft in ieder geval) de ideale vrouw :)
En mooi die twee gratis Voodoo 2 kaarten in SLI, daar ben ik wel jaloers op zeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mentalmadnizz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:02:
Nog een leuke uit die partij uit Hengelo een paar weken terug, ergens tussen een grote berg afval stond een ontzettend gaar Chieftec chassis, front was gebroken, geen panelen erbij, enorme berg stof erin..

[Afbeelding]

Dit soort spul zou normaal direct de kliko ingaan bij kringloopwinkels en dergelijke.
Ze gaan niet de kliko in, kringloop winkels krijgen best veel geld voor die oude pc, s vanwege de metalen/goud/silver erin, dat was vroeger best in die pc, s een groep vrijwilligers/dagbesteding stript ze waardoor de prijs hoger wordt, de kiloprijs is dan heel veel meer dan oud ijzer, eens in de zoveel komt iemand het dan ophalen gestript.

De kringloop winkels met een niet commercieel belang heb je de meeste kans ze nog tegen te komen, veelal zijn dat winkels waar het niet zo opgeruimd is zeg maar.

Ik ken er 2 winkels en daar vind je ze soms nog.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 02-10-2020 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mentalmadnizz schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 17:02:
[...]

Weet iemand of een Asus P2B-DS overweg kan met twee verschillende slotkets? Ik heb nog twee Socket 370 Celeron 1400's liggen...
Mooie Voodoos!

Mbt die slockets - dat kan een uitdaging zijn, maar hier maakt het niet uit: de enige SMP-capable Celeron CPUs zijn de Mendocinos. De rest kunnen alleen single-CPU. Pas als je SMP-capable CPU's hebt (bij Tualatin alleen de Pentium 3-S 512kB L2 modellen) wordt de slocket relevant.

In dat geval: welke heb je?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

HugoBoss1985 schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:19:
[...]

Haha jij hebt (wat dat betreft in ieder geval) de ideale vrouw :)
En mooi die twee gratis Voodoo 2 kaarten in SLI, daar ben ik wel jaloers op zeg :P
Zo te horen zou ie als het kon zjn vrouw ook in SLI zetten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@HugoBoss1985 Dat ziet er strak uit, zo met de kabels uit het zicht. De achterkant van die Voodoo3 kan erg heet worden inderdaad.

@mentalmadnizz Die bovenste Voodoo2 heeft 1MB chips zo te zien, kom je niet vaak tegen. Of stiekem toch een 8MB versie? ;)

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

The Eagle schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 19:58:
[...]

Zo te horen zou ie als het kon zjn vrouw ook in SLI zetten :P
Il wil wel een keer spelen met 2 vrouwen in sli. :+

@PD2JK Thanks!

Goed gezien, hij heeft een 8mb en een 12mb in sli.

[ Voor 9% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-10-2020 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Nope, beiden 12MB versies. De één is een Diamond Monster 3DII 12MB, en de ander is een 3DFX-branded zoals deze:
Afbeeldingslocatie: https://i39.servimg.com/u/f39/11/29/28/21/img_2412.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

2000 vs 2020, met kadertjes om te vergelijken:

2000: veel kabels en weinig koeling
2020: weinig kabels en veel koeling

Optische drives vervangen door USB-stick, games worden nu gedownload
Insteekkaarten (ethernet, usb, geluid en tv) is nu allemaal onboard (tv via internet)
Harde schijven vervangen door een M.2 SSD
Voeding zit nu mooi verstopt

Wat een verschil in 20 jaar, maar ik denk dat het de volgende 20 jaar niet zo veel zal veranderen. Zware koeling zal nodig blijven, videokaart zal denk ik apart blijven, een M.2-drive is al heel minimalistisch. Ofwel worden alle pc's terminals en zit de rekenkracht op servers, via een supersnelle internetverbinding? Maar dan is een eigen systeempje toch niet leuk meer, allemaal eenheidsworst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73cvnPn8IkqtCc5qPH2E_U6Yzs8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHNqgKvMTtLjQdXRSxe79sJD.jpg?f=fotoalbum_large

Oude specs:
Aopen HQ 45A
350 Watt Power Supply
MSI K7T 266 Pro
AMD Athlon XP 2000+
Samsung 2x256 MB DDR266
PM: Maxtor 80 GB - 7200 rpm - 2 MB Cache – PATA 133
PS: Maxtor 40 GB - 7200 rpm – 2 MB Cache – PATA 133
SM: AOpen CD-RW 52/24/52
SS: LG DVD-ROM 48/16
Met jumpertjes om masters en slaves in te stellen :)
Abit Siluro GeForce 4 Ti 4200 64MB
Hercules Gamesurround Fortissimo 2
Pinnacle PCTV Rave
Realtek RTL8139 Ethernet Adapter
USB 2.0 PCI Adapter - 4 Port

Nieuwe specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Tsja, het maakt moderne PC's wel een beetje saai.. Gelukkig zit er in mijn nieuwe PC nog steeds gewoon een losse videokaart, een losse geluidskaart en een stapeltje harde schijven en optische stations. :)

In een oude Lian Li kast uit 2004 welteverstaan, want moderne kasten hebben niet genoeg 5.25" bays meer :)

[ Voor 21% gewijzigd door mentalmadnizz op 05-10-2020 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mentalmadnizz schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:49:
Tsja, het maakt moderne PC's wel een beetje saai.. Gelukkig zit er in mijn nieuwe PC nog steeds gewoon een losse videokaart, een losse geluidskaart en een stapeltje harde schijven en optische stations. :)
Die 3 laatste zijn toch gedoemd om te verdwijnen denk ik. Een aparte geluidskaart kan wel nog beter zijn dan onboard geluid, harde schijven zijn nog goed voor euro/GB en voor optische stations heb ik nu een dun extern stationnetje dat gevoed wordt via USB. Maar als je nieuwe games koopt op DVD wordt het meestal alsnog gedownload. Verder vind ik minimalistisch wel mooi, als het maar geen 13 in een dozijn terminal wordt :)

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 05-10-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Anoniem: 78739 schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 11:57:
[...]
Die 3 laatste zijn toch gedoemd om te verdwijnen denk ik. Een aparte geluidskaart kan wel nog beter zijn dan onboard geluid, harde schijven zijn nog goed voor opslag/euro en voor optische stations heb ik nu een dun extern stationnetje dat gevoed wordt via USB. Maar als je nieuwe games koopt op DVD wordt het meestal alsnog gedownload. Verder vind ik minimalistisch wel mooi.
Klopt, ik heb ook gewoon een specifieke use-case voor al die dingen. De geluidskaart is een Digigram VX222e en die heeft features die onboard chips nooit zullen hebben.

Maargoed, geen retro allemaal :)

Zijn hier mensen die ervaring hebben met het debuggen van EISA configuratiebestanden? De EISA-tool geeft een syntaxfout op een bepaalde regel in de configuratiefile van het Tulip VisionLine DE 4/100 moederbord en ik snap niet waarom. Alles lijkt volgens de spec in orde, en als ik een andere tool probeer geeft deze een fout op een heel andere regel, die ook volgens de spec in orde lijkt.

Ik heb de machine for the time being weer even terug op zolder geschoven en ben afgelopen weekend beziggeweest met een Escom P100 die van origine geleverd is met OS/2 Warp 3. Dus dat heb ik er maar weer op geinstalleerd, inclusief werkende videodriver en geluidsdriver :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je met de tool een frisse config-file genereren? CMOS reset en 'from scratch' beginnen.
Op tulipgv.nl staan ook geen tools?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

TulipGV heeft alleen een oude diagnostics-disk, verder hebben ze van deze machine helemaal niks.

De diagnosedisk verwijst naar een CAFE-disk, wat de feitelijke EISA configuratietool is, maar die heb ik dus niet en is ook nergens te vinden. Op dit moment staat de onboard SCSI controller uit, maar ik kan 'm pas configureren als het systemboard geinitialiseerd is. Op dit moment boot de machine dus alleen naar diskette (met een foutmelding tijdens POST).

Zelf een configuratiefile genereren kan volgens mij niet. Merk ook dat informatie over EISA schaars begint te worden.. Er is gelukkig een enorme repo met configuratiebestanden, maar de enige file die ik heb kunnen vinden voor mijn Tulip doet 't dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@Anoniem: 78739
Kan mij nog goed herinneren dat drie van die 7200rpm schijven, zo op elkaar gepakt, knetterheet werden.
Oerdegelijke kasten die AOpen HQ45A / HX45A, maar de airflow was ver te zoeken.

Op een gegeven moment 'moest' een kast Prescott-ready zijn. Ma.w.; een gat aan de zijkant ter hoogte van de CPU, en een outtake-fan aan de achterkant. En een voeding die genoeg 12V-prik kon leveren. Ofzoiets.

@mentalmadnizz
Heb een image gemaakt (met rawrite) van de EISA disk (cfg.exe) die ik gebruik. Even renamen naar *.img of met een floppy-writer vereeuwigen.
(7-zip kan hem ook eventueel uitpakken, de SIS0001 configuratie is van het systeem dat ik heb staan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Dankjewel! Ik zal de configuratiefile van je SIS moederbord even naast die van mij houden zodat ik de mijne kan herschrijven in iets wat die tool wel snapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

PD2JK schreef op maandag 5 oktober 2020 @ 14:49:
@Anoniem: 78739
Kan mij nog goed herinneren dat drie van die 7200rpm schijven, zo op elkaar gepakt, knetterheet werden.
Oerdegelijke kasten die AOpen HQ45A / HX45A, maar de airflow was ver te zoeken.
Inderdaad, die schijven werden gemakkelijk 60 graden en die kast had geen airflow, enkel de voeding zoog wat lucht binnen via kiertjes :) Maar de schijven zijn nooit overleden, ook al heb ik niet lang daarna een nieuw systeem gebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-06 21:46

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb sinds kort ook wat nostalgie ervaren en heb mijn oude hardware er weer eens bij gepakt. Onlangs viel mij een advertentie op MP op waar een beetje verstopt een pc stond die me bekend voor kwam. Een kast die ik altijd al mooi heb gevonden maar nooit wist te bemachtigen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYJxqlJeW9lr41PXQgXx25_In6Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OmlGNIsHKmyokSmGDWIrZG99.png?f=fotoalbum_large

Specs:
  • Pentium S 166MHz
  • 16MB RAM
  • Quantum Bigfoot 2,5GB
  • Soundblaster 16
Volgens de eigenaar (oudere man) was het ding al zeker 20 jaar niet meer aangezet. Alle condensatoren zien er tiptop uit en in de kast is geen stofje te zien.

Ik ben wel blij met de vondst natuurlijk.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Hé da's de mijne! :+

Na een tweede hands computer (Tulip Vision Line DC 386SX-16), was dat onze eerste echte nieuwe computer thuis. Met de hele familie naar de Vobis in Hengelo, bestellen, en dan welgeteld één week wachten. Als klein jongetje duurde die week wachten, heul lang.

Feli! :)

Het design blijft apart. De serial-port aan de voorkant, je verzint het niet. Eco knop, ook een 'first' denk ik.
De pa van een kameraad had de ATX versie, Pentium II dacht ik, met 3x 5,25" bay en verwijderbare zijpanelen. Als ik die kast nog ooit tegenkom...

[ Voor 29% gewijzigd door PD2JK op 08-10-2020 06:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op woensdag 7 oktober 2020 @ 23:07:
Ik heb sinds kort ook wat nostalgie ervaren en heb mijn oude hardware er weer eens bij gepakt.
Ha, ik zag je advertentie op Marktplaats gisteren en vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat je hier op zou duiken ;)
Onlangs viel mij een advertentie op MP op waar een beetje verstopt een pc stond die me bekend voor kwam. Een kast die ik altijd al mooi heb gevonden maar nooit wist te bemachtigen.
[Afbeelding]

Specs:
  • Pentium S 166MHz
  • 16MB RAM
  • Quantum Bigfoot 2,5GB
  • Soundblaster 16
Volgens de eigenaar (oudere man) was het ding al zeker 20 jaar niet meer aangezet. Alle condensatoren zien er tiptop uit en in de kast is geen stofje te zien.

Ik ben wel blij met de vondst natuurlijk.
Erg mooie staat ja :)
PD2JK schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 06:32:
[...]

Het design blijft apart. De serial-port aan de voorkant, je verzint het niet.
Eigenlijk raar dat niemand ander dat deed. Destijds waren muizen in de regel serieel, en net zoals het nu handig is om je USB-muis aan de voorkant aan te sluiten kan het handig zijn om muis aan de voorkant aan te kunnen sluiten. Geen zin in? Iirc zit COM1 nog gewoon aan achterkant ;)
Eco knop, ook een 'first' denk ik.
De pa van een kameraad had de ATX versie, Pentium II dacht ik, met 3x 5,25" bay en verwijderbare zijpanelen. Als ik die kast nog ooit tegenkom...
Ja, features die pas jaren later gemeengoed werden. Vobis' Highscreen werd (samen met Escom) vaak aangezien als B-merk tov de IBM's en Dells, maar op veel vlakken waren ze juist innovatiever (en compatibeler en performanter).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
dion_b schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:18:
[...]

Ha, ik zag je advertentie op Marktplaats gisteren en vroeg me al af hoe lang het zou duren voordat je hier op zou duiken ;)

[...]

Erg mooie staat ja :)

[...]

Eigenlijk raar dat niemand ander dat deed. Destijds waren muizen in de regel serieel, en net zoals het nu handig is om je USB-muis aan de voorkant aan te sluiten kan het handig zijn om muis aan de voorkant aan te kunnen sluiten. Geen zin in? Iirc zit COM1 nog gewoon aan achterkant ;)

[...]

Ja, features die pas jaren later gemeengoed werden. Vobis' Highscreen werd (samen met Escom) vaak aangezien als B-merk tov de IBM's en Dells, maar op veel vlakken waren ze juist innovatiever (en compatibeler en performanter).
Ik kan mij ook nog wel herinneren dat ik in '96 ofzo genoeg had gespaard voor mijn eerste PC, en toen ging kijken welke processor. Ze hadden bij Vobis ook niet-Intels in het aanbod, dat vond ik wel opvallend toen (dat andere fabrikanten ook al jaren compatible processoren maakte wist ik eigenlijk helemaal niet). Uiteindelijk heb een van de snelste Pentiums gekocht bij een computerwinkel die volgens mij niet meer bestaat.
Om de een of andere reden bestaat Vobis dus blijkbaar nog wel. Ook een leuke was altijd Orbit in Nijmegen, die er ook nog steeds zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Ja, dat Vobis nog bestaat... Hoewel de enige PC in hun folder op basis is van een Antec kast, maar goed.
In Hoogeveen schijnt de laatste Vobis winkel te zitten, de rest van de verkooppunten zijn partners/shop-in-shops. Keek mijn ogen altijd uit iig in Hengelo. :)

De Highscreen monitor heb ik trouwens ook nog, moet alleen nog een nieuwe VGA kabel aan gaan solderen, van de connector zijn een aantal pinnen krom en te 'moe' om terug te buigen. Dan is die set ook weer compleet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalmadnizz

mentalmadnizz

Denk niet dat het zozeer om de muis ging, maar dat het vooral handig was voor bijvoorbeeld de linkkabel van je organizer :)

Fijne kasten inderdaad, ik heb er ook nog twee van op zolder staan, en m'n Pentium III-gamebak zit in de ATX-versie van deze kast.

Nog zo'n computerwinkelhuismerk: Sky. Was van de Dixons geloof ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Verrek, dat Vobis nog bestaat. Die zag ik even niet aankomen :D
Laatste keer dat ik bij Vobis was zal in 1994 (Eindhoven, Emmasingel, best wel A locatie) geweest zijn...bijna 400 gulden betaald voor een SB Pro 2.0. Voor hele PC's had ik al snel in de smiezen dat ze net wat te duur waren voor mijn budget als 17/18/19-jarige :P

Overigens begint het hier weer een beetje te kriebelen. We gaan dit weekend als het goed is de zolder opruimen en mijn Pentium machine uit 1995 staat hier nog. Hapt al jaren stof, maar zou mooi zijn als ie het nog doet. Hoop dat de voeding geen plof zegt :X
Als ie werkt heb ik de volgende specs:
- bigtower :Y)
- 300W A-merk voeding
- P200 non-MMX
- Moederbord zou PCchips kunnen zijn of een Mirage
- 64MB ECC RAM
- 1GB Quantum Fireball
- Videokaart even onbekend, vermoed een TNT2 RIva
- QIC80 tapestreamer
- Aopen 6x CDROM
- Onbekende CD/DVD RW drive
En ik moet ook nog ergens een SCSI kaart hebben. En een 21" Philips 201B40 CRT, maar daar heb ik geen plaats voor op de desk :+

Ding is gekocht bij een bedrijf dat destijds heel veel aan MBO scholen leverde, was built to last dus het zou me niks verbazen als het kreng gewoon in 1x boot. Maar voordat ik dat doe krijgt ie wel eerst een controle en schoonmaakbeurt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK

PD2JK

ouwe meuk is leuk

@The Eagle
Over die voeding, alles van de voeding afkoppelen en dan met een paperclip groen+zwart korsluiten. En even een interne inspectie. Daarna gaat het meestal wel goed. O-)

elco's kunnen ook onzichtbaar over de datum zijn, bastards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Cyphax schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 09:24:
Ik kan mij ook nog wel herinneren dat ik in '96 ofzo genoeg had gespaard voor mijn eerste PC, en toen ging kijken welke processor. Ze hadden bij Vobis ook niet-Intels in het aanbod, dat vond ik wel opvallend toen (dat andere fabrikanten ook al jaren compatible processoren maakte wist ik eigenlijk helemaal niet). Uiteindelijk heb een van de snelste Pentiums gekocht bij een computerwinkel die volgens mij niet meer bestaat.
Om de een of andere reden bestaat Vobis dus blijkbaar nog wel. Ook een leuke was altijd Orbit in Nijmegen, die er ook nog steeds zit.
Bij Orbit hebben wij onze eerste PC gekocht. Een 166mmx met 16MB en 2,1GB quantum fireball en die zat in een kast van Target. Rode accenten en een klep die omhoog/omlaag geschoven kon worden. Ze hadden later ook de rommelbakken waar je oude hardware voor weinig kon kopen. Het was de gok of het dan werkte. Good times...

Naast deze Highscreen heb ik ook nog:
Pentium 200mmx
128MB
Ati Rage 3D
2x Voodoo2 12MB in SLI
Soundblaster AWE64

AMD Athlon 800 slot a
256MB
Riva TNT2 32MB

Ik probeer van iedere sprong iets te hebben eigenlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MaNdM op 08-10-2020 12:16 ]

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

PD2JK schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:09:
@The Eagle
Over die voeding, alles van de voeding afkoppelen en dan met een paperclip groen+zwart korsluiten. En even een interne inspectie. Daarna gaat het meestal wel goed. O-)

Thanks voor de tip :)
Dat is voor AT voedingen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PD2JK schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 12:09:
@The Eagle
Juist niet. Voedingen hebben een last nodig; bij moderne voedingen zal het geen kwaad doen, maar je kunt voltages etc niet betrouwbaar noemen voor er iets aan hangt. Bij oude voedingen kan het ofwel simpeweg niet aanschakelen, danwel daadwerkelijk te beschadigen :o

Dus zorg dat je er minimaal een HDD (liefst eentje die worst-case kapot mag) aan hebt hangen als je het test.
Oh ja, en vergeet bij oudere apparatuur tantalum caps niet. Elco's failen open, dus werken gewoon niet meer (en gaan lekken), tantalum caps failen short, ontploffen (letterlijk!) zelf en sluiten de rest allemaal kort. Die kom je gelukkig minder in voedingen tegen maar des te meer op moederborden en uitbreidingskaarten.
The Eagle schreef op donderdag 8 oktober 2020 @ 13:07:
[...]

Thanks voor de tip :)
Dat is voor AT voedingen neem ik aan?
Groen-zwart verbinden is ATX. Bij AT gewoon met alles op expendable last na afkoppelen en aanzetten :P

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Je zag dat bijzondere moederbordje? Wel een grappig ding hoor. Eigenlijk perfect voor retro gaming, maar aangezien ik hardware genoeg heb van de verschillende perioden moest ie er toch maar op.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Wat is nu eigenlijk de aansluitcriteria van een 486 (DX4) Overdrive processor?
Vanuit de Intel blurbs op de verpakking lijkt het niet meer dan de DX-33 processor eruit, en de DX40DPR100 erin en gaan maar.

Vanuit handleidingen van moederborden (voor de paar die er te vinden zijn, of op moederborden zelf) kom je nog wel eens termen tegen als P24D,P24T,P4T ed.

Nu ben ik die termen eens gaan opzoeken, dan kom je op iets als:
Intel 486

P23 - Intel 486SX [486 Socket, Socket 1, 2, 3]
    P23S - Intel 486SX SL-enhanced [486 Socket, Socket 1, 2, 3]
    P23N - Intel 487SX (coprocessor) [Socket 1]
    P4 - Intel 486DX [486 Socket, Socket 1, 2, 3]
    P4S - Intel 486DX SL-enhanced [486 Socket, Socket 1, 2, 3]
    P24 - Intel 486DX2 [486 Socket, Socket 1, 2, 3]
    P24S - Intel 486DX2 SL-enhanced [486 Socket, Socket 1, 2, 3]
    P24D - Intel 486DX2 (write-back enhanced version) [Socket 3]
    P24C - Intel 486DX4 [Socket 3, 6]
    P23T - Intel 486DXODP (486 overdrive processor) [Socket 1, 2, 3]
    P4T - Intel 486DXODPR (486 overdriveprocessor replacement) [486 Sckt 1,2,3]
    P24T - Intel PODP5V (Pentium OverDrive for 486) [Socket 2, 3]
    P24CT - Intel Pentium OverDrive for 486DX4 (3.3v core) [Socket 2, 3] 

DX33 compatible bordjes kom je overal wel tegen, maar de kans dat zo'n Overdrive zonder problemen gaat werken..? Is nogal zonde om een bord/computer te halen die dan niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Op mijn boxed DX4ODP100 (DX4/100 Overdrive) staat het volgende
a) Check the Intel Overdrive Upgrade Guide at your local computer dealer or call FaxBack at 1-800-525-3019.

b) Consult your system manual or call your system manufacturer.

c) Call for Intel retail product information at 1-800-538-3373.
Ik denk dat je maar even naar de computerboer op de hoek moet of Intel moet bellen :P.

De naamgevingen P23 en P24 zijn interne aanduidingen om aan te geven om welke serie CPU's het gaat. Net als je bij de Pentium o.a. P54C, P54CQS, P55C etc. hebt. Als in het boekje staat dat de modernere P4T, P24T en P24CT werken dan denk ik dat een P23T ook gaat werken. De P23T is eigenlijk bedoeld voor het geval je een QFP on-board gesoldeerde CPU hebt met een leeg socket ernaast voor een overdrive. De overdrive schakelt dan de on-board CPU uit. Vreemde situatie want technisch is de overdrive P23T 486 intern natuurlijk (extern wel, een pinnetje meer) niet anders dan een gewone DX4.

Ik heb de overdrives niet op alle moederborden getest die ik heb, maar in de regel werken de meeste moederborden met VLB-slots wel. Niet dat VLB hier iets mee te doen heeft, maar VLB past in een tijdsframe dat de moederborden er op voorbereid waren.

Een ander dingetje, je kunt kijken naar het socket. Ik quote even iemand anders van de VCFED forums met wat aanvullingen:
Socket 1 with 168 pins supports 5V regular CPUs and some (168-pin) Intel Overdrives (=de ODPR overdrives, R voor replacement die één pin minder hebben in een hoek van de CPU aan de binnenste rijen van de pinnen).
Socket 1 with 169 pins supports 5V regular CPUs and all Intel Overdrives (=zowel de ODP als ODPR overdrives).
Socket 2 support 5V regular CPUs, all Intel Overdrives and some AMD and Cyrix "enhanced" 486 models.
Socket 3 support 5V regular CPUs, all Intel Overdrives, Pentium Overdrives and some AMD and Cyrix "enhanced" 486 models.
Socket 3 should support also all 3.3V 486 compatible CPUs (including all AMD and Cyrix "enhanced" 486 models) but some boards lack the 3.3V regulator and then the socket doesn't support them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
De SX was dan ook gewoon een DX met de FPU uitgeschakeld, en de 487SX die een 486DX is met die special pin om de onboard CPU uit te schakelen. sneaky bastards ;)

Ik had wel in gedachte om een VLB bord te halen, en de meeste die ik tegenkomen komen vaak niet verder dan een DX/SX/DX2 en dan regelmatig nog instellingen voor Intel,AMD,Cyrix. En echt een merk + type zie je vaak niet op die bordjes, afgezien van een verdwaalde ASUS of Gigabyte.

Nog afgezien dat er echt een sloot aan chipsets zijn voor de 486. Intel komt amper voor, veel SiS 471, een aantal OPTi, een enkele Headland, VIA (welke schijnbaar bartraag zijn?), en waarschijnlijk nog wel een aantal waar ik zo niet op kom.

bordjes met LIF sockets sla ik sowieso over, ZIF Socket 2 en 3 moet inderdaad geen probleem zijn.

Nou heb ik ook nog wel een Pentium Overdrive op een 486 socket, maar een bordje vinden die daarmee werkt icm VLB, 72pin SIMM, knoopcel CMOS batterij en WB cache mogelijkheid voor de L1 cache wordt denk ik erg moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Ik heb in die Highscreen een 233mmx gestopt en ik heb de jumper settings aangepast zodat deze nu op de P55C reeks staan. Dat zou dual voltage en dus mmx moeten betekenen. Alleen... hij wordt gezien als een Pentium-S.

Moederbord is een FIC PA-2005 en deze zou mmx moeten ondersteunen.

Iemand een idee wat ik mis. Kan er weinig over vinden op google behalve dan dat de dual voltage echt aan moet staan en voor zover ik het kan zien zou dat zo moeten zijn.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnie
  • Niet online
Werkt de MMX ondersteuning, en zie je ondersteuning daarvoor in b.v. cpu-z? BIOS zegt wel vaker iets wat niet altijd helemaal klopt.

Hier wordt een Pentium Overdrive @83MHz in de BIOS ook gezien als een Pentium 66.
In de handleidingen die ik online kan vinden gaan de jumpersettings niet verder dan 200MHz, misschien dat ie daardoor een wtf moment heeft in detectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

Vinnie schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 23:22:
Werkt de MMX ondersteuning, en zie je ondersteuning daarvoor in b.v. cpu-z? BIOS zegt wel vaker iets wat niet altijd helemaal klopt.

Hier wordt een Pentium Overdrive @83MHz in de BIOS ook gezien als een Pentium 66.
In de handleidingen die ik online kan vinden gaan de jumpersettings niet verder dan 200MHz, misschien dat ie daardoor een wtf moment heeft in detectie.
De installatie van Windows loopt nog even dus ik ga het later checken.

Jumpersettings gaan vrijwel altijd maar tot 200 maar als je multiplier 1,5 pakt werkt het gewoon als 233MHz. En die zie ik ook.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op zaterdag 10 oktober 2020 @ 22:54:
Ik heb in die Highscreen een 233mmx gestopt en ik heb de jumper settings aangepast zodat deze nu op de P55C reeks staan. Dat zou dual voltage en dus mmx moeten betekenen. Alleen... hij wordt gezien als een Pentium-S.
Pentium-S op 233MHz bestaat alvast niet (en kan ook niet omdat de Pentium-S met zelfde settings op 100MHz zou draaien). Kortom, BIOS weet niet wat je erin gestopt heeft.
Moederbord is een FIC PA-2005 en deze zou mmx moeten ondersteunen.
Welke BIOSversie draai je? Allicht is er een nieuwere.
Iemand een idee wat ik mis. Kan er weinig over vinden op google behalve dan dat de dual voltage echt aan moet staan en voor zover ik het kan zien zou dat zo moeten zijn.
Meten is weten, wat zegt een multimeter? Pak een willekeurige Vcc pin onderop de socket en meet het vs Vss (GND).

MMX hoeft alvast niet geactiveerd te worden door BIOS, sowieso is 99% van voordeel van een "MMX" CPU tov non-MMX dat de L1 cache twee keer zo groot is. Daar heb je sowieso baat bij ongeacht of die MMX instructies (die muv een verdrwaalde Winmodem sowieso niet gebruikt werden op software dat draaide op deze klasse systeem). Zolang de voltage klopt is het prima.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 12:59:
[...]

Pentium-S op 233MHz bestaat alvast niet (en kan ook niet omdat de Pentium-S met zelfde settings op 100MHz zou draaien). Kortom, BIOS weet niet wat je erin gestopt heeft.

[...]

Welke BIOSversie draai je? Allicht is er een nieuwere.

[...]

Meten is weten, wat zegt een multimeter? Pak een willekeurige Vcc pin onderop de socket en meet het vs Vss (GND).

MMX hoeft alvast niet geactiveerd te worden door BIOS, sowieso is 99% van voordeel van een "MMX" CPU tov non-MMX dat de L1 cache twee keer zo groot is. Daar heb je sowieso baat bij ongeacht of die MMX instructies (die muv een verdrwaalde Winmodem sowieso niet gebruikt werden op software dat draaide op deze klasse systeem). Zolang de voltage klopt is het prima.
Helder. Ik denk dat ik een oude revisie van het bord heb (de 75MHz fsb is ook niet aanwezig namelijk) en dat de BIOS hem niet kent. Opvallend is dat een MMX instabiel blijkt te zijn. Allemaal vastlopers in DOS die te maken hebben met geheugen. Nu ik de originele non-MMX er weer in heb draait alles weer perfect. Heel vreemd maar misschien dat dit bord toch een probleem heeft met MMX op de een of andere manier.

To be determined...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MaNdM schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Helder. Ik denk dat ik een oude revisie van het bord heb (de 75MHz fsb is ook niet aanwezig namelijk) en dat de BIOS hem niet kent. Opvallend is dat een MMX instabiel blijkt te zijn. Allemaal vastlopers in DOS die te maken hebben met geheugen. Nu ik de originele non-MMX er weer in heb draait alles weer perfect. Heel vreemd maar misschien dat dit bord toch een probleem heeft met MMX op de een of andere manier.
MMX zou niets anders met geheugen moeten doen dan non-MMX. Als dat wel problemen geeft vermoed ik dat er iets mis is met voltage.

Paar opties:
- het is single-voltage en je hebt VIO en chipset ook op 2.8V draaien, waar ze niet vrolijk van worden.
- het is single-voltage en je hebt VCore ondanks jumper toch op 3.3V draaien, waar de P55C niet vrolijk van wordt.
- bord is wel degelijk split-voltage, maar implementatie is niet goed en een of meer van de voltages (VCore en VIO) is out-of-spec (ws te laag)
- BIOS raakt van slag door onbekende CPU en doet iets met timings waar geheugen niet blij van wordt.

Hier heb je alvast link naar de BIOSsen ervoor, ik zou sowieso nieuwste flashen (met oude CPU erin voor stabiliteit, je kunt altijd daarna weer de P55C proberen)
https://www.infania.net/m...boards/pa-2005/index.html

Verder zou ik echt die multimeter erbij pakken en meten wat je bord nu echt aan het doen is.

Mogelijk kun je nog met VR vs VRE spelen. Sommige oude Pentium CPUs konden net niet stabiel op 3.3V draaien (icm moederborden die 3.3V gemiddeld als "3.2V is meer dan genoeg), dus kwam Intel met VRE spec, tussen 3.4V en 3.6V met gemiddeld 3.5V. Die setting is met jumper VR1 te doen. 1-2 is single voltage, VR (3.3V), 3-4 is single volgage VRE (3.5V), 5-6 is split voltage, VIO 3.3V. Dan de vraag was 7-8 doet. Zou mij niet verbazen als dat split voltage, VIO 3.5V is. Dat zou wel eens je geheugen een stabiliteitsboost kunnen geven. Maar zoals altijd bij niet-gedocumenteerde settings: meten! Sowieso weet je dan van tevoren waar je probleem zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002

sapphire

Die-hard pruts0r

Jeeeej ouwe meuk-topic!

Ik heb hier op zolder steeds minder staan maar eea. blijft denk wel :)

Sowieso onze eerste echte thuis PC stat nog semi-werkend boven, gekocht ca 1997 bij "Computer centrum Katwijk" welke ondertussen al denk 20jaar failliet is.

Het geheel zit in een loodzware stalen kast met een U-vormingen schuifkap. Qua specs:

Pentium MMX166Mhz @200Mhz met een gedeeltelijke Socket-A koeler
Chaintech 5VGM (doos en toebehoor aanwezig)
4x8MB EDO ram
Quamtum Bigfoot 2.1GB is helaas overleden en wat er nu in zit weet ik niet :+ maar heb nog wel eea. liggen
S3 Virge 2MB videokaart
Creative SB16 AWE ? geluidskaart, 24x!!!! CD-rom drive en floppy

Origineel toetsenbord en muis en een vlak erna gekochte Logitech Wingman joystick waarvoor broertje en ik beide 50 gulden bij elkaar gelegd hadden :9

Als recenter retro speeltje heb ik afgelopen jaren een Athlon XP bakje bij elkaar gesprokkeld, kosten onder de streep...niets :+

Specs: https://tweakers.net/productcollectie/wijzig/746516/
Foto's:https://tweakers.net/gallery/71414/fotoalbum/?MapID=76004

Al moet ik zeggen dat de customloop voor socket-A wel van de baan is en de Chieftec casemod van 18 jaar terug op de nominatie lijst staat om weg te doen. Eventueel een ATX build in mijn 'oude' Fractal Define C zodat die nog gebruikt word }:O

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volture
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-06 23:50
Leuk topic en gaaf om deze vergane glorie weer te zien. Ik heb nog een tape drive met wat tapes liggen. Wellicht voor een geïnteresseede hier. Mag gratis weg als degene die hem over neemt zich de moeite doet de data van de tapes af te halen (voor zover dat nog mogelijk is). Bij interesse zie ik een DM wel tegenoet.

[ Voor 5% gewijzigd door Volture op 11-10-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNdM

MaNdM

1000-dingen-doekje

dion_b schreef op zondag 11 oktober 2020 @ 13:57:
[...]

MMX zou niets anders met geheugen moeten doen dan non-MMX. Als dat wel problemen geeft vermoed ik dat er iets mis is met voltage.

Paar opties:
- het is single-voltage en je hebt VIO en chipset ook op 2.8V draaien, waar ze niet vrolijk van worden.
- het is single-voltage en je hebt VCore ondanks jumper toch op 3.3V draaien, waar de P55C niet vrolijk van wordt.
- bord is wel degelijk split-voltage, maar implementatie is niet goed en een of meer van de voltages (VCore en VIO) is out-of-spec (ws te laag)
- BIOS raakt van slag door onbekende CPU en doet iets met timings waar geheugen niet blij van wordt.

Hier heb je alvast link naar de BIOSsen ervoor, ik zou sowieso nieuwste flashen (met oude CPU erin voor stabiliteit, je kunt altijd daarna weer de P55C proberen)
https://www.infania.net/m...boards/pa-2005/index.html

Verder zou ik echt die multimeter erbij pakken en meten wat je bord nu echt aan het doen is.

Mogelijk kun je nog met VR vs VRE spelen. Sommige oude Pentium CPUs konden net niet stabiel op 3.3V draaien (icm moederborden die 3.3V gemiddeld als "3.2V is meer dan genoeg), dus kwam Intel met VRE spec, tussen 3.4V en 3.6V met gemiddeld 3.5V. Die setting is met jumper VR1 te doen. 1-2 is single voltage, VR (3.3V), 3-4 is single volgage VRE (3.5V), 5-6 is split voltage, VIO 3.3V. Dan de vraag was 7-8 doet. Zou mij niet verbazen als dat split voltage, VIO 3.5V is. Dat zou wel eens je geheugen een stabiliteitsboost kunnen geven. Maar zoals altijd bij niet-gedocumenteerde settings: meten! Sowieso weet je dan van tevoren waar je probleem zit.
De BIOS flash hielp alvast bij het herkennen van de CPU. Dus dat is gefixt. Helaas blijft het instabiel met een MMX. De settings heb ik allemaal geprobeerd maar het blijft helaas zo. Nameten heb ik nog niet kunnen doen. Zal eerst eens moeten zien hoe dat precies moet want ik heb dat nog nooit gedaan.

To be determined...

Pagina: 1 ... 5 ... 82 Laatste