Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 92 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.896 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Hier gaat de warmtepomp gewoon helemaal uit snachts en is het de volgende ochtend nog steeds 20 graden, ook bij deze nachtelijke temperaturen. De vloer is een mooie buffer.
Wel is het zo dat de ventilatie snachts dicht is gezet anders zou het harder afkoelen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
Tomexergie schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 06:52:
HERINNERING MONITORING

Ik heb er nog maar 5 binnen!!!!! :-(
Volgens mij is februari nog maar net 8 uurtjes afgelopen toch? ;) Ik als Mitsubishi gebruiker kan in ieder geval pas de dag erna inzien wat het verbruik van de vorige dag was dus ik heb je net ge PM'd met de waardes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:15:
Hier gaat de warmtepomp gewoon helemaal uit snachts en is het de volgende ochtend nog steeds 20 graden, ook bij deze nachtelijke temperaturen. De vloer is een mooie buffer.
Wel is het zo dat de ventilatie snachts dicht is gezet anders zou het harder afkoelen.
Dat doe ik normaal gesproken ook, vannacht voor het eerst geen nachtverlaging toegepast, als ik het wel had gedaan verwacht ik dat ergens midden in de nacht de slaapkamers op oost warmte gevraagd hadden (dus meer als 1 graad afgekoeld waren).

Nu moeten de PV panelen de mouwen maar ff opstropen en wat extra gas geven O-) O-)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:58

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:23:
[...]

Op de display gaat het symbool voor defrost aan en even later van het element. Bedankt.
Weet nog niet wat het resultaat hiervan is. Zien we morgen.
Het was vannacht niet veel beter voor je, vanaf vanmorgen 7:30 ging het wel weer goed zo te zien. Zijn die dalen wel defrosts?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=51642

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:13:
5 graden? Nou lager dan 18-19 graden voor een ruimte laat ik het niet komen, zelfs niet op zolder waar geen verwarming zit. Er gaat blijkbaar voldoende naar boven.
Ik stook er normaliter nooit (tenzij ik er zit), maar zojuist ook de roosters maar even dichtgezet daar: d'r kwam door de wind echt een enorme bak aan koude lucht naar binnen. Radiatoren lichtjes open en nu is het alweer 10 graden in drie kwartier. Die continue aanvoer van koude lucht koelt de boel echt stevig af.

Koude slaapkamer vind ik altijd wel prima :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 08:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:22:
[...]

Koude slaapkamer vind ik altijd wel prima :)
Niet te koud he ! , size matters ! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:19:

Nu moeten de PV panelen de mouwen maar ff opstropen en wat extra gas geven O-) O-)
Gaat nog niet hard... ;)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:02:
[...]

Ja precies, en geen defrost, ook geen droge, maar dat fenomeen heb ik ook nog nooit gezien bij de mijne.
En ook vlakbij rotterdam :)
Goede zaak :)
Ik ben er van overtuigd dat met een RV sensor in de lucht aanzuig, en wellicht ook nog een luchtzijde dT meting over de verdamper er betere en slimmere regel software ontwikkeld kan worden zodat de droge defrosts in ieder geval sterk verminderd kunnen worden. wellicht dat @Oxellaar daar iets over kan melden, die zit elke dag in de praktijk. Ik vermoed dat de meeste WP's (nog) geen RV sensor hebben voor de buitenlucht.
Zie het als een verdere ontwikkeling analoog aan de HR ketel.

Edit
De afstand tussen temperatuur en dauwpunt is bij lagere BL temperaturen groter als zo rond de 0 C buiten T en hoge RV. Dan zitten ze zeer dicht bij elkaar, en dus al heel snel overgang van damp naar water, en daarna ijs.
Ook is de absolute vochtinhoud (gr/kg) zeer laag, en dus ook daardoor al minder ijsvorming.
Met nul graden en 90% RV is er aan absoluut vocht 3,4 gr/kg, bij -8 en 60% RV nog maar 1,1 gr/kg, 3 keer lager dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Gasschuif op 01-03-2018 11:24 ]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nee, tegen zulke kou kan 7000WP aan panelen niet op :P Ze wekken wel redelijk wat op om het normale verbruik af te dekken (ruim 10kWh per dag in februari gemiddeld), maar bij lange na niet voldoende voor de WP :P @reneeke1970 komt in de buurt met z'n 21.000 WP op het dak _/-\o_ _/-\o_

Lang leve het salderen t/m 2020, en daarna zien we wel weer verder 8)
Gasschuif schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Ik ben er van overtuigd dat met een RV sensor in de lucht aanzuig, en wellicht ook nog een luchtzijde dT meting over de verdamper er betere en slimmere regel software ontwikkeld kan worden zodat de droge defrosts in ieder geval sterk verminderd kunnen worden. wellicht dat @Oxellaar daar iets over kan melden, die zit elke dag in de praktijk. Ik vermoed dat de meeste WP's (nog) geen RV sensor hebben voor de buitenlucht.
Volgens mij meet de WP aan de hand van koelgastemperaturen en een bepaald opgenomen vermogen of een defrost nodig is. Zover ik weet gebeurt dit niet a.d.h.v. RV.

Bij mij valt het wel mee als ik afgelopen nacht bekijk, tot nu toe 3 defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:19
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:21:
[...]

Het was vannacht niet veel beter voor je, vanaf vanmorgen 7:30 ging het wel weer goed zo te zien. Zijn die dalen wel defrosts?
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17021&sid=51642
Ja het zijn defrosts en duren 10 tot 15 minuten met de booster bij dus nu. Dat maakt niets uit.

Het is een fout in de buitenunit.
Ik heb EXACT dezelfde unit een paar km verderop bij mijn ouders draaien zonder problemen.

Ik weet eigenlijk niet wat ik hiermee moet?

Het is toch nog 17,5graden in huis dus valt me nog mee. Alleen de WAF heeft het al over gas...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:15
Tbinnen met de ELGA is hier gezakt tot 20.5graden... al met al niet heel slecht :)
(Setpoint staat op 20.7 waarbij hij het tussen de 20.7 en 21 houd normaliter)

[ Voor 32% gewijzigd door Daannn1987 op 01-03-2018 09:00 ]

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:45:
[...]

Het lijkt of de droge defrosts een ingebouwde veiligheid is voor als een defrost uitblijft op de normale manier, ik heb hier wel eens gezien dat hij een defrost "vergeten" was, een soort overheen gestapt doordat de buiten temperatuur net een graad kouder werd en weer terug. Dan moet hij eerst weer 40 min lopen met een temperatuur verschil van x graden, dus dubbel ingevroren op dat moment en minder vermogen per Watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:54:
[...]

Ja het zijn defrosts en duren 10 tot 15 minuten met de booster bij dus nu. Dat maakt niets uit.

Ik heb EXACT dezelfde unit een paar km verderop bij mijn ouders draaien zonder problemen.

Het is toch nog 17,5graden in huis dus valt me nog mee. Alleen de WAF heeft het al over gas...
In het linkje wat ik gisteren poste kun je lezen dat de Mitsu een soort van zelf lerend systeem heeft.
Ik weet ff niet of de buitenunit dit zelf regelt, of dat dit aangestuurd wordt door de binnenunit (FTC) :?

Wat je kunt proberen is om de boel te resetten naar fabrieksinstellingen :? Wellicht reset je dan ook het 'Defrost cycle management - Time optimization through Fuzzy Logic" systeem zodat deze weer opnieuw gaat inleren :?

De FTC / binnenunit resetten kun je via het installateursmenu doen, of de buitenunit überhaupt te resetten is weet ik eigenlijk niet. Ik kan er zo niets over vinden in de installatiehandleiding van de buitenunit.

Misschien dat andere Mitsubishi gebruikers kunnen aangeven of de 'Defrost cycle management - Time optimization through Fuzzy Logic" wordt aangestuurd door de FTC van de binnenunit, als dit niet zo is dan heeft een reset natuurlijk helemaal geen nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:15
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:19:
Vannacht maar eens de nachtverlaging uitgezet, ik ben met dit weer niet echt bang voor pendelgedrag :+

Toen ik vanmorgen wakker werd elke ruimte in mijn woning op temperatuur, 2 ruimtes zaten 0,1 graad onder setpoint, dus verwaarloosbaar/niet waarneembaar.

Wel 21kWh verbruikt in 7 uur tijd.

[afbeelding]

Dit zijn dus dagen waarop ik blij ben dat ik mijn WP niet heb onder gedimensioneerd :P

Gisteren in totaal 72kWh verbruikt incl. SWW

[...]

Bedankt voor je tip, maar op de Mitsu kun je ook een externe warmtemeter aansluiten, dat lijkt mij dan nog een betere / makkelijkere optie :P Maar voorlopig laat ik het wel zo. Die COP die eruit komt rollen is dus niet echt betrouwbaar, maar ik kan wel trends zien :P
Dat is nieuw voor mij. Dan heb je zeker een warmtemeter met S0-uitgang nodig? Of kan de Mitsu met andere communicatieprotocollen overweg?

Je interne warmtemeter kun je enigszins verbeteren door Ta en Tr te corrigeren met een thermometer/DS18B20 die je dan als referentie neemt. Ook al zijn de absolute waardes niet persé juist, is de dT dat wel, en daar gaat het om.
De flowmeter is een ander verhaal zoals eerder al vermeld.

Zag ik in je plaatje elke 2.5 uur een 'droge defrost' voorbij komen? Experimentje gedaan en geslaagd, kun je weer nachverlaging gaan doen :P

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:54:
[...]

Het element zit niet in je logging? Andere groep zeker?
misschien geen goede hoeveelheid vloeistof in het systeem? Toch niet helemaal dicht bijv. Ik zou er een koeltechnicus bij halen zodat je weet dat dat goed zit, dit is niet normaal voor vandaag, het is blijkbaar erg droog omdat ik geen 1 defrost heb nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chris_82 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:05:
[...]

Dat is nieuw voor mij. Dan heb je zeker een warmtemeter met S0-uitgang nodig? Of kan de Mitsu met andere communicatieprotocollen overweg?
Dit vermeld de handleiding erover:
IN8 TBI.3 1-2 — Meter elektrische energie
IN9 TBI.3 3-4 — Meter elektrische energie 2
IN10 TBI.3 5-6 — Warmtemeter

Aansluitbare meter elektrische energie en warmtemeter
Spanningsvrij contact for 12 V DC detectie door FTC (TBI.3 de pennen 1, 3 en 5 hebben een positief voltage.)
Minimum ON-tijd: 40 ms
Minimum OFF-tijd: 100 ms
0,1 puls/kWh 1 puls/kWh 10 puls/kWh
100 puls/kWh 1000 puls/kWh
Deze waarden kunnen worden ingesteld met hoofdbediening. (Zie de menustructuur in "5.9 Hoofdbediening".)
Je interne warmtemeter kun je enigszins verbeteren door Ta en Tr te corrigeren met een thermometer/DS18B20 die je dan als referentie neemt. Ook al zijn de absolute waardes niet persé juist, is de dT dat wel, en daar gaat het om.
De flowmeter is een ander verhaal zoals eerder al vermeld.

Zag ik in je plaatje elke 2.5 uur een 'droge defrost' voorbij komen? Experimentje gedaan en geslaagd, kun je weer nachverlaging gaan doen :P
Om de 2,5 uur ongeveer een defrost, of deze droog is kan ik niet beoordelen want ik ben niet thuis, maar ik neem aan van wel. experimentje inderdaad geslaagd, vannacht weer lekker aan de nachtverlaging denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom de een wel behoorlijk defrosts heeft en de ander helemaal niet is een behoorlijk 'vaag' fenomeen, in ieder geval voor mij. De laatste voor mij was gisterochtend rond 10:00 de rest is 1 strakke streep met kleine aanpassingen naarmate de temperatuur/wind meer impact had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Je gaat je 6kWh momentjes vandaag waarschijnlijk wel missen ?
EDIT:
Je meldde gisteren 60kWh and counting, waar kwam je nou uiteindelijk excl. SWW op uit ?

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Bijna 4 gemiddeld, al komt dat ook door je 24/7 stoken, ik heb een 150 kWh minder verstookt met dezelfde binnentemp.
Zegt niks natuurlijk, er zijn meer variabelen, maar ik gooi er toch wel stops in op de dag,mzeker als het boven 0 is.
Allebei blij! :)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hrt schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:23:
[...]

Neen, als je in duimse maten spreekt, dan praat je over de binnen diameter!
Ik denk in iedergeval dat 1" gaat passen, de leidingen zijn flexibel dus het klusje is zo gepiept.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:21:
@Grolsch Je gaat je 6kWh momentjes vandaag waarschijnlijk wel missen ?
EDIT:
Die komt nog wel "ff" :P Rond 14:30 tijdens SWW 8)
Je meldde gisteren 60kWh and counting, waar kwam je nou uiteindelijk excl. SWW op uit ?
66,55 kWh (SWW was 5,7 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-10 16:08
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:19:
[...]

Dat doe ik normaal gesproken ook, vannacht voor het eerst geen nachtverlaging toegepast, als ik het wel had gedaan verwacht ik dat ergens midden in de nacht de slaapkamers op oost warmte gevraagd hadden (dus meer als 1 graad afgekoeld waren).

Ik doe niet aan nachtverlaging door temperatuur, maar ik heb een weekprogramma waarin de warmtepomp gewoon snachts niet werkt / uit is. Uiteraard staat er wel stroom op zodat vorst beveiligingen enzo gewoon werken, het is een instelbaar programma in de warmtepomp zelf.

Wel hilarisch dat ik nu gezien heb dat de warmtepomp toch bezig is geweest vannacht. Blijkbaar was het e.e.a. toch te laag en heeft hij een paar kwh verstookt vannacht. Dus dan ga ik het al niet meer redden met 4kwh op een dag vandaag :+ Zal wel het dubbele worden vermoed ik.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Vannacht als gewoonlijk de wp in nachtuit stand.
Voor het eerst de woonkamer afgekoeld tot 19,5C , er moest flink aan getrokken worden om de binnenT weer op 20C en door te gaan naar 21C vanmiddag.
BuitenT -6C en windkracht 11,5m/s pal Oost. AanvoerT 33C

Niet fijn voor de mensen die er hier afhankelijk van zijn, maar na vele klachten heeft de Stadsver(w)Arming alhier toegegeven dat er enkele wijken zijn waar het koud blijft in huis. Er wordt gewerkt aan een spoedige oplossing! Als het stopt met vriezen dus!

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!
!null schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:49:
[...]

Ik doe niet aan nachtverlaging door temperatuur, maar ik heb een weekprogramma waarin de warmtepomp gewoon snachts niet werkt / uit is. Uiteraard staat er wel stroom op zodat vorst beveiligingen enzo gewoon werken, het is een instelbaar programma in de warmtepomp zelf.

Wel hilarisch dat ik nu gezien heb dat de warmtepomp toch bezig is geweest vannacht. Blijkbaar was het e.e.a. toch te laag en heeft hij een paar kwh verstookt vannacht. Dus dan ga ik het al niet meer redden met 4kwh op een dag vandaag :+ Zal wel het dubbele worden vermoed ik.
Ik ga ook weer terug naar nachtverlaging, na 25 kWh verstookt te hebben afgelopen nacht bij -10 terwijl iedereen in bed ligt gaat de WP nu af en toe uit omdat deze niet verder kan terug moduleren door de zon bij -6 8)7 8)7 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Ik ben wel benieuwd hoe je verbruik tot 12:00 zal zijn t.o.v. gisteren.
EDIT:
Gisteren 66.55 in 24:00 - 5:30 = 18.5h = 3.6kWh per uur gemiddeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

koevlaas2 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:25:
[...]

Ik denk in iedergeval dat 1" gaat passen, de leidingen zijn flexibel dus het klusje is zo gepiept.
Ik houd t op 3/4.....

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:12:
@Grolsch Ik ben wel benieuwd hoe je verbruik tot 12:00 zal zijn t.o.v. gisteren.
Ik zal alvast een kleine voorspelling doen, ik heb vandaag tot 09:00 net zoveel verbruikt als gisteren tot 12:00 (27 kWh) terwijl de weersomstandigheden redelijk gelijk zijn, ik ben benieuwd waar de teller rond 12:00 op staat :P
EDIT:
Gisteren 66.55 in 24:00 - 5:30 = 18.5h = 3.6kWh per uur gemiddeld.
Dat laat maar weer zien hoe "gevaarlijk" middelen is, want er zitten periodes bij dat ik blijkbaar bijna 5kWh nodig had bij continu stoken om de hut warm te houden.

[ Voor 23% gewijzigd door Grolsch op 01-03-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
De koud is goed merkbaar, in februari meer verbruikt dan in januari. En 3x zoveel verbruik als februari vorige jaar.
Ta nu op 26.4, warmtepomp is nu aan het terugmoduleren door de zonneinstraliung. Buiten nog steeds -5.

Geen schaatsweer wat mij betreft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:19:
[...]

Ik zal alvast een kleine voorspelling doen, ik heb vandaag tot 09:00 net zoveel verbruikt als gisteren tot 12:00 (27 kWh) terwijl de weersomstandigheden redelijk gelijk zijn, ik ben benieuwd waar de teller rond 12:00 op staat :P
Wat me verbaasd is dat jouw nieuwe woning per m2 bijna net zo veel energie nodig heeft dan mijn jaren 70 woning. Ik zou eerder iets van de helft verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:34:
[...]

Wat me verbaasd is dat jouw nieuwe woning per m2 bijna net zo veel energie nodig heeft dan mijn jaren 70 woning. Ik zou eerder iets van de helft verwachten.
Vrijstaand en een MV.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[...]

Of jouw woning is niet zo slecht dan je denkt, en jij hebt buren? Grolsch heeft vrijstaand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt

hrt

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Bijna 4 gemiddeld, al komt dat ook door je 24/7 stoken, ik heb een 150 kWh minder verstookt met dezelfde binnentemp.
Zegt niks natuurlijk, er zijn meer variabelen, maar ik gooi er toch wel stops in op de dag,mzeker als het boven 0 is.
En hoeveel gas had je daar voor nodig?
Ik deed zo'n 1200 m3 gemiddeld per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Dat verbaast mij niet, zover ik me kan herinneren woon jij in een rijtjeswoning of 2-onder-1 kap met buren in een woonwijk, hier een vrijstaande woning midden in de weilanden waar de wind vannacht ongeveer de pannen van het dak deed waaien. In een druk bebouwde omgeving is de omgevingstemperatuur meestal net wat hoger, en heb je lang niet zoveel last van de wind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is het meerverbruik van een vrijstaande t.o.v. een hoekwoning ? En MV t.o.v. natuurlijke ventilatie/tocht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
Ok, gisterenavond was het rond 20:00h al -5 en vanmorgen -8 (met gevoel van -20 door de NO-wind).

Nog nooit zo'n strakke lijn van de Elga gezien, welke grof onder gedimensioneerd is voor onze woning.

Snap er niets van.. ;)

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/t5yaas8nbwp.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:36:
[...]

En hoeveel gas had je daar voor nodig?
Ik deed zo'n 1200 m3 gemiddeld per jaar.
1300 incl sww en koken, dat laatste is 48 m3 gebleken, sww een 20 per maand.
Maar nu met warmtepomp een beter systeem, met gas kouder in huis en zeker geen 24/7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:37:
[...]

Dat verbaast mij niet, zover ik me kan herinneren woon jij in een rijtjeswoning of 2-onder-1 kap met buren in een woonwijk, hier een vrijstaande woning midden in de weilanden waar de wind vannacht ongeveer de pannen van het dak deed waaien. In een druk bebouwde omgeving is de omgevingstemperatuur meestal net wat hoger, en heb je lang niet zoveel last van de wind.
Dit effect merk je behoorlijk, ik zit hier aan de rand van een dorp, pa en ma wonen 4km verder in Arnhem. De windbelasting is hier echt aanmerkelijk hoger en dat merk je ook wel, zeker met die oostenwind. Pittige windsnelheden inmiddels en dat koelt ook stevig af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:41:
[...]

1300 incl sww en koken, dat laatste is 48 m3 gebleken, sww een 20 per maand.
Maar nu met warmtepomp een beter systeem, met gas kouder in huis en zeker geen 24/7.
Hier was je verbruik < 1000m3 in een uitermate koude periode ?? Rol-Co in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verhouding benodigd m3 gas volgens mindergas.nl
Vrijstaand 2421, 2-1 kap 1868, hoek 1540 en 1311 voor tussenwoning.
Ik heb een hoekwoning jaren70 t.o.v. nieuw vrijstaand. Gemiddeld is de verhouding 2421:1540

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Verwijderd wat wil je nu precies zeggen :? De cijfers spreken toch voor zich :?

Geen enkele situatie is hetzelfde, en geen enkele situatie is "exact" te berekenen met een Excelsheet, er zijn gewoon te veel factoren die het warmteverlies bepalen, zo doet buitentemperatuur in mijn geval niet zoveel, maar wind wel. Jij hebt niet zoveel last van de wind blijkbaar, maar meer van de buitentemperatuur :)

Jij rekent met gemiddeldes, en gisteren bewijst maar weer dat dat gevaarlijk is.

Zo is mijn gemiddelde verbruik in februari +- 750kWh (CV+SWW) en jij stelt dat dat gemiddeld 26,8kWh per dag is / 24 = 1,12kWh per uur gemiddeld bij 24 uur stoken.

Maar wat blijkt, het dagverbruik schommelt nogal aanzienlijk, dag met minste verbruik bij mij is 16 februari met een verbruik van 15kWh en het meeste verbruik 28 februari met een verbruik van 66kWh (dat is een factor 4,4 afwijking! )

Jij stelt dan vervolgens 66kWh / 24 = 2,75kWh per uur benodigd

Maar niets is minder waar, want ook over de dag is het warmteverlies elk uur verschillend. Bij 24*7 stoken had ik vannacht een periode waarin +- 5000Watt werd verbruikt, en nu schommelt het rond de 1700Watt, weer een factor 3 verschil op dezelfde dag.

Conclusie wat mij betreft is dat rekenen met gemiddelde cijfers erg gevaarlijk is. Als ik op basis daarvan mijn WP had gekocht had ik gisteren en vanmorgen een boze vrouw gehad :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Ik probeer alleen maar die voor mij onverklaarbare afwijkingen van dat gemiddelde te begrijpen, niet meer en niet minder.
EDIT:
16 februari verbruik 20.76kWh is 1.314kWh/gd
28 februari verbruik 35.15kWh is 1.373kWh/gd
Dit is bij mij en dat kan ik volgen, logisch voor mijn gevoel.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 11:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-10 23:46
@Verwijderd Waarom maak je zoveel meerdere postings direct achter elkaar? Op deze pagina doe je het al meerdere malen. Het wordt er erg onoverzichtelijk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja, en daar wil je mee zeggen?

1300-48- 12x20=240 is toch een 1000 m3?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Verwijderd het is niet onverklaarbaar, het is volkom logisch, ik snap niet zo goed wat jij er onverklaarbaar aan vindt. Het bewijst alleen dat rekenen met gemiddeldes levensgevaarlijk is, vandaar dat de normale gestandaardiseerde berekeningen uitgaan van deze extremen, wat naar mijn mening ook de enigste juiste manier is om koude voeten in deze omstandigheden te voorkomen.

Je verklaarde de ISSO 51 een tijdje geleden nog voor gek en vreselijk overdreven.

De berekening voor mijn woning kwam uit op een warmteverlies van 10KW bij -10, en wat laten de grafieken van de afgelopen dagen zien :? (zelfs met 24*7 stoken) Inderdaad, dat je het nodig hebt in bepaalde situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:31
PASware schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 12:47:
Ik merk dat ons huis warm te houden is met 40 graden aanvoer met CV ketel. Straks als ik thuis ben ga ik de aanvoertemperatuur naar 35 graden verlagen. Kijken of dat lukt. Leuke test of een WP gaat komen of niet.
Temperatuur in woonkamer was vanmorgen -na verlagen cvtemp naar 35 graden- 17 graden. Nachtverlaging is 18 graden, dus 1 graden te laag. Gek genoeg stond de cv ketel op dat moment niet de boel te verwarmen. iets wat die vaker doet...heel vreemd.

Vanmiddag als ik thuis ben maar kijken of de temperatuur 18.5 graden is en vanaf 18.00 19 graden is. Als dat lukt is 35 graden stooktemp ook voldoende :D

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 08:27

Exigence

dnkroz

PASware schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:28:
[...]

Temperatuur in woonkamer was vanmorgen -na verlagen cvtemp naar 35 graden- 17 graden. Nachtverlaging is 18 graden, dus 1 graden te laag. Gek genoeg stond de cv ketel op dat moment niet de boel te verwarmen. iets wat die vaker doet...heel vreemd.

Vanmiddag als ik thuis ben maar kijken of de temperatuur 18.5 graden is en vanaf 18.00 19 graden is. Als dat lukt is 35 graden stooktemp ook voldoende :D
CV kan z'n warmte waarschijnlijk niet kwijt, bereikt zijn Ta van 35 al voordat de thermostaat zijn setpoint bereikt en slaat daarom af. Ketel moduleert z'n pomp terug om een bepaalde (vrij hoge voor Lt verwarming) dT te kunnen handhaven en je probleem verergert alleen maar. Bij een normale cv installatie zomaar alleen de Ta verlagen werkt vaak niet goed....

Knal je pompsnelheid omhoog, zo ver mogelijk. Kan je ketel beter z'n vermogen kwijt en kunnen je radiatoren ook meer afgeven.

Heb van mijn eigen Remeha de minimale pompsnelheid op 60% gezet, omdat anders de interne regeling van Remeha de pomp tot minimale flow liet terugvallen om een dT van 15 graden te handhaven. En dat laatste is iets wat je echt niet wilt met een lage temperatuur verwarming, dT mag een (heel) stuk kleiner zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Exigence op 01-03-2018 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:19:
@Grolsch Ik probeer alleen maar die voor mij onverklaarbare afwijkingen van dat gemiddelde te begrijpen, niet meer en niet minder.
EDIT:
Weer een bewijs dat je ongemerkt 10kWh meer weg kan stoken met een wp. ;)
Je zou hooguit 13 kW op de 16e moeten hebben, en dat is nog logisch..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Graaddagen zeggen weinig over de windbelasting, -10 met rustig weer is even wat anders dan -10 met de wind vol op de gevel. Nog leuker wordt het als er van die fijne stuifsneeuw is. Zie je allemaal niet terug in de buitentemperatuur maar wel in je warmteverlies.. De andere kant is dat het bij -10 goed zonnig kan zijn en dat je nu al een aardige instraling per m2 hebt waardoor de temperatuur in huis hard op kan lopen als je een glaspartij hebt.
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:26:
@Verwijderd het is niet onverklaarbaar, het is volkom logisch, ik snap niet zo goed wat jij er onverklaarbaar aan vindt. Het bewijst alleen dat rekenen met gemiddeldes levensgevaarlijk is, vandaar dat de normale gestandaardiseerde berekeningen uitgaan van deze extremen, wat naar mijn mening ook de enigste juiste manier is om koude voeten in deze omstandigheden te voorkomen.
With stupid. Dit is dan ook de reden dat je reserve moet hebben en dat weersafhankelijk (wat heet, de term is misleidend, het regelt alleen op de buitentemperatuur: incompleet "weer"model) regelen zonder naregeling niet werkt: de ene -10 is de andere niet.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 11:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 22:11
EDIT:
Volgens mij "moet" je meer genieten van een warm huis en wat minder onzinnige verbanden proberen te trekken.
Stoken kost nu eenmaal energie...

Al die onzin met graaddagen, buiten temperaturen en berekeningen die je daar op los laat.
Op basis daarvan kun je toch geen (serieuze) conclusies trekken?
Het is allemaal veel te globaal/gemiddeld en incompleet.

Tip: Koop een warmtemeter, dan weet je hoeveel energie er uit je WP komt (elektriciteit houd je al bij)
Dan heb je te maken met de harde realiteit en kun je zien of de WP efficiënt (genoeg) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Weer een bewijs dat je ongemerkt 10kWh meer weg kan stoken met een wp. ;)
Je zou hooguit 13 kW op de 16e moeten hebben, en dat is nog logisch..
Op basis waar van kun je beweren dat het op de 16e hooguit 13kWh zou moeten zijn ? De logica ontgaat mij helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 12:31
Exigence schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:41:
[...]

CV kan z'n warmte waarschijnlijk niet kwijt, bereikt zijn Ta van 35 al voordat de thermostaat zijn setpoint bereikt en slaat daarom af. Ketel moduleert z'n pomp terug om een bepaalde (vrij hoge voor Lt verwarming) dT te kunnen handhaven en je probleem verergert alleen maar. Bij een normale cv installatie zomaar alleen de Ta verlagen werkt vaak niet goed....

Knal je pompsnelheid omhoog, zo ver mogelijk. Kan je ketel beter z'n vermogen kwijt en kunnen je radiatoren ook meer afgeven.

Heb van mijn eigen Remeha de minimale pompsnelheid op 60% gezet, omdat anders de interne regeling van Remeha de pomp tot minimale flow liet terugvallen om een dT van 15 graden te handhaven. En dat laatste is iets wat je echt niet wilt met een lage temperatuur verwarming, dT mag een (heel) stuk kleiner zijn.
Heel interessant dit!! Dankjewel, vanavond aanpassen.

De CV kan warmte niet kwijt, oftewel, het minimum vermogen is te hoog? Ik heb juist de Calenta gekozen vanwege zijn lage minimum vermogen. Dan is een WP nog interessanter :)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 08:27

Exigence

dnkroz

PASware schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:59:
[...]

Heel interessant dit!! Dankjewel, vanavond aanpassen.

De CV kan warmte niet kwijt, oftewel, het minimum vermogen is te hoog? Ik heb juist de Calenta gekozen vanwege zijn lage minimum vermogen. Dan is een WP nog interessanter :)
Trek het eens in het heel extreme: stel je pomp staat stil, dan zal je ketel na een paar seconden al afslaan omdat hij een Ta van 35 heeft bereikt ;) Hoe laag je minimumvermogen ook is :)

Of je nou een Ta van 70 hebt of een Ta van 35, bij dezelfde buitentemperatuur zul je evenveel vermogen in je huis moeten stoppen, alleen moet je het wel in je water krijgen. Hij stopt niet omdat z'n minimumvermogen te hoog is (dat zou wat zijn met deze buitentemperaturen) maar omdat ie z'n Ta te snel bereikt.

De Calenta heeft inderdaad een relatief laag minimumvermogen en dat is mooi. Maar dan moet dat vermogen wel het water in kunnen voordat hij een door jou bepaalde grens (Ta=35) heeft bereikt, en dat lukt niet als de pompsnelheid niet omhoog gaat. Strookt ook met het feit dat je woonkamer niet op temperatuur komt, je afgiftesysteem kan dat vermogen ook niet afgeven met die lage flow (Ta=35, Tr=20 -> gemiddelde temperatuur afgifte 27,5 graden).

Flow omhoog -> afgiftevermogen omhoog -> ketel kan z'n minimumvermogen wél kwijt en Ta=35 wordt niet bereikt voordat het setpoint bereikt wordt (en dat is wat je wilt).

Een Calenta is een prachtketel, heel intelligent, met heel veel tweak-mogelijkheden, maar je moet hem wel "begrijpen". Het is en blijft een klassieke CV ketel die (relatief) hoge watertemperaturen wil maken. En daar is ook de interne regeling op gebaseerd. Dit houdt dus in dat de CV ketel op een gegeven moment zijn pompsnelheid naar beneden gooit omdat hij een dT van 15 graden probeert aan te houden. Dus als je retourwater boven de 20 graden celcius komt (en dat gebeurt geheid vrij snel, bij een kamertemperatuur van 20 graden ligt je retour logischerwijs altijd boven de 20 graden, anders wordt er niet verwarmd) dan gooit hij z'n pompsnelheid omlaag. Resultaat is dat je Ta nóg sneller stijgt en je afgifte in de woonkamer nóg meer daalt. Dit resulteert in het rap omhoog lopen van de Ta bij de ketel en uiteindelijk zegt ie: bekijk het maar, ik heb mijn Ta=35 graden bereikt en ik mag niet hoger van jou, dus ik stop. Paar minuten later denkt ie: hey, ik heb nog steeds mijn setpoint niet bereikt, mijn water is afgekoeld, laat ik maar weer aan gaan. En het hele proces herhaalt zich, pendelen.

Het feit dat ie regelt op een dT van 15 graden kun je niet aanpassen. Je moet dus je ketel dwingen dat ie z'n pompsnelheid niet kan verlagen, net zoals je hem nu dwingt zijn Ta niet boven de 35 graden op te laten lopen. Minimale pompsnelheid staat om 20% en daar regelt de ketel vrij snel heen. Dit is te laag. Zet dit eens op 50% of hoger en kijk wat dit doet. Hogere pompsnelheid bij Ta=35, Tr wordt bijv. 29 -> gemiddelde temperatuur afgifte 32 graden. Dat is aanzienlijk meer afgiftevermogen dan je 27,5 graden die je had bij een lage pompsnelheid, maar de zelfde Ta ;)

Dit is eigenlijk gewoon simpel klassiek CV-ketel gedrag, nooit ontworpen om met Ta=35 te werken. Gelukkig kun je hem tweaken en dwingen er toch redelijk goed mee om te gaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Exigence op 01-03-2018 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:51:
[...]

Op basis waar van kun je beweren dat het op de 16e hooguit 13kWh zou moeten zijn ? De logica ontgaat mij helaas.
Verhouding gisteren en de 16e op systeem grolsch en mijne, zelfde verhouding bij jou is dan gemiddeld 13 max plus/min 1kWh.
Dus je hebt een 6kWh weg gegooit/teveel gestookt door hem niet uit te zetten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Beetje de omgekeerde wereld volgens mij, maar laat maar zitten verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
EDIT:
Het is helemaal niet onverklaarbaar, er zijn gewoon heleboel factoren die een rol spelen. Ik heb vergelijkbare woning als Grolsch, >220m2 vloeroppervlak, 840m3, vrijstaand, aan 3 zijden eerstvolgende huizen paar honder meter verder, vergelijkbare isolatie en mijn WP staat sinds 09:30 uit (22,5 graad kamertemp) en blijft waarschijnlijk tot vanavond uit a.g.v. zonneinstraling, daarin is mijn huis dan weer anders dan die van Grolsch, ik heb veel glas op het zuiden. Dus zoveel factoren die een rol spelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En zie hier de tussenstand en de grafieken

28-02-2018, nachtverlaging van 1 graad toegepast vanaf 22:00 de avond ervoor, totaal verbruik tot 12:00 +- 28kWh. Meeste verbruik op COP gunstige tijdstippen, geen start/stops enkel 3 x defrost.

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/dr6s5x.jpg

01-03-2018, 24*7 op WAR gestookt, Totaal verbruikt tot 12:00 = 31,5kWh + 5,5kWh van de avond ervoor 22:00 tot 00:00 = 37kWh

Het meeste verbruik op COP ongunstige tijdstippen, en net als het warmer wordt begint de WP te "pendelen" :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/209lteo.jpg

Kort door de bocht conclusie, 24*7 vewarmen kost mij 32% meer opgenomen energie :) >:) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 22:11
Als we toch met grafiekjes bezig zijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3xKYc73UnIbm3HIHrvOhDD2v/full.png

Om 7.00 uur heb ik de stilte modus van de WP uitgezet (en om 10.30 weer aangezet)
Hij trekt het met beide standen, heb nog niet gekeken naar de COP verschil.
Om 11.00 uur had ik door de zon genoeg warmte in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:16
Heb hier ook iedere 2,5hr een defrost, alleen als de ventilator aangaat zie ik een vocht wolk uit de unit komen maar er druppelt of stroomt geen water tijdens de defrost. Kamer is 21 graden en huis is lekker warm. Ecodan draait zo'n 20 a 22 uur met 1,1 tot 1,3 kW. COP over feb was nog 4,05. E meter van de ecodan geeft 7% meer aan dan mijn ingebouwde E meter. Verder lijken de cijfers constant en heb ik geen gekke afwijkingen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Grolsch Je verbruik v.a. 9:00 tot nu schommelt rond de 1.5 terwijl die gisteren > 4.0 lag nog even door aub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
LittleTycoon schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:21:
[...]

Het is helemaal niet onverklaarbaar, er zijn gewoon heleboel factoren die een rol spelen. Ik heb vergelijkbare woning als Grolsch, >220m2 vloeroppervlak, 840m3, vrijstaand, aan 3 zijden eerstvolgende huizen paar honder meter verder, vergelijkbare isolatie en mijn WP staat sinds 09:30 uit (22,5 graad kamertemp) en blijft waarschijnlijk tot vanavond uit a.g.v. zonneinstraling, daarin is mijn huis dan weer anders dan die van Grolsch, ik heb veel glas op het zuiden. Dus zoveel factoren die een rol spelen
Ja, prachtig wat de zon nu al doet. Hier zelfde soort huis, wellicht iets beter geisoleerd, en optimaal op de zon georienteerd. Het vermogen van de zon is veel groter dan van mijn wp :), je voelt de warmte het huis in komen.

En koud is niet zo heel spannend, wind daarentegen heeft meer effekt. Gisteren 16 kWh opgestookt, dus dat viel mij wel mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 11:15
Ik ook, uit 1800, en ik verbruik nog iets minder dan @Verwijderd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Ik ook, uit 1800, en ik verbruik nog iets minder dan @Verwijderd
Ik sprak een toekomstige klant, die een passief huis gemaakt heeft van een pand uit 1920, heeft helemaal geen afgifte systeem als ik het verhaal goed begrijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koevlaas2 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:08:
[...]

Ik sprak een toekomstige klant, die een passief huis gemaakt heeft van een pand uit 1920, heeft helemaal geen afgifte systeem als ik het verhaal goed begrijp.
Passiefhuis zonder afgiftesysteem, ik ben benieuwd wat je daar dan gaat doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Laatst online: 08:29

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Exigence schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:09:
[...]

Trek het eens in het heel extreme: stel je pomp staat stil, dan zal je ketel na een paar seconden al afslaan omdat hij een Ta van 35 heeft bereikt ;) Hoe laag je minimumvermogen ook is :)

Of je nou een Ta van 70 hebt of een Ta van 35, bij dezelfde buitentemperatuur zul je evenveel vermogen in je huis moeten stoppen, alleen moet je het wel in je water krijgen. Hij stopt niet omdat z'n minimumvermogen te hoog is (dat zou wat zijn met deze buitentemperaturen) maar omdat ie z'n Ta te snel bereikt.

De Calenta heeft inderdaad een relatief laag minimumvermogen en dat is mooi. Maar dan moet dat vermogen wel het water in kunnen voordat hij een door jou bepaalde grens (Ta=35) heeft bereikt, en dat lukt niet als de pompsnelheid niet omhoog gaat. Strookt ook met het feit dat je woonkamer niet op temperatuur komt, je afgiftesysteem kan dat vermogen ook niet afgeven met die lage flow (Ta=35, Tr=20 -> gemiddelde temperatuur afgifte 27,5 graden).

Flow omhoog -> afgiftevermogen omhoog -> ketel kan z'n minimumvermogen wél kwijt en Ta=35 wordt niet bereikt voordat het setpoint bereikt wordt (en dat is wat je wilt).

Een Calenta is een prachtketel, heel intelligent, met heel veel tweak-mogelijkheden, maar je moet hem wel "begrijpen". Het is en blijft een klassieke CV ketel die (relatief) hoge watertemperaturen wil maken. En daar is ook de interne regeling op gebaseerd. Dit houdt dus in dat de CV ketel op een gegeven moment zijn pompsnelheid naar beneden gooit omdat hij een dT van 15 graden probeert aan te houden. Dus als je retourwater boven de 20 graden celcius komt (en dat gebeurt geheid vrij snel, bij een kamertemperatuur van 20 graden ligt je retour logischerwijs altijd boven de 20 graden, anders wordt er niet verwarmd) dan gooit hij z'n pompsnelheid omlaag. Resultaat is dat je Ta nóg sneller stijgt en je afgifte in de woonkamer nóg meer daalt. Dit resulteert in het rap omhoog lopen van de Ta bij de ketel en uiteindelijk zegt ie: bekijk het maar, ik heb mijn Ta=35 graden bereikt en ik mag niet hoger van jou, dus ik stop. Paar minuten later denkt ie: hey, ik heb nog steeds mijn setpoint niet bereikt, mijn water is afgekoeld, laat ik maar weer aan gaan. En het hele proces herhaalt zich, pendelen.

Het feit dat ie regelt op een dT van 15 graden kun je niet aanpassen. Je moet dus je ketel dwingen dat ie z'n pompsnelheid niet kan verlagen, net zoals je hem nu dwingt zijn Ta niet boven de 35 graden op te laten lopen. Minimale pompsnelheid staat om 20% en daar regelt de ketel vrij snel heen. Dit is te laag. Zet dit eens op 50% of hoger en kijk wat dit doet. Hogere pompsnelheid bij Ta=35, Tr wordt bijv. 29 -> gemiddelde temperatuur afgifte 32 graden. Dat is aanzienlijk meer afgiftevermogen dan je 27,5 graden die je had bij een lage pompsnelheid, maar de zelfde Ta ;)

Dit is eigenlijk gewoon simpel klassiek CV-ketel gedrag, nooit ontworpen om met Ta=35 te werken. Gelukkig kun je hem tweaken en dwingen er toch redelijk goed mee om te gaan.
Wat een eyeopener zeg!
Wel offtopic hier, maar ik heb zo'n situatie met 1 van mijn circuits in een CV omgeving. (En toevallig ook een Calenta 28c). Slechts 1 lt radiator en een handdoeken radiator waarbij het dus heel langzaam opwarmt omdat de ketel afslaat. Precies de situatie die je beschrijft. Zodra ik weer thuis ben (we genieten momenteel van de Spaanse zon) ga ik experimenteren met een hogere minimum pompsnelheid.
Bedankt!

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit keer heeft de elga in de nacht volle bak aan er aan moeten gaan van 03:00 tot 10:00 uur vol vermogen de dag ervoor 19,6 Kwh verbruikt.
Maar die gasmeter staat nog steeds op 0m3 voor de elga dit stookseizoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:09:
[...]

Passiefhuis zonder afgiftesysteem, ik ben benieuwd wat je daar dan gaat doen.
Hij wil wel graag warm douchen en afwassen.
Verder weet ik het ook pas morgen als ik op het plaats delict ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
koevlaas2 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:24:
[...]

Hij wil wel graag warm douchen en afwassen.
Verder weet ik het ook pas morgen als ik op het plaats delict ga kijken.
Zon soort huis zag ik laatst ook op TV maar die was half ingegraven.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:25
Aziraphale schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:07:
@Tomexergie @Bram-Bos @Oxellaar @Daannn1987 @amarkest (en overige geïnteresseerden ;) )
...

Ik moet wel zeggen dat ik onderhand een beetje klaar ben met die geouwehoer met die Elga... Waarom zit er niet gewoon een weerstand in zo'n ding die altijd werkt??? Ik krijg deze week, als het goed is, een aanbieding om gasloos te gaan met een Nibe en ik begin onderhand heel erg te hopen dat dat interessant is...
Denk dat je schrikt.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18:59
Mwah, heb onderhand her en der wel gezien wat die dingen kosten. Maar de installateur zei dat hij wat leuks had bedacht...

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Over allerlei factoren die kennelijk overal een rol spelen maar om de een of andere duistere reden niet bij mij. Bij mij is het een redelijk consequente correlatie tussen verbruik en graaddagen, ook door de jaren heen, met zo wel gas als met WP.
2015-2016 met gas: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JQCRcWbsubVd5J7oUnzLtvq2/full.png
2017-2018 met WP: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pa3DkvXbaozzrLn6nMoxd2Is/full.png

Is graaddagen dan alleen geldend voor oudere woningen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:25
jaapsander schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 16:18:
[...]

Wat is het achterliggende idee om de unit iets verder van de achtermuur te zetten?

Ik heb ook tripple glas voorgesteld aan de bouwer, maar die gebruiken alleen HR++ omdat de extra investering niet opweegt tegen de kosten. Had je hier een nadere opvatting over? Ik zal zelf ook eens het 1 en ander proberen te berekeken.
Triple glas wordt vaak te duur geoffreerd. Kijk bij glaskoning wat het kost.

Heb je goed kunststof kozijnen dan zou het er zo in moeten passen

De afstand heeft te maken met geluid. Maar omliggende wanden/muren/schutting versterken het geluid nog veel meer.

Een muurbeugel dempt de trillingen wel goed (je koppelt met de massa van de muur)

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:48:
Over allerlei factoren die kennelijk overal een rol spelen maar om de een of andere duistere reden niet bij mij. Bij mij is het een redelijk consequente correlatie tussen verbruik en graaddagen, ook door de jaren heen, met zo wel gas als met WP.
2015-2016 met gas: [afbeelding]
2017-2018 met WP: [afbeelding]

8)7 het gaat erom dat je jezelf vergelijkt met anderen, met heel verschillende woningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:51:
[...]

8)7 het gaat erom dat je jezelf vergelijkt met anderen, met heel verschillende woningen
En zelfs jezelf met jezelf vergelijken gaat lastig.

Over een langere periode met meer meetmomenten zul je altijd op een normaal uitkomen. Het punt is dat de gemiddelden niet op elk moment hoeven te gelden door afwijkende omstandigheden. Dan kun je wel aannemen dat je warmteafgifte gemiddeld X is en dat zal over een langere periode bekeken ook echt wel kloppen.

Laat onverlet dat je op een middag met veel wind, stuifsneeuw in een koude kamer zit met een afgifte die langdurig klopt of op een zonnige dag juist in een kamer die te warm is. De warmtebehoefte in huis fluctueert behoorlijk, sterk afhankelijk van de omstandigheden en de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:48:
2015-2016 met gas: [afbeelding]
2017-2018 met WP: [afbeelding]

Tja, zo'n grove schaal lijkt alles het zelfde, wat had je verwacht? Een piek in de zomer. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een woning xxx-ton wordt naar mijn idee niet even opgewarmd door zon of afgekoeld door wind, daar is de massa gewoon veel te groot voor, kijk naar de opwarming van de grond op 50cm beneden maaiveld door de seizoenen heen, dat dat niet geldt voor de lucht waar de thermometer hangt in de kamer is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:56:
[...]

Tja, zo'n grove schaal lijkt alles het zelfde, wat had je verwacht? Een piek in de zomer. :+
Exact datzelfde geldt voor de deltaT tussen stookgrens en buitenT en het verbruik op dagniveau v.d. afgelopen maand. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZrsJh8fODPLUT3VMFoi7VoNa/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:05:
[...]

Exact datzelfde geldt voor de deltaT tussen stookgrens en buitenT en het verbruik op dagniveau v.d. afgelopen maand. [afbeelding]
Dat is WAR inderdaad......zonder thermostaat. Sluit eens een thermostaat aan en je zal zien dat het grilliger en verschillend word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-10 13:53
Sinds vandaag draait de Elga precies 1 maand.
Deze eerste maand, meteen een goede proef(temperaturen tot -11 gehad) ongeveer 600kwh verbruikt met de Elga.
Draait meestal met 1047Watt en tijdens defrosts met 1126Watt.
We verwarmen de woning continue 24/7 tot 21graden, tot nu toe 2 keer 's nachts gehad dat de woning 20.5graad werd tijdens de koude nachten.
De CV heeft minimaal bijgestookt sinds plaatsing, intotaal 36m3, waarvan 21m3 ongeveer voor SWW zal zijn geweest.

Binnenkort wat meer temperatuur sensoren bij plaatsen icm. een raspberry voor makkelijker uitlezen van dingen.
We hebben nu bij de vloerverwarming pomp een bijna continue aanvoer van 35graden.

Panasonic MDC05J3E5 * Hewalex PCWU 3.0 KW + 200L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Ik kon het niet meer aanzien, vrouwtje was door en door koud en vond 19.8 toch niet helemaal lekker. (Klote wind )
Dus nu even lekker wat extra warmte erin pompen met de pellet kachel. Zit weer bijna aan de 21 na twee uur lekker geurend hout.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tip voor je temperatuursensoren, kijk eens naar esp8266's of sonoffs. Aangezien ik toch al overal geflashte sonoffs heb liggen is het aansluiten van een DS18B20 sensor een koud kunstje: soldeer er een paar jumperwires aan en steek een 10k ohms weerstand tussen de + en de data lijn in het stekkertje van de jumper wire. Je kunt zelfs meerdere DS18B20's op dezelfde datalijn plaatsen (ding praat onewire). Als je dan tasmota op het spul draait is het met drie klikken gedaan en heb je de data via mqtt beschikbaar.

Die DS18B20's zijn ook uitermate handig aan leidingen of in de sensoruitsparingen van boilers te plaatsen. Even inpakken om de omgevingstemperatuur te negeren en voila.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:07:
[...]

Het element zit niet in je logging? Andere groep zeker?
misschien geen goede hoeveelheid vloeistof in het systeem? Toch niet helemaal dicht bijv. Ik zou er een koeltechnicus bij halen zodat je weet dat dat goed zit, dit is niet normaal voor vandaag, het is blijkbaar erg droog omdat ik geen 1 defrost heb nog.
Ja idd andere groep ik heb er wel een kWh teller op zitten. Vanaf vannacht 10kWh verbruikt.
Ben net weer thuis en hij lijkt weer normaal te doen. Maar het is nu ook -2 buiten.
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:01:
[...]

In het linkje wat ik gisteren poste kun je lezen dat de Mitsu een soort van zelf lerend systeem heeft.
Ik weet ff niet of de buitenunit dit zelf regelt, of dat dit aangestuurd wordt door de binnenunit (FTC) :?

Wat je kunt proberen is om de boel te resetten naar fabrieksinstellingen :? Wellicht reset je dan ook het 'Defrost cycle management - Time optimization through Fuzzy Logic" systeem zodat deze weer opnieuw gaat inleren :?

De FTC / binnenunit resetten kun je via het installateursmenu doen, of de buitenunit überhaupt te resetten is weet ik eigenlijk niet. Ik kan er zo niets over vinden in de installatiehandleiding van de buitenunit.

Misschien dat andere Mitsubishi gebruikers kunnen aangeven of de 'Defrost cycle management - Time optimization through Fuzzy Logic" wordt aangestuurd door de FTC van de binnenunit, als dit niet zo is dan heeft een reset natuurlijk helemaal geen nut.
Goeie tip. Ik ben net thuis en hij lijkt weer normaal te doen. Maar als het nog eens voor doet zal ik eens de spanning van het buitendeel halen. Misschien zorgt dat zoor een reset?

[ Voor 49% gewijzigd door mgroen81 op 01-03-2018 14:33 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:12:
[...]

Dat is WAR inderdaad......zonder thermostaat. Sluit eens een thermostaat aan en je zal zien dat het grilliger en verschillend word.
Als ik nu altijd de gewenste binnenT heb en ik stel de thermostaat op die gewenste binnenT in dan verandert er toch niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 13:57:
Een woning xxx-ton wordt naar mijn idee niet even opgewarmd door zon of afgekoeld door wind, daar is de massa gewoon veel te groot voor, kijk naar de opwarming van de grond op 50cm beneden maaiveld door de seizoenen heen, dat dat niet geldt voor de lucht waar de thermometer hangt in de kamer is een ander verhaal.
Kom eens bij mij langs, kun je ervaren hoe een woning wordt opgewarmd door de zon, alleen mijn 5 meter hoge glazen erker pal op zuid (25m2 glas) is al een mooie, heb ik ook nog een triple glas overal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:31:
[...]

Ja idd andere groep ik heb er wel een kWh teller op zitten. Vanaf vannacht 10kWh verbruikt.
Ben net weer thuis en hij lijkt weer normaal te doen. Maar het is nu ook -2 buiten.

[...]

Goeie tip. Ik ben net thuis en hij lijkt weer normaal te doen. Maar als het nog eens voor doet zal ik eens de spanning van het buitendeel halen. Misschien zorgt dat zoor een reset?
Ik weet niet hoe het bij jou zit @mgroen81 maar bij mij telt de Ecodan wel zelf het verbruik van het boosterelement bij zijn elektrisch verbruik op, hoewel het wel een andere groep is. Aangezien hij weet dat het een 2kW-element (in mijn geval) is en hij precies weet hoe lang hij aan staat rekent hij dat gewoon extra bij zijn zelf gemeten verbruik. Bij een legionella-run zie ik dat ook duidelijk terug in de cijfers...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LittleTycoon Ik begrijp wel dat je met zo'n 'kas-achtige' constructie wel e.e.a. kunt bereiken. Maar zo'n 2e verwarmingsbron is nou niet direct 'standaard' te noemen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Als ik nu altijd de gewenste binnenT heb en ik stel de thermostaat op die gewenste binnenT in dan verandert er toch niets.
Verwijderd schreef op dinsdag 21 november 2017 @ 16:03:
WAR is helaas ook bij mij NIET onder alle omstandigheden DE oplossing.
Natte schil in combinatie met winderigheid, geforceerde koeling, zorgt voor iets meer dan 1C lagere dan gewenste kamerT. Ik moet de Shift-knop hanteren om het te corrigeren.
ftfy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:40:
@LittleTycoon Ik begrijp wel dat je met zo'n 'kas-achtige' constructie wel e.e.a. kunt bereiken. Maar zo'n 2e verwarmingsbron is nou niet direct 'standaard' te noemen denk ik.
Standaard kom je niet zoveel tegen in de forum, standaard zit nog op gas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
godfriedd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:38:
[...]

Ik weet niet hoe het bij jou zit @mgroen81 maar bij mij telt de Ecodan wel zelf het verbruik van het boosterelement bij zijn elektrisch verbruik op, hoewel het wel een andere groep is. Aangezien hij weet dat het een 2kW-element (in mijn geval) is en hij precies weet hoe lang hij aan staat rekent hij dat gewoon extra bij zijn zelf gemeten verbruik. Bij een legionella-run zie ik dat ook duidelijk terug in de cijfers...
Ik meet alles apart voor meer nauwkeurigheid.
Ook werkt bij de interne berekening daarvan niet meer, ook zon raadsel.
Hier ook 2kW Booster
En 3kW immersion heater backup voor SWW.

[ Voor 4% gewijzigd door mgroen81 op 01-03-2018 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd NIET onder alle omstandigheden DE oplossing.
Als het in 99.9% v.d gevallen wel het geval is vind ik dat ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:31:
[...]

Met een reset bedoelde ik meer iets van "reset naar factory defaults" zodat zijn zelf geleerde defrost programma gereset wordt, ik weet niet of dit bereikt wordt met het spannigsloos maken van het buitendeel :? Het is altijd de moeite waard in het geval van defrost per 20 minuten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:03
Info over Defrosts. Hele lijst met mogelijke oorzaken van een droge Defrost.

Metingen voor defrost:
Temperatuursensor meting op verdamper.
Luchtdrukverschil meter op de fan.
Simpele Defrost timer.
Defrost timer met thermostaat.

Gezien de verschillen tussen iedereen hier, denk ik dat een defrost niet zomaar plaats vind. Meeste hebben temperatuur meting op de verdamper zitten denk ik. Belangrijk dat die goed bevestigigd zit. Anders krijg je continue Defrost minimale tijd meestal niet lager dan om de 35minuten ivm draaitijd compressor.

Mogelijke oorzaken problemen
Te weinig koelmiddel. Problemen met die sensors... te veel afname van je wp...dus continue vermogen draaien, die drukverschil op die fan geeft dus ook ellende als je die fan van je wp verkeerd op deze windkracht zet.... dan krijg je drukverschil door de wind zelf...

Voor de echt geïnteresseerden, het staat allemaal op het internet:

http://www.heat-pump-pro.com/heatpumpdefrostcycle.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:55:
[...]

Met een reset bedoelde ik meer iets van "reset naar factory defaults" zodat zijn zelf geleerde defrost programma gereset wordt, ik weet niet of dit bereikt wordt met het spannigsloos maken van het buitendeel :? Het is altijd de moeite waard in het geval van defrost per 20 minuten :P
Vooral vreemd dat die defrosts zo lang duren bij hem. Die van mij defrost ook relatief veel maar het is gewoon een dipje van 2 minuten. Daarna gaat hij gewoon weer verder dus echt problematisch is het niet. Wel vreemd dat het de laatste dagen bijna altijd droge defrosts zijn. Lijkt niet echt nodig (maar misschien zit ik/zitten we er naast en heeft ook een droge defrost wel een functie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
We wachten met smart op @Oxellaar , hij zal er een verklaring voor hebben :P

Dat hij lange defrosts heeft kan ook liggen aan het feit dat zijn systeem op een gegeven moment niet meer op temperatuur komt. Een defrost met water van 35 graden zal vlotter gaan als een defrost met water van 24 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 14:32:
[...]

Zou je denken ja, wil je er een kratje bier om wedden? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Rol-Co Probeer me de logica eerst eens uit te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Droge defrosts...Blijft raar om te zien, en ik kende ze eigenlijk alleen van een steenkoude start.
Dus een watertemperatuur van 15 graden en dan de warmtepomp opstarten zonder enige hulp van E element oid. Dan zag ik het gebeuren bij +10. Nu zie ik het zelf en hoor ik het van collega's en hier.

Ik denk dat het door een verkeerde inschatting/berekening uit de software komt.
Ook kan het komen door tekort aan koudemiddel, maar dat merk je wel met zulk weer.
Als die software goed geschreven is, dan is een RV sensor @Gasschuif overbodig.
En zou een machine weer onnodig storingsgevoeliger maken.

Wel hoort een droge defrost maar kort aan te houden, bij ongeveer 35 graden condensorT zal de defrost stoppen.
Of na een bepaalde maximale tijd. De harde wind kan er nu wel voor zorgen dat ook een droge defrost vrij lang duurt.

Mijn Elga heeft het niet, in de log zie ik 4 tot 5 uur vol vermogen bij -2, zonder defrost.
Bij +1 heb ik hem dat nooit zien doen.

Prachtig zulk weer, direct komen de zwakke punten boven.
En 9 van de 10 keer is het zwakke punt de woning zelf en niet de warmtepomp.
Ze zijn zo lek als een mandje en er is gerommeld met ontbrekende stukken isolatie, grote doorvoeringen vergeten af te dichten enz enz....
Warmtepomp gooit er 40 graden uit, vloertemperatuur is 30 en de ruimte komt maar net aan de 20, soms nog minder.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Oxellaar Is de conclusie dat het behalve bij te weinig koudemiddel een 'onzinnige' actie is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
Heeft iemand hier wel eens ervaring gehad met een defect/verstopt expansieventiel (in de buitenunit)?

Zo ja, wat waren de symptomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:15:
We wachten met smart op @Oxellaar , hij zal er een verklaring voor hebben :P

Een defrost met water van 35 graden zal vlotter gaan als een defrost met water van 24 graden.
Ik heb nu met -3 mijn Ta op 27 graden staan. Tot 0 graden staat hij op het minimum van 25 graden en daarna langzaam omhoog. Gaat prima tot nu toe! Maar dus zelfs met die temperaturen heb ik hele korte defrost-cycli
Oxellaar schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 15:24:
Droge defrosts...Blijft raar om te zien, en ik kende ze eigenlijk alleen van een steenkoude start.
Dus een watertemperatuur van 15 graden en dan de warmtepomp opstarten zonder enige hulp van E element oid. Dan zag ik het gebeuren bij +10. Nu zie ik het zelf en hoor ik het van collega's en hier.

Wel hoort een droge defrost maar kort aan te houden, bij ongeveer 35 graden condensorT zal de defrost stoppen.
Of na een bepaalde maximale tijd. De harde wind kan er nu wel voor zorgen dat ook een droge defrost vrij lang duurt.
Zou het kunnen dat mijn (extreem) lage Ta er iets mee te maken heeft? Meer is niet nodig om mijn woning op 20 graden te houden maar in theorie kan ik best wat hoger gaan stoken en dan wat minder lange runs. Hij draait nu dus 24h per dag en dan moet ik de Ta heel laag houden anders schiet de temperatuur in huis omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@godfriedd Je draait nu het meest efficient, kleinste deltaT tussen Ta en Tb.
Pagina: 1 ... 92 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.