PASware schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:59:
[...]
Heel interessant dit!! Dankjewel, vanavond aanpassen.
De CV kan warmte niet kwijt, oftewel, het minimum vermogen is te hoog? Ik heb juist de Calenta gekozen vanwege zijn lage minimum vermogen. Dan is een WP nog interessanter

Trek het eens in het heel extreme: stel je pomp staat stil, dan zal je ketel na een paar seconden al afslaan omdat hij een Ta van 35 heeft bereikt

Hoe laag je minimumvermogen ook is
Of je nou een Ta van 70 hebt of een Ta van 35, bij dezelfde buitentemperatuur zul je evenveel vermogen in je huis moeten stoppen, alleen moet je het wel in je water krijgen. Hij stopt niet omdat z'n minimumvermogen te hoog is (dat zou wat zijn met deze buitentemperaturen) maar omdat ie z'n Ta te snel bereikt.
De Calenta heeft inderdaad een relatief laag minimumvermogen en dat is mooi. Maar dan moet dat vermogen wel het water in kunnen voordat hij een door jou bepaalde grens (Ta=35) heeft bereikt, en dat lukt niet als de pompsnelheid niet omhoog gaat. Strookt ook met het feit dat je woonkamer niet op temperatuur komt, je afgiftesysteem kan dat vermogen ook niet afgeven met die lage flow (Ta=35, Tr=20 -> gemiddelde temperatuur afgifte 27,5 graden).
Flow omhoog -> afgiftevermogen omhoog -> ketel kan z'n minimumvermogen wél kwijt en Ta=35 wordt niet bereikt voordat het setpoint bereikt wordt (en dat is wat je wilt).
Een Calenta is een prachtketel, heel intelligent, met heel veel tweak-mogelijkheden, maar je moet hem wel "begrijpen". Het is en blijft een klassieke CV ketel die (relatief) hoge watertemperaturen wil maken. En daar is ook de interne regeling op gebaseerd. Dit houdt dus in dat de CV ketel op een gegeven moment zijn pompsnelheid naar beneden gooit omdat hij een dT van 15 graden probeert aan te houden. Dus als je retourwater boven de 20 graden celcius komt (en dat gebeurt geheid vrij snel, bij een kamertemperatuur van 20 graden ligt je retour logischerwijs altijd boven de 20 graden, anders wordt er niet verwarmd) dan gooit hij z'n pompsnelheid omlaag. Resultaat is dat je Ta nóg sneller stijgt en je afgifte in de woonkamer nóg meer daalt. Dit resulteert in het rap omhoog lopen van de Ta bij de ketel en uiteindelijk zegt ie: bekijk het maar, ik heb mijn Ta=35 graden bereikt en ik mag niet hoger van jou, dus ik stop. Paar minuten later denkt ie: hey, ik heb nog steeds mijn setpoint niet bereikt, mijn water is afgekoeld, laat ik maar weer aan gaan. En het hele proces herhaalt zich, pendelen.
Het feit dat ie regelt op een dT van 15 graden kun je niet aanpassen. Je moet dus je ketel dwingen dat ie z'n pompsnelheid niet kan verlagen, net zoals je hem nu dwingt zijn Ta niet boven de 35 graden op te laten lopen. Minimale pompsnelheid staat om 20% en daar regelt de ketel vrij snel heen. Dit is te laag. Zet dit eens op 50% of hoger en kijk wat dit doet. Hogere pompsnelheid bij Ta=35, Tr wordt bijv. 29 -> gemiddelde temperatuur afgifte 32 graden. Dat is aanzienlijk meer afgiftevermogen dan je 27,5 graden die je had bij een lage pompsnelheid, maar de zelfde Ta
Dit is eigenlijk gewoon simpel klassiek CV-ketel gedrag, nooit ontworpen om met Ta=35 te werken. Gelukkig kun je hem tweaken en dwingen er toch redelijk goed mee om te gaan.
[
Voor 19% gewijzigd door
Exigence op 01-03-2018 12:22
]