Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 91 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.895 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:24

thido

Tilburg

Voor die van mezelf.
Ben benieuwd waar de grenzen liggen van de 5kW pana i.c.m. mijn woning/afgifte systeem.
Draait sinds eind vorig jaar dus nog weinig ervaring data.
Maikie18 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:28:
[...]

Wat voor huis heb je? Inhoud? bouwjaar? type verwarming?
Hier wat info over de woning:
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/52302599

Onlangs wel nog 10m2 wandverwarming toegevoegd in de woonkamer.
Edit: Rc2.5 voor vloer/wand/dak en HR+ glas overal, ook niet geheel onbelangrijk voor het inzicht.

[ Voor 6% gewijzigd door thido op 28-02-2018 20:46 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 04-10 19:48
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:38:
Is er trouwens een mogelijkheid om "eenvoudig" en "tijdelijk" een echte warmtemeter te installeren en zo de Mitsu interne meter te kalibreren :?

Blijkbaar is men er bij Mitsubishi ook al van op de hoogte dat de interne meting niet zo accuraat is aangezien ik in het menu deze optie zie "Aanpassing geproduc. energie - -50% / + 50% "
De volgende poor-mans solution zou je kunnen proberen en heb je misschien zelfs nog wel in je logging zitten:
Wanneer je het opgenomen vermogen bij WW bereiding apart kunt meten (of in de zomer), kun je hem ongeveer ijken door twee verschillende situaties te vergelijken. Na zo'n uitgebreidde badsessie en de boiler helemaal leeg is, warm je hem in 1 run op. Check de temperatuur delta. Na een nachtje verlies, warm je hem weer opnieuw op nu vanaf een significant hogere temperatuur naar dezelfde eindtemperatuur. Wanneer je nu aanneemt, dat de overhead aan leidingen en zo beide keren evenveel opwarmt en de verliezen van de langere verwarmingstijd verwaarloosd, dan is het verschil in de beide gemeten vermogens gebruikt om de boiler met zijn inhoud op te warmen. Is dus een beetje staal en koper en je water. dus bijvoorbeeld 500l x (50-45-(50 - 9))*4.2/3.6 = de warmteinhoud van het water. Dit kun je ook doen voor het staal, maar dan moet je weten hoeveel dat ongeveer is. Bij mij lijkt de overhead significant maar het boilervat niet zo.

Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LittleTycoon Wat voor probleem heb je met die weerstations ? 1.8C klinkt minder indrukwekkend dan 20%. Vanaf de standaard door mindergas.nl gehanteerde stookgrens van 18C is het 25,5C om 27.3C om te overbruggen. Niet echt wereldschokkend in mijn optiek, maar smaken verschillen, ieder op zijn/haar manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:01
Heb hier de kaarsjes maar weer aangestoken om het huis op temperatuur te houden, die ging nu toch weer naar beneden, net als afgelopen nachten. De Elga haalt hier elke dag zijn gevraagde aanvoer temperatuur niet, hij blijft altijd steken op 32 graden. T retour nu 27.

Heb hem maar weer aangemeld bij Techneco.. On-ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-10 14:48
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:46:
@LittleTycoon Wat voor probleem heb je met die weerstations ? 1.8C klinkt minder indrukwekkend dan 20%. Vanaf de standaard door mindergas.nl gehanteerde stookgrens van 18C is het 25,5C om 27.3C om te overbruggen. Niet echt wereldschokkend in mijn optiek, maar smaken verschillen, ieder op zijn/haar manier.
Betekent dat je er 20% naast kunt zitten als je niet direct toepasbaar op jouw eigen situatie meet. De ene keer een probleem, de andere keer niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:06

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

BasvanS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:46:
Heb hier de kaarsjes maar weer aangestoken om het huis op temperatuur te houden, die ging nu toch weer naar beneden, net als afgelopen nachten. De Elga haalt hier elke dag zijn gevraagde aanvoer temperatuur niet, hij blijft altijd steken op 32 graden. T retour nu 27.

Kun je hem niet als standalone aan de gang slingeren..
Dus zonder CV...
Laat je Elga vol speed werken zonder die aansturing met je cv?
Welke ketel?
Wel opentherm?
enz enz enz
Meer kans op storing dan je elga als separaat systeem inzet..

Hier en daar een terugslagklep in je systeem
en je zou met twee warmtebronnen kunnen werken.
1 Elga
2 cv
Beiden een aparte thermostaat
De elga van zichzelf
en de cv in je kamer.
Elga niet genoeg warm, schakelt je cv erbij in.
CV is niet gebouwd om samen te werken.
zal [ bijna] altijd tobben zijn als ze op gekoppelde thermostaat zitten.

In mijn ogen dan...
;) ;) :)

[ Voor 21% gewijzigd door Dylantje2 op 28-02-2018 20:58 ]

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LittleTycoon Mijn vergelijkingsnorm is kWh/graaddagen zoals ik die in het verleden gemeten heb en nu meet, zelfde woning zelfde weerstation. Dat geeft me meer dan voldoende inzicht in het wel of niet goed functioneren van de verwarmingsinstallatie. Op dag nieveau is dat eigenlijk helemaal niet interessant, althans niet voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:39:
[...]

Dat snap ik, maar hoe hou je dan verbruik CV en SWW gescheiden bij :?
Ueeeeh, bij mij zit dat geintegreerd in de regeling, in de zin dat je kwh meter kan aansluiten op de regelunit en dat ie dan zelf de split bijhoudt, geenidee of je zoiets ook op een mitsu kan aansluiten.

Wat is jouw dT nu. Nu bij -9,5 buiten. Draait mijn WP op automatische settings een dT van 7. Apart is wel dat de flow lager wordt geregeld. Dus hoe kouder hoe hoger de dT maar hoe lager de flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:58:
@LittleTycoon Mijn vergelijkingsnorm is kWh/graaddagen zoals ik die in het verleden gemeten heb en nu meet, zelfde woning zelfde weerstation. Dat geeft me meer dan voldoende inzicht in het wel of niet goed functioneren van de verwarmingsinstallatie. Op dag nieveau is dat eigenlijk helemaal niet interessant, althans niet voor mij.
Als jij blij bent, ben ik dat ook. Ik ben alleen niet zo'n fan van proxy metingen, met de onderliggende aannames.

Aannames zijn vaak de "mother of all fuck ups".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:55:
[...]

Kun je hem niet als standalone aan de gang slingeren..
Dus zonder CV...
Laat je Elga vol speed werken zonder die aansturing met je cv?
Welke ketel?
Wel opentherm?
enz enz enz
Meer kans op storing dan je elga als separaat systeem inzet..

Hier en daar een terugslagklep in je systeem
en je zou met twee warmtebronnen kunnen werken.
1 Elga
2 cv
Beiden een aparte thermostaat
De elga van zichzelf
en de cv in je kamer.
Elga niet genoeg warm, schakelt je cv erbij in.
CV is niet gebouwd om samen te werken.
zal [ bijna] altijd tobben zijn als ze op gekoppelde thermostaat zitten.

In mijn ogen dan...
;) ;) :)
Techneco is zo vriendelijke geweest de elga zo in te stellen dat hij onder de 20 graden alles zelf doet. Hij staat dus ook netjes op 19.5 ingesteld en de CV word dus nooit aangesproken.

Als ik nu de thermostaat naar 20 graden zou zetten dan springt de CV bij. Maar dat willen we natuurlijk niet ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

BasvanS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:13:
Techneco is zo vriendelijke geweest de elga zo in te stellen dat hij onder de 20 graden alles zelf doet. Hij staat dus ook netjes op 19.5 ingesteld en de CV word dus nooit aangesproken.

Als ik nu de thermostaat naar 20 graden zou zetten dan springt de CV bij. Maar dat willen we natuurlijk niet ;)!
Des te meer reden voor storingen...?
Als ik een elga zou hebben
Max uit de elga halen en dan evt. indien echt nodig cv erbij...

Hier in huis is 19.5 echt te koud voor de directie...

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
Ik vind mij verbruik nog best hoog.
Ik zit in in een hoekhuis van 1985.
Ongeveer 430 m3. Omdat het mij afgelopen winter ook tegen viel, heb ik in de zomer het nodige aangepakt.
Alles Is nu hr++ glas, en de woonkamer heeft tripel glas. De kruipruimte had 6cm eps, daar is 12cm pir tegen aan gezet. De zolder Is ook na geïsoleerd met 12cm pir.
Beneden heb ik vloer verwarming, boven wordt niet gestookt, alleen de badkamer.
Ik dacht wel heel ruim voldoende te hebben aan een 11,2 KW Zubadan warmtepomp. En dat Is dan ook wel, maar ik heb nu toch zo'n 150KW aan warmte nodig alleen voor verwarming.
Hij draait nu nog steeds op de eco stand, maar ik zie nogal eens een verwarmings vermogen van 13KW op de Kamstrup staan.
Enigste wat nog moet gebeuren Is leiding isolatie.
Op zolder Is het nu aardig op temperatuur (19 graden) ondanks dat er daar niet gestookt wordt.
Vorige winter heeft hij helemaal niet op de eco stand gestaan, en dat gaf toch wel een COP die 0,5 slechter was als nu.
Ik heb nu een Ta van ongeveer 35 gr, en een Tr van 30 gr.
Persgas van de compressor rond de 50 tot 55 graden.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:40

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

BasvanS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:46:

toch klinkt het niet gek hoor met 5 graden dt, je afgifte is te klein als de temp zakt, stukje extra isoleren misschien?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 00:18:
[...]

Heb je jezelf een element laten aansmeren? heb je helemaal niet nodig met de f2120. Dat ding haalt een Ta van 63 bij -25 graden zonder element en vrij vlak vermogenreductie bij lagen buiten temps. Als je WP warmre nauwelijks kwijt kan bij deze temps is het helemaal onzin. Ik zou het element uitzetten in de settings of veel later laten bijspringen.

Apart al die starts. WP is hier van 08:00 tot 20:00 uitgeweest (met doeltemp 22,5 graden), kan een huis met veel glas op zuid toch voordelen opleveren in de winter.

Vergelijk jouw COP eens met de kwh Zuipadan's, dat is slechte COP
Dankjewel voor je reactie, ik ben nog druk aan het leren. Vooral blijkt de WP niet echt ruim bemeten voor mijn huis (uit 2001). Met name blijkt het nogal (oosten) windgevoelig (met name door een afzuigkap die nogal bleek te tochten, vanavond ontdekt en dichtgemaakt) en springt de verwarming in mijn schuur aan om vorstvrij te blijven. Dat zat natuurlijk niet zo in de vermogensberekening.
Maandag heb ik in 28 uur in totaal 209 kWh gebruikt. Het vermogen liep steeds verder op en wanneer hij te lang zijn Ta niet bereikt dan gaan de elementen helaas aan.
Vermoedelijk moet ik de stooklijn wat verlagen bij lage temperaturen, dan zal dit wat minder snel gebeuren.
Vandaag heb ik 166kWh warmte nodig gehad met een kleine afname van de productie doordat de zon hielp. Door de wind was het amper te zien. Inderdaad nog steeds met een prima COP van 3.8.

In totaal heb ik sinds oplevering vorige week dinsdagavond 1148kWh warmte afgenomen met een electrisch verbuik van naar schatting 270kWh (+/-2kWh) wat een gemiddelde COP levert van 4.2. Helaas nu in totaal ook 9 kWh daarbovenop in het element gestopt wat inderdaad niet had gehoeven. Zoals eerder opgemerkt is het warmtegebruik meer dan verwacht op basis van gemiddelde met gas. Daarbij was me vorig jaar tijdens de vorstperiode wel opgevallen dat ik veel gas gebruikte, maar of dat vergelijkbaar was heb ik geen cijfers van. De warmtemeter lijkt toch wel redelijk precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-10 18:56
patrickvanvalen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:16:
Ik vind mij verbruik nog best hoog.
Ik zit in in een hoekhuis van 1985.
Ongeveer 430 m3. Omdat het mij afgelopen winter ook tegen viel, heb ik in de zomer het nodige aangepakt.
Alles Is nu hr++ glas, en de woonkamer heeft tripel glas. De kruipruimte had 6cm eps, daar is 12cm pir tegen aan gezet. De zolder Is ook na geïsoleerd met 12cm pir.
Beneden heb ik vloer verwarming, boven wordt niet gestookt, alleen de badkamer.
Ik dacht wel heel ruim voldoende te hebben aan een 11,2 KW Zubadan warmtepomp. En dat Is dan ook wel, maar ik heb nu toch zo'n 150KW aan warmte nodig alleen voor verwarming.
Hij draait nu nog steeds op de eco stand, maar ik zie nogal eens een verwarmings vermogen van 13KW op de Kamstrup staan.
Enigste wat nog moet gebeuren Is leiding isolatie.
Op zolder Is het nu aardig op temperatuur (19 graden) ondanks dat er daar niet gestookt wordt.
Vorige winter heeft hij helemaal niet op de eco stand gestaan, en dat gaf toch wel een COP die 0,5 slechter was als nu.
Ik heb nu een Ta van ongeveer 35 gr, en een Tr van 30 gr.
Persgas van de compressor rond de 50 tot 55 graden.
Post svp eens een foto van je vloerverwarmingverdeler ? svp geen folder foto maar echt 1 van de jouwe.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parshift
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 03-10 12:07
verkeerde topic, sorry

[ Voor 94% gewijzigd door Parshift op 28-02-2018 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickvanvalen
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-03-2024
De verdelers zijn gelijk vervangen bij de installatie van de warmtepomp.
Ik kan er nu erg slecht bij om even een foto te maken. Maar het zijn open messing verdelers zonder thermostaat of andere ventielen. Niets wat de flow in de weg kan zitten.

51 x Amerisolar 13.500W, 3 x SMA 4000TL-21 Mitsubishi Zubadan 11,2 KW 3 fasen, 2x 300 liter rvs, 2x Mitsubishi airco 5 KW. Piazzetta P943M pelletkachel, Fibaro HC2 met 55 accessoires.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
overvraag je de unit soms ? mijn ftxm35m ontdooit ook wel af en toe maar niet iedere 15 minuten.
Mijn airco draait nu op ventilatorstand 1

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:06:
[...]

Ueeeeh, bij mij zit dat geintegreerd in de regeling, in de zin dat je kwh meter kan aansluiten op de regelunit en dat ie dan zelf de split bijhoudt, geenidee of je zoiets ook op een mitsu kan aansluiten.

Wat is jouw dT nu. Nu bij -9,5 buiten. Draait mijn WP op automatische settings een dT van 7. Apart is wel dat de flow lager wordt geregeld. Dus hoe kouder hoe hoger de dT maar hoe lager de flow.
Toen ik net keek Ta 35, Tr 28, Dt van 7 dus, flow 26 ltr/minuut, dus thermisch 12,74KW en elektrisch opgenomen vermogen 5700Watt, COP = 2,24 bij -10.

Aardig volgens de boekjes, ik vermoed dat er weer ergens een groep open gelopen is, opgenomen vermogen zakt al weer :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooilochem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-12-2024
Hier in Lochem bij -8 houd de Pana 5 kw de woning op temperatuur .21,5
momenteel verbruik van 29 kwh
incl sww en de inhoud van twee wasmachines gedroogd.

500 liter zonneboiler met sww wisselaar in de aanvoer.
ik heb dus genoeg warmwater op voorraad.
Dagelijks gebruiken wel nog 0,7 m3 per dag voor 6 douche beurten en sww.

Als ik straks een doorstromer aansluit , en ik heb gemiddeld 35 graden water. er hoeft dus maar minimaal worden bij verwarmd heb ik dan een zware aansluiting nodig.

Nu heb ik een 40 Ampere hoofdaansluiting.

In de zomer genoeg warmwater op voorraad.
Het gaat dus maar voor een paar maanden per jaar dat ik van de doorstromer gebruik hoef te maken..

Iemand een idee.

Deze maand ruim 650 kwh verbruikt.
18 m3 gas
gasverbruik terug gebracht van 1800 tot 100 m3 dit jaar.
geschat gebruik 2700 kwh voor de Pana

EInd Aug loopt mijn energie contract af. dan willen we graag van de gasaansluiting af.
Jaarlijks leveren we 1500 terug en 1500 aan windelen.

Blijft 1800 om af te tikken.
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
LangeFries schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:18:
[...]

Dankjewel voor je reactie, ik ben nog druk aan het leren. Vooral blijkt de WP niet echt ruim bemeten voor mijn huis (uit 2001). Met name blijkt het nogal (oosten) windgevoelig (met name door een afzuigkap die nogal bleek te tochten, vanavond ontdekt en dichtgemaakt) en springt de verwarming in mijn schuur aan om vorstvrij te blijven. Dat zat natuurlijk niet zo in de vermogensberekening.
Maandag heb ik in 28 uur in totaal 209 kWh gebruikt. Het vermogen liep steeds verder op en wanneer hij te lang zijn Ta niet bereikt dan gaan de elementen helaas aan.
Vermoedelijk moet ik de stooklijn wat verlagen bij lage temperaturen, dan zal dit wat minder snel gebeuren.
Vandaag heb ik 166kWh warmte nodig gehad met een kleine afname van de productie doordat de zon hielp. Door de wind was het amper te zien. Inderdaad nog steeds met een prima COP van 3.8.

In totaal heb ik sinds oplevering vorige week dinsdagavond 1148kWh warmte afgenomen met een electrisch verbuik van naar schatting 270kWh (+/-2kWh) wat een gemiddelde COP levert van 4.2. Helaas nu in totaal ook 9 kWh daarbovenop in het element gestopt wat inderdaad niet had gehoeven. Zoals eerder opgemerkt is het warmtegebruik meer dan verwacht op basis van gemiddelde met gas. Daarbij was me vorig jaar tijdens de vorstperiode wel opgevallen dat ik veel gas gebruikte, maar of dat vergelijkbaar was heb ik geen cijfers van. De warmtemeter lijkt toch wel redelijk precies.
Is een warmteverliesberekening geweest voor aanschaf WP? Jouw warmtevehoefte en input elektriciteit is zeker niet abnormaal, die 9kwh via element is ook niet veel op het totaal.

Ik zou flow in de gaten houden bij verlagen stooklijn, zonder fors hogere flow gaat jouw aanname niet op dat het element minder snel aangaat. Wanneer (bij hoeveel graadminuten) het element aanspringt kun je in de settings regelunit instellen.

Via nibeuplink kun je relatief makkelijk via grafieken volgen hoe gewenste Ta vs. werkelijke Ta zich ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 18:54:
[...]

Kamer temperatuur? Welk verbruik?

Min 7.2 atm en de wp kwam net vragen of het nog wat kouder mag, hij verveelde zich :O
Verbruik dag nu 15 rond.
Kamer temperatuur 21,5-22 graden en 24/7 stoken.
Verbruik kun je in de maandelijkse sheet zien. Februari E559 Th2208.Dus vind ik een 10+ wel op zijn plaats... ;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
Mooilochem schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:36:

Als ik straks een doorstromer aansluit , en ik heb gemiddeld 35 graden water. er hoeft dus maar minimaal worden bij verwarmd heb ik dan een zware aansluiting nodig.

Nu heb ik een 40 Ampere hoofdaansluiting.

In de zomer genoeg warmwater op voorraad.
Het gaat dus maar voor een paar maanden per jaar dat ik van de doorstromer gebruik hoef te maken..

Iemand een idee.
Dat hangt van je capaciteit douche af, als je met 6l/minuut doucht zeker. Ik heb er voor mezelf naar gekeken, met een 25/l minuut regendouche, in dat scenario is doorstroomverwarmer kansloos verhaal, zowel kwa benodigde hoofdaansluiting, drukverlies en l/minuut capaciteit van een doorstroomverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:16:
[...]

toch klinkt het niet gek hoor met 5 graden dt, je afgifte is te klein als de temp zakt, stukje extra isoleren misschien?
De retour temp is toch altijd aan de hoge kant door het mengen in de verdeler van de vloerverwarming?
Aangezien de elga hier gewoon volgens een stooklijn werkt lijkt het me toch dat hij gewoon zijn eigen gevraagde T moet leveren, en daar niet minimaal 10 graden onder moet gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
drdnl schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 20:40:
[...]

Zit nu 25mm op, maar zal die ventielen eens bekijken in de winkel. Niet dat ik je niet geloof, maar heb motivatie nodig om dat allemaal weer uit elkaar te halen :)

Enige dat ik niet begrijp is waarom mijn warmtepomp, ongeacht instelling, in zo'n vrije val zit. Afgelopen paar uur:
[afbeelding]

Na elke defrost kouder, ongeacht wat je er aan stroom (niet backup heater) in stopt. Je zou denken dat dat stabiliseert, toch?
Meer power uit je WP haal je door de temperatuur te verlagen, dan stijgt je COP immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hrt schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:44:
[...]

Kamer temperatuur 21,5-22 graden en 24/7 stoken.
Verbruik kun je in de maandelijkse sheet zien. Februari E559 Th2208.Dus vind ik een 10+ wel op zijn plaats... ;)
Bijna 4 gemiddeld, al komt dat ook door je 24/7 stoken, ik heb een 150 kWh minder verstookt met dezelfde binnentemp.
Zegt niks natuurlijk, er zijn meer variabelen, maar ik gooi er toch wel stops in op de dag,mzeker als het boven 0 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:52:
[...]
Dat hangt van je capaciteit douche af, als je met 6l/minuut doucht zeker. Ik heb er voor mezelf naar gekeken, met een 25/l minuut regendouche, in dat scenario is doorstroomverwarmer kansloos verhaal, zowel kwa benodigde hoofdaansluiting, drukverlies en l/minuut capaciteit van een doorstroomverwarmer.
Hang een E Boiler..
En klaar...
Regel hem zo dat als je terug levert hij aan gaat.. Fakkel je ook meteen je toekomstige verlies af, als Salderen naar Den Haag gaat..:-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Okay, leerzame dag, de LG kan schijnbaar door tot 3600w AC (bij pa voorbij zien komen). We hadden nog geen getallen gezien boven de 3000w :)

Je merkt de windchill duidelijk, ik heb de weersafhankelijk regeling ietsje agressiever afgesteld staan, nu bij -7 stookt hij met 34 graden rustig het huis warm en is in staat om rustig aan de binnentemperatuur op te hogen. Het duurt lang maar het gaat, dit laat ruimte voor zowel nachtverlaging als een hogere temperatuur als het fris voelt. Overdag pruttelt 'ie met een graad of 30 de boel warm.

Gevolg is dat de warmtepomp nu met -7 op nog geen 60% van max vermogen staat te draaien en rustig het huis warm houdt. Eenmaal op temperatuur stopt hij er soms een half uurtje oid mee, varieert een beetje. Overdag draait 'ie met 30-40% capaciteit de boel warm, buitenunit doet het rustig aan, behalve na een defrost of als 'ie een tijdje stil heeft gestaan wanneer bijv. de zon een tijd binnen heeft geschenen. Dan gaat hij een tien minuutjes hoog in het vermogen om daarna af te zakken.

Laat voldoende ruimte voor een periode strenge vorst, ik heb nog vermogen en stooktijd over. Overdag lekker van de panelen stoken, 's nachts rustig aan. Super :)

19 graden nu binnen, vandaag 17,2kwh verstookt in een redelijk grote tweekapper uit 2011. Het is nu fris en de wind is fors, maar nog geen tien jaar geleden had in m'n eerste woning een week met een paar nachten -18 plus wind te pakken: ook dat gaat gewoon goed en zonder bijverwarming van de elementen.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:54:
[...]

Meer power uit je WP haal je door de temperatuur te verlagen, dan stijgt je COP immers.
Wat zeg jij nou? Minder verbruik, maar niet meer vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:56:
[...]

Wat zeg jij nou? Minder verbruik, maar niet meer vermogen.
Lagere Ta resulteert in veel minder defrosts dus netto meer warmte per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:58:
[...]

Lagere Ta resulteert in veel minder defrosts dus netto meer warmte per uur.
Dat is toch niet meer vermogen? Een 5kW word niet ineens 5,5 of 6. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:55:
[...]

Hang een E Boiler..
En klaar...
Regel hem zo dat als je terug levert hij aan gaat.. Fakkel je ook meteen je toekomstige verlies af, als Salderen naar Den Haag gaat..:-)
Ik heb mijn keuze al gemaakt, is 500 liter buffervat puur voor SWW geworden met een verswaterstation eracher, fakkel ik af met COP > 2. Net zoals grolsch heb ik een decadent bad, kan geen 400 liter vullen met een e-boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:01:[...]
Ik heb mijn keuze al gemaakt, is 500 liter buffervat puur voor SWW geworden met een verswaterstation eracher, fakkel ik af met COP > 2. Net zoals grolsch heb ik een decadent bad, kan geen 400 liter vullen met een e-boiler
mmm 200 liter boiler in een decadent bad...:-) A 65 graden?

Cop win je wel
Maar Cop vanaf je panelen of Cop via Kwh afname...
Ik ga voor mijn eigen panelen affakkelen... Met cop 1 dan wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BasvanS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:53:
[...]

De retour temp is toch altijd aan de hoge kant door het mengen in de verdeler van de vloerverwarming?
Aangezien de elga hier gewoon volgens een stooklijn werkt lijkt het me toch dat hij gewoon zijn eigen gevraagde T moet leveren, en daar niet minimaal 10 graden onder moet gaan zitten?
Mik die verdeler er maar uit of bouw hem om, met lage temp heb je een gesloten verdeler nodig, dus door de vloer en weer retour naar de wp, en als het kan met 22mm of groter.
Met een open verdeler en 15mm aanvoer leidingkje gaat het niet/slecht lukken om een vloer warm te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:59:
[...]

Dat is toch niet meer vermogen? Een 5kW word niet ineens 5,5 of 6. >:)
Wel als je steeds dicht tegen een defrost aanzit, dan zakt het vermogen ook een beetje in.
Verder schrijf ik het een beetje krom, het is netto meer warmte en niet direct 8 kw uit een 6 kw unit oid.
Hoewel, bij hogere temperaturen heb je ook meer vermogen dan je sticker dus waarom bij lage Ta dan niet ook ? (bron gevraagd ?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Mik die verdeler er maar uit of bouw hem om, met lage temp heb je een gesloten verdeler nodig, dus door de vloer en weer retour naar de wp, en als het kan met 22mm of groter.
Met een open verdeler en 15mm aanvoer leidingkje gaat het niet/slecht lukken om een vloer warm te maken.
Ik heb hier een "normale" verdeler staan, thermostaatkraan volledig open en dat gaat prima, hij mengt niet bij en d'r is altijd voldoende flow voor in de vloer. Het hoeft niet dramatisch uit te pakken :) Het grootste probleem is die aanvoerleiding, dat zien we bij Pascal ook; dat is de reden dat hij hoge aanvoertemperaturen (38+) in het systeem moet duwen: pijp is te dun, dus je enige optie is dan de temperatuur omhoog gooien.

Helaas alleen wel slecht voor je COP.

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

koevlaas2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Wel als je steeds dicht tegen een defrost aanzit, dan zakt het vermogen ook een beetje in.
Verder schrijf ik het een beetje krom, het is netto meer warmte en niet direct 8 kw uit een 6 kw unit oid.
Hoewel, bij hogere temperaturen heb je ook meer vermogen dan je sticker dus waarom bij lage Ta dan niet ook ? (bron gevraagd ?).
Ja inderdaad, defrosts vermijden geeft meer kWh warmte of langere verwarmingstijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:06:
[...]

Ik heb hier een "normale" verdeler staan, thermostaatkraan volledig open en dat gaat prima, hij mengt niet bij en d'r is altijd voldoende flow voor in de vloer. Het hoeft niet dramatisch uit te pakken :) Het grootste probleem is die aanvoerleiding, dat zien we bij Pascal ook; dat is de reden dat hij hoge aanvoertemperaturen (38+) in het systeem moet duwen: pijp is te dun, dus je enige optie is dan de temperatuur omhoog gooien.

Helaas alleen wel slecht voor je COP.
Heb je floor only? Of ook nog radiatoren in de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:03:
[...]

mmm 200 liter boiler in een decadent bad...:-) A 65 graden?

Cop win je wel
Maar Cop vanaf je panelen of Cop via Kwh afname...
Ik ga voor mijn eigen panelen affakkelen... Met cop 1 dan wel...
Cop via eigen panelen. Misschien had ik wel een e-boiler moeten nemen, minder gezeur over een 500 liter buffervat in haar werkkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 04-10 22:03
avandermeulen schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:12:
[...]

@Daannn1987
Op de Elga heb ik altijd een delta T van 2 C.
De hogere Ta bereik ik alleen op de momenten dat de HR ketel even komt helpen.
Zie ook:

avandermeulen in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
DT van 2 is wel heel laag... Beste flow heb je dus :+
Als ik het mij goed herinner moet je op vol vermogen wel een DT van 5 kunnen realiseren
Bram-Bos schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:33:
@Rol-Co: hij trok vannacht inderdaad 960W (max is 1050W), dus wellicht kan ik er nog wat uit persen i.d.d. Maar hoe doe ik dat? Ik kan mijn pomp wat knijpen, dan krijg ik vanzelf een hogere Ta, maar ik denk niet dat ik dan meer vermogen mijn systeem in krijg.
Ah das interessant Bram dat is precies wat ik dus ook ervaar.. TA verhogen gaat hij wel omhoog.. maar als je daarmee je cop weer verknalt is 't om het even lijkt mij?
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:37:
[...]

Wat is de deltaT van de radiatoren ? ELGA ~4.8, het gemiddelde, is iets lager dan de deltaT over de vloer, dan zal die over de radiatoren waarschijnlijk ....
Klopt DT van verwarming zal wel rond 4 zitten denk ik... heel lastig te meten bij jaga's met zulke lage verschillen. (Kan geen DS18B20 kwijt aan de leiding die zijn te kort)
Zal zo eens met de IR pistool kijken

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:08:
[...]

Heb je floor only? Of ook nog radiatoren in de kamer?
Ik heb radiatoren, die staan een fráctie open, ze doen toch geen zak met deze aanvoertemperaturen. 't Is meer om ze een klein beetje op temperatuur te krijgen.

Op de tussenverdieping moet ik feitelijk wel een oplossing gaan vinden; de slaapkamers/werkkamer zijn nu lastig op temperatuur te krijgen. Misschien toch ooit vloerverwarming aanleggen of een lummel van een radiator op de werkkamer plaatsen..
Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:06:
[...]

Ja inderdaad, defrosts vermijden geeft meer kWh warmte of langere verwarmingstijd.
Zorgen dat die wisselaar minder hard hoeft te werken; lagere aanvoertemperatuur vragen of minder vermogen. Overgedimensioneerde warmtepomp hoeft ook minder hard aan die wisselaar te lurken in deellast -> minder defrosts.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:08:[...]
Cop via eigen panelen. Misschien had ik wel een e-boiler moeten nemen, minder gezeur over een 500 liter buffervat in haar werkkamer.
Al gekocht dan??
Want weet je zeker dat altijd via je eigen panelen ga?
Zon schijnt en WP heeft wate rop temp, jij levert terug.
Wp staat aan en geen jij betaald je cop.
Dit wel als salderen slechter wordt [ ziet het wel naar uit ]
E boiler kun je beter regelen als terug dan e boiler aan enz enz

R in de maand WP uit
En Eboiler doet zijn werk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:09:
[...]

Ik heb radiatoren, die staan een fráctie open, ze doen toch geen zak met deze aanvoertemperaturen. 't Is meer om ze een klein beetje op temperatuur te krijgen.

[...]

Zorgen dat die wisselaar minder hard hoeft te werken; lagere aanvoertemperatuur vragen of minder vermogen. Overgedimensioneerde warmtepomp hoeft ook minder hard aan die wisselaar te lurken in deellast -> minder defrosts.
Maar ze doen altijd wat mee ;)

Lager is beter voor defrosts, maar ook sterk afhankelijk van het weer en je systeem, en dan heb ik het nog niet over het nieuwe fenomeen... "Droge defrosts" >:)
Met weer zoals nu heeft hij al wat snelheden gedraaid en geen defrost, maar ja 25Hz of 35Hz maakt het verschil ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:14:
[...]

Maar ze doen altijd wat mee ;)
Pfoe, als er 200w uit komt zetten heb je het wel gehad, als ze het al redden. 99% komt uit de vloer :)
Lager is beter voor defrosts, maar ook sterk afhankelijk van het weer en je systeem, en dan heb ik het nog niet over het nieuwe fenomeen... "Droge defrosts" >:)
Met weer zoals nu heeft hij al wat snelheden gedraaid en geen defrost, maar ja 25Hz of 35Hz maakt het verschil ook niet.
Heel weinig defrosts hier nu, misschien 2-3 vandaag? Ah fijn, ik ben wel erg blij met m'n warmtepomp die het gewoon kalmpjes aan doet. Heb de boel nu met de weersafhankelijke regeling plus Nest goed in de hand. Het doet z'n werk zuinig, met weinig geluid en zonder omkijken. Temperatuur in de woonkamer is mooi stabiel, zon in het huis, dalende temperaturen, wind: de regeling van de Nest is goed.

Bij pa hebben we de Nest die dual fuel doet, dus de ketel en warmtepomp aanstuurt en ook dat doet hij prachtig. Hij wisselt netjes af, meerendeel op de warmtepomp, alleen als het te traag gaat of als het te overbruggen verschil wel erg groot is gooit 'ie er even gas bij.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:17:
[...]

Pfoe, als er 200w uit komt zetten heb je het wel gehad, als ze het al redden. 99% komt uit de vloer :)
Nu met de airco kan ik dit soort dingen goed testen, als ik mijn radiatoren boven voorzie van 31c dan gaat de temperatuur boven ongeveer 1c omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:17:
[...]

[...]

Heel weinig defrosts hier nu, misschien 2-3 vandaag? Ah fijn, ik ben wel erg blij met m'n warmtepomp die het gewoon kalmpjes aan doet. Heb de boel nu met de weersafhankelijke regeling plus Nest goed in de hand. Het doet z'n werk zuinig, met weinig geluid en zonder omkijken. Temperatuur in de woonkamer is mooi stabiel, zon in het huis, dalende temperaturen, wind: de regeling van de Nest is goed.

Bij pa hebben we de Nest die dual fuel doet, dus de ketel en warmtepomp aanstuurt en ook dat doet hij prachtig. Hij wisselt netjes af, meerendeel op de warmtepomp, alleen als het te traag gaat of als het te overbruggen verschil wel erg groot is gooit 'ie er even gas bij.
Same here, alleen dan zonder thermostaat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:04:
[...]

Het blijft een Elga he, als het nog een keer -15 word (wie weet, ooit) dan kan ik moeilijk de CV aanvoer direct de vloer in sturen. Dat worden wel erg warme voetjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:10:
[...]

Al gekocht dan??
Want weet je zeker dat altijd via je eigen panelen ga?
Zon schijnt en WP heeft wate rop temp, jij levert terug.
Wp staat aan en geen jij betaald je cop.
Dit wel als salderen slechter wordt [ ziet het wel naar uit ]
E boiler kun je beter regelen als terug dan e boiler aan enz enz

R in de maand WP uit
En Eboiler doet zijn werk..
Al gekocht, levering is over de fasen verdeeld, komt bij elkaar voor de hoofdaansluiting, dus WP gebruikt eerst voordat het terug het net in gaat. Zie ik ook terug in mijn hoodmeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangeFries
LittleTycoon schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 21:41:
[...]

Is een warmteverliesberekening geweest voor aanschaf WP? Jouw warmtevehoefte en input elektriciteit is zeker niet abnormaal, die 9kwh via element is ook niet veel op het totaal.

Ik zou flow in de gaten houden bij verlagen stooklijn, zonder fors hogere flow gaat jouw aanname niet op dat het element minder snel aangaat. Wanneer (bij hoeveel graadminuten) het element aanspringt kun je in de settings regelunit instellen.

Via nibeuplink kun je relatief makkelijk via grafieken volgen hoe gewenste Ta vs. werkelijke Ta zich ontwikkelt.
Ja, dat vind je toch in de graadminuten? Die zigzaggen van 0 naar -1000 en weer terug zo grofweg 1x per etmaal, omdat hij 's nachts de temperatuur niet vasthield. Die lijkt gedreven door het verschil tussen s1 en bt2. De s1 snap ik, die wordt setpoint en temperatuur gedreven. De Ta (bt2) is natuurlijk Tr+ dT. Het vermogen wordt gestuurd door de graadminuten die met de flow geregeld wordt terwijl de dT ongeveer 7 graden blijft. Dat leidt meestal tot onvoldoende oplopen van de Tr bij dalende temperaturen en juist een te hoge Ta bij oplopende temperaturen. Vandaar dat ik denk dat de helling van de stookcurve aangepast moet worden. Maar om met dit weer te gaan experimenteren, is wat lastig. Ik zit er nu warmpjes bij.

Bedankt voor de tip over het bijstellen van de elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:21:
[...]

Same here, alleen dan zonder thermostaat ;)
Dat gaat hier niet, als de zon de kamer in komt stijgt temperatuur zo een halve graad tot een graad, de windchill zorgt ervoor dat er meer vermogen benodigd is. Zonder naregeling en met puur warmteafhankelijke regeling zou ik over de dag zo 1-2 graden verloop hebben. Bij pa en ma met een glaspartij op zuid is dat effect nog veel sterker (zon heeft al aardig kracht, panelen pieken daar zelfs al boven de 5.5kw, zon in de kamer is +2 graden minimaal). De Nest schakelt dan al in voor het tever wegzakt en als het al tever wegzakt komt de ketel even bij.

De algoritmen van dat ding zijn niet bepaald dom. Soms kan het beter, maar over het geheel genomen is het mooi spul.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:22
Probleem! Denk ik.
Mijn unit is heel vaak aan het defrosten en dan ook nog een vrij lang. Niet fijn met deze buiten T.
https://pvoutput.org/intr...21&sid=51642&t=0&gs=3&s=1
Ik heb een paar keer gekeken van een afstand maar ik kon geen ijs zien? Unit niet wit dus.

Misschien dat iemand weet wat dat kan veroorzaken of de hoe de defrosten te verminderen?
edit: De Ta is 35 graden.
Hier aan de kust is het zelfs -6. Ik woon aan een meer misschien dat dat nog invloed heeft?

[ Voor 13% gewijzigd door mgroen81 op 28-02-2018 22:37 ]

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het stormt gewoon hier bij -10, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt volgens mij 7(8)7

Ik dacht dat het meestal windstil was bij strenge vorst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

BasvanS schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:23:
[...]

Het blijft een Elga he, als het nog een keer -15 word (wie weet, ooit) dan kan ik moeilijk de CV aanvoer direct de vloer in sturen. Dat worden wel erg warme voetjes?
40 graden is geen probleem voor een vloer hoor, zeker niet met -15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:33:
Het stormt gewoon hier bij -10, dat heb ik nog niet eerder meegemaakt volgens mij 7(8)7

Waait aardig ja, ik heb toevallig vanavond de app van de windmolens hier in de buurt even gevolgd met een sniffer en de api-calls in node-red/telegraf/influxdb geduwd (10mw is de max):

Afbeeldingslocatie: https://download.neofoto.nl/open/dump/elst.PNG

Handige data icm de windrichting en temperatuur of ik op de fiets ga in de ochtend :P

De wind merk je echt stevig, ook in huis: de kamers op oost schelen een jas met de slaapkamer op west. Vijf graden verschil zit er wel in en dat in een nieuw huis met een RC van 3,5 voor de muren.
Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:38:
[...]

40 graden is geen probleem voor een vloer hoor, zeker niet met -15
Veel hoger moet je niet gaan (beetje afhankelijk van de vloer ook maar, je krijgt mogelijk dikke voeten), maar ik gooide er met de ketel ook altijd 37 graden 1:1 in omdat de ketel niet lager kon door het vermogen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987

Tis hier al heel bar! @-9 man man :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:30:
[...]

Dat gaat hier niet, als de zon de kamer in komt stijgt temperatuur zo een halve graad tot een graad, de windchill zorgt ervoor dat er meer vermogen benodigd is. Zonder naregeling en met puur warmteafhankelijke regeling zou ik over de dag zo 1-2 graden verloop hebben. Bij pa en ma met een glaspartij op zuid is dat effect nog veel sterker (zon heeft al aardig kracht, panelen pieken daar zelfs al boven de 5.5kw, zon in de kamer is +2 graden minimaal). De Nest schakelt dan al in voor het tever wegzakt en als het al tever wegzakt komt de ketel even bij.

De algoritmen van dat ding zijn niet bepaald dom. Soms kan het beter, maar over het geheel genomen is het mooi spul.
Klopt, soms met de zon er op is het 24 zoals afgelopen zondag geloof ik, ik kan het zonnescherm uitdraaien bijvoorbeeld, maar meestal laat ik het zo en zet ik de deur naar boven open, dan zakt het wat en als de zon om 17:00 van het huis af is zijn we zo weer op 21,5. Beter ff te warm als te laat en koud.
De wp staat op noord, die heeft nog nooit zon gezien, op een zonnige dag is het op zuid ruim boven 0 terwijl het voor de wp nog onder 0 is dus gewoon zijn ritme aanhoud, best perfect, geen invloed van andere bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
Daannn1987 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:08:
[...]

DT van 2 is wel heel laag... Beste flow heb je dus :+
Als ik het mij goed herinner moet je op vol vermogen wel een DT van 5 kunnen realiseren.
@Daannn1987
Elga pompstand 3, over 13 radiatoren in een huis van 600m3.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81

Hmm, misschien dat ik last heb met de wind. De unit staat niet echt beschut namelijk.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

mgroen81 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:51:
[...]

Hmm, misschien dat ik last heb met de wind. De unit staat niet echt beschut namelijk.
Wat ik zei verkeerde wind
Zet er even schotjes langs of voor..
Als de WP met uitblaas in de wind staat, kan er wel eens wat mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:13
mgroen81 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:51:
[...]

Die van mij staat juist wel beschut en doet het ook. Welke Ta heb jij ingesteld, hier staat die op 29gr.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:53:
[...]

Die van mij staat juist wel beschut en doet het ook. Welke Ta heb jij ingesteld, hier staat die op 29gr.
Ook interessant te weten wat de relatieve luchtvochtigheid is... hier 70% en geen defrosts at all :/
Boven de 80 begint t zo'n beetje heb ik het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 08:24

thido

Tilburg

Even zitten spelen met de pana. Ta hoger gezet om te zien of hij het extra beschikbare vermogen geeft. Dat doet hij :-) maar weer terug gezet want niet nodig. Hoop dat het opgenomen verdmogen dan ook weer terug valt straks.

Edit: dat doet hij dus mooi :-)
Afgelopen nacht strak op 1200W.

[ Voor 13% gewijzigd door thido op 01-03-2018 09:01 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Daannn1987 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:54:
[...]

Ook interessant te weten wat de relatieve luchtvochtigheid is... hier 70% en geen defrosts at all :/
Ik heb niet direct het idee dat het daar mee te maken heeft maar eerder een combinatie van factoren, maar elke opstelling is toch weer anders.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:59:
[...]Ik heb niet direct het idee dat het daar mee te maken heeft maar eerder een combinatie van factoren, maar elke opstelling is toch weer anders.
Zou eens temp&hum 2 sensoren bij je pana zetten
1 voor de fan en 1 achter
die data analyseren in grafana..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 14:16
@koevlaas2 @Rol-Co
Ik ga het in ieder geval proberen, Ta is nu 40, dT op vloerverwarming ongeveer 4 graden.

Kan niet zeggen dat ik het echt intuitief vind, maar ben benieuwd :)

Consumptie is momenteel 3.2, opbrengst 5.8 voor een cop van 2
48hz compressor.

Ingesteld op 40, water uit 36 en water in 31.

Bijgevoegd nog wat gevraagde foto's
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vOf2Gta.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jOvK1BZ.jpg

En is dit normaal voor een wp?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ygWZrcc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

drdnl schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:05:
@koevlaas2 @Rol-Co
Ik ga het in ieder geval proberen, Ta is nu 40, dT op vloerverwarming ongeveer 4 graden.

48hz compressor.

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
MMm is dit nodig voor een WP?
Of is dit een erfenis van plofketel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:09:
MMm is dit nodig voor een WP?
Of is dit een erfenis van plofketel?
Nooit een plofketel gehad, geen idee. Welke instelling is niet nodig voor een wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Voor februari 425KWh in de Ecodan gestopt voor cv en sww samen. februari 2017 was 317KWh en februari 2016 een 324KWh.
Vandaag wel de verbruiktopper van 27KWh. Het sww heeft daar 4KWh van afgesnoept.
Constant 1500W verbruik bij -8C en gevoelsT van -17C, het waait best.
AanvoerT is 32C en binnenT 21C, het gaat goed zo.

Waar ik wel benieuwd naar ben is wat de nachtuitstand gaat veroorzaken morgenochtend, nog nooit zo een koude gehad sinds de WP zijn intrede deed.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:03:
[...]

Zou eens temp&hum 2 sensoren bij je pana zetten
1 voor de fan en 1 achter
die data analyseren in grafana..
Ik heb geen grafana en ook geen sensoren, bovendien is het een droge defrost die ook echt droog is, dus ik verwacht niet dat het wat oplevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Daannn1987 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:54:
[...]

Het verschil tussen lucht temperatuur en dauwpunt is op het moment een dikke 6 graden in Rotterdam.
Dwz je verdamper buiten moet meer dan 6 C dT luchtzijdig dT draaien om te bevriezen en dat gebeurt zeer waarschijnlijk niet. Dit fenomeen verklaart de "droge" defrosts.

(Droge bol) temp -8 C en DP-13,7 C in de dip. Het verschil in temp en DP en de luchtzijdige dT over de verdamper bepalen min of meer de hoeveelheid vocht die blijft hangen aan de lamellen

https://www.weerplaza.nl/...t/16707/afgelopen-24-uur/

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
Gasschuif schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:12:
[...]

Het verschil tussen lucht temperatuur en dauwpunt is op het moment een dikke 6 graden in Rotterdam.
Dwz je verdamper buiten moet meer dan 6 C dT luchtzijdig dT draaien om te bevriezen en dat gebeurt zeer waarschijnlijk niet. Dit fenomeen verklaart de "droge" defrosts.

(Droge bol) temp -8 C en DP-13,7 C in de dip. Het verschil in temp en DP en de luchtzijdige dT over de verdamper bepalen min of meer de hoeveelheid vocht die blijft hangen aan de lamellen

Bedankt voor deze details! Interessting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
@koevlaas2 @Rol-Co

48hz compressor.

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Je WP vriest volgens mij zo in door de hoge Ta.

Ben benieuwd wat je Ta word als je ventielen eruit zijn, zoals ik op het plaatje kan inschatten passen er direct duims puntstukken op de wartels die je overhoud na het demonteren van de ventielen.
Of zijn je aanvoerbuizen 16mm ? dan zullen de wartels 3/4 zijn denk ik. Meet ze even op svp (diameter).

[ Voor 5% gewijzigd door koevlaas2 op 28-02-2018 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:30:
Probleem! Denk ik.
Mijn unit is heel vaak aan het defrosten en dan ook nog een vrij lang. Niet fijn met deze buiten T.
https://pvoutput.org/intr...21&sid=51642&t=0&gs=3&s=1
Ik heb een paar keer gekeken van een afstand maar ik kon geen ijs zien? Unit niet wit dus.

Misschien dat iemand weet wat dat kan veroorzaken of de hoe de defrosten te verminderen?
edit: De Ta is 35 graden.
Hier aan de kust is het zelfs -6. Ik woon aan een meer misschien dat dat nog invloed heeft?
Dat ziet er inderdaad knap dramatisch uit. Zijn het wel allemaal defrosts ? Vanmiddag heb je zelfs even een pauze van ongeveer een uur. Je dagverbruik wat je er in hebt gestopt is een fractie minder dan bij mij, is je historisch gasverbruik ook ergens tussen de 1200 en 1500m3 op jaarbasis geweest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Dylantje2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:53:
[...]

Wat ik zei verkeerde wind
Zet er even schotjes langs of voor..
Als de WP met uitblaas in de wind staat, kan er wel eens wat mis gaan.
Hij staat dwars op de huidige windrichting.
Ik heb geprobeerd om er wat voor te zetten, misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:12:
[...]

Ik heb hier slechts 1-2 graden verschil tussen buiten temp en uitblaas (pipe) temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
PeterZ(on) schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 22:53:
[...]

Ta 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:22:
[...]

Dat ziet er inderdaad knap dramatisch uit. Zijn het wel allemaal defrosts ? Vanmiddag heb je zelfs even een pauze van ongeveer een uur. Je dagverbruik wat je er in hebt gestopt is een fractie minder dan bij mij, is je historisch gasverbruik ook ergens tussen de 1200 en 1500m3 op jaarbasis geweest ?
Ja bij defrost draait ie rond de 220W. Gas verbruik is inderdaad rond de 1400m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drdnl
koevlaas2 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:18:
[...]

Of zijn je aanvoerbuizen 16mm ? dan zullen de wartels 3/4 zijn denk ik. Meet ze even op svp (diameter).
Zijn 25mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:27:
[...]

Ja bij defrost draait ie rond de 220W. Gas verbruik is inderdaad rond de 1400m3.
Wat is je deltaT ? Als hij loopt gaat ie, naar Panasonic 5kW maatstaven dat zegt over jouw Mitsubishi natuurlijk niets, behoorlijk hoog qua opgenomen vermogen. Wellicht dat @AUijtdehaag er wat zinnigs over kan zeggen die heeft volgens mij zo'n zelfde unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
1" (Duims) dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik woon hier nu bijna 6 jaar, ik heb nog nooit zo'n groot temperatuurverschil gehad tussen de voorkant van het huis en de achterkant (oost-west ligging, achterkant vol in de wind). Graad of 7-8 en dat in een nieuwbouwwoning. De temperatuur is niet de boosdoener, die hadden we vorig jaar ook, maar die wind. Net even naar buiten geweest, allemachtig, niet warm :P

Leuke test van het systeem dit :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2018 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:48:
Ik woon hier nu bijna 6 jaar, ik heb nog nooit zo'n groot temperatuurverschil gehad tussen de voorkant van het huis en de achterkant (oost-west ligging, achterkant vol in de wind). Graad of 7-8 en dat in een nieuwbouwwoning. De temperatuur is niet de boosdoener, die hadden we vorig jaar ook, maar die wind. Net even naar buiten geweest, allemachtig, niet warm :P

Leuke test van het systeem dit :)
Zeker.

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=48485

Temperatuur is bij de wp op noord, extended data is de temp op zuid in een rail van de panelen.
Ook verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 09:17
Grolsch schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 17:36:
[...]

Geeft maar weer aan dat die "interne" cijfers niet heel erg waarheidsgetrouw zijn >:)

Waarschijnlijk een oerdomme vraag, maar wordt zo'n warmtemeter alleen op de aanvoerleiding aangesloten :?

En als je zo'n warmtemeter hebt, en je wilt afzonderling CV en SWW monitoren, hoe los je dat op :?
Daar zie ik meerdere mogelijkheden, maar je hebt voor allemaal wel een Pi nodig (of ander platform voor datalogging).
- verschillende flow gemeten tijdens SWW of CV vanwege verschillende leidingweerstanden, makkelijk te herkennen en apart sommeren.
- signaal van de WP die aangeeft of het SWW of CV betreft
- stand van de 3-weg klep op een slimme manier 'afluisteren', zal ergens wel of geen spanning op een motor staan oid?
- 2 afzonderlijke warmtemeters ;)

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 03-10 05:59

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Rol-Co schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:24:
[...]

Ik heb hier slechts 1-2 graden verschil tussen buiten temp en uitblaas (pipe) temp.
En dus een droge verdamper?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja precies, en geen defrost, ook geen droge, maar dat fenomeen heb ik ook nog nooit gezien bij de mijne.
En ook vlakbij rotterdam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Everest
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:19
@koevlaas2 @Rol-Co

48hz compressor.

[afbeelding]
[afbeelding]

[afbeelding]
Misschien overbodig, maar staat het retourventiel wel helemaal open? (inbus achter zeskant dop volledig uit draaien..)

Zappi, IQ EV 2, Nibe S2125-12+SMO40, 15,8kWp, 3x Enphase 5P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Verwijderd schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:35:
[...]

Wat is je deltaT ? Als hij loopt gaat ie, naar Panasonic 5kW maatstaven dat zegt over jouw Mitsubishi natuurlijk niets, behoorlijk hoog qua opgenomen vermogen. Wellicht dat @AUijtdehaag er wat zinnigs over kan zeggen die heeft volgens mij zo'n zelfde unit.
DeltaT 5 a 6 graden en 14l/min. Levert dan het maximale vermogen van 4,5kW.
Maar dat duurt een half uurtje en dan weer 10 minuten defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:11:
[...]

DeltaT 5 a 6 graden en 14l/min. Levert dan het maximale vermogen van 4,5kW.
Maar dat duurt een half uurtje en dan weer 10 minuten defrosten.
10 min van de 40 geen productie, dat schiet niet op, dan houd je per saldo maar 3.38kWh over. Je hebt wel/geen element ondersteuning voor defrosten ? Zoals het lijkt niet, want dan zou het naar ik aanneem vlotter moeten gaan. Die 14l/min bereik je zonder dat je een 'verhoogde' pompstand hebt moeten kiezen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 06-08 16:33

hrt

Neen, als je in duimse maten spreekt, dan praat je over de binnen diameter!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:23:
[...]

10 min van de 40 geen productie, dat schiet niet op, dan houd je per saldo maar 3.38kWh over. Je hebt wel/geen element ondersteuning voor defrosten ? Zoals het lijkt niet, want dan zou het naar ik aanneem vlotter moeten gaan. Die 14l/min bereik je zonder dat je een 'verhoogde' pompstand hebt moeten kiezen ?
Schiet zeker niet op.
Ja het is 12 a 13 l/min op pompstand 2. Geen element ter ondersteuning. Een normale defrost duurt ook niet zo lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:39:
[...]

Schiet zeker niet op.
Ja het is 12 a 13 l/min op pompstand 2. Geen element ter ondersteuning. Een normale defrost duurt ook niet zo lang.
Geen element aanwezig of gedeactiveerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:41:
[...]

Geen element aanwezig of gedeactiveerd ?
Ik heb een Booster in de ciculatie zitten als backup. Die stond af.
Ik weet niet of de Ecodan de Booster gebruikt bij defrost.
Ik heb hem aan gezet. Kijken wat dat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mgroen81 schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 00:57:
[...]

Ik heb een Booster in de ciculatie zitten als backup. Die stond af.
Ik weet niet of de Ecodan de Booster gebruikt bij defrost.
Ik heb hem aan gezet. Kijken wat dat doet.
Als die ondersteuning biedt, wat ik nergens op gebaseerd wel verwacht, zal in ieder geval de relatieve productie tijd toenemen en er minder energie uit je systeem getrokken worden, weliswaar ten koste van wat electriciteit, waardoor het algehele gedrag wat 'rustiger' wordt. Wellicht dat je met een Ta verlaging van 1C en iets flow verhoging richting het gewenste gedrag gaat. Maar dit is wat mijn boerenverstand zegt, dus voor wat het waard is.
Bij mij is het resultaat van vandaag zo: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mO38wOK1bSjNywm5NCbP0kc2/thumb.png
Waarbij de laatste ogenschijnlijke defrost geen defrost is, maar toen moest ik even een filmpje als instructie maken hoe je een bepaalde instelling moest doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-03-2018 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
Verwijderd schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 01:03:
[...]

Als die ondersteuning biedt, wat ik nergens op gebaseerd wel verwacht, zal in ieder geval de relatieve productie tijd toenemen en er minder energie uit je systeem getrokken worden, weliswaar ten koste van wat electriciteit, waardoor het algehele gedrag wat 'rustiger' wordt. Wellicht dat je met een Ta verlaging van 1C en iets flow verhoging richting het gewenste gedrag gaat. Maar dit is wat mijn boerenverstand zegt, dus voor wat het waard is.
Bij mij is het resultaat van vandaag zo: [afbeelding]
Waarbij de laatste ogenschijnlijke defrost geen defrost is, maar toen moest ik even een filmpje als instructie maken hoe je een bepaalde instelling moest doen.
Op de display gaat het symbool voor defrost aan en even later van het element. Bedankt.
Weet nog niet wat het resultaat hiervan is. Zien we morgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 02-10 08:15
HERINNERING MONITORING

Ik heb er nog maar 5 binnen!!!!! :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vannacht maar eens de nachtverlaging uitgezet, ik ben met dit weer niet echt bang voor pendelgedrag :+

Toen ik vanmorgen wakker werd elke ruimte in mijn woning op temperatuur, 2 ruimtes zaten 0,1 graad onder setpoint, dus verwaarloosbaar/niet waarneembaar.

Wel 21kWh verbruikt in 7 uur tijd.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2qwikgh.jpg

Dit zijn dus dagen waarop ik blij ben dat ik mijn WP niet heb onder gedimensioneerd :P

Gisteren in totaal 72kWh verbruikt incl. SWW
Chris_82 schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 23:56:
[...]

Daar zie ik meerdere mogelijkheden, maar je hebt voor allemaal wel een Pi nodig (of ander platform voor datalogging).
- verschillende flow gemeten tijdens SWW of CV vanwege verschillende leidingweerstanden, makkelijk te herkennen en apart sommeren.
- signaal van de WP die aangeeft of het SWW of CV betreft
- stand van de 3-weg klep op een slimme manier 'afluisteren', zal ergens wel of geen spanning op een motor staan oid?
- 2 afzonderlijke warmtemeters ;)
Bedankt voor je tip, maar op de Mitsu kun je ook een externe warmtemeter aansluiten, dat lijkt mij dan nog een betere / makkelijkere optie :P Maar voorlopig laat ik het wel zo. Die COP die eruit komt rollen is dus niet echt betrouwbaar, maar ik kan wel trends zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Grolsch schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:19:
Vannacht maar eens de nachtverlaging uitgezet, ik ben met dit weer niet echt bang voor pendelgedrag :+

Toen ik vanmorgen wakker werd elke ruimte in mijn woning op temperatuur, 2 ruimtes zaten 0,1 graad onder setpoint, dus verwaarloosbaar/niet waarneembaar.

Wel 21kWh verbruikt in 7 uur tijd.

[afbeelding]

Dit zijn dus dagen waarop ik blij ben dat ik mijn WP niet heb onder gedimensioneerd :P

Gisteren in totaal 72kWh verbruikt incl. SWW

[...]

Bedankt voor je tip, maar op de Mitsu kun je ook een externe warmtemeter aansluiten, dat lijkt mij dan nog een betere / makkelijkere optie :P Maar voorlopig laat ik het wel zo. Die COP die eruit komt rollen is dus niet echt betrouwbaar, maar ik kan wel trends zien :P
Wow, serieuze wp is ook serieus verbruik ;)
Vannacht 1 rechte streep, de wp loopt nu op 50% van zijn toeren continue, 3,8 kW aan warmtevermogen.

Gisteren record verbruik van dit jaar met de wp, 20 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 08:00:
[...]

Wow, serieuze wp is ook serieus verbruik ;)
Vannacht 1 rechte streep, de wp loopt nu op 50% van zijn toeren continue, 3,8 kW aan warmtevermogen.

Gisteren record verbruik van dit jaar met de wp, 20 kWh.
Warmteverlies is warmteverlies :P Dat gehobbel in mijn grafiek dat is de naregeling die constant open en dicht gaat voor in totaal 9 verschillende ruimtes met als gevolg dat elke ruimte exact op de temperatuur is die wij willen en comfortabel vinden :P

Ik ben toch blij dat ik me voor aanschaf van de WP me er goed in verdiept heb en mede door jullie advies ( _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ ) heeft dit ervoor gezorgd dat het exact werkt zoals bedacht zonder problemen 8)

Afbeeldingslocatie: https://sparrowmissions.com/wp-content/uploads/2016/05/The-A-Team.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hannibal _O-

Vandaag ben ik thuis, dus de nachtverlaging maar een halve graad gedaan, warmtepomp draait 's nachts in de silent mode op max 50% en nu 10kwh verbruikt. Heb toch de radiatoren op de werkkamer en kleine slaapkamer maar een slagje open gezet, het was daar nu 5 graden :P 10kwh tot nu toe en nog iets opstoken te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

5 graden? Nou lager dan 18-19 graden voor een ruimte laat ik het niet komen, zelfs niet op zolder waar geen verwarming zit. Er gaat blijkbaar voldoende naar boven.

Pagina: 1 ... 91 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.