Neem aan dat het 5 graden scheelt, en dat ik bij de helft van de tijd stoken mijn Ta 5 graden hoger moet zetten. Dan geloof ik nog niet dat de COP van selectief stoken de helft is in vergelijking met 24*7 stoken.Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:29:
[...]
Volgens mij is het verschil tussen de tijd dat jij stookt en het gemiddelde van die dag, daar gaat het volgens mij om, op geen stukken na 10C, dat zijn de maximale verschillen.
[afbeelding]
.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Dat is erg lastig ben ik achter, eigenlijk zou ik voor verschillende situaties verschillend gedrag willen
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel bewolking/wind/regen dan 24*7 stoken
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel zon dan vanaf 10:00 stoken
Als ik weet dat het "warm" weer is (Tb+0) dan selectief stoken (van 10:00 tot 23:00)
Zo'n thermostaat bestaat volgens mij nog niet
Maar ik ga nu eerst de maand februari vol maken met deze instellingen, dan kan ik in ieder geval conclusies trekken
In domoticz kun je forecast laden:.
Zou je wel wat in het voren mee kunnen doen..
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Youless icm script die minuut data wegschrijft.Chris_82 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:50:
Wat voor software gebruik je zelf?
Kamstrup w-mbus script op raspberry pi...
Data komt in een mysql database....
(Nog) geen overall grafieken.
Nu alleen COP per dag en COP per uur.
Interessante discussie, zit ook na te denken hoe ik dit ga doen...Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:29:
[...]
Volgens mij is het verschil tussen de tijd dat jij stookt en het gemiddelde van die dag, daar gaat het volgens mij om, op geen stukken na 10C, dat zijn de maximale verschillen. Het gemiddelde die dag was -0.8C volgens weerstatistieken.nl
Even mijn data van gisteren bekeken :
10:00 tot 18:00 Min 0.8 / Max 6.1 / Gem. 4.0
00:00 tot 00:00 Min -1.8 / Max 6.1 / Gem 1.4
Hoeveel performance verlies is er per graad ?
Daarbij is het ook zo, dat er in de nacht een groter warmteverlies is dan overdag.
In de hele nachtverlaging discussie is het ook van belang, hoeveel warmte zit er in de massa.... = Vloerverwarming ja/nee.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Verwijderd
@MarFan Ja leuk he, veel meer vragen dan antwoorden, gelukkig wel, anders konden we gelijk stoppen 
EDIT:
Performance verlies v.d. compressor, bij gelijkblijvende Ta, is uit de metingen van o.a. @Tomexergie te halen.
Je hebt overigens 2 vormen van mogelijk performance verlies / meer vermogen nodig:
A. buitenT daalt, minder energie in de aanwezige buitenlucht t.o.v. benodigde Ta
B. Hogere dan strikt noodzakelijke Ta vanwege mogelijk part-time stoken, Carnot effect
EDIT:
Performance verlies v.d. compressor, bij gelijkblijvende Ta, is uit de metingen van o.a. @Tomexergie te halen.
Je hebt overigens 2 vormen van mogelijk performance verlies / meer vermogen nodig:
A. buitenT daalt, minder energie in de aanwezige buitenlucht t.o.v. benodigde Ta
B. Hogere dan strikt noodzakelijke Ta vanwege mogelijk part-time stoken, Carnot effect
[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2018 14:35 ]
Dat is wel raar verhaal ja, zou het maar goed uitzoeken, alles via 15 mm heb je zeker een buffer met hulp pomp nodig denk ikPossible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:30:
Geen vloerverwarming. Nu (nog) traditionele radiatoren. Ter voorbereiding van de WP wil ik deze gaan vervangen voor LTV.
Maar goed.. het moet dus wel allemaal kunnen. Vandaar al de vragen hier
het is natuurlijk wel vreemd dat er boven 2 22mm buizen naar de CV gaan, maar ik nergens deze verder in het huis terug kan vinden. Het lijkt wel of er een verloopstukje van 22 -> 15 in de vloer zit ? (Geen idee of dit kan, heb er geen verstand van namelijk)
1 PVoutput . Dongen NB
idd, ik heb nooit iets aan de gemeente gevraagd, gewoon neergezet (op dak, zichtbaar vanaf de straat)Oxellaar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:49:
[...]
Niets vragen, gewoon wegzetten.
Hier staat een buitendeel gewoon aan de voorzijde van het huis, zichtbaar vanaf de weg. Alleen is hij onherkenbaar gemaakt als warmtepomp.
Gaat niemand een probleem van maken....
Hangt er ergens een verdeler waarvandaan alle radiatoren gevoed worden of is alles als 1 grote ring op elkaar aangesloten/doorgelust met daartussen een verbinding begane grond - eerste verdieping?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:30:
Geen vloerverwarming. Nu (nog) traditionele radiatoren. Ter voorbereiding van de WP wil ik deze gaan vervangen voor LTV.
Maar goed.. het moet dus wel allemaal kunnen. Vandaar al de vragen hier
het is natuurlijk wel vreemd dat er boven 2 22mm buizen naar de CV gaan, maar ik nergens deze verder in het huis terug kan vinden. Het lijkt wel of er een verloopstukje van 22 -> 15 in de vloer zit ? (Geen idee of dit kan, heb er geen verstand van namelijk)
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Ik durf het niet te zeggen.. Zal ik vanavond moeten bekijken.. Hoe ziet zo'n verdeler eruit? kan zoiets in de meterkast zitten?thido schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:06:
[...]
Hangt er ergens een verdeler waarvandaan alle radiatoren gevoed worden of is alles als 1 grote ring op elkaar aangesloten/doorgelust met daartussen een verbinding begane grond - eerste verdieping?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
De boel staat inmiddels zo en de eigenaar maakt hier nog een kast omheen. Als de Panasonic geen herrie schopt en niemand klaagt gaat het gewoon goed.thefox154 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Ik heb navraag gedaan bij mijn gemeente (zal wel per gemeente verschillen). Voortuin is een No Go.
Kort samengevat met nog wat spelregels mocht hij vergunningsvrij geplaatst indien lager dan een meter en niet voor de lijn van de voorgevel op het perceel. Dus dan ga je automatisch naar de zijkant of achterkant.
Maar de gemeente kan dit uiteraard perfect vertellen en ik meen hier al eens gelezen te hebben dat de meeste gemeente hun eigen spelregels hanteren dus, de beller is sneller in dit geval
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hoe werkt het als je bij jou omgevingsloket.nl invult dan?thefox154 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Ik heb navraag gedaan bij mijn gemeente (zal wel per gemeente verschillen). Voortuin is een No Go.
Kort samengevat met nog wat spelregels mocht hij vergunningsvrij geplaatst indien lager dan een meter en niet voor de lijn van de voorgevel op het perceel. Dus dan ga je automatisch naar de zijkant of achterkant.
Maar de gemeente kan dit uiteraard perfect vertellen en ik meen hier al eens gelezen te hebben dat de meeste gemeente hun eigen spelregels hanteren dus, de beller is sneller in dit geval
Want daar kom ik ook de eis van lager dan 1 meter tegen en minder dan 2m2, maar niet over de lijn van de voorgevel zoals jij dat zegt. Heb verder ook geen beschermd stadsgezicht.
Overigens, als ik m'n gemeente bel wijzen ze me alleen maar door naar omgevingsloket.nl, meer niet.
[ Voor 8% gewijzigd door !null op 21-02-2018 16:59 ]
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
zolang ie niet zichtbaar is van de openbare weg heb je normaal gesproken geen vergunning nodig.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:21:
Hebben mensen hun WP ook in de voortuin staan? Ik vroeg mij af of dit überhaupt mag ivm zicht.
en desnoods zet je er een climeleon kast omheen.
http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-5/1761/1784
[ Voor 20% gewijzigd door amarkest op 21-02-2018 17:05 ]
Vaak in een afgetimmerde koof, onder je bad, onder de trap, in je voorraad kast, enz enz....Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:11:
[...]
Ik durf het niet te zeggen.. Zal ik vanavond moeten bekijken.. Hoe ziet zo'n verdeler eruit? kan zoiets in de meterkast zitten?
https://www.installatievakwinkel.nl/verwarming/cv-verdeler
En officieel mag die niet in je meterkast zitten....
[ Voor 14% gewijzigd door hrt op 21-02-2018 17:35 ]
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Zoiets, kan ook veel langer zijnPossible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 15:11:
[...] Hoe ziet zo'n verdeler eruit? kan zoiets in de meterkast zitten?
https://www.cvkoopjes.nl/...1LoAtFEAQYAiABEgIrHfD_BwE
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Achter knieschot, ook een veel gebruikte plek.hrt schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:29:
[...]
Vaak in een afgetimmerde koof, onder je bad, onder de trap, in je voorraad kast, enz enz....
https://www.installatievakwinkel.nl/verwarming/cv-verdeler
En officieel mag die niet in je meterkast zitten....
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Zijn die er ook voor een WP die aan de muur hangt?amarkest schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 17:02:
zolang ie niet zichtbaar is van de openbare weg heb je normaal gesproken geen vergunning nodig.
en desnoods zet je er een climeleon kast omheen.
http://www.havepe.nl/nl/p...ompairco-wave-5/1761/1784
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Mijn buitenunit staat naast het slaapkamerraam van mijn zoon en naast de studeerkamer en je hoort de wp niet, alleen het zoemen van jaga dbe. Op zolder daarin tegen hoor je de buitenunit wel bij bepaalde toerentallen, een lichte brom. Ik heb een koortje aan de wp gehangen zodat ik kan zien dat hij draait
. Ik werk met war en 1 sensor als naregeling.
Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:21:
Zou de huidige opstelling mogelijk zijn?
[afbeelding]
CV aansluiting zit dus boven. WP wil ik naast het schuurtje zetten ivm geluid. Ik moet dus door de grond een leiding graven en deze volgens over een schuin dak laten lopen.. Is dat überhaupt wel mogelijk of denk ik te makkelijk?
Platte dak weet ik niet of dat gaat werken.. Aan de zijkant slaapt mijn zoontje namelijk.
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Ik heb naast mijn war een naregeling in de studeerkamer die vandaag 3x mijn wp voor enige tijd heeft gestopt omdat de zon mijn huis verwarmde, als het koud en vochtig is gebeurt het tegenovergestelde, lage temp in de studeerkamer dus draaien met de wp.
Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Dat is erg lastig ben ik achter, eigenlijk zou ik voor verschillende situaties verschillend gedrag willen
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel bewolking/wind/regen dan 24*7 stoken
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel zon dan vanaf 10:00 stoken
Als ik weet dat het "warm" weer is (Tb+0) dan selectief stoken (van 10:00 tot 23:00)
Maar ik ga nu eerst de maand februari vol maken met deze instellingen, dan kan ik in ieder geval conclusies trekken
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Draai jij 24x7 dan?corsat schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:42:
Ik heb naast mijn war een naregeling in de studeerkamer die vandaag 3x mijn wp voor enige tijd heeft gestopt omdat de zon mijn huis verwarmde, als het koud en vochtig is gebeurt het tegenovergestelde, lage temp in de studeerkamer dus draaien met de wp.
[...]
Ik heb een werkklok via melcloud ingesteld en daarin schommelt mijn temp instelling voor de naregeling per dagdeel iets. Bij wind, kou ofzon corrigeerd hij de kleine temp verschillen zelf door aan of uit te gaan.
wellicht wel, ik zou daar 's een mailtje over wagen als ik jou was.Jan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:10:
[...]
Zijn die er ook voor een WP die aan de muur hangt?
kan me wel een beetje een voorstelling van maken. een paar watervaste multiplexbetonplaten oid als bodem?
Verwijderd
Nee helaas niet al eens een mailtje gestuurd is alleen voor staande WPsJan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:10:
[...]
@Rol-Co
...............Die buitenvoeler in een stukje pvc pijp hangen of stukje buis isolatie kan ook, dan meet hij veel beter en reageert hij niet meer op externe invloeden van de fan en invriezen......................
functioneert dit nog goed bij jou?
...............Die buitenvoeler in een stukje pvc pijp hangen of stukje buis isolatie kan ook, dan meet hij veel beter en reageert hij niet meer op externe invloeden van de fan en invriezen......................
ja perfect, geen invloed meer van invriezen op de buitentemperatuur sensor, gewoon een stukje buis isolatie er om en bij de kabel met een ty-wrap dicht trekken.amarkest schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:26:
@Rol-Co
ik heb het ook gedaan met mijn buitentemperatuur sensor waar ik mee meet, die had invloed van de koelleidingen en is nu een stuk minder, (1 graad) nu de leidingen nog een keer extra isoleren, er zit blijkbaar nog wat verlies.
eerst had ik dat als de unit in ging vriezen de buiten sensor ook kouder aan ging geven maar dan komt het punt van defrost ook lager te liggen dus ging hij niet doen, dus ging hij op toeren, verder invriezen, sensor kouder, nog later ontdooien, harder lopen, enz enz.......... nu niet en gaat hij netjes ontdooien op de ingestelde bloktemperatuur / buitentemperatuur combi.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Werkt bij mij ook prima inderdaad!amarkest schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 21:26:
@Rol-Co
Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.
Even wat vragen over de COP; ik kwam deze tabel tegen op dit forum ca 2 jaar geleden geplaatst door @alberthakvoort
De vraag betreft, hoe efficient is het om een boiler tank te verwarmen als de COP daarbij onder de 3 ligt.
Als je kijkt naar de geschaduwde lijn bij 'nominal ' dan zie je dat de COP bij een outlet temp > dan 40*C onder de 3 ligt, dus dan lijkt het mij, dat het onrendabel is om met de wp het boilervat te verwarmen bij een buiten temp. va +2*C; toch heeft iedereen een veel hogere temperatuur nodig, ten minste 50*C, en dan lijkt het mij dat je dat dan veel beter met gas kunt verwarmen, als je daarvoor toch een ketel beschikbaar hebt.
Of maak ik nu een denkfout? Of snap ik het nog net helemaal? Graag uitleg hierover, waarvoor mijn dank.
Andere vraag is, wat betekent die kolom 'Capacity' ?
De vraag betreft, hoe efficient is het om een boiler tank te verwarmen als de COP daarbij onder de 3 ligt.
Als je kijkt naar de geschaduwde lijn bij 'nominal ' dan zie je dat de COP bij een outlet temp > dan 40*C onder de 3 ligt, dus dan lijkt het mij, dat het onrendabel is om met de wp het boilervat te verwarmen bij een buiten temp. va +2*C; toch heeft iedereen een veel hogere temperatuur nodig, ten minste 50*C, en dan lijkt het mij dat je dat dan veel beter met gas kunt verwarmen, als je daarvoor toch een ketel beschikbaar hebt.
Of maak ik nu een denkfout? Of snap ik het nog net helemaal? Graag uitleg hierover, waarvoor mijn dank.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Verwijderd
1m3 gas is 8kWh warmte en kost 0.60, per kWh is de prijs dus 0.075Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:11:
Even wat vragen over de COP; ik kwam deze tabel tegen op dit forum ca 2 jaar geleden geplaatst door @alberthakvoort
[afbeelding]
1 kWh electra kost 0.18. De COP mag dalen tot 0.18 / 0.075 = 2.4 en is dan break-even met gas.
Indien volledig afscheid genomen kan worden van gas heb je sowieso al ongeveer 180.00 in de pocket vanwege het niet meer hebben van vastrecht kosten. Daarnaast heb je mits electra groen ingekocht of zelf geproduceerd 0CO2 geproduceerd.
EDIT:

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 00:22 ]
Dus de boiler verwarmen boven de 45-50* is dan voordeliger met gas, toch?
Nu weet ik ook niet waarom er 4 verschillende tabel lijsten zijn: wat betekent hier de Max/Nominal/Mid/Min in deze tabel? m.a.w welke condities hier?
Edit na jouw edit: wat betekenen die getallen in de tabel?
En vooralsnog neem ik geen afscheid van het gas, en kan helaas onmogelijk zelf electra produceren, zat ruimte, maar alles goeddeels inde schaduw van 25 m hoge eiken rondom die de boel verpesten.
Nu weet ik ook niet waarom er 4 verschillende tabel lijsten zijn: wat betekent hier de Max/Nominal/Mid/Min in deze tabel? m.a.w welke condities hier?
En vooralsnog neem ik geen afscheid van het gas, en kan helaas onmogelijk zelf electra produceren, zat ruimte, maar alles goeddeels inde schaduw van 25 m hoge eiken rondom die de boel verpesten.
[ Voor 36% gewijzigd door Naalroc op 22-02-2018 00:32 ]
Verwijderd
Voor die paar dagen per jaar inderdaad wel.Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:28:
Reken even het aantal dagen uit dat het gemiddeld kouder is dan 2C en zet dit af tegen 365 dagen. In een normaal jaar is er geen enkele maand zo koud. Grotere boiler, betekent een gemiddeld lagere temperatuur, kleine boiler hoge temperatuur. Reken ook even het totaal benodigde op jaarbasis uit.
Als je bijv. alleen 400m3 gas voor SWW zou hebben kost dat geen 0.60 oftewel 240,00 maar bijna het dubbele vanwege de vastrechtkosten. Maak maar eens een paar sommetjes op gaslicht.com.
Capacity is het thermisch vermogen van de ecodan.Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:11:
[afbeelding]
Als je het vat in 1 run opwarmt, dan is de gemiddelde COP beter dan wanneer je hem op 60 graden houdt.
Dan heb je het gemiddelde van 4 ; 3,5 ;3,0 ; 2,5 etc.
Ik kom voor SWW gemiddeld over een jaar iets boven de 3 uit, in de winter iets onder.
Als de warmtepomp op overschot uit PV draait, wordt de berekening al een stuk gunstiger.
Maar als je gasketel nog hebt hangen en jezelf niet van het gas laat afsluiten en je warmtepomp niet op overschot PV draait, dan is het goedkoper ja.
Max/nominal/mid/min is het vermogen waarop de warmtepomp draait. Het is een frequentiegestuurde compressor die in stapjes harder of zachter kan draaien. Op een laag pitje werkt hij het meest efficient, o.a. doordat op dat moment de warmtewisselaars eigenlijk overbemeten zijn.Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:28:
[ Voor 22% gewijzigd door mightym op 22-02-2018 07:14 ]
32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan
@Tomexergie @avandermeulen @AUijtdehaag @kmf @godfriedd
re polyesterwol in de compressorruimte:
zou de temperatuur van de compressor(ruimte) niet te hoog worden en de levensduur be-invloeden?
zou de temperatuur van de compressor(ruimte) niet te hoog worden en de levensduur be-invloeden?
[ Voor 11% gewijzigd door amarkest op 22-02-2018 10:24 ]
Bij mij staat de verwarming in de zomermaanden helemaal uit. Hoe doet een wp het dan, als hij alleen maar de boiler op temperatuur moet houden, en bij welke COP draait hij dan?mightym schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 07:12:
...
Als je het vat in 1 run opwarmt, dan is de gemiddelde COP beter dan wanneer je hem op 60 graden houdt.
Dan heb je het gemiddelde van 4 ; 3,5 ;3,0 ; 2,5 etc.
Ik kom voor SWW gemiddeld over een jaar iets boven de 3 uit, in de winter iets onder.
Als de warmtepomp op overschot uit PV draait, wordt de berekening al een stuk gunstiger.
Maar als je gasketel nog hebt hangen en jezelf niet van het gas laat afsluiten en je warmtepomp niet op overschot PV draait, dan is het goedkoper ja.
En dan is het denk ik wel essentieel om een [groot] buffervat te hebben, om de overtollige energie in kwijt te kunnen? Wat in feite nog een extra verlies betekent onder die omstandigheden, want je wilt helemaal geen extra energie opslaan in die buffer, als je het toch niet gaat gebruiken.Dan komt die cv ketel weer om de hoek kijken....
@mightym @Tomexergie
Ik heb nog een oude goed geisoleerde (35jr oude rvs) zonneboiler van 160ltr met 25ltr voorraadvat van het type leegloopsysteem met gasboilernaverwarming werkeloos aan het SWW hangen.
Zit al een poosje te kijken hoe ik deze zonneboiler simpel aan de (ELGA) warmtepomp kan hangen als de WP-verwarmingscapaciteit overheeft. Dat is buiten het stookseizoen zeker het geval.
Ik kan natuurlijk de ELGA buiten het stookseizoen triggeren met de kamertermostaat en een klep in het CVwatercircuit zetten, dat is errug KISS, weet jij nog een andere KISS-triggering?
Ik heb nog een oude goed geisoleerde (35jr oude rvs) zonneboiler van 160ltr met 25ltr voorraadvat van het type leegloopsysteem met gasboilernaverwarming werkeloos aan het SWW hangen.
Zit al een poosje te kijken hoe ik deze zonneboiler simpel aan de (ELGA) warmtepomp kan hangen als de WP-verwarmingscapaciteit overheeft. Dat is buiten het stookseizoen zeker het geval.
Ik kan natuurlijk de ELGA buiten het stookseizoen triggeren met de kamertermostaat en een klep in het CVwatercircuit zetten, dat is errug KISS, weet jij nog een andere KISS-triggering?
In principe is de compressie adiabatisch zonder warmteuitwiseling met de omgeving. Isolatie helpt om het rendement te verhogen en de compressie meer isentropisch te maken met als gevolg een hoger rendement van de WP. Er zit nu al isolatie rond de compressor (Toshiba). De ruimte met zwaarder beter materiaal afdempen moet geen bezwaar zijn, tenzijn de trillingdempers onder gaan resoneren. De aanzuigleiding uit de verdamper is koud en er ontstaat ijsvorming. Isolatie zal dat juist tegengaan en verbeteren denk ik.amarkest schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:23:
@Tomexergie @avandermeulen @AUijtdehaag @kmf @godfriedd
Ik geef natuurlijk geen garantie
Ik weet niet wat voor warmtepomp dit is, maar een normale A-merk WP doet bij 35/2 COP=3,6 en dat meten we ook in de praktijk.Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 00:11:
[afbeelding]
Dit is al een paar jaar eerder besproken op dit Forum. Je kunt gebruik maken van het tele-contact op de Honeywell Touch. Dat is dan wel weer het voordeel van deze thermostaat.amarkest schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:50:
@mightym @Tomexergie
De tabel is voor de PUHZ-SW75VHA zoals bovenaan de tabel vermeld staat; en dat is een Mitsubishi; dacht dat dit een A-merk is.Tomexergie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 11:39:
Ik weet niet wat voor warmtepomp dit is, maar een normale A-merk WP doet bij 35/2 COP=3,6 en dat meten we ook in de praktijk.
En de tabel geeft aan dat bij 35/2 de COP boven de 3,5 ligt, bij mid en min vermogen.
Mijn vraag ging dus eigenlijk over het verwarmen van DHW en hoe rendabel/mogelijk het is om die hogere temp te bereiken.
[ Voor 21% gewijzigd door Naalroc op 22-02-2018 12:13 ]
Hoe doet een CV ketel dat in de zomermaanden dan als de verwarming uit staatNaalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:34:
[...]
Bij mij staat de verwarming in de zomermaanden helemaal uit. Hoe doet een wp het dan, als hij alleen maar de boiler op temperatuur moet houden, en bij welke COP draait hij dan?
Precies hetzelfde, een WP heeft ook een 3-weg-klep en verwarmd dan op de ingestelde tijden je SWW boiler
"Ons" overzicht laat zien dat de COP in de zomermaanden rond de 3 zit voor SWW.
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Je haalt dingen door elkaarEn dan is het denk ik wel essentieel om een [groot] buffervat te hebben, om de overtollige energie in kwijt te kunnen? Wat in feite nog een extra verlies betekent onder die omstandigheden, want je wilt helemaal geen extra energie opslaan in die buffer, als je het toch niet gaat gebruiken.Dan komt die cv ketel weer om de hoek kijken....
Een BUFFERVAT is voor CV (Verwarming) en die staat zomers dus gewoon uit/koud.
Een (SWW) BOILERVAT is voor SWW (Sanitair Warm Water) en deze moet je dus op temperatuur houden.
Hoe warm die temperatuur is is afhankelijk van een aantal factoren, feiten op de rij:
1. Hoe lager de boilertemperatuur hoe "efficiënter" je kunt verwarmen met een WP (betere COP)
2. Hoe lager de boilertemperatuur, hoe groter je vat moet zijn om eenzelfde hoeveelheid warm water van 38 graden te kunnen tappen.
Zelf heb ik een 400 liter vat die op 45 graden is ingesteld (gemeten in het midden) die voorziet in mijn behoefte (ruim 400 liter SWW per dag op sommige dagen).
Dat is met bovenstaande gegevens niet te bepalen, want er zijn veel meer factoren die meetellenVerwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:17:
Wie heeft zo veel inzicht dat hij/zij de wegingsfactoren weet te bepalen?
[afbeelding]
Zoals op welke tijdstippen scheen de zon, en verwarmde dat stiekem je woning
In jou situatie lijkt vooral de Tb "bepalend" voor het verbruik, ondanks de vele zon 21-02 heeft dit bij jou blijkbaar geen effect op elektrisch verbruik. Vandaar dat WAR-only bij jou ook (naar eigen zeggen) goed werkt.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2018 12:32 ]
Verwijderd
@Grolsch Wat zijn die veel meer factoren, dan kan ik wellicht aanvullende gegevens toevoegen. Interne warmtebronnen zijn sowieso constant. BuitenT is de gemiddelde dagT
Ik kan niet spreken voor jouw woning, voor mijn woning zijn er in ieder geval veel meer varianten die het verbruik bepalen.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:44:
@Grolsch Wat zijn die veel meer factoren, dan kan ik wellicht aanvullende gegevens toevoegen. Interne warmtebronnen zijn sowieso constant. BuitenT is de gemiddelde dagT
Zoals ik het nu zie kun jij als "stuurgetal" redelijk goed de Tb gebruiken, zoals je zelf ook al doet toch
In ieder geval hoeveel warmte-energie is er aan je huis toegevoegd ;-)Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:44:
O nee, je zag geen meerwaarde in een warmtemeter
Lijkt me toch essentiële informatie om iets te kunnen zeggen.
Verwijderd
@buiter Het 'werk-gebied/buitenT vs binnenT' is dermate gering dat eventuele COP verschillen nauwelijks een rol kunnen spelen naar mijn idee.
EDIT:
Bij het vinden/zoeken v.d. verbanden mag je uiteraard op de vermelde kWh's een COP-correctie toepassen als dat helpt bij het verklaren v.d. verbanden.
EDIT:
Bij het vinden/zoeken v.d. verbanden mag je uiteraard op de vermelde kWh's een COP-correctie toepassen als dat helpt bij het verklaren v.d. verbanden.
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 13:19 ]
Ik dacht dat 35/2 = COP3,6 bij nominaal vermogen wordt gegeven, 100% van de specificatie opgave. Bij een lager inverter vermogen wordt het rendement nog eens 15% beter= COP 4,14.Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:08:
[...]
De tabel is voor de PUHZ-SW75VHA zoals bovenaan de tabel vermeld staat; en dat is een Mitsubishi; dacht dat dit een A-merk is.
En de tabel geeft aan dat bij 35/2 de COP boven de 3,5 ligt, bij mid en min vermogen.
Mijn vraag ging dus eigenlijk over het verwarmen van DHW en hoe rendabel/mogelijk het is om die hogere temp te bereiken.
Wat max,mid,min betekent weet ik niet.
Wat is rendabel? Als je in de zomer extra gebruik kunt maken van PV panelen zal dat na 2020 rendabel zijn.
Als je de inverter op 100% houdt dan is ook bij 45C een boiler nog rendabel t.o.v. de HR ketel met boiler. Bedenk dat het rendement bij DHW van een HR ketel 70-80% is. (7,5 kWh per m3 aardgas)
Dank voor de toelichting en mijn verwarring recht te zetten.Grolsch schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:14:
Hoe doet een CV ketel dat in de zomermaanden dan als de verwarming uit staat![]()
Precies hetzelfde, een WP heeft ook een 3-weg-klep en verwarmd dan op de ingestelde tijden je SWW boiler
"Ons" overzicht laat zien dat de COP in de zomermaanden rond de 3 zit voor SWW.
http://ateliervanwolde.nl/downloaden-wp/
Je haalt dingen door elkaar
Een BUFFERVAT is voor CV (Verwarming) en die staat zomers dus gewoon uit/koud.
Een (SWW) BOILERVAT is voor SWW (Sanitair Warm Water) en deze moet je dus op temperatuur houden.
Hoe warm die temperatuur is is afhankelijk van een aantal factoren, feiten op de rij:
1. Hoe lager de boilertemperatuur hoe "efficiënter" je kunt verwarmen met een WP (betere COP)
2. Hoe lager de boilertemperatuur, hoe groter je vat moet zijn om eenzelfde hoeveelheid warm water van 38 graden te kunnen tappen.
Zelf heb ik een 400 liter vat die op 45 graden is ingesteld (gemeten in het midden) die voorziet in mijn behoefte (ruim 400 liter SWW per dag op sommige dagen).
Uw tabel had ik een paar weken geleden al gedownload, maar moet nog alles zien te bevatten, gaat lukken!
En ik vind een 200 L boilervat al enorm, zeker voor 2 personen; hoe groot is Uw huiselijke bezetting, waarvoor 400 L nodig is?
In een eerder antwoord van @mightym staatTomexergie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:16:
[...]Ik dacht dat 35/2 = COP3,6 bij nominaal vermogen wordt gegeven, 100% van de specificatie opgave. Bij een lager inverter vermogen wordt het rendement nog eens 15% beter= COP 4,14.
Wat max,mid,min betekent weet ik niet.
"Max/nominal/mid/min is het vermogen waarop de warmtepomp draait. Het is een frequentiegestuurde compressor die in stapjes harder of zachter kan draaien. Op een laag pitje werkt hij het meest efficient, o.a. doordat op dat moment de warmtewisselaars eigenlijk overbemeten zijn."
In de tabel staat dat bij 2/35 en nominaal vermogen de COP =3,4
bij lagere vermogens(Mid en Min) staat dat de COP3.55 resp.3.66 is.
Waar ziet U de genoemde 4,14?
Dat begrijp ik, bij een lagere temp in de boiler, trek je meer uit de tank.reneeke1970 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:29:
@Naalroc ik ben ook met twee personen maar ik trek mijn 190 liter iedere dag leeg omdat hij bv niet op 60 graden is maar lager, hij neemt dan ook meer liters uit de boiler. En als je met tien liter per min doucht gaat het hard.
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel water ik verbruik bij het douchen!
Wèl dat er altijd genoeg is, ook 2 direct na elkaar, omdat mijn ketel sneller verwarmt dan ik uit de boiler van 80 l kan trekken. Mijn boiler staat op 60* en de ketel regelthermostaat enkele graden daarboven.
Die staat niet in de specificaties omdat de inverterwinst niet opgegeven wordt. Carrier heeft een tabel die 20% bij 50% reductie oplevert. Zelf heb ik een berekening gemaakt die op 15% uit komt. Als jouw tabel met mid 50% inverter betekent dan is de COP aan de lage kant.Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:32:
[...]
In een eerder antwoord van @mightym staat
"Max/nominal/mid/min is het vermogen waarop de warmtepomp draait. Het is een frequentiegestuurde compressor die in stapjes harder of zachter kan draaien. Op een laag pitje werkt hij het meest efficient, o.a. doordat op dat moment de warmtewisselaars eigenlijk overbemeten zijn."
windrichting, hoe de draaiuren verspreidt zijn over de dagVerwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 12:44:
Verwijderd
OZO, ZZO, ZZO, NO en NO. Draaiuren 24/24jerh schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:40:
[...]
windrichting, hoe de draaiuren verspreidt zijn over de dag
Wij zijn met 2 volwassenen en 2 kleine kinderen (1+3).Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:19:
[...]
Dank voor de toelichting en mijn verwarring recht te zetten.
Uw tabel had ik een paar weken geleden al gedownload, maar moet nog alles zien te bevatten, gaat lukken!
En ik vind een 200 L boilervat al enorm, zeker voor 2 personen; hoe groot is Uw huiselijke bezetting, waarvoor 400 L nodig is?
Onze douche doet zo'n 8L/minuut en de badkraan 12,5L/minuut
De heftigste SWW sessie is bij ons altijd zondag morgen, afgelopen zondag 421 liter verbruikt:
Grolsch in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
2 personen douchen, kinderen in bad. Stel p.p. 10 minuten douchen is 20 minuten = 160 liter voor de douche. Dan heeft er dus 261 liter water in het bad gezeten (theoretisch).
Ik warm mijn vat maar 1 x per dag op (elke dag om 14:00) dus ik "moet" het de hele dag doen met het water wat dan opgewarmd wordt. "Moet" is relatief natuurlijk, hier heb ik zelf voor gekozen, een lange run op de warmste periode van de dag zorgt (in theorie) voor de beste COP, bijkomend voordeel is dat dit voor de WP de zwaarste taak is, dus ook het meeste geluid op een tijdstip dat niemand er last van heeft.
Je moet dus weten wat het debiet van je douche is (en je badinhoud als je die hebt).
Bij het berekeningen van de capaciteit van je boiler moet je "veiligheidshalve" rekenen met 20% verlies, een vat van 400 liter haal je dus 320 liter water uit.
Gerekend met 20% verlies en een koudwatertemperatuur van 10 graden en een boilertemperatuur van 45 graden heb ik dus "Exact" 400 liter water van 38 graden ter beschikking. Dus zondag was mijn vat echt leeg (op papier, niet gemerkt tijdens douchen / badderen).
Als ik een vattemperatuur van 50 graden aan zou houden heb ik zo'n 450 liter SWW water van 38 graden beschikbaar.
55 graden zo'n 515 liter.
Met een 200 liter vat gerekend
vat op 45 graden dus 200 liter van 38 graden beschikbaar (=25 minuten douchen)
vat op 50 graden dus +- 230 liter van 38 graden beschikbaar (=28 minuten douchen)
vat op 55 graden dus +- 260 liter van 38 graden beschikbaar (=32,5 minuten douchen)
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon je vat meerdere keren per dag opwarmen
@Grolsch Dank voor Uw uitvoerig en duidelijk antwoord!
Voor de daikin eigenaren hier; vind er weinig over terug, maar met welke thermostaten/zone regelingen werken deze goed? Neem aan dat van de daikin hybrid de daikin wordt aangestuurd door de thermostaten, en deze vervolgens de Intergas ketel aanstuurt als het nodig is?
Zou Honeywell evohome een optie zijn? Al dan niet modulerend?
Zou Honeywell evohome een optie zijn? Al dan niet modulerend?
Het zou nog met T-stukken in je cementdekvloer kunnen liggen, als je de vedeler(s) nergens kunt vinden....Possible schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:05:
@hrt @reneeke1970 Dit is het enige wat ik zie bij de cv... Ik denk dus dat het ergens onder het bad zit.
[afbeelding]
Heb je "toevallig" zo'n schuine aftimmering (drie hoek) in je trapgat zitten, van boven naar beneden?
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
@MikeyMan: de Daikin warmtepomp beschikt over een eigen thermostaat, dat is een adequate regeling.
In feite het is veel meer dan een thermostaat, alle warmtepomp parameters kunnen hiermee opgeroepen en indien gewenst aangepast worden.
Mijn systeem werkt volledig weersafhankelijk, gedurende deze winter heeft de Intergas ketel slechts gebrand voor de productie van heet sanitair water.
Mijn systeem is geen hybride.
Wij hebben een Daikin 7KW Monobloc, bivalent gekoppeld aan een 8 jaar oude Intergas Prestige, die heeft een ingebouwde boiler.
In feite het is veel meer dan een thermostaat, alle warmtepomp parameters kunnen hiermee opgeroepen en indien gewenst aangepast worden.
Mijn systeem werkt volledig weersafhankelijk, gedurende deze winter heeft de Intergas ketel slechts gebrand voor de productie van heet sanitair water.
Wij hebben een Daikin 7KW Monobloc, bivalent gekoppeld aan een 8 jaar oude Intergas Prestige, die heeft een ingebouwde boiler.
Ik ken de Elga niet erg goed, maar een klepje en een andere thermostaat of een extra functie op een bestaande thermostaat klinkt inderdaad erg kiss. Wat is de maximale temperatuur die de Elga kan leveren?amarkest schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 10:50:
@mightym @Tomexergie
Ik zit die tabel nog eens te bekijken en ik vermoed dat de MAX stand inclusief booster heater van 2kW is. Daarom pakt die COP onder die omstandigheden laag uit!Naalroc schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 13:32:
[...]
In een eerder antwoord van @mightym staat
Nominal is het maximale vermogen met alleen de compressor.
Ik denk het niet hoor. Die van mij draait tegenwoordig nooit meer max maar een tijdje geleden nog wel en toen zag ik regelmatig waardes die rond de 10 kW zaten zonder dat de booster actief was. Dat was geen groot COP-succes maar volgens mij is dat gewoon omdat hij full power niet zo heel efficient draait, ook zonder booster. Ik heb hem zo ingesteld staan dat hij de booster niet mag gebruiken voor verwarmen, alleen voor SWW.mightym schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:21:
[...]
Ik zit die tabel nog eens te bekijken en ik vermoed dat de MAX stand inclusief booster heater van 2kW is. Daarom pakt die COP onder die omstandigheden laag uit!
Nominal is het maximale vermogen met alleen de compressor.
Interessant! Kan je wat meer vertellen over deze hybride. Stuurt de Daikin de Intergas aan? Als aan/uit of als opentherm. Wat gebeurt er als het zo koud wordt dat de Daikin het niet meer trekt, tot hoeveel KW kan dan de Intergas minimaal terugmoduleren om het benodigd vermogen aan te vullen? Vind je dat ze goed samenwerken? Ik ben nu aan het kijken naar de eigen hybride oplossing van Daikin, samen met Intergas in 1 apparaat, maar er hangt al een een Nefit-ketel, dus misschien kan ik die ook in hybride met bijvoorbeeld een Daikin laten werken. Als de samenwerking maar goed is en de bediening simpel.
zandstraat schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:04:
@MikeyMan: de Daikin warmtepomp beschikt over een eigen thermostaat, dat is een adequate regeling.
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Maar, je hebt dan denk ik geen zoneregeling? Zie wel dat dit in principe kan met de daikin, maar ik vind er weinig over m.b.t.kleppen etc.zandstraat schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:04:
Ik zou toch graag de slaapkamers wat frisser hebben, badkamer wat warmer en de woonkamer gemiddeld. Moet daarbij ook nog rekening houden met een open haard.
[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 22-02-2018 18:14 ]
Buiten naast de achterdeur, echter wel met een aanbouw er omheen.Jan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 19:10:
[...]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
De warmtepomp heeft een maximale retourtemperatuur van 45 °C en een maximaal vermogen van circa 5 kW.mightym schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 17:18:
[...]
Ik ken de Elga niet erg goed, maar een klepje en een andere thermostaat of een extra functie op een bestaande thermostaat klinkt inderdaad erg kiss. Wat is de maximale temperatuur die de Elga kan leveren?
volgens de installatiehandleiding.
Mijn dinsdag namiddag opgeleverde Nibe F2120 loopt nu heel fijn met een Ta van 35 graden en een retour van 28 graden. De COP lijkt ook wel aardig te kloppen. Volgens de slimme meter heb ik 60kWh verbruikt, waarvan 10kWh normaal verbruik en bovenop nog 8kWh van de zon, geeft 58kWh voor de WP.
Die heeft het WW opgewarmt met 5.7 kWh en 250kWh in de CV gestopt. Als we het WW resultaat afronden op 2kWh blijft over een 56kWh voor de CV. Dat levert de verwachtte COP van 4.4 op die bij een buitentemperatuur van 3.5graad (wat wel ongeveer klopt) hoort volgens de COP curves van Nibe.
Natuurlijk zijn er weinig defrosts (ongeveer 16x per dag), dus dan klopt het natuurlijk ook wel.
De SCOP in de offerte was 4.5, dus misschien valt dat nog wel iets beter uit. Op de check daarvan zal ik nog een jaartje moeten wachten.
Eerst maar eens afwachten hoe het volgende week gaat met de echte kou. De WP heeft genoeg vermogen (draait nu op ongeveer 5kW ~= 60%). Eens kijken of de afgifte klopt.
Tot nu toe ben ik blij met deze sprong in het diepe.
Die heeft het WW opgewarmt met 5.7 kWh en 250kWh in de CV gestopt. Als we het WW resultaat afronden op 2kWh blijft over een 56kWh voor de CV. Dat levert de verwachtte COP van 4.4 op die bij een buitentemperatuur van 3.5graad (wat wel ongeveer klopt) hoort volgens de COP curves van Nibe.
Natuurlijk zijn er weinig defrosts (ongeveer 16x per dag), dus dan klopt het natuurlijk ook wel.
De SCOP in de offerte was 4.5, dus misschien valt dat nog wel iets beter uit. Op de check daarvan zal ik nog een jaartje moeten wachten.
Eerst maar eens afwachten hoe het volgende week gaat met de echte kou. De WP heeft genoeg vermogen (draait nu op ongeveer 5kW ~= 60%). Eens kijken of de afgifte klopt.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Als er een aanbouw omheen zit, staat ie gewoon binnenkoevlaas2 schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 18:39:
[...]
Buiten naast de achterdeur, echter wel met een aanbouw er omheen.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Het zou handig zijn om bijvoorbeeld op basis van weersvoorspellingen ergens op een website, een regeling dit automatisch voor je kan doen.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Ik weet niet hoe dat moet, maar mogelijk zijn hier mensen die dat wel weten.
Ik zou dat ook wel willen met mijn Zubadan, die nu gewoon het huis 24/7 warm houdt, maar gezien de bufferende werking van de vloer best wel gedurende een aantal (laag COP-)uren uit zou kunnen (bijv. tussen 04:00 en 10:00). Tenminste bij bepaalde weersvoorspellingen.
Zwerius Kriegsman
Hoeveel KW is deze WPLangeFries schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 20:05:
Mijn dinsdag namiddag opgeleverde Nibe F2120 loopt nu heel fijn met een Ta van 35 graden en een retour van 28 graden. De COP lijkt ook wel aardig te kloppen. Volgens de slimme meter heb ik 60kWh verbruikt, waarvan 10kWh normaal verbruik en bovenop nog 8kWh van de zon, geeft 58kWh voor de WP.
Dat zijn beste verbruiken, zal wel een groot huis zijn
Of veel warmteverlies (of radiatoren). Ta 35 bij 3 graden buiten is niet mals
Is de Nibe F2120-12, die bij -10 7.9kW haalt. Huis is vrijstaand, begane grond 75m2 met vloerverwarming en boven radiatoren die nauwelijks gebruikt worden. Jaarlijks gasverbruik was ongeveer 1650m3 gas. Ongeveer 0.58m3 per graaddag. Met voor afgelopen 2 dagen ongeveer 40 graaddagen, levert dat dus 210kWh. Daar zit het nu wat boven, maar graaddagen is ook niet zo precies. Ook verwacht ik wat meer verbruik aangezien ik vroeger alleen verwarmde als het nodig was en nu blijft het huis warm.Grolsch schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:49:
[...]
Hoeveel KW is deze WP
Dat zijn beste verbruiken, zal wel een groot huis zijn
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Die Nibe F2120 lijkt op specs heel aardig (3-fasen aansluiting, weinig lawaai buiten, hoog COP), maar ik kom er maar niet achter wat een complete installatie:
- F2120-12 of -8 buitenunit
- Binnenunit met boiler
- Bedieningspaneel
nu eigenlijk kost.
Wil je die prijzen (en je config) met ons delen?
- F2120-12 of -8 buitenunit
- Binnenunit met boiler
- Bedieningspaneel
nu eigenlijk kost.
Wil je die prijzen (en je config) met ons delen?
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 22-02-2018 22:12 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Verwijderd
Ook ik verbruikte 1650m3 gas voor verwarming. Er zijn een paar dingen die me opvallen, in ieder geval t.o.v. mijn eigen situatie, een deltaT van 7C en 16 defrosts. Die 2 samen lijken er op te wijzen dat de WP wel heel erg aan de bak moet. In het begin, januari 2017, had ik ook zo'n situatie waabij bleek dat de verdeler verkeerd om aangesloten was. Nu is een deltaT van 2 a 3 normaal, waarbij 2 in 80-90% v.d. tijd. Het aantal defrosts op dit moment is 5 per 24h.LangeFries schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:06:
[...]
Is de Nibe F2120-12, die bij -10 7.9kW haalt. Huis is vrijstaand, begane grond 75m2 met vloerverwarming en boven radiatoren die nauwelijks gebruikt worden. Jaarlijks gasverbruik was ongeveer 1650m3 gas. Ongeveer 0.58m3 per graaddag. Met voor afgelopen 2 dagen ongeveer 40 graaddagen, levert dat dus 210kWh. Daar zit het nu wat boven, maar graaddagen is ook niet zo precies. Ook verwacht ik wat meer verbruik aangezien ik vroeger alleen verwarmde als het nodig was en nu blijft het huis warm.
EDIT0:
Hoe doe je de som 210kWh en 40 graaddagen en 0.58m3 ?
Standaard wordt er hier van uit gegaan dat je 1m3 gas/ 8kWh warmte vervangt door 2kWh in een WP te stoppen.
EDIT1:
Als je genoemde huidige productie, 5kW, klopt en je hebt een deltaT van 7, betekent dat volgens mij dat je flow slechts rond de 600l/h is als ik me niet vergis, dat is voor zo'n redelijk forse NIBE volgens mij wel erg aan de lage kant.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 22:45 ]
Ik heb zo'n vermoeden dat hij 5kw thermisch bedoelt
Want 5kw elektrisch kan geen 60% zijn, en lijkt mij heel erg veel.
Idd zelfs bij thermisch verhogen is de flow dan veel te laag voor zo'n grote WP.
Idd zelfs bij thermisch verhogen is de flow dan veel te laag voor zo'n grote WP.
[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 22-02-2018 22:52 ]
Kijk eens naar https://www.controme.com/Zwerius schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:22:
[...]
Het zou handig zijn om bijvoorbeeld op basis van weersvoorspellingen ergens op een website, een regeling dit automatisch voor je kan doen.
Ik zou dat ook wel willen met mijn Zubadan, die nu gewoon het huis 24/7 warm houdt, maar gezien de bufferende werking van de vloer best wel gedurende een aantal (laag COP-)uren uit zou kunnen (bijv. tussen 04:00 en 10:00). Tenminste bij bepaalde weersvoorspellingen.
Verwijderd
Moet je natuurlijk wel eerst een stevige theorie hebben op basis waarvan je met minder primaire energie hetzelfde bereikt. Uitgangspunt is denk ik wat je nu aan kWh warmte produceert met minder primaire energie, dat betekent dus volgens mij dat de enigste manier is dat je de COP wilt optimaliseren. Dit optimaliseren lukt naar mijn idee alleen met de 'kleinste' WP welke de benodigde kW's nog net kan produceren op de laagst mogelijke deellast.Zwerius schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 21:22:
[...]
Het zou handig zijn om bijvoorbeeld op basis van weersvoorspellingen ergens op een website, een regeling dit automatisch voor je kan doen.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2018 23:49 ]
Link naar mijn dropbox:Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:21:
Hebben mensen hun WP ook in de voortuin staan? Ik vroeg mij af of dit überhaupt mag ivm zicht.
https://www.dropbox.com/s...mv60MxjExgVAytC_YZMa?dl=0
Panasonic WH-MDC05F3E5, 3900 Wp Solar Edge ZZW, 1940 Wp Enphase Oost/West, 2940 Wp Enphase Zuid, Quooker Combi+E, Elec 80 liter boiler, geen gasgebruik.
Dat doe je ook niet, maar door de bufferende werking van de vloer kan je wel "plannen" wanneer het iets mag afkoelen, bijv snachts of net als hier overdag. Ik spaar daar toch 4-5 kWh per dag mee uit.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 23:38:
[...]
Moet je natuurlijk wel eerst een stevige theorie hebben op basis waarvan je met minder primaire energie hetzelfde bereikt.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Zo'n aftimmering heb ik wel (van de 2e verdieping naar de 1e) Daar hebben ze een deur ingemaakt voor spullen etc.. Je voelt ook dat de vloer die hierin zit ook warm is (waarschijnlijk dus de buizen)hrt schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 16:37:
[...]
Het zou nog met T-stukken in je cementdekvloer kunnen liggen, als je de vedeler(s) nergens kunt vinden....
Heb je "toevallig" zo'n schuine aftimmering (drie hoek) in je trapgat zitten, van boven naar beneden?
Al mijn radiatoren zijn 15 mm. Kan een WP dan helemaal niet werken ?
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Ja en nee, hij kan zijn flow niet kwijt in die dunne leidingen, maar met buffer en extra circulatie pomp is het geen probleem.Possible schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:49:
[...]
Zo'n aftimmering heb ik wel (van de 2e verdieping naar de 1e) Daar hebben ze een deur ingemaakt voor spullen etc.. Je voelt ook dat de vloer die hierin zit ook warm is (waarschijnlijk dus de buizen)
Al mijn radiatoren zijn 15 mm. Kan een WP dan helemaal niet werken ?
1 PVoutput . Dongen NB
Oke helder.. Kan ik dan in theorie ook een buffervat in de garage zetten (ivm ruimte) en deze aansluiten op de dichtsbijzijnde radiator ? (deze staat in de bijkeuken naast de garage) Dan zou de afstand namelijk maar 1 meter zijn. Gat door de muur boren en aansluiten.reneeke1970 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:11:
[...]
Ja en nee, hij kan zijn flow niet kwijt in die dunne leidingen, maar met buffer en extra circulatie pomp is het geen probleem.
Als in de garage je hoofd leiding voorbij komt wel, maar ik vrees dat het boven bij je CV begint en dat alles aftakkingen zijn?Possible schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:17:
[...]
Oke helder.. Kan ik dan in theorie ook een buffervat in de garage zetten (ivm ruimte) en deze aansluiten op de dichtsbijzijnde radiator ? (deze staat in de bijkeuken naast de garage) Dan zou de afstand namelijk maar 1 meter zijn. Gat door de muur boren en aansluiten.
1 PVoutput . Dongen NB
Ik was er al achter, zie mijn edit boven je bericht.Verwijderd schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 22:52:
@Grolsch Ik heb het ook over thermisch, ik gebruik de term productie. [afbeelding]
Maar dan klopt er toch iets niet bij @LangeFries volgens mij
Vaststaande gegevens:
Thermische energie opgewekt = 5KW
Dt = 7 (Ta 35, Tr 28)
5/4,2/7*60=10,71 ltr/minuut = 642 ltr/uur wat mij inderdaad heel erg laag lijkt voor een 12KW WP
Dit zou betekenen dat hij bij vol vermogen een Dt van 14 graden nodig heeft aangezien de flow normaal gesproken niet veranderd. Dat wordt nogal lastig met een Ta van 35 graden.
Mijn 11,2KW heeft een minimale flow nodig van 14.4 ltr/minuut volgens de boekjes.
Of heeft de Nibe een variabele flow
[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 23-02-2018 08:43 ]
Verwijderd
Het aantal defrosts, wel of niet element ondersteund, lijkt zeer sterk flow-gerelateerd te zijn. Mijn zus, zelfde WP, gebruikt per dag minimaal 30% minder energie dan ik, mijn pompstand 1 komt overeen met haar pompstand 6, ik heb vannacht 4 niet element ondersteunde defrosts, zij heeft er 8 en allemaal element ondersteund. Lokale buitenT nauwelijks verschil tussen haar en mij. Je afgiftesysteem kan naast hoge/lageTa ook middels gebrek aan flow je COP maken of breken, in ieder geval op dit soort dagen.
Interessant en hoe verhoud de luchtvochtigheid zich?Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:08:
Het aantal defrosts, wel of niet element ondersteund, lijkt zeer sterk flow-gerelateerd te zijn. Mijn zus, zelfde WP, gebruikt per dag minimaal 30% minder energie dan ik, mijn pompstand 1 komt overeen met haar pompstand 6, ik heb vannacht 4 niet element ondersteunde defrosts, zij heeft er 8 en allemaal element ondersteund. Lokale buitenT nauwelijks verschil tussen haar en mij. Je afgiftesysteem kan naast hoge/lageTa ook middels gebrek aan flow je COP maken of breken, in ieder geval op dit soort dagen.
Draaien de WP's op dezelfde last? zou wel heel toevalilg zijn
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Bij haar op lagere deellast, zij kan ook met een iets lagere Ta toe. RV bij haar en mij:Daannn1987 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:26:
[...]
Interessant en hoe verhoud de luchtvochtigheid zich?
Draaien de WP's op dezelfde last? zou wel heel toevalilg zijn

Ik gebruik op dit moment bijna 2 maal zo veel primair als zij.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2018 09:33 ]
Hmm leuke kwestie, RV ligt heel dicht bij elkaar.Verwijderd schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:31:
[...]
Bij haar op lagere deellast, zij kan ook met een iets lagere Ta toe. RV bij haar en mij:
[afbeelding][afbeelding]
Lagere TA is ook minder succesvolle defrost heb ik persoonlijk het idee.. zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
Verschil in Ta is ongeveer 3C. Q=mcdeltaT. Die 3 maakt uit, maar als de flow ruim voldoende zou zijn zou dat geen probleem mogen zijn. De combinatie verergert e.e.a. natuurlijk wel. Laatste defrost van haar:Daannn1987 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:33:
[...]
Hmm leuke kwestie, RV ligt heel dicht bij elkaar.
Lagere TA is ook minder succesvolle defrost heb ik persoonlijk het idee.. zou dit er iets mee te maken kunnen hebben?

Afgelopen maandag is de vloerverwarming ingefreesd, maandag wordt de Loria 6010 + 300l sww vat geplaatst
Beetje jammer, het 300l vat is zo'n 180cm hoog en 60cm in diameter. Da's een flinke jongen. Helaas moet deze verticaal staan, dus ik kan hem op zolder nu een stuk minder goed kwijt
We gaan het zien.
Beetje jammer, het 300l vat is zo'n 180cm hoog en 60cm in diameter. Da's een flinke jongen. Helaas moet deze verticaal staan, dus ik kan hem op zolder nu een stuk minder goed kwijt

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Kan je zoldervloer 300 kg kwijt op 0,5 m2? Meeste zoldervloeren zijn hier niet op uitgelegd. Zou jammer zijn als hij in je slaapkamer komt te staan.DropjesLover schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:51:
Afgelopen maandag is de vloerverwarming ingefreesd, maandag wordt de Loria 6010 + 300l sww vat geplaatst
Beetje jammer, het 300l vat is zo'n 180cm hoog en 60cm in diameter. Da's een flinke jongen. Helaas moet deze verticaal staan, dus ik kan hem op zolder nu een stuk minder goed kwijtWe gaan het zien.
SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW
Dus het beste is gewoon een buffervat van 200/ 240 L kopen met een spiraal erin + doorstroomverwarmer ?reneeke1970 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:35:
[...]
Als in de garage je hoofd leiding voorbij komt wel, maar ik vrees dat het boven bij je CV begint en dat alles aftakkingen zijn?
In mijn ogen wel, buiten het CV seizoen kun je hem dan zelfs als boiler gebruiken op 45 graden.Possible schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:05:
[...]
Dus het beste is gewoon een buffervat van 200/ 240 L kopen met een spiraal erin + doorstroomverwarmer ?
Maar onderzoek eerst je leidingen in huis om verrassingen te voorkomen.
Goed in kaart brengen.
1 PVoutput . Dongen NB
Nibe heeft een variabele flow op settings auto. Samen met variabele compressorfreq poogt de WP bij verwarmen een dT window van 4-7 graden te handhaven. Dit op verwarmingsysteem vv. Als je via setup radiatoren instelt is dit volgens mij meer, maar zelf niet getest.Grolsch schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 08:37:
[...]
Ik was er al achter, zie mijn edit boven je bericht.
Maar dan klopt er toch iets niet bij @LangeFries volgens mij
Vaststaande gegevens:
Thermische energie opgewekt = 5KW
Dt = 7 (Ta 35, Tr 28)
5/4,2/7*60=10,71 ltr/minuut = 642 ltr/uur wat mij inderdaad heel erg laag lijkt voor een 12KW WP
Dit zou betekenen dat hij bij vol vermogen een Dt van 14 graden nodig heeft aangezien de flow normaal gesproken niet veranderd. Dat wordt nogal lastig met een Ta van 35 graden.
Mijn 11,2KW heeft een minimale flow nodig van 14.4 ltr/minuut volgens de boekjes.
Of heeft de Nibe een variabele flowDan nog verbaast mij die Dt van 7 graden, dan kan de Nibe naar mijn idee beter de flow verdubbelen en de Dt halveren.
De F2120-12 is geen 12KW WP. Het is een WP die max 9KW levert, bij -10 iets boven de 7,5KW. Marketingtruukje Nibe.
dT 7 is hoog, maar niet onmogelijk (o.a. te bereiken door pomp in een vaste lagere stand in te stellen i.p.v. variabel). Minimale flow F2120-12 = 396l/uur, maxiaal 1584 liter/uur. Bij defrost is minimale flow 1260 liter per uur. Bij settings op automatisch is de F2120 flow in de regel 70% of meer t.o.v. max.
De berekende flow klopt volgens mij niet. Maar als LangeFries geleverde KWH kan zien heeft hij (Nibe) flowmeter in zijn setup zitten, dan kun je ook de werkelijke flow uitlezen.
Flow uitrekenen is makkelijk.
5 kW / Dt medium*soortelijke warmte medium = liters per seconde.
5 / (7*4,2) 29.40 = 017 liter per seconde*3600 = 612 liter per uur.
5 kW / Dt medium*soortelijke warmte medium = liters per seconde.
5 / (7*4,2) 29.40 = 017 liter per seconde*3600 = 612 liter per uur.
Dat gaat leuk worden.. Als alles wel in de cement dekvloer zit verstopt, dan gaat het lastig wordenreneeke1970 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:08:
[...]
In mijn ogen wel, buiten het CV seizoen kun je hem dan zelfs als boiler gebruiken op 45 graden.
Maar onderzoek eerst je leidingen in huis om verrassingen te voorkomen.
Goed in kaart brengen.
Ik had ook weinig ruimte, maar ik heb een stalen frame laten lassen en hem boven het trapgat aan de muur laten hangen. Daar hangt ie prima uit de weg en op de goede plek. Wellicht een optie?DropjesLover schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 09:51:
Beetje jammer, het 300l vat is zo'n 180cm hoog en 60cm in diameter. Da's een flinke jongen. Helaas moet deze verticaal staan, dus ik kan hem op zolder nu een stuk minder goed kwijtWe gaan het zien.
Verwijderd
Ta=35 en Tr=28 betekent een gemiddelde T in het afgiftesysteem van 31.5, bij een hogere flow, deltaT=2 zou de Ta kunnen dalen tot 32.5 wat volgens het Carnot effect een COP verbetering van 5-10% op zou moeten leveren. Vaste lage stand lijkt om die reden sterk af te raden volgens mij.LittleTycoon schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:17:
[...]
Nibe heeft een variabele flow op settings auto. Samen met variabele compressorfreq poogt de WP bij verwarmen een dT window van 4-7 graden te handhaven. Dit op verwarmingsysteem vv. Als je via setup radiatoren instelt is dit volgens mij meer, maar zelf niet getest.
De F2120-12 is geen 12KW WP. Het is een WP die max 9KW levert, bij -10 iets boven de 7,5KW. Marketingtruukje Nibe.
dT 7 is hoog, maar niet onmogelijk (o.a. te bereiken door pomp in een vaste lagere stand in te stellen i.p.v. variabel). Minimale flow F2120-12 = 396l/uur, maxiaal 1584 liter/uur. Bij defrost is minimale flow 1260 liter per uur. Bij settings op automatisch is de F2120 flow in de regel 70% of meer t.o.v. max.
De berekende flow klopt volgens mij niet. Maar als LangeFries geleverde KWH kan zien heeft hij (Nibe) flowmeter in zijn setup zitten, dan kun je ook de werkelijke flow uitlezen.
Klinkt plausibel allemaal, er is maar 1 iemand die uitsluitsel kan geven en dat is @LangeFriesLittleTycoon schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:17:
[...]
Nibe heeft een variabele flow op settings auto. Samen met variabele compressorfreq poogt de WP bij verwarmen een dT window van 4-7 graden te handhaven. Dit op verwarmingsysteem vv. Als je via setup radiatoren instelt is dit volgens mij meer, maar zelf niet getest.
Als hij daadwerkelijk zijn pompstand handmatig heeft aangepast zou ik als ik hem was deze snel weer op automatisch zetten zoals @Verwijderd aangeeft.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.