Misschien hebben ze in polen lagere druk op de leiding?Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:29:
[...]
Dit is geen buffervat
https://kotly.com.pl/prod...th-2-coils-3980.html?l=en
Hij mot er in ieder af of dicht.....
1 PVoutput . Dongen NB
Pompstand verhoogd en het lijkt erop dat hij minder moeite heeft en dus nu draait met 1300 watt ipv 1450 gemiddeld bij Tb 2Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:48:
[...]
Waaruit concludeer je "op pompstand 4 en lager vermogen" ?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik heb ff hoofdleiding dicht gedraaid, ww kraan open tot deze niet meer liep, dop er af, ff technisch bekeken, weer vast gedraaid, druk er weer op en hij lekt niet meerreneeke1970 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:34:
[...]
Misschien hebben ze in polen lagere druk op de leiding?
Goed gedaan jochie, ben trots op je...Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:44:
[...]
Ik heb ff hoofdleiding dicht gedraaid, ww kraan open tot deze niet meer liep, dop er af, ff technisch bekeken, weer vast gedraaid, druk er weer op en hij lekt niet meermocht het slecht gaan in de staal handel kan ik altijd nog loodgieter worden
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
moment opnames en conclusies is een 'gevaarlijk' terrein.Carboy54 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:38:
[...]
Pompstand verhoogd en het lijkt erop dat hij minder moeite heeft en dus nu draait met 1300 watt ipv 1450 gemiddeld bij Tb 2
Nee, dit zijn de leidingen die vaak bij de bouwmarkt airco geleverd worden.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:01:
[...]
Dit zijn trilling/leidingdempers, niet de hele leiding is flexibel.
Ze zijn over de volle lengte flexibel.
Zie de foto's op werkspot, bij de buitenunit zitten een stel vage snelkoppeling, daar gaat hij over op flexibel.
De foto met de knik is bij de binnenunit.
Zulke leiding is vaak van matige kwaliteit en nog kwetsbaar ook.
Het knikt namelijk nog sneller dan koper en als het wat ouder is lekt het direct.
Gezien de hoge temperaturen bij een warmtepomp zou ik het nooit gebruiken.
Als trillingsdemper bij zuigercompressors worden vergelijkbare flexibele stukken wel gebruikt.
Maar die produceren ook veel meer trillingen dan een scroll.
Bij een split zijn trillingen redelijk simpel op te vangen door een krul in de koelleidingen te leggen.
Of zeker niet te star aan te leggen. Zet de unit wat verder van de dakdoorvoer vandaan, zorg dat de leiding "vrij" kan bewegen. Eenmaal binnen de leidingen goed beugelen, zo stop je de meeste trillingen.
Ga dus niet moeilijk doen en pak gerust een paar meter extra leidinglengte, extra lengte dempt sowieso trillingen.
Verder verschilt het redelijk wat per merk en type. Mitsubishi zijn behoorlijke herrieschoppers en trillen behoorlijk, zeker op vol vermogen. Daikin Altherma en ook Samsung weer veel minder.
Ik heb geen last van mijn Elga, hoofdzakelijk vanwege de opstelling. Hij staat op vrijstaande garage en leidingen komen via de grond naar binnen. Maar het is een brulboei vergeleken met mijn Samsung L/L split.
En de nieuwe kleine buitendelen van Samsung zijn nog stiller vanwege een 8 polige inverter ipv 4 of 6 polig.
De rotor van de compressor krijgt dus 8x zacht een duwtje, ipv 4 of 6x een harder duwtje per omwenteling.
Hierdoor heb je minder trillingen en geluid.
Maar los van dit alles.... Zet een zware unit van meer dan +/- 5kW gewoon op de grond.
Nooit gezeur over geluid, op of aan een woning is vaak gezeur.
Het is geen beveiliging tegen normale waterleiding druk, maar druk door uitzetten.reneeke1970 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:34:
[...]
Misschien hebben ze in polen lagere druk op de leiding?
En dat is in Polen gelijk aan Nederland
@Grolsch Officieel moet die beveiliging vervangen worden, er staat nergens op bij welke druk hij opent.
Een beveiliging met een vraagteken is geen beveiliging.
Beter had je installateur hem verwijderd en afgedopt met een messing kap.
Je hebt namelijk al een beveiliging dmv de inlaatcombi.
ik verwacht dat hij na het volgende legionellaprogramma weer gaat lekken....
Edit... Wat is de openingsdruk van je huidige inlaatcombinatie? Je vat mag "maar" 6 bar hebben volgens de specs. En standaard is een inlaatcombi in Nederland vaak 8 bar, check dit even voor je vat het begeeft.
[ Voor 17% gewijzigd door Oxellaar op 20-02-2018 22:07 ]
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
In de handleiding van Joule staat volgens mij duidelijk dat dit het overdruk ventiel is en dient te worden aan gesloten op een afvoer, de mijne zit zo aangesloten en ik heb nooit geen last.Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:13:
@koevlaas2 / @reneeke1970 Volgens mij zit dit "overdruk ventiel" er af fabriek op (Een Joule boilervat)
Mijn installateur heeft er een "inlaatcombinatie" tussengezet welke volgens mij dit "lekken" moet verzorgen:
[afbeelding]
Hier nog een foto van het ding wat lek vanaf de andere kant gefotografeerd:
[afbeelding]
Kan ik die dop er gewoon afdraaien en een slang op aansluiten, of krijg ik een waterballet
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Nee, nog niets mee gedaan aangezien ik wacht op een retour cilinder.Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:05:
@koevlaas2 Al wat bekend over je defecte Ecodan ?
Echter volgens mij zit Linde gas niet op klanten te wachten, kreeg een of ander verhaal over F gassen quotas te horen.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Hawwe jim ek vloerverwarming ?LangeFries schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:03:
Na een tijdje stilletjes mee gelezen te hebben wil ik me even voorstellen. Deze LangeFries is het Brabantse beland en was toe aan een nieuwe CV. Sinds vanmiddag heb ik een Nibe F2120-12 draaien (ongeveer 8kW bij -10), die nu vol gas (zonder gas) bezig is het huis warm te maken (na eerst anderhalf uur in totaal aan het warmwater besteed te hebben). En volgende week ga ik leren of de dimensionering klopt. Na vorig jaar 1550 m3 en dit seizoen al 1100 m3 aan gas, zou het ongeveer moeten passen. De retour temperatuur begint nu op te lopen, dus hij komt er wel. Nu Ta = 36.9 en Tr 29.9. De delta neemt gestaag af. Ben benieuwd wat Ta straks wordt als het huis op temperatuur is.
Verwijderd
Klaar ben je er mee, je zult maar een dure butaan/propaan oplossing moeten laten draaien om het niet koud te krijgen, zoals ik vorig jaar, dat kost je een rib uit lijf.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:20:
[...]
Nee, nog niets mee gedaan aangezien ik wacht op een retour cilinder.
Echter volgens mij zit Linde gas niet op klanten te wachten, kreeg een of ander verhaal over F gassen quotas te horen.
En afgelopen jaar deed je warmtepompen cadeau (sinterklaas).Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:23:
[...]
Klaar ben je er mee, je zult maar een dure butaan/propaan oplossing moeten laten draaien om het niet koud te krijgen, zoals ik vorig jaar, dat kost je een rib uit lijf.
Ik heb nog een cv ketel, maar de airco draait nu.
Tevens; als de CV ketel ook vervangen moet worden, welke merken passen dan goed bij een Elga? Of ook hier; beter een andere combi?
Verwijderd
Het maakt voor mij een groot verschil waar je geld aan uitgeeft, CO2-productie/Multinationals, of aan een 'goed doel'.koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:24:
[...]
En afgelopen jaar deed je warmtepompen cadeau (sinterklaas).
Ik heb nog een cv ketel, maar de airco draait nu.
Multinationals... Zoiets als Panasonic of...?Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:29:
[...]
Het maakt voor mij een groot verschil waar je geld aan uitgeeft, CO2-productie/Multinationals, of aan een 'goed doel'.
[ Voor 35% gewijzigd door Oxellaar op 20-02-2018 22:31 ]
Verwijderd
Shell/Exxon/multinationals in die brancheOxellaar schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:31:
[...]
[...]
Multinationals... Zoiets als Panasonic of...?
Ja, under. Op e sljipkeamers boven hawwe we de radiaters eins noait oan. Ek net in e douche wert ek noch waerm wetter troch de vlier rinne kin.
Voor de rest van Nederland: op de begane grond hebben we vloerverwarming en boven op de slaapkamers gewoon radiators, maar die hadden we al meestal niet openstaan. Ook niet in de badkamer waar de vloer ook verwarmt zou kunnen worden.
Nibe F2120-12,VVM320, 4440Wp LG NeonR 1425Wp Solarwatt ZZO
Ik kan het wel lezen hoor, ik heb wel een Amsterdams accent maar friese ouders.LangeFries schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:34:
[...]
Ja, under. Op e sljipkeamers boven hawwe we de radiaters eins noait oan. Ek net in e douche wert ek noch waerm wetter troch de vlier rinne kin.
Voor de rest van Nederland: op de begane grond hebben we vloerverwarming en boven op de slaapkamers gewoon radiators, maar die hadden we al meestal niet openstaan. Ook niet in de badkamer waar de vloer ook verwarmt zou kunnen worden.
Ach ja, of het nu 200 of 180 l is zal qua plaats niet veel uitmaken; wat noem je "en snel ook" opwarmen, en gaat die dan tot 60*?psy schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:35:
[...]- Daikin heeft ook 180 ltr geïntegreerd. Overigens is die even groot als een koelkast dus niet echt veel plaats innemend (even groot als de 260liter trouwens)
- Warmteverlies is bij dat model 1,4 kWh per dag
- Water is altijd opgewarmd met gunstige COP (en snel ook bij de dikkere modellen)
- Buffervat is alleen nodig als je alles wil gaan dichtsturen, ik zou het eerst zonder proberen want het kost een lieve duit extra. Ik ga later ook met groepsturing werken en ga dan wel eens kijken of ik een buffervat nodig heb. Vooralsnog staat alles gewoon open en werkt het fantastisch zonder buffervat en dat bevalt me uitstekend
Heeft de boiler verwarming altijd voorrang op de ruimteverwarming, zoals bij een ketel?
Warmte verlies lijkt me te overkomen, maar mijn Bosch boilertje verliest dacht ik (weet het niet zeker meer ) 8kW , gemeten ongeveer 1 kub gas. per 24 uur.
Blijft mijn vraag waarom die integrale boilers zo enorm groot moeten zij, want dit is bij alle merken het geval
Cor
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bij zeer lage ruimtetemperatuur gaat cv, tijdelijk voor SWW.
Soms gaat hij eerst een uurtje voor cv draaien, om daarna pas SWW te doen. En SWW mag ook niet langer duren dan een bepaalde tijd, afhankelijk van de cv vraag kan hij tussendoor omschakelen van SWW naar cv.
En dat je boiler zoveel verlies heeft lijkt mij wat overdreven, of de isolatie moet aan barrels zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Oxellaar op 20-02-2018 22:54 ]
Naar aanleiding van het cv topic teruggeschroeft naar 60 graden warmte afgifte.
Nu laat ik de vloerverwarming leggen als hoofdverwarming. Omdat we bij een verbouwing nu die optie hebben en in een later stadion wil ik aan een warmtepomp.
Is het dan verstandig om vvw met een lage temperatuur verdeler te laten plaatsen eventueel zonder pomp?
Het is dan de bedoeling om de cv nog iets verder terug te schroeven zodat er maximaal 50 graden verwarmt gaat worden die dan direct de vloer in mag. Overigens stoken we in de rest van het huis nauwelijks met radiatoren.
Verstandig ja en dan kan je temperatuur wel terug naar 40c of nog minder. De mijne (cv ketel) staat op max. 40c en de WP duwd er 29c in (als deze nog zou werken).Paradox schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:56:
Momenteel woon in in een huis met een CV.
Naar aanleiding van het cv topic teruggeschroeft naar 60 graden warmte afgifte.
Nu laat ik de vloerverwarming leggen als hoofdverwarming. Omdat we bij een verbouwing nu die optie hebben en in een later stadion wil ik aan een warmtepomp.
Is het dan verstandig om vvw met een lage temperatuur verdeler te laten plaatsen eventueel zonder pomp?
Het is dan de bedoeling om de cv nog iets verder terug te schroeven zodat er maximaal 50 graden verwarmt gaat worden die dan direct de vloer in mag. Overigens stoken we in de rest van het huis nauwelijks met radiatoren.
Verwijderd
Hij heeft die beveiliging toch afgedoptOxellaar schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:54:
[...]
)
@Grolsch Officieel moet die beveiliging vervangen worden, er staat nergens op bij welke druk hij opent.
Een beveiliging met een vraagteken is geen beveiliging.
Beter had je installateur hem verwijderd en afgedopt met een messing kap.
Je hebt namelijk al een beveiliging dmv de inlaatcombi.
ik verwacht dat hij na het volgende legionellaprogramma weer gaat lekken....
Edit... Wat is de openingsdruk van je huidige inlaatcombinatie? Je vat mag "maar" 6 bar hebben volgens de specs. En standaard is een inlaatcombi in Nederland vaak 8 bar, check dit even voor je vat het begeeft.
Ik heb hem gevraagd wat de druk is van de inlaat combinatie, nog geen antwoord
Ik koop speciaal voor die vaten 6 bar inlaatcombinaties bij deze toko: https://www.cvtotaal.nl/inlaatcombinatie-6-bar.htmlGrolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 23:13:
[...]
Hij heeft die beveiliging toch afgedopt
Hij heeft de beveiliging afgedopt ja, maar hij had hem beter weg kunnen halen als hij overbodig is.Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 23:13:
[...]
Hij heeft die beveiliging toch afgedopt
Je weet nu waarom, kans op lekkage.
En hij kan ook onder de rode dop gaan lekken.
Maar de openingsdruk van je inlaatcombinatie staat aan de voorzijde op de zwarte dop/kap.

Betreffende de isolatie: die is origineel en intakt, maar rondom het RVS boilervat zit maar 2,5 cm glaswol. Mogelijk zou ik die er uit kunnen halen en de vierkante kast die rondom de boiler zit, volspuiten met PUR?Oxellaar schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:53:
@Naalroc Bij de Daikin heeft SWW niet altijd voorrang, dat hangt af van de SWW temperatuur en ruimtetemperatuur.
Bij zeer lage ruimtetemperatuur gaat cv, tijdelijk voor SWW.
Soms gaat hij eerst een uurtje voor cv draaien, om daarna pas SWW te doen. En SWW mag ook niet langer duren dan een bepaalde tijd, afhankelijk van de cv vraag kan hij tussendoor omschakelen van SWW naar cv.
En dat je boiler zoveel verlies heeft lijkt mij wat overdreven, of de isolatie moet aan barrels zijn.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Kan ik moeilijk zeggen zo. Maar een Bosch met boiler...bedoel je geen Radson 2560?Naalroc schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 23:44:
[...]
Betreffende de isolatie: die is origineel en intakt, maar rondom het RVS boilervat zit maar 2,5 cm glaswol. Mogelijk zou ik die er uit kunnen halen en de vierkante kast die rondom de boiler zit, volspuiten met PUR?
Die moet je rap vervangen....
Daar staat dus 8 Bar op.Oxellaar schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 23:22:
[...]
Hij heeft de beveiliging afgedopt ja, maar hij had hem beter weg kunnen halen als hij overbodig is.
Je weet nu waarom, kans op lekkage.
En hij kan ook onder de rode dop gaan lekken.
Maar de openingsdruk van je inlaatcombinatie staat aan de voorzijde op de zwarte dop/kap.
[afbeelding]
Dus er zijn naar mening 2 opties
optie 1 = afvoerslang aansluiten op het bestaande (lekkende) drukventiel. Ik neem aan dat dit drukventiel specifiek voor dit vat is zoals @koevlaas2 aangeeft
Optie 2 = originele drukventiel eruit, afdichtdop erin en de inlaatcombinatie vervangen voor een 6Bar variant
Hoe bezwaarlijk is het dat de bestaande 8 Bar variant blijft zitten
Als je een inlaatcombinatie toepast is dit overdruk ventiel volgens mij "overbodig".koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:19:
[...]
In de handleiding van Joule staat volgens mij duidelijk dat dit het overdruk ventiel is en dient te worden aan gesloten op een afvoer, de mijne zit zo aangesloten en ik heb nooit geen last.
Een inlaatcombinatie dient volgens mij zowiezo toegepast te worden i.v.m. terugslagklep
Er zijn mensen die inderdaad de buitenunit in de voortuin hebben staan, het hangt van de gemeente af of dit mag of niet.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:21:
Hebben mensen hun WP ook in de voortuin staan? Ik vroeg mij af of dit überhaupt mag ivm zicht.
[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 21-02-2018 07:42 ]
Er zijn hier heel wat issues met de Elga voorbijgekomen, maar dat komt ook deels omdat er hier gewoon veel Elga-gebruikers zitten, die tot het uiterste met dat ding gaan. Zeker bij default-gebruik (boven de 4˚C) zou ik me geen zorgen maken, en is de performance prima.MikeyMan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:26:
Was even aan het oriënteren op een Elga om icm wat zonnepanelen het energieverbruik omlaag te brengen. Maar nu zie ik hier best wel wat 'klachten' over geluidsproductie, performance en instellingen. Is het de moeite waard om voor een Elga te gaan, of beter elders kijken?
Tevens; als de CV ketel ook vervangen moet worden, welke merken passen dan goed bij een Elga? Of ook hier; beter een andere combi?
Kies een OT-ketel, bv. van Remeha.
Andere hybride optie is Daikin - Intergas. Dat lijkt echt goed op elkaar ingespeeld.
Maar waarom zou je niet helemaal wp-only gaan?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik zou gaan voor een WP die ook bij lagere temperaturen dan de Elga goed werkt, en met een wat hogere capaciteit zodat hij het ook alleen goed aan kan. Mogelijkheden en subsidies te over. Het is niet meer van deze tijd om nu nog voor de toekomst het vervangen van een CV ketel door weer een CV ketel in te plannen.MikeyMan schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 22:26:
Was even aan het oriënteren op een Elga om icm wat zonnepanelen het energieverbruik omlaag te brengen. Maar nu zie ik hier best wel wat 'klachten' over geluidsproductie, performance en instellingen. Is het de moeite waard om voor een Elga te gaan, of beter elders kijken?
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Ik heb een garage waar ik natuurlijk veel ruimte over heb. het probleem is echter dat ik daar geen aansluiting heb voor CV water / SSW
[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 21-02-2018 08:48 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Dat zou idd ook nog een optie zijn. Overweging is vooral dat ik in het geval van volledige wp eigenlijk voor een water/water variant zou willen gaan. En dan is de investering nogal fors. Zeker gezien de potentiële besparing in een woning van 2007 gewoon te laag is. Ben nog geen 140 euro in de maand kwijt aan gas en elektra. Dan ga ik de terugverdientijd niet meer meemaken vrees ik.Bram-Bos schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:43:
[...]
Er zijn hier heel wat issues met de Elga voorbijgekomen, maar dat komt ook deels omdat er hier gewoon veel Elga-gebruikers zitten, die tot het uiterste met dat ding gaan. Zeker bij default-gebruik (boven de 4˚C) zou ik me geen zorgen maken, en is de performance prima.
Kies een OT-ketel, bv. van Remeha.
Andere hybride optie is Daikin - Intergas. Dat lijkt echt goed op elkaar ingespeeld.
Maar waarom zou je niet helemaal wp-only gaan?
Ik zou de oude lekkende beveiliging verwijderen en afdoppen.
De huidige 8 bar inlaatcombinatie heel rap vervangen voor een 6 bar variant, die zijn er ook van duco. En met rap bedoel ik eigenlijk vandaag nog.
Want hij kan tot 10 bar getest zijn, maar dat is een eenmalige sterkteproef. En geen herhaaldelijke overschrijding van 2 bar op de maximale werkdruk.
Jij weet vast wat rvs doet als het "moe" word....
Toevallig afgelopen weekend weer eens bijgehouden hoeveel liter er verbruikt is tijdens een "douche/bad sessie" en dat was 421 liter. Ook 2 volwassenen onder de douche en 2 kinderen in bad. Het bad zal wel redelijk vol, en we hebben ook een redelijk groot bad, maar wellicht geeft het je een idee.
Meteen ff opgeschreven wat het debiet is. Douchen gaat bij ons met 8 liter/minuut en de badkraan loopt met 12,5 liter per minuut
[ Voor 104% gewijzigd door Grolsch op 21-02-2018 09:03 ]
Toen ik nog aan het gas was, betaalde ik 125 euro per maand, waarvan 100 voor gas. Toch kon ik investeren in een WP en zonnepanelen met een terugverdientijd van maar iets boven de 10 jaar. Door geen gas meer te hebben houd ik sowieso 1200 euro per jaar over, en de stroom die daar tegenover staat is maar een fractie ervan.MikeyMan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:49:
Dat zou idd ook nog een optie zijn. Overweging is vooral dat ik in het geval van volledige wp eigenlijk voor een water/water variant zou willen gaan. En dan is de investering nogal fors. Zeker gezien de potentiële besparing in een woning van 2007 gewoon te laag is. Ben nog geen 140 euro in de maand kwijt aan gas en elektra. Dan ga ik de terugverdientijd niet meer meemaken vrees ik.
[ Voor 43% gewijzigd door Jan Treur op 21-02-2018 08:54 ]
We wonen hier sinds 1 november en de woning is voorzien van normale radiatoren. Ik ben mij erg aan het inlezen over warmtepompen, buffervaten etc, maar snap nog niet echt wat ik nou precies nodig ben. In dit topic wordt voornamelijk gesproken over technische termen waar ik zelf (nog) geen verstand van heb. is een buffervat bijvoorbeeld niet nodig? Zo ja, waarom niet ?Jan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:49:
Nee, de temperaturen buffer en boiler zijn te verschillend daarvoor. Heb je echt een buffervat nodig? Of zit er al veel water in het circuit?
Ik wil mijn huidige radiatoren eerst gaan vervangen door LTV radiatoren. Nu lees ik hier op internet maar weinig over. Is JAGA de enige leverancier van deze radiatoren die dit mogelijk maken? Of zijn er ook (goedkopere) oplossingen? Kan ik bijvoorbeeld voor die speedcomfort boosters gaan? Mijn huidige ketel kan maximaal 55 graden op retour doen (lager kan ik helaas niet instellen)
Vloerverwarming is geen optie. We hebben de houten vloer meteen opgeschuurd en in de olie gezet. Zonde om deze er dan uit te halen.
[ Voor 14% gewijzigd door Possible op 21-02-2018 08:59 ]
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Waarom zou je w/w willen gaan? Is inderdaad veel duurder dan L/W, en er zijn zat goede opties tegenwoordig.MikeyMan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:49:
[...]
Dat zou idd ook nog een optie zijn. Overweging is vooral dat ik in het geval van volledige wp eigenlijk voor een water/water variant zou willen gaan. En dan is de investering nogal fors. Zeker gezien de potentiële besparing in een woning van 2007 gewoon te laag is. Ben nog geen 140 euro in de maand kwijt aan gas en elektra. Dan ga ik de terugverdientijd niet meer meemaken vrees ik.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Er zijn meerdere merken tegenwoordig. Ook kun je op Marktplaats kijken.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:55:
We wonen hier sinds 1 november en de woning is voorzien van normale radiatoren. Ik ben mij erg aan het inlezen over warmtepompen, buffervaten etc, maar snap nog niet echt wat ik nou precies nodig ben. In dit topic wordt voornamelijk gesproken over technische termen waar ik zelf (nog) geen verstand van heb. is een buffervat bijvoorbeeld niet nodig? Zo ja, waarom niet ?
Ik wil mijn huidige radiatoren eerst gaan vervangen door LTV radiatoren. Nu lees ik hier op internet maar weinig over. Is JAGA de enige leverancier van deze radiatoren die dit mogelijk maken? Of zijn er ook (goedkopere) oplossingen? Kan ik bijvoorbeeld voor die speedcomfort boosters gaan? Mijn huidige ketel kan maximaal 55 graden op retour doen (lager kan ik helaas niet instellen)
Vloerverwarming is geen optie. We hebben de houten vloer meteen opgeschuurd en in de olie gezet. Zonde om deze er dan uit te halen.
Heb je al geprobeerd of je huidige radiatoren ook voldoende kunnen werken bij een watertemperatuur van 45 graden? (OK, ik zie nu dat de ketel dat niet wil) Dan heb je misschien geen of maar een paar LT convectoren nodig. Over een buffervat is veel discussie mogelijk. Ik heb er geen en ook geen vloerverwarming die een buffer vormt, en het werkt ook prima. Ik kan goed regelen hoe vaak de compressor aan en uit gaat zodat er geen pendelen ontstaat.
[ Voor 52% gewijzigd door Jan Treur op 21-02-2018 09:06 ]
Zojuist heeft de installateur mij terug gebeld, en er zit inderdaad een 8 Bar inlaatcombinatie op, waar ik zelf ook al achter was. Ik heb het vat zelf "geregeld", en volgens hem is in NL 8 bar standaard, maar hij besteld vandaag nog een 6 bar inlaatcombinatie en komt die morgen vervangen. De 6 bar variant heeft wel een kleinere aansluiting (15mm) maar dit lijkt hem en mij niet zo'n probleem.Oxellaar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:52:
@Grolsch
Ik zou de oude lekkende beveiliging verwijderen en afdoppen.
De huidige 8 bar inlaatcombinatie heel rap vervangen voor een 6 bar variant, die zijn er ook van duco. En met rap bedoel ik eigenlijk vandaag nog.
Want hij kan tot 10 bar getest zijn, maar dat is een eenmalige sterkteproef. En geen herhaaldelijke overschrijding van 2 bar op de maximale werkdruk.
Jij weet vast wat rvs doet als het "moe" word....
Hij was er nog niet zo bang voor dat het vat binnen een week ontploft, (het werkt ook al 8 maand zo), maar hij raad wel aan om het te vervangen.
Die oude ontluchter draait hij er dan uit en die aansluiting wordt afgedopt.
Bedankt (wederom) voor je hulp
Dit is volgens mij ook niet mogelijk als ik de handleiding mag geloven:Jan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:00:
[...]
Er zijn meerdere merken tegenwoordig. Ook kun je op Marktplaats kijken.
Heb je al geprobeerd of je huidige radiatoren ook voldoende kunnen werken bij een watertemperatuur van 45 graden? Dan heb je misschien geen of maar een paar LT convectoren nodig. Over een buffervat is veel discussie mogelijk. Ik heb er geen en ook geen vloerverwarming die een buffer vormt, en het werkt ook prima. Ik kan goed regelen hoe vaak de compressor aan en uit gaat zodat er geen pendelen ontstaat.
https://www.gebruikershan...iew-handleiding-3356.html
En dan het kopje 5.4
@!null heeft zijn wp in de voortuin, maar maakt hier nog wel een omkasting omheen.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:21:
Hebben mensen hun WP ook in de voortuin staan? Ik vroeg mij af of dit überhaupt mag ivm zicht.
Ik heb de boel gewoon aangesloten zitten, dubbele veiligheid zo.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 07:41:
[...]
Daar staat dus 8 Bar op.
Dus er zijn naar mening 2 opties
optie 1 = afvoerslang aansluiten op het bestaande (lekkende) drukventiel. Ik neem aan dat dit drukventiel specifiek voor dit vat is zoals @koevlaas2 aangeeft
Optie 2 = originele drukventiel eruit, afdichtdop erin en de inlaatcombinatie vervangen voor een 6Bar variant
Hoe bezwaarlijk is het dat de bestaande 8 Bar variant blijft zittenIn de specificaties lees ik (nu pas) ook dat de max werkdruk 6 Bar is, en de afgeteste druk 10 Bar.
[...]
Als je een inlaatcombinatie toepast is dit overdruk ventiel volgens mij "overbodig".
Een inlaatcombinatie dient volgens mij zowiezo toegepast te worden i.v.m. terugslagklep
[...]
Er zijn mensen die inderdaad de buitenunit in de voortuin hebben staan, het hangt van de gemeente af of dit mag of niet.
Nog maar even een herinnering naar bovenstaande vraag van me van ondertussen 15 pagina's terug. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?gatgda schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 12:35:
maakt de kwaliteit (L/L en L/W) nog uit bij verschillende fabrikanten? Of is dat allemaal een beetje lood om oud ijzer. Ik zie in de startpost een hele lijst met aanbieders staan. Als ik van een afstandje naar die lijst kijk en op internet rondkijk dan zit er grootste verschil in het vermogen wat je wilt, de COP die theoretisch behaald wordt en de layout. Maar:
1. zijn er (grote) verschillen in levensduur
2. zijn er verschillen in onderhoud (wat moet er eigenlijk meer gedaan worden dan regelmatig filters schoonmaken en kijken of ie lekt?)
En wat vind je van een buffer met daarin hygiëne spiraal?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:47:
Wat raden jullie aan om te doen als je niet al te veel ruimte hebt op een zolder? Bestaat er bijvoorbeeld 2 in 1 boiler/buffer vat die beiden kan doen? Voor een gezin van 4 personen ? Ik douche gemiddeld 5 min per dag en mijn vriendin 5 - 8 min. De kids douchen nog samen met ons en gaan 2 x per week in bad. het bad wordt dan niet tot de nok gevuld maar gewoon een klein bodempje. (70/80 liter ofzo ?)
Ik heb een garage waar ik natuurlijk veel ruimte over heb. het probleem is echter dat ik daar geen aansluiting heb voor CV water / SSW
Dan heb je water van dertig graden en die laat je een kleine boiler instromen of gelijk met een doorstroom verwarmer, je douche toch maar heel kort dus zo groot zal stroom verbruik niet worden.
1 PVoutput . Dongen NB
Dat zou inderdaad wel een optie zijn. Een hygiëne spiraal is dus eigenlijk een aparte leiding voor tap/douche water?reneeke1970 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:20:
[...]
En wat vind je van een buffer met daarin hygiëne spiraal?
Dan heb je water van dertig graden en die laat je een kleine boiler instromen of gelijk met een doorstroom verwarmer, je douche toch maar heel kort dus zo groot zal stroom verbruik niet worden.
Geen herrie, minder issues bij lage temperaturen, geen kast op het dak... Valt m.i. wat voor te zeggen.Bram-Bos schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 08:57:
[...]
Waarom zou je w/w willen gaan? Is inderdaad veel duurder dan L/W, en er zijn zat goede opties tegenwoordig.
Als je de meerprijs ervoor over hebt...MikeyMan schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:32:
Geen herrie, minder issues bij lage temperaturen, geen kast op het dak... Valt m.i. wat voor te zeggen.
[ Voor 75% gewijzigd door Jan Treur op 21-02-2018 09:34 ]
Ja deze heet een paar liter inhoud, en als je dus warm water vraagt heb je redelijk direct water van de temperatuur van het buffervat.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:25:
[...]
Dat zou inderdaad wel een optie zijn. Een hygiëne spiraal is dus eigenlijk een aparte leiding voor tap/douche water?
Daarna zal afhankelijk van de inhoud buffer en materiaal en lengte van de spiraal het water dicht tot de vat temperatuur opgewarmd worden.
Daarna heb je een naverwarmer nodig die dan een stuk minder hoeft op te warmen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Verwijderd
Naar mijn mening, voor wat die waard is, zijn er nauwelijks redenen om aan te nemen dat er verschillen in levensduur te verwachten zijn, er zijn maar een beperkt aantal fabrikanten van compressoren die volgens mij door alle fabrikanten gebruikt worden.gatgda schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:19:
[...]
Nog maar even een herinnering naar bovenstaande vraag van me van ondertussen 15 pagina's terug. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Onderhoud, is een kwestie van de condensor zelf stof vrij houden, verder valt er preventief weinig/niets aan te onderhouden, zelf waterdruk controleren en eventueel bijvullen.
Met mijn selectief stookgedrag verlaag ik tijdelijk mijn energiebehoefte, van welke natuurkundewet moet ik dat dan compenseren?gatgda schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:19:
[...]
Dit is toch gewoon een natuurkundewet? Als het hele huis een bepaalde temperatuur heeft, dan is (gesteld dat de buitentemp het zelfde blijft) het energieverlies de hele tijd hetzelfde, en moet je er dus de hele tijd dezelfde hoeveelheid energie per uur insteken. Stel dat je de T in huis wilt verhogen, dan moet alles in huis extra energie opnemen. Naast de energie die je verstookt om het energieverlies te compenseren moet je er dan toch ook extra energie instoppen om die extra warmte (voor een hogere T) te leveren?
Als ik een hele dag in de kou wil zitten, dan kan dat toch prima, dat kost me niets.
Het omhoog brengen van de kamer temperatuur gaat met dezelfde temperatuur als met het warm houden van mijn woning.
Geen extra power of tijdelijke temperatuursverhoging.
Ik zou zeggen: Wie minder warmte-energie vraagt neemt ook minder elektrische-energie af.
Een groot efficiëntie-verschil zou dit kunnen doorbreken.
Dit grote verschil kan ik nog niet ontdekken.
En omdat het verschil in efficiëntie dus beperkt is, is uit zetten van de WP (selectief stoken) een effectieve manier van zuinig omgaan met de elektrische energie.
Overigens als ik het wel zou ontdekken/zien dan schakel ik meteen over op 24/7 stook regime!
Dat zou me elektrische-energie besparen en mijn comfort verhogen (ook al maak er er geen gebruik van)
Fair point... Das ook precies de afweging.Jan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:33:
[...]
Als je de meerprijs ervoor over hebt...
Denk dat voor nu de Daikin/Intergas combi een geode oplossing zou zijn. Dit in combinatie met het toevoegen van vloerverwarming op de eerste verdieping.
Ja, in feite gewoon een rvs verwarmings spiraal, alleen met een veel groter oppervlak, daarom geschikt om snel water op te warmen.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:25:
[...]
Dat zou inderdaad wel een optie zijn. Een hygiëne spiraal is dus eigenlijk een aparte leiding voor tap/douche water?
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb navraag gedaan bij mijn gemeente (zal wel per gemeente verschillen). Voortuin is een No Go.koevlaas2 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 09:09:
[...]
@!null heeft zijn wp in de voortuin, maar maakt hier nog wel een omkasting omheen.
Kort samengevat met nog wat spelregels mocht hij vergunningsvrij geplaatst indien lager dan een meter en niet voor de lijn van de voorgevel op het perceel. Dus dan ga je automatisch naar de zijkant of achterkant.
Maar de gemeente kan dit uiteraard perfect vertellen en ik meen hier al eens gelezen te hebben dat de meeste gemeente hun eigen spelregels hanteren dus, de beller is sneller in dit geval
Mijn ervaring met gemeentes is dat je beter geen slapende honden wakker kunt maken.thefox154 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Ik heb navraag gedaan bij mijn gemeente (zal wel per gemeente verschillen). Voortuin is een No Go.
Kort samengevat met nog wat spelregels mocht hij vergunningsvrij geplaatst indien lager dan een meter en niet voor de lijn van de voorgevel op het perceel. Dus dan ga je automatisch naar de zijkant of achterkant.
Maar de gemeente kan dit uiteraard perfect vertellen en ik meen hier al eens gelezen te hebben dat de meeste gemeente hun eigen spelregels hanteren dus, de beller is sneller in dit geval
Maar dat ligt ook aan je gemeente, maar bij ons vraag ik niet zoveel (eigenlijk niets), en dat gaat me tot nu toe goed af
De keren dat ik wel een vraag stelde kreeg ik altijd moeilijke / ingewikkelde antwoorden terug
Als jij zo'n unit in een voortuintje zou zetten die 2 meter diep is in een druk bebouwde woonwijk kan ik me voorstellen dat dit verkeerd gaat, daar komen klachten van.
Je moet daarmee oppassen. Soms gaan medeburgers die slapende honden wakker maken; daardoor heb ik ooit een keer een carport moeten weghalen.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:03:
Mijn ervaring met gemeentes is dat je beter geen slapende honden wakker kunt maken.
Maar dat ligt ook aan je gemeente, maar bij ons vraag ik niet zoveel (eigenlijk niets), en dat gaat me tot nu toe goed af
[ Voor 53% gewijzigd door Jan Treur op 21-02-2018 11:11 ]
Hoezo??Oxellaar schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 06:44:
[...]Kan ik moeilijk zeggen zo. Maar een Bosch met boiler...bedoel je geen Radson 2560?
Die moet je rap vervangen....voor een WP
De ketel en boiler zijn 2 losstaande units, geen combi en ook geen HR
De boiler is een EBU208 en de ketel een prima werkende Radson EHRE350; wel wat ouder en mogelijk niet erg efficiënt
Cor
Dat klopt, maar ik ben van mening dat je beter goed zelf kunt kijken en overleggen met de buren eventueel in plaats van met de gemeente.Jan Treur schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:10:
Je moet daarmee oppassen. Soms gaan medeburgers die slapende honden wakker maken; daardoor heb ik ooit een keer een carport moeten weghalen.
Over het algemeen gaat het allemaal goed tot dat er iemand begint te klagen (wel of niet terecht, dat laat ik in het midden).
Ik ken voorbeelden bij ons in de straat van mensen die zonder aanvraag een tuinhuisje geplaatst hebben, en daar klaagt niemand over. De andere buurman denkt het ff netjes aan te vragen bij de gemeente, en toen begon het gedonder.
Conclusie is dat de persoon die het niet aangevraagd en gebouwd heeft een mooi tuinhuis heeft.
De persoon die het via de officiële weg wou doen heeft geen tuinhuisje

CV aansluiting zit dus boven. WP wil ik naast het schuurtje zetten ivm geluid. Ik moet dus door de grond een leiding graven en deze volgens over een schuin dak laten lopen.. Is dat überhaupt wel mogelijk of denk ik te makkelijk?
Platte dak weet ik niet of dat gaat werken.. Aan de zijkant slaapt mijn zoontje namelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Possible op 21-02-2018 11:21 ]
Dat je door tijdelijk niet te stoken je energiebehoefte verlaagt klopt helemaal. Ik heb ook helemaal niet beweerd dat dit anders is.buiter schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:16:
[...]
Met mijn selectief stookgedrag verlaag ik tijdelijk mijn energiebehoefte, van welke natuurkundewet moet ik dat dan compenseren?
Als ik een hele dag in de kou wil zitten, dan kan dat toch prima, dat kost me niets.
Het omhoog brengen van de kamer temperatuur gaat met dezelfde temperatuur als met het warm houden van mijn woning.
Geen extra power of tijdelijke temperatuursverhoging.
Een hele dag in de kou zitten mag ook prima, ook daar hoor je me niet over.
Zelfs het omhoog brengen van de kamertemp kan met dezelfde Ta als het warm houden. Ook dat is helemaal niet het probleem. Alleen het vermogen wat je daarbij nodig hebt, zal wel veranderen. En volgens mij zie je dat ook in je eigen grafiek. Na een uur of 9 zakt de energiebehoefte ongeveer 30 a 40% in. Je woning zal dan aardig op temperatuur zijn (de luchttemperatuur al eerder, maar de meubeltjes, muren enz lopen daar wat achteraan). Na een uur of 4 koelt het buiten weer flink af, en zal het vermogen wat je nodig hebt om het huis op dezelfde T te houden ook weer omhoog gaan. Je ziet je benodigde vermogen dan ook met een factor 2 toenemen.
Dus wel degelijk extra vermogen lijkt mij.
Helemaal eens, dit heb ik ook al eerder op het forum genoemd.Ik zou zeggen: Wie minder warmte-energie vraagt neemt ook minder elektrische-energie af.
Een groot efficiëntie-verschil zou dit kunnen doorbreken.
Dit grote verschil kan ik nog niet ontdekken.
Ook eens, ook dit heb ik ook al eerder op het forum genoemd.En omdat het verschil in efficiëntie dus beperkt is, is uit zetten van de WP (selectief stoken) een effectieve manier van zuinig omgaan met de elektrische energie.
Om hier nog even op terug te komen. Met wat zoeken heb ik een mogelijk voorbeeld gevonden in mijn data. Het is lastig om dit duidelijk in beeld te krijgen omdat ik vrijwel continue stook (0.5 graad nacht- en ochtendverlaging). Met veranderende buitentemperatuur en andere externe invloeden verdwijnt het makkelijk in de ruis.buiter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:08:
[...]
Hiervan zie ik graag meetdata.
Op de minuut zal het wellicht zo zijn maar ik zie over een uur bekeken dit "hoog vermogen draaien" niet terug.
Dit kan ook door mijn lage flow komen, verhoog ik mijn flow dan zie ik dat mijn WP een hoger aanvang vermogen heeft (elektrisch).
[...]
Onderstaand voorbeeld laat zien dat mijn CV-water aardig afkoelt na een SWW-run, wat dan tijdelijk zorgt voor een hogere dT bij ongeveer gelijke Ta, dus meer vermogen nodig. COP lijkt dan voor een half uurtje iets slechter te zijn met ~3.5 tov ~3.8. Als je de verwarming langer uit hebt staan zal het effect groter zijn, maar daar kon ik even geen mooi voorbeeld van vinden.

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD
Volgens velen in dit topic zou dit een aanzienlijke besparing moeten gaan opleveren, vanwege lagere Ta en het draaien op lagere vermogen, maar ik zie het nog niet helemaal om eerlijk te zijn.
Nu is februari ook kouder, maar een WP zo'n 10 uur per dag langer laten lopen kost naar mijn bescheiden mening altijd meer energie als uitzetten.
Op 3 van de 7 dagen is er tot 17.00 niemand bij ons thuis, dus de hut dan warmhouden kost veel stroom kom ik nu achter
De praktijk is dat ik nu nachtverlaging toe pas van 00:00 tot 05:00. De WP heeft ff een uur of 3 op een wat hoger vermogen (zeker geen maximaal vermogen) nodig om vervolgens terug te moduleren. Op dagen als deze komt om 10:00 de zon goed door, gevolg +- 1200 WP uit tot 1600 door de zon.
Waarom heb ik nu van 05:00 tot 12:00 de WP aan gehad vraag ik mij dan af
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 21-02-2018 11:29 ]
Waarom hang je hem niet boven dat plat dak? Komt dat nog vol met PV?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:21:
Zou de huidige opstelling mogelijk zijn?
[afbeelding]
CV aansluiting zit dus boven. WP wil ik naast het schuurtje zetten ivm geluid. Ik moet dus door de grond een leiding graven en deze volgens over een schuin dak laten lopen.. Is dat überhaupt wel mogelijk of denk ik te makkelijk?
Platte dak weet ik niet of dat gaat werken.. Aan de zijkant slaapt mijn zoontje namelijk.
1 PVoutput . Dongen NB
En de vraag is dan, hoe kunnen we op een slimme en makkelijke/automatische manier gebruik maken van deze sterke externe invloed?Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:28:
Ik ben in februari ook aan het testen met langere runs te stoken.
Volgens velen in dit topic zou dit een aanzienlijke besparing moeten gaan opleveren, vanwege lagere Ta en het draaien op lagere vermogen, maar ik zie het nog niet helemaal om eerlijk te zijn.
Nu is februari ook kouder, maar een WP zo'n 10 uur per dag langer laten lopen kost naar mijn bescheiden mening altijd meer energie als uitzetten.
Op 3 van de 7 dagen is er tot 17.00 niemand bij ons thuis, dus de hut dan warmhouden kost veel stroom kom ik nu achter
De praktijk is dat ik nu nachtverlaging toe pas van 00:00 tot 05:00. De WP heeft ff een uur of 3 op een wat hoger vermogen (zeker geen maximaal vermogen) nodig om vervolgens terug te moduleren. Op dagen als deze komt om 10:00 de zon goed door, gevolg +- 1200 WP uit tot 1600 door de zon.
Waarom heb ik nu van 05:00 tot 12:00 de WP aan gehad vraag ik mij dan af
WP aansturing koppelen aan de toekomstige weersverwachting / zonuren?
Dat is erg lastig ben ik achter, eigenlijk zou ik voor verschillende situaties verschillend gedrag willenChris_82 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:42:
[...]
En de vraag is dan, hoe kunnen we op een slimme en makkelijke/automatische manier gebruik maken van deze sterke externe invloed?
WP aansturing koppelen aan de toekomstige weersverwachting / zonuren?
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel bewolking/wind/regen dan 24*7 stoken
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel zon dan vanaf 10:00 stoken
Als ik weet dat het "warm" weer is (Tb+0) dan selectief stoken (van 10:00 tot 23:00)
Zo'n thermostaat bestaat volgens mij nog niet
Maar ik ga nu eerst de maand februari vol maken met deze instellingen, dan kan ik in ieder geval conclusies trekken
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 21-02-2018 11:51 ]
Ik was inderdaad van plan om het dak vol te leggen met PV. De huidige 6 panelen lagen er al op, die gaan naar het platte dak toe.reneeke1970 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:30:
[...]
Waarom hang je hem niet boven dat plat dak? Komt dat nog vol met PV?
Maar bedoel je om de WP in de dakgoot te plaatsen?
Verwijderd
Nee op het plat dak, in die punt waar geen panelen passen, recht onder je huidige panelen zeg maar.Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:52:
[...]
Ik was inderdaad van plan om het dak vol te leggen met PV. De huidige 6 panelen lagen er al op, die gaan naar het platte dak toe.
Maar bedoel je om de WP in de dakgoot te plaatsen?
En dan niet op het dak maar erboven zweven. Tegen gevel beugels maken die boven dak uit komen, daar twee balken tussen die boven je dak zweven. Anders gaat het zo trillen binnen....
1 PVoutput . Dongen NB
Ik heb eigenlijk maar 1 eis, dat is dat de ruimtes op de door ons gewenste temperatuur zijn op tijdstippen dat ik/wij thuis zijn en hier gebruik van maken (als ik in bed lig hoeft de rest van de woning van mij geen 21 graden te zijn).Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:59:
@Grolsch Misschien handig om op voorhand de criteria te vermelden op basis waarvan je de conclusies denkt te gaan trekken. Je 'probleem' is dat dit je eerste seizoen met een WP is.
Bovenstaande wil ik bereiken door zo min mogelijk kWh elektrisch verbruiken ( € € € )
Dan hebben we nog te maken met randvoorwaarden zoals de aanwezige warmtepomp en onze woning, die net zoals elke woning uniek is. Keuken op zuid, volle bak zon, bepaalde slaapkamers op oost/noord en vrij veel last van de wind.
Ook ervaren wij dat een Ta van 35 prettiger "voelt" als een Ta van 25 graden.
Verwijderd
EDIT:
In tegenstelling tot 'normaal' is februari gemiddeld zo koud als vorig jaar januari wat als een van de koudste januari's sinds jaren gold.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2018 12:21 ]
Mooi om eens wat inzicht te krijgen in andermans data...Chris_82 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:28:
[...]
Om hier nog even op terug te komen. Met wat zoeken heb ik een mogelijk voorbeeld gevonden in mijn data. Het is lastig om dit duidelijk in beeld te krijgen omdat ik vrijwel continue stook (0.5 graad nacht- en ochtendverlaging). Met veranderende buitentemperatuur en andere externe invloeden verdwijnt het makkelijk in de ruis.
Onderstaand voorbeeld laat zien dat mijn CV-water aardig afkoelt na een SWW-run, wat dan tijdelijk zorgt voor een hogere dT bij ongeveer gelijke Ta, dus meer vermogen nodig. COP lijkt dan voor een half uurtje iets slechter te zijn met ~3.5 tov ~3.8. Als je de verwarming langer uit hebt staan zal het effect groter zijn, maar daar kon ik even geen mooi voorbeeld van vinden.
[afbeelding]
Maar ook nu: de COP zakt niet dramatisch.
Is de plot een bepaalde tijdseenheid of is het een momentopname?
Uit mijn Multikal haalde ik in eerste instantie de momentele vermogen maar daar ben ik snel afgestapt.
Vond ik niet betrouwbaar (ik haal deze elke X seconden met wireless m-bus uit de lucht)
Geef mij maar begin en eind stand van Kamstrup ten op zicht dezelfde tijdseenheid van de Youless..
Daar baseer ik mijn COP op.
Het probleem is dat mijn zoontje van 4 daar slaapt. Zijn bedje staat tegen die kant / muur aan. Ik ben bang dat het dan best wel veel lawaai gaat maken voor hem.reneeke1970 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:04:
[...]
Nee op het plat dak, in die punt waar geen panelen passen, recht onder je huidige panelen zeg maar.
En dan niet op het dak maar erboven zweven. Tegen gevel beugels maken die boven dak uit komen, daar twee balken tussen die boven je dak zweven. Anders gaat het zo trillen binnen....
Dit zou ik graag op termijn ook willen en volgens mij kan dit met mijn NEST.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Dat is erg lastig ben ik achter, eigenlijk zou ik voor verschillende situaties verschillend gedrag willen
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel bewolking/wind/regen dan 24*7 stoken
Als ik weet dat het 's nachts -10 wordt, en overdag -2 met veel zon dan vanaf 10:00 stoken
Als ik weet dat het "warm" weer is (Tb+0) dan selectief stoken (van 10:00 tot 23:00)
Maar ik ga nu eerst de maand februari vol maken met deze instellingen, dan kan ik in ieder geval conclusies trekken
Deze heeft een API waarmee ik met scripts de thermostaat kan aansturen.
Wheather Underground kan de data voor de weersverwachting van de komende uren leveren.
Ik heb een wijs man ooit horen zeggen dat je dat met graaddagen zou kunnen doenVerwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:08:
@Grolsch Zo min mogelijk € € €, moet je vergelijken met een vergelijkbare periode, hoe ga je dat dan doen ?
Dat zou allemaal wel kunnen, maar ik wou het eigenlijk niet zo complex makenbuiter schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:15:
[...]
Dit zou ik graag op termijn ook willen en volgens mij kan dit met mijn NEST.
Deze heeft een API waarmee ik met scripts de thermostaat kan aansturen.
Wheather Underground kan de data voor de weersverwachting van de komende uren leveren.
Verwijderd
Ik weet niet of de aansturing van warmtepompen ook met OpenTherm gebeurt, maar ik zou zeggen: Arduino, data trekken van weersvoorspellingssites (buienradar met uurlijkse voorspelling) en parameters instellen.Grolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 11:50:
[...]
Dat is erg lastig ben ik achter, eigenlijk zou ik voor verschillende situaties verschillend gedrag willen
Moet niet te lastig zijn, maar het is er volgens mij ook nog niet. Ik denk dat de meeste mensen hier ook niet over na willen denken.
Signatures zijn voor boomers.
hoeveelheid energie verbruikt / aantal graaddagen komt een getal uit, zo reken jij toch ook altijd
@Maasluip WP's gebruiken geen opentherm zover ik weet, wel gebruiken de meesten een WAR stooklijn.
Het blijft leuk spul om over na te denken
Denk dat dat aan zuig zijde erg mee valt. Maar garanties geef ik niet haha. Zeker niet op een ecodan....Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:12:
[...]
Het probleem is dat mijn zoontje van 4 daar slaapt. Zijn bedje staat tegen die kant / muur aan. Ik ben bang dat het dan best wel veel lawaai gaat maken voor hem.
1 PVoutput . Dongen NB
Anders moet hij maar naar zolder verhuizenreneeke1970 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:33:
[...]
Denk dat dat aan zuig zijde erg mee valt. Maar garanties geef ik niet haha. Zeker niet op een ecodan....
Maar kan je de slangen die van de WP naar de CV leidingen lopen wel onder de dakpannen leggen ?
Dat hangt van het model pan af en de gebruikte pan lat. Kun je niet onder door dan?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:36:
[...]
Anders moet hij maar naar zolder verhuizen
Maar kan je de slangen die van de WP naar de CV leidingen lopen wel onder de dakpannen leggen ?
Neem je mono of split?
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
EDIT:
Mijn verbruik per graaddag t.o.v. vorig jaar zelfde periode wel met 18.5% kunnen verbeteren. Verklaarbaar doordat de verdeler vorig jaar in die periode verkeerd om aangesloten was.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2018 13:02 ]
Niets vragen, gewoon wegzetten.thefox154 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 10:50:
[...]
Ik heb navraag gedaan bij mijn gemeente (zal wel per gemeente verschillen). Voortuin is een No Go.
Hier staat een buitendeel gewoon aan de voorzijde van het huis, zichtbaar vanaf de weg. Alleen is hij onherkenbaar gemaakt als warmtepomp.
Gaat niemand een probleem van maken....
Ik denk voor een Panasonic mono.reneeke1970 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:40:
[...]
Dat hangt van het model pan af en de gebruikte pan lat. Kun je niet onder door dan?
Neem je mono of split?
Overigens zou dit het beste zijn.. Maar ja.. Direct op de slaapkamer:

Het is inderdaad niet dramatisch, ca 10% minder voor een kort tijdsbestek. Maar dit is nog geen vol gas en echt koud retour water...buiter schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:11:
[...]
Mooi om eens wat inzicht te krijgen in andermans data...
Maar ook nu: de COP zakt niet dramatisch.
Is de plot een bepaalde tijdseenheid of is het een momentopname?
Uit mijn Multikal haalde ik in eerste instantie de momentele vermogen maar daar ben ik snel afgestapt.
Vond ik niet betrouwbaar (ik haal deze elke X seconden met wireless m-bus uit de lucht)
Geef mij maar begin en eind stand van Kamstrup ten op zicht dezelfde tijdseenheid van de Youless..
Daar baseer ik mijn COP op.
Hier wordt de Multical iedere minuut uitgelezen, die data wordt direct gebruikt om naar COP te rekenen en grafieken mee te maken. Bij de COP maak ik er ook een 5 minuten gemiddelde van, voor de COP dit vind ik een mooie balans tussen detail en de trend.
De Youless geeft elke 10 seconden een datapunt voor de grafieken. Het momentane E-verbruik wordt gebruikt voor de COP-berekening. Misschien kan ik dat nog verbeteren voor iets minder ruis (verbruik laatste minuut ipv laatste 10 sec).
De begin- en eindstanden van de Multical worden bij mij afgerond doorgegeven in hele kWh. Bij koude dagen werkt dat prima, maar bij minder koud weer wordt die afronding op korte tijdsschaal vervelend.
Wat voor software gebruik je zelf?
Dat graaddagen niet nauwkeurig zijn was mij ook wel bekend, maar gelukkig hebben we nog het "boerenverstand"Verwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:46:
@Grolsch Graaddagen is een 'goede' maar geen absoluut nauwkeurige benadering. Vorig jaar januari t.o.v. februari een graaddagen verschil van 15.5%. Dit jaar, februari tot nu toe t.o.v. januari 5.5%, februari dus 5.5% hogere kWh/gd.
Als ik wil dat de ruimte op temperatuur is (21 graden) als ik thuis ben (17:00) wat verbruik dan minder stroom
Optie 1 = vanaf 00:00 stoken tot 17:00, wel een prachtig lage Ta en bijbehorende COP (17 draaiuren)
Optie 2 = vanaf 10:00 stoken tot 17:00 met welliswaar een hogere Ta en bijbehorende COP. (7 draaiuren)
het aantal draaiuren is minder dan de helft, ik geloof nooit dat de COP de helft zou zijn bij een "stel" 5 graden hogere Ta.
De kunst is dan wel dat ik mijn huis in 7 draaiuren warm kan krijgen
Waarom moet je perse naar die nok toe?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:49:
[...]
Ik denk voor een Panasonic mono.
[afbeelding]
Is er lager geen hoofd CV leiding op te pikken?
1 PVoutput . Dongen NB
Ow zeker wel, alleen geen 22mm.... Zoals ik het heb kunnen zien is het allemaal 15 mm helaas. Ik zie boven bij de cv 2 dikke buizen van 22mm.. Voor de rest is het alleen maar 15 mmreneeke1970 schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:02:
[...]
Waarom moet je perse naar die nok toe?
Is er lager geen hoofd CV leiding op te pikken?
zijgevel huis. geen problemen met welstandscommissies en zo?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 12:49:
[...]
Ik denk voor een Panasonic mono.
[afbeelding]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Klopt, als ik tot 00:00 zou verwarmen, ik zit meer te denken aan 10:00 tot 23:00, dus eigenlijk zoals ik eerder (voor mijn februari test) deedVerwijderd schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:05:
@Grolsch De som is volgens mij 14/24 en geen 7/17
Dus 13 uur vs 24 uur, SWW meegerekend 12 uur vs 23 uur, dus ongeveer de helft.
Op dagen als deze zit er gewoon 10 graden verschil tussen 's nachts en overdag.
Ach natuurlijk wel..... Sommige hebben die 15 vervangen voor 22 ,is dat niet mogelijk?Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:09:
@kmf Geen idee.. Zou ik moeten uitzoeken bij de gemeente of dat mag..
Hmmm.. Volgens mij heb ik geen geschikt huis voor een WP ofzo
Maar een mooie koof naar boven is vast geen probleem.
1 PVoutput . Dongen NB
En wat voor leiding gaat er naar je vloer verwarming? Kan nog leuk worden....Possible schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:15:
@reneeke1970 Nee alle leidingen zitten in de vloer verwerkt. Ze komen dus uit de vloer naar boven bij de radiatoren.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Volgens mij is het verschil tussen de tijd dat jij stookt en het gemiddelde van die dag, daar gaat het volgens mij om, op geen stukken na 10C, dat zijn de maximale verschillen. Het gemiddelde die dag was -0.8C volgens weerstatistieken.nlGrolsch schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 13:09:
[...]
Klopt, als ik tot 00:00 zou verwarmen, ik zit meer te denken aan 10:00 tot 23:00, dus eigenlijk zoals ik eerder (voor mijn februari test) deed
Dus 13 uur vs 24 uur, SWW meegerekend 12 uur vs 23 uur, dus ongeveer de helft.
Op dagen als deze zit er gewoon 10 graden verschil tussen 's nachts en overdag.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2018 13:31 ]
Maar goed.. het moet dus wel allemaal kunnen. Vandaar al de vragen hier
het is natuurlijk wel vreemd dat er boven 2 22mm buizen naar de CV gaan, maar ik nergens deze verder in het huis terug kan vinden. Het lijkt wel of er een verloopstukje van 22 -> 15 in de vloer zit ? (Geen idee of dit kan, heb er geen verstand van namelijk)
Dit topic is gesloten.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.