Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 80 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.888 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:42
Dylantje2 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:49:
[...]

mmm ff die mooie metertjes bovenin je grafana?
Welke zijn dat hoe doe je die? _/-\o_ _/-\o_
Grafana running mooi spul rechtstreeks vanuit domoticz in de db ... makkie.. :F ;w
http://docs.grafana.org/features/panels/singlestat/

Single stat gauge

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:26
amarkest schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:45:
@reneeke1970
...........................Geen probleem, via de timers maakt mijne smiddags water 55 graden, voldoende om te douche, in de avond komt volgende timer die hem op 45 houd. Maar zo ver koelt hij niet af dus hij blijft eigenlijk uit tot volgende middag. Maar indien noodgeval gaat hij toch naar 45,je weet het nooit of er snachts iemand onder douche springt....................

Ik heb nog 180m3 boilergas om mee af te rekenen, hoe ziet jouw SWW oplossing eruit?

Laat maar ik heb 'm al gevonden: Maxicool, maar heb je 'm nou wel of niet op je WP ipv zonneboiler aangesloten?
Zonneboiler komt er hier niet in....
Ik heb zelfstandige wp boiler en die word gevoed door hygiëne spiraal in het ernaast staande buffer vat.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 25-09 20:23
reneeke1970 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:10:
[...]

Zonneboiler komt er hier niet in....
Ik heb zelfstandige wp boiler en die word gevoed door hygiëne spiraal in het ernaast staande buffer vat.
ah ok. creatieve oplossing. Welke Maxicool WPB en merk buffervat?

@Noord27

hoeveel stroom gebruiken jullie jaarlijks voor deze sww oplossing?

[ Voor 11% gewijzigd door amarkest op 19-02-2018 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01-10 09:37
@amarkest

Jaarlijks weet ik niet. Draait pas een paar maanden. Dit is van afgelopen week. Is allemaal redelijk stabiel. In de zomer is het lager vanwege hogere aanvoertemperatuur van het kraanwater alsmede de aangezogen lucht.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jpiljxhim850.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
amarkest schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:15:
[...]

ah ok. creatieve oplossing. Welke Maxicool WPB en merk buffervat?

@Noord27

hoeveel stroom gebruiken jullie jaarlijks voor deze sww oplossing?
Buffer is een oeg.
Boiler draait 5 uurtjes per dag, ongeveer 2.5 kWh. Trek hem ook iedere dag leeg.
Volgens folder zou hij 900 per jaar gebruiken, en dat komt ongeveer wel uit.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 30-09 21:12

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:10:[...]Zonneboiler komt er hier niet in....
mmm Zonneboiler.. hier al jaartje of bijna 20 aan het werk..
500 gulden gekocht..incl subsidie :?
thermosyphon, werkt perfect.. _/-\o_

dus komt er niet in..
Zou ik eens over nadenken _/-\o_ _/-\o_
een cascade zou je vooral in de zomerdag geld kunnen schelen. >:)

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:51:
[...]

mmm Zonneboiler.. hier al jaartje of bijna 20 aan het werk..
500 gulden gekocht..incl subsidie :?
thermosyphon, werkt perfect.. _/-\o_

dus komt er niet in..
Zou ik eens over nadenken _/-\o_ _/-\o_
een cascade zou je vooral in de zomerdag geld kunnen schelen. >:)
Ik gebruik nu 120 euro per jaar aan stroom. Helft van het jaar uit zonneboiler is 60 euro besparing.
Je kunt nu voor 500 niks kopen dus nee komt er niet in.
Voor 500 euro heb ik 5 panelen van 300wp. Dat levert 1500×0.7×0.133+=140 euro per jaar. Dus nee zonneboiler komt er nooit in!!

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

Exigence

dnkroz

@Dylantje2 Nou, ga er maar eens aan rekenen...

Per m² dakoppervlak leveren PV panelen icm een warmtepomp volgens mij meer energie dan zonnecollectoren.

In de zomer kun je van je overschot aan electriciteit nog televisie kijken. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen met je overschot aan warmte van je collectoren ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 19-02-2018 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 22:59:
[...]Ik gebruik nu 120 euro per jaar aan stroom. Helft van het jaar uit zonneboiler is 60 euro besparing.
Je kunt nu voor 500 niks kopen dus nee komt er niet in.
Voor 500 euro heb ik 5 panelen van 300wp. Dat levert 1500×0.7×0.133+=140 euro per jaar. Dus nee zonneboiler komt er nooit in!!
Klopt..
Totdat salderen......
En stel dat je goedkoop...

Mijn wp [ mee bezig] gaat in de maanden zonder R uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Dylantje2 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:01:
[...]

Klopt..
Totdat salderen......

Huh? Zomer = WP met een lekker hoge COP SWW laten maken! Doe dat rond het middaguur en je zonnestroom gaat direct je WP in! Juist in de zomer kun je mooi profiteren van je WP icm PV panelen.

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 19-02-2018 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:01:
[...]

Klopt..
Totdat salderen......

Als er iemand goed is in goedkoop en gebruikt aanschaffen dan ben ik het wel. Voor 500 vind je niks inclusief leidingen en glycol bla bla.
Als de salderen regeling en verkoop stroom stopt dan mag je hier nog eens over beginnen als je dan nog niet in bejaardenhuis zit haha.
En ik heb er geen moeite mee dat wp door blijft gaan, is gemaakt voor continu gebruik.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Exigence schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:04:
[...]

Huh? Zomer = WP met een lekker hoge COP SWW laten maken! Doe dat rond het middaguur en je zonnestroom gaat direct je WP in! Juist in de zomer kun je mooi profiteren van je WP icm PV panelen.
Oh ja, ook al zon goed argument....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

reneeke1970 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:08:
[...]

Oh ja, ook al zon goed argument....
Deze begrijp ik even niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
Onze WP-boiler met zonne-collector staat van begin april tot eind oktober gewoon uit, dan doet het zonnetje in principe genoeg. Als de zon niet genoeg doet, gaat de WP aan. Maar ook de afgelopen 2 weken staat het water (door de zon!) steeds op ruim 60 graden. Dan gaat de WP echt niet aan. Hoge COP of niet. De COP van opwarmen van de boiler is trouwens altijd rond de 3,5 (of net er onder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence

Exigence

dnkroz

Als je op de vierkante meters waar nu je collectoren liggen zonnepanelen had geplaatst had je daaruit evenveel warmte kunnen laten leveren door je WP ;) En in de zomer zowel warm kunnen douchen als tv kijken. Van dezelfde vierkante meters! :D

Ik ben het in deze wel met @reneeke1970 eens. Als je beschikt over een warmtepomp kun je je kostbare vierkante meters dakoppervlak beter besteden aan PV dan aan collectoren.

[ Voor 27% gewijzigd door Exigence op 19-02-2018 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

Exigence schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:16:
Als je op de vierkante meters waar nu je collectoren liggen zonnepanelen had geplaatst had je daaruit evenveel warmte kunnen laten leveren door je WP ;) En in de zomer zowel warm kunnen douchen als tv kijken. Van dezelfde vierkante meters! :D

Ik ben het in deze wel met @reneeke1970 eens. Als je beschikt over een warmtepomp kun je je kostbare vierkante meters dakoppervlak beter besteden aan PV dan aan collectoren.
mm de mijn is 1.8 m² en staat op een plek waar niet echt panelen passen..
dus geen verloren ruimte..
De boiler verwarmt nu mijn cv [ toekomst mijn Eboiler ] voor.

Dus een WP 24/7/365 je warmwater op laten warmen door een Wp is goedkoper dan een thermosyphon systeem.... en is het rendement echt cop3 als warm tapwater maak...:-) Ik hoop het,

Mijn eboiler gaat aan als ik teruglever...
En uit als ik afneem.

Dus mijn wp gaat in de zomer echt uit.
Maar er zal een betere berekening bestaan om hem toch aan te laten..

Mijn keuze is eboiler voor sww en wp voor cv.
KISS van hajeetje :-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 12:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ultieme test ? 1 maart?

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1802/370174/Ez1Uy6I9.png

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Ach ja, al in 1982 een zonneboiler op het dak gehad. Heeft er dik 30 jaar gelegen, ongeveer 4000m3 gas bespaard, toch maar plaats laten maken voor 2x sunpowers van 327Wp aangevuld met nog 's 8 stuks, dus nu jaarlijks 3200kw PVpower op 't dak, aangevuld met 2000kw windtegoed.

Geen geschikte plaats meer voor zonnecollectoren, dus WPB is het betere alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier -10 in Limburg dus benieuwd als de elga ermee gaat stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Stel een woning met binnenT=21C en buitenT=0C en dat voor die woning 60kWh per dag aan warmteverlies is. Een gemiddelde binnenT=20 zal het warmteverlies doen dalen tot .93 * 60kWh = 55.8kWh.
Die 60kWh zal zo wel door de gas ketel als de WP per uur met 2.5kWh gecompenseerd kunnen worden.
De WP draait dan op zijn laagste deellast, 2.5kWh thermische en zal de hoogste COP halen van bijv. 5.
Indien door nachtverlaging er niet 24h maar 16h gestookt wordt moet er per uur 55.8kWh / 16h = 3.48kWh geproduceerd worden, dat gaat niet meer op de laagste deellast maar 3.48 / 2.5 op 140% hoger van het laagst. De WP draait dan aanmerkelijk inefficienter, de Ta zal bijv. van 30 naar 34 moeten om e.e.a. te realiseren. De COP zal daardoor met 8 - 20% dalen. De kosten zijn dus hoger dan de besparingen. Dit geldt niet voor een gas CV-ketel die is voor het opwekken van 30 of 34C water binnen nauwe grenzen constant.
EDIT:
Een verschil in Ta van 6.8C en een COP verslechtering van 1- (4.39 / 5.67) = 22.6%. Per 1C ongeveer 3.5%
[afbeelding]
Dit is natuurlijk wel een ontzettende versimpeling van de werkelijkheid. Jij gaat hier er van uit dat warmteverlies een constante factor is. Ik durf dat wel te bestrijden.

Ik gebruik in februari en maart een selectief stookpatroon, als er veel zon voorspeld wordt, doe ik een verlaging van 0,5 graad, dat is ongeveer mijn maxmale verlies. Dit zorgt er voor dat door de zonneinstraling de wp gewoon ipv 24 uur in jouw voorbeeld, maximaal 3 tot 5 uur draait. Namelijk vanaf eind van de middag tot moment nachtverlaging. In jouw voorbeeld heb je het over een verbruik van 12 kWh, in mijn voorbeeld houd het bij 5x 1 kW = 5 kWh wel op en is de besparing dus 7 kWh,

Een ander effect is ook dat die 3 graden verschil over een heel groot tijdvak gaat. Afhankelijk van je huis en tijdstip kan het effect van toenemende buitentemperatuur er voor zorgen dat je op het omslag moment van wel of niet verwarmen komt, met mogelijke een grote besparing.

Er is mi helemaal geen algemene uitspraak te doen zonder veel meer onderzoek. En dan denk ik ook nog dat je huis en installatie van grote invloed zijn op de prestaties.

Ook een dingetje als wind kan een enorme invloed hebben, zeker als je huis niet luchtdicht is, ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar wellicht is daar ook nog een gunstig iets voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:30:
[...]

Dit is natuurlijk wel een ontzettende versimpeling van de werkelijkheid. Jij gaat hier er van uit dat warmteverlies een constante factor is. Ik durf dat wel te bestrijden.

Ik gebruik in februari en maart een selectief stookpatroon, als er veel zon voorspeld wordt, doe ik een verlaging van 0,5 graad, dat is ongeveer mijn maxmale verlies. Dit zorgt er voor dat door de zonneinstraling de wp gewoon ipv 24 uur in jouw voorbeeld, maximaal 3 tot 5 uur draait. Namelijk vanaf eind van de middag tot moment nachtverlaging. In jouw voorbeeld heb je het over een verbruik van 12 kWh, in mijn voorbeeld houd het bij 5x 1 kW = 5 kWh wel op en is de besparing dus 7 kWh,

Een ander effect is ook dat die 3 graden verschil over een heel groot tijdvak gaat. Afhankelijk van je huis en tijdstip kan het effect van toenemende buitentemperatuur er voor zorgen dat je op het omslag moment van wel of niet verwarmen komt, met mogelijke een grote besparing.

Er is mi helemaal geen algemene uitspraak te doen zonder veel meer onderzoek. En dan denk ik ook nog dat je huis en installatie van grote invloed zijn op de prestaties.

Ook een dingetje als wind kan een enorme invloed hebben, zeker als je huis niet luchtdicht is, ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar wellicht is daar ook nog een gunstig iets voor te bedenken.
Warmteverlies is het produkt van de deltaT tussen binnenT en buitenT in de meest gangbare bestaande woningen.
Ik heb als uitgangspunt een woning genomen welke 60kWh warmteverlies heeft bij 0C. Dat komt neer op 60/(18*1.1)=3kWh/gd of 0.378m3/gd. Aanmerkelijk lager dan mijn woning en als redelijk waarde te bestempelen voor een woning naar mijn idee.
Als je jouw woning als norm neemt met een waarde van .... welke luchtdicht gebouwd is en relatief veel glas om maximaal zon te oogsten zal dat niet kloppen, maar jouw woning was niet het uitgangspunt.
EDIT:
De kWh/gd cijfers van forumleden die een jaar lang hun cijfers gedeeld hebben:
4.59
4.39
9.89
4.05
5.66
4.37
2.86
4.16
3.34
3.40
2.04
1.69
1.45
Gemiddeld 3.99kWh/gd

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-10 00:06
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 00:41:
[...]

Warmteverlies is het produkt van de deltaT tussen binnenT en buitenT in de meest gangbare bestaande woningen.
Ik heb als uitgangspunt een woning genomen welke 60kWh warmteverlies heeft bij 0C. Dat komt neer op 60/(18*1.1)=3kWh/gd of 0.378m3/gd. Aanmerkelijk lager dan mijn woning en als redelijk waarde te bestempelen voor een woning naar mijn idee.
Als je jouw woning als norm neemt met een waarde van .... welke luchtdicht gebouwd is en relatief veel glas om maximaal zon te oogsten zal dat niet kloppen, maar jouw woning was niet het uitgangspunt.
EDIT:
De kWh/gd cijfers van forumleden die een jaar lang hun cijfers gedeeld hebben:
4.59
4.39
9.89
4.05
5.66
4.37
2.86
4.16
3.34
3.40
2.04
1.69
1.45
Gemiddeld 3.99kWh/gd
Sorry hoor, maar dit is gewoon onzin. Je leest niet wat ik schrijf. Ik geef aan dat warmteverlies geen constante factor is en je berekening dus niet opgaat. Nachtverlaging en selectief stoken kan wel degelijk effectief zijn.

Het bovenstaande lijstje omschrijft mijn gelijk: er is variatie van 1.45 tot 9.8, dat houdt dus in dat er veel mogelijk uitkomsten zijn en gemiddelde niet heel representatief is.

En je aanname van 60 kWh is ook wat vaag omschreven. Als ik op de eerste beste site kijk:
http://www.energiesite.nl...en-gemiddeld-gasverbruik/

dan is het daar zeg 4.5 * 8 = 36 kWh

Er zijn gewoon te veel variabelen om zomaar iets zinnigs te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 01:02:
[...]

Sorry hoor, maar dit is gewoon onzin. Je leest niet wat ik schrijf. Ik geef aan dat warmteverlies geen constante factor is en je berekening dus niet opgaat. Nachtverlaging en selectief stoken kan wel degelijk effectief zijn.

Het bovenstaande lijstje omschrijft mijn gelijk: er is variatie van 1.45 tot 9.8, dat houdt dus in dat er veel mogelijk uitkomsten zijn en gemiddelde niet heel representatief is.

En je aanname van 60 kWh is ook wat vaag omschreven. Als ik op de eerste beste site kijk:
http://www.energiesite.nl...en-gemiddeld-gasverbruik/

dan is het daar zeg 4.5 * 8 = 36 kWh

Er zijn gewoon te veel variabelen om zomaar iets zinnigs te zeggen.
Als je niet met 25% minder dan het gemiddelde kunt leven is dat jouw zaak.
4 v.d. 13 ~30 % hebben een lager dan 3kWh/gd verbruik, ~70% zit er ruim tot zeer ruim boven.
Gemiddeld gasverbruik per dag volgens http://www.energiesite.nl...een-gemiddeld-gasverbruik, jaarverbruik / 365, is niet hetzelfde als het gasverbruik bij 0C, wat mijn uitgangspunt was/is.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 02:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dat zonnestroom gelijk de boiler in vloeit, die was ik vergeten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:32:
[...]

mm de mijn is 1.8 m² en staat op een plek waar niet echt panelen passen..
dus geen verloren ruimte..
De boiler verwarmt nu mijn cv [ toekomst mijn Eboiler ] voor.

Dus een WP 24/7/365 je warmwater op laten warmen door een Wp is goedkoper dan een thermosyphon systeem.... en is het rendement echt cop3 als warm tapwater maak...:-) Ik hoop het,

Mijn eboiler gaat aan als ik teruglever...
En uit als ik afneem.

Dus mijn wp gaat in de zomer echt uit.
Maar er zal een betere berekening bestaan om hem toch aan te laten..

Mijn keuze is eboiler voor sww en wp voor cv.
KISS van hajeetje :-) _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
1.8m2 is lang niet genoeg voor 400 liter.....
En aangezien ik altijd terug lever staat ie altijd aan

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06:44
Ik heb hier een melcloud probleempje.
De commando's via de melcloud komen niet meer door bij de ecodan.
Iemand al eens iets dergelijks meegemaakt en opgelost?

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2

Dylantje2

reneeke1970 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 06:42:[...]1.8m2 is lang niet genoeg voor 400 liter.....
En aangezien ik altijd terug lever staat ie altijd aan
Ooit gerekend aan verlies
Onnodig warm houden van 400 liter water??
Dat 24/7/365?

Maar klopt mijn systeem is geen standalone.
Daarom een cascade opsteling
Hij verwarmt voor in de zomer 150 liter op 90 graden
Voor en najaar stukken minder
maar de na verbrander doet de rest

mmm altijd teruglever...
das erg knap..
heb jij een nachtzonnetje daar???

[ Voor 7% gewijzigd door Dylantje2 op 20-02-2018 07:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Dylantje2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 07:12:
[...]

Ooit gerekend aan verlies
Onnodig warm houden van 400 liter water??
Dat 24/7/365?

Maar klopt mijn systeem is geen standalone.
Daarom een cascade opsteling
Hij verwarmt voor in de zomer 150 liter op 90 graden
Voor en najaar stukken minder
maar de na verbrander doet de rest

mmm altijd teruglever...
das erg knap..
heb jij een nachtzonnetje daar???
Een boiler kun je toch gewoon overdag schakelen?
Warmte verlies reken ik niet, alleen wat ik totaal per dag verbruik, en dat is inclusief verlies.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 06:58:
Ik heb hier een melcloud probleempje.
De commando's via de melcloud komen niet meer door bij de ecodan.
Iemand al eens iets dergelijks meegemaakt en opgelost?
hier hetzelfde probleem sinds gisteravond, ik denk een probleempje met de server?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@mightym / @Verwijderd Ik kan op dit moment ook niet inloggen in Melcloud, dus ik denk inderdaad een algemeen probleem.

De weersvoorspellingen in Twente zijn ook niet mals :P maandag/dinsdag -10 's nachts en -2 overdag :o

[ Voor 30% gewijzigd door Grolsch op 20-02-2018 08:27 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@Rol-Co Maximaal -8 is wel een leuke test, maar ultiem; denk het niet. Als het overdag -5 is en in de nacht -15 zou pas een echte test zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Noord27 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 08:27:
@Rol-Co Maximaal -8 is wel een leuke test, maar ultiem; denk het niet. Als het overdag -5 is en in de nacht -15 zou pas een echte test zijn?
Ja maar dat is sporadisch natuurlijk , laten we beginnen met -8 en wind ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 22:57

thido

Tilburg

Er word links en rechts al wat meer aandacht geschonken aan de zonnepanelen/warmtepompen en andere energiebesparing mogelijkheden. Lees vanochtend een tekst bij een huis wat te koop staat via Facebook:
Huis te koop in het centrum van Geertruidenberg op 100 meter van de historische markt. Een huis met karakter en 63 euro energiekosten en met nieuwe "Vortex Energy Saver" toepassing is nul op de meter mogelijk.

Van 63 euro energiekosten naar een nul op de meter woning door luchtbellen uit het verwarming systeem te halen? Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk. Maar moet wel een beetje lachen om hoe dit soort dingen opgepakt en neergeschreven worden.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
thido schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:23:
Er word links en rechts al wat meer aandacht geschonken aan de zonnepanelen/warmtepompen en andere energiebesparing mogelijkheden. Lees vanochtend een tekst bij een huis wat te koop staat via Facebook:
Huis te koop in het centrum van Geertruidenberg op 100 meter van de historische markt. Een huis met karakter en 63 euro energiekosten en met nieuwe "Vortex Energy Saver" toepassing is nul op de meter mogelijk.

Van 63 euro energiekosten naar een nul op de meter woning door luchtbellen uit het verwarming systeem te halen? Lijkt mij een beetje onwaarschijnlijk. Maar moet wel een beetje lachen om hoe dit soort dingen opgepakt en neergeschreven worden.
Ja en op verjaardagen moet je dit soort verhalen weer aanhoren... en recht praten voor zo ver dat zin heeft :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:40
Rol-Co schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:10:
[...]

Ja maar dat is sporadisch natuurlijk , laten we beginnen met -8 en wind ;)
En die koude oostenwind gaat komen >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daannn1987
Ramon_1984 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:00:
[...]

En die koude oostenwind gaat komen >:)
idd ja :o

https://112vdg.nl/2018/02...p-komst-volgende-week-12/

Word wel droge lucht >:)

[ Voor 5% gewijzigd door Daannn1987 op 20-02-2018 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:17
Ik heb ook weinig geluk met Techneco... Vandaag zouden weerstand en firmware vervangen worden, is de monteur ziek... :(

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laagste gemiddelde dagT februari en maart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p6RX6f3vpjuuhkSNt2qMD9RU/full.pngAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EF8qAOmQbHWak0D0LDrv8Nra/full.png

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Aziraphale schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:31:
Ik heb ook weinig geluk met Techneco... Vandaag zouden weerstand en firmware vervangen worden, is de monteur ziek... :(
Blijkbaar was er ook iets aan de hand met "de weerstand" van de monteur :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Laatst online: 23:17
Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 10:49:
[...]

Blijkbaar was er ook iets aan de hand met "de weerstand" van de monteur :+
Dat kun je wel zeggen. Hij voelde zijn weerstand vast afnemen toen hij zag waar hij helemaal naartoe moest. :+ :+

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:45
Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:47:
De 2 situaties welke je aanhaalt 18.5 en 9.5 uur geeft de langere, daarmee meer kans op lage deellast, stookduur een lagere COP dan de kortere, dat lijkt 'te vloeken' met wat je zou mogen verwachten. De periodes waarin het ene stookregime met het andere vergeleken worden 'lijken' om die reden qua buitenT niet 'helemaal' vergelijkbaar. Zou dat kunnen kloppen of heb je er anderszins een mogelijke verklaring voor ?
Dat had ik ook verwacht maar de data is misschien nog wat ruw.
Met andere woorden: ik pak puur de weekdagen waar we normaal wel/niet thuis zouden zijn.
gatgda schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:28:
[...]
Wel heb ik het idee dat je een rekenfout maakt als je dit op deze manier naar 24h omrekent. Opstoken kost nl meer energie per uur dan op een constante T houden per uur kost.
Graag ontvang ik van het opstoken meetdata die dit als regel bevestigd.
Ik hoor iets te vaak aannames waarvan ik de onderliggende meetdata mis.
Mijn info is puur wat ik uit de meters haal.

Op specifieke time-frames zal de COP wellicht dramatisch slecht zijn, maar over een uur genomen zie je dat niet meer terug.
Er zijn ook dagen dat het eerste uur/uren een lager COP heeft maar dit is geen zekerheid....
Eergisteren was het gek genoeg wel zo'n typische dag dat de ochtend een slechter COP heeft dan de middag om vervolgens in de avond weer te dalen.
Maar gister was het zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zRuMo0BZQ6fRKXvvXvcuDOfQ/thumb.png
Als je gemiddeld bijna 46 kWh op een etmaal verliest, zou ik niet weten waarom je dat dan ineens naar 59 om moet rekenen als je alles op dezelfde T houdt.
Omdat ik selectief stook vraag ik toch minder energie?
Dus die energie hoeft de WP niet te leveren.
Als je 24/7 om een contante temperatuur vraagt dan moet de WP meer warmte energie leveren.
Je kunt het al zien als je aanwezig/afwezig beiden omrekent naar 24 h.
Als het wel zou kloppen, zou je in beide gevallen ongeveer op dezelfde etmaalverliezen uit moeten komen. En tussen 59 en 82 zit toch echt wel heel veel verschil, meer dan je op basis van toevallige weerverschillen zou kunnen verklaren (of het moet zo zijn dat de ene soort altijd op warme dagen is bijv.)
In mijn post stel ik de vraag ik of deze eenvoudige omrekening kan/mag.
En ik zeg erbij dat bij de tweede berekening een manco wordt bloot gelegd. Hoe minder uren je stookt des te lastiger het is om te bepalen hoeveel energie dit zou zijn gedurende 24h.

Wel heb je bij aanwezigheid dat externe factoren invloed hebben.
Aanwezige personen,TV en stofzuigen etc
Apart trouwens dat bij de 'afwezig'dagen, de COP juist hóger is ipv lager. Dat lijkt er voor te pleiten dat het voordeel van een hogere T toch iets sterker speelt dan het nadeel van een hoger vermogen over een iets grotere (opstart)tijd.
Dat kan ik nog niet verklaren.
Maar bedenk wel: ik pak mijn ruwe data (zoals het is)
Ik hoop dat hier misschien suggesties worden gedaan waarmee ik anders/beter naar de data kan kijken.
Wellicht moet ik uitrekenen hoeveel uren de WP exact bezig is.

Na even nagedacht te hebben:
Wellicht is er toch een klein voordeel behaald doordat de WP overdag draait ipv vanaf 3.00 's nachts? Het verschil in COP is wel klein….
Chris_82 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:44:
Leuk om wat meer details te lezen over hoe jij je warmtepomp gebruikt.

Wat ik enigszins vreemd vind zijn de grote verschillen tussen een lange of een korte stookdag. Hoeveel ruimtetemperatuur verlaging wordt er bereikt bij het uitschakelen?
Of het nou gemiddeld binnen 20 graden is (lange stookdag) of 19 graden (korte stookdag) zou hooguit 7% verschil mogen uitmaken voor je warmteverlies/verbruik (stookgrens 18 graden, gemiddeld 3 graden buiten).
In je bericht staat een verschil van 30% minder verbruik...?
Mijn thermostaat staat tegenwoordig als volgt ingesteld:
Tijdens nachtverlaging: 18 graden
Tijdens aanwezigheid: 21 graden (dan wordt/is het tussen de 20 - 20.5 graden)
De 21 graden is echt de MAX, ik wil niet zweten in huis. Deze wordt vaker bereikt door zon dan de WP.
- selectief stoken geeft iedere keer een opwarmtoeslag, waar de WP een uur op hoog vermogen moet draaien (met dan een COP verlies van ca 15%) en daarna in gunstigere deellast.
Hiervan zie ik graag meetdata.
Op de minuut zal het wellicht zo zijn maar ik zie over een uur bekeken dit "hoog vermogen draaien" niet terug.
Dit kan ook door mijn lage flow komen, verhoog ik mijn flow dan zie ik dat mijn WP een hoger aanvang vermogen heeft (elektrisch).
- of COP=5 (gemiddeld) haalbaar is in jouw situatie hangt af hoever Ta je kunt beperken (is dit geen T2=30 meer zoals in het overzicht?)
Goede opmerking, is tegenwoordig iets hoger geworden T2=32 (omdat ik de flow heb verlaagd)
Doe ik de temperatuur lager dan heb ik kans dat mijn huis te veel afkoelt.
Maar ik snap dat ik bij 24/7 dit opnieuw zou moet bekijken.
- door 24h stoken met lagere Ta kan het algehele comfort beter worden, maar voor je gevoel zal de vloerverwarming wel kouder zijn dan nu, het is maar wat je fijn vindt?
Ook dat, de radiatoren voelen nu nog tenminste (een beetje) warm.
Voor ons is dit dus fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

1 maart is euhhh....... nou laat ik het zo zeggen: geen februari. :+

Temperaturen in het verleden bieden geen temperaturen in de toekomst. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Techneco Techneut heeft mn ELGA systeem doorgemeten en vastgesteld dat de compressor-geluiden niet afwijken van de specs:

1-Afwijkend is dat de koelleiding bij het slaapkamerplafond langs loopt.

2-buitenunit-grondmatten en stempels vangen trillingen genoeg op

3-maatregelen om geluidsvoortplanting van de compressor tegen te gaan:
1-flexibele bevestiging/ophanging van de koelleiding buiten
2-compressor compartiment met geluidsisolatie bekleden/vullen
3-geluids-isolatie/absorbtie aan muur achter de buitenunit

4-omkasting koelleiding opvullen met beter geluidsabsorbtie spul.

last but not least en snelst en goedkoopst:
's nachts ELGA ook op slaapstand mbv ELRAD's in de kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:35:
Techneco Techneut heeft mn ELGA systeem doorgemeten en vastgesteld dat de compressor-geluiden niet afwijken van de specs:

1-Afwijkend is dat de koelleiding bij het slaapkamerplafond langs loopt.

2-buitenunit-grondmatten en stempels vangen trillingen genoeg op

3-maatregelen om geluidsvoortplanting van de compressor tegen te gaan:
1-flexibele bevestiging/ophanging van de koelleiding buiten
2-compressor compartiment met geluidsisolatie bekleden/vullen
3-geluids-isolatie/absorbtie aan muur achter de buitenunit

4-omkasting koelleiding opvullen met beter geluidsabsorbtie spul.

last but not least en snelst en goedkoopst:
's nachts ELGA ook op slaapstand mbv ELRAD's in de kamer.
@amarkest Ga jij zelf je compressor compartiment met geluidempend materiaal vullen? Ben benieuwd naar je ervaring in dat geval.

[ Voor 30% gewijzigd door avandermeulen op 20-02-2018 11:50 ]

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

buiter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:08:
[...]

Dat had ik ook verwacht maar de data is misschien nog wat ruw.
Met andere woorden: ik pak puur de weekdagen waar we normaal wel/niet thuis zouden zijn.
Misschien de desbetreffende gemiddelde dagT er op https://weerstatistieken.nl/ even bij zoeken, wellicht dat er dan wat meer 'te verklaren' valt. Daar is tevens per dag info te halen als je op de dag klikt, qua windsnelheid, zon-duur, neerslag en rv.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pKX9ksn4NfRojiKusfKKMACS/full.png
Ik verzamel al deze gegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HnCCWIPioDlbgRDDFnjHRYOV/full.png

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
avandermeulen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:49:
[...]

@amarkest Ga jij zelf je compressor compartiment met geluidempend materiaal vullen? Ben benieuwd naar je ervaring in dat geval.
ja absoluut, sta alleen nog in dubio mbt keuze van het materiaal. Ik heb ooit een 2-takt buitenboordmotor met heel goed spul beplakt, maar dat is er ook niet meer zo heel makkelijk meer uit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blauwemac
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-06 13:57
Wat heb je gebruikt voor je buitenboordmotor?

Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
blauwemac schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:47:
Wat heb je gebruikt voor je buitenboordmotor?
iets bij Conrad vandaan (geen antidreun). alweer een aantal jaren terug. ws tegenwoordig beter spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietje555
  • Laatst online: 30-09 21:02
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 12:09:
[...]

ja absoluut, sta alleen nog in dubio mbt keuze van het materiaal. Ik heb ooit een 2-takt buitenboordmotor met heel goed spul beplakt, maar dat is er ook niet meer zo heel makkelijk meer uit te halen.
https://www.akoestiekwink...orptie/akoestische-platen

Hier staat een redelijke beschrijving van de diverse materialen en dan kun je met Google wel de goedkoopste vinden. Let wel welke frequentie je wilt dempen.

SMA STP10000TL20 met 10440 Wp 35°Zuid, Intergas Xtreme36 met Remeha Elga Ace 6kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:15
avandermeulen schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:49:
[...]

Je moet beginnen bij de bron, de compressor. Ik heb de Toshiba al een keer gesloopt en extra isolatie aan gebracht rond de compressor en de omkasting. Hornbach wasmachine matten vastgelijmd met montagekit. De deksel ook beplakt. Het was slecht weer dus een "voorlopige" isolatie aangebracht. De geluidsreductie was aanzienlijk, veel meer dan met de aparte omkasting enz.
Ik ga nog na-isoleren en de koperen leidingen naar het huis dempen. Wacht op beter weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:40
Mijn laatste bestelling bij Comfortmarket is gewoon geleverd zonder rariteiten of bijzonderheden (Panasonic Heatpump)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Pietje555 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 14:04:
[...]
https://www.akoestiekwink...orptie/akoestische-platen

Hier staat een redelijke beschrijving van de diverse materialen en dan kun je met Google wel de goedkoopste vinden. Let wel welke frequentie je wilt dempen.
@avandermeulen @Tomexergie

Jazeker belangrijk. Er zijn op het forum al een paar mensen die goede resultaten hebben met polysterwol.
Ik denk dat ik hier https://www.easy-noisecon...uct/easypol-polyesterwol/ wat van ga bestellen.
Is betaalbaar en d40/40 schijnt compressorgeluid goed te absorberen.

Daarna de omgeving van de buitenunit maar 's aanpakken en dan evt de omkasting van de binnenleiding.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• avandermeulen
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02-07 12:32
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:13:
[...]

@avandermeulen @Tomexergie

Jazeker belangrijk. Er zijn op het forum al een paar mensen die goede resultaten hebben met polysterwol.
Ik denk dat ik hier https://www.easy-noisecon...uct/easypol-polyesterwol/ wat van ga bestellen.
Is betaalbaar en d40/40 schijnt compressorgeluid goed te absorberen.

Daarna de omgeving van de buitenunit maar 's aanpakken en dan evt de omkasting van de binnenleiding.
Documenteer je dempingsproject als het kan met wat fotomateriaal, probeer ik het na te volgen.

Elga 3.0 met Anna thermostaat, Remaha Tzerra 28, Daalderop Monosolar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:46
In onze nieuw te bouwen woning komt een warmtepomp, waarschijnlijk L/W. Stel nu dat we over enkele jaren niet meer mogen salderen, dan kan een thuisaccu een oplossing zijn. Hoeveel kWh heb ik ongeveer nodig, als ik geen nachtverlaging toepas?
  • Nefit EnviLine A/W Monoblock 9.0
  • Transmissieverlies in januari 313 W/K
  • Totale warmtebehoefte ca 50.000 MJ
Met de kanttekening dat we naar EPC 0,4 hebben toegerekend voor de omgevingsvergunning. Doel is wel om op een lagere EPC uit te komen (oa tripel glas, betere kierdichting, etc).

Voor degenen die nu het verbruik van een WP loggen: welke capaciteit zou een thuisaccu in jouw geval moeten hebben om je woning 's nachts op temperatuur te houden (maand januari, geen nachtverlaging)?

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:49:
In onze nieuw te bouwen woning komt een warmtepomp, waarschijnlijk L/W. Stel nu dat we over enkele jaren niet meer mogen salderen, dan kan een thuisaccu een oplossing zijn. Hoeveel kWh heb ik ongeveer nodig, als ik geen nachtverlaging toepas?
Met de kanttekening dat we naar EPC 0,4 hebben toegerekend voor de omgevingsvergunning. Doel is wel om op een lagere EPC uit te komen (oa tripel glas, betere kierdichting, etc).

Voor degenen die nu het verbruik van een WP loggen: welke capaciteit zou een thuisaccu in jouw geval moeten hebben om je woning 's nachts op temperatuur te houden (maand januari, geen nachtverlaging)?
Ongeveer 20 kWh, een hoeveelheid die je op een winterdag niet binnen krijgt met zonnepanelen. Zet het maar uit je hoofd

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:08
@Joris748 Ik sluit me bij @reneeke1970 aan (en velen anderen) - Vergiss es sofort.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Joris748 snel vergeten dat plan, ik heb 7000WP op m'n dak liggen en m'n WP verbruikt inderdaad zo'n 20kWh per dag, en m'n 7000WP wekt in december/januari 1,64 ~ 3 kWh per dag op.

Dan kom je dus zo'n 1000% te kort om zelfvoorzienend te zijn :+
Dus of je gaat 80000WP op je dak leggen, of je bedenkt iets anders :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Haha, dat is dan ook weer duidelijk 8)7

Tegen die tijd maar eens na gaan denken hoe dat 'probleem' te tackelen. Thuisaccu is dan alleen interessant om het gewone dag/nacht gebruik te balanceren in de maanden dat er wel voldoende zon is. In de wintermaanden heb je er dus helemaal niets aan.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 20-02-2018 16:44 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 15:49:

50.000MJ = 13889kWh. Per gewogengraaddag ongeveer 5kWh. Afgelopen 4 jaren januari resp. 497, 451, 560 en 422 gewogen graaddagen. Benodigd vermogen voor de maand januari resp. 2500, 2250, 2800 en 2100 kWh. Bij een COP=4 aan primaire energie nodig 625, 563, 700 en 525kWh. Je zult dus ergens tussen de 17 en 23kWh per dag, alle dagen, op moeten wekken waarbij je een deel direct verbruikt en een deel op zou moeten slaan. Lijkt me een redelijk kansloze exercitie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:43:

Tegen die tijd maar eens na gaan denken hoe dat 'probleem' te tackelen. Thuisaccu is dan alleen interessant om het gewone dag/nacht gebruik te balanceren in de maanden dat er wel voldoende zon is. In de wintermaanden heb je er dus helemaal niets aan.
EL auto-accu???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:43:

Als je echt zo zelfstandig zou moeten worden moet je denk ik een tank van 5 of tien duizend liter overdag verwarmen en s'nachts gebruiken. Dat kan dan ook nog goedkoop met hout kachel bv

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aartw99
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-09 11:20

aartw99

PV: 5 MWh/jaar

Is er een instelling in de Elga dat de WP eerder inkomt dan de 6C die nu standaard is?
Het duurt erg lang voordat de WP inkomt ook al is het 6C.

PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
@Tomexergie

iemand ervaring met flexibele aansluiting koellleiding <> buitenunit?? hoeveel trilling zou dit opvangen??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QXoxYTL1kP0esOeHjvokXa8F/thumb.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 20-02-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:50:
[...]

Als je echt zo zelfstandig zou moeten worden moet je denk ik een tank van 5 of tien duizend liter overdag verwarmen en s'nachts gebruiken. Dat kan dan ook nog goedkoop met hout kachel bv
Dan gaat heel NL massaal aan de pelletkachels. Denk dat de regering dat ook wil voorkomen. Komt vast een goede oplossing voor het salderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:10
In mijn zoektocht, hier en op vele fabrikanten sites loop ik tegen een aantal vragen op, die ik hier ook niet voorbij heb zien komen:

=Als je naar de grotere wp kijkt, waar ik mogelijk op zou uitkomen, dan valt het mij op dat de systemen met een integrale boiler altijd minimum 200 l. boilers zijn en ik kan geen reden vinden waarom dat zo groot moeten zijn ze bieden wel grotere van 300 400 of nog groter aan, en dat voor privé gebruik?
=Zelfs die systemen met grote boilers hebben ook nog eens een buffervat nodig, ook in maar variërend, maar altijd > 50 L.
De inhoud daarvan kan allemaal uitgerekend worden maar ik kwam de volgende vuistregel tegen:
"" 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. ""
Dan kom je met een 14kW systeem uit op 280 L. want die aftrek voor open vloer oppervlak zet ook niet veel zoden aan de dijk, want die verdeler kan best afgesloten zijn door het thermostaat ventiel in de verdeler (althans bij de verdelers die ik nu in bedrijf heb).
Ik vraag me af in hoeverre dit essentieel is, of dat het een ideale situatie omschrijft.
=Als je voor zo'n grote boiler gaat, is er dan altijd water van 50-60*C beschikbaar, onder normale omstandigheden opgewekt, dus met een redelijke COP, en niet eentje met een COP van 1 dmv een ingebouwd element.
=Gaat hetzelfde op, als je een systeem zonder boiler koopt, en daaraan een kleinere boiler koppelt dmv een drieweg ventiel; ik heb nu een 80L in bedrijf die prima bevalt, behalve voor de stilstand verliezen; en die zijn bij zo'n grote jongen van min. 200 L. natuurlijk ook groter, al is het alleen maar omdat zijn hoogte zoveel meer is; bij dezelfde diameter dus 200/80 x zoveel stilstand verlies. Toch?
=Ik zou die 80 boiler ook kunnen blijven verwarmen met een mini ketel, maar op hoe groot kom ik dan uit? Die zijn toch al gauw 20 kW? Veel te groot.
Ik heb gekeken naar gasboilers, maar ook die zijn 100+ Liters.
=Ik heb eeder gesteld dat ik geen voldoende ruimte heb voor een boiler in de WP, maar dat gaat op voor de huidige ruimte; ik kan er wel eentje plaatsen, maar dan zit ik redelijk ver vanaf de aansluitpunten voor de verwarming, en ook , en dat is vervelender, verder vanaf de keuken en badkamer, waardoor het langer duurt voordat je warm water hebt in de keuken, waar je vaak kleine beetjes gebruikt.
En een electrische plint boiler, of nog erger, een Quoocker, of hoe dat ding heet, komen er bij mij niet in. Over energiebesparing gesproken!

Er komen vast nog wel meer vragen van mijn kant, maar wie kan op de bovenstaande punten onderbouwd/ervaren commentaar leveren?
Cor

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Joris748 Totale warmtebehoefte ca 50.000 MJ, over hoeveel m2 hebben we het hier ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 16:53:
@Tomexergie

iemand ervaring met flexibele aansluiting koellleiding <> buitenunit?? hoeveel trilling zou dit opvangen??

[afbeelding]
Prachtig, dat kan bij een mono unit. Contact geluid via de pijpwand is dan weg denk ik. Over blijft de drukgolfjes in de vloeistof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:31:
[...]

Prachtig, dat kan bij een mono unit. Contact geluid via de pijpwand is dan weg denk ik. Over blijft de drukgolfjes in de vloeistof.
zijn die er dan niet voor "onze" installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Naalroc Als je zou beginnen met een gesloten verdeler en alle circuits optimaal waterzijdig inregelt, heb je geen dichtlopende thermostaat-ventielen meer, dan heb je zeer waarschijnlijk voldoende 'open' om het buffervat achterwege te kunnen laten. Misschien het begin van een oplossing ? Less is more ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 17:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:33:
[...]

zijn die er dan niet voor "onze" installaties?
Interesant, butaan en propaan gas systemen worden ook met een HD slag naar de brander verbonden. Die moet dan wel eens in de 8 jaar vervangen worden. Deze slangen moeten minstens 40 bar kunnen houden. Ik weet niet of ze in de handel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@Verwijderd Ik heb nu 2 open verdelers met pompen en resp 9 en 4 circuits, als ik die vervang door een gesloten verdeler, hoe regel ik dan mijn temp in de verschillende ruimtes? Alleen met de stroombegrenzers? Dat wordt een exercitie!
De oppervlakte van het totaal is ca170 m2 in 5 ruimtes

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Naalroc Zo heb ik het hier wel gedaan, ik beschouw mijn woning als 1 systeem met max 3 temperatuur zones, BG 1e Etage en douche. Eenmaal alles goed inregelen en ik althans hoef nooit meer bij te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Dat betekent dan dat ik beide verdelers (bestemd voor een normaal ketelbedrijf) zou moeten vervangen door gesloten types en dat dan ook nog eens zonder pomp?
Edit
En zie nu weer de volgende opmerking over dat buffervat, als volgt
""
Dit geldt ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor de buffer inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.""
Ja, dan zou het zeker kunnen zonder buffer, want een 14kW wp kan al gauw naar 5 of zo terug moduleren

NOG een edit: dat gaat helemaal fout lopen, want ik stook regelmatig de houtkachel, en dan zou mij kamerthermostaat alles uitzetten.
En die ergens anders ophangen dan in de woonkamer lijkt me niet praktisch.

[ Voor 67% gewijzigd door Naalroc op 20-02-2018 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Naalroc schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:53:
Dat betekent dan dat ik beide verdelers (bestemd voor een normaal ketelbedrijf) zou moeten vervangen door gesloten types en dat dan ook nog eens zonder pomp?
Dat bedoelt ie inderdaad, en als het dan toch niet werkt ben je veel geld kwijt en moet je alsnog een buffer nemen.
Doe het nou gelijk goed, kleine buffer en je weet zeker dat het goed werkt. @Grolsch gebruikt er eentje van 150 liter en dat werkt ook goed.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Naalroc schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:53:
Edit
En zie nu weer de volgende opmerking over dat buffervat, als volgt
""
Dit geldt ook voor een modulerende warmtepomp: neem daar voor de buffer inhoud bepaling het minimaal modulatie vermogen.""
Ja, dan zou het zeker kunnen zonder buffer, want een 14kW wp kan al gauw naar 5 of zo terug moduleren

NOG een edit: dat gaat helemaal fout lopen, want ik stook regelmatig de houtkachel, en dan zou mij kamerthermostaat alles uitzetten.
En die ergens anders ophangen dan in de woonkamer lijkt me niet praktisch.
Je moet je eigen oplossing voor jouw situatie bedenken. Ik heb voor de goede orde helemaal nergens een thermostaat.
EDIT:
Maar ook niet meerdere warmtebronnen welke elkaar mogelijk voor de voeten lopen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2018 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 29-09 21:35
Ik heb wel een thermosstaat en die ligt op de kast zodat niemand hem ziet en niemand er aan komt. En alles werkt zonder buffervat... de vloerverwarming si 1 groot buffervat en de zone's staan toch altijd open dus is geen enkel probleem met 2-3km slang in je woning...

en een thuisaccu installeren... dat loont wellicht met een model 5-7kw om zeg 70% van je opgewekte energie zelf te kunnen gebruiken zodat de overheid hier niks over kan heffen... het in de winter laten draaien van je wp op zonne-energie... mwa, koop dan maar een windmolen...

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Verwijderd schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:29:
@Joris748 Totale warmtebehoefte ca 50.000 MJ, over hoeveel m2 hebben we het hier ongeveer ?
150 m2 op de begane grond, 90 m2 op de bovenverdieping. De warmtebehoefte lijkt me nu nog vrij hoog. Kan volgens mij nog flink wat vanaf met tripel glas en balansventilatie met WTW. Nu is gerekend met standaard isolatiewaarden bouwbesluit en vraaggestuurde type C ventilatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Naalroc schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:29:
In mijn zoektocht, hier en op vele fabrikanten sites loop ik tegen een aantal vragen op, die ik hier ook niet voorbij heb zien komen:

=Als je naar de grotere wp kijkt, waar ik mogelijk op zou uitkomen, dan valt het mij op dat de systemen met een integrale boiler altijd minimum 200 l. boilers zijn en ik kan geen reden vinden waarom dat zo groot moeten zijn ze bieden wel grotere van 300 400 of nog groter aan, en dat voor privé gebruik?
=Zelfs die systemen met grote boilers hebben ook nog eens een buffervat nodig, ook in maar variërend, maar altijd > 50 L.
De inhoud daarvan kan allemaal uitgerekend worden maar ik kwam de volgende vuistregel tegen:
"" 20 liter buffer per kW warmtepomp vermogen minus 1 liter per m² vloerverwarming die altijd open blijft staan. ""
Dan kom je met een 14kW systeem uit op 280 L. want die aftrek voor open vloer oppervlak zet ook niet veel zoden aan de dijk, want die verdeler kan best afgesloten zijn door het thermostaat ventiel in de verdeler (althans bij de verdelers die ik nu in bedrijf heb).
Ik vraag me af in hoeverre dit essentieel is, of dat het een ideale situatie omschrijft.
=Als je voor zo'n grote boiler gaat, is er dan altijd water van 50-60*C beschikbaar, onder normale omstandigheden opgewekt, dus met een redelijke COP, en niet eentje met een COP van 1 dmv een ingebouwd element.
=Gaat hetzelfde op, als je een systeem zonder boiler koopt, en daaraan een kleinere boiler koppelt dmv een drieweg ventiel; ik heb nu een 80L in bedrijf die prima bevalt, behalve voor de stilstand verliezen; en die zijn bij zo'n grote jongen van min. 200 L. natuurlijk ook groter, al is het alleen maar omdat zijn hoogte zoveel meer is; bij dezelfde diameter dus 200/80 x zoveel stilstand verlies. Toch?
=Ik zou die 80 boiler ook kunnen blijven verwarmen met een mini ketel, maar op hoe groot kom ik dan uit? Die zijn toch al gauw 20 kW? Veel te groot.
Ik heb gekeken naar gasboilers, maar ook die zijn 100+ Liters.
=Ik heb eeder gesteld dat ik geen voldoende ruimte heb voor een boiler in de WP, maar dat gaat op voor de huidige ruimte; ik kan er wel eentje plaatsen, maar dan zit ik redelijk ver vanaf de aansluitpunten voor de verwarming, en ook , en dat is vervelender, verder vanaf de keuken en badkamer, waardoor het langer duurt voordat je warm water hebt in de keuken, waar je vaak kleine beetjes gebruikt.
En een electrische plint boiler, of nog erger, een Quoocker, of hoe dat ding heet, komen er bij mij niet in. Over energiebesparing gesproken!

Er komen vast nog wel meer vragen van mijn kant, maar wie kan op de bovenstaande punten onderbouwd/ervaren commentaar leveren?
Cor
- Daikin heeft ook 180 ltr geïntegreerd. Overigens is die even groot als een koelkast dus niet echt veel plaats innemend (even groot als de 260liter trouwens)
- Warmteverlies is bij dat model 1,4 kWh per dag
- Water is altijd opgewarmd met gunstige COP (en snel ook bij de dikkere modellen)
- Buffervat is alleen nodig als je alles wil gaan dichtsturen, ik zou het eerst zonder proberen want het kost een lieve duit extra. Ik ga later ook met groepsturing werken en ga dan wel eens kijken of ik een buffervat nodig heb. Vooralsnog staat alles gewoon open en werkt het fantastisch zonder buffervat en dat bevalt me uitstekend

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 09:23:

'The Vortex Energy Saver product was invented to help people save on heating costs. Due to the unique design of this deaerator, the Vortex Energy Saver is the only product on the market proven to reduce Oxygen levels in the water of the heating system down below an inert level (less than 0.5ppm). By doing so the properties of the water are improved causing the water to heat up quicker using less energy. With no Oxygen in the water the Vortex Energy Saver helps prevent corrosion and extends the life of the heating system.'

Ik geloof er werkelijk waar geen bal van. 8)

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:41:
[...]

Interesant, butaan en propaan gas systemen worden ook met een HD slag naar de brander verbonden. Die moet dan wel eens in de 8 jaar vervangen worden. Deze slangen moeten minstens 40 bar kunnen houden. Ik weet niet of ze in de handel zijn.
flexibele koelleiding aansluiting lijkt er wel te zijn:

https://www.werkspot.nl/o...elleiding-en-vullen-airco

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:42:
[...]

'The Vortex Energy Saver product was invented to help people save on heating costs. Due to the unique design of this deaerator, the Vortex Energy Saver is the only product on the market proven to reduce Oxygen levels in the water of the heating system down below an inert level (less than 0.5ppm). By doing so the properties of the water are improved causing the water to heat up quicker using less energy. With no Oxygen in the water the Vortex Energy Saver helps prevent corrosion and extends the life of the heating system.'

Ik geloof er werkelijk waar geen bal van. 8)
Mag in hetzelfde rijtje als de biostabil en het blauwe kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Joris748 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 19:59:
[...]

Mag in hetzelfde rijtje als de biostabil en het blauwe kastje.
Wie kent Nico Haak nog, maakte reclame voor de Biostabil tot hij in z'n graf lag.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit zijn trilling/leidingdempers, niet de hele leiding is flexibel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:01:
[...]

ok en die zijn makkelijk verkrijgbaar en door een stekmonteur te installeren?

weet je ook hoeveel demping die hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
buiter schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 11:08:

[...]

Graag ontvang ik van het opstoken meetdata die dit als regel bevestigd.
Ik hoor iets te vaak aannames waarvan ik de onderliggende meetdata mis.
Mijn info is puur wat ik uit de meters haal.
Dit is toch gewoon een natuurkundewet? Als het hele huis een bepaalde temperatuur heeft, dan is (gesteld dat de buitentemp het zelfde blijft) het energieverlies de hele tijd hetzelfde, en moet je er dus de hele tijd dezelfde hoeveelheid energie per uur insteken. Stel dat je de T in huis wilt verhogen, dan moet alles in huis extra energie opnemen. Naast de energie die je verstookt om het energieverlies te compenseren moet je er dan toch ook extra energie instoppen om die extra warmte (voor een hogere T) te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:04

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mijn Pana 5Kw draait bij de huidige temperaturen van ongeveer 2 graden continu op 40-44 Hz rond 1400 watt op pompstand 3 met uitsluitend radiatoren TA 36 graden. Delta 3 graden. Nu op pompstand 4 lijkt hij overall op een lager vermogen te draaien . Is dat verklaarbaar? De pomp is onder bemeten zeker bij veel defrosts met vochtig weer.

Ik overweeg deze zomer een Pana 9Kw of een tweede 5 Kw te monteren en deze te verkopen. Liefhebbers genoeg denk ik op dit forum :-)

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:18:
[...]

ok en die zijn makkelijk verkrijgbaar en door een stekmonteur te installeren?

weet je ook hoeveel demping die hebben?
Ja, Ja en best wat Db :)
Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar ga dit misschien wel doen als ik een keer een split los in de tuin moet zetten. Misschien dat @Oxellaar er iets zinnigs over kan zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
koevlaas2 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:22:
[...]

Ja, Ja en best wat Db :)
Ik heb ze zelf nog nooit gebruikt maar ga dit misschien wel doen als ik een keer een split los in de tuin moet zetten. Misschien dat @Oxellaar er iets zinnigs over kan zeggen.
@Tomexergie @avandermeulen @Daannn1987

wellicht is dit ook iets voor jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door amarkest op 20-02-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Carboy54 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:19:
Mijn Pana 5Kw draait bij de huidige temperaturen van ongeveer 2 graden continu op 40-44 Hz rond 1400 watt op pompstand 3 met uitsluitend radiatoren TA 36 graden. Delta 3 graden. Nu op pompstand 4 lijkt hij overall op een lager vermogen te draaien . Is dat verklaarbaar? De pomp is onder bemeten zeker bij veel defrosts met vochtig weer.

Ik overweeg deze zomer een Pana 9Kw of een tweede 5 Kw te monteren en deze te verkopen. Liefhebbers genoeg denk ik op dit forum :-)
Waaruit concludeer je "op pompstand 4 en lager vermogen" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:29:
[...]

@Tomexergie @avandermeulen @Daannn1987

wellicht is dit ook iets voor jullie?

Tja, het probleem is dat het ook dampdicht moet zijn omdat een WP 15 jaar mee moet gaan. Een kort stukje kunstsof gaat nog wel maar 15 meter weet ik niet. Gebruikelijk is een balg(harmonica) constructie die de trilling aborbeert. Erg duur en kwetsbaar.
Misschien beter om de koperenleiding voor een langstuk te omklemmen met zwaar dempend materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb last van "Druppelend" water uit een "dingetje" wat boven in mijn SWW vat zit.

Het komt weg wat ik geel gearceerd heb.

Ik heb er al een waterpomptang opgezet en geprobeerd vaster te draaien, maar dat helpt nog niet echt.

Iemand van jullie ideeën wat te doen :?

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/k9ujwj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:49:
Ik heb last van "Druppelend" water uit een "dingetje" wat boven in mijn SWW vat zit.

Ik heb er al een waterpomptang opgezet en geprobeerd vaster te draaien, maar dat helpt nog niet echt.

[afbeelding]
Die hoort aangesloten op je afvoer te zijn.
Vaster aandraaien is alleen zinvol als je er een leiding in hebt zitten want het is een knelkoppeling.

[ Voor 9% gewijzigd door koevlaas2 op 20-02-2018 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 20:49:

[afbeelding]
Een overdruk ventiel moet een slang naar een afvoer hebben........
Drink water is beveiligd met 8 bar, deze rode is voor CV tot 3 bar helaas.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@koevlaas2 Al wat bekend over je defecte Ecodan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@koevlaas2 / @reneeke1970 Volgens mij zit dit "overdruk ventiel" er af fabriek op (Een Joule boilervat)

Mijn installateur heeft er een "inlaatcombinatie" tussengezet welke volgens mij dit "lekken" moet verzorgen:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/wi0txt.jpg

Hier nog een foto van het ding wat lek vanaf de andere kant gefotografeerd:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/25klhz7.jpg

Kan ik die dop er gewoon afdraaien en een slang op aansluiten, of krijg ik een waterballet :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:13:
@koevlaas2 / @reneeke1970 Volgens mij zit dit "overdruk ventiel" er af fabriek op (Een Joule boilervat)

Mijn installateur heeft er een "inlaatcombinatie" tussengezet welke volgens mij dit "lekken" moet verzorgen:

[afbeelding]

Hier nog een foto van het ding wat lek vanaf de andere kant gefotografeerd:

[afbeelding]

Kan ik die dop er gewoon afdraaien en een slang op aansluiten, of krijg ik een waterballet :?
Je krijgt water ballet want een waterleiding is al vier bar, ga je opwarmen word het nog meer. Dus die drie bar beveiliging gaat altijd open. Daarom is er waarschijnlijk dop op gedraaid.

Die zwarte inlaat combi is 8 bar, dat is zoals het hoort

Kun je de toevoer dicht zetten?, vervolgens kraan open, dan is hij druk loos en kun je onder die dop een pakking draaien zodat hij niet meer lekt.

[ Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 20-02-2018 21:24 ]

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:20:
[...]

Je krijgt water ballet want een waterleiding is al vier bar, ga je opwarmen word het nog meer. Dus die drie bar beveiliging gaat altijd open. Daarom is er waarschijnlijk dop op gedraaid.

Die zwarte inlaat combi is 8 bar, dat is zoals het hoort
Ik kan me toch niet voorstellen dat Joule er standaard een verkeerde beveiliging op zet :?

Het werkt trouwens ook al 8 maand goed, ik heb het nog nooit eerder zien lekken :?

Is het algemeen bekend dat rood 3 bar is :? Waarom heb ik dit probleem dan nu pas :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 21:23:
[...]

Ik kan me toch niet voorstellen dat Joule er standaard een verkeerde beveiliging op zet :?

Het werkt trouwens ook al 8 maand goed, ik heb het nog nooit eerder zien lekken :?

Is het algemeen bekend dat rood 3 bar is :? Waarom heb ik dit probleem dan nu pas :?
Ik had nog edit gedaan. Je hebt een buffer vat gekocht en die zijn 3 bar hi

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
@Grolsch Is dat niet je overdruk ventiel? Op het SWW vat wat hier staat zit zelfs een sticker bij geplakt dat die eenmaal in de 6 maanden handmatig even open gezet moet worden. En heeft @koevlaas2 hem inderdaad aangesloten op de afvoer.
Pagina: 1 ... 80 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.