Verwijderd schreef op maandag 19 februari 2018 @ 16:47:
De 2 situaties welke je aanhaalt 18.5 en 9.5 uur geeft de langere, daarmee meer kans op lage deellast, stookduur een lagere COP dan de kortere, dat lijkt 'te vloeken' met wat je zou mogen verwachten. De periodes waarin het ene stookregime met het andere vergeleken worden 'lijken' om die reden qua buitenT niet 'helemaal' vergelijkbaar. Zou dat kunnen kloppen of heb je er anderszins een mogelijke verklaring voor ?
Dat had ik ook verwacht maar de data is misschien nog wat ruw.
Met andere woorden: ik pak puur de weekdagen waar we normaal wel/niet thuis zouden zijn.
Graag ontvang ik van het opstoken meetdata die dit als regel bevestigd.
Ik hoor iets te vaak aannames waarvan ik de onderliggende meetdata mis.
Mijn info is puur wat ik uit de meters haal.
Op specifieke time-frames zal de COP wellicht dramatisch slecht zijn, maar over een uur genomen zie je dat niet meer terug.
Er zijn ook dagen dat het eerste uur/uren een lager COP heeft maar dit is geen zekerheid....
Eergisteren was het gek genoeg wel zo'n typische dag dat de ochtend een slechter COP heeft dan de middag om vervolgens in de avond weer te dalen.
Maar gister was het zo:

Omdat ik selectief stook vraag ik toch minder energie?
Dus die energie hoeft de WP niet te leveren.
Als je 24/7 om een contante temperatuur vraagt dan moet de WP meer warmte energie leveren.
gatgda schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:28:
Je kunt het al zien als je aanwezig/afwezig beiden omrekent naar 24 h.
Als het wel zou kloppen, zou je in beide gevallen ongeveer op dezelfde etmaalverliezen uit moeten komen. En tussen 59 en 82 zit toch echt wel heel veel verschil, meer dan je op basis van toevallige weerverschillen zou kunnen verklaren (of het moet zo zijn dat de ene soort altijd op warme dagen is bijv.)
In mijn post stel ik de vraag ik of deze eenvoudige omrekening kan/mag.
En ik zeg erbij dat bij de tweede berekening een manco wordt bloot gelegd. Hoe minder uren je stookt des te lastiger het is om te bepalen hoeveel energie dit zou zijn gedurende 24h.
Wel heb je bij aanwezigheid dat externe factoren invloed hebben.
Aanwezige personen,TV en stofzuigen etc
gatgda schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:28:
Apart trouwens dat bij de 'afwezig'dagen, de COP juist hóger is ipv lager. Dat lijkt er voor te pleiten dat het voordeel van een hogere T toch iets sterker speelt dan het nadeel van een hoger vermogen over een iets grotere (opstart)tijd.
Dat kan ik nog niet verklaren.
Maar bedenk wel: ik pak mijn ruwe data (zoals het is)
Ik hoop dat hier misschien suggesties worden gedaan waarmee ik anders/beter naar de data kan kijken.
Wellicht moet ik uitrekenen hoeveel uren de WP exact bezig is.
Na even nagedacht te hebben:
Wellicht is er toch een klein voordeel behaald doordat de WP overdag draait ipv vanaf 3.00 's nachts? Het verschil in COP is wel klein….
Chris_82 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 20:44:
Leuk om wat meer details te lezen over hoe jij je warmtepomp gebruikt.
Wat ik enigszins vreemd vind zijn de grote verschillen tussen een lange of een korte stookdag. Hoeveel ruimtetemperatuur verlaging wordt er bereikt bij het uitschakelen?
Of het nou gemiddeld binnen 20 graden is (lange stookdag) of 19 graden (korte stookdag) zou hooguit 7% verschil mogen uitmaken voor je warmteverlies/verbruik (stookgrens 18 graden, gemiddeld 3 graden buiten).
In je bericht staat een verschil van 30% minder verbruik...?
Mijn thermostaat staat tegenwoordig als volgt ingesteld:
Tijdens nachtverlaging: 18 graden
Tijdens aanwezigheid: 21 graden (dan wordt/is het tussen de 20 - 20.5 graden)
De 21 graden is echt de MAX, ik wil niet zweten in huis. Deze wordt vaker bereikt door zon dan de WP.
Hiervan zie ik graag meetdata.
Op de minuut zal het wellicht zo zijn maar ik zie over een uur bekeken dit "hoog vermogen draaien" niet terug.
Dit kan ook door mijn lage flow komen, verhoog ik mijn flow dan zie ik dat mijn WP een hoger aanvang vermogen heeft (elektrisch).
Goede opmerking, is tegenwoordig iets hoger geworden T2=32 (omdat ik de flow heb verlaagd)
Doe ik de temperatuur lager dan heb ik kans dat mijn huis te veel afkoelt.
Maar ik snap dat ik bij 24/7 dit opnieuw zou moet bekijken.
Ook dat, de radiatoren voelen nu nog tenminste (een beetje) warm.
Voor ons is dit dus fijn.