Opstelling waar ik aan denk:Domba schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:21:
[...]
Ik volg het niet helemaal.
Wat bedoel je met hygieneboiler, een zonne SWW-boiler met extra spiraal voor WP ondersteuning.
Met DWTW voor de ingang van (zonne) SWW-boiler en heb je de doorstromerverwarmer enkel als veiligheid of zo, als je alles wilt gebruiken wat je opnoemt.
Ik heb het nog niet bij de hand gehad, als ook dat me ontgaat waarom je een doorstromerverwarmer wilt gebruiken icm een (zonne) SWW-boiler, je beperkt de doorstroming voor bad of meerdere douches,
Als ook dat DWTW voor ingang SWW-boiler of op de koud water aanvoer, als er enkel een douche is, want een SWW-boiler is over algemeen warmer dan DWTW.
Combibuffers met hygienespiraal met enig oppervlak voor het spiraal beginnen bij 400ltr voor zover ik weet.
Maar ik heb geen idee hoe ik me dat moet voorstellen om daar ook nog 30-60 Heatpipes op aan te sluiten.
Heatpipes en WP/combibuffer zijn voornamelijk seizoen verschoven actief en dat is veel meer geschikt voor een echte SWW-boiler dan voor verwarmingsbuffer
• 300L hygiene buffer met 2 warmtewisselaars (misschien 400L als het me lukt een te vinden die door de deur van de bijkeuken past, bij sommige kun je de isolatie erop en af doen).
• Onderste spiraal: heatpipes
• Bovenste spiraal: warmtepomp
• DWTW op ingang 'grote' spiraal voor het SWW
• Doorstroomverwarmer: mocht het SWW water dan niet warm genoeg zijn, dan warm ik die daarmee opwarmen 45 graden. En dit geeft natuurlijk wat zekerheid op 'onbeperkt' warm water.
Dat is zover dan het SWW stuk. Ik gebruik het vat puur voor warmte opslag. Als ik dus in het voor en naseizoen 'overbodig' extra warmte heb (bijv vat op 80 graden), dan zou ik wat warmte kunnen gebruiken voor de vloerverwarming. Die zou ik dan kunnen aansluiten als open verdeler met een 3-weg klep ertussen (zodat ik genoeg warmte overlaat) en een mengventiel.
Ik vind persoonlijk een zonneboiler een mooi systeem en volgens mij benut je hem beter als je hem enigszins kan combineren voor cv-ondersteuning.
Wat zou jij dan aanraden @Domba? Is er iets heel onlogisch/onpraktisch aan bovenstaande opstelling?
Ik bedenk me nu inderdaad wel dat misschien de oppervlakten van de spiralen te klein zijn. Is dat het enige bezwaar aan bovenstaande opstelling of? Dus stel ik zou bovenstaande opstelling met 400l hebben, zijn er dan nog steeds bezwaren/verbeteringen? Moet bij 400l wel even berekenen of de betonnen vloer dat goed draagt