Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.823 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-07 09:06
Domba schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Ik volg het niet helemaal.
Wat bedoel je met hygieneboiler, een zonne SWW-boiler met extra spiraal voor WP ondersteuning.
Met DWTW voor de ingang van (zonne) SWW-boiler en heb je de doorstromerverwarmer enkel als veiligheid of zo, als je alles wilt gebruiken wat je opnoemt.
Ik heb het nog niet bij de hand gehad, als ook dat me ontgaat waarom je een doorstromerverwarmer wilt gebruiken icm een (zonne) SWW-boiler, je beperkt de doorstroming voor bad of meerdere douches,
Als ook dat DWTW voor ingang SWW-boiler of op de koud water aanvoer, als er enkel een douche is, want een SWW-boiler is over algemeen warmer dan DWTW.

Combibuffers met hygienespiraal met enig oppervlak voor het spiraal beginnen bij 400ltr voor zover ik weet.
Maar ik heb geen idee hoe ik me dat moet voorstellen om daar ook nog 30-60 Heatpipes op aan te sluiten.
Heatpipes en WP/combibuffer zijn voornamelijk seizoen verschoven actief en dat is veel meer geschikt voor een echte SWW-boiler dan voor verwarmingsbuffer
Opstelling waar ik aan denk:

• 300L hygiene buffer met 2 warmtewisselaars (misschien 400L als het me lukt een te vinden die door de deur van de bijkeuken past, bij sommige kun je de isolatie erop en af doen).
• Onderste spiraal: heatpipes
• Bovenste spiraal: warmtepomp
• DWTW op ingang 'grote' spiraal voor het SWW
• Doorstroomverwarmer: mocht het SWW water dan niet warm genoeg zijn, dan warm ik die daarmee opwarmen 45 graden. En dit geeft natuurlijk wat zekerheid op 'onbeperkt' warm water.

Dat is zover dan het SWW stuk. Ik gebruik het vat puur voor warmte opslag. Als ik dus in het voor en naseizoen 'overbodig' extra warmte heb (bijv vat op 80 graden), dan zou ik wat warmte kunnen gebruiken voor de vloerverwarming. Die zou ik dan kunnen aansluiten als open verdeler met een 3-weg klep ertussen (zodat ik genoeg warmte overlaat) en een mengventiel.

Ik vind persoonlijk een zonneboiler een mooi systeem en volgens mij benut je hem beter als je hem enigszins kan combineren voor cv-ondersteuning.

Wat zou jij dan aanraden @Domba? Is er iets heel onlogisch/onpraktisch aan bovenstaande opstelling?
Ik bedenk me nu inderdaad wel dat misschien de oppervlakten van de spiralen te klein zijn. Is dat het enige bezwaar aan bovenstaande opstelling of? Dus stel ik zou bovenstaande opstelling met 400l hebben, zijn er dan nog steeds bezwaren/verbeteringen? Moet bij 400l wel even berekenen of de betonnen vloer dat goed draagt O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

adnanoner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Deze begrijp ik niet. De DWTW warmt toch het aanvoerende koude water richting op? Zodat je minder aanvoer van warm water nodig hebt?

Niet dat deze eerst een rondje huis doet om met 3-4 graden warmteverlies bij de buffervat te komen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
kmf schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Deze begrijp ik niet. De DWTW warmt toch het aanvoerende koude water richting op? Zodat je minder aanvoer van warm water nodig hebt?

Niet dat deze eerst een rondje huis doet om met 3-4 graden warmteverlies bij de buffervat te komen?
Ja precies, dat bedoel ik idd. Hoofd koud water kraan -> DWTW -> 'invoer' van 'lauw' water in buffervat in plaats van koud -> water wordt opgewarmt door buffervat -> evt door doorstroomverwarmer als het te koud is -> warm water :)
@kmf Jij wilt toch ook heatpipes en hebt al een WP toch? Hoe wil je die aangesloten?

[ Voor 17% gewijzigd door adnanoner op 09-01-2018 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-09 08:03
Beginner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 07:49:
@peer In de gebruiksaanwijzing van de Elga lees ik de volgende voorwaarden voor het in/uitschakelen van de CV/ Elga:
1) Elga schakelt af wanneer de retourtemperatuur van het water hoger dan 45 oC wordt en de CV ketel het huis moeten verwarmen. Pas wanneer de warmtevraag weg valt, neemt de Elga het weer over. (dit zou je probleem kunnen veroorzaken als je aanvoertemperatuur van het CV water te laag gekozen is en je CV het huis dus maar net/net niet op temperatuur krijgt. Dan wordt de ruimtetempratuur niet bereikt).
2) De CV, die aan/uit gestuurd is gaat pas uit als de watertemperatuur hoger geworden is dan de ingestelde stooklijn op de Elga via de dipswitches. (dit zou jou probleem kunnen veroorzaken. Je kunt een andere stooklijn kiezen via de befaamde dipswitches of je aanvoertemperatuur van de ketel veranderen).

Punt 2 lijkt mij bij jou het probleem.

Ik heb mijn systeem hybride draaien (bij installatie had met dat uit gezet, kost te veel inregelwerk). Om beter gebruik te maken van je Elga, moet je toch goed kijken of je dat niet ook voor elkaar kunt krijgen door met beide pompen (de CV en de Elga) te spelen qua instellingen. (ik had de Elga pomp eens te verhoogd en toen merkte ik dat de retour van de CV licht ging oplopen en de aanvoer niet, als de CV bijstond. Kortom de CV pomp kreeg zijn water niet meer weggedrukt het systeem in. De Elga had er overigens geen last van.
@peer
Flowproblemen (een paar keer goed uitgetest, maar toch bij mij een terugkerend probleem)
Daarom draai ik niet in Duo-mode, het is of ELGA. of Hrketel. En dat lijkt nog zuiniger te zijn ook.
Logisch, want er wordt geen gas verspild doordat de Hrketel wordt weggedrukt bijvoorbeeld.
Deze methode draait bij mij goed en geen last van pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Is het logisch dat een defrost korter duurt / sneller gaat naarmate je Ta hoger is ? Lijkt me wel, want de benodigde energie voor een defrost halen uit water van 27 of 37 scheelt een hele grote slok op een borrel. De 27C variant heeft meer kans dat het voor de WP 'te lang' duurt om het zonder element af te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

adnanoner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:25:
[...]

Ja precies, dat bedoel ik idd. Hoofd koud water kraan -> DWTW -> 'invoer' van 'lauw' water in buffervat in plaats van koud -> water wordt opgewarmt door buffervat -> evt door doorstroomverwarmer als het te koud is -> warm water :)
@kmf Jij wilt toch ook heatpipes en hebt al een WP toch? Hoe wil je die aangesloten?
Nee, ik wil vlakke plaat collectoren. Deze zijn in de lage temperatuur range (<40C geloof ik) efficienter dan heatpipes.
Deze wil ik aangesloten hebben op de extra spiraal van mijn OEG 300liter buffervat met hygienespiraal.

Buffervat bevat dus CV-water. Bovenste (hygiene)spiraal is voor SWW tbv doorstroomverwarmer.
Onderste spiraal komen dus de collectoren.

*ik begrijp jouw flow niet helemaal nog steeds. Lijkt mij logischer: hoofd koudwater kraan->DWTW->koudwater van thermostaatkraan douche.
En parallel: Koud water->SWW spiraal->Doorstroomverwarmer->warmwater van thermostaatkraan douche.
Behalve natuurlijk als je buffervat binnen 2 meter van douche zit.

[ Voor 15% gewijzigd door kmf op 09-01-2018 11:47 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:21
adnanoner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:06:
[...]

Opstelling waar ik aan denk:

• 300L hygiene buffer met 2 warmtewisselaars (misschien 400L als het me lukt een te vinden die door de deur van de bijkeuken past, bij sommige kun je de isolatie erop en af doen).
• Onderste spiraal: heatpipes
• Bovenste spiraal: warmtepomp
• Doorstroomverwarmer: mocht het SWW water dan niet warm genoeg zijn, dan warm ik die daarmee opwarmen 45 graden. En dit geeft natuurlijk wat zekerheid op 'onbeperkt' warm water.

Dat is zover dan het SWW stuk. Ik gebruik het vat puur voor warmte opslag. Als ik dus in het voor en naseizoen 'overbodig' extra warmte heb (bijv vat op 80 graden), dan zou ik wat warmte kunnen gebruiken voor de vloerverwarming. Die zou ik dan kunnen aansluiten als open verdeler met een 3-weg klep ertussen (zodat ik genoeg warmte overlaat) en een mengventiel.

Ik vind persoonlijk een zonneboiler een mooi systeem en volgens mij benut je hem beter als je hem enigszins kan combineren voor cv-ondersteuning.

Wat zou jij dan aanraden @Domba? Is er iets heel onlogisch/onpraktisch aan bovenstaande opstelling?
Ik bedenk me nu inderdaad wel dat misschien de oppervlakten van de spiralen te klein zijn. Is dat het enige bezwaar aan bovenstaande opstelling of? Dus stel ik zou bovenstaande opstelling met 400l hebben, zijn er dan nog steeds bezwaren/verbeteringen? Moet bij 400l wel even berekenen of de betonnen vloer dat goed draagt O-) .
Ik volg het nog steeds niet geheel.
Als we het over een combibuffer met hygienespiraal hebben, dan heb je ook nog het buffer water zelf,
Wat doen we met het combibuffer water?
Die kan je als SWW-boiler op de WP aansluiten en het bovenste spiraal via een mixventiel en 2wegklep(afsluiter) als verwarming ondersteuning gebruiken, wanneer het uitkomt, waabij de WP normaal voor verwarming als direct aangesloten draait.
Dit vereist wel een externe sturing, wanneer je verwarmingsondersteuning gebruikt

Verwarmen met een WP via een spiraal, heeft al snel een nadeel als het oppervlakte van spiraal beperkt is en niet van koper, dat de Ta van WP veel hoger is dan het bufferwater, die "na ijlt" door de warmteverdracht en de verblijftijd in spiraal.
Het is niet bijzonder dat de retour Tr, na een stalen spiraal nog steeds 5-10C hoger is dan de buffertemperatuur
Voor een SWW-boiler is dat niet zo'n probleem, dan duurt het gewoon wat langer, maar voor verwarming wil je dat niet graag.
Als ook dat een WP in boiler mode eerder overweg kan met de hogere temperaturen dan in verwarmingsmode.

Een combibuffer van >80C aangesloten als verwarming geeft met een G-Pana mono eenvoudig een storing van de max temperatuurbeveiliging, maar niet als deze als boiler aangesloten is.

Ik heb zelf een 600ltr EHKSS en die is zonder isolatie 70cm

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:35
kmf schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Nee, ik wil vlakke plaat collectoren. Deze zijn in de lage temperatuur range (<40C geloof ik) efficienter dan heatpipes.
Deze wil ik aangesloten hebben op de extra spiraal van mijn OEG 300liter buffervat met hygienespiraal.

Buffervat bevat dus CV-water. Bovenste (hygiene)spiraal is voor SWW tbv doorstroomverwarmer.
Onderste spiraal komen dus de collectoren.

*ik begrijp jouw flow niet helemaal nog steeds. Lijkt mij logischer: hoofd koudwater kraan->DWTW->koudwater van thermostaatkraan douche.
En parallel: Koud water->SWW spiraal->Doorstroomverwarmer->warmwater van thermostaatkraan douche.
Een spiraal onder danwel boven is geen hygiëne spiraal. Die zit van boven tot onder en heeft vier keer zoveel oppervlakte dan gewone spiralen. Bij oeg zit die links en de gewone spiralen rechts aangesloten.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:22

peer

oeps

amarkest schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:38:
[...]

@peer
Flowproblemen (een paar keer goed uitgetest, maar toch bij mij een terugkerend probleem)
Daarom draai ik niet in Duo-mode, het is of ELGA. of Hrketel. En dat lijkt nog zuiniger te zijn ook.
Logisch, want er wordt geen gas verspild doordat de Hrketel wordt weggedrukt bijvoorbeeld.
Deze methode draait bij mij goed en geen last van pendelen.
Ik heb vanochtend de ta van mijn ketel verhoogd naar 55 graden, de elga stond toch in stand cv, na een uur nam hij het zelf weer over, dus toch een te lage temperatuur, ik had de cv juist op 45 graden ingesteld ivm die maximale tr die de elga gebruikt als setpoint.
Is dit iets wat met de nieuwste firmware aangepast kan worden? Want met 45 graden op de cv hield ik het huis ook mooi op temperatuur, zonder overshoot en vreemd pendelgedrag van de ketel, deze draaide ook heel mooi rustig.
het lijkt mij juist wenselijk dat de elga het weer overneemt zodra de buitentemperatuur iets stijgt, ongeacht of hij op dat moment warmte vraagt van de ketel

het is geen probleem, het is een uitdaging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

reneeke1970 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:21:
[...]

Een spiraal onder danwel boven is geen hygiëne spiraal. Die zit van boven tot onder en heeft vier keer zoveel oppervlakte dan gewone spiralen. Bij oeg zit die links en de gewone spiralen rechts aangesloten.
Je hebt gelijk. Even gespiekt op foto. Hygienespiraal is idd links en gaat van boven naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tomexergie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 10:08:
[...]

(9mm)waardoor het gas naar de condensor stroomt. Het gas heeft c.a 100x groter volume dan vloeistof en jaagt er doorheen. Misschien wordt uit praktische overwegingen dunne buis genomen omdat die beter buigt, maar dat gaat wel ten koste van de COP. Het warmteverlies kun je reduceren met goede isolatie, maar het drukverlies niet.
Nee, de leidingdiameter word geselecteerd op het vermogen. Een te grote diameter geeft een te lage snelheid van het gas, waardoor de olie niet rond gaat.
Geloof me, in de cop strijd is met de leidingdiameter geen rekening gehouden met gemak voor de monteurs.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
adnanoner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:19:
@LittleTycoon Heb je daar misschien wat meer info/ideeën over? Ik wil dus mijn zonnecollectoren laten meehelpen wanneer ze kunnen en wil dus mijn VV aansluiten. Nu zit ik dus in dubio hoe ik dat het best kan doen, gewoon als open verdeler, of een vat vinden met 3 spiralen in plaats va 2.
Je zult wel een mengventiel nodig hebben die het water in de zomer kan terugmengen tot gewenste Ta richting VV (aangestuurd vanuit WP regelaar, of ander vast begrensd). 3 wegklep is voor WP om te schakelen tussen SWW bereiding (aanvoer vanuit WP midden-boven buffervat) of VVV (aanvoer vanuit WP onder midden buffervat), in de winter alleen waarschijnlijk. Waar precies aanvoer aan te sluiten is afhankelijk van hoe je volume buffervat wil verdelen tussen SWW en VV. Werking via sensoren in buffervat en ingang vanuit heat pipes, gekoppeld aan regeling WP. Waar/hoeveel sensoren is afhankelijk van merk/model WP, ik weet niet welke WP je wil.

Risico is in de winter dat je VV dan warmte wegtrekt uit het SWW deel van het vat. Hoe hoog het risico voor jou is kan ik echt niet aangeven, hangt af hoe je afgiftesysteem in elkaar zit, warmteverlies van jouw specifieke situatie, regeling WP, etc. etc. Wat ik uit duitse fora haal is dat als er combi-buffers worden gebruikt dat dan de discussies vaak beginnen bij 800L (of meer), enerzijds om maximaal gebruik te maken van de zonnewarmte, anderzijds voor gelaagdheid/capaciteit SWW in de winter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
Oxellaar schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:50:
[...]

Nee, de leidingdiameter word geselecteerd op het vermogen. Een te grote diameter geeft een te lage snelheid van het gas, waardoor de olie niet rond gaat.
Geloof me, in de cop strijd is met de leidingdiameter geen rekening gehouden met gemak voor de monteurs.
Een goed argument, de olietransport. Ik zal toch de excel berekening opzoeken i.v.m de leidinglengte tussen bi/bu units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
peer schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:26:
[...]

Ik heb vanochtend de ta van mijn ketel verhoogd naar 55 graden, de elga stond toch in stand cv, na een uur nam hij het zelf weer over, dus toch een te lage temperatuur, ik had de cv juist op 45 graden ingesteld ivm die maximale tr die de elga gebruikt als setpoint.
Is dit iets wat met de nieuwste firmware aangepast kan worden? Want met 45 graden op de cv hield ik het huis ook mooi op temperatuur, zonder overshoot en vreemd pendelgedrag van de ketel, deze draaide ook heel mooi rustig.
het lijkt mij juist wenselijk dat de elga het weer overneemt zodra de buitentemperatuur iets stijgt, ongeacht of hij op dat moment warmte vraagt van de ketel
HR Ta max staat bij mij ook op 55c, wordt wel OT aangestuurd door ELGA.
stooklijnparameters voor min/maxTa bij Radiatoren Laag setting (alleen RadiatorenLaag dus) kun je met FW160 ook aanpassen, heb ik nog niet geprobeerd.

Ik draai sinds een maand met FW 160 (RAR, dus geen WAR of WAR/RAR)
Parameters om max Ta setting bij Radiatoren Laag kun je met FW160 ook aanpassen, heb ik nog niet geprobeerd.
ELGA heb ik op 0c begrenzing gezet. dus lager dan 0c stopt ie. (althans theoretisch, want ik heb 'm ook onder nul nog door zien draaien)
Hrketel heb ik op 2c gezet, dus vanaf 2c mag ie inspringen als de graad/minuten setting (15min bij mij) overschreden wordt.

verder kun je de Tr maximeren dmv een "2-traps raket":
-snel optoeren tot staat bij mij op Tr 30c
-verder optoeren/gelijkhouden staat bij mij op Tr34c

pomp staat op 1,3 rechtsom.

bij de temperaturen van de afgelopen dagen komt de Ta tot 40c bij deze setting.

snachts tegenwoordig op 19,8c en overdag/'s avonds tot 20,8/21c
-bij BT <2,5c schakelen 2x500w el.rad's in de uitbouwhoeken bij, divm condensvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:50
Dre schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 21:19:
[...]

Heat (links op het display) gaat knipperen gedurende de defrost.
Heater (rechts op het display) brand continue als je Ta en/of Tr te koud wordt tijdens de defrost. De Heater blijft aan, zelfs na de defrost, totdat Ta en/of Tr voldoende warm zijn.

Het verbaast me dat bij jou de niet aangesloten Backup Heater aangaat zonder storing. Er waren toch mensen waarbij de warmtepomp in storing viel zonder PS2 aangesloten :S
Schoot mij net te binnen om dat nog eens te bekijken bij een defrost.

Heat links op de AB gaat knipperen en rechts brand heater continue tijdens de defrost, duurt een minuut of 7/8. De Tr naar de wp zakt dan van 25gr heel even naar 23gr maar is na de defrost weer binnen enkele minuten op 25gr met een Dt3.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
kmf schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Yes bovenstaande flow bedoel ik uiteraard, ik had alleen het bufferstuk uitgelegd vandaar :)
Domba schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:14:
[...]

Ik volg het nog steeds niet geheel.
Als we het over een combibuffer met hygienespiraal hebben, dan heb je ook nog het buffer water zelf,
Wat doen we met het combibuffer water?
Die kan je als SWW-boiler op de WP aansluiten en het bovenste spiraal via een mixventiel en 2wegklep(afsluiter) als verwarming ondersteuning gebruiken, wanneer het uitkomt, waabij de WP normaal voor verwarming als direct aangesloten draait.
Dit vereist wel een externe sturing, wanneer je verwarmingsondersteuning gebruikt

Verwarmen met een WP via een spiraal, heeft al snel een nadeel als het oppervlakte van spiraal beperkt is en niet van koper, dat de Ta van WP veel hoger is dan het bufferwater, die "na ijlt" door de warmteverdracht en de verblijftijd in spiraal.
Het is niet bijzonder dat de retour Tr, na een stalen spiraal nog steeds 5-10C hoger is dan de buffertemperatuur
Voor een SWW-boiler is dat niet zo'n probleem, dan duurt het gewoon wat langer, maar voor verwarming wil je dat niet graag.
Als ook dat een WP in boiler mode eerder overweg kan met de hogere temperaturen dan in verwarmingsmode.

Een combibuffer van >80C aangesloten als verwarming geeft met een G-Pana mono eenvoudig een storing van de max temperatuurbeveiliging, maar niet als deze als boiler aangesloten is.

Ik heb zelf een 600ltr EHKSS en die is zonder isolatie 70cm
Mijn plan was om de VV rechtstreeks op het bufferwater aan te sluiten. Dus eigenlijk wat jij zegt maar dan andersom. De bovenste spiraal wordt dan gebruikt door de WP voor SWW. En dan sluit ik de vloerverwarming aan rechtstreeks op het bufferwater als open verdeler. Daarvoor zit dan een 3weg klep die bepaalt of het buffervat 'warm' genoeg is en daarna een mengventiel (met vast ingestelde temperatuur) die ervoor zorgt dat het water niet te warm de VV in gaat. De WP doet dan zonder buffer de VV.
In dit geval is het dan toch niet erg dat de WP niet zo snel zijn warmte kwijt kan of wel? (300l heeft meestal 1.2m2 oppervlak voor bovenste spiraal).

Maar jij zegt sluit de WP gewoon aan als open verdeler (en in de WP instellen als SWW boiler), en laat de retour VV (met een 3weg) door het bovenste spiraal lopen? Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van hierboven?
Verpest je de gelaagdheid dan niet te veel als je met de WP SWW aan het maken bent (wat je vaker doet dan CV-ondersteuning)?
Waar sluit je hem dan aan op het vat? Onderkant en bovenkant? Of onderkant en midden.
LittleTycoon schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 12:59:
[...]

Je zult wel een mengventiel nodig hebben die het water in de zomer kan terugmengen tot gewenste Ta richting VV (aangestuurd vanuit WP regelaar, of ander vast begrensd). 3 wegklep is voor WP om te schakelen tussen SWW bereiding (aanvoer vanuit WP midden-boven buffervat) of VVV (aanvoer vanuit WP onder midden buffervat), in de winter alleen waarschijnlijk. Waar precies aanvoer aan te sluiten is afhankelijk van hoe je volume buffervat wil verdelen tussen SWW en VV. Werking via sensoren in buffervat en ingang vanuit heat pipes, gekoppeld aan regeling WP. Waar/hoeveel sensoren is afhankelijk van merk/model WP, ik weet niet welke WP je wil.

Risico is in de winter dat je VV dan warmte wegtrekt uit het SWW deel van het vat. Hoe hoog het risico voor jou is kan ik echt niet aangeven, hangt af hoe je afgiftesysteem in elkaar zit, warmteverlies van jouw specifieke situatie, regeling WP, etc. etc. Wat ik uit duitse fora haal is dat als er combi-buffers worden gebruikt dat dan de discussies vaak beginnen bij 800L (of meer), enerzijds om maximaal gebruik te maken van de zonnewarmte, anderzijds voor gelaagdheid/capaciteit SWW in de winter
Ok als ik nu bovenstaande reacties lees kan ik beter niet voor CV-ondersteuning gaan maar eerder tijd/moeite steken in alles hotfill te krijgen en genoegen te nemen met dat ik met gratis warm water douche. Te weinig 'meerwaarde' ten op zichte van de toegevoegde complexiteit/rendement.
Of zie ik een optie over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 13:19:
[...]

-snel optoeren tot staat bij mij op Tr 30c
-verder optoeren/gelijkhouden staat bij mij op Tr34c

pomp staat op 1,3 rechtsom.

bij de temperaturen van de afgelopen dagen komt de Ta tot 40c bij deze setting.

snachts tegenwoordig op 19,8c en overdag/'s avonds tot 20,8/21c
-bij BT <2,5c schakelen 2x500w el.rad's in de uitbouwhoeken bij, divm condensvorming.
Een heel lage pompstand. Hoevel l/min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:35:
[...]

Een heel lage pompstand. Hoevel l/min?
stand 1 schijnt zo'n 900l/uur te zijn. Heb geen meter.Maar wel een Dt van 4-6c.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 19:10
amarkest schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 17:44:
[...]

Dat kun je toch niet standaard zeggen? Ik heb hem op stand 6 en een flow van 480 l/uur.
Jouw dT suggereert een lagere flow. Die van mij zit normaal op 3-4, met dus een zeer lage flow.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
adnanoner schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 16:35:
Mijn plan was om de VV rechtstreeks op het bufferwater aan te sluiten. Dus eigenlijk wat jij zegt maar dan andersom. De bovenste spiraal wordt dan gebruikt door de WP voor SWW. En dan sluit ik de vloerverwarming aan rechtstreeks op het bufferwater als open verdeler. Daarvoor zit dan een 3weg klep die bepaalt of het buffervat 'warm' genoeg is en daarna een mengventiel (met vast ingestelde temperatuur) die ervoor zorgt dat het water niet te warm de VV in gaat. De WP doet dan zonder buffer de VV.
In dit geval is het dan toch niet erg dat de WP niet zo snel zijn warmte kwijt kan of wel? (300l heeft meestal 1.2m2 oppervlak voor bovenste spiraal).

Maar jij zegt sluit de WP gewoon aan als open verdeler (en in de WP instellen als SWW boiler), en laat de retour VV (met een 3weg) door het bovenste spiraal lopen? Wat is het voordeel daarvan ten opzichte van hierboven?
Verpest je de gelaagdheid dan niet te veel als je met de WP SWW aan het maken bent (wat je vaker doet dan CV-ondersteuning)?
Waar sluit je hem dan aan op het vat? Onderkawarment en bovenkant? Of onderkant en midden.
Misschien kun je een blokschema uitwerken?

Want 30-60 heatpijps & 11,2kW WP voor een 100m2 redelijk geisoleerde woning , ik heb moeite om me daar een beeld van te vormen hoe je dat in goede banen wilt leiden en goed laten samen werken.

Een SHW112YAA zoals uit je eerdere posts op een 1,2m2 spiraal is niet bepaald een eerste keuze combinatie.
Als ook dat bij meeste combibuffers het hygienespiraal van boven tot geheel beneden loopt
Dan kan je wel onderin 20C en bovenin 60C hebben, maar wordt niet enkel hetbovenste deel benut maar iets boven het gemiddelde van gehele buffer omdat je een hygienespiraal gebruikt en niet enkel bovenste SWW water tapt.

Als ik samenvat, kom je eigenlijk uit op een vergelijkbare opzet als @jerh alleen dan met een lucht/water WP, maar die heeft wel een koperen Hellman buffer.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
[...]

Blijf het bijzonder vinden die standen. Hebben jullie nummers op de pomp staan en daadwerkelijk standen?

Hier een traploos instelbare Wilo, zonder nummering bij de draaiknop.
Alleen linksom of rechtsom keuze voor proportionele of constantedruk regeling.
Hij staat op constante druk op 1/3 ingesteld.

En een vaste stand heeft geen vaste flow.
Stand 1 zal ook geen 900l/h zijn waarschijnlijk.
Hier een flow van 780l/h en de pomp staat flink hoger dan 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
Oxellaar schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:09:
[...]

Blijf het bijzonder vinden die standen. Hebben jullie nummers op de pomp staan en daadwerkelijk standen?

Hier een traploos instelbare Wilo, zonder nummering bij de draaiknop.
Alleen linksom of rechtsom keuze voor proportionele of constantedruk regeling.
Hij staat op constante druk op 1/3 ingesteld.

En een vaste stand heeft geen vaste flow.
Stand 1 zal ook geen 900l/h zijn waarschijnlijk.
Hier een flow van 780l/h en de pomp staat flink hoger dan 1.
Op vol vermogen (1030watt ) met een delta t van 4 is toch prima ?
Als je wilt inregelen zonder flow meter.?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 09-01-2018 18:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
[...]

Dat kun je niet zeggen, de flow hangt ook af van de leidingweerstand van de CV. Maar je kunt er aan rekenen (afschatten) als je de dT weet. Q=flow*4,2*(Ta-Tr) dan Q is ongeveer COP*P(e) kW en de flow bereken je in kg/s. Wel doen al het een beetje constant draait, dus midden tussen de defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:16
Tomexergie schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:24:
[...]

Dat kun je niet zeggen, de flow hangt ook af van de leidingweerstand van de CV. Maar je kunt er aan rekenen (afschatten) als je de dT weet. Q=flow*4,2*(Ta-Tr) dan Q is ongeveer COP*P(e) kW en de flow bereken je in kg/s. Wel doen al het een beetje constant draait, dus midden tussen de defrosts.
Zou ook graag eens op deze manier een COP uitrekenen, maar heb gen idee van de flow. Het enige wat Wilo doet is volgens mij de druk constant houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Domba schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:03:
[...]

Want 30-60 heatpijps & 11,2kW WP voor een 100m2 redelijk geisoleerde woning , ik heb moeite om me een daar een beeld van te vormen hoe je dat in goede banen wilt leiden en goed laten samen werken.
.
Lijkt zware overkill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 11:29
Exigence schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 09:37:
[...]

[...]

Heren thanks voor de info _/-\o_ Na jullie informatie en nogmaals doornemen van de manual denk ik ook dat het goed gaat komen met de standaard PC-ARFHE _/-\o_ Alweer een stapje dichterbij :)

Qua schema's was ik op zoek naar hydraulische en elektrische schema's, maar jullie installatie zal heel anders worden dan de mijne begrijp ik :)

@Timmetjuh begrijp dat jij ook een Hitachi hebt? Wat zijn jouw ervaringen en wat is jouw opstelling?
Die staat nog ergens in Engeland dus ik kan er nog niet zoveel over vertellen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
Timmetjuh schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:30:
[...]

Die staat nog ergens in Engeland dus ik kan er nog niet zoveel over vertellen ;)
Spannend ;-)

Waarom heb je gekozen voor Hitachi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:57
Even een vraagje n.a.v. de situatie bij mijn ouders thuis. Hun Nefit ketel van 13 jaar oud heeft behoorlijk last van F2-226 en U2 storingen en hun vaste installateur (Remeha dealer die de ketel niet heeft geplaatst) komt niet veel verder dan het roepen van 'Ach, het is ook een Nefit' en stuurt duidelijk aan op het vervangen van de ketel (ongetwijfeld door een Remeha).

Mijn ouders hebben echter bij mij de Elga zien draaien en vinden een wp ook wel interessant. Ik ben dan ook benieuwd of jullie denken dat in hun situatie een wp voor cv en sww een optie zou zijn. Situatie is als volgt:

- Goed geïsoleerd huis uit de jaren '70. Spouwisolatie, dakisolatie (zoldervloer) en pas alle kozijnen vervangen door kunstof met hr++.
- Traditionele radiatoren, maar ze hebben het nooit warmer dan een graad of 18.
- Zonnepanelen met overschot, hun energierekening bestaat uit gas, en nog wel wat ruimte voor meer panelen.
- Gasverbruik van iets van 800 kuub per jaar, incl. sww en koken.

Mijn gevoel zegt me dat je die 800 kuub (even afgezien van het koken) prima met een wp zou moeten kunnen doen. Klopt dat gevoel en zou ik dan aan een Loria of een ander type moeten denken?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vreemd dat de nieuwe Pana WH-MDC05H3E5 gezien wordt op de nieuwe apparatenlijst voor de ISDE als een 4 Kw pomp met 1700 subsidie terwijl het toch een 5 Kw pomp zou moeten zijn. Geldt ook voor de 7 en 9 minus 1 dus??

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:41:
Even een vraagje n.a.v. de situatie bij mijn ouders thuis. Hun Nefit ketel van 13 jaar oud heeft behoorlijk last van F2-226 en U2 storingen en hun vaste installateur (Remeha dealer die de ketel niet heeft geplaatst) komt niet veel verder dan het roepen van 'Ach, het is ook een Nefit' en stuurt duidelijk aan op het vervangen van de ketel (ongetwijfeld door een Remeha).

Mijn ouders hebben echter bij mij de Elga zien draaien en vinden een wp ook wel interessant. Ik ben dan ook benieuwd of jullie denken dat in hun situatie een wp voor cv en sww een optie zou zijn. Situatie is als volgt:

- Goed geïsoleerd huis uit de jaren '70. Spouwisolatie, dakisolatie (zoldervloer) en pas alle kozijnen vervangen door kunstof met hr++.
- Traditionele radiatoren, maar ze hebben het nooit warmer dan een graad of 18.
- Zonnepanelen met overschot, hun energierekening bestaat uit gas, en nog wel wat ruimte voor meer panelen.
- Gasverbruik van iets van 800 kuub per jaar, incl. sww en koken.

Mijn gevoel zegt me dat je die 800 kuub (even afgezien van het koken) prima met een wp zou moeten kunnen doen. Klopt dat gevoel en zou ik dan aan een Loria of een ander type moeten denken?
Dat gevoel heb ik ook, maar je moet wel even kritisch kijken naar hun stookgedrag. Als ze het nooit warmer dan 18˚C hebben, zullen ze vast ook nog eens flink nachtverlagen? Maar dan nog: lijkt me goed kunnen. Weet je al minimale aanvoer-T om warm te krijgen?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:03:
[...]

Dat gevoel heb ik ook, maar je moet wel even kritisch kijken naar hun stookgedrag. Als ze het nooit warmer dan 18˚C hebben, zullen ze vast ook nog eens flink nachtverlagen? Maar dan nog: lijkt me goed kunnen. Weet je al minimale aanvoer-T om warm te krijgen?
Ja, 's nachts gaat de verwarming terug naar een graad of 12, dus er wordt flink verlaagd. Zal ook flink wennen zijn aan het idee dat je niet of nauwelijks nachtverlaging toe moet passen met een wp. Minimale aanvoer-T weet ik nog niet, ben er vandaag op ingesprongen toen de ketel weer in storing vloog...

Hoe zou ik die minimale aanvoer-T het beste kunnen bepalen? Gewoon de cv water temperatuur naar beneden en kijken wat er gebeurt? En dan gaan richting een aanvoer-T van 42 oid?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Aziraphale schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:09:
[...]

Ja, 's nachts gaat de verwarming terug naar een graad of 12, dus er wordt flink verlaagd. Zal ook flink wennen zijn aan het idee dat je niet of nauwelijks nachtverlaging toe moet passen met een wp. Minimale aanvoer-T weet ik nog niet, ben er vandaag op ingesprongen toen de ketel weer in storing vloog...

Hoe zou ik die minimale aanvoer-T het beste kunnen bepalen? Gewoon de cv water temperatuur naar beneden en kijken wat er gebeurt? En dan gaan richting een aanvoer-T van 42 oid?
Ja, zet hem in stapjes van 5 graden naar beneden. Maar, omdat ze straks niet meer extreem kunnen nachtverlagen moet je testen zonder of met geringe nachtverlaging. En ik zou er voor zorgen dat je in ieder geval rond het nulpunt hebt getest, voor je conclusies trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:17:
[...]

Ja, zet hem in stapjes van 5 graden naar beneden. Maar, omdat ze straks niet meer extreem kunnen nachtverlagen moet je testen zonder of met geringe nachtverlaging. En ik zou er voor zorgen dat je in ieder geval rond het nulpunt hebt getest, voor je conclusies trekt.
Ga ik proberen, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Hopelijk houdt die Nefit het nog een tijdje uit :-) Succes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:18:
[...]

Hopelijk houdt die Nefit het nog een tijdje uit :-) Succes.
Dat hoop ik ook... Het is nu net een #Elgahybernation: Doe een reset en hij hobbelt weer verder. :)

Mijn broertje heeft het wat dat betreft minder getroffen (de familie is niet echt gelukkig qua cv momenteel): Warmtewisselaar in zijn Intergas lekt, dus die mag niet meer aan en hij zit in de kou...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmetjuh
  • Laatst online: 15-09 11:29
Guido87 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 19:53:
[...]

Spannend ;-)

Waarom heb je gekozen voor Hitachi?
Ik heb een aantal opties overwogen. Uiteindelijk stond ik op het punt om een 12 kW Panasonic monoblock te kopen maar las hier ik op het forum over de Hitachi. Die leek qua prijs/kwaliteitverhouding toch wat beter dus heb kik die besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@Aziraphale deze nefit storingen duiden op onvoldoende waterstroming,lucht in cv, te lage druk. Als je dit niet op orde hebt, kun je het met een warmtepomp zeker schudden, is nog kritischer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Aziraphale schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:41:
Altijd jammer dit.... Ik zou een andere installateur bellen, één die verstand heeft van cv ketels en niet vast zit aan één merk. Want, is hij langs geweest en heeft hij het opgelost?
Of alleen een offerte ingediend
Als die monteur zijn auto een keer niet start vanwege een slechte accu, dan koop hij toch niet direct een nieuwe?

Storing 2F xxx en U2 duiden vaak op een afwijking tussen twee sensoren. (Ik denk een Nefit Smartline?)
Aanvoer (bisensor) en retoursensor laten vervangen, kosten samen ongeveer €50.
Hoogstwaarschijnlijk ben je dan van de storing af.

En nee, dit is niet offtopic. Ik geef deze mensen zo meer tijd om rustig de juiste wp uit te kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Domba schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 18:03:
[...]

Want 30-60 heatpijps & 11,2kW WP voor een 100m2 redelijk geisoleerde woning , ik heb moeite om me daar een beeld van te vormen hoe je dat in goede banen wilt leiden en goed laten samen werken.

Een SHW112YAA zoals uit je eerdere posts op een 1,2m2 spiraal is niet bepaald een eerste keuze combinatie.
Als ook dat bij meeste combibuffers het hygienespiraal van boven tot geheel beneden loopt
Dan kan je wel onderin 20C en bovenin 60C hebben, maar wordt niet enkel hetbovenste deel benut maar iets boven het gemiddelde van gehele buffer omdat je een hygienespiraal gebruikt en niet enkel bovenste SWW water tapt.

Als ik samenvat, kom je eigenlijk uit op een vergelijkbare opzet als @jerh alleen dan met een lucht/water WP, maar die heeft wel een koperen Hellman buffer.
Thanks voor de hulp en vragen!!

Ik kom er inderdaad niet lekker uit zonder al te veel complexiteit (lees veel 3-weg kleppen). Het liefst heb ik eigenlijk de nieuwe PUHZ-SW75YAA (moduleert tot 2.9kW) maar die hebben ze in Spanje helaas niet. De nieuwe SHW112YAA moduleert echter wel tot laag (3.4kW, even laag als alle de SHW80, SW100) dus vandaar dat ik overdimensioneer. Ik wacht echter nog wel even met aanschaffen dus misschien dat ze tegen die tijd wel de SW75YAA hebben.

Ik post wel even het schema tot waar ik vastloop. Ik heb het schema nu aangesloten zonder CV ondersteuning. Ik kom er nu idd niet uit hoe ik 'voorkom' dat er teveel SWW wordt gepakt. Heeft iemand een idee hoe ik toch CV ondersteuning kan bereiken? Of moet ik dat gewoon niet willen :+

Mocht ik besluiten om de buffer niet in te zetten voor CV ondersteuning. Hoe raden jullie dan aan dat ik de WP aansluit? Zoals onderstaande schema?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/kmKZ0n2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Oxellaar schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 21:57:
[...]

Altijd jammer dit.... Ik zou een andere installateur bellen, één die verstand heeft van cv ketels en niet vast zit aan één merk. Want, is hij langs geweest en heeft hij het opgelost?
Of alleen een offerte ingediend
Als die monteur zijn auto een keer niet start vanwege een slechte accu, dan koop hij toch niet direct een nieuwe?

Storing 2F xxx en U2 duiden vaak op een afwijking tussen twee sensoren. (Ik denk een Nefit Smartline?)
Aanvoer (bisensor) en retoursensor laten vervangen, kosten samen ongeveer €50.
Hoogstwaarschijnlijk ben je dan van de storing af.

En nee, dit is niet offtopic. Ik geef deze mensen zo meer tijd om rustig de juiste wp uit te kiezen ;)
Het is inderdaad een Smartline en de installateur is al een paar keer geweest, maar doet niet meer dan de computer er aan hangen. Oh, en hij heeft de douchekop uit elkaar gehaald, want het zou door te weinig stroming door de douchekop komen...

Zal ze iig adviseren om een andere installateur te laten komen en dan te kijken naar een die wel Nefit snapt. Die zijn hier alleen niet heel dik gezaaid. Er zit er een in de buurt, maar die heeft mijn badkamer geïnstalleerd en heb ik uit moeten leggen dat water niet spontaan rechtsaf de vloerverwarming in gaat als het ook rechtdoor naar beneden richting ketel kan. Ik verzin dit niet. Die komt er dus nooit weer in.

En we gaan uiteraard testen of een wp geschikt is! Thanks! :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@Aziraphale Dat is nu het erge aan veel installateurs. Ze snappen gewoon niet hoe een ketel werkt.
Iedere ketel heeft deze sensoren en allemaal kunnen ze deze storingen geven. Dat heeft niets met een specifiek merk te maken.

Als zulke figuren ooit nog warmtepompen moeten gaan plaatsen en service-en.......

@adnanoner uhm...mijn Malewarebites blokt je afbeelding op Cubeupload...

[ Voor 11% gewijzigd door Oxellaar op 09-01-2018 22:13 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Bram-Bos
@Oxellaar: mag ik van de gelegenheid gebruik maken om jou eens uitbundig te prijzen om het feit dat je én deskundig bent én je vrije tijd besteedt om ons allemaal wijzer te maken. Dat is bijzonder!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dylantje2
  • Laatst online: 21-09 18:31

Dylantje2

sorry Bricklayere here :-)

Carboy54 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 20:54:
Vreemd dat de nieuwe Pana WH-MDC05H3E5 gezien wordt op de nieuwe apparatenlijst voor de ISDE als een 4 Kw pomp met 1700 subsidie terwijl het toch een 5 Kw pomp zou moeten zijn. Geldt ook voor de 7 en 9 minus 1 dus??
Daarom is er ook €100 van de subsidie af...??
Misschien eens contact met pana opnemen hierover??

zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lurge
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Lurge

ActueleWind

Dylantje2 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:25:
[...]

Daarom is er ook €100 van de subsidie af...??
Misschien eens contact met pana opnemen hierover??
Of nog snel bestellen en installeren voor 1 februari 😄

ActueleWind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
Oxellaar schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:12:
@adnanoner uhm...mijn Malewarebites blokt je afbeelding op Cubeupload...
Thanks op imgur gezet inmiddels (helaas geen 3rd party linking): https://imgur.com/a/sdwSh

[ Voor 5% gewijzigd door adnanoner op 09-01-2018 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 22:14:
@Oxellaar: mag ik van de gelegenheid gebruik maken om jou eens uitbundig te prijzen om het feit dat je én deskundig bent én je vrije tijd besteedt om ons allemaal wijzer te maken. Dat is bijzonder!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
+1 en ook dank namens mijn ouders, die hier morgen direct werk van gaan maken! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Jan Treur schreef op donderdag 28 december 2017 @ 04:52:
[...]

Probeer eens uit of het appartement warm blijft als je het CV water op 45 graden zet en continu op verwarmen (en dus geen nachtverlaging toepast). Dan kun je zien of je huidige isolatie plus je radiatoren voldoende zijn voor een warmtepomp. Beter is natuurlijk sowieso om ook je isolatie waar mogelijk te verbeteren.

Mocht deze test niet helemaal slagen, dan kun je er voor kiezen om een paar van de radiatoren op de belangrijkste plaatsen te vervangen door laagtemperatuur Jaga convectoren (goedkoop via Marktplaats).
Ik zit eens te kijken naar die Jaga convectoren, maar met Ta/Tr van 35/30 blijft er maar bar weinig over vam het oorspronkelijke vermogen. Ze specificeren het vermogen bij die temperatuur zelfs alleen bij toepassing van DBE.

Afbeeldingslocatie: https://s9.postimg.org/n08nbih73/jaga.jpg
Zie http://www.jagapro.nl/sit...oduct/downloads/Tempo.pdf

Heb je bij zulke warmtepomp temperaturen dan echt een Jaga met Twin-DBE (=duur) nodig?

Als ik de uitleg van Jaga lees zijn die radiatoren vooral snel in staat om warmte af te geven. Dat lijkt mij bij een warmtepomp waar je geen nachtverlaging toepast niet erg belangrijk omdat je de temperatuur juist redelijk constant wilt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:24:
[...]

Ik zit eens te kijken naar die Jaga convectoren, maar met Ta/Tr van 35/30 blijft er maar bar weinig over vam het oorspronkelijke vermogen. Ze specificeren het vermogen bij die temperatuur zelfs alleen bij toepassing van DBE.

[afbeelding]
Zie http://www.jagapro.nl/sit...oduct/downloads/Tempo.pdf

Heb je bij zulke warmtepomp temperaturen dan echt een Jaga met Twin-DBE (=duur) nodig?

Als ik de uitleg van Jaga lees zijn die radiatoren vooral snel in staat om warmte af te geven. Dat lijkt mij bij een warmtepomp waar je geen nachtverlaging toepast niet erg belangrijk omdat je de temperatuur juist redelijk constant wilt houden?
Nee als je nadenkt, is snel opwarmen inderdaad van geen enkel belang. Afgifte wordt bepaald door gemiddelde temperatuur van een radiator, (Ta+Tr)/2, t.o.v. de heersende ruimteT. Affgifte kun je met alle radiatoren verhogen door ventilatoren te gebruiken, ze geforceerd te koelen.
EDIT:
Door de fans verhoog je de anders, door de kleinte temperatuurverschillen v.d. radiator t.o.v. de binnenT, zeer beperkte convectie.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2018 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
zat in die Heating capacity table te kijken van die panasonic's
bij de bi-bloc's h generatie 7 kw versie. daar staan in de tabel geen waarden bij aanvoerwater van 30 graden.
dit begint pas bij 35.

wat is de minimale aanvoer temperatuur van die H-generatie bi blok en dan vooral die kleine modellen...?
5/7kw... aangezien ik voor mijn huis daar ergens uit ga komen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Guido87 schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:31:
zat in die Heating capacity table te kijken van die panasonic's
bij de bi-bloc's h generatie 7 kw versie. daar staan in de tabel geen waarden bij aanvoerwater van 30 graden.
dit begint pas bij 35.

wat is de minimale aanvoer temperatuur van die H-generatie bi blok en dan vooral die kleine modellen...?
5/7kw... aangezien ik voor mijn huis daar ergens uit ga komen denk ik.
De instellingen voor WC07H direct of met compensatiecurve vanaf 20C als "high temperature" UIT staat en max tot 55C
Staat high temperature wel AAN dan 25C-65C mits backup ook geactiveerd is en zonder backup actief vanaf 35C-65C.
Is een WP meer voor radiatoren, misschien dat iemand hier ervaring heeft icm vloerverwarming.

Voor WC05H zouden er wel waarden in heating table moeten staan voor 30C, is een anders begrensde WC03H (die 3,2kW doet tot Ta 50C ongeacht de buitentemperatuur van +25 tot -15C) Tb<2 4,3kW | Tb>6 5,1kW of nu de Ta 30C of 40C is.

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 10-01-2018 01:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Domba schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 01:44:
[...]

De instellingen voor WC07H direct of met compensatiecurve vanaf 20C als "high temperature" UIT staat en max tot 55C
Staat high temperature wel AAN dan 25C-65C mits backup ook geactiveerd is en zonder backup actief vanaf 35C-65C.
Is een WP meer voor radiatoren, misschien dat iemand hier ervaring heeft icm vloerverwarming.

Voor WC05H zouden er wel waarden in heating table moeten staan voor 30C, is een anders begrensde WC03H (die 3,2kW doet tot Ta 50C ongeacht de buitentemperatuur van +25 tot -15C) Tb<2 4,3kW | Tb>6 5,1kW of nu de Ta 30C of 40C is.
Oké je weet veel van die Panasonic.
Is er een site of iets waar je kloppende info kunt vinden? Volgens mij zitten er veel fouten in de datasheets...
Ik ben bang dat 5kw te klein is voor mij. Dan moet ik dus naar 7...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
Guido87 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 02:06:
[...]
Oké je weet veel van die Panasonic.
Is er een site of iets waar je kloppende info kunt vinden? Volgens mij zitten er veel fouten in de datasheets...
Ik ben bang dat 5kw te klein is voor mij. Dan moet ik dus naar 7...
Niet dat ik zo weet,
Ben zelf Pana gebruiker, maar heb een beetje moeite met de gekunstelde H-serie, 1 model waar 2 varianten van gemaakt zijn voor een indrukwekkende line-up voor de PR en grotere getallen, terwijl je eigenlijk gewoon ook bij -10C warm wilt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Domba schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 02:13:
[...]

Niet dat ik zo weet,
Ben zelf Pana gebruiker, maar heb een beetje moeite met de gekunstelde H-serie, 1 model waar 2 varianten van gemaakt zijn voor een indrukwekkende line-up voor de PR en grotere getallen, terwijl je eigenlijk gewoon ook bij -10C warm wilt zitten.
De software begrenzing bedoel Je?
Jij hebt de 6kw, warom? Ik dacht dat die geisha als beste de 5 is?

Het is wel lastig allemaal zeg 8)7
Ik heb toch meer voorkeur voor de split.
Die mono is nog best bakbeest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
Guido87 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 02:19:
[...]

De software begrenzing bedoel Je?
Jij hebt de 6kw, warom? Ik dacht dat die geisha als beste de 5 is?

Het is wel lastig allemaal zeg 8)7
Ik heb toch meer voorkeur voor de split.
Die mono is nog best bakbeest...
De 5kW heeft een fractie betere COP specs, maar de 6kW is ongeveer gelijk en zou een betere SCOP hebben volgens aangeleverde data voor Engeland.
In 2016 was de 6kW, zelf nog een paar honderd euro goedkoper dan 5kW die de Duitsers al Geisha noemde en ik van een aan/uit 12kW WP kwam, die ik niet ingepast kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Treur
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 24-04-2024
Wolly schreef op dinsdag 9 januari 2018 @ 23:24:
....

Bij mij en vele anderen werkt het prima met Jaga convectoren (in mijn woonkamer zonder DBE). Je kunt dat ook met radiatoren, maar die moeten dan wel een stukje groter zijn. Je kunt het altijd eerst proberen met bestaande radiatoren bij 40 graden.

[ Voor 6% gewijzigd door Jan Treur op 10-01-2018 05:01 ]

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17-09 13:40
@peer Als de hogere aanvoertemperatuur van je CV de problemen oplost dan hebben we nu het probleem te pakken. Als je graag een lagere aanvoertemperatuur van je CV wilt kunnen gebruiken, dan moet je dus de dipswitches gaan aanpassen, want dat betekent dat je je CV, via de Elga, nu te hoog hebt ingesteld. Dus ik zou gaan voor: stooklijn A3 on en A1 on, of misschien wel zelfs A3 on en A1 off. Bekijk ook even de grafiek Aanvoertemperatuur versus Buitentemperatuur in de handleiding die de Elga alleen gebruikt in geval van Aan/Uit sturing van de ketel. In geval van Opentherm aansturing kijkt de Elga voor zo ver ik begrijp niets met de dipswitches A1 en A3.
Ik weet niet of het ook kan via P75 en P76, want daar staat bij RAD-LAAG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Tijdje niet meer hier geweest maar inmiddels draait de Pana 5kw al een tijd bij ons. Helaas heeft hij zoals verwacht te weinig capaciteit: Hij krijgt het water niet op de gewenste temperatuur. Dit was al te verwachten maar ik heb hem meer aangeschaft als probeersel en test object om eens te kijken hoe het werkt.

Nu wil ik dus graag de stap maken naar een zwaardere versie, een 3 fase kabel ligt inmiddels dus ik kan eigenlijk alle capaciteiten wel aan. Per 1 februari a.s. gaan een aantal subsidie bedragen weer omlaag dus ik wil wellicht daar voor nog een nieuwe wp aankopen. Wat is momenteel het beste aanbod in Europa voor een L/W WP in de range 11-15 Kw? De Yutaki bij Coppack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21-09 22:34
1 maand logging met 3 warmtepompen zit er op. 545kWh en 446 graaddagen (Gilze Rijen).

Komt neer op circa 1,22kWh/graaddag.

Voorheen was het verbruik circa 52GJ aan stadsverwarming; 1750 a 1800 m2 aan aardgas equivalent.

Wat is de ervaring van anderen? Uitgaande van 2800 graaddagen op jaarbasis zou dat neerkomen op zo'n 3400kWh. Inclusief SWW.

Redelijk dicht in de buurt van de theoretische 'aantal m3 gas x 2'. 1775 x 2 = 3550kWh.

[ Voor 26% gewijzigd door Noord27 op 10-01-2018 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
De meningen verschillen en ik weet dat de vraag hier niet meer zo gewaardeerd word.. maar kan ik nu nog straffeloos de G serie panasoinc bestellen en voor 31-1 de subsidie aanvragen. Uitgaande dat ik deze zelf geinstalleerd heb voor die datum? Het gaat toch om 2300 euro subsidie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Markprinsen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:17:
Tijdje niet meer hier geweest maar inmiddels draait de Pana 5kw al een tijd bij ons. Helaas heeft hij zoals verwacht te weinig capaciteit: Hij krijgt het water niet op de gewenste temperatuur. Dit was al te verwachten maar ik heb hem meer aangeschaft als probeersel en test object om eens te kijken hoe het werkt.

Nu wil ik dus graag de stap maken naar een zwaardere versie, een 3 fase kabel ligt inmiddels dus ik kan eigenlijk alle capaciteiten wel aan. Per 1 februari a.s. gaan een aantal subsidie bedragen weer omlaag dus ik wil wellicht daar voor nog een nieuwe wp aankopen. Wat is momenteel het beste aanbod in Europa voor een L/W WP in de range 11-15 Kw? De Yutaki bij Coppack?
Hoe komt het dat je te weinig capaciteit hebt?
Hoeveel m2 verwarm je? SWW ERBIJ?

Mitsubishi niks? Nieuwste zubadan? 11.2kw. Bij instaldorate Spanje?
Is 3 fase. Puhz-shw11.2yaa volgens mij.
Nieuwe zwarte omkasting.

9 Panasonic tcap 3 fase te licht? Komt ook als een van beate uit de tests.... alleen een unit met 2 fans....

Grotere heb ik heen verstand van. Dan zal het wel Hitachi worden dan denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Ik verwarm een huis van 1000 kuub. Hiervan ca. 80m2 vloer verwarming en de rest gewoon radiatoren. Bij dit soort dagen komt mijn stook temperatuur niet boven de 28 graden uit terwijl mijn stooklijn (veel) hoger staat ingesteld.

Overigens zijn 2 fans (en dus hoog) geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Zo het werd een latertje gisteren maar de ketel is eruit en de Pana staat nu te draaien. Helaas bleek de doorstroomverwarmer DOA te zijn dus zit ik nu even zonder warm water.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-09 18:41
Guido87 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:29:
[...]

Hoe komt het dat je te weinig capaciteit hebt?
Hoeveel m2 verwarm je? SWW ERBIJ?

Mitsubishi niks? Nieuwste zubadan? 11.2kw. Bij instaldorate Spanje?
Is 3 fase. Puhz-shw11.2yaa volgens mij.
Nieuwe zwarte omkasting.

9 Panasonic tcap 3 fase te licht? Komt ook als een van beate uit de tests.... alleen een unit met 2 fans....

Grotere heb ik heen verstand van. Dan zal het wel Hitachi worden dan denk ik...
Ik kan die website / pomp niet vinden. Heb je wat meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Nu wil ik dus graag de stap maken naar een zwaardere versie, een 3 fase kabel ligt inmiddels dus ik kan eigenlijk alle capaciteiten wel aan.
Wat is de gewenste temperatuur? En hoeveel haalt ie nu?

(ik neem aan dat je ook een echte 3-fase aansluiting heb. Enkel een 3 fase kabel aanleggen is natuurlijk niet helemaal voldoende ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
kmf schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:41:
[...]

Wat is de gewenste temperatuur? En hoeveel haalt ie nu?

(ik neem aan dat je ook een echte 3-fase aansluiting heb. Enkel een 3 fase kabel aanleggen is natuurlijk niet helemaal voldoende ;) )
Volgens mij 38 graden, haalt net aan 28.

En ja, ik heb 3x25A hoofd aansluiting ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Markprinsen schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:42:
[...]

Volgens mij 38 graden, haalt net aan 28.

En ja, ik heb 3x25A hoofd aansluiting ;)
28graden is onvoldoende om je huis te verwarmen?

Momenteel ben ik bezig met de koelfase van het opstookprotocol en wordt de vloerverwarming gevoed met 25graden water. Toch is dit voldoende gebleken om de temperatuur omhoog te krijgen en vast te houden. (heel mooi voor de COP, maar de doorstroomverwarmer heeft moeite om van 25C->45C te verwarmen, dus uiteindelijk zal ik gaan voor 30C denk ik)

Heeft jouw VVW misschien onvoldoende capaciteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Nee hoor, ik heb gewoon een oud hok (1936) wel met na isolatie in de spouw en HR++ glas maar ik heb gewoon wat hogere temperaturen nodig. Overigens geen probleem want ik heb 7000Wp liggen aan PV opbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
jantje112 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:37:
[...]

Ik kan die website / pomp niet vinden. Heb je wat meer info?
https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
Nieuwe model is de vAA of YAA.
Afbeelding is oude model. Even googlen!
7.5 10 8 en 11.2 kw. 7.5 nog niet leverbaar in nieuwe model. Je krijgt oude. Units van nieuwe allemaal even groot 1 fan. Vooral stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
kmf schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:48:
[...]

28graden is onvoldoende om je huis te verwarmen?

Momenteel ben ik bezig met de koelfase van het opstookprotocol en wordt de vloerverwarming gevoed met 25graden water. Toch is dit voldoende gebleken om de temperatuur omhoog te krijgen en vast te houden. (heel mooi voor de COP, maar de doorstroomverwarmer heeft moeite om van 25C->45C te verwarmen, dus uiteindelijk zal ik gaan voor 30C denk ik)

Heeft jouw VVW misschien onvoldoende capaciteit?
Jij heb hygienespiraal door het cv buffervat zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Guido87 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:37:
[...]

Jij heb hygienespiraal door het cv buffervat zeker?
ja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bram-Bos
Werd net gebeld door Techneco over #elgahybernation. Ze zijn er kennelijk druk mee bezig en proberen in de testopstelling het probleem te reproduceren, maar dat lukt ze nog niet. Goed om te weten dat ze ermee bezig zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:52:
Werd net gebeld door Techneco over #elgahybernation. Ze zijn er kennelijk druk mee bezig en proberen in de testopstelling het probleem te reproduceren, maar dat lukt ze nog niet. Goed om te weten dat ze ermee bezig zijn!
Goed bericht, maar dat is het probleem van een softwarefout. Je moet de omstandigheden creeren waarbij hij optreedt. Ik heb de indruk dat Tb<4 een rol speelt. Ik zou het stroomdiagram van de Elga wel eens willen zien.
Het kan ook in de Toshiba printplaat zitten, die meet de Tb en stuurt de inverter aan. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Kloppen mijn berekeningen een beetje?

Bij gas
2500m3 gas * 0.58 = 1450 euro + 0,99 (vaste leveringskosten per maand) *12 + 168,80 (netbeheerskosten/vastrecht) = 1630 euro per jaar.

bij stroom
2500*8=20.000kWh. 20.000kWh/4 (cop) = 5000kWh * 0.185 = 925 + 0,99 (vaste leveringskosten per maand) *12 + 225.5 (netbeheerskosten/vastrecht) = 1162 euro per jaar.

[ Voor 83% gewijzigd door kmf op 10-01-2018 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
De mannen zijn goed bezig

@mkleinman
Hebben ze al wat gevonden?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramon_1984 op 10-01-2018 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:01:
[...]

Goed bericht, maar dat is het probleem van een softwarefout. Je moet de omstandigheden creeren waarbij hij optreedt. Ik heb de indruk dat Tb<4 een rol speelt. Ik zou het stroomdiagram van de Elga wel eens willen zien.
Het kan ook in de Toshiba printplaat zitten, die meet de Tb en stuurt de inverter aan. Ik ben benieuwd.
Ze hebben kennelijk een klimaatkamer/ testruimte waarin ze diverse omstandigheden kunnen simuleren.
Ik heb ook sterk het gevoel dat het optreedt bij lage Tb (<5 wat mij betreft). Mijn hypothese van een te koude retour (na langere stilstand) die een soort veiligheidsstandje triggert in de Toshiba heb ik gedeeld met Techneco. Zij dachten dat de diepe slaapstand het probleem zou kunnen zijn, maar ik heb ze aangegeven dat dat in mijn geval toch echt de verklaring niet kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amarkest
@Bram-Bos @Tomexergie @Ramon_1984 @Oxellaar @Aziraphale

na het verruilen van de HCMT voor de CELCIA (2 dagen geleden) heb ik geen rare dips meer gezien........................

HCMT alleen voor Parametercontrol naast CELCIA geeft AANSLUITPROBLEEM op de HCMT, dus met switch ertussen aansluiten.

[ Voor 18% gewijzigd door amarkest op 10-01-2018 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Guido87 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 10:34:
[...]

https://www.instaladoratermica.com/30-ecodan
Nieuwe model is de vAA of YAA.
Afbeelding is oude model. Even googlen!
7.5 10 8 en 11.2 kw. 7.5 nog niet leverbaar in nieuwe model. Je krijgt oude. Units van nieuwe allemaal even groot 1 fan. Vooral stiller.
Zelfs zonder subsidie scheelt het nog de helft met Duitsland. Daar vragen ze 9000euro voor een 8kw mitsu 4500 in Spanje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
Bram-Bos schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:20:
[...]

Ze hebben kennelijk een klimaatkamer/ testruimte waarin ze diverse omstandigheden kunnen simuleren.
Ik heb ook sterk het gevoel dat het optreedt bij lage Tb (<5 wat mij betreft). Mijn hypothese van een te koude retour (na langere stilstand) die een soort veiligheidsstandje triggert in de Toshiba heb ik gedeeld met Techneco. Zij dachten dat de diepe slaapstand het probleem zou kunnen zijn, maar ik heb ze aangegeven dat dat in mijn geval toch echt de verklaring niet kan zijn.
Het is nu 7C, ik zal de houtkachel even aandoen en kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
Tomexergie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Het is nu 7C, ik zal de houtkachel even aandoen en kijken wat er gebeurt.
Doen. Ik heb gisteren twee tests gedaan bij 5-6 graden, maar het probleem niet weten te reproduceren.
1. Pelletkachel aan, waarna na 90 minuten de Elga weer aanging. Retour circa 16,5˚C. Buiten-T 5 graden
2. T-set omlaag naar 16,5. Na 2,5 uur weer naar 18,5. Retour zo'n 16,4. Buiten-T 6 graden.

Elga blies in beide gevallen de zaak weer warm. Geen #elgahybernation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenmoerman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-08 13:41
jantje112 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:29:
De meningen verschillen en ik weet dat de vraag hier niet meer zo gewaardeerd word.. maar kan ik nu nog straffeloos de G serie panasoinc bestellen en voor 31-1 de subsidie aanvragen. Uitgaande dat ik deze zelf geinstalleerd heb voor die datum? Het gaat toch om 2300 euro subsidie..
https://www.rvo.nl/subsid...oorwaarden-1-januari-2018

Laatste regel:
Voor lucht-waterwarmtepompen geldt dat de nieuwe subsidiebedragen en voorwaarden pas van toepassing zijn op aanvragen die binnenkomen vanaf 1 februari 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:27:

na het verruilen van de HCMT voor de CELCIA (2 dagen geleden) heb ik geen rare dips meer gezien........................

HCMT alleen voor Parametercontrol naast CELCIA geeft AANSLUITPROBLEEM op de HCMT, dus met switch ertussen aansluiten.
Ik kan mij niet voorstellen dat de HCMT de problemen veroorzaakt. Die geeft alleen T-Tset door en regelt zeker de Toshiba inverter niet. Bij dit soort problemen moet je wat dieper in het programma kijken. Vaak zijn er in de loop van de tijd onvoldoende geteste modificaties aangebracht en is het programma spagetti geworden.
Positief is dat Techneco er wat aan doet, want hoe zit dat met andere WP's? Dit is een van de redenen dat ik toendertijd voor Elga heb gekozen; serieuze NL ondersteuning!
De aansturing van hybride WP's is best complex. Vaak worden problemen niet gesignaleerd omdat er eenvoudig niet gemeten wordt. Wat niet weet, dat niet deert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:32:
[...]

Ik kan mij niet voorstellen dat de HCMT de problemen veroorzaakt. Die geeft alleen T-Tset door en regelt zeker de Toshiba inverter niet. Bij dit soort problemen moet je wat dieper in het programma kijken. Vaak zijn er in de loop van de tijd onvoldoende geteste modificaties aangebracht en is het programma spagetti geworden.
Positief is dat Techneco er wat aan doet, want hoe zit dat met andere WP's? Dit is een van de redenen dat ik toendertijd voor Elga heb gekozen; serieuze NL ondersteuning!
De aansturing van hybride WP's is best complex. Vaak worden problemen niet gesignaleerd omdat er eenvoudig niet gemeten wordt. Wat niet weet, dat niet deert.
wie heeft dit probleem ook en heeft GEEN HCMT?? Wellicht zit er toch een probleem in die uiterstgevoelige sensor vd HCTM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Fijn dat jij wel wat hoort. Ik heb al verschillende updates gemailed, maar krijg geen enkele reactie terug. Gelukkig morgen de installateur op bezoek, kaart ik het direct weer aan.

Dat ze het niet kunnen reproduceren hoeft niet zo raar te zijn, want er zijn ook Elga's die het probleem niet hebben (die van @Oxellaar, bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Bram-Bos schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:35:
[...]

Doen. Ik heb gisteren twee tests gedaan bij 5-6 graden, maar het probleem niet weten te reproduceren.
1. Pelletkachel aan, waarna na 90 minuten de Elga weer aanging. Retour circa 16,5˚C. Buiten-T 5 graden
2. T-set omlaag naar 16,5. Na 2,5 uur weer naar 18,5. Retour zo'n 16,4. Buiten-T 6 graden.

Elga blies in beide gevallen de zaak weer warm. Geen #elgahybernation.
Bij mij gisteren de houtkachel aangehad (buiten-T niet op gelet, maar het was niet heel koud) en gewoon weer #Elgahybernation. Morgen heb ik een dag vrij, dus dan kan ik ook wel eens gaan experimenteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
amarkest schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 12:40:
[...]

wie heeft dit probleem ook en heeft GEEN HCMT?? Wellicht zit er toch een probleem in die uiterstgevoelige sensor vd HCTM?
Ik heb een "thermisch vertraagde" externe NTC aangebracht waarmee de Elga beter moduleert. Dat is het voordeel van de HCMT dat je dit zo kunt instellen. Dus geen uiterst gevoelige sensor. Toch heb ik het 600W probleem.
Ik heb net de houtkachel even aan gehad en ben benieuwd of het probleem ik optreedt Tb>7C. Afwachten maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
Inmiddels is onze CV al weer 12 jaar oud en zou ik het liefst gas eruit gooien. We verbruiken ongeveer 300 kuub gas op jaarbasis voor douche/bad/verwarming. Koken is al elektrisch. Huis uit 2006.

De CV hangt op de zolder overloop. Ik heb geen zonnepanelen. Daarnaast hebben we een convectorput icm een wand element, wat met een warmtepomp niet goed zou werken aangezien die vooral vloerverwarming nodig heeft..

Als ik zo op internet zoeken dan blijkt een nieuwe gas CV financieel het verstandigst te zijn, waar ik mij wel erg over verbaas. Ook in de TAS lees ik dat de terugverdientijd van bijvoorbeeld een warmtepomp erg lang is. Ik kan weinig informatie vinden dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen, klopt dit?

[ Voor 11% gewijzigd door President op 10-01-2018 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-09 09:16
Noord27 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 09:21:
1 maand logging met 3 warmtepompen zit er op. 545kWh en 446 graaddagen (Gilze Rijen).

Komt neer op circa 1,22kWh/graaddag.

Voorheen was het verbruik circa 52GJ aan stadsverwarming; 1750 a 1800 m2 aan aardgas equivalent.

Wat is de ervaring van anderen? Uitgaande van 2800 graaddagen op jaarbasis zou dat neerkomen op zo'n 3400kWh. Inclusief SWW.

Redelijk dicht in de buurt van de theoretische 'aantal m3 gas x 2'. 1775 x 2 = 3550kWh.
Als ik jouw beredenering volg kom ik op ongeveer hetzelfde uit. Voor december geldt bij mij 550 graaddagen en mijn verbruik was 518kWh. Dit is echter zonder elektrisch element. Die heeft een paar kWh's gepakt.

Waar log je je verbruik mee ? YouLess ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Exigence

dnkroz

De officiële mededeling is deze: https://zoek.officielebek....nl/stcrt-2017-69459.html

Onder het onderste kopje "Inwerkingtreding" staat 1 januari 2018 als ingangsdatum, met uitzondering van alleen Artikel I, onderdelen A en C, deze gaan per 1 februari 2018 in. En laat het stukje "erkend installateur" nu net Artikel I, onderdeel E zijn. Dus niet per 1 februari maar al per 1 januari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
wervisser schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:47:
[...]

Als ik jouw beredenering volg kom ik op ongeveer hetzelfde uit. Voor december geldt bij mij 550 graaddagen en mijn verbruik was 518kWh. Dit is echter zonder elektrisch element. Die heeft een paar kWh's gepakt.

Waar log je je verbruik mee ? YouLess ?
Met Fibaro tussen-stekkers en die worden weer uitgelezen d.m.v. Domoticz (Pi 3).

Neem aan dat je SWW voorziening 1maal in de week via het elektrisch element het water naar minimaal 60 graden brengt? Dat pakt inderdaad wel een aantal kWh's heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amarkest
Tomexergie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:25:
[...]

Ik heb een "thermisch vertraagde" externe NTC aangebracht waarmee de Elga beter moduleert. Dat is het voordeel van de HCMT dat je dit zo kunt instellen. Dus geen uiterst gevoelige sensor. Toch heb ik het 600W probleem.
Ik heb net de houtkachel even aan gehad en ben benieuwd of het probleem ik optreedt Tb>7C. Afwachten maar weer.
Ah,OK. hoe heb je die externe NTC aangesloten, want dat moduleren blijft toch wel een dingetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
Noord27 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:57:
[...]

Met Fibaro tussen-stekkers en die worden weer uitgelezen d.m.v. Domoticz (Pi 3).

Neem aan dat je SWW voorziening 1maal in de week via het elektrisch element het water naar minimaal 60 graden brengt? Dat pakt inderdaad wel een aantal kWh's heb ik gemerkt.
Het kWh verbruik om het water te verwarmen vind ik persoonlijk nog wel meevallen. Heb nu sinds maart 105kWh verbruikt. Nu ben ik er echter niet van overtuigd dat het anti-legionella programma sinds het begin heeft meegedraaid.

Mijn PV installatie zou per jaar in elk geval voldoende moeten opleveren om het verbruik van de WP op te vangen. Dat is wel mooi, want ik kan geen extra panelen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kmf schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:04:
Kloppen mijn berekeningen een beetje?

Bij gas
2500m3 gas * 0.58 = 1450 euro + 0,99 (vaste leveringskosten per maand) *12 + 168,80 (netbeheerskosten/vastrecht) = 1630 euro per jaar.

bij stroom
2500*8=20.000kWh. 20.000kWh/4 (cop) = 5000kWh * 0.185 = 925 + 0,99 (vaste leveringskosten per maand) *12 + 225.5 (netbeheerskosten/vastrecht) = 1162 euro per jaar.
Het verschil is 'eigenlijk groter' ik neem aan dat je voor overige zaken al electra nodig bent, dus voor verwarmen-only hoef je de vaste leveringskosten en netbeheerskosten niet aan de verwarmingskosten toe te rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
President schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 13:38:
Inmiddels is onze CV al weer 12 jaar oud en zou ik het liefst gas eruit gooien. We verbruiken ongeveer 300 kuub gas op jaarbasis voor douche/bad/verwarming. Koken is al elektrisch. Huis uit 2006.

De CV hangt op de zolder overloop. Ik heb geen zonnepanelen. Daarnaast hebben we een convectorput icm een wand element, wat met een warmtepomp niet goed zou werken aangezien die vooral vloerverwarming nodig heeft..

Als ik zo op internet zoeken dan blijkt een nieuwe gas CV financieel het verstandigst te zijn, waar ik mij wel erg over verbaas. Ook in de TAS lees ik dat de terugverdientijd van bijvoorbeeld een warmtepomp erg lang is. Ik kan weinig informatie vinden dat dit in de nabije toekomst gaat veranderen, klopt dit?
Zo weinig gasverbuik all-in 300m3=2500 kWh=500 Eur. Geen meetfout? Kan je bijna 100% elektrisch verwarmen. Jouw woning is heel geschikt voor een kleine warmtepomp. Het voordeel van de convertorput is dat je die kunt boosten waardoor dat een zware warmteafgever wordt. (ventilatoren er in hangen). Vloerverwarming heb je helemaal niet nodig al je CV voldoende oppervlakte heeft. Kijk eerst je meteropname maar eens na, want met 300-200=100m3 verwarmen lijkt mijn onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
@wervisser Iets is er natuurkundig niet mogelijk. Of een meting klopt niet.

Als je dagelijks een bad/douche gebruikt en ook nog warm water uit de normale kraan wilt ga je dan niet redden met 105kWh in 9 maanden tijd voor een gezin welke via een WP in SWW voorziet.

[ Voor 225% gewijzigd door Noord27 op 10-01-2018 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet meer dan Ta=28C ?? Wat is je Tr dan ? Lijkt me qua oppervlakte v.d. vv nl. wel heel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:38
Tomexergie schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Zo weinig gasverbuik all-in 300m3=2500 kWh=500 Eur. Geen meetfout? Kan je bijna 100% elektrisch verwarmen. Jouw woning is heel geschikt voor een kleine warmtepomp. Het voordeel van de convertorput is dat je die kunt boosten waardoor dat een zware warmteafgever wordt. (ventilatoren er in hangen). Vloerverwarming heb je helemaal niet nodig al je CV voldoende oppervlakte heeft. Kijk eerst je meteropname maar eens na, want met 300-200=100m3 verwarmen lijkt mijn onwaarschijnlijk.
De 300 kuub gas (en 3000KwH) klopt. Scheelt dat het een woning uit 2006 is waarbij het eigenlijk altijd 18 graden is, we veel weg zijn naar werk en we 18 graden een prima temperatuur vinden! Ongeveer 5-10 kuub in de zomer, in januari/februari hadden we afgelopen jaar 60 kuub wegens baby. Daarnaast mechanische installatie / WTW

Qua verkoop van het huis in de toekomst van moeten we natuurlijk wel rekening houden met het feit dat een volgende bewoner meer zal stoken.

Vorig jaar
Januari 60
Februari 60
Maart 31
April 17
Mei 9
Juni 5
Juli 6
Augustus 9
September 6
Oktober 9
November 16
December 31

We zijn ook maar met twee personen + baby en het voorverwarmen van tapwater staat uit; in gootsteen kastje zit close-in boilertje

[ Voor 11% gewijzigd door President op 10-01-2018 14:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

18 graden is dan ook héél weinig, denk dat de meesten wel wat hoger zitten, daar bespaar je enorm mee natuurlijk.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wervisser
@Noord27
Ik denk dat de Loria dan gewoon goed verwarmt zonder bij schakeling van het element. Hij staat momenteel ingesteld op 47 graden en daalt dagelijks naar zo'n 30 graden in verband met gebruik van een bad/douche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Nu online
amarkest schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 11:27:

Hoe bedoel je met " switch " er tussen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amarkest
Ramon_1984 schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:59:
[...]

Hoe bedoel je met " switch " er tussen?
switchen tussen CELCIA en HCMT om op HCMT eventueel ELGA-params aan te kunnen passen en dan weer terugswitchen op CELCIA.
Pagina: 1 ... 47 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.