Die WP van jou is dat een part-timer, vrij van 9:00 - 14:00 ?AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:45:
@Bram-Bos
Hmmm...![]()
Zie toch liever zoiets:
[afbeelding]
Kunnen ze de hele regeling (waar niemand iets van begrijpt) van zo een elga er niet uit slopen en vervangen voor iets bruikbaars?
ja dat zou goed kunnen. twijfel wel aan het feit of dat echt zo is.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:11:
@Guido87 @Domba meldde onlangs dacht ik dat in al die apparaten een identieke compressor zat, waarbij softwarematige begrenzing het enige verschil is.
wel erg groot verschil.... is bijna factor 2...
maar die compressor maak je niet zo makkelijk kleiner...
Verwijderd
Het verschil kWh/gd bij 6 7 8 9 10C zijn ongeveer gelijk, met die door mij genoemde variatie van +/_10-15%.Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:16:
[...]
Al mijn dagen onder de 4-5 graden Tb zijn defrost-dagen. Ik kan het effect van defrosts niet los koppelen van de Tb.
Wat zijn dan de kWh/gd bij 0 1 2 3 4 5. Zijn die enigzins in lijn of behoorlijk hoger ? Defrosts hoef je ook niet los te koppelen, juist niet, want dan wordt de invloed integraal 'zichtbaar'.
Verwijderd
Mijn 5kW kan moduleren tussen 19 en ik dacht 48Hz. Dezelfde compressor kan terug tot 14Hz en omhoog tot behoorlijk boven de 100Hz, ik dacht ergens in de buurt van 120Hz.Guido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:19:
[...]
ja dat zou goed kunnen. twijfel wel aan het feit of dat echt zo is.
wel erg groot verschil.... is bijna factor 2...
maar die compressor maak je niet zo makkelijk kleiner...
Ik heb zoiets gemaakt voor 2016-2017, maar dan met de Tb door mij gemeten (niet gecorrigeerd dus, en geen graaddagen).Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:20:
[...]
Het verschil kWh/gd bij 6 7 8 9 10C zijn ongeveer gelijk, met die door mij genoemde variatie van +/_10-15%.
Wat zijn dan de kWh/gd bij 0 1 2 3 4 5. Zijn die enigzins in lijn of behoorlijk hoger ? Defrosts hoef je ook niet los te koppelen, juist niet, want dan wordt de invloed integraal 'zichtbaar'.

Er is geen echt discrete sprong omhoog in verbruik onder de 4/5 graden. Het gaat wel exponentieel
Edit: ook even met graaddagen:

[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 06-01-2018 21:52 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
oke,vind de monoblock ivm met zelf kunnen aansluiten en de hoogste cop waarde wel interessant.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:22:
[...]
Mijn 5kW kan moduleren tussen 19 en ik dacht 48Hz. Dezelfde compressor kan terug tot 14Hz en omhoog tot behoorlijk boven de 100Hz, ik dacht ergens in de buurt van 120Hz.
jij hebt er eentje dus? hoe groot huis verwarm je ermee?
temp -7/+2/-7
mono pana cop 5,08/3,75/2,98
pana 9kw 3fase t-cap 4,84/3,59/2,85
ecodan 7,5 1 fase 4,4/3,4/2,9
nieuwe ecodan 7,5 1 of 3 fase 4,4/3,4/3,16
nieuwe zubadan 8,0 1 of 3fase 4,65/3,55/3,48
de monoblock presteert het beste.
de 9kw t-cap van panasonic ook zeer goed.
de nieuwe mitsubishi's doen het duidelijk beter bij koudere temperatuur cop > 3,16 bij -7
Verwijderd
Ik denk dat je vraag anders moet stellen. Mijn xm2 huis met slechte isolatie verliest evenveel energie dan een 2 maal zo grote woning welke goed geisoleerd is.Guido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:41:
[...]
oke,vind de monoblock ivm met zelf kunnen aansluiten en de hoogste cop waarde wel interessant.
jij hebt er eentje dus? hoe groot huis verwarm je ermee?
temp -7/+2/-7
mono pana cop 5,08,75/2,98
pana 9kw 3fase t-cap 4,84,59/2,85
ecodan 7,5 1 fase 4,4/3,4/2,9
nieuwe ecodan 7,5 1 of 3 fase 4,4/3,4/3,16
nieuwe zubadan 8,0 1 of 3fase 4,65/3,55/3,48
de monoblock presteert het beste.
de 9kw t-cap van panasonic ook zeer goed.
de nieuwe mitsubishi's doen het duidelijk beter bij koudere temperatuur cop > 3,16 bij -7
Ik verbruik 0.573m3/gd 1m3 gas kun je vervangen door 2kWh in een WP. Een WP welke 1.146kWh/gd verbruikt doet hetzelfde.
Kijk op de openingspagina hoe vaak -10C -7C voorkomen.
Belangrijk, hoe ziet je afgiftesysteem er uit.
EDIT:
Je berekent zelf 3.5kWh warmteverlies, dan lijkt het mij niet zo ingewikkeld. 5kW Panasonic, hoogste 'bewezen' COP hier in de maandelijkse overzichten, makkelijk aan te sluiten en zeer voordelig in aanschaf.
Wat wil een mens nog meer.
EDIT:
Bij zo'n gering warmteverlies is ver terug kunnen moduleren in mijn optiek veel belangrijker dan de COP bij -7, dat komt hoegenaamd niet voor, dat je terug wilt kunnen moduleren is in jouw geval in 80-90% v.d. tijd het geval.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 21:54 ]
ik begrijp wat je zegt. mijn probleem is dat ik van me (verbouw)huis geen gasverbruik referentie heb.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:45:
[...]
Ik denk dat je vraag anders moet stellen. Mijn xm2 huis met slechte isolatie verliest evenveel energie dan een 2 maal zo grote woning welke goed geisoleerd is.
Ik verbruik 0.573m3/gd 1m3 gas kun je vervangen door 2kWh in een WP. Een WP welke 1.146kWh/gd verbruikt doet hetzelfde.
Kijk op de openingspagina hoe vaak -10C -7C voorkomen.
Belangrijk, hoe ziet je afgiftesysteem er uit.
heb een huis opgeknapt/verbouwd en er stond een gasketel die 2m3 per uur verstookte en na een uur was die warmte het huis uitgewaaid...
heb wel zelf een denk ik goede warmteverliesberekening gemaakt...
maar op die post(meerdere) komt helaas niet veel reactie...
Valt mij mee voor een 'kansloos' huis
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Naar mijn weten heb ik geen gecorrigeerde methode gepresenteerd?Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:23:
[...]
Die 280W dient als 280Wh gelezen te worden, sorry voor de onduidelijkheid.
EDIT:
Ik kijk naar de uurverbruiken en de 'afwijkingen' daar in. Weerstechnisch is er geen reden naar mijn idee om zo veel extra te gaan gebruiken, blijft de defrost over volgens mijn 'boerenverstand' methode.
EDIT2:
In mijn dagverbruiken waar ik kWh/gd bijhoudt zijn de 'afwijkingen' op de zgn. defrost-dagen onevenredig veel hoger dan op dagen dat de gemiddelde dagT slechts 1 a 2C hoger is. Het warmte-verlies van een woning is proportioneel met de deltaT tussen binnenT en gem. buitenT. Het hogere, 20-40%, kWh/gd moet dus naar mijn mening in het defrost-gebruik gezocht worden. Niet de 'paar minuten' van onttrekken van energie uit het afgiftesysteem alleen, maar de gehele cyclus. Je meet alleen wat je meet.
EDIT3:
Hier slaat de WP ongeveer 20min. af, je zou in een ideale wereld dus een 1/3 lager uurverbruik mogen verwachten. In de werkelijkheid is het echter 'slechts' (510-440) / 510 = 13.7%, minder dan de helft van wat je zou mogen hopen. Een optimale COP haal je alleen bij 'continu zo laag mogelijk'.
[afbeelding]
EDIT4:
Om de capaciteit te berekenen volgens de @koevlaas2 of de gecorrigeerde @Daannn1987 methode, 1650 vs 2000 vollasturen het volgende, meer dan 30% v.d. forumleden welke een jaar hun cijfers delen hebben vollasturen tussen de 2115 en 2571. Bij die laatste, ikzelf, zijn dan de uren van 01-01-17 t/m 09-01-17 nog niet eens meegerekend.
21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j
Verwijderd
warmteverliesberekeningen in zijn algemeenheid, zijn aan de pessimistische kant, ik kan jouw skills in het opzetten van zo'n berekening niet inschatten. Als je voldoende zeker bent dat je dat volgens de regels der kunst gedaan hebt, zou ik de 5kW versie kiezen. Dan heb je nog reserve volgens je berekening, mocht onverhoopt blijken dat je een factor 2 verkeerd zit koop je na 1 jaar opnieuw een zwaardere versie, opnieuw subsidie en verpats je deze weer, kan je de kop niet kosten volgens mij.Guido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:53:
[...]
ik begrijp wat je zegt. mijn probleem is dat ik van me (verbouw)huis geen gasverbruik referentie heb.
heb een huis opgeknapt/verbouwd en er stond een gasketel die 2m3 per uur verstookte en na een uur was die warmte het huis uitgewaaid...
Hoe kleiner de WP qua vermogen hoe verder deze kan tergumoduleren.
Ik las ergens in je warmteverlies bereikingdat je oude muren steens met een klamp zijn.Guido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:53:
[...]
ik begrijp wat je zegt. mijn probleem is dat ik van me (verbouw)huis geen gasverbruik referentie heb.
Heb je dit van binnenuit geisoleerd?
Verwijderd
Je plaatste volgens mij een vraagteken bij het aantal draaiuren van 1650 zoals door koevlaas2 genoemd en je suggereerde een waarde van 2000. Of ben ik met iemand anders in de war ?Daannn1987 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:59:
[...]
Naar mijn weten heb ik geen gecorrigeerde methode gepresenteerd?
Ja je moet met iemand anders in de WAR zijnVerwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:02:
[...]
Je plaatste volgens mij een vraagteken bij het aantal draaiuren van 1650 zoals door koevlaas2 genoemd en je suggereerde een waarde van 2000. Of ben ik met iemand anders in de war ?
Of alzheimer komt wel heel vroeg dit jaar..
Edit*, hier refereer je naar @joostmaas
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
[ Voor 15% gewijzigd door Daannn1987 op 06-01-2018 22:06 ]
En blijkbaar geen 21c in de slaapkamer wil ?Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:01:
[...]
Als je afgiftesysteem maar op orde is, is de rest wel OK.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Verwijderd
Thanks, war WAR en beginnend/voortgeschreden alzheimer, wie weet.Daannn1987 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:05:
[...]
Ja je moet met iemand anders in de WAR zijn![]()
Of alzheimer komt wel heel vroeg dit jaar..
Edit*, hier refereer je naar @joostmaas
Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Verwijderd
21C in slaapkamer ? Dat wil ik in ieder geval niet, kun je geen activiteiten meer ontplooien of het zweet staat je blank op de rugkoevlaas2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:08:
[...]
En blijkbaar geen 21c in de slaapkamer wil ?
Kortom
Een doorwaaihok en een te kleine warmtepomp geeft de beste COP
toch ben ik blij dat ik beide niet heb, hoe kan dat dan?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Beste cop maar toch ook bijna hoogste verbruik om een woonkamer te verwarmen ?. Dus wat zegt cop?Rol-Co schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:17:
Kortom
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
De spreiding neemt v.a. 17gd 'redelijk fors' toe, maar dat is zowel naar beneden als naar boven. Moeilijk te verklaren voor mij. Met name die spreiding naar beneden, waar zou je dat in vredesnaam aan op kunnen hangen. Ik heb dat soort verschijnselen naar beneden in ieder geval niet.Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:35:
[...]
Ik heb zoiets gemaakt voor 2016-2017, maar dan met de Tb door mij gemeten (niet gecorrigeerd dus, en geen graaddagen).
[afbeelding]
Er is geen echt discrete sprong omhoog in verbruik onder de 4/5 graden. Het gaat wel exponentieel
Edit: ook even met graaddagen:
[afbeelding]
Verwijderd
Alles is relatief, als je het afzet tegenover het gasverbruik van een gemiddeld Nederlands gezin in een hoekwoning is het ongeveer gemiddeld volgens gaslicht.com.reneeke1970 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:21:
[...]
Beste cop maar toch ook bijna hoogste verbruik om een woonkamer te verwarmen ?. Dus wat zegt cop?
In de 5 en 7/9kW zitten niet de zelfde compressor, maar wel de zelfde als in de G-serie, maar voor prestaties zal je moeten wachten op eerste praktijkgegevens van de H-serie, daarvoor kan je zeker niet naar de G-serie kijken, zoals die hier tot nu toe gepost zijnVerwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:11:
@Guido87 @Domba meldde onlangs dacht ik dat in al die apparaten een identieke compressor zat, waarbij softwarematige begrenzing het enige verschil is.
De interface mits met de optionele uitbreiding is een flinke stap vooruit, maar voor prestaties is het wachten op praktijkgegevens.
De 5kW heeft nog wel een enigzins vergelijkbare warmtewisselaaroppervlak tussen R410A/water, door de ander afmetingen, maar is wel in aantal platen van 48 terug gebracht naar 28 stuks.
Voor H-7/9kW is de hoogte/breedte van warmtewisselaar gelijk gebleven maar eveneens van 48 naar 28 platen en evenredig daarmee het warmtewisseloppervlak tussen R410A en circulatiewater.
De nieuwe H-serie heeft daar minder last van een te koude Tr als de G-serie en heeft zelfs een extra deforst mode voor extra lage LTV voor beneden 23C circulatiewater.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Misschien heb ik dat niet helemaal goed neergezet.Ramon_1984 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:01:
[...]
Ik las ergens in je warmteverlies bereikingdat je oude muren steens met een klamp zijn.
Heb je dit van binnenuit geisoleerd?
Heb overal spouwmuren. Alleen bovenverdieping zijn de zijmuren op zijn kant gemetseld.
dus 5cm-5cmspouw(isolatiekorrels ++)-10cm buitenmuur. RC 1,41.
misschien dat ik de binnenkant nog extra isolatie met houtvezelplaat, ivm met koude straling van die muren.
(veel opgestoken van bram zijn project het polderhuis, top)
voorkant slaapkamer muur RC 1,46. Overige muren zijn nieuw RC 3,07
berekend met isolatiecalculator.
Wandverwarming installeren.Guido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:33:
[...]
misschien dat ik de binnenkant nog extra isolatie met houtvezelplaat, ivm met koude straling van die muren.
Super informatie domba! ik kan eigenlijk nergens iets vinden over dat er van binnen veel dingen veranderd zijn in die verschillende series, panasonic zegt daar nergens iets over. maar blijkbaar zit er dus wel degelijk verschil in.Domba schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:31:
[...]
In de 5 en 7/9kW zitten niet de zelfde compressor, maar wel de zelfde als in de G-serie, maar voor prestaties zal je moeten wachten op eerste praktijkgegevens van de H-serie, daarvoor kan je zeker niet naar de G-serie kijken, zoals die hier tot nu toe gepost zijn
De interface mits met de optionele uitbreiding is een flinke stap vooruit, maar voor prestaties is het wachten op praktijkgegevens.
De 5kW heeft nog wel een enigzins vergelijkbare warmtewisselaaroppervlak tussen R410A/water, door de ander afmetingen, maar is wel in aantal platen van 48 terug gebracht naar 28 stuks.
Voor H-7/9kW is de hoogte/breedte van warmtewisselaar gelijk gebleven maar eveneens van 48 naar 28 platen en evenredig daarmee het warmtewisseloppervlak tussen R410A en circulatiewater.
De nieuwe H-serie heeft daar minder last van een te koude Tr als de G-serie en heeft zelfs een extra deforst mode voor extra lage LTV voor beneden 23C circulatiewater.
optionele uitbreiding is dat een extra print? die H serie heeft wel standaard de wifi aan board zag ik.
Heb me er wel in verdiept, maar het gaat me iets te ver. net als het plafond....wel weer leuk dat je dan beter kan koelen... maar lees hier veel over gratis warmte van de zon...dus eigenlijk is koelen misschien een no go
een warmtepompboiler is dan een duurzamere optie....
Verwijderd
Wat moet ik me precies voorstellen bij die reductie van 48 -> 28 stuks ? Minder warmtewisseloppervlak naar rato ? Dat betekent dan toch een forse achteruitgang ? Of zie ik iets over het hoofd ?Domba schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:31:
[...]
Ik heb hier Gutex houtvezel isolatie gebruikt, werkt prima en het fijne is dat je geen koude bruggen hebtGuido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:33:
[...]
Misschien heb ik dat niet helemaal goed neergezet.
Heb overal spouwmuren. Alleen bovenverdieping zijn de zijmuren op zijn kant gemetseld.
dus 5cm-5cmspouw(isolatiekorrels ++)-10cm buitenmuur. RC 1,41.
(veel opgestoken van bram zijn project het polderhuis, top)
voorkant slaapkamer muur RC 1,46. Overige muren zijn nieuw RC 3,07
berekend met isolatiecalculator.
Met optionele uitbreiding bedoel ik de CZ-NS4P print en niet de WiFiGuido87 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:38:
[...]
Super informatie domba! ik kan eigenlijk nergens iets vinden over dat er van binnen veel dingen veranderd zijn in die verschillende series, panasonic zegt daar nergens iets over. maar blijkbaar zit er dus wel degelijk verschil in.
optionele uitbreiding is dat een extra print? die H serie heeft wel standaard de wifi aan board zag ik.
Inderdaad, iets van 15% voor de 5kWVerwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:43:
[...]
Wat moet ik me precies voorstellen bij die reductie van 48 -> 28 stuks ? Minder warmtewisseloppervlak naar rato ? Dat betekent dan toch een forse achteruitgang ? Of zie ik iets over het hoofd ?
@A2 ongeveer 150W meer opgenomen vermogen op lopend tot 200W bij lagere temperatuur voor zelfde thermische vermogen
Die van 7/9kW is zelfs 42% minder in oppervlak, de fabrieksgegevens heb ik hier al eens gepost
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Verwijderd
Heel hartelijk dank, vervelend dat je het al eerder gepost hebt, maar het lukt mij niet om dingen op te slaan als ik er nog geen vragen over heb. Anders raakt mijn geheugen overbelast. Maar nogmaals hartelijk dank.Domba schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:51:
[...]
Met optionele uitbreiding bedoel ik de CZ-NS4P print en niet de WiFi
[...]
Inderdaad, iets van 15% voor de 5kW
@A2 ongeveer 150W meer opgenomen vermogen op lopend tot 200W bij lagere temperatuur voor zelfde thermische vermogen
Die van 7/9kW is zelfs 42% minder in oppervlak, de fabrieksgegevens heb ik hier al eens gepost
Enkele vragen aan de Hitachi bezitters @zw7 en @thefox154 (wie heeft er nog meer één?) en wellicht aan connaisseur @koevlaas2:
Ik mijn toekomstige warmtepomp (de Hitachi is grote kanshebber) op een 200 liter buffervat aan willen sluiten die ik weersafhankelijk op temperatuur zou willen houden. Vanuit dit buffervat vervolgens het afgiftesysteem van warm water voorzien door middel van een 2e drukgeregelde pomp. Daarnaast op termijn graag uitbreiden met driewegklep en sww buffer. Ik zit de handleidingen van Hitachi door te nemen. Kan vanuit de monobloc direct een externe (2e) pomp aangestuurd worden? En wat wordt er standaard meegeleverd aan temperatuursensoren ( voor bijvoorbeeld op het buffervat)? En de aansturing van een driewegklep?
Ik zie namelijk ook in de handleidingen staan dat er nog een "Advanced system controller" (ATW-CPA-02) met allerlei temperatuursensoren noodzakelijk is? Nogal een dure extra grap zo'n controller à € 700... Is dat nodig? En hoe sturen jullie je Hitachi aan? Voorzien jullie hem überhaupt van externe info als temperatuur van (een) vat/vaten? En zo ja hoe?
Jullie merken het wel, veel vragen, heb al een goed beeld en berekeningen van de toekomstige installatie, maar wil ook graag de aansturing voor mijzelf helder hebben. Hebben jullie wellicht schema's? Userbase van de Hitachi's is vrij beperkt en er is (nog) vrij weinig hands-on ervaring te vinden.
Ik mijn toekomstige warmtepomp (de Hitachi is grote kanshebber) op een 200 liter buffervat aan willen sluiten die ik weersafhankelijk op temperatuur zou willen houden. Vanuit dit buffervat vervolgens het afgiftesysteem van warm water voorzien door middel van een 2e drukgeregelde pomp. Daarnaast op termijn graag uitbreiden met driewegklep en sww buffer. Ik zit de handleidingen van Hitachi door te nemen. Kan vanuit de monobloc direct een externe (2e) pomp aangestuurd worden? En wat wordt er standaard meegeleverd aan temperatuursensoren ( voor bijvoorbeeld op het buffervat)? En de aansturing van een driewegklep?
Ik zie namelijk ook in de handleidingen staan dat er nog een "Advanced system controller" (ATW-CPA-02) met allerlei temperatuursensoren noodzakelijk is? Nogal een dure extra grap zo'n controller à € 700... Is dat nodig? En hoe sturen jullie je Hitachi aan? Voorzien jullie hem überhaupt van externe info als temperatuur van (een) vat/vaten? En zo ja hoe?
Jullie merken het wel, veel vragen, heb al een goed beeld en berekeningen van de toekomstige installatie, maar wil ook graag de aansturing voor mijzelf helder hebben. Hebben jullie wellicht schema's? Userbase van de Hitachi's is vrij beperkt en er is (nog) vrij weinig hands-on ervaring te vinden.
[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 07-01-2018 00:08 ]
Niet echt exponentieel. Jouw benaderingstrendlijn is trouwens kwadratisch, maar ook niet echt goed. Als je aanneemt dat de COP lineair gaat met het temperatuurverschil dan krijg je een gebroken functie: lineair gedeeld door lineair. In het plaatje hieronder heb ik dat gedaan voor verschillende jaren.Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 21:35:
Ik heb zoiets gemaakt voor 2016-2017, maar dan met de Tb door mij gemeten (niet gecorrigeerd dus, en geen graaddagen).
[afbeelding]
Er is geen echt discrete sprong omhoog in verbruik onder de 4/5 graden. Het gaat wel exponentieel.

Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
En dat heeft volgens mij ook met de temperatuur te maken die gestookt wordt. Volgens mij (althans dat is mij bijgebleven) zijn dit precies degene die relatief een lage kamertemperatuur aanhouden. En dat scheelt volgens mij ook fors op zowiezo het verbruik, maar ook op de cop. Je hebt namelijk een lagere Ta en minder defrosts.Rol-Co schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:07:
[...]
Precies, en gezien de lijst zijn jij en mkleinman exeptioneel hoog t.o.v de rest op bram na maar die heeft ook de gegevens en afgifte systeem ernaar.
Bij deze trek ik dat dus in twijfel
Tuurlijk scheelt dat iets, maar de meesten draaien om en nabij de 30 een uitzondering daar gelaten, dat geeft echt niet zo'n groot verschil.jerh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:39:
[...]
En dat heeft volgens mij ook met de temperatuur te maken die gestookt wordt. Volgens mij (althans dat is mij bijgebleven) zijn dit precies degene die relatief een lage kamertemperatuur aanhouden. En dat scheelt volgens mij ook fors op zowiezo het verbruik, maar ook op de cop. Je hebt namelijk een lagere Ta en minder defrosts.
Wat wel het verschil kan maken is vol gas verwarmen op warme dagen, daar gaat je gemiddelde van omhoog.
Met andere woorden, onnodig (te)veel.
Nee dat bedoelde ik niet, ik had het over de kamertemperatuur, niet over Ta. Het maakt volgens mij echt behoorlijk wat uit of je op 18.5 die ik voorbij heb zien komen of op 21 graden verwarmt. In ieder geval in kWh, maar ik denk ook in cop.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:54:
[...]
Tuurlijk scheelt dat iets, maar de meesten draaien om en nabij de 30 een uitzondering daar gelaten, dat geeft echt niet zo'n groot verschil.
Wat wel het verschil kan maken is vol gas verwarmen op warme dagen, daar gaat je gemiddelde van omhoog.
In kWh AC zou dat uit moeten maken inderdaad, COP is meer afhankelijk van de buitentemperatuur en defrosts.jerh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:35:
[...]
Nee dat bedoelde ik niet, ik had het over de kamertemperatuur, niet over Ta. Het maakt volgens mij echt behoorlijk wat uit of je op 18.5 die ik voorbij heb zien komen of op 21 graden verwarmt. In ieder geval in kWh, maar ik denk ook in cop.
X kW aan warmte afgifte bij Y vermogen, X zakt naarmate de buitentemperatuur zakt en/of tegen een defrost aan loopt, defrost zelf geeft een negatieve X.
Op laagste vermogen van de wp heb je de minste defrost, dus een (te) kleine Wp die moeite heeft om het te verwarmen defrost meer of loopt langer tegen defrost aan.....
dus averechts op het verhaal hier.
I stand corrected.Jan Treur schreef op zondag 7 januari 2018 @ 06:07:
[...]
Niet echt exponentieel. Jouw benaderingstrendlijn is trouwens kwadratisch, maar ook niet echt goed. Als je aanneemt dat de COP lineair gaat met het temperatuurverschil dan krijg je een gebroken functie: lineair gedeeld door lineair. In het plaatje hieronder heb ik dat gedaan voor verschillende jaren.
[afbeelding]
Hoe ziet jouw gebroken functie eruit?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
De kamertemperatuur is voor de COP niet van belang, alleen Ta en automatisch dus de Dt.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:54:
[...]
Tuurlijk scheelt dat iets, maar de meesten draaien om en nabij de 30 een uitzondering daar gelaten, dat geeft echt niet zo'n groot verschil.
Iemand die de WP laat draaien met een lage Ta terwijl de Tb hoog is zal een prachtige COP hebben, maar iemand die met een thermostaat de WP uitzet omdat de gewenste kamer temperatuur bereikt is verbruikt ondanks de gemiddeld slechtere COP geen stroom.
amarkest schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:00:
![]()
Waarom wordt ik, na een ruim 14-urige run op 20c, afgestraft met een ELGA-dip van 40 min., na een handmatige verhoging op de HCMT van 0,5c ?????????????
![]()
![]()
[afbeelding]
Het is echt raar. Lijkt op dat gedoe wat ik eerder had met een setpoint-verhoging die genegeerd werd door de Elga, maar dit is nog erger: hij kapt er gewoon mee.amarkest schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:13:
[...]
wederom zo'n rare dip. bij 0,5c verhoging op de HCMT printplaat stuk of bug in FW 160?
Staat WAR nog aan op HCTM, of heb je die weer uitgezet?
Is dat niet het zelfde wat ik schreefGrolsch schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:07:
[...]
De kamertemperatuur is voor de COP niet van belang, alleen Ta en automatisch dus de Dt.
Iemand die de WP laat draaien met een lage Ta terwijl de Tb hoog is zal een prachtige COP hebben, maar iemand die met een thermostaat de WP uitzet omdat de gewenste kamer temperatuur bereikt is verbruikt ondanks de gemiddeld slechtere COP geen stroom.
Maar inderdaad, met hoge Tb blijven warmen, onnodig (te) veel en komen we weer op het verhaal dat je met gemak 10 kWh op een dag meer kan verbruiken met een wp zonder dat je zit te zweten.
Ik heb al een 6kw G serie staan en wil deze op een buffer gaan aansluiten. Ik kan relatief eenvoudig een 2e installeren. Zou jij adviseren voor de H te gaan (eventueel een 9kw) Of om een gelijke 6 kw te installeren.Domba schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 22:31:
[...]
In de 5 en 7/9kW zitten niet de zelfde compressor, maar wel de zelfde als in de G-serie, maar voor prestaties zal je moeten wachten op eerste praktijkgegevens van de H-serie, daarvoor kan je zeker niet naar de G-serie kijken, zoals die hier tot nu toe gepost zijn
En wie zou er eens willen meedenken over mijn schematische installatie. Buffervat, Atlantic, Pelletketel, CV ketel, 2 maal warmtepomp.. Totaal te verwarmen oppervlakte.. ruim 500m2 waarvan ik een aantal ruimtes een eigen thermostaat wil geven. 350m2 zal vloerverwarming krijgen (nieuw te storen, dus geïsoleerde ondergrond.
Overigens zal 250m2 daarvan normaliter rond de 15 graden zijn. De huisaansluiting is 3*25
Is inderdaad hetzelfde, ik reageerde op @jerhRol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:15:
[...]
Is dat niet het zelfde wat ik schreef![]()
Maar inderdaad, met hoge Tb blijven warmen, onnodig (te) veel en komen we weer op het verhaal dat je met gemak 10 kWh op een dag meer kan verbruiken met een wp zonder dat je zit te zweten.
alle WAR instellingen staan uit. Maar ws is fenomeen HCMT-temperatuur manupilatie de oorzaak, heb helaas niet direct het display goed bekeken, maar HCMT geeft nu 20,5c aan, terwijl ELGA noch Hrketel gedraaid hebben.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:15:
[...]
Het is echt raar. Lijkt op dat gedoe wat ik eerder had met een setpoint-verhoging die genegeerd werd door de Elga, maar dit is nog erger: hij kapt er gewoon mee.
Staat WAR nog aan op HCTM, of heb je die weer uitgezet?
ik ga 't straks nog 's uitproberen, daarna ga ik kijken of een (passieve) 2e lijns opstelling van de HCMT (ivm parameterisering ELGA) kan toepassen. Dus de HCMT op zolder en de Isense of Celcia in de huiskamer aan het OT-draadje.
Een vol COP punt verschil is goed mogelijk bij een Pana mono, ook voor maandgegevens, belangrijk daarbij zijn de Ta en vol vermogen of deellast en uiteraard de TbRol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 08:54:
[...]
als net gepost in een ander topic
Ta=34 op volvermogen afgelopen 10 uur ,~1500-1700W, 9 defrosts, 15kWhe, 52kWhth,
Ta=28 op lage deellast afgelopen 10 uur, ~600-700W, 2 defrosts, 6,5kWhe, 28kWhth.
Als je plaatjes wilt van thermisch vermogen, zoek ik even een andere PC om naar server te uploaden
@Domba
Ik zat juist te wachten op een H versie omdat hij een wifi en de betere webinterface had...
Wachten ga ik toch aangezien ik eerst mijn 1 fase naar 3 moet leggen, aangezien ik echt vol zit.
En mijn e boiler moet er eerst op als ik in maart oid de Cv uit zet, en daarna van de zomer mijn Wp ga installeren.
Daarnaast redde ik het niet de oude subsidie aan te houden, door de laatste wijzigingen er van... grr leuke overheid..
Dus met de WP kijk ik ff eea uit de boom.
Juist had ik dus de hoop op de H aangezien nieuwe technieken vaak.....
Maar nu zeg jij Domba dat de H versie minder platen, andere pomp, en mindere specs zou hebben.
Maar kan het niet zijn dat de wijzigingen hiervan, niet een verandering/verbetering zijn?
Andere platen die beter zijn?
een pomp die { nog} beter functioneert? Minder stroom verbruikt en daardoor A ++++++ heeft :-)
Minder afmetingen nodig onsat....
Kan me haast niet voorstellen dat een 5 Kw nu ineens slechter gaat worden, dan zijn voorganger...
Lijkt me van pana niet een goede zet.
Of waarin denk jij dat de verschillen gaan zitten?
Zit er trouwens überhaupt verschil in een aansluiting 1 of 3 fase qua verbruik?
Nu ik 3 fase ga krijgen, zou ik die ook naar Wp kunnen leggen, als het beter is qua verbruik..:-)
Ik zat juist te wachten op een H versie omdat hij een wifi en de betere webinterface had...
Wachten ga ik toch aangezien ik eerst mijn 1 fase naar 3 moet leggen, aangezien ik echt vol zit.
En mijn e boiler moet er eerst op als ik in maart oid de Cv uit zet, en daarna van de zomer mijn Wp ga installeren.
Daarnaast redde ik het niet de oude subsidie aan te houden, door de laatste wijzigingen er van... grr leuke overheid..
Maar nu zeg jij Domba dat de H versie minder platen, andere pomp, en mindere specs zou hebben.
Maar kan het niet zijn dat de wijzigingen hiervan, niet een verandering/verbetering zijn?
een pomp die { nog} beter functioneert? Minder stroom verbruikt en daardoor A ++++++ heeft :-)
Kan me haast niet voorstellen dat een 5 Kw nu ineens slechter gaat worden, dan zijn voorganger...
Nu ik 3 fase ga krijgen, zou ik die ook naar Wp kunnen leggen, als het beter is qua verbruik..:-)
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Maar wat jij zegt 10 kWh extra zonder zweten is alleen met slechte afgifte.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:15:
[...]
Is dat niet het zelfde wat ik schreef![]()
Met goede afgifte zweet je wel, als dit niet zo is dan is nacht verlaging net zo een verspilling van 10 kWh zonder extra opwarmen.
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
@Bram-Bos Hoe brengen jullie e.e.a. dan in lijn met het proportionele warmteverlies van een een woning ?Jan Treur schreef op zondag 7 januari 2018 @ 06:07:
[...]
Niet echt exponentieel. Jouw benaderingstrendlijn is trouwens kwadratisch, maar ook niet echt goed. Als je aanneemt dat de COP lineair gaat met het temperatuurverschil dan krijg je een gebroken functie: lineair gedeeld door lineair. In het plaatje hieronder heb ik dat gedaan voor verschillende jaren.
[afbeelding]
Ik denk (maar @Jan Treur kan dat vast beter uitleggen):Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:14:
[...]
@Bram-Bos Hoe brengen jullie e.e.a. dan in lijn met het proportionele warmteverlies van een een woning ?
- warmteverlies woning is lineair met Tb
- COP daalt lineair met lagere Tb
De combinatie is een min of meer kwadratisch uitziende functie.
Verwijderd
Zijn aanname was een constante COP.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:20:
[...]
Ik denk (maar @Jan Treur kan dat vast beter uitleggen):
- warmteverlies woning is lineair met Tb
- COP daalt lineair met lagere Tb
De combinatie is een min of meer kwadratisch uitziende functie.
Een MDC09H is niet interessant, thermisch vergelijkbaar aan een MDC06G, en duurder dan een MDC06Gjantje112 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:29:
[...]
Ik heb al een 6kw G serie staan en wil deze op een buffer gaan aansluiten. Ik kan relatief eenvoudig een 2e installeren. Zou jij adviseren voor de H te gaan (eventueel een 9kw) Of om een gelijke 6 kw te installeren.
En wie zou er eens willen meedenken over mijn schematische installatie. Buffervat, Atlantic, Pelletketel, CV ketel, 2 maal warmtepomp.. Totaal te verwarmen oppervlakte.. ruim 500m2 waarvan ik een aantal ruimtes een eigen thermostaat wil geven. 350m2 zal vloerverwarming krijgen (nieuw te storen, dus geïsoleerde ondergrond.
Overigens zal 250m2 daarvan normaliter rond de 15 graden zijn. De huisaansluiting is 3*25
zonder subsidie een 9kW MXC (T-cap) is wel wat anders omdat die wel meer thermisch levert.
Door het gedoe rond de meldcode van de Pana G-serie is de inkoopprijs voor de H-serie voor een NL-installateur al bijna hoger dan, de consumenten prijs van G-serie incl verzendkosten uit Frankrijk of Engeland.
Ik zit gewoon te wachten tot iemand de gok waagt voor een MDC07H doet en ook nog met een externe warmtemeter meet, wat de maximale thermische dagopbrengst is onder nul in de praktijk incl defrosts.
Een MDC06G levert max 108-120kWhth onder nul waar een MDC09G nog max 140-160kWhth voor Ta tot 35C kan leveren.
[ Voor 0% gewijzigd door Domba op 07-01-2018 13:08 . Reden: Bedoelde MDC09H is onder nul vergelijkbaar aan MDC06G ]
Welnee
Als je aanneemt dat de COP lineair gaat met het temperatuurverschil dan krijg je een gebroken functie: lineair gedeeld door lineair.
Verwijderd
In hoeverre is de aanname dat de COP lineair, en van enige importantie, afneemt met de Tb in het gebied Tb is 2 tot 7 reeel ? Het gebied waar v.a. 4C de defrosts optreden ? De invloed op het verbruik van defrosts is hetgene wat ik nl. graag zou willen weten.
Heb ik ook wel eens gehad.. meen mij te herrineren dat dit alleen bij lage flow was.. welke pompstand staat de elga?amarkest schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:13:
[...]
wederom zo'n rare dip. bij 0,5c verhoging op de HCMT printplaat stuk of bug in FW 160?
etmaalverbruik = verliesratio*(Tbuiten - Tbinnen)/[C + A*(Twater - Tbuiten)]Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:00:
I stand corrected.
Hoe ziet jouw gebroken functie eruit?
waarbij A en c constanten zijn A is negatief en geeft de steilheid van de COP afhankelijk van het temperatuurverschil aan.
[ Voor 20% gewijzigd door Jan Treur op 07-01-2018 11:38 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Mooi. Wat zijn bij jou de waarden van de constanten?Jan Treur schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:37:
[...]
etmaalverbruik = verliesratio*(Tbuiten - Tbinnen)/[C + A*(Twater - Tbuiten)]
Ok. staat idd op 1,5 rechtsom. Maar ik houdt het vooralsnog op HCMT temp.manupilatie (te grove afronding oid)Daannn1987 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:36:
[...]
Heb ik ook wel eens gehad.. meen mij te herrineren dat dit alleen bij lage flow was.. welke pompstand staat de elga?
Moet ik na gaan zoeken; die heb ik over de jaren ook af en toe bijgesteld, mede i.v.m. veranderingen in het huis en aansturing. Als je de COP waarden weet, kun je die eerst lineair benaderen, dan heb je A en C. In mijn geval kan dat niet want ik heb geen gemeten COP waarden.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:38:
Mooi. Wat zijn bij jou de waarden van de constanten?
[ Voor 20% gewijzigd door Jan Treur op 07-01-2018 11:52 ]
Verwijderd
Is er ergens een grafiek, of de onderliggende data, te vinden van het verloop v.d. COP, van de Panasonic 5kW, bij wisselende buitenT's in 'laboratorium' omstandigheden en bij verschillende Ta-waardes ? Op basis hiervan zou je dan de afwijkingen redelijkerwijs moeten kunnen benaderen welke met buitenT/RV/Wind ed. te maken hebben.
EDIT:
Hoe verloopt de COP van een W/W WP in relatie tot dalende brontemperaturen, die heeft nl. geen last van defrosts ?
EDIT:
Hoe verloopt de COP van een W/W WP in relatie tot dalende brontemperaturen, die heeft nl. geen last van defrosts ?
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 12:29 ]
Bij mij was het icm TADO thermostaat... en ook op pompstand 1,5 a 2amarkest schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:45:
[...]
Ok. staat idd op 1,5 rechtsom. Maar ik houdt het vooralsnog op HCMT temp.manupilatie (te grove afronding oid)
[pfff overheid...
Weer bedragen veranderd
Lager voor de meeste..
En erger de pana 5 staat erop voor 4 dus €100 minder subsidie
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf
Weer bedragen veranderd
Lager voor de meeste..
En erger de pana 5 staat erop voor 4 dus €100 minder subsidie
https://www.rvo.nl/sites/...n%202018%2022-12-2017.pdf
[ Voor 36% gewijzigd door Dylantje2 op 07-01-2018 12:21 ]
zonneboiler, pelletkachel, 36 panels, Atlantic Wpb, pana 5 Kw H, Heishamon, Domoticz, Grafana, Solarmeters, PVO: https://pvoutput.org/list.jsp?id=15321&sid=19520
Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 09:53:
[...]
In kWh AC zou dat uit moeten maken inderdaad, COP is meer afhankelijk van de buitentemperatuur en defrosts.
X kW aan warmte afgifte bij Y vermogen, X zakt naarmate de buitentemperatuur zakt en/of tegen een defrost aan loopt, defrost zelf geeft een negatieve X.
Op laagste vermogen van de wp heb je de minste defrost, dus een (te) kleine Wp die moeite heeft om het te verwarmen defrost meer of loopt langer tegen defrost aan.....
dus averechts op het verhaal hier.
Kennelijk druk ik me niet duidelijk uit. Jullie stelling klopt als een bus. Mijn stelling ging over Roll-co die aangaf dat de hoge cop scores bij drie mannen waren die volgens mijn inzicht met een lage kamertemperatuur werken. Dus heb je een lagere Ta nodig, dus betere cop.Grolsch schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:07:
[...]
De kamertemperatuur is voor de COP niet van belang, alleen Ta en automatisch dus de Dt.
En als je dus naar een hogere kamertemperatuur gaat, gaat de cop ook dalen, want heb je gewoon een hogere Ta nodig. Dat maakt het vergelijken van de cijfers uit de staat van Tom ook lastig, er zijn veel variabelen.
Personen die in de lijst echt meten (dus met een warmtemeter) tonen aan dat een lagere Ta inderdaad zorgt voor een lagere COP. Precies zoals de boekjes het ook vermelden.jerh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:30:
[...]
[...]
Kennelijk druk ik me niet duidelijk uit. Jullie stelling klopt als een bus. Mijn stelling ging over Roll-co die aangaf dat de hoge cop scores bij drie mannen waren die volgens mijn inzicht met een lage kamertemperatuur werken. Dus heb je een lagere Ta nodig, dus betere cop.
En als je dus naar een hogere kamertemperatuur gaat, gaat de cop ook dalen, want heb je gewoon een hogere Ta nodig. Dat maakt het vergelijken van de cijfers uit de staat van Tom ook lastig, er zijn veel variabelen.
Je 2e punt (hogere kamertemperatuur zou zorgen voor een dalende COP) dat is dus niet zo.
Als je alleen op WAR regelt zonder thermostaat of enige ruimtecompensatie zul je een hoge COP hebben.
Al wordt de kamer 24 graden en is het buiten 15 graden, de WAR regeling zorgt ervoor dat er "Gestookt" wordt.
Dus een prachtige COP, maar gewoon domweg weggooien van energie, want als gewenste temperatuur 21 graden is, en het is 22 graden in je kamer, dan is het naar mijn idee weggegooide energie om je WP te laten draaien terwijl ruimtemperatuur 22 graden is, hoe mooie COP je ook hebt.
Het lijstje van Tom zegt wel iets, maar het ligt er net aan wat je wilt zien. Zoals eerder aangegeven is het niet zo moeilijk om COP kampioen te worden, schakel bij temperaturen onder de 5 graden de CV ketel bij, en ga bij +30 je zwembad verwarmen met een Ta van 25, en je wint de hitlijst
Verwijderd
Ik trek me bij deze terug uit de maandelijkse overzichten, het prikkelt de fantasie van sommige mensen kennelijk zodanig dat het me niet echt gezond lijkt.
@jerhDomba schreef op zondag 7 januari 2018 @ 10:59:
[...]
Een vol COP punt verschil is goed mogelijk bij een Pana mono, ook voor maandgegevens, belangrijk daarbij zijn de Ta en vol vermogen of deellast en uiteraard de Tb
als net gepost in een ander topic
Ta=34 op volvermogen afgelopen 10 uur ,~1500-1700W, 9 defrosts, 15kWhe, 52kWhth,
Ta=28 op lage deellast afgelopen 10 uur, ~600-700W, 2 defrosts, 6,5kWhe, 28kWhth.
Als je plaatjes wilt van thermisch vermogen, zoek ik even een andere PC om naar server te uploaden
Bij bram en jaari is het begrijpelijk, dat gaf ik ook al aan omdat die met 26 graden Ta verwarmd en wandverwarming enz enz.
Domba
34 of 28 graden Ta kan veel uitmaken inderdaad en kan bij jou dus 1 punt schelen maar als je in de lijst kijkt zie je.
1 elga 5 met 35 Ta en zeer hoge COP (gemeten/berekend)
1 mono 5 met 32 Ta en zeer hoge COP (berekend)
1 mono 5 met 29 Ta en een half punt lager COP dan 2 bovenstaande (gemeten multical)
1 mono 5 met 30 Ta en bijna een punt lagere COP dan 2 bovenstaande (gemeten multical)
Verklaring? Ik geloof niet zo in sprookjes
Je kunt er op verschillende manieren naar kijken en hoeveel zorg je besteedt aan het afgifte systeem en aanvullende isolatie.Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:00:
@Domba
De intergratie in domotica is een hele sprong vooruit als ook een lagere Ta mogelijk is dan 25C en eventueel kan via quick menu ook nog een manuele defrost gestart worden.
De te koude Tr bij nageisoleerde woningen, is best een zorgpunt bij de Pana mono, want dan schakelt deze het 3kW back-up element bij in najaar en voorjaar.
Daarmee verschuif je iets wat je moet opvangen naar de groepenkast en is regelmatig aanvullende "load shedding" nodig, extra isolatiemaatregelen/back-up ingeval -10/-15C, icm inductie koken, doorstroomverwarmer en eventueel al een EV om een fors duurdere hogere net-aansluitcapaciteit buiten de deur te houden.
Kortom vaak een redelijke puzzel bij bestaande woningen
Als hobbist heb ik een paar gedaan, uitsluitend oudere bestaande woningen en ik heb daar een iets andere insteek dan een installateur en daarmee, ook een ander oordeel, zoals COP=1 is enkel voor veiligheid als het niet te vermijden is.
Installateur is vaak nog veelal de werkwijze "alla" gas en de alom bekende werkwijze bij ophangen van gas-CV keteltjes en deze gelijk op max aanvoer van 80C zetten zonder verdere tuning of waterzijdig inregelen van afgifte systeem, want installateur draagt niet de uiteindelijke gebruikkosten of dient deze te garanderen.
Als hobbist komen die wel bij mij terug en of de SCOP niet nog iets beter kan dan die magere 4-4,5 en CO2 voetprint nog wat kleiner kan
De Pana mono H-serie is daar toleranter dan de G-serie, maar een WP is nog lang niet vergelijkbaar met de vervangingsmarkt voor gasketeltjes.
De rest van de woning als afgiftesysteem en isolatie is ook een belangrijk onderdeel van het systeem en moet vaak nog stevig aangesleuteld worden bij bestaande woningen, wat eerder het straatje is van duurzaamheids adviseur en een traject, dan een installateur waar 1 de WP plaatst/aansluit en een ander deze in bedrijf stelt.
Voor de Pana mono H-serie dien je bij installateur te zijn, vanwege de ISDE, waar ik komend jaar nog een paar spartaanse G's doe, vanwege de prestaties vs budget
Je begrijpt niet wat ik probeer over te brengen. Mijn punt is dat de temperatuur die je in huis wilt hebben ook van invloed is op de cop. Jij gaat uit van een overshoot situatie, ik van een ondershoot situatie, of te wel de temperatuur in huis is relatief laag.Grolsch schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:39:
[...]
Personen die in de lijst echt meten (dus met een warmtemeter) tonen aan dat een lagere Ta inderdaad zorgt voor een lagere COP. Precies zoals de boekjes het ook vermelden.
Je 2e punt (hogere kamertemperatuur zou zorgen voor een dalende COP) dat is dus niet zo.
Als je alleen op WAR regelt zonder thermostaat of enige ruimtecompensatie zul je een hoge COP hebben.
Al wordt de kamer 24 graden en is het buiten 15 graden, de WAR regeling zorgt ervoor dat er "Gestookt" wordt.
Dus een prachtige COP, maar gewoon domweg weggooien van energie, want als gewenste temperatuur 21 graden is, en het is 22 graden in je kamer, dan is het naar mijn idee weggegooide energie om je WP te laten draaien terwijl ruimtemperatuur 22 graden is, hoe mooie COP je ook hebt.
Het lijstje van Tom zegt wel iets, maar het ligt er net aan wat je wilt zien. Zoals eerder aangegeven is het niet zo moeilijk om COP kampioen te worden, schakel bij temperaturen onder de 5 graden de CV ketel bij, en ga bij +30 je zwembad verwarmen met een Ta van 25, en je wint de hitlijst
Als je een hogere stoooklijn nodig hebt, krijg je een Ta, dus lagere cop. Ik snap best hoe je cop kampioen kan worden, maar dat zegt wel iets maar niet alles. Uiteindelijk reken je kWh uren af. Die is echt wel duidelijk.
n00b vraag: hoe trek ik A en C uit elkaar als ik mijn COP weet?Jan Treur schreef op zondag 7 januari 2018 @ 11:50:
[...]
Moet ik na gaan zoeken; die heb ik over de jaren ook af en toe bijgesteld, mede i.v.m. veranderingen in het huis en aansturing. Als je de COP waarden weet, kun je die eerst lineair benaderen, dan heb je A en C. In mijn geval kan dat niet want ik heb geen gemeten COP waarden.
Bij de Elga lijkt het me logisch, de kop gaat daar er af doordat er gas bijgeschakeld wordt. Dat zit ongetwijfeld niet in de meting. Is ook gelijk het slimme van het apparaat.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:57:
[...]
@jerh
Bij bram en jaari is het begrijpelijk, dat gaf ik ook al aan omdat die met 26 graden Ta verwarmd en wandverwarming enz enz.
Domba
34 of 28 graden Ta kan veel uitmaken inderdaad en kan bij jou dus 1 punt schelen maar als je in de lijst kijkt zie je.
1 mono 5 met 29 Ta en een half punt lager COP dan 2 bovenstaande (gemeten multical)
1 mono 5 met 30 Ta en bijna een punt lagere COP dan 2 bovenstaande (gemeten multical)
Misschien wel beter ja, je prikkelt misschien mensen om een panasonic te kopen met je berekening wat dus een verkeerd beed geeft.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:48:
Ik trek me bij deze terug uit de maandelijkse overzichten, het prikkelt de fantasie van sommige mensen kennelijk zodanig dat het me niet echt gezond lijkt.
Bij @mkleinman is het weliswaar geen gecertificeerd apparaat dat meet, maar hij méét wel flow en Ta-Tr, en integreert dat. Zijn cijfers zijn niet zo gek denk ik. Mijn COP is eigenlijk te laag in verhouding tot mijn Ta, maar dat komt door de te beperkte flow. Bij @mkleinman giert het door de pijpen.jerh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:04:
[...]
Bij de Elga lijkt het me logisch, de kop gaat daar er af doordat er gas bijgeschakeld wordt. Dat zit ongetwijfeld niet in de meting. Is ook gelijk het slimme van het apparaat.
Ik meen een aantal posts gezien te hebben waar de meting ineens niet klopte door een sensor o.i.d. Allemaal leuk die hobbybob projecten maar ik neem eigenlijk alleen de multical een beetje serieus.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:07:
[...]
Bij @mkleinman is het weliswaar geen gecertificeerd apparaat dat meet, maar hij méét wel flow en Ta-Tr, en integreert dat. Zijn cijfers zijn niet zo gek denk ik. Mijn COP is eigenlijk te laag in verhouding tot mijn Ta, maar dat komt door de te beperkte flow. Bij @mkleinman giert het door de pijpen.
@jerh
Ik ga er van uit dat een lijst van warmtepompen geen waarden van gas aan geeft en dus niet in de berekening zit.
Ik snap je heel goed, maar nogmaals binnentemperatuur "an sich" doet niets met de COP.jerh schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:01:
[...]
Je begrijpt niet wat ik probeer over te brengen. Mijn punt is dat de temperatuur die je in huis wilt hebben ook van invloed is op de cop. Jij gaat uit van een overshoot situatie, ik van een ondershoot situatie, of te wel de temperatuur in huis is relatief laag.
Als je een hogere stoooklijn nodig hebt, krijg je een Ta, dus lagere cop. Ik snap best hoe je cop kampioen kan worden, maar dat zegt wel iets maar niet alles. Uiteindelijk reken je kWh uren af. Die is echt wel duidelijk.
Alleen als je een dusdanig hoge binnentemperatuur wilt hebben waardoor je een hogere Ta nodig hebt omdat je het anders niet haalt, dan wel inderdaad, bedoel je dit
Wij zitten wel op 1 lijn volgens mij
En iedereen mag van mij in de overzichten staan, of je daar nu een glazen bol voor gebruikt, of een zelfbedachte formule, of een onderbuikgevoel maakt mij niet uit. Als je maar duidelijk vermeld hoe je meet. En dat staat wel vermeld in het overzicht.
Het is aan de persoon die tabel bekijkt om te bepalen wat hij serieus neemt en wat hij ermee doet.
En het moge duidelijk zijn dat een meting gebaseerd op onderbuikgevoel / glazen bol / zelf bedachte formule natuurlijk niet als waarheid genomen kan en mag worden.
Dit is al een jaar geleden op het forum gepresenteerd voor de Elga. Deze zal niet veel afwijken van de Panasonic. Met echte meetgegevens op basis van aflezingen op de warmtemeter op gespreide momenten. Dus Ta, Tb , E, W en gelijktijdig afgelezen(COP=W/E). Daarbij is een kwadatische benadering benadering gegeven:Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:14:
Is er ergens een grafiek, of de onderliggende data, te vinden van het verloop v.d. COP, van de Panasonic 5kW, bij wisselende buitenT's in 'laboratorium' omstandigheden en bij verschillende Ta-waardes ? Op basis hiervan zou je dan de afwijkingen redelijkerwijs moeten kunnen benaderen welke met buitenT/RV/Wind ed. te maken hebben.
EDIT:
COP= 0,0025(Ta-Tb)^2-0,251(Ta-Tb)+9,5407

Je kunt er lineaire stukjes uithalen met raaklijn in de grafiek of de formule te differentieren naar Ta of Tb.
Bij hybride WP wordt dit automatisch meegenomen lijkt mij.. als er met gas wordt bijgestookt kun je daar geen onderscheid in maken.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:11:
[...]
Ik meen een aantal posts gezien te hebben waar de meting ineens niet klopte door een sensor o.i.d. Allemaal leuk die hobbybob projecten maar ik neem eigenlijk alleen de multical een beetje serieus.
@jerh
Ik ga er van uit dat een lijst van warmtepompen geen waarden van gas aan geeft en dus niet in de berekening zit.
Hier draait de WP overigens stand-alone maar heb weer geen multical.. In de zomer maar eens realiseren samen met een open verdeler
Ik zou het fantastisch vinden als jij met je unieke setup ook met een echte warmtemeter zou rapporteren. Dat leert ons allemaal meer!Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:48:
Ja, dat bedoel ik. Zo zie je maar dat een forum niet voor alles handig is. Dus vandaar mijn opmerking dat vergelijken ingewikkeld is. Ik heb een vrouw die het snel koud heeft, dus de kamertemperatuuur is hier minimaal 21.5 graden, lager vind zij verschrikkelijk. Als je dan vergelijkt met iemand met 20 graden, kan dat nogal verschillen.Grolsch schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:12:
[...]
Ik snap je heel goed, maar nogmaals binnentemperatuur "an sich" doet niets met de COP.
Alleen als je een dusdanig hoge binnentemperatuur wilt hebben waardoor je een hogere Ta nodig hebt omdat je het anders niet haalt, dan wel inderdaad, bedoel je dit
Wij zitten wel op 1 lijn volgens mij![]()
En iedereen mag van mij in de overzichten staan, of je daar nu een glazen bol voor gebruikt, of een zelfbedachte formule, of een onderbuikgevoel maakt mij niet uit. Als je maar duidelijk vermeld hoe je meet. En dat staat wel vermeld in het overzicht.
Het is aan de persoon die tabel bekijkt om te bepalen wat hij serieus neemt en wat hij ermee doet.
En het moge duidelijk zijn dat een meting gebaseerd op onderbuikgevoel / glazen bol / zelf bedachte formule natuurlijk niet als waarheid genomen kan en mag worden.
En ik gebruik die tabel om mijn eigen resultaten te vergelijken. Dus ik neem het maandgemiddelde versus dat van de maand daarvoor en kijk dan naar mijn eigen kWh. En daaruit concludeer ik of het goed gaat of niet. En dat is dan wel weer ingewikkeld omdat ik hier een w/w wp heb. Dus hoe kouder buiten, hoe beter de wp het hier in verhouding doet.
En ik vind die cijfers dus ontzettend handig en waardeer de inzet daarvoor.
Verwijderd
Mensen hechten naar mijn idee meer aan hun geloof.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:15:
[...]
Ik zou het fantastisch vinden als jij met je unieke setup ook met een echte warmtemeter zou rapporteren. Dat leert ons allemaal meer!
EDIT:
Mensen geloven nu eenmaal dingen die hun wereldbeeld bevestigen en wijzen afwijkende zaken af, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2018 13:18 ]
Thanks voor je uitleg...Domba schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:59:
[...]
Je kunt er op verschillende manieren naar kijken en hoeveel zorg je besteedt aan het afgifte systeem en aanvullende isolatie.
De intergratie in domotica is een hele sprong vooruit als ook een lagere Ta mogelijk is dan 25C en eventueel kan via quick menu ook nog een manuele defrost gestart worden.
De te koude Tr bij nageisoleerde woningen, is best een zorgpunt bij de Pana mono, want dan schakelt deze het 3kW back-up element bij in najaar en voorjaar.
Daarmee verschuif je iets wat je moet opvangen naar de groepenkast en is regelmatig aanvullende "load shedding" nodig, extra isolatiemaatregelen/back-up ingeval -10/-15C, icm inductie koken, doorstroomverwarmer en eventueel al een EV om een fors duurdere hogere net-aansluitcapaciteit buiten de deur te houden.
Kortom vaak een redelijke puzzel bij bestaande woningen
Als hobbist heb ik een paar gedaan, uitsluitend oudere bestaande woningen en ik heb daar een iets andere insteek dan een installateur en daarmee, ook een ander oordeel, zoals COP=1 is enkel voor veiligheid als het niet te vermijden is.
Installateur is vaak nog veelal de werkwijze "alla" gas en de alom bekende werkwijze bij ophangen van gas-CV keteltjes en deze gelijk op max aanvoer van 80C zetten zonder verdere tuning of waterzijdig inregelen van afgifte systeem, want installateur draagt niet de uiteindelijke gebruikkosten of dient deze te garanderen.
Als hobbist komen die wel bij mij terug en of de SCOP niet nog iets beter kan dan die magere 4-4,5 en CO2 voetprint nog wat kleiner kan
De Pana mono H-serie is daar toleranter dan de G-serie, maar een WP is nog lang niet vergelijkbaar met de vervangingsmarkt voor gasketeltjes.
De rest van de woning als afgiftesysteem en isolatie is ook een belangrijk onderdeel van het systeem en moet vaak nog stevig aangesleuteld worden bij bestaande woningen, wat eerder het straatje is van duurzaamheids adviseur en een traject, dan een installateur waar 1 de WP plaatst/aansluit en een ander deze in bedrijf stelt.
Voor de Pana mono H-serie dien je bij installateur te zijn, vanwege de ISDE, waar ik komend jaar nog een paar spartaanse G's doe, vanwege de prestaties vs budget
Heb je linkje naar spaanse wp site? goede ervaringen??
MM ik kan hem toch niet plaatsen dsu ik zal pas van de zomer bestellen.
En dan zijn er misschien meer H versies of geen G meer leverbaar... [ we gaan het zien ]
Dit snap ik niet " al een EV" EV is?
En tsja ik moet eerst naar een 3 fase, ivm mijn max verbruik in huis..
Ik mag je manier van ander benaderen wel haha
Jij blijkbaar aan je centen, zo duur is het niet en meten is weten, zeker als je er zoveel tijd op een forum in steekt zoals jij doet.Verwijderd schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:16:
[...]
Mensen hechten naar mijn idee meer aan hun geloof.
EDIT:
Mensen geloven nu eenmaal dingen die hun wereldbeeld bevestigen en wijzen afwijkende zaken af, zo zit de mens nu eenmaal in elkaar.
Verwijderd
Als die centen in mijn ogen niets opleveren ja, dan hecht ik daar aan, ik heb nl. een hekel aan verspilling/inefficiency.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:21:
[...]
Jij blijkbaar aan je centen, zo duur is het niet en meten is weten, zeker als je er zoveel tijd op een forum in steekt zoals jij doet.
Laat hem die setup ook eerst even afwerken, een spinnenweb van slangen los in huis noem ik geen setup.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:15:
[...]
Ik zou het fantastisch vinden als jij met je unieke setup ook met een echte warmtemeter zou rapporteren. Dat leert ons allemaal meer!
1 PVoutput . Dongen NB
EV is electrisch vervoer en met name de autoaccu laden en dan het dynamisch laden, waar meer spullen voor beschikbaar komen.Dylantje2 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:19:
Dit snap ik niet " al een EV" EV is?
En tsja ik moet eerst naar een 3 fase, ivm mijn max verbruik in huis..
Waardoor alle fase enige uren constant op 90-100% van aansluitcapaciteit zitten of 23-25A/fase
Dat wordt een nog grotere puzzel met intrede van flexibel tarief, wat nog relatief eenvoudig is bij die nog met enkele fase bijladen met 10A of 16A
Thanks!!Domba schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:49:
[...]EV is electrisch vervoer en met name de autoaccu laden en dan het dynamisch laden, waar meer spullen voor beschikbaar komen.
Waardoor alle fase enige uren constant op 90-100% van aansluitcapaciteit zitten of 23-25A/fase
Dat wordt een nog grotere puzzel met intrede van flexibel tarief, wat nog relatief eenvoudig is bij die nog met enkele fase bijladen met 10A of 16A
Op punt vergelijken berekend vs gemeten, daar ga ik verder niet op in dan de opmerking dat je alle opgenomen vermogen moet meenemen zoals ook voor met de warmtemeter en niet enkel wanneer de compessor loopt.Rol-Co schreef op zondag 7 januari 2018 @ 12:57:
[...]
@jerh
Domba
Voor die met warmtemeter moet je ook verder in de tabel kijken, naar hoeveelheid warmte en aandeel standby verbruik wat zwaarder meeweegt bij de Ta=30 en als ik me nog goed herinner gebruikt deze ook nog een NEST kamersthermostaat als max regeling met een iets hogere WA-stooklijn ipv een zuivere WA-regeling en die met Ta=29 juist temp verlaging op timer.
Dat maakt het vergelijken juist ook zo lastig
Subsidie onder voorwaarden van "deskundig installateur". Het zelf doen wordt dus weer afgestraft.
Want een installateur doet het beter.... ik word hier.... van.
Wanneer ben je deskundig installateur? is daar een regel voor?
staat erbij een aannemer of een installateurGuido87 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:21:
Subsidie onder voorwaarden van "deskundig installateur". Het zelf doen wordt dus weer afgestraft.
FF bon vragen met goedkeuring
kost je weer paar knaken.. Welkom in NL. Met die lachebek van een RUTTE rechts lullen en links vullen.
Alle bedragen veranderen in 6 maanden tijd al 3 keer...
Voordat je denkt alles geregeld te hebben, is de subsidie alweer naar beneden..Worst voor houden noemen ze dat in Den Haag
Goede zorg goed onderwijs enz enz enz wat komt er van uit.???
Ze willen niet van het gas af, want het kost geld..
De elga staat in de lijst als 3kw.....1600 euro subsidie nog maar
En daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn. Ik tob al sinds 2015 met dit wispelturig gedrag van Elga.AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:45:
@Bram-Bos
Hmmm...![]()
Zie toch liever zoiets:
[afbeelding]
Kunnen ze de hele regeling (waar niemand iets van begrijpt) van zo een elga er niet uit slopen en vervangen voor iets bruikbaars?
Valt regelmatig terug naar max 450W waardoor de vloer niet boven de 24c komt.. en de kamer 17c
Zie je dit gedrag na een langere periode (> 1,5 uur) van stilstand, bij buiten-T < 6 ˚C ? Dat gedrag is hier nl. inmiddels door een aantal mensen ook geïdentificeerd (zoek op #elgahybernation), en ook door Techneco als een raar/ongewenst fenomeen erkend. Techneco is daar mee bezig, op grond van data van @Aziraphale en mij. Fingers crossed.mjkbkp schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:41:
[...]
En daar kan ik het hartgrondig mee eens zijn. Ik tob al sinds 2015 met dit wispelturig gedrag van Elga.
Valt regelmatig terug naar max 450W waardoor de vloer niet boven de 24c komt.. en de kamer 17c
Beste beschrijving die ik voorbij heb zien komenGuido87 schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:21:
robkds in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5"
Als ook die met een extra toevoeging heb gehoord, afgelopen 2 weken, dat je beroepmatig "de boterham" mee dient te verdienen en niet een onbeduidende nevenactiviteit ofwel dat KvK en factuur niet enige twee criteria zijn.
En ik heb nog niks van ze gehoord... Zal nog eens een mail die kant op doen met de toevoeging dat #elgahybernation ook zonder houtkachel optreedt. Enige vrag is voor mijn nog wel even hoe lang hij stil moet staan voordat het verschijnsel zich voordoet. Bij mij is hij net een half uur in rust geweest, dat is denk ik niet genoeg.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:45:
[...]
Zie je dit gedrag na een langere periode (> 1,5 uur) van stilstand, bij buiten-T < 6 ˚C ? Dat gedrag is hier nl. inmiddels door een aantal mensen ook geïdentificeerd (zoek op #elgahybernation), en ook door Techneco als een raar/ongewenst fenomeen erkend. Techneco is daar mee bezig, op grond van data van @Aziraphale en mij. Fingers crossed.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Volgens mij was er geen stilstand, ben hier al 2 jaar over in discussie met Techneco. Komt geen bevredigend antwoord. Diverse registraties met hen uitgewisseld. Plots van opgenomen vermogen en temperatuur van diverse dagen. Techneco heeft een meerdaagse registratie bij mij gedaan.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 14:45:
[...]
Zie je dit gedrag na een langere periode (> 1,5 uur) van stilstand, bij buiten-T < 6 ˚C ? Dat gedrag is hier nl. inmiddels door een aantal mensen ook geïdentificeerd (zoek op #elgahybernation), en ook door Techneco als een raar/ongewenst fenomeen erkend. Techneco is daar mee bezig, op grond van data van @Aziraphale en mij. Fingers crossed.
1x update software.
Maar .... nog steeds geen echte oplossing.
Temperatuur buiten hoeft niet perse onder de 6C te gaan.
De 5C switch staat op uit.
Vandaag, maakt niet uit of Elga in defrost gaat, het blijft gewoon niet meer dan 455 W sinds weken.

[ Voor 8% gewijzigd door mjkbkp op 07-01-2018 15:18 ]
Je zet bijvoorbeeld in Excel de COP punten in een grafiek met op de horizontale as het temperatuurverschil tussen buiten en water. Dan is A de richtingscoefficient en C de constante van de lineaire trendlijn.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 13:04:
n00b vraag: hoe trek ik A en C uit elkaar als ik mijn COP weet?
Twee jaar al! Wat fijn dat je je nu ook hier meldt. Maar wel tamelijk vervelend voor jou.mjkbkp schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:01:
[...]
Volgens mij was er geen stilstand, ben hier al 2 jaar over in discussie met Techneco. Komt geen bevredigend antwoord. Diverse registraties met hen uitgewisseld. Plots van opgenomen vermogen en temperatuur van diverse dagen. Techneco heeft een meerdaagse registratie bij mij gedaan.
1x update software.
Hoe lossen jullie het nu in de praktijk op? Herstarten Elga?
Ik was aan het lezen over het terug moduleren van de pansonic.
en toen kwam ik op duitse forum het volgende tegen:
Hi Sido,
bei mir gibt's leider keine Anzeige zur Kompressordrehzahl, aber die niedrigste Wärmeleistung liegt bei ca. 1 kW bei ~200 W Stromaufnahme (inkl. beider UWP). Der Ventilator dreht dann so langsam wie eine Schallplatte.
Zur Compress 7000 habe ich leider keine vergleichbaren Dokumente gesehen.
http://www.haustechnikdialog.de/Forum/p/2462826
Dat klinkt wel interessant? dat is de nefit(monoblock) die moduleert in 27stappen...
Iemand ervaring daarmee? moduleren is hier wel een hot item...
en toen kwam ik op duitse forum het volgende tegen:
Hi Sido,
bei mir gibt's leider keine Anzeige zur Kompressordrehzahl, aber die niedrigste Wärmeleistung liegt bei ca. 1 kW bei ~200 W Stromaufnahme (inkl. beider UWP). Der Ventilator dreht dann so langsam wie eine Schallplatte.
Zur Compress 7000 habe ich leider keine vergleichbaren Dokumente gesehen.
http://www.haustechnikdialog.de/Forum/p/2462826
Dat klinkt wel interessant? dat is de nefit(monoblock) die moduleert in 27stappen...
Iemand ervaring daarmee? moduleren is hier wel een hot item...
Nog geen idee, het is maandenlang weggeweest.. en dan ineens ??? is het weer ok.Bram-Bos schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:07:
[...]
Twee jaar al! Wat fijn dat je je nu ook hier meldt. Maar wel tamelijk vervelend voor jou.
Hoe lossen jullie het nu in de praktijk op? Herstarten Elga?
Om mijn vrouw niet het huis uit te jagen zet ik ze onder een Panasonic Airco.
Maar dat zou natuurlijk niet moeten....
Dat ziet er toch erg uit als #elgahybernation. Hóe doe je een herstart? Dat komt nogal nauw namelijk. Hier is de procedure:mjkbkp schreef op zondag 7 januari 2018 @ 15:01:
[...]
Volgens mij was er geen stilstand, ben hier al 2 jaar over in discussie met Techneco. Komt geen bevredigend antwoord. Diverse registraties met hen uitgewisseld. Plots van opgenomen vermogen en temperatuur van diverse dagen. Techneco heeft een meerdaagse registratie bij mij gedaan.
1x update software.
Vandaag, maakt niet uit of Elga in defrost gaat, het blijft gewoon niet meer dan 455 W sinds weken.
[afbeelding]
1. Verlaag T-set op thermostaat zodanig dat de Elga helemaal op standby gaat. Pomp moet ook niet meer draaien.
2. Daarna: stekker eruit.
3. Wacht > 3 minuten
4. Stekker er weer in
5. T-set weer naar gewenste temperatuur.
Alle andere manieren krijgen hem niet uit deze kwalijke routine
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.