En laat die inverter(gelijkrichter) nou precies hetzelfde werken van een warmtepomp en een pv omvormer. Zit weinig verschil in. Zag in elektrische schemas bij mitsu trouwens dat beide volgens mij zelfde 3fasen compressor gebruikt wordt. Alleen de gelijkrichterbrug wordt bij 3fase voeding netjes verdeeld over 3 fase. Dus stroom van compressor is netjes verdeeld over die 3 fase. De fan motor waarschijnlijk ook. Gelijkrichter is nódig om van ac naar dc(gelijkspanning) te gaan omdát je daar de snelheid van de compressor mee stuurt.Grolsch schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:35:
@godfriedd ik had dit probleem inderdaad ook met mijn PV.
Ik had daar een 30mA Alamat voor zitten, maar dat gaf op een gegeven moment (pas na een maand ofzo) toch problemen.
Uiteindelijk vervangen voor een 300 mA variant gekozen wat ook wordt voorgeschreven door de fabricant van de omvormer (Fronius) en nooit geen probleem weer gehad.
citaatje van internet:
[...]
@mkleinman kan dit het probleem niet zijn toevallig dat je PV de aardlek laat "Trippen"
Vochtig weer is het wel de laatste tijd
Die doorstroomverwarmer stel je output temperatuur op in. Dus als je het er met 45graden instopt en output die je instelt is 45graden. Dan neemt doorstroomverwarmer geen stroom op. Heb alleen weleens wat gelezen over de hoeveelheid water die er doorheen kan stromen. Begrensd? Maar daar moet iemand die dit weet even antwoord op geven? @Auijtdehaag heeft volgens mij wel verstand van zo'n ding....godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:40:
[...]
Dat klinkt als een goede oplossing die mogelijk goed en efficient werkt voor jou maar mijn WAF werkt iets anders
Bij mij moet het gewoon simpel zijn, automatisch werken en vooral: altijd werken zonder ernaar om te kijken. De WP handmatig inschakelen vóór het in bad gaan had ik inderdaad ook als optie omdat hij dan tijdens het vullen al weer een aardig stuk bijverwarmt maar het vereist wel handelingen die ik liever niet doe. Ik zit wel eens meerdere dagen in het buitenland en ook dan moeten de systemen gewoon net zo werken als normaal.
Ik heb bijna 7kWp PV dus als het goed is genoeg overschot. Als die paar keer dat het bad gebruikt wordt een paar kWh kost vind ik dat totaal geen issue. Vandaar dat ik zoek naar een oplossing waarbij de 200l ingebouwde boiler van de wp op ca 45 graden 90% van warmtevraag dekt met een zo laag mogelijk verlies en een relatief hoge COP bij het verwarmen ervan. En daarnaast dus een doorstromer die ingrijpt als blijkt dat die 200l er bijna doorheen is. Dat kost dan een korte tijd veel energie op het moment dat die gebruikt wordt maar er is wel altijd warm water beschikbaar en het kost geen onnodige stilstandverliezen op het moment dat de vraag er niet is.
Alleen is een doorstromer op deze manier toe te passen en achter de warmtepomp (SWW-uitgang) te plaatsen zonder dat hij onnodig inschakelt op het moment dat het niet nodig is?
Als richtlijn wordt wel eens gezegd dat per kWp PV tot 10mA lekstroom kan ontstaan. Dat is overigens nogal merk en installatieafhankelijk. Ik heb zelf een 30mA aardlekautomaat op een 7kWp SolarEdge installatie en tot op heden gaat het goed. Ik was van plan hem uit te wisselen op het moment dat het veel problemen zou geven want de keerzijde van een hogere lekstroomwaarde is wel dat het boven de 30mA niet meer geldt als persoonsbeveilging. Een mens kan een stroomstoot tot 30mA wel hebben maar hoger dan dat groeien de risico's ook sterk dus ik voel mezelf wel prettiger bij die aardlekautomaat van 30mA.Grolsch schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:35:
Ik had daar een 30mA Alamat voor zitten, maar dat gaf op een gegeven moment (pas na een maand ofzo) toch problemen.
Uiteindelijk vervangen voor een 300 mA variant gekozen wat ook wordt voorgeschreven door de fabricant van de omvormer (Fronius) en nooit geen probleem weer gehad.
citaatje van internet:
[...]
@mkleinman kan dit het probleem niet zijn toevallig dat je PV de aardlek laat "Trippen"
Maar goed, we dwalen af. Laten we het over warmptepompen hebben
Met een paar jaar is de kans groter dat we richting uurtarieven gaan voor de stroom, heeft iemand hier al eens gedacht voor mogelijkheden om de WP daar wat meer aan te koppelen? Dus extra pompen in de daluurtjes zodat ie tijdens de dure uren lager kan, met een fatsoenlijke buffer moet dat geen probleem zijn.
Ja hoor dat kan. Je stelt de temperatuur in tot hoever hij moet verwarmen en als de temperatuur eronder komt verwarmt hij bij.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:40:
[...]
Alleen is een doorstromer op deze manier toe te passen en achter de warmtepomp (SWW-uitgang) te plaatsen zonder dat hij onnodig inschakelt op het moment dat het niet nodig is?
Kijk eens naar een Clage doorstroomverwarmer van 11-13,5 kW die kunnen 7.7 l/minuut verwarmen met nog een temperatuurverhoging van 25K.
Die discussie hebben we pasgeleden (gisteren) ook al gehad hier.Erasmo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:59:
Met een paar jaar is de kans groter dat we richting uurtarieven gaan voor de stroom, heeft iemand hier al eens gedacht voor mogelijkheden om de WP daar wat meer aan te koppelen? Dus extra pompen in de daluurtjes zodat ie tijdens de dure uren lager kan, met een fatsoenlijke buffer moet dat geen probleem zijn.
Zomers is de meeste zon en de minste energiebehoefte. In mijn geval alleen SWW maken en dat doe ik al om 14:00, de meest gunstige tijd voor zowel PV als COP van de WP.
Koelen in de zomer zou je dan wel op tijdstippen kunnen doen om eigen PV opwek te verbruiken.
Als opslag financieel aantrekkelijk wordt kun je er aan denken om een 10 á 20kWh op te slaan om de nacht en bewolkte dagen te kunnen overbruggen zomers, maar 's winters gaan we (ik in ieder geval) nooit redden met een totaalverbruik van 30 á 40kWh per dag en een opwek van 3 á 4 kWh per dag (als ik geluk heb).
's winters kom ik (en ik denk iedereen met mij) zoveel PV te kort dat bufferen economisch geen zin heeft / geen nut heeft.
Ik verwacht ook dat we tarieven per uur gaan krijgen. Zon hoog aan de hemel, prijzen laag (zowel in als verkoop)
Zon weg, prijzen hoog (zowel inkoop als verkoop).
Maar zolang we nog kunnen salderen profiteren we ervan, en ik geloof ook niet dat het in 2020 pats/boem in 1 x ophoudt, dan bedenken ze in Den Haag / Brussel nog wel iets van "subsidie" voor de PV-opwekkers onder ons
Ik bedoel dan ook niet puur naar PV te kijken, kijk eens naar de prijzen op de EPEX: https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/
Tussen 4-6 uur 's ochtends even de warmtepomp aanslingeren scheelt aardig wat.
Dat is net de periode dat de buitentemperatuur en dus de COP het laagst is, maar dan is eenvoudig uit te rekenen of het dan rendabel is.Erasmo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:21:
Ik bedoel dan ook niet puur naar PV te kijken, kijk eens naar de prijzen op de EPEX: https://www.apxgroup.com/...s/apx-power-nl/dashboard/
Ook zullen mensen die geluidsarm willen zijn in de nacht hier niet zoveel aan hebben.
Lees ik het nu goed dat de stroom om 04.00 (€ 0.55) nu bijna 62 x zo goedkoop is als om 05:00 (€ 34,00)
Daar weegt het verschil in COP niet tegenop
Tja, de EPEX zijn groothandelsprijzen. Nog interessanter is afnemen op de onbalansmarkt. Kun je zelfs geld toekrijgen als je op de juiste momenten afneemt. Alleen dit zijn geen tarieven die consumenten uiteindelijk gaan betalen. Onze stroomprijzen bestaan nou eenmaal voor 60-70% uit belastingen in de vorm van energiebelasting, BTW en andere opslagen. De kale energieprijs is sowieso maar een klein deel van het bedrag dat je uiteindelijk betaalt en de fluctuatie zit alleen in dat stuk. Dus helaas is de meerwaarde van stroom afnemen op dat moment een stuk kleiner dan de EPEX doet vermoeden. De prijzen gaan veranderen naar uurprijzen (ik denk zelfs kwartierprijzen want daar wordt het systeem nu op ingericht) maar de fluctuaties zullen niet zo groot zijn.Erasmo schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:21:
Tuurlijk moet het onder de streep wel automagisch geregeld worden met een paar parameters die je zelf instelt. Per dag zal het heus niet veel schelen, maar doe het jaren lang en dan kunnen het toch nog leuke bedragen worden.Grolsch schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:26:
[...]
Dat is net de periode dat de buitentemperatuur en dus de COP het laagst is, maar dan is eenvoudig uit te rekenen of het dan rendabel is.
Ook zullen mensen die geluidsarm willen zijn in de nacht hier niet zoveel aan hebben.
Lees ik het nu goed dat de stroom om 04.00 (€ 0.55) nu bijna 62 x zo goedkoop is als om 05:00 (€ 34,00)
Daar weegt het verschil in COP niet tegenop
Kan die clage meer water leveren als temperatuurverhoging die nodig is kleiner wordt?Rhaelak schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:05:
[...]
Ja hoor dat kan. Je stelt de temperatuur in tot hoever hij moet verwarmen en als de temperatuur eronder komt verwarmt hij bij.
Kijk eens naar een Clage doorstroomverwarmer van 11-13,5 kW die kunnen 7.7 l/minuut verwarmen met nog een temperatuurverhoging van 25K.
Ik zie een bulk werk aankomen voor de consumentenbond... de rekening is voor de meeste nu al niet te begrijpengodfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:26:
[...]
De prijzen gaan veranderen naar uurprijzen (ik denk zelfs kwartierprijzen want daar wordt het systeem nu op ingericht) maar de fluctuaties zullen niet zo groot zijn.

Pana WC12H9E8 / 1000L
Thermo off. Is de kamertemperatuur dan bereikt en schakelt warmtepomp daar op uit? Is wel hoop over te vinden als je yutaki en thermo off googled.zw7 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:45:
[...]
@Grolsch Dat klinkt inderdaad wel plausibel. Wat ik wel vreemd vind is dat hij in een uur 's ochtends van 18 naar 20.5 graden gaat, maar van 20.5 naar 21 graden duurt het de hele dag met pendelen enz. Waarom gaat dat laatste stukje zo moeizaam? Moet ik het in de aansturing/controller zoeken?
Ik kan het testen door de evo-home thermostaat als aan/uit functie weer te activeren. Dan gaat die wel regelen wanneer de WP aan de slag moet.
Wat verder interessant is, is dat ik doormiddel van "night mode" de WP sinds een paar weken beperkt tot 50% vermogen. Zelfs bij temperaturen rond het vriespunt en nachtverlaging tot 17 graden krijgt de Yutaki het huis weer snel op temperatuur ook op maar minimaal vermogen.
De energietransitie gaat een hoop interessante dingen teweeg brengen maar het zal er niet simpeler op worden. Het systeem is nu eenmaal niet meer zoals vroeger eenrichtingsverkeer: Energiecentrale die energie opwkekt en consument/industrie die energie afneemt. We gaan toe naar een nieuw energiemodel waarin aggregators voor grote groepen 'prosumers' de energieinkoop regelen afhankelijk van een set parameters en waar ook ADR (Active Demand Response ofwel gestuurde energieafname afhankelijk van beschikbaarheid van energie) een grote rol gaat krijgen. Het is niets voor op dit forum maar mochten mensen het interessant vinden zouden ze eens moeten zoeken op 'USEF', dat staat voor Universal Smart Energy Framework en beschrijft precies het model waar we naartoe gaan. De waarde gaat zitten in flexibiliteit. Niet geheel toevallig is het mijn werkMarFan schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:30:
[...]
Ik zie een bulk werk aankomen voor de consumentenbond... de rekening is voor de meeste nu al niet te begrijpen
Inderdaad heel interessante tijden. Wat ik me bij dat per kwartier of per uur betalen als consument wel afvraag wat dat nou feitelijk gaat opleveren, aangezien de grootste smak van de kosten voor particulieren in belastingen en heffingen zitten. Stel dat ik niet 6 maar 1 cent betaal aan bruto kosten per kWh voor al mijn 2500 kWh per jaar (heel theoretisch), dan is de besparing maximaal 125 euro.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:39:
[...]
De energietransitie gaat een hoop interessante dingen teweeg brengen maar het zal er niet simpeler op worden. Het systeem is nu eenmaal niet meer zoals vroeger eenrichtingsverkeer: Energiecentrale die energie opwkekt en consument/industrie die energie afneemt. We gaan toe naar een nieuw energiemodel waarin aggregators voor grote groepen 'prosumers' de energieinkoop regelen afhankelijk van een set parameters en waar ook ADS (Active Demand Response ofwel gestuurde energieafname afhankelijk van beschikbaarheid van energie) een grote rol gaat krijgen. Het is niets voor op dit forum maar mochten mensen het interessant vinden zouden ze eens moeten zoeken op 'USEF', dat staat voor Universal Smart Energy Framework en beschrijft precies het model waar we naartoe gaan. De waarde gaat zitten in flexibiliteit. Niet geheel toevallig is het mijn werk
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Klopt helemaal. Vandaar dat ik in een eerdere post ook stelde dat je je niet moet blindstaren op de prijzen van de EPEX. Voor consumenten is het speelveld heel anders doordat het grootste deel van de kosten energiebelastingen zijn. Er is dus wel wat speelruimte maar de winsten die je daar kunt maken zijn redelijk beperkt.Bram-Bos schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:45:
[...]
Inderdaad heel interessante tijden. Wat ik me bij dat per kwartier of per uur betalen als consument wel afvraag wat dat nou feitelijk gaat opleveren, aangezien de grootste smak van de kosten voor particulieren in belastingen en heffingen zitten. Stel dat ik niet 6 maar 1 cent betaal aan bruto kosten per kWh voor al mijn 2500 kWh per jaar (heel theoretisch), dan is de besparing maximaal 125 euro.
Wel jammer eigenlijk, want al die consumenten bij elkaar gebruiken natuurlijk bést veel stroom.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:49:
[...]
Klopt helemaal. Vandaar dat ik in een eerdere post ook stelde dat je je niet moet blindstaren op de prijzen van de EPEX. Voor consumenten is het speelveld heel anders doordat het grootste deel van de kosten energiebelastingen zijn. Er is dus wel wat speelruimte maar de winsten die je daar kunt maken zijn redelijk beperkt.
Denken jullie trouwens ook na hoe zich dat verhoudt tot piekbelasting op de lokale netten? Als iedereen zijn wp in de winter gaat laten draaien tussen 4 en 6 uur omdat het zo goedkoop is, klapt het lokale net er misschien uit?
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dat eruit klappen is ook de grootte angst van de netwerkbeheerder(s).Bram-Bos schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:55:
[...]
Wel jammer eigenlijk, want al die consumenten bij elkaar gebruiken natuurlijk bést veel stroom.
Denken jullie trouwens ook na hoe zich dat verhoudt tot piekbelasting op de lokale netten? Als iedereen zijn wp in de winter gaat laten draaien tussen 4 en 6 uur omdat het zo goedkoop is, klapt het lokale net er misschien uit?
1 WP in een woonwijk is nog geen probleem, -10 -> huis koud -> WP op vol vermogen... lukt nog wel.
Hele woonwijk op 'WP's alle huizen koud in de ochtend, alle WP's op vol vermogen... is het netwerk niet op gemaakt.
Pana WC12H9E8 / 1000L
Heb je al eens gekeken naar een Atlantic warmtepompboiler, er is een 270 liter variant met extra spiraal, en je kan het apparaat laten werken als je zonnepanelen energie opwekken.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:40:
[...]
Dat klinkt als een goede oplossing die mogelijk goed en efficient werkt voor jou maar mijn WAF werkt iets anders
Bij mij moet het gewoon simpel zijn, automatisch werken en vooral: altijd werken zonder ernaar om te kijken. De WP handmatig inschakelen vóór het in bad gaan had ik inderdaad ook als optie omdat hij dan tijdens het vullen al weer een aardig stuk bijverwarmt maar het vereist wel handelingen die ik liever niet doe. Ik zit wel eens meerdere dagen in het buitenland en ook dan moeten de systemen gewoon net zo werken als normaal.
Ik heb bijna 7kWp PV dus als het goed is genoeg overschot. Als die paar keer dat het bad gebruikt wordt een paar kWh kost vind ik dat totaal geen issue. Vandaar dat ik zoek naar een oplossing waarbij de 200l ingebouwde boiler van de wp op ca 45 graden 90% van warmtevraag dekt met een zo laag mogelijk verlies en een relatief hoge COP bij het verwarmen ervan. En daarnaast dus een doorstromer die ingrijpt als blijkt dat die 200l er bijna doorheen is. Dat kost dan een korte tijd veel energie op het moment dat die gebruikt wordt maar er is wel altijd warm water beschikbaar en het kost geen onnodige stilstandverliezen op het moment dat de vraag er niet is.
Ja je hebt stilstandsverliezen maar je kunt ook energie bufferen, eventueel aansluiten met een t stuk in je luchtaanvoer op je mechanische ventilatie (mag officieel niet..) dan benut je dat warmteverlies ook nog. Door de spiraal laat je (een deel) van het cv water lopen, heb je ook mooi warm water (geen idee wat dat voor je cop doet..)
Mocht je het interessant vinden kunnen we er wel in een los forum over bomen. Maar inderdaad, er wordt nagedacht over dergelijke problemen. Het idee is dat door vrije markt de energieprijzen vanzelf gaan stijgen op het moment dat iedereen tussen 04:00u en 06:00u zijn wp aanzet. Dan is het zo voorbij met dat voordelige tarief op dat tijdstip. Daarom regelt de hardware die wij ontwikkelen ook juist dat het hele porftfolio van aangesloten energieverbruikers niet op hetzelfde tijdstip inschakelt en afhankelijk van de netbalans en de marktprijzen de aangesloten systemen dusdanig inzetten dat het overbelasting van het net voorkomt. De meest geïnteresseerde klanten zijn de netbeheerders zelf want je kunt óf een investering doen om je net te verzwaren óf zorgen dat de afnemers beter anticiperen op de beperkte capaciteit die er reeds ligt. Dat laatste is uiteraard een stuk voordeliger.Bram-Bos schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:55:
[...]
Wel jammer eigenlijk, want al die consumenten bij elkaar gebruiken natuurlijk bést veel stroom.
Verwijderd
Dat is wat ik inderdaad ook proef in de jaarverslagen van de netbeheerders. Zelf investeren, in kabels ed., klinkt als vloeken in de kerk, laat de eindgebruiker maar investeringen doen, wij zullen ze daarbij wel helpen, als wij het maar niet hoeven te doen, komt onze, de 3 grote, netto winst na belastingen van 750.000.000 per jaar in ieder geval niet in het geding.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:02:
[...]
De meest geïnteresseerde klanten zijn de netbeheerders zelf want je kunt óf een investering doen om je net te verzwaren óf zorgen dat de afnemers beter anticiperen op de beperkte capaciteit die er reeds ligt. Dat laatste is uiteraard een stuk voordeliger.
Ik heb de PV panelen al sinds 2009 liggen zonder problemen. De Solarmax 2000S omvormer is volgens mij de enige omvormer die ik heb waar geen trafo in zit. Alhoewel ik dat niet 100% zeker weet.Grolsch schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:35:
citaatje van internet:
[...]
Edit: De 2000S heeft inderdaad geen trafo.
Ik heb intussen de stekker van de ELGA er weer in zitten zonder problemen.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Binnenunit heeft 2kw booster, en de 300ltr sww een 3kw heater element. ( voor anti legionelle, wp faillure, enz)Guido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:33:
[...]
Goed over nagedacht. Buitenunit pakte meeste belasting denk ik. Binnenunit is dat dan zonder elektrische naverwarmer? Die zit apart? Weet niet of jij de hydrobox of cilinderunit hebt? Is nogal eens verwarring over de boosterverwarmer of het elektrische dompelelement in de tank zelf...
Nadeel van de 3fase vind ik dat je bij stroomuitval een groter probleem hebt dan enkel fase. Je zit met die 400v tussen je fases. Je moet dan een 3fase aggregaat hebben. enkel fase is makkelijk te maken met een accu en zware 800watt omvormer. Panasonic met demand 0-10v kun je zelfs in laag vermogen zetten. Zo kun je tijdelijk makkelijk toch draaien zonder netaansluiting.
Elk op zijn eigen fase dus.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Dank voor de suggestie maar voorlopig ga ik het doen met de 200l boiler die ik heb staan. Ik heb een geïntegreerd systeem met 200l boiler in mijn Ecodan binnenunit. Een losse boiler ernaast heb ik geen plek voor en is ook een beetje dubbelop. Ik ben wel een systeem aan het maken waarbij ik hem kan laten bufferen op het moment dat ik veel PV beschikbaar heb maar dat is eigenlijk meer een testje voor het post-saldeertijdperk aangezien je daar nu nog geen baat bij hebt.Peter86 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 11:02:
[...]
Heb je al eens gekeken naar een Atlantic warmtepompboiler, er is een 270 liter variant met extra spiraal, en je kan het apparaat laten werken als je zonnepanelen energie opwekken.
Ja je hebt stilstandsverliezen maar je kunt ook energie bufferen, eventueel aansluiten met een t stuk in je luchtaanvoer op je mechanische ventilatie (mag officieel niet..) dan benut je dat warmteverlies ook nog. Door de spiraal laat je (een deel) van het cv water lopen, heb je ook mooi warm water (geen idee wat dat voor je cop doet..)
2 fasen ikea otrollig plaat die inderdaad op 2 fasen zit en op fase 3 zit de wp.Guido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 00:24:
[...]
Is dat geen 3 fase inductiekookplaat dan? Die heb je dan nu op 1 of 2 andere fases aangesloten neem ik dan aan?
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Gaaf, ik wist niet dat dat kon? die 2 fasen zijn niet in fase, dus hoe kan een ikea otrollig daar mee omgaan? Voor mij thuis vast ook een optie in dat geval
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
die pitten werken altijd gewoon tussen de N en een fase... dan kan dus of fase L1 zijn ofLardman schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:16:
Gaaf, ik wist niet dat dat kon? die 2 fasen zijn niet in fase, dus hoe kan een ikea otrollig daar mee omgaan? Voor mij thuis vast ook een optie in dat geval
(als je 3fase aansluiting hebt) L2 of L3
Tussen L1,L2 of L3 en de N staat altijd 230V
tussen L1 en L2 400V (dit noemen ze krachtstroom)
Echt krachtstroom apparaten hebben alleen 3fase aansluiting en geen Nulaansluiting.
de nulaansluiting is vaak omdat er een stuurspanning deel in zit wat 230v nodig heeft, dus L1 en N.
maar die kookplaten worden kun je dus ook op 1 groep aansluiten van 16A, alleen dan kun je niet meerdere pitten tegelijk aanzetten.
vaak wordt er 2 x 16a gebruik. dus 2 pitten op 1 fase.
Ik heb hier een Hellman vat met hygiene spiraal en een wijas pow multi naverwarmer. Ik zie de wijas gewoon moduleren, dus warmere aanvoer of minder vraag door dwtw dan moduleert hij terug in vermogen. Hij verwarmt feitelijk alleen na tot de gewenste temperatuur. Boven de gewenste temperatuur laat hij water door en doet niks. En boven de 75 graden aanvoer gaat hij helemaal uit (van de zomer ondervonden toen er de boiler door de collectoren helemaal op temperatuur was).godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 09:40:
[...]
Dus hij kijkt helemaal niet naar hoeveel water er nog is, maar hoe warmt dat water er aan komt. Je moet overigens wel met een hygiene spiraal werken of een legionale programma draaien, zeker als je inwoners met een lage weerstand in huis hebt.
Die wijas was iets van 300 euro en zou een eeuwigheid mee moeten gaan. Ik haal hier circa 10 liter per minuut, hij geeft wel iets drukverlies. Bad vullen gaat er ook mee, het duurt iets langer, maar ik heb hier ook een groot bad
Als je ziet waarop ingezet wordt gaat dit eerder voor wind gelden, dat ligt een aardig stukje voor op zon. En er wordt nog grootschalig bijgebouwd. Lijkt me ook logisch, pv in zuid europa en windmolens aan de kuststreken.Grolsch schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:16:
[...]
Die discussie hebben we pasgeleden (gisteren) ook al gehad hier.
Zomers is de meeste zon en de minste energiebehoefte. In mijn geval alleen SWW maken en dat doe ik al om 14:00, de meest gunstige tijd voor zowel PV als COP van de WP.
Koelen in de zomer zou je dan wel op tijdstippen kunnen doen om eigen PV opwek te verbruiken.
Als opslag financieel aantrekkelijk wordt kun je er aan denken om een 10 á 20kWh op te slaan om de nacht en bewolkte dagen te kunnen overbruggen zomers, maar 's winters gaan we (ik in ieder geval) nooit redden met een totaalverbruik van 30 á 40kWh per dag en een opwek van 3 á 4 kWh per dag (als ik geluk heb).
's winters kom ik (en ik denk iedereen met mij) zoveel PV te kort dat bufferen economisch geen zin heeft / geen nut heeft.
Ik verwacht ook dat we tarieven per uur gaan krijgen. Zon hoog aan de hemel, prijzen laag (zowel in als verkoop)
Zon weg, prijzen hoog (zowel inkoop als verkoop).
Maar zolang we nog kunnen salderen profiteren we ervan, en ik geloof ook niet dat het in 2020 pats/boem in 1 x ophoudt, dan bedenken ze in Den Haag / Brussel nog wel iets van "subsidie" voor de PV-opwekkers onder ons
Dat lijkt me wel een mooi ding! Ik ging ervan uit dat die dingen niet konden moduleren en dus alleen maar aan of uit waren maar zo te zien in de handleiding kan deze gewoon tot 10-20% terugmoduleren. Dan lijkt me dat wel een interessante om in te zetten op momenten dat het water onder de 38-40 graden komt. Als ik me niet vergis komt dat niet zo vaak voor bij mij (en dan heb ik het over daadwerkelijke watertemperatuur wat uit de boiler komt, niet wat de ecodan zelf meet halverwege het vat, dat komt vaak zat onder de 30 terwijl er nog loeiheet water uitkomt aan de bovenkant). Ik draai met de wp gewoon eens in de 2 weken een legionellaprogramma (moet eigenlijk eens per week maar dat vind ik wel erg overdreven) dus volgens mij maakt dit ding geen verschil qua risico's voor legionella.jerh schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:36:
[...]
Ik heb hier een Hellman vat met hygiene spiraal en een wijas pow multi naverwarmer. Ik zie de wijas gewoon moduleren, dus warmere aanvoer of minder vraag door dwtw dan moduleert hij terug in vermogen. Hij verwarmt feitelijk alleen na tot de gewenste temperatuur. Boven de gewenste temperatuur laat hij water door en doet niks. En boven de 75 graden aanvoer gaat hij helemaal uit (van de zomer ondervonden toen er de boiler door de collectoren helemaal op temperatuur was).
Dus hij kijkt helemaal niet naar hoeveel water er nog is, maar hoe warmt dat water er aan komt. Je moet overigens wel met een hygiene spiraal werken of een legionale programma draaien, zeker als je inwoners met een lage weerstand in huis hebt.
Die wijas was iets van 300 euro en zou een eeuwigheid mee moeten gaan. Ik haal hier circa 10 liter per minuut, hij geeft wel iets drukverlies. Bad vullen gaat er ook mee, het duurt iets langer, maar ik heb hier ook een groot bad
Top, ik was even bang dat ze de pitten hadden doorverbonden omdat ie ook op 1x 30 amp aangesloten mag worden, maar pak van mijn hart, dan kan ik gerust een ikea kookplaat uitzoeken voor de nieuwe keuken, Ik wacht zo lang ik kan met 3 fasen, omdat mijn 1978 AEG ferraris lekker rondjes draait achter een 1x35 amp hoofdzekering. Mijn dank.Guido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:22:
[...]
die pitten werken altijd gewoon tussen de N en een fase... dan kan dus of fase L1 zijn of
(als je 3fase aansluiting hebt) L2 of L3
Tussen L1,L2 of L3 en de N staat altijd 230V
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
heb nog eens goed gekeken in dat wiring diagram van ecodan in databook.Oxellaar schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:30:
@Guido87 Alle 3 fase warmtepompen zijn 400v + N.
De inverter is 400v, maar heeft ook een nul.
Zou er ook een 230 gedeelte op zo'n print zitten?
klopt wat je zegt, er gaat een nul naar die converter brug. en de gelijkrichter hangen ze ook de nul er weer aan.
en die nul gaat ook nog naar een gelijkrichter die 24v dc verzorgt denk ik.
ben zeer nieuwsgierig hoe goed die fase verdeling nou is bij zon 3fase unit.
volgens mij bij nibe zit de compressor gewoon volledig op L3 en is niet verdeeld.
dan ben je ook mooi als je denkt netjes te verdelen.
Ik zie in de installatiehandleiding dat de heater stopt bij een flow groter dan 2,7l/m. Ik ga ervanuit dat dat een fout is en dat hij juist begint bij die flow. Klopt dat denk je? Anders heb ik er niets aan namelijk... Er staat vreemd Engels in die handleiding. Enig idee waar dat product gemaakt wordt?jerh schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:36:
[...]
Ik heb hier een Hellman vat met hygiene spiraal en een wijas pow multi naverwarmer. Ik zie de wijas gewoon moduleren, dus warmere aanvoer of minder vraag door dwtw dan moduleert hij terug in vermogen. Hij verwarmt feitelijk alleen na tot de gewenste temperatuur. Boven de gewenste temperatuur laat hij water door en doet niks. En boven de 75 graden aanvoer gaat hij helemaal uit (van de zomer ondervonden toen er de boiler door de collectoren helemaal op temperatuur was).
Edit: Ik zie dat het uit Polen komt. Dat verklaart een hoop...

Ik heb naast een WP voor verwarming een aparte WP-boiler. Deze WP-boiler heeft 2 verwarmingselementen van elk 1 kW, die gebruikt worden om eens in de 14 dagen even de boilerinhoud voor een uurtje of zo naar 70°C te brengen. Antilegionella schakeling. Is naar mijn mening voor een gewoon woonhuis met voldoende doorstroming van de boiler niet echt nodig, want legionella groeit alleen tot gevaarlijke populaties uit bij een juist temperatuurgebied EN voldoende tijd om zich te ontwikkelen (en dat laatste daar is dus nooit sprake van). Maar goed, het zit er nu één keer standaard in en laat zich niet uitschakelen. Ik kan wel beide elementen loskoppelen, maar krijg dan een foutmelding omdat hij niet eens in de 14 dagen de vereiste temperatuur van 70°C kan halen.
Ik vond het echter lastig, dat 2 elementen van elk 1 kW tegelijk inschakelden. Natuurlijk had ik de WP-boiler op een aparte groep kunnen maken, maar ik vond het gemakkelijker om hem gewoon met een stekker aan te sluiten op een stopcontact van een bestaande groep. Omdat op die groep ook al regelmatig een andere zware verbruiker zit (2 stuks 10A autoladers via prioriteitsrelais), werd dat allemaal te veel. Ik heb dus gewoon één van de twee verwarmingselementen losgekoppeld. De WP-boiler heeft dus nu nog maar één actief 1kW element. Hij doet er dus gewoon wat langer over om op 70°C te komen. Nog beter om de legionella te doden als het al aanwezig was
Maar in elk geval zonder veel moeite aangesloten.
Ik vond het echter lastig, dat 2 elementen van elk 1 kW tegelijk inschakelden. Natuurlijk had ik de WP-boiler op een aparte groep kunnen maken, maar ik vond het gemakkelijker om hem gewoon met een stekker aan te sluiten op een stopcontact van een bestaande groep. Omdat op die groep ook al regelmatig een andere zware verbruiker zit (2 stuks 10A autoladers via prioriteitsrelais), werd dat allemaal te veel. Ik heb dus gewoon één van de twee verwarmingselementen losgekoppeld. De WP-boiler heeft dus nu nog maar één actief 1kW element. Hij doet er dus gewoon wat langer over om op 70°C te komen. Nog beter om de legionella te doden als het al aanwezig was
Zwerius Kriegsman
20 min 60graden is toch voldoende?Zwerius schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:40:
Ik heb naast een WP voor verwarming een aparte WP-boiler. Deze WP-boiler heeft 2 verwarmingselementen van elk 1 kW, die gebruikt worden om eens in de 14 dagen even de boilerinhoud voor een uurtje of zo naar 70°C te brengen. Antilegionella schakeling. Is naar mijn mening voor een gewoon woonhuis met voldoende doorstroming van de boiler niet echt nodig, want legionella groeit alleen tot gevaarlijke populaties uit bij een juist temperatuurgebied EN voldoende tijd om zich te ontwikkelen (en dat laatste daar is dus nooit sprake van). Maar goed, het zit er nu één keer standaard in en laat zich niet uitschakelen. Ik kan wel beide elementen loskoppelen, maar krijg dan een foutmelding omdat hij niet eens in de 14 dagen de vereiste temperatuur van 70°C kan halen.
Ik vond het echter lastig, dat 2 elementen van elk 1 kW tegelijk inschakelden. Natuurlijk had ik de WP-boiler op een aparte groep kunnen maken, maar ik vond het gemakkelijker om hem gewoon met een stekker aan te sluiten op een stopcontact van een bestaande groep. Omdat op die groep ook al regelmatig een andere zware verbruiker zit (2 stuks 10A autoladers via prioriteitsrelais), werd dat allemaal te veel. Ik heb dus gewoon één van de twee verwarmingselementen losgekoppeld. De WP-boiler heeft dus nu nog maar één actief 1kW element. Hij doet er dus gewoon wat langer over om op 70°C te komen. Nog beter om de legionella te doden als het al aanwezig was![]()
of 10 min 65graden
of 5 min 70 graden?
Ja, 3x 😋Oxellaar schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:30:
@Guido87 Alle 3 fase warmtepompen zijn 400v + N.
De inverter is 400v, maar heeft ook een nul.
Zou er ook een 230 gedeelte op zo'n print zitten?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Welk merk? Een maxicool schakel je op print uit met dip switchZwerius schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:40:
Ik vond het echter lastig, dat 2 elementen van elk 1 kW tegelijk inschakelden. Natuurlijk had ik de WP-boiler op een aparte groep kunnen maken, maar ik vond het gemakkelijker om hem gewoon met een stekker aan te sluiten op een stopcontact van een bestaande groep. Omdat op die groep ook al regelmatig een andere zware verbruiker zit (2 stuks 10A autoladers via prioriteitsrelais), werd dat allemaal te veel. Ik heb dus gewoon één van de twee verwarmingselementen losgekoppeld. De WP-boiler heeft dus nu nog maar één actief 1kW element. Hij doet er dus gewoon wat langer over om op 70°C te komen. Nog beter om de legionella te doden als het al aanwezig was![]()
1 PVoutput . Dongen NB
Nee ze zijn wel begrenst met een maximale doorstroming. Volgens de manual 9 l/minuut maximaal maar dan heb je ook gelijk 1,2 bar drukverliesGuido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 10:29:
[...]
Kan die clage meer water leveren als temperatuurverhoging die nodig is kleiner wordt?

Beter zou zijn 5 l/minuut tot 50 graden ofzo en dan een beetje koud water bijmengen. Maar ja met een regendouche red je het dan niet.
waar kan ik die manual ergens vinden? van die clage kan ik die gegevens die jij noemt namelijk niet vinden.Rhaelak schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:34:
[...]
Nee ze zijn wel begrenst met een maximale doorstroming. Volgens de manual 9 l/minuut maximaal maar dan heb je ook gelijk 1,2 bar drukverliesbeetje heftig als je het mij vraagt.
Beter zou zijn 5 l/minuut tot 50 graden ofzo en dan een beetje koud water bijmengen. Maar ja met een regendouche red je het dan niet.
wel die 5,5 liter bij delta t 33 graden uit me hoofd
Wat betekent dat, die 1,2 bar drukverlies, in de praktijk? Dat je douche gaat druppelen?
Verder lijkt mij ook zo'n combinatie van hygyienevat + doorstroomverwarmer ideaal. Alleen, wat doe je dan als je in bad zit, het water afgekoeld is, en je dus even echt heet water nodig hebt om de boel weer op te warmen??
Verder lijkt mij ook zo'n combinatie van hygyienevat + doorstroomverwarmer ideaal. Alleen, wat doe je dan als je in bad zit, het water afgekoeld is, en je dus even echt heet water nodig hebt om de boel weer op te warmen??
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Ja, ik zie hem dat gewoon keurig doen. Hij moduleert terug tot 1 streepje en dat is 1.x kW.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 12:53:
[...]
Dat lijkt me wel een mooi ding! Ik ging ervan uit dat die dingen niet konden moduleren en dus alleen maar aan of uit waren maar zo te zien in de handleiding kan deze gewoon tot 10-20% terugmoduleren. Dan lijkt me dat wel een interessante om in te zetten op momenten dat het water onder de 38-40 graden komt. Als ik me niet vergis komt dat niet zo vaak voor bij mij (en dan heb ik het over daadwerkelijke watertemperatuur wat uit de boiler komt, niet wat de ecodan zelf meet halverwege het vat, dat komt vaak zat onder de 30 terwijl er nog loeiheet water uitkomt aan de bovenkant). Ik draai met de wp gewoon eens in de 2 weken een legionellaprogramma (moet eigenlijk eens per week maar dat vind ik wel erg overdreven) dus volgens mij maakt dit ding geen verschil qua risico's voor legionella.
Ja, dat is de tapdrempel. Je hebt dus een minimale vraag nodig van 2.5 l/m.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:40:
[...]
Ik zie in de installatiehandleiding dat de heater stopt bij een flow groter dan 2,7l/m. Ik ga ervanuit dat dat een fout is en dat hij juist begint bij die flow. Klopt dat denk je? Anders heb ik er niets aan namelijk... Er staat vreemd Engels in die handleiding. Enig idee waar dat product gemaakt wordt?
Edit: Ik zie dat het uit Polen komt. Dat verklaart een hoop...
[afbeelding]
De kraan op zijn heetst zetten, ik heb hem hier op 50 graden staan. Badwater is meestal iets van 34 tot 36 graden, dus naverwarmen lukt daarmee. Met 60 graden water gaat dat sneller.blauwemac schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:38:
Wat betekent dat, die 1,2 bar drukverlies, in de praktijk? Dat je douche gaat druppelen?
Hier kan je het een en ander vinden , even 1 kiezen en onder downloads staan de manualsGuido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:37:
[...]
waar kan ik die manual ergens vinden? van die clage kan ik die gegevens die jij noemt namelijk niet vinden.
Pana WC12H9E8 / 1000L
https://www.econo.nl/clage-cex-u-11-135-kwGuido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:37:
[...]
waar kan ik die manual ergens vinden? van die clage kan ik die gegevens die jij noemt namelijk niet vinden.
Kijk maar bij installatiehandleiding uitgebreid CEX pagina 5, daar staat ook het drukverlies e.d. vermeld.
Weet je of die Clage doorstromers ook moduleren net als die Wijas Pow multi? Die Clage dingen zijn namelijk wel wat goedkoper en lijken verder precies hetzelfde te doen. Alleen dat moduleren staat nergens vermeld maar vind ik wel belangrijk. Als hij alleen volle bak aan/uit gaat de hele tijd vind ik dat niet handig....Rhaelak schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:05:
[...]
https://www.econo.nl/clage-cex-u-11-135-kw
Kijk maar bij installatiehandleiding uitgebreid CEX pagina 5, daar staat ook het drukverlies e.d. vermeld.
Ze moduleren prachtig terug. Bij mij werkt het perfect i.c.m. zonneboiler.godfriedd schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:35:
[...]
Weet je of die Clage doorstromers ook moduleren net als die Wijas Pow multi? Die Clage dingen zijn namelijk wel wat goedkoper en lijken verder precies hetzelfde te doen. Alleen dat moduleren staat nergens vermeld maar vind ik wel belangrijk. Als hij alleen volle bak aan/uit gaat de hele tijd vind ik dat niet handig....
Ik kan er dus niets aan instellen. Het is nu één keer zo als de fabrikant het bepaald heeft.
Guido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:45:
[...]
20 min 60graden is toch voldoende?
of 10 min 65graden
of 5 min 70 graden?
Zwerius Kriegsman
Het gaat om een Panasonic type PAW-DHWM100ZNT
reneeke1970 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Welk merk? Een maxicool schakel je op print uit met dip switch
Zwerius Kriegsman
Ik lees in manual dat als ie 2weken niet boven de 65graden is geweest voor een uur lang. Dan start het legionella programma.Zwerius schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 18:05:
Ik kan er dus niets aan instellen. Het is nu één keer zo als de fabrikant het bepaald heeft.
[...]
Eigenlijk zou je dus of als het relais van de heater inschakeld, een schakeling moeten maken dat onmiddellijk de temperatuursensor een fake 70graden ziet. Of met een simpele schakeling met een timer elke week die temperatuursensor een keer voor de gek houden dat tie denk dat het een uur lang boven 65graden is. Snachts ofzo. Temperatuur sensor is gewoon een bepaalde weerstand bij een x temperatuur.
Bij ons liggen de twee warmwatertappunten een beetje ver uitelkaar, keuken en badkamer. Ik zou dus wel voor twee doorstroomverwarmers willen kiezen. Samen wordt dat gauw te veel voor 3x25A, maar volgens mij heb ik hier wel eens ergens gelezen over een soort automatische keuzeschakelaar die zorgt dat er altijd maar 1 vd 2 apparaten tegelijk aan kan staan. Wie kan mij helpen, hoe heet zo'n ding?
Pana WH-MDC05f3e5 / 2700Wp / Nefit gasketel 2000 voor SWW / Vermont Castings Encore
Super, dankjewel!
Ik heb hetzelfde probleem. Mijn clage zit dus op zolder en het duurt een paar minuten voordat de keuken warm water heeft. In de keukenkasten of de plint is er geen plek voor een close-in boiler (misschien wel, de 5 liter versie)blauwemac schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 20:18:
Bij ons liggen de twee warmwatertappunten een beetje ver uitelkaar, keuken en badkamer. Ik zou dus wel voor twee doorstroomverwarmers willen kiezen. Samen wordt dat gauw te veel voor 3x25A, maar volgens mij heb ik hier wel eens ergens gelezen over een soort automatische keuzeschakelaar die zorgt dat er altijd maar 1 vd 2 apparaten tegelijk aan kan staan. Wie kan mij helpen, hoe heet zo'n ding?
Ik ga nog even aankijken hoe ik het in de praktijk ervaar, maar als het niet bevalt dan heb ik het volgende verzonnen:
Warm water wordt nog steeds hoofdzakelijk door de clage boven verzorgt, maar de eerste paar minuten kan opgewarmd worden door dit . Een mini-clage dus die op 1 16A groep aangesloten kan worden die ook hotfill accepteert. Als het hete water van de grote clage aangekomen is, moduleert de mini simpelweg terug en schakelt deze uit.
Nadeel: de eerste paar minuten krijgt het elektra-systeem wel een flink verbruik. Als de warmtepomp ook nog mee doet... (ik moet alles nog narekenen)
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Uit de monitoring gegevens kun je niet alleen individuele verschillen bekijken maar ook de performance van een l/w warmtepomp t.o.v. het afgifte systeem. Voor de SCOP(jaar) hebben we nog maar 12 deelnemers maar voor de COP van december maar liefst 26.
De SCOP ligt van zelfspreken wat hoger dan de COP van maand december, maar i.h.a. kun je zeggen dat
uit de trendlijn blijkt dat een CV systeem met overbemeten radiatoren maar 0,5 punt lagere (=10%) COP oplevert t.o.v. vloerverwarming. Een stimulans om de CV van oude woningen te boosten.
Er is toch wel een behoorlijke speiding dat interessant is voor onderzoek.

Voor individuele verschillen kunnen de forumleden hun eigen WP in deze plaatjes aanwijzen hoeveel ze boven of onder de trend zitten.
Zeker voor een te lage performance is onderzoek waard. Een aantal mogelijkheden:
* te hoog ingestelde WAR
* maakt geen gebruik van de inverter (aan/uit bedrijf)
* afstand bi-bu units groot (bij split)
* hydraulisch slecht ontwerp/ ingeregeld
* flow te laag; slechte warmteoverdracht in de condensor
* ventilator buitenunit krijgt te weinig lucht
* vervuiling
* slecht ontwerp warmtepomp
enz
Enige relativering is op z'n plaats: warmtepompen die ook bij lage buiten temperaturen draaien zullen het slechter doen t.o.v. wp's die al eerder afkappen, maar besparen wel meer energie. Gelukkig hebben we nog geen extreem koud weer gehad en de wp's van de deelnemers draaien allemaal ook bij 0C/-2C
De SCOP ligt van zelfspreken wat hoger dan de COP van maand december, maar i.h.a. kun je zeggen dat
uit de trendlijn blijkt dat een CV systeem met overbemeten radiatoren maar 0,5 punt lagere (=10%) COP oplevert t.o.v. vloerverwarming. Een stimulans om de CV van oude woningen te boosten.
Er is toch wel een behoorlijke speiding dat interessant is voor onderzoek.

Voor individuele verschillen kunnen de forumleden hun eigen WP in deze plaatjes aanwijzen hoeveel ze boven of onder de trend zitten.
Zeker voor een te lage performance is onderzoek waard. Een aantal mogelijkheden:
* te hoog ingestelde WAR
* maakt geen gebruik van de inverter (aan/uit bedrijf)
* afstand bi-bu units groot (bij split)
* hydraulisch slecht ontwerp/ ingeregeld
* flow te laag; slechte warmteoverdracht in de condensor
* ventilator buitenunit krijgt te weinig lucht
* vervuiling
* slecht ontwerp warmtepomp
enz
Enige relativering is op z'n plaats: warmtepompen die ook bij lage buiten temperaturen draaien zullen het slechter doen t.o.v. wp's die al eerder afkappen, maar besparen wel meer energie. Gelukkig hebben we nog geen extreem koud weer gehad en de wp's van de deelnemers draaien allemaal ook bij 0C/-2C
Mooi stukje werk!
Inderdaad, dit wijst uit dat we niet al te krampachtig iedereen moeten adviseren voor erg lage watertemperaturen te gaan. Als 40 tot 45 graden bij kouder weer ook best redelijk acceptabel is, komt een warmtepomp binnen het bereik van veel meer huizen met wat minder perfecte afgiftesystemen. Dat geeft een sterkere impuls aan de transitie naar gasloos.
Inderdaad, dit wijst uit dat we niet al te krampachtig iedereen moeten adviseren voor erg lage watertemperaturen te gaan. Als 40 tot 45 graden bij kouder weer ook best redelijk acceptabel is, komt een warmtepomp binnen het bereik van veel meer huizen met wat minder perfecte afgiftesystemen. Dat geeft een sterkere impuls aan de transitie naar gasloos.
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
Hier ook de ikea smakelig en op een kookgroep 2x16 maar kan ook op 400v (2fasen), ikea heeft geen 3 fasen kookplaten zover ik kon vinden.Lardman schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:07:
[...]
Top, ik was even bang dat ze de pitten hadden doorverbonden omdat ie ook op 1x 30 amp aangesloten mag worden, maar pak van mijn hart, dan kan ik gerust een ikea kookplaat uitzoeken voor de nieuwe keuken, Ik wacht zo lang ik kan met 3 fasen, omdat mijn 1978 AEG ferraris lekker rondjes draait achter een 1x35 amp hoofdzekering. Mijn dank.
Tip
Op mp staat een gast in made die ikea apparaten aanbied voor half geld, ik heb daar de vaatwasser, combi magnetron, oven en kookplaat vandaan, plaatje was 200,- nieuw.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Inderdaad Jan, dat pleit ook voor een hybride systeem voor dat type woningen. Ik heb en radiatorwoning T2=39 uit 1969. Met de overgedimensioneerde radiatoren(vanwege latere isolatie ) en boosten van de convectorput is deze woning geschikt voor WP toepassing. Er is nog maar 15% aardgas voor CV nodig. De milieuwinst met 85% aargasreductie is groot. Ik kan geen maatregel bedenken die meer oplevert.Jan Treur schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 05:13:
Mooi stukje werk!
De gegevens zijn redelijk betrouwbaar omdat alleen deelnemers met een warmtemeter in de grafiek staan.
Verwijderd
Invloed van defrosts, zijn die mogelijk 'anders' dan gemeten op een andere manier ?

Een aanpassing aan de buitenT zou naar mijn idee in een 7 uurs periode i.p.v. zoals in het plaatje 4*510W+3*580W=3780W geweest zijn. De grafiek laat in diezelfde periode 510+510+570+730+580+580+580=4060W zien.
Het electrische 'verlies' is 280W als ik het zo beredeneer. Element is niet bijgekomen.
Vollasturen in december 2017 en COP.
5kW------ 327---4.24
7-7.5kW- 268---4.11
>7.5kW-- 260---3.98
In december zijn er theoretisch 744 draaiuren mogelijk.

Een aanpassing aan de buitenT zou naar mijn idee in een 7 uurs periode i.p.v. zoals in het plaatje 4*510W+3*580W=3780W geweest zijn. De grafiek laat in diezelfde periode 510+510+570+730+580+580+580=4060W zien.
Het electrische 'verlies' is 280W als ik het zo beredeneer. Element is niet bijgekomen.
5kW------ 327---4.24
7-7.5kW- 268---4.11
>7.5kW-- 260---3.98
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 10:23 ]
Ja, dat is voldoendeGuido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 13:45:
[...]
20 min 60graden is toch voldoende?
of 10 min 65graden
of 5 min 70 graden?
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Legionella
https://www.installatiepr...bruikers-warmtepompboiler
https://www.boiler-info.nl/legionella/
Ik zit zelf te overwegen om het wekelijkse anti-legionella programma zelfs uit te schakelen.
De SW-regeling in mijn LG WP heb ik nu zodanig aangepast dat ik dit helemaal zelf aanstuur.
Mijn regeling is:
Opwarmen van het 200L vat via de WP tot 53 graden waarna het element dit bij gaat warmen tot 60 graden.
Wanneer de temperatuur onder de 45 graden komt, begint de cyclus opnieuw.
Een keer in de week warm ik het vat op tot 70 graden.
Voordeel van mijn regeling is dat het vat aan de onderkant ook een temperatuur heeft van 53 graden. Het element gaat door de stratificatie nooit ervoor zorgen dat het daar echt warmer gaat worden en dit is ook de maximale te halen temperatuur over de WP.
Wat mij opviel is dat de temperatuur heel snel zakt wanneer het element de laatste opwarming heeft gedaan. Dit komt waarschijnlijk omdat de temperatuur sensor halverwege het vat zit en het verwarmingselement net eronder zit. Gevolg is dat de temperatuur heel snel bereikt wordt en daarna heel snel weer zakt.
Door het gebruik van SW en standaard warmteverlies zie je dat de cyclus minimaal 1x per 24 uur draait of na een douchebeurt. Het vat tikt eigenlijk elke dag de 60 graden aan door de cyclus dus vandaar dat ik eigenlijk zelf geen nut meer zie in het anti-legionella programma.
Wil je het vat echt helemaal volledig op 60+ brengen telkens dan ontkom je niet aan een circulatiepomp tijdens het verwarmen van het vat.
De aanpassing van de regeling heeft als voordeel dat SW een stuk energie zuiniger is geworden. Bij LG was de regeling wanneer de temperatuur de 50 graden had aangetikt de WP uitging en het werd genomen door het element. Of wanneer de WP al voor X min had gelopen maar de temperatuur nog niet had gehaald, het element vanzelf al bij kwam tot de 50 graden om daarna alleen verder te gaan. Dit forceer ik nu zodat de WP altijd minimaal de 53 doet. Hierdoor is de onderkant dus een stuk warmer dat het daarvoor was. Daarnaast zijn alle tussentijdse delta's met het element nu ook verleden tijd. Bij een delta T van 4 (de max) ging het element weer bijwarmen tot de ingestelde temperatuur.
Voorbeeld:

10:44:19 info [pimatic]: rule sw_heating_on: turned SW Heating on (temp < 45)
11:52:50 info [pimatic]: rule sw_heating_off: turned SW Heating off (temp > 53)
11:52:50 info [pimatic]: rule sw_heating_off: turned SW Heater on (temp > 53)
12:17:02 info [pimatic]: rule sw_heater_off: turned SW Heater off (temp > 60)
Omstreeks 12:44 daalt de temp onder < 60. Ruim 20 min op 60+ gestaan! Gratis anti-legionella preventie?
[ Voor 23% gewijzigd door Pascal Saul op 06-01-2018 12:54 ]
Meten is weten. @Barmbos heeft met zijn multical de afkoelenergie van de woning bij een defrost precies gemeten. Het viel wel mee i.v.m. de korte tijdsduur. Elektrisch ook eenvoudig vast te stellen Energie=vermogen*tijd. Bij 280W en 5 minuten is dat 24 Wh en dus 0,023 kWh. Dus elekrische gebruikt een defrost weinig. Het gaat om de warmte die daarna extra moet worden aangeleverd, en jij meet die niet niet Brambos wel via de koelenergie E2 op de Kamstrup.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 09:57:
Invloed van defrosts, zijn die mogelijk 'anders' dan gemeten op een andere manier ?
[afbeelding]
5kW------ 327---4.24
7-7.5kW- 268---4.11
>7.5kW-- 260---3.98
Verwijderd
Die 280W dient als 280Wh gelezen te worden, sorry voor de onduidelijkheid.Tomexergie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:21:
[...]
Meten is weten. @Barmbos heeft met zijn multical de afkoelenergie van de woning bij een defrost precies gemeten. Het viel wel mee i.v.m. de korte tijdsduur. Elektrisch ook eenvoudig vast te stellen Energie=vermogen*tijd. Bij 280W en 5 minuten is dat 24 Wh en dus 0,023 kWh. Dus elekrische gebruikt een defrost weinig. Het gaat om de warmte die daarna extra moet worden aangeleverd, en jij meet die niet niet Brambos wel via de koelenergie E2 op de Kamstrup.
EDIT:
Ik kijk naar de uurverbruiken en de 'afwijkingen' daar in. Weerstechnisch is er geen reden naar mijn idee om zo veel extra te gaan gebruiken, blijft de defrost over volgens mijn 'boerenverstand' methode.
EDIT2:
In mijn dagverbruiken waar ik kWh/gd bijhoudt zijn de 'afwijkingen' op de zgn. defrost-dagen onevenredig veel hoger dan op dagen dat de gemiddelde dagT slechts 1 a 2C hoger is. Het warmte-verlies van een woning is proportioneel met de deltaT tussen binnenT en gem. buitenT. Het hogere, 20-40%, kWh/gd moet dus naar mijn mening in het defrost-gebruik gezocht worden. Niet de 'paar minuten' van onttrekken van energie uit het afgiftesysteem alleen, maar de gehele cyclus. Je meet alleen wat je meet.
EDIT3:
Hier slaat de WP ongeveer 20min. af, je zou in een ideale wereld dus een 1/3 lager uurverbruik mogen verwachten. In de werkelijkheid is het echter 'slechts' (510-440) / 510 = 13.7%, minder dan de helft van wat je zou mogen hopen. Een optimale COP haal je alleen bij 'continu zo laag mogelijk'.

EDIT4:
Om de capaciteit te berekenen volgens de @koevlaas2 of de gecorrigeerde @Daannn1987 methode, 1650 vs 2000 vollasturen het volgende, meer dan 30% v.d. forumleden welke een jaar hun cijfers delen hebben vollasturen tussen de 2115 en 2571. Bij die laatste, ikzelf, zijn dan de uren van 01-01-17 t/m 09-01-17 nog niet eens meegerekend.
[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 14:52 ]
Voor een defrost is er ook een periode van minder vermogen bij zelfde of hogere AC vermogen, elke wp (merk) defrost weer op een eigen manier vermoed ik.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:23:
[...]
Die 280W dient als 280Wh gelezen te worden, sorry voor de onduidelijkheid.
EDIT:
Ik kijk naar de uurverbruiken en de 'afwijkingen' daar in. Weerstechnisch is er geen reden naar mijn idee om zo veel extra te gaan gebruiken, blijft de defrost over volgens mijn 'boerenverstand' methode.
EDIT2:
In mijn dagverbruiken waar ik kWh/gd bijhoudt zijn de 'afwijkingen' op de zgn. defrost-dagen onevenredig veel hoger dan op dagen dat de gemiddelde dagT slechts 1 a 2C hoger is. Het warmte-verlies van een woning is proportioneel met de deltaT tussen binnenT en gem. buitenT. Het hogere, 20-40%, kWh/gd moet dus naar mijn mening in het defrost-gebruik gezocht worden. Niet de 'paar minuten' van onttrekken van energie uit het afgiftesysteem alleen, maar de gehele cyclus. Je meet alleen wat je meet.
Dus later defrosten is langer met lagere COP en veranderd het beeld.
Ik heb uiteindelijk mijn youless en mijn kW meter geinstalleerd en via Enelogic kan ik mijn slimme meter uitlezen. Ik zie echter nergens mijn separate kW meter terwijl ik hem in mijn youless menu wel geactiveerd heb. Daarnaast vraag ik mij af of er ook nog een andere manier of forum is waar je de verbruiken uit kan lezen zodat ik zelf een dashboard ofzo kan bouwen,
Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47
Al eens eerder opgemerkt: ik zie een veel groter warmteverlies t.g.v defrosts. Een defrost kost bij mij zo'n 400Wh.Verschil tussen Pana en Elga?Tomexergie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:21:
[...]
Meten is weten. @Barmbos heeft met zijn multical de afkoelenergie van de woning bij een defrost precies gemeten. Het viel wel mee i.v.m. de korte tijdsduur. Elektrisch ook eenvoudig vast te stellen Energie=vermogen*tijd. Bij 280W en 5 minuten is dat 24 Wh en dus 0,023 kWh. Dus elekrische gebruikt een defrost weinig. Het gaat om de warmte die daarna extra moet worden aangeleverd, en jij meet die niet niet Brambos wel via de koelenergie E2 op de Kamstrup.
Vorig stookseizoen kwam alle defrost-warmte uit het CV-water; dit stookseizoen heb ik de heater vrijgegeven en ik zie dat die bij elke defrost wordt ingeschakeld.
In een grafiek van DagCOP tegen de gemiddelde dagtemperatuur T-buiten (Tg KNMI) kun je in het vorige stookseizoen de defrosts al terugvinden in een lagere DCOP, maar dit stookseizoen is de verslechtering van de DCOP door de heater dramatisch. Ik schat het verschil op 1 punt DCOP.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Verwijderd
Als je je kWh/gd op een rijtje zet, hoeveel wijken die dan % af van non-defrost dagen met nabij gelegen gemiddelde buitenT ? En komen die %-verschillen ook in dezelfde orde van grootte tot uiting in de dCOP van diezelfde 'vergelijkbare' dagen ?jaari schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:37:
[...]
Al eens eerder opgemerkt: ik zie een veel groter warmteverlies t.g.v defrosts. Een defrost kost bij mij zo'n 400Wh.Verschil tussen Pana en Elga?
Vorig stookseizoen kwam alle defrost-warmte uit het CV-water; dit stookseizoen heb ik de heater vrijgegeven en ik zie dat die bij elke defrost wordt ingeschakeld.
In een grafiek van DagCOP tegen de gemiddelde dagtemperatuur T-buiten (Tg KNMI) kun je in het vorige stookseizoen de defrosts al terugvinden in een lagere DCOP, maar dit stookseizoen is de verslechtering van de DCOP door de heater dramatisch. Ik schat het verschil op 1 punt DCOP.
[afbeelding]
Dan zijn deze exemplaren dus met te weinig power uitgerust en niet conform mijn formule berekend.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:23:
[...]
Om de capaciteit te berekenen volgens de @koevlaas2 of de gecorrigeerde @Daannn1987 methode, 1650 vs 2000 vollasturen het volgende, meer dan 30% v.d. forumleden welke een jaar hun cijfers delen hebben vollasturen tussen de 2115 en 2571. Bij die laatste, ikzelf, zijn dan de uren van 01-01-17 t/m 09-01-17 nog niet eens meegerekend.
Het boegbeeld van teweinig vermogen ben je zelf 😁
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Heeft iedereen zijn meetdata al opgestuurd naar Tomexergie voor de maand december? Ik had nog geen sheet voorbij zien komen van hem of heb ik iets gemist?
DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge
Probleempje is, dat er drie verschillende temp. sensoren in zitten (op 3 hoogtes). Maar ik zal er eens over na gaan denken hoe ik dat kan oplossen.
Guido87 schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 19:18:
[...]
Ik lees in manual dat als ie 2weken niet boven de 65graden is geweest voor een uur lang. Dan start het legionella programma.
Eigenlijk zou je dus of als het relais van de heater inschakeld, een schakeling moeten maken dat onmiddellijk de temperatuursensor een fake 70graden ziet. Of met een simpele schakeling met een timer elke week die temperatuursensor een keer voor de gek houden dat tie denk dat het een uur lang boven 65graden is. Snachts ofzo. Temperatuur sensor is gewoon een bepaalde weerstand bij een x temperatuur.
Zwerius Kriegsman
Verwijderd
Ik ben wel in goed gezelschap, de groep met de hoogste COPs.koevlaas2 schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:01:
[...]
Dan zijn deze exemplaren dus met te weinig power uitgerust en niet conform mijn formule berekend.
Het boegbeeld van teweinig vermogen ben je zelf 😁
Gemeten?Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:39:
[...]
Ik ben wel in goed gezelschap, de groep met de hoogste COPs.
Als ik het goed begrijp hou je dus met het elektrisch element het vat altijd op 60graden?Pascal Saul schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 12:11:
[...]
Ja, dat is voldoende
http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Legionella
https://www.installatiepr...bruikers-warmtepompboiler
https://www.boiler-info.nl/legionella/
Ik zit zelf te overwegen om het wekelijkse anti-legionella programma zelfs uit te schakelen.
De SW-regeling in mijn LG WP heb ik nu zodanig aangepast dat ik dit helemaal zelf aanstuur.
Mijn regeling is:
Opwarmen van het 200L vat via de WP tot 53 graden waarna het element dit bij gaat warmen tot 60 graden.
Wanneer de temperatuur onder de 45 graden komt, begint de cyclus opnieuw.
Een keer in de week warm ik het vat op tot 70 graden.
Voordeel van mijn regeling is dat het vat aan de onderkant ook een temperatuur heeft van 53 graden. Het element gaat door de stratificatie nooit ervoor zorgen dat het daar echt warmer gaat worden en dit is ook de maximale te halen temperatuur over de WP.
Wat mij opviel is dat de temperatuur heel snel zakt wanneer het element de laatste opwarming heeft gedaan. Dit komt waarschijnlijk omdat de temperatuur sensor halverwege het vat zit en het verwarmingselement net eronder zit. Gevolg is dat de temperatuur heel snel bereikt wordt en daarna heel snel weer zakt.
Door het gebruik van SW en standaard warmteverlies zie je dat de cyclus minimaal 1x per 24 uur draait of na een douchebeurt. Het vat tikt eigenlijk elke dag de 60 graden aan door de cyclus dus vandaar dat ik eigenlijk zelf geen nut meer zie in het anti-legionella programma.
Wil je het vat echt helemaal volledig op 60+ brengen telkens dan ontkom je niet aan een circulatiepomp tijdens het verwarmen van het vat.
De aanpassing van de regeling heeft als voordeel dat SW een stuk energie zuiniger is geworden. Bij LG was de regeling wanneer de temperatuur de 50 graden had aangetikt de WP uitging en het werd genomen door het element. Of wanneer de WP al voor X min had gelopen maar de temperatuur nog niet had gehaald, het element vanzelf al bij kwam tot de 50 graden om daarna alleen verder te gaan. Dit forceer ik nu zodat de WP altijd minimaal de 53 doet. Hierdoor is de onderkant dus een stuk warmer dat het daarvoor was. Daarnaast zijn alle tussentijdse delta's met het element nu ook verleden tijd. Bij een delta T van 4 (de max) ging het element weer bijwarmen tot de ingestelde temperatuur.
Voorbeeld:
[afbeelding]
10:44:19 info [pimatic]: rule sw_heating_on: turned SW Heating on (temp < 45)
11:52:50 info [pimatic]: rule sw_heating_off: turned SW Heating off (temp > 53)
11:52:50 info [pimatic]: rule sw_heating_off: turned SW Heater on (temp > 53)
12:17:02 info [pimatic]: rule sw_heater_off: turned SW Heater off (temp > 60)
Omstreeks 12:44 daalt de temp onder < 60. Ruim 20 min op 60+ gestaan! Gratis anti-legionella preventie?
en altijd wordt het vat verwarmt van 53 tot 60graden met elektrisch element?
dit lijkt me een COP sloper?

Tja, ik neem aan dat de heater elektrische is, dan geen wonder dat de DCOP daalt. Als je de defrost uit de woning ontrekt, zoals bij Elga, dan wordt die warmte weer aangevuld met COP=4.jaari schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 16:37:
[...]
Al eens eerder opgemerkt: ik zie een veel groter warmteverlies t.g.v defrosts. Een defrost kost bij mij zo'n 400Wh.Verschil tussen Pana en Elga?
[afbeelding]
Ook invloed op de COP is het op tijd ontdooien. Als de verdamper helemaal dicht loopt met ijs, dan daalt de COP dramatisch. De Elga ontdooit om de 45 minuten en dat kan best wel eens de goede strategie zijn in ons vochtige klimaat (rond 0C) . (Ook iets positiefs over die herrieschopper)
Het is erg lastig om het juiste vermogen te bepalen,
dus graag jullie mening.
Mijn zelf gemaakt warmteverliesberekening geeft het volgende
67 m2 beneden verdieping (bijna geheel 1 open ruimte). 168 m3
67 m2 boven verdieping (3 slaapkamers + badkamer) 152 m3
totaal 134 m2 inhoud 320 m3
zolderverdieping is geen woonoppervlak dus alleen opbergruimte.
plafond en verdiepingsvloer goed geïsoleerd.
ventilatieverlies 10% ivm wtw balansventilatie
uitkomst warmteverlies bij alle ruimtes 20 graden.
-10 graden 5,08 kwh
-2 graden 3,70 kwh
+2 graden 3,05 kwh
+7 graden 2,18 kwh
warmteverlies alleen benedenverdieping 20 graden
- 10 3,49 kwh
sww boiler 200liter. bewoners 1, toekomst 2?
het is een vrijstaande woning.
Hoeveel KW warmtepomp heb ik nodig denken jullie????
bedankt alvast voor het meedenken!
dus graag jullie mening.
Mijn zelf gemaakt warmteverliesberekening geeft het volgende
67 m2 beneden verdieping (bijna geheel 1 open ruimte). 168 m3
67 m2 boven verdieping (3 slaapkamers + badkamer) 152 m3
totaal 134 m2 inhoud 320 m3
zolderverdieping is geen woonoppervlak dus alleen opbergruimte.
plafond en verdiepingsvloer goed geïsoleerd.
ventilatieverlies 10% ivm wtw balansventilatie
uitkomst warmteverlies bij alle ruimtes 20 graden.
-10 graden 5,08 kwh
-2 graden 3,70 kwh
+2 graden 3,05 kwh
+7 graden 2,18 kwh
warmteverlies alleen benedenverdieping 20 graden
- 10 3,49 kwh
sww boiler 200liter. bewoners 1, toekomst 2?
het is een vrijstaande woning.
Hoeveel KW warmtepomp heb ik nodig denken jullie????
bedankt alvast voor het meedenken!
Verwijderd
Die 45 minuten zal toch afhankelijk zijn van het gevraagde vermogen, ik neem aan dat de frequentie bij jou een hele andere is dan bijv. bij [~Bram-BosTomexergie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:55:
[...]
Tja, ik neem aan dat de heater elektrische is, dan geen wonder dat de DCOP daalt. Als je de defrost uit de woning ontrekt, zoals bij Elga, dan wordt die warmte weer aangevuld met COP=4.
Ook invloed op de COP is het op tijd ontdooien. Als de verdamper helemaal dicht loopt met ijs, dan daalt de COP dramatisch. De Elga ontdooit om de 45 minuten en dat kan best wel eens de goede strategie zijn in ons vochtige klimaat (rond 0C) . (Ook iets positiefs over die herrieschopper)
Edit:
Uit deze reeks uurvebruiken valt toch redelijk eenvoudig de extra kWh als gevolg van die ene defrost te halen lijkt me ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 20:07 ]
Precies, en gezien de lijst zijn jij en mkleinman exeptioneel hoog t.o.v de rest op bram na maar die heeft ook de gegevens en afgifte systeem ernaar.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 19:57:
[...]
Ik niet, maar de overige wel. Ik bereken, wat uiteraard niet hetzelfde is
Bij deze trek ik dat dus in twijfel
Verwijderd
Gelijk heb je, ik zou het ook niet geloven:Rol-Co schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:07:
[...]
Precies, en gezien de lijst zijn jij en mkleinman exeptioneel hoog t.o.v de rest op bram na maar die heeft ook de gegevens en afgifte systeem ernaar.
Bij deze trek ik dat dus in twijfel

Dit seizoen, 2kWh voor 1m3 gas ingevoerd bij mindergas.nl

Minder dan 2kWh voor 1m3 gas.
De periode tussen defrosts varieert wel enigszins met het gevraagde vermogen. Zie bijv 29-12 2017:Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:01:
[...]
Die 45 minuten zal toch afhankelijk zijn van het gevraagde vermogen, ik neem aan dat de frequentie bij jou een hele andere is dan bijv. bij @Bram-Bos

Bij 400W zit er meer dan anderhalf uur tussen
Bij vol vermogen (circa 1000W) gaat het om 40-45 minuten.
bij 600W zit er een uur tussen.
Wat het meten van de onttrokken energie uit het cv-systeem voor defrosts via de Multical (E3) betreft:
Op die 29-12-2017 werd 1,9 kWh-th onttrokken voor 14 defrosts. Die dag dus 0,136 kWh-th per defrost. Wel wat meer dan wat @Tomexergie eerder van mij aanhaalde.
Ik twijfel overigens sterk aan de precisie van die Multical om die koelenergie te bepalen in die korte momenten, met veel variatie ook nog eens.
En hoe bereken je de defrosts? Tel je die? De gasketel doet geen defrosts of geeft minder vermogen af net voor een defrost.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:12:
[...]
Gelijk heb je, ik zou het ook niet geloven:
[afbeelding]
Dit seizoen, 2kWh voor 1m3 gas
[afbeelding]
Minder dan 2kWh voor 1m3 gas.
Hier zie ik hetzelfde beeld als dat jij laat zien.Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:12:
[...]
De periode tussen defrosts varieert wel enigszins met het gevraagde vermogen. Zie bijv 29-12 2017:
[afbeelding]
Wat het meten van de onttrokken energie uit het cv-systeem voor defrosts via de Multical (E3) betreft:
Op die 29-12-2017 werd 1,9 kWh-th onttrokken voor 14 defrosts. Die dag dus 0,136 kWh-th per defrost. Wel wat meer dan wat @Tomexergie eerder van mij aanhaalde.
Ik twijfel overigens sterk aan de precisie van die Multical om die koelenergie te bepalen in die korte momenten, met veel variatie ook nog eens.
Ik los het op door de elga op de war los te laten, zo kan ik het tot net onder nul makkelijk met de elga volhouden.
En helaas wordt het door de beroerde stooklijn wel te warm in huis, maar dat nemen we dan maar voor lief
Verwijderd
Ik begrijp je vraag niet, hier hebben defrosts als zodanig niks mee te maken, die zitten in het totaal opgenomen vermogen om het warmteverlies te compenseren wat hoort bij het aantal gewogen graaddagen voor mijn woning.Rol-Co schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:16:
[...]
En hoe bereken je de defrosts? Tel je die? De gasketel doet geen defrosts of geeft minder vermogen af net voor een defrost.
Tussen 0-4C is bij mij het gevraagde vermogen 100%. Bij Bram-Bos zag ik ook uurlijkse defrosts. De MCOP van december blijft bij 50% van forumleden hoog, en er is toch redelijk wat ontdooit. De warmte die uit de woning is onttrokken tijdens de defrost wordt keurig door de Kamstrup bijgehouden, meer kan het toch niet zijn? Maar te laat ontdooien levert een lage COP op gedurende het normale bedrijf. Dit extra verlies kan de Kamstrup niet meten.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:01:
[...]
Die 45 minuten zal toch afhankelijk zijn van het gevraagde vermogen, ik neem aan dat de frequentie bij jou een hele andere is dan bijv. bij [~Bram-Bos
Edit:
Uit deze reeks uurvebruiken valt toch redelijk eenvoudig de extra kWh als gevolg van die ene defrost te halen lijkt me ?
[afbeelding]
Misschien dat de WP's ver onder de trendlijn te laat ontdooien??
Verwijderd
Als je de grafiek van Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" ziet en je trekt de uren door alsof er geen defrost was geweest, je trekt dat af van wat er in werkelijkheid gebruikt is, dan resulteert het meerverbruik voor een defrost. Ingewikkelder kan het toch niet zijn lijkt me ?Tomexergie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:21:
[...]
Tussen 0-4C is bij mij het gevraagde vermogen 100%. Bij Bram-Bos zag ik ook uurlijkse defrosts. De MCOP van december blijft bij 50% van forumleden hoog, en er is toch redelijk wat ontdooit. De warmte die uit de woning is onttrokken tijdens de defrost wordt keurig door de Kamstrup bijgehouden, meer kan het toch niet zijn? Maar te laat ontdooien levert een lage COP op gedurende het normale bedrijf. Dit extra verlies kan de Kamstrup niet meten.
Misschien dat de WP's ver onder de trendlijn te laat ontdooien??
EDIT:
Het feitelijke gebruik bij @Bram-Bos tussen 14:00 en 20:00 is toch aanmerkelijk hoger dan de uren daar voor ? Dat zal niet het gevolg zijn dat van het feit dat er even een 'zeer kleine ijstijd' in Amsterdam was denk ik
EDIT:
Het uurverbruik in dat tijdsbestek zal gemakkelijk 25 - 40% hoger liggen dan de periode er voor.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-01-2018 20:34 ]
Bram, wat een prachtige moduleren regeling. Is dat met de nieuwe up-date firmware 16?Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:12:
[...]
De periode tussen defrosts varieert wel enigszins met het gevraagde vermogen. Zie bijv 29-12 2017:
[afbeelding]
Heb je al reactie op het houtkachel probleem?
Dit was een rare dag: die vlakke lijn tot 14 uur komt door #elgahybernation. Daarna een koude herstart, en opwarmen van mijn leem, want die 400W was net niet genoeg om de hut warm te houden.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:25:
Het feitelijke gebruik bij @Bram-Bos tussen 14:00 en 20:00 is toch aanmerkelijk hoger dan de uren daar voor ? Dat zal niet het gevolg zijn dat van het feit dat er even een 'zeer kleine ijstijd' in Amsterdam was denk ik.
Verwijderd
11 12 13 december zijn ook van die leuke defrost dagen, heb je daar wat gegevens van ?Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:34:
[...]
Dit was een rare dag: die vlakke lijn tot 14 uur komt door #elgahybernation. Daarna een koude herstart, en opwarmen van mijn leem, want die 400W was net niet genoeg om de hut warm te houden.
Ja, heerlijk. En dan was dit nog een dag met #elgahybernation (wat nog niet is opgelost).Tomexergie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:27:
[...]
Bram, wat een prachtige modulerende regeling. Is dat met de nieuwe up-date firmware 16?
Heb je al reactie op het houtkachel probleem?
De dag ervoor is meer 'typisch':

En nee, dit is nog met firmware 15,3 ofzo
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 06-01-2018 20:37 ]
Zo eenvoudig is het niet. Het momentane energieverbruik hangt af van veel factoren:Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:25:
[...]
Als je de grafiek van Verwijderd in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5" ziet en je trekt de uren door alsof er geen defrost was geweest, je trekt dat af van wat er in werkelijkheid gebruikt is, dan resulteert het meerverbruik voor een defrost. Ingewikkelder kan het toch niet zijn lijkt me ?
Buitentemp, windsnelheid, interne warmteproductie, zoninstraling, bewonersgedrag, dynamica van de woning en de dynamica van het afgifte systeem en nog meer.
Vandaar dat DCOP's al moeilijk te vergelijken zijn laat staan UCOP's. Met onze MCOP filter je een aantal invloeden weg en krijg je een redelijk betrouwbaar beeld.
Daarnaast geef je in de grafiek alleen het elektrische vermogen en niet het "warmte" vemogen dat best wel eens behoorlijk kan dalen vanwege de te late defrost .
11/12 december veel #elgahybernationVerwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:36:
[...]
11 12 13 december zijn ook van die leuke defrost dagen, heb je daar wat gegevens van ?

13/12 pas vanaf 20.00 uur #elgahybernation:

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 06-01-2018 20:40 ]
Welke Ta draai je ?Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 18:39:
[...]
Ik ben wel in goed gezelschap, de groep met de hoogste COPs.
Verwijderd
Ik geef je een periode van 24h, waarbinnen de buitenT ongeveer 3-4C varieert, de defrost speelt zich af midden in de nacht. Geen zon, geen bewonersgedrag 1 afgiftesysteem weinig dynamische zaken naar mijn mening. Maar als het zo simpel is is het kennelijk moeilijk om het als zodanig te interpreteren.Tomexergie schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:39:
[...]
Zo eenvoudig is het niet. Het momentane energieverbruik hangt af van veel factoren:
Buitentemp, windsnelheid, interne warmteproductie, zoninstraling, bewonersgedrag, dynamica van de woning en de dynamica van het afgifte systeem en nog meer.
Vandaar dat DCOP's al moeilijk te vergelijken zijn laat staan UCOP's. Met onze MCOP filter je een aantal invloeden weg en krijg je een redelijk betrouwbaar beeld.
Daarnaast geef je in de grafiek alleen het elektrische vermogen en niet het "warmte" vemogen dat best wel eens behoorlijk kan dalen vanwege de te late defrost .
Verwijderd
De vraag anders gesteld, wellicht moeilijk/niet te beantwoorden door dat hybernation fenomeen, maar als je van een reeks dagen de kWh/gd op een rij zet, dan zit daar +/- 15 variatie in, naar ik aanneem omdat die gemiddelde dagT niet het hele verhaal verteld. De 'defrostdagen' vallen bij mij echter duidelijk buiten die range van +/_ 15%. Dan is het nl. relatief gezien aanmerkelijk meer, althans bij mij.Bram-Bos schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:40:
[...]
11/12 december veel #elgahybernation
[afbeelding]
13/12 pas vanaf 20.00 uur #elgahybernation:
[afbeelding]
Wel apart die nieuwe H-generatie.
de G-genartie was 5-6-9kw
de H-generatie is 5-7-9kw
WH-MDC07H3E5 maar de specificaties van de 6/7kw zijn hetzelfde.
wel meer subsidie dan op de 7kw
zie ook duidelijk waar verschil zit in de 5 of 7/9 variant
die 5kw is de compressor 0,9kw dus 900watt
de 6(7) en 9 zijn identiek is is de compressor 1,7kw dus 1700watt
dat maakt wel een flink verschil....
de G-genartie was 5-6-9kw
de H-generatie is 5-7-9kw
WH-MDC07H3E5 maar de specificaties van de 6/7kw zijn hetzelfde.
wel meer subsidie dan op de 7kw
zie ook duidelijk waar verschil zit in de 5 of 7/9 variant
die 5kw is de compressor 0,9kw dus 900watt
de 6(7) en 9 zijn identiek is is de compressor 1,7kw dus 1700watt
dat maakt wel een flink verschil....
Ja, ik had ook liever WAR, maar dat lukt (mij) niet met de Elga en bij Ta < 29 ˚C.AUijtdehaag schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:45:
@Bram-Bos
Hmmm...![]()
Zie toch liever zoiets:
[afbeelding]
Kunnen ze de hele regeling (waar niemand iets van begrijpt) van zo een elga er niet uit slopen en vervangen voor iets bruikbaars?
Dit is het beste wat ik kan bereiken.
Edit: overigens, na 2,5 stookseizoen begin ik een aardige feel voor de regeling van de Elga te krijgen. Het wordt een huisvriend, met zijn eigen kuren.
[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 06-01-2018 21:18 ]
Al mijn dagen onder de 4-5 graden Tb zijn defrost-dagen. Ik kan het effect van defrosts niet los koppelen van de Tb.Verwijderd schreef op zaterdag 6 januari 2018 @ 20:55:
[...]
De vraag anders gesteld, wellicht moeilijk/niet te beantwoorden door dat hybernation fenomeen, maar als je van een reeks dagen de kWh/gd op een rij zet, dan zit daar +/- 15 variatie in, naar ik aanneem omdat die gemiddelde dagT niet het hele verhaal verteld. De 'defrostdagen' vallen bij mij echter duidelijk buiten die range van +/_ 15%. Dan is het nl. relatief gezien aanmerkelijk meer, althans bij mij.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.