Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 126 Laatste
Acties:
  • 432.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:06
Grolsch schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:53:
[...]

Inderdaad bij mij 45 graden, en eenmaal per dag op temperatuur brengen op een "COP-gunstig-tijdstip" (14.00).

Ik doe trouwens ook niet aan LPP, dat scheelt denk ik ook wel aardig in de COP.
Hoe kom jij dan aan zo'n lage COP?
Is je buffervat veel te groot ofzo?
Hier gaat het buffervat elke dag bijna helemaal leeg. De wasmachine trekt 's ochtends het laatste restje er uit.
Met name in het eerste stuk heb je tijdens het opwarmen een GIGA COP.
Bijvoorbeeld deze van 30 december 2017:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/e0XInR8Z0dq7TFsVWGUW8QtT/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door mightym op 03-01-2018 11:00 ]

32 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:49:
[...]

55 graden hier, maar het vat wordt hier 1x per dag op temperatuur gebracht.
Dat is efficienter dan het vat op temperatuur houden.
@mightym , @Grolsch @mightym

Ik breng hem ook eens per dag op temperatuur, om 14:00u. Verder heb ik wel LPP (in december 3 keer) maar zo'n verschil geeft dat nou ook weer niet. Op dagen met een LPP-run heb ik een COP van gemiddeld 1,3 voor SWW maar op 'normale dagen' ook maar 1,75-1,90 ongeveer. Toch wel een aardig veschil met jullie 2-2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-08-2023
@mightym

Hoe zijn de 3 Pana's hydraulisch aangesloten op het buffervat? Het vat heeft denk ik niet 3 x 2 aansluitingen daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:21
Rhaelak schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:41:
@mightym

Hoe zijn de 3 Pana's hydraulisch aangesloten op het buffervat? Het vat heeft denk ik niet 3 x 2 aansluitingen daarvoor?
Jawel hoor, mijne heeft er 8

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17-09 11:16
godfriedd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:20:
[...]

Is het misschien interessant om bij de categorie van alleen DHW ook de temperatuur van DHW te vermelden (zoals we ook doen bij de categorie verwarming zonder DHW, T2=...)? Ik heb een hele slechte COP daar en ik weet vrijwel zeker dat dat komt omdat ik mijn ingebouwde 200l Ecodan tank naar 55 graden laat verwarmen. Ik vind het ook niet zo erg aangezien slechts 1/6 deel van de gebruikte energie voor DHW is maar ik ben wel benieuwd of de anderen met een hogere COP ook daadwerkelijk met een lagere DHW-temperatuur werken. Ik weet het van @Grolsch, die zit op 45 graden, maar de rest??
Ik wil het forum voorstellen om met de maand januari te beginnen met een nieuwe opzet. Er zijn meer parameters interessant, maar het moet wel eenvoudig behapbaar blijven(en meetbaar)
RAR/WAR,
Hybride met daarbij Tmin. Als je Tmin op 4C zet krijg je een hoge SCOP maar minder aardgas reductie.
Aardgas bijstook is ook al gevraagd.Hoeveelheid elektrische bijstook.
En nog veel meer.
Ons forum beperkt zich op de systeemgrens rond de WP. Je kunt de WP als omzetter zien en wij monitoren de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Rhaelak schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 11:41:
@mightym

We hebben op de pers en retour wat flinke verdeelstukken gezet. Iedere warmtepomp heeft ook een terugslagklep. Die is niet perse nodig overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhaelak
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:00:
[...]

Jawel hoor, mijne heeft er 8
Verdeeld over de hoogte? Of heb je er 4 beneden en 4 boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris Jasper
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 13:30
Wat is nu waar ? advertenties waarin staat dat de warmtepmp-boiler een roestvrij vt heeft en dan wel een anode. Weet iemand een merk warmtepomp-boiler die echt een RVS-vat heeft ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:27:
[...]

Hoofdaansluiting is 3x25A. Wij hebben zoals genoemd in de zomer 25 kampeerders en in de winter de aardappel en uienbewaring waar 12kW aan ventilatoren in staan te blazen + inductie kookplaat, vaatwasser en wasmachines uiteraard. (Jaarverbruik ligt rond de 20-25 duizend kWh)

Wat de pijn voor de hoofdzekering wat verzacht is dat er 21kW aan zonnepanelen geinstalleerd is. (Jouw SMA omvormer is dus geen extra belasting, maar een verlaging van de belasting van je hoofdaansluiting in deze situatie)
Ik heb de regeling van de bewaarplaatsen zelf gemaakt en heb er voor gezorgd dat er (desgewenst) maar 1 ventilator tegelijk aan kan zijn. (ze moeten dus ff op elkaar wachten)
Tot op heden zijn we nog niet in de situatie gekomen dat de hoofdzekering er uit piept.
Voordeel is: als het echt koud wordt buiten en de warmtepompen fors stroom gaan trekken, dan stoppen de ventilatoren. Je wil geen vrieslucht je koelcel in blazen. Boven 0 graden is het vermogen van die panasonics zo laag (500-600Watt oid) dat zich geen probleem voordoet.

Tenslotte het tapwater verhaal. Dat is ook nog een bijzondere situatie met een camping (en pension). In de boerderij ligt een ringleiding voor warm tapwater (binnen enkele seconden heb je op ieder tappunt warm water). Een aantal keren per jaar komt een externe partij de installatie controleren voor de legionella. Eis is dat bij de tappunten water van 60 graden uit de kranen stroomt. Dat red je natuurlijk nooit met warmtepompen. De 35kW bosch CV ketel houdt dus een boilervat van 200L op 65 graden. Door de ringleiding stroomt continu warm water van 65 graden. (je schrikt overigens hoeveel energie dat kost)
Een jaar of 10 geleden hebben we al een zonneboiler aangelegd, met een buffervat van 3000 Liter en 10m^2 aan collectoren. In de zomer komt daar het water voorverwarmd tot zo'n 35 graden uit. Dat gaat nu naar het buffervat van de warmtepomp, die laten we in de zomer op 50-55 graden staan, daarna loopt het naar het boilervat van de CV ketel die het optopt tot 65 graden oid.

Om de verliezen van de ringleiding te beperken ben ik nog in de weer met een regelingetje en wat tactisch geplaatste bewegingsmelders. Midden in de nacht en hartje winter mag het rondpompen best stoppen namelijk. Dat scheelt enorme hoeveelheden gas.

Al met al energetisch best een leuk project zo'n boerderij+camping :)
Zeker een mooi project. Daar kun je lekker op los gaan! Je hebt me al heel wat goede ideen meegegeven. Denk dat we net zo iets gaan maken.

Zelf neig ik nu naar maximaal een 3x 5kw opstelling. te beginnen met 1 monoblock en te leren wat er gebeurd :). Met het buffervat op 40-45 graden dat in de toekomst wellicht ook geschikt is om als voorbereiding tbv tapwater te gebruiken als ik zover ben om de ketel eruit te doen. Maw alle flexibiliteit blijft totdat er meer inzicht is over het verbruik. Zit er in de monoblock een beetje intelligentie zoals bijv. een bedrijfsurenteller dat je weet?

Ik zie dat een vraag welke bij me opkomt alweer beantwoord is: je hebt een verdeler/verzamelaar gemaakt en die aangesloten op 1 spiraal in het buffervat?

Ik weet natuurlijk niet hoe het legionellabeheersplan eruit ziet maar bij mijn weten is 65 graden continue niet perse een eis. Alternatief kan ook een spoelcyclus zijn snachts op 75 graden waarmee de bacterien gedood worden en de groei weer op 0 begint. En dat bijvoorbeeld 1 keer per week. Als je veel hotspots hebt kan continue op 65 graden weer wel noodzakelijk zijn ;) Zomaar een idee maar wat ik al zeg ik mis daarvoor de context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:03:
[...]

We hebben op de pers en retour wat flinke verdeelstukken gezet. Iedere warmtepomp heeft ook een terugslagklep. Die is niet perse nodig overigens.
Voila :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rhaelak
@Joris Jasper Hetgeen mij eens is verteld is dat ondanks dat het RVS vaten zijn dat door de elektrolyse van het water het toch verstandig is om een anode te plaatsen. Deze zijn van magnesium en is het "zwakste" metaal en wordt door het spanningsverschil opgegeten zonder dat het RVS op de lasnaden (zwakste punt) aantast.

En als aanvulling vertelde de leverancier dat veel producenten in meerdere landen zo niet wereldwijd leveren en mede daardoor een anode plaatsen c.q. adviseren.

Geen idee of dit alles klopt maar het klonk wel plausibel.

@Verwijderd

Bij een ringleiding is het verplicht dat het water retour komt met minstens 60 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door Rhaelak op 03-01-2018 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Met dien verstande dat de warmtepompen zonder wisselaar op het buffervat aangesloten zijn.
In het buffervat zit in dit geval dus CV water en in de wisselaar tapwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:28
Tomexergie schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:00:
[...]
Ik wil het forum voorstellen om met de maand januari te beginnen met een nieuwe opzet. Er zijn meer parameters interessant, maar het moet wel eenvoudig behapbaar blijven(en meetbaar)
RAR/WAR,
Hybride met daarbij Tmin. Als je Tmin op 4C zet krijg je een hoge SCOP maar minder aardgas reductie.
Aardgas bijstook is ook al gevraagd.Hoeveelheid elektrische bijstook.
En nog veel meer.
Ons forum beperkt zich op de systeemgrens rond de WP. Je kunt de WP als omzetter zien en wij monitoren de performance.
Enkel RAR/WAR parameter wordt volgens mij een lastige en is beperkt, als je andere naregelingen niet meeneemt
Mijn WP's draaien wel op WAR, aan WA-stooklijn of shift kom ik niet aan.
Maar ik beinvloed wel degelijk de warmteafgifte per ruimte, door beinvloeding van de flow van 800-1150l/h dit stookseizoen voor beide circuits, als ook mijn naregeling voor radiatoren ook nog met variabele boosterfans werken (werking is vergelijkbaar met gebruik van fancoils in het circuit), beide naregelingen kijken wel degelijk naar de ruimtetemperatuur.

Met flow, meer of minder verander ik niet alleen de dT, maar ook de vloeroppervlaktetemperatuur, als ook de warmteverdeling over de verschillende vloerverwarmingsgroepen, omdat een aantal groepen wel debietregelingen (Heimeier V-exact II) heeft en andere groepen niet.
Terwijl Ta wel gewoon gelijk blijft en de WA-stooklijn volgt, warmte afgifte verandert van vloer/wandverwarming voor verschillende ruimtes.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Rhaelak schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 12:18:
[...]

Verdeeld over de hoogte? Of heb je er 4 beneden en 4 boven?
Een beetje er tussen in, verdeelt over totale hoogte maar bovenste verdeelt over veertig cm ongeveer, en de onderste ook. In het midden zit nog extra spiraal. Te dicht op elkaar is ook niet fijn, grote sleutel kan geen slag meer maken.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 06:01

zw7

Er is inmiddels een vervangend 300l panasonic boilervat onderweg vanuit Engeland. Yahoo. :+

Ik kijk niet uit naar het werk om de oude eruit de halen en de nieuwe er tussen te zetten, maar goed het is niet anders.

Op dit moment is de onderste spiraal parallel aangesloten op het verwarmingsysteem. Hiermee werkt het onderste deel van het boilervat als een soort buffervat. Om de flow hiervan te reguleren is er hier een standaard 22mm kogelkraan tussen gezet. Echter op het moment dat ik de flow ga knijpen, dan gaat de leiding erg suizen. Nu ik toch de dingen zal moeten loskoppelen wil ik gelijk deze ook vervangen.

Wat voor regelventiel kan ik hier het beste voor gebruiken? De leiding op dit stuk is 22mm. Zijn er ook elektisch aan te sturen ventielen hiervoor? Dan kan ik het buffervat erbij trekken op het moment dat de dT te klein dreigt te worden.

Zou dit iets zijn:
https://econo.nl/reguleerventiel-wattflow-bp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Zit net even de nieuwe tarieven van Ennatuurlijk te bekijken voor 2018.
Kijk die warmtepomp eens staan glimmen in de tuin :+

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Hoe kom jij dan aan zo'n lage COP?
Is je buffervat veel te groot ofzo?
Hier gaat het buffervat elke dag bijna helemaal leeg. De wasmachine trekt 's ochtends het laatste restje er uit.
Met name in het eerste stuk heb je tijdens het opwarmen een GIGA COP.
Bijvoorbeeld deze van 30 december 2017:

[afbeelding]
Ik vind dat ik niet echt een lage COP tbv SWW heb als ik het vergelijk met de rest. Alleen jij scoort hoger, de rest lager.

Qua totaal verbruik (de eurotjes die betaald moeten worden) zit ik wel het laagste van de lijst.

Toch zijn wij redelijke waterverbruikers naar mijn idee, jong gezin met 2 jonge kinderen (1+3) die regelmatig badderen.

Waar het precies aan ligt :?

Hotfill voor wasmachine en vaatwasser heb ik ook aan gedacht, maar hoeveel liter warm water gebruikt je wasmachine, hoe lang is je leiding, en hoeveel liter warm water komt er dan daadwerkelijk in je wasmachine :?

Ik heb het destijds uitgezocht voor mijn vaatwasser, conclusie, het was niet interessant om daar water uit het vat voor te pakken.

Of het vat wel of niet leeg gaat verschilt per dag.

Toevallig gisteravond rond 19.00 met de kids in bad geweest, dat kun je goed terug zien.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/15rcubr.jpg

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Grolsch schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Ik vind dat ik niet echt een lage COP tbv SWW heb als ik het vergelijk met de rest. Alleen jij scoort hoger, de rest lager.

Qua totaal verbruik (de eurotjes die betaald moeten worden) zit ik wel het laagste van de lijst.

Toch zijn wij redelijke waterverbruikers naar mijn idee, jong gezin met 2 jonge kinderen (1+3) die regelmatig badderen.

Hotfill voor wasmachine en vaatwasser heb ik ook aan gedacht, maar hoeveel liter warm water gebruikt je wasmachine, hoe lang is je leiding, en hoeveel liter warm water komt er dan daadwerkelijk in je wasmachine :?

Ik heb het destijds uitgezocht voor mijn vaatwasser, conclusie, het was niet interessant om daar water uit het vat voor te pakken.

Toevallig gisteravond rond 19.30 met de kids in bad geweest, dat kun je goed terug zien.
[afbeelding]
Ik heb nog ouderwetse die 18 liter pakken. Met 12mm leiding is er zo warm water over meter of 8 schat ik.
Het eerste is koud maar dat hoort ook om te spoelen.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:53:
[...]

Ik heb nog ouderwetse die 18 liter pakken. Met 12mm leiding is er zo warm water over meter of 8 schat ik.
Het eerste is koud maar dat hoort ook om te spoelen.
Ik weet de cijfers niet meer uit mijn hoofd, en ik heb bij zowel vaatwasser als wasmachine hotfill aansluitingen, maar na een berekening kwam er alleen maar koud water in ondanks de hotfill vanwege de weinige warm water behoefte en de koude leiding inhoud. Dan ben ik dus alleen maar de stilstaande leidingen aan het verwarmen i.p.v. mijn wasmachine/vaatwasser :P

Dus ik gebruik ze alle 2 niet, maar ik kan de berekening zo niet weer vinden, ik weet de getallen ook niet uit mijn hoofd.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 03-01-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zw7 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:22:
Op dit moment is de onderste spiraal parallel aangesloten op het verwarmingsysteem. Hiermee werkt het onderste deel van het boilervat als een soort buffervat. Om de flow hiervan te reguleren is er hier een standaard 22mm kogelkraan tussen gezet. Echter op het moment dat ik de flow ga knijpen, dan gaat de leiding erg suizen. Nu ik toch de dingen zal moeten loskoppelen wil ik gelijk deze ook vervangen.
Ik heb bij @kmf ook zo'n kogelkraan gebruikt en die suist niet, mogelijk dat de Yutaki de flow niet kwijt kan in het afgifte systeem, een andere constructie zal dan ook niet geruisloos worden.
Of je flow staat giga hoog dat kan natuurlijk ook.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:41
Ik wil de panasonic een plekje geven buiten. Daar is nu gras. Heeft er iemand tips wat vooral wel en niet te doen met montage? Ik dacht zelf aan, uitgraven, draadeinden op juiste plek zetten, zakje beton erin en afdekken met wat grind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
Grolsch schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 13:50:
[...]

Toevallig gisteravond rond 19.00 met de kids in bad geweest, dat kun je goed terug zien.
[afbeelding]
Vaatwasser moet je niet aan beginnen, die functioneert niet meer optimaal met warm water. Dat ding heeft bij het drogen bijvoorbeeld koud water nodig. Dat gaat in zijn eigen interne warmtewisselaar en koelt de wand van de vaatwasser om vocht te laten condenseren.

Wij gebruiken hier best veel warm water, 2 volwassenen en 3 kids.. mijn puberdochters met lang haar hebben een boel water nodig om al die blonde lokken te wassen ;)
Op jaarbasis gebruiken we hier ruim 175 kuub drinkwater, een fors deel daarvan is warm water..

Ik kan het verschil tussen jouw en mijn COP niet direct verklaren. Het enige verschil is nog de temperatuur. Ik woon aan de kust en jij in het binnenland, dat kan zeker in deze maanden een groot verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

koevlaas2 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:10:
[...]

Ik heb bij @kmf ook zo'n kogelkraan gebruikt en die suist niet, mogelijk dat de Yutaki de flow niet kwijt kan in het afgifte systeem, een andere constructie zal dan ook niet geruisloos worden.
Of je flow staat giga hoog dat kan natuurlijk ook.
Flow staat ingesteld op dT en hij varieert tussen de 1.2 en 1.5m3/hr. Lijkt me niet giga, of wel? Is er een manier om de flow in de rest van het systeem te verhogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ons stookgedrag is weer veranderd. ELGA is sinds vanochtend officieel kapot. Zodra ik de stekker van de ELGA in het stopcontact doe dan klapt de aardlekschakelaar er bijna meteen uit.

Ik vermoed dat er ergens vocht in de buitenunit zit waar het niet hoort te zitten. Op de momenten dat de aardlek er niet meteen uitklapt dan klapt de aardlek op het moment dat er een harde windstoot is.

Heeft mij een paar uur gekost om het euvel te vinden :(

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zw7 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Flow staat ingesteld op dT en hij varieert tussen de 1.2 en 1.5m3/hr. Lijkt me niet giga, of wel? Is er een manier om de flow in de rest van het systeem te verhogen?
Ik weet verder niets van je systeem, maar 800 - 1000 lijkt me meer een 'standaard waarde' te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:36
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:23:
Ons stookgedrag is weer veranderd. ELGA is sinds vanochtend officieel kapot. Zodra ik de stekker van de ELGA in het stopcontact doe dan klapt de aardlekschakelaar er bijna meteen uit.

Ik vermoed dat er ergens vocht in de buitenunit zit waar het niet hoort te zitten. Op de momenten dat de aardlek er niet meteen uitklapt dan klapt de aardlek op het moment dat er een harde windstoot is.

Ojee dat wordt morgen de buitenunit open halen.

Misschien zit de aansluiting niet helemaal oké ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd

De wind die we nu hebben stuwt vocht naar plekken waar het normaal niet komt. Kan goed zijn natuurlijk dat de unit zo op de wind staat dat er water op een pcb terecht is gekomen of ergens bij de klemmen van de voedingsdraden. Bij mijn Ecodan lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat dat zou kunnen gebeuren want zo geweldig is het allemaal niet afgeschermd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20-09 15:28

:-( Dat klinkt niet zo best... rede te meer om in de zomer eens een hokje om de elga te bouwen..
Succes / sterkte ermee

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:46:
[...]

:-( Dat klinkt niet zo best... rede te meer om in de zomer eens een hokje om de elga te bouwen..
Succes / sterkte ermee
Uit de wind zetten, dat doet wonderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gecondoleerd, maar welkom bij de club: Hier zijn al 2 compressoren gesneuveld.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zw7 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:20:
[...]

De mijne zat op 19 L P/M = 1140 P/U, kan je pomp wat lager ?
Suizen krijg je namelijk als het water met grote kracht ergens doorgedrukt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Laatst online: 20-09 15:28
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:49:
[...]

Uit de wind zetten, dat doet wonderen
Ja mijne staat niet vol in de wind, maar volledig uit de wind is geen optie.. verplaatsen ook niet.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
koevlaas2 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:52:
[...]

Gecondoleerd, maar welkom bij de club: Hier zijn al 2 compressoren gesneuveld.
Wat kost een nieuwe buitenunit voor de ecodan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
godfriedd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:33:
[...]

De wind die we nu hebben stuwt vocht naar plekken waar het normaal niet komt. Kan goed zijn natuurlijk dat de unit zo op de wind staat dat er water op een pcb terecht is gekomen of ergens bij de klemmen van de voedingsdraden. Bij mijn Ecodan lijkt het me ook niet onwaarschijnlijk dat dat zou kunnen gebeuren want zo geweldig is het allemaal niet afgeschermd...
Als dat zo is, dan is het een ontwerpfout/productiefout. Wij hebben in Zeeland 80 strandvilla's staan met een warmtepomp. Het kan daar vreselijk tekeer gaan, maar nog nooit last van vocht op elektronica gehad.

Ze zijn ontworpen om jaren in weer en wind te staan, zonder problemen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Daannn1987 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:59:
[...]

Ja mijne staat niet vol in de wind, maar volledig uit de wind is geen optie.. verplaatsen ook niet.
Hier staat de unit volledig uit de wind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zw7

zw7

koevlaas2 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:55:
[...]

De mijne zat op 19 L P/M = 1140 P/U, kan je pomp wat lager ?
Suizen krijg je namelijk als het water met grote kracht ergens doorgedrukt word.
Ik zal hem vanavond eens op een vast vermogen instellen, maar lager dan 0.8m3/hr gaat ie in de storing.Wellicht helpt een lagere flow ook wel bij het afgifte vermogen wat omhoog te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Oxellaar schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:08:
[...]

Als dat zo is, dan is het een ontwerpfout/productiefout. Wij hebben in Zeeland 80 strandvilla's staan met een warmtepomp. Het kan daar vreselijk tekeer gaan, maar nog nooit last van vocht op elektronica gehad.

Ze zijn ontworpen om jaren in weer en wind te staan, zonder problemen.
Ik moet zeggen dat ik niet verwacht dat het snel fout zal gaan maar ik werk zelf op de R&D-afdeling van een bedrijf dat producten maakt met elektra/elektronica voor buiten en die zijn over het algemeen heel wat beter afgeschermd dan de Mitsubishi die ik op dit moment in mijn tuin heb staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jantje112 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:16:
Ik wil de panasonic een plekje geven buiten. Daar is nu gras. Heeft er iemand tips wat vooral wel en niet te doen met montage? Ik dacht zelf aan, uitgraven, draadeinden op juiste plek zetten, zakje beton erin en afdekken met wat grind.
Bij ons eerst een gat gepolderd.
Vervolgens een schroeffundering erin gedraaid.
Vervolgens een betonnen plaat "gestort" op de schroeffundering:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dfx1v.jpg

Vervolgens de buitenunit op draadstangen gezet en een afvoer op het riool gemaakt onderin "de put".

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/6duav8.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2m4tzf8.jpg

Vervolgens bekisting om de draadstangen gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/s1q2hw.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/hvp4cm.jpg

Vervolgens bandjes erom heen gemaakt, vol met grind en zo ziet het er nu uit (Ja, het is vreselijk slecht weer vandaag in Twente :P )

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2rq14qw.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ekrmfr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/11tsmsl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/11b3qf9.jpg

Er wordt dit voorjaar nog een "afdak" omheen gebouwd, dan worden ook de kabels etc. netjes weggewerkt.
mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 14:19:
[...]

Vaatwasser moet je niet aan beginnen, die functioneert niet meer optimaal met warm water. Dat ding heeft bij het drogen bijvoorbeeld koud water nodig. Dat gaat in zijn eigen interne warmtewisselaar en koelt de wand van de vaatwasser om vocht te laten condenseren.

Wij gebruiken hier best veel warm water, 2 volwassenen en 3 kids.. mijn puberdochters met lang haar hebben een boel water nodig om al die blonde lokken te wassen ;)
Op jaarbasis gebruiken we hier ruim 175 kuub drinkwater, een fors deel daarvan is warm water..

Ik kan het verschil tussen jouw en mijn COP niet direct verklaren. Het enige verschil is nog de temperatuur. Ik woon aan de kust en jij in het binnenland, dat kan zeker in deze maanden een groot verschil maken.
Wij hebben tot nu toe 81 m3 verbruikt (7 maand) zou dus zo'n 140m3 per jaar zijn.

Ik verwacht dat ik vrij weinig "standby" verlies heb gezien de relatief lage boilertemperatuur (45 graden) en de relatief hoge ruimte temperatuur (meestal wel zo'n 25 graden in dat "Hok").

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:04:
[...]

Wat kost een nieuwe buitenunit voor de ecodan ?
Kan ik beter een nieuwe kopen en dan weer subsidie aanvragen.
Maar er zit nog garantie op, ik ga proberen bij Mitsubishi europe deze te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zw7 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:16:
[...]

Ik zal hem vanavond eens op een vast vermogen instellen, maar lager dan 0.8m3/hr gaat ie in de storing.Wellicht helpt een lagere flow ook wel bij het afgifte vermogen wat omhoog te krijgen.
1000 --- 1100 is ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Zodra de wind wat is gaan liggen en het droog is ga ik het dak op om te kijken bij de elektrische aansluitingen links van de unit. Dat heb ik ook afgesproken met Ecolibrium.

Hopelijk zit het probleem daar maar ik vrees met grote vrezen dat het op een andere plek zit.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:27:
Zodra de wind wat is gaan liggen en het droog is ga ik het dak op om te kijken bij de elektrische aansluitingen links van de unit. Dat heb ik ook afgesproken met Ecolibrium.

Hopelijk zit het probleem daar maar ik vrees met grote vrezen dat het op een andere plek zit.
Controleer ook je kabel over de gehele lengte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:46:
[...]

Als je iets hoger mijn originele vraag had gelezen had je geweten dat je reactie wat kort door de bocht is. Daarbij is nog steeds mijn vraag of er iemand is (of jullie iemand weten) die mij goed kan adviseren over hoe ik zo voordelig mogelijk (dus niet per definitie zo duurzaam mogelijk, sorry) mijn huis kan verwarmen de komende 10 jaar. En tot nu toe kom ik dan op een wp boiler in combinatie met een pelletkachel, maar ik sta open voor alternatieven.
Gezien de subsidies is die combi nu het meest voordelig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd @LittleTycoon Qua aanschaf, of gebruikskosten ? Wat kosten houtpellets per 1 of 4kWh als je het wilt vergelijken met een WP ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:04:
@Verwijderd @LittleTycoon Qua aanschaf, of gebruikskosten ? Wat kosten houtpellets per 1 of 4kWh als je het wilt vergelijken met een WP ?
Tegen overschot prijs is een wp snufje goedkoper, maar met te weinig PV of als salderen weg valt zal er hier snachts op hout gestookt gaan worden.
1.8 kg voor 1 kuub gas.
Per kg 20 cent als je goed zoekt.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.8 * .20 = 0.36 voor 8kWh = 0.045 per kWh
0.18 / COP=4 = 0.045 per kWh CO2 en fijnstof vrij in te kopen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 08:27:
[...]

Hoofdaansluiting is 3x25A. Wij hebben zoals genoemd in de zomer 25 kampeerders en in de winter de aardappel en uienbewaring waar 12kW aan ventilatoren in staan te blazen + inductie kookplaat, vaatwasser en wasmachines uiteraard. (Jaarverbruik ligt rond de 20-25 duizend kWh)

Wat de pijn voor de hoofdzekering wat verzacht is dat er 21kW aan zonnepanelen geinstalleerd is. (Jouw SMA omvormer is dus geen extra belasting, maar een verlaging van de belasting van je hoofdaansluiting in deze situatie)
Ik heb de regeling van de bewaarplaatsen zelf gemaakt en heb er voor gezorgd dat er (desgewenst) maar 1 ventilator tegelijk aan kan zijn. (ze moeten dus ff op elkaar wachten)
Tot op heden zijn we nog niet in de situatie gekomen dat de hoofdzekering er uit piept.
Voordeel is: als het echt koud wordt buiten en de warmtepompen fors stroom gaan trekken, dan stoppen de ventilatoren. Je wil geen vrieslucht je koelcel in blazen. Boven 0 graden is het vermogen van die panasonics zo laag (500-600Watt oid) dat zich geen probleem voordoet.

Tenslotte het tapwater verhaal. Dat is ook nog een bijzondere situatie met een camping (en pension). In de boerderij ligt een ringleiding voor warm tapwater (binnen enkele seconden heb je op ieder tappunt warm water). Een aantal keren per jaar komt een externe partij de installatie controleren voor de legionella. Eis is dat bij de tappunten water van 60 graden uit de kranen stroomt. Dat red je natuurlijk nooit met warmtepompen. De 35kW bosch CV ketel houdt dus een boilervat van 200L op 65 graden. Door de ringleiding stroomt continu warm water van 65 graden. (je schrikt overigens hoeveel energie dat kost)
Een jaar of 10 geleden hebben we al een zonneboiler aangelegd, met een buffervat van 3000 Liter en 10m^2 aan collectoren. In de zomer komt daar het water voorverwarmd tot zo'n 35 graden uit. Dat gaat nu naar het buffervat van de warmtepomp, die laten we in de zomer op 50-55 graden staan, daarna loopt het naar het boilervat van de CV ketel die het optopt tot 65 graden oid.

Om de verliezen van de ringleiding te beperken ben ik nog in de weer met een regelingetje en wat tactisch geplaatste bewegingsmelders. Midden in de nacht en hartje winter mag het rondpompen best stoppen namelijk. Dat scheelt enorme hoeveelheden gas.

Al met al energetisch best een leuk project zo'n boerderij+camping :)
Super mooi project. Zeer interessant. Hoe meer ik dit soort dingen lees des te meer ik begrijp van die warmteinstallies. Verlies op die rondleiding is wel grootste issue denk? Kun je niet een aantal tapwater punten afsluiten als ze niet nodig zijn? En doorstroomverwarmer plaatsen? Zodat temperatuur in ringleiding omlaag kan? Zomaar ideetje...
Verder leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 16:19:
1.8 * .20 = 0.36 voor 8kWh = 0.045 per kWh
0.18 / COP=4 = 0.045 per kWh CO2 en fijnstof vrij in te kopen.
Zoiets ja, ik zou 75 euro duurder uit zijn met hout.
Dus ik gebruik het nu ook niet.
Maar als salderen volledig weg valt is het jammer voor het milieu......
Mijn systeem is gewoon ht gebleven dus geen probleem.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87

Vervelend. Maar 30ma lekkage heb je zo met beetje water ergens. Geen water in een hoofdschakelaar die buiten er misschien tussen zit? En anders delen loshalen en op kroonsteen zetten. Om delen uit te sluiten waar je lek/sluiting zit. Succes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
Guido87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:04:
[...]

Vervelend. Maar 30ma lekkage heb je zo met beetje water ergens. Geen water in een hoofdschakelaar die buiten er misschien tussen zit? En anders delen loshalen en op kroonsteen zetten. Om delen uit te sluiten waar je lek/sluiting zit. Succes.
In ons vak kom je dat nog wel eens tegen.
Elk jaar kan je bij vrienden / kennissen aan de gang om de tuinverlichting op te knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:10:
[...]

In ons vak kom je dat nog wel eens tegen.
Elk jaar kan je bij vrienden / kennissen aan de gang om de tuinverlichting op te knappen.
Ja vooral die grondwcd's voor verlichting. Vorig jaar gezien hoe prettig dat is als je dompelpomp wilt starten omdat het water in straat bijna door je huis begint te stromen. Aardlek eruit en water stroomde mooi door het huis achter weer eruit. Sta je dan met je mooie pomp. _/-\o_ (niet mijn huis gelukkig)

Wel bevestigd gekregen wat ik zelf al vond, dat die buitenelektronica in die warmtepompen, printplaten, stekkerverbindingen, niet het mooiste en beste op de wereld is kwa waterdichtheid. Benieuwd wat ip klasse is van zo'n split of monobloc. Zal vast geen ip67...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:00:
[...]

Zoiets ja, ik zou 75 euro duurder uit zijn met hout.
Dus ik gebruik het nu ook niet.
Maar als salderen volledig weg valt is het jammer voor het milieu......
Mijn systeem is gewoon ht gebleven dus geen probleem.
0.18 is gewoon inkopen van electra zonder PV/Salderen o.i.d.
Wat maakt hout dan aantrekkelijker t.o.v. gewoon inkopen a 0.18 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Guido87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:04:
[...]

Daar komt bij dat die 30mA de maximale lekstroom is waarbij hij mag uitgaan. Meestal gaat hij al bij 20 of soms zelfs nog eerder. Bij buiteninstallaties heb je dat inderdaad snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even zitten prutsen met: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/M34PtF66zywCyS3ToTDsRh3Q/full.png
kWh verbruik 2 maal 2 dagen met extremen qua hoog en laag verbruik per graaddag.
Gewone t.o.v. Gevoelstemperatuur Graaddagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DQSwj5OEFEXSeT0pd08bDq6a/full.png
De verschillen op dit moment, het scheelt een jas. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/y2J23c5nHBWyMr7FOwFF2WfI/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2UtotXRaqVKZFwStXMplqff0/full.png

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:30:
[...]

0.18 is gewoon inkopen van electra zonder PV/Salderen o.i.d.
Wat maakt hout dan aantrekkelijker t.o.v. gewoon inkopen a 0.18 ?
Mijn gas Electra is geen factor twee zoals bij jou.....
En als je snachts Electra vermijd is winst groter in verhouding.
Zelfs nacht verlaging is weer makkie

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 15:58:
[...]

Controleer ook je kabel over de gehele lengte
Dat wordt een probleem. Die zit namelijk ingepakt in isolatietape en daarom zwarte ductape. Maar je hebt gelijk, mocht het probleem niet zitten bij de aansluitingen dan zou ook nog zo maar de kabel van de binnen- naar de buitenunit het probleem kunnen zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mkleinman zou je dat niet vrij eenvoudig kunnen uitsluiten #haspel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:42:
[...]

Dat wordt een probleem. Die zit namelijk ingepakt in isolatietape en daarom zwarte ductape. Maar je hebt gelijk, mocht het probleem niet zitten bij de aansluitingen dan zou ook nog zo maar de kabel van de binnen- naar de buitenunit het probleem kunnen zijn :/
Loopt die door een pijp heen, en kan de pijp bewegen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guido87
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:42:
[...]

Kan toch simpelweg die kabel losnemen in de buitenunit en op kroonsteen zetten? Spanning erop... blijft tie instaan. Is je kabel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen aan het shoppen voor pana monoblocs. Iemand ervaring met leverancier domolec uit Frankrijk?

Of zijn er andere slimme plekken in Europa?

@Verwijderd waar heb jij die van jou vandaan?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 18:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mightym
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:05:
Ondertussen aan het shoppen voor pana monoblocs. Iemand ervaring met leverancier domolec uit Frankrijk?

Hier komen onze pompen vandaan:

https://www.confort-market.com/

FF vragen naar de speciale prijs :)
(het sleutelwoord is Sammelbestellung als ik het mij goed herinner )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:05:

https://www.confort-marke...96_367_460_1061-4262.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mightym schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:08:
[...]

Hier komen onze pompen vandaan:

https://www.confort-market.com/

FF vragen naar de speciale prijs :)
(het sleutelwoord is Sammelbestellung als ik het mij goed herinner )
Zal dan eens daarom vragen. In mijn beste Frans 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lol. De 5 kw versie kost 2100pond. Wisselkoers 1,15. Dus eur 2400. Subsidie 1800 tot eind vd maand. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:38:
[...]

Lol. De 5 kw versie kost 1825 pond. Wisselkoers 1,15. Dus eur 2050. Subsidie 1800 tot eind vd maand. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Was daar niet nog iets met VAT en transport ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Yup was de vat vergeten in mijn enthousiasme en euforie :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
[...]

Correct, 20% btw komt eroverheen.

Transport van mijn hitachi mono was ~80 pond.
Ze rekenen in ieder geval niet van die belachelijke bedragen als die Fransen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@thefox154 Dat heeft met de onbalans in vracht(verkeer) van en naar UK te maken.
EDIT:
In oktober wilde ik een WP van midden Nederland naar Twente laten vervoeren, wat denk je ? Niet lang gezocht, maar indicatie 175.00

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Kan echt van alles zijn. Ventilatormotor of ventilator print, inverter print, of main pcb.
Of een combinatie van deze.
Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 18:49:
@thefox154 Dat heeft met de onbalans in vracht(verkeer) van en naar UK te maken.
EDIT:
In oktober wilde ik een WP van midden Nederland naar Twente laten vervoeren, wat denk je ? Niet lang gezocht, maar indicatie 175.00
Dat zijn inderdaad ook ritjes die niemand snel wilt maken.
GLS is vaak nog wel goedkoop met een palletzending. Maar als je transportbedrijfjes gaat bellen willen die allemaal de hoofdprijs. Ze zien jou toch maar 1x.

Bij de Belgische buren betaalde ik slechts € 12,- voor het verzenden van de Atlantic.
Dat is helemaal een schijntje! Hij verstuurde de laatste weken een pomp of 40 per week naar NL.
Ik denk dat we straks een heel clubje hebben om ervaringen uit te wisselen :+

[ Voor 9% gewijzigd door thefox154 op 03-01-2018 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
[...]

Ik zag dat bij instaladora termica de verzendkosten naar Hollanda 0euro zijn.

Mitsubishi fabriek staat in uk volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thefox154 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:01:
[...]

Dat zijn inderdaad ook ritjes die niemand snel wilt maken.
GLS is vaak nog wel goedkoop met een palletzending. Maar als je transportbedrijfjes gaat bellen willen die allemaal de hoofdprijs. Ze zien jou toch maar 1x.

Bij de Belgische buren betaalde ik slechts € 12,- voor het verzenden van de Atlantic.
Dat is helemaal een schijntje!
Maar je kunt aan je klompen aanvoelen dat dat geen kostendekkende activiteit kan zijn. 15min laden 15 min lossen en nog een paar km rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Guido87 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:03:
[...]

Ik zag dat bij instaladora termica de verzendkosten naar Hollanda 0euro zijn.

Mitsubishi fabriek staat in uk volgens mij?
Instaladora heeft aparte verzendopties ergens in de shop. Meen rond de 250 euro. ALs je ze mailt sturen ze je de link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
thefox154 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:04:
[...]

Instaladora heeft aparte verzendopties ergens in de shop. Meen rond de 250 euro. ALs je ze mailt sturen ze je de link.
Ja had ik gezien. Voegt em toe aan je winkelmandje bij accessoires. Maar naar Hollanda is 0euro.

Bij die uk site ook 0 euro maar daar moet je contact opnemen met ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido87
Eindigd die subsidie regeling eind januari??

En weet iemand nu of die all in one 200l van Mitsubishi een rvs tank Is?

Die Panasonic in elk geval wel.

[ Voor 55% gewijzigd door Guido87 op 03-01-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Topicstarter
Grolsch schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:47:
@mkleinman zou je dat niet vrij eenvoudig kunnen uitsluiten #haspel :?
Ik kan wel vrij eenvoudig om te testen buitenom een kabel kunnen trekken. Structureel wordt een stukje lastiger.
Ramon_1984 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 17:47:
[...]

Loopt die door een pijp heen, en kan de pijp bewegen?
Yes. De kabel loopt door een PVCpijp heen. Die pijp zit vast trouwens. Daar zit geen beweging in. Hoezo?

[ Voor 32% gewijzigd door mkleinman op 03-01-2018 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

thefox154 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:01:
[...]

Dat is helemaal een schijntje! Hij verstuurde de laatste weken een pomp of 40 per week naar NL.
Ik denk dat we straks een heel clubje hebben om ervaringen uit te wisselen :+
Haha, hoe anders was dat geweest zonder een topic over o.a. de Atlantic :*)
Ik zie alleen niet zoveel mensen posten die er een aanschaften maar de schijn bedriegt.
Met die aantallen snap ik wel dat de kosten laag kunnen blijven :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Laatst online: 13:06
afgelopen dagen eens geprobeerd welke water temperatuur er bij mij minimaal nodig is.
Om mijn woning op 20,5 te krijgen. +-30c aanvoer bij 5c buiten.
echter als ik hem nog lager zet gaat de WP pendelen omdat de radiatoren bij 33c 2,5kw max kunnen wegwerken.
de vloer is begrenst met een zone klep en draadloze thermostaat op 0.1c

echter ik zou graag nog meer de WP begrenzen op bv 4kw thermisch. als de WP op 25hz draait 700Wac
haal ik er 3700 3800w uit. COP van ruim 5 :) . echter zodra de vloer dichtloopt zakt dit terug naar een COP van 4,4 watertemp stijgt dan ook van 31 naar 33.

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Wodan89 Ja, thermostaten en kleppen, die lopen je WP voor de voeten, je kunt dat naar mijn idee alleen maar waterzijdig voor elkaar krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Beide, subsidie op pelletkachels t.o.v. aanschaf is buitensporig. Kw waarde 1kg pellets is 5,5kwh, pak hem beet 30 cent kosten de kilo is tussen 5-6 cent per kwh.

Maar ja, wie heeft nu zin om hele tijd pellets de kachel in te scheppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:01:
[...]

Beide, subsidie op pelletkachels t.o.v. aanschaf is buitensporig. Kw waarde 1kg pellets is 5,5kwh, pak hem beet 30 cent kosten de kilo is tussen 5-6 cent per kwh.

Maar ja, wie heeft nu zin om hele tijd pellets de kachel in te scheppen.
Dan is een WP met sCOP=4 toch voordeliger ? Ook al moet je het CO2-vrij inkopen. 0.18 / 4 = 4.5 cent
EDIT:
Om nog maar te zwijgen over bijscheppen, fijnstof en CO2

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-01-2018 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:05:
[...]

Dan is een WP met sCOP=4 toch voordeliger ? Ook al moet je het CO2-vrij inkopen. 0.18 / 4 = 4.5 cent
Ontloopt elkaar niet zoveel, mischien kun je nog goedkoper inkopen dan die 0,3 per kg, maar in aanschaf kom je beter uit met pellet, waarbij je dan gelijk een hoop capaciteit hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door LittleTycoon op 03-01-2018 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:08:
[...]

Ontloopt elkaar niet zoveel, maar in aanschaf kom je beter uit met pellet.
Als je 1.000m3 equivalent moet vervangen praat je over 2.000 * .18 = 360
of
0.30/5.5 = 0.0545 * 8.000 = 436
Er vanuitgaande dat de pelletkachel even efficient is als een gas-CV ketel.
Over een levensduur van 15 jaar is dat toch 1145.00 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aziraphale schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 09:01:
[...]

Je zou ook eens met Siemers in Ter Apel kunnen bellen. Heeft bij mij de Elga geplaatst en is iemand die kennis van zaken mbt duurzamae energie heeft.
Ga ik doen, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:15:
[...]

Als je 1.000m3 equivalent moet vervangen praat je over 2.000 * .18 = 360
of
0.30/5.5 = 0.0545 * 8.000 = 436
Er vanuitgaande dat de pelletkachel even efficient is als een gas-CV ketel.
Over een levensduur van 15 jaar is dat toch 1145.00 meer.
Je neemt wel heel graag de cijfertjes in jou voordeel aan hè.
Als je systeem meer ht dan lt is komt factor 2.3 beter in de buurt.
Pellets kost geen 30 cent, 20 is beter. Ik heb ze zelfs voor 18.
En dan mag je voor compleetheid ook aanschaf prijs mee nemen.
Pellets CV was 400 goedkoper dan de subsidie.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om de aanschaf voornamelijk. Maar uiteraard ook de gebruikskosten.
Pellets/hout is nog steeds voordeliger, althans: heb het met mijn zonnepanelen opbrengst nog niet uitgerekend.

Elke dag pellets vullen vind ik geen probleem, ik gooi nu bijna 1 keer per twee uur houtbriketten op de kachel...

Maar ik zit toch nog te overwegen om voor een warmtepomp te gaan. Ik wil van het gas af, dat scheelt gewoon vastrecht. Maar ik denk dat niet veel mensen zitten te wachten op een huis zonder CV op gas of een WP. Niet iedereen zal elke dag een emmertje pellets in de kachel willen gooien. Ik denk dus dat de waarde van mijn huis hoger blijft met een WP opstelling. Wordt de berekening ook weer moeilijker van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

reneeke1970 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:21:
[...]

Je neemt wel heel graag de cijfertjes in jou voordeel aan hè.
Als je systeem meer ht dan lt is komt factor 2.3 beter in de buurt.
Pellets kost geen 30 cent, 20 is beter. Ik heb ze zelfs voor 18.
En dan mag je voor compleetheid ook aanschaf prijs mee nemen.
Pellets CV was 400 goedkoper dan de subsidie.
Ik pak de cijfers zoals @LittleTycoon ze me voorgeschoteld, ik heb geen reden om te twijfelen aan de deugdelijkheid daar van. Misschien ht uitfaseren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:41:
[...]

Ik pak de cijfers zoals ze me voorgeschoteld worden, ik heb geen reden om te twijfelen aan de deugdelijkheid daar van. Misschien ht uitfaseren ?
Haha dat zou dom zijn, ik draai aan de knop en hout CV maakt de boel warm, of ik knip slotje weg en gas CV draait weer, of ik doe het gewoon met veel PV en wp.
En dat allemaal zonder aanpassingen.
Ze zouden zelfs alle drie tegelijk kunnen functioneren.

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:31:
[...]

Om de aanschaf voornamelijk. Maar uiteraard ook de gebruikskosten.
Pellets/hout is nog steeds voordeliger, althans: heb het met mijn zonnepanelen opbrengst nog niet uitgerekend.

Elke dag pellets vullen vind ik geen probleem, ik gooi nu bijna 1 keer per twee uur houtbriketten op de kachel...

Maar ik zit toch nog te overwegen om voor een warmtepomp te gaan. Ik wil van het gas af, dat scheelt gewoon vastrecht. Maar ik denk dat niet veel mensen zitten te wachten op een huis zonder CV op gas of een WP. Niet iedereen zal elke dag een emmertje pellets in de kachel willen gooien. Ik denk dus dat de waarde van mijn huis hoger blijft met een WP opstelling. Wordt de berekening ook weer moeilijker van...
Dat is precies de reden dat ik het gas CV systeem intact laat. Alleen maar slotje erop. Je weet nooit hoe dingen rare wending kunnen krijgen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@reneeke1970 Als je daar tevreden over bent wie ben ik om daar wat anders van te vinden. Aan jou de keus, vrijheid blijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 20:41:
[...]

Ik pak de cijfers zoals @LittleTycoon ze me voorgeschoteld, ik heb geen reden om te twijfelen aan de deugdelijkheid daar van. Misschien ht uitfaseren ?
Zoals ik al zei pellets is financieel voordeliger, en idd zal je pellets vast goedkoper dan 0,3 de kg kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Toch even een schematische voorstelling van mijn Setup gemaakt. Geïnstalleerd door @koevlaas2

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/d5EPQws.png

Het buffervat van 300 liter staat dus Parallel geschakeld en biedt water van 30'C aan aan de doorstroomverwarmer die het water met 10-15 'C omhoog brengt tbv SWW.
In de zomer, als de Panasonic monobloc gaat koelen, dan sluit de driewegklep het buffervat af.

Nadeel is dat in de zomer het buffervat dus helemaal niet opgewarmd wordt. Nou is dit op te lossen door zonnecollectoren op de extra spiraal aan te sluiten.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:26:
[...]

Ik kan wel vrij eenvoudig om te testen buitenom een kabel kunnen trekken. Structureel wordt een stukje lastiger.

[...]

Yes. De kabel loopt door een PVCpijp heen. Die pijp zit vast trouwens. Daar zit geen beweging in. Hoezo?
Wat voor soort babel is er gebruikt naar het buitendeel? Want meestal slijt de isolatie niet zomaar door.
Het kan natuurlijk in de kabel zitten en is zelf vrij eenvoudig te controleren.
Maar ik verwacht dat het toch in je buitendeel zelf zit, of in je binnendeel zelf natuurlijk. (pomp)

Zet de spanning eraf...
Koppel eerst binnen het buitendeel los en zet de spanning er nogmaals op.
Blijft de aardlek erin, dan zit het in kabel of buitendeel.

Nogmaals spanning eraf...
Buitendeel weer aansluiten op binnendeel en afkoppelen op buitendeel.
Wel veilig buiten de aders afdoppen.
Nogmaals de spanning erop, blijft de aardlek erin, dan ligt het waarschijnlijk ook niet aan je kabel.

De meeste aardfouten komen door een defecte inverterprint van de DC fan of de fanmotor zelf.
En vaak zijn beide kapot, de één blaast de ander op.
Ook kan het expansieventiel een aardfout geven.
Met multimeter haast niet te controleren, maar door onderdelen allemaal los te koppelen en ombeurten weer aan te sluiten is de oorzaak vaak vrij rap te vinden.
Wel bij loskoppelen en weer aankoppelen iedere keer spanningsloos maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Oxellaar schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:36:
[...]

Wat voor soort babel is er gebruikt naar het buitendeel? Want meestal slijt de isolatie niet zomaar door.
Het kan natuurlijk in de kabel zitten en is zelf vrij eenvoudig te controleren.
Maar ik verwacht dat het toch in je buitendeel zelf zit, of in je binnendeel zelf natuurlijk. (pomp)

Zet de spanning eraf...
Koppel eerst binnen het buitendeel los en zet de spanning er nogmaals op.
Blijft de aardlek erin, dan zit het in kabel of buitendeel.

Nogmaals spanning eraf...
Buitendeel weer aansluiten op binnendeel en afkoppelen op buitendeel.
Wel veilig buiten de aders afdoppen.
Nogmaals de spanning erop, blijft de aardlek erin, dan ligt het waarschijnlijk ook niet aan je kabel.

De meeste aardfouten komen door een defecte inverterprint van de DC fan of de fanmotor zelf.
En vaak zijn beide kapot, de één blaast de ander op.
Ook kan het expansieventiel een aardfout geven.
Met multimeter haast niet te controleren, maar door onderdelen allemaal los te koppelen en ombeurten weer aan te sluiten is de oorzaak vaak vrij rap te vinden.
Wel bij loskoppelen en weer aankoppelen iedere keer spanningsloos maken!
Een massieve kern gaat bij lichte beweging kapot.
Zelf al meerdere malen meegemaakt.

Ik zie op foto's dat alles bij @mkleinman door een pijp loopt,
Wellicht dat de buis kan bewegen, en dat de kabel ergens intern is beschadigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LittleTycoon schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:15:
[...]

Zoals ik al zei pellets is financieel voordeliger, en idd zal je pellets vast goedkoper dan 0,3 de kg kunnen kopen.
per kWh warmte zijn pellets duurder dan met een WP, of heb ik het niet goed uitgerekend ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Verwijderd schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:58:
[...]

per kWh warmte zijn pellets duurder dan met een WP, of heb ik het niet goed uitgerekend ?
Als je ze voor 20 cent de kilo kunt kopen zoals wordt gezegd is het iets goedkoper dan WP met COP 4 volgens mij: 3,63 cent per geleverde kwh voor pellets. Ik ga dan uit van 100% efficiency, volgens mij zitten ze werkelijk op rond de 90%

[ Voor 9% gewijzigd door LittleTycoon op 03-01-2018 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@LittleTycoon Dan mag ik zeker van 5 cent voor een kWh uitgaan, afschrijvingskosten, omdat ik eigen PV heb. Over en sluiten lijkt me het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

kmf schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 21:28:
Toch even een schematische voorstelling van mijn Setup gemaakt. Geïnstalleerd door @koevlaas2

[afbeelding]

Het buffervat van 300 liter staat dus Parallel geschakeld en biedt water van 30'C aan aan de doorstroomverwarmer die het water met 10-15 'C omhoog brengt tbv SWW.
In de zomer, als de Panasonic monobloc gaat koelen, dan sluit de driewegklep het buffervat af.

Nadeel is dat in de zomer het buffervat dus helemaal niet opgewarmd wordt. Nou is dit op te lossen door zonnecollectoren op de extra spiraal aan te sluiten.
In de tekening schrijf je 3-weg klep, maar je gebruikt deze alleen om het buffervat af te sluiten. Had je niet kunnen volstaan met een 2-weg klep dan?

Is het een bewuste keuze om het buffervat niet te gebruiken voor SWW vat, dus met een hogere temperatuur. De 3-weg klep zit er al. De panasonic kan ook 55°C maken zodat je minder naverwarmer nodig hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Dre schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:36:
[...]

In de tekening schrijf je 3-weg klep, maar je gebruikt deze alleen om het buffervat af te sluiten. Had je niet kunnen volstaan met een 2-weg klep dan?

Is het een bewuste keuze om het buffervat niet te gebruiken voor SWW vat, dus met een hogere temperatuur. De 3-weg klep zit er al. De panasonic kan ook 55°C maken zodat je minder naverwarmer nodig hebt :)
Het is een bewuste keuze. 30-40'C is wat we gaan gebruiken voor de vloerverwarming. (ik hoop met 29'C voldoende te hebben. Dit om zo zuinig mogelijk te stoken. COP en zo).
Zonder thermostaatventiel is het dan niet veilig om deze >40'C te verwarmen.

Ik hoop dat 2-3 zonnecollectoren later het vat al tot 25'C kan verwarmen in de winter. Dan hoeft de pomp maar 5'C te verwarmen.
In de zomer zal het buffervat wel hoger in temperatuur kunnen gaan door de zonnecollectoren.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Pagina: 1 ... 41 ... 126 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Geen houtstook / pelletkachels gereutel in dit topic.