Witte schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:57:
[...]
Tja, dan houdt het op. Als je alle inhoudelijke tegenargumentwn in een klap van tafel veegt, dan krijg je een discussie tussen hen die het leuk vinden en hen die het niet leuk vinden. Padstelling dus.
Het lijkt me dat jij in het conservatieve voor-kamp plaats hebt genomen, en dan is het schrikken dat tegenover 'ik vind het leuk' een hele waslijst aan goede, maar ook minder goede, argumenten staat.
Persoonlijk heb ik geen enkele interesse voor of tegen vuurwerk. Ik steek het niet af, ben slechts 50% van elk oud en nieuw thuis en heb thuis een stapel dieren die het absoluut niet leuk vinden.
Echter het is niet altijd zwart wit en ondanks dat ik overlast heb van vuurwerk (de eerder genoemde dieren, inmiddels twee opgeblazen brievenbussen en een boel rotzooi in de tuin), heb ik vannacht wel genoten van wat men om ons heen de lucht in geschoten heeft.
Voor zover de eerste berichten kloppen is er in onze buurt/dorp/stad weinig tot niets negatiefs gebeurd en ik zag de eerste afstekers vanochtend al weer hun bezem uit de schuur halen.
Zoals alles in ons leven heeft ook vuurwerk inderdaad een lijst met tegen argumenten, echter ook wel degelijk een lijst met positieve punten. Deze lijsten verschillen echter per persoon.
Persoonlijk vind ik de lijst met tegenargumenten niet dermate zwaarwegend om dan maar als te verbieden voor diegenen die vannacht hun lol gehad heb een verantwoordelijk omgegaan zijn met vuurwerk, ook al zou ik het zelf niet echt missen en misschien zelfs dat een verbod mij beter zou uitkomen.
Dat kun je conservatief vinden, maar iets voor de grote massa totaal verbieden omdat een paar stumpers er bewust of onbewust verkeerd mee omgaan klinkt niet echt progressief in mijn oren.
incaz schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:14:
[...]
Terwijl er toch best inhoudelijke argumenten genoemd zijn:
- overlast voor wilde dieren (dat is dus niet eigen afkeer)
- overlast voor huisdieren (dat kan deels eigen afkeer zijn, maar ook begaandheid met andermans huisdieren)
- overlast voor hulphonden (voor mij geen eigen afkeer) en de mensen die een hulphond nodig hebben
- begaandheid met mensen met cerebrale parese, paniekstoornissen of PTSS, epilepsie of andere aandoeningen die kunnen verergeren (tot heel heftig) door vuurwerk
- fijnstof en schadelijke metaen
- schade aan materiaal, per ongeluk of expres
Eigenlijk is alleen geluidsoverlast echt iets van eigen afkeer, de rest kun je juist ook meevoelen als je daar niet zelf bij betrokken bent. Ik tenminste.
Ik zeg ik niet dat er geen argumenten zijn die absoluut gezien tegen vuurwerk spreken, maar slechts dat elke voorstander voor vuurwerk af te schilderen als puur naar eigen redenen te kijken en als egoïstisch en conservatief af te schilderen nergens op slaat.
Uiteraard zullen er velen voor eigen parochie preken en hun eigen belang voorop stellen, maar nogmaals, dat zie ik in gelijke mate bij de tegenstanders.
Sterker nog, ik zie liever iemand die duidelijk maakt voor eigen belang op te komen dan iemand die allerlei valse voorwendselen gebruikt om uiteindelijk wederom hun eigen belang voorop te stellen.
Nope. Ook jij doet daarin alsof het gelijkwaardige zaken zijn, alsof het wel of niet afsteken van een vuurwerk emotioneel of praktisch gelijk staat aan het wel of niet hebben van een paniekaanval of gehoorschade of verkramping door spasme of niet de straat op kunnen of je huis of auto niet in de fik willen hebben.
In een samenleving heb je nu eenmaal overlast van elkaar. Ook ik heb overlast van vuurwerk en, naast het kijken naar het afsteken, geen voordelen.
En sommigen hebben helaas meer overlast van anderen, al denk ik dat jij geen flauw idee hebt hoeveel gedoe vuurwerk hier thuis heeft.
Echter ik kan mijn persoonlijke overlast opzij zetten als ik zie hoeveel positieve kanten vuurwerk en oud & nieuw brengt in de buurt/dorp om mij heen. Weinig tot geen gedoe, maar wel meer contact in de buurt.
Ik zie geen redenen om mijn persoonlijke overlast te gebruiken om iets totaal af te moeten schaffen. Dat zal per persoon verschillen, afhankelijk van hoe men zich kan inleven in de personen die er wel positieve punten inziet of van beleeft.
Daarnaast, als we alles gaan verbieden waar een groep maar voldoende over klaagt wordt het een bijzonder saai jaar....
[
Voor 41% gewijzigd door
Fly-guy op 01-01-2018 11:33
]