Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• incaz
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 11:46
quote:
Fly-guy schreef op maandag 1 januari 2018 @ 01:15:
[...]

Ik zie anders zat tegenstanders, ook in dit topic, die puur vanuit hun eigen afkeer voor vuurwerk, deze beweging aangrijpen om tot een verbod te komen.
Terwijl er toch best inhoudelijke argumenten genoemd zijn:

- overlast voor wilde dieren (dat is dus niet eigen afkeer)
- overlast voor huisdieren (dat kan deels eigen afkeer zijn, maar ook begaandheid met andermans huisdieren)
- overlast voor hulphonden (voor mij geen eigen afkeer) en de mensen die een hulphond nodig hebben
- begaandheid met mensen met cerebrale parese, paniekstoornissen of PTSS, epilepsie of andere aandoeningen die kunnen verergeren (tot heel heftig) door vuurwerk
- fijnstof en schadelijke metaen
- schade aan materiaal, per ongeluk of expres

Eigenlijk is alleen geluidsoverlast echt iets van eigen afkeer, de rest kun je juist ook meevoelen als je daar niet zelf bij betrokken bent. Ik tenminste.
quote:
Om voorstanders maar weer af te schilderen als conservatief en, in weze, egoïstisch, is een leuk trucje, maar gaat, wat mij betreft, in vrijwel dezelfde mate op voor de tegenstanders.
Nope. Ook jij doet daarin alsof het gelijkwaardige zaken zijn, alsof het wel of niet afsteken van een vuurwerk emotioneel of praktisch gelijk staat aan het wel of niet hebben van een paniekaanval of gehoorschade of verkramping door spasme of niet de straat op kunnen of je huis of auto niet in de fik willen hebben.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
quote:
Witte schreef op maandag 1 januari 2018 @ 10:57:
[...]

Tja, dan houdt het op. Als je alle inhoudelijke tegenargumentwn in een klap van tafel veegt, dan krijg je een discussie tussen hen die het leuk vinden en hen die het niet leuk vinden. Padstelling dus.

Het lijkt me dat jij in het conservatieve voor-kamp plaats hebt genomen, en dan is het schrikken dat tegenover 'ik vind het leuk' een hele waslijst aan goede, maar ook minder goede, argumenten staat.
Persoonlijk heb ik geen enkele interesse voor of tegen vuurwerk. Ik steek het niet af, ben slechts 50% van elk oud en nieuw thuis en heb thuis een stapel dieren die het absoluut niet leuk vinden.

Echter het is niet altijd zwart wit en ondanks dat ik overlast heb van vuurwerk (de eerder genoemde dieren, inmiddels twee opgeblazen brievenbussen en een boel rotzooi in de tuin), heb ik vannacht wel genoten van wat men om ons heen de lucht in geschoten heeft.
Voor zover de eerste berichten kloppen is er in onze buurt/dorp/stad weinig tot niets negatiefs gebeurd en ik zag de eerste afstekers vanochtend al weer hun bezem uit de schuur halen.

Zoals alles in ons leven heeft ook vuurwerk inderdaad een lijst met tegen argumenten, echter ook wel degelijk een lijst met positieve punten. Deze lijsten verschillen echter per persoon.

Persoonlijk vind ik de lijst met tegenargumenten niet dermate zwaarwegend om dan maar als te verbieden voor diegenen die vannacht hun lol gehad heb een verantwoordelijk omgegaan zijn met vuurwerk, ook al zou ik het zelf niet echt missen en misschien zelfs dat een verbod mij beter zou uitkomen.

Dat kun je conservatief vinden, maar iets voor de grote massa totaal verbieden omdat een paar stumpers er bewust of onbewust verkeerd mee omgaan klinkt niet echt progressief in mijn oren.
quote:
incaz schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:14:
[...]

Terwijl er toch best inhoudelijke argumenten genoemd zijn:

- overlast voor wilde dieren (dat is dus niet eigen afkeer)
- overlast voor huisdieren (dat kan deels eigen afkeer zijn, maar ook begaandheid met andermans huisdieren)
- overlast voor hulphonden (voor mij geen eigen afkeer) en de mensen die een hulphond nodig hebben
- begaandheid met mensen met cerebrale parese, paniekstoornissen of PTSS, epilepsie of andere aandoeningen die kunnen verergeren (tot heel heftig) door vuurwerk
- fijnstof en schadelijke metaen
- schade aan materiaal, per ongeluk of expres

Eigenlijk is alleen geluidsoverlast echt iets van eigen afkeer, de rest kun je juist ook meevoelen als je daar niet zelf bij betrokken bent. Ik tenminste.
Ik zeg ik niet dat er geen argumenten zijn die absoluut gezien tegen vuurwerk spreken, maar slechts dat elke voorstander voor vuurwerk af te schilderen als puur naar eigen redenen te kijken en als egoïstisch en conservatief af te schilderen nergens op slaat.
Uiteraard zullen er velen voor eigen parochie preken en hun eigen belang voorop stellen, maar nogmaals, dat zie ik in gelijke mate bij de tegenstanders.
Sterker nog, ik zie liever iemand die duidelijk maakt voor eigen belang op te komen dan iemand die allerlei valse voorwendselen gebruikt om uiteindelijk wederom hun eigen belang voorop te stellen.
quote:
Nope. Ook jij doet daarin alsof het gelijkwaardige zaken zijn, alsof het wel of niet afsteken van een vuurwerk emotioneel of praktisch gelijk staat aan het wel of niet hebben van een paniekaanval of gehoorschade of verkramping door spasme of niet de straat op kunnen of je huis of auto niet in de fik willen hebben.
In een samenleving heb je nu eenmaal overlast van elkaar. Ook ik heb overlast van vuurwerk en, naast het kijken naar het afsteken, geen voordelen.
En sommigen hebben helaas meer overlast van anderen, al denk ik dat jij geen flauw idee hebt hoeveel gedoe vuurwerk hier thuis heeft.

Echter ik kan mijn persoonlijke overlast opzij zetten als ik zie hoeveel positieve kanten vuurwerk en oud & nieuw brengt in de buurt/dorp om mij heen. Weinig tot geen gedoe, maar wel meer contact in de buurt.
Ik zie geen redenen om mijn persoonlijke overlast te gebruiken om iets totaal af te moeten schaffen. Dat zal per persoon verschillen, afhankelijk van hoe men zich kan inleven in de personen die er wel positieve punten inziet of van beleeft.

Daarnaast, als we alles gaan verbieden waar een groep maar voldoende over klaagt wordt het een bijzonder saai jaar....

Fly-guy wijzigde deze reactie 01-01-2018 11:33 (41%)

• KRGT
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

KRGT

Have a nice day!

quote:
Trichoglossus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Vroeger had je niet van dat zware vuurwerk. En was een strijker ongeveer het hardste wat er was die een keer voor je huis knalde.
Dus wat deden ze "vroeger", een strijkerbom maken... In hun slaapkamertje... In een keukenrol karton...

Enige verschil is dat het tegenwoordig te makkelijk is om aan zwaar vuurwerk te komen...

• Kheos
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 10:38
quote:
Fly-guy schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:14:
[...]
Dat kun je conservatief vinden, maar iets voor de grote massa totaal verbieden omdat een paar stumpers er bewust of onbewust verkeerd mee omgaan klinkt niet echt progressief in mijn oren.
ooit al eens in een maatschappij geleefd? of in een sportclub geweest? of...?
daar zijn namelijk regels waar iedereen zich aan dient te houden. Die regels zijn er niet gekomen voor de fun, maar omdat een paar stumpers verkeerd omgingen met drinken en rijden, met ongevallen veroorzaken, met spullen pikken van anderen, met in te breken in andermans huis...

alle verkeersregels, wetten, reglementen,... zijn er gekomen omdat een paar stumpers domme dingen gingen doen. Domme dingen die zo'n impact hadden op de rest, dat er regels moesen komen om de rest te beschermen tegen die paar stumpers.

• Marsjee
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 11:10
quote:
Trichoglossus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:11:
[...]

Vroeger had je niet van dat zware vuurwerk. En was een strijker ongeveer het hardste wat er was die een keer voor je huis knalde.
Dat is dan wel echt 80 jaar geleden? Nitraten zijn al in omloop sinds ik kan herinneren. ( even een kleine 15jaar terug aant denken nu ) Nitraten/chinese vlinders gaan wel wat harder dan die strijkertjes. :+

Gister zelf alleen siervuurwerk aan het afsteken en wat vuurpijlen.

Niet meer als vroeger, als voetzoeker..... Maar had gister wel een pijl die niet de lucht in wou :D gaf ook wel een leuk effect !

Marsjee wijzigde deze reactie 01-01-2018 11:24 (9%)

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 14-10 20:47
quote:
Marsjee schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:22:
[...]

Dat is dan wel echt 80 jaar geleden? Nitraten zijn al in omloop sinds ik kan herinneren. ( even een kleine 15jaar terug aant denken nu ) Nitraten/chinese vlinders gaan wel wat harder dan die strijkertjes. :+

Gister zelf alleen siervuurwerk aan het afsteken en wat vuurpijlen.

Niet meer als vroeger, als voetzoeker..... Maar had gister wel een pijl die niet de lucht in wou :D gaf ook wel een leuk effect !
Een jaar of 30 geleden..
Maar toen waren en niet van die cobra gevallen en lawinepijlen.

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:53
quote:
Amphiebietje schreef op maandag 1 januari 2018 @ 09:38:
Hier was gisteravond iemand die vuurpijlen van het terras van zijn penthouse op de 15e afstak...

Ook nog tieners gezien die zwaar brandend knalvuurwerk naar elkaar aan het gooien waren en luid gingen lachen als ze elkaar net niet raakten ;w

Score Rotterdam:

Vijf runderen en drie onschuldigen lopen oogschade op in regio Rotterdam
Jammer dat nog niet alle informatie beschikbaar is, maar ik heb zo het idee dat het veel minder schade/overlast heeft veroorzaakt dan eerdere jaren.

Er zijn ook andere problemen geweest in de Nieuwjaarsnacht wat niet veroorzaakt was door vuurwerk. Er was bijvoorbeeld een balkon naar beneden gestort met als resultaat 10 gewonden, en hier in de buurt was een brand ontstaan door een onbeheerde frituurpan. En de brandweer werd een paar keer gebeld voor kleine (gecontroleerde) buitenvuurtjes midden op straat waar omliggende bewoners er niet echt blij mee waren....

Dit jaar waren er bij ons veel minder mensen die vuurwerk af staken, maar wat er werd afgestoken was mooier (en duurder) dan normaal. Nu hadden wij het geluk dat het om 12.00 uur droog was terwijl 2 uur daarvoor en daarna het met bakken uit de hemel kwam, maar ik kan mij zo voorstellen dat bij anderen het erg regenachtig was wat een negatief effect kan hebben gehad op het veilig afsteken van vuurwerk.

Speel ook Airplane Manager | De moeilijke puzzel!

• Fly-guy
  • Niet online
quote:
Kheos schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:21:
[...]

ooit al eens in een maatschappij geleefd? of in een sportclub geweest? of...?
daar zijn namelijk regels waar iedereen zich aan dient te houden. Die regels zijn er niet gekomen voor de fun, maar omdat een paar stumpers verkeerd omgingen met drinken en rijden, met ongevallen veroorzaken, met spullen pikken van anderen, met in te breken in andermans huis...

alle verkeersregels, wetten, reglementen,... zijn er gekomen omdat een paar stumpers domme dingen gingen doen. Domme dingen die zo'n impact hadden op de rest, dat er regels moesen komen om de rest te beschermen tegen die paar stumpers.
Zijn er rond vuurwerk en oud & nieuw dan geen regels? Volgens mij wel, snap dus niet helemaal waar je nu wil zeggen.

Er zijn regels, maar deze worden, zoals ook op een sportclub, niet door iedereen altijd opgevolgd. Is dat dan een grond voor een totaal verbod?

Zo ja, mag ik dan concluderen dat voetbal ook verboden moet worden? Carnaval, Koningsdag? Allemaal zaken waarvan de positieve punten mogelijk allemaal weg te strepen zijn tegen de negatieve, wat genoeg overlast, schade en gewonden oplevert en waar zat deelnemers zich niet (geheel) aan de regels houden.
quote:
Trichoglossus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:36:
[...]

Een jaar of 30 geleden..
Maar toen waren en niet van die cobra gevallen en lawinepijlen.
Dat kan ik uit persoonlijke ervaring tegensspreken, in ieder geval qua pijlen (hoi buurman :w )

Fly-guy wijzigde deze reactie 01-01-2018 12:31 (10%)

• FRidh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 14-10 17:47
quote:
MewBie schreef op maandag 1 januari 2018 @ 00:21:
Hier in Noorwegen is het de afgelopen dagen zeer rustig geweest met vuurwerk. Af en toe eens een vuurpijl te horen, maar nooit puur knalvuurwerk. Vandaag begon er rond een uur of 17 langzaam aan wat vuurwerk afgestoken te worden voor kinderen. Rond 18.30 was het weer rustig om rond 23.45 weer te beginnen en nu is het al weer bijna over. :D

3 weken lang het gevoel dat er een slagveld gaande is is volgens mij echt iets Nederlands.
Na een aantal jaren in Zwitserland en Zweden te hebben gewoond en de periode rond de jaarwisseling daar te hebben meegemaakt denk ik exact hetzelfde.

Research is to see what everybody else has seen, and to think what nobody else has thought - Albert Szent-Györgyi

• Trichoglossus
quote:
Fly-guy schreef op maandag 1 januari 2018 @ 12:29:
[...]

Dat kan ik uit persoonlijke ervaring tegensspreken, in ieder geval qua pijlen (hoi buurman :w )
In ieder geval niet in het dorpje waar ik woonde.

• HEY_DUDE
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:09
Waarom vuurwerk verboden zou moeten worden:

1. 20 procent van het huidige legale vuurwerk is ondeugdelijk (bron: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/22-procent-van-onderzocht-vuurwerk-is-ondeugdelijk/)

2. Regels rond het tijdstip van afsteken worden op grote schaal geschonden

3. Gisteravond werd hier in Rotterdam behoorlijk wat vuurwerk afgestoken in de vuurwerkvrije zone

4. Het aantal mensen dat op een veilige manier in nuchtere toestand vuurwerk afsteekt is een minderheid. Vuurwerk wordt veelvuldig afgestoken waarin er niet gelet wordt of onoplettende toeschouwers voldoende afstand zijn.

5. De gewonden (en dode) elk jaar

Ik zie echt geen reden waarom we dit nog moeten toestaan in dit land. Mensen die zo graag vuurwerk af willen steken kunnnen dit wat mij betreft bijvoorbeeld in verenigingsverband doen op specifieke locaties. Niet in woonwijken en mensenmassa's.

• waah
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 10:12
Heb hier heerlijk op het balkon gestaan, met mijn 1 jaar oude zoontje, en gekeken naar hoe NL weer 65 miljoen euro de lucht in knalt....

Hier viel het me op dat er weinig knalvuurwerk was. Bijna enkel siervuurwerk, en vooral potten. Veel beter dus dan vorige jaren.

Een algeheel verbod hoeft van mij persoonlijk niet direct. Maar knal- en pijlenvuurwerk lijkt mij wel prima. Ik vond het eerst ook belachelijk dat babypijltjes verboden werden... Maar achteraf snap ik het prima. 200 pijltjes krijg je gewoon niet op binnen de afsteektijd... En dat is maar 1 slof.

Als je enkel nog sierpotten hebt, zal de overlast buiten de tijden ook afnemen. Overdag is namelijk zonde (want je ziet er niks van) en omdat het duurder is wacht je wel tot oudejaarsavond.... Volgens mij een prima stap naar een leuker EN veiligere nieuwjaarsviering.

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 07:37
quote:
LopendeVogel schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:05:
[...]
Ik merk het aan mijzelf, vroeger vond ik het geweldig. Nu ik ouder ben en wij een hond hebben vind ik het minder prettig (maar dan voor de hond) en heb ik zoiets van: moet dat nu voor mijn deur?
Vroeger, toen deed ik het zelf ook.. Zolang ik daaraan denk ga ik nu absoluut niet met vingertjes wijzen, vroeger mochten wij veel langer vuurwerk afsteken.
Tsja, ik kan in dat geval zonder zorgen terug denken aan mijn eigen jeugd. Ik vond knalvuurwerk toen al compleet zinloos, vind het nog steeds compleet zinloos. Het is niet mooi om naar te kijken, het is luid, het is destructief. En buiten dat om wordt juist het knalvuurwerk doorgaans gebruikt door de wat betreft het op intelligentie aankomt minder bedeelden in de samenleving. Zo ook gisteravond op weg naar mijn werk weer een stel randdebielen die knalvuurwerk naar elkaar aan het gooien zijn, lacherig er over lopen te doen en inmiddels een aantal biertjes bij zich hebben staan.

En als ik dit soort idioten in het ziekenhuis zie, dan komt na de schrik vrij snel de spijt te boven. Ik ben er nog geen tegengekomen die gezegd heeft dat het het waard was en zo nog een keer zou doen.

Dit dan ook duidende op een onvoldoende inzicht in de gevolgen van mensen. Natuurlijk, altijd kan er wat gebeuren. Maar dit soort letsels met in het bijzonder knalvuurwerk is echt 100% te voorkomen.

Is een totaal verbod op knalvuurwerk noodzakelijk? Naar mijn mening dan ook... mogelijk.

Een alternatief zou ik kunnen zien in een gereguleerde locatie waarop knalvuurwerk toegestaan is af te steken onder strict toezicht. Alcohol niet toegestaan is op het terrein. Toezicht er op waakt dat er verantwoord omgegaan wordt met knalvuurwerk. Er voldoende afstand bewaard wordt. Kortom, strict gereguleerd.

Siervuurwerk heb ik minder problemen mee. Hoewel ook in het geval van siervuurwerk ik vind dat er een maximum gesteld moet worden aan de luidheid dat toelaatbaar is. Ook tussen het siervuurwerk wordt zo nu en dan iets de lucht in geschoten dat ruiten trillend luid is. Het tweede dat ik vind bij het siervuurwerk is dat de smog productie sterk naar beneden moet. Als laatste vind ik dat ook in het geval van siervuurwerk er op toegezien dient te worden dat dit onder nuchtere omstandigheden gebeurd en verplicht onder direct toezicht van een volwassene. Waarbij bij niet naleving hiervan hoge boetes uitgedeeld mogen worden.

Ook denk ik dat er een belangrijkere rol voor vuurwerkverkopers weggelegd dient te worden in de voorlichting betreffende de gevaren van ook siervuurwerk, alsmede het meer stimuleren van beschermende maatregelen.

• Trishul
  • Laatst online: 13-10 21:18
Ik kijk even naar de titel van deze thread, en volgens mij kunnen wij onderhand wel concluderen dat zowel de voor- en tegenstanders van vuurwerk een verbod op knalvuurwerk en pijlen wel zien zitten.
Vind ik prima, want afgelopen nacht heb ik mij weer zitten storen aan vuurpijlen die afgestoken werden. Het was duidelijk geen goed weer daarvoor. Pijlen die een flinke boog maken in de lucht, dat soort dingen. Koop gewoon een cake.

• Onbekend
quote:
Trishul schreef op maandag 1 januari 2018 @ 15:27:
Ik kijk even naar de titel van deze thread, en volgens mij kunnen wij onderhand wel concluderen dat zowel de voor- en tegenstanders van vuurwerk een verbod op knalvuurwerk en pijlen wel zien zitten.
Volgens mij niet. }) ;)

Hoewel niet alle cijfers bekend zijn, zijn de meeste slachtoffers toch de mensen met illegaal vuurwerk (of zelfs gewone explosieven) of mensen die aan het experimenteren zijn. Zoals eerder aangegeven is het normale vuurwerk het probleem niet, maar die mensen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.
Omstanders de geraakt zijn? Ja, die zijn er. Maar als je ziet dat iemand aan het experimenteren is, moet je weggaan of je verantwoordelijkheid nemen. (Dit is zelfde als je als omstander bij een vechtpartij/beroving/vernieling of iets anders er bij staat.)

• Amphiebietje
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 09:12

Amphiebietje

In de blubber

quote:
Onbekend schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:20:
[...]

Volgens mij niet. }) ;)

Hoewel niet alle cijfers bekend zijn, zijn de meeste slachtoffers toch de mensen met illegaal vuurwerk (of zelfs gewone explosieven) of mensen die aan het experimenteren zijn. Zoals eerder aangegeven is het normale vuurwerk het probleem niet, maar die mensen die het niet zo nauw nemen met de veiligheid.
Omstanders de geraakt zijn? Ja, die zijn er. Maar als je ziet dat iemand aan het experimenteren is, moet je weggaan of je verantwoordelijkheid nemen. (Dit is zelfde als je als omstander bij een vechtpartij/beroving/vernieling of iets anders er bij staat.)
Een kleine observatie: Eigenlijk gebruik je hier hetzelfde argument als de National Rifle Association in de VS als het over (een verbod op) vuurwapens gaat: "Guns don't kill people, people kill people".

• enchion
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
quote:
Amphiebietje schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:25:
[...]
"Guns don't kill people, people kill people".
But the readily available amount of guns does make killing ridiculously easy for the people who want to kill people.

Wetten zijn er niet om dingen/activiteiten onmogelijk te maken maar alleen om het een stuk moeilijker te maken.

Voetbal supporters geweld is ook een stuk minder geworden de laatste 20 jaar, niet omdat de supporters nu tenminste 2 meter uit elkaar staan in het stadion, met een hekje per supporter, maar gewoon omdat er een aantal consequenties aan gehangen is.

Vuurwerk afsteken zal nog steeds mogelijk zijn, je moet alleen goed afspreken waar je het gaat doen en uitleggen hoeveel schade je ermee gaat maken, en dus ook ervoor zorgen dat dat weer opgeruimd wordt.
(net als dat je bij een kartwedstrijd een brief tekent dat lichamelijke schade voor eigen risico is)

How do you save a random generator ?

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-10 23:51
quote:
Onbekend schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:20:
[...]
Hoewel niet alle cijfers bekend zijn, zijn de meeste slachtoffers toch de mensen met illegaal vuurwerk (of zelfs gewone explosieven) of mensen die aan het experimenteren zijn.
Wat zijn "gewone explosieven"? Als je heel breed denkt zit er in erg veel vuurwerk een explosief, dwz stoffen die bij ontbranding/ontleding erg snel grote volumes gas geven, dus in vuurwerk buskruit, flash, e.d.

Je hebt ook hoogexplosieven zoals acetonperoxide, nitroglycerine e.d. Maar ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat mensen dat voor oud en nieuw in elkaar zetten. De meeste prutsers knopen dingen aan elkaar of halen flash uit illegale knallers en combineren dat tot een grotere knaller.

Ik ben niet zo happig op het gebruik van het woord explosieven, want het roept bij velen de associatie met hoogexplosieven op, dus daadwerkelijke springstoffen. En die gaan een stuk harder dan de meest krachtige flashcomposities. Het associëren van vuurwerk met hoogexplosieven is misleiding en hoort niet thuis in een normale discussie.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

• Onbekend
quote:
TNW schreef op maandag 1 januari 2018 @ 18:40:
[...]

Wat zijn "gewone explosieven"? Als je heel breed denkt zit er in erg veel vuurwerk een explosief, dwz stoffen die bij ontbranding/ontleding erg snel grote volumes gas geven, dus in vuurwerk buskruit, flash, e.d.
Ik bedoel dus dit nieuwsbericht en schaar dit allemaal onder oud-en-nieuw-activiteiten.

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 14-10 23:51
quote:
Onbekend schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:33:
[...]

Ik bedoel dus dit nieuwsbericht en schaar dit allemaal onder oud-en-nieuw-activiteiten.
Dat geeft geen antwoord op mijn vraag, alleen dat de politie voldoende zwaar vuurwerk blijkbaar als "explosief" bestempelt. Geef eens een definitie voor wat jij "gewone explosieven" noemt.

Weblog | Straling! | Randstad repeaters (link gefixt) stream

• Barrycade
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

TNW wat wil je nu precies bereiken met je definitie afkadering?

Ding waar onbekend naar linkt is volgens dat filmpje duidelijk een zware mortier shell die dus niet op hoogte is ontploft. Dan zal het technisch gesproken geen explosief zijn. Maar het effect is vergelijkbaar.

Maar alle haters op internet hebben het over "vuurwerk" maar ze snappen al het verschil niet tussen een pijl wat je bij een regulier verkoop punt hier in NL koopt en een mortier shell die voor professionele toepassing bedoeld is.

Ook in de reacties over de dode in Swifterbant wordt meteen aangegeven; "zie je wel verbieden die rommel".

Maar men heeft niet door dat dit spul al ís verboden.

18327

quote:
Onbekend schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:33:
[...]

Tja, misschien een idee om af te wachten en te kijken hoe dit afgehandeld wordt voordat er weer allerlei (wellicht onnodige) wetgeving bij komt?

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:56
Gelukkig is vuurwerkloos ook schadeloos, daarom zijn er vannacht in Londen geen 4 mensen doodgestoken. Ook nu weer de meeste aanhoudingen voor geweld, rellen en openbare dronkenschap in de grote steden. Misschien al dat samenkomen met oud en nieuw eens verbieden. Ophokplicht voor iedereen in Nederland, samenkomen in groepen van meer dan 10 mensen niet toegestaan.

Dat in Etten-Leur heeft trouwens ook weer niks te maken met iets wat al niet illegaal is. Zelfde als de jongen die zijn hand er af blaast omdat hij zelf ging knutselen en zijn technisch geweldige eindresultaat gelijkt tot ontploffing kwam. Vuurwerkslachtoffers hadden allemaal geen vuurwerkbril op. Natuurlijke selectie heet zoiets in de dierenwereld.

Maar hier weer een fijne jaarwisseling gehad met familie, vrienden en vuurwerk. En degene die met het vuurwerk bezig was (ik), was helemaal nuchter. Al kan ik mezelf indenken dat ik in een gezellig Brabants dorp meer ruimte heb dan in zo'n kokende stad. In die zin is het is vergelijkbaar met seks, genoeg mogelijkheden om het veilig te doen of er van weg te blijven. Doe je dat niet, dan zijn mogelijke gevolgen voor jezelf.

• Wijnands
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 05-10 11:08
quote:
Asmodeus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:19:
[...]

Tja, misschien een idee om af te wachten en te kijken hoe dit afgehandeld wordt voordat er weer allerlei (wellicht onnodige) wetgeving bij komt?
Dat wordt niet afgehandeld. Net als dit niet: https://www.nu.nl/jaarwis...el-gewonden-vuurwerk.html

is toch allemaal
a. illegaal vuurwerk
b. nu al verboden
c. niet ehandhaven
d. het hoort er nu eenmaal bij

Dit soort dingen wordt ook weggewuifd omdat het geld kost/niet realistisch is: http://www.at5.nl/artikel...rk-59-procent-voor-verbod

En dan gaan we weer over tot de orde van de dag. Ik ga morgen maar 's het plastic uit de tuin peuteren en kijken wanneer de pubers in de buurt door het vuurwerk heen zijn, volgende week misschien.

Volgend jaar weer deze "discussie"?

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

18327

quote:
Wijnands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:24:
[...]

Dat wordt niet afgehandeld.
En dat weet je, omdat...?

Kijk, dit soort gedrag is overduidelijk laakbaar. Daar zul je me niet over horen. De persoon die dit deed, moet zich daarvoor verantwoorden. Simpel. Maar het is op zichzelf geen argument om vuurwerk te verbieden. Als je wetgeving wilt invoeren, moet die doelmatig zijn. Een extra wet toevoegen om iets tegen te gaan wat nu al verboden is - waar zit daar de logica?

• Wijnands
quote:
Omdat dat eigenlijk nooit gebeurt in dit soort zaken. Taakstrafje misschien als ze eindelijk iemand aanhouden en zelfs dat is hee twijfelachtig. Getuigen zijn er niet en sporenonderzoek schiet vaak te kort.
quote:
Kijk, dit soort gedrag is overduidelijk laakbaar. Daar zul je me niet over horen. De persoon die dit deed, moet zich daarvoor verantwoorden. Simpel. Maar het is op zichzelf geen argument om vuurwerk te verbieden. Als je wetgeving wilt invoeren, moet die doelmatig zijn. Een extra wet toevoegen om iets tegen te gaan wat nu al verboden is - waar zit daar de logica?
De logica zit erin om 's goed na te denken over wat we als maatschappij aan het doen zijn. En dat gebeurt nu niet omdat er zo veel en luid geroepen wordt "maar het is toch illegaal". Dat is het excuus om niks te doen, toch?

18327

quote:
Wijnands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:34:
[...]

Omdat dat eigenlijk nooit gebeurt in dit soort zaken. Taakstrafje misschien als ze eindelijk iemand aanhouden en zelfs dat is hee twijfelachtig. Getuigen zijn er niet en sporenonderzoek schiet vaak te kort.
Allerlei aannames en op grond daarvan wil je al het vuurwerk verbieden. Ik vind het een zwak argument.
quote:
[...]

De logica zit erin om 's goed na te denken over wat we als maatschappij aan het doen zijn. En dat gebeurt nu niet omdat er zo veel en luid geroepen wordt "maar het is toch illegaal". Dat is het excuus om niks te doen, toch?
Nee, dat is een argument om gerichter op te treden. Wat mij betreft bestraf je illegaal vuurwerk zwaarder, zowel de handel als het gebruik. Wat mij betreft bestraf je nitraten als een poging tot zware mishandeling, zoals het OM van plan is. Maar al het vuurwerk verbieden doet tekort aan een hele grote groep mensen die er wel fatsoenlijk mee omgaat. Met zo'n logica kun je ook wiet verbieden omdat heroïne voor overlast zorgt.

• Wijnands
quote:
Asmodeus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:38:
[...]

Allerlei aannames en op grond daarvan wil je al het vuurwerk verbieden. Ik vind het een zwak argument.
Ja.. want dat schreef ik waar???
quote:
[...]

Nee, dat is een argument om gerichter op te treden. Wat mij betreft bestraf je illegaal vuurwerk zwaarder, zowel de handel als het gebruik. Wat mij betreft bestraf je nitraten als een poging tot zware mishandeling, zoals het OM van plan is. Maar al het vuurwerk verbieden doet tekort aan een hele grote groep mensen die er wel fatsoenlijk mee omgaat. Met zo'n logica kun je ook wiet verbieden omdat heroïne voor overlast zorgt.
Nee, Met deze logica moeten we 's nadenken of knalvuurwerk echt zoveel toevoegt. Juist dat spul wordt veel te vroeg gebruikt, aan kinderen uitgedeeld en vormt voor sommigen de aanloop naar zwaar illegaal spul en geknutsel met vuurwerk.

18327

quote:
Wijnands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:43:
[...]

Ja.. want dat schreef ik waar???
Je hele post laat blijken dat je een verbod op vuurwerk wel ziet zitten. 1+1=2 in dit geval. Desalniettemin wordt een incident als dit vaak aangegrepen om maar te pleiten voor een algeheel verbod en dat slaat in mijn ogen nergens op.
quote:
[...]

Nee, Met deze logica moeten we 's nadenken of knalvuurwerk echt zoveel toevoegt. Juist dat spul wordt veel te vroeg gebruikt, aan kinderen uitgedeeld en vormt voor sommigen de aanloop naar zwaar illegaal spul en geknutsel met vuurwerk.
Wat maakt het uit of mensen legaal vuurwerk afsteken?

• Wijnands
quote:
Asmodeus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:45:
[...]

Je hele post laat blijken dat je een verbod op vuurwerk wel ziet zitten. 1+1=2 in dit geval. Desalniettemin wordt een incident als dit vaak aangegrepen om maar te pleiten voor een algeheel verbod en dat slaat in mijn ogen nergens op.
Jouw hele post laat blijken dat je blij bent dat je weer kan roepen dat het toch illegaal spul is wat hier gebruikt is.
quote:
[...]

Wat maakt het uit of mensen legaal vuurwerk afsteken?
Het maakt uit omdat mensen zich juist met knallers niet aan de regels kunnen houden of zelfs een beetje gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel kunnen tonen.

18327

quote:
Wijnands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:49:
[...]

Jouw hele post laat blijken dat je blij bent dat je weer kan roepen dat het toch illegaal spul is wat hier gebruikt is.
Dat klopt, ik verdedig grotendeels de status quo. Nogmaals, waarom zou je een wet toevoegen die iets verbiedt wat nu toch al verboden is?
quote:
[...]

Het maakt uit omdat mensen zich juist met knallers niet aan de regels kunnen houden of zelfs een beetje gezond verstand en verantwoordelijkheidsgevoel kunnen tonen.
Meh, met de legale knallers moet je wel heel hard je best doen wil je iemand schade toebrengen hoor. Een astronaut kun je prima in je handen houden, het doet hooguit een beetje zeer.

• Wijnands
quote:
Asmodeus schreef op maandag 1 januari 2018 @ 21:57:
[...]

Dat klopt, ik verdedig grotendeels de status quo. Nogmaals, waarom zou je een wet toevoegen die iets verbiedt wat nu toch al verboden is?
Omdat je het dan een stukje lastiger maakt om die verboden dingen uit te vreten.
quote:
[...]

Meh, met de legale knallers moet je wel heel hard je best doen wil je iemand schade toebrengen hoor. Een astronaut kun je prima in je handen houden, het doet hooguit een beetje zeer.
Ik wil onderhand wel 's wat youtube filmpjes zien van de mensen hier die dat allemaal roepen.

Is overigens maar een minimaal deel van mijn punt maar goed..

18327

quote:
Wijnands schreef op maandag 1 januari 2018 @ 22:01:
[...]

Omdat je het dan een stukje lastiger maakt om die verboden dingen uit te vreten.
Hoe werkt dat? Ik wil er best over discussiëren, maar dat heeft niet zoveel zin als ik alles moet invullen.
quote:
[...]

Ik wil onderhand wel 's wat youtube filmpjes zien van de mensen hier die dat allemaal roepen.

Is overigens maar een minimaal deel van mijn punt maar goed..
Alstu.

• hellknight
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 09:11

hellknight

Medieval Nerd

quote:
HEY_DUDE schreef op maandag 1 januari 2018 @ 13:55:
Waarom vuurwerk verboden zou moeten worden:

1. 20 procent van het huidige legale vuurwerk is ondeugdelijk (bron: https://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/22-procent-van-onderzocht-vuurwerk-is-ondeugdelijk/)
Mss moet je even het hele artikel lezen :)
Eerste paragraaf na de samenvatting:
quote:
De ILT onderzocht in totaal 302 artikelen die door Nederlandse importeurs uit China zijn gehaald. Het gaat om vuurwerk dat wel verkocht mag worden, maar waarvan de ILT vermoedde dat het risicovoller was.
...
Laatste paragraaf:
quote:
De ILT keurde dit jaar ongeveer net zoveel vuurwerk af als de afgelopen jaren. Van een soort die niet door de test komt, moet de importeur de hele partij vernietigen. Slechts 3 tot 4 procent van het aanbod wordt getest. 'Het is niet waterdicht', erkent een van de ILT’ers. 'Maar we zoeken bewust de randen op, het vuurwerk waarvan we op voorhand verwachten dat het grotere risico’s kan opleveren.'
kortom, 20 procent van de geteste max 4 procent, waarbij ze specifiek producten testen waar ze al problemen bij verwachten, is ondeugdelijk, niet 20% van al het legale vuurwerk

Your lack of planning is not my emergency

• LocK_Out
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 07-10 03:26
quote:
LopendeVogel schreef op maandag 1 januari 2018 @ 11:05:
[...]
Dan heb je heel veel kluizenaren (en dan vooral op deze site), die kunnen niks verdragen, die kunnen niet lol hebben, die zitten hier, zelfs stipt om 00:00- voor hun schermpje zich te irriteren aan alles wat plezier heeft..
Sommige mensen werken ook gewoon (in de nacht) met de feestdagen hé.
'Heel veel mensen' die vlak na 24:00 uur op 01-01 (negatief) reageren wegzetten als 'kluizenaren die niks kunnen verdragen' is wel heeeel makkelijk, eigenlijk gewoon een beetje kinderachtig..

LocK_Out wijzigde deze reactie 01-01-2018 23:53 (20%)

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
560 euro aan vuurwerk was eigenlijk te weinig nog. Volgend jaar ga ik voor 1500. Het was effectief 8 minuten aan plezier. Ik had het mooiste van de straat. De buren waren eerder in de weer met Lidl vuurwerk. 1 pot van hun donderde onder het schieten nog om ook. Schoot alle kanten op. Was wel even rennen ja.

Als je die dingen gewoon goed afzet tussen 2 bakstenen ter voorbeeld dan gebeuren dat soort dingen ook niet. Het was dit jaar vrij snel voorbij denk ik. Rond kwart voor 1 was het 'grootste' voorbij en zaten we alweer binnen.

Wederom: grotendeels van de gewonde zaten te kloten met zelfgemaakt vuurwerk, en hebben totaal geen verstand van sommige zaken.

M'n magische bol werken.

• tGi5_6600k
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 13-10 21:18
quote:
TheBrut3 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 20:38:
Gelukkig is vuurwerkloos ook schadeloos, daarom zijn er vannacht in Londen geen 4 mensen doodgestoken. Ook nu weer de meeste aanhoudingen voor geweld, rellen en openbare dronkenschap in de grote steden. Misschien al dat samenkomen met oud en nieuw eens verbieden. Ophokplicht voor iedereen in Nederland, samenkomen in groepen van meer dan 10 mensen niet toegestaan.

Dat in Etten-Leur heeft trouwens ook weer niks te maken met iets wat al niet illegaal is. Zelfde als de jongen die zijn hand er af blaast omdat hij zelf ging knutselen en zijn technisch geweldige eindresultaat gelijkt tot ontploffing kwam. Vuurwerkslachtoffers hadden allemaal geen vuurwerkbril op. Natuurlijke selectie heet zoiets in de dierenwereld.

Maar hier weer een fijne jaarwisseling gehad met familie, vrienden en vuurwerk. En degene die met het vuurwerk bezig was (ik), was helemaal nuchter. Al kan ik mezelf indenken dat ik in een gezellig Brabants dorp meer ruimte heb dan in zo'n kokende stad. In die zin is het is vergelijkbaar met seks, genoeg mogelijkheden om het veilig te doen of er van weg te blijven. Doe je dat niet, dan zijn mogelijke gevolgen voor jezelf.
Ophok plicht? Mag er nog iets leuks??

• MadDogMcCree
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 00:26
Nou, hier heeft men in ieder geval genoten van het vuurwerk, met een vuurwerkbril op. En ook de buren vonden het mooi. Deze hele discussie gaat alleen maar over de negatieve kant, het is echt niet alleen maar ellende. Voor een paar tientjes geef je de kleine koters al een onvergetelijke avond, dat wordt in deze discussie nogal eens vergeten. Niet iedereen staat een vuurpijl gevecht te houden midden in een stad.

• MewBie
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 11:59
Zoals altijd is het een kleine groep die het verpest voor de rest.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 11:56
quote:
tGi5_6600k schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:38:
Ophok plicht? Mag er nog iets leuks??
Nee natuurlijk niet, want het is potentieel gevaarlijk als we grote dronken groepen bij elkaar brengen. Ook frietpannen zouden niet aan moeten staan, zelf olbiebollen bakken is natuurlijk helemaal uit den boze. Er zou maar iets kunnen gebeuren met iemand! Eigenlijk hetzelfde als dat autorijden, maar dat doet men hier 24/7... Hoe komen ze er op? Honderdduizenden gewonden per jaar, tienduizenden ernstig geworden per jaar en honderden doden per jaar door ongelukken. En dan heb ik het niet eens over de uitstoot, maar we gaan daar gewoon mee door! Gek zijn we geworden in deze maatschappij.

Overigens wel jammer dat de grootste politie-inzet zich concentreert in de uitgaansgebieden en centra van dorpen/steden. Wanneer er ophokplicht is, is die inzet niet nodig en dan zouden ze vanaf een uur of half 2 wel héél wat meer verkeerscontroles kunnen opzetten. Wat een mafklappers waren er weer aanwezig op de weg zeg 8)7 Slingeren, geen richting, bochten op een rare manier maken, héél langzaam rijden, geen voorrang geven en dat allemaal in die 15-20 minuten dat ik op de weg zat.
quote:
Jism schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 00:07:
De buren waren eerder in de weer met Lidl vuurwerk. 1 pot van hun donderde onder het schieten nog om ook. Schoot alle kanten op. Was wel even rennen ja.

Als je die dingen gewoon goed afzet tussen 2 bakstenen ter voorbeeld dan gebeuren dat soort dingen ook niet. Het was dit jaar vrij snel voorbij denk ik. Rond kwart voor 1 was het 'grootste' voorbij en zaten we alweer binnen.
Dat is het probleem van dat goedkope prul vuurwerk (soms icm drank). Inzicht is er niet (meer), kleine moeite om het even vast te zetten met stenen, tussen een stoeprand of met wat grotere potten. Sowieso zijn potten van 9 schoten of minder best gevaarlijk, al zijn er steeds meer met een uitvouwbaar karton er onder voor extra stevigheid. Als mensen die nog gebruiken en daar wat opzetten ook, dan komt het vast helemaal goed met het legale siervuurwerk.

• talkatoo
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 07:08
Met behulp van vuurwerk is met oudjaarsavond het huis van onze buren in de brand gestoken. Rond 10 uur hebben ‘kleine koters’ waarschijnlijk vuurwerk door de brievenbus gegooit. De bewoner lag op dat moment te slapen...

Gelukkig heeft de brandweer door supersnel optreden haar gered uit de brandende woning. Naar omstandigheden ligt ze nu ok in het ziekenhuis. De woning is compleet afgebrand. Wij als buren hebben geluk, brandschade, maar het huis staat er nog.

Leuk detail: op het moment van de brand waren ik en mijn gezin in de andere kant van Nederland. Je kan je voorstellen dat de schrik er goed inzat toen ze gister ochtend (onwetende ik) belde of het goed was dat ze de brandschade kwamen opnemen.

Vuurwerk? Ik vind het hartstikke leuk. Helaas zijn er teveel ouders die hun kinderen zonder toezicht ermee laten spelen. Daarnaast zijn er teveel mensen die er niet verantwoordelijk mee kunnen omgaan. Een pot midden op straat afsteken met de jaarwisseling is helaas voor veel mensen te saai, er moet iets gesloopt worden.

Het kind in mij dat vroeger zo veel lol had met vuurwerk zegt: doe maar verbieden dat spul. :)

• rik86
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 11:21
De vraag is of je de problemen er mee op lost. Ik vermoed namelijk dat het enorm tegenvalt hoeveel overlast er door zal verdwijnen en dan met name de serieuzere overlast als gewonden/doden/vernielingen/brand. Wij zijn ook heel bewust naar m'n schoonouders gegaan die in 't buitengebied wonen, dus zelf weinig geknal (behalve carbid-gedreun uit de verte) gehoord en op de 31e ook geen overlast ervaren eigenlijk. En ik moet zeggen dat toen wij gisteren thuis kwamen het grootste deel van de rommel al was opgeruimd.

De overlast die wij hadden was van situaties die al verboden zijn. Voor m'n gevoel was 't vooral de 30e meer dan voorgaande jaren. Waarschijnlijk omdat iedereen z'n vuurwerk al had.

• XyritZz
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 11:19
quote:
MewBie schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 08:33:
Zoals altijd is het een kleine groep die het verpest voor de rest.
Mwoah, ben ik het niet echt mee eens. Die kleine groep die er een bende van maakt steekt toch al illegaal spul af, dus een verbod gaat daar niets aan toevoegen.

De roep is er juist om enkel vuurpijlen en knallers af te schaffen; weinig mis mee als je het mij vraagt. Steek zelf al jaren met vrienden vuurwerk af, en de keren dat er vuurwerk de verkeerde kant op vliegt is het bijna altijd een pijl geweest en nooit een pot.

Potten zijn veel makkelijker op een veilige manier af te steken.

Dit jaar ook, met de harde wind vliegen die pijlen alle kanten op en potten hebben er nauwelijks last van.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• ph4ge
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 08:48
Is het niet voor iedereen veel leuker als elk dorp/wijk zn eigen vuurwerkvereniging krijgt waar de liefhebbers op oudejaarsavond samen lol kunnen maken op een veilige plek in overleg met de rest van de buurt, brandweer, politie, sponsors, horeca etc? Dan kan ook de hobbyist het een stuk grootser en professioneler aanpakken en voorkom je een groot deel van de schade en overlast. Zoiets brengt een buurt juist bij elkaar. Denk aan een soort carnaval of oranje verenigingen.

Ik zie zelf totaal de lol niet van de ongecontroleerde chaos die op kerstavond begint en 2 januari eindigt (als kind al niet nadat er op 10 jarige leeftijd een astronaut in m'n handen ontploft was, gelukkig geen blijvende schade), terwijl ik van een mooie show best kan genieten. Ik wil zelfs best een bijdrage voor doen. Maar dan wel alleen vuurwerk met een vergunning.

SW-0040-8191-9064

• Zingo
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online
Sowieso zou een veel betere controle al helpen. Zorg dat rond oudjaarsdag een heel legio mensen opgetrommeld is en in burgerkleding rondloopt door de steden. Iedereen die afsteekt meteen het vuurwerk afpakken wat ze bij hebben (overdag heb je amper reden om met vuurwerk over straat te gaan in open verpakking) en een boete van om en nabij de 500 euro per persoon. Hoge boete + veel hogere pakkans. Vooral die laatste is van enorm belang. Zo nodig zorg je dat je vrijwilligers toevoegd aan de stadswachten/politie om te ondersteunen. Een man of 10 per groepje pakken moet niet zo lastig zijn.

• ph4ge
quote:
Zingo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:15:
Sowieso zou een veel betere controle al helpen. Zorg dat rond oudjaarsdag een heel legio mensen opgetrommeld is en in burgerkleding rondloopt door de steden. Iedereen die afsteekt meteen het vuurwerk afpakken wat ze bij hebben (overdag heb je amper reden om met vuurwerk over straat te gaan in open verpakking) en een boete van om en nabij de 500 euro per persoon. Hoge boete + veel hogere pakkans. Vooral die laatste is van enorm belang. Zo nodig zorg je dat je vrijwilligers toevoegd aan de stadswachten/politie om te ondersteunen. Een man of 10 per groepje pakken moet niet zo lastig zijn.
Ik zou er, zeker als burger, totaal geen zin in hebben om groepen dronken/doorgesnoven jongeren gewapend met vuurwerk aan te spreken, laat staan proberen om het af te pakken.

De politie heeft simpelweg de middelen niet en als die er wel waren zijn er nog vele andere terreinen waar ze ingezet kunnen worden. Ik zou het proberen bij de bron aan te pakken.

SW-0040-8191-9064

• Fly-guy
  • Niet online
quote:
ph4ge schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 10:58:
Is het niet voor iedereen veel leuker als elk dorp/wijk zn eigen vuurwerkvereniging krijgt waar de liefhebbers op oudejaarsavond samen lol kunnen maken op een veilige plek in overleg met de rest van de buurt, brandweer, politie, sponsors, horeca etc? Dan kan ook de hobbyist het een stuk grootser en professioneler aanpakken en voorkom je een groot deel van de schade en overlast. Zoiets brengt een buurt juist bij elkaar. Denk aan een soort carnaval of oranje verenigingen.
Het is wel dé manier om vuurwerk uiteindelijk uit te laten sterven.

Als je zoiets gedwongen in club-, verenigingsvorm gaat organiseren, komt er een boel bij kijken naast al het geld op een hoop en daar vuurwerk van kopen. Denk aan terrein huur, afzettingen en bewaking regelen, allerlei vergunningen en andere voorzieningen.
De overhead voor zo'n actie zijn relatief hoog en de praktijk leert ons dat veel van de amateurclubjes, van sport tot toneel redelijk vaak in geldnood zitten. Dat zal bij zo'n vuurwerkclub niet heel anders zijn.
Dan moet er dus vaak geld bij, komende van de overheid/gemeente, maar dan is het slechts tijd voordat deze geldkraan ofwel door bezuinigingen ofwel klagers dichtgedraaid wordt.
En dan is een georganiseerd vuurwerk teruggedrongen tot een randstedelijk fenomeen waar de overheid nog wel geld in wil steken, want reclame (nationaal "aftelmoment").

Daarnaast pak je daarmee ook de mensen die geen hobbyist zijn, maar wel genieten van het aanblik van de hemel op 31dec/12 uur, alsmede de mensen die een centrale vuurwerkshow niet kunnen of willen bezoeken.
quote:
ph4ge schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:52:
[...]

Ik zou er, zeker als burger, totaal geen zin in hebben om groepen dronken/doorgesnoven jongeren gewapend met vuurwerk aan te spreken, laat staan proberen om het af te pakken.
Doorgesnoven? Dronken? In welk rampgebied met mad max achtige taferelen bevinden jullie je?

• ph4ge
quote:
Fly-guy schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:03:
Het is wel dé manier om vuurwerk uiteindelijk uit te laten sterven.

Als je zoiets gedwongen in club-, verenigingsvorm gaat organiseren, komt er een boel bij kijken naast al het geld op een hoop en daar vuurwerk van kopen. Denk aan terrein huur, afzettingen en bewaking regelen, allerlei vergunningen en andere voorzieningen.
De overhead voor zo'n actie zijn relatief hoog en de praktijk leert ons dat veel van de amateurclubjes, van sport tot toneel redelijk vaak in geldnood zitten. Dat zal bij zo'n vuurwerkclub niet heel anders zijn.
Dan moet er dus vaak geld bij, komende van de overheid/gemeente, maar dan is het slechts tijd voordat deze geldkraan ofwel door bezuinigingen ofwel klagers dichtgedraaid wordt.
En dan is een georganiseerd vuurwerk teruggedrongen tot een randstedelijk fenomeen waar de overheid nog wel geld in wil steken, want reclame (nationaal "aftelmoment").

Daarnaast pak je daarmee ook de mensen die geen hobbyist zijn, maar wel genieten van het aanblik van de hemel op 31dec/12 uur, alsmede de mensen die een centrale vuurwerkshow niet kunnen of willen bezoeken.
De samenleving en de overheid besparen ook tientallen miljoenen Euro's per jaar, daar kan best een bijdrage vanaf. Plus dat je heel veel andere bronnen aanspreekt, zoals bijv. de lokale horeca die wel een show willen waar mensen op af komen. Inderdaad, vuurwerk kost geld, en nu ligt die rekening ook al grotendeels bij de samenleving. Wat denk je dat alleen al tientallen extra permanent gehandicapten ons gaan kosten?

Je doet nooit iedereen eer aan, maar alle onderzoeken laten zien dat er een ruime meerderheid is voor het verbieden van consumentenvuurwerk en dat vervangen voor centrale shows. Een groep die alleen maar groeit en die belangrijker is dan die handvol mensen die niet de lokale vuurwerkshow kunnen zien of bezoeken en wel liefhebber zijn van massaal consumentenvuurwerk. Ik betwijfel sterk dat dat een noemenswaardige groep is, het zal vooral om ouderen gaan en die zijn in zn algemeenheid geen grote liefhebbers.

Vuurwerk uitsterven zie ik niet gebeuren, er zijn genoeg landen waar ze niet een nieuwjaarstraditie met bijbehorende problematiek kennen als hier maar waar heel veel shows zijn.
quote:
Doorgesnoven? Dronken? In welk rampgebied met mad max achtige taferelen bevinden jullie je?
Als er tientallen incidenten zijn en 'maar' dode noemen we het een rustige oud en nieuw. Hoeveel incidenten denk je dat het er worden als burgers de wet moeten gaan handhaven? Dat is geen optie. In bijv. het stadion heb ik om diezelfde reden ook geen enkele zin om vuurwerkafstekers aan te spreken.

SW-0040-8191-9064

• Baseman77
  • Registratie: april 2015
  • Nu online

Baseman77

We move

quote:
XyritZz schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 09:32:
Mwoah, ben ik het niet echt mee eens. Die kleine groep die er een bende van maakt steekt toch al illegaal spul af, dus een verbod gaat daar niets aan toevoegen.
Dit lees ik vaker, maar het klopt natuurlijk niet.
Of heb jij een dermate geweldig gehoor dat je het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk meteen hoort op willekeurige afstand?

Bij een verbod is alles verboden, dus maakt het niet uit of het legaal of illegaal is.
Nu is alleen het illegale verboden, maar het verschil hiertussen is lang niet altijd duidelijk. Helemaal in het donker en op afstand.
quote:
In Bemmel bijvoorbeeld:
https://www.ad.nl/binnenl...r-ziekenhuis-in~a5b208ad/

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 11:48

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

quote:
Baseman77 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:37:
[...]

Dit lees ik vaker, maar het klopt natuurlijk niet.
Of heb jij een dermate geweldig gehoor dat je het verschil tussen legaal en illegaal vuurwerk meteen hoort op willekeurige afstand?

Bij een verbod is alles verboden, dus maakt het niet uit of het legaal of illegaal is.
Nu is alleen het illegale verboden, maar het verschil hiertussen is lang niet altijd duidelijk. Helemaal in het donker en op afstand.
Dat hoeft ook niet. Buiten de toegestane tijden is het sowieso verboden.

• Trichoglossus
quote:
Zingo schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 11:15:
Yippie, liefst uitgerust met pepperspray, wapenstok en tasers. Ook nog een bepaald soort kleur hemd?
Zullen vast wel een hoop normale burgers voor te porren zijn.

• anandus
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online

anandus

анандус

Grote steden: kabinet, schiet op met dat vuurwerkverbod

De vier grote steden willen dat het kabinet haast maakt met een besluit over een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. De Haagse burgemeester Krikke schrijft dat mede namens haar G4-collega's in een brief aan minister Grapperhaus en staatssecretaris Van Veldhoven.

De vier sluiten zich net als hun collega-burgemeesters aan bij een advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. Die pleitte eind vorig jaar voor een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk omdat die elke jaarwisseling veel letsel en overlast veroorzaken.

'Snel besluit'
Het kabinet heeft nog niet besloten of het het advies opvolgt. De G4-burgemeesters hopen dat er snel een besluit komt, "zodat op tijd bekend is welke regels komende jaarwisseling gelden voor de verkoop en het afsteken van vuurwerk". Ze wijzen erop dat de voorbereidingen in veel gemeenten al in een vroeg stadium beginnen.

De grote steden zeggen dat een landelijk verbod effectiever is dan lokale maatregelen. "Lokale regulering zal slechts een waterbedeffect tot gevolg hebben", schrijft Krikke.

'); DROP TABLE users;--

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 11:17
quote:
[...]
Ach kom op, is het echt zo moeilijk om je dronken mensen met vuurwerk voor te stellen? Echt? Op alle plekken waar ik gewoon heb (Delft, Utrecht, Nijmegen) heb ik elke keer rond de dagen rond de jaarwisseling dronken jongens en volwassenen met vuurwerk gezien. Zo vreemd is dat niet hoor. Of ze 'doorgesnoven' zijn kan ik niet beoordelen, geen idee. Maar in die 25 jaar zal er procentueel gezien best eentje tussen gezeten hebben.

Bij een spelletje waar mensen balletjes naar elkaar over duwen met hun voetjes gaan er al allemaal mensen helemaal los op de alcohol en de drugs. Hoe is dat anders bij oud- en nieuw waar die zelfde mensen nu mogen spelen met lucifertjes?

armageddon_2k1 wijzigde deze reactie 16-02-2018 08:35 (27%)

Passieve Einzelgänger met een 10 tot 3 mentaliteit

Acties:
  • +3Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Even een relevante kick, want de eerste fase van het (vermoedelijke) uiteindelijek vuurwerk-verbod is nu afgekondigd door het kabinet:
Het kabinet wil de huidige zwaarste categorie consumentenvuurwerk landelijk verbieden. Daartoe zal vrijdag worden besloten tijdens de ministerraad, bevestigen Haagse bronnen dinsdag aan NU.nl na berichtgeving van de NOS.

Dit vuurwerk is in buurlanden België en Duitsland al langer verboden; vanaf de jaarwisseling 2020-2021 is dat ook in Nederland het geval.
Bron en meer info: Kabinet verbiedt zwaarste categorie consumentenvuurwerk

Heb zo'n gevoel dat de rest van het spul binnen nu en max 8-10 jaar ook wel zal volgen :)

En het ironische is, de vuurwerkliefhebbers hebben dit over zichzelf afgeroepen, door zich te blijven misdragen met het spul.

Tsja, goedschiks (met campagnes) kan normaal gedrag blijkbaar niet afgedwongen worden. Sociale controle functioneert ook niet. Dan maar kwaadschiks dus.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:26:
Even een relevante kick, want de eerste fase van het (vermoedelijke) uiteindelijek vuurwerk-verbod is nu afgekondigd door het kabinet:

[...]

Bron en meer info: Kabinet verbiedt zwaarste categorie consumentenvuurwerk

Heb zo'n gevoel dat de rest van het spul binnen nu en max 8-10 jaar ook wel zal volgen :)

En het ironische is, de vuurwerkliefhebbers hebben dit over zichzelf afgeroepen, door zich te blijven misdragen met het spul.

Tsja, goedschiks (met campagnes) kan normaal gedrag blijkbaar niet afgedwongen worden. Sociale controle functioneert ook niet. Dan maar kwaadschiks dus.
Dan kunnen ze autorijden ook wel verbieden. Een paar eikels die het voor de rest verpesten.

En de overlast van vuurwerk komt echt niet van het vuurwerk wat in de winkel te koop is, maar dat snappen ze niet daar in Den Haag.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online

wildhagen

FP ProMod

Blablabla

Fable schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
[...]

Dan kunnen ze autorijden ook wel verbieden. Een paar eikels die het voor de rest verpesten.
Dat is nou wat ze noemen een Whatsaboutism.

Daarnaast is de vergelijking ook krom. Auto-rijden heeft economisch nut (mensen die op hun werk moeten komen etc). Vuurwerk heeft geen enkel praktisch nut.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Nu online
wildhagen schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:29:
[...]

Dat is nou wat ze noemen een Whatsaboutism.

Daarnaast is de vergelijking ook krom. Auto-rijden heeft economisch nut (mensen die op hun werk moeten komen etc). Vuurwerk heeft geen enkel praktisch nut.
Vermaak?

Er wordt zoveel onnuttigs gedaan, puur voor het vermaak en dat zijn ook vaak zat dingen die slecht zijn voor het milieu of waar mensen overlast van hebben.

De gehele toeristensector, inclusief 50% van het vliegverkeer heeft 0,0 praktisch nut.

Fable wijzigde deze reactie 09-07-2019 17:32 (8%)

Acties:
  • +4Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 11:51
wildhagen schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:26:

Heb je het nu over alle vuurwerkliefhebbers of enkel dat selecte clubje wat er een zooitje van maakt?

"Papa is gek en eet een broodje poep" -Milan

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14-10 17:46
De overlast van vuurwerk komt vooral van mensen die zichzelf niet in de hand kunnen houden en denken leuk bezig te zijn.
En van kinderen waar de ouders blij zijn dat ze hun niet lastig vallen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Let There Be Rock !

De besproken Chinese rollen etc zijn al langer verboden. De lichtere vorm ervan is sinds een aantal jaar als consumentenvuurwerk te verkrijgen, maar dat percentage is zeer laag, en zorgt ook niet voor gevaar.

Illegaal vuurwerk (zware bommen, pakketten, lawine pijlen,strijkers, vuurwerkpatronen etc etc hebben een hoger percentage. qua gevaar zijn de onschuldig ogende kleine vuurpijltjes(die op de grond worden gegooid, en vanuit fles een onberekenbare baan lijden) zo ook soorten tolletjes die alle kanten op vliegen etc etc.

Het vuurwerk van vroeger was over het algemeen veiliger.
veel consumentenvuurwerk is een miskoop, zeker het kleine losse grut. men baalt daarvan en gaat op zoek naar zwaarder, en dan kom je snel bij illegaal.

@Eating Iron. Nothing Compares to A Good Deadlift Session Every Week

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Afgelopen nieuwjaar hier in Portugal was er geen consumentenvuurwerk ergens te bekennen. Het enige spannende was de buurman die vanaf z'n balkon met 2 pannendeksel stond te slaan op elkaar en een andere buurvrouw die confetti strooide. De vuurwerk shows waren alleen in de stad van Lisboa (Lissabon) zichtbaar. Het was de mafste oud en nieuw voor mij ooit, alles zo doodstil rond middernacht.

Maar, er waren wel vuurwerk winkels online te vinden, middels whatsapp kon je je bestelling plaatsen, zwaar overpriced, dat wel maar duidelijk wordt er altijd gezegd als de politie je pakt krijg je boete etc.Qua aanbod vuurwerk is er voor consumenten weinig. Maar met een licentie, kan je dus net zoals in Spanje de hand leggen op wel pro vuurwerk.

Dat mag je bijv. wel op eigen terrein afsteken, wat mijn intentie voor aankomend nieuwjaar is in Portugal. Beetje dit soort slag idioterie :P

Vuurwerk zit gewoon in onze cultuur. Het is een stukje kick, adreline, uitlaat klep. Sommige nemen dat gewoon veels te serieus en werken met complete bommen in woonwijken, dat terecht daar gewoon niet thuishoort. Met nieuwjaar gebeurd er altijd wel wat. Veels te volle straten waar iedereen z'n 1m2 claimt om zijn of haar vuurwerk daar af te steken. Is vragen om problemen gewoon.

Ik wachte altijd geduldig tot de rest klaar was, dan kwam ik met serieus spul de straat op. :+

M'n magische bol werken.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Jism schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:38:

Vuurwerk zit gewoon in onze cultuur.
Cultuur is van top tot teen verzonnen. Laten we vooral alle slechte verzinsel lekker weglaten :)

Humanist | Kernpower! | Determinist | Netiquette | Politiek dakloos

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10:57

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Vuurwerk zit gewoon in onze cultuur.
Niet in mijn cultuur. Van mij mogen ze het helemaal afschaffen.

A wise man once said: 'Work is not a place."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: augustus 2014
  • Niet online
Ik vind vuurwerk prima, maar niet in de woonwijken. Afgelopen nieuwjaarsdag last gehad van gerichte aanvallen o.a zwaar vuurwerk gooien in de voortuin. Met een geluk net niet de ramen er uit geklapt, maar voelde wel zo'n hele schokgolf door mijn lijf gaan. Dat één van de redenen om camera's op te hang rondom.

Vind de rommel die je op 1 januari ook niets. Liggen wel eens vuurpijlen in de voor- en achtertuin.

Ivysaur wijzigde deze reactie 09-07-2019 19:49 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Ivysaur schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:48:
Ik vind vuurwerk prima, maar niet in de woonwijken. Afgelopen nieuwjaarsdag last gehad van gerichte aanvallen o.a zwaar vuurwerk gooien in de voortuin. Met een geluk net niet de ramen er uit geklapt, maar voelde wel zo'n hele schokgolf door mijn lijf gaan. Dat één van de redenen om camera's op te hang rondom.

Vind de rommel die je op 1 januari ook niets. Liggen wel eens vuurpijlen in de voor- en achtertuin.
Maar dat is dus geen vuurwerk wat je bij de lokale fietsenwinkel koopt en was dus al verboden.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• barticus
  • Laatst online: 11:53
Barrycade schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 20:09:
[...]

Maar dat is dus geen vuurwerk wat je bij de lokale fietsenwinkel koopt en was dus al verboden.
En de mensen die dat afsteken begonnen toen ze 10 waren met wat nu helaas nog legaal vuurwerk is.

Als je het de jonge generatie nu niet meer aanleert (want geen enkele ouder gaat voor zijn kind van 10 in polen vuurwerk bestellen, toch?), dan zijn we over 8 jaar van het probleem af. Hadden we 8 jaar geleden dus al mee moeten starten.

Dat vuurwerkverbod, als het er komt, heeft in jaar 1 weinig effect. De jaren daarna gaat het pas tellen, en dat gaat op termijn heel veel ogen, vingers en andere handige ledematen redden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

Laat maar...

Barrycade wijzigde deze reactie 10-07-2019 00:10 (96%)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 07:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Fable schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 17:28:
[...]

offtopic:
Met de recente invoering van WVW artikel 5a worden die eikels ook een stuk harder gestraft.

Vuurwerk zit gewoon in onze cultuur. Het is een stukje kick, adreline, uitlaat klep. Sommige nemen dat gewoon veels te serieus en werken met complete bommen in woonwijken, dat terecht daar gewoon niet thuishoort. Met nieuwjaar gebeurd er altijd wel wat. Veels te volle straten waar iedereen z'n 1m2 claimt om zijn of haar vuurwerk daar af te steken. Is vragen om problemen gewoon.
Rellen zit gewoon in onze cultuur. Het is een stukje kick, adreline, uitlaat klep. Sommige nemen dat gewoon veels te serieus en gooien met stenen of lopen in complete riotgear door de woonwijken, dat terecht daar gewoon niet thuishoort. Met nieuwjaar gebeurd er altijd wel wat. Veels te volle straten waar iedereen z'n 1m2 claimt om zijn of haar stenen uit de straat te trekken. Is vragen om problemen gewoon.

/verwar jouw tokkigedrag niet met mijn cultuur.

Maasluip wijzigde deze reactie 10-07-2019 08:34 (47%)

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

Acties:
  • +2Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 12:04

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Tylen schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 19:26:
[...]

Niet in mijn cultuur. Van mij mogen ze het helemaal afschaffen.
Moeten we het nu echt een 'ons vs hunnie' maken?

Of moeten we maar democratisch gaan stemmen, kijken welke 'cultuur' de overmacht in Nederland heeft? En als we dan toch bezig zijn, diezelfde grootste cultuur maar meteen doordrukken op de rest van Nederland?

Maar als 'zijn' cultuur dan democratisch de grootste is, wat doe je dan? Verhuizen naar waar 'jouw' cultuur de grootste is, zodat daar iedereen in rust en vrede kan leven?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• ph4ge
Persoonlijk zou ik willen dat vuurwerk vergelijkbaar wordt met carnavalsverenigingen. Laat de liefhebbers zich verenigen in clubs die in overleg met brandweer, gemeente, etc. jaarlijks op een daarvoor aangewezen plaats een vuurwerk show mogen geven. In plaats van een carnavalsoptocht een vuurwerk show. Volgens mij doet dat zowel de traditie als de liefhebber eer aan, terwijl het allemaal veel beter gereguleerd kan worden waardoor veel ongelukken en overlast voorkomen kunnen worden. Lijkt mij een mooi polder compromis.

Maarja, ik ben geen liefhebber dus wellicht zijn er redenen waarom dit niet kan werken.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: december 2013
  • Niet online
barticus schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 22:25:
Dat vuurwerkverbod, als het er komt, heeft in jaar 1 weinig effect. De jaren daarna gaat het pas tellen, en dat gaat op termijn heel veel ogen, vingers en andere handige ledematen redden.
Ik zou je graag gelijk geven ware het niet dat het probleem zit in illegaal vuurwerk. dat ga je met zo'n verbod niet voorkomen aangezien dat nu al verboden is.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:00
ph4ge schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:49:
Persoonlijk zou ik willen dat vuurwerk vergelijkbaar wordt met carnavalsverenigingen. Laat de liefhebbers zich verenigen in clubs die in overleg met brandweer, gemeente, etc. jaarlijks op een daarvoor aangewezen plaats een vuurwerk show mogen geven. In plaats van een carnavalsoptocht een vuurwerk show. Volgens mij doet dat zowel de traditie als de liefhebber eer aan, terwijl het allemaal veel beter gereguleerd kan worden waardoor veel ongelukken en overlast voorkomen kunnen worden. Lijkt mij een mooi polder compromis.

Maarja, ik ben geen liefhebber dus wellicht zijn er redenen waarom dit niet kan werken.
Levert dat niet het gevaar van allemaal kleine Enschede'tjes op?

Ik heb 'in mijn tijd' toch heel veel plezier gehad aan vuurwerk, ook wel illegale strijkers (die kwalitatief veel beter waren dan legaal spul in Nederland). De jeugd zoekt nu eenmaal risico's op. Met het mooie weer vorige week slingeren jongeren zich ook vanaf een antieke brug het donkere water in, naast het bord "Verboden te zwemmen". Ik vind het een dilemma: bij opgroeien hoort het opzoeken van grenzen erbij, maar ten koste van wat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 09:24
/nvm

blaatschaaap wijzigde deze reactie 10-07-2019 09:26 (99%)

blaap

• ph4ge
desmond schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:15:
Ik zou niet weten waarom. De opslag van vuurwerk moet natuurlijk minimaal net zo goed geregeld worden als nu. In principe zouden ze dezelfde plekken kunnen gebruiken waar nu ook vuurwerk opgeslagen wordt, hoewel dat op termijn wel zal veranderen afhankelijk van waar er meer of minder vraag ontstaat.

SW-0040-8191-9064

Acties:
  • +4Henk 'm!

• barticus
  • Laatst online: 11:53
RodeStabilo schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 08:59:
[...]

Ik zou je graag gelijk geven ware het niet dat het probleem zit in illegaal vuurwerk. dat ga je met zo'n verbod niet voorkomen aangezien dat nu al verboden is.
Mijn punt is juist dat mensen die nu illegaal vuurwerk kopen, ooit zijn begonnen toen ze jong waren met astronauten. Als je die nu niet meer kunt kopen bij iedere fietsenwinkel, dan neemt over een paar jaar dus ook de wens om zwaarder vuurwerk te kopen af. Niemand begint met zwaar vuurwerk uit het buitenland, je maakt eerst kennis met het lichte spul uit eigen stad of dorp.

Dus ja, met een verbod op vuurwerk ga je zeker ook illegaal vuurwerk voorkomen. Niet in 2020, maar wel in 2030. Ik zou willen dat we al in 1995 verstandig waren geworden, hadden we nu niet ieder jaar zo’n teringzooi.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 11:57
Ik wachte altijd geduldig tot de rest klaar was, dan kwam ik met serieus spul de straat op. :+
Ik ben zelf redelijk neutraal in de vuurwerkdiscussie. Heb het nooit afgestoken zelf, vind het wel leuk om te zien rond oud en nieuw, maar kan me ook de irritatie bij mensen voorstellen.

Echter wat je hier beschrijft staat echt wel hoog op mijn lijst zaken die mij irriteren. Degene die denken dat dan om 2 uur 's nachts, wanneer het aan het wegebben is, het een mooie tijd is om een heel arsenaal de lucht in te schieten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 10:25
Sjah, volgens mij is dit wel echt een halfbakken maatregel. Iets wat weer niets gaat helpen.

Na nu drie jaar op rij O&N (+ de dagen er voor/na) in het buitenland gevierd te hebben begin ik me nog meer af te vragen waarom we zo overdrijven. Bushokjes die vernield worden, prullenbakken die je beter af kan plakken en oh wee als je je kliko iets te lang laat staan.

Drie jaar lang eigenlijk niets van vuurwerk gezien tot een sporadische vuurpijl na 18:00 op oudsjaarnacht. Daarvoor? Letterlijk niets (ook geen illegaal vuurwerk, naja wellicht 3 knallen per jaar - letterlijk). Daarna? Zelfs rond nieuwjaar is het zeer beperkt...tot max een half uurtje van 00:00 tot 00:30 waar voornamelijk siervuurwerk wordt afgestoken.

Waarom kunnen wij het niet met zijn allen schappelijk houden zodat dergelijke regels en beperkingen niet nodig zijn? Daar snap ik echt niets van.

En zolang dat jaar na jaar blijkbaar nog steeds niet verandert....sjah....op een gegeven moment zul je dan als overheid in moeten grijpen. Dat is nu met een halfbakken maatregel, maar dat zal vast uitgebreid worden.

• dr.lowtune
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 10:40

dr.lowtune

(o\ | /o)

Het verbod is heel schattig, maar gaat men ook handhaven?

In principe is dus via de legale wegen dan geen duizendklappertje meer te koop, dus wat gaan mensen dan doen als ze per sé zo'n ding willen hebben en er toch nauwelijks handhaving is? (....precies).

Persoonlijk vind ik het wel jammer, ik vind vuurwerk altijd wel leuk, voor mij toch een beetje traditie. (en dan koop ik niet eens veel en bovendien ruim ik alles netjes op, want ik heb een hekel aan troep voor m'n deur :P )

Ik ben benieuwd wat het volgende is wat ze gaan verbieden.

• Bananenplant
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 07:32

Bananenplant

Vogeltjes ftw 🐦 !

dr.lowtune schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:30:
Het verbod is heel schattig, maar gaat men ook handhaven?
Dat is wel een dingetje inderdaad. Wat er al maanden voor 31 december wordt afgestoken is sowieso al niet legaal en dat knalt ook vrolijk door.

Is inbeslagname van dat spul voor 31 december niet iets dat boa's kunnen doen?

Bananenplant wijzigde deze reactie 10-07-2019 09:42 (3%)

Mijn computers 🖥️ . | Signal, because friends don't let friends use Whatsapp 📱 . | Matrimony ftw 🤵👰 ! | Unborn babies are people too 👶 !

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13-10 21:30

Drunken_Bear

Pro Niksnut

Het valt mij op dat de mensen die het hardst schreeuwen dat een vuurwerkverbod onzin is vaak de mensen zijn die juist niet om kunnen gaan met vuurwerk. De mensen die jaarlijks duizenden euro's aan (illigaal) vuurwerk besteden en deze in een half uurtje de lucht in knallen, of mensen die een vuur ton in de tuin neerzetten en daar lekker vuurwerk in gooien met een hoop alcohol achter de kiezen.

De mensen die een keer een pakketje voor 50-100 euro kopen bij de Intratuin interesseert het echt niet als het verboden word denk ik.

Van mij mogen ze het verbieden, maar dan moet er handhaving komen en dat lijkt me vrij onmogelijk. Vaak zijn de onruststokers met een grote groep en dan is 1 politiewagen met 2 agenten echt niet genoeg. Daarbij heeft men vuurwerk en in deze tijden lijkt mij het gevaar dan ook nog eens dat dit op de agenten wordt gericht. Ik zie de krantenkoppen nu al voor me.

Drunken_Bear wijzigde deze reactie 10-07-2019 09:55 (25%)

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

• LuckyLuke
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 02-10 11:56

LuckyLuke

Schiet sneller dan ..nevermind

Tsja iedereen heeft wel zijn/ haar eigen mening.
Kijk nog beter op illegaal vuurwerk en steek alleen af op 31-12 van 19:00-02:00 zou ik zeggen.
Vroeger vond ik vuurwerk tof, 10:00 op straat met je rotjes en vuurpijltjes.
Nu vind ik het irritant om zo vroeg wakker gemaakt te worden door die koters:P
Wij leggen met vrienden €20,- in en halen daar een pakket van en steken dat af en dan is het klaar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• erik91
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:09
Denk dat er de komende jaren sowieso al minder zwaar vuurwerk wordt afgestoken omdat de grote webshops in Polen zijn opgerold.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

erik91 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:13:
Denk dat er de komende jaren sowieso al minder zwaar vuurwerk wordt afgestoken omdat de grote webshops in Polen zijn opgerold.
En je hebt niet het idee dat - net als met allerlei andere zaken op het web - ieder gat door twee, drie opvolgers wordt gevuld?

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Bundin
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Een aanpassing voor de buhne, dit. Beide kampen kunnen een succesje claimen, verder wordt 't over de heg gekiept zodat het iemand anders' probleem is in de toekomst. Typisch stukje hollandse polder.

Bundin wijzigde deze reactie 10-07-2019 10:45 (3%)

I like bacon!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ErikT738
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 11:29
Drunken_Bear schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:53:
Het valt mij op dat de mensen die het hardst schreeuwen dat een vuurwerkverbod onzin is vaak de mensen zijn die juist niet om kunnen gaan met vuurwerk. De mensen die jaarlijks duizenden euro's aan (illigaal) vuurwerk besteden en deze in een half uurtje de lucht in knallen, of mensen die een vuur ton in de tuin neerzetten en daar lekker vuurwerk in gooien met een hoop alcohol achter de kiezen.

De mensen die een keer een pakketje voor 50-100 euro kopen bij de Intratuin interesseert het echt niet als het verboden word denk ik.

Van mij mogen ze het verbieden, maar dan moet er handhaving komen en dat lijkt me vrij onmogelijk. Vaak zijn de onruststokers met een grote groep en dan is 1 politiewagen met 2 agenten echt niet genoeg. Daarbij heeft men vuurwerk en in deze tijden lijkt mij het gevaar dan ook nog eens dat dit op de agenten wordt gericht. Ik zie de krantenkoppen nu al voor me.
De politie kan de huidige regels niet eens handhaven. Als legaal vuurwerk op de juiste manier wordt afgestoken door nuchtere mensen zou het denk al behoorlijk schelen met de overlast.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 11:19
Ik vind vuurwerk, ook knalvuurwerk, gewoon leuk en mag blijven. Ook het zwaardere werk.

Mijn irritatie is echter rondom het feit dat het gangbaar is om voor de gestelde tijd al te gaan afsteken. Een vuurpijltje in de avond, whatever. Maar de hele dag door met bommen gooien stoort mij (en mijn huisdieren) enorm. Straks ook een kleine erbij, dus dan zal mijn irritatie wel extra toenemen.

Een "knalvuurwerkverbod" haalt natuurlijk het probleem niet weg; Het probleem (wat mij betreft) is het afsteken buiten de gestelde tijd. Daar moet knalhard op gehandhaafd worden. Doe dat 1-2 jaar, en het is gauw afgelopen.

Ontwikkelaars omg. Hoofddorp gezocht! PM voor details! Freelance, loondienst, thuiswerk, Model-3 lease, ruim salaris & winstuitkering/aandelen

• Drunken_Bear
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 13-10 21:30

Drunken_Bear

Pro Niksnut

ErikT738 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:41:
[...]

De politie kan de huidige regels niet eens handhaven. Als legaal vuurwerk op de juiste manier wordt afgestoken door nuchtere mensen zou het denk al behoorlijk schelen met de overlast.
Jij en ik weten beide dat dit nooit zal gebeuren helaas. Zelfs volwassen mensen kunnen zich niet gedragen op de een of andere manier tijdens zo'n dag.

Zoals de ouden zongen, zo housen de jongen. LoL IGN: warmastah

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 06:40

drooger

Falen is ook een kunst.

desmond schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 09:15:
[...]

Ik heb 'in mijn tijd' toch heel veel plezier gehad aan vuurwerk, ook wel illegale strijkers (die kwalitatief veel beter waren dan legaal spul in Nederland). De jeugd zoekt nu eenmaal risico's op. Met het mooie weer vorige week slingeren jongeren zich ook vanaf een antieke brug het donkere water in, naast het bord "Verboden te zwemmen". Ik vind het een dilemma: bij opgroeien hoort het opzoeken van grenzen erbij, maar ten koste van wat?
Prima dat men risico's neemt, maar als je dan berichten voorbij ziet komen dat er vuurwerk naar personen gegooid wordt?
Maar misschien is vuurwerk niet het hoofdprobleem, maar eerder de mentaliteit dat je je op die ene avond compleet gestoord mag gedragen.
Het is alleen wel makkelijker om (gevaarlijk) vuurwerk te verwijderen uit die situatie dan mensen met een gevaarlijke mentaliteit.

“Half of seeming clever is keeping your mouth shut at the right times.” ― Patrick Rothfuss, The Wise Man's Fear

• Stimpy68
  • Laatst online: 11-10 14:24
Gamebuster schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:49:
Ik vind vuurwerk, ook knalvuurwerk, gewoon leuk en mag blijven. Ook het zwaardere werk.

Mijn irritatie is echter rondom het feit dat het gangbaar is om voor de gestelde tijd al te gaan afsteken. Een vuurpijltje in de avond, whatever. Maar de hele dag door met bommen gooien stoort mij (en mijn huisdieren) enorm. Straks ook een kleine erbij, dus dan zal mijn irritatie wel extra toenemen.

Een "knalvuurwerkverbod" haalt natuurlijk het probleem niet weg; Het probleem (wat mij betreft) is het afsteken buiten de gestelde tijd. Daar moet knalhard op gehandhaafd worden. Doe dat 1-2 jaar, en het is gauw afgelopen.
Ik snap persoonlijk echt niet wat er nu leuk is aan knalvuurwerk :? Maar ieder zijn/haar ding natuurlijk. Je slaat de spijker wel op zijn kop wvb de gestelde tijden waar niemand zich aan lijkt te houden. In mijn woonplaats Den Haag begint het gezeik al begin december en tril je soms van de bank af van de explosies (kan het geen knallen meer noemen). Politie vraagt het te melden, maar doen er niets mee, behalve registreren.... 8)7 Ik heb de hele maand december een hond die zwaar in de stress is en afgelopen december zelfs zo erg dat ze lichamelijke klachten door kreeg en het kantje boord was omdat ze niet meer at of dronk.

Oud en nieuw is in mijn ogen meer een vrijbrief geworden om te doen wat je wilt, slopen, vechten, noem maar op. Vraag je aan die personen waarom ze dat gedrag vertonen antwoorden dan met: Ah joh, het is oud en nieuw, moet toch kunnen? Hoort er bij 8)7 |:( Miljoenen euro's schade.... en we blijven het tolereren.... Tijdens oud en nieuw veranderen sommige mensen in hersenloze figuren in mijn ogen.

Een vuurwerkverbod mag er komen van mij, maar dat gaat niet werken als er geen handhaving is. En een vuurwerkverbod zou er niet eens hoeven te komen als mensen zich aan de regeltjes zouden houden.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Anno
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:20

Anno

Griefmaker#2862

Waarom moet er nu weer een kleine groepje mensen het verpesten voor de rest door een vuurwerkverbod te eisen.... Ze pakken onze tradities af!!!!! :+

Zelf ben ik pro vuurwerk. Maar dat komt gewoon omdat ik ermee opgegroeid ben. Als de eerste vuurwerk folders in de bus lag dan begon het rekenen al. Waar en hoe kan ik het meeste vuurwerk voor mijn geld krijgen. En dan was het afwachten tot 29 december. 's ochtends voor de winkel wachten en zodra de buit binnen was de tas vullen en de straat op tot 's avonds laat. Want toen mocht je nog 29-31 december afstekken.

Wat ik bijzonder vind en dat kan mijn beleving zijn is dat er vroeger (lees 20-25 jaar geleden... oef wat voel ik me nu oud) lang niet zoveel weerstand was tegen vuurwerk. Toen was er ook gewoon zwaar vuurwerk denk aan strijkers, oefenhandgranaten, etc.

Maar wat volgens mij wel zo is. Is dat het consumenten vuurwerk ook zwaarder is geworden. De vuurpijlen, mortieren en sierpotten van nu klinken veel harder dan vroeger. Nu is dat natuurlijk ook weer mijn beleving.

Maar zeker nu ik kinderen en huisdieren heb merk ik wel dat ik me meer erger/zorgen maak aan/over vuurwerk. Zeker als er grotere kinderen door de buurt lopen met illegaal vuurwerk. En ook als er met oudejaarsnacht weer eens z'n grote sierpot omvalt of een vuurpijl horizontaal gaat in plaat van verticaal dan maak ik me toch wel meer zorgen dan voorheen.

Ik zou graag zien dat ze illegaal vuurwerk harder aanpakken. Hoe geen idee... misschien zwaardere boetes. En misschien is het een idee om zones aan te wijzen waar afgestoken mag worden. Dus bijvoorbeeld een weiland net buiten de stad of het dorp.... Zet er een bier- en snackkram bij en nog een DJ of band en je hebt feest.... oh drank en vuurwerk is misschien geen goed idee...

Kortom pak illegaal vuurwerk harder aan en stel zones in waar wel mag worden afgestoken in plaats van andersom vuurwerk vrije zones aan te wijzen.

Diablo 3

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online
Zelf ben ik ook met vuurwerk opgegroeid en liep ik tussen m'n 10e-14e ook steevast 3 dagen lang buiten met vuurwerk te spelen. Echter vind ik het bizar dat we überhaupt nog geen geheel vuurwerk verbod hebben. Op alle vlakken moet er worden geïnvesteerd om het klimaatakkoord te halen, maar zoiets volslagen nutteloos als vuurwerk laten ze dan gewoon gaan. Dit lijkt me toch 1 van de punten die je dan als eerste gaat aanpakken om de uitstoot van co2 en vele metalen tegen te gaan. Het heeft 0,0 nut voor de samenleving en sterker nog kost de samenleving alleen bulten aan geld en veroorzaakt ook nog eens enorm veel overlast bij overheden, mensen en dieren. Alleen maar winst op alle vlakken als je het verbied.

• erik91
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 10:09
Jester-NL schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:25:
En je hebt niet het idee dat - net als met allerlei andere zaken op het web - ieder gat door twee, drie opvolgers wordt gevuld?
Mwa, aangezien die eigenaren in de cel zitten lijkt me dat een duidelijk signaal naar mensen die zon shop willen opzetten.

Ik meen ergens gelezen/gehoord te hebben (geen bron bij de hand) dat die shops samen zon 70% van het illegale vuurwerk naar Nederland verzonden dus dat is best een grote klap dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:55
Gamebuster schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 11:49:

Dit dus. En de mensen die het leuk vinden om zeer zwaar vuurwerk in de mensenmassa te gooien als je 's avonds een biertje gaat doen in de stad.

Ik heb veel plezier beleefd aan vuurwerk en kan er nog steeds wel van genieten. Maar dit soort zaken doen mij wel neigen naar een algeheel verbod inclusief een vuurwerkgestapo die flink gaat handhaven. Daar wil ik best mijn belastinggeld aan besteden.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Deurdouwer
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 11:44

Deurdouwer

XBL: Deurdouwer

virtualJac schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:01:
[...]

Dit dus. En de mensen die het leuk vinden om zeer zwaar vuurwerk in de mensenmassa te gooien als je 's avonds een biertje gaat doen in de stad.

Ik heb veel plezier beleefd aan vuurwerk en kan er nog steeds wel van genieten. Maar dit soort zaken doen mij wel neigen naar een algeheel verbod inclusief een vuurwerkgestapo die flink gaat handhaven. Daar wil ik best mijn belastinggeld aan besteden.
Helemaal met je eens, maar komt dit door het vuurwerk of het asociale gedrag van mensen ? Het lijkt wel of oud en nieuw een vrijbrief is geworden voor mensen om zich ronduit schofterig te gedragen. Een vuurwerkverbod gaat hier mijns inziens niets aan veranderen. Strenge handhaving van de huidige regels schijnt al erg moeilijk te zijn. Laten we eerst maar eens beginnen met mensen flink harder te straffen als ze zich misdragen, kunnen we ons later druk gaan maken om een eventueel vuurwerkverbod.

Al moet ik wel toegeven dat ik in principe niet tegen een vuurwerk vrije zone ben rondom verzorgingstehuizen e.d.

Ik douw en kom er deur.

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Anno schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:03:
(...)Toen was er ook gewoon zwaar vuurwerk denk aan strijkers, oefenhandgranaten, etc.
En dat was toen ook gewoon illegaal.
Maar wat volgens mij wel zo is. Is dat het consumenten vuurwerk ook zwaarder is geworden. De vuurpijlen, mortieren en sierpotten van nu klinken veel harder dan vroeger. Nu is dat natuurlijk ook weer mijn beleving.
Waarschijnlijk heeft dat te maken met het feit dat we vinden/vonden dat het harder moest, om maar de klappen van die strijkers maar bij te benen...
Maar zeker nu ik kinderen en huisdieren heb merk ik wel dat ik me meer erger/zorgen maak aan/over vuurwerk. Zeker als er grotere kinderen door de buurt lopen met illegaal vuurwerk. En ook als er met oudejaarsnacht weer eens z'n grote sierpot omvalt of een vuurpijl horizontaal gaat in plaat van verticaal dan maak ik me toch wel meer zorgen dan voorheen.
Wat redelijk verstandig is, want ik vermoed dat wat we nu legaal afsteken, de strijkers van weleer doet verbleken. Als ik zie wat een ' kleine' pijl anno NU is, vergeleken met wat je kreeg toen ik jong was...
Ik zou graag zien dat ze illegaal vuurwerk harder aanpakken. Hoe geen idee... misschien zwaardere boetes. En misschien is het een idee om zones aan te wijzen waar afgestoken mag worden. Dus bijvoorbeeld een weiland net buiten de stad of het dorp.... Zet er een bier- en snackkram bij en nog een DJ of band en je hebt feest.... oh drank en vuurwerk is misschien geen goed idee...

Kortom pak illegaal vuurwerk harder aan en stel zones in waar wel mag worden afgestoken in plaats van andersom vuurwerk vrije zones aan te wijzen.
Ik ben bang dat er maar een manier om illegaal vuurwerk aan te pakken... ALLE vuurwerk verbieden en vervolgens keihard handhaven. En dat net zo hard bij voetbalwedstrijden als op oudejaarsnacht...

Take life too serious and it ceases to be fun
me @ last.fm

• Stimpy68
  • Laatst online: 11-10 14:24
@Deurdouwer Is een combinatie van denk ik, en het is inderdaad zo dat de jaarwisseling een vrijbrief is geworden om alle regels aan je laars te lappen, alles te slopen e.d. Dit staat inderdaad weer los van het vuurwerkverbod, maar die figuren gebruiken wel weer dat vuurwerk voor hun aso gedrag.
In december komt de politie mensen te kort om te handhaven. In onze wijk word gevraagd om vuurwerkoverlast te melden, dat doen we dan ook trouw, maar er gebeurd geen ruk. Duurt te lang voordat er agenten ter plaatse zijn, vogels zijn al gevolgen. En sinds kort komen ze helemaal niet meer opdagen, maar registreren ze alleen de meldingen voor de administratie en eventuele te nemen acties in het volgende jaar.

Handhaving is het grootste probleem of je nu wel of niet voor een vuurwerkverbod gaat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 10:55
Deurdouwer schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:19:
[...]

Helemaal met je eens, maar komt dit door het vuurwerk of het asociale gedrag van mensen ? Het lijkt wel of oud en nieuw een vrijbrief is geworden voor mensen om zich ronduit schofterig te gedragen. Een vuurwerkverbod gaat hier mijns inziens niets aan veranderen. Strenge handhaving van de huidige regels schijnt al erg moeilijk te zijn. Laten we eerst maar eens beginnen met mensen flink harder te straffen als ze zich misdragen, kunnen we ons later druk gaan maken om een eventueel vuurwerkverbod.

Al moet ik wel toegeven dat ik in principe niet tegen een vuurwerk vrije zone ben rondom verzorgingstehuizen e.d.
Eens dat het door een kleinere groep asocialen verpest wordt. En ik ben altijd huiverig om de goeden te laten lijden onder de kwaden. Maar als we als samenleving niet in staat zijn om elkaar te corrigeren in deze schofterigheid, dan mag het van mij inderdaad voor iedereen verboden worden en flink gehandhaafd.

there's no tweak without the tweaker

• dehardstyler
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 10:23
erik91 schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 10:13:
Er komt in Nederland ook geen coke meer binnen sinds Pablo Escobar dood is... Of werd het er juist erger van? :z
Je moet niet vegeten dat we hier nog steeds open grenzen hebben met Polen, dus het komt nu vandaag de dag al met containers tegelijk binnen, het is namelijk gouden handel die shells, nitraten en lawinepijlen. Uiteraard gaan ze dat vanaf november al niet meer doen, dat doen ze nu al.

• Maasluip
  • Laatst online: 07:50

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Anno schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 12:03:

Wat ik bijzonder vind en dat kan mijn beleving zijn is dat er vroeger (lees 20-25 jaar geleden... oef wat voel ik me nu oud) lang niet zoveel weerstand was tegen vuurwerk. Toen was er ook gewoon zwaar vuurwerk denk aan strijkers, oefenhandgranaten, etc.
In mijn beleving had je toen ook geen groepen jeugd die gewoon het hele dorp door lopen en elke meter een bom afsteken.
Dan is het ook logisch dat er niet zoveel weerstand is.

Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart

• Anno
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 10:20

Anno

Griefmaker#2862

Maasluip schreef op woensdag 10 juli 2019 @ 13:53:
[...]

In mijn beleving had je toen ook geen groepen jeugd die gewoon het hele dorp door lopen en elke meter een bom afsteken.
Dan is het ook logisch dat er niet zoveel weerstand is.
Dat is een goed punt. Die groepen waren er bij ons wel maar die hadden vaak niet van die bommen en zeker niet zoveel als de jeugd nu heeft. Het is ook zo makkelijk te krijgen en het kost ook bijna niets meer.

Diablo 3

Pagina: 1 ... 8 9 10 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True