Indoubt schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:57:
eens met king_bass, er is hier weinig nuance te vinden.
behalve dan "ik vindt het niet leuk en ik doe er zelf niet aan dus het moet verboden worden"
Ik ben zelf redelijk wat op pad geweest wegens omstandigheden deze oudjaarsnacht. Alles redelijk in de buurt dus op de scooter. Ik vindt het allemaal wel meevallen met dat vuurwerk en steek zelf niets af.
Tuurlijk is er rotzooi, die auto's gaan toch wel in de fik, het verbieden van legaal vuurwerk gaat daar niets voor uitmaken.
De honden vinden het helemaal niks dus ik zou wel blij zijn als men zich aan de afsteek tijden zou houden.
Verbieden gaat mij veel te ver. Iedereen wil tegenwoordig maar alles verbieden wat ze niet aanstaat. Als dat de nieuwe norm wordt heb ik ook nog wel een lijstje.

Dan heb je het topic niet goed doorgelezen en ben je daarnaast ook enigszins onwetend over wat de gevolgen van het vuurwerk zijn.
Vanuit kamp 'voor vuurwerk' heb ik juist alleen maar gehoord 'ik vind het leuk en doe het elk jaar al'. JUIST vanuit kamp 'tegen vuurwerk' komen de rationele bezwaren qua milieu- geluids- en welzijnsbelasting.
Zelf ben ik voor zwarte Piet, om rationele redenen. Heb een hekel aan betutteling en ben het vanuit daar ook eens met jou en anderen dat de Nederlandse cultuur is weggeschoven door een opgedrongen en gefaald multi-cultisysteem. De overheid is op veel plekken een onprofessionele chaos.
Waar ik echter een nog grotere hekel aan heb gekregen is de mentaliteit van veel Nederlanders, waarbij ze denken dat feiten ontkend kunnen worden en de eigen mening als feit en waarheid wordt gezien. Een combinatie van onkunde en arrogantie.
Reden één voor mij is de milieubelasting. Voordat iemand nog denkt daar over te moeten kunnen discussiëren, dat is een feit. Een nadeel van vuurwerk is de vervuiling. Dat doen wel meer dingen en is dus niet meteen een volledige reden om meteen tot totaalverbod over te gaan. Het is puur een feitelijk punt in het nadeel van vuurwerk. Eéntje die elk jaar meer aandacht krijgt door een veranderende tijdsgeest.
Reden twee is dat ik heel weinig vertrouwen heb in de medemens qua verstandig handelen. Dat is een observatie gebaseerd op feiten, aangezien er elk jaar meerdere stomme ongelukken en geplande ellende voorkomt bij oud en nieuw. Regelmatig gezien dat mensen echt echt domme dingen doen. Zoals zware pijlen die horizontaal door de straat vliegen en tegen een huis aan ontploffen. Oude brandhaarden op een weg waar ik bijna bij op reed de volgende dag. De combinatie van zeer 'onhandige' mensen, alcohol, feeststemming en allerlei soorten vuurwerk (of gewoon bommen en brandhaarden) en dat in het hele land tegelijk, vind ik een vreemde combinatie.
Los van dit alles vind ik het persoonlijk vreemd dat sommige mensen zoveel waarde hechten aan vuurwerk. Alsof er geen leuk oud en nieuw kan zijn zonder zelf vuurwerk af te steken. Er zijn veel alternatieven voorgedragen. Eerlijk gezegd, gezien de verwende reacties dat dat allemaal niet goed genoeg is, heb ik nu helemaal zoiets van: mooi, speelkwartier (afgelopen tientallen jaren) is voorbij en nu kappen met die zooi. De tijd is om, nu eens wat jaren met een wat positievere sfeer. Geen smog, geen irritante jeugd, geen doden en missende ogen en vingers. Gewoon een leuk volksfeest met gezelligheid, centrale professionele vuurwerkshows (een stuk mooier dan je amateurpijlen @
Anoniem: 298195 ) en iets rationelere aandacht voor het milieu en de dieren om ons heen.