N3oC schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 15:19:
[...]
Gelukkig is vandalisme verboden en sporten niet....

Gelukkig veroorzaakt voetbalvandalisme geen schade, en laat dat nu ook al verboden zijn. Veel van de "tegen" argumenten die ik in dit topic zie, zijn al verboden er wordt alleen niet (genoeg) op gehandhaafd (door verschillende redenen). Mits het geen Cat1 is, is al het vuurwerk afgestoken voor 18:00 al verboden en daar mist alleen de handhaving of gedrag van mensen.
Wat er speelt met oud en nieuw is al verboden mits het opzettelijk gebeurd, ongelukken kunnen gebeuren. Het is niet dan dronken gasten die kwaad in de zin hebben minder inventief worden (stenen gooien naar hulpverleners, molotovs maken...) Handhaving/aanwezigheid van politie helpt maar dat moet ergens betaald worden (ook als vuurwerk afgeschaft wordt)
Kijk, iemand die wel inhoudelijk reageert, waarvoor hulde.
Een veelgehoord tegenargument is dat al het negatieve gedrag toch al illegaal is. Vandalisme, brandstichting, geluidsoverlast voor 18:00 etc is toch al verboden.
Mijn vraag is dan, waarom gebeurd het alleen in aanloop naar oud op nieuw? Waarom worden hulpverleners niet massaal met vuurwerk bekogeld op een gemiddelde zaterdagavond. Waarom hoeven prullenbakken in maart niet preventief dicht gezet te worden? Waarom knalt men in Juli (bijna) niet met illegaal vuurwerk?
Als al het overlast wat we zien toch al illegaal is, waarom hebben we er dan alleen maar met oud op nieuw last van, in aanloop naar het legale afsteekmoment?
Mijn verklaring is dat het legaliseren van vuurwerk (met name knalvuurwerk) grensoverschrijdend gedrag normaliseert. Een rotje is een paar keer leuk, dan ga je er een paar aan elkaar knopen en voor je het weet gaat men met stoer doen prullenbakken opblazen. "Als je lawaai mag maken met een rotje, dan mag een nitraat toch ook wel?" "Ach, wie heeft er last van als ik wat eerder afsteek, heb het nu toch al liggen." Zo wordt ieder jaar weer de grenzen opgezocht en jaar op jaar blijkt handhaving hier niks aan te kunnen doen.
Ik verwacht dat bij een verbod vuurwerk na een paar jaar volledig "abnormaal" is. Ouders zullen kinderen veel minder tot helemaal niet meer de straat op sturen met vuurwerk. Die ene buurman met illegaal vuurwerk die je nu nog gedoogd is dan opeens de vervelendste man in de straat. Ieder jaar wordt vuurwerk iets minder normaal, totdat we collectief niets anders dan een verbod meer zouden willen.
Nou zou je natuurlijk kunnen stellen dat de handhaving te kort schiet. Dit is natuurlijk deels waar, de politie kent veel problemen. Het probleem is echter zo groot dat ik het niet geloofwaardig vind dat dubbel zo veel politie-agenten aannemen het probleem ook maar enigszins aanpakt. Buiten het feit of het economisch is. Er is meer nodig. Ik zie extra handhaving als symptoombestrijding.
De oorzaak van de symptomen moet weggenomen worden en ik kan geen andere conclusie trekken dan dat die het direct gevolg zijn van het legale vuurwerk dat rond oud op nieuw afgestoken mag worden. Als er andere redenen waren dan het legale vuurwerk zou de problematiek zich iedere stapavond voordoen. Het feit dat oud-op-nieuw een nationale feestdag is niet de factor, Koningsdag hebben we totaal geen problematiek met (illegaal) vuurwerk.
Wat dan overblijft is de "traditie" (van nog geen 50 jaar oud overigens) dat vuurwerk nou eenmaal bij oud-op-nieuw hoort. Die gedachte is er ingeslopen (mede door de legalisatie van datzelfde vuurwerk) maar kan er net zo snel weer uit, wat ook zal gebeuren als het volledig verboden wordt. Niet binnen een jaar, maar zeker binnen tien.