De realiteit is ook dat op het moment dat het vuurwerk wel in de winkels ligt, het afschieten ineens enorm toeneemt.
Oftewel: een algeheel verbod en dus ook geen verkoop lost zeker
niet alles op, maar maakt waarschijnlijk
wel aanzienlijk verschil.
Wel moeten we ook in het algemeen weer wat meer nadenken over beschaafd samenleven en minder het idee hebben dat regels er alleen maar zijn om minachting voor te hebben. Dat gaat veel verder dan vuurwerk alleen.
Uiteindelijk wordt er (steeds in de indirecte vorm) heel hard opgestookt naar een situatie waarin men ook werkelijk overgaat tot agressie als er iemand aan het vuurwerk komt. De kraaienpoten en de man die is neergeslagen zijn daar exponenten van (degenen die actief gewelddadig zijn) maar iedereen die doet alsof het logisch is dat het niet handhaafbaar is, of die voorspellen dat het automatisch leidt tot meer geweld of heel veel illegaal vuurwerk via het buitenland
is bezig om die situatie ook echt zo te maken.
Het is een signaal dat het ook best aanvaardbaar is als dat zou gebeuren. De overheid maakt het er immers zelf naar.
Dat s uiteindelijk een dreigement, alleen dan zo dat je er net niet op gepakt kunt worden. Want als iemand in dit topic zou zeggen 'als de overheid het vuurwerk verbied dan roep ik iedereen op om daar met geweld tegen te verzetten' dan wordt het weggemod. Maar als je zegt 'het is niet handhaafbaar want het loopt dan alleen maar verder uit de hand' alsof dat een natuurlijk verschijnsel is, dan
lijkt het alsof je gewoon als buitenstaander reageert met een observatie, maar in werkelijkheid zijn heel veel van die statements niet bedoeld om van buitenaf de boel te beschouwen, maar zijn ze bedoeld om dat geweld en die problemen waarschijnlijker te maken. Om alvast de mogelijjkheid klaar te leggen. Om te seinen: het zou niet zo heel erg zijn, best wel begrijpelijk ook, als dat echt zo gebeurt.
Terwijl wetten en regels in samenhang met respect voor die regels maken dat de meeste mensen dat helemaal niet zouden doen. "Dat doen wij hier niet" is, als je het
met elkaar uitdraagt, bv een veel effectievere manier om problemen te voorkomen dan alleen maar straf en repressie.
Het is het bewust saboteren van zowel het draagvlak als de mogelijkheden tot oplossingen, zogenaamd via argumenten, maar uiteindelijk om de simpele reden dat sommige mensen geen oplossing willen. (En het gaat daarbij volgens mij ook helemaal niet alleen om het vuurwerk, maar ook om onderliggende agressie en de 'entitledment' (ik kan even geen goed Nederlands woord bedenken), een "'jij gaat mij hier toch godverdomme geen grenzen opleggen!" Een heel verwoestende onderstroom in onze samenleving is dat aan het worden, het fundamenteel afwijzen van het 'samen' van de democratische rechtstaat.)
PS, dit verhaal geldt net zo goed voor jou @
Bullet NL, als jij alleen maar benadrukt waarom het niet kan werken, er niks aan te doen is, het automatisch leidt tot meer problemen, het aanspreken of het aangeven van de buren die wel vuurwerk hebben tot repressailes of slechte verhoudingen leiden, ben je daarmee actief de ruimte daarvoor aan het maken.