OVV pleit voor verbod vuurpijlen en knalvuurwerk Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste
Acties:
  • 69.930 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12-08 19:57
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:59:
[...]

Handhaven wordt een stuk makkelijker als er nog maar 1 soort consumentenvuurwerk is: illegaal vuurwerk dus. En het gaat natuurlijk nogal opvallen als jij op 1 januari om 0:01 naar buiten komt om je vuurwerk af te steken.

Zwarte Piet is verleden tijd. Het is voortaan gewoon Piet. Zelfs de Sinterklaasliedjes hebben al een 2017 versie waar Zwarte Piet niet meer in voorkomt. Natuurlijk heeft het even tijd nodig voordat het bij iedereen geaccepteerd is, maar zodra jouw kinderen je gaan corrigeren omdat je het liedje verkeerd zingt...... ga je snel overstag.
Mensen gaan dat heus niet doen op 1 januari, dit kan dan altijd gedaan worden..In Polen en Belgie kan je het nu gewoon krijgen. En Het verhaal van Zwarte piet klopt niet het merendeel blijft namelijk hierbij, ook gemeentes. Dat zal nog lang gaan duren voordat dat er doorheen is. Maar goed, dat is een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:04:
[...]

Mensen gaan dat heus niet doen op 1 januari, dit kan dan altijd gedaan worden..In Polen en Belgie kan je het nu gewoon krijgen. En Het verhaal van Zwarte piet klopt niet het merendeel blijft namelijk hierbij, ook gemeentes. Dat zal nog lang gaan duren voordat dat er doorheen is. Maar goed, dat is een andere discussie.
Dan is de traditie toch weg? Of gaat het jou niet om de traditie, maar meer om de dekmantel die de traditie jou geeft om stiekem je illegale vuurwerk uit Polen af te kunnen steken? (Niet specifiek gericht op jou hoor, maar velen denken er wel zo over.)

Maar nogmaals: dit gaat volgend jaar niet gebeuren en het jaar daarna ook nog niet. Daar moet eerst heel Den Haag nog zijn plasje over doen, voordat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren. Ik constatteer alleen dat het balletje rolt en steeds sneller gaat rollen. En dat begrijp ik, want het begint aardig uit de hand te lopen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:09:
[...]

Dan is de traditie toch weg? Of gaat het jou niet om de traditie, maar meer om de dekmantel die de traditie jou geeft om stiekem je illegale vuurwerk uit Polen af te kunnen steken?

Maar nogmaals: dit gaat volgend jaar niet gebeuren en het jaar daarna ook nog niet. Daar moet eerst heel Den Haag nog zijn plasje over doen, voordat er daadwerkelijk iets gaat gebeuren. Ik constatteer alleen dat het balletje rolt en steeds sneller gaat rollen. En dat begrijp ik, want het begint aardig uit de hand te lopen.
Nee, ik zelf doe niet aan illegaal vuurwerk.

Balletje valt wel mee, vooral nu er een hoop groepen zijn die het veiliger willen en overleg gaan met buurtbewoners. Zo ook in Enschede (g1000?) ook niks van een verbod gekomen. Gewoon goed met de buurt praten helpt toch het beste..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:12:
[...]

Nee, ik zelf doe niet aan illegaal vuurwerk.

Balletje valt wel mee, vooral nu er een hoop groepen zijn die het veiliger willen en overleg gaan met buurtbewoners. Zo ook in Enschede (g1000?) ook niks van een verbod gekomen. Gewoon goed met de buurt praten helpt toch het beste..
Ik denk dat je iets teveel vanuit je eigen perspectief naar dat balletje kijkt. We hebben het niet meer over allerlei private initiatieven die dit de media inschieten en petities aanbieden. Steeds meer medische beroepsverenigingen en nu dus ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid gaan ook van zich laten horen en die leggen toch wat meer gewicht in de schaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:25:
[...]

Ik denk dat je iets teveel vanuit je eigen perspectief naar dat balletje kijkt. We hebben het niet meer over allerlei private initiatieven die dit de media inschieten en petities aanbieden. Steeds meer medische beroepsverenigingen en nu dus ook de Onderzoeksraad voor Veiligheid gaan ook van zich laten horen en die leggen toch wat meer gewicht in de schaal.
Oh zo, ja dat klopt, maar ook daar ben ik niet echt bang voor. De tijd zal het leren. OVV wilt een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, dat is ongeveer 20% van het vuurwerk (assortiment).

De politiek ziet in dat voornamelijk het illegale een probleem is terwijl juist die beroepsverenigingen zeggen dat het het legale vuurwerk is. Schade met illegaal vuurwerk zullen de meeste mensen niet snel toegeven in het ziekenhuis.

[ Voor 23% gewijzigd door Babiloot op 12-12-2017 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:23
Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:33:
[...]

Oh zo, ja dat klopt, maar ook daar ben ik niet echt bang voor. De tijd zal het leren. OVV wilt een verbod op vuurpijlen en knalvuurwerk, dat is ongeveer 20% van het vuurwerk (assortiment).

De politiek ziet in dat voornamelijk het illegale een probleem is terwijl juist die beroepsverenigingen zeggen dat het het legale vuurwerk is. Schade met illegaal vuurwerk zullen de meeste mensen niet snel toegeven in het ziekenhuis.
Toch maakte vroeger de "babypijltjes" de meeste slachtoffers. Daarom zijn ze nu ook verboden volgens mij O-) Vind ik erg jammer want die vond ik heel leuk... maar snap de gedachte wel heel goed.

Missende vingers/handen is zeker vaak illegaal vuurwerk. Maar oogletsel (en dat is waar veel brancheverenigingen voor waarschuwen) is toch echt legaal spul (pijlen etc). Het is niet of/of, maar en/en. Beide zijn gevaarlijk en daarom zie je dat er vraag is naar een verbod op oa. pijlen.

je ziet ook dat de publieke opinie veranderd (steeds meer mensen voor "centrale" shows). \
Een centrale show zou van mij ook prima per wijk mogen. Heb je wel veel pyrotechnici nodig... Maar misschien zou een cursus en het juiste vuurwerk genoeg kunnen zijn. Daarvoor zit ik er te weinig in.

Sowieso zie ik de hoeveelheid afgestoken vuurwerk dalen. Dat blijkt ook wel aan de cijfers volgens mij. Jarenlang dalende verkoop (niet altijd minder inkomst, maar wel minder verkoop).

Het plan voor enkel een verbod op knal en vuurpijlen ziet Nederland blijkbaar wel zitten:
https://www.telegraaf.nl/...t-wil-verbod-knalvuurwerk
68% voor enkel verbod knal/vuurpijlen (onderzoek onder 32.000 mensen, EenVandaag)
51% Voor volledig verbod MITS er vuurwerkshows voor in de plaats komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 12-12-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
Waah schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 13:56:
[...]

Toch maakte vroeger de "babypijltjes" de meeste slachtoffers. Daarom zijn ze nu ook verboden volgens mij O-) Vind ik erg jammer want die vond ik heel leuk... maar snap de gedachte wel heel goed.

Missende vingers/handen is zeker vaak illegaal vuurwerk. Maar oogletsel (en dat is waar veel brancheverenigingen voor waarschuwen) is toch echt legaal spul (pijlen etc). Het is niet of/of, maar en/en. Beide zijn gevaarlijk en daarom zie je dat er vraag is naar een verbod op oa. pijlen.

je ziet ook dat de publieke opinie veranderd (steeds meer mensen voor "centrale" shows). \
Een centrale show zou van mij ook prima per wijk mogen. Heb je wel veel pyrotechnici nodig... Maar misschien zou een cursus en het juiste vuurwerk genoeg kunnen zijn. Daarvoor zit ik er te weinig in.

Sowieso zie ik de hoeveelheid afgestoken vuurwerk dalen. Dat blijkt ook wel aan de cijfers volgens mij. Jarenlang dalende verkoop (niet altijd minder inkomst, maar wel minder verkoop).

Het plan voor enkel een verbod op knal en vuurpijlen ziet Nederland blijkbaar wel zitten:
https://www.telegraaf.nl/...t-wil-verbod-knalvuurwerk
68% voor enkel verbod knal/vuurpijlen (onderzoek onder 32.000 mensen, EenVandaag)
51% Voor volledig verbod MITS er vuurwerkshows voor in de plaats komen.
Een cursus is niet het enige, er komt wel heel wat meer bij kijken omdat die categorie ook in de EU als professioneel wordt gezien.

Verkoop wordt juist meer, alhoewel het nu meer naar het siervuurwerk gaat. Babypijltjes zijn inderdaad verboden evenals romeinse kaarsen. Volgend jaar (2018) komen daar ook de single shots bij (thunderkings en dat soort meuk).

Bij Eenvandaag werd het niet goed omschreven, namelijk; Zwaar siervuurwerk, licht vuurwerk, knal vuurwerk en zwaar knalvuurwerk. Ze hadden erbij moeten zetten wat daar onder viel. Verbod op zwaar knalvuurwerk was ook een vraag, maar dat is in principe al verboden.

Pijlen lijken mij wel het gevaarlijkst inderdaad, zeker omdat ze makkelijk om vallen.

[ Voor 3% gewijzigd door Babiloot op 12-12-2017 14:10 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:23

Qwerty-273

Meukposter

Uthog schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 10:08:
Wel ben ik voor vuurwerk vrije zones. Denk hierbij aan woonwijken

Mijn hond word helemaal panisch van vuurwerk. Wil nergens meer heen dan naar binnen en janken in een hoekje. Is dat normaal? Nee dat is niet normaal gedrag voor een hond. Can i blame him, not really. Ik heb daarin tegen ook een kat en die vind het prachtig maarja die zit binnen en is doof.
Tja, ik ben eigenlijk tegen het houden van honden, zeker omdat menig eigenaar zijn hond niet onder controle kan houden of niet achter de kont van het beest opruimt. Ik zou dan ook graag zien dat er hondenvrije zones zijn in woonwijken (of katten die hun behoefte maar in de tuin van de buren doen).
Dan laat ik nog de "gestresste" hond die 365 dagen per jaar met luid geblaf overlast veroorzaakt voor de buren achterwege.

---

Er zijn zoveel dingen in de maatschappij waar één groep problemen mee heeft, één groep er juist heel erg positief over is, en als laatste de grootste groep die het wel best vind. Vuurwerk is daar één van, honden een andere, en zo zijn er nog tal van verschillende dingen te bedenken.

Leuk dat de staat een landelijk verbod gaat invoeren op consumentenvuurwerk, leuk dat grote steden als Sydney of Beijing dat ook doen en de bevolking dan maar als een massa naar een vuurwerktshow moet gaan kijken. Maar het deel van de bevolking die buiten de grote steden leeft? Moet elk dorp dit ook gaan organiseren? Wat als je gewoon buiten in de polder woont? Ipv dat je in de tuin / op de dijk je eigen vuurwerk mag afsteken, moet je nu eerst in de donker, kou en wellicht sneeuw naar een stad toe, daar parkeergelegenheid proberen te vinden en dan je weg zien te vinden in de massa om van het georganiseerde programma te genieten. En daarna weer in de file terug naar huis om dan daar gezllig samen verder te vieren......

Ik denk dat het terugleggen van verantwoordelijkheid bij ouders en de mensen zelf gewoon een betere oplossing is (ook voor de langere termijn) dan verboden en proberen deze te handhaven met allerlei scheve straffen tot gevolg als je die vergelijkt met andere zaken.
Ook duidelijke regels voor veiligheid aan de producten zelf leggen, en dan niet vanuit het oogpunt dat een product misbruikt kan worden voor x of y, maar gewoon de veiligheid van het normale gebruik.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 20:23
@Qwerty-273 verschil zit hem wel in de slachtoffers ;-) Dat is hier toch wel een belangrijk onderdeel van het issue. Ook verdwijnt vuurwerk niet volledig. Het kan prima per dorp gehouden worden ook. Ik snap niet hoe iedereen hier bij komt:
Wat als je gewoon buiten in de polder woont? Ipv dat je in de tuin / op de dijk je eigen vuurwerk mag afsteken, moet je nu eerst in de donker, kou en wellicht sneeuw naar een stad toe, daar parkeergelegenheid proberen te vinden en dan je weg zien te vinden in de massa om van het georganiseerde programma te genieten. En daarna weer in de file terug naar huis om dan daar gezllig samen verder te vieren......
je kan het toch per dorp/stad doen? Zo doen ze dat in genoeg andere landen.
Ik denk dat het terugleggen van verantwoordelijkheid bij ouders en de mensen zelf gewoon een betere oplossing is (ook voor de langere termijn) dan verboden en proberen deze te handhaven met allerlei scheve straffen tot gevolg als je die vergelijkt met andere zaken.
Ook duidelijke regels voor veiligheid aan de producten zelf leggen, en dan niet vanuit het oogpunt dat een product misbruikt kan worden voor x of y, maar gewoon de veiligheid van het normale gebruik.
Dat werkt dus blijkbaar niet. Dus wat is er mis met het verbieden van het knal en pijlvuurwerk? (niet alles dus, zie titel).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Qwerty-273 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:15:
[...]

Tja, ik ben eigenlijk tegen het houden van honden, zeker omdat menig eigenaar zijn hond niet onder controle kan houden of niet achter de kont van het beest opruimt. Ik zou dan ook graag zien dat er hondenvrije zones zijn in woonwijken (of katten die hun behoefte maar in de tuin van de buren doen).
Dan laat ik nog de "gestresste" hond die 365 dagen per jaar met luid geblaf overlast veroorzaakt voor de buren achterwege.

---
Kunnen we dan ook kind vrije zones inrichten? Voor die kinderen die de boel bij elkaar gillen en ouders die de kinderen niet onder controle hebben of is dat menselijk en mag het dan wel? Een hond kan blaffen of janken(ligt aan het ras) en dat is natuurlijk gedrag. Wel ben ik het ermee eens dat die niet constant hoort te blaffen(echt waar als je hond dat doet dan is er iets met het beestie).

En uiteraard hoor je gewoon achter je hond op te ruimen tenzij het daarvoor geschikte veldje word gebruikt. En honden eigenaren betaling belasting daarvoor overigens.

Ik zie echter meer honden eigenaren die troep op ruimen dan mensen met oud en nieuwe die hun troep opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babiloot
Uthog schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:24:
[...]

Kunnen we dan ook kind vrije zones inrichten? Voor die kinderen die de boel bij elkaar gillen en ouders die de kinderen niet onder controle hebben of is dat menselijk en mag het dan wel? Een hond kan blaffen of janken(ligt aan het ras) en dat is natuurlijk gedrag. Wel ben ik het ermee eens dat die niet constant hoort te blaffen(echt waar als je hond dat doet dan is er iets met het beestie).

En uiteraard hoor je gewoon achter je hond op te ruimen tenzij het daarvoor geschikte veldje word gebruikt. En honden eigenaren betaling belasting daarvoor overigens.

Ik zie echter meer honden eigenaren die troep op ruimen dan mensen met oud en nieuwe die hun troep opruimen.
Voor vuurwerk betaal je ook belasting. Overigens ben ik het ermee eens, beide opruimen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-09 10:21

boesOne

meuh

Uthog schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat zones met alleen kinderen, honden én vuurwerk de oplossing is dan...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:11
boesOne schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:50:
[...]

Ik denk dat zones met alleen kinderen, honden én vuurwerk de oplossing is dan...
Corendon had daar toch speciale vakanties voor :P ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bananenplant schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:51:
[...]

Corendon had daar toch speciale vakanties voor :P ?
Alleen kinderen, helaas geen honden en vuurwerk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:08
Waah schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 14:21:
. Ook verdwijnt vuurwerk niet volledig. Het kan prima per dorp gehouden worden ook. Ik snap niet hoe iedereen hier bij komt.
Vuurwerk wat je zelf mag afsteken verdwijnt wel! Dat is juist de lol. Die vuurwerkshows zijn een doekje voor het bloeden en verdwijnen na vijf jaar bij de eerste bezuinigingsronde.
[b] wat is er mis met het verbieden van het knal en pijlvuurwerk? (niet alles dus, zie titel).
Dat een hoop mensen geen lol meer hebben, dat is er mis mee. Mij boeit vuurwerk afsteken niet zo, maar veel mensen vinden het leuk.

Waar is de eigen verantwoordelijkheid in deze discussie? Alles wat gevaarlijk is moeten we niet afschaffen, maar mee leren omgaan. Ik snap dat passanten ook getroffen worden, daarom denk ik dat leeftijdsgrenzen en beperkingen (vuurwerkvrije zones, of vuurwerkzones) prima zijn, maar een groot feest van zijn smaakmakers ontdoen vind ik heel jammer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
"Na mij de zondvloed".

"Vroeger stak ik ook vuurwerk af en vond dat leuk, maar nu moet dat verboden worden".

Wat een hoop frustratie zit er in dit topic. Veel mensen die het particulier afsteken van vuurwerk afkeuren terwijl ze het zelf hardstikke leuk vonden.

News flash, honden, oude mensen, jonge kinderen en 'de duvel en z'n ouwe moer' hadden daar dezelfde last van als nu. Maar ja, je wordt ouder en wijzer, dus verbieden die handel. Je klinkt als je ouders op diezelfe leeftijd. En, hadden die, achteraf gezien, de wijsheid in pacht? Zo ja, hoed jezelf dan bij de opvoeding van je kinderen, je kan ze niet tegen alles beschermen.

Vuurwerk moet blijven, het is een volksfeest. Dit ook uitbesteden is kolder, een enorme massa mensen geconcentreert op 1 plek (gedwongen, anders geen vuurwerk), verkeersregelaars, alcohol. Laat het lekker bij afsteken van een vuurpijl in de straat.

Met betrekking tot illegaal vuurwerk: als er illegale spullen het land binnenkomen dan werkt de controle hierop dus niet goed. Doe daar wat aan in plaats van de complete betutteling van het verbod. Zie dingen voor wat ze zijn en pak het probleem bij de wortel aan.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een idee dat hier veel kinderloze borderline linkse "Apple schapen" zitten die het liefst alles "intellectueel" eenheids worst willen zien. Het liefts totaal geisoleerd omringt met hun gadgets. Met name de stadslui die zo`n denk patroon heeft, ik durf te wedden dat er maar weining tegen gas is van mensen die in dorpjes en provincies wonen, daar is het nog nooit een enkel probleem geweest. Natuurlijk heb je de wel bekende azijn pissers maar over het algemeen was het weinig problemen mits de schade die aangerich werden.

Wat ik hier vooral lees:
Geen Huisdieren, geen Kinderen, alles moet afgeschaft worden want hur dur ik drink niet/ rook niet, gebruik geen drugs, lekker egocentrisch want IK heb er last van dus geen vuurwerk etc.

Het type persoon die zich erg graag tegen de middenklasse schopt maar stiekem precies zelf in die bracket valt. Erg zonde, maar dit is precies de reden dat nederland en nederlanders in het algmeen niet de fijnste mensen in de omgangzijn vooral zijn.

Ik krijg dit enorm veel te horen over nederlanders in het algemeen en ik woon in hong kong.
Hier is vuurwerk verboden al vele jaren, maar het is in feite over het algemeen een stad met een veel kleiner oppervlakte.

Ik ben het mee eens dat vuurwerk in de grote steden beter niet moet gebeuren, echter in de provincies en dorpjes is dat juist prima.. ik denk dat ze vuurwerk ook echt niet kunnen bannen de komende 20 jaar gebasseerd op de huidige politie mannen en vrouwen in dienst en die werken op oud en nieuw, gewoon niet te doen om in de vele dorpen en open plekken te controleren.

Ik persoonlijk voel dan ook dat er veel "tweakers" zijn die zich verheven voelen over de daadwerkelijke middenklasse om zichzelf beter te voelen en zichzelf meer "intelligent" vinden.

Ik denk dat het meer met status verwerving, sociaal media en puur egocentrische te maken heeft.
Aangezien het meestal mensen uit mijn generatie zijn jaren 80/begin 90. Juist de massale meerderheid van onze generatie is hier mee opgegroeid. Maar het is dezelfde generatie die niemand anders een milimeter gunt.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 04:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan ze niet verbannen... enig idee wat de accijns op vuurwerk ieder jaar oplevert?

De overheid houdt dat echt nog wel de komende jaren in stand. De kwaliteit oftewel kracht van bepaald vuurwerk wordt met de jaren wel minder, maar het gaat de deur echt niet uit.

En anders vliegt men toch massaal de belgische of duitse grens over. :z

/me houdt ook wel van een stevig potje knal.. gewoon op de daarvoor bestemde dag dat je het af mag steken. Niets leukers dan de hele wijk blauw trekken van vuurwerkdampen. :D

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2017 04:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 04:36:
Gaan ze niet verbannen... enig idee wat de accijns op vuurwerk ieder jaar oplevert?

De overheid houdt dat echt nog wel de komende jaren in stand. De kwaliteit oftewel kracht van bepaald vuurwerk wordt met de jaren wel minder, maar het gaat de deur echt niet uit.

En anders vliegt men toch massaal de belgische of duitse grens over. :z

/me houdt ook wel van een stevig potje knal.. gewoon op de daarvoor bestemde dag dat je het af mag steken. Niets leukers dan de hele wijk blauw trekken van vuurwerkdampen. :D
Beetje raar dat men overal aan co2 uitstoot vermindering doet omdat ons klimaat nou eenmaal naar de knoppen aan het gaan is en we voor een infantiele "traditie" dan de idiote vervuiling zouden accepteren. Moet kunnen toch, hele wijk blauw zetten, vet stoer jonguh! ;(

Laat staan wat voor overlast vuurwerk geeft in de natuur in het algemeen zoals vogels:

https://blog.oup.com/2015/12/new-years-eve-birds-exodus/

Het is volkomen schizofreen beleid van de politiek, alles moet milieu vriendelijker om co2 doelstellingen te halen, maar dit laten ze dan gewoon in tact om tokkies en kinders te vriend te houden? Laat ze het maar lekker afschaffen. Op alle fronten is het positief voor de maatschappij, minder schade, minder vervuiling, minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 15-08 19:35
Verwijderd schreef op woensdag 20 december 2017 @ 04:36:
Rond de 10 miljoen ??

https://nos.nl/artikel/21...t-op-13-miljoen-euro.html?

[ Voor 4% gewijzigd door Mr. Detonator op 20-12-2017 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vectormatic
  • Laatst online: 20:40

vectormatic

Warlock of the doorlock

Rant en op de man, zulk soort reacties willen we hier niet zien.

[ Voor 90% gewijzigd door defiant op 22-12-2017 14:09 ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
DeKever schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:35:
[...]

Vuurwerk wat je zelf mag afsteken verdwijnt wel! Dat is juist de lol. Die vuurwerkshows zijn een doekje voor het bloeden en verdwijnen na vijf jaar bij de eerste bezuinigingsronde.

[...]

Dat een hoop mensen geen lol meer hebben, dat is er mis mee. Mij boeit vuurwerk afsteken niet zo, maar veel mensen vinden het leuk.

Waar is de eigen verantwoordelijkheid in deze discussie? Alles wat gevaarlijk is moeten we niet afschaffen, maar mee leren omgaan. Ik snap dat passanten ook getroffen worden, daarom denk ik dat leeftijdsgrenzen en beperkingen (vuurwerkvrije zones, of vuurwerkzones) prima zijn, maar een groot feest van zijn smaakmakers ontdoen vind ik heel jammer.
Te veel mensen kunnen blijkbaar niet met de verantwoordelijkheid van vuurwerk om gaan en hebben geen interesse in er verantwoord mee leren om te gaan. Leeftijdsgrenzen en vuurwerkvrije zones zijn leuk bedacht maar lastig/niet te handhaven.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
De kwaliteit van veel consumenten vuurwerk is eigenlijk al jaren, ver onder de maat. Ik kan me best voorstellen dat daar ongelukken mee gebeuren. Vooral de goedkopere potjes en pijlen hadden altijd al de neiging om, of om te vallen of al te ontploffen voordat ze de fles uit zijn.

En de "overlast" ver voor oud en nieuw, is eigenlijk altijd te herleiden naar illegaal vuurwerk en dat is hier per definitie al verboden. Je kunt het consumenten vuurwerk wel gaan verbieden, maar daar los je die "overlast" niet mee op.
De productie en verkoop van dat zware vuurwerk, zou op Europees niveau gewoon meer gereguleerd moeten worden.

Ik zelf heb, eigenlijk al jaren, de wat duurdere dozen met meerdere doorgelonte potten(compounds heten ze tegenwoordig) En de kwaliteit daarvan, is eigenlijk altijd goed geweest.
Na middernacht is het een kwestie van de doos openvouwen, aansteken en je hebt 3 à 4 minuten, een mooie show voor de familie en de buurt. Nadien zet ik ze achter huis en overgiet ze met water. De volgende ochtend gaat het karton in de papierbak, en de potten in de grijze bak en geen rommel meer op straat.

Na het verbod op flash kruit in knalvuurwerk, zie je dat de single shots een grote opmars hebben gemaakt. Ze worden verkocht onder de noemer siervuurwerk(vanwege een klein toegevoegd boeketje) Maar heel veel jeugd gebruikt ze gewoon als projectiel of knaller voor op de grond, door ze op de kop te plaatsen. Een verbod op die dingen kan ik me dan ook goed voorstellen.
Maar een algeheel verbod op vuurwerk, zou ik erg jammer vinden. Het hoort bij ons, gewoon bij de nieuwjaarsviering.

Ik kan me verder ook weinig voorstellen bij georganiseerde shows. Op tv zie je dan ook duizenden bezopen, wildvreemde mensen hutjemutje, geforceerd gezellig staan doen. Daar ga je toch niet vrijwillig tussen staan?!(mijn mening)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Ik zeg doen die centrale shows!

http://www.dumpert.nl/med...rkshow_knalt_te_laag.html

Veel spectaculairder dan mijn goedkope potjes.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielK71
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-08 22:40
Probleem is gewoon dat de politie aan het eind van het jaar met de helft minder aan het werk is. Omdat ze al die extra uren (voetbal iemand?) die ze al gedraaid hebben moeten/willen compenseren. dus er is geen agent meer in de wijk die de boel controleert.

Het is gewoon van de zotte dat je halverwege december (of soms al eerder) half de stoel uitvliegt als er weer een cobra-6 wordt afgestoken. En dat is dus illegaal en daar helpt een verbod op knalvuurwerk en pijlen niets tegen. Maar als je de ouders erop aanspreekt vind men dat het 'moet kunnen' omdat zij het vroeger ook mochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
meakerkhofs schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:03:
Probleem is gewoon dat de politie aan het eind van het jaar met de helft minder aan het werk is. Omdat ze al die extra uren (voetbal iemand?) die ze al gedraaid hebben moeten/willen compenseren. dus er is geen agent meer in de wijk die de boel controleert.

Het is gewoon van de zotte dat je halverwege december (of soms al eerder) half de stoel uitvliegt als er weer een cobra-6 wordt afgestoken. En dat is dus illegaal en daar helpt een verbod op knalvuurwerk en pijlen niets tegen. Maar als je de ouders erop aanspreekt vind men dat het 'moet kunnen' omdat zij het vroeger ook mochten.
Dat zie je inderdaad ook veel. Zwaar vuurwerk dat door ouders bij de kinderen in de handen wordt gedrukt. Kleine kinderen die met rugzakken vol met nitraten door de straat trekken en de meest vreemde capriolen met dat vuurwerk uithalen. Ik houd dat op een gebrek aan opvoeding en verantwoordelijkheid. En misschien ook wel een deel handhaving. De kids die gepakt worden, gaan een aantal uren voor HALT aan de slag. Waar ik wel benieuwd naar ben, is of de ouders ook verantwoordelijk worden gehouden. Laat die maar mee "schoffelen" (of wat dan ook, ik ben niet zo bekent met de soorten straf die HALT uitdeelt)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09-09 14:01

TNW

kendo schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:41:
Na het verbod op flash kruit in knalvuurwerk, zie je dat de single shots een grote opmars hebben gemaakt. Ze worden verkocht onder de noemer siervuurwerk(vanwege een klein toegevoegd boeketje) Maar heel veel jeugd gebruikt ze gewoon als projectiel of knaller voor op de grond, door ze op de kop te plaatsen. Een verbod op die dingen kan ik me dan ook goed voorstellen.
Single shots met harde knallen zijn er omdat enige jaren geleden flash als breeklading werd toegestaan. Flash is al sinds ~1980 verboden in "normaal" knalvuurwerk. Single shots zoals de Thunder King (en alle klonen daarvan) zijn volgend jaar niet meer in de handel.

Het verbieden van specifiek vuurwerk zie ik trouwens als typisch Nederlands "gepolder". Om boze burgers tegemoet te komen worden er bepaalde zaken verboden of door handelaars niet meer verkocht. Zie het niet meer te koop zijn van babypijltjes, romeinse kaarsen e.d. Dat heeft voor zover ik zie nog nooit tot serieuze afname in letsels gezorgd.
Maar compleet verbieden gaat op korte termijn ook niet, want veel mensen steken graag vuurwerk af, en handelaren en de overheid verdienen er flink aan.

Weblog | Straling!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13-09 23:08
Wat de politie/justitie eigenlijk zou moeten doen is een december zero-tolerance op illegaal vuurwerk. Extra controles, en maximale straffen. Illegaal vuurwerk en/of te vroeg afsteken? Overtreding Categorie 2 Wet Wapens & Munitie. Succes met je geldboete/gevangenisstraf, strafblad en kosten advocaat. :w

Misschien jammer voor de eerste paar die als voorbeeld moeten dienen, maar misschien leert de rest er dan van.
Postbus 51 spotje erbij om iedereen op de gevolgen te wijzen en gaan met die banaan.

[ Voor 11% gewijzigd door MewBie op 27-12-2017 19:27 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:35

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

MewBie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 19:25:
Wat de politie/justitie eigenlijk zou moeten doen is een december zero-tolerance op illegaal vuurwerk. Extra controles, en maximale straffen. Illegaal vuurwerk en/of te vroeg afsteken? Overtreding Categorie 2 Wet Wapens & Munitie. Succes met je geldboete/gevangenisstraf, strafblad en kosten advocaat. :w

Misschien jammer voor de eerste paar die als voorbeeld moeten dienen, maar misschien leert de rest er dan van.
Postbus 51 spotje erbij om iedereen op de gevolgen te wijzen en gaan met die banaan.
Moet je vooral doen langs een grensstreek.
Bewoners daar kopen daar Duits en Belgisch vuurwerk...

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

meakerkhofs schreef op woensdag 27 december 2017 @ 17:03:
Laat ik nou net een paar vrienden hebben bij de politie. En ik kan je wel vertellen, die werken zich drie slag in de rondte in december. Werkdagen van 12 uur zijn geen uitzondering. En dan ook nog eens je kerst en oud en nieuw werken. Het ligt echt niet aan de beschikbaarheid of welwillendheid.

Het is gewoon onmogelijk om een verbod te handhaven. Je kunt niet in elke straat op elk uur van de dag politie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

MikeyMan schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:57:
[...]

Laat ik nou net een paar vrienden hebben bij de politie. En ik kan je wel vertellen, die werken zich drie slag in de rondte in december. Werkdagen van 12 uur zijn geen uitzondering. En dan ook nog eens je kerst en oud en nieuw werken. Het ligt echt niet aan de beschikbaarheid of welwillendheid.

Het is gewoon onmogelijk om een verbod te handhaven. Je kunt niet in elke straat op elk uur van de dag politie hebben.
Dat is dus precies waar de schoen wringt.... Er is niet (genoeg) capaciteit om dit op grote schaal te handhaven. Dus is een verbod leuk maar opvolging ho maar.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gri77ie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:00:
[...]

Dat is dus precies waar de schoen wringt.... Er is niet (genoeg) capaciteit om dit op grote schaal te handhaven. Dus is een verbod leuk maar opvolging ho maar.
Klopt, maar dat is een politieke keuze en niet omdat ze zo nodig de uurtjes op willen nemen. Dat komt er namelijk helemaal niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Het probleem stelt zich doordat de bevolkingsdichtheid zo groot is.

In de stad is vuurwerk altijd gevaarlijk. Er zijn dan altijd tokkos die vanop een balkon willen afschieten.

Als je in de polder op 200m van je buren woont breng je alleen jezelf of je eigen familie in gevaar als je domme dingen doet, maar ook daat draait de maatschappij voor op via ziekenhuiskosten en werkonbekwaamheid, al zal dat hopelijk zeldzaam zijn.

Het is spijtig, maar als we dichter op elkaar wonen hebben we meer regels nodig.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

Tommie12 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:08:
Het probleem stelt zich doordat de bevolkingsdichtheid zo groot is.

In de stad is vuurwerk altijd gevaarlijk. Er zijn dan altijd tokkos die vanop een balkon willen afschieten.

Als je in de polder op 200m van je buren woont breng je alleen jezelf of je eigen familie in gevaar als je domme dingen doet, maar ook daat draait de maatschappij voor op via ziekenhuiskosten en werkonbekwaamheid, al zal dat hopelijk zeldzaam zijn.

Het is spijtig, maar als we dichter op elkaar wonen hebben we meer regels nodig.
Ja ja door meer regeltjes gaan we het oplossen. Wat dacht je van gewoon boerenverstand gebruiken en eens nadenken over wat je doet. Als je toch stom doet dat je je buurman daar eens op aanspreekt. Ik denk dat we dan al veel eerder opschieten. Meer regeltjes is niet de oplossing. Stomweg verbieden ook niet.

Oplossing is een mentaliteitsverandering.... Niet meer ikke ikke ikke

edit aanvulling en typo

[ Voor 4% gewijzigd door Gri77ie op 27-12-2017 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:12
Er zijn net iets te veel buurmannen zonder gezond verstand.
Hier in de straat is er een paar jaar geleden zo’n batterij omgevallen of ontploft. Resultaat was dat er een paar jassen gaten hadden en ook een paar 2de graadsverbrandingen. Die buur is er wel mee gestopt nu.

Maar een paar huizen verder komen ze half dronken de straat op en beginnen zeer chaotisch wat te knallen. Er zijn al buren die de politie gebeld hebben omdat ze autos beschadigd hadden. Maar die zijn dan zo druk....

Ik heb geen probleem met vuurwerk als het volgens de regels van de kunst gaat, en dat is niet vanuit een lege wijnfles die los op straat staat en nadien blijft liggen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-09 09:42

Onbekend

...

MikeyMan schreef op woensdag 27 december 2017 @ 21:57:
[...]

Ik begrijp dat de politiecapaciteit beperkt is, dus moet er iets anders bedacht worden om dit tegen te gaan.
Hebben ze zelf wel bijvoorbeeld goede suggesties tegen de overlast vóór kerst?

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Gri77ie

Gri77ie

Tommie12 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:21:
Er zijn net iets te veel buurmannen zonder gezond verstand.
Hier in de straat is er een paar jaar geleden zo’n batterij omgevallen of ontploft. Resultaat was dat er een paar jassen gaten hadden en ook een paar 2de graadsverbrandingen. Die buur is er wel mee gestopt nu.

Maar een paar huizen verder komen ze half dronken de straat op en beginnen zeer chaotisch wat te knallen. Er zijn al buren die de politie gebeld hebben omdat ze autos beschadigd hadden. Maar die zijn dan zo druk....
Op het moment zelf aanspreken is geen doen. Maar 1 januari rond een uur of 1400 zullen ze vast wel voor een gesprek in zijn.

De politie kun je gerust bellen met oud en nieuw. Maar die zijn ook echt druk. Ondanks de ophoging van de capaciteit, zowel op straat als de meldkamer (waar ik dan toevallig werk), is het vaak dweilen met de kraan open en worden alleen meldingen gereden waarbij spoed is. Even voor een klein beeld. Normale zaterdag avond waar ik werk is het meldingen patroon ongeveer 150-200 meldingen gedurende nacht. Oud en nieuw 850-1000 meldingen. Daar is geen kruid tegen gewassen. Ook niet met extra capaciteit, dat is al eens gebeurd. Dat zijn dan nog alleen de meldingen die wij binnen krijgen. Dan heb ik het nog niet over de vechtpartijen en andere zaken in de horeca etc etc waar wij al teams hebben lopen.

Aanspreken van je buren is echt het meest gewenste. In gesprek gaan en blijven is toch echt het meest effectief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:46

Zeror

Ik Henk 'm!

NeFoRcE schreef op vrijdag 1 december 2017 @ 09:45:
Laten we lekker alles gaan verbieden! Straks is er ook nog een verbod op beschuit met muisjes bij een geboorte. Laat ieder lekker z'n ding doen. De ziektekosten kunnen ze wel opvangen met reserves en de belachelijke prijsverhoging van de premie.

Handen af van onze tradities!
Maar bij beschuit met muisjes zijn er geen gewonden of zelfs doden. Bij vuurwerk wel.

Ik ben voor het verbod. De afgelopen maand wordt in mijn wijk al genoeg vuurwerk dag en nacht afgestoken. Het is enorm storend en soms kost het mij zelfs m'n nachtrust.
En dan heb je nog die debielen die niet normaal met vuurwerk kunnen doen en perse alles moeten opblazen en slopen. Of zelfs vuurwerk naar mens en dier werpen. Terecht dat bij het laatste de straf poging tot doodslag op staat in het geval van hulpverleners, maar eigenlijk zouden ze dat gewoon moeten op alle levende wezens.

Ik zou overigens al tevreden zijn met een gecontroleerde verkoop. Consumenten zouden dan bijvoorbeeld op het gemeentehuis ofzo een vergunning kunnen aanvragen. Alleen bij goed gedrag en zonder strafblad zou je deze dan mee kunnen krijgen als je 18 jaar of ouder bent.
En Belgisch vuurwerk (of ander buitenlands vuurwerk) gewoon helemaal verbieden.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:54
Kunnen ze dan niet beter alcohol verbieden tijdens oud en nieuw? Ik denk dat je dan minder overlast hebt. Zo kun je natuurlijk alles verbieden; na vuurwerk komt het volgende zwarte schaap dat men aanwijst als schuldige. Want wij weten allemaal dat met een vuurwerkverbod de overlast niet verdwijnt tijdens de jaarwisseling.

Of wij dan minder zwaargewonden tijdens de jaarwisseling zullen zien in de ziekenhuizen is onzeker. Door alcohol gedragen mensen zich meestal als malloten en blijft de kans op misdragingen, vechtpartijen, etc. groot. Het helpt natuurlijk ook niet als mensen massaal met champagne op, vuurpijlen gaan afsteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-phone
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 20:58
Trishul schreef op donderdag 28 december 2017 @ 15:27:
Kunnen ze dan niet beter alcohol verbieden tijdens oud en nieuw? Ik denk dat je dan minder overlast hebt. Zo kun je natuurlijk alles verbieden; na vuurwerk komt het volgende zwarte schaap dat men aanwijst als schuldige. Want wij weten allemaal dat met een vuurwerkverbod de overlast niet verdwijnt tijdens de jaarwisseling.

Of wij dan minder zwaargewonden tijdens de jaarwisseling zullen zien in de ziekenhuizen is onzeker. Door alcohol gedragen mensen zich meestal als malloten en blijft de kans op misdragingen, vechtpartijen, etc. groot. Het helpt natuurlijk ook niet als mensen massaal met champagne op, vuurpijlen gaan afsteken.
Alcohol verbieden? Wie gaat dat handhaven?

Iets verbieden is 1 ding, de controle daarop is iets geheel anders. Zie het verhaal van de medewerker van de meldpost van de politie hierboven.

Met tal van zaken die gevaarlijk zijn voor de buren, is opvoeding het enige wat je kan doen. Dat geldt voor alcohol misbruik maar ook voor vuurwerk 'experimenten'.

En, eerlijk gezegd, als mijn buren dronken naar buiten komen en gevaarlijke dingen doen met vuurwerk (en dus mijn gezin in gevaar brengen) dan is een portie 'sociale controle' ook niet onterecht.

Dat vermoeiende dat de overheid alles maar moet regelen wordt ook tot in den treure getrokken.

Journalism 101: "If someone says it's raining & another person says it's dry. It's not your job to quote them both. Your job is to look out the fucking window and find out which is true."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Gri77ie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 22:00:
[...]

Handhaven: knal, omsingelen, naar het bureau snelrecht monsterboete. Wat is daar moeilijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rejer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-09 13:31
Beetje jammer dat al het geld weer naar Duitsland gaat. Een beetje meer voorlichting en wat minder regeltjes en het zou goed voor onze belasting portemonnee zijn. Die gasten kopen voor 1000den euros.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=vK7DUJP4VEE]

[ Voor 7% gewijzigd door rejer op 29-12-2017 03:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

aljooge schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 02:15:
[...]

Handhaven: knal, omsingelen, naar het bureau snelrecht monsterboete. Wat is daar moeilijk aan?
Begrijpend lezen is dus kennelijk lastig. Omsingelen... dan heb je dus meerdere eenheden nodig. Die er niet zijn. Dus niet omsingelen. Niet naar het bureau geen monsterboete....

Natuurlijk kan het zo zijn dat er capaciteit voor vrijgemaakt wordt. Alleen is dat een politieke keuze en niet die van de politie/gemeente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:21
Gri77ie schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:22:
[...]

Begrijpend lezen is dus kennelijk lastig. Omsingelen... dan heb je dus meerdere eenheden nodig. Die er niet zijn. Dus niet omsingelen. Niet naar het bureau geen monsterboete....

Natuurlijk kan het zo zijn dat er capaciteit voor vrijgemaakt wordt. Alleen is dat een politieke keuze en niet die van de politie/gemeente
hoezo zijn er niet 2 politie auto's om een straat af te sluiten? 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie

Gri77ie

aljooge schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:34:
[...]

Precies. Dat is de hamvraag. Hoezo zijn er niet genoeg eenheden om dit te realiseren. Dat heeft alles te maken met capaciteit en de keuzes die gemaakt worden. Overlast meldingen worden geen 2 voertuigen aan gekoppeld omdat er genoeg meldingen zijn zodat de krachten en capaciteiten moeten worden verdeeld.

Een overlast melding over vuurwerk is een melding met een niet al te hoge prioriteit. Als er dus andere meldingen zijn die wel een hogere prioriteit hebben dan gaan die voor. Geloof me. Met oud en nieuw zijn die er zeker. In de periode ervoor heb je meer kans dat de politie tp komt voor overlast meldingen van vuurwerk. Treffen zij dan iemand met vuurwerk. Legaal of niet, dan wordt daar actie op ondernomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-09 19:57

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

De vuurwerkverkoop is gisteren gestart en ja hoor, meteen wordt er al lekker geknald 's avonds. Kat helemaal in de stress... Kan ik hem niet eens meer op het balkon laten uitwaaien want ik ben bang dat hij van het balkon zou vallen als hij van zo'n knal zou schrikken.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mx. Alba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:40:
De vuurwerkverkoop is gisteren gestart en ja hoor, meteen wordt er al lekker geknald 's avonds. Kat helemaal in de stress... Kan ik hem niet eens meer op het balkon laten uitwaaien want ik ben bang dat hij van het balkon zou vallen als hij van zo'n knal zou schrikken.
Zeker weten dat het legaal vuurwerk is?
Haal voor de lol eens het zwaarste knalvuurwerk bij je lokale vuurwerkhandel.
Dat is echt niet indrukwekkend. Met dichte ramen helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

MikeyMan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:02:
Zeker weten dat het legaal vuurwerk is?
Haal voor de lol eens het zwaarste knalvuurwerk bij je lokale vuurwerkhandel.
Dat is echt niet indrukwekkend. Met dichte ramen helemaal.
Wel heel toevallig dat men ermee begint op de dag dat de verkoop is gestart. En de knallen zijn niet hard, maar de kat schrikt er wel van en raakt erdoor gestresst...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:03

HugoBoss1985

Xenotech

rejer schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 03:16:
Beetje jammer dat al het geld weer naar Duitsland gaat. Een beetje meer voorlichting en wat minder regeltjes en het zou goed voor onze belasting portemonnee zijn. Die gasten kopen voor 1000den euros.

[video]
Strijkers, leuk totdat ze verkeerd opgeslagen zijn geweest :)

Ik zou die dingen nooit af durven steken.

YouTube: Levensgevaarlijke vuurwerkbommen - Deel 2

Even je anti-ESD matje neerleggen, polsbandje om en dan pas je vuurwerk af steken :+

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 29-12-2017 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]

Sinds wanneer heb je met 2 politie auto's een straat afgesloten? De meeste straten hebben wel steegjes, groenstroken, zijstraten etc.
Ik ben ook wel eens te lang door gegaan met karbid schieten, maar zelfs met 2 politiemotoren krijg je schoffies te voet niet te pakken in de gemiddelde woonwijk.
En om nu gelijk een helikopter met warmtebeeldcamera in te gaan zetten...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smuey
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-08 13:50
[...]

Leuk, maar nu heb je in een middelgrote plaats 40 meldingen tegelijk, dus heb je al 80 auto's nodig, en dan heb ik het nog niet eens over het uithalen van dit soort acties op pleintjes, of gewoon in een straat met steegjes, poorten of andere vluchtwegen... Je weet wel, zoals 99% van de straten in Nederland...

Kom op zeg, dat is totaal niet te realiseren en dat weet je. Nokken met vuurwerk. Zorgt alleen maar voor overlast, compleet gestresste huisdieren en veel, heel veel schade. En al die mensen die het hebben over normen en waarden? Opvallend is dat juist veel mensen die vóór vuurwerk zijn, deze juist niet lijken te bezitten (al zullen die mensen daar zelf vast heel anders over denken...). Voorbeeld: Ik woon in een straat waarin de helft huur en de helft koop is. De buren uit mijn helft van de straat doen allemaal hartstikke normaal hoor, als er al vuurwerk door ze wordt afgestoken, rekening houden met elkaar enzo. Maar wat er aan de andere kant van de straat woont, in het huurgedeelte... Daar is écht geen normaal woord mee te wisselen en als je er wat van durft te zeggen wordt 's nachts het overschot aan vuurwerk nog ffies door je brievenbus gedouwd, mét brandende lont, dat wel. En ik geloof nooit dat dat specifiek is voor mijn wijk, dat is gerust in heel veel andere wijken in Nederland niet veel anders.

De realiteit is simpel: Vuurwerk zorgt voor overlast en schade -> verbieden die hap. Mensen kunnen er duidelijk niet mee omgaan, dus dan maar gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Mx. Alba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 08:40:
Hier merk ik het niet eens dat de vuurwerkverkoop gestart is. Het is nog niet erger dan begin december.

En huisdieren hoor je ook binnen te houden tussen kerst en nieuwjaar. Dat is al jarenlang geadviseerd en dat zal dit jaar echt niet anders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mx. Alba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 09:05:
[...]

Wel heel toevallig dat men ermee begint op de dag dat de verkoop is gestart. En de knallen zijn niet hard, maar de kat schrikt er wel van en raakt erdoor gestresst...
Toevallig of niet, legaal knalvuurwerk stelt niks voor. Een astronaut kun je bij wijze van spreken op je hand laten ontploffen.

Ik heb overigens persoonlijk helemaal niks met knalvuurwerk, behalve dat ik het bij de jaarwisseling vind horen. Koop zelf altijd een leuk siervuurwerk pakketje en dat ruim ik ook netjes op. Maar denk je niet dat je eigen aversie tegen vuurwerk afstraalt op de kat?

Wij hebben zelf altijd honden en konijnen gehad, en daar was nooit iets aan de hand met vuurwerk. Ja de extreem harde knallen werd natuurlijk wel op gereageerd, maar niet het normale spul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uthog
Onbekend schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:09:
[...]

Hier merk ik het niet eens dat de vuurwerkverkoop gestart is. Het is nog niet erger dan begin december.

En huisdieren hoor je ook binnen te houden tussen kerst en nieuwjaar. Dat is al jarenlang geadviseerd en dat zal dit jaar echt niet anders zijn.
En waar moet mijn hond zijn behoeftes doen dan? Of kan ik dat na oud en nieuw gewoon op de straat flikkeren vind ik ook goed hoor.

Daar komt bij. De knallen horen voor ons niet zo hard maar honden en katten hebben een veel beter gehoor dan mensen het komt dus harder binnen bij die beesten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
MikeyMan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:09:
[...]
Ik heb overigens persoonlijk helemaal niks met knalvuurwerk, behalve dat ik het bij de jaarwisseling vind horen. Koop zelf altijd een leuk siervuurwerk pakketje en dat ruim ik ook netjes op.
Oh? Loop je de hele buurt af om de restanten van vuurpijlen uit tuinen en van platte daken af te halen dan? Zo ja, dan ben je denk ik wel de enige, want daarvoor is nog nooit iemand bij mij aan de deur geweest, hoor. Daarbij associeer ik siervuurwerk juist met pijlen en het opruimen daarvan is gewoon niet realistisch.

Daarbij:
MikeyMan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:09:
Maar denk je niet dat je eigen aversie tegen vuurwerk afstraalt op de kat?
Jij hebt duidelijk geen honden of katten thuis, anders had je dat niet gezegd :)

[ Voor 18% gewijzigd door Smuey op 29-12-2017 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

michaelvink schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:21:
[...]

Oh? Loop je de hele buurt af om de restanten van vuurpijlen uit tuinen en van platte daken af te halen dan? Zo ja, dan ben je denk ik wel de enige, want daarvoor is nog nooit iemand bij mij aan de deur geweest, hoor. Daarbij associeer ik siervuurwerk juist met pijlen en het opruimen daarvan is gewoon niet realistisch.

Daarbij:

[...]

Jij hebt duidelijk geen honden of katten thuis, anders had je dat niet gezegd :)
Je doet aannames en leest niet wat ik schrijf. Lastig discussiëren zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Uthog schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:19:
[...]

En waar moet mijn hond zijn behoeftes doen dan? Of kan ik dat na oud en nieuw gewoon op de straat flikkeren vind ik ook goed hoor.

Daar komt bij. De knallen horen voor ons niet zo hard maar honden en katten hebben een veel beter gehoor dan mensen het komt dus harder binnen bij die beesten.
Zoek dan zelf de websites eens op die speciaal voor honden en kattenbezitters adviezen geven over omgaan met vuurwerk. Bijvoorbeeld honden gewoon altijd aangelijnd te houden, en zien laten dat jij niet bang bent voor vuurwerk. Als jij wel angst laat zien, zal de hond zeker ook angstig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
Onbekend schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:27:
[...]

Zoek dan zelf de websites eens op die speciaal voor honden en kattenbezitters adviezen geven over omgaan met vuurwerk. Bijvoorbeeld honden gewoon altijd aangelijnd te houden, en zien laten dat jij niet bang bent voor vuurwerk. Als jij wel angst laat zien, zal de hond zeker ook angstig zijn.
Ik ben totaal niet bang voor vuurwerk. Sterker nog als ik niet thuis ben dan heeft mijn hond er last van.

Jouw opmerking is enorm kort door de bocht. Honden horen zowiezo aangelijnd te zijn buiten de losloop plekken.

Verder zeggen die websites ook dat je de hond pilletjes kan geven. Die pilletjes maken het juist erger. Ja de hond ligt stil maar daar is alles mee gezegd want allea draait overuren. Alles komt nog harder.binnen bij de hond.

Ik haal uit jouw opmerking dat jij, en ik doe nu een aaname op basis van wat ik lees, geen ervaring hebt met huisdieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
MikeyMan schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:27:
[...]

Je doet aannames en leest niet wat ik schrijf. Lastig discussiëren zo.
Jij doet die aannames anders net zo hard, want de ene hond of kat is de andere niet. Ervaringen die jij misschien ergens achteraf op een boerderij in de polder kunt hebben, kun je niet 1-op-1 projecteren op een kat in de randstad. Daarbij, je geeft nota bene zelf aan alleen siervuurwerk te kopen, maar dat wel op te ruimen. Leg dan ook gewoon even uit hoe je dat doet met vuurpijlen. Ik steek zelf niets af en toch sta ik in januari mijn goot uit te baggeren vanwege het (uitsluitend) vuurwerkafval, want hoge bomen staan hier niet.

Het is helemaal niet lastig dicussieren omdat ik aannames zou doen, het is lastig discussieren omdat je de andere kant van het verhaal niet wilt zien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Dit is echt weer zo'n typisch topic.

Alles wordt er met de haren bijgesleept, omdat er een paar dagen lang niet alles gaat zoals jij het wil.

Huisdieren: leuk, jouw keuze om ze te houden. Die beesten schrikken wel van meer.

Poging tot doodslag/verwondingen: sommige mensen zijn debielen, daar zal een verbod weinig aan veranderen.

Geluidsoverlast: tja, óf je woont in een slechte buurt, óf je bent enorm pietluttig. Gossie, je zal toch eens een weekje wat knallen horen.

Echt, get over yourself. Centrale vuurwerkshows zijn ruk. Drukke pleinen, lekker hutje mutje op elkaar, en over een jaartje bezuinigingen en dan is er een kwartiertje vuurwerk.

Het lijkt wel alsof iedereen na z'n kindertijd gelijk het vermogen mist om die paar dagen gewoon de Oerhollandse nuchterheid te tonen. Alsof er een oorlog woedt buiten... die paar snotneusjes met hun zuurverdiende knallers.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:35:
Huisdieren: leuk, jouw keuze om ze te houden. Die beesten schrikken wel van meer.
Sorry maar als die dieren schrikken van iets illegaals zoals illegaal of niet op de toegestane tijdstippen afgestoken vuurwerk dan heeft een huisdiereigenaar zeker een zeer valide punt...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:53
Over dieren is het heel simpel. Met name dieren die in de omgeving van de mensen leven hebben rond kerst en oud en nieuw veel angst, dus veel vogels, zwerfdieren en kleinere dieren in winterslaap. Ook veel huisdieren hebben er last van, ongeacht de maatregelen die mensen nemen.
Bovenstaande is een feit. Niet iets wat je kan beargumenteren of waar je van kan vinden dat het wel meevalt.

Mensen claimen constant terrein ten opzichte van dieren, dus dat is niks nieuws. Als je in deze discussie echter gaat stellen dat huisdiereigenaren zich maar moeten aanpassen, omdat jij graag vuurwerk afsteekt, wordt het wel heel egoïstisch. Je hond of kat een paar dagen binnen MOETEN houden, omdat andere mensen mogelijk vuurwerk afsteken.

Los van bovenstaande, de jeugd is het meest bezig met vuurwerk, waarbij de geldende regels constant worden overtreden. Door politie is het niet te handhaven en je ziet dat een deel van de bevolking daar misbruik van maakt.

Het gaat er niet om dat jij vindt dat het illegale vuurwerk moet kunnen, maar dat de samenleving het als geheel niet vindt kunnen.

Als je het omdraait: Stel dat ik graag door je brievenbus naar binnen pis op oudejaarsavond, omdat ik veel bier op heb en het gewoon leuk vindt om te doen. De herrie en soms het gevaar van het vuurwerk komt ook de huizen binnen van mensen die dat niet willen.

Feest, drank, vermoeidheid en het aantal gekke mensen wat rondloopt is een slechte combinatie. Dan daarnaast nog de oprechte ongelukken die tussendoor ook gebeuren.

Tenslotte: al die chemische troep die in de lucht en de woonomgeving komt. Ik snap dat de gewone burger denkt dat het allemaal normaal is of 'wegknalt', maar elke kilo vuurwerk komt in de natuur terecht. Vuurwerk zit vol giftige zware metalen en giftige zouten. Verder al die kruitdampen, rookdeeltjes, enz.

En de enige echte reden dat we als volk dit doen, is ... voor de lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Mx. Alba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:38:
[...]

Sorry maar als die dieren schrikken van iets illegaals zoals illegaal of niet op de toegestane tijdstippen afgestoken vuurwerk dan heeft een huisdiereigenaar zeker een zeer valide punt...
Nou, dan moet je dat proberen af te spreken met alle buurlanden. Verkoop vanaf 31-12 om 15.00u. En dan niet alleen in Nederland, maar met alle buurlanden.

Een algeheel verbod op vuurwerk is nergens voor nodig. Anders kunnen we heel wat meer dingen gaan verbieden, die tot heel wat meer overlast leiden, dan twee weken per jaar.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:35:
Dit is echt weer zo'n typisch topic.

Alles wordt er met de haren bijgesleept, omdat er een paar dagen lang niet alles gaat zoals jij het wil.

Poging tot doodslag/verwondingen: sommige mensen zijn debielen, daar zal een verbod weinig aan veranderen.

Geluidsoverlast: tja, óf je woont in een slechte buurt, óf je bent enorm pietluttig. Gossie, je zal toch eens een weekje wat knallen horen.

Echt, get over yourself. Centrale vuurwerkshows zijn ruk. Drukke pleinen, lekker hutje mutje op elkaar, en over een jaartje bezuinigingen en dan is er een kwartiertje vuurwerk.

Het lijkt wel alsof iedereen na z'n kindertijd gelijk het vermogen mist om die paar dagen gewoon de Oerhollandse nuchterheid te tonen. Alsof er een oorlog woedt buiten... die paar snotneusjes met hun zuurverdiende knallers.
Helemaal eens. Een vuurwerkverbod zou ik prima vinden overigens. Maar zoals het nu is vind ik het ook prima. Het interesseert me eigenlijk weinig ik doe er niets mee.

Maar dit topic. Jezus wat een stel zeikerts bij elkaar zeg. Ik heb hier een konijn en mn buren een kat en hier midden in het centrum van Amersfoort hoor ik nauwelijks iets, ja af en toe een knalletje, who cares. Wat een aanstellerij. Ik word bijna pro-vuurwerk door dit topic terwijl ik een hekel heb aan knalvuurwerk. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
@Inverted_World en @Jeroenneman

Probeer eens breder te kijken dan alleen jezelf. Ik heb zelf geen huisdieren en vuurwerk stoor ik mij niet aan. Maar ik snap wel heel goed dat week 52 voor veel mensen en dieren echt niet leuk is.
Ook negeren jullie de statistieken. Er zijn ondertussen teveel ongelukken, blijvende gehoorschades, oogletsel, enz. Als dit jaar iemand uit je eigen kring eens zoiets zou meemaken, ben je meteen van mening verandert.
Alle specialisten geven aan dat het uit de hand loopt. Hoe leuk vuurwerk op zich ook is, je hebt nuchterheid en daadkracht nodig om te beseffen dat vuurwerk niet meer kan. Dingen veranderen. Vroeger was er niet genoeg geld en geen illegaal vuurwerk. Toen was het gezellig met een paar onschuldige knalletjes en pijltjes. Ook al ging het toen ook wel eens mis. Tegenwoordig gaat het over lawinepijlen en handgranaten. Mensen die eigen bommen bouwen. Verboden producten importeren. Enz. De discussie is niet betuttelend bedoeld. Mensen die er wat langer en breder over nadenken, zien in dat in deze tijd het hele vuurwerkverhaal niet meer oké is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:42:
Over dieren is het heel simpel. Met name dieren die in de omgeving van de mensen leven hebben rond kerst en oud en nieuw veel angst, dus veel vogels, zwerfdieren en kleinere dieren in winterslaap. Ook veel huisdieren hebben er last van, ongeacht de maatregelen die mensen nemen.
Bovenstaande is een feit. Niet iets wat je kan beargumenteren of waar je van kan vinden dat het wel meevalt.

Mensen claimen constant terrein ten opzichte van dieren, dus dat is niks nieuws. Als je in deze discussie echter gaat stellen dat huisdiereigenaren zich maar moeten aanpassen, omdat jij graag vuurwerk afsteekt, wordt het wel heel egoïstisch. Je hond of kat een paar dagen binnen MOETEN houden, omdat andere mensen mogelijk vuurwerk afsteken.

Los van bovenstaande, de jeugd is het meest bezig met vuurwerk, waarbij de geldende regels constant worden overtreden. Door politie is het niet te handhaven en je ziet dat een deel van de bevolking daar misbruik van maakt.

Het gaat er niet om dat jij vindt dat het illegale vuurwerk moet kunnen, maar dat de samenleving het als geheel niet vindt kunnen.

Als je het omdraait: Stel dat ik graag door je brievenbus naar binnen pis op oudejaarsavond, omdat ik veel bier op heb en het gewoon leuk vindt om te doen. De herrie en soms het gevaar van het vuurwerk komt ook de huizen binnen van mensen die dat niet willen.

Feest, drank, vermoeidheid en het aantal gekke mensen wat rondloopt is een slechte combinatie. Dan daarnaast nog de oprechte ongelukken die tussendoor ook gebeuren.

Tenslotte: al die chemische troep die in de lucht en de woonomgeving komt. Ik snap dat de gewone burger denkt dat het allemaal normaal is of 'wegknalt', maar elke kilo vuurwerk komt in de natuur terecht. Vuurwerk zit vol giftige zware metalen en giftige zouten. Verder al die kruitdampen, rookdeeltjes, enz.

En de enige echte reden dat we als volk dit doen, is ... voor de lol.
Wat een betoog zeg.

Ik heb zelf ook huisdieren, maar ik accepteer dat ik ook die twee weken even kan aanpassen. Illegaal vuurwerk vind ik niet ok, maar een algeheel verbod is een overdreven maatregel. Maak gewoon goede afspraken met buurlanden. Want wat we nu doen is net zo stupide als ons drugsbeleid. Hier moet alles steeds strenger, en over de grens is het leve de lol.

En @ hierboven: je maakt geen onderscheid tussen vuurwerk en duidelijk illegaal gedrag. Heel veel van de punten die telkens terugkomen hebben meer te maken met sociale controle en burgerlijke ongehoorzaamheid, dan met vuurwerk. Dan klinkt een vuurwerkverbod leuk, maar juist de mensen die nu al de regels aan de laars lappen, zullen zich er weinig van aan trekken.

En betreffende huisdieren: ik zie graag je wetsvoorstel tegemoet waarin er voortaan wordt gecontroleerd op de leefruimte van zo'n beestje, en de tijden dat de eigenaar thuis is. Een hond of kat die de godganse dag in een appartement moet zitten, terwijl de eigenaar van 9 tot 5 werkt, die is het hele jaar rond zielig, en niet alleen met nieuwjaar!

[ Voor 6% gewijzigd door Jeroenneman op 29-12-2017 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:59:
[...]

Wat een betoog zeg.

Ik heb zelf ook huisdieren, maar ik accepteer dat ik ook die twee weken even kan aanpassen. Illegaal vuurwerk vind ik niet ok, maar een algeheel verbod is een overdreven maatregel. Maak gewoon goede afspraken met buurlanden. Want wat we nu doen is net zo stupide als ons drugsbeleid. Hier moet alles steeds strenger, en over de grens is het leve de lol.

En betreffende huisdieren: ik zie graag je wetsvoorstel tegemoet waarin er voortaan wordt gecontroleerd op de leefruimte van zo'n beestje, en de tijden dat de eigenaar thuis is. Een hond of kat die de godganse dag in een appartement moet zitten, terwijl de eigenaar van 9 tot 5 werkt, die is het hele jaar rond zielig, en niet alleen met nieuwjaar!
Je moet er niet andere zaken bij halen. Nu zeg je namelijk dat vuurwerk oké is, omdat sommige baasjes hun dieren toch al niet goed verzorgen...
Je kijkt alleen naar jezelf. Dat jij je kan en wil aanpassen, betekent niet dat iedereen dat ook MOET. Het gaat om het woordje moeten.
Jij bent over het algemeen positief over vuurwerk, dus logisch ook dat je je huisdier laat aanpassen. Hoe is het voor iemand die al een hekel aan vuurwerk heeft en dan zich ook nog MOET aanpassen volgens jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erik91
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-09 18:54
Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:03:
[...]

Je moet er niet andere zaken bij halen. Nu zeg je namelijk dat vuurwerk oké is, omdat sommige baasjes hun dieren toch al niet goed verzorgen...
Je kijkt alleen naar jezelf. Dat jij je kan en wil aanpassen, betekent niet dat iedereen dat ook MOET. Het gaat om het woordje moeten.
Jij bent over het algemeen positief over vuurwerk, dus logisch ook dat je je huisdier laat aanpassen. Hoe is het voor iemand die al een hekel aan vuurwerk heeft en dan zich ook nog MOET aanpassen volgens jou?
Iedereen moet zich wel is een keer aanpassen aan iets wat hij/zij niet leuk vindt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:03:
[...]

Je mag jezelf ook opvreten van mij ieder jaar. De huidige samenleving vindt vuurwerk (legaal, illegaal vuurwerk is een probleem wat meer met handhaving te maken heeft) blijkbaar oké. Dus jij bent juist de uitzondering, en niet de regel.

Rij je ook 180 op de snelweg, omdat je je anders MOET aanpassen aan al die andere mensen op de weg? Vreselijk, als je je MOET aanpassen aan anderen hé?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uthog
Wow anders word er even direct op de mn gespeeld. Maar laten we het omdraaien. Waarom zou ik mij aanpassen voor die ene dag terwijl de persoon die vuurwerk af wil.steken op die dag iets anders wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:58:

Probeer eens breder te kijken dan alleen jezelf. Ik heb zelf geen huisdieren en vuurwerk stoor ik mij niet aan. Maar ik snap wel heel goed dat week 52 voor veel mensen en dieren echt niet leuk is.
Ook negeren jullie de statistieken. Er zijn ondertussen teveel ongelukken, blijvende gehoorschades, oogletsel, enz. Als dit jaar iemand uit je eigen kring eens zoiets zou meemaken, ben je meteen van mening verandert.
Alle specialisten geven aan dat het uit de hand loopt. Hoe leuk vuurwerk op zich ook is, je hebt nuchterheid en daadkracht nodig om te beseffen dat vuurwerk niet meer kan. Dingen veranderen. Vroeger was er niet genoeg geld en geen illegaal vuurwerk. Toen was het gezellig met een paar onschuldige knalletjes en pijltjes. Ook al ging het toen ook wel eens mis. Tegenwoordig gaat het over lawinepijlen en handgranaten. Mensen die eigen bommen bouwen. Verboden producten importeren. Enz. De discussie is niet betuttelend bedoeld. Mensen die er wat langer en breder over nadenken, zien in dat in deze tijd het hele vuurwerkverhaal niet meer oké is.
Vroeger was er wel illegaal vuurwerk, alleen is het nu makkelijker te krijgen. Daarnaast worden de regels in NL steeds strenger maar zijn ze op EU niveau niet (veel) veranderd waardoor vuurwerk wat vroeger legaal was nu illegaal is. Romijnse kaarsen bijvoorbeeld, super illegaal nu in NL.

En over die handgranaten: erik91 in "OVV pleit voor verbod vuurpijlen en knalvuurwerk"

Ik vindt het echt zorgwekkend dat de politie die nota bene een voorbeeld functie heeft gewoon onjuiste/valse informatie naar buiten brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Uthog schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:09:
Wow anders word er even direct op de mn gespeeld. Maar laten we het omdraaien. Waarom zou ik mij aanpassen voor die ene dag terwijl de persoon die vuurwerk af wil.steken op die dag iets anders wil gaan doen.
Omdat we als samenleving hebben besloten dat je op 31 december van 18.00 tot 02.00 vuurwerk mag afsteken.

Zo simpel is het.

Ik lees hierboven allerlei onzin in de trant "de samenleving wil dit niet langer"/ "iedereen vindt dit onverantwoord".

Dat zijn leugens. Meer kan ik er niet van maken. We hebben met z'n allen ooit afgesproken dat je vuurwerk af mag steken op de laatste dag van het jaar. Dat is in de wet vastgelegd. Wil je dat niet? Prima, stem op een politicus die dat voor jou gaat regelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:59:
En @ hierboven: je maakt geen onderscheid tussen vuurwerk en duidelijk illegaal gedrag. Heel veel van de punten die telkens terugkomen hebben meer te maken met sociale controle en burgerlijke ongehoorzaamheid, dan met vuurwerk. Dan klinkt een vuurwerkverbod leuk, maar juist de mensen die nu al de regels aan de laars lappen, zullen zich er weinig van aan trekken.
Dit wordt vaak aangehaald - maar die dingen staan niet los van elkaar. De beschikbaarheid van vuurwerk maakt in elk geval behoorlijk uit. Niet voor niets merk je duidelijk dat de verkoop gisteren gestart is. Dat is dus legaal verkrijgbaar vuurwerk, dat buiten de tijden afgestoken wordt. Een deel daarvan zou niet de mogelijkheid hebben om dat vuurwerk uit het buitenland te halen, en dat zijn dan in elk geval al flink minder knallen.

Daarnaast maakt het uit in de houding naar vuurwerk. In andere landen waar vuurwerk een andere rol heeft (en het alleen maar professioneel wordt afgestoken) talen de meeste mensen er niet zo naar. Dat kan hier ook best.
Maar in plaats daarvan ligt vuurwerk middenvoor in de speelgoedwinkels, en wordt het dus heel gericht gepromoot.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:58:

Illegaal vuurwerk, daar ben ik ook absoluut tegen. In je betoog doet het overkomen alsof ik dat ergens goed keur. Terwijl ik die troep levensgevaarlijk vind.

Het gaat mij erom dat er hier mensen zijn die dat dus uit verband trekken. Ik hou al niet van knal vuurwerk, maar als ik een stel kinderen zie rommelen met baby pijltjes of astronauten kan me dat echt niet boeien en zul je me niet horen klagen. Maar als ik hier verhalen lees over de dat de dakgoot vol met pijlen ligt, of dat mensen zich groen en geel ergeren aan normaal vuurwerk vind ik dat zwaar overdreven. Een vuurwerkverbod op illegaal vuurwerk is er al, dat zegt het woord "illegaal" tenslotte, en daar mag van mij nog strenger tegen opgetreden worden.

Het probleem ligt bij illegaal vuurwerk en het niet hanteren van veiligheid / regels. Een compleet verbod zou ik niet erg vinden, ik vind echter dat veel argumenten die mensen hier aanhalen m.b.t. normaal vuurwerk ze doet overkomen als ontzettende zuurpruimen. Kom op zeg, dat je kat een keer schrikt van een astronaut, hoe erg is dat. Dan hou je hem toch 1 avondje binnen. Wanneer het onweert hou je die toch ook binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

incaz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:20:
[...]

Dit wordt vaak aangehaald - maar die dingen staan niet los van elkaar. De beschikbaarheid van vuurwerk maakt in elk geval behoorlijk uit. Niet voor niets merk je duidelijk dat de verkoop gisteren gestart is. Dat is dus legaal verkrijgbaar vuurwerk, dat buiten de tijden afgestoken wordt. Een deel daarvan zou niet de mogelijkheid hebben om dat vuurwerk uit het buitenland te halen, en dat zijn dan in elk geval al flink minder knallen.

Daarnaast maakt het uit in de houding naar vuurwerk. In andere landen waar vuurwerk een andere rol heeft (en het alleen maar professioneel wordt afgestoken) talen de meeste mensen er niet zo naar. Dat kan hier ook best.
Maar in plaats daarvan ligt vuurwerk middenvoor in de speelgoedwinkels, en wordt het dus heel gericht gepromoot.
Vandaar dat ik het best zou snappen als de verkoopdata worden beperkt. Maar dan wel Europees geregeld.

En laten we nu niet doen alsof vuurwerk uit een speelgoedwinkel het probleem is. Het spul wat daar ligt is nauwelijks meer dan een knalerwt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:24:
En laten we nu niet doen alsof vuurwerk uit een speelgoedwinkel het probleem is. Het spul wat daar ligt is nauwelijks meer dan een knalerwt.
Die dingen staan niet los van elkaar. Zoals de beschikbaarheid van vuurwerk niet los staat van de overlast - ook al is het afsteken van dat vuurwerk op dit moment niet legaal.
Als de winkels de boodschap blijven uitzenden dat vuurwerk cool en belangrijk is, dan heeft dat invloed op hoe men naar vuurwerk kijkt. Dat heeft met elkaar te maken. En daar kunnen we best anders mee omgaan, en dat heeft invloed (zelfs al zal het niet alles meteen oplossen. Een verbetering is ook al prettig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

incaz schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:31:
[...]

Die dingen staan niet los van elkaar. Zoals de beschikbaarheid van vuurwerk niet los staat van de overlast - ook al is het afsteken van dat vuurwerk op dit moment niet legaal.
Als de winkels de boodschap blijven uitzenden dat vuurwerk cool en belangrijk is, dan heeft dat invloed op hoe men naar vuurwerk kijkt. Dat heeft met elkaar te maken. En daar kunnen we best anders mee omgaan, en dat heeft invloed (zelfs al zal het niet alles meteen oplossen. Een verbetering is ook al prettig.)
Ik snap niet helemaal wat er mis is met het uiten van winkels dat vuurwerk leuk is? Dat is voor veel mensen namelijk zo. Als je het niet leuk vind, dan kan ik dat begrijpen. Daarom doen we het ook één dag per jaar. Dat lijkt me een prima compromis?

Of zoeken we nu in dit topic naar een manier om het hele leven zo grijs mogelijk te maken? Want dan stel ik voor elke drankwinkel ook te sluiten. Dat is ook gevaarlijk, en mag het hele jaar door.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smuey
Inverted_World schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:24:
[...]
Kom op zeg, dat je kat een keer schrikt van een astronaut, hoe erg is dat. Dan hou je hem toch 1 avondje binnen. Wanneer het onweert hou je die toch ook binnen?
Eén avondje zou te overzien zijn inderdaad, maar het begint half november al en loopt sowieso door tot de eerste week van januari. Zeven weken is wel even een ander verhaal hoor.

Kijk, als iedereen zich gewoon netjes aan de regels zou houden zouden we deze hele discussie niet eens hoeven voeren. Probleem is dat een groeiend aantal mensen daar gewoon schijt aan heeft en gewoon maar lekker doet wat ze zelf willen, want hé, de pakkans is toch nihil, nietwaar? Die lui verpesten het dus gewoon voor de mensen die het wél netjes doen en daar kun je mij op aankijken, maar beter kijk je naar die lui die dit dus willens en wetens verkloten voor de rest (en vervolgens het hardst lopen te janken dat het een traditie is en boehoehoe, huilie huilie)

[ Voor 37% gewijzigd door Smuey op 29-12-2017 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGSNK
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-09 10:29
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:20:
Ik lees hierboven allerlei onzin in de trant "de samenleving wil dit niet langer"/ "iedereen vindt dit onverantwoord".

Dat zijn leugens. Meer kan ik er niet van maken. We hebben met z'n allen ooit afgesproken dat je vuurwerk af mag steken op de laatste dag van het jaar. Dat is in de wet vastgelegd. Wil je dat niet? Prima, stem op een politicus die dat voor jou gaat regelen.
Fake news? ;(

Feit is, dat steeds meer burgers zich bewust zijn van de nadelen van vuurwerk en dat deze niet opwegen tegen de maximaal 2 uur durende voordelen ;w
Ik zie in de grote steden niemand protesteren tegen de vuurwervrije zones, behalve... de mensen die er geld op verdienen :/

Our life and death are the same thing. When we realize this fact, we have no fear of death anymore, nor actual difficulty in our life

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:36:
Ik snap niet helemaal wat er mis is met het uiten van winkels dat vuurwerk leuk is? Dat is voor veel mensen namelijk zo. Als je het niet leuk vind, dan kan ik dat begrijpen. Daarom doen we het ook één dag per jaar. Dat lijkt me een prima compromis?
Alleen is het niet de werkelijkheid.

Vuurwerk is voor de afstekers leuk - maar voor heel veel anderen niet (en voor de dieren niet, en voor het milieu, en het kost veel geld aan schade, en het levert veel verwondingen op.)

Er is veel geprobeerd om er een compromis in te vinden, maar uiteindelijk zijn er te veel mensen die zich niet aan dat comrpomis willen houden. Dan is de volgende stap om het breder aan te pakken, namelijk door vuurwerk niet meer zo'n centrale rol te geven. Algeheel verbod, niet meer marketen op kinderen, en in plaats daarvan andere dingen (zoals centrale shows en wat mij betreft leuke dingen voor jeugd en jongeren want een deel van het probleem is ook gewoon dat de kerstvakantie nogal veel ruimte biedt voor verveling en dus dit soort gedrag.)
Of zoeken we nu in dit topic naar een manier om het hele leven zo grijs mogelijk te maken?
Nee. Ik zoek zelf vooral naar een mogelijkheid om iets minder gezondheidsproblemen te hebben door het effect van vuurwerk, die mij niet heel veel geld kost (zoals ergens anders heen gaan. Zou een optie kunnen zijn, ware het niet dat ik het niet kan betalen.)

Ik vind het uitgangspunt dat ik gewoon in mijn huis moet kunnen wonen zonder voortdurende overlast, geen heel extreem of onhaalbaar idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Inverted_World
michaelvink schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:38:
[...]

Eén avondje zou te overzien zijn inderdaad, maar het begint half november al en loopt sowieso door tot de eerste week van januari. Zeven weken is wel even een ander verhaal hoor.

Kijk, als iedereen zich gewoon netjes aan de regels zou houden zouden we deze hele discussie niet eens hoeven voeren. Probleem is dat een groeiend aantal mensen daar gewoon schijt aan heeft en gewoon maar lekker doet wat ze zelf willen, want hé, de pakkans is toch nihil, nietwaar? Die lui verpesten het dus gewoon voor de mensen die het wél netjes doen en daar kun je mij op aankijken, maar beter kijk je naar die lui die dit dus willens en wetens verkloten voor de rest (en vervolgens het hardst lopen te janken dat het een traditie is en boehoehoe, huilie huilie)
Helemaal mee eens. En je snapt ongetwijfeld ook dat je je eigen verhaal kan omdraaien? Beter kijk je naar de mensen die het willen verkloten in plaats van dat je het wilt verpesten voor mensen die er normaal mee om gaan.

Nogmaals, ik heb zelf niks met vuurwerk, maar ik ben het zo zat dat er altijd huilie's zijn die een probleem hebben, en het vervolgens willen projecteren op iedereen. "Boehoe, mn kat hoorde een illegaal stuk vuurwerk, nu moet hij naar een katten-kuuroord voor drie weken, en tevens wil ik een nationaal vuurwerkverbod". Nee, het verbod op illegaal vuurwerk moet strenger gehanteerd worden, en regels moeten aangescherpt worden. En zo zijn er tal van voorbeelden. Bevalt iets je niet, zorg ervoor dat iedereen dat weet, en iedereen zich moet aanpassen, want jij bent tenslotte het belangrijkste. Het is tegenwoordig dankzij social media, en media die gericht is op social media een beetje een staat van azijnzeikerts geworden. En dat valt altijd goed op in dit soort topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
erik91 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:07:
[...]

Iedereen moet zich wel is een keer aanpassen aan iets wat hij/zij niet leuk vindt...
Uiteraard, en nog meer dan wat we nu gewend zijn misschien zelfs. Het verschil is dat het gaat om eigen huis en grond en om eigen lichaam. Zodra anderen daar invloed op hebben, is het niet meer oké.
Aanpassen is het probleem niet. Als andere mensen zich opdringen op mijn eigen terrein, dan zeker wel. Leg de eigenaar van het afgebrande huis eens uit dat hij zich maar gewoon moet aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
Inverted_World schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:55:
[...]

Helemaal mee eens. En je snapt ongetwijfeld ook dat je je eigen verhaal kan omdraaien? Beter kijk je naar de mensen die het willen verkloten in plaats van dat je het wilt verpesten voor mensen die er normaal mee om gaan.

Nogmaals, ik heb zelf niks met vuurwerk, maar ik ben het zo zat dat er altijd huilie's zijn die een probleem hebben, en het vervolgens willen projecteren op iedereen. "Boehoe, mn kat hoorde een illegaal stuk vuurwerk, nu moet hij naar een katten-kuuroord voor drie weken, en tevens wil ik een nationaal vuurwerkverbod". Nee, het verbod op illegaal vuurwerk moet strenger gehanteerd worden, en regels moeten aangescherpt worden. En zo zijn er tal van voorbeelden. Bevalt iets je niet, zorg ervoor dat iedereen dat weet, en iedereen zich moet aanpassen, want jij bent tenslotte het belangrijkste. Het is tegenwoordig dankzij social media, en media die gericht is op social media een beetje een staat van azijnzeikerts geworden. En dat valt altijd goed op in dit soort topics.
Je focust je heel mooi op één ding, maar vergeet daarbij de andere argumenten. Kijk even naar vorig jaar:
Dit jaar zien we voor het eerst fors meer vuurwerkletsel bij omstanders (61%) dan bij mensen die het vuurwerk afgestoken hebben (39%).
Hier terug te vinden. Er zijn dus meer omstanders slachtoffer dan de daadwerkelijk afstekers van vuurwerk en dat is nog steeds geen probleem? Dus als ik dat even doortrek, moet ik me maar aanpassen door gewoon zeven weken niet naar buiten te gaan, om te voorkomen dat een of andere staatsmongool met vuurwerk even niet oplet? Klinkt inderdaad als een heel redelijk voorstel, ja...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

michaelvink schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:05:
[...]

Je focust je heel mooi op één ding, maar vergeet daarbij de andere argumenten. Kijk even naar vorig jaar:

[...]

Hier terug te vinden. Er zijn dus meer omstanders slachtoffer dan de daadwerkelijk afstekers van vuurwerk en dat is nog steeds geen probleem? Dus als ik dat even doortrek, moet ik me maar aanpassen door gewoon zeven weken niet naar buiten te gaan, om te voorkomen dat een of andere staatsmongool met vuurwerk even niet oplet? Klinkt inderdaad als een heel redelijk voorstel, ja...
Goh, ik kan de afgelopen maanden prima buiten komen zonder dood te gaan. Ik schat de kans een stuk hoger dat ik om het leven kom in het dagelijks verkeer dan door het vuurwerk van de afgelopen weken.

In wat voor terreurgebied wonen de klagers eigenlijk? Dan schrijf ik die plaatsen op mijn lijstje van no-go zones in Nederland.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:07:
[...]

Je mag jezelf ook opvreten van mij ieder jaar. De huidige samenleving vindt vuurwerk (legaal, illegaal vuurwerk is een probleem wat meer met handhaving te maken heeft) blijkbaar oké. Dus jij bent juist de uitzondering, en niet de regel.

Rij je ook 180 op de snelweg, omdat je je anders MOET aanpassen aan al die andere mensen op de weg? Vreselijk, als je je MOET aanpassen aan anderen hé?
Ik mag mij opvreten van jou, dat is inderdaad prima. Dan heb ik zelf de keus en zal ik het niet doen.

Huidige samenleving vindt vuurwerk niet oké, waarom denk je dat er discussie is en waarom komt dit steeds vaker in de media terug? Omdat het in de jaren '80 prima was, betekent niet dat het nu in 2018 nog steeds zo wordt ervaren.

Ik heb er verder geen moeite mee om een uitzondering te zijn... ik verwacht namelijk niet dat iedere burger zo doordacht is. Vooral de mensen die veel illegaal vuurwerk afsteken. Ze hebben slechts één drijfveer en dat is 'lol maken'. Stoer doen met een groepje jongens. Kijken hoe ver ze kunnen gaan. Dat soort gedrag gaat ten koste van andere mensen. Ik ken een meisje met een brandplek in haar nek (niet illegale vuurwerkpijl kwam in haar capuchon). Ik ken een meisje die doof is aan één oor (niet illegaal vuurwerk ontplofte vlak naast haar oor). Ik ken twee jongens die met niet illegaal vuurwerk zelf geprobeerd hebben een groter stuk vuurwerk te bouwen. Het kruit ontplofte tijdens het bouwen. Eén mist een vinger, de ander is blind aan één oog.

Ik pas mij op de weg aan aan de juiste snelheid, omdat dat het veiligst is. Aanpassen is niet verkeerd. Het veel te snel alles uit zijn verband rukken wel. Waar ik het over had was dat het niet normaal is als mensen voor de lol bezig zijn, geen oog meer hebben voor anderen en dat ze daarna ook nog zeggen dat de andere mensen zich maar even een keer moeten aanpassen. Ik pas mij heel erg graag aan, maar niet aan zaken die illegaal of doelloos zijn.
Als voorbeeld: een duizendklapper vlak voor mijn huis (op de openbare weg) afsteken met de wind richting mijn huis, is volgens de regels vast legaal, maar niet iets waar ik mij dan maar aan zal aanpassen. Dat is geluids- en stankoverlast op mijn eigen terrein. En jij denkt dat ik dan al mijn ramen, roosters en oren maar even moet dichtdoen? Steek zoiets bij je eigen huis af. Of zodanig dat je er een ander niet mee lastig valt.

Omgekeerde wereld: iemand voor de lol (en wellicht onbewust) lastig vallen en daarna verwachten dat diegene zich daar gewoon aan moet aanpassen.

Zoals anderen ook al stelden: als iedereen zich aan de regels zou houden, met een enkele uitzondering die opgepakt kan worden, dan was er weinig aan de hand. Er zijn gewoon teveel mensen die het verprutsen, waardoor de boel opgeteld te extreem wordt.
Je weet dat er vanaf nu een paar honderd Nederlanders in het ziekenhuis raken. Op een ernstige manier, waarvan een groot deel niet door eigen schuld.

@erik91 Uiteraard is de vergelijking met moderne handgranaten niet altijd terecht. Het valt echter wel in dezelfde categorie. Als zo'n ding van dichtbij ontploft, is de kans groot dat je het niet overleeft of in ieder geval zwaar gewond raakt. Vuurwerk wat per stuk al het glas uit een bushokje knalt, of een putdeksel van het riool omhoog krijgt, is te zwaar lijkt mij.
Je bent zelf vast ook tegen dat soort zwaar vuurwerk, dus ik snap niet echt waarom je het dan minder erg wil laten lijken. Een knalletje is wel geinig. Iets wat zes keer minder sterk is dan een handgranaat uit het leger is alsnog heel gevaarlijk. Je zou het zelfs erger dan een professionele granaat kunnen noemen, omdat de ontsteking vaak minder betrouwbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:11
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:21:
[...]

Goh, ik kan de afgelopen maanden prima buiten komen zonder dood te gaan. Ik schat de kans een stuk hoger dat ik om het leven kom in het dagelijks verkeer dan door het vuurwerk van de afgelopen weken.

In wat voor terreurgebied wonen de klagers eigenlijk? Dan schrijf ik die plaatsen op mijn lijstje van no-go zones in Nederland.
Altijd maar de "ik heb hier geen last van" posts.. (of juist "ik kan hier niet mee omgaan")...dus? Dan moet heel Nederland zich maar aanpassen aan die n=1?

Dan worden er onderzoeken aangehaald (incl. Cijfers), en dan is het weer "ja maar ik...", of "ja maar dat onderzoek klopt niet", zonder verdere onderbouwing.

Prima topic zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:29:
[...]

Ik mag mij opvreten van jou, dat is inderdaad prima. Dan heb ik zelf de keus en zal ik het niet doen.

Huidige samenleving vindt vuurwerk niet oké, waarom denk je dat er discussie is en waarom komt dit steeds vaker in de media terug? Omdat het in de jaren '80 prima was, betekent niet dat het nu in 2018 nog steeds zo wordt ervaren.

Ik heb er verder geen moeite mee om een uitzondering te zijn... ik verwacht namelijk niet dat iedere burger zo doordacht is. Vooral de mensen die veel illegaal vuurwerk afsteken. Ze hebben slechts één drijfveer en dat is 'lol maken'. Stoer doen met een groepje jongens. Kijken hoe ver ze kunnen gaan. Dat soort gedrag gaat ten koste van andere mensen. Ik ken een meisje met een brandplek in haar nek (niet illegale vuurwerkpijl kwam in haar capuchon). Ik ken een meisje die doof is aan één oor (niet illegaal vuurwerk ontplofte vlak naast haar oor). Ik ken twee jongens die met niet illegaal vuurwerk zelf geprobeerd hebben een groter stuk vuurwerk te bouwen. Het kruit ontplofte tijdens het bouwen. Eén mist een vinger, de ander is blind aan één oog.

Ik pas mij op de weg aan aan de juiste snelheid, omdat dat het veiligst is. Aanpassen is niet verkeerd. Het veel te snel alles uit zijn verband rukken wel. Waar ik het over had was dat het niet normaal is als mensen voor de lol bezig zijn, geen oog meer hebben voor anderen en dat ze daarna ook nog zeggen dat de andere mensen zich maar even een keer moeten aanpassen. Ik pas mij heel erg graag aan, maar niet aan zaken die illegaal of doelloos zijn.
Als voorbeeld: een duizendklapper vlak voor mijn huis (op de openbare weg) afsteken met de wind richting mijn huis, is volgens de regels vast legaal, maar niet iets waar ik mij dan maar aan zal aanpassen. Dat is geluids- en stankoverlast op mijn eigen terrein. En jij denkt dat ik dan al mijn ramen, roosters en oren maar even moet dichtdoen? Steek zoiets bij je eigen huis af. Of zodanig dat je er een ander niet mee lastig valt.

Omgekeerde wereld: iemand voor de lol (en wellicht onbewust) lastig vallen en daarna verwachten dat diegene zich daar gewoon aan moet aanpassen.

Zoals anderen ook al stelden: als iedereen zich aan de regels zou houden, met een enkele uitzondering die opgepakt kan worden, dan was er weinig aan de hand. Er zijn gewoon teveel mensen die het verprutsen, waardoor de boel opgeteld te extreem wordt.
Je weet dat er vanaf nu een paar honderd Nederlanders in het ziekenhuis raken. Op een ernstige manier, waarvan een groot deel niet door eigen schuld.

@erik91 Uiteraard is de vergelijking met moderne handgranaten niet altijd terecht. Het valt echter wel in dezelfde categorie. Als zo'n ding van dichtbij ontploft, is de kans groot dat je het niet overleeft of in ieder geval zwaar gewond raakt. Vuurwerk wat per stuk al het glas uit een bushokje knalt, of een putdeksel van het riool omhoog krijgt, is te zwaar lijkt mij.
Je bent zelf vast ook tegen dat soort zwaar vuurwerk, dus ik snap niet echt waarom je het dan minder erg wil laten lijken. Een knalletje is wel geinig. Iets wat zes keer minder sterk is dan een handgranaat uit het leger is alsnog heel gevaarlijk. Je zou het zelfs erger dan een professionele granaat kunnen noemen, omdat de ontsteking vaak minder betrouwbaar is.
En ik ken dan weer heel veel kinderen die wat lol maken met rotjes en sierpijlen. Enorm sneu natuurlijk voor de slachtoffers die door andermans toedoen gewond raken. Maar pak die mensen dan aan, en gebruik niet zo'n bot sleepnet als " we moeten alle vuurwerk verbieden en alleen nog maar centrale vuurwerkshows organiseren". Dat is echt met de botte bijl erdoorheen hakken.

Ik prijs me gelukkig dat ik een normale buurt woon, en niet in een terreurgebied. Maar pak die terreurgebieden dan aan, en laat de mensen die normaal genieten van oud en nieuw alsjeblieft met rust. Want als je met oud en nieuw wordt bestookt met vuurwerk, er putdeksels omhoog vliegen etc, dan is er meer mis dan vuurwerk, maar dan heb je gewoon een stel malloten in je buurt wonen. En die zullen wel nieuwe manieren vinden om je te irriteren.

Dus ruk zelf ook niet alles uit het verband, maar besef dat er ook genoeg wijken/steden zijn waar mensen normaal de jaarwisseling kunnen vieren, mét vuurwerk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Smuey
[...]

Je reacties getuigen van een bijzonder gebrek aan empathie. Je vergelijking gaat ook nergens over, want niemand heeft het over doodgaan door vuurwerk. Letsel, daarentegen, is een ander verhaal. Ik zit er net zo min op te wachten doof of blind te worden als jij er op zit te wachten om doodgereden te worden, en toch is de kans op het een in een bepaalde periode een heel stuk groter dan het ander het hele jaar door. De enige reden dat je meer risico loopt in het verkeer is omdat dat 365 dagen jaar, 24 uur per dag door gaat, dus die vergelijking is sowieso al mank om mee te beginnen.

Verder, je komt niet echt met argumenten om de discussie verder op weg te helpen, maar spreekt een beetje onderbuikgevoelens aan en trekt uitspraken vrolijk uit verband om je daarbij te helpen. Daar kunnen we pas écht weinig mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
Wat word er weer een drama gemaakt van 1 dag in het jaar. Zoveel mensen hebben er plezier van. Dan kan je alles wel gaan verbieden. Kijk hoeveel ellende alcohol aanricht, verbieden we toch ook niet. Zeurpieten heb je altijd. Alleen dankzij het internet schreeuwen ze nu harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
[...]

Je redenaties gaan in deze discussie scheef. Jij schat de kans in inderdaad. Maar die kans kun je gewoon uit de statistiek halen. Het gaat namelijk niet alleen over jou, maar over de hele bevolking. Dit zijn de cijfers:
In Nederland de afgelopen jaren:

Verkeer 50 per dag. Vuurwerk: ongeveer 500 gewonden rond oud en nieuw. Dat is ongeveer 100 per dag. Of 50 per dag als je het wil uitsmeren over twee weken.

Verschil is dat het verkeer veel noodzakelijker is, vuurwerk is bedoeld voor de lol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuey
kobus71 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:41:
Wat word er weer een drama gemaakt van 1 dag in het jaar. Zoveel mensen hebben er plezier van. Dan kan je alles wel gaan verbieden. Kijk hoeveel ellende alcohol aanricht, verbieden we toch ook niet. Zeurpieten heb je altijd. Alleen dankzij het internet schreeuwen ze nu harder.
OK, nog een keertje dan: het IS niet 'maar' één dag in het jaar, het gaat om ruwweg zeven weken, het gaat om letsel bij omstanders, vervuiling en nog een hele sloot andere narigheid. Dat jij dat OK vind voor 'een avondje plezier' wil niet zeggen dat de rest dat ook vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Playa del C. schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:42:
[...]

Je redenaties gaan in deze discussie scheef. Jij schat de kans in inderdaad. Maar die kans kun je gewoon uit de statistiek halen. Het gaat namelijk niet alleen over jou, maar over de hele bevolking. Dit zijn de cijfers:
In Nederland de afgelopen jaren:

Verkeer 50 per dag. Vuurwerk: ongeveer 500 gewonden rond oud en nieuw. Dat is ongeveer 100 per dag. Of 50 per dag als je het wil uitsmeren over twee weken.

Verschil is dat het verkeer veel noodzakelijker is, vuurwerk is bedoeld voor de lol.
500 gewonden per jaar? Op 17 (of is het al 18) miljoen mensen? Het is maar hoe je de statistieken wil interpreteren.

De redenatie van het pro afschaffen front gaan ook mis. Die redeneren allemaal dat enige vorm van volksvermaak totaal risicoloos moet zijn. Want alleen nuttige dingen mogen met risico gepaard gaan.

Maar goed, blijf lekker doorzagen met z'n allen. Ik wilde slechts illustreren dat oud en nieuw voor veel mensen gewoon LEUK kan zijn. Moeilijk voor te stellen, ik weet het, maar het is écht zo.

Ik zou me druk maken over andere dingen, als we het over de cijfers gaan hebben. Kijk vooral hoeveel mensen doodgaan aan roken of overmatig alcoholgebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

michaelvink schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:38:
[...]

Je reacties getuigen van een bijzonder gebrek aan empathie. Je vergelijking gaat ook nergens over, want niemand heeft het over doodgaan door vuurwerk. Letsel, daarentegen, is een ander verhaal. Ik zit er net zo min op te wachten doof of blind te worden als jij er op zit te wachten om doodgereden te worden, en toch is de kans op het een in een bepaalde periode een heel stuk groter dan het ander het hele jaar door. De enige reden dat je meer risico loopt in het verkeer is omdat dat 365 dagen jaar, 24 uur per dag door gaat, dus die vergelijking is sowieso al mank om mee te beginnen.

Verder, je komt niet echt met argumenten om de discussie verder op weg te helpen, maar spreekt een beetje onderbuikgevoelens aan en trekt uitspraken vrolijk uit verband om je daarbij te helpen. Daar kunnen we pas écht weinig mee.
Pot, ketel.

Fijne jaarwisseling, ik knal ze voor jou de hele avond de lucht in d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
michaelvink schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:44:
[...]

OK, nog een keertje dan: het IS niet 'maar' één dag in het jaar, het gaat om ruwweg zeven weken, het gaat om letsel bij omstanders, vervuiling en nog een hele sloot andere narigheid. Dat jij dat OK vind voor 'een avondje plezier' wil niet zeggen dat de rest dat ook vindt.
Lol, ik hoorde net in het nieuws ook zoiets. Er zijn klachten bij het meldpunt gekomen over de cat. 1 vuurwerk. Man, dat is zo een klein zacht plofje. Het lijkt wel of de hele wereld overgevoelig is de laatste jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

kobus71 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:01:
Lol, ik hoorde net in het nieuws ook zoiets. Er zijn klachten bij het meldpunt gekomen over de cat. 1 vuurwerk. Man, dat is zo een klein zacht plofje. Het lijkt wel of de hele wereld overgevoelig is de laatste jaren.
Aha, dus van jou mag je niet klagen als iemand iets doet wat niet is toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erik91
Mx. Alba schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:03:
Aha, dus van jou mag je niet klagen als iemand iets doet wat niet is toegestaan?
Cat 1 vuurwerk mag het hele jaar door worden afgestoken. Hier vallen de sterretjes, knetterballetjes en fluitfontijntjes bijvoorbeeld onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

erik91 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:04:
[...]

Cat 1 vuurwerk mag het hele jaar door worden afgestoken. Hier vallen de sterretjes, knetterballetjes en fluitfontijntjes bijvoorbeeld onder.
Oké, I stand corrected. Maar ook met dat soort vuurwerk kan je overlast veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuey
kobus71 schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 14:01:
[...]

Tof! Waar woon je? Dan kom ik namelijk zeven weken lang 24 uur per dag met een draaiorgel voor je deur staan! Want dat is ook maar een beetje vrolijke muziek, nietwaar? Serieus, wat is dat nou voor redenering? Niet afsteken voor de 31e 10:00 is gewoon niet afsteken, punt. Doe je dat wel, dan mag daar best over geklaagd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:35:
[...]

En ik ken dan weer heel veel kinderen die wat lol maken met rotjes en sierpijlen. Enorm sneu natuurlijk voor de slachtoffers die door andermans toedoen gewond raken. Maar pak die mensen dan aan, en gebruik niet zo'n bot sleepnet als " we moeten alle vuurwerk verbieden en alleen nog maar centrale vuurwerkshows organiseren". Dat is echt met de botte bijl erdoorheen hakken.

Ik prijs me gelukkig dat ik een normale buurt woon, en niet in een terreurgebied. Maar pak die terreurgebieden dan aan, en laat de mensen die normaal genieten van oud en nieuw alsjeblieft met rust. Want als je met oud en nieuw wordt bestookt met vuurwerk, er putdeksels omhoog vliegen etc, dan is er meer mis dan vuurwerk, maar dan heb je gewoon een stel malloten in je buurt wonen. En die zullen wel nieuwe manieren vinden om je te irriteren.

Dus ruk zelf ook niet alles uit het verband, maar besef dat er ook genoeg wijken/steden zijn waar mensen normaal de jaarwisseling kunnen vieren, mét vuurwerk.
Ik woon zelf in een uiterst rustige wijk, met veel jonge gezinnen en verstandige mensen. Geen doorgaand verkeer en geen hangjeugd. Ben opgegroeid in een klein dorp, waar iedereen elkaar kende.

Als iedereen normaal zou doen met vuurwerk, was er inderdaad geen probleem. En vrijwel altijd gaat het goed. Dat is een drogreden verder. Het gaat te vaak fout. En als het fout gaat, gaat het vaak ook goed fout. Een klein brandplekje is het probleem niet. Het is onnodig letsel tijdens een feest. Het is wachten totdat iemand de pech heeft om flink letsel te krijgen. Zolang het jezelf of mensen uit jouw kringen niet overkomt, denk je misschien makkelijk.
Ik ben er zelf niet bang voor, ik ga de binnenstad niet in met oud en nieuw. Maar ik denk wel aan al die (vooral jonge) mensen die elk jaar zelf meemaken dat ze een oog kwijtraken en dan pas doorhebben hoe slecht het allemaal is.
Jeroenneman schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 13:49:
[...]

500 gewonden per jaar? Op 17 (of is het al 18) miljoen mensen? Het is maar hoe je de statistieken wil interpreteren.

De redenatie van het pro afschaffen front gaan ook mis. Die redeneren allemaal dat enige vorm van volksvermaak totaal risicoloos moet zijn. Want alleen nuttige dingen mogen met risico gepaard gaan.

Maar goed, blijf lekker doorzagen met z'n allen. Ik wilde slechts illustreren dat oud en nieuw voor veel mensen gewoon LEUK kan zijn. Moeilijk voor te stellen, ik weet het, maar het is écht zo.

Ik zou me druk maken over andere dingen, als we het over de cijfers gaan hebben. Kijk vooral hoeveel mensen doodgaan aan roken of overmatig alcoholgebruik.
Het wordt ondertussen lachwekkend :) Ik kom met cijfers en feiten, maar als je daar niks mee kunt, dan houdt de discussie snel op inderdaad.

Volksvermaak mag best risico hebben. Zolang de mensen zelf een keuze hebben om dat risico wel of niet te nemen. En dat is met vuurwerk vaak niet zo. Elke gek kan een stuk illegaal vuurwerk dichtbij je gooien. De meeste slachtoffers van vuurwerk staken het niet zelf af (statistiek).

Raar hoe je steeds uit het onderwerp lijkt te vluchten, want nu haal je er zelfs roken en alcoholgebruik bij. Of ik mij wel of niet druk maak om allerlei dingen, we hebben het nu over vuurwerk en het oud&nieuw feest.

Oud&nieuw is verder voor mij één van de leukste feesten van het jaar hoor. Woon in een prima straat, leuke mensen. Geen overlast verder van iemand. Kan helaas voor andere mensen in veel wijken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trishul
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:54
Toch wel bijzonder, vuurwerk moet dus verboden worden omdat er risico’s aan kleven en het onnodig zou zijn. Dit klinkt heel erg als het plaatsen van een reden op een voetstuk binnen de discussie waar iedereen het standaard mee eens zou moeten zijn. Welja, verbied dan ook maar alcohol, tabak en oude dieselauto’s (of nieuwere met uitlaatgasstoringen... serieus, je wilt niet weten hoe smerig ook een 2016 model diesel kan zijn)

Het probleem met overlast zit m meer in de handhaving m.b.t. Illegaal vuurwerk.. die is er nauwelijks. In plaats daarvan zit de politie heel veel resources te verspillen in het opsporen van kopers en verkopers. Natuurlijk in beginsel positief, maar zolang dat in EU landen zoals Polen en Tsjechie gewoon op straat te koop is, is het dweilen met de kraan open.
Handhaving hier in Amsterdam Centrum zie ik nauwelijks. Wel opvallend is dat ik op dit moment nauwelijks knallen hoor. Toch zeker minder dan afgelopen jaren.

[ Voor 9% gewijzigd door Trishul op 29-12-2017 14:10 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie s.v.p. serieus en beschaafd.