Fake news argument, neem de linkjes even door zou ik zeggen.TNW schreef op maandag 4 december 2017 @ 18:54:
Enquêtes op sites van kranten zijn niet betrouwbaar. Deze worden steevast belegerd door mensen die "opgeroepen" zijn te stemmen vanuit de social media. Ook zijn ze vaak gekleurd door de ideologie van de lezers. Ik zie zelf hoe mensen in een pro vuurwerk FB groep elkaar ophitsen om een enquête de "juiste" richting in te laten gaan.
Wil je een duidelijk beeld van wie er voor en tegen vuurwerk is dan zal je een wetenschappelijke aanpak moeten nemen. Dus voldoende grote groep geënquêteerden, verdeeld over heel NL. Mogelijk nog gewogen met de "vuurwerkdichtheid" want ik vind de mening van iemand die daadwerkelijk tussen het vuurwerk zit meer gelden dan van iemand in de rimboe.
Prima, wil je dit echt?Jay-P schreef op maandag 4 december 2017 @ 21:03:
Fake news argument, neem de linkjes even door zou ik zeggen.
"Ruim zestig procent van de bevolking wil een verbod op consumentenvuurwerk, blijkt voor het tweede jaar op rij uit verscheidene peilingen."https://www.parool.nl/bin...-nog-ver-weg~a3820773/amp 2014, ruim 60% tegen
Geen directe bron maar een verwijzing.
"Een meerderheid van de Nederlanders (64 procent) wil dat het afsteken van vuurwerk verboden wordt, zo bleek uit een online onderzoek door EenVandaag."
Online onderzoeken zijn niet betrouwbaar. Zoals ik al eerder zei, de voor en tegen groepen "trekken" aan dit soort enquêtes. Daarom zijn ze niet betrouwbaar.
Als je je argument kracht wil bijzetten lijkt het me geloofwaardiger als je met recentere peilingen komt. Ook: " Bijna de helft (48 procent) van de ruim dertienhonderd ondervraagden is voor een verbod; 45 procent ziet niets in een vuurwerkverbod."https://www.trouw.nl/home...-vuurwerkverbod~ae3c7179/ 2008!! kleine meerderheid tegen.
Kleine meerderheid?
Online poll, zie mijn eerdere bezwaren.https://www.rtlnieuws.nl/...rheid-voor-vuurwerkverbod 2011, 56% tegen.
N=744 op een stad van ~330k inwoners. Bovendien weer de bekende verdeeldheid.
Klinkt leuk maar weer de bekende verdeeldheid en geen direct zichtbare informatie over de peiling. Waar is gepeild, hoeveel deelnemers? Welke regio's? Is het echt willekeurig geweest of is men winkelend publiek hun mening gaan vragen?Provincie Noord-Holland:
https://www.nhnieuws.nl/n...deeltelijk-vuurwerkverbod
En weer de zoveelste online poll.Actuele poll op RTL.nl
https://www.rtlnieuws.nl/...en-moeten-verboden-worden
Kortom, een stapel peilingsresultaten die weinig nieuws vertellen (men is ernstig verdeeld, goh) of ronduit onbetrouwbaar zijn.
- De enige online poll is die van rtl4.
- 48% VS 45% is een kleine meerderheid ja
- Poll uit 2008 geeft aan dat het percentage voor verbod al jaren langzaam groeit.
- Een online onderzoek is niet hetzelfde als een online poll waar iedereen zomaar op kan klikken en inderdaad een stuk minder betrouwbaar is. Zoek zelf even op hoe Een vandaag peilt, is genoeg over te vinden.
- N=744 op een populatie van 330k geeft een betrouwbaarheids niveau van +99%.
Je probeert nu verschillende polls waaruit blijkt dat er meer mensen voor een verbod zijn dan tegen onderuit te halen met op z'n zachtst gezegd weinig overtuigende argumenten. Maar als je er zo zeker van bent dat dit niet het geval is dan zou je ook weinig moeite moeten hebben om een poll te vinden die het tegendeel bewijst.
Het probleem is dat het verbod echt zwaar de verkeerde kant op gaat werken. Omdat wij steeds meer regels krijgen begin ik steeds meer te denken dat ik maar even de grens over zou moeten hoppen om iets te halen wat wel goed werkt. De laatste jaren was het vuurwerk uit Nederland al zeer aan het tegenvallen maar met dit er bij... Dit zorgt niet voor minder vuurwerk, er word alleen meer illegaal vuurwerk gehaald.
Wie weet ga ik ergens in de week voor oud en nieuw snel even wat halen over de grens, Duits vuurwerk is beter en ook echt niet veel gevaarlijker dan Nederlands vuurwerk.
Weer zo'n traditie die steeds minder word. Zwarte piet moet weg, vuurwerk moet weg, allerlei buitenlandse tradities die wij overnemen als halloween en deze black friday dingen... Triest.
Wie weet ga ik ergens in de week voor oud en nieuw snel even wat halen over de grens, Duits vuurwerk is beter en ook echt niet veel gevaarlijker dan Nederlands vuurwerk.
Weer zo'n traditie die steeds minder word. Zwarte piet moet weg, vuurwerk moet weg, allerlei buitenlandse tradities die wij overnemen als halloween en deze black friday dingen... Triest.
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Jij doet precies hetzelfde. Je gooit een aantal zelf uitgekozen peilingen op een berg en baseert daarop dat de meerderheid van NL voor een vuurwerkverbod is en impliceert dat deze representatief zijn voor heel Nederland, terwijl het allemaal losse onderzoekjes zijn plus een aantal online polls.Jay-P schreef op maandag 4 december 2017 @ 22:03:
[...]
Je probeert nu verschillende polls waaruit blijkt dat er meer mensen voor een verbod zijn dan tegen onderuit te halen met op z'n zachtst gezegd weinig overtuigende argumenten. Maar als je er zo zeker van bent dat dit niet het geval is dan zou je ook weinig moeite moeten hebben om een poll te vinden die het tegendeel bewijst.
Ik zou zelf een lichte meerderheid voor een vuurwerkverbod niet zo ongeloofwaardig vinden. Maar ik wil dat wel gedegen onderzocht zien.
Het probleem bij het daadwerkelijk doorvoeren van maatregelen op basis van een krappe meerderheid is dat door de verdeeldheid een grote groep opzij wordt gezet. Dat gaat in mijn ogen tot onvrede leiden omdat die groep zich dan gepasseerd voelt.
Ik staaf mijn stelling dat er een meerderheid voor een verbod is met verschillende onderzoeken en polls, jij bestrijdt dat met het argument dat die onderzoeken niet betrouwbaar en/of representatief zijn dus nee, ik doe niet precies hetzelfde. Nogmaals, onderzoeksbureaus als die van Eenvandaag, TNS Nipo en I&O Research zijn geen obscure clubjes die hun cijfers van een website met een poll halen.TNW schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:05:
[...]
Jij doet precies hetzelfde. Je gooit een aantal zelf uitgekozen peilingen op een berg en baseert daarop dat de meerderheid van NL voor een vuurwerkverbod is en impliceert dat deze representatief zijn voor heel Nederland, terwijl het allemaal losse onderzoekjes zijn plus een aantal online polls.
Ik zou zelf een lichte meerderheid voor een vuurwerkverbod niet zo ongeloofwaardig vinden. Maar ik wil dat wel gedegen onderzocht zien.
Het probleem bij het daadwerkelijk doorvoeren van maatregelen op basis van een krappe meerderheid is dat door de verdeeldheid een grote groep opzij wordt gezet. Dat gaat in mijn ogen tot onvrede leiden omdat die groep zich dan gepasseerd voelt.
Wat ik denk bij dit soort maatregelen is dat het een aantal jaar gaat duren voordat het effect van het verbod duidelijk wordt.
de gekken die naar belgie rijden en nu al duizenden euros aan illegaal vuurwerk kopen stop je er niet meer mee.
de legio jongens en meisjes die rotjes afsteken en pijlen af-vuren zodat je niet fatsoenlijk door de straat kan fietsen/lopen op oudjaarsdag/avond zal over tijd wel afnemen.
Het is namelijk niet zo dat die kinderen allemaal netjes hun troep (geheel) opruimen - zodat je er heel Januari nog plezier van kan hebben.
de gekken die naar belgie rijden en nu al duizenden euros aan illegaal vuurwerk kopen stop je er niet meer mee.
de legio jongens en meisjes die rotjes afsteken en pijlen af-vuren zodat je niet fatsoenlijk door de straat kan fietsen/lopen op oudjaarsdag/avond zal over tijd wel afnemen.
Het is namelijk niet zo dat die kinderen allemaal netjes hun troep (geheel) opruimen - zodat je er heel Januari nog plezier van kan hebben.
Verwijderd
Het punt is dat sommigen niet snappen dat "meer veiligheid" niet ieders hoogste prioriteit is. Mensen zijn geevolueerd in een onveilige omgeving, nu we die zo extreem veilig hebben gekregen als vandaag de dag zoeken bepaalde instincten een uitweg en worden gedragsbeperkingen om de veiligheid nog verder te verhogen door velen niet meer geaccepteerd.[b]Bhagavad schreef op zondag 3 december 2017 @ 21:33:Je wilt het gewoonweg niet horen, dat lijkt mij het probleem en velen met jou.
@TNW Online polls zijn in deze redelijk nutteloos.
Gross van de mensen zal niet op die poll klikken.
Zelfde als ik een zelfde poll afneem voor een vuurwerk winkel en dat met tegenovergesteld resultaat kan komen als nu uit zijn magere online polls.
Gross van de mensen zal niet op die poll klikken.
Zelfde als ik een zelfde poll afneem voor een vuurwerk winkel en dat met tegenovergesteld resultaat kan komen als nu uit zijn magere online polls.
Ik vraag me echt af hoe relevant polls nu echt zijn hierin. Volgens mij is het een kwestie van volhouden in het beïnvloeden van de politiek totdat de politiek uiteindelijk voor een verbod zorgt. Ik vind dit typisch zo'n onderwerp waarbij het oordeel van experts (bijv. oogartsen) een stuk zwaarder weegt dan van iemand die het zonde van z'n hobby vindt, eerstgenoemde moeten gewoon een lange adem hebben.
💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻♂️
En de tienduizenden mensen die naar Duitsland gaan ook nietJos_V schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 10:09:
Wat ik denk bij dit soort maatregelen is dat het een aantal jaar gaat duren voordat het effect van het verbod duidelijk wordt.
Vaak bu'j te bang!
https://www.nrc.nl/nieuws...-op-knalvuurwerk-a1563635
?
Serieus, vuurwerk kopen van drugscriminelenKorpschef Akerboom pleit voor een verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen omdat de explosieve kracht van illegaal vuurwerk sterk is toegenomen. De handel in dit vuurwerk is daarnaast gegroeid en steeds meer in handen van georganiseerde drugscriminelen.

Vuurwerk en zwarte piet vergelijken als zijnde 'tradities' is sowieso dikke bullshit 
Vuurwerk zoals we dat tegenwoordig massaal afsteken is pas in de jaren 70 echt van de grond gekomen.
Toen ik klein was staken we astronautjes af en de stoere jongens staken normale strijkers af. Tegenwoordig zijn die knallen een veelvoud harder. Gisteren ontplofte er een stukje vuurwerk op het speelterreintje voor onze flat. Alle ramen trilden na een knal waar ik meteen rechtop in de bank zat.
Als *iemand* de oorzaak is van een roep om een vuurwerkverbod, dan zijn het wel de knalvuurwerkafstekers zelf. Als je geen verbod wil of een meerderheid voor een verbod, ga lekker astronautjes afsteken. Dat vonden we 30 jaar geleden stoer genoeg.
Vuurwerk zoals we dat tegenwoordig massaal afsteken is pas in de jaren 70 echt van de grond gekomen.
Toen ik klein was staken we astronautjes af en de stoere jongens staken normale strijkers af. Tegenwoordig zijn die knallen een veelvoud harder. Gisteren ontplofte er een stukje vuurwerk op het speelterreintje voor onze flat. Alle ramen trilden na een knal waar ik meteen rechtop in de bank zat.
Als *iemand* de oorzaak is van een roep om een vuurwerkverbod, dan zijn het wel de knalvuurwerkafstekers zelf. Als je geen verbod wil of een meerderheid voor een verbod, ga lekker astronautjes afsteken. Dat vonden we 30 jaar geleden stoer genoeg.
Dit dus.
Beide zaken bestaan al generaties lang, wat het per definitie een traditie maakt. Dat de inkleuring wat verandert in de loop van de jaren doet niet af dat vuurwerk, ook in ons land, al een oud bestaan is.FunkyTrip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:40:
Vuurwerk en zwarte piet vergelijken als zijnde 'tradities' is sowieso dikke bullshit
Om uit de oude doos te citeren:
Tenzij je terug wil naar het letterlijk schieten...In de zeventiende eeuw, zo meldt de geschiedschrijver Jan ter Gouw in De Volksvermaken, ging Oudjaar gepaard met volle bekers en luide gezangen. Er werd veel in de lucht geschoten. 'Langs de straten trokken hele troepen jongelingen rond om te schieten: schot op schot knalde uit de koffij- en wijnhuizen, en de burgers schoten uit hunne stoepen'. Menig Amsterdammer bewaarde hiervoor een apart kanonnetje op zolder. Rijke particulieren konden tevens uit een assortiment vuurwerk putten. In de achttiende eeuw adverteerden winkeliers al met voetzoekers en vuurpijlen, in de negentiende eeuw kwamen daar zevenklappers en rotjes bij.
Bron
Illegale zaken trekken altijd criminele elementen aan. Overigens wordt er ook veel spul gewoon met de post gestuurd. Ik zag gister een Poolse site welke zelfs een NL taalinterface heeftBananenplant schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 15:29:
https://www.nrc.nl/nieuws...-op-knalvuurwerk-a1563635
[...]
Serieus, vuurwerk kopen van drugscriminelen?

Wel een beetje jammer dat de politie weer met het "illegaal vuurwerk is steeds sterker geworden dus verbieden we in NL legaal knalvuurwerk en vuurpijlen" verhaal aankomt.
Je kan wel stellen dat je dan makkelijk de mensen met knallers kan aanpakken maar hoe onderscheid je op afstand een ontploffende shell van een illegale knal? Hoe vis je een illegale knal tussen alle ontploffende shells uit? De enige manier om dat te doen is een heterdaadje.
Als ik zie hoe de politie een figuur zoals Extremerides1 al jaren z'n gang laat gaan heb ik ernstige twijfels bij hun vaardigheden in handhaving.
Amen! Extremrides promoot het bestellen van vuurwerk per post zelfs.TNW schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:24:
[...]
Illegale zaken trekken altijd criminele elementen aan. Overigens wordt er ook veel spul gewoon met de post gestuurd. Ik zag gister een Poolse site welke zelfs een NL taalinterface heeft![]()
Wel een beetje jammer dat de politie weer met het "illegaal vuurwerk is steeds sterker geworden dus verbieden we in NL legaal knalvuurwerk en vuurpijlen" verhaal aankomt.
Je kan wel stellen dat je dan makkelijk de mensen met knallers kan aanpakken maar hoe onderscheid je op afstand een ontploffende shell van een illegale knal? Hoe vis je een illegale knal tussen alle ontploffende shells uit? De enige manier om dat te doen is een heterdaadje.
Als ik zie hoe de politie een figuur zoals Extremerides1 al jaren z'n gang laat gaan heb ik ernstige twijfels bij hun vaardigheden in handhaving.
Kortom, een volslagen andere wijze dan momenteel wordt gedaan: in een uurtje tijd tonnen aan vuurwerk de lucht in en tot dagen van te voren al 'in de lucht schietend' over straat.Fly-guy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:13:
[...]
Beide zaken bestaan al generaties lang, wat het per definitie een traditie maakt. Dat de inkleuring wat verandert in de loop van de jaren doet niet af dat vuurwerk, ook in ons land, al een oud bestaan is.
Om uit de oude doos te citeren:
Terug naar het letterlijke schieten is wel wat de knalvuurwerkfans momenteel aan het doen zijn... Extreem zware knallen.
Het is niet voor niets dat een grens is bereikt. Laten we het anders stellen: Zou je met een verbod op knalvuurwerk dat harder knalt dan een astronaut het wel eens zijn? Dat was de traditie enkele tientallen jaren terug immers. En zware straffen op mensen die strijkers afsteken. (boetes tot honderden euros).
Het huidige knalvuurwerk lijkt in niets op wat als traditie bedoeld was. Graag dus terug naar de traditie zoals we die na de oorlog kennen. Dat is toch wat de 'traditiefans' willen?
Of willen de traditiefans gewoon doorgaan met telkens een stapje verder de grens op zoeken, steeds harder, steeds groter, steeds duurder? En elke poging tot indammen hiervan betitelen als 'tradities afnemen'
[ Voor 7% gewijzigd door FunkyTrip op 05-12-2017 16:34 ]
Dit dus.
Het is overigens wel interessant omdat volgens diverse artikelen wordt beweert dat siervuurwerk meer slachtoffers/schadde veroorzaakt dan knalvuurwerk. Maar een geheel verbod gaat er niet komen omdat er gewoon miljoenen euro's wordt verdiend. Zelfde verhaal als met roken. Of brandstof auto's.
Teveel belangen. Maar een algemeen verbod op al het consumentenvuurwerk zou goed zijn. Beter voor het milieu, gezondheid en de dieren. Tot dan gedogen we het maar. Mensen die overlastklachten indienen op oudejaarsdag zijn gewoon triest. Maar jeugd wat eerder dan oudejaarsdag vuurwerk afsteekt wel gewoon keihard straffen, want dat is net zo triest. Hond/kat gewoon vroeg naar buiten laten en daarna binnenhouden.
Verder kijk ik mee met de mensen die voor veel euro's in rook op laten gaan, ik koop enkel een oudenjaarslot, oliebollen en een paar flessen champagne
Teveel belangen. Maar een algemeen verbod op al het consumentenvuurwerk zou goed zijn. Beter voor het milieu, gezondheid en de dieren. Tot dan gedogen we het maar. Mensen die overlastklachten indienen op oudejaarsdag zijn gewoon triest. Maar jeugd wat eerder dan oudejaarsdag vuurwerk afsteekt wel gewoon keihard straffen, want dat is net zo triest. Hond/kat gewoon vroeg naar buiten laten en daarna binnenhouden.
Verder kijk ik mee met de mensen die voor veel euro's in rook op laten gaan, ik koop enkel een oudenjaarslot, oliebollen en een paar flessen champagne
[ Voor 17% gewijzigd door Lootbox op 05-12-2017 17:01 ]
Doet niets af aan het feit dat vuurwerk afsteken en daarmee/tijdens of een nieuw overlast veroorzaken niets nieuws is. Het is dus wel degelijk traditie. Een traditie is niet de details, het is het gebruik op zich.FunkyTrip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 16:31:
[...]
Kortom, een volslagen andere wijze dan momenteel wordt gedaan: in een uurtje tijd tonnen aan vuurwerk de lucht in en tot dagen van te voren al 'in de lucht schietend' over straat.
Ik zou niet weten waarom je alle fans van (knal)vuurwerk zou betichten van het gebruiken van illegaal vuurwerk.Terug naar het letterlijke schieten is wel wat de knalvuurwerkfans momenteel aan het doen zijn... Extreem zware knallen.
Ik zou op basis van mijn reactie niet concluderen dat voor of tegen een verbod ben.Het is niet voor niets dat een grens is bereikt. Laten we het anders stellen: Zou je met een verbod op knalvuurwerk dat harder knalt dan een astronaut het wel eens zijn? Dat was de traditie enkele tientallen jaren terug immers. En zware straffen op mensen die strijkers afsteken. (boetes tot honderden euros).
Het huidige knalvuurwerk lijkt in niets op wat als traditie bedoeld was. Graag dus terug naar de traditie zoals we die na de oorlog kennen. Dat is toch wat de 'traditiefans' willen?
Of willen de traditiefans gewoon doorgaan met telkens een stapje verder de grens op zoeken, steeds harder, steeds groter, steeds duurder? En elke poging tot indammen hiervan betitelen als 'tradities afnemen'
Daarnaast, waarom zo zwart wit? Als je dus tegenstander bent van het verbod, ben je voor illegaal vuurwerk afsteken buiten de toegestane tijden?
Persoonlijk hou ik er wel van om op de 31ste om 12 uur mijn nutteloze staatsloten weg te gooien om dan met een glas champagne te kijken naar hoeveel geld de buurt nu weer de lucht in schiet. Dat is mijn traditie, afsteken doe ik al lang niet meer, maar genieten van het zicht en geluid wel.
Ik zou het ook jammer vinden als een verbod er zou komen, maar, mits met de juiste redenen, wel begrijpen.
Ik ben echter van mening dat een geheel verbod van wat dan ook, omdat een deel ons niet bevalt, meestal niet de beste manier is.
Dat wil niet zeggen dat dat nu ook geldt, maar tot nu toe zie ik verdomd weinig valide redenen voor een geheel verbod. Het aantal slachtoffers is in 25 jaar niet zo laag geweest., de (financiële) schade neemt ook of blijft stabiel, de hoeveelheid in beslag genomen illegaal vuurwerk neemt af (al hoeft dat op zich niets te zeggen over de hoeveelheid in omloop).
Het meeste wat ik lees in dit topic zijn subjectieve verhalen over overlast, al dan niet op de dagen voor oud en nieuw soms opgeblazen tot verhalen die een oorlogszone niet zouden misstaan.
Strengere handhaving/straffen of een gedeeltelijk verbod zoals nu op tafel ligt kan ik inkomen, zeker als we het hebben over illegaal vuurwerk of te vroeg/laat afsteken, maar om overlast nu als drijvende kracht achter een verbod te hebben lijkt mij het verkeerde pad.
Op deze gronden zie ik andere dingen ook wel verboden worden, tot er niets overblijft.
Weet je, ik erger me voornamelijk aan de kracht van het huidige vuurwerk en aan de rotzooi die achterblijft in combinatie met het doel dat we naar een schonere samenleving willen. In maart vindt je nog zooi. Gemeentes moeten meer en meer bezuinigen en dat zie je terug in de schoonmaaksdiensten. Die tigduizendklapper laat een berg aan rooie troep achter. Vroeger was dat een stuk minder omdat het een honderklapper was.Fly-guy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 17:38:
Strengere handhaving/straffen of een gedeeltelijk verbod zoals nu op tafel ligt kan ik inkomen, zeker als we het hebben over illegaal vuurwerk of te vroeg/laat afsteken, maar om overlast nu als drijvende kracht achter een verbod te hebben lijkt mij het verkeerde pad.
Op deze gronden zie ik andere dingen ook wel verboden worden, tot er niets overblijft.
Als ze het hardere werk verbieden (en handhaven!) en het vuurwerk duurder maken met een opruimtax/handhaaftax ben ik ook blij. Dan kun je wel naar Belgie gaan voor je shot oefenmijnen, maar bij strenge handhaving en hoge pakkans denk je toch wel twee keer na.
En dan gun ik iedereen zijn of haar 'relatief rustige' jaarwisseling.
[ Voor 3% gewijzigd door FunkyTrip op 05-12-2017 20:31 ]
Dit dus.
Ben ik het grotendeels met je mee eens. Als je afsteekt, ruim het op. Of nog beter, ruim sowieso je stoepje op.FunkyTrip schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:31:
[...]
Weet je, ik erger me voornamelijk aan de kracht van het huidige vuurwerk en aan de rotzooi die achterblijft in combinatie met het doel dat we naar een schonere samenleving willen. In maart vindt je nog zooi. Gemeentes moeten meer en meer bezuinigen en dat zie je terug in de schoonmaaksdiensten. Die tigduizendklapper laat een berg aan rooie troep achter. Vroeger was dat een stuk minder omdat het een honderklapper was.
Als ze het hardere werk verbieden (en handhaven!) en het vuurwerk duurder maken met een opruimtax/handhaaftax ben ik ook blij. Dan kun je wel naar Belgie gaan voor je shot oefenmijnen, maar bij strenge handhaving en hoge pakkans denk je toch wel twee keer na.
En dan gun ik iedereen zijn of haar 'relatief rustige' jaarwisseling.
Qua buskruit inhoud zijn wettelijke regels vastgelegd, dus met alles daarboven kom je weer uit op het illegale vuurwerk, waar inderdaad stevig voor gestraft mag worden en een grotere pakkans voor mag bestaan.
In het geval van I&O is dat alleen als er overal gemeente vuurwerk komt, dat is echter geen optie omdat er simpelweg geen geld voor is, maar ook te weinig professionals.Jay-P schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:32:
[...]
Ik staaf mijn stelling dat er een meerderheid voor een verbod is met verschillende onderzoeken en polls, jij bestrijdt dat met het argument dat die onderzoeken niet betrouwbaar en/of representatief zijn dus nee, ik doe niet precies hetzelfde. Nogmaals, onderzoeksbureaus als die van Eenvandaag, TNS Nipo en I&O Research zijn geen obscure clubjes die hun cijfers van een website met een poll halen.
Bij het rapport van TNS Nipo geeft 65% aan dat het een traditie is. Wel zijn de mensen bij deze peiling meer voor handhaving.
´´6 | Overgrote meerderheid (65%) voorstanders wil handhaving huidige afsteekmogelijkheden vanwege Traditie 2´´
[ Voor 15% gewijzigd door Babiloot op 06-12-2017 08:23 ]
@Jay-P schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:17
Heb de jaartallen dan ook maar even in bold gezet voor je.
De anti club is al jaren actief de media aan het opzoeken en flink hard aan het stemmen en beïnvloeden in polletjes, en het opzetten van opruiende websites zoals die van GroenLinks Rotterdam prominent dhr. Bonte: www.vuurwerkoverlast.nl, met honderden meldingen op de meest vreemde plaatsen (Schiphol, midden van de Afsluitdijk, etc).
De club voor behoud van het consumentenvuurwerk die trok zich tot voor kort er niks van aan, want ze zouden wel gek zijn in Nederland om te gaan verbieden.
En de mensen weten toch wel beter dan wat ze nou word voorgeschoteld??
Ook erg vreemd dat de titel daar wat anders over zegt.
Ook gezien de rest van de stellingen een ander beeld laat zien
Ik citeer de Tubantia zelf even:
Ondanks de uitgesproken nadelen (slachtoffers, rotzooi, angstige dieren, illegaal vuurwerk, etc.) is traditie voor veel Enschedeërs belangrijk. Meer dan de helft van de respondenten is tegen een algeheel vuurwerkverbod. Vuurwerkvrije zones krijgen de steun van 63 procent, maar dat roept gelijk de vraag op of deze zones wel te handhaven zijn.
Het zij vooral oude bronnen.
Ik doe je hier bij deze wat recentere linkjes:
https://jeugdjournaal.nl/...aar-een-vuurwerkshow.html
79,6% met 20316 stemmen op de vraag: Zelf vuurwerk afsteken is leuker dan kijken naar een vuurwerkshow.
https://jeugdjournaal.nl/...ort-bij-oud-en-nieuw.html
Deze is nog actief, dus voordat er misbruik van gemaakt gaat worden: 4456 stemmen met 91,9% voor.
https://www.nporadio1.nl/standpunt/2017-12-01
Staat al de hele week op: 58% oneens op de vraag: Er moet een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen, met op het moment 5837 stemmen.
https://www.gelderlander....en-oud-en-nieuw~adf469c7/
Ook actief, staat na 5 dagen op 70% eens, met 8652 stemmen.
(Ja dit gaat over vuurwerk in het algemeen)
Het geluid is al langer aan het veranderen nu de liefhebbers zich ook meer laten horen en niet alleen de haters zich hard maken voor hun kwestie.
Het is iets waar het rapport van het OVV er zelf voor gezorgd heeft, de mensen zijn wakker geworden.
Nu ze door hebben dat de klok 3 voor 12 staat.
Dit is net als de Pieten discussie een discussie waar geen antwoord op gaat komen.
Iedereen blijft het op zijn eigen manier doen, en dat heb je maar te accepteren.
EDIT: ik zie net dat vuurwerkoverlast.nl plat licht, geen idee wat daar de exacte reden het is, maar ik hoop dat het komt omdat de site toch 100% onbetrouwbaar was
Oh excuus, ik vergeet even het woord consumenten er voor te plakken, dat klopt dat maakt nog al een groot verschilGeloof je dat echt zelf of ga je nu gewoon cijfers verzinnen ? En we hebben het hier over een verbod voor consumenten hè, dat is niet hetzelfde als een algeheel verbod op al het vuurwerk voor iedereen (dus ook profs).
Erg fijn dat je even grotendeels onderbouwt voor me wat ik al zei.https://www.parool.nl/bin...-nog-ver-weg~a3820773/amp 2014, ruim 60% tegen
https://www.volkskrant.nl...rk-verbieden~a3569083/amp 64% tegen
https://www.trouw.nl/home...-vuurwerkverbod~ae3c7179/ 2008!! kleine meerderheid tegen.
https://www.rtlnieuws.nl/...rheid-voor-vuurwerkverbod 2011, 56% tegen.
Heb de jaartallen dan ook maar even in bold gezet voor je.
De anti club is al jaren actief de media aan het opzoeken en flink hard aan het stemmen en beïnvloeden in polletjes, en het opzetten van opruiende websites zoals die van GroenLinks Rotterdam prominent dhr. Bonte: www.vuurwerkoverlast.nl, met honderden meldingen op de meest vreemde plaatsen (Schiphol, midden van de Afsluitdijk, etc).
De club voor behoud van het consumentenvuurwerk die trok zich tot voor kort er niks van aan, want ze zouden wel gek zijn in Nederland om te gaan verbieden.
En de mensen weten toch wel beter dan wat ze nou word voorgeschoteld??
Ik zou eerlijk toegeven dat ik daar de resultaten toch heel anders van in mijn hoofd had zitten dan je hier nu naar voren tovertDan Enschede
https://www.tubantia.nl/e...-vuurwerkverbod~a3bfff31/
M.i. misleidende titel want:
Ben u voor- of tegenstander van
het afsteken van vuurwerk door
consumenten op oudejaarsdag
in Enschede?
Voor 39℅
Tegen 47%
Neutraal 14%
Ook erg vreemd dat de titel daar wat anders over zegt.
Ook gezien de rest van de stellingen een ander beeld laat zien
Ik citeer de Tubantia zelf even:
Ondanks de uitgesproken nadelen (slachtoffers, rotzooi, angstige dieren, illegaal vuurwerk, etc.) is traditie voor veel Enschedeërs belangrijk. Meer dan de helft van de respondenten is tegen een algeheel vuurwerkverbod. Vuurwerkvrije zones krijgen de steun van 63 procent, maar dat roept gelijk de vraag op of deze zones wel te handhaven zijn.
....Dan Utrecht:
https://www.duic.nl/algem...heid-voor-vuurwerkverbod/ 2014
Provincie Noord-Holland:
https://www.nhnieuws.nl/n...deeltelijk-vuurwerkverbod Onderzoek uit 2013
Actuele poll op RTL.nl
https://www.rtlnieuws.nl/...en-moeten-verboden-worden
Kijk! Daar hebben we er eentje!
Fijn om te zien dat je verdraaid goed en uitgebreid in je bronnen zit.Ik kan nog wel even doorgaan maar ben benieuwd naar jouw bronnen.
Het zij vooral oude bronnen.
79,6% met 20316 stemmen op de vraag: Zelf vuurwerk afsteken is leuker dan kijken naar een vuurwerkshow.
Deze is nog actief, dus voordat er misbruik van gemaakt gaat worden: 4456 stemmen met 91,9% voor.
Staat al de hele week op: 58% oneens op de vraag: Er moet een verbod komen op knalvuurwerk en vuurpijlen, met op het moment 5837 stemmen.
Het geluid is al langer aan het veranderen nu de liefhebbers zich ook meer laten horen en niet alleen de haters zich hard maken voor hun kwestie.
Het is iets waar het rapport van het OVV er zelf voor gezorgd heeft, de mensen zijn wakker geworden.
Nu ze door hebben dat de klok 3 voor 12 staat.
Dit is net als de Pieten discussie een discussie waar geen antwoord op gaat komen.
Iedereen blijft het op zijn eigen manier doen, en dat heb je maar te accepteren.
EDIT: ik zie net dat vuurwerkoverlast.nl plat licht, geen idee wat daar de exacte reden het is, maar ik hoop dat het komt omdat de site toch 100% onbetrouwbaar was
AMD5800x3D, 6900XT, 16GB 3600mhz, SSD's Only
Ik snap de wens van verbod op vuurpijlen niet zo. Knalvuurwerk kan ik goed inkomen, maar wat is er mis met vuurpijlen? Het gevaar voor de ogen? Of de mensen die het verkeerd afsteken en vasttapen oid?
De enige link die echt betrekking heeft op dit topic is toch alleen je 3e link? De rest gaat over vuurwerk in het algemeen, of het hoort bij oud en nieuw of dat afsteken zelf leuker is.Schuim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:41:
@Jay-P schreef op maandag 4 december 2017 @ 12:17
[ Voor 76% gewijzigd door Piet_Piraat7 op 06-12-2017 14:32 ]
Klopt als een bus wat je hier meld, waren alleen afgedwaald in de discussiePiet_Piraat7 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:30:
De enige link die echt betrekking heeft op dit topic is toch alleen je 3e link? De rest gaat over vuurwerk in het algemeen, of het hoort bij oud en nieuw of dat afsteken zelf leuker is.
Wilde wel een ontopic oproepen, maar dat vond ik niet zo aan mij besteed als last poster.
AMD5800x3D, 6900XT, 16GB 3600mhz, SSD's Only
Ik snap dat deel juist wel. Vuurpijlen zijn relatief onbetrouwbaar vergeleken met batterijen en prijstechnisch ook niet echt interessant sinds de komst van die batterijen.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 14:30:
Ik snap de wens van verbod op vuurpijlen niet zo. Knalvuurwerk kan ik goed inkomen, maar wat is er mis met vuurpijlen? Het gevaar voor de ogen? Of de mensen die het verkeerd afsteken en vasttapen oid?
Verbod op het huidige toelaatbare knalvuurwerk snap ik dan weer niet, het legale knalvuurwerk knalt al nauwelijks en blijvende verwondingen aanrichten is al helemaal een kunst!
En dan zijn er ook nog mensen die roepen dat er vanuit Europa eens wat moet worden geroepen. Dat is al gedaan. Er zijn Europese standaarden waar veel landen zich (vanaf 2017) aan conformeren, maar Nederland bedenkt alweer hun eigen ding.
Dat kan ook een DDOS of hack van voorstanders van vuurwerk zijn. Kinderachtige woorden en daden zijn er namelijk aan beide kanten in overdaad.[b]Schuim schreef op woensdag 6 december 2017 @ 13:41:EDIT: ik zie net dat vuurwerkoverlast.nl plat licht, geen idee wat daar de exacte reden het is, maar ik hoop dat het komt omdat de site toch 100% onbetrouwbaar was
Verder vind ik een vuurpijlverbod nog zo gek niet. Vuurpijlen zijn windgevoelig en in NL ook vaak van matige kwaliteit, ik heb over de jaren meerdere maar gedeeltelijk zien opstijgen. Ze worden ondanks advies vaak in onstabiele constructies afgevuurd. Een cake is dan veel meer hufterproof.
Gaat niet gebeuren. Omdat in andere landen vuurwerk altijd vrij verkrijgbaar is geweest heeft het een stuk minder "cultstatus" en is het dus ook minder een probleem geweest. Als ik België, Duitsland of Polen zou zijn zou ik zeggen: Niet ons probleem dat jullie alles verbieden en dat mensen door open grenzen alles kunnen halen. En €€€'s!TheBrut3 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:41:
En dan zijn er ook nog mensen die roepen dat er vanuit Europa eens wat moet worden geroepen. Dat is al gedaan. Er zijn Europese standaarden waar veel landen zich (vanaf 2017) aan conformeren, maar Nederland bedenkt alweer hun eigen ding.

Ik kocht in de jaren 90 ook in .cz (in NL illegale) flashknallers die dan met andere vervelende jongetjes op de camping werden afgestoken. Buiten dat hoorde je in zo'n land bijna nooit vuurwerk, ondanks de wijde verkrijgbaarheid.
Het verbieden van onwelgevallige zaken voelt heel goed maar heeft niet altijd het gewenste effect. NL verbood rond eind jaren 70 knallers met flash (want te "hard") en heeft vooral vroeger zeer krappe grenzen op kruitgewicht gehad waarmee een decennia draaiende illegale importindustrie is opgetuigd. De verdere integratie van de EU heeft de rest gedaan. Terwijl ik dit schreef zijn er alweer 3 diepe knallen langsgekomen welke vrijwel zeker van illegale oorsprong zijn.
https://www.rtlnieuws.nl/...-steeds-meer-aan-vuurwerk
Hier een nieuwe test van I&O.
Hier een nieuwe test van I&O.
[ Voor 16% gewijzigd door Babiloot op 07-12-2017 11:13 ]
Hier een nieuwe test van I&O
https://ioresearch.nl/Hom...dhaving-vuurwerk-gegroeid
Wat interresante feitjes erbij, wat ik echter wel mis is een onderverdeling in leeftijd.
Ik vraag me af in hoeverre de toenemende discussie over met name knalvuurwerk (maar ook ander soortig 'overlast' in zijn algemeenheid) niet meer dan logisch gevolg is van de vergrijzing in NL.
https://ioresearch.nl/Hom...dhaving-vuurwerk-gegroeid
Wat interresante feitjes erbij, wat ik echter wel mis is een onderverdeling in leeftijd.
Ik vraag me af in hoeverre de toenemende discussie over met name knalvuurwerk (maar ook ander soortig 'overlast' in zijn algemeenheid) niet meer dan logisch gevolg is van de vergrijzing in NL.
Mijn gevoel (en ervaring) zegt dat mensen hier in Nederland nogal snel zeuren over van alles en nogwat.
Grappig dat bovenstaand artikel stelt dat men veel klaagt, maar het blijkbaar lang niet altijd meldt bij de meldpunten. Zelf zie ik altijd zure gezichten achter de geraniums voor mij.
Over illegaal vuurwerk: Ik vind de overlast minimaal. Harde knallen boeien mij niet zo. Overigens heb ik ooit gelezen dat er nog altijd meer slachtoffers vallen door legaal vuurwerk dan met illegaal vuurwerk. Ik kan mij dit voorstellen; je bent immers meer op je hoede met een Cobra 6 dan met een vuurpijltje.
Ik ben niet voor een verbod. Wel voor betere handhaving. Alléén knallen op oudejaarsdag in een bepaald tijdvak. Dat deze handhaving lastig is spreekt voor zich.
Een geheel verbod zal alleen maar zorgen voor meer illegaal vuurwerk. En ook dit is niet makkelijk te handhaven helaas. Je kan nou eenmaal niet agenten overal tegelijk aanwezig hebben.
Grappig dat bovenstaand artikel stelt dat men veel klaagt, maar het blijkbaar lang niet altijd meldt bij de meldpunten. Zelf zie ik altijd zure gezichten achter de geraniums voor mij.
Over illegaal vuurwerk: Ik vind de overlast minimaal. Harde knallen boeien mij niet zo. Overigens heb ik ooit gelezen dat er nog altijd meer slachtoffers vallen door legaal vuurwerk dan met illegaal vuurwerk. Ik kan mij dit voorstellen; je bent immers meer op je hoede met een Cobra 6 dan met een vuurpijltje.
Ik ben niet voor een verbod. Wel voor betere handhaving. Alléén knallen op oudejaarsdag in een bepaald tijdvak. Dat deze handhaving lastig is spreekt voor zich.
Een geheel verbod zal alleen maar zorgen voor meer illegaal vuurwerk. En ook dit is niet makkelijk te handhaven helaas. Je kan nou eenmaal niet agenten overal tegelijk aanwezig hebben.
Ach je mag in Nederland tegenwoordig zelfs je houtkachel niet meer stoken. Who cares! Ik steek lekker af en iedereen die er iets tegen heeft steekt maar lekker zijn kop onder de dekens die 15 minuten dat ik bezig ben.
Verwijderd
Nuttige toevoeging, dit hele topic gaat inderdaad over Nederlanders die niet tegen een kwartier aan vuurwerk afsteken kunnen......Bever! schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:42:
Ach je mag in Nederland tegenwoordig zelfs je houtkachel niet meer stoken. Who cares! Ik steek lekker af en iedereen die er iets tegen heeft steekt maar lekker zijn kop onder de dekens die 15 minuten dat ik bezig ben.
Leg mij dan eens uit hoe het mogelijk is dat consumenten nog steeds gewoon zwaar professioneel vuurwerk kunnen bestellen uit landen zoals Polen?TheBrut3 schreef op woensdag 6 december 2017 @ 18:41:
[...]
Geef mij 1 goede reden waarom een Europees verbod op vuurwerk als een cobra 6,8 voor consumenten niet gewenst is?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Omdat dat illegale markt is? In die landen valt een Cobra ook onder professioneel vuurwerk en is dus niet voor consumenten. De echte Cobra 6 komt overigens uit Italië, uit Polen komt veel namaak en dat maakt controle weer een stuk moeilijker. Zoals op de site van de fabrikant is te zien vallen alle grote Cobra's onder categorie F4 (professioneel), de kleine vallen onder F2 (consumenten vanaf 16 jaar).Martinusz schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 08:50:
[...]
Leg mij dan eens uit hoe het mogelijk is dat consumenten nog steeds gewoon zwaar professioneel vuurwerk kunnen bestellen uit landen zoals Polen?
Geef mij 1 goede reden waarom een Europees verbod op vuurwerk als een cobra 6,8 voor consumenten niet gewenst is?
http://www.diblasioeliofireworks.it/cobra/
Een Europees verbod voor consumenten? Daar heb ik het nooit over gehad, gaat er ook niet komen. Ik zei alleen dat er Europese standaarden zijn benoemd, F1 t/m F4 waarbij 1 t/m 3 voor consumenten is, maar Nederland wil weer afwijken.
Edit: Vraag mezelf overigens echt af waar alle mensen die zoveel klagen wonen? Hier heb ik nog geen enkele knal gehoord. Tussen kerst en de vrije verkoop zal er misschien heel sporadisch 1 te horen zijn en op moment van vrije verkoop neemt het toe. Blijkbaar zijn de mensen binnen ons dorp wel in staat om de jeugd op te voeden, of ik woon toevallig gunstig.
[ Voor 14% gewijzigd door TheBrut3 op 09-12-2017 12:59 ]
Vuurwerkverkoop op oudjaarsdag en hele dag afsteken. Dat zal al helpen denk ik tov 3-4 dagen nu.
Iets (zwaardere) rotjes. Dat spul waar ze nu mee lopen, stelt alleen maar teleur en ontstaat er meer drang naar zwaar/illegaal spul.
Iets (zwaardere) rotjes. Dat spul waar ze nu mee lopen, stelt alleen maar teleur en ontstaat er meer drang naar zwaar/illegaal spul.
[ Voor 41% gewijzigd door Hackus op 09-12-2017 13:39 ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
In welke vorm? De "grootste" ellende komt van geïmporteerd vuurwerk (hardste knallen en vandalisme). Die rotjes die je kan kopen bij de vuurwerkhandelaar op de hoek zijn knalerwtjes in vergelijking.Hackus schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 13:34:
Vuurwerkverkoop op oudjaarsdag en hele dag afsteken. Dat zal al helpen denk ik tov 3-4 dagen nu.
Verder zorgt de vuurwerkwet ervoor dat het dit jaar niet mogelijk is, op de laatste dag van het jaar vuurwerk te verkopen....
https://www.ad.nl/binnenl...-op-oudjaarsdag~ac495976/
Verder blijf ik erbij dat alles m.b.t. vuurwerk een sociaal probleem is wat met het verbieden ervan geen soelaas biedt tegen overlast, maar juist averechts gaat werken in den beginne, regulering is dan de oplossing (Denk aan het verbieden en reguleren van kerstboomverbrandingen, dit zorgde voor juist meer en meer meldingen en inzet van ME, brandweer en politie in de regio Haaglanden rond de millennium wissel).
Het was daar altijd traditioneel YouTube: Haagse Kerstbomenjacht, maar door de hoeveelheid ellende is dit totaal ingeperkt met de nodige strubbelingen ten tijde van de regulering (alhoewel ik van mening ben is dat dit ook een change of mind geworden is bij de jeugd, waarom zal je buiten gaan spelen / kerstbomen jagen? Veel liever achter de PS4 / PC toch
Ditzelfde kan geprojecteerd worden naar vuurwerk afsteken, geef het tijd (>10 jaar) en wij zullen zien dat de kinderen van nu tegen die tijd merendeels zijn opgevoed. Reguleringen zijn al in vele gemeentes toegepast (denk aan de vuurwerkvrije zones), er is meer voorlichting, beschermingsmiddelen en voorlichting (lijkt wel een 18+ les...). Ook Social Media zorgt ervoor dat, op de enkelingen na, zich veel liever gaat bezig houden met super mooie shows / siervuurwerk dan knallende rotjes en het opblazen van vuilnisbakken met als kanttekening dat er gewoon lagen zijn welke zich "asociaal" willen gedragen, die juist elk moment zoeken voor ongeregeldheden en hier heb je het normale politiewezen voor, vernieling is namelijk al strafbaar.
@Hackus Dat had ik niet gelezen, getuige mijn quote van jouw post.
@Vorkie Ik geef toch aan rotjes etc wat zwaarder, dan is er geen/minder drang naar illegaal.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
En toch komen die dingen veelvuldig in handen van NL consumenten. Of het nu een echte is of namaak boeit niet zoveel, uiteindelijk is het een stuk karton met flash en een lont.TheBrut3 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 12:55:
[...]
Omdat dat illegale markt is? In die landen valt een Cobra ook onder professioneel vuurwerk en is dus niet voor consumenten. De echte Cobra 6 komt overigens uit Italië, uit Polen komt veel namaak en dat maakt controle weer een stuk moeilijker. Zoals op de site van de fabrikant is te zien vallen alle grote Cobra's onder categorie F4 (professioneel), de kleine vallen onder F2 (consumenten vanaf 16 jaar).
http://www.diblasioeliofireworks.it/cobra/
Ja, zit er helaas diep in. We klaagden in 1732 al over vuurwerk.maar Nederland wil weer afwijken.
Ik vind dat NL zelf met strenge regels illegaal vuurwerk onbewust heeft gehypet. Maar aangezien we al decennia lang strenge vuurwerkregels hebben is het niet zo verbazend dat we "afwijken" van de EU.
Ieder land heeft trouwens z'n "dingetjes" die wel of niet mogen ondanks EU regelgeving.
Hier vanochtend nog een zware klap (Kanaleneiland Utrecht).Edit: Vraag mezelf overigens echt af waar alle mensen die zoveel klagen wonen? Hier heb ik nog geen enkele knal gehoord
Ik vind trouwens dat suggereren dat een probleem niet bestaat omdat je het persoonlijk niet ervaart nogal naïef. Dit probleem bestaat gewoon. Zelfs ik als semi-pro-vuurwerk persoon ga het echt niet ontkennen.
Vorig jaar bij een vriend nieuwjaar in Kanaleneiland gevierd, op een gegeven moment oordoppen in gedaan vanwege loeiharde salute shells. En ik hou best van een goede rotklap op zn tijd
Verwijderd
Oplossing is vuurwerk het hele jaar toestaan, dus gewoon zoals de meerderheid in de EU.
Het eerste en tweede jaar zal er veel afgestoken worden maar daarna is het niet “leuk” meer om het af te stekken en heb je een heel stuk minder “last” van vuurwerk. Bron? Kijk naar de andere landen in de EU, de jongeren daar zijn echt niet anders dan hier hoor en daar wordt er ook bijna niets afgestoken, zelfs met oud en nieuw niet.
Ik heb overigens geen enkel probleem met vuurwerk, wel met de media die gewoon simpel weg loopt te liegen over vuurwerk.
Het eerste en tweede jaar zal er veel afgestoken worden maar daarna is het niet “leuk” meer om het af te stekken en heb je een heel stuk minder “last” van vuurwerk. Bron? Kijk naar de andere landen in de EU, de jongeren daar zijn echt niet anders dan hier hoor en daar wordt er ook bijna niets afgestoken, zelfs met oud en nieuw niet.
Ik heb overigens geen enkel probleem met vuurwerk, wel met de media die gewoon simpel weg loopt te liegen over vuurwerk.
Is dat zo? volgens mij is het vooral in de EU verboden..Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:05:
Oplossing is vuurwerk het hele jaar toestaan, dus gewoon zoals de meerderheid in de EU.
Even gegoogled: dit statement klopt (2minuten research, dus pin me niet vast) voor zover ik kan zien in iedergeval niet.
[ Voor 19% gewijzigd door Grvy op 10-12-2017 12:14 ]
Dit is een account.
Verwijderd
“In de meeste landen mag je vuurwerk beperkt afsteken - de zwaarte varieert per land, maar wel meer dan één keer per jaar en is vuurwerk bijna overal het hele jaar te koop.Grvy schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:09:
[...]
Is dat zo? volgens mij is het vooral in de EU verboden..
Even gegoogled: dit statement klopt (2minuten research, dus pin me niet vast) voor zover ik kan zien in iedergeval niet.
Nederland vormt daarop een rare uitzondering met die volstrekt verkrampte wetgeving en gereformeerde betutteling die ook zijn oorsprong vindt in de 17e eeuw.
Het ziet er beslist niet naar uit dat andere landen het voorbeeld van Nederland gaan volgen, integendeel. Er is géén enkele land waar vuurwerk verboden is. Het enige land waar consumentenvuurwerk verboden is, is Malta, maar op Malta maakt men het vuurwerk zelf en daardoor is het een vuurwerkparadijs voor volwassen liefhebbers. Bekend zijn hun manshoge multibreaks of mounted shells. Voor de jongeren en de dames is er het prachtige gekleurd grondvuurwerk met draaiende wielen, vuurwerk dat vroeger ook bij ons bestond maar vanwege de hoge kosten uit de meeste budgetten is wegbezuinigd. Bovendien verstaat men de kunst niet meer bij ons.”
Nederland is zoals altijd een vreemde eend.
http://pyrotechniekenvuur...erkregels-in-het.html?m=1
En wat ik er nog bij wil zeggen is dat vuurwerk NIET gevaarlijk is maar degene die het afsteken.
Bij 100% van de ernstige slachtoffers (zie vingers eraf, handen eraf of zelfs overlijden) komt door zelf gemaakt habibabi vuurwerk.
Media probeert ook de publieke optie te beïnvloeden met leugens, cobra 6 is net een handgranaat, ja geloven ze het zelf? Ik ben helemaal niet van het knal vuurwerk of illegaal vuurwerk (ga geen moeite doen om aan vuurwerk te komen dus koop ik het gewoon hier in de winkel), maar de media moet er niet over liegen.
Cobra 6 blaast volgens hun hele gevels weg Haha, iemand legde een cobra 6 onder zijn eigen auto (oude auto) en er gebeurde..... helemaal niets, tegen een gevel aan gelegd..... gebeurde helemaal niets zelfs geen zwarte aanslag.
Edit: op YouTube doet iemand exact hetzelfde maar ben even zijn naam vergeten.
@Verwijderd je bron klopt echt niet.. meerdere bronnen die ik vind zeggen gewoon duidelijk vuurwerk is verboden behalve X dagen voor het einde van het jaar..
bijv:
http://www.goedkoperduits...rwerk-kopen-in-duitsland/
https://www.rtlnieuws.nl/...alleen-de-champagnekurken
And more.. maargoed.
bijv:
And more.. maargoed.
Dit is een account.
Verwijderd
Bron klopt prima, de EU is groter dan alleen DuitslandGrvy schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:35:
@Verwijderd je bron klopt echt niet.. meerdere bronnen die ik vind zeggen gewoon duidelijk vuurwerk is verboden behalve X dagen voor het einde van het jaar..
bijv:
And more.. maargoed.
Wat ik bedoel is dat er in bijna alle landen in de EU het hele jaar vuurwerk verkocht wordt, maar bijna niemand steekt vuurwerk af.
In de VS en Rusland en China is het ook zo. (Om maar even drie grootte landen noemen.
Het gaat niet alleen om Cobra. Het afsteken van vuurwerk gebeurt vaak onder invloed, dan is het gevaar groter bij zwaar vuurwerk in de zin van lawinepijlen, Cobra, vuurwerkpatronen etc. Overlast door rotjes zal echt niet gemeld worden. De meeste schrikken van harde knallen en helemaal als het niet op oudjaarsdag is
[ Voor 26% gewijzigd door Hackus op 10-12-2017 19:43 ]
Eigenlijk zou er eens een straf-pakkans formule opgesteld moeten worden die gelijk moet zijn aan de ernst van het delict (voor alles, niet alleen voor vuurwerk).Fly-guy schreef op dinsdag 5 december 2017 @ 20:36:
[...]
Ben ik het grotendeels met je mee eens. Als je afsteekt, ruim het op. Of nog beter, ruim sowieso je stoepje op.
Qua buskruit inhoud zijn wettelijke regels vastgelegd, dus met alles daarboven kom je weer uit op het illegale vuurwerk, waar inderdaad stevig voor gestraft mag worden en een grotere pakkans voor mag bestaan.
Want stel de pakkans is heel laag, als je weet dat als je gepakt wordt je ballen eraf gehakt worden doe je het waarschijnlijk toch maar niet, hoe klein de kans ook.
Dat bljikt niet zo te werken om een veelheid van redenen.mark-k schreef op zondag 10 december 2017 @ 20:21:
Want stel de pakkans is heel laag, als je weet dat als je gepakt wordt je ballen eraf gehakt worden doe je het waarschijnlijk toch maar niet, hoe klein de kans ook.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
dat kun je ook over wapen zeggen... degene die ze afschieten zijn het gevaar..vandaar ook 10.000 wapendoden per jaar in AmerikaVerwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 12:30:
[...]
En wat ik er nog bij wil zeggen is dat vuurwerk NIET gevaarlijk is maar degene die het afsteken.
Bij 100% van de ernstige slachtoffers (zie vingers eraf, handen eraf of zelfs overlijden) komt door zelf gemaakt habibabi vuurwerk.
100% van de ernstige slachtoffers ?... ik weet het niet maar blind worden aan een oog of doof worden lijkt me toch ook vrij ernstig ?? en de meeste ''gewonden'' vallen gewoon door legaal vuurwerk 75% oid
vingers en handen eraf zijn volgens mij ook maar hooguit enkele per jaar, en daar is inderdaad zwaar spul voor nodig, dat gaat met een astronaut niet lukken.. maar om een oog te verliezen (of later operatief moeten verwijderen), of doof te worden is echt geen cobra ofzo voor nodig hoor, dat kan al prima met gewoon legaal vuurwerk
In de laatste acht jaar meldden 1921 patiënten zich bij oogartsen. 2340 ogen raakten beschadigd waarvan 816 met blijvend letsel; 149 ogen werden blinden en 64 ogen moesten verwijderd worden
en dat komt dus voornamelijk door legaal siervuurwerk
[ Voor 33% gewijzigd door Mr. Detonator op 10-12-2017 21:07 ]
Deze traditie, net zoals de sinterklaas traditie, wordt verdedigd met argumenten van emotie. Omdat we het zo gewend zijn.
Dan laat ik de sinterklaas traditie nu weer vallen.
Er is volgens mij geen enkele rationele reden om vuurwerk af te steken, maar wel om het te verbieden. Stel dat we dat nu zouden doen, 2 generaties mensen boos en zuur, maar daarna hoor je er niemand meer over.
We zijn ook over de VOC, kinderarbeid, beperkte vrouwenrechten etc. heen gegroeid waarvan we achteraf kunnen denken: belachelijk dat dat ooit zo ging.
Over 300 jaar zijn wij maar een rare generatie; drank en sigaretten gewoon legaal wtf, explosieven kopen bij de supermarkt en fijnstof uitstoten in gebieden waar mensen wonen.
Ik maak er misschien een nogal dramatisch stuk van, maar ik denk we bij dit soort discussies op (inter)nationaal niveau best een beetje over onze eigen generatie heen mogen kijken en rationeel ipv emotioneel zouden moeten zijn.
Er is volgens mij geen enkele rationele reden om vuurwerk af te steken, maar wel om het te verbieden. Stel dat we dat nu zouden doen, 2 generaties mensen boos en zuur, maar daarna hoor je er niemand meer over.
We zijn ook over de VOC, kinderarbeid, beperkte vrouwenrechten etc. heen gegroeid waarvan we achteraf kunnen denken: belachelijk dat dat ooit zo ging.
Over 300 jaar zijn wij maar een rare generatie; drank en sigaretten gewoon legaal wtf, explosieven kopen bij de supermarkt en fijnstof uitstoten in gebieden waar mensen wonen.
Ik maak er misschien een nogal dramatisch stuk van, maar ik denk we bij dit soort discussies op (inter)nationaal niveau best een beetje over onze eigen generatie heen mogen kijken en rationeel ipv emotioneel zouden moeten zijn.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Stel dat er nu een compleet verbod komt, steken ze dan geen vuurwerk meer af in de eerste week van december?
Zo niet, waarom steken ze nu tijdens het verbod wel af en met een totaal verbod straks niet?
Zo wel, wat is de toegevoegde waarde van het nieuwe verbod?
Zo niet, waarom steken ze nu tijdens het verbod wel af en met een totaal verbod straks niet?
Zo wel, wat is de toegevoegde waarde van het nieuwe verbod?
Speel ook Balls Connect en Repeat
@Onbekend ja precies, waarom nog regels maken? Er zijn altijd wel mensen die ze breken. Laten we die onzinnige bureaucratie maar eens weg doen.

Dit is een account.
Verwijderd
Dus alles verbieden? Slapen, wakker worden, werken, slapen, wakker worden, werken...... ja zo moet het worden dat zal een fantastisch leven zijn, dat ik daar nooit eerder aan gedacht had.DirtyBird schreef op zondag 10 december 2017 @ 21:00:
Deze traditie, net zoals de sinterklaas traditie, wordt verdedigd met argumenten van emotie. Omdat we het zo gewend zijn.
Misschien wat vergezocht, maar ik gooi hem er even in. Softdrugs willen velen legaliseren om overlast te beperken, maar nu moeten we vuurwerk verbieden om de overlast te beperken....
Er zijn voldoende verschillen aan te wijzen, maar ik denk dat een totaalverbod de illegale handel niet gaat stoppen.
Er zijn voldoende verschillen aan te wijzen, maar ik denk dat een totaalverbod de illegale handel niet gaat stoppen.
Mijn Joints exploderen nietDeKever schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:22:
Misschien wat vergezocht, maar ik gooi hem er even in. Softdrugs willen velen legaliseren om overlast te beperken, maar nu moeten we vuurwerk verbieden om de overlast te beperken....
Verkopen is alleen toegestaan op de drie werkdagen voor oudjaar: al het vuurwerk dat nu wordt afgestoken is oftewel illegaal oftewel al zeker een jaar oud.Hackus schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:40:
[...]
Mijn Joints exploderen nieten geven niet op 1 nacht zoveel slachtoffers. Dit is in mijn ogen dan ook een hele andere discussie. Wat ik al zei; de overlast zou je kunnen beperken tot het afsteken alleen op oudjaarsdag en de zielige rotjes etc. vervangen door wat zwaarder spul, wat er vroeger ook was. Ik moet zeggen dat de strengere opsporing dit jaar zijn vruchten afwerpt. Het is hier in de buurt rustiger als vorig jaar t/m vandaag.
Afsteken is toegestaan vanaf oudjaarsdag 18u tot en met nieuwjaarsdag 02.00u
Een redelijk korte tijd dus, wat de overlast beperkt.
Als iedereen een veiligheidsbril zou dragen tijdens deze 6 uur, niet-brandbare kleding, aansteeklont, de instructies op het vuurwerk zou opvolgen, etc zou er niks aan de hand zijn.
Handhaving en informeren is hierbij cruciaal. Boetes uitschrijven aan kind en ouder bij vroegtijdig afsteken, verkoop pas vanaf 21 jaar, etc. Vuurwerk is veilig, daarvoor zijn er allerlei eisen. Het is alleen jammer dat teveel ouders toestaan dat hun kinderen de wet overtreden
Dit is niet eens een reactie, gewoon jouw tekst met de mijne erboven. Je trekt het door tot een abstracte overdrijving die nergens op slaat. Je hoéft niet te reageren hoor.Verwijderd schreef op zondag 10 december 2017 @ 22:11:
[...]
Dus alles verbieden? Slapen, wakker worden, werken, slapen, wakker worden, werken...... ja zo moet het worden dat zal een fantastisch leven zijn, dat ik daar nooit eerder aan gedacht had.
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Ik weet het, maar het werkt anders in praktijk.President schreef op maandag 11 december 2017 @ 06:40:
[...]
Verkopen is alleen toegestaan op de drie werkdagen voor oudjaar: al het vuurwerk dat nu wordt afgestoken is oftewel illegaal oftewel al zeker een jaar oud.
Afsteken is toegestaan vanaf oudjaarsdag 18u tot en met nieuwjaarsdag 02.00u
Een redelijk korte tijd dus, wat de overlast beperkt.
Als iedereen een veiligheidsbril zou dragen tijdens deze 6 uur, niet-brandbare kleding, aansteeklont, de instructies op het vuurwerk zou opvolgen, etc zou er niks aan de hand zijn.
Handhaving en informeren is hierbij cruciaal. Boetes uitschrijven aan kind en ouder bij vroegtijdig afsteken, verkoop pas vanaf 21 jaar, etc. Vuurwerk is veilig, daarvoor zijn er allerlei eisen. Het is alleen jammer dat teveel ouders toestaan dat hun kinderen de wet overtreden
Kennis van me is geraakt overdag door vuurpijl, terwijl ze de auto uitpakte van boodschappen doen.
Knaapjes hadden net vuurwerk gekocht. Gelukkig is ze niet blind, maar heeft ze wel een tranend oog nu en is ze tijdelijk blind geweest. (29dec) Dan komt het antwoord, dat had ook de 31e kunnen gebeuren.
De geluidsoverlast beperken tot oudjaarsdag en verkoop ook. mede met de andere opties die ik aangaf denk ik dat het al minder wordt.
Knaapjes kunnen geen vuurwerk kopen van categorie 2, pas vanaf 16 is het toegestaan..Hackus schreef op maandag 11 december 2017 @ 09:16:
[...]
Ik weet het, maar het werkt anders in praktijk.
Kennis van me is geraakt overdag door vuurpijl, terwijl ze de auto uitpakte van boodschappen doen.
Knaapjes hadden net vuurwerk gekocht. Gelukkig is ze niet blind, maar heeft ze wel een tranend oog nu en is ze tijdelijk blind geweest. (29dec) Dan komt het antwoord, dat had ook de 31e kunnen gebeuren.
De geluidsoverlast beperken tot oudjaarsdag en verkoop ook. mede met de andere opties die ik aangaf denk ik dat het al minder wordt.
https://www.huismanvuurwerk.nl/aangepaste-vuurwerkregels
En met een beschermbril op in de uren dat het wel mag was er waarschijnlijk niks gebeurd.. al zeker niet als de handleiding/instructie was gelezen en uitgevoerd.
Gewoon dus als ouder vanaf het vierde tot 16e jaar het goed aanleren
Dus volgens jouw moet iedereen op 29dec zich al weren tegen knaapjes die vuurwerk afsteken,President schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:16:
[...]
Knaapjes kunnen geen vuurwerk kopen van categorie 2, pas vanaf 16 is het toegestaan..
https://www.huismanvuurwerk.nl/aangepaste-vuurwerkregels
En met een beschermbril op in de uren dat het wel mag was er waarschijnlijk niks gebeurd.. al zeker niet als de handleiding/instructie was gelezen en uitgevoerd.
Gewoon dus als ouder vanaf het vierde tot 16e jaar het goed aanleren
Ook al doe je gewoon je boodschappen ?
Kom op zeg, jij maakt het helemaal mooi.
Mag ik hier een persoonlijke ervaring neerzetten. Het zal vast niet veel mensen overhalen.
Maar ik woon nu al meer dan een decade in een land waar vuurwerk verboden is voor de gewone man.
En man wat is dat een verademing zeg, nu ik daar aan gewend ben (en dat duurde best een paar jaar).
Niet alleen omdat er hier geen voortdurend geknal is voor de 31ste, niet alleen omdat er geen jochies zijn die het leuk vinden om rotjes naar je te gooien (been there done that in Nederland), maar vooral ook omdat het de mogenlijkheid opent voor de gemeente hier om een mooi spectacle op te vuren :-p
Een vuurwerk dat echt honderden malen prachtiger is dan alle rommel dat mensen zelf afsteken. Dat netjes wordt opgeruimd, geen karton rotzooi dat tijden blijft liggen.
Ik was er eerst ook geen voorstander van hoor toen ik hier kwam, maar nu ben ik helemaal over en ik voel me een beetje als een Amerikaan (ik woon niet in de VS hoor) die hard heeft staan roepen dat z'n mijn vuurwapen nooit zullen afnemen, guns don't kill people do, vrijheid! Overheid blijft weg enzo.
Maar man wat een rust, wat een besparing van ellende van rotjes die naar me gegooid worden, tot opgeblazen handen en ons vuurwerk haalt bij jullie TV, dat was nooit gelukt met huis tuin en keuken spil! Het resultaat is mooier en beter, de ellende is minder in zoveel dimensies. Ik zou met wat ik nu weet er voor gaan!
Maar ik woon nu al meer dan een decade in een land waar vuurwerk verboden is voor de gewone man.
En man wat is dat een verademing zeg, nu ik daar aan gewend ben (en dat duurde best een paar jaar).
Niet alleen omdat er hier geen voortdurend geknal is voor de 31ste, niet alleen omdat er geen jochies zijn die het leuk vinden om rotjes naar je te gooien (been there done that in Nederland), maar vooral ook omdat het de mogenlijkheid opent voor de gemeente hier om een mooi spectacle op te vuren :-p
Een vuurwerk dat echt honderden malen prachtiger is dan alle rommel dat mensen zelf afsteken. Dat netjes wordt opgeruimd, geen karton rotzooi dat tijden blijft liggen.
Ik was er eerst ook geen voorstander van hoor toen ik hier kwam, maar nu ben ik helemaal over en ik voel me een beetje als een Amerikaan (ik woon niet in de VS hoor) die hard heeft staan roepen dat z'n mijn vuurwapen nooit zullen afnemen, guns don't kill people do, vrijheid! Overheid blijft weg enzo.
Maar man wat een rust, wat een besparing van ellende van rotjes die naar me gegooid worden, tot opgeblazen handen en ons vuurwerk haalt bij jullie TV, dat was nooit gelukt met huis tuin en keuken spil! Het resultaat is mooier en beter, de ellende is minder in zoveel dimensies. Ik zou met wat ik nu weet er voor gaan!
Nee, dat die knaapjes van onder de 16 sowieso geen vuurwerk zelf hebben gekocht. En ik pleit ervoor om verkoop vuurwerk naar 21 jaar te zetten, om te voorkomen dat pubers van 16 gaan klooien.Hackus schreef op maandag 11 december 2017 @ 12:44:
[...]
Dus volgens jouw moet iedereen op 29dec zich al weren tegen knaapjes die vuurwerk afsteken,
Ook al doe je gewoon je boodschappen ?
Kom op zeg, jij maakt het helemaal mooi.
En dan moet bij een overtreding van iemand onder de 21 zowel de overtreder alsmede de koper worden beboet.
En oudjaar en Nieuwjaar tijdens afsteekt tijd allemaal een bril.
Probleem is dat ik vroeger gewoon overdag mocht afsteken, alleen zijn de tijden in afgelopen jaren veranderd en denk ik dat velen nog niet op de hoogte zijn!
Verhoging naar 21 zou dan weer de handel in illegaal vuurwerk bevorderen.President schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:47:
[...]
Nee, dat die knaapjes van onder de 16 sowieso geen vuurwerk zelf hebben gekocht. En ik pleit ervoor om verkoop vuurwerk naar 21 jaar te zetten, om te voorkomen dat pubers van 16 gaan klooien.
En dan moet bij een overtreding van iemand onder de 21 zowel de overtreder alsmede de koper worden beboet.
En oudjaar en Nieuwjaar tijdens afsteekt tijd allemaal een bril.
Probleem is dat ik vroeger gewoon overdag mocht afsteken, alleen zijn de tijden in afgelopen jaren veranderd en denk ik dat velen nog niet op de hoogte zijn!
Ik snap compleet dat ze dit doen. Vooral die pijlen. Ze zijn namelijk nergens goed in vast te zetten, zoals de garage van mijn buren heeft gemerkt
De overheid kijkt er alleen wel verkeerd naar. Het grootste deel van alle gewonden komen door illegaal, dan wel zelf in elkaar geflanst vuurwerk. Dit verbod zorgt er voor dat er weer meer mensen de grens naar Duitsland of België gaan oversteken. Ik zou zelf zeggen, en dit is mijn mening, sta meer vuurwerk toe met iets meer kruit zodat het mensen enigzins voldoening geeft en ze niet naar andere landen gaan om het te zoeken. Op die manier word er minder illegaal vuurwerk geimporteerd door minder vraag en zo word iedereen er beter op. Het is echt beter om de vraag naar een illegaal product te verlagen dan de beschikbaarheid.
Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke
Tja, polls en stemmingmakerij van beide kanten doen me niet zoveel.
Wat me wel iets doet, is dat er vorig jaar een meisje van 13 is bekogeld met vuurwerk. Sowieso lees ik ieder jaar wel een soortgelijk bericht.
Mijn zoontje van 4 slaapt in december moeilijk in omdat hij als de dood is voor de knallen (die ook echt hard gaan: men gooit het vuurwerk in de parkeerkelder van het winkelcentrum alhier; dat knalt zo lekker).
De hond van de buren zit de afgelopen jaren al drie weken voor oud en nieuw onder de kalmeringsmiddelen.
En dat allemaal omdat....?
Wat me wel iets doet, is dat er vorig jaar een meisje van 13 is bekogeld met vuurwerk. Sowieso lees ik ieder jaar wel een soortgelijk bericht.
Mijn zoontje van 4 slaapt in december moeilijk in omdat hij als de dood is voor de knallen (die ook echt hard gaan: men gooit het vuurwerk in de parkeerkelder van het winkelcentrum alhier; dat knalt zo lekker).
De hond van de buren zit de afgelopen jaren al drie weken voor oud en nieuw onder de kalmeringsmiddelen.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Dit is precies het hele issue volgens mij. Men is gewend dat het mag, en dus moet het zo blijven (idem met Zwarte piet IMHO). Echter als je even verder kijkt dan het gevoel " er wordt iets afgepakt" is het eigenlijk logisch dat verkoop aan particulieren eigenlijk van de zotten is....Semyon schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:05:
Mensen zijn nu eenmaal niet zo goed in het accepteren van nieuwe feiten die tegen hun eigen "geloof" in gaan. En zo zie je dus ook dat veel mensen wiet slecht vinden.... terwijl het minder verslavend of gevaarlijk is als alcohol. En zo wordt dus ook het hele vuurwerk afsteken in stand gehouden. Mensen willen geen verandering, dus moet het zo blijven.
Maar als je van een afstandje kijkt hoe een ander land het doet, dan zie je soms het licht. Zo debiel als wij de USA vinden vanwege hun wapenbeleid en vreemde argumenten voor wapens... Zo debiel vinden ze ons dat we vuurwerk door particulieren laten afsteken.
In de USA is het toch het hele jaar verkrijgbaar, volgens mij steken ze zat zelf af tijdens 4th of july e.d. In heel veel landen is (zwaarder)vuurwerk volgens mij (het hele jaar) wel verkrijgbaar.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:03:
[...]
Maar als je van een afstandje kijkt hoe een ander land het doet, dan zie je soms het licht. Zo debiel als wij de USA vinden vanwege hun wapenbeleid en vreemde argumenten voor wapens... Zo debiel vinden ze ons dat we vuurwerk door particulieren laten afsteken.
Naar mijn idee zijn wij juist een uitzondering.
Ik kan het verkeerd hebben maar zou wel een lijst willen zien hoe dat in de rest vd wereld eigenlijk zit.
Meer politie op straat zou misschien ook helpen aangezien het de idioten zijn die stunten en zwaar vuurwerk rondgooien. Dat is wel veel erger geworden dan vroeger, bv een jaar of 20-30 terug
[ Voor 11% gewijzigd door Mutatie op 11-12-2017 14:34 ]
Ik vind nou niet dat dit te vergelijken is met de vuurwapens van Amerika noch zwarte piet. Het probleem met America is dat er toch echt meer dan 40 doden per dag vallen door misdrijven met geweren, en daarbij ook talloze gewonden. Het gaat hierbij echt om iets dat gemaakt is for the soul purpose om iemand zwaar lichamelijk letsel te doen.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:03:
[...]
Dit is precies het hele issue volgens mij. Men is gewend dat het mag, en dus moet het zo blijven (idem met Zwarte piet IMHO). Echter als je even verder kijkt dan het gevoel " er wordt iets afgepakt" is het eigenlijk logisch dat verkoop aan particulieren eigenlijk van de zotten is....
Mensen zijn nu eenmaal niet zo goed in het accepteren van nieuwe feiten die tegen hun eigen "geloof" in gaan. En zo zie je dus ook dat veel mensen wiet slecht vinden.... terwijl het minder verslavend of gevaarlijk is als alcohol. En zo wordt dus ook het hele vuurwerk afsteken in stand gehouden. Mensen willen geen verandering, dus moet het zo blijven.
Vuurwerk is daarintegen niet gemaakt om schade te doen. Het is er om er mooi uit te zien, en daarbij zijn die knallen best wel leuk
Daarbij is zwarte piet al helemaal niet te vergelijken. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst bij zwarte piet gewonden zijn gevallen... O wacht er was wel een keer dat sinterklaas van zijn paard af was gevallen
Het gaat er bij zwarte piet vooral om dat de multiculturele samenleving die wij hebben veel te hard een verandering probeerd door te drukken aan mensen hun waarden en cultuur. Maar dat is allemaal voor een andere keer.
Het boos worden over dat mensen boos worden wanneer er iets veranderd met hun "geloof" is iets wat hypocriet. Er zijn zat dingen die iedereen doet maar die allang slecht zijn gebleken.
Omdat er _illegaal_ vuurwerk wordt afgestoken.Heroic_Nonsense schreef op maandag 11 december 2017 @ 13:59:
Tja, polls en stemmingmakerij van beide kanten doen me niet zoveel.
Vaak bu'j te bang!
Vergelijking met vuurwapens: maakt het aantal gewonden echt uit? Gevaarlijk is toch gevaarlijk? En als het simpel te voorkomen is (en dat is het met een algeheel verbod) dan is het toch veiliger? Nee de ernst is anders (al wonen er ook veel, veel meer inwoner in de USA). Maar omdat het minder er is dan vuurwapens mag vuurwerk wel? Een non-argument.peize9 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:19:
[...]
Ik vind nou niet dat dit te vergelijken is met de vuurwapens van Amerika noch zwarte piet. Het probleem met America is dat er toch echt meer dan 40 doden per dag vallen door misdrijven met geweren, en daarbij ook talloze gewonden. Het gaat hierbij echt om iets dat gemaakt is for the soul purpose om iemand zwaar lichamelijk letsel te doen.
Vuurwerk is daarintegen niet gemaakt om schade te doen. Het is er om er mooi uit te zien, en daarbij zijn die knallen best wel leuk. Zolang mensen er maar normaal mee om gaan en geen slecht vuurwerk gebruiken is het veilig genoeg.
Daarbij is zwarte piet al helemaal niet te vergelijken. Ik kan me niet herinneren wanneer er voor het laatst bij zwarte piet gewonden zijn gevallen... O wacht er was wel een keer dat sinterklaas van zijn paard af was gevallen![]()
Het gaat er bij zwarte piet vooral om dat de multiculturele samenleving die wij hebben veel te hard een verandering probeerd door te drukken aan mensen hun waarden en cultuur. Maar dat is allemaal voor een andere keer.
Het boos worden over dat mensen boos worden wanneer er iets veranderd met hun "geloof" is iets wat hypocriet. Er zijn zat dingen die iedereen doet maar die allang slecht zijn gebleken.
Zwarte piet heeft wel slachtoffers. Alleen niet lichamelijk. Mensen voelen zich namelijk beledigd vanwege een racistisch stereotype. Ook een voorbeeld dat heel simpel op te lossen is zonder enig probleem. Vooral omdat zwarte piet er helemaal niet altijd zo uitzag als nu. Of zich gedroeg zoals nu. Simpel op te lossen. Een echt argument hoor je ook nooit voor zwarte piet. Enkel gevoelsdingetjes. Non-argumenten.
Het voelt allemaal als: ja maar ik heb er geen last van! Dus wat is het probleem!.... En dat is precies het probleem. Het boeit mensen niet dat anderen er last van hebben.
En nee dat boos worden omdat hun 'geloof' of waarheid wordt aangetast is niet hypocriet. Het is logisch dat mensen zo reageren. Echter moet je ook het hele plaatje durven bekijken. Alles objectief op de weegschaal leggen en dan tot een conclusie komen. Als je dat niet kan, be. Je alleen je eigen gedachtengoed aan het verdedigen. Niet aan het kijken naar waar het probleem nu echt ligt.
Waarom allerlei halve oplossingen verzinnen waar allemaal omheen te werken is.... En het niet gewoon bij de bron aanpakken? Het verbod op knal- en pijlenvuurwerk is volgens mij een heel goed begin. Zeker omdat daar gewoon de meeste ongelukken mee gebeuren. Gaat het na dat verbod goed? Dan de sierpotten gewoon behouden voor particulieren. Gaat het nog steeds fout? Door professionals laten doen.
Deze kon ik vinden, of het nog helemaal klopt, weet ik niet.Mutatie schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:18:
[...]
Naar mijn idee zijn wij juist een uitzondering.
Ik kan het verkeerd hebben maar zou wel een lijst willen zien.......
http://forum.vuurwerkcrew...-met-consumenten-vuurwerk
Regels lijken mij gelijk. Er staat inderdaad: Hele jaar door... maar wel altijd gevolgd door: Met vergunning/toestemming gemeente. Maar in NL kan je ook vuurwerk afsteken met vergunning/toestemming gemeenteSnowmiss schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:30:
[...]
Deze kon ik vinden, of het nog helemaal klopt, weet ik niet.
http://forum.vuurwerkcrew...-met-consumenten-vuurwerk
Sowieso maakt het toch niet zoveel uit wat anderen doen? Er zijn ook maar weinig landen met een zorgsysteem zoals in NL, en toch was dat best een goed idee aangezien we in de top-landen zitten kwa zorg (kwaliteit) en wie er allemaal recht op hebben (sociaal). Soms moet iemand als eerste de verstandigste zijn.
[ Voor 23% gewijzigd door Waah op 11-12-2017 14:54 ]
Je begint er zelf mee toch? en op het moment dat het argument tegen word gebruikt zeg je dat het niets uit maakt.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:53:
Sowieso maakt het toch niet zoveel uit wat anderen doen?
Waarom dan niet direct een publiek rookverbod? En een verbod op alcohol en wiet? Ook die dingen zijn gevaarlijk en slecht. Direct de hele zooi weg, heb ik geen problemen mee. Ook allemaal gevaarlijk en simpel te voorkomen.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:28:
Vergelijking met vuurwapens: maakt het aantal gewonden echt uit? Gevaarlijk is toch gevaarlijk? En als het simpel te voorkomen is (en dat is het met een algeheel verbod) dan is het toch veiliger? Nee de ernst is anders (al wonen er ook veel, veel meer inwoner in de USA). Maar omdat het minder er is dan vuurwapens mag vuurwerk wel? Een non-argument.
Dat is een topic voor een andere plek,Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:28:
Zwarte piet heeft wel slachtoffers. Alleen niet lichamelijk. Mensen voelen zich namelijk beledigd vanwege een racistisch stereotype. Ook een voorbeeld dat heel simpel op te lossen is zonder enig probleem. Vooral omdat zwarte piet er helemaal niet altijd zo uitzag als nu. Of zich gedroeg zoals nu. Simpel op te lossen. Een echt argument hoor je ook nooit voor zwarte piet. Enkel gevoelsdingetjes. Non-argumenten.
Zeker is het logisch, dat zeg ik ook niet, maar ik zeg hypcriet. Ik weet vrijwel zeker dat jij ook dingen doet die slecht voor jou zijn of voor mensen in jouw (in)directe omgeving waar je eigenlijk niet mee wil stoppen ondanks dat je weet dat het slecht is.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:28:
En nee dat boos worden omdat hun 'geloof' of waarheid wordt aangetast is niet hypocriet. Het is logisch dat mensen zo reageren. Echter moet je ook het hele plaatje durven bekijken. Alles objectief op de weegschaal leggen en dan tot een conclusie komen. Als je dat niet kan, be. Je alleen je eigen gedachtengoed aan het verdedigen. Niet aan het kijken naar waar het probleem nu echt ligt.
Je zegt zelf dat ze er eigenlijk gewoon mee moeten stoppen omdat het slecht is, toch maak je een comment over dat het algemeen perspectief over wiet moet verbeteren terwijl dat ook slecht is. Dat is hypocriet.
Het probleem is dat een compleet verbod, of de vermindering van de typen toegestaan vuurwerk, ook een halve oplossing is. Als dat gebeurd gaat iedereen gewoon lekker naar het buitenland om voor vuurwerk te winkelen waardoor er zwaarder vuurwerk op straat komt en waardoor er meer illegale handel komt. Uiteindelijk heb je zo meer gewonden, een lager inkomen voor zowel de overheid als de vuurwerkverkopers en een hele grote groep ontevreden mensen. Dat werkt toch ook niet?Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:28:
Waarom allerlei halve oplossingen verzinnen waar allemaal omheen te werken is.... En het niet gewoon bij de bron aanpakken? Het verbod op knal- en pijlenvuurwerk is volgens mij een heel goed begin. Zeker omdat daar gewoon de meeste ongelukken mee gebeuren. Gaat het na dat verbod goed? Dan de sierpotten gewoon behouden voor particulieren. Gaat het nog steeds fout? Door professionals laten doen.
En daarom zou ik ook voor een EU verbod zijn. Dat scheelt een hoop gedoe. En ga 2x goed streng controleren aan de grens, en het probleem is opgelost. Nu is dat lastig want legaal vuurwerk wordt ook in hetr buitenland gekocht. Met illegaal spul erdoor. Dat maakt handhaving zeer lastig en tijdrovend. Het verschil tussen het volledig uitpluizen van een auto en alle labels checken... of kijken of er vuurwerk in ligt en meteen in beslagname. Dat vuurtje gaat snel genoeg rond. Plus dat het dan ook een sociaal stigma krijgt (dat heeft het zelfs al, maar dit versterkt het effect). Op die manier kan je het op meer manieren aanpakken.peize9 schreef op maandag 11 december 2017 @ 16:56:
[...]
Je begint er zelf mee...
[...]
Waarom dan niet direct een publiek rookverbod? En een verbod op alcohol en wiet? Ook die dingen zijn gevaarlijk en slecht. Direct de hele zooi weg, heb ik geen problemen mee. Ook allemaal gevaarlijk en simpel te voorkomen.
[...]
Dat is een topic voor een andere plek,
[...]
Zeker is het logisch, dat zeg ik ook niet, maar ik zeg hypcriet. Ik weet vrijwel zeker dat jij ook dingen doet die slecht voor jou zijn of voor mensen in jouw (in)directe omgeving waar je eigenlijk niet mee wil stoppen ondanks dat je weet dat het slecht is.
Je zegt zelf dat ze er eigenlijk gewoon mee moeten stoppen omdat het slecht is, toch maak je een comment over dat het algemeen perspectief over wiet moet verbeteren terwijl dat ook slecht is. Dat is hypocriet.
[...]
Het probleem is dat een compleet verbod, of de vermindering van de typen toegestaan vuurwerk, ook een halve oplossing is. Als dat gebeurd gaat iedereen gewoon lekker naar het buitenland om voor vuurwerk te winkelen waardoor er zwaarder vuurwerk op straat komt en waardoor er meer illegale handel komt. Uiteindelijk heb je zo meer gewonden, een lager inkomen voor zowel de overheid als de vuurwerkverkopers en een hele grote groep ontevreden mensen. Dat werkt toch ook niet?
En ik ben niet hypocriet hoor. Van mij mogen roken, alcohol EN wiet allemaal verboden worden. Als in speelgoed of levensmiddelen een stof zit die in minder dan 1000x de normale hoeveelheid schadelijk is wordt aangetroffen is het direct uit de handel. Maar roken/aclohol wordt gewoon geaccepteerd. Dat is enorm krom en hypocriet...
Daarnaast is van buiten roken niet aangetoond dat het schadelijk is voor de omgeving volgens mij. Dus je overdrijft op dat punt nogal.
En ik ben dan ook voor het afschaffen daarvan. Waarom wordt het geaccepteerd? omdat het niet verboden is... Het heeft niks met risico-analyse te maken. Als iets verboden is, is het slecht, dus krijgt het een stigma. Dus verbieden. Lost dat het probleem binnen een jaar op? nee... in 10 jaar? zeker weten. Zeker als er grote vuurwerkshows worden gehouden per gemeente/dorp zul je zien dat mensen zelf niet eens willen afsteken.
Zelf in Oostenrijk geweest met de jaarwisseling. De vuurwerkpijlen liggen voor een habbekrats in het schap dus wat pijlen gekocht als jonge tiener. Maar toen de vuurwerkshow begon had ik al geen zin meer om de pijlen af te steken. Was een druppel op een gloeiende plaat geweest. Een vuurwerkshow is gewoon mooier dan zelf afsteken van vuurwerk voor een liefhebber....
en over vergelijken met anderen: Er zit een verschil tussen vergelijken en kijken of dat beter/minder is,
of hetzelfde blijven doen omdat de rest dat ook doet. Maar ik mag aannemen dat je dat zelf ook wel begrijpt.
[ Voor 3% gewijzigd door Waah op 11-12-2017 17:06 ]
Helaas werkt het niet voor iedereen zo.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:05:
[...]Zelf in Oostenrijk geweest met de jaarwisseling. De vuurwerkpijlen liggen voor een habbekrats in het schap dus wat pijlen gekocht als jonge tiener. Maar toen de vuurwerkshow begon had ik al geen zin meer om de pijlen af te steken. Was een druppel op een gloeiende plaat geweest. Een vuurwerkshow is gewoon mooier dan zelf afsteken van vuurwerk voor een liefhebber....
Het is voor mij juist de kick van het naar buiten gaan, zelf afsteken (en daarover de verantwoordelijkheid dragen, daar gaat het helaas nu bij een bepaalde groep mis) en vervolgens weer naar binnen duiken voor een oliebol en een appelflap wat het leuk maakt. Het is een leuke traditie voor een paar uur in het jaar.
Voor een vuurwerkshow moet je er weer uit, en sta je in een enorme mensenmassa in de kou. Dat kan ook wat hebben, maar dan niet als vervanging van. Dan word de 31ste een gewone dag waar je aan het einde toevallig een nieuw jaar in gaat, wauw...
Mijn twee centen: Steek dat geld in de handhaving, en maak het vuurwerk hier weer wat zwaarder zodat mensen niet hoeven uit te wijken naar andere landen voor enigszins interessant spul. Hopelijk zit men dan ook wat minder in de "oh ik doe toch al iets illegaals" mindset, en word het allemaal minder "stoer". Al die legale verkopen kunnen prima uitgeleverd worden vlak voor de dag zelf, dus vang je ook meteen een stuk vroege afsteek af.
Jij bent dus voor cobra's en dergelijke? Want dat illegale komt er sowieso want stoer....XpanD schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:42:
[...]
Helaas werkt het niet voor iedereen zo.
Het is voor mij juist de kick van het naar buiten gaan, zelf afsteken (en daarover de verantwoordelijkheid dragen, daar gaat het helaas nu bij een bepaalde groep mis) en vervolgens weer naar binnen duiken voor een oliebol en een appelflap wat het leuk maakt. Het is een leuke traditie voor een paar uur in het jaar.
Voor een vuurwerkshow moet je er weer uit, en sta je in een enorme mensenmassa in de kou. Dat kan ook wat hebben, maar dan niet als vervanging van. Dan word de 31ste een gewone dag waar je aan het einde toevallig een nieuw jaar in gaat, wauw...
Mijn twee centen: Steek dat geld in de handhaving, en maak het vuurwerk hier weer wat zwaarder zodat mensen niet hoeven uit te wijken naar andere landen voor enigszins interessant spul. Hopelijk zit men dan ook wat minder in de "oh ik doe toch al iets illegaals" mindset, en word het allemaal minder "stoer". Al die legale verkopen kunnen prima uitgeleverd worden vlak voor de dag zelf, dus vang je ook meteen een stuk vroege afsteek af.
Laat ik dit vragen: wat is er tegen een verbod op knalvuurwerk en pijlen. Geen enkele voorstander heb ik nog gehoord over een reden om het te houden. Dus wat is er tegen enkel de potten (met oa dezelfde effecten als pijlen) te houden en weg met het knalvuurwerk en pijlen?
Ik red me prima met legaal vuurwerk, al stop ik dat dan wel in een emmer met een tol met extra lange lont er op. Niet te gek kwa veiligheid (wel afstand houden!), maar wel een heel spektakel. Ik merk wel dat veel mensen die ik ken richting illegaal gaan om wat meer aan het individuele vuurwerk te hebben. Dat hoeft dan niet meteen een Cobra te zijn, maar er je hebt er al wel snel meer aan dan de minuscule hoeveelheid kruid die we hier krijgen.Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:06:
[...]
Jij bent dus voor cobra's en dergelijke? Want dat illegale komt er sowieso want stoer....
Laat ik dit vragen: wat is er tegen een verbod op knalvuurwerk en pijlen. Geen enkele voorstander heb ik nog gehoord over een reden om het te houden. Dus wat is er tegen enkel de potten (met oa dezelfde effecten als pijlen) te houden en weg met het knalvuurwerk en pijlen?
Qua potten ben ik het eens; pijlen kunnen vreemde dingen doen, en als je dan voor hetzelfde geld hetzelfde effect kan krijgen uit een pot vind ik dat prima. Misschien dat dat een stukje beleving is wat bij mij niet zo leeft, maar dat lijkt mij geen slechte oplossing. Een verbod op het beetje knalvuurwerk wat we hier nu hebben lijkt mij wel weer onwenselijk, omdat er dan wel heel weinig over blijft.
Hoewel ik persoonlijk Nederlands legaal vuurwerk vaak van matige en te slappe kwaliteit vind denk ik niet dat beperkt zwaarder maken echt gaat helpen.XpanD schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:42:
[...]
Nederland is een klein en dichtbevolkt land. Zeker in de stedelijke gebieden zit je al snel op elkaars lip. Veel mensen kunnen al niet met simpele buskruitknallers omgaan en gooien deze in het wilde weg rond. Single shot zoals de Thunder Kings (volgend jaar ook in de ban) worden gebruikt om op elkaar en anderen te "schieten".
Ik behoud persoonlijk graag het voorrecht om vuurwerk te kunnen afsteken. Maar het valt niet te ontkennen dat velen zo'n verantwoordelijkheid gewoon niet aankunnen.
Misschien moet er een "pyroamateur" vergunning komen. Geen consumentenvuurwerk meer, maar wel in de buurt een lokale liefhebber die met wat crowdfunding een show in elkaar zet. Uiteraard wel met een max aan hoeveelheid vuurwerk/kruitgewicht/shellgrootte en met de juiste spullen en veiligheidsvoorzieningen.
Dat is toch ook alles wat het is? Waarom moet daar zo'n poeha omheen, met zuipen en vuurwerk enzoXpanD schreef op maandag 11 december 2017 @ 17:42:
[...]
Dan word de 31ste een gewone dag waar je aan het einde toevallig een nieuw jaar in gaat, wauw...
Verwijderd
Mensen maken van zwarte Piet zelf racisme, er is helemaal niets racistische aan maar ze hebben niets te doen dus beginnen ze over racisme. Leuk weetje, in bv Suriname vieren ze ook gewoon Sinterklaas met zwarte pieten die kroeshaar en grootte rode lippen hebben, dus discussie gesloten!!Waah schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:28:
[...]
Vergelijking met vuurwapens: maakt het aantal gewonden echt uit? Gevaarlijk is toch gevaarlijk? En als het simpel te voorkomen is (en dat is het met een algeheel verbod) dan is het toch veiliger? Nee de ernst is anders (al wonen er ook veel, veel meer inwoner in de USA). Maar omdat het minder er is dan vuurwapens mag vuurwerk wel? Een non-argument.
Het voelt allemaal als: ja maar ik heb er geen last van! Dus wat is het probleem!.... En dat is precies het probleem. Het boeit mensen niet dat anderen er last van hebben.
De media moet hier dan ook totaal geen aandacht aangeven, aan die aandacht trekkers.
Qua vuurwerk is het gewoon simpel, het hoort erbij er zijn mensen tegen en voor, overgrote gedeelte is voor vuurwerk dus ook deze discussie gesloten!
Verwijderd
Waarom doe je leuke dingen? Je kan beter gewoon thuis zitten en niets doen, dat is waarschijnlijk hoe sommige hier het leven zien. En als iemand anders plezier in iets heeft hoppa verbieden. Ga toch weg.Bananenplant schreef op maandag 11 december 2017 @ 19:55:
[...]
Dat is toch ook alles wat het is? Waarom moet daar zo'n poeha omheen, met zuipen en vuurwerk enzo?
Lekker stukje projectieVerwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:21:
[...]
Waarom doe je leuke dingen? Je kan beter gewoon thuis zitten en niets doen, dat is waarschijnlijk hoe sommige hier het leven zien. En als iemand anders plezier in iets heeft hoppa verbieden. Ga toch weg.
Maar een beetje relativeren kan geen kwaad. Het is een collectief en een zich onderling versterkend idee dat je voor iets droogs als een jaarovergang oliebollen zou moeten eten, champagne zou moeten drinken, er vuurwerk zou moeten zijn en je ineens allemaal handjes zou moeten schudden. Als men het zo wat nuchterder zou bekijken, dan doet het ook minder au als blijkt dat aspecten van zo'n traditie aan herziening toe zijn.
Maar goed, ik ben denk ik wat warser van sociale conventie dan de gemiddelde persoon
Nee. Bron?Verwijderd schreef op maandag 11 december 2017 @ 20:18:
[...]
Qua vuurwerk is het gewoon simpel, het hoort erbij er zijn mensen tegen en voor, overgrote gedeelte is voor vuurwerk dus ook deze discussie gesloten!
Illegaal in Nederland. In het buitenland mag dit spul gewoon verkocht worden. Een europees verbod op consumentenexplosieven zou welkom zijn.-tom-562 schreef op maandag 11 december 2017 @ 14:22:
[...]
Omdat er _illegaal_ vuurwerk wordt afgestoken.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Overgroot niet, maar het merendeel nog wel. Zie het rapport van Eenvandaag en I&O research.
Er is een kleine meerderheid tegen een totaalverbod op vuurwerk, dus consumenten en profi. Dat an sich is al iets heel anders dan de stelling dat er een meerderheid voor het zelf mogen afsteken van vuurwerk is maar soit. Voor de rest is een van de hoofdconclusies in de samenvatting:Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:15:
[...]
Overgroot niet, maar het merendeel nog wel. Zie het rapport van Eenvandaag en I&O research.
Lijkt me duidelijk toch?Meerderheid wil vuurwerkverbod in combinatie met centrale vuurwerkshow
Ja, en gezien er te weinig professionals zijn gaat dat toch niet gebeuren. Dus dan is er een kleine meerderheid die het zo wilt houden zoals het nu is.Jay-P schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:06:
[...]
Er is een kleine meerderheid tegen een totaalverbod op vuurwerk, dus consumenten en profi. Dat an sich is al iets heel anders dan de stelling dat er een meerderheid voor het zelf mogen afsteken van vuurwerk is maar soit. Voor de rest is een van de hoofdconclusies in de samenvatting:
[...]
Lijkt me duidelijk toch?
Daarnaast zie je vaak in interviews met mensen dat ze juist niet voor een verbod zijn, maar juist beter handhaven. De meeste mensen vinden siervuurwerk nog steeds mooi/leuk, enkel het knalwerk niet. Juist dat laatste veroorzaakt een hoop overlast, maar is al verboden.
[ Voor 24% gewijzigd door Babiloot op 12-12-2017 10:26 ]
Nogmaals, nee, dat er een meerderheid tegen een totaalverbod op vuurwerk is is niet hetzelfde als dat de meerderheid het zo wilt houden zoals het nu is. Als er een meerderheid tegen rekeningrijden is betekend dat ook niet dat de meerderheid de dagelijkse files wel ok vindt.Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:11:
[...]
Ja, en gezien er te weinig professionals zijn gaat dat toch niet gebeuren. Dus dan is er een kleine meerderheid die het zo wilt houden zoals het nu is.
Te weinig professionals vind ik een zwak argument, met de kosten en mankracht elk jaar die deze 'traditie' met zich mee brengt kan je meer dan genoeg oplossingen verzinnen en betalen. Bovendien, als we het toch over een tekort aan professionals hebben, loop eens een jaarwisseling mee met wat hulpverleners, dan begrijp je meteen waarom handhaving onmogelijk is en pakkans nagenoeg nihil. Als je de hele avond bezig bent om een menigte op afstand te houden omdat brandweer en ambulance personeel continu bekogeld wordt met vuurwerk hou je weinig tijd over voor handhaving.
Ik zie in verschillende rapporten- en polls terug dat de meerderheid tegen een verbod is en in andere weer het merendeel voor. Vaak zie je voornamelijk in de randstad dat die voor een verbod zijn, zo ook met zwarte piet. Maar goed, een verbod heeft toch weinig zin gezien je in vrijwel heel de EU vuurwerk mag kopen/afsteken. Er staat toch echt ALS:Jay-P schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:28:
[...]
Nogmaals, nee, dat er een meerderheid tegen een totaalverbod op vuurwerk is is niet hetzelfde als dat de meerderheid het zo wilt houden zoals het nu is. Als er een meerderheid tegen rekeningrijden is betekend dat ook niet dat de meerderheid de dagelijkse files wel ok vindt.
Te weinig professionals vind ik een zwak argument, met de kosten en mankracht elk jaar die deze 'traditie' met zich mee brengt kan je meer dan genoeg oplossingen verzinnen en betalen. Bovendien, als we het toch over een tekort aan professionals hebben, loop eens een jaarwisseling mee met wat hulpverleners, dan begrijp je meteen waarom handhaving onmogelijk is en pakkans nagenoeg nihil. Als je de hele avond bezig bent om een menigte op afstand te houden omdat brandweer en ambulance personeel continu bekogeld wordt met vuurwerk hou je weinig tijd over voor handhaving.
''Als een algemeen verbod wordt
gecombineerd met een vuurwerkshow op een centrale plaats in de gemeente komt het aandeel
voorstanders uit op een meerderheid van 53 procent.''
Het is een feit, er zijn simpelweg te weinig professionals. Daarnaast gaat jouw argument over de kosten ook mank. Kijk eens wat het per jaar kost aan (winter)sport, roken- en alcohol.
[ Voor 7% gewijzigd door Babiloot op 12-12-2017 10:50 ]
Je mag in veel landen ook 130 met een aanhanger rijden, in Nederland niet, dus wat is je punt? En wat heeft wintersport, roken en alcohol hiermee te maken? We kunnen aan de grenzen geen 100% controle invoeren dus moeten we elke asielzoeker maar binnen laten ? Er is een groot tekort aan cyber crime rechercheurs dus laten we oplichting op het internet maar voor wat het is ? Aanschaf en onderhoud van één JSF kost meer dan een jaarwisseling dus er is geen probleem ?Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:35:
[...]
Ik zie in verschillende rapporten- en polls terug dat de meerderheid tegen een verbod is en in andere weer het merendeel voor. Vaak zie je voornamelijk in de randstad dat die voor een verbod zijn, zo ook met zwarte piet. Maar goed, een verbod heeft toch weinig zin gezien je in vrijwel heel de EU vuurwerk mag kopen/afsteken.
Het is een feit, er zijn simpelweg te weinig professionals. Daarnaast gaat jouw argument over de kosten ook mank. Kijk eens wat het per jaar kost aan (winter)sport, roken- en alcohol.
Jij haalt zelf de punten/vergelijkingen aan hoeveel het kost en dat de hulpverleners er last van hebben. Dus daar reageer ik op met alcohol en dergelijke. Als er altijd maar naar de kosten wordt gekeken kan je dat soort dingen ook direct afschaffen.Jay-P schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:50:
[...]
Je mag in veel landen ook 130 met een aanhanger rijden, in Nederland niet, dus wat is je punt? En wat heeft wintersport, roken en alcohol hiermee te maken? We kunnen aan de grenzen geen 100% controle invoeren dus moeten we elke asielzoeker maar binnen laten ? Er is een groot tekort aan cyber crime rechercheurs dus laten we oplichting op het internet maar voor wat het is ? Aanschaf en onderhoud van één JSF kost meer dan een jaarwisseling dus er is geen probleem ?
Joh please, je begint zelf over dat er te weinig professionals zijn en er geen geld is voor professionele vuurwerkshows, voor de rest al die problemen die jij aanhaalt is iets dat zich over het hele jaar verspreid, dat is wat anders dan een beperkt apparaat dat in een tijdsbestek van enkele uren een miljoenen publiek in toom moet houden en waar daarnaast ook nog eens van word verwacht voor 17 miljoen man klaar te staan als er hulp nodig is.Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:53:
[...]
Jij haalt zelf de punten/vergelijkingen aan hoeveel het kost en dat de hulpverleners er last van hebben. Dus daar reageer ik op met alcohol en dergelijke. Als er altijd maar naar de kosten wordt gekeken kan je dat soort dingen ook direct afschaffen.
Ik begon over de professionals omdat die nodig zijn voor een vuurwerkshow en er pas een meerderheid is als er shows komen.Jay-P schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:01:
[...]
Joh please, je begint zelf over dat er te weinig professionals zijn en er geen geld is voor professionele vuurwerkshows, voor de rest al die problemen die jij aanhaalt is iets dat zich over het hele jaar verspreid, dat is wat anders dan een beperkt apparaat dat in een tijdsbestek van enkele uren een miljoenen publiek in toom moet houden en waar daarnaast ook nog eens van word verwacht voor 17 miljoen man klaar te staan als er hulp nodig is.
Het is die dag niet alleen vuurwerk. Sterker nog de incidenten met vuurwerk zijn die avond minder dan alcohol. En dus omdat iets zich over het jaar verspreid is het geen probleem?
[ Voor 7% gewijzigd door Babiloot op 12-12-2017 11:05 ]
Ja doei, ik heb wel wat beters te doen dan in cirkels te redeneren. Je gedraagt je als een verslaafde die nog in ontkenning is. Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat een heel groot deel van de Nederlanders (meerderheid/minderheid laat ik dan maar buiten beschouwing) wel klaar is met consumenten vuurwerk?Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:03:
[...]
Ik begon over de professionals omdat die nodig zijn voor een vuurwerkshow en er pas een meerderheid is als er shows komen.
Het is die dag niet alleen vuurwerk. Sterker nog de incidenten met vuurwerk zijn die avond minder dan alcohol. En dus omdat iets zich over het jaar verspreid is het geen probleem?
Is het echt zo moeilijk om te accepteren dat het nog steeds een minderheid is?Jay-P schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:11:
[...]
Ja doei, ik heb wel wat beters te doen dan in cirkels te redeneren. Je gedraagt je als een verslaafde die nog in ontkenning is. Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat een heel groot deel van de Nederlanders (meerderheid/minderheid laat ik dan maar buiten beschouwing) wel klaar is met consumenten vuurwerk?
Ja, ik vind het gewoon jammer dat in Nederland alles meteen over een verbod gaat. Dat zou ook anders moeten kunnen.
Als je 47-52%(het percentage van Nederlanders dat voor een algemeen verbod/algemeen verbod i.c.m. vuurwerkshow is, uit het I&O research onderzoek) een heel groot deel noemt, dan zou je ook kunnen stellen dat een heel groot deel van de Nederlanders nog niet klaar is met consumenten vuurwerk.Jay-P schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:11:
[...]
Ja doei, ik heb wel wat beters te doen dan in cirkels te redeneren. Je gedraagt je als een verslaafde die nog in ontkenning is. Is het nou echt zo moeilijk om te accepteren dat een heel groot deel van de Nederlanders (meerderheid/minderheid laat ik dan maar buiten beschouwing) wel klaar is met consumenten vuurwerk?
blaap
Ik zou vooral kijken wat het verstandigst is... niet waar de meute het mee eens is. Op die manier wil niemand meer belasting betalen... maar haalbaar is dat niet.
En een tekort aan professionals is volgens mij een non-argument. Als je nu afspreekt dat er per 2019 een verbod komt op consumentenvuurwerk heb je 2 jaar de tijd om mensen te trainen. Genoeg mensen die dat wel willen volgens mij....
Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is nu geen vraag, dus weinig professionals. Als je vraag groeit, krijg je vanzelf meer professionals.
En een tekort aan professionals is volgens mij een non-argument. Als je nu afspreekt dat er per 2019 een verbod komt op consumentenvuurwerk heb je 2 jaar de tijd om mensen te trainen. Genoeg mensen die dat wel willen volgens mij....
Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Er is nu geen vraag, dus weinig professionals. Als je vraag groeit, krijg je vanzelf meer professionals.
Het is ook de concurrentie in het vuurwerk wereldje, want er zijn inderdaad een hoop mensen die dit zouden willen. Maar de opleiding is in Duitsland en ook best prijzig.Waah schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:07:
Ik zou vooral kijken wat het verstandigst is... niet waar de meute het mee eens is. Op die manier wil niemand meer belasting betalen... maar haalbaar is dat niet.
Verwijderd
Nee, een kleine meerderheid zou graag de vuurwerktraditie zoals die nu is zien verdwijnen. Sterker nog, als we alle Nederlanders zonder stemrecht (minderjarig) niet mee zouden rekenen, dan denk ik dat we het inmiddels niet meer over een "kleine" meerderheid hebben.Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 11:26:
[...]
Is het echt zo moeilijk om te accepteren dat het nog steeds een minderheid is?
Ja, ik vind het gewoon jammer dat in Nederland alles meteen over een verbod gaat. Dat zou ook anders moeten kunnen.
Ik ben inmiddels wel klaar met vuurwerk afsteken. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik vuurwerk heb gekocht. Het begint rond middernacht heel veel te lijken op een pissing-contest waardoor je eigenlijk totaal geen lol meer hebt aan het afsteken van wat leuk klein vuurwerk. Dat valt totaal weg tegen de enorme berg zwaar vuurwerk wat al die wannabe pyrotechnici de lucht in knallen.
Tradities zijn leuk, tot ze uit de hand beginnen te lopen. Dat moment lijkt de laatste jaren steeds neller dichterbij te komen. Jammer voor de huisvader die graag met zijn zoontje 20 astronauten, 10 tolletjes, 4 vuurpijlen, 1 fonteintje en een sierpotje af wil steken, want die worden gedupeerd door een grote groep rasidioten die dit dus voor ze aan het verpesten zijn.
Ik zeg: niet meer handhaven op te vroeg afsteken of illegaal spul afsteken, maar handhaven op bezit. Geen gezeur over "deze mag wel, die niet", gewoon geen (tenzij je een vergunning hebt natuurlijk).
Volgens de rapporten staat er toch echt dat een kleine meerderheid nog voor is (interviews en verschillende rapporten). En ach, met de open grenzen kan het allemaal makkelijk binnen komen. En omdat jij er klaar mee bent moet het maar verboden worden? Wordt het vast leuker op in NederlandVerwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:42:
[...]
Nee, een kleine meerderheid zou graag de vuurwerktraditie zoals die nu is zien verdwijnen. Sterker nog, als we alle Nederlanders zonder stemrecht (minderjarig) niet mee zouden rekenen, dan denk ik dat we het inmiddels niet meer over een "kleine" meerderheid hebben.
Ik ben inmiddels wel klaar met vuurwerk afsteken. Het is alweer een paar jaar geleden dat ik vuurwerk heb gekocht. Het begint rond middernacht heel veel te lijken op een pissing-contest waardoor je eigenlijk totaal geen lol meer hebt aan het afsteken van wat leuk klein vuurwerk. Dat valt totaal weg tegen de enorme berg zwaar vuurwerk wat al die wannabe pyrotechnici de lucht in knallen.
Tradities zijn leuk, tot ze uit de hand beginnen te lopen. Dat moment lijkt de laatste jaren steeds neller dichterbij te komen. Jammer voor de huisvader die graag met zijn zoontje 20 astronauten, 10 tolletjes, 4 vuurpijlen, 1 fonteintje en een sierpotje af wil steken, want die worden gedupeerd door een grote groep rasidioten die dit dus voor ze aan het verpesten zijn.
Ik zeg: niet meer handhaven op te vroeg afsteken of illegaal spul afsteken, maar handhaven op bezit. Geen gezeur over "deze mag wel, die niet", gewoon geen (tenzij je een vergunning hebt natuurlijk).
Verwijderd
Nee, de rapporten zeggen dat een meerderheid het graag anders zou zien mits er een alternatief georganiseerd wordt.Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:45:
[...]
Volgens de rapporten staat er toch echt dat een kleine meerderheid nog voor is (interviews en verschillende rapporten). En ach, met de open grenzen kan het allemaal makkelijk binnen komen. En omdat jij er klaar mee bent moet het maar verboden worden? Wordt het vast leuker op in Nederland
Face it: Zwarte Piet heeft het veld al moeten ruimen, consumentenvuurwerk gaat volgen. Misschien niet dit jaar of volgend jaar (politiek is traag). Maar het balletje is een paar jaar geleden (toen ik zelf ook nog vuurwerk kocht) al serieus gaan rollen. We naderen het kantelpunt en als we daar zijn dan gaat Den Haag ineens rennen. Let maar op.
Ik zie het alleen maar als een verbetering. Consumentenvuurwerk was leuk, tot het uit de hand begon te lopen. Nu is het niet leuk meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 12:50 ]
Zwarte piet is er nog steeds hoor?Verwijderd schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:49:
[...]
Nee, de rapporten zeggen dat een meerderheid het graag anders zou zien mits er een alternatief georganiseerd wordt.
Face it: Zwarte Piet heeft het veld al moeten ruimen, consumentenvuurwerk gaat volgen. Misschien niet dit jaar of volgend jaar (politiek is traag). Maar het balletje is een paar jaar geleden (toen ik zelf ook nog vuurwerk kocht) al serieus gaan rollen. We naderen het kantelpunt en als we daar zijn dan gaat Den Haag ineens rennen. Let maar op.
Ik zie het alleen maar als een verbetering. Consumentenvuurwerk was leuk, tot het uit de hand begon te lopen. Nu is het niet leuk meer.
Consumentenvuurwerk is geen probleem het illegale en dat voorkom je nooit (denk aan drugs). Ik zelf ben er niet zo bang voor.
Overigens wordt er ook veel aan veiligheid gedaan en verloopt het steeds rustiger.
[ Voor 6% gewijzigd door Babiloot op 12-12-2017 12:53 ]
Verwijderd
Handhaven wordt een stuk makkelijker als er nog maar 1 soort consumentenvuurwerk is: illegaal vuurwerk dus. En het gaat natuurlijk nogal opvallen als jij op 1 januari om 0:01 naar buiten komt om je vuurwerk af te steken. Als je pecht hebt ben je om 0:02 al klaar, als je geluk hebt kun je het allemaal afsteken.Babiloot schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 12:51:
[...]
Consumentenvuurwerk is geen probleem het illegale en dat voorkom je nooit (denk aan drugs). Ik zelf ben er niet zo bang voor.
Zwarte Piet is verleden tijd. Het is voortaan gewoon Piet. Zelfs de Sinterklaasliedjes hebben al een 2017 versie waar Zwarte Piet niet meer in voorkomt. Natuurlijk heeft het even tijd nodig voordat het bij iedereen geaccepteerd is, maar zodra jouw kinderen je gaan corrigeren omdat je het liedje verkeerd zingt...... ga je snel overstag.
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2017 13:02 ]
Dit topic is gesloten.
Let op:
Hou de discussie s.v.p. serieus en beschaafd.
Hou de discussie s.v.p. serieus en beschaafd.