Na dat ik het al eerder had gedraaid, deze is echt grappig

Maar goed, nu we hebben vastgesteld dat het van beide kanten dus puur is om elkaar dwars te zitten en elkaar niets te gunnen, kunnen we wellicht verder kijken.
En dan vervolgens de moral high ground te nemen. Pas je op dat je niet van je paardje afvalt?
Want hier komen de afwegingen dus om de hoek. De huidige situatie is er een die voor veel mensen onwenselijk is, en waarbij veel mensen ook niet de keuze hebben om daar wel of niet mee te maken hebben. Als ze in mijn straat spul afsteken, krijg ik ermee te maken, of ik dat nou wil of niet. (Ik woon overigens in een appartement, dus naar beneden lopen en vragen of het ergens anders kan is niet erg haalbaar - naast dat het de overlast vooral verplaatst.)
Yep, in de stad wonen is niet altijd leuk. Ook zonder vuurwerk kom je soms rottige situaties tegen die je misschien niet prettig vind. Dan neem je even een hap adem, slik je je frustratie in en ga je verder met leven. Deal with it, maar ga niet een safe space zitten eisen (ik begin al een idee te krijgen waar je vandaan komt). Als je dat wilt, is misschien een permanente verblijf in je appartement niet eens een slecht idee. En trouwens meeste mensen kunnen heel goed met dit soort situaties omgaan. Mensen in mijn omgeving (die niets met vuurwerk hebben) in ieder geval wel.
Mensen die over straat moeten en vuurwerk naar zich toegegooid krijgen, en zeker omstanders en dieren die gewond raken door vuurwerk, hebben daarmee te maken, of ze willen of niet. En 'dan ga je maar niet over straat' is een rare invulling want het lijkt me op zich een redelijke aanname dat je gewoon over straat moet kunnen.
Volgens mij wordt er niet systematisch vuurwerk gegooid naar mensen. En is het helemaal niet zo dat mensen hierdoor direct gewond raken (het is geen fragmentatiegranaat, kom op zeg). Cijfers onderschrijven dat ook. Zie mij eerdere post. En niemand heeft hier gezegd dat je maar niet over straat moet gaan. Niemand zegt dat, dat is een individuele keuze. Ook voor mensen met pleinvrees.
Dan dus de oplossingen. Hoewel het geen sluitende oplossing is, is het redelijk waarschijnlijk dat gewoon afschaffen van consumentenvuurwerk de overlast flink vermindert: het wordt een stuk minder normaal, talloze landen doen het al zo, en heel veel mensen die nu gewoon een voorraadje inslaan bij een vuurwerkhandel in de buurt zullen niet zomaar de overstap maken naar illegaal vuurwerk van buiten - plus dat een deel van dat vuurwerk opgespoord kan worden en de mensen kunnen worden bestraft.
Nope, er zijn maar weinig landen met een totaalverbod op het afsteken van vuurwerk door consumenten
https://www.volkskrant.nl...-vuurwerkgebied~a3569621/Dan de nadelen: het is inderdaad jammer voor de mensen die nu gewoon om 0:00 hun eerste vuurpijl afschieten, daar om 1 uur wel weer klaar mee zijn, en de volgende dag hun stoep aanvegen.
De vraag is dus of dat een aanvaardbare prijs is. Is dat zo erg om op te geven, in ruil voor een boel rust en leefbaarheid en minder vernielingen?
Het gaat er om dat er weer een traditie van een deel van Nederland onder de vergrootglas wordt gezet. En dat mag, maar dan met valide argumenten. En met begrip van hoe de mensen die traditie vieren, en wat de achtergrond van deze traditie is. Dit is een beetje categorie zwarte piet of genderneutraliteit. Kortom: Hoogopgeleid vs Laagopgeleid, Amsterdam vs provincie.
Daarnaast zijn er dus vaak alternatieven: mensen die tegen consumentenvuurwerk zijn willen bv wel de mogelijkheid voor professionele shows open laten, of gecontroleerd bezig zijn ergens waar het geen (of in elk geval drastisch minder) overlast geeft. Er wordt dus vanaf die kant wel gezocht naar manieren om tegemoet te komen aan de wens naar 'plezier' van de ander.
Dan moet je wel goed begrijpen wat nu het plezier is van vuurwerk afsteken is. In de meeste gevallen is het de spanning van zelf afsteken. Is het ook een manier van oudejaarsdag vieren die we in Nederland als een traditie beschouwen. Vuurwerkshows kijken is heel wat anders. Dan kijk ik liever een show in de zomer of in Scheveningen. Dat is serieus iets anders dan als kind zelf een rotje afsteken.
Dus aan de voorstanders van vuurwerk dan de tegenvraag: op welke manier proberen jullie nader te komen tot de mensen die het niet meer willen? Welke stappen zetten jullie, behalve vinden dat men niet zo moet zeuren?
Dan komt er een gesprek en kunnen we samen kijken wat een goede afweging is.
Ik heb volgens mij een idee dat een oplossing alleen maar kan zijn, dat er in jouw buurt geen consumentenvuurwerk meer zal worden afgestoken. En dan met name door mensen die je ook zonder vuurwerk niet zou vertrouwen.
Maar de grote grap is, dat ik al ruim 20 jaar niets meer heb met consumentenvuurwerk. Kost geld, het stinkt, en na 10 minuten heb je het ook al weer gezien. Dan steek ik mijn geld liever in een goede fles wijn.
Het gaat mij vooral om wederom een discussie waarbij mensen met een persoonlijk ongemak (angst voor vuurwerk of huisdieren) dan middels allerlei valse argumenten op hoge poten eisen gaan stellen aan mensen die gewoon hun leven leven en waarde hechten aan bepaalde tradities. En wanneer deze mensen voor deze tradities uitkomen en ze graag willen doorgeven, ze allerlei beschuldigen naar hun hoofd krijgen geslingerd (veroorzaken van persoonlijke gezondheidschade, van materialistische schade en onbeschaafdheid en asociaal gedrag). Dat lijkt me niet de manier om met elkaar om te gaan.
het zou al heel wat schelen wanneer een tegenstander van vuurwerk niet vanuit zijn eigen 'ik vind vuurwerk niet leuk, het stinkt en het verstoord mijn rust', maar vanuit een collectief te dragen standpunt de discussie zou voeren. Bijvoorbeeld dat al dat vuurwerk bizar veel schadelijke zware metalen de lucht in blaast.
Belgie
http://www.staakthetvuren.com/Gespreksnotitie%20VITO.pdf
Nederland
https://www.volkskrant.nl...raties-fijnstof~a3374314/
[
Voor 11% gewijzigd door
righthand op 01-12-2017 17:24
]