OVV pleit voor verbod vuurpijlen en knalvuurwerk Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste
Acties:
  • 69.468 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:56
Mijn idee (ook niet makkelijk uitvoerbaar, maar wellicht meer dan een geheel verbod, wat voor mensen die het wel veilig doen en echt leuk vinden oneerlijk is):

Niet verbieden, maar vergunning plichtig maken (net als vissen). Vergunning zoveel mogelijk kostendekkend maken (zowel letsel als schade), dus vrij prijzig. 2 dagen knallen toestaan, 30e vanaf 1900 t/m 1e 1900.

Per vergunning een max bedrag / aantal stuks vuurwerk. Mensen die vuurwerk daadwerkelijk afsteken moeten aantonen dat zij of hun ouders/voogd vergunning hebben, maar tijdens de legale afsteekperiode zal handhaving niet heel veel gedaan worden (heeft en weinig zin, en is fysiek lastig)

Illegaal vuurwerk, bezit, verhandeling en/of afsteken, plus afsteken legaal vuurwerk buiten de periode sowieso een startboete van 500 Euro. Te vermeerderen bij daadwerkelijk afsteken met overlast. Celstraffen indien behoorlijke schade (bushokjes e.d.)

Kliklijn om anoniem met beeldmateriaal aangifte te kunnen doen (in onze gemeente mag je een poster ophalen en ophangen om zodoende een vrijwillige vuurwerk vrije zone voor je huis te creëren; je kan wel raden waar dat toe leidt....)

Veel meer handhaving tussen 1 en 30 december en na 1 januari. Afsteken van vuurwerk bommen beschouwen als terrorisme (dat is het ook, een grote groep van de maatschappij wordt angst aangejaagd door de enorme explosies)

Laten zien hoeveel boetes zijn uitgedeeld elke dag

EU wijd een verbod op transport van vuurwerk door particulieren.

Vuurwerkshows organiseren

Vuurwerk vrije zones in risico gebieden (scholen, brandbare plekken, ziekenhuizen ed)

Dan kunnen degene die echt lol beleven aan vuurwerk afsteken in een beperkte periode doen wat ze willen. Voor mens en dier die een hekel hebben of echt bang zijn is het wellicht lang, maar als het echt wordt gehandhaafd een stuk beter dan nu.

En voor degenen die meer willen: in het vreemdelingenlegioen naar verre oorden waar men het nog leuk vindt om elkaars ledematen met bommen te verwijderen.

(Ja, wij, onze kinderen en onze huisdieren vinden knalvuurwerk maar niks ;) )

Aanvullend: ieder ernstiger gedraging sowieso tot na de jaarwisseling in de cel, daarna pas verder kijken (https://www.rtlnieuws.nl/...handeld-geschopt-vuurwerk)

[ Voor 4% gewijzigd door jurjen_g op 30-12-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 261819

wildhagen schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:22:
[...] De maatregelen die het kabinet wel neemt, zoals de mogelijkheid voor een plaatselijk verbod, doet Ouwehand af als “symboolpolitiek”. [...]

Bron: PvdD wil dat Kamer zelf vuurwerkverbod regelt
Haha en dit is geen symboolpolitiek ? Het land piept en kraakt, maar je vooral door de waanzin van de dag laten leiden mevrouw Ouwehand. Gisteren Zwarte Piet, vandaag het vuurwerk en op 1 januari gaan we weer verder met de dagelijkse klimaathysterie, Trump en de Brexit.
Ivysaur schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:15:
Als men tijdelijk niet meer boa's of handhavers wil gebruiken rondom nieuwsjaarsdag dan hebben die jongeren gewoon vrijspel. Net de Purge, maar dan met vuurwerk en vandalisme. Schaf het dan gewoon af. Aangezien we toch van alles af willen door bepaalde mensen op sociale media ben ik er voor om alles af te schaffen en gewoon enkel te gaan werken werken werken zoals die Duitsers. Geen water meer bij de wijn. Geen roetveegpieten meer, geen halloween dat sint-maarten verdrijft, geen vuurwerk, geen pasen, enz.

Ik denk dat overheid wel onder mom van de (mislukte) participatiesamenleving wil dat de buren / oude mensen gaan controleren op overlast door vuurwerk. :+ Lekker goedkoop.
Mag ik daar nog het volgende aan toe voegen: een avondklok :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 19:38
Ik heb dit jaar toch maar weer wat vuurwerk ingeslagen, omdat ik het vier met mn jonge neefjes die het fantastisch vinden en daar geniet ik dan weer van :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Voor mij is het schema van 31 december als volgt:
- 's ochtends zelf Carbid schieten
- 's middags kijken naar Carbid schieten ergens hier in de buurt
- 's avonds vanaf 18.00 uur even een uurtje vuurwerk afsteken
- 's nachts om 00.00 uur ook weer een uurtje vuurwerk afsteken

Vuurwerk is een prachtige traditie die niet verloren mag gaan. Jammer dat er enkelen zijn die ons flink irriteren door al maanden van tevoren te knallen, zelfs midden in de nacht.

Make music, not war

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Anoniem: 261819 schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:08:
We zijn het er dus over eens dat het een kwestie van handhaving is ?
Ik niet hoor: de aanbodkant doet ook heel wat. Algeheel verbod of het flink imperken van de beschikbaarheid (door verkoop duurder te maken, meer belasting, maximumhoeveelheden en alleen op 31 december) zijn ook al tussenstappen die uitmaken.

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:24
Anoniem: 298195 schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:44:
[...]
valt relatief mee, je vergeet dat overlast geheel subjectief is.
En dan zeg je zelf dat het relatief meevalt alsof het een feit is. Ik heb het over meetbare overlast en die is objectief. Aantal klachten van burgers, aantal slachtoffers/doden, verontreiniging, dierenwelzijn. En daar komt inderdaad de subjectieve kant nog bovenop.
[...]

Omgekeerd is er ook genoeg draagvlak om het te laten zoals het nu is. Ik weet niet of recent wat over Apeldoorn hebt hebt gelezen maar het vuurwerkvrij verklaren van die gemeente heeft nogal wat weerstand opgeroepen vanuit verschillende hoeken.
n=1 argument. Draagvlak voor vuurwerk neemt al jaren af. Vandaar dat anderen in dit topic ook aangeven dat het niet lang meer zal duren voor er een verbod komt. Je weet het nooit, maar gezien de tijdsgeest denk ik het ook.
[...]

Tja als je weet dat het een kleine minderheid is die het probleem is en daarnaast gaat hopen op een totaal verbod die vooral de grote groep treft die zich aan de regels houd dan is dat gewoon een gemene gedachte, je kan er om heen draaien wat je wilt maar het is vrij duidelijk om deze manier.
[...]
[...]
ik zal je even een hint geven , ik kom niet uit de Randstad maar uit een heel andere populus z hier speelt de vuurwerk discussie totaal niet en is het nogsteeds een essentieel onderdeel van oud en nieuwe waar veel mensen van genieten en behoefte aan hebben ongeacht wat de media probeert de framen.
Heb ik ook een hint voor jou, ik woon ook ver weg van de randstad. En inderdaad leeft de discussie hier een stuk minder. Ik ben echter wel van het zelf nadenken en tradities interesseren me totaal niks. Zo hoor ik hier de meeste mensen ook zeggen dat elektrisch rijden het echt niet gaat worden.
[...]
uit de hand gelopen ? Hoe ?
Ik dacht dat we hierboven het eens waren dat het een klein deel is wat het voor de rest verpest. Cijfers liggen ook niet en die laten zien dat er elke jaar minder SEH bezoeken zijn en minder schade en incidenten.
En wie mag ik bedanken voor die daling? Mensen zoals jij? Of komt dat toch echt door mensen die zich wel inzetten om een jaarwisseling elke keer beter te laten verlopen.
[...]
ik weet dat ook en op uitzondering van koper uitstoot is de rest van de uitstoot verwaarloosbaar, zelfs de fijnstof is van zon korte duur dat het RIVM geen medische gevolgen heeft kunnen aantonen.
Je maakt eigenlijk elk punt voor jezelf verwaarloosbaar. Hier een simpele bron: https://www.milieucentraa...len-en-diensten/vuurwerk/
Het is, hoe jij het ook wil zien, gewoon niet goed voor het milieu. Kun je steeds roepen dat het wel meevalt, het blijft een terecht en goed argument voor een beperking of een verbod op vuurwerk.
Naast de officiële kanalen, weten we allemaal dat er ook genoeg andere randzaken spelen. Geote vuren waar van alles en nog wat in gaat. Illegale pijlen. Vernielingen van plastic dingen of andere troep. Het is alles bij elkaar een teringzooi.
[...]
vuurwerk wordt ook hevig begrensd en aangepakt dus wat is je punt ?

Ik ben ook onderdeel van de samenleving en hierboven liep je nog te opperen over wat de samenleving vindt belangrijker is ongeacht wat er volgens de wet mag.
Haha, ja natuurlijk. De overheid is er ter ondersteuning van het volk, niet andersom. Wij kiezen welke partij met welke mensen in de regering zit. En als ze er zitten, horen ze te doen wat er democratisch nodig is.
[...]
dan stel ik voor dat het volgende wat we verbieden het houden van honden is.
50.000 beten per jaar die medisch behandeld moeten worden, meer dan 1 dode er jaar en ook genoeg impact op het milieu om het aan te pakken. Eens kijken hoeveel stemmen we daar voor kunnen ronselen. :+
Zucht. Whataboutisme. Als je het zo graag wil, zal ik de vergelijking voor je compleet maken: lopen op dierendag honden en katten uren lang zonder toezicht over alle straten, waarbij een klein deel ervan hondsdol is?

Ik weet trouwens wanneer iemand anders weet dat hij klem zit, maar zo stug is dat hij nooit iets zal toegeven. Dat merk je aan veelvuldig gebruik van whataboutismen.
[...]
die droom dat een totaalverbod het allemaal kan oplossen spat snel uiteen ben ik bang.
We hebben het als tegenstanders (vrijwel) nooit over een totaalverbod. Het is puur een handhavingsprobleem. Hoe meer mensen zich openlijk uitspreken over vuurwerk, hoe meer mensen zullen inzien dat we beter ons wat kunnen zelfreguleren. Het risico is anders inderdaad een geforceerd totaalverbod. Iemand als jij, die de regels volgt en alleen om 12 uur even iets leuk wil afsteken, jij hebt toch alle baat bij een beter systeem?
Anoniem: 298195 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:03:
[...]

|:( Want het verbieden van het legale alternatief voor de "knal behoefte" gaat dit soort incidenten met illegaal vuurwerk verhelpen ?

Heeft de geschiedenis niet het tegenovergestelde bewezen dat zodra je iets verbied wat gebruikelijk was, de illegale handel floreert iets waar nu ook al sprake van is.
Wordt een beetje lastig om illegaal vuurwerk in de bebouwde kom stiekem te consumeren. Het punt is immers dat bij een totaalverbod er makkelijker kan worden opgetreden. Ook voor ouders simpeler om hun kinderen het te verbieden als zij de boete van 500+ euro moeten betalen voor vuurwerkbezit van hun kind.
Los van dat stukje en nogmaals: een totaalverbod zou in principe voor de dieren en het milieu een heel stuk beter zijn. Ongeacht of er nog wat illegaals zal blijven. Consumentenvuurwerk is vele malen groter op dat vlak. Daarnaast geeft ook consumentenvuurwerk veel letsel.

Ik kan het zo snel niet vinden, maar je schreef in een andere reactie dat het je dwars zit dat tradities verdwijnen in Nederland (zoals ook Sinterklaas). Het wordt dan tijd om eens na te denken over wat tradities echt zijn. De wereld verandert en hopelijk zoveel mogelijk in de goede richting. Zo is het Christendom ook een traditie in Nederland. Of vijf dagen per week werken voor een kantoorbaan. Dingen die ik totaal niet doe. En andersom was het executeren op pleinen ook een traditie. Of het koloniseren van andere gebieden. Traditie als argument is het meest zwakke argument wat er is, omdat het niks met een feitelijke situatie te maken heeft. Alleen een menselijke emotie die van nature niet graag verandering ziet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-05 11:47
musiman schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:04:
Voor mij is het schema van 31 december als volgt:
- 's ochtends zelf Carbid schieten
- 's middags kijken naar Carbid schieten ergens hier in de buurt
- 's avonds vanaf 18.00 uur even een uurtje vuurwerk afsteken
- 's nachts om 00.00 uur ook weer een uurtje vuurwerk afsteken

Vuurwerk is een prachtige traditie die niet verloren mag gaan. Jammer dat er enkelen zijn die ons flink irriteren door al maanden van tevoren te knallen, zelfs midden in de nacht.
Mwah, ten eerste is vuurwerk helemaal geen traditie en ik zou al helemaal niet weten waarom dat niet verloren zou mogen gaan. Ten tweede veroorzaakt al het vuurwerk overlast, illegaal of legaal. Het veroorzaakt gewonden, schade, overlast bij mensen, vervuiling en enorme verstoring in de natuur. Juist hoog tijd dat het verboden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:47
incaz schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:06:
[...]

Ik niet hoor: de aanbodkant doet ook heel wat. Algeheel verbod of het flink imperken van de beschikbaarheid (door verkoop duurder te maken, meer belasting, maximumhoeveelheden en alleen op 31 december) zijn ook al tussenstappen die uitmaken.
Dat had wellicht een incident als dit gescheeld inderdaad.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-05 16:43
Even wat achtergronden:

https://decorrespondent.n...aai/435040741751-cfd02c97
https://www.nrc.nl/advertentie/onvz/de-impact-van-geluid
https://www.volksgezondhe...ng/cijfers-context/geluid

Het wordt langzaam steeds duidelijke dat voortdurende (onderbroken of continue) geluidsoverlast in verband te brengen is met stress en algemene gezondheid. Immers, geluidsoverlast is stress en stress verlaagt weerstand en vergroot dus kans op andere ziekten. Het is duidelijk dat alle geluid hieraan bijdraagt, en uiteraard vuurwerk is een van de sterkste (althans in Nederland). Volgens de WHO is geluidsoverlast dan ook, na luchtvervuiling, het grootste gevaar voor de volksgezondheid.

Op basis hiervan is de conclusie: beter van niet. Het is niet goed voor je.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 10:36
Anoniem: 298195 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:49:
[...]

Whaha want stint gebruikt bijna iedereen 8)7
Ik hoor het wel als je een volwassen discussie kan voeren. Dit soort dingen ben ik klaar mee.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wijnands
Kojoottii schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:31:
[...]

Mwah, ten eerste is vuurwerk helemaal geen traditie en ik zou al helemaal niet weten waarom dat niet verloren zou mogen gaan. Ten tweede veroorzaakt al het vuurwerk overlast, illegaal of legaal. Het veroorzaakt gewonden, schade, overlast bij mensen, vervuiling en enorme verstoring in de natuur. Juist hoog tijd dat het verboden wordt.
Vuurwerk is een relatief nieuwe "traditie" toen ik opgroeide in de jaren '80 had je sporadisch wat geknal op de 31e en ging het een uurtje los om middernacht. Nu heb je mensen die beginnen zodra het een beetje donker wordt want anders krijgen ze hun voorraad niet op.

Vuurwerk heeft misschien nog veel draagvlak aan de randen van Nederland en in de tokkie wijken van de grote steden, daarbuiten heb ik de indruk dat heel veel Nederlanders het echt niet erg zouden vinden om niet meer dagenlang in het geknal te zitten
Brent schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:25:
Even wat achtergronden:

Het wordt langzaam steeds duidelijke dat voortdurende (onderbroken of continue) geluidsoverlast in verband te brengen is met stress en algemene gezondheid. Immers, geluidsoverlast is stress en stress verlaagt weerstand en vergroot dus kans op andere ziekten. Het is duidelijk dat alle geluid hieraan bijdraagt, en uiteraard vuurwerk is een van de sterkste (althans in Nederland). Volgens de WHO is geluidsoverlast dan ook, na luchtvervuiling, het grootste gevaar voor de volksgezondheid.

Nee.. en dat weten we al een tijdje. Toch lijkt dat politici op lokaal en landelijk niveau koud te laten. Zie je o.a. aan het nog steeds stijgende aantal muziek festivals en de druk om maar steeds meer vliegbewegingen toe te laten in Nederland. Frappant aangezien men met andere zaken (roken, pfas) wel stappen probeert te zetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Wijnands op 30-12-2019 17:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 04:30
[quote]Wijnands schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:37:
[...]
Vuurwerk heeft misschien nog veel draagvlak aan de randen van Nederland en in de tokkie wijken van de grote steden, daarbuiten heb ik de indruk dat heel veel Nederlanders het echt niet erg zouden vinden om niet meer dagenlang in het geknal te zitten
Suggereer je nu dat vuurwerkliefhebbers Tokkies zijn of in een gunstiger geval plattelanders ver van het moderne leven? Demonisering zou wijlen Pim zeggen.

Ik hoop nog altijd op een oplossing waarbij de consument zijn vuurwerk kan blijven afsteken. Het vuurwerk geeft namelijk veel plezier en vertier. Nog meer regulering kan misschien een oplossing zijn. (Beuh, zeg ik dat echt?)

De overlast veroorzaakt door onverantwoordelijk gedrag (te vroeg afsteken, te zwaar vuurwerk) maakt een verbod wel aantrekkelijk. Ik zou er persoonlijk niet echt om rouwen, maar ik wil als het even kan niet het speeltje afpakken van een hoop Nederlanders.

Ik vraag me wel altijd af waarom vuurwerk verboden moet worden en softdrugs bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

gewoon nog een jaar of wellicht 2 wachten tot er nog meer mensen in elkaar getrapt worden omdat ze iemand aanspreken op vuurwerkgebruik. nog meer vuurwerk bij mensen door brievenbussen wordt gegooid. boa’s en soms zelfs politie die niets durven en/of kunnen doen, mensen tekort komen ook. wordt vanzelf niet meer houdbaar en zal er eindelijk een totaalverbod komen.

al zou ik liever zien dat die troep morgen nog verboden wordt. een totaalverbod, welteverstaan. en voor de nostalgen en liefhebbers zou ik dan zeggen; jammer dan. de goeden lijden wel vaker onder de kwaden.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 30-12-2019 18:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Interessant stukje op nu: https://www.nu.nl/jaarwis...ndheid-en-het-milieu.html
In Nederlands oppervlaktewater wordt de kopernorm overschreven. Naar schatting 18 procent van de kopervervuiling in de Nederlandse natuur is afkomstig van vuurwerk.

Da's toch wel een zorgwekkend iets.
DeKever schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:13:
[quote]Wijnands schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:37:
[...]

[...]

Suggereer je nu dat vuurwerkliefhebbers Tokkies zijn of in een gunstiger geval plattelanders ver van het moderne leven? Demonisering zou wijlen Pim zeggen.
Dat mag wijlen Pim best zeggen. Ik zeg beter lezen @DeKever ! Dan ontdek je dat ik suggereer dat de concentratie vuurwerk "liefhebbers" naar mijn vermoeden het hoogste is op die plekken.
Ik hoop nog altijd op een oplossing waarbij de consument zijn vuurwerk kan blijven afsteken. Het vuurwerk geeft namelijk veel plezier en vertier. Nog meer regulering kan misschien een oplossing zijn. (Beuh, zeg ik dat echt?)
Misschien. Ik hoop op een oplossing.
De overlast veroorzaakt door onverantwoordelijk gedrag (te vroeg afsteken, te zwaar vuurwerk) maakt een verbod wel aantrekkelijk. Ik zou er persoonlijk niet echt om rouwen, maar ik wil als het even kan niet het speeltje afpakken van een hoop Nederlanders.

Ik vraag me wel altijd af waarom vuurwerk verboden moet worden en softdrugs bijvoorbeeld niet.
Tja.. softdrugs zijn officieel natuurlijk nog steeds verboden. Verder maken ze een stuk minder herrie en hoeven ze geen fijnstof problemen te veroorzaken. Maar.. bonuspuntje voor jouw whataboutisme, softdrugs hadden we al een paar dozijn posts niet meer gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 30-12-2019 19:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 298195

Playa del C. schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:07:
[...]

En dan zeg je zelf dat het relatief meevalt alsof het een feit is. Ik heb het over meetbare overlast en die is objectief. Aantal klachten van burgers, aantal slachtoffers/doden, verontreiniging, dierenwelzijn. En daar komt inderdaad de subjectieve kant nog bovenop.

[...]

n=1 argument. Draagvlak voor vuurwerk neemt al jaren af. Vandaar dat anderen in dit topic ook aangeven dat het niet lang meer zal duren voor er een verbod komt. Je weet het nooit, maar gezien de tijdsgeest denk ik het ook.
[...]

Heb ik ook een hint voor jou, ik woon ook ver weg van de randstad. En inderdaad leeft de discussie hier een stuk minder. Ik ben echter wel van het zelf nadenken en tradities interesseren me totaal niks. Zo hoor ik hier de meeste mensen ook zeggen dat elektrisch rijden het echt niet gaat worden.
nou dan is het toch vrij duidelijk dat er buiten de randstad helemaal niet zoveel draagvlak is voor een verbod ?
En wie mag ik bedanken voor die daling? Mensen zoals jij? Of komt dat toch echt door mensen die zich wel inzetten om een jaarwisseling elke keer beter te laten verlopen.
Ja ik maak me al jaren hard voor het beter omgaan met vuurwerk.
Je maakt eigenlijk elk punt voor jezelf verwaarloosbaar. Hier een simpele bron: https://www.milieucentraa...len-en-diensten/vuurwerk/
dat is geen bron, nergens meetbare cijfers of bronnen. Ik haal liever mijn data direct van het RIVM
Het is, hoe jij het ook wil zien, gewoon niet goed voor het milieu. Kun je steeds roepen dat het wel meevalt, het blijft een terecht en goed argument voor een beperking of een verbod op vuurwerk.
Naast de officiële kanalen, weten we allemaal dat er ook genoeg andere randzaken spelen. Geote vuren waar van alles en nog wat in gaat. Illegale pijlen. Vernielingen van plastic dingen of andere troep. Het is alles bij elkaar een teringzooi.
hoor je iemand zeggen dat het goed voor het milieu is ? Dat is ook whataboutisme, vandalisme heeft met gedrag te maken en niet zo zeer met het materiaal wat er bij gebruikt wordt of het nou een hamer steen of knuppel is of vuurwerk.
Zucht. Whataboutisme. Als je het zo graag wil, zal ik de vergelijking voor je compleet maken: lopen op dierendag honden en katten uren lang zonder toezicht over alle straten, waarbij een klein deel ervan hondsdol is?
blijkbaar wel want hoe komen je anders aan 50.000 hondenbeten op het jaar , zijn eigenlijk nog meer 150.000 incidenten maar maar een derde behoefte medische behandeling.
Ik weet trouwens wanneer iemand anders weet dat hij klem zit, maar zo stug is dat hij nooit iets zal toegeven. Dat merk je aan veelvuldig gebruik van whataboutismen.
haha , als iemand het nodig vind om het uitspreken dat een ander klem zit is meestal het tegenovergestelde aan de hand.
[...]

We hebben het als tegenstanders (vrijwel) nooit over een totaalverbod. Het is puur een handhavingsprobleem. Hoe meer mensen zich openlijk uitspreken over vuurwerk, hoe meer mensen zullen inzien dat we beter ons wat kunnen zelfreguleren. Het risico is anders inderdaad een geforceerd totaalverbod. Iemand als jij, die de regels volgt en alleen om 12 uur even iets leuk wil afsteken, jij hebt toch alle baat bij een beter systeem?
kom op je weet best dat de algemene tendens is dat de niet liefhebbers het liefst een verbod zien ook al lost dat niks op.
Ja ik heb baat bij een beter systeem en dat ligt bij handhaving en niet bij een verbod.
[...]

Wordt een beetje lastig om illegaal vuurwerk in de bebouwde kom stiekem te consumeren. Het punt is immers dat bij een totaalverbod er makkelijker kan worden opgetreden. Ook voor ouders simpeler om hun kinderen het te verbieden als zij de boete van 500+ euro moeten betalen voor vuurwerkbezit van hun kind.
nog meer onzin. Het is niet makkelijker te handhaven mensen gaan nu al massale naar Duitsland en er zijn bijna geen controles , illegaal vuurwerk komt heel het jaar al binnen, cat 1 vuurwerk kan Nederland als EU lidstaat niet eens verbieden dus heb je nogsteeds licht geknal en officieel mag je niet meer dan 25kg vuurwerk hebben iets wat een groot deel van de consumenten makkelijk overtreed en daar liggen mam en pap ook niet wakker van. Gezien de jeugd met zwaar illegaal vuurwerk en nitraten is de zelfregulering door de ouders nog zo'n idealistisch droom die weinig met de werkelijkheid heeft te maken.
Los van dat stukje en nogmaals: een totaalverbod zou in principe voor de dieren en het milieu een heel stuk beter zijn. Ongeacht of er nog wat illegaals zal blijven. Consumentenvuurwerk is vele malen groter op dat vlak. Daarnaast geeft ook consumentenvuurwerk veel letsel.
ach die dieren overleven elke jaar oud en nieuw wel, zijn ook genoeg dieren die er geen last van hebben. Weer dat opkloppen van de realiteit alsof alle dieren worden bedreigd tot uitsterven door vuurwerk en elke dier er ook last van heeft.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar je schreef in een andere reactie dat het je dwars zit dat tradities verdwijnen in Nederland (zoals ook Sinterklaas). Het wordt dan tijd om eens na te denken over wat tradities echt zijn. De wereld verandert en hopelijk zoveel mogelijk in de goede richting. Zo is het Christendom ook een traditie in Nederland. Of vijf dagen per week werken voor een kantoorbaan. Dingen die ik totaal niet doe. En andersom was het executeren op pleinen ook een traditie. Of het koloniseren van andere gebieden. Traditie als argument is het meest zwakke argument wat er is, omdat het niks met een feitelijke situatie te maken heeft. Alleen een menselijke emotie die van nature niet graag verandering ziet.
tradities zijn een belangrijk onderdeel van cultuur als je dat niet begrijpt dan ben je nog meer van de realiteit verwijderd dan ik al dacht.
Je kan stellen dat sommige tradities slecht zijn etc maar het christendom en plein executies erbij halen is nogal een whataboutisme argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Brent schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:25:
Even wat achtergronden:

Hoe kom je daarbij? In de bovenste 2 van je links wordt niet eens over vuurwerk gesproken.
Je gaat mij niet wijs maken dat een paar dagen overlast in het jaar zo'n gigantische impact hebben als jij wilt doen geloven. Je noemt het zelf al, voortdurend. Een week op een jaar is ook absoluut niet voortdurend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[...]

Daar is UNESCO het niet met je over eens.

Gezien de rest van je reactie een typische anti vuurwerk tyrade is zonder enige nuance en of begrip voel ik me ook niet genoodzaakt er verder op in te gaan. De objectieve cijfers liegen ook niet. Er is een enorme hetze tegen vuurwerk en de feiten worden enorm opgeblazen :+

Cirkeltje is ook weer rond inmiddels

Mensen houden zich niet aan de regels> verbod wordt geopperd > diezelfde mensen houden zich ook niet aan het verbod > er is niks opgelost en de goeden worden benadeeld > illegale markt floreert want benadeelde mensen komen in opstand.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 30-12-2019 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
[...]

Auto's veroorzaken ook gewonden, schade, overlast bij mensen en vervuiling en enorme verstoring in de natuur.
Mobiele telefoons veroorzaken ook gewonden, schade en overlast bij mensen. :+

Maar even serieus

Je kan het wel verbieden maar de pakkans is erg klein.

En dan gaat er weer een traditie verloren wat we al jaren hebben.

Al zal vuurwerk eerder verboden worden vanwege vervuiling dan voor de schade/geweld/etc.

De gewonde, schade komen door mensen die niet uitkijken wat ze aan het doen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Rockvee2 schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:58:
[...]

Auto's veroorzaken ook gewonden, schade, overlast bij mensen en vervuiling en enorme verstoring in de natuur.
Mobiele telefoons veroorzaken ook gewonden, schade en overlast bij mensen. :+
Whataboutism ftw?
Maar even serieus

Je kan het wel verbieden maar de pakkans is erg klein.
De standaard drogreden. Daarom maar niet doen?
En dan gaat er weer een traditie verloren wat we al jaren hebben.
jaar of 30, 40 hooguit.
Al zal vuurwerk eerder verboden worden vanwege vervuiling dan voor de schade/geweld/etc.
nou.. dat weet ik nog zo net niet. Grapperhaus neemt vuurwerk tegen politie en andere hulpverleners ook heel serieus.
De gewonde, schade komen door mensen die niet uitkijken wat ze aan het doen zijn.
Niet alleen. Hoop schade wordt ook moedwillig veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Wijnands schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:01:
[...]

Whataboutism ftw?

[...]

De standaard drogreden. Daarom maar niet doen?

[...]
jaar of 30, 40 hooguit.

[...]
nou.. dat weet ik nog zo net niet. Grapperhaus neemt vuurwerk tegen politie en andere hulpverleners ook heel serieus.

[...]

Niet alleen. Hoop schade wordt ook moedwillig veroorzaakt.
Grapperhaus zegt dingen serieus te nemen maar doet er helaas niks aan behalve bezuinigingen.

Zorg er maar eerst voor dat de pakkans goed is in plaats van dingen verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Yay, nog een topic over vuurwerk waarin voor- en tegenstanders het nooit eens worden. In de HK hebben we al tig pagina's van dit, waarin misschien 30 originele posts staan.

Voor verbod:
  • Schade
  • gewonden (zowel afstekers als omstanders)
  • Vervuilend
  • Angst bij mensen en dieren
  • kosten voor maatschappij (schade+zorg+politie inzet)
  • Nu verbieden betekent dat jeugd went aan vuurwerkvrij
  • lage pakkans betekent niet dat het dan maar niet verboden moet worden
  • Vuurwerkshows zijn prima alternatief
  • de andere kant staat niet open voor argumenten!
Tegen verbod:
  • Traditie
  • Hobby
  • Gezellig, vergroot binding in de buurt
  • Er zijn grotere issues dan dit, symboolpolitiek
  • Meer betutteling niet nodig, verantwoordelijkheid bij burger door misbruikers te straffen en verantwoordelijke afstekers niet lastig te vallen
  • Paar idioten verpesten het voor de massa, het gaat veel veel veel vaker goed dan mis, maar de problemen worden enorm breed uitgemeten in de media
  • Problemen veelal door vuurwerk dat nu ook al illegaal is, verbod van regulier lichter vuurwerk dus onnodig
  • Pakkans minimaal dus verbod voegt weinig tot niets toe
  • Huisdieren zijn te managen, muziek aan, zelf niet opgefokt zijn, tis maar een dag per jaar en ze overleven het echt wel (net als vorig jaar)
  • open grenzen, import uit omringende landen, dus niet te handhaven
  • het gaat jaar na jaar al beter/rustiger/minder incidenten, dus verbod is overtrokken reactie
  • Vuurwerkshows zijn geen alternatief
  • de andere kant staat niet open voor argumenten!
Als we deze argumenten nou ff laten voor wat ze zijn, dan volgt er misschien iets nieuws :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Bundin schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:28:
Yay, nog een topic over vuurwerk waarin voor- en tegenstanders het nooit eens worden. In de HK hebben we al tig pagina's van dit, waarin misschien 30 originele posts staan.
Traditie hier. Doen we al jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 18:49

Harrie

NederVlaming

In Vlaanderen is het al zo ver. Waar het eerst op gemeentelijk niveau geregeld was, is er nu een verbod in heel Vlaanderen:
Vlaanderen verbiedt sinds dit jaar het afsteken van vuurwerk om de veiligheid en het dierenwelzijn te verhogen.

Het Decreet van 26 april 2019 houdende een reglementering op het gebruik van vuurwerk, voetzoekers, carbuurkanonnen en wensballonnen, bepaalt dat het verboden is vuurwerk af te steken, voetzoekers te laten ontploffen, carbuurkanonnen af te vuren of wensballonnen op te laten.
Er wordt dus geen toelating (meer) gegeven voor particulier feestvuurwerk; ook niet met nieuwjaar.

Enige uitzondering op het algemeen vuurwerkverbod is vuurwerk dat bestemd is voor het brede publiek én tegelijkertijd geluidsarm is en door een professionele firma wordt uitgevoerd. De vuurwerkactiviteit moet bovendien een regionale uitstraling hebben, d.w.z. bestemd voor de bevolking van stad en streek en dient vooraf aangevraagd te worden via het college van burgemeester en schepenen.
https://www.etaamb.be/nl/...ril-2019_n2019012337.html

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie op 30-12-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 06:24
Harrie schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:56:
In Vlaanderen is het al zo ver. Waar het eerst op gemeentelijk niveau geregeld was, is er nu een verbod in heel Vlaanderen:

[...]

https://www.etaamb.be/nl/...ril-2019_n2019012337.html
Klinkt goed. Nederlandse politici zullen het dit jaar even aankijken in België (de beta-testers) en dan kun je er zo ongeveer van uit gaan dat het volgend jaar ook in Nederland verboden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 05-03 19:55
Harrie schreef op maandag 30 december 2019 @ 20:56:
wat is zo ver ?...het mag nog steeds op gemeentelijk niveau geregeld worden voor speciale gelegenheden staat erbij, dus van een totaalverbod is geen sprake...

ik heb veel Belgische collega's (tientallen), en van eentje weet ik dat die niks af mag steken dit jaar met oud op nieuw, omdat de Burgemeester het was ''vergeten'' aan te vragen oid.... en een andere die in een gemeente ernaast woont mag wel afsteken in de straat met oud op nieuw

In afwijking van het eerste lid kan de gemeente voor uitzonderlijke gebeurtenissen vooraf de toestemming verlenen om op een beperkt aantal plaatsen en gedurende een beperkte periode vuurwerk af te steken, voetzoekers te laten ontploffen of carbuurkanonnen af te vuren. De gemeente bepaalt de voorwaarden voor het aanvragen en afleveren van die toestemming.

voorheen mocht het vaak het hele jaar door in bepaalde gemeentes....en sommige gemeentes helemaal niet...ook niet met oud op nieuw....
Playa del C. schreef op maandag 30 december 2019 @ 21:05:
[...]

Klinkt goed. Nederlandse politici zullen het dit jaar even aankijken in België (de beta-testers) en dan kun je er zo ongeveer van uit gaan dat het volgend jaar ook in Nederland verboden is.
in Belgie is vuurwerk bij lange na niet zo populair dan in NL.....

[ Voor 108% gewijzigd door Mr. Detonator op 30-12-2019 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
[b]Wijnands schreef op maandag 30 december 2019 @ 18:26:

Dat mag wijlen Pim best zeggen. Ik zeg beter lezen @DeKever ! Dan ontdek je dat ik suggereer dat de concentratie vuurwerk "liefhebbers" naar mijn vermoeden het hoogste is op die plekken.
En wat wil je daarmee zeggen?
Tja.. softdrugs zijn officieel natuurlijk nog steeds verboden. Verder maken ze een stuk minder herrie en hoeven ze geen fijnstof problemen te veroorzaken. Maar.. bonuspuntje voor jouw whataboutisme, softdrugs hadden we al een paar dozijn posts niet meer gehad.
Als je whataboutisme roept, betekent het natuurlijk niet dat de discussie daarmee afgelopen is. De vraag is waarom een verbod bij vuurwerk wel effectief zou zijn, itt bijvoorbeeld softdrugs.

Is een verbod effectief, dan is het het overwegen waard.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zit nu tijdelijk in een stukje Nederland waar blijkbaar andere regels gelden dan elders in het land? Prachtige natuur, met rondom veel water en natuurschoon. Afgelopen zaterdag aangekomen en vanuit alle woonplaatsen, gelegen rondom dit prachtige plekje, is het iedere dag vuurwerk afsteken, vanaf het middaguur tot diep in de avond. En dan niet zo'n beetje ook, het gaat maar door. En ook het prachtigste siervuurwerk, dus niet alleen maar knallers. De liefhebbers komen hier dagenlang ruimschoots aan hun trekken, als kijker en als stoker. Er lijkt totaal geen handhaving te zijn in deze hoek, want men doet weinig tot geen moeite om onopgemerkt te blijven. Geen idee hoe dit zo ontstaan is in deze buurt.

Dus dagelijks vuurwerk vanaf de 28ste, en ik verwacht dat het minimaal zo door zal gaan t/m 1 januari, toch zo'n 5 dagen totaal. Waar stond oudejaarsdag ook alweer o.a. voor?

Als onze Overheid denkt wat te kunnen verbieden dan komen ze van een koude kermis thuis, ze hebben het al teveel losgelaten om er nog vat op te krijgen, net zoals met veel andere regels ook. We hebben inmiddels een schijtland wat dat betreft, met een overdaad aan ikheboveralschijtaan medelanders.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
hardware-lover schreef op maandag 30 december 2019 @ 23:56:
Als onze Overheid denkt wat te kunnen verbieden dan komen ze van een koude kermis thuis, ze hebben het al teveel losgelaten om er nog vat op te krijgen, net zoals met veel andere regels ook. We hebben inmiddels een schijtland wat dat betreft, met een overdaad aan ikheboveralschijtaan medelanders.
Zal meevallen. Iedereen dacht ook dat roken op de werkvloer/in de horeca/in de klas(!)/onder de 18 er helemaal bij hoorde. Het kost een decennium of 2, maar dan is er een generatie die er niet mee is opgegroeid en dan blijkt er ineens meer mogelijk dan gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-05 16:58

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

[...]

Vuurwerk met oud en nieuw is nu officieel een traditie https://www.ad.nl/binnenl...ampaign=socialsharing_web

Make music, not war

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kojoottii
  • Laatst online: 16-05 11:47
Ik zie het, er is schijnbaar niet veel nodig om iets tot een traditie te benoemen, maar goed, het veranderd verder ook niets. Zoals in het artikel ook genoemd:
Dat betekent overigens niet dat het onmogelijk is geworden consumentenvuurwerk is z'n geheel te verbieden. ,,Als vuurwerk wordt verboden, gaat het weer van de lijst af,'' zegt Ineke Strouken van het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed. ,,Er staan alleen tradities op die niet verboden zijn.''

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:14

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Vannacht was het toch wel de druppel. Politie gebeld en we waren al de zoveelste uit de buurt die belde. Ook aan gemeente doorgegeven zodat het (hopelijk) een vuurwerkvrij dorp kan worden. Ik zit al 2 maanden lang elke nacht in het vuurwerk :(

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-05 11:57
Bij mij in het dorp (50k inwoners ongeveer) vind ik het verbazingwekkend rustig vergeleken met andere jaren. Niet dat ik me stoor aan vuurwerk, maar het valt op. Ik hoor wel eens wat knallen, maar dat zijn vooral de “cakes” die zodra het donker wordt aangestoken worden.
Vanmiddag zal het iets meer worden vanwege carbit, maar soit, dat gebeurd hier al zolang ik leef.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:42

RvV

Bij ons in de omgeving is het ook extreem rustig tov eerdere jaren. Dan begon het meestal al in november met zeer zware explosies. Het lijkt erop dat de vergrijzing heeft toegeslagen in het dorp en dat de jeugd "uit huis" is.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
Tylen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:39:
Vannacht was het toch wel de druppel. Politie gebeld en we waren al de zoveelste uit de buurt die belde. Ook aan gemeente doorgegeven zodat het (hopelijk) een vuurwerkvrij dorp kan worden. Ik zit al 2 maanden lang elke nacht in het vuurwerk :(
Wees gerust een totaalverbod is niet ver meer weg alhoewel te laat met het gros van de vuurwerkafstekers die zich niet kunnen gedragen en zich aan de regels houden !

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik woon zelf in een dorp in zuidoost Friesland(3500 inwoners) Als ik het vergelijk met 30 à 35 jaar geleden, dan is het een stuk rustiger geworden. Ook met de jaarwisseling zelf, toen elk kruispunt in de wijde omgeving in de brand stond En alle bushokjes en telefooncellen werden opgeblazen. Nu is dat compleet anders. 's middags georganiseerd carbid
schieten, 's avonds hier en daar een vuurkorf en partytent. En om 0.00 een uurtje vuurwerk, en het is weer rustig. En dan gaat iedereen hier weer verder met z'n leven.

Er zijn wel verdwaalde knallen geweest de afgelopen maand. Maar het is meestal net na etenstijd 's avonds, dat hier wat siervuurwerk de lucht in gaat.

De recente ophef heeft wat mij betreft dan ook weinig te maken met legaal consumenten vuurwerk. Maar meer met de eindeloze klaagcultuur die zich de laatste jaren als een olievlek over Nederland lijkt uit te spreiden.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
toolkist schreef op maandag 30 december 2019 @ 19:38:
[...]

Hoe kom je daarbij? In de bovenste 2 van je links wordt niet eens over vuurwerk gesproken.
Je gaat mij niet wijs maken dat een paar dagen overlast in het jaar zo'n gigantische impact hebben als jij wilt doen geloven. Je noemt het zelf al, voortdurend. Een week op een jaar is ook absoluut niet voortdurend.
Ik zei 'onderbroken en voortdurend'. Voor de schade maakt dat weinig uit. Sterker nog, vuurwerkknallen behoren tot de luidste geluiden die wij horen, en de zijn instantaan, dwz energie over zeer korte tijd overgedragen, dwz bijzonder effectief in het beschadigen van gehoor.

Daarnaast dus is er de psychologische schade: een heel vervelende ervaring elk jaar is natuurlijk niet minder vervelend dan elke week.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
kendo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:33:
De recente ophef heeft wat mij betreft dan ook weinig te maken met legaal consumenten vuurwerk. Maar meer met de eindeloze klaagcultuur die zich de laatste jaren als een olievlek over Nederland lijkt uit te spreiden.
Tsja. Of de zwijgende meerderheid, die vroeger altijd alleen maar toekeek hoe de brutalen hun gang gingen, laat steeds meer zijn stem horen, en wordt ook steeds meer gehoord.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:56
kendo schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 10:33:
Ik woon zelf in een dorp in zuidoost Friesland(3500 inwoners) Als ik het vergelijk met 30 à 35 jaar geleden, dan is het een stuk rustiger geworden. Ook met de jaarwisseling zelf, toen elk kruispunt in de wijde omgeving in de brand stond En alle bushokjes en telefooncellen werden opgeblazen. Nu is dat compleet anders. 's middags georganiseerd carbid
schieten, 's avonds hier en daar een vuurkorf en partytent. En om 0.00 een uurtje vuurwerk, en het is weer rustig. En dan gaat iedereen hier weer verder met z'n leven.

Er zijn wel verdwaalde knallen geweest de afgelopen maand. Maar het is meestal net na etenstijd 's avonds, dat hier wat siervuurwerk de lucht in gaat.

Ik schat in dat er lokaal flinke verschillen zijn. Hier is het aantal knallen, en vooral de doorlopende tijd (gaat de hele dag en nacht door, alleen tussen 0600 en 0900 is het rustig), echt veel meer dan afgelopen jaren. Daarnaast worden de knallen ook elk jaar harder / sterker lijkt het wel (of mij gehoor wordt met de jaren beter, maar dat lijkt me niet).

Niemand trekt zich ook maar iets aan dat het verboden is tot vandaag, vanaf de 28e is elke avond (best mooi) vuurwerk te zien geweest wat overduidelijk door meerdere mensen werd bekeken alsof het al oud en nieuw was. En ook de weken ervoor (al voor Sinterklaas) redelijk wat geknal.

Als dit de nieuwe 'norm' is die de vuurwerk liefhebbers zich toe-eigenen, dan is het vrij logisch dat de vuurwerk haters een norm gaan eisen die juist veel strenger is.

Ik zou gewoon willen dat vrijwel iedereen zich aan de regels houdt. Dat er dan af en toe iemand dat niet doet is niet heel erg, maar nu lijkt het wel alsof het raar is om je aan de regels te houden qua vuurwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Van mij mogen ze het hele vuurwerk compleet verbieden en/of beperken tot een gemeentefeest...

Ze zijn hier al een week aan het knallen en sinds gister middag is het blijkbaar alweer oudjaarsavond zoals altijd. De hondjes al dagen onrustig en sinds een uur of half 8/9 uur vanmorgen angstig.

Hier en daar ook knallen die zo hard gaan dat ik hier binnen met alles potdicht (rolluiken en al) het net lijkt of de 3e wereld oorlog start...

Ik heb voor de duidelijkheid niet direct iets tegen vuurwerk opzich, echter kunnen mensen zich nu eenmaal niet aan de regels houden (zowel tijden als illegaal vuurwerk uit het buitenland).

Gelet op dieren (niet enkel huisdieren) maar vergeet zeker ook niet bejaarde/dementen die hierdoor angstig/in paniek raken, de vele gewonden (door andermans toedoen, eigen schade kan ik niet wakker van liggen behalve de publieke kosten) en tot slot de (milieu)schade die de mensheid hier jaarlijks mee aanricht...

Indien iedereen zich netjes aan de regels zou houden, zou er relatief weinig aan de hand zijn en de ellende beperkt worden tot een korte periode.. maar zoals gezegd, veel mensen doen dit gewoonweg niet. Maar o wee wanneer je er iets van zegt want: Traditie...

Ik maak mij overigens geen illusies dat een totaal (consumenten) verbod zal betekenen dat er geen vuurwerk meer zal worden afgestoken, echter kun je het dan wel véél makkelijker afstraffen. Immers is bezit dan ook illegaal, ongeacht het soort vuurwerk.

[ Voor 26% gewijzigd door Thalaron op 31-12-2019 12:02 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Forenzen stadje in noord-holland hier.

Knallen sinds oktober. Sinds december eigenlijk dagelijks. Sinds sinterklaas minsten 1 band van 60-90 seconden per weekend, uiteraard om 3 uur 's nachts. Sinds de verkoop is gestart is het inderdaad tussen 0600 en 1100 redelijk rustig. Vanaf de loop van de middag knalt het net zoals het 10 jaar geleden deed op 1 januari van 0200 tot 0300.

Blijkbaar moet ik dit leuk vinden want anders klaag cultuur?

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 31-12-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wijnands schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:08:

Knallen sinds oktober. Sinds december eigenlijk dagelijks. Sinds sinterklaas minsten 1 band van 60-90 seconden per weekend, uiteraard om 3 uur 's nachts. Sinds de verkoop is gestart is het inderdaad tussen 0600 en 1100 redelijk rustig.

Nee dit moet je ook niet leuk vinden en dat zal bijna iedereen wel met je eens zijn. Maar besef wel dat alle zaken die je nu al noemt niet mogen volgens de huidige wet. Ik ben er van overtuigd dat een algeheel verbod hier niet veel aan zal helpen. Ik denk zelfs dat we met een totaal verbod juist nog meer zaken krijgen zoals autobranden, vernielingen en andere zaken. Er is nu eenmaal een flinke groep mensen (niet alleen jongeren) die graag elke gelegenheid gebruiken om te gaan rellen. Vuurwerk is voor hun enkel een middel, maar geen oorzaak. Kijk maar naar de gemiddelde voetbalwedstrijd waar wel telkens een flinke politiemacht op onze kosten aanwezig moet zijn om een groep debielen in het gareel te houden. Zullen we dit dan ook maar verbieden ?

Er moet mijn inziens eerst een andere en harde aanpak van overtreders komen. Dan kunnen we altijd nog gaan kijken of we bepaalde zaken anders moeten doen of eventueel zelfs verbieden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wijnands
Stop nou 's met het whataboutisme...

Ik denk dat een verkoop verbod gaat betekenen dat we het in ieder geval snel niet meer normaal vinden om kinderen tussen de 10 en de 14 met een rugzak met vuurwerk de straat op te sturen. De semi-profi relschoppers tref je er inderdaad niet mee, dat klopt. Misschien verminder je wel nieuwe aanwas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
Tylen schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:39:
Je weet dat vuurwerk afsteken überhaupt verboden is tot vanmiddag 18:00, toch? Waarschijnlijk is het vuurwerk dat vanaf 2 maanden geleden werd afgestoken ook nog eens verboden om te verkopen.

Waarom denk je dat het helpt als je dorp als vuurwerkvrij wordt aangemerkt? Die vervelende lui houden zich er nu al niet aan, wat houdt ze tegen om dat dan wel te doen? :?

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:01

Player1S

Probably out in the dark

Anoniem: 261819 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:18:
[...]

Er moet mijn inziens eerst een andere en harde aanpak van overtreders komen. Dan kunnen we altijd nog gaan kijken of we bepaalde zaken anders moeten doen of eventueel zelfs verbieden.
Ik heb hier wel een heel draconisch idee over maar zal ongetwijfeld voor gek verklaard worden. :X

Player1s Twitch Elite Dangerous megatrip

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
Mijn condoleances :'( weet precies wat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 16:57

Knallen sinds oktober. Sinds december eigenlijk dagelijks. Sinds sinterklaas minsten 1 band van 60-90 seconden per weekend, uiteraard om 3 uur 's nachts. Sinds de verkoop is gestart is het inderdaad tussen 0600 en 1100 redelijk rustig. Vanaf de loop van de middag knalt het net zoals het 10 jaar geleden deed op 1 januari van 0200 tot 0300.

Hier in Enschede precies hetzelfde. Ik woon (nu alweer) toch in redelijke volksbuurten. Ongeveer 1 op de 3 huishoudens hier steekt vuurwerk af. Maar sinds zaterdag is het eigenlijk de hele dag raak, ook de nacht.

Ik heb echt geen probleem met vuurwerk binnen de afgesproken tijden. Maar dit is gewoon niet normaal. De mensen die te vroeg afsteken verpesten het voor de rest.

Knetterhard gaan handhaven en compleet verbieden. Mits, dat mogelijk is natuurlijk. Want handhaving is nu al niet helemaal zoals het hoort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
Anoniem: 261819 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:18:
[...]

Kijk maar naar de gemiddelde voetbalwedstrijd waar wel telkens een flinke politiemacht op onze kosten aanwezig moet zijn om een groep debielen in het gareel te houden. Zullen we dit dan ook maar verbieden ?
De rekening van de politie-inzet bij de clubs leggen en stoppen met het subsidiëren van betaaldvoetbalclubs lijkt me een uitstekend idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06:56
Heb helaas de pech dat al vanaf oktober hier in het parkje achter vuurwerk wordt afgestoken. Woon in een wooncomplex met relatief veel ouderen, en heb de bovenbuurvrouw al een paar keer naar buiten horen schreeuwen naar gastjes die in het park toch flink zwaar spul laten ontploffen.
Het maakt mij niet uit als ze het doen binnen de legale tijden, veel plezier. Maar om 23.00 in november slaat gewoon nergens op.

Indien er een mogelijkheid is voor een onderschrift, dient deze getoond te worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Bundin schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 08:21:
[...]
Zal meevallen. Iedereen dacht ook dat roken op de werkvloer/in de horeca/in de klas(!)/onder de 18 er helemaal bij hoorde. Het kost een decennium of 2, maar dan is er een generatie die er niet mee is opgegroeid en dan blijkt er ineens meer mogelijk dan gedacht.
Er is in al die jaren wel het eea veranderd vwb regelgeving en respect daarvoor. Handhaving op werkvloer is gemakkelijker dan in de openbaarheid (wie baas is bakt tenslotte koek). Handhaving en regelnaleving op scholen en in horeca gebieden heeft in mijn beleving al een flinke tik opgelopen. Ik zal toch zeker niet de enige zijn die dit vind? Ook dit zal in diverse gedeeltes van Nederland onderling wel verschillen maar algeheel gezien is dit toch eerder slechter dan beter geworden? Hoe gaat dat bij jullie in de omgeving bijvoorbeeld met pheungebruik op de fiets sinds de 2e helft van dit jaar?

Maw, wat er in 2 decennia met dat roken voor elkaar lijkt te zijn gekregen hebben we allang op andere gebieden weer ingeleverd. Blowen en zuipen op straat bijvoorbeeld, en daar doen diverse < 18 jarigen ook aan mee, los van wat er agv vernield wordt. Daar is de laatste jaren de overlast door illegaal zwaar "vuurwerk" bovenop gekomen. Steeds vroeger in het jaar. De discussie gaat helemaal niet over het traditionele vuurwerk zoals ik dat kende. Als dat nog steeds zo zou gaan dan zouden weinigen daar problemen mee hebben, die ene dag per jaar. Maar die ene dag hebben "we" losgelaten", en daar is het gezeik mee begonnen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:58

defiant

Moderator General Chat
Ik zag gisteren op eenvandaag een erg slecht interview met een vertegenwoordiger van de politie:
Zorgen over geweld bij het afsteken van vuurwerk: 'Het is wachten op de eerste dode'
Zowel de politie als de boa's zitten er flink mee in hun maag. Maar onderling is er een hoop gesteggel over wie er nu verantwoordelijk is voor het aanpakken van deze overlast op straat. "De handhaving op het te vroeg afsteken van vuurwerk ligt bij de BOA's, pas als het echt uit de hand loopt, wordt de politie erbij gehaald," stelt een woordvoerder van de politie.

Maar de Nederlandse Boa Bond is het daar niet mee eens. "De politie is er voor de handhaving van de openbare orde. Ze kunnen niet zo maar zeggen het is niet aan de politie, het is aan ons," stelt Kuin.
De politie verwijst dus naar BOA's die geen middelen hebben om op te treden tegen agressief gedrag, en hierdoor weer terugverwijzen naar de politie.

Waar het interview totaal aan voorbij gaat is de politieke achtergrond van deze situatie, namelijk de zeer forse bezuinigingen op het politie apparaat, zoals ook hier besproken: Grote problemen bij politie en justitie Zo krijg je als burger van de journalistiek een soort welles/nietus verhaal te horen over BOA's/politie, terwijl de werkelijke oorzaak niet benoemt wordt.

Vroeger had je bijvoorbeeld nog de wijkagent die alle probleemgevallen in de buurt wel kende en als er rotzooi werd getrapt wel wist waar 'ie moest wezen. Tegenwoordig is de bezetting van de politie minimaal, zeker in de avond en nacht, in de meeste kleinere steden en dorpen.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

defiant schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:06:
Ik zag gisteren op eenvandaag een erg slecht interview met een vertegenwoordiger van de politie:
Zorgen over geweld bij het afsteken van vuurwerk: 'Het is wachten op de eerste dode'

[...]

De politie verwijst dus naar BOA's die geen middelen hebben om op te treden tegen agressief gedrag, en hierdoor weer terugverwijzen naar de politie.

Waar het interview totaal aan voorbij gaat is de politieke achtergrond van deze situatie, namelijk de zeer forse bezuinigingen op het politie apparaat, zoals ook hier besproken: Grote problemen bij politie en justitie Zo krijg je als burger van de journalistiek een soort welles/nietus verhaal te horen over BOA's/politie, terwijl de werkelijke oorzaak niet benoemt wordt.

Vroeger had je bijvoorbeeld nog de wijkagent die alle probleemgevallen in de buurt wel kende en als er rotzooi werd getrapt wel wist waar 'ie moest wezen. Tegenwoordig is de bezetting van de politie minimaal, zeker in de avond en nacht, in de meeste kleinere steden en dorpen.
Ik heb de uitzending ook gezien. Het toppunt was nog wel die vertegenwoordiger die zei dat de politie liever niet wil optreden omdat ze dan "moeten doorpakken". Oftewel: daadwerkelijk mensen beboeten, oppakken of whatever. Ze laten liever de BOA een foei-gesprek houden met de overtreders. Daar zit dus het grote probleem, het lijkt wel of ze daar helemaal geen zin in hebben met als gevolg dat het de afgelopen jaren aardig uit de hand aan het lopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS
  • Registratie: April 2002

SuBBaSS

-has Ryzen

maussie95 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:28:
[...]

Je weet dat vuurwerk afsteken überhaupt verboden is tot vanmiddag 18:00, toch? Waarschijnlijk is het vuurwerk dat vanaf 2 maanden geleden werd afgestoken ook nog eens verboden om te verkopen.

Waarom denk je dat het helpt als je dorp als vuurwerkvrij wordt aangemerkt? Die vervelende lui houden zich er nu al niet aan, wat houdt ze tegen om dat dan wel te doen? :?
Dit is wel heel hardnekkig (niet om jou trouwens): als er een verkoopverbod is blijven alleen die 'vervelende lui' over met hun spul dat ze toch niet discreet kunnen afsteken. Daar heb je dan alleen handhaving voor nodig ipv. dat het dweilen met de kraan open is.

Kan me voorstellen dat je dan van die 'guerilla-knallers' krijgt (van die dapperen die de hele tijd op de loop zijn) maar dat 'spelletje' zullen ze veel minder makkelijk winnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
SuBBaSS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:23:
[...]

Kan me voorstellen dat je dan van die 'guerilla-knallers' krijgt (van die dapperen die de hele tijd op de loop zijn) maar dat 'spelletje' zullen ze veel minder makkelijk winnen.
Bij mijn ouders in de Zaanstreek is het de norm en zit er niemand achter die jongens aan. Als er iets stuk gaat en de politie komt nog eens, rijden ze zo de wijk weer uit terwijl die jongens aan het eind van de straat gewoon door staan te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Brent schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:33:
[...]

Bij mijn ouders in de Zaanstreek is het de norm en zit er niemand achter die jongens aan. Als er iets stuk gaat en de politie komt nog eens, rijden ze zo de wijk weer uit terwijl die jongens aan het eind van de straat gewoon door staan te schieten.
Nou ja, dat soort tuig zal bij een verbod dus overblijven.
Zou me niets verbazen als onder dat soort lieden figuren zijn die sowieso wel wat aandacht van de politie verdienen.
Knallen tof vinden is 1 ding, hulpverleners bekogelen/dingen slopen nogal wat anders.

Maar goed, daar wordt imo. nu veel te slap tegen opgetreden itt. het al jaren gaande gedoe hieromtrent.
De-escalerend optreden noemen ze dat dan. Ja, de ellende blijft gewoon doorgaan, respect voor de politie krijgt weer een goede boost (not) en dat soort gasten zien dat als een overwinning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 07:22

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 261819 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:16:
[...]

Ik heb de uitzending ook gezien. Het toppunt was nog wel die vertegenwoordiger die zei dat de politie liever niet wil optreden omdat ze dan "moeten doorpakken". Oftewel: daadwerkelijk mensen beboeten, oppakken of whatever. Ze laten liever de BOA een foei-gesprek houden met de overtreders. Daar zit dus het grote probleem, het lijkt wel of ze daar helemaal geen zin in hebben met als gevolg dat het de afgelopen jaren aardig uit de hand aan het lopen is.
Ik heb de uitzending niet gezien, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen met de berg werk die erbij komt kijken. Zeker met de huidige onderbezetting. Pakken ze vijftien man op zitten ze tot volgend weekend te tikken, en dan moet je nog maar zien dat er een veroordeling volgt... Ook een politiek probleem uiteraard. Gemiddelde agent wordt er niet echt gelukkig van...

heb in mijn vriendenkring wat agenten in een slechte wijk in de randstad, waar ik weleens een dagje meeloop. Het is bizar om te zien hoeveel overwerk ze moeten maken om hun administratie af te ronden na een dienst. En dan krijgen ze nog op hun lazer dat ze overwerk schrijven ook :X

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 31-12-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 03:01
Het kan dus wel.... Niet dat er niks meer afgestookt word bij mij in de buurt. Maar ik kon een glimlach niet onderdrukken toen ik gistermiddag wat aso pubertjes in de kraag gevat zag worden bij mij tegenover door 2 agenten + een BOA in een burgerauto ....

(er is zelfs een speciaal 06 nummer voor whatsapp om lokaties door te geven aan de agenten, zo kunnen ze snel ter plaatse zijn)

https://www.bd.nl/tilburg...werkvrije-zones~a1d1e3a5/

[ Voor 15% gewijzigd door stylezzz op 31-12-2019 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 05-05 16:29
@defiant Op BOA's wordt door gemeenten ook bezuinigd. Daarbij zijn die doorgaans nauwelijks aanwezig buiten kantoor/winkeltijden. We hebben hier in de buurt ook zo'n discussie over het naleven van de APV, waarbij politie en gemeente naar elkaar wijzen.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• absrnd
  • Laatst online: 00:07
Ik lees hier veel over "Totaal verbod niet te handhaven" en vooral " traditie"

Juist een totaal verbod zou goed werken, omdat de controle gewoon 100% kan zijn, en verkoop en het in bezit hebben strafbaar is.

Over de traditie, tsja, dat wordt de toeterende bruiloft-stoet ook over een paar jaar.

Nu zal voor vele een georganiseerde vuurwerk show, niet de oplossing zijn,
maar zou het een oplossing zijn, om georganiseerde buurt groepen een vergunning te verlenen, om op een afgesproken plek hun ding te mogen doen, vuurwerk achter slot en grendel tot 23:00/24:00, met controle bij het afsteken.
de kosten voor dit alles moeten ze zelf bij elkaar sprokkelen, en ook de kosten voor controle en aanwezigheid van ambulance, want die kosten komen nu voor alle burgers die geen vuurwerk willen, maar wel ook voor de kosten op draaien.

gesponsord door de lokale vuurwerk boer Heineken en ziekenfonds :)

Ik heb een haat liefde verhouding met siervuurwerk, na 24:00 prachtig,
maar die groepen die, sinds gisteren door de wijk lopen/sluipen tot in de nacht, als een nietsontziend bende die alles slopen en kapot knallen, is niet die "traditie" die dan als excuus gebruikt wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door absrnd op 31-12-2019 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
defiant schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:06:

[...]

politie mensen op straat zijn flink wegbezuinigd de laatste jaren... 4 politie agenten op straat aanwezig (1-2 koppels) op 100.000 mensen (hele gemeente) kom je niet zo ver mee (dat is hier de situatie zo ongeveer), en dat weet ik omdat een vriend van me politie agent is..

en dan komt nog het papierwerk wat ze allemaal moeten doen zodra ze iemand aanhouden, dan zijn ze zo 2-3 uur verder....ze kunnen hooguit maar enkele mensen per dag aanhouden, dan is de werkdag om

[ Voor 15% gewijzigd door Mr. Detonator op 31-12-2019 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Tot nu verbaas ik me echt. Heb dit jaar geen last gehad van vuurwerk rondom mijn huis. Niet proberen mijn ramen der uit te knallen enzovoort. Camera's helpen echt, maar mag nog niet te vroeg juichen. Om 1800 barst de hel past echt los.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivysaur op 31-12-2019 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maussie95
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-01-2022
SuBBaSS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 14:23:
[...]

Dit is wel heel hardnekkig (niet om jou trouwens): als er een verkoopverbod is blijven alleen die 'vervelende lui' over met hun spul dat ze toch niet discreet kunnen afsteken. Daar heb je dan alleen handhaving voor nodig ipv. dat het dweilen met de kraan open is.

En daarvoor neem je dus lol weg van miljoenen mensen :/

Twee maanden geleden konden die lui ook niet discreet afsteken, maar daar wordt zo weinig handhaving op gezet. Ik reed vanmiddag naar huis en al die gasten lopen vrij af te steken, tasje in de hand, rustig in het openbaar. Verplaatsen zich niet eens. Dat komt omdat er 0 handhaving is.

En omdat de politie geen zin heeft om hier echt iets aan te doen, moet het ook maar verboden worden voor mensen die wel legaal vuurwerk afsteken op legale tijden.

Tuurlijk, met genoeg tijd na een verbod zal de lol van vuurwerk afsteken minder herinnerd worden en zal illegaal vuurwerk steeds meer afnemen. Ik vind alleen de prijs daarvan te hoog.

To the dwarf, the cripple and the mother of madness!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

maussie95 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:51:
[...]

En daarvoor neem je dus lol weg van miljoenen mensen :/

Twee maanden geleden konden die lui ook niet discreet afsteken, maar daar wordt zo weinig handhaving op gezet. Ik reed vanmiddag naar huis en al die gasten lopen vrij af te steken, tasje in de hand, rustig in het openbaar. Verplaatsen zich niet eens. Dat komt omdat er 0 handhaving is.

En omdat de politie geen zin heeft om hier echt iets aan te doen, moet het ook maar verboden worden voor mensen die wel legaal vuurwerk afsteken op legale tijden.

Tuurlijk, met genoeg tijd na een verbod zal de lol van vuurwerk afsteken minder herinnerd worden en zal illegaal vuurwerk steeds meer afnemen. Ik vind alleen de prijs daarvan te hoog.
Wel eens in je opgekomen dat de politie er niet eens wat aan kan doen?
Dit kun je echt niet zomaar op een gebrek aan handhaving gooien. Daarvoor hebben ze veel- en veel meer manschappen nodig.

Het is allemaal niet aan de politie te wijten. Als iedereen gewoon normaal zou doen waren ze niet eens nodig geweest.
Richt je op het volk dat er wel een potje van maakt en ook jouw plezier bederft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

SuBBaSS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:58:
[...]

Wel eens in je opgekomen dat de politie er niet eens wat aan kan doen?
Dit kun je echt niet zomaar op een gebrek aan handhaving gooien. Daarvoor hebben ze veel- en veel meer manschappen nodig.

Het is allemaal niet aan de politie te wijten. Als iedereen gewoon normaal zou doen waren ze niet eens nodig geweest.
Richt je op het volk dat er wel een potje van maakt en ook jouw plezier bederft.
Daar probeer ik me al een tijd op te richten , helaas wordt ook het vuur aan de schenen gelegd aan de legale beschaafde stoker waardoor zelfs ik me tegen de partij ga verzetten die een verbod wil en alle vuurwerk en mij op hetzelfde hoopje gooit als de radraaiers.

Links de radraaiers die ik ook weg wil hebben en rechts de mensen die mij ook als radraaiers zien. Dat motiveert niet kan ik je zeggen waardoor enige vorm van zelfregulatie in de bevolking het raam uit gaat.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 31-12-2019 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
@Anoniem: 298195 volgens mij is die zelfregulering al lang en breed ter ziele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuBBaSS

SuBBaSS

-has Ryzen

Anoniem: 298195 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:40:
[...]

Daar probeer ik me al een tijd op te richten , helaas wordt ook het vuur aan de schenen gelegd aan de legale beschaafde stoker waardoor zelfs ik me tegen de partij ga verzetten die een verbod wil en alle vuurwerk en mij op hetzelfde hoopje gooit als de radraaiers.

Links de radraaiers die ik ook weg wil hebben en rechts de mensen die mij ook als radraaiers zien. Dat motiveert niet kan ik je zeggen waardoor enige vorm van zelfregulatie in de bevolking het raam uit gaat.
Dat valt dan te prijzen. En dat motiveert niet, kan ik me voorstellen.
Het is weer helemaal van deze tijd; je bent pro- of anti en een tussenweg kan er niet zijn ofzo.

Heb zelf geen lieden uit jouw eerste categorie in de buurt, maar als dat wel zo was had ik ze allemaal gefeliciteerd met hun behaalde "overwinning". Ze hebben het aan zichzelf te danken.

En ja, ik praat makkelijk want vuurwerk kan me al jaren niet meer boeien dus ik verlies niets met een verbod. Vind het echter wel zuur voor lieden als jij die schijnbaar wel van goede wil zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 02:52

Bullet NL

Eigen Wijs

SuBBaSS schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 18:56:
[...]

En ja, ik praat makkelijk want vuurwerk kan me al jaren niet meer boeien dus ik verlies niets met een verbod. Vind het echter wel zuur voor lieden als jij die schijnbaar wel van goede wil zijn.
Precies, en ik vind het niet juist dat de mensen die ter goede trouw zijn, normaal hun lege vuurwerk afsteken, op een manier zoals het hoort hun vrijheden kwijt raken door een vuurwerk verbod.

Ik ben tegen illegaal vuurwerk, maar dit illegale spul heeft niets, maar dan ook niets te maken met rellen of brandbommen in Den Haag, Tuig met illegaal spul in Tilburg of waar dan ook.

Wanneer iemand zich in de vuurwerk discussie mengt moet hij/zij de dingen niet door elkaar halen, dat is precies iets waar ook hier de discussie keer op keer mee getracht wordt om te beïnvloeden

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• incaz
Maar de mensen die willen dat het vuurwerk kan blijven, wat doen jullie concreet om tegemoet te komen aan de problemen? Tot welke compromissen zijn jullie wel bereid om bv de beschikbaarheid van vuurwerk te remmen? Hier is het bv echt voor een groot deel legaal vuurwerk dat de afgelopen dagen is afgestoken. (Dat is natuurlijk niet helemaal te zeggen, maar het meeste is niet extreem zwaar naar Nederlandse vuurwerkmaatstaven, het heeft redelijk wat glitters, en het afsteken van vuurwerk nam een enorme sprong toen het legaal verkocht mocht worden.)

Dus... kom eens met iets?

Overigens: vuurwerk is op bepaalde tijden legaal af te steken, maar ook dan geeft het veel vervuiling, overlast, angst en stress, branden en schade. Dus doen alsof legaal ook betekent dat het probleemloos is, is uberhaupt niet terecht. Dat gaat zeker niet alleen om het op verkeerde tijden afsteken.

Maar soit, stel dat we een kleine opening houden om toch zo'n destructieve hobby uit te oefenen: hoe dan wel? Een compromis moet uiteindelijk van twee kanten komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

tja. ook een astronaut wil je niet naar je kop gegooid hebben. miljoenen vogels vliegen ook op bij legaal vuurwerk. om maar niet te spreken van andere dieren die in paniek zijn door legaal vuurwerk.

ook met legaal vuurwerk kun je dingen slopen. kun je die troep bij mensen hun brievenbussen naar binnen gooien met schade en wellicht erger nog tot gevolg. ook staat het soort vuurwerk los van het niet gehoorzamen aan de politie en/of boa's.

ook legaal vuurwerk is gewoon zwaar vervuilend voor het milieu. geeft ook gewoon erg veel rotzooi naderhand.

dus dat gezeur over wel/niet legaal is helemaal niet relevant. het is slechts een factor die het eigenlijk nóg dringender maakt dat er een totaalverbod moet komen.

en zelfregulering? laat me niet lachen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Met een beetje goede neus, of slechte tochtstrips ruik je al dat vuurwerk ook zo in je huis. Hoofdpijn, hoppa. Enfijn, ik nog geen echt last gehad. 20 min een keer zo'n bom in het steegje, maar voor de rest geen aanvallen op mijn huis. Was vorig jaar wel anders.

Hoop dat die mist ook zorgt dat het lekker rustig is straks. Zie amper wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Ivysaur schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 20:20:
Hoop dat die mist ook zorgt dat het lekker rustig is straks. Zie amper wat.
Mixed feelings. Als het niet afgestoken wordt gebeurt dat op andere momenten vermoedelijk. Dus knal het maar op vanavond.

(Jammer dat het de komende tijd droog blijft, dan zal het de volgende dagen nog wel blijven. Hoosregens geven rust.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rclahsen
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-05 15:44
incaz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 19:38:
Maar de mensen die willen dat het vuurwerk kan blijven, wat doen jullie concreet om tegemoet te komen aan de problemen? Tot welke compromissen zijn jullie wel bereid om bv de beschikbaarheid van vuurwerk te remmen? Hier is het bv echt voor een groot deel legaal vuurwerk dat de afgelopen dagen is afgestoken. (Dat is natuurlijk niet helemaal te zeggen, maar het meeste is niet extreem zwaar naar Nederlandse vuurwerkmaatstaven, het heeft redelijk wat glitters, en het afsteken van vuurwerk nam een enorme sprong toen het legaal verkocht mocht worden.)

Dus... kom eens met iets?

Overigens: vuurwerk is op bepaalde tijden legaal af te steken, maar ook dan geeft het veel vervuiling, overlast, angst en stress, branden en schade. Dus doen alsof legaal ook betekent dat het probleemloos is, is uberhaupt niet terecht. Dat gaat zeker niet alleen om het op verkeerde tijden afsteken.

Maar soit, stel dat we een kleine opening houden om toch zo'n destructieve hobby uit te oefenen: hoe dan wel? Een compromis moet uiteindelijk van twee kanten komen.
Het compromis is er al geweest: de officiële 'tijdslot' start niet meer om 10 uur 's ochtends (oudjaarsdag) maar om 18 uur 's avonds (oudjaarsdag).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@incaz hoezo kom eens meer iets??? Ik heb nog nooit iets illegaal afgestoken, ruim altijd m'n zooi op, en heb nog nooit iets gesloopt. Volgens mij heb ik mijn best gedaan.

Ik zie het nog wel gebeuren dat dat verbod er komt. En dat wordt het moment dat ik lekker naar België of Duitsland rij om een paar sierpotten te halen. En waarschijnlijk zal het er tegen die tijd op neer komen dat ik wel een boete krijg als ik voor m'n deur een potje afsteek. En de gasten die een brievenbus opblazen en weg zijn niet. :X

In die zin zie ik het een beetje als de 100km discussie... Zou het helpen: prima. Maar ik ben er 100% van overtuigd dat het helemaal niks op gaat lossen.

Maargoed, laat ze al het knalvuurwerk dan maar afschaffen. Is in order geval (weer) een handreiking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• incaz
MikeyMan schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:12:
@incaz hoezo kom eens meer iets??? Ik heb nog nooit iets illegaal afgestoken, ruim altijd m'n zooi op, en heb nog nooit iets gesloopt. Volgens mij heb ik mijn best gedaan.
Nou, ik doe ook niks illegaals, maar zit dus wel in de overlast. Heet geetf ook ondubbelzinnig overlast en schade, zelfs als je er redelijk verstandig mee omgaat. Uitstoot, fijnstof, herrie, schade aan de dieren, schade aan mensen...
Dus waarom zouden we het vuurwerk niet gewoon verbieden?

Als je wilt dat ik wat empathie voor jou op ga brengen om zoiets in stand te houden, is een beetje begrip en de erkenning van de schadelijkheid van wat je doet niet gek. Ik zie daar weinig van, niet alleen bij al die mensen die de afgelopen dagen al afstaken, maar ook niet bij mensen die 'niks illegaals doen' en dan denken dat ze daarmee dus wel genoeg gedaan hebben. Als 'niks illegaals' nog steeds een beroerd resultaat heeft, wordt het vanzelf dus wel illegaal.

Het wordt nu nog een beetje tegengehouden, niet uit begrip maar vooral uit angst voor de agressieve repercussies als het wordt afgepakt, maar het is vrij onhoudbaar en de houding van mensen die het vuurwerk afsteken stemmen niet echt hoopvol voor het idee dat er vrijwillig iets gematigd wordt.
Maargoed, laat ze al het knalvuurwerk dan maar afschaffen. Is in order geval (weer) een handreiking.
Siervuurwerk ook, want dat geeft ook knallen (en flinke ook), het heeft veel meer impact, alles wat je ziet glinsteren in de lucht is omdat er daar verbrandingen plaats vinden, oa van zware metalen, die vervolgens allemaal in de lucht zweven.

Zouden mensen die vuurwerk afsteken binnen de grenzen van de wet een beetje openstaan voor wat meer compromis dan zouden we misschien na kunnen denken om een klein beetje siervuurwerk toe te staan op een of andere manier... maar met zo weinig begrip en zo weinig wil om iets te veranderen zie ik eigenlijk niet in waarom we daar moeite voor zouden doen. Zoiets moet van twee kanten komen, en dat zie ik dus niet echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Zoals terecht opgemerkt, de mist zal voor velen roet in het eten gooien of al gegooid hebben vandaag. Het kan bijna niet anders of het wordt een Oud/Nieuw Extended, morgen/de komende dagen. Ik zit nog tot komende zaterdag ondergedoken, laat het daarna maar over zijn, los van die zware explosies 's nachts, dat zal nog wel een tijdje doorgaan de komende tijd.

Iedereen een gezonde jaarwisseling gewenst, gezichtbescherming bij buitenhuisse activiteiten aanbevolen de komende uren, bij deze sombere zichtbeperkende omstandigheden.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-05 11:27
incaz schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:30:
[...]

Nou, ik doe ook niks illegaals, maar zit dus wel in de overlast. Heet geetf ook ondubbelzinnig overlast en schade, zelfs als je er redelijk verstandig mee omgaat. Uitstoot, fijnstof, herrie, schade aan de dieren, schade aan mensen...

Als je wilt dat ik wat empathie voor jou op ga brengen om zoiets in stand te houden, is een beetje begrip en de erkenning van de schadelijkheid van wat je doet niet gek. Ik zie daar weinig van, niet alleen bij al die mensen die de afgelopen dagen al afstaken, maar ook niet bij mensen die 'niks illegaals doen' en dan denken dat ze daarmee dus wel genoeg gedaan hebben. Als 'niks illegaals' nog steeds een beroerd resultaat heeft, wordt het vanzelf dus wel illegaal.

Het wordt nu nog een beetje tegengehouden, niet uit begrip maar vooral uit angst voor de agressieve repercussies als het wordt afgepakt, maar het is vrij onhoudbaar en de houding van mensen die het vuurwerk afsteken stemmen niet echt hoopvol voor het idee dat er vrijwillig iets gematigd wordt.

[...]

Siervuurwerk ook, want dat geeft ook knallen (en flinke ook), het heeft veel meer impact, alles wat je ziet glinsteren in de lucht is omdat er daar verbrandingen plaats vinden, oa van zware metalen, die vervolgens allemaal in de lucht zweven.

Zouden mensen die vuurwerk afsteken binnen de grenzen van de wet een beetje openstaan voor wat meer compromis dan zouden we misschien na kunnen denken om een klein beetje siervuurwerk toe te staan op een of andere manier... maar met zo weinig begrip en zo weinig wil om iets te veranderen zie ik eigenlijk niet in waarom we daar moeite voor zouden doen. Zoiets moet van twee kanten komen, en dat zie ik dus niet echt.
Het moet van 2 kanten komen maar zelf stel je je op het punt dat het eigenlijk afgeschaft moet worden en dat er dan eventueel een heel klein beetje toegestaan kan worden..

Dat is jezelf echt totaal niet constructief opstellen.

Ik steek zelf geen vuurwerk af, nooit gedaan ook. Maar mensen die hun legaal aangeschafte vuurwerk binnen de gestelde tijden afsteken heb ik geen problemen mee. En jongeren zullen jongeren zijn. Vooral beboeten als je ze betrapt op iets dat niet mag, maar een totaalverbod gaat mij te ver.

Wat mij betreft intensiveren ze de handhaving op illegaal vuurwerk, en zetten ze daar echte straffen op.

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • +3 Henk 'm!

[...]

[...]

Alleen ga je er dan al vanuit dat de milleu impact te groot is en en schade posten en gewonden ook.

Allemaal dingen die behoorlijk door de media worden opgeklopt.

Ik vind het aantal letsel door legaal vuurwerk meevallen en makkelijk te voorkomen met bijv vuurwerkbrillen die sinds dit jaar pas verplicht worden meegeleverd, nu nog het dragen verplichten.

Schade door legaal vuurwerk vind ik ook meevallen en dan nog is vandalisme niet iets wat door vuurwerk wordt opgewekt, dat is een mentaliteit probleem die weinig met vuurwerk te maken heeft.
We verbieden ook niet landelijk het voetbal vanwege hooligans die spullen slopen , net zo min dat voetbal daar niet ten grondslag ligt , veroorzaakt legaal vuurwerk ook geen vandalisme.

Millieu impact vind ik ook niet "te" groot hoogstens een druppel op de gloeiende plaat. Dus dat gaat weinig opleveren als je het milleu wil verbeteren.

Impact op dieren , zolang we volop vliegen met vliegtuigen, windmolens neerplempem , wegen bouwen etc vind ik het nogal flauw/schijnheilig om die 8 legale uurtjes vuurwerk stoken als grote gevaar voor de de natuur te bestempelen. Tenzij iemand een studie kan aantonen die laat zien dat vogels in Nederland aan het uitsterven zijn met een direct verband met vuurwerk vindt ik het nogal een een kul verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:31
Nou we hadden hier nog geen mist, maar nu ruim na twaalf uur zie ik geen hand voor ogen meer in de wijk. Het is dus duidelijk voor mij dat er wel degelijk een hele hoop rotzooi en vervuiling in de lucht terechtkomt. Ik wil nog wel eens zien hoe mensen nu met de auto vanuit het centrum terug komen... Je ziet hier echt minder dan een paar meter nu.

Opzich qua timing wel grappig. Als dit de laatste keer is dat we particulier vuurwerk mogen afsteken, en dat denk ik niet, hebben we in ieder geval wel enkele negatieve gevolgen kunnen zien deze jaarwisseling.

[ Voor 4% gewijzigd door KleineJoop op 01-01-2020 00:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
KleineJoop schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 00:25:
Nou we hadden hier nog geen mist, maar nu ruim na twaalf uur zie ik geen hand voor ogen meer in de wijk. Het is dus duidelijk voor mij dat er wel degelijk een hele hoop rotzooi en vervuiling in de lucht terechtkomt. Ik wil nog wel eens zien hoe mensen nu met de auto vanuit het centrum terug komen... Je ziet hier echt minder dan een paar meter nu.

Opzich qua timing wel grappig. Als dit de laatste keer is dat we particulier vuurwerk mogen afsteken, en dat denk ik niet, hebben we in ieder geval wel enkele negatieve gevolgen kunnen zien deze jaarwisseling.
Hier was er rond 18-20 mist, nu flink verdwenen en kan alles prima zien. Ik heb dus geen negatieve gevolgen gezien deze jaarwisseling! En dat het meestal mistig is is normaal, kan je ook prima over lezen :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[...]

Het enige compromis wat jou aanstaat is jouw eigen standpunt... En begrip toon je ook maar voor 1 kant van het verhaal. Zo komt het inderdaad niet van twee kanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Kom net thuis. Niemand die opruimt. Overal dozen en vuurwerk. Gelukkig mijn (achter)tuin prima in orde. Huis ook niet af gefikt, enz. Viel me wel op om 22.00 dat ademen wel wat prikkelend was.

[ Voor 18% gewijzigd door Ivysaur op 01-01-2020 03:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:37
Ivysaur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 03:40:
Kom net thuis. Niemand die opruimt. Overal dozen en vuurwerk. Gelukkig mijn (achter)tuin prima in orde. Huis ook niet af gefikt, enz. Viel me wel op om 22.00 dat ademen wel wat prikkelend was.
Mijn vuurwerk ligt ook nog buiten, ruim ik straks op :-). Met mij nog veel mensen die dat in de ochtend doen als alles goed afgekoeld is!

Heb je iets aan je longen dat ademen prikkelend was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Laatst online: 25-04 18:21
Nou aangezien volgens luchtmeetnet de luchtkwaliteit extreem slecht was in Nijmegen hoef ik niks aan m'n longen te hebben om het te voelen hoor.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
President schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 07:11:
[...]

Mijn vuurwerk ligt ook nog buiten, ruim ik straks op :-). Met mij nog veel mensen die dat in de ochtend doen als alles goed afgekoeld is!

Heb je iets aan je longen dat ademen prikkelend was?
Goed zo. Hier moeten al de buren nog schoonmaken. Denk dat het maanden blijft liggen, hoor. Lelystedelingen zijn een speciaal 'breed'.

Ja, man. Stapte om 22.00 mijn thuis uit. Ipv een heerlijke mistige helende werking op mijn longetjes, kreeg ik een mengsel van mist en vuurwerk in mijn longen. Dat proef en voel je wel. Heb nu een droge bek, droge keel, 'droge' longen. Alsof ik twee pakjes sigaretten heb gerookt. En heb enkel 1 lekkere nieuwjaarssigaar gerookt.

Ben benieuwd of ik er ziek van ga worden want droge lucht langs je keel is niet prettig. Hoesten wat leid tot druk op je hoofd, druk op alles. Pijn. Warmte. Lichaam die ziek wordt van al het hoesten enzovoort. Rip.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• incaz
Malfunctions schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 22:52:
Het moet van 2 kanten komen maar zelf stel je je op het punt dat het eigenlijk afgeschaft moet worden en dat er dan eventueel een heel klein beetje toegestaan kan worden..
Dan besef je denk ik niet hoe uitzonderlijk de uitzondering voor vuurwerk is.

- we hebben allerlei uitstooteisen en vuurwerk zou op die grond alleen eigenlijk verboden moeten zijn
- we hebben allerlei eisen rondom geluid en geluidsoverlast, en vuurwerk voldoet er in de verste verte niet aan, op grond daarvan alleen zou iets anders verboden worden
- we hebben allerlei eisen rond brandveiligheid, en op grond daarvan zou vuurwerk (dat hoe dan ook brandbaar een explosief is) nooit zomaar verkocht mogen worden
- we hebben regels over natuur, en regels over het leefklimaat in de stad, op grond daarvan zou er geen vergunning gegeven kunnen worden
- over het algemeen worden er eisen gesteld aan gebruik van gevaarlijke apparaten zoals niet onder invloed en niet door kinderen - het gebeurt in grote getalen toch.

Dan tel ik al een aantal redenen die het onvermijdelijk maken dat het verboden wordt.

En dan heb ik de praktische last nog niet benoemd he? Nog niet het afsteken buiten de tijden, het onbruikbaar worden van hulphonden, mensen met gezondheidsproblemen die nu veel meer last hebben en in een aantal gevallen fiks meer zorg nodig hebben (soms door de toegenomen spasmen of spierspanning of PTSS-klachten door de knallen en drukverplaatsingen, anderen door ademhalingsproblemen en een heftge reactie op de vervuiling.) De branden, de slachtoffers, de handhavers en hulpverleners die extra en extra gevaarlijk werk moeten doen en niet de kans krijgen om zelf in rust te vieren. De schade, ook waar dat geen vandalisme is, gewoon omdat wat je omhoog schiet ook deels weer omlaag komt en dan verkeerd terecht kan komen, zeker als er iets niet precies zo is gegaan als de bedoeling is (en daar kan je als afsteker vaak niets aan doen.)

Heel veel problemen... dus of mensen die vuurwerk willen behouden komen met een plan waarin een goed aantal van deze problemen drastisch verminderd wordt... of een verbod is vrijwel onvermijdelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 23:11
@incaz dat soort redeneringen kan je ook voor alcoholgebruik maken. En toch zie ik dat echt niet verboden worden.

Dat iets een uitzonderingspositie heeft betekend niet dat het onhoudbaar is. Zolang de meerderheid niet actief roept om een verbod, zal het niet verboden worden.

De wereld werkt nu eenmaal niet altijd logisch

Zelf verwacht ik dat men doorgaat op de koers die men nu vaart. Langzaam de excessen verbieden (zoals babypijltjes, Romeinse kaarsen) . Het volk word zelf al steeds meer tegen vuurwerk. En dat maakt straks een push naar georganiseerd een stuk makkelijker....

Van daaruit zullen er wel weer gemeenten komen die later vuurwerkvrij willen. Vooral rondom natuurgebieden en rustige omgevingen. Dat zal dan wel weer een toeristische boost kunnen geven.

Een abrupt einde van de nieuwjaarstraditie zal niet goed werken. Want wat gaan mensen dan doen met nieuwjaar? Door.een geleidelijke overgang krijg je kans op het creëren van nieuwe tradities.

[ Voor 49% gewijzigd door Waah op 01-01-2020 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

incaz schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:38:
[...]
Dan besef je denk ik niet hoe uitzonderlijk de uitzondering voor vuurwerk is.

- we hebben allerlei uitstooteisen en vuurwerk zou op die grond alleen eigenlijk verboden moeten zijn
- we hebben allerlei eisen rondom geluid en geluidsoverlast, en vuurwerk voldoet er in de verste verte niet aan, op grond daarvan alleen zou iets anders verboden worden
- we hebben allerlei eisen rond brandveiligheid, en op grond daarvan zou vuurwerk (dat hoe dan ook brandbaar een explosief is) nooit zomaar verkocht mogen worden
- we hebben regels over natuur, en regels over het leefklimaat in de stad, op grond daarvan zou er geen vergunning gegeven kunnen worden
- over het algemeen worden er eisen gesteld aan gebruik van gevaarlijke apparaten zoals niet onder invloed en niet door kinderen - het gebeurt in grote getalen toch.

Dan tel ik al een aantal redenen die het onvermijdelijk maken dat het verboden wordt.

En dan heb ik de praktische last nog niet benoemd he? Nog niet het afsteken buiten de tijden, het onbruikbaar worden van hulphonden, mensen met gezondheidsproblemen die nu veel meer last hebben en in een aantal gevallen fiks meer zorg nodig hebben (soms door de toegenomen spasmen of spierspanning of PTSS-klachten door de knallen en drukverplaatsingen, anderen door ademhalingsproblemen en een heftge reactie op de vervuiling.) De branden, de slachtoffers, de handhavers en hulpverleners die extra en extra gevaarlijk werk moeten doen en niet de kans krijgen om zelf in rust te vieren. De schade, ook waar dat geen vandalisme is, gewoon omdat wat je omhoog schiet ook deels weer omlaag komt en dan verkeerd terecht kan komen, zeker als er iets niet precies zo is gegaan als de bedoeling is (en daar kan je als afsteker vaak niets aan doen.)

Heel veel problemen... dus of mensen die vuurwerk willen behouden komen met een plan waarin een goed aantal van deze problemen drastisch verminderd wordt... of een verbod is vrijwel onvermijdelijk.
Dat plan is er al, al die dingen zijn al beperkt doordat het maar op 1 moment gedurende het jaar mag.

Je maakt nu van een piek moment een een probleem wat je onder een mega vergrootglas legt. Dat is wat mij betreft het echte probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• leekers
Anoniem: 298195 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:02:
[...]

Dat plan is er al, al die dingen zijn al beperkt doordat het maar op 1 moment gedurende het jaar mag.

Je maakt nu van een piek moment een een probleem wat je onder een mega vergrootglas legt. Dat is wat mij betreft het echte probleem.
Het afsteken van miljarden aan vuurwerk en de daarbijkomende bewuste vermijdbare vervuiling van ons milieu een "piek moment" noemen 8)7

Ook in 2020 gaan we dus gewoon door met het excuus "traditie" om ook maar de schijn te doen voorkomen dat we ons bewust zijn van wat er gebeurd .

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/236x/fa/42/5d/fa425d239abc79268890296ec9a71480.jpg

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Waah Gewoon niks. Na 2 of 3 dagen verplicht samenzijn met de familie heb ik liever rust, en volgens mij zijn er wel meer. Diegenen die het willen kunnen lekkere tafelen en om 00.00 zoenen en dan naar bed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

leekers schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:11:
[...]

Het afsteken van miljarden aan vuurwerk en de daarbijkomende bewuste vermijdbare vervuiling van ons milieu een "piek moment" noemen 8)7

Ook in 2020 gaan we dus gewoon door met het excuus "traditie" om ook maar de schijn te doen voorkomen dat we ons bewust zijn van wat er gebeurd .

[Afbeelding]
Het excuus "milleu" wordt wordt daarentegen al jaren gebruikt.
Ivysaur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:21:
@Waah Gewoon niks. Na 2 of 3 dagen verplicht samenzijn met de familie heb ik liever rust, en volgens mij zijn er wel meer. Diegenen die het willen kunnen lekkere tafelen en om 00.00 zoenen en dan naar bed.
Mooi voorbeeld van de vergrijzing van Nederland.

Zullen we gewoon alle feestdagen verbieden ? Al die drukte is nergens goed voor.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 298195 op 01-01-2020 11:44 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
De 'traditie' was volgens mij een avond oliebollen eten en dan iets na twaalven naar buiten gaan en daar de buurtjes spreken en wat vuurpijltjes afsteken. Een uur of twee later lagen de meeste mensen op bed of dronken nog wat na, en dat was een Hollandse oudjaarsavond.

Wat er nu gebeurt is dat we als volwassen mannen zoveel vuurwerk kopen dat we de hele {maand, dag, avond} bezig zijn 40x hetzelfde soort vuurwerk af te steken. Dat is vrij triest en heeft weinig met 'traditie' te maken IMO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
Ivysaur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:21:
Nu ga je gewoon je eigen gevoel projecteren op anderen. Ik vind oudejaarsavond wél leuk. En de kerstdagen ook. Is geen verplichting, want het is gewoon leuk.

Dat een bepaalde groep zich laat peer pressure'n in naar saaie familiebijeenkomsten gaan... Waarom moeten we dan een leuke feestavond afschaffen?

Vuurwerk afschaffen is IMHO niet zo erg. Maar proberen het hele feest maar af te schaffen "want het is zo druk rond de feestdagen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:03

St@m

@ Your Service

JanDM schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:49:
De 'traditie' was volgens mij een avond oliebollen eten en dan iets naar twaalven naar buiten gaan en daar de buurtjes spreken en wat vuurpijltjes afsteken. Een uur of twee later lagen de meeste mensen op bed of dronken nog wat na, en dat was een Hollandse oudjaarsavond.
Klopt, niets veranderd .
Wat er nu gebeurt is dat we als volwassen mannen zoveel vuurwerk kopen dat we de hele {maand, dag, avond} bezig zijn 40x hetzelfde soort vuurwerk af te steken. Dat is vrij triest en heeft weinig met 'traditie' te maken IMO.
We? Ik niet, jij wel? Triest? Als er al iemand is die de hele avond vuurwerk afsteekt dan heeft diegene daar blijkbaar lol in, stoere jongen dat jij zo'n persoon dan triest noemt.

Buiten de gestelde afsteektijden vuurwerk afsteken is per definitie illegaal en valt voor mij buiten de discussie.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Waah schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 10:52:
Een abrupt einde van de nieuwjaarstraditie zal niet goed werken. Want wat gaan mensen dan doen met nieuwjaar? Door.een geleidelijke overgang krijg je kans op het creëren van nieuwe tradities.
Dit voelt voor mij enorm als panem et circenses. Alsof het volk wild en onhandelbaar wordt als het geen vuurwerk meer mag afsteken, tenzij het vervangen wordt door iets anders.

Want waarom moet er anders iets voor in de plaats komen?

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 01-01-2020 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Bananenplant schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:05:
[...]

Dit voelt voor mij enorm als panem et circenses. Alsof het volk wild en onhandelbaar wordt als het geen vuurwerk meer mag afsteken, tenzij het vervangen wordt door iets anders.

Want waarom moet er anders iets voor in de plaats komen?
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je dan, als je het abrupt doet, je het feest de nek omdraait.....

En kijk wat er in den haag gebeurd ;-) zo gek is die gedachte niet eens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Waah Tja. Als ik nu door de buurt/wijk loop dan wat ik wel triestig, hoor. Overal vuurwerk, overal zwartgeblakerde tegels en anders openbaar. Het is gewoon niet meer van deze tijd. Het was leuk in de jaren 60 enzovoort toen minder mensen woonden, maar nu 17 miljoen, klimaat dat naar de knoppen gaat, schorriemorrie dat denkt dat de Purge bestaat enzovoort. Het is klaar, basta. Gewoon helemaal niks.

Wie wil kan oliebollen vreten, tafelen en dan om 00.00 zoenen en naar bed. Past ook mooi in de lijn met alle andere tradities/feestdagen die we hebben. Sinterklaas is verpest, Sint-Maarten langzaam vervangen door Halloween, Kerst alleen maar dure cadeau's, Nieuwjaar vervuiling enz, Pasen enkel nog brunchen, en alle andere vieren we eigenlijk niet. Tja Suikerfeest en Ramadan stijgen wel in de peiling, maar of je dat wil hebben? Maar das een ander verhaal.

Terug naar de Oerhollandse calvanistische insteek: ''Doe normaal, dan doe je al gek genoeg.'' Dus hoppa vuurwerk afschaffen past daar wel goed bij.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Brons
  • Laatst online: 12-05 13:38

Brons

Fail!

Ik ben echt helemaal klaar met het gebeuren rond de jaarwisseling. Vuurwerk is daar een groot onderdeel van maar de andere problemen (onverantwoord fikkie stoken, dronkenschap, geweld, etc) spelen ook een grote rol. Het is altijd maar wachten of je 1 januari nog een auto of vuilniscontainer hebt. Al deze problemen worden in de hand gewerkt door het totaal ontbreken van ook maar enige sociale controle of toezicht vanuit de overheid.

Een totaalverbod zal het handhaven ongetwijfeld makkelijker maken. Maar dan moet je nog steeds handhaven. Wat mij betreft mag dit een prioriteit worden, dan maar wat extra belastinggeld hieraan besteden. Eventueel kan je het enigszins compenseren met een mooie belasting op vuurwerk. Helaas moeten dan de goeden onder de kwade lijden maar dit is echt onacceptabel.

Daarnaast mensen die illegaal vuurwerk afsteken, brand stichten, etc een paar jaar oliebollen laten eten op het bureau vanaf een uur of 22:00. Een soort kinderopvang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leekers
Anoniem: 298195 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:40:

Zullen we gewoon alle feestdagen verbieden ? Al die drukte is nergens goed voor.
Lijkt me een goed iedee dan zijn we gelijk af van criminelen die vuurwerk in huizen of flats gooien waarbij mensen omkomen en zwaargewond in ziekenhuizen belanden .

https://www.telegraaf.nl/...r-fatale-flatbrand-arnhem

Ook verbranden dan misschien geen delen van dierentuinen meer met alle dieren erin .

Misschien kunnen sommige mensen dan ook weer gewoon met hun auto naar het werk morgen zonder dat die verbrandt is .

Ik kan nog wel uren doorgaan en ja inderdaad we moeten voor dat kleine groepje criminele idioten inderdaad alle vuurwerk verbieden of ben je misschien van mening dat we alle hulpverleners moeten verbieden zodat we meer vuurwerk naar auto's , dieren en ouderen kunnen gooien ?

Misschien kunnen we wel gewoon alle ouderen voor oud en nieuw in elkaar slaan hebben we ook geen gezeur meer als ze vragen of mensen aub willen stoppen met vuurwerk gooien 6 dagen voor oud en nieuw .

Belachelijk dat die rotzooi nog verkocht mag worden als hersenloze mensen zich gewoon niet kunnen en willen gedragen !!

[ Voor 4% gewijzigd door leekers op 01-01-2020 12:17 ]

"Beautiful Clean Coal"

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:03

St@m

@ Your Service

Ivysaur schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:10:
Sinterklaas is verpest, Sint-Maarten langzaam vervangen door Halloween, Kerst alleen maar dure cadeau's, Nieuwjaar vervuiling enz, Pasen enkel nog brunchen, en alle andere vieren we eigenlijk niet.
:D
Ik heb de leukste Sinterklaas gehad met de kinderen, gewoon Sint-Maarten gelopen. Niets gemerkt van Halloween overigens.
Helaas geen cadeaus met kerst gehad, maar anders nodig je me even uit voor volgend jaar, blijkbaar geef jij dure cadeaus weg!
Zoals al gezegd, gisteren een leuk feestje gehad, net als andere jaren.
Wat horen we trouwens te doen met Pasen precies?

Wellicht nog een flesje azijn? Krijg je met kerst van me volgend jaar. Kun je weer lekker zuur 2021 in. Overigens zijn er hier nog wel wat posters die een flesje azijn mogen bestellen hoor, want deze zuurtegraad kun je niet het hele jaar vasthouden.. hoop ik voor ze dan..

Toedels, ik pak nog een oliebol.

[ Voor 9% gewijzigd door St@m op 01-01-2020 15:17 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
JanDM schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 11:49:
De 'traditie' was volgens mij een avond oliebollen eten en dan iets na twaalven naar buiten gaan en daar de buurtjes spreken en wat vuurpijltjes afsteken. Een uur of twee later lagen de meeste mensen op bed of dronken nog wat na, en dat was een Hollandse oudjaarsavond.

dat is ook een mening !

hier in de buurt werd er veel meer vuurwerk afgestoken in de jaren '80-'90, dan de laatste jaren....en volgens mij is/was dat in heel NL zo ..,zelfs in de jaren '60 - '70 werd al flink afgestoken als ik mijn ooms moet geloven.....het verkooprecord heeft er meer mee te maken dat een beetje fatsoenlijk vuurwerk nou 5x duurder is dan vroeger

als vuurwerk verboden gaat worden, gaan mensen, en dan vooral de jeugd, wel een andere uitlaatklep zoeken

[ Voor 6% gewijzigd door Mr. Detonator op 01-01-2020 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Waah schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 12:07:
[...]

Dat zeg ik niet. Ik zeg dat je dan, als je het abrupt doet, je het feest de nek omdraait.....
Maar is dat erg? Er verdwijnt wel vaker wat :) .
En kijk wat er in den haag gebeurd ;-) zo gek is die gedachte niet eens.
Inderdaad, en dat jeukt me enorm :-( .

Pagina: 1 ... 14 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie s.v.p. serieus en beschaafd.