OVV pleit voor verbod vuurpijlen en knalvuurwerk Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste
Acties:
  • 69.944 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Tylen schreef op woensdag 25 december 2019 @ 09:29:
[...]

Totdat jij ook een buurvrouw hebt die 2x je auto schade bezorgd omdat ze niet kan parkeren. Fie daarna dus ook lekker wegrijd alsof er niets aan de hand is.

Totdat jij ook een buurman hebt die zijn hond voor je deur laat schijten en het niet opruimt.

Totdat jij ook een vuilniswagen hebt die je groene container “per ongeluk” maar helemaal in de vuilniswagen gooit.

Nee, cameras zijn niet overrated. Ze zijn hard nodig. De politie is zelfs beelden komen ophalen voor inbraak in de auto van de buurman. (y)
in het geval van ''bekenden'' is een camera wel handig ja... die herken je zo....je kan je dan ook afvragen woon ik wel in de juiste buurt :X

maar ik vermoed dat de auto-inbraak nog niet is opgelost ?! (weet uit eigen ervaring dat de politie niet echt actief achter inbrekers/dieven aangaat...zelfs als het bewijs overweldigend is)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 25-12-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technomania
  • Laatst online: 22:52

Technomania

Huiskamer verslaafde.

Amphiebietje schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:38:
[...]

Mjah...laten we hopen dat de controle daarop dan ook gewoon goed is, en niet zoals zoveel andere zaken enkel een administratieve handeling is of K.U.T.

Nou moet ik zeggen dat er in Den Haag wel meer gebouwen zijn waar ik persoonlijk absoluut niet in zou willen wonen wegens eerste (tot tweede) verdieping in gebruik als bedrijfsruimte waar een brand die fout gaat tot zeer ernstige gevolgen kan leiden.

(Wie heeft in hemelsnaam verzonnen dat je best in de voet van een flat van 12 verdiepingen een hoop autoherstelbedrijven kan concentreren? -O- )
Ik heb een paar jaar meegeholpen met de vuurwerkverkoop in Diemen en we kregen diverse keren per dag controle of alles volgens de regels ging.

En zelfs 1x een flinke boete omdat er vuurwerk buiten de bunker lag. (ja dûh, we worden nu opnieuw bevoorraad)

Niets is onmogelijk voor de mens die het zelf niet hoeft te doen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik wil al die heisa niet begrijpen, er is al veel te veel regelzucht in dit land.

Zo goed als al het vuurwerk wat op dit moment overlast geeft is al illegaal. Daar kan al niet op gehandhaafd worden, siervuurwerk wat bij verantwoordelijk gebruik geen overlast geeft is niet het probleem.

Mensen die denken dat een totaalverbod overlast voorkomt hebben totaal geen idee hoe de maatschappij werkt.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

LordSinclair schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:15:
[...]

De rest van het jaar werkt het andersom ook niet, dus waarom moet het met oud en nieuw wel andersom?
En als je een hondenbezitter aaspreekt op dat 'ie de poep niet opruimt, accepteer je dan het verweer "met nieuwjaar houdt niemand rekening met mijn hond, dus waarom moet het andersom dan wel"?

Dat je overlast hebt van zaken die niets met vuurwerk te maken hebben is natuurlijk niet iets voor dit topic, laat staan dat het een argument is.
Bullet NL schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:13:
Ik wil al die heisa niet begrijpen, er is al veel te veel regelzucht in dit land.
Ik begrijp niet waarom je überhaupt lol hebt aan dingen opblazen en veel lawaai veroorzaken, laat staan dat ik kan begrijpen waarom je niet kan begrijpen dat dat heisa veroorzaakt.

Het reguleert zich duidelijk niet vanzelf op een manier zodanig dat de meerderheid van Nederland er blij mee is. Natuurlijk is er dan discussie over regels.
Mensen die denken dat een totaalverbod overlast voorkomt hebben totaal geen idee hoe de maatschappij werkt.
Mensen die denken dat een status quo waarin tonnen chemicaliën opgeblazen worden voor de lol zonder dat er effectief iets aan verandert, ook niet.

[ Voor 42% gewijzigd door bwerg op 25-12-2019 13:16 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Zo goed als al het vuurwerk wat op dit moment overlast geeft is al illegaal.
Maar de meeste overlast die er vanaf morgenochtend is, is wél van legaal vuurwerk. En dat is ordes groter meer overlast dan het illegale vuurwerk nu.

Ik denk dat het ook een hoop zou schelen als vuurwerk alleen verkocht wordt van bijv 12:00 tot 18:00 op 31 december. Er is geen enkele reden om zo vroeg al te beginnen met de verkoop.

[ Voor 22% gewijzigd door anandus op 25-12-2019 13:33 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellknight
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:34

hellknight

Medieval Nerd

anandus schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:32:
[...]
Maar de meeste overlast die er vanaf morgenochtend is, is wél van legaal vuurwerk. En dat is ordes groter meer overlast dan het illegale vuurwerk nu.

Ik denk dat het ook een hoop zou schelen als vuurwerk alleen verkocht wordt van bijv 12:00 tot 18:00 op 31 december. Er is geen enkele reden om zo vroeg al te beginnen met de verkoop.
Uitgifte van vuurwerk is altijd beperkt tot 3 dagen- ivm de zondag (op zondagen mag geen vuurwerk uitgifte plaats vinden) zijn dat dit jaar dus 28-12, 30-12 en 31-12 - dus ook morgenochtend is het nog gewoon illegaal spul, of legaal spul dat over is van vorig jaar, dat afgestoken wordt, net als de afgelopen weken.

Your lack of planning is not my emergency

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Zo goed als al het vuurwerk wat op dit moment overlast geeft is al illegaal. Daar kan al niet op gehandhaafd worden, siervuurwerk wat bij verantwoordelijk gebruik geen overlast geeft is niet het probleem.

Stuk wat ik al een keer gelinkt had in het HK topic onderschrijft dit ook;
https://www.volkskrant.nl...ie-al-forsch-op~b255b0b1/

Een vuurwerk verbod zal (je) tokkie buren niet sneller op het goede pad helpen.

Oud en nieuw is voor veel mensen hét moment om te rellen of er nu wel of niet vuurwerk bij komt.

Dus zolang er open grenzen zijn in Europa en er vuurwerk wordt verkocht zal een verbod in NL niets uitmaken voor de overlast die de (illegale )vuurwerk afstekers veroorzaken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

bwerg schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:57:
[...]
[...]

Ik begrijp niet waarom je überhaupt lol hebt aan dingen opblazen en veel lawaai veroorzaken, laat staan dat ik kan begrijpen waarom je niet kan begrijpen dat dat heisa veroorzaakt.

Het reguleert zich duidelijk niet vanzelf op een manier zodanig dat de meerderheid van Nederland er blij mee is. Natuurlijk is er dan discussie over regels.
Ik begrijp niet waarom mensen überhaupt naar een kerk gaan of extreem (groen)links stemmen.

Zeer op de spits natuurlijk, maar het maakt mijn punt wel duidelijk, we kunnen het in dit land niet iedereen tot zin maken. We hebben verworven vrijheden, iedereen moet in staat zijn het nieuwe jaar op zijn of haar manier in te luiden.

Laten we nu een onderscheid maken, alles wat tot oudjaarsavond wordt afgestoken is al illegaal, los van het feit dat de pakkans erg klein is, mag dit dus al niet. Iets wat verboden is kan je niet nogmaals verbieden.

Laat iemand zijn vuurwerkcake daarom ook gewoon tijdens de jaarwisseling afsteken, je hoeft hier geen last van te hebben als anti-vuurwerkganger.

Je moet dingen daarom op waarde schatten, natuurlijk is er een kleine groep die misbruik maakt van vrijheden, maar waarom hier zo'n punt mee maken terwijl iemand die met drank op achter het stuur stapt, en in mijn ogen een veel groter risico is voor de maatschappij er bij wijze van spreken met een lichte vermaning van af komt.

Bedoel, waarom gedogen we wel softdrugs en ben je een milieucrimineel als je vuurwerk wil afstreken op het moment als dat mag. Alsof er bij de productie van alle softdrugs (of pillen) geen CO2 of andere milieuschadelijke stoffen vrij komen.

Waar mensen samen leven, denk mensen anders.
Geef ze de ruimte, leg niet direct alles vast in regels.
Barrycade schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:42:
[...]

Stuk wat ik al een keer gelinkt had in het HK topic onderschrijft dit ook;
https://www.volkskrant.nl...ie-al-forsch-op~b255b0b1/

Een vuurwerk verbod zal (je) tokkie buren niet sneller op het goede pad helpen.

Oud en nieuw is voor veel mensen hét moment om te rellen of er nu wel of niet vuurwerk bij komt.

Dus zolang er open grenzen zijn in Europa en er vuurwerk wordt verkocht zal een verbod in NL niets uitmaken voor de overlast die de (illegale )vuurwerk afstekers veroorzaken.
Exact, daarom werkt regulering, iets wat we al jaren doen, het beste.
Ik pleit ook helemaal niet voor ruimere regels dan die er nu zijn, maar het is zeer naïef om te denken dat een vuurwerk verbod echt zoden aan de dijk zet. Je druk het dan meer dan nu de illegaliteit in zonder dat daar handhaving tegen over kan staan.

Daarbij, Jan met de Pet, die om 1 januari 0:00 een siervuurwerk cake aansteekt doet mijn ziens weinig fout.
Een vuurwerkverbod is echt geen oplossing, regulering van type vuurwerk wel. Cat 2 knalwerk hoeft van mij ook niet meer verkocht te worden. Siervuurwerk daar in tegen is een ander verhaal.

[ Voor 41% gewijzigd door Bullet NL op 25-12-2019 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Bullet NL schreef op woensdag 25 december 2019 @ 14:08:
Laat iemand zijn vuurwerkcake daarom ook gewoon tijdens de jaarwisseling afsteken, je hoeft hier geen last van te hebben als anti-vuurwerkganger.
Hoezo 'hoeft' dat niet, er geen last van hebben? Hoe doe je dat? Bestaat de knal dan ineens niet meer, is astma dan ineens verdwenen ofzo? Hoe werkt dat?

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:26
We hebben verworven vrijheden, iedereen moet in staat zijn het nieuwe jaar op zijn of haar manier in te luiden.
Dat lijkt me niet. Voor sommigen is die manier het belagen van hulpverleners en bushokjes slopen. Of het ontvreemden van voorwerpen als "ludieke actie".
Daar denkt de lak van mijn vorige auto anders over. Mensen kwamen toen uit hun achtertuin de straat op potten aansteken, 3× raden waar de vonken toen op terecht kwamen.

Mijn probleem met "verworven vrijheid" is een beetje dat het bepaalde mensen het gevoel geeft dat ze die vrijheid moeten en zullen opeisen, ook op plekken waar dat eigenlijk niet kan.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:59

Amphiebietje

In de blubber

Barrycade schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:42:

Misschien dat ze dat soort tuig eens verplicht op stage in een kliniek in een oorlogsgebied kunnen sturen. Kunnen ze eens aanschouwen wat voor lichamelijke schade explosieven veroorzaken.

Als je werkelijk niks beters kan bedenken dan "gaan rellen" bij oud en nieuw, dan hoor je naar mijn idee niet vrij rond te lopen, maar eerder in een psychiatrisch ziekenhuis op de gesloten afdeling te zitten.

En asociaal gedrag bestempelen als "gebruik maken van je vrijheid"? Sorry, maar what the fuck?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De inhoudelijke tegenreactie hierop is al door anderen gegeven, maar realiseer je je dat dit gewoon neer komt op "je kunt me ook gewoon gelijk geven"? Ik kan het ook omdraaien, "je kunt ook gewoon stoppen met vuurwerk, hier hoe je als vuurwerkganger niet minder plezier om te hebben".

Als je dit stelt, dan toon je aan dat je de meeste tegenargumenten (vervuiling, schade, schrikreactie voor huisdieren én wilde dieren, gevoel van onveiligheid) gewoon ronduit negeert, want je kunt er vanzelfsprekend níet voor kiezen om daar gewoon geen last van te hebben, als die last er inherent gewoon is.

[ Voor 21% gewijzigd door bwerg op 26-12-2019 09:57 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:21

Barrycade

Through the...

Amphiebietje schreef op woensdag 25 december 2019 @ 20:09:
[...]

Misschien dat ze dat soort tuig eens verplicht op stage in een kliniek in een oorlogsgebied kunnen sturen. Kunnen ze eens aanschouwen wat voor lichamelijke schade explosieven veroorzaken.

Als je werkelijk niks beters kan bedenken dan "gaan rellen" bij oud en nieuw, dan hoor je naar mijn idee niet vrij rond te lopen, maar eerder in een psychiatrisch ziekenhuis op de gesloten afdeling te zitten.

En asociaal gedrag bestempelen als "gebruik maken van je vrijheid"? Sorry, maar what the fuck?
Uh denk dat je de post van Bullet en die van mij mixed.

Vrijheden hebben we inderdaad, vuurwerk afsteken binnen de gestelde grenzen is zelfs wettelijk toegestaan. Al het andere zijn illegale vrijheden.

Artikel dat ik postte vanuit de VK geeft aan dat zelfs bijna 100 jaar geleden er al rellen waren zonder dat er vuurwerk was.

Tegenwoordig is het het resultaat van drugs en alcohol gebruik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:08
Eigenlijk wel een mooie traditie dit topic. Whataboutisme vloeit welig en met name bij de vuurwerk voorstanders is empathie weer ver te zoeken. Opvallend is dat de maatschappij om ons heel wel veranderd en vuurwerk langzaam aan een minder taboe onderwerp wordt.

[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 28-12-2019 11:28 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• incaz
Er wordt nu aanzienlijk meer vuurwerk afgestoken hier in de buurt ten opzichte van de afgelopen dagen.

Dat is ongetwijfeld geheel toeval dat nadrukkelijk niets te maken heeft met de start van de verkoop vandaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Barrycade schreef op donderdag 26 december 2019 @ 11:51:
[...]

Tegenwoordig is het het resultaat van drugs en alcohol gebruik.
Tja, laten we (soft)drugs en alcohol gebruik ook verbieden.
Of laten we, softdrugs koffiezaken en kroegen sluiten of (dance)partys verbieden waar "gasten" regelmatig met een hijs, druppel of pil te veel vertrekken.

Een vuurwerkverbod zou bijna hypocriet zijn wanneer je het met andere (maatschappelijk) overlastgeven "tradities'" vergelijkt.

Neem nu alcohol, hoeveel gezinnen worden in Nederland wel niet getroffen door idiote acties van mensen die met een slok te veel op achter het stuur kruipen.

Natuurlijk als je gepakt wordt heb een boete, of ben is je rijbewijs voor een poos niet gelden. In het uiterste geval loop je tegen een relatief beperkte celstraf aan.

Waarom willen we vuurwerk wel verbieden en drank of softdrugs niet?
Echt de overlast van vuurwerk betreft hoogstens een paar uren, 31 december, van 6 uur s'avonds tot 1 januari 02:00u.

Al het andere is al illegaal...…
Maar goed, Vuurwerk = bad.....En drank/druks misbruik is minder erg?
incaz schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:20:
Er wordt nu aanzienlijk meer vuurwerk afgestoken hier in de buurt ten opzichte van de afgelopen dagen.

Dat is ongetwijfeld geheel toeval dat nadrukkelijk niets te maken heeft met de start van de verkoop vandaag.
Dus..... dat het vanaf vandaag verkocht mag worden maakt het afsteken niet minder illegaal.
Drank is ook het hele jaar door verkrijgbaar maar wordt pas strafbaar als je het op een verkeerd moment hebt gebruikt.

[ Voor 18% gewijzigd door Bullet NL op 28-12-2019 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:30
Als ik de toename/ hoeveelheid zie die er vandaag al wordt afgestoken zie ik een verbod wel snel dichterbij komen of in ieder geval nog verdere beperkingen; alleen nog maar op de 31e te koop bijvoorbeeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
rik86 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:44:
Als ik de toename/ hoeveelheid zie die er vandaag al wordt afgestoken zie ik een verbod wel snel dichterbij komen of in ieder geval nog verdere beperkingen; alleen nog maar op de 31e te koop bijvoorbeeld
Ja. 4 dagen ellende. Net ook al. Lekker aan het racen. BAM. Weg concentratie. Ging net zo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Bullet NL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:24:

Een vuurwerkverbod zou bijna hypocriet zijn wanneer je het met andere (maatschappelijk) overlastgeven "tradities'" vergelijkt.
Nee. Het zou een "traditie" waar de vervelende bijverschijnselen de lol overschaduwen aanpakken. Net zoals een paar andere zoals brommer rijden zonder helm. En met alcohol op achter het stuur kruipen.
Neem nu alcohol, hoeveel gezinnen worden in Nederland wel niet getroffen door idiote acties van mensen die met een slok te veel op achter het stuur kruipen.
Ja.. dat heet whataboutisme. Want het ging hier over vuurwerk. Dus laten we geen alcohol nemen (sowiso slimmer om drinken en vuurwerk niet te combineren ;) ) en bij het onderwerp blijven.
Verbod niet.. Dat durft zelfs de VVD nog niet. Maar inperken van verkoop dagen daar zie ik deze minister van justitie wel voor aan. Geen carrière politicus en hij heeft best ballen.

Persoonlijk vind ik het "niet te handhaven" argument een beetje overtrokken. Hier binnen 2 km van mijn huis zijn er minstens 5 verkooppunten van vuurwerk. Als die allemaal weg vallen dan wordt het toch een stuk lastiger om de pubers op straat te schoppen met een slof knallers onder de arm.

[ Voor 37% gewijzigd door Wijnands op 28-12-2019 20:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Droefsnoet
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-03-2021
Een echt totaalverbod komt pas als het eens goed misgaat, dat zie je bij alle incidenten. Je mag best met een monstertruck op een plein rijden, totdat je een keer door het dranghek rijdt. Je mag best je brandstapel voor je vreugdevuur meters te hoog bouwen, totdat de wind een keer verkeerd staat. Niks mis met een elektrische bolderkar, totdat de NS een keer op tijd rijdt in de ochtendspits.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Liever niet, dan worden de rijen bij de LIDL in .de nóg langer. Vandaag al 2 uur in de rij gestaan :+

Verder is het denk ik afhankelijk van de buurt waar je woont. Hier nog nauwelijks vuurwerk gehoord.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Glashelder schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:02:
[...]

Liever niet, dan worden de rijen bij de LIDL in .de nóg langer. Vandaag al 2 uur in de rij gestaan :+

Verder is het denk ik afhankelijk van de buurt waar je woont. Hier nog nauwelijks vuurwerk gehoord.
Hier valt ook mee. Maar afgelopen dagen was het misschien 1 of 2 knallen. Vandaag al zeker 30, en ik was het grootste deel niet eens thuis....

De opmerking: "Verbieden heeft geen zin, want illegaal wordt toch al verkocht" kan wel het raam uit. Want geen last, tot vandaag verkoop van start ging.

Zelf overigens nog geen issues met vuurwerk. Zoontje vind het prachtig. Maar ik ga lekker op een hoge brug staan met hem en daar over de stad uitkijken naar al het mooie vuurwerk. Praktisch hetzelfde als georganiseerd vuurwerk, maar betaald door fanatiekelingen ipv mijn belastingcenten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Droefsnoet schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:01:
Een echt totaalverbod komt pas als het eens goed misgaat, dat zie je bij alle incidenten. Je mag best met een monstertruck op een plein rijden, totdat je een keer door het dranghek rijdt. Je mag best je brandstapel voor je vreugdevuur meters te hoog bouwen, totdat de wind een keer verkeerd staat. Niks mis met een elektrische bolderkar, totdat de NS een keer op tijd rijdt in de ochtendspits.
Maar er is nu toch weer een jokerkaart ingezet? Mensen met astma en andere longaandoeningen hebben rond nieuwjaar enorm veel last met ademhalen, tot zelfs 'levengevaarlijk' aan toe.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
SinergyX schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:12:
[...]

Maar er is nu toch weer een jokerkaart ingezet? Mensen met astma en andere longaandoeningen hebben rond nieuwjaar enorm veel last met ademhalen, tot zelfs 'levengevaarlijk' aan toe.
Dus?
Schiphol zorgt ook voor astma. En dat heeft ook weinig effect gehad. Deze zie ik dus niet vliegen in de politiek.
Vuurwerk niet. Dat zag je na Enschede. Als het toen niet gebeurde dan gaat deze niet op.

[ Voor 50% gewijzigd door Wijnands op 28-12-2019 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
Bullet NL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 19:24:

Dus..... dat het vanaf vandaag verkocht mag worden maakt het afsteken niet minder illegaal.
Het lijkt er dus bijna op dat het niet beschikbaar maken als aanvulling op verbieden meerwaarde heeft. Meer dan verbieden alleen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

SinergyX schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:12:
[...]

Ik heb Astma en een chronische bronchitis, maar heb met vuurwerk niet meer of minder last dan van een mistige dag. Ik heb meer last van de uitstoot van chemie fabrieken in de regio's Limburg of Rotterdam.

Alles is relatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 12:25:
[...]

Klopt, ik had het dan ook speciaal over deze 2 idioten waar ik geen medelijden mee hebben. Ze wisten waar ze aan begonnen, face the consequences.

Hier zijn gelukkig geen onschuldige mensen het slachtoffer geworden in deze zaak, maar vaak gebeurt dat helaas wel ja.
Nou ja, behalve dan die mensen waar ze aangebeld hebben nadat het goed fout ging... Die zullen een flink trauma opgelopen hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08:57

drooger

Falen is ook een kunst.

Of niet verbieden, maar stevige belasting erop. Gelijk zoals Noorwegen doet met suiker:
Noorwegen heeft al een belasting op suiker sinds 1922. Het stringente beleid werpt zijn vruchten af. De suikerconsumptie in het Scandinavische land is op het laagste punt in 44 jaar.

...

De cijfers in de rest van Europa zijn minder rooskleurig. Waar in Noorwegen de suikerconsumptie tussen 2000 en 2018 is afgenomen van 43 kilo tot 24 kilo per persoon, is die in bijvoorbeeld het Verenigd Koninkrijk met 2,6 procent gestegen tussen 2015 en 2018. Noorwegen zit nu op een niveau van voor 1975.
Er zijn ook mensen die de grens met Zweden oversteken om daar snoep te kopen, redelijk vergelijkbaar als Nederlanders die in België en Duitsland vuurwerk kopen.
Uiteindelijk draagt het wel bij in een afname van het totaal gebruik, wat ook voor ons vuurwerk zou kunnen gelden.

Dus niet zo'n melkerij als bij het roken, maar bijv. gelijk 50% belasting extra erop volgend jaar.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wijnands schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:15:
[...]

Dus?
Schiphol zorgt ook voor astma. En dat heeft ook weinig effect gehad. Deze zie ik dus niet vliegen in de politiek.

[...]

Vuurwerk niet. Dat zag je na Enschede. Als het toen niet gebeurde dan gaat deze niet op.
Beetje rare vergelijking dit, stints zijn toch ook niet verboden omdat de fabriek is geëxplodeerd?
Het gaat ieder jaar goed mis met vuurwerk, met alle verloren vingers en ogen, daar ligt het risiconwat je loopt dan ook bij de consument, niet bij de fabrikant.
Er wordt in nederland vanalles gedaan om de kwaliteit en veiligheid van verkocht vuurwerk te waarborgen, als er dan nog iets fout gaat is het je eigen domme schuld en niet die van de fabrikant, de verkoper of de overheid. Bij een stint die betrokken raakt bij een ongeluk is het duidelijk een fout van de fabrikant geweest, daarom waren ze verboden. Als het een menselijke fout was dan lag het anders.

Wat ik gewoon niet snap is dat er na talloze klachten, petities en initiatieven om vuurwerk voor consumenten te verbieden nog steeds niets mee gedaan wordt, terwijl een elektrische step waar niemand moeite mee heeft gezien wordt als 'bijzonder motorvoertuig' en dus de weg niet op mag. Je zou bijna denken dat de regelmakers behoorlijk incompetent zijn.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WolfsRain
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:55
Totaalverbod op consumentenvuurwerk.

Enkele plekken in het land waar er op grotere schaal door een professionele partij buiten een woonwijk/natuurgebied(industrieterrein oid) vuurwerk afgestoken wordt.

Het liefst zie ik helemaal geen vuurwerk ivm de natuur(vogels), uitstoot en natuurlijk honden en katten die sterven(dat gebeurt elke jaarwisseling, uiteraard hebben de beestjes dan al een hartafwijking).

5800X3D, X570 TUF Pro, 32 GB 3600C16, 3080 TI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wijnands
Wintervacht schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:40:

Wat ik gewoon niet snap is dat er na talloze klachten, petities en initiatieven om vuurwerk voor consumenten te verbieden nog steeds niets mee gedaan wordt, terwijl een elektrische step waar niemand moeite mee heeft gezien wordt als 'bijzonder motorvoertuig' en dus de weg niet op mag. Je zou bijna denken dat de regelmakers behoorlijk incompetent zijn.
Aantal grote partijen zijn bang dat dit stemmen kost omdat de vuurwerkliefhebber boos wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Wijnands schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:49:
[...]

Aantal grote partijen zijn bang dat dit stemmen kost omdat de vuurwerkliefhebber boos wordt.
Kun je dat ook onderbouwen?
Is een partij in het huidige kabinet zeyels kwijt geraakt met het verbod op de stint?
Denk je dat er meer mensen boos worden over een vuurwerkverbod dan bijvoorbeeld.. een landelijke snelheidsverlaging op de snelwegen?

Dat klinkt voor mij namelijk als een veel dringender en persistentere klacht, het heeft tenslotte 365 dagen per jaar invloed op het leven van iedereen met een auto, een vuurwerkverbod is voor de echte liefhebber 1 avondje huilen, ik vermoed niet dat het echt invloed heeft op de politiek in die zin...

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-09 10:22
[...]
*kuch* vuurwerkbesluit 2002 *kuch*

Oftewel, ook de vuurwerkramp van Enschede is een goed voorbeeld hoe de overheid ingrijpt nadat het een keer flink misgaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:18
[...]

Dus?

[...]

De vuurwerkramp in Enschede is inmiddels alweer bijna 20 jaar geleden. De tijden zijn veranderd, de maatschappelijke acceptatie voor bepaalde zaken zijn veranderd. Had deze ramp anno 2019 plaatsgevonden, dan hadden de gevolgen voor de vuurwerkverkoop in Nederland er met alle waarschijnlijkheid wel degelijk anders uitgezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Wintervacht schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:52:
Denk je dat er meer mensen boos worden over een vuurwerkverbod dan bijvoorbeeld.. een landelijke snelheidsverlaging op de snelwegen?
Vandaar dat de regeringspartijen dat ook pas deden nadat ze klemgezet waren door een gerechtelijke uitspraak die alle bouwprojecten in het hele land stillegde. Sterker nog, bepaalde regeringspartijen hebben recentelijk de maximumsnelheid nog verhoogd.

Ik ben benieuwd of de vuurwerktraditie geen overtreding is van een of andere milieunorm van de EU.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Alleen nog voorverkoop toestaan (dus online bestellen) en afhalen op de 31e. Knalvuurwerk volledig in de ban doen aangezien het toch niks toevoegt en alleen siervuurwerk toestaan. Een beloning op het tippen van de politie wat illegaal vuurwerk betreft zou ook nog prima kunnen werken. Anoniem locaties doorgeven in ruil voor een paar tientjes; wie het eerst komt wie het eerst maalt. Grote kans dat de opbrengst en de beperking van schade groter is dan wat je uit moet geven aan beloningen.

De enige andere optie is een totaalverbod en dat zou ik persoonlijk zonde vinden, ook al heb ik niet gek veel met vuurwerk. Ik heb hier ook honden rondlopen maar die boeit het niet zo veel. Professionele shows zijn leuk en aardig maar voor de meeste gemeentes onbetaalbaar en we hebben maar een beperkt aantal professionals in Nederland die dat soort dingen kunnen uitvoeren. Daarnaast heb je de mensenmassa die op pad gaat (al dan niet met drank op). Gevolg is dat je in een paar grote steden een show hebt, maar als je gezellig en kleinschalig met wat vrienden thuis oud op nieuw wilt vieren kom je bedrogen uit.

De grootste reden dat men voorstander is van een totaalverbod is de ellende voorafgaand aan oudjaar. Dat begint al begin november maar dan praat je over vuurwerk dat per definitie al illegaal is én vaak een stuk lomper dan het spul dat je in Nederland koopt. Ja, dat zie ik ook liever gisteren nog verdwijnen, maar zolang je in bijvoorbeeld het Oostblok nog makkelijk dat spul kunt kopen zal het hier niet snel verdwijnen. Maak je dan als Europa zijnde sterk en verbied dat spul in heel de EU.

Verboden vind ik persoonlijk een zwaktebod. "Ik vind het niks dus verbied het maar" om vervolgens te roepen dat voorstanders zich niet in kunnen leven in de tegenstanders. Andersom is het niet veel anders als ik de diverse berichten hier en elders lees. Een verbod is geen oplossing als je 't mij vraagt maar gewoon de easy way out. We hebben het over een paar uur vuurwerk op een heel jaar (kijkende naar wat legaal is). Probeer eerst wat rigoureuzer de illegale praktijken aanzienlijk in te dammen want dat gebeurt nauwelijks. Lukt dat met geen mogelijkheid dan kun je altijd nog verder kijken naar extremere oplossingen zoals een verbod.

[ Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 28-12-2019 21:55 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Wintervacht schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:52:
[...]

Kun je dat ook onderbouwen?
Is een partij in het huidige kabinet zeyels kwijt geraakt met het verbod op de stint?

Dat klinkt voor mij namelijk als een veel dringender en persistentere klacht, het heeft tenslotte 365 dagen per jaar invloed op het leven van iedereen met een auto, een vuurwerkverbod is voor de echte liefhebber 1 avondje huilen, ik vermoed niet dat het echt invloed heeft op de politiek in die zin...
Bijna niemand heeft/had een Stint, dan is de weerstand meteen laag. De maximumsnelheid zal ook weinig weerstand oproepen, omdat een groot deel van de bevolking daar ook bijna niets van zal merken. Onze wegen slippen steeds verder dicht, men is al blij als ze überhaupt de 100 km/h halen in de spits. Een buiten de spits? Dan ben je een keer een kwartier langer onderweg, maar dat treft ook maar weinig mensen echt. Want of die mensen zijn gewoon gelukkig dat ze door kunnen rijden, of worden betaald voor hun tijd onderweg, een in beide gevallen zijn die kwartiertjes verwaarloosbaar.

Maar met een vuurwerkverbod kom je aan de hobby van mensen, dat heeft wel impact.
SomerenV schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:51:
Gevolg is dat je in een paar grote steden een show hebt, maar als je gezellig en kleinschalig met wat vrienden thuis oud op nieuw wilt vieren kom je bedrogen uit.
Een zonder vuurwerk is het minder leuk met vrienden? Klinkt een beetje hetzelfde mensen die drank " nodig" hebben om het gezellig te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr. Detonator
celshof schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:02:
[...]
*kuch* vuurwerkbesluit 2002 *kuch*

Oftewel, ook de vuurwerkramp van Enschede is een goed voorbeeld hoe de overheid ingrijpt nadat het een keer flink misgaat.
daar lag niet alleen vuurwerk opgeslagen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 20:51

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Bullet NL schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 20:24:
[...]

Ik heb Astma en een chronische bronchitis, maar heb met vuurwerk niet meer of minder last dan van een mistige dag. Ik heb meer last van de uitstoot van chemie fabrieken in de regio's Limburg of Rotterdam.

Alles is relatief.
Same here, maar de manier hoe ze daar nu al aandacht aan geven op TV, complete bullshit. Maarja, 1 zo'n zielig vrouwtje op de TV met zuurstofmaskertje en half Nederland is pissed.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Nu online

SomerenV

It's something!

Transportman schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:02:
[...]
Een zonder vuurwerk is het minder leuk met vrienden? Klinkt een beetje hetzelfde mensen die drank " nodig" hebben om het gezellig te maken...
Ik zeg niet dat het niet gezellig is zonder vuurwerk, maar om 12 uur met de straat/wijk naar buiten en elkaar nieuwjaar wensen lijkt me nogal een tamme bedoeling zonder mooie flitsen/kleuren in de lucht. Daarnaast zie ik het ook een beetje als een symbolisch iets. De shit van het afgelopen jaar de lucht in knallen en op die manier met een schone lei het nieuwe jaar in gaan. Dat is ook de reden dat ik ieder jaar wel iets haal, maar meestal gaat het dan om zo'n sierpakketje van 2 tientjes ofzo.

Vuurwerk is in veel delen van de wereld synoniem voor feest. Iets moois vieren of iets verschrikkelijks afsluiten. In ons geval is het het afsluiten van het afgelopen jaren en vieren dat het nieuwe jaar begint. Maar goed, oudjaar bestaat in mijn geval dit jaar voor een goede 5 uur aan gezelligheid binnen en voor 20 minuten aan gezelligheid buiten. Het is dus niet zo dat het zonder vuurwerk niet meer gezellig is, maar het hoort wat mij betreft wel bij die avond.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je ook een samenvatting leveren van het veertig minuten durende filmpje wat je post?

Tegen een verbod zijn omdat het toch niet te handhaven valt met de huidige problemen bij de politie... Tsja, weet niet of ik dat een steekhoudend argument kan vinden. Zo zijn er veel dingen verboden die amper opgespoord worden, dat maakt niet dat het dan maar legaal moet zijn in mijn ogen. Kun je beter pleiten voor het verbieden en meer budget voor de politie.

Vind het overigens ook raar dat we nog steeds een "Aanzienlijk" dreigingsniveau terrorisme hebben in Nederland en soortgelijke classificaties in de buurlanden en je nog steeds grote hoeveelheden explosieven kan kopen. Zult vast op andere manieren explosieven kunnen maken maar legaal naar de Lidl in Duitsland rijden voor wat nitraten maakt het wel erg makkelijk. Moet je aardige handgranaten mee kunnen maken dunkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:47:
[...]

Kun je ook een samenvatting leveren van het veertig minuten durende filmpje wat je post?
\het komt erop neer dat er ook landmijnen lagen (en ander soort explosieven wss)
[...]

Zult vast op andere manieren explosieven kunnen maken maar legaal naar de Lidl in Duitsland rijden voor wat nitraten maakt het wel erg makkelijk.
in duitsland zijn helemaal geen nitraten te koop...al jaren niet meer... qua vuuwerk is duitsland eigenlijk niks speciaals voor de liefhebber, in Belgie is meer te krijgen, en in Polen nog meer

het knalvuurwerk wat je nou vaak hoort komt voornamelijk uit belgie en de echt harde knallen uit polen
[...]

en je nog steeds grote hoeveelheden explosieven kan kopen.
vuurwerk staat niet gelijk aan explosieven....hier zijn heel veel gradaties in en moet je niet allemaal over 1 kam scheren...

vuurwerk is vrijwel allemaal ''langzaam'' kruit, wat gewoon ontbrand als het niet opgesloten zit in een omhulsel... explosieven zijn ''snel'' kruit wat met een snelheid van tot wel 10 kilometer per seconde ontploft.... is totaal wat anders... het omhulsel om een dynamietstaaf bijvoorbeeld is alleen voor het kruit bijeen te houden.....de explosie word er 0,0 krachtiger door laat maar zeggen....

ik zal je geruststellen, met ''vuurwerk'' kruit zal nooit een aanslag worden gepleegd :)

[ Voor 85% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-12-2019 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Detonator
dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Mr. Detonator op 28-12-2019 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:49:
[...]

\het komt erop neer dat er ook landmijnen lagen (en ander soort explosieven wss)

[...]

in duitsland zijn helemaal geen nitraten te koop...al jaren niet meer... qua vuuwerk is duitsland eigenlijk niks speciaals voor de liefhebber, in Belgie is meer te krijgen, en in Polen nog meer

het knalvuurwerk wat je nou vaak hoort komt voornamelijk uit belgie en de echt harde knallen uit polen

[...]

vuurwerk staat niet gelijk aan explosieven....hier zijn heel veel gradaties in en moet je niet allemaal over 1 kam scheren...

vuurwerk is vrijwel allemaal ''langzaam'' kruit, wat gewoon ontbrand als het niet opgesloten zit in een omhulsel... explosieven zijn ''snel'' kruit wat met een snelheid van tot wel 10 kilometer per seconde ontploft.... is totaal wat anders... het omhulsel om een dynamietstaaf bijvoorbeeld is alleen voor het kruit bijeen te houden.....de explosie word er 0,0 krachtiger door laat maar zeggen....

ik zal je geruststellen, met ''vuurwerk'' kruit zal nooit een aanslag worden gepleegd :)
De landmijnen theorie is niet meer dan een nooit bewezen theorie zover mijn Google skills me vertellen.

Ok, nitraten komen uit Belgie, niet Duitsland, maar het punt blijft staan.

Goed, ik ben geen explosieven expert en ga het ook niet Googlen. Je gaat me echter niet wijsmaken dat een paar forse vuurwerkbommen zoals YouTube er mee vol staat in,combinatie met wat er aan vast gekleefde spijkers, glasscherven en kogellagers, in een forse menigte geen aanslag zou zijn. Sure, misschien dat er makkelijkere of effectievere oplossingen zijn voor datzelfde doel, maar beweren dat het helemaal niet zo ingezet kan worden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 11:27:
Eigenlijk wel een mooie traditie dit topic. Whataboutisme vloeit welig en met name bij de vuurwerk voorstanders is empathie weer ver te zoeken. Opvallend is dat de maatschappij om ons heel wel veranderd en vuurwerk langzaam aan een minder taboe onderwerp wordt.
Opvallend dat je vind dat de empathie bij voorstanders ver is te zoeken terwijl de anti vuurwerk lui juist alleen maar een verbod willen....

In andere woorden mensen die vuurwerk willen afsteken en al hevig gereguleerd worden door regels hebben pech... nou wat een empathie.

Prima dat je niet van vuurwerk houd maar buiten die laatste 8 uurtjes van het jaar heb jij dan al je zin(wettelijk gezien), mag ik dan die 8 uurtjes mijn zin samen met het het overgrote deel van de nederlanders die zich wel aan de regels houden en zonder problemen vuurwerk afsteekt ?

Lijkt mij een redelijk verzoek toch ?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-12-2019 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:01:
[...]

. Je gaat me echter niet wijsmaken dat een paar forse vuurwerkbommen zoals YouTube er mee vol staat in,combinatie met wat er aan vast gekleefde spijkers, glasscherven en kogellagers, in een forse menigte geen aanslag zou zijn. Sure, misschien dat er makkelijkere of effectievere oplossingen zijn voor datzelfde doel, maar beweren dat het helemaal niet zo ingezet kan worden...
je moet eens bedenken wat je met een drone kan doen allemaal....verbieden ??

de vuurwerkbommen die op youtube staan hebben niet de dodelijke kracht van echte explosieven die wel tientallen meters ver reiken met een kracht van 5000-8000mtr/sec ... Boston marathon bijvoorbeeld... hooguit enkele omstanders die heel dichtbij staan die licht gewond zijn...

vuurwerk kruit heeft bij lange na niet de kracht om met spijkers/scherven en dergelijke mensen dodelijk te verwonden...misschien als je er in een korte broek langs staat

[ Voor 28% gewijzigd door Mr. Detonator op 29-12-2019 00:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Mr. Detonator schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:09:
[...]

je moet eens bedenken wat je met een drone kan doen allemaal....verbieden ??
of met een vrachtauto.....

vuurwerk verbeiden vanwege terrorisme is dus nogal onzinnig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Ik wil best water bij de wijn doen:

1. Algehele Europees verbod op knalvuurwerk
2. Verboden te verkopen aan iedereen onder de 18.
3. Toch betrapt op knalvuurwerk? Torenhoge geldboeten of op 1 januari helpen schoonmaken.
4. Verkoop enkel op de 31e.
5. Afsteken 23.00 tot 02.00

Het is voornamelijk de pubers die het voor hen en generaties nadien verpesten met o.a vandalisme, enzo. Ik zit te dubben wat er eerder verdwijnt; Vuurwerk, Sinterklaas of Sint-Maarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:56
SomerenV schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 22:34:
[...]

Ik zeg niet dat het niet gezellig is zonder vuurwerk, maar om 12 uur met de straat/wijk naar buiten en elkaar nieuwjaar wensen lijkt me nogal een tamme bedoeling zonder mooie flitsen/kleuren in de lucht. Daarnaast zie ik het ook een beetje als een symbolisch iets. De shit van het afgelopen jaar de lucht in knallen en op die manier met een schone lei het nieuwe jaar in gaan. Dat is ook de reden dat ik ieder jaar wel iets haal, maar meestal gaat het dan om zo'n sierpakketje van 2 tientjes ofzo.
Die tonnen aan chemische troep zou ik geen schone lei noemen.

Eén vuurpijl in de nacht. Op kleine schaal is het vrij onschuldig. Het probleem, vooral in Nederland, is dat er zoveel mensen zijn. De massa aan vuurwerk die er elk jaar verstookt wordt, kan ik alleen maar afkeuren, terwijl vuurwerk op zich heel leuk en zelfs nuttig is. Het is de basis van o.a. ruimtevaart.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Playa del C. schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:44:
[...]

Die tonnen aan chemische troep zou ik geen schone lei noemen.

Eén vuurpijl in de nacht. Op kleine schaal is het vrij onschuldig. Het probleem, vooral in Nederland, is dat er zoveel mensen zijn. De massa aan vuurwerk die er elk jaar verstookt wordt, kan ik alleen maar afkeuren, terwijl vuurwerk op zich heel leuk en zelfs nuttig is. Het is de basis van o.a. ruimtevaart.
Op grote schaal vind ik het ook vrij onschuldig , het is tegenwoordig ook traditie om van alles een sensatie makend opgeklopt verhaal te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:12:
[...]

of met een vrachtauto.....

vuurwerk verbeiden vanwege terrorisme is dus nogal onzinnig.
Een vrachtauto heeft praktisch nut. Die vergelijking gaat niet op.

Vind het vooral typisch dat je legaal explosieven mag kopen. Zal er inderdaad wel mee te maken hebben dat er effectievere manieren zijn. Nergens heb ik gezegd dat we het voor terrorisme moeten verbieden. Was meer een vraag.

Verboden zal het wel worden voor andere redenen. Kan er niet rouwig om zijn. Ook al ga ik morgen zelf ook een bescheiden pakket siervuurwerk ophalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:05
Toch wel opvallend dat de meeste klachten die ik hier hoor gaan over illegaal vuurwerk en/of het afsteken op illegale momenten, en dat er dan geroepen wordt dat dat het legale vuurwerk moet worden verboden. Illegaal vuurwerk is al verboden mensen, daar hoef je niet meer voor te pleiten (maar wellicht wel voor handhaving van dat verbod).

Grote kans dat het legale vuurwerk over een paar jaar helaas verboden is. Ook grote kans dat we dan elk jaar opgeblazen worden door nog grotere hoeveelheden illegaal vuurwerk. Waarom denken mensen hier in dit topic dat als het legale vuurwerk verboden wordt, ze ook verlost zijn van het illegale vuurwerk en het afsteken op illegale momenten? Zit werkelijk geen logica in anders dan ‘omdat ik het niet leuk vind ga ik er voor zorgen dat jij het niet mag’. Het echte probleem, steeds krachtiger illegaal vuurwerk dat wordt afgestoken door steeds asocialere personen, wordt hiermee totaal niet aangepakt. Jammer......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Philpend schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:50:
Toch wel opvallend dat de meeste klachten die ik hier hoor gaan over illegaal vuurwerk en/of het afsteken op illegale momenten, en dat er dan geroepen wordt dat dat het legale vuurwerk moet worden verboden. Illegaal vuurwerk is al verboden mensen, daar hoef je niet meer voor te pleiten (maar wellicht wel voor handhaving van dat verbod).

Grote kans dat het legale vuurwerk over een paar jaar helaas verboden is. Ook grote kans dat we dan elk jaar opgeblazen worden door nog grotere hoeveelheden illegaal vuurwerk. Waarom denken mensen hier in dit topic dat als het legale vuurwerk verboden wordt, ze ook verlost zijn van het illegale vuurwerk en het afsteken op illegale momenten? Zit werkelijk geen logica in anders dan ‘omdat ik het niet leuk vind ga ik er voor zorgen dat jij het niet mag’. Het echte probleem, steeds krachtiger illegaal vuurwerk dat wordt afgestoken door steeds asocialere personen, wordt hiermee totaal niet aangepakt. Jammer......
Bij een volledig verbod op knalvuurwerk is het makkelijker handhaven. Het knalt? Dan is het verboden. Nu moet handhaving zich afvragen of het legaal of illegaal knalwerk is.

Van legaal knalvuurwerk kun je ook vuurwerkbommen maken die illegaal vuurwerk overtreffen.

Legaal vuurwerk is net zo irritant. Mensen die niet illegaal willen kopen kunnen nog steeds overlast veroorzaken. Ik heb geen idee wat er onder mijn raam wordt afgestoken maar irritant is het wel. Ook op 31 december.

Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar afgestoken worden. Een extra lastige factor voor handhaving:
https://www.bd.nl/schijnd...oms-gewoon-uit~a31507bee/

De maatschappelijke schade is enorm. Van ziektekosten tot opgeblazen straatmeubilair. Ook dat kan prima met legaal vuurwerk.

Dat de huidige handhaving tekort schiet mag nooit een argument zijn om een wet niet door te voeren. Zijn veel misdrijven en overtredingen die je in Nederland kan begaan die een lage pakkans hebben, maar dat wil niet zeggen dat we de daad dan maar moeten legaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:37
Philpend schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:50:

Omdat dan de cultuur waarin vuurwerk afsteken als normaal wordt gezien zal verdwijnen.

Er zal een tijdelijke opleving zijn in illegale zooi, maar dat is misschien 1-2 jaar, daarna zal het grootste deel die zich nu al aan de wet houdt zich er weer netjes aan de wet houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Philpend
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:30:
[...]

Bij een volledig verbod op knalvuurwerk is het makkelijker handhaven. Het knalt? Dan is het verboden. Nu moet handhaving zich afvragen of het legaal of illegaal knalwerk is.

Van legaal knalvuurwerk kun je ook vuurwerkbommen maken die illegaal vuurwerk overtreffen.

Legaal vuurwerk is net zo irritant. Mensen die niet illegaal willen kopen kunnen nog steeds overlast veroorzaken. Ik heb geen idee wat er onder mijn raam wordt afgestoken maar irritant is het wel. Ook op 31 december.

Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar afgestoken worden. Een extra lastige factor voor handhaving:
https://www.bd.nl/schijnd...oms-gewoon-uit~a31507bee/

De maatschappelijke schade is enorm. Van ziektekosten tot opgeblazen straatmeubilair. Ook dat kan prima met legaal vuurwerk.

Dat de huidige handhaving tekort schiet mag nooit een argument zijn om een wet niet door te voeren. Zijn veel misdrijven en overtredingen die je in Nederland kan begaan die een lage pakkans hebben, maar dat wil niet zeggen dat we de daad dan maar moeten legaliseren.
Het knalt buiten de paar uur dat je het mag afsteken? illegaal, handhaving hoeft zich niks af te vragen, maar gewoon op te treden.
Gigantische knal? Illegaal, handhaving hoeft zich wederom niks af te vragen.
Met legaal vuurwerk aan de knutsel? wordt daarmee illegaal, handhaving hoeft zich niets af te vragen. En waarom zou je knutselen met legaal vuurwerk? illegaal met die grote knal die je kennelijk wilt is op bijna elke straathoek te koop.

En de enorme maatschappelijke schade? dat valt volgens mij vergeleken met een aantal andere 'normale zaken' erg mee, zeker als je het hebt over de schade die wordt veroorzaakt door legaal vuurwerk. Hoeveel schade denk je dat het autoverkeer veroorzaakt of de voetbalhooligans die elke weekend hun gang weer mogen gaan? Of de maatschappelijke schade die ontstaat door legaal alcoholgebruik? Alles vele malen groter dan de schade door legaal vuurwerk en dus een veel grotere prioriteit om iets aan te doen dan het legale vuurwerk.

En je hebt mij niet horen zeggen dat illegaal vuurwerk zou moeten worden gelegaliseerd, hoe kom je erbij?. Wel dat er veel beter moet worden opgetreden tegen het illegale vuurwerk of het afsteken van vuurwerk op illegale momenten. Dan kunnen fatsoenlijke mensen die legaal vuurwerk op de afgesproken tijden willen afsteken daar gewoon van genieten. En geen verbod aan de broek krijgen van degenen die (overigens terecht) problemen hebben met illegaal vuurwerk en/of vuurwerk dat wordt afgestoken op illegale tijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Philpend schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:49:
[...]

Het knalt buiten de paar uur dat je het mag afsteken? illegaal, handhaving hoeft zich niks af te vragen, maar gewoon op te treden.
Handhaving vindt op dit moment vooral plaats bij verkooppunten. En legale verkoop leid nog steeds tot afsteken op illegale momenten.
Hoeveel schade denk je dat het autoverkeer veroorzaakt
Mooie vergelijking met iets wat een totaal andere rol speelt in de maatschappij dan vuurwerk, en dus een totaal andere afweging oplevert. Hoe vaak deze al voorbij is gekomen...
of de voetbalhooligans die elke weekend hun gang weer mogen gaan? Of de maatschappelijke schade die ontstaat door legaal alcoholgebruik?
Daar gaat naar mijn idee ook behoorlijk wat van de (beperkte) capaciteit aan handhaving en voorlichting heen. Als je een feitelijke vergelijking hebt over waarom het één nu meer handhaving verdient dan het ander, ga je gang, maar tot die tijd lijkt het me niet heel relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Philpend schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:49:
[...]

Gigantische knal? Illegaal, handhaving hoeft zich wederom niks af te vragen.
Met legaal vuurwerk aan de knutsel? wordt daarmee illegaal, handhaving hoeft zich niets af te vragen. En waarom zou je knutselen met legaal vuurwerk? illegaal met die grote knal die je kennelijk wilt is op bijna elke straathoek te koop.

En de enorme maatschappelijke schade? dat valt volgens mij vergeleken met een aantal andere 'normale zaken' erg mee, zeker als je het hebt over de schade die wordt veroorzaakt door legaal vuurwerk. Hoeveel schade denk je dat het autoverkeer veroorzaakt of de voetbalhooligans die elke weekend hun gang weer mogen gaan? Of de maatschappelijke schade die ontstaat door legaal alcoholgebruik? Alles vele malen groter dan de schade door legaal vuurwerk en dus een veel grotere prioriteit om iets aan te doen dan het legale vuurwerk.

En je hebt mij niet horen zeggen dat illegaal vuurwerk zou moeten worden gelegaliseerd, hoe kom je erbij?. Wel dat er veel beter moet worden opgetreden tegen het illegale vuurwerk of het afsteken van vuurwerk op illegale momenten. Dan kunnen fatsoenlijke mensen die legaal vuurwerk op de afgesproken tijden willen afsteken daar gewoon van genieten. En geen verbod aan de broek krijgen van degenen die (overigens terecht) problemen hebben met illegaal vuurwerk en/of vuurwerk dat wordt afgestoken op illegale tijden.
Ik link naar een bericht dat aangeeft dat handhaving er moeite mee heeft, met quotes van handhaving. Jij zegt dat dat niet zo is. Ik zal je mening respecteren maar je argumenten overtuigen me niet.

Heb ook niet gezegd dat illegaal vuurwerk gelegaliseerd moet worden, noch beweer ik dat jij dat zegt. Ik zeg alleen dat problemen met de opsporing geen reden zijn de wet niet in te stellen. En opsporing zelf geeft dat opsporen beter kan met een totaalverbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philpend
Ik zeg nergens dat handhaving er geen moeite mee heeft. Jij komt met allerlei argumenten waarom handhaving er extra moeite mee heeft die ik vervolgens weerleg.

En je legt het willen legaliseren door mij wel in mijn mond door te zeggen: '....Zijn veel misdrijven en overtredingen die je in Nederland kan begaan die een lage pakkans hebben, maar dat wil niet zeggen dat we de daad dan maar moeten legaliseren".

En uiteraard roept handhaving dat bij een totaalverbod er beter te handhaven valt. Maar dat is eenzelfde drogreden die gebruikt wordt om bijvoorbeeld te pleiten voor een sleepnet om al onze data in te vangen of backdoors in alle communicatiemiddelen zodat er makkelijker te handhaven is. Begrijpelijk vanuit die beroepsgroep maar er speelt veel meer dan handhaving, bijvoorbeeld iets als privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gezien de vuurwerkramp Enschede (twee dozijn doden, bijna duizend gewonden) en jaarlijks enkele honderden gewonden en gemiddeld 1 dode, zie ik dat hier niet.. (Edit: oeps. was al genoemd zie ik. Punt is dat er niet 1 incident is maar steeds vele "kleine").

Als jochie vond ik vuurwerk hartstikke leuk, heb er een boel zakgeld en bollenrooigeld aan besteed. En het ziet er mooi uit rond oud&nieuw. Maar ondertussen besef ik me goed dat het slecht is voor milieu (en portemonnee). Maar ja, dat geldt ook voor formule1 op Zandvoort voor vliegvakanties, etc. Een verbod zou ik prima vinden. Geef de kleine kinderen een sterretje. Maar ik zie het vooralsnog niet gebeuren wegens te groot risico op dan significante hoeveelheden illegaal vuurwerk.

[ Voor 4% gewijzigd door F_J_K op 29-12-2019 17:17 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Koos2009 schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 07:14:
[...]

Want die hebben totaal alle tijd om zich daar bezig mee te houden.
De bange burger komen helpen omdat hij/zij bang is voor een rotje..

De echte overlastgevers doen toch wel 90% van "hun ding" buiten 31-12 om.

Geen idee waar je woont, maar hier (Amsterdam) komt de politie niet voor iets anders dan op gevaarlijke wijze omgaan met carbid of ander echt zwaar vuurwerk.
https://www.nu.nl/binnenl...op-afsteken-vuurwerk.html

En hier dus weer in de praktijk waarom je vuurwerk afstekend tuig niet moet aanspreken maar gewoon de politie dient te bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 00:02:
[...]

Opvallend dat je vind dat de empathie bij voorstanders ver is te zoeken terwijl de anti vuurwerk lui juist alleen maar een verbod willen....
Lees maar 's terug. Hier en in voorgaande jaren. Heel veel reacties "ik kan me voorstellen dat mensen vuurwerk leuk vinden maar.."

Andersom is bijzonder zeldzaam.
In andere woorden mensen die vuurwerk willen afsteken en al hevig gereguleerd worden door regels hebben pech... nou wat een empathie.
Sorry maar dit is een reactie van een kwaliteit die ik van de FvD supporters op facebook verwacht. Hier op tweakers ben ik toch wat meer niveau gewend.

Hoeveel vuurwerkliefhebbers hebben nou echt ballen genoeg om te zeggen "ja, ik weet dat ik de lucht vervuil en dat ik mensen enorm irriteer met mijn takkeherrie maar ik vind het nou eenmaal leuk om mijn vuurwerk af te steken en knallen te horen/siervuurwerk te zien"? Niet heel veel. Sterker nog, bijzonder weinig. De meeste komen echt niet verder dan wat lullige smoesjes en een rondje whataboutism.
Toegeven dat je mensen opzettelijk irriteert omdat dat bij je lolletje hoort zou van enige empathie getuigen.
Prima dat je niet van vuurwerk houd maar buiten die laatste 8 uurtjes van het jaar heb jij dan al je zin(wettelijk gezien), mag ik dan die 8 uurtjes mijn zin samen met het het overgrote deel van de nederlanders die zich wel aan de regels houden en zonder problemen vuurwerk afsteekt ?

Lijkt mij een redelijk verzoek toch ?
Ik heb er weinig over te zeggen. Momenteel heb je nog je zin. Echter een aanzienlijke minderheid is wel hard bezig om ervoor te zorgen dat je 8 uurtjes steeds meer onder druk staan.
SomerenV schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 21:51:
Alleen nog voorverkoop toestaan (dus online bestellen) en afhalen op de 31e. Knalvuurwerk volledig in de ban doen aangezien het toch niks toevoegt en alleen siervuurwerk toestaan. Een beloning op het tippen van de politie wat illegaal vuurwerk betreft zou ook nog prima kunnen werken. Anoniem locaties doorgeven in ruil voor een paar tientjes; wie het eerst komt wie het eerst maalt. Grote kans dat de opbrengst en de beperking van schade groter is dan wat je uit moet geven aan beloningen.
Dat klinkt als een hele logische volgende stap. Als dit binnen nu en vijf jaar ongeveer zo gebeurt zou me niks verbazen.

[ Voor 18% gewijzigd door Wijnands op 30-12-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
psychodude schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:32:
[...]

En hier dus weer in de praktijk waarom je vuurwerk afstekend tuig niet moet aanspreken maar gewoon de politie dient te bellen.
Nee, hieruit blijkt dat dat in sommige situaties nodig is en niet altijd.
Als de jongens gewoon ergens anders waren gaan afsteken dan stond het niet op nu.nl

Het is een afweging per situatie.
Als oudere tegen 3 (opgeschoten) jongeren is het niet altijd slim, maar als gewone jongeman zou je het, zeker bij je eigen huis, gewoon moeten kunnen doen.

Desnoods leg je een zwaar iets klaar voor het geval dat als dat in de buurt veel voorkomt.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koos2009 schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:12:
[...]

Als de jongens gewoon ergens anders waren gaan afsteken dan stond het niet op nu.nl

Als oudere tegen 3 (opgeschoten) jongeren is het niet altijd slim, maar als gewone jongeman zou je het, zeker bij je eigen huis, gewoon moeten kunnen doen.

Desnoods leg je een zwaar iets klaar voor het geval dat als dat in de buurt veel voorkomt.
Als de jongens niet naar geweld gegrepen hadden dan stond het niet op nu.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Koos2009 schreef op zondag 29 december 2019 @ 20:12:
[...]

En dan? Je kunt het klaar hebben liggen, maar juridisch gezien kun je er niets mee. Iemand afranselen met een zwaar voorwerp in Nederland op het moment dat je eigen rechter wilt spelen is namelijk simpelweg niet toegestaan.

Nee, het verstandigst blijft om voor dit soort tuig simpelweg de politie te bellen. Laat de politie het maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
psychodude schreef op zondag 29 december 2019 @ 17:32:
[...]

Tuig aanspreken gaat inderdaad vaker fout in NL en is nu niet zozeer iets wat je in verband kan brengen met vuurwerk.
Harder straffen De straffen op illegaal vuurwerk zijn al redelijk hoog (misschien de straffen beter beken maken) en gewoon meer politie op straat (pakkans) zou een goede oplossing zijn, groter risico schrikt nu eenmaal beter af dan dat je weet dat er toch geen straf op staat.
https://www.om.nl/onderwe...ling/@96127/richtlijn-2f/

[ Voor 14% gewijzigd door Ernemmer op 29-12-2019 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Jongeren aanspreken op dingen die niet mogen is sowieso gevaarlijk als je geen camera's/alarm in en rondom je huis hebt. Ze weten je te vinden als ze weten waar je woont. 1.5 uur geleden ook 2x knalvuurwerk en als ik mijn camera moet geloven vlakbij/op/tegen mijn auto, dus morgen bij daglicht eens goed kijken.

Zodra je een grote mond hebt, berg je dan maar. Niemand die er wat van durft te zeggen, behalve een enkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
psychodude schreef op zondag 29 december 2019 @ 21:34:
[...]

En dan? Je kunt het klaar hebben liggen, maar juridisch gezien kun je er niets mee. Iemand afranselen met een zwaar voorwerp in Nederland op het moment dat je eigen rechter wilt spelen is namelijk simpelweg niet toegestaan.

Nee, het verstandigst blijft om voor dit soort tuig simpelweg de politie te bellen. Laat de politie het maar oplossen.
Dan moet je niet buiten gaan klagen he...
Tuig dat zo reageert heb je overal en indien je je mannetje niet staat of "eerlijk" wil zijn moet je binnen blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:30:
[...]

gebaseerd op wat ? Hoop ? Elke knal voor 31 dec 18:00 is al verboden dus hoeft handhaving zich helemaal niks af te vragen.

wat is enorm ? En hoe staat het tot verhouding met andere activiteiten die de mens doet maar ook wel eens ongelukken en schade opleveren ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op zondag 29 december 2019 @ 18:31:

Lees maar 's terug. Hier en in voorgaande jaren. Heel veel reacties "ik kan me voorstellen dat mensen vuurwerk leuk vinden maar.."

Andersom is bijzonder zeldzaam.
Maar....

Maak de zin dan ook af, die eindigt namelijk vaak met "ik ben voor een verbod".
Sorry maar dit is een reactie van een kwaliteit die ik van de FvD supporters op facebook verwacht. Hier op tweakers ben ik toch wat meer niveau gewend.
tja je argument verdediging met een aanval op de persoon is nou ook niet echt het niveau je van het....
Hoeveel vuurwerkliefhebbers hebben nou echt ballen genoeg om te zeggen "ja, ik weet dat ik de lucht vervuil en dat ik mensen enorm irriteer met mijn takkeherrie maar ik vind het nou eenmaal leuk"? Niet heel veel. Sterker nog, bijzonder weinig. De meeste komen echt niet verder dan wat lullige smoesjes en een rondje whataboutism.
Toegeven dat je mensen opzettelijk irriteert omdat dat bij je lolletje hoort zou van enige empathie getuigen.
bij voorbaat al vanuit gaan dat het irriterend van anderen het doel is van vuurwerk afsteken vind ik nogal ongegrond. Het doel van vuurwerk is nog altijd vermaak.
[...]

Ik heb er weinig over te zeggen. Momenteel heb je nog je zin. Echter een aanzienlijke minderheid is wel hard bezig om ervoor te zorgen dat je 8 uurtjes steeds meer onder druk staan.
ondertussen sta jij aan de zijkant te juichen hoe die minderheid het voor de meerderheid die zich wel netjes aan de regels houdt verpest....
[...]

Dat klinkt als een hele logische volgende stap. Als dit binnen nu en vijf jaar ongeveer zo gebeurt zou me niks verbazen.
Om nog even terug te koppelen

Ik kan me voorstellen dat je vuurwerk niet leuk vindt maar ik en een grote groep mensen vinden het wel leuk. Het gaat uiteindelijk maar om 8 uurtjes in een heel jaar tijd , zou je die 8 uurtjes mij willen gunnen ? Ik gun jouw wel de rest van het jaar een vuurwerkvrij leven. Je kan ook vanaf 6 uur savonds binnen blijven dan hoort je alleen wat geknal maar daar zijn ook middeltjes voor als dat als irritant ervaren wordt :).

Er zijn ook veel dingen die ik irritant vind zoals hondenpoep of honden in het algemeen of files of luide muziek in het openbaar. soms is het gewoon een kwestie van leven en laten leven.

Daarnaast is het probleem niet zozeer die 8 uurtjes waarin vuurwerk wordt afgestoken , de meeste overlast wordt dan ook daarbuiten ervaren.
er zijn ook nog genoeg oplossingen die nog niet geopperd zijn. Zoals verbieden van knalvuurwerk of het verder beperken van de toegestane tijden en verkoopdagen. Leeftijds verhoging , verbieden van vuurpijlen of singleshots welke makkelijk misbruikt worden of ongelukken opleveren . Cat 1 beperken tot alleen oud en nieuw (ook al is dat strijd met de EU regels)

waarom niet naar andere oplossingen kijken anders dan een verbod ?

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2019 05:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:56
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 04:36:
[...]
bij voorbaat al vanuit gaan dat het irriterend van anderen het doel is van vuurwerk afsteken vind ik nogal ongegrond. Het doel van vuurwerk is nog altijd vermaak.
Jouw doel is vermaak en waarschijnlijk op een zo weinig mogelijk irriterende manier. Er is echter ook een deel van met name jongeren die het deze dagen vooral leuk vindt om erg harde knallen in de woonwijken te maken. Die denken niet van zal ik eens ergens naar een rustig plekje gaan om mijn hobby uit te voeren. Zoals in het nu.nl artikel. Los van wat er in de hoofden van de jongeren wel of niet gedacht wordt, de vraag is of we het als volk acceptabel vinden dat er rond deze dagen met vrij zware 'knallers' op straat wordt rondgelopen, dat er (geluids)overlast en vernielingen zijn door vuurwerk en dat er zo nu en dan zwaar letsel van komt. Dan daarnaast is het een feit dat er op 1 januari in verhouding heel veel chemische troep wordt verstookt en er cumulatief best veel incidenten met letsel zijn.
Jouw mening (in een eerdere reactie) is dat het meevalt en moet kunnen. Een ander is van mening dat het minder zou moeten. Je kunt er echter niet omheen dat het vuurwerkgebruikers zijn die de overlast veroorzaken, niet omgekeerd. Dus zodra teveel mensen van mening raken dat vuurwerk te vervelend is, is er genoeg draagvlak om het vuurwerkgebruik in te perken.
ondertussen sta jij aan de zijkant te juichen hoe die minderheid het voor de meerderheid die zich wel netjes aan de regels houdt verpest....
Dit was niet aan mij gericht. Vind het wel een typische opmerking. Het is feitelijk ook zeker een minderheid die het voor iedereen verpest. Dat kun je ook bespreken zonder in de slachtofferrol te gaan zitten en daarbij in te vullen dat een ander bepaalde gemene gedachtes zou hebben. Mensen willen op zich een vuurwerkbeperking/verbod niet voor zichzelf, maar voor andere mensen, kinderen, dieren, natuur en materiële schade.
[...]

Ik kan me voorstellen dat je vuurwerk niet leuk vindt maar ik en een grote groep mensen vinden het wel leuk. Het gaat uiteindelijk maar om 8 uurtjes in een heel jaar tijd , zou je die 8 uurtjes mij willen gunnen ? Ik gun jouw wel de rest van het jaar een vuurwerkvrij leven.
Die willen veel mensen jou simpelweg niet gunnen. Als iedereen 8 uren (niet uurtjes) per jaar op straat mag claimen om een eigen hobby uit te oefenen onder het idee van elkaar iets gunnen...
Dat is het hele idee van een samenleving. De samenleving bepaalt de grenzen. Je kunt daar buiten gaan in overleg en/of met een vergunning. Op dit moment is de stand van zaken qua vuurwerk dat genoeg mensen buiten de regels opereren én dat het meetbaar vrij veel irritatie, overlast en schade geeft.
Je kan ook vanaf 6 uur savonds binnen blijven dan hoort je alleen wat geknal maar daar zijn ook middeltjes voor als dat als irritant ervaren wordt :).
Zo empathieloos dit en puur vanuit je eigen behoefte. Alsof het een verworven recht is om vuurwerk af te steken in openbaar gebied. Het is iets wat ooit gegund is, maar verder nogal uit de hand gelopen is.
Je vergeet verder dat het met name dieren (ook in de (stads)natuur) zijn die heel veel stress ervaren en dat niet kunnen tegenhouden met 'middeltjes'.
Daarnaast vergeet je dat de tonnen aan chemische troep alsnog de natuur en onze leefomgeving in gaat. Je gaf eerder aan dat 'jij dat vindt meevallen', maar dat is jouw onwetendheid. Ik weet wat er in het vuurwerk zit en ook hoeveel het alleen al in Nederland is. Het is lachwekkend om te zien hoe strikt we het hele jaar zijn met stoffen en hoe dat op nieuwjaarsdag volledig weg is. Elke vuurpijl levert meerdere grammen van stoffen, waar je de rest van het jaar bij elke milligram al problemen krijgt (op professioneel niveau).
Ik heb verder niet zoveel moeite met een beetje vervuiling, dat is soms nodig of nuttig of gewoon even niet anders. Een vuurwerkshow hier en daar, het is niet fris, maar moet kunnen. Het gaat mij meer om de schaal die ontstaan is toen elke bewoner voor gemiddeld tientallen euro's aan vuurwerk per jaar mocht verstoken.
Er zijn ook veel dingen die ik irritant vind zoals hondenpoep of honden in het algemeen of files of luide muziek in het openbaar. soms is het gewoon een kwestie van leven en laten leven.
Wanneer stopt het whataboutisme? Het gaat in een samenleving niet om 'ik' en wat 'ik vind'.
De dingen die je trouwens noemt, worden allemaal begrensd en aangepakt door regels.

Over het leven en laten leven heb je het waarschijnlijk over jezelf. Dat klinkt in het algemeen ook wel leuk, maar is meer een kleed om de problemen onder te vegen. In deze kwestie echter vind ik de gevolgen qua aantal slachtoffers, materiële schade en impact op natuur dusdanig dat ik er voor kies om mijn eigen plezier even aan de kant te schuiven. Via politiek zal uiteindelijk blijken hoe we als samenleving met vuurwerk omgaan.
Daarnaast is het probleem niet zozeer die 8 uurtjes waarin vuurwerk wordt afgestoken , de meeste overlast wordt dan ook daarbuiten ervaren.
er zijn ook nog genoeg oplossingen die nog niet geopperd zijn. Zoals verbieden van knalvuurwerk of het verder beperken van de toegestane tijden en verkoopdagen. Leeftijds verhoging , verbieden van vuurpijlen of singleshots welke makkelijk misbruikt worden of ongelukken opleveren . Cat 1 beperken tot alleen oud en nieuw (ook al is dat strijd met de EU regels)

En dit is dus precies waar er op elke pagina van dit topic over wordt gesproken. Het dilemma zit hem verder in de handhaving.

Vrijwel iedereen wil onder het idee van 'leven en laten leven' en 'elkaar iets gunnen' en 'we mogen toch ook wel eens lol maken' wel openstaan voor een goede manier van vuurwerkgebruik. Dat blijkt al jaren echter niet te handhaven te zijn. Een totaalverbod werkt feitelijk goed in veel andere landen. Zonder totaalverbod, lijkt mij een strikter beleid minstens nodig, maar nog moeilijker te handhaven dan de huidige situatie. En de huidige situatie is objectief gezien vrij ernstig. Vrijwel alles kan en dus verpest de minderheid het.
Dat laatste zie je overal in een samenleving waar geen goede handhaving is. Sociale(re) types willen de samenleving zo goed mogelijk maken. Aso's denken vooral aan zichzelf. Die laatste groep wil ik geen vrijbrief geven om de eerste groep te irriteren. En dat gaat meestal ten koste van de goede meerderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 04:36:
[...]

Maar....

Maak de zin dan ook af, die eindigt namelijk vaak met "ik ben voor een verbod".
Ja. Nadat men duidelijk aangeeft zich wel degelijk te realiseren dat iemand er lol aan beleefd.
[...]
tja je argument verdediging met een aanval op de persoon is nou ook niet echt het niveau je van het....
Was geen aanval op de persoon, weet je best. Tenminste, zou je kunnen weten als je even goed leest.
[...]
Och jee... je doet echt je best om mijn woorden te verdraaien. Wacht, ik zal mijn reactie zo even aanpassen.
Frappant dat je ook hier weer geen blijk geeft van enige realisatie dat jouw lolletje nogal wat overlast geeft.
[...]
Ah, weer het woorden in de mond leggen idee. Wijs mijn gejuich 's aan?
[...]

Ik kan me voorstellen dat je vuurwerk niet leuk vindt maar ik en een grote groep mensen vinden het wel leuk. Het gaat uiteindelijk maar om 8 uurtjes in een heel jaar tijd , zou je die 8 uurtjes mij willen gunnen ? Ik gun jouw wel de rest van het jaar een vuurwerkvrij leven. Je kan ook vanaf 6 uur savonds binnen blijven dan hoort je alleen wat geknal maar daar zijn ook middeltjes voor als dat als irritant ervaren wordt :).
_/-\o_ WOW! Kijk 's aan!! knap hoor!!

8 uurtjes? Waarom zoveel? Maar ja, ik gun je best 8 uurtjes milieuvervuiling om je siervuurwerk af te steken. Probleem is echter.. het is met vuurwerkliefhebbers blijkbaar geen 8 uurtjes. Het begint al met de restjes op te maken zodra het herfst is. Vanaf begin december is het elke avond raak en zodra de verkoop driedaagse is begonnen knalt het bijna constant.
Ja, whataboutisme, heel populair bij vuurwerkliefhebbers. Niet zo relevant voor de discussie. Hoe vaak men het ook probeert.

De meeste overlast wordt zeker buiten de 8 uur ervaren. Minderen verkoopdagen is al meerdere malen geopperd hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Playa del C. schreef op maandag 30 december 2019 @ 06:37:
[...]

Jouw doel is vermaak en waarschijnlijk op een zo weinig mogelijk irriterende manier. Er is echter ook een deel van met name jongeren die het deze dagen vooral leuk vindt om erg harde knallen in de woonwijken te maken. Die denken niet van zal ik eens ergens naar een rustig plekje gaan om mijn hobby uit te voeren. Zoals in het nu.nl artikel. Los van wat er in de hoofden van de jongeren wel of niet gedacht wordt, de vraag is of we het als volk acceptabel vinden dat er rond deze dagen met vrij zware 'knallers' op straat wordt rondgelopen, dat er (geluids)overlast en vernielingen zijn door vuurwerk en dat er zo nu en dan zwaar letsel van komt. Dan daarnaast is het een feit dat er op 1 januari in verhouding heel veel chemische troep wordt verstookt en er cumulatief best veel incidenten met letsel zijn.
valt relatief mee, je vergeet dat overlast geheel subjectief is.
Jouw mening (in een eerdere reactie) is dat het meevalt en moet kunnen. Een ander is van mening dat het minder zou moeten. Je kunt er echter niet omheen dat het vuurwerkgebruikers zijn die de overlast veroorzaken, niet omgekeerd. Dus zodra teveel mensen van mening raken dat vuurwerk te vervelend is, is er genoeg draagvlak om het vuurwerkgebruik in te perken.
Omgekeerd is er ook genoeg draagvlak om het te laten zoals het nu is. Ik weet niet of recent wat over Apeldoorn hebt hebt gelezen maar het vuurwerkvrij verklaren van die gemeente heeft nogal wat weerstand opgeroepen vanuit verschillende hoeken.
[...]

Dit was niet aan mij gericht. Vind het wel een typische opmerking. Het is feitelijk ook zeker een minderheid die het voor iedereen verpest. Dat kun je ook bespreken zonder in de slachtofferrol te gaan zitten en daarbij in te vullen dat een ander bepaalde gemene gedachtes zou hebben. Mensen willen op zich een vuurwerkbeperking/verbod niet voor zichzelf, maar voor andere mensen, kinderen, dieren, natuur en materiële schade.
Tja als je weet dat het een kleine minderheid is die het probleem is en daarnaast gaat hopen op een totaal verbod die vooral de grote groep treft die zich aan de regels houd dan is dat gewoon een gemene gedachte, je kan er om heen draaien wat je wilt maar het is vrij duidelijk om deze manier.
[...]

Die willen veel mensen jou simpelweg niet gunnen. Als iedereen 8 uren (niet uurtjes) per jaar op straat mag claimen om een eigen hobby uit te oefenen onder het idee van elkaar iets gunnen...
Dat is het hele idee van een samenleving. De samenleving bepaalt de grenzen. Je kunt daar buiten gaan in overleg en/of met een vergunning. Op dit moment is de stand van zaken qua vuurwerk dat genoeg mensen buiten de regels opereren én dat het meetbaar vrij veel irritatie, overlast en schade geeft.
ik zal je even een hint geven , ik kom niet uit de Randstad maar uit een heel andere populus z hier speelt de vuurwerk discussie totaal niet en is het nogsteeds een essentieel onderdeel van oud en nieuwe waar veel mensen van genieten en behoefte aan hebben ongeacht wat de media probeert de framen.
[...]

Zo empathieloos dit en puur vanuit je eigen behoefte. Alsof het een verworven recht is om vuurwerk af te steken in openbaar gebied. Het is iets wat ooit gegund is, maar verder nogal uit de hand gelopen is.
uit de hand gelopen ? Hoe ?
Ik dacht dat we hierboven het eens waren dat het een klein deel is wat het voor de rest verpest. Cijfers liggen ook niet en die laten zien dat er elke jaar minder SEH bezoeken zijn en minder schade en incidenten.
Je vergeet verder dat het met name dieren (ook in de (stads)natuur) zijn die heel veel stress ervaren en dat niet kunnen tegenhouden met 'middeltjes'.
Daarnaast vergeet je dat de tonnen aan chemische troep alsnog de natuur en onze leefomgeving in gaat. Je gaf eerder aan dat 'jij dat vindt meevallen', maar dat is jouw onwetendheid. Ik weet wat er in het vuurwerk zit en ook hoeveel het alleen al in Nederland is. Het is lachwekkend om te zien hoe strikt we het hele jaar zijn met stoffen en hoe dat op nieuwjaarsdag volledig weg is. Elke vuurpijl levert meerdere grammen van stoffen, waar je de rest van het jaar bij elke milligram al problemen krijgt (op professioneel niveau).
Ik heb verder niet zoveel moeite met een beetje vervuiling, dat is soms nodig of nuttig of gewoon even niet anders. Een vuurwerkshow hier en daar, het is niet fris, maar moet kunnen. Het gaat mij meer om de schaal die ontstaan is toen elke bewoner voor gemiddeld tientallen euro's aan vuurwerk per jaar mocht verstoken.
ik weet dat ook en op uitzondering van koper uitstoot is de rest van de uitstoot verwaarloosbaar, zelfs de fijnstof is van zon korte duur dat het RIVM geen medische gevolgen heeft kunnen aantonen.
[...]

Wanneer stopt het whataboutisme? Het gaat in een samenleving niet om 'ik' en wat 'ik vind'.
De dingen die je trouwens noemt, worden allemaal begrensd en aangepakt door regels.
vuurwerk wordt ook hevig begrensd en aangepakt dus wat is je punt ?

Ik ben ook onderdeel van de samenleving en hierboven liep je nog te opperen over wat de samenleving vindt belangrijker is ongeacht wat er volgens de wet mag.
Over het leven en laten leven heb je het waarschijnlijk over jezelf. Dat klinkt in het algemeen ook wel leuk, maar is meer een kleed om de problemen onder te vegen. In deze kwestie echter vind ik de gevolgen qua aantal slachtoffers, materiële schade en impact op natuur dusdanig dat ik er voor kies om mijn eigen plezier even aan de kant te schuiven. Via politiek zal uiteindelijk blijken hoe we als samenleving met vuurwerk omgaan.
dan stel ik voor dat het volgende wat we verbieden het houden van honden is.
50.000 beten per jaar die medisch behandeld moeten worden, meer dan 1 dode er jaar en ook genoeg impact op het milieu om het aan te pakken. Eens kijken hoeveel stemmen we daar voor kunnen ronselen. :+
[...]

En dit is dus precies waar er op elke pagina van dit topic over wordt gesproken. Het dilemma zit hem verder in de handhaving.

Vrijwel iedereen wil onder het idee van 'leven en laten leven' en 'elkaar iets gunnen' en 'we mogen toch ook wel eens lol maken' wel openstaan voor een goede manier van vuurwerkgebruik. Dat blijkt al jaren echter niet te handhaven te zijn. Een totaalverbod werkt feitelijk goed in veel andere landen. Zonder totaalverbod, lijkt mij een strikter beleid minstens nodig, maar nog moeilijker te handhaven dan de huidige situatie. En de huidige situatie is objectief gezien vrij ernstig. Vrijwel alles kan en dus verpest de minderheid het.
Dat laatste zie je overal in een samenleving waar geen goede handhaving is. Sociale(re) types willen de samenleving zo goed mogelijk maken. Aso's denken vooral aan zichzelf. Die laatste groep wil ik geen vrijbrief geven om de eerste groep te irriteren. En dat gaat meestal ten koste van de goede meerderheid.
die droom dat een totaalverbod het allemaal kan oplossen spat snel uiteen ben ik bang.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mercapto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-08 10:10
Ik zit zelf in het buitenland momenteel waar ze 2x per jaar een viering met vuurwerk hebben.
Als ik ze dan vertel hoe dat in Nederland er aan toe gaat kijken ze mij heel raar aan. (dezelfde blik als wanneer ik ze over die andere Nederlandse traditie, die met schmink, vertel)
Vervolgens komen de vragen:

"Dus jullie laten kinderen met explosieven gooien en schieten?"
"En de restanten mag iemand anders opruimen?"
"En jullie hebben huisdieren?"

Hier ga je gezellig naar een vuurwerkshow buiten de bebouwde kom of in ieder geval niet midden in een woonwijk.
Elke middelgrote stad heeft een show van 10-15 minuten waar je van een afstandje naar kijkt zodat je alles in volle glorie kunt zien. Omliggende dorpen komen er ook op af.
Vijftien minuutjes mooie pijlen, met vooraf met z'n allen aftellen en achteraf applaus, dat is alle overlast, en de gemeente ruimt hun eigen rommel op.

Al die mensen die uit principe hun poot stijf houden, ik snap er niks van, vooral niet omdat we zoveel kritiek hebben op allerlei andere tradities en culturele zaken die wij als onontwikkeld of barbaars bestempelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
Jo
Koos2009 schreef op zondag 29 december 2019 @ 23:14:
[...]

Dan moet je niet buiten gaan klagen he...
Tuig dat zo reageert heb je overal en indien je je mannetje niet staat of "eerlijk" wil zijn moet je binnen blijven.
Waarom zou ik binnen moeten blijven? Waarom zou de burger die zich normaal gedraagd binnen moeten blijven zodat tuig vrij rond kan lopen?

Het is het gajes dat niet op straat hoort.

En dat heeft helemaal niets te maken met je mannetje niet kunnen staan, maar puur en alleen met het feit dat je in Nederland tuig zelf geen les mag leren. Het is gewoonweg verboden.

Maar kennelijk begrijp jij dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 04:25:
[...]

gebaseerd op wat ? Hoop ? Elke knal voor 31 dec 18:00 is al verboden dus hoeft handhaving zich helemaal niks af te vragen.

[...]
wat is enorm ? En hoe staat het tot verhouding met andere activiteiten die de mens doet maar ook wel eens ongelukken en schade opleveren ?

[...]
Heb je de link die ik gepost heb überhaupt gelezen? Over handhaving? En legale knallen voor 18:00 31 December? Of het herkennen van legale versus illegale knallen tijdens oudjaar?

Ik kan geen Nederlandse menselijke activiteit bedenken zonder praktisch nut die zoveel schade oplevert als vuurwerk. Misschien drugs. Knalvuurwerk is volslagen nutteloos en levert enorm veel ellende op. En niet gaan vergelijken met autorijden, dat heeft maatschappelijk nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:44:
[...]
valt relatief mee, je vergeet dat overlast geheel subjectief is.

[...]

Omgekeerd is er ook genoeg draagvlak om het te laten zoals het nu is. Ik weet niet of recent wat over Apeldoorn hebt hebt gelezen maar het vuurwerkvrij verklaren van die gemeente heeft nogal wat weerstand opgeroepen vanuit verschillende hoeken.

[...]

Tja als je weet dat het een kleine minderheid is die het probleem is en daarnaast gaat hopen op een totaal verbod die vooral de grote groep treft die zich aan de regels houd dan is dat gewoon een gemene gedachte, je kan er om heen draaien wat je wilt maar het is vrij duidelijk om deze manier.

[...]
ik zal je even een hint geven , ik kom niet uit de Randstad maar uit een heel andere populus z hier speelt de vuurwerk discussie totaal niet en is het nogsteeds een essentieel onderdeel van oud en nieuwe waar veel mensen van genieten en behoefte aan hebben ongeacht wat de media probeert de framen.

[...]
uit de hand gelopen ? Hoe ?
Ik dacht dat we hierboven het eens waren dat het een klein deel is wat het voor de rest verpest. Cijfers liggen ook niet en die laten zien dat er elke jaar minder SEH bezoeken zijn en minder schade en incidenten.

[...]
ik weet dat ook en op uitzondering van koper uitstoot is de rest van de uitstoot verwaarloosbaar, zelfs de fijnstof is van zon korte duur dat het RIVM geen medische gevolgen heeft kunnen aantonen.

[...]
vuurwerk wordt ook hevig begrensd en aangepakt dus wat is je punt ?

Ik ben ook onderdeel van de samenleving en hierboven liep je nog te opperen over wat de samenleving vindt belangrijker is ongeacht wat er volgens de wet mag.

[...]
dan stel ik voor dat het volgende wat we verbieden het houden van honden is.
50.000 beten per jaar die medisch behandeld moeten worden, meer dan 1 dode er jaar en ook genoeg impact op het milieu om het aan te pakken. Eens kijken hoeveel stemmen we daar voor kunnen ronselen. :+

[...]
die droom dat een totaalverbod het allemaal kan oplossen spat snel uiteen ben ik bang.

[...]
Dalende SEH bezoeken is rechtstreeks te danken aan het verbieden van bepaald vuurwerk zoals de babypijlen.

Niemand hier droomt van een totaalverbod wat alles gaat oplossen. Dat is inderdaad een droom. Maar een totaalverbod zal er wel voor zorgen dat het substantieel minder wordt. Niet onmiddellijk, maar ieder jaar een beetje minder. Totdat we er tien jaar later op terugkijken en denken "waarom was het überhaupt ooit legaal".

Het zit er aan te komen, de vraag is wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:13:
[...]

Dalende SEH bezoeken is rechtstreeks te danken aan het verbieden van bepaald vuurwerk zoals de babypijlen.

Niemand hier droomt van een totaalverbod wat alles gaat oplossen. Dat is inderdaad een droom. Maar een totaalverbod zal er wel voor zorgen dat het substantieel minder wordt. Niet onmiddellijk, maar ieder jaar een beetje minder. Totdat we er tien jaar later op terugkijken en denken "waarom was het überhaupt ooit legaal".

Het zit er aan te komen, de vraag is wanneer.
Volgend jaar wordt knalvuurwerk verboden, mark my words.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:58
shoombak schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:16:
[...]
Dat zou ik prima vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

shoombak schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:16:
[...]

Zou een mooi eerste beginnetje zijn inderdaad.

Binnen maximaal 5 jaar denk ik dat we sowieso wel een totaalverbod op vuurwerk hebben voor consumenten, gok ik zo.

Zeker als je dit soort incidenten leest, denk ik dat de politiek ook niet echt anders meer kan dan een verbod invoeren.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de milieuschade, geluidsoverlast, overlast voor dieren, schade aan diverse bezittingen, overlast voor mensen met long-aandoeningen etc gehad.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• odan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:09

odan

The dark side is within all!

mercapto schreef op maandag 30 december 2019 @ 08:58:
Ik zit zelf in het buitenland momenteel waar ze 2x per jaar een viering met vuurwerk hebben.
Als ik ze dan vertel hoe dat in Nederland er aan toe gaat kijken ze mij heel raar aan. (dezelfde blik als wanneer ik ze over die andere Nederlandse traditie, die met schmink, vertel)
Vervolgens komen de vragen:

"Dus jullie laten kinderen met explosieven gooien en schieten?"
het vuurwerk bedoelt voor kinderen is zo veilig als maar kan. als het in je hand afgaat heb je hooguit een blauwe plek.
"En de restanten mag iemand anders opruimen?"
er zal altijd wat achterblijven, maar zowel ik als de meeste mensen die ik ken ruimen hun eigen rotzooi op. maar goed kijk eens naar een koningsdag of ander groot evenement, mensen ruimen gewoon nooit hun eigen shit op.
"En jullie hebben huisdieren?"
Ja we hebben huisdieren, tv iets harder zodat ze rond de jaarwisseling minder horen en op een voor hun veilige plek laten rond die tijd. ja de hond vind het niet altijd fijn als die naar buiten moet op de 31e maar in al die jaren altijd wel een rustige tijd kunnen vinden om even naar het veldje te kunnen gaan zodat de behoefte gedaan kan worden.
Al die mensen die uit principe hun poot stijf houden, ik snap er niks van, vooral niet omdat we zoveel kritiek hebben op allerlei andere tradities en culturele zaken die wij als onontwikkeld of barbaars bestempelen.
De tendens is blijkbaar wij moeten onze tradities en cultuur opgeven, maar mogen geen commentaar hebben op andere culturen.

Pulse mee voor GoT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:08:
[...]

Heb je de link die ik gepost heb überhaupt gelezen? Over handhaving? En legale knallen voor 18:00 31 December? Of het herkennen van legale versus illegale knallen tijdens oudjaar?

Ik kan geen Nederlandse menselijke activiteit bedenken zonder praktisch nut die zoveel schade oplevert als vuurwerk. Misschien drugs. Knalvuurwerk is volslagen nutteloos en levert enorm veel ellende op. En niet gaan vergelijken met autorijden, dat heeft maatschappelijk nut.
Die ging over cat 1 toch Aka scherts vuurwerk. Die kan Nederland niet eens verbieden dankzij de EU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
https://www.nu.nl/binnenl...n-brabant-en-zeeland.html

Uiteraard zonder enige twijfel is dit type vuurwerk in het beginsel al niet legaal, maar dit zou dus gewoon echt keihard moeten worden aangepaakt. Scharen onder de munitie en explosieven wetgeving, met passelijke straffen conform bezit handgranaten tot 8 jaar.

Gepakt bij de grens met illegaal vuurwerk uit Duitsland? Balen, ga maar een paar jaartjes in het gevang nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildhagen schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:23:
[...]

Zou een mooi eerste beginnetje zijn inderdaad.

Binnen maximaal 5 jaar denk ik dat we sowieso wel een totaalverbod op vuurwerk hebben voor consumenten, gok ik zo.

Zeker als je dit soort incidenten leest, denk ik dat de politiek ook niet echt anders meer kan dan een verbod invoeren.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over de milieuschade, geluidsoverlast, overlast voor dieren, schade aan diverse bezittingen, overlast voor mensen met long-aandoeningen etc gehad.
|:( Want het verbieden van het legale alternatief voor de "knal behoefte" gaat dit soort incidenten met illegaal vuurwerk verhelpen ?

Heeft de geschiedenis niet het tegenovergestelde bewezen dat zodra je iets verbied wat gebruikelijk was, de illegale handel floreert iets waar nu ook al sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
psychodude schreef op maandag 30 december 2019 @ 09:04:
Jo
[...]

Waarom zou ik binnen moeten blijven? Waarom zou de burger die zich normaal gedraagd binnen moeten blijven zodat tuig vrij rond kan lopen?

Het is het gajes dat niet op straat hoort.

En dat heeft helemaal niets te maken met je mannetje niet kunnen staan, maar puur en alleen met het feit dat je in Nederland tuig zelf geen les mag leren. Het is gewoonweg verboden.

Maar kennelijk begrijp jij dit niet.
Oh ik begrijp dat zeker wel, maar nogmaals. Als jij buiten wil lopen waar op dat moment tuig loopt en je zegt er iets over waarna je aangevallen wordt, waarom is dat dan mijn probleem?

Het probleem is de handhaving, of eerder het gebrek daaraan.

Ook is het probleem, in Amsterdam althans, dat de handhaving, net als de gemeentelijke buitendienst, voor een aanzienlijk deel bestaat uit de wat zwakkere medewerker tot aan kleine Hitlers dus niemand die het wat boeit.

Zeker dat tuig gaat niet naar "de jostipolitie" luisteren.

Ik begrijp dan ook niet echt wat je punt is.

Ja er is tuig.
Ja, mensen worden aangevallen.
Nee, er is geen handhaving.
Politie Komt "te laat".
Je mag zelf niets doen, maar klaagt wel.
Doe je het wel, op een manier dat dat tuig begrijpt, ben je ook "fout".

Kortom, waarom reageer je op een kalimero manier op mijn punt dat je dan òf iets zegt en indien nodig actie onderneemt, òf gewoon lekker binnen blijft en het maar accepteert.

Mijn punt was dat het een inschatting maken is om zelf iets te zeggen ipv de Politie te bellen.

In De reactie waarop ik reageerde leek het alsof je tegenwoordig "altijd" de politie maar moet bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:03:

Heeft de geschiedenis niet het tegenovergestelde bewezen dat zodra je iets verbied wat gebruikelijk was, de illegale handel floreert iets waar nu ook al sprake van is.
Nee.

Volgens jouw theorie zouden we een levendige handel in stints moeten zijn.

Illegale handel floreert als je iets verbied en de vraag niet aan pakt. Percentage mensen die vuurwerk koopt daalt al jaren.

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 30-12-2019 12:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:17
Wijnands schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:33:
[...]

Nee.

Illegale handel floreert als je iets verbied en de vraag niet aan pakt. Percentage mensen die vuurwerk koopt daalt al jaren.
Je vergelijking gaat mank, Stint is nergens bruikbaar voor behalve zaken als kinderopvang, ik heb nog nooit jongeren ermee naar school zien gaan. :+

Je vergelijking ging beter op als je e-steps bedoelt want die zijn enigszins nog nuttig(en de meeste nog illegaal in Nederland) en toch is daar een levendige handel op en zie je ze ermee rijden.

Een vuurwerkverbod heeft alleen kans op slagen als dit Europees aangepakt wordt, het zal welliswaar verminderen maar ik verwacht niet zoveel.

Enige vuurwerk wat ik hier in de buurt hoor is geen Nederlands vuurwerk maar al illegaal vuurwerk uit Duitsland (woon redelijk dichtbij de grens).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2019 12:49 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
mr_evil08 schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:48:
Je vergelijking gaat mank, Stint is nergens bruikbaar voor behalve zaken als kinderopvang, ik heb nog nooit jongeren ermee naar school zien gaan. :+
Geef het een paar jaar. Toen ik die leeftijd had was een snorscooter met zo'n enorm windscherm ondenkbaar voor de jeugd...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ijdod schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:58:
[...]

Geef het een paar jaar. Toen ik die leeftijd had was een snorscooter met zo'n enorm windscherm ondenkbaar voor de jeugd...
In die tijd reed iedereen nog op een opgevoerde brommer wat gemakkelijk 80 km/h ging toen had je een helm op en daardoor was een windscherm niet nodig, tegenwoordig wil men geen helm meer op(want gaat mijn haar in de war zitten) en rijden ze nu op een (opgevoerde)snorscooter wat rond de 40-50 km/h gaat, en dan is een windscherm super handig.

Ik geloof ook wel dat het uiteindelijk zal afnemen, als ze daarvoor in de plek elke gemeente iets centraal gaan organiseren.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 30-12-2019 13:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:04:
[...]
Ik geloof ook wel dat het uiteindelijk zal afnemen, als ze daarvoor in de plek elke gemeente iets centraal gaan organiseren.
Daar zijn niet genoeg gecertificeerde mensen voor beschikbaar in Nederland. Tevens verwacht ik ook weerstand op dit gebruik van gemeenschapsgeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:13:
[...]

Daar zijn niet genoeg gecertificeerde mensen voor beschikbaar in Nederland. Tevens verwacht ik ook weerstand op dit gebruik van gemeenschapsgeld.
Dat is een kip/ei verhaal met gecertificeerde mensen.
mbt gemeenschapsgeld, sponsoren, flinke winsten op eten/drinken wat je vaak ziet bij evenementen er zijn genoeg zaken om de kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:19:
[...]

Dat is een kip/ei verhaal met gecertificeerde mensen.
mbt gemeenschapsgeld, sponsoren, flinke winsten op eten/drinken wat je vaak ziet bij evenementen er zijn genoeg zaken om de kosten te drukken.
Is geen kip / ei verhaal. Tijdens het festival seizoen draaien de pyrotechnisch gecertificeerde mensen al overuren, laat staan dat die straks in elke gemeente een centrale show moeten organiseren. Daar hebben ze niet de mankracht voor en het loont niet om voor 1 extra dag in het jaar extra mensen op te leiden.

Tevens zie ik geen reden om hier gemeenschapsgeld aan te besteden terwijl de meeste gemeenten komend jaar vaak al op b.v. de zorg moeten gaan bezuinigen.

In Nederland kennen we al jaren het poldermodel. Er moet toch makkelijk iets te verzinnen zijn zodat de overlast teruggebracht kan worden zonder alles maar te moeten verbieden. I.p.v. vuurwerk-vrije zones zouden de gemeenten vuurwerk-blije zones in kunnen richten, waar iedereen die wil zijn vuurwerk af kan steken. Waar mensen die graag toe willen kijken op veilige afstand kunnen genieten en de mensen die niets met vuurwerk hebben er ook geen last van ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op maandag 30 december 2019 @ 12:33:
[...]

Nee.

Whaha want stint gebruikt bijna iedereen 8)7

Je negeert even het verloop van de drooglegging in America , drugshandel beleid in NL en buitenland door de jaren heen.....

En nu floreert de illegale handel ook al omdat het legale aanbod beperkter wordt.

Dus je stint argument is nogal armoedig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Verwijderd schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:40:
[...]

Is geen kip / ei verhaal. Tijdens het festival seizoen draaien de pyrotechnisch gecertificeerde mensen al overuren, laat staan dat die straks in elke gemeente een centrale show moeten organiseren. Daar hebben ze niet de mankracht voor en het loont niet om voor 1 extra dag in het jaar extra mensen op te leiden.

Tevens zie ik geen reden om hier gemeenschapsgeld aan te besteden terwijl de meeste gemeenten komend jaar vaak al op b.v. de zorg moeten gaan bezuinigen.

In Nederland kennen we al jaren het poldermodel. Er moet toch makkelijk iets te verzinnen zijn zodat de overlast teruggebracht kan worden zonder alles maar te moeten verbieden. I.p.v. vuurwerk-vrije zones zouden de gemeenten vuurwerk-blije zones in kunnen richten, waar iedereen die wil zijn vuurwerk af kan steken. Waar mensen die graag toe willen kijken op veilige afstand kunnen genieten en de mensen die niets met vuurwerk hebben er ook geen last van ondervinden.
Vuurwerkvrije zone,s gaat hem ook niet worden.

Wie gaat er handhaven als het toch gebeurt in vuurwerk vrije zone,s denk je ? :+
De politie geeft nu al geen prioriteit aan kleine vergrijpen.

Daarvoor kan je ook BOA,s opleiden natuurlijk maar het zal altijd een kat/muis spel blijven.
Als de bewoners erop moeten toezien gaat het uit de hand lopen.

De politie grijpt nu al niet in want ze zijn hier al veel langer bezig dan de officiële verkoopdatum in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mr_evil08 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:50:
[...]

Vuurwerkvrije zone,s gaat hem ook niet worden.

Wie gaat er handhaven als het toch gebeurt in vuurwerk vrije zone,s denk je ? :+
De politie geeft nu al geen prioriteit aan kleine vergrijpen.

Daarvoor kan je ook BOA,s opleiden natuurlijk maar het zal altijd een kat/muis spel blijven.
Als de bewoners erop moeten toezien gaat het uit de hand lopen.

De politie grijpt nu al niet in want ze zijn hier al veel langer bezig dan de officiële verkoopdatum in Nederland.
We zijn het er dus over eens dat het een kwestie van handhaving is ? Dan gaat een algeheel verbod dus ook niet helpen want men kan nu al niet handhaven. Als ik al in mijn gemeente kijk zie ik dagelijks zaken die verboden zijn, waar de gemeente van op de hoogte is maar waar helemaal niets aan handhaving lijkt te gebeuren. Politie ? Die zie je hier niet / nauwelijks. Wijkagent ? Deze heeft meerdere woonkernen onder zijn werkgebied en is maar een halve dag per week beschikbaar voor consult*. Je zou toch juist verwachten dat met deze dagen er meer politie op de been is omdat men weet dat er een groep mensen is die zich niets aantrekt van de huidige regels. Het lijkt er echter op dat de overheid de grip aan het verliezen is en het tuig vrolijk zijn gang kan gaan. Dit gaat wederom ten kosten van de normale mensen die zich wel aan de wet kunnen houden

*: Ik begrijp dat dit per regio / gemeente kan verschillen.. ik kijk nu puur naar mijn eigen gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:07
Dat die handhaving niet lekker loopt is overal zo. Heb in onze hoofdstad gewoond, in een gehucht, overal hetzelfde: geen tijd voor.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
Als men tijdelijk niet meer boa's of handhavers wil gebruiken rondom nieuwsjaarsdag dan hebben die jongeren gewoon vrijspel. Net de Purge, maar dan met vuurwerk en vandalisme. Schaf het dan gewoon af. Aangezien we toch van alles af willen door bepaalde mensen op sociale media ben ik er voor om alles af te schaffen en gewoon enkel te gaan werken werken werken zoals die Duitsers. Geen water meer bij de wijn. Geen roetveegpieten meer, geen halloween dat sint-maarten verdrijft, geen vuurwerk, geen pasen, enz.

Ik denk dat overheid wel onder mom van de (mislukte) participatiesamenleving wil dat de buren / oude mensen gaan controleren op overlast door vuurwerk. :+ Lekker goedkoop.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivysaur op 30-12-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Laatst online: 21:36

Player1S

Probably out in the dark

Ivysaur schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:15:
Als men tijdelijk niet meer boa's of handhavers wil gebruiken rondom nieuwsjaarsdag dan hebben die jongeren gewoon vrijspel. Net de Purge, maar dan met vuurwerk en vandalisme. Schaf het dan gewoon af. Aangezien we toch van alles af willen door bepaalde mensen op sociale media ben ik er voor om alles af te schaffen en gewoon enkel te gaan werken werken werken zoals die Duitsers. Geen water meer bij de wijn. Geen roetveegpieten meer, geen halloween dat sint-maarten verdrijft, geen vuurwerk, geen pasen, enz.
Grappige is dat die Duitsers juist veel meer feestdagen hebben dan wij Nederlanders :+

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivysaur
  • Niet online
@Player1S Work work work work! Muss work work! Kein Spass!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

Chiron

Moderator Discord
Brent schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:12:
Dat die handhaving niet lekker loopt is overal zo. Heb in onze hoofdstad gewoond, in een gehucht, overal hetzelfde: geen tijd voor.
Als er bij je ingebroken is en er zijn geen gewonden komen ze ook al niet, dus laat staan een melding over een jongetje wat met vuurwerk zou gooien, die allang pleite is tegen de tijd dat ze ter plaatse zijn.

Dat heeft overigens niks te maken met de agenten die op zo'n moment wel aan het werk zijn, en hoe hard ze dat doen (keihard), maar met de algehele bezetting en prioriteiten van andere meldingen.
De tijd dat ze nog rustig een rondje door de wijk reden en niks te doen hadden is al jaren voorbij.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Omdat het kabinet consumentenvuurwerk nog niet helemaal wil verbieden, moet de Tweede Kamer dat zelf maar regelen, vindt de Partij voor de Dieren (PvdD). De partij heeft eigenhandig een wetsvoorstel geschreven voor ‘een klap op de vuurpijl’.

De PvdD pleit al langer voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk. Fractievoorzitter Esther Ouwehand wijst op bijval van artsen, burgemeesters, brandweer, politie, milieuorganisaties en de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Omstanders en voorbijgangers raken gewond, mensen moeten binnen blijven door de vuile lucht, en ook veel dieren weten zich volgens haar geen raad. De maatregelen die het kabinet wel neemt, zoals de mogelijkheid voor een plaatselijk verbod, doet Ouwehand af als “symboolpolitiek”.

De helft van de Nederlanders voelt volgens opiniepeilers inmiddels wel voor een vuurwerkverbod. De steun daarvoor groeit de laatste jaren ook in de Kamer. Maar een meerderheid is nog ver uit zicht.
Bron: PvdD wil dat Kamer zelf vuurwerkverbod regelt

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 13 ... 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Hou de discussie s.v.p. serieus en beschaafd.