Jouw doel is vermaak en waarschijnlijk op een zo weinig mogelijk irriterende manier. Er is echter ook een deel van met name jongeren die het deze dagen vooral leuk vindt om erg harde knallen in de woonwijken te maken. Die denken niet van zal ik eens ergens naar een rustig plekje gaan om mijn hobby uit te voeren. Zoals in het nu.nl artikel. Los van wat er in de hoofden van de jongeren wel of niet gedacht wordt, de vraag is of we het als volk acceptabel vinden dat er rond deze dagen met vrij zware 'knallers' op straat wordt rondgelopen, dat er (geluids)overlast en vernielingen zijn door vuurwerk en dat er zo nu en dan zwaar letsel van komt. Dan daarnaast is het een feit dat er op 1 januari in verhouding heel veel chemische troep wordt verstookt en er cumulatief best veel incidenten met letsel zijn.
Jouw mening (in een eerdere reactie) is dat het meevalt en moet kunnen. Een ander is van mening dat het minder zou moeten. Je kunt er echter niet omheen dat het vuurwerkgebruikers zijn die de overlast veroorzaken, niet omgekeerd. Dus zodra teveel mensen van mening raken dat vuurwerk te vervelend is, is er genoeg draagvlak om het vuurwerkgebruik in te perken.
ondertussen sta jij aan de zijkant te juichen hoe die minderheid het voor de meerderheid die zich wel netjes aan de regels houdt verpest....
Dit was niet aan mij gericht. Vind het wel een typische opmerking. Het is feitelijk ook zeker een minderheid die het voor iedereen verpest. Dat kun je ook bespreken zonder in de slachtofferrol te gaan zitten en daarbij in te vullen dat een ander bepaalde gemene gedachtes zou hebben. Mensen willen op zich een vuurwerkbeperking/verbod niet voor zichzelf, maar voor andere mensen, kinderen, dieren, natuur en materiële schade.
[...]
Om nog even terug te koppelen
Ik kan me voorstellen dat je vuurwerk niet leuk vindt maar ik en een grote groep mensen vinden het wel leuk. Het gaat uiteindelijk maar om 8 uurtjes in een heel jaar tijd , zou je die 8 uurtjes mij willen gunnen ? Ik gun jouw wel de rest van het jaar een vuurwerkvrij leven.
Die willen veel mensen jou simpelweg niet gunnen. Als iedereen 8 uren (niet uurtjes) per jaar op straat mag claimen om een eigen hobby uit te oefenen onder het idee van elkaar iets gunnen...
Dat is het hele idee van een samenleving. De samenleving bepaalt de grenzen. Je kunt daar buiten gaan in overleg en/of met een vergunning. Op dit moment is de stand van zaken qua vuurwerk dat genoeg mensen buiten de regels opereren én dat het meetbaar vrij veel irritatie, overlast en schade geeft.
Je kan ook vanaf 6 uur savonds binnen blijven dan hoort je alleen wat geknal maar daar zijn ook middeltjes voor als dat als irritant ervaren wordt

.
Zo empathieloos dit en puur vanuit je eigen behoefte. Alsof het een verworven recht is om vuurwerk af te steken in openbaar gebied. Het is iets wat ooit gegund is, maar verder nogal uit de hand gelopen is.
Je vergeet verder dat het met name dieren (ook in de (stads)natuur) zijn die heel veel stress ervaren en dat niet kunnen tegenhouden met 'middeltjes'.
Daarnaast vergeet je dat de tonnen aan chemische troep alsnog de natuur en onze leefomgeving in gaat. Je gaf eerder aan dat 'jij dat vindt meevallen', maar dat is jouw onwetendheid. Ik weet wat er in het vuurwerk zit en ook hoeveel het alleen al in Nederland is. Het is lachwekkend om te zien hoe strikt we het hele jaar zijn met stoffen en hoe dat op nieuwjaarsdag volledig weg is. Elke vuurpijl levert meerdere grammen van stoffen, waar je de rest van het jaar bij elke milligram al problemen krijgt (op professioneel niveau).
Ik heb verder niet zoveel moeite met een beetje vervuiling, dat is soms nodig of nuttig of gewoon even niet anders. Een vuurwerkshow hier en daar, het is niet fris, maar moet kunnen. Het gaat mij meer om de schaal die ontstaan is toen elke bewoner voor gemiddeld tientallen euro's aan vuurwerk per jaar mocht verstoken.
Er zijn ook veel dingen die ik irritant vind zoals hondenpoep of honden in het algemeen of files of luide muziek in het openbaar. soms is het gewoon een kwestie van leven en laten leven.
Wanneer stopt het whataboutisme? Het gaat in een samenleving niet om 'ik' en wat 'ik vind'.
De dingen die je trouwens noemt, worden allemaal begrensd en aangepakt door regels.
Over het leven en laten leven heb je het waarschijnlijk over jezelf. Dat klinkt in het algemeen ook wel leuk, maar is meer een kleed om de problemen onder te vegen. In deze kwestie echter vind ik de gevolgen qua aantal slachtoffers, materiële schade en impact op natuur dusdanig dat ik er voor kies om mijn eigen plezier even aan de kant te schuiven. Via politiek zal uiteindelijk blijken hoe we als samenleving met vuurwerk omgaan.
Daarnaast is het probleem niet zozeer die 8 uurtjes waarin vuurwerk wordt afgestoken , de meeste overlast wordt dan ook daarbuiten ervaren.
er zijn ook nog genoeg oplossingen die nog niet geopperd zijn. Zoals verbieden van knalvuurwerk of het verder beperken van de toegestane tijden en verkoopdagen. Leeftijds verhoging , verbieden van vuurpijlen of singleshots welke makkelijk misbruikt worden of ongelukken opleveren . Cat 1 beperken tot alleen oud en nieuw (ook al is dat strijd met de EU regels)
waarom niet naar andere oplossingen kijken anders dan een verbod ?
En dit is dus precies waar er op elke pagina van dit topic over wordt gesproken. Het dilemma zit hem verder in de handhaving.
Vrijwel iedereen wil onder het idee van 'leven en laten leven' en 'elkaar iets gunnen' en 'we mogen toch ook wel eens lol maken' wel openstaan voor een goede manier van vuurwerkgebruik. Dat blijkt al jaren echter niet te handhaven te zijn. Een totaalverbod werkt feitelijk goed in veel andere landen. Zonder totaalverbod, lijkt mij een strikter beleid minstens nodig, maar nog moeilijker te handhaven dan de huidige situatie. En de huidige situatie is objectief gezien vrij ernstig. Vrijwel alles kan en dus verpest de minderheid het.
Dat laatste zie je overal in een samenleving waar geen goede handhaving is. Sociale(re) types willen de samenleving zo goed mogelijk maken. Aso's denken vooral aan zichzelf. Die laatste groep wil ik geen vrijbrief geven om de eerste groep te irriteren. En dat gaat meestal ten koste van de goede meerderheid.