Verwijderd schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 10:31:
[...]
maar het dramatiseren van de statistieken is wel normaal ? Dat is namelijk wat ik veelvuldig hier en in het nieuws zie.
Waarom reageer je niet inhoudelijk op mijn argumenten zoals dat bijvoorbeeld de cijfers van veiligheid NL ongenuanceerd zijn en de ernst van letsel niet meerekenen.
Zeg of insinueer ik ergens dat statistieken gedramatiseerd mogen worden? Het hoort volledig eerlijk te zijn. Is het bijna nooit, en met je eens dat sommige cijfers niets zeggen.
Het gaat mij in de discussie niet zozeer om de gewonden, maar de overlast en het gedrag van sommige mensen (vooral kinderen) tijdens de jaarwisseling. Ik vind gevaar niet erg, maar wel als het opgedrongen wordt voor de lol van een ander. Denk aan die vonken van die enorme brandstapel. Waarom moet het zo gek en elk jaar gekker?
[...]
volgens mij heb ik eerder al eens met het voorbeeld van honden gegooid, dat is toch vooral ook echt ander mensen tot last.
Mijn punt was juist om vuurwerk niet met allerlei dingen te vergelijken. Het is onmogelijk. En ja, honden en katten van anderen kunnen ook heel vervelend zijn. Dat er geen verbod op is, is echter geen argument om dan ergens anders geen verbod op te zetten. Vuurwerk is 364 dagen verboden trouwens. De vraag moet eerder zijn, waarom gaan alle remmen en handhaving er juist af op die ene dag?
[...]
een vergrootglas op iets werpen wat je doet door alleen op het moment te focussen maakt het niet ineens een meer valide argument.
Je kan stellen dat de problematiek geconcentreerder is, ook niet gek gezien het aantal mensen wat dan ook straat samenkomt en de hoeveelheid vuurwerk die wordt afgestoken. Het zou een beetje hetzelfde zijn als 50% van de kinderen in Nederland op dezelfde dag trampoline gaat springen, dan zullen de slachtoffers per dag ook wel omhoog schieten.
Nee. Totaal anders. Als dat zou gebeuren, had een ander (lees: mensen, dieren, milieu) er geen last van én raakten alleen kinderen gewond die zelf kozen om het risico te lopen.
Nogmaals, het aantal gewonden en doden maakt mij niet uit in de discussie. Het vergelijken met andere dingen ook niet. Er is simpelweg geen plan en geen richtlijn. Wat is er specifiek op tegen om een plein of bepaald gebied aan te wijzen?
Ik heb zelf een leuke hobby die ik niet overal mag uitvoeren. Ik zou blij zijn als er een specifiek gebied geregeld werd daarvoor. Hoe erg is het voor de vuurwerkliefhebber om op een plek te zijn, waar alle andere liefhebbers uit de buurt ook zijn? Waarom blijft een deel van de mensen vasthouden aan het idee dat het allemaal op en rond de tuinen en huizen van andere mensen moet?
Maar dat de problematiek groter en onhoudbaar is wat betreft slachtoffers gaat er bij mij niet in.
[...]
lekker ongenuanceerd weer, de helft van de slachtoffers is omstander waarbij oogletsel 1 van de grootste factor is. Dat is pech die ook nog eens kan worden aangepakt met een vuurwerkbril.
Veiligheidsbril helpt natuurlijk, maar is een druppel op een plaat. Zoals de veiligheidsriem in de auto ook niet alle gevaren wegneemt. Dan heb je alsnog weer andere gevaren. Pak de bron aan: geen zwaar vuurwerk in de handen van iedereen die het wil en zeker niet op een openbare plek.
[...]
stel het eens voor aan de politiek zou ik zeggen. Het gaat mij vooral om het geroep om een totaal verbod.
Politiek heeft mijn vertrouwen al jaren niet meer.
Totaalverbod hoeft van mij ook zeker niet. Maar wel in bepaalde gebieden en/of voor bepaald vuurwerk. Nu is er totaal geen grens rond middernacht, dat kan best anders.
Een jaar lang moet elk bedrijf en ieder mens het milieu ontzien. En dan met oud en nieuw knallen we de hele woonwijk vol troep. Niet dat karton trouwens, de zware metalen en allerlei fijnstof. Kan ik best hebben, maar is een vreemde omslag.
[...]
De argumenten voor een totaal verbod kloppen niet, de argumenten dat er nog kwa aanpak en preventie het 1 en ander verbeterd kan worden kan ik mij geheel in vinden, dat is dan ook mijn hele argument mocht dat nog niet duidelijk zijn.
Mee eens. Verboden hou ik helemaal niet van. Maar in een dicht bevolkt gebied heb je toch enige regelgeving nodig.
Vergelijk het met je eigen huis. Bewoners en bezoek, ze zullen een paar regels moeten volgen. Behoefte doe je niet in de hoek van de kamer. Teveel herrie mag niet. Meubilair niet vernielen. Enz. Het is niet zo dat elk verbod een probleem is.
In het beperken zit juist de ruimte om de vuurwerk-traditie in Nederland te behouden.
thunder8 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 11:34:
[...]
Leuk argument, die ook veelvuldig in de Zwarte Piet discussie wordt gehanteerd. Echter kan dat argument ook worden omgedraaid. Waarom zouden miljoenen mensen die ergens plezier in hebben zich moeten aanpassen aan een paar mensen die zich overal aan storen?
Ahum... ik stoor mij nergens aan. Vind vuurwerk leuk en altijd zin in oud en nieuw. Stoor mij in het algemeen niet snel. Vind alleen wel iets van met name terrorjeugd of bepaalde volwassenen die van alles vernielen, verpesten en verstoren, ...omdat ze het lollig vinden. Handhaving werkt niet, dus enige optie is een vorm van beperking.
Vreemd genoeg verandert miljoenen mensen die zich storen, ineens in een paar mensen die zich overal aan storen. Dat is niet de situatie. Het heeft niet te maken met wij tegen zij of snel geïrriteerd zijn. Iedere gek een paar bommen mee geven op een nationaal feest is op zich een probleem. Los van de ongelukken bij mensen die echt hun best deden om veilig te werken.
Het vuurwerk waar de meesten zich aan storen is niet het consumentenvuurwerk dat in Nederland wordt verkocht. Het vuurwerk dat buiten de oud- en nieuw wordt afgestoken is niet het consumentenvuurwerk dat hier wordt verkocht.
Ja, en? Gaan we illegaal vuurwerk dan wel aanpakken? Er zijn van allerlei soorten vuurwerk, maar ze maken allemaal op een eigen manier overlast.
Alles valt en staat met handhaving. Het is gewoonweg niet mogelijk ...
Dus als de massa het gewoon doet, mag het maar? Gaan we morgen allemaal een paar stenen uot de straat halen. Kunnen ze ook niet handhaven, dus kan gewoon. Het punt is juist om eerst te bepalen wat de grenzen moeten zijn. Daarna kun je kijken hoe je dat gaat uitvoeren. Om het voor iedereen leuk te houden, kun je per gebied een stuk aanwijzen wasr het wel mag. Iedereen blij, toch?
Leven en laten leven zorgt voor een veel meer relaxe samenleving.
Grappig genoeg werkt deze opmerking je betoog juist tegen. Het is vuurwerk wat voor overlast zorgt. De klagers moeten van jou iets doen met leven en laten leven? Zorgt voor meer relaxte samenleving?
Het zou heel relaxt voor de samenleving zijn als vuurwerkliefhebbers rekening zou houden met de samenleving. In plaats daarvan krijgt elk huis binnen de bebouwde kom een paar illegale bommen naar zich toegegooid, terwijl dikke pijlen uit het consumentenpakket door de lucht vliegen. Soms horizontaal.