backupdevice schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:29:
Ik dacht juist dat er meer Xbox ondersteuning qua stuurtjes was bij Fanatec. Heb ik dat dan helemaal mis? Zit te twijfelen tussen de XBOX en PS4 ... en dacht dat het bij Fanatec beter was om voor XBOX te gaan vanwege de keuze... niet goed gekeken dus
Bij de Xbox is de ondersteuning niet afhankelijk van de wheelbase. Of je nu een CSL, CSW of DD hebt, geen probleem op de Xbox. MAAR je MOET een XBOX stuur hebben om het te laten werken, anders doet ie het gewoonweg niet. Daarnaast is het niet gezegd dat het bewuste stuur alle buttons, switches en rotaties werkende heeft in de game. Dat schijnt een hardwarebeperking te zijn.
De PS4 heeft de ondersteuning op basis van de wheelbase. ALLEEN de CSL Elite for PS4 en de PODIUM werken, omdat die de hardwarechip voor PS4 ondersteuning hebben. Qua sturen is het hier: Elk stuur werkt in principe, maar de ondersteuning qua knoppen is totaal afhankelijk van de game. Voorbeeld: GT Sport ondersteunt alleen de knoppen die ook op de normale controller te vinden zijn, niet meer of minder. In de instellingen zie je het standaard ronde stuur van CSL Elite bundel en dat is het. In F1 2019-2020 werken de switches en rotaries van het V2 Formula Wheel wel, nadat je ze mapped in de game. Echter hier werkt de linker analoge stick weer niet, die bij GT Sport wel werkt.
PS4 vs XBOX: Ondanks dat een stuur dus XBOX Compatible is, kan het dus zijn dat bij dezelfde game op de xbox bepaalde knoppen niet werken, die op de PS4 wel werken. Zoals hierboven genoemde F1 2019-2020, doen de switches en de thumbencoders het wel op PS4, niet op XBOX. Echter kan je wel sturen met het V2 stuur op de xbox, alleen beperkte functionaliteit qua knoppen dus.
Wil je de beste ondersteuning en alle knoppen kunnen gebruiken op je stuur en dat het niet uitmaakt welke wheelbase je hebt, dan heb je maar 1 keus: PC. Qua ondersteuning op de console, lijkt het erop dat je qua knoppen en sturen beter bij de PS4 zit, maar beperkt bent qua wheelbases. Bij de Xbox is het andersom, daar is het beperkter qua knoppen en werkende sturen, maar meer keus qua bases.
Ondersteuning op next-gen Xbox en PS5: Dat weet (nog) niemand.
Tenminste dit is wat ik heb opgepikt op diverse fora en facebookgroepen. Als ik mis zit, laat ik me graag corrigeren.