7800X3D - TUF 4090 - SC2 Pro - Ascher F28 - Simlab GT1 - Quest 3
Geen ervaring met zelf een rig bouwen, wel met een Sim-lab GT1 evo. Maar destijds ook uitgezocht of het wellicht goedkoper zou zijn om zelf een alu profile rig te bouwen, hiermee eigenlijk tot de conclusie gekomen dat tenzij je de profiles ergens goedkoop (tweedehands) op de kop kan tikken, dit nauwlijks scheelt.Doedelzak schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:59:
Ik heb online al wat diy guides gevonden voor 8040 frames, sommige met een complete lijst van de benodigde hardware.
Nu is mijn vraag of iemand ervaring heeft met (goedkope) Nederlandse leveranciers voor 8040 profielen met benodigde hardware
Mijn aanrader zou zijn, wacht tot black friday er weer is, en koop dan de goedkoopste 80/20 rig die er beschikbaar is. Misschien niet de meest tweakers reactie, maar voor die van simlab heb ik destijds volgensmij 360 euro betaald, en dan heb je alle schroeven, bouten, t-nuts wheelplate, pedalplate, instructies etc. erbij.
[ Voor 5% gewijzigd door tjallo op 07-10-2024 12:04 . Reden: Nederlandsn't ]
Hier had ik ook al gekeken inderdaad, vond ik nog aardig aan de prijs. Andere sites die ik vind zijn vergelijkbaar.Huugje schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 06:42:
@Doedelzak Je zou eens een kijkje hier kunnen nemen: https://www.aluxprofiel.nl/
Geen idee in hoeverre zij goedkoop of duur zijn. Of in hoeverre het zelf samenstellen goedkoper is dan een kant-en-klare oplossing.
Na wat verder speuren lijkt DIY niet perse de goedkoopste oplossing. Ik denk dat ik de hand nog even op de knip hou en inderdaad Black Friday afwacht!tjallo schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
Geen ervaring met zelf een rig bouwen, wel met een Sim-lab GT1 evo. Maar destijds ook uitgezocht of het wellicht goedkoper zou zijn om zelf een alu profile rig te bouwen, hiermee eigenlijk tot de conclusie gekomen dat tenzij je de profiles ergens goedkoop (tweedehands) op de kop kan tikken, dit nauwlijks scheelt.
Mijn aanrader zou zijn, wacht tot black friday er weer is, en koop dan de goedkoopste 80/20 rig die er beschikbaar is. Misschien niet de meest tweakers reactie, maar voor die van simlab heb ik destijds volgensmij 360 euro betaald, en dan heb je alle schroeven, bouten, t-nuts wheelplate, pedalplate, instructies etc. erbij. Ik was volgensmij destijds voor alleen de GT1 evo rig 360 euro kwijt, dit was vorig jaar met black friday.
Thanks!
Maar hoe maken jullie je Sim-Rig goed schoon?
Je bent idd zuinig op je Sim-Rig.
1 keer in de 3 maanden je Sim-Rig goed schoon maken?
Wat er verder blijft liggen is voor als hij weer eens verplaatst wordt (voor upgrades of aanpassingen), ongeveer eens per jaar. Gelukkig heeft hij wieltjes.
Toch maar weer een updateFrontysco schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 15:30:
Het is maar weer eens tijd om een update te plaatsen.
Grappig om te zien waar ik vandaag gekomen ben![]()
1e rig: Frontysco in "Het grote 'show je race-rig' topic"
2e rig: [Afbeelding]
Huidige rig: [Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Specs:
Base: Fanatec CSL DD
Wheel: Fanatec Grand Turismo en Mclaren GT3
Pedals: Fanatec CLS Elite + Loadcell
Rig: DOF Reality HK3 + SFU upgrade
Stoel: LTEC LT2
Haptics: Buttkicker Gamer2
Output: Meta Quest 2

Specs:
Base: Fanatec CSL DD VRS Direct Force Pro
Wheel: Fanatec Grand Turismo en Mclaren GT3 VRS Formula Wheel
Pedals: Fanatec CLS Elite + Loadcell VRS Pedals
:strip_exif()/f/image/j8tshj55irf3bEtSVceoHeeE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/38TZgpmaHV4zPW5Bp20Y2xsw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ipyjkj4mZtlV85uRuivuuWIS.jpg?f=fotoalbum_large)
Gave setup! Als mede VR-fanaat word ik daar helemaal bij vanFrontysco schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Toch maar weer een update![]()
Specs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Draai je de mic nog als je hem gebruikt? Want als je'm zo gericht hebt terwijl je in de stoel zit, dan ben je tegen de verkeerde kant aan het praten en vangt'ie vooral geluid uit de ruimte op
:strip_exif()/f/image/AKVvsBTT09p7CaSjWmGRXyCP.png?f=user_large)
Ticking away, the moments that make up a dull day
Thanks! Ben er ook erg blij mee!Wormaap schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:48:
[...]
Gave setup! Als mede VR-fanaat word ik daar helemaal bij van
Draai je de mic nog als je hem gebruikt? Want als je'm zo gericht hebt terwijl je in de stoel zit, dan ben je tegen de verkeerde kant aan het praten en vangt'ie vooral geluid uit de ruimte op
[Afbeelding]
De yeti heeft verschillende standen, in de sim zet ik m op een stand die alles in de kamer oppakt. Dat werkt voor mij prima.
@jfeelders dit ook mijn algemene game pc, op het bureau staat nog een 34inch uwd quad hd en een 28 inch 4k oled. Vanaf Windows gaat de bril op en navigeer ik via virtueel desktop, waarmee ik ook de vr stream.
De grootste wijzigingen:
- Upgrade naar SFX150 met stille witte controllers en traction loss
- Overstap naar Fanatec QR2
- Overstap naar Heusinkveld sequentiële shifter (V2)
- Simagic HPR toegevoegd aan mijn pedalen
- Toevoeging keyboard/mouse arm en montage van throttle en stick aan rig via sliders
- Toevoeging Govee verlichting
- Overstap (van ultrawide) naar Triple 4k schermen met bezelfree kit
- Wijziging Tactile setup:
* Toevoeging Behringer MX882 V2 mixer
* Toevoeging 3 BST1's: twee gemonteerd op de throttle arm en één op de joystick arm
* Toevoeging 3 (defecte, maar nu gerepareerde) Clark Synthesis TST329 transducers: twee gemonteerd aan beide zijkanten van de stoel (ter hoogte van de heup) en 1 op de joystick arm
* Verplaatsing TST229 tranducers naar beide zijkanten van de stoel (schouderhoogte)
* Exciters verwijderd van de GS-5 platen, en 2 verplaatst naar de throttle arm
Een van de X3 geluidskaarten wordt gebruikt voor 8 kanalen tactile. De andere X3 gebruik ik alleen voor game audio wat zowel naar de Yamaha gaat als de mixer. Deze mixer en de 4x4 mini DSP mixt de tactile input met stereo game audio naar de 4 TSTs op de stoel, de BST1s, de exciters en de TST329 op de joystick en shifter armen. Dit heeft tot gevolg dat het niet alleen trilt, maar ook het spelgeluid laat horen rondom de stoel (links het ene stereo kanaal, rechts het andere stereo kanaal). Dit is heel gaaf
Inmiddels gebruik ik Simhub voor nagenoeg alles (motion, wind, dashboards, lampen, tactile en pedal reactors). Alleen de GS5 Seat en G-Belt worden nog via Simcommander bediend (zucht). Via streamdeck knoppen is alles afzonderlijk af te schakelen. Doordat ik wat hardware wijzigingen heb doorgevoerd, heb ik ook positie van de profielen aan de rig wat aangepast, zodat de plek van shifters, handrem, stream decks en DDUs natuurlijker is geworden. Door de sliders bij joystick en throttle, keyboard arm en dual lock klittenband tape, is er nu ook heel snel te wisselen tussen een race setup, een flight/spacesim setup, en een gewone game setup.
Afgezien van t.z.t. een nieuwe GPU om 3x4k schermen aan te sturen (mijn 2080ti redt met moeite 3xFHD), ben ik de komende jaren wel even klaar met upgrades (al gelooft men er thuis weinig van
Foto's hieronder, en een filmpje van de rig in actie is hier te zien.
:strip_exif()/f/image/Jz3tjAcpURnwYpn3zK7ArpLH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dSyr9pyoMwa6jn87yuWTX0UE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ySpczrI0KvTKzG6nyTmPpb0H.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7t4YDI24VJan2R0FhSNNhlLp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rUTPv87VhUdxKnag57PB2Z5C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7xN2PywFOjhZAkBYkGdK4DOL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f514YYT2fywDDm5jcei39brp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3Td8kTvSGPdWxxsOZ1eiq8S7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wmr4oXkTRPun1wEqsgCMHdYp.jpg?f=fotoalbum_large)
https://pvoutput.org/list.jsp?userid=93881
Echt heel erg dik! Mooi gebouwd en alles erop en eraan.martijnwieling schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 22:19:
Inmiddels is mijn laatste post hier ruim drie jaar geleden. Vooral gedurende het laatste half jaar heb ik veel updates aan de rig doorgevoerd, waardoor het tijd is voor een update.
De grootste wijzigingen:
- Upgrade naar SFX150 met stille witte controllers en traction loss
- Overstap naar Fanatec QR2
- Overstap naar Heusinkveld sequentiële shifter (V2)
- Simagic HPR toegevoegd aan mijn pedalen
- Toevoeging keyboard/mouse arm en montage van throttle en stick aan rig via sliders
- Toevoeging Govee verlichting
- Overstap (van ultrawide) naar Triple 4k schermen met bezelfree kit
- Wijziging Tactile setup:
* Toevoeging Behringer MX882 V2 mixer
* Toevoeging 3 BST1's: twee gemonteerd op de throttle arm en één op de joystick arm
* Toevoeging 3 (defecte, maar nu gerepareerde) Clark Synthesis TST329 transducers: twee gemonteerd aan beide zijkanten van de stoel (ter hoogte van de heup) en 1 op de joystick arm
* Verplaatsing TST229 tranducers naar beide zijkanten van de stoel (schouderhoogte)
* Exciters verwijderd van de GS-5 platen, en 2 verplaatst naar de throttle arm
Een van de X3 geluidskaarten wordt gebruikt voor 8 kanalen tactile. De andere X3 gebruik ik alleen voor game audio wat zowel naar de Yamaha gaat als de mixer. Deze mixer en de 4x4 mini DSP mixt de tactile input met stereo game audio naar de 4 TSTs op de stoel, de BST1s, de exciters en de TST329 op de joystick en shifter armen. Dit heeft tot gevolg dat het niet alleen trilt, maar ook het spelgeluid laat horen rondom de stoel (links het ene stereo kanaal, rechts het andere stereo kanaal). Dit is heel gaaf. Voor tactile werkte ik al met Simhub, maar inmiddels gebruik ik een dll waardoor de specifieke motorkarakteristiek aangepast wordt aan het type auto waar je in zit in verschillende spellen, wat erg prettig is.
Inmiddels gebruik ik Simhub voor nagenoeg alles (motion, wind, dashboards, lampen, tactile en pedal reactors). Alleen de GS5 Seat en G-Belt worden nog via Simcommander bediend (zucht). Via streamdeck knoppen is alles afzonderlijk af te schakelen. Doordat ik wat hardware wijzigingen heb doorgevoerd, heb ik ook positie van de profielen aan de rig wat aangepast, zodat de plek van shifters, handrem, stream decks en DDUs natuurlijker is geworden. Door de sliders bij joystick en throttle, keyboard arm en dual lock klittenband tape, is er nu ook heel snel te wisselen tussen een race setup, een flight/spacesim setup, en een gewone game setup.
Afgezien van t.z.t. een nieuwe GPU om 3x4k schermen aan te sturen (mijn 2080ti redt met moeite 3xFHD), ben ik de komende jaren wel even klaar met upgrades (al gelooft men er thuis weinig van).
Foto's hieronder, en een filmpje van de rig in actie is hier te zien.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hmmm... Kerstupdate zullen we het maar noemen? :-DFrontysco schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 16:18:
[...]
Toch maar weer een update![]()
Specs:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/f/image/W5VzxXi7xC3Mo6K4eZTJVxGv.webp?f=fotoalbum_large)
Base: VRS Direct Force Pro
Wheel: VRS Formula Wheel
Pedals: VRS Pedals
Haptics: Buttkicker Gamer2 + 2x Simagic P-HPR Neo
Output: Meta Quest 2 Meta Quest 3
- VKB Gladiator NXT EVO ‘Space Combat Edition’ incl. Premium Grip
- STECS Mini Plus
:strip_exif()/f/image/jct9CKnIkkvTBvOLRSaZiFEK.jpg?f=fotoalbum_large)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Http://www.elmarnieser.nl Mijn Portfolio.
PS: Dit topic leek me de beste plaats om te posten ipv het starten van een nieuw topic
Ik weet niet 100% zeker of het op de Sim Lab gaat passen, maar Treq verkoopt deze onderdelen los: https://www.treq-sim.com/nl/shop/category/diy-onderdelen-3dentitten schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:45:
Ik kocht net tweedehands een Sim Lab. Ik ontbreek enkele eindkappen op de aluminium profielen en zou ook graag (zwarte) plastieken stukken hebben op de aluminium gleuven op te vullen. Sim-Lab liet me weten dit niet (meer) apart te verkopen. Weet iemand waar ik deze dingen kan vinden?
PS: Dit topic leek me de beste plaats om te posten ipv het starten van een nieuw topic
Kijk eens op Motedis.dentitten schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:45:
Ik kocht net tweedehands een Sim Lab. Ik ontbreek enkele eindkappen op de aluminium profielen en zou ook graag (zwarte) plastieken stukken hebben op de aluminium gleuven op te vullen. Sim-Lab liet me weten dit niet (meer) apart te verkopen. Weet iemand waar ik deze dingen kan vinden?
Ik heb goede ervaringen met Dold Mechatronik.dentitten schreef op zondag 11 mei 2025 @ 11:45:
[ Voor 100% gewijzigd door eenhoorntje op 16-05-2025 06:11 . Reden: verkeerdr topic gepost ]
dus toen maar voor triple 27" gegaan, nu ik super ultrawide en triples naast elkaar heb gehad, 100% zou ik voor triples gaan.
Mijn rig is een allegaartje van van alles
TREQ One
Stoel, Trakracer geen idee, zat bij de RS6 die ik ooit 2e hands gekocht had
Moza R9 met ES wheel mod en cheapo fake momo stuur
Simjack ultimate pedalen (gamechanger komende van de T-LCM van Thrustmaster)
Ebay sequentiele shifter
Ebay handbrake (veer aangepast voor stijvere handrem)
Hue Play Bar lampen boven de monitoren, aangestuurd door simhub
:strip_exif()/f/image/tmezXGfpPchgBdLbEZbc7WEt.jpg?f=fotoalbum_large)
de bezel free kit, heb ik voor free gemaakt
:strip_exif()/f/image/6eW0fVMSQlwtQn0JTv1br54t.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/d95EAs3uTd4cnPmtBqe66awq.jpg?f=fotoalbum_large)

Uplay: Red--Death
Oei, balen hoe kon het?Gh0stw4lk3r schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
afgelopen week mijn 49" per ongeluk gesloopt, barst dwars door het midden.....
Ja dat geloof ik wel ja. Zinvolle feedback voor mensen die twijfelen.Gh0stw4lk3r schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
dus toen maar voor triple 27" gegaan, nu ik super ultrawide en triples naast elkaar heb gehad, 100% zou ik voor triples gaan.
Hmmm, ga je geen setjes maken #interesse!! ? Ik heb een paar jaar geleden hetzelfge gedaan met een oude kapotte TV. Alleen heb ik geen mooie kit maar heb ik ze geplakt met 1mm brede tape (zie je nagenoeg niet) maar zou toch graag eens zo'n setje willen hebben.Gh0stw4lk3r schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
de bezel free kit, heb ik voor free gemaaktdoor de stukke 49" nog verder te slopen en de fresnel lens hiervoor te misbruiken. beugels voor de bezel free kit geprint met de 3d printer.
voor de twijfelaars misshcien handig om te weten waarom je liever de triples hebt. Ik hebnamelijk zelf triple maar overweeg een wide ivm kabel managament. PC trekt uit mn hoofd maar 3 monitoren in freesync dus als ik wil switchen ben ik de hele tijd aan het kabel prutsen.Gh0stw4lk3r schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
[Afbeelding]
en het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie maar als de argumenten goed geneog zijn zou een standalone voor racen een andere oplossing zijn.
Het begon februari 2024 toen ik een vrijwel nieuwe PlaySeat Challenge en Thrustmaster T300 RS GT kreeg bij een CIB Sony PlayStation 4 Pro Death Stranding Limited Edition die ik voor mijn 'retro' verzameling wilde hebben.
Uit nieuwsgierigheid aangesloten en wat rondjes F1 2020 (die erbij zat) gedaan, ik was overtuigd. Vervolgens aangesloten op een Sony PlayStation 5 met Gran Turismo 7 en F1 2023. En later op de PC.Toen een Thrustmaster T-LCM Loadcell pedalen set erbij gekocht (juli 2024). De PlaySeat Challenge werd onstabiel, een mod gekocht RETEC Pedal Mounts (augustus 2024), maar nog mistte ik stugheid. Maar het geheel moest mobiel blijven. Tussendoor nog een Logitech G23, pedalen en een shifter (april 2025) een paar maanden getest, maar ik vond het gevoel minder dan de Thrustmaster T300 RS. Uiteindelijk een PlaySeat Trophy gekocht (april 2025). Ik heb nog naar een Treq One gekeken, maar dat werd toch te zwaar en met een goede stoel en wielen eronder past het niet meer in de trappenkast. De volgende upgrade wordt een Direct Drive stuur, maar de keuze is beperkt, omdat deze Sony PlayStation en PC moet ondersteunen, gezien ik soms te weinig tijd heb (gezin, werk en sport) en toch wil racen is een Sony PlayStation met Gran Tursimo 7 of Assetto Corsa Competizione wel zo gemakkelijk. Ik heb nog een lege zolder, die ik aan het verbouwen ben, daar zou ik in theorie kunnen uitbreiden, want die ruimte hebben we niet nodig. De tijd die ik netto heb om te racen houdt dat in mijn hoofd wat tegen. Dit is momenteel het meest efficiënt. Maar deze hobby kan snel exploderen en ga zeker geen betere gear testen, want je wilt het daarna.
Hardware:
- PlaySeat Trophy Black.
- Thrustmaster T300 RS Wheel.
- Thrustmaster T-LCM Loadcell Pedals.
- LG OLED 77 Inch 4K 120 Hz.
- Sonos Arc + Sub Gen 3 + 2x One SL.
- Sony PlayStation 5.
- PC.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rqbaOVXzoyJJE8peghP1m6Kb.jpg?f=user_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Jumpman op 02-06-2025 17:15 ]
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
rsnubje schreef op maandag 2 juni 2025 @ 09:27:
Dang, hoe is dat gebeurd danWel nette setup zo! Dure bezelfree kit wel, haha.
ik wilde de monitor loshalen van de rig om de rig zelf beter af te stellen zonder het gewicht wat er aan hangt. en toen gleed ie uit mijn handen.. tikje op de vloer en scheur door het midden heen
Voor mij is het enige argument, immersie, dat ik nu echt naar links kan kijken om door de zijruit te kijken doet een hoop. ik doe ook veel Nascar / oval racen en dan is het extra prettig dat je kan zien dat iemand (nog) naast je zitWeeDzi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:43:
[...]
voor de twijfelaars misshcien handig om te weten waarom je liever de triples hebt. Ik hebnamelijk zelf triple maar overweeg een wide ivm kabel managament. PC trekt uit mn hoofd maar 3 monitoren in freesync dus als ik wil switchen ben ik de hele tijd aan het kabel prutsen.
en het blijft natuurlijk een persoonlijke kwestie maar als de argumenten goed geneog zijn zou een standalone voor racen een andere oplossing zijn.
Ik heb deze race-handschoenen besteld van Sparco.
Ik zal deze morgen wel binnen krijgen.
Blauw maat 12.
Voor mijn G29 race stuur.
Edit: Ik heb die blauwe race handschoenen geannuleerd.
En ik heb ferarie rode gedaan.
/f/image/RRP1mgYWLIe2bOFDhkZ7KeY3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door Shifter3 op 05-06-2025 12:40 ]
:strip_exif()/f/image/8UHUUonfMGK4Rq2pWfOXxbcQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rIAoX9ANv1d0SrSWyj1aE6ok.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LY9VRKuZKif6PENqzj3ZkHD7.jpg?f=fotoalbum_large)
__/`\__/`\__
Snel weer instappen in de GoT league!Streskip schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 18:48:
Mijn oude trouwe beest, staat al een hele tijd te verstoffen. Onlangs wat races bezocht op het circuit en begon toch weer te kriebelen dus weer een scherm en computer aan gehangen en kan nu weer lekker rondjes rijden op iRacing. Voorheen reed ik met 3 schermen maar dit is voor nu ook wel even oké. Nu eens kijken naar wat extra goodies zoals een button box, zo'n LED ding voor de vlaggen etc.
[Afbeelding]
iRacing Profiel -|- Mijn RaceRig -|- Mijn stream
Ik zag je post en ben zelf ook meteen gaan kijken omdat ik geinteresseerd was in de stream deck van elgato. Maar deze ziet er eigenlijk nog interessanter uit. Wat zijn je ervaringen so far? Is de software goed? Kun je makkelijk de buttons programmeren enzo?Mistacal schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:20:
Soort van streamdeck (aliexpress) zeer goede reviews en ervaringen. En een paar stopknoppies
[Afbeelding]
Ervaringe so far, 0. Het is chinese software maar na mijn onderzoek niks schadelijks ofso. Het is action to press maar geen action to release, iets wat elegato wel kan. Heb even links en rechts gedrukt en werkt dikke prima wat mij betreft. Echte use case kan ik niet beoordelenjoeyl94 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Ik zag je post en ben zelf ook meteen gaan kijken omdat ik geinteresseerd was in de stream deck van elgato. Maar deze ziet er eigenlijk nog interessanter uit. Wat zijn je ervaringen so far? Is de software goed? Kun je makkelijk de buttons programmeren enzo?
__/`\__/`\__
ik heb ook een Stream dock (MiraBox 293v3) met 15 grotere knoppen. werkt perfect met de bestaande streamdeck plugins. ik gebruik nu deze plugin zonder issuesjoeyl94 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:45:
[...]
Ik zag je post en ben zelf ook meteen gaan kijken omdat ik geinteresseerd was in de stream deck van elgato. Maar deze ziet er eigenlijk nog interessanter uit. Wat zijn je ervaringen so far? Is de software goed? Kun je makkelijk de buttons programmeren enzo?
https://iraceit.itxware.de/
:strip_exif()/f/image/sHZIYWkZO0ejiyB823kdEHoH.jpg?f=fotoalbum_large)
de software ziet er ook uit als een 1 op kopie van de streamdeck software
/f/image/t24buS3hCHHpeax5FP1jYftj.png?f=fotoalbum_large)
mocht je voor zo'n chinese clone gaan, is het wel verstandig om voor een Mirabox te gaan ipv de andere merken, deze toko "ontwikkelt" hun software actief en al die andere 3rd party afnemers van hun komen pas veel later met updates heb ik gezien (ik had eerst een Mars gaming msd-one, waarvan de software en de plugins dus mega achterliepen)
dit is de website van de "originele" clone https://space.key123.vip/StreamDock
[ Voor 29% gewijzigd door Gh0stw4lk3r op 18-06-2025 21:21 ]
Had je die chinese meuk niet nodig dus? Deze staat nog in mijn winkelmandjeGh0stw4lk3r schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:13:
[...]
ik heb ook een Stream dock (MiraBox 293v3) met 15 grotere knoppen. werkt perfect met de bestaande streamdeck plugins. ik gebruik nu deze plugin zonder issues
https://iraceit.itxware.de/
[Afbeelding]
de software ziet er ook uit als een 1 op kopie van de streamdeck software
__/`\__/`\__
ja heb je wel nodig, streamdeck software herkent het device nietMistacal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 21:17:
[...]
Had je die chinese meuk niet nodig dus? Deze staat nog in mijn winkelmandje
‘25 Tesla MY Juniper LR RWD - Stealth Grey - 20" Helix || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - BavarianSimTec Alpha / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED
Yes.Huugje schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:12:
Strak stuur. Heb je hem bij Treq vandaan? Gelukkig heb ik al meer dan genoeg stuurtjes, dus kom ik niet in de verleiding ;-).
Het is echt een wáánzinnig stuur.. na afgelopen weekend denk ik alleen maar; wat heb ik lopen zwoegen altijd met die GSI. Zóveel meer controle nu met dit stuur. Simpelweg omdat het compacter en lichter is. Véél meer gevoel.
[ Voor 32% gewijzigd door Rivanov op 23-06-2025 08:38 ]
Goede keus. Ik heb exact dezelfde move gedaan. GSi stuurtje was prima hoor, maar na die BST uitgeprobeerd te hebben op de Treq stand bij de SimExpo was ik ook om. Wel m'n FFB wat teruggeschroefd, want m'n duim al bijna een keer ermee gebroken.Rivanov schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 18:52:
GSI Formula Pro Elite v1 vervangen door BavarianSimTec Alpha.
Hoe heb je die pedalen gemonteerd op de Treq One? meestel advertenties van de Simjack pedalen zijn zonder de baseplate.. Ik twijfel tussen deze en de Simsonn Plus x of Pro x Ultra. Heb nu de clubsport v3's van FanatecGh0stw4lk3r schreef op zondag 1 juni 2025 @ 23:37:
Mijn rig is een allegaartje van van alles
TREQ One
Stoel, Trakracer geen idee, zat bij de RS6 die ik ooit 2e hands gekocht had
Moza R9 met ES wheel mod en cheapo fake momo stuur
Simjack ultimate pedalen (gamechanger komende van de T-LCM van Thrustmaster)
Ebay sequentiele shifter
Ebay handbrake (veer aangepast voor stijvere handrem)
Hue Play Bar lampen boven de monitoren, aangestuurd door simhub
[Afbeelding]
Ik heb ook simjacks, al gebruik ik alleen gaspedaal momenteel, maar de Treq One gebruikt zo te zien gewoon extrusion profiles, dus dat is een kwestie van een T-nut erin, bout erdoor en gaan. Ik heb een zelfde soort pedal tray en dan een heel plate ervoor die bij de pedal tray hoort.glydoscoop schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
Hoe heb je die pedalen gemonteerd op de Treq One? meestel advertenties van de Simjack pedalen zijn zonder de baseplate.. Ik twijfel tussen deze en de Simsonn Plus x of Pro x Ultra. Heb nu de clubsport v3's van Fanatec
[ Voor 4% gewijzigd door rsnubje op 12-08-2025 20:24 ]
Uplay: Red--Death
Inderdaad met t-nuts dat komt wel goed, maar de pedalen zijn goed te vinden vanuit duitsland zonder de pedal plate. Met zijn ze een klap duurder.rsnubje schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:23:
[...]
Ik heb ook simjacks, al gebruik ik alleen gaspedaal momenteel, maar de Treq One gebruikt zo te zien gewoon extrusion profiles, dus dat is een kwestie van een T-nut erin, bout erdoor en gaan. Ik heb een zelfde soort pedal tray en dan een heel plate ervoor die bij de pedal tray hoort.
Bedankt!
Pedalen schroef je gewoon direct op het profiel.glydoscoop schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
Hoe heb je die pedalen gemonteerd op de Treq One? meestel advertenties van de Simjack pedalen zijn zonder de baseplate.. Ik twijfel tussen deze en de Simsonn Plus x of Pro x Ultra. Heb nu de clubsport v3's van Fanatec
![]() | ![]() | ![]() |
Bedankt voor de duidelijke foto’s, dan koop je er indeedaas zon plate bij apart. Duidelijk!Rivanov schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Pedalen schroef je gewoon direct op het profiel.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ja, je moet ergens je hak op kwijt kunnen.glydoscoop schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:44:
[...]
Bedankt voor de duidelijke foto’s, dan koop je er indeedaas zon plate bij apart. Duidelijk!
https://www.treq-sim.com/nl/shop/heel-rest-35
Mee eens! Ik twijfel dan nog tussen deze of de optie die simsonn of simjack kan leveren die hebben een verhoging weer erop zitten.Rivanov schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:53:
[...]
Ja, je moet ergens je hak op kwijt kunnen.
https://www.treq-sim.com/nl/shop/heel-rest-35
Ziet er goed uit. Wat is de afstand tussen de sleuven aan de linker en rechterzijde? Ben al een tijdje opzoek naar een goede heel rest maar niks lijkt (zonder dat ik zelf moet gaan boren) op de Sim Lab pedal tray die ik heb te bevestigen.Rivanov schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 20:31:
[...]
Pedalen schroef je gewoon direct op het profiel.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
+/- 42,5cmUnbreukable schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 11:53:
[...]
Ziet er goed uit. Wat is de afstand tussen de sleuven aan de linker en rechterzijde? Ben al een tijdje opzoek naar een goede heel rest maar niks lijkt (zonder dat ik zelf moet gaan boren) op de Sim Lab pedal tray die ik heb te bevestigen.
niet de mooiste foto's.
:strip_exif()/f/image/xvjaj3w0VsUC2rhV2JLUAQUF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gFcG1u1LikcXocBI8IieuOg7.jpg?f=fotoalbum_large)
Laatste update een DIY wind sim en Simdashboard (Simhub aangestuurd)
:strip_exif()/f/image/roRw13kl5VjPXXKMw2eUawGk.jpg?f=fotoalbum_large)
Setup
Treq One sim rig
Treq Triple monitor stand
Gigabyte G27QC curved monitoren
Fanatec Clubsport DD+
Fanatec Clubsport V3 pedalen
Porsche stuur en F1 Redbull stuur
DIY Windsim
FHOOU Streamdeck
Aliexpress shifter
ik zag dat je al wat antwoorden gekregen had, maar hierbij ook mijn oplossing, zonder extra heel plate.glydoscoop schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:09:
[...]
De tray van de TREQ one heeft 2x 40x40 en 1x 80x40, ik heb de pedalen gemonteerd op de 2 40x40 en de heelplate is nu de 80x40 (met een extra heel stopper die ik geprint heb)
:strip_exif()/f/image/yUWOVjq3eYXvn3IQ24PZ3rG2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ziet er ook goed uit, ik neem ze voor nu maar even met de baseplate die heeft een verhoging zie ik dus even kijken wat fijner is. Misschien houd ik het ook wel bij 2 pedalen eerstGh0stw4lk3r schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 16:29:
[...]
ik zag dat je al wat antwoorden gekregen had, maar hierbij ook mijn oplossing, zonder extra heel plate.
De tray van de TREQ one heeft 2x 40x40 en 1x 80x40, ik heb de pedalen gemonteerd op de 2 40x40 en de heelplate is nu de 80x40 (met een extra heel stopper die ik geprint heb)
[Afbeelding]
Zie ik daar nou een originele oude Ball Racing Development stoel?glydoscoop schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 15:01:
Hierbij mijn setup,
niet de mooiste foto's.
......
Bijna goed.. dit is een FIA LTEC PRO PLUSRaimond613 schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 08:25:
[...]
Zie ik daar nou een originele oude Ball Racing Development stoel?
Krijg trouwens net mijn Bezzel delete kit geleverd.. ben benieuwd.
Vraag:
Wet voor USB Hubs gebruiken jullie? Kom inmiddels te kort en twijfel of die action hubjes een beetje werken. Ik wil enkel nog 2 simflags toevoegen of led strips met een arduino. Ik zal mijn belangrijke apparaten allemaal direct op de aansluiten natuurlijk.
[ Voor 42% gewijzigd door glydoscoop op 14-08-2025 22:13 ]
Ik gebruik hier al een paar jaar twee RSH-518 USB hubjes met voeding voor mijn sim devices.glydoscoop schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Bijna goed.. dit is een FIA LTEC PRO PLUS
Vraag:
Wet voor USB Hubs gebruiken jullie? Kom inmiddels te kort en twijfel of die action hubjes een beetje werken. Ik wil enkel nog 2 simflags toevoegen of led strips met een arduino. Ik zal mijn belangrijke apparaten allemaal direct op de aansluiten natuurlijk.
Niet goedkoop, maar tot nu toe probleemloos en het individueel kunnen uitschakelen van poorten is een handige feature.
Gekocht via https://www.amazon.nl/RSH...iduele/dp/B07KFG8PPR?th=1
Welke kit is dat? Of bedoel je de Asus Bezel-Free kit?glydoscoop schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Ik heb uitvoering: Icy Box IB-HUB1700-C3 met voeding, en uitvoering: Transcend HUB2C in gebruik en alle twee doen het prima. Volgens mij weegt het allemaal niet zo heel nauw wat dat betreft. Ik zou alleen die extreem goedkope chinese rommel-dingen niet nemen. Die willen nog wel eens gammele stekkertjes hebben, heel dunne kabeltjes wat weer allemaal rare storingen geeft. Da's vrij irritant tijdens het racen.glydoscoop schreef op donderdag 14 augustus 2025 @ 11:20:
[...]
Bijna goed.. dit is een FIA LTEC PRO PLUS
Vraag:
Thx! Ga me erin verdiepen.Leader98 schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 08:37:
[...]
Ik gebruik hier al een paar jaar twee RSH-518 USB hubjes met voeding voor mijn sim devices.
Niet goedkoop, maar tot nu toe probleemloos en het individueel kunnen uitschakelen van poorten is een handige feature.
Gekocht via https://www.amazon.nl/RSH...iduele/dp/B07KFG8PPR?th=1
[quote]Card Nox schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:51:Card Nox schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 12:51:
[...]
Welke kit is dat? Of bedoel je de Asus Bezel-Free kit?
[...]
Ja die van asus vond ik redelijk voordelig op amazon.
Ik zal eens kijken war bol te bieden heeft ook binnenkort.kroegtijger schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 16:38:
[...]
Ik heb uitvoering: Icy Box IB-HUB1700-C3 met voeding, en uitvoering: Transcend HUB2C in gebruik en alle twee doen het prima. Volgens mij weegt het allemaal niet zo heel nauw wat dat betreft. Ik zou alleen die extreem goedkope chinese rommel-dingen niet nemen. Die willen nog wel eens gammele stekkertjes hebben, heel dunne kabeltjes wat weer allemaal rare storingen geeft. Da's vrij irritant tijdens het racen.
Heb net mijn nieuwe simsonn pedalen binnen helaas nog zonder de haptic motoren die komen vanuit china denk ik? De rest is geleverd vanuit duitsland.
Monitoren op 130/120 graden?Rivanov schreef op vrijdag 15 augustus 2025 @ 20:37:
Heb de Bezel Free Kit welgeteld 5 minuten op m’n rig gehad. Vond het storender mét dan zonder.
Uiteraard. Staan op 60 graden (130 graden)
Zoek even op 'dak' in dit topic. Dat vind je wat links van @NutteFrenkie die een mooie setup heeft en een YouTube filmpje van een setup.glydoscoop schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:53:
Volgende plan na de DIY wind-sim is een DIY dak.. iemand ervaring mee? Denk nu aan karton of piepschuim. 3 piepschuimplaten intape met zwarte ductape zou stevig genoeg moeten zijn denk ik?
Zwart foamboardplaten bestellen van 5MM dikte, deze kun je via een TV-muurbeugel bevestigen aan je losstaande monitormount.glydoscoop schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 07:53:
Volgende plan na de DIY wind-sim is een DIY dak.. iemand ervaring mee? Denk nu aan karton of piepschuim. 3 piepschuimplaten intape met zwarte ductape zou stevig genoeg moeten zijn denk ik?
Hiervoor heb ik ook een dak gemaakt van dezelfde platen maar dan via een ander soort systeem.
Voor nog meer immersion kun je de foamboardplaten ook nog zijdelings bevestigen aan je dak en achter je monitoren laten hangen voor een enclosed geheel. Voor mij tot nu toe het beste op het gebied van immersion.
Heb voor nu even een mal gemaakt met karton en zwart ductape. Is inderdaad heel stoer. Heb wel meteen 2 lampen besteld die werken met simhub om ambient lighting te creëren. Nieuwe pedalen zijn ook binnen dus de fanatec v3’s gaan de verkoop in. Benieuwd!

[ Voor 88% gewijzigd door Despie op 18-09-2025 09:37 ]
Even een vraag, zijn er mensen hier met een VR-bril, zo ja, hoe bevalt dat?
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
Tijdje 1 kunnen lenen en nu op zoek naar een eigen bril. Je moet er wel tegen kunnen qua misselijkheid, je ziet beweging maar staat zelf stil. Sommige zweren en erbij en andere weer bij triples dus het is nogal persoonlijk. Qua immersie is het wel geweldig.Mad-Matt schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:07:
Wat een setups hier zeg, wow.
__/`\__/`\__
VR is overigens niet alleen maar positief. Er zijn zeker ook negatieve dingen zoals dat het wel erg warm kan worden (vooral in de zomer), je FOV toch vrij beperkt is (minder zicht dan in een gewone integraal helm) en er vaak iets kapot gaat door updates aan Windows / de VR software van je HMD / de game zelf.
__/`\__/`\__
Vond het dragen van de bril na enige tijd (>15 minuten) heel onprettig worden. Daarnaast: het grootste voordeel van VR is (tenzij je alleen woont) ook het grootste nadeel: het feit dat je volledig bent afgesloten van de buitenwereld is mooi voor de beleving, maar moeilijk werkbaar als een race wat langer duurt.
Nu al jarenlang lekker op triples met een extra scherm erboven met JRT.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Heel goed, simracen doe ik enkel nog in VR.Mad-Matt schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:07:
Als het vooral voor simracen en / of flightsims wordt gekocht, dan raad ik aan om een headset met DisplayPort te nemen.
Wel wat lastiger alles te zien, je moet echt met je hoofd bewegen, zoals in het echt. Dat maakt het voor mij alleen maar beter, want echter.
FOV kan wat minder zijn, maar met een goede VR headset, is het heel dicht bij wat het met een normale helm ook is.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Diehard VR racer hier, ik ook een 49" samsung ultrawide maar die heb ik al jaren niet meer gebruikt. Op de plaats van de monitor staat nu een windsimulator en die voegt niet alleen snelheidsbeleving toe, maar zorgt ook voor verkoeling.Mistacal schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:53:
klopt motion helpt enorm. Triples mee te laten bewegen is prima te doen maar wel overbodig. Probleem zit hem in dat je vaak op YT etc ziet dat die lui echt maximale stroke pakken van de motion, grote fout. Motion gaat om de fine details met het rijden en niet om de hoek die je auto maakt tov de horizon. Bij flight sims is dat natuurlijk anders.
Met motion en de juiste instellingen zit je gewoon "in de auto."
De hoek tov de horizon (=pitch) hoeft niet, maar het brengt wel gelijk weer een andere dimensie met zich mee. Vooral bij rally en circuits zoals de Nordschleife met veel hoogte verschillen, is het wel een erg gave toevoeging. Het mooie van VR en Motion compensation is dat je positie tov het stuur niet veranderd als de rig onder een hoek komt te staan.
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
Heb je die BSB al beter kunnen instellen?Henkus schreef op donderdag 18 september 2025 @ 21:03:
[...]
Diehard VR racer hier, ik ook een 49" samsung ultrawide maar die heb ik al jaren niet meer gebruikt. Op de plaats van de monitor staat nu een windsimulator en die voegt niet alleen snelheidsbeleving toe, maar zorgt ook voor verkoeling.
Met motion en de juiste instellingen zit je gewoon "in de auto."
De hoek tov de horizon (=pitch) hoeft niet, maar het brengt wel gelijk weer een andere dimensie met zich mee. Vooral bij rally en circuits zoals de Nordschleife met veel hoogte verschillen, is het wel een erg gave toevoeging. Het mooie van VR en Motion compensation is dat je positie tov het stuur niet veranderd als de rig onder een hoek komt te staan.
Ga ook proberen een Q3 ergens te scoren voor een leuk bedrag en dan maar eens zien of het wat is want ook ik heb veel te weinig ruimte voor triples oid
[ Voor 8% gewijzigd door Mistacal op 18-09-2025 22:27 ]
__/`\__/`\__
Paar jaar gedaan maar teruggegaan naar triples. Het constante gezeik met verbindingen die verloren gingen, onverklaarbare performancedrops en het compleet afgesloten zijn van je hele huishouden heeft mij dit doen besluiten. Als het werkt, en je hebt geen gezin met kinderen die af en toe je aandacht nodig hebben ook al heb je gezegd dat papa evewn een uurtje gaat racen, dan go for it.Mad-Matt schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:07:
Dit was wel met ene Quest 2. Misschien is de software ondertussen veel beter geworden, geen idee. Ding ligt al jaren in de kast te verstoffen.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ook met een gezin prima te doen, beetje een vreemde reden reden om VR racen daar vanaf te laten hangen. Kids vonden het helemaal mooi met vr bril beetje racenArfman schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:34:
[...]
Paar jaar gedaan maar teruggegaan naar triples. Het constante gezeik met verbindingen die verloren gingen, onverklaarbare performancedrops en het compleet afgesloten zijn van je hele huishouden heeft mij dit doen besluiten. Als het werkt, en je hebt geen gezin met kinderen die af en toe je aandacht nodig hebben ook al heb je gezegd dat papa evewn een uurtje gaat racen, dan go for it.
Dit was wel met ene Quest 2. Misschien is de software ondertussen veel beter geworden, geen idee. Ding ligt al jaren in de kast te verstoffen.
__/`\__/`\__
Op het begin met de Quest 2 had ik deze problemen ook, even voordat de Quest 3 gereleased werd, waren de problemen voor mij opgelost. Quest 3 werkt in ieder geval zeer goed en zonder performance drops hier. Heb dat ook wel een systeem erachter hangen en een dedicated 5/6GHz access point ervoor.Arfman schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:34:
[...]
Paar jaar gedaan maar teruggegaan naar triples. Het constante gezeik met verbindingen die verloren gingen, onverklaarbare performancedrops en het compleet afgesloten zijn van je hele huishouden heeft mij dit doen besluiten. Als het werkt, en je hebt geen gezin met kinderen die af en toe je aandacht nodig hebben ook al heb je gezegd dat papa evewn een uurtje gaat racen, dan go for it.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Allemaal bekabeld met volwaardige video aansluiting, geen compressie via usb of latency via wireless. Dit zou ik iedereen aanraden, zoals hierboven ook aangehaald door TiezZ_BE.
Reverb G2 was een uitstapje naar inside-out tracking. Nou bij mij was dit geen gelukkig huwelijk met de motion rig. Heel vaak last van tracking issues. Daarom weer terug naar base stations. Nu met de Varjo Aero icm OpenXR motion compensation (zoals Henkus schreef) werkt alles zeer fijn.
Mijn motion rig heeft sowieso maar beperkte uitslag. Maar de pitch voegt voor mijn beleving echt wel wat toe bij circuits met veel hoogteverschillen, zoals Spa, Brands Hatch, Laguna Seca.
Vind de combi pitch en belt tensioner echt subliem. Helaas alleen nog maar geprobeerd bij iemand anders en wachten tot mijn spullen binnen zijn voor de BTdhrto schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 10:10:
Hier van een Oculus CV1 naar Index naar Reverb G2 naar Varjo Aero gegaan.
Allemaal bekabeld met volwaardige video aansluiting, geen compressie via usb of latency via wireless. Dit zou ik iedereen aanraden, zoals hierboven ook aangehaald door TiezZ_BE.
Reverb G2 was een uitstapje naar inside-out tracking. Nou bij mij was dit geen gelukkig huwelijk met de motion rig. Heel vaak last van tracking issues. Daarom weer terug naar base stations. Nu met de Varjo Aero icm OpenXR motion compensation (zoals Henkus schreef) werkt alles zeer fijn.
Mijn motion rig heeft sowieso maar beperkte uitslag. Maar de pitch voegt voor mijn beleving echt wel wat toe bij circuits met veel hoogteverschillen, zoals Spa, Brands Hatch, Laguna Seca.
__/`\__/`\__
Ik ben fel voorstander van dat het scherm mee beweegt, daardoor kun je het scherm lekker dicht achter het stuur monteren en rijdt gewoon fijner. In een donkere kamer is het een bijna VR ervaring.
:strip_exif()/f/image/M5TwfanUMiFMJ6dpFrCrPfHE.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw is de Pokornyi Engineering button box onder de console, die ik alleen al voor de looks meer dan de moeite waard vind. De uitdaging was wel om het zo te maken dat deze precies aansloot op de midden console die ik al een paar jaar heb.
:strip_exif()/f/image/okDEptvBp8cZ0yXpFsnhK0Th.jpg?f=fotoalbum_large)
De BSBe is verkocht, werkte gewoon niet voor mij om veel redenen, maar ook omdat de Quest 3 gewoon voor mij de fijnste oplossing is. Ik kijk zo vaak even onder mijn vr bril door om een setting te veranderen of 1 van mijn vele knoppen in te drukken
En virtual desktop werkt zo fijn, daar kan steamvr niet tegenop.
Met super sampling is er in Quest 3 toch ook nog steeds een heel mooi beeld en ik heb een back to back gedaan met de B2Be. B2Be is scherper, maar ik vind het beeld in de Quest 3 fijner en gewoon de totale ervaring is (voor mij) beter.
Ik heb vorige week een RTX 5090 aangeschaft voor de B2B, maar doordat ik nu wat extra kan supersamplen in mijn Quest 3, voelt het toch een beetje aan als een headset upgrade.
Ik heb meerdere keren gehad dat mijn dochter en/of vrouw me niet konden bereiken omdat ik zat te simmen. Niet handig, maar daar was wel omheen te werken geweest, maar de constante instabiliteit was ik ook gewoon beu. Wel jammer, want ALS het werkt, is het fantastischMistacal schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:45:
Ook met een gezin prima te doen, beetje een vreemde reden reden om VR racen daar vanaf te laten hangen. Kids vonden het helemaal mooi met vr bril beetje racen
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Heel Goed! Ik ben een Quest 2 naar een Pico 4 overgestapt.Mad-Matt schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:07:
Waarom niet een Quest 3? Ik werd gek van de Oculus software en dan vooral de updates. Zo vaak dat de update de boel weer verprutst, werd er helemaal gek van.
Ik gebruik Virtual Desktop, bedraad via UTP, een van de Oculus updates heeft dit in de bril uitgezet, waardoor enkel via WIFI Virtual Desktop werk....toen was ik er helemaal klaarmee.
Ik wilde een bril met een hogere resolutie en iets betere FOV, ik kwam voor weinig een Pico 4 tegen en deze bevalt me ontzettend goed.
Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super
@Mistacal Je triggerde me toch met deze opmerking, ondertussen is mijn dochter een stuk ouder en veel zelfstandiger.Mistacal schreef op donderdag 18 september 2025 @ 22:45:
[...]
Ook met een gezin prima te doen, beetje een vreemde reden reden om VR racen daar vanaf te laten hangen. Kids vonden het helemaal mooi met vr bril beetje racen
Dus, gisteravond de Quest 2 onder het stof vandaan gehaald, opgeladen, Virtual Desktop geïnstalleerd en voorzichtig een testsessie in iRacing gestart. Dat ging prima en weer als vanouds, fantastische immersie.
Toen een stresstest, uurtje Nürburgring Nordschleife gereden in een oefensessie of 2. Behalve heel af en toe een klein hiccupje (eens per zoveel minuten, niet storend) werkte het gewoon 100%. Misschien komt het omdat de Meta software er niet tussen zit (vroeger moest dat geïnstalleerd staan anders werkte VD niet), misschien is de software in de headset verbeterd maar het werkte gewoon goed. Ook het afzetten van de headset tijdens het laden van een track (dat was vroeger altijd een recipe for disaster) ging gewoon goed.
Dus dank voor je opmerking
Enige ding is dat mijn USB3 poort van de PC blijkbaar de accu van de headset niet snel genoeg kan bijladen, waardoor de headset langzaam leegloopt. Iemand daar toevallig een tip voor?
Gewoon een goede USB lader met voldoende power.Arfman schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:43:
[...]
@Mistacal Je triggerde me toch met deze opmerking, ondertussen is mijn dochter een stuk ouder en veel zelfstandiger.
Dus, gisteravond de Quest 2 onder het stof vandaan gehaald, opgeladen, Virtual Desktop geïnstalleerd en voorzichtig een testsessie in iRacing gestart. Dat ging prima en weer als vanouds, fantastische immersie.
Toen een stresstest, uurtje Nürburgring Nordschleife gereden in een oefensessie of 2. Behalve heel af en toe een klein hiccupje (eens per zoveel minuten, niet storend) werkte het gewoon 100%. Misschien komt het omdat de Meta software er niet tussen zit (vroeger moest dat geïnstalleerd staan anders werkte VD niet), misschien is de software in de headset verbeterd maar het werkte gewoon goed. Ook het afzetten van de headset tijdens het laden van een track (dat was vroeger altijd een recipe for disaster) ging gewoon goed.
Enige ding is dat mijn USB3 poort van de PC blijkbaar de accu van de headset niet snel genoeg kan bijladen, waardoor de headset langzaam leegloopt. Iemand daar toevallig een tip voor?
Mooi om te lezen!Arfman schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:43:
[...]
@Mistacal Je triggerde me toch met deze opmerking, ondertussen is mijn dochter een stuk ouder en veel zelfstandiger.
Wat betreft het niet bereikbaar kunnen zijn is inderdaad lastig, zeker sinds Meta de push integratie eruit gesloopt heeft. Volgens mij is er wel zoiets als NotifiVR, die je moet sideloaden, geen idee of het werkt. Daar kom ik pas achter als ik de quest 3 in huis heb.
@Henkus Ja dacht al zoiets te lezen op GV. Dan maar even wachter op de pimax air. Die 5090 voor een quest 3 is haast zonde maar snap wel dat het voelt als een upgrade voor de headset.
__/`\__/`\__
i7,GTX2070,32Gb,3x24",Rift-s, Fanatec CSL-elite&DD
Helaas moet ik degene boven mij wel gelijk geven dat je bij iedere update je hart vasthoudt. Zorgeloos instappen is het niet altijd, maar ik vind het het waard.
Ik ben dan volledig focussed
En Ik ben dan totaal niet bereikbaar en dat is af en toe wel lekker
@Mistacal Denk niet dat ik een Pimax headset ga kopen. Ik wacht op de Quest 3 opvolger of..... hopelijk de nieuwe Valve VR bril eind dit jaar / begin 2026
[ Voor 27% gewijzigd door Henkus op 22-09-2025 21:54 ]
Ik vind hem zelf ook wat aan de dure kant maar de kinderen willen ook denk ik wel eens een spelletje doen met de VR bril en dan kom je snel op de Quest uit. De opvolger zit ik stiekem ook op te wachten maar in tussentijd neem ik de Q3 wel. Nu nog even een goeie zien te vinden op MP want iedereen doet of die goud in handen heeft.Henkus schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:34:
Als ik race in VR, heb ik noisecancelling over ear headphones op. Ik zie niks en hoor niks, behalve de sim .
Ik ben dan volledig focussed
En Ik ben dan totaal niet bereikbaar en dat is af en toe wel lekker
@Mistacal Denk niet dat ik een Pimax headset ga kopen. Ik wacht op de Quest 3 opvolger of..... hopelijk de nieuwe Valve VR bril eind dit jaar / begin 2026
__/`\__/`\__
Gewoon op Alli een kabel kopen, Ik heb er een met een extra power injectie kabeltje, die dan weer in een 45W lader zit, werkt prima.Arfman schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:43:
Alleen wel goed de reviews lezen, want de ene kabel haalt wel de spec's, andere niet.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Of prik dat ding in een powered USB hubArfman schreef op zondag 21 september 2025 @ 11:43:
[...]
__/`\__/`\__
Let op, dit is een patsdraadje, geen vragentopic. Tuurlijk mag je dingen vragen en zeggen over andermans setups, maar ga niet dingen vragen zoals "wat moet ik kopen?" daar zijn andere topics voor.
Via de pin (punaise) bovenin krijg je alle getoonde rigs te zien.
V&A in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.