Ik was gisteren bij de Sim Racing Expo in Dortmund. Ik was de enige persoon in een rolstoel van duizenden. Alle speelbare stuurtjes waren gemonteerd op rigs inc stoel plus pedalen dus onspeelbaar voor mij en mijn beperkingen. Geen wonder dat ik de enige was...
Ik ging specifiek voor stuurtjes met dual clutch paddle assemblees, en hoe bruikbaar/modifiable zijn: gas en rem zeker als je wil trailbraken moeten ze met paddles op de shifter paddle positie functioneel worden. Het is natuurlijk al moeilijk genoeg en een uitslag van 270 graden is eigenlijk niet te doen. 180 is max want verder heb ik geen controle meer over rem of gas.
Er zijn wat Fanatec oplossingen maar je moet naast een V2.5 ook een zgn podium module (200 euro) betalen om uberhaupt dual clutch mogelijk te maken, en dan nog een simability extentie(weer 200) om grotere paddel bladen erop te zetten. Mijn bezoekaim was dus: stuurtje van tussen de 500-1000 die wat meer af fabriek handcontrol ready is, . b hogere kwaliteit fanatec, c. ik wilde op zn minst een 50% discount, ook omdat ik waarschijnlijk flink moet modifyien, de waarde daarna weg is en d. meer awareness bij fabrikanten. Gezien het feit dat er 0,0 accesibility was, mogen ze ook afkopen, vind ik. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Ik vind de Cube Controls Astra erg fijn, eindelijk live gezien want hun website is ruk: er zijn geen fotos van de achterkant, van de cube controls paddles te vinden. Wel een beetje plastic, goedkoop gevoel vs hieronder besproken merken. Italiaanse mensen. Heel aardig. Discount: bespreekbaar.
Conspit was ook heel leuk, een meneer die Albert Hu heet lang mee gesproken. 300 GT is zeker kandidaat. Discount: alleen al op de expo krijg je flink wat korting (370 euro). Afspraak gemaakt voor verder contact want mijn aim is minstens 50%.
Bavarian Simtec: onaardige support. Waren niet bereid te bespreken of hun stuur modifyable is, zelfs geen uitleg of de 'advanced' versie van Alpha met de extra paddles, hoe dat technisch gemonteerd is. Uiteindelijk wel geprobeerd op de expo maar de grip was veel te groot voor mijn kleine handen: met gas rem functie paddles moet ik shiften met buttons op de voorkant en mijn duim bereikte geen 1 van de Bavarian Simtec knoppen als ik de stuurgrip zo vast had dat ik ook de main paddles kon bedienen. Mooi; ja. Grip zelf: fijn. rest van stuur: ergonomisch voor mij, geen optie.
Moza/Simagic: De geometrie is niet geschikt. Asetek: veel korting maar totaal niet geschikt. Jammer. Soelpec heeft een nieuw stuurtje wat wel heel erg mooi is maar toen ik over discount begon liep de Soelpec meneer gewoon weg.
Ascher Racing: ik had al erg fijn contact met hun support en had een uitnodiging naast een enorme discount aanbod. Ik heb lang gesproken met Martin Ascher zelf en plannen gemaaktvoor de F64 V3 modificatie. Martin heeft lang tijd genomen om technische details te bespreken. Ik kan niet anders zeggen: wat een top mensen. Discount: gaan we na de expo regelen.
Daarna kwam ik bij Heusinkveld. Niels (en Svend) is een oude vriend van de begindagen van serieus simracen met GP Legends, de MOG kampioenschappen (ik praat nu over 1998-2002 mensen. Win98 was net uit, internet op trage modums). Hij heeft daarna ook een TSW stuur mechanisch aangepast. Dat systeem heb ik nog steeds maar is inmiddels te oud om te gebruiken.
Niels blijkt thans naast zn standard setting pedalen, zelf nu ook een compleet nieuw ontworpen simracing stuur aan te bieden, de Heusinkveld One die wbt paddles assembly niet aan te passen is, maar de main shiftpaddles blijken simpel met omdraaien hal sensor wel een gas/rem functie te kunnen krijgen. De handgreep is beter dan de Bavarian Simtec die ik wat dat betreft ook heel erg fijn vond. Maar deze Heusinkveld One - je hebt geen idee hoe lang de ontwikkeling en hoeveel geld in dat apparaat is gegaan - is de helft van de prijs van een Bavarian Simtec en Heusinkveld support is second to none. Ook de buttons waren goed bereikbaar voor mijn kleine handen. Kortom, ik al zou ik Niels niet kennen:de Heusinkveld One is een kandidaat. Discount: laat ik het zo zeggen: er gaat een nogal modified Heusinkveld One op termijn in mijn huis komen.
Niels was, net als Martin Ascher, bereid om wat meer generiek in nieuwe modellen mee te denken voor mensen met beperkingen zoals ik. En net als Martin Ascher kan je met Niels eindeloos de technische kanten bespreken.
Eigenlijk heeft Niels nog veel meer plannen verteld die ik niet kan delen maar Niels heeft simracen en de control interfaces in zn bloed (hij heeft ook de physics van AMS1 ontwikkeld, die voor groot deel naar AMAS 2 zijn gegaan). Ik kan je zn bijna 30 jaar oude mechaniek laten zien en dan zie je dat wbt throttle brake control met paddles, nog steeds zoveel meer doordacht is dan welk stuur op dit moment op de markt dan ook (welk modern stuur heeft instelbare veerkracht voor de paddleveer, af fabriek bv?). Voor mij heeft hij in 1999 simracen met een stuur mogelijk gemaakt waar ik tot dan, met joysticks aan het klooien was. Volkomen terecht dat Heusinkveld nu een naam is waar je u tegen zegt en hoewel niet goedkoop, je betaalt voor iets dat in Europa is gemaakt, met Europese onderdelen. Ik begrijp dat zelfs Max Verstappen een tijdje (of nog steeds, ik weet dat hij naast een oude set, ook een nieuwe set Heusinkvelds in huis heeft maar Redline waar hij voor simracet, heeft een pedalendeal met Simucube) Heusinkveld pedalen heeft gebruikt.
Hoe dan ook: de Sim Racing Expo was fijne ervaring. Ik had Niels en Svend zeker 20 jaar niet gezien. De drukte op de expo nu, vs de community waar we toen in zaten...het is erg surrealistisch om die omvang te zien.
Ten overvloede: bijna alle merken geven vaste discounts en hebben zuilen met QR codes. Het was ongelooflijk druk. Vandaag wordt nog meer verwacht. Sommige stalls gaven aan kom eind van zondagmiddag, dan kan je show pricings bedingen. Dus ga (morgen) langs.
De Heusinkveld One
The man himself, Niels Heusinkveld.
[
Voor 10% gewijzigd door
Rene44 op 18-10-2025 17:08
]