FlowDesign schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 09:39:
[...]
Ik weet niet of het een uitzondering op de regel is, maar de Logitech RS50 (DD) die ik een poosje geleden heb gekocht is compatibel met zowel PlayStation als PC, en als je er een los Xbox stuurtje voor koopt dan doet ie het ook op de Xbox met dezelfde base.
Logitech wellicht wel, maar de echte racers hier rijden met Simagic, Heussinkveld, Moza of Fanatec of andere merken. En dan moet je met allerlei (Chinese) converters gaan werken.
Die Ras1ution converter werkt bijvoorbeeld wel, maar de firmware is heel beperkt. Hetzelfde met de Drivehub. Het is eigenlijk allemaal heel duur voor wat je krijgt, namelijk een soort opgevoerde Raspberry Pi met of zonder schermpje die dan het stuur qua PID/VID vertaald naar een G27 (zodat compatible op de PS3) of naar een G29 of equivalent op de PS4/PS5 en G920 op de Xbox. En de authentificatiechip zit er dan in zodat Xbox kan zien dat het een gecertificeerde controller is.
Daarom is het ook van belang om al die zooi gewoon te reverse engineeren zodat het op een Pi Pico of Arduino draait. Het is eigenlijk een gouden koffieschepje. Het ziet er luxe uit maar doet hetzelfde.
Overigens verbaasd het me dat de G29 in wezen eigenlijk heel technisch zwak in elkaar zit. Alles is plastic fantastic, je merkt dat eigenlijk pas als je een tweedehands stuur in je handen krijgt wat veel gebruikt is. Alles is echt fors vernaggeld op een relatief eenvoudige manier. Tussen de revisies door van de G25 naar G29 zijn de wijzigingen in het stuurhuis eigenlijk maar minimaal. Het is altijd een STM32 chip met dezelfde motoren en tandwielen, slede en kroonwiel. Hier en daar is er dan een andere controller gekomen maar in basis allemaal hetzelfde.
Alleen het moederbord in het stuur zelf en de diverse lampjes en knopjes zijn wat aangepast. De G29 heeft bovendien geen shifter (alleen erbij kopen) en de integratie met dat rode draaiwieltje is eigenlijk in vrijwel geen enkele game goed geregeld.
Bovendien, en daar kwam ik van de week pas achter, is voor de oudere games een aantal oude registry settings nodig die je niet met de moderne G-HUB software aan kan (spring / dampening) daarvoor heb je de oude Logitech Gaming Software nodig en een extra GUI tooltje van Github. Bizar dat Logitech gewoon functionaliteit en aanpassing weghaalt.
Overigens is het aan te raden om de Steam input translation uit te zetten, anders heb je op 3 plaatsen gedonder met je stuur. In de Logitech software, in Steam en in de game zelf.
[
Voor 34% gewijzigd door
W00fer op 24-03-2026 12:51
]