EDIT: What @TiezZ_BE said (niet gezien dat er al een nieuwe pagina was).
[ Voor 17% gewijzigd door Card Nox op 25-11-2025 19:37 ]
Ja, je hebt gelijk hoor. De 5Nm is in de Black Friday aanbieding, de 8Nm niet. De adapter is het verschil.j.f.otten schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
Ik ben ook aan het kijken voor een stuur van Fanatec, ik heb nu een Thrustmaster T300 op een playstation 5. Nu zit ik op de pagina van Fanatec te kijken en ik zie de GRAN TURISMO® DD PRO bundel in twee versies staan. De 5 nm voor 599 euro en de 8 nm voor 799. Het enige verschil is toch alleen de adapter? of mis ik iets. Want de adapter staat los voor nog geen 100 euro te koop. Dan kan ik beter de 5mn kopen en de adapter er los bij kopen. of denk ik nu te simpel?
Grappig, ik ben recent overgestapt, ik heb/had exact dezelfde configuratie. Zie mijn post een een paar dagen terug.j.f.otten schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 20:37:
Ik ben ook aan het kijken voor een stuur van Fanatec, ik heb nu een Thrustmaster T300 op een playstation 5. Nu zit ik op de pagina van Fanatec te kijken en ik zie de GRAN TURISMO® DD PRO bundel in twee versies staan. De 5 nm voor 599 euro en de 8 nm voor 799. Het enige verschil is toch alleen de adapter? of mis ik iets. Want de adapter staat los voor nog geen 100 euro te koop. Dan kan ik beter de 5mn kopen en de adapter er los bij kopen. of denk ik nu te simpel?
Als je het geld over hebt; DOEN!
Het is zeker een beter stuur, betere kwaliteit, snellere reactie, meer gevoel.
Maar.. het is geen wereld van verschil!
De T300 is in basis al echt een prima stuur. Bij een overstap naar de Fanatec Gran Turismo zul je echt geen enorm verschil merken zoals tussen een goedkoop flutstuur en de T300. Of zoals van de controller naar een stuur.
Dus verwacht er geen gigantische stappen van.
NB: Misschien is dat verschil er wel bij de echt dure setups van €1200+ ? Maar dan is het prijsverschil ook al veel groter natuurlijk.
[ Voor 36% gewijzigd door bord4kop op 26-11-2025 09:58 ]
| Security Management |
- Simagic Alpha Neo Pro
- Simagic GT Neo
- Simagic P1000
Kan niet wachten
Ik ben van een T300 naar een Fanatec CSW v2.5 gegaan (belt drive) en dat vond ik echt een wereld van verschil (in ACC). Ik reed dat seizoen in de onmogelijke Porsche GT3 en die auto overstuurde altijd en overal en kon met de CSW dit veel beter aanvoelen en counteren.bord4kop schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:54:
[...]Maar.. het is geen wereld van verschil!
Daarna een upgrade gedaan naar de DD1 en daar merkte ik amper verschil (helaas).
Ik rijd echt zo weinig de laatste maanden / jaar. Wellicht 1x a 2x avonden per maand oid...
[ Voor 8% gewijzigd door Card Nox op 26-11-2025 13:49 ]
TMX (oftewel T150 maar dan de xbox versie), zelfde belt motor meen ik als de T300 en ben overgegaan naar een 2ehandse Fanatec CSL DD 8NM met formula stuur en ik vind het ook een wereld van verschil met F1 25.Card Nox schreef op woensdag 26 november 2025 @ 13:47:
[...]
Ik ben van een T300 naar een Fanatec CSW v2.5 gegaan (belt drive) en dat vond ik echt een wereld van verschil (in ACC). Ik reed dat seizoen in de onmogelijke Porsche GT3 en die auto overstuurde altijd en overal en kon met de CSW dit veel beter aanvoelen en counteren.
Daarna een upgrade gedaan naar de DD1 en daar merkte ik amper verschil (helaas).
Ik rijd echt zo weinig de laatste maanden / jaar. Wellicht 1x a 2x avonden per maand oid...
ACC moet ik nog ontdekken. Wel aangeschaft.
Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy
Dan begint de zoektocht naar een leuke geschikte racegame, wordt het F1 25. Of zal ik zelf meer richting iracing/assetto bewegen. Genoeg te doen komende kerstvakantie!
Ik hoop dus snel wat ervaringen te kunnen delen, thx voor het kunnen lurken tot heden.
Met AC kun je icm mods al best een eind komen natuurlijk als het gaat om puur rijden of evt open lobbies.Bartvw schreef op maandag 1 december 2025 @ 19:54:
Oef, na de gratis raceweekend van F1 25 (aantal weken terug) was mijn zoontje into "racen". Dus ik heb de oude Logitech Momo van zolder gehaald. En ben zelf ook wat aan het rijden geslagen. Nu met de feestdagen in aantocht een mooie upgrade op zijn verlanglijstje gezet ;-) Dus deze week wordt de Moza R3 geleverd en een relatief goedkope Wheelstand erbij gekocht.
Dan begint de zoektocht naar een leuke geschikte racegame, wordt het F1 25. Of zal ik zelf meer richting iracing/assetto bewegen. Genoeg te doen komende kerstvakantie!
Ik hoop dus snel wat ervaringen te kunnen delen, thx voor het kunnen lurken tot heden.
Uplay: Red--Death
Ik zou nu graag een wheel addon of mod F1 aanschaffen maar natuurlijk niet 1 die meer kost dan gans de setup. Eerst zien of ze het wel blijft doen. Iemand ervaringen met de "echte" thrustmaster F1 sturen. Met name Thrustmaster Ferrari F1 Wheel Add-On Zwart
Ofwel een mod die toch iets wa prijselijker schijnen te zijn. Nu zijn er toch wel vele van die mods en ni zo heel veel reviews
3drap ~€110
acelith ~€67
simracingcoach ~€100
simmodshub, geen idee hoe shipping naar België vandaar werk.
Ik heb weinig reviews van de specifieke mods voor de t300 RS base maar ik lees wel andere reviews met issues over een juiste fit
Acelith staat sowieso goed bekend, maar misschien is een tweedehands stuurtje ook een optie? Dan behoudt je het ronde stuur. Hoeft niet meer te kosten als ik het zo zie. Op 2dehands.be zie ik er eentje voor €70 en op Vinted staan ze ook.dafz0r schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:51:
Mijn dochter is into F1 en ik heb net een nieuwe T300 RS GT op de kop kunnen tikken vor een prikje zodat ze op de PS5 an beginnen.
Ik zou nu graag een wheel addon of mod F1 aanschaffen maar natuurlijk niet 1 die meer kost dan gans de setup. Eerst zien of ze het wel blijft doen. Iemand ervaringen met de "echte" thrustmaster F1 sturen. Met name Thrustmaster Ferrari F1 Wheel Add-On Zwart
Ofwel een mod die toch iets wa prijselijker schijnen te zijn. Nu zijn er toch wel vele van die mods en ni zo heel veel reviews
3drap ~€110
acelith ~€67
simracingcoach ~€100
Ik heb weinig reviews van de specifieke mods voor de t300 RS base maar ik lees wel andere reviews met issues over een juiste fit
Een alternatief voor het Ferrari F1 stuurtje kan ook nog het Open Wheel zijn. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het F1 stuur schijnt nogal plasticky te zijn. Maar ik kan me voorstellen dat je dochter graag de F1 looks wil
[ Voor 4% gewijzigd door Piggen op 02-12-2025 13:11 ]
Pak de open wheel van TM, vond die best prima. Daarna de T300 eruit en een andere base erindafz0r schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 12:51:
Mijn dochter is into F1 en ik heb net een nieuwe T300 RS GT op de kop kunnen tikken vor een prikje zodat ze op de PS5 an beginnen.
3drap ~€110
acelith ~€67
simracingcoach ~€100
__/`\__/`\__
Het is de Fanatec Gran Turismo® DD Extreme geworden die nu tijdelijk in prijs verlaagd is naar €975 en een Playseat Trophy. Natuurlijk had ik het liefste een alu-rig maar dat is gewoon niet mogelijk in mijn woning icm een vrouw die ook nog wat te zeggen heeft....
Mijn huidig pedalen; de Fanatec CSL Elite V1 (met load cell) zouden er nog mee door moeten kunnen en afgezien van wat kleine verbeteringen in de V2 (grootste verbetering zijn de hall-sensoren) vind ik het onzin om €300 voor pedalen uit te geven die voor 90% overeenkomen met mijn huidige pedalen. Een alternatief zouden de clubsport V3 pedalen zijn, echter zijn die ook aan het einde van het levenscyclus en zijn de podium pedalen al aangekondigd. Mogelijk dat die nog iets worden in de toekomst.
Aangezien ik ook op de PS5 (GT7) wil spelen is het eigenlijk een must om ook de pedalen van Fanatec te gebruiken. Ik voel er namelijk weinig voor om met hubs, etc. in de weer te gaan.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Het verstand zegt een Logitech G RS50 System + RS Pedals, maar het hart zegt Fanatec GT DD Extreme met onmiddellijk de CSL Elite Pedals V2.
Ik ben 2 weken geleden begonnen met GT7 (zit nu aan menu book 43), na jaren alle Forza games gespeeld te hebben, zonder simrig maar met controller, maar nu voel ik dat ik met de controller aan de limieten zit en mijn hand en linker duim beginnen pijn te doen na een paar uur racen.
Dus het verstand zegt RS50 omdat ik een beginner ben met een stuur en de prijs (verschil is € 475). Het hart zegt DD Extreme omdat dit onmiddellijk de endgame is en in een eco systeem terecht kom waar ik nog altijd kan uitbreiden/switchen ander stuurwiel. De DD Pro's vallen af, want dan kan ik beter RS50 nemen want ik moet voor een bundel GT 8 Nm + loadcel pedal al € 200 meer uitgeven dan de RS50 en dus het verschil met de DD Extreme is 'maar' € 275, en het GT stuur van de DD PRo bundel is volgens de reviews toch zo denderend.
Blijkbaar kan je DD Extreme op 8 Nm instellen, dus zou ik hiermee beginnen.
Alles zal op een Playseat Trophy terecht komen;
Iemand een ander idee hierover en/of helpen te beslissen?
EDIT: het verstand heeft gewonnen. Ik lees en zie veel goeds over het RS50 systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 10-12-2025 10:58 ]
Verder maakt het me niet uit hoe open of niet het ecosysteem is, ik vind het prettig om een stuur te gebruiken van hetzelfde merk en zal dit dus ook gaan doen.
Nu ben ik zelf tot de volgende mogelijkheden gekomen:
- Asetek Forte: Ik zie overal voorbij komen dat Asetek enorm goede force feedback heeft.
- Simagic Alpha Evo Pro: Schijnt qua prijs-kwaliteit een van de beste poties te zijn.
Eventuele outsiders:
- Conspit Ares 20 Nm: Zeer betaalbaar voor de kracht die je krijgt, maar lever je dan niet mogelijk in op kwaliteit van de base en de force feedback?
- VRS: Ik heb me laten vertellen dat dit ook een goede optie zou kunnen zijn, maar ben er zelf verder totaal niet mee bekend.
Ik ben nu op zoek naar ervaringen en/ of advies om uit bovenstaande een keuze te maken.
Ten opzichte van de Fanatec die ik nu heb wordt het natuurlijk sowieso een mooie upgrade. Waar ik vooral naar zoek is gewoon naast de extra kracht en daarmee head room voor details, ook echt goede kwaliteit force feedback. Mede daarom neig ik op dit moment het meeste naar de Asetek, maar misschien zijn hier mensen die toch wat anders zouden aanraden. Alle input is welkom, ik hoor het graag!
Ik kan niet echt vergelijken met andere bases van dezelfde categorie, maar ik ben er alleszins super content van.
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.