Mistacal schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:33:
Heb met plezier de ts-pc gebruikt (belt) en was ook rond 6-7Nm, ondanks dat het over het algemeen genoeg was. Miste ik de detailering (want geen DD). Daarnaast was/ben ik niet zeker van het eco systeem van thrustmaster en over de QR (van de t818) hoorde ik weinig goeds. Nu rij ik wel met veel meer Nm maar voel ik veel meer detail door headroom. Naast de 598 en 818 is er niets meer boven waardoor voor mij het ecosysteem(sturen) niet meegenomen kan worden als je dan toch meer details wilt.
Als het bevalt dan is het prima, kan het alleen lastig aanbevelen.
Die mening ben ik ook toebedeeld, maar hij is vrij duidelijk dat een andere rig niet tot de mogelijkheden behoort en er zeer weinig rek in het budget zit.
Mijn ervaring is ook dat je gewoon een echt stevige rig nodig hebt en het liefst 10Nm stuur wilt hebben met een stelbaar load cell rempedaal.
Maar niet iedereen zit er zo in en heeft dergelijke hoge eisen.
Wat ik echt afraad, is een belt/gear driven stuur, daar heb je te maken met lag en is de feedback gewoon te laat, de ervaring kan dan als leuk voelen, maar je kunt gewoon echt later en meestal te laat reageren op de feedback.
Dat is het grote voordeel van DD, de feedback komt het snelst aan, sneller is niet mogelijk.
Detail zit hem vooral in de kracht van een stuur, als de kracht te laag is, zal je detail een stuk lager liggen, met een boven en ondergrens natuurlijk. Als je heel zware feedback tegelijk krijgt met lichte feedback en de kracht van het stuur te laag is, voel je de lichte feedback niet of de zware niet (afhankelijk van instellingen), dus krijg je clipping.
Het ligt iets genuanceerder (meerdere factoren dan alleen Nm), maar van 9-14Nm zit je in een mooie bandbreedte met betrekking tot detail.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm