When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Ik wil daarom even de beste accesoire na de cupholder voor ieders rig showen:

De ratel maakt het zoveel makkelijker om dingen los en vast te draaien terwijl je half ondersteboven hangt om erbij te kunnen. Verder gewoon een handig en compleet setje om in de buurt te hebben.
Het zal dit jaar zo een vaart niet lopen wss gezien de omstandigheden.Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 14:09:
Het is nog 3,5 maand tot Black Friday, dus ik verwacht wel dat er tegen die tijd een stuk meer duidelijkheid is.
Als Fanatec een doorstart maakt is dat eigenlijk van niks. Ze hebben ook nooit immense stock gehad en zullen dat nu ook niet gaan opbouwen vrees ik.
Heb vorig jaar op BF de DD2 aan 800€ gekocht, incl QR2. Daarnaast nog een SIMLAB triple monitor stand en 3 LG monitoren.
Dit jaar heb ik niets nodig, aangezien ik momenteel een SC2 pro, Ascher wheel en Heusinkveld sprint pedalen heb.
Ik zit alleen een beetje welke ik ga kiezen.
Het gaat sowieso de NLR F-GT Elite 160 worden maar ben er nog niet helemaal uit of ik de wheelplate of de side mount versie pak..
Er moet een Moza R12 op en van een maat weet ik dat die niet lekker/zomaar past op de side mount versie.
Ik neig naar de wheelplate versie want die is ook iets goedkoper maar iemand hier die wellicht kan overtuigen wel de side mount versie te nemen? Voor/nadelen?
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Ziet er inderdaad handig uit en Wera is goed spul in mijn ogen.SlaadjeBla schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 15:02:
Als je je rig voor het eerst opbouwt kun je je nog niet voorstellen hoe vaak je nog iets los en vast zult draaien. Windsim hier, bass-shaker daar, toch de pedalen iets fijner afstellen.
Ik wil daarom even de beste accesoire na de cupholder voor ieders rig showen:
[Afbeelding]
De ratel maakt het zoveel makkelijker om dingen los en vast te draaien terwijl je half ondersteboven hangt om erbij te kunnen. Verder gewoon een handig en compleet setje om in de buurt te hebben.
unsorted: Wera Tool-Check PLUS (05056490001)
Heb de Moza R5 bundle gekocht, 1 woord, fantastisch, wat een stuur, wat een beleving!
Maar nu is het zo dat ik al Thrustmaster T-LCM pedalen heb, is het in dat opzicht niet interessanter om voor een R9 V2 servo te gaan en een ES stuur? In welke zin is het beter om een R9 met meer koppel te hebben? Ik gebruik de R5 ook niet voluit 100%, ik halveer deze op 50 a 60 procent om de hardware niet continue op z'n donder te geven. Het hoeft ook weer niet perse een workout te zijn, dus wat is in dit geval verstandig?
Wil je snel rijden is 5Nm dus wel genoeg, wil je wat meer beleving en beter anticiperen op gripverlies is een hogere torque beter.
De DD2 was al beter, de Simucube 2 pro die ik nu heb is daarboven nog gedetailleerder/sneller. Ervaring zal er ook iets mee te maken hebben, maar ik kan gripverlies veel beter opvangen dan vroeger, met de CSL DD verloor ik de wagen veel vaker door clipping.
In dat opzicht kan ik voorlopig wel uit de voeten met de R5. Upgraden naar de R9 of hoger kan altijd nog. Bij ETS2 en ATS geniet ik vooral van het soepele sturen wat een DD biedt en de optie om 1800 graden te draaien, die 1800 graden alleen al is werkelijk een verademing tov de 900 graden die je bij de G29 vindt. Het sturen gaat zoveel meer ontspannen, echt meer finesse en het maakt het inparkeren zoveel leuker en makkelijker.Engineer Stewie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:25:
Ik ben begonnen met de CSL DD 8Nm (max torque) en dan zit je rond de 5-6Nm holding. Wat opzich prima is, maar ofwel schroef je die terug zodat je geen clipping krijgt en veel details mist, ofwel heb je detail en clipping.
Wil je snel rijden is 5Nm dus wel genoeg, wil je wat meer beleving en beter anticiperen op gripverlies is een hogere torque beter.
De DD2 was al beter, de Simucube 2 pro die ik nu heb is daarboven nog gedetailleerder/sneller. Ervaring zal er ook iets mee te maken hebben, maar ik kan gripverlies veel beter opvangen dan vroeger, met de CSL DD verloor ik de wagen veel vaker door clipping.
Had niet door dat het voor truck simulator is. Denk niet dat je daar veel last van clipping gaat hebbenflugelisoke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:09:
[...]
In dat opzicht kan ik voorlopig wel uit de voeten met de R5. Upgraden naar de R9 of hoger kan altijd nog. Bij ETS2 en ATS geniet ik vooral van het soepele sturen wat een DD biedt en de optie om 1800 graden te draaien, die 1800 graden alleen al is werkelijk een verademing tov de 900 graden die je bij de G29 vindt. Het sturen gaat zoveel meer ontspannen, echt meer finesse en het maakt het inparkeren zoveel leuker en makkelijker.
Wil ETS2 soms ook proberen (heb dat in mijn steam librabry), maar ik heb geen rond stuur helaas.
Ah, een F1 style stuur zeker? Ik denk als je eenmaal ETS2 en ATS hebt ervaren dat je hooked bentEngineer Stewie schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:18:
[...]
Had niet door dat het voor truck simulator is. Denk niet dat je daar veel last van clipping gaat hebben.
Wil ETS2 soms ook proberen (heb dat in mijn steam librabry), maar ik heb geen rond stuur helaas.
En misschien heeft iemand een idee over de belastbaarheid van een DD servo. Ik zet in de software de FF eigenlijk op maximaal 70%. Ik ben soms een beetje te zuinig op mijn spullen denk ik, is dit op zich een logische gedachte of is 100% geen probleem (wordt wel warm de base).
Nu ga ik er wel vanuit, stel de FF staat op max 70%, dat die 70%, vertaald in 3.85Nm van de 5.5Nm niet continue is, maar slechts de piek.
Uhmmm.. ja.. is er iets van een veilige marge wat aan te raden valt qua FF percentage?
[ Voor 32% gewijzigd door flugelisoke op 04-08-2024 17:52 ]
Maar bij FFB is het wel zo dat de gevoelde krachten lager zijn hoe groter het wiel is. Dit is ook de reden dat veel stuurtjes relatief klein zijn.
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
GT stuurwiel, soortgelijk als formula, beetje groter.flugelisoke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 15:47:
[...]
Ah, een F1 style stuur zeker? Ik denk als je eenmaal ETS2 en ATS hebt ervaren dat je hooked bentHeerlijk een podcastje en lekker kijken hoe verschillend landschappen aan je voorbij gaan.
En misschien heeft iemand een idee over de belastbaarheid van een DD servo. Ik zet in de software de FF eigenlijk op maximaal 70%. Ik ben soms een beetje te zuinig op mijn spullen denk ik, is dit op zich een logische gedachte of is 100% geen probleem (wordt wel warm de base).
Nu ga ik er wel vanuit, stel de FF staat op max 70%, dat die 70%, vertaald in 3.85Nm van de 5.5Nm niet continue is, maar slechts de piek.
Uhmmm.. ja.. is er iets van een veilige marge wat aan te raden valt qua FF percentage?
Kwa torque, ik ga ervanuit dat de fabrikant die marge inbouwt en als de base toch te warm wordt dat die geknepen wordt.
Ik draaide de CSL DD gewoon altijd op 100%. De DD2 en Simucube rond de 80% (omdat 25Nm zot veel is). Moet daar maar tegen kunnen.
Vooral in jou situatie, waarbij het toch vaak rechtdoor rijden zal zijn voorzie ik weinig problemen eigenlijk. Wat is warm? Want tot 80-100 graden intern is er voor die servomotoren weinig aan de hand volgens mij. Bij 50 graden behuizing verbrand je je trouwens al, de temp zal dus wss lager zijn.
- Moza R9 base
- ES wheel
- ES 12 inch wheel mod
- Thrustmaster T-LCM loadcell pedalen
- Thrustmaster TH8A
En om het fatsoenlijk te kunnen gebruiken, de NLR wheelstand 2.0 aangeschaft, erg fijne "rig"!!
:strip_exif()/f/image/ctbYK13mpb7pZKToxpFAMnYL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AxFu14ENrQojw1PZfd1wIVSh.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu een beetje gaan cable managen en de monitoren netter zetten.
Het was van november vorig jaar geleden dat ik nog iets bestelde, maar ik moet zeggen: qua communicatie heb ik niets te klagen.
Mails van Fanatec: order ontvangen - order processed - order was dispatched - order scanned at ups - order has been loaded in delivery vehicle - order was placed in secure location.
Ondertussen ook berichten van ups met updates, de dag ervoor en de dag zelf.
Ik kan me niet voor de geest halen dat dit vroeger ook zo was. Als het goed is mag het ook worden gezegd.
Dat is zeker vooruit gegaan dan... laatste bestelling die ik kreeg van ze was in april dit jaar, (na een half jaar wachten) en lag plots voor de deur... pas na aflevering kreeg ik een mail vanuit Fanatec dat het verzonden wasStNd schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 16:12:
Even binnenwippen om mee te geven dat het stuur (zoals aangenomen) hier wel degelijk is toegekomen. Vorige week dinsdagavond besteld bij Fanatec.
Het was van november vorig jaar geleden dat ik nog iets bestelde, maar ik moet zeggen: qua communicatie heb ik niets te klagen.
Mails van Fanatec: order ontvangen - order processed - order was dispatched - order scanned at ups - order has been loaded in delivery vehicle - order was placed in secure location.
Ondertussen ook berichten van ups met updates, de dag ervoor en de dag zelf.
Ik kan me niet voor de geest halen dat dit vroeger ook zo was. Als het goed is mag het ook worden gezegd.
UPS zijn dan ook tijdreizigers, dus nogal logisch dat het bezorgd is voordat ze het verstuurd hebben.
Nu wil ik Simagic Haptics monteren op de rem- en gaspedalen. Mensen ervaring met deze op het gaspedaal? Heeft dit toegevoegde waarde?
Erg benieuwd, heb hetzelfde idee al lang.FastForwardNL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:58:
Sinds afgelopen week heb ik VRS pedalen. Een hele verbetering t.o.v. Fanatec V3’s (met BPF). Erg blij mee!
Nu wil ik Simagic Haptics monteren op de rem- en gaspedalen. Mensen ervaring met deze op het gaspedaal? Heeft dit toegevoegde waarde?
Basement Bios ---- Exo-S
Het gaat om dynamic range.flugelisoke schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 09:06:
In welke zin is het beter om een R9 met meer koppel te hebben? Ik gebruik de R5 ook niet voluit 100%, ik halveer deze op 50 a 60 procent om de hardware niet continue op z'n donder te geven. Het hoeft ook weer niet perse een workout te zijn, dus wat is in dit geval verstandig?
Als de FFB van de motor op 100% staat, dan haal je het volledige bereik (m.a.w. detail in de FFB). Ingame pas je de sterkte aan door hem op bijv. 50% te zetten.
Als je de FFB van de motor op 50% zet en dan ingame op 100% laat staan, verlies je dynamic range.
https://twitter.com/moza_racing/status/1824068596374573411
Dat wordt wel heel erg aantrekkelijk, zeker aangezien 12 Nm een sweet spot lijkt te zijn. Net een prijsalert op deze base gezet om te kijken wat de Nederlandse prijs gaat doen. Volgens mijn berekening zou de Nederlandse prijs naar € 499 moeten gaan.
[ Voor 27% gewijzigd door Ludewig op 15-08-2024 18:52 ]
Als ik het me goed herinner geeft een real life GT3 ongeveer 12/13 Nm, dus eigenlijk zou je iets daarboven moeten zitten zodat je wat ruimte hebt met de servo.Ludewig schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:39:
De prijs van de Moza R12 is verlaagd van $589 naar $499:
https://twitter.com/moza_racing/status/1824068596374573411
Dat wordt wel heel erg aantrekkelijk, zeker aangezien 12 Nm een sweet spot lijkt te zijn. Net een prijsalert op deze base gezet om te kijken wat de Nederlandse prijs gaat doen. Volgens mijn berekening zou de Nederlandse prijs naar € 499 moeten gaan.
Mits je veel GT3 rijdt maar de meeste simmers rijden veel GT3.
Sta op het punt om een R12 te bestellen.
As we speak mijn 2de koopronde aan het samenstellen.
Heb een goeie deal nu op een NLR F-GT Elite 160 met monitor en keyboard accessoires.
De R12 moet er nog bij. Ik zie zelf geen meerwaarde voor meer Nm nu.
Een R12 slaat al aardig hard. Wellicht later nog eens een upgrade maar rij toch voornamelijk GT3, Hypercar, F1.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '22 Toyota Yaris Hybrid Executive Premium | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Hele ding ontregeld. De schakel ledjes kloppen voor geen meter meer met ACC, moet stuur meermaals opnieuw plaatsen om info op display kloppend te krijgen, alle instellingen naar factory default en m'n shift klepels deden niks meer.
Het laatste wel opgelost met opnieuw calibreren.
Overweeg sterk om terug te gaan naar de vorige versie.
Heb ik ook met mijn Moza stuurtjes gehad (heb er inmiddels vier). Je kunt wel terug gaan naar de vorige versie, maar ik ben bang dat je met nieuwere firmware versies dan steeds opnieuw tegen dit probleem gaat aanlopen. Ik zou gewoon even de tijd nemen om alles opnieuw in te stellen.Csotranme schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 01:54:
Fijn... update van mn Moza FSR stuur geïnstalleerd.
Hele ding ontregeld. De schakel ledjes kloppen voor geen meter meer met ACC, moet stuur meermaals opnieuw plaatsen om info op display kloppend te krijgen, alle instellingen naar factory default en m'n shift klepels deden niks meer.
Het laatste wel opgelost met opnieuw calibreren.
Overweeg sterk om terug te gaan naar de vorige versie.
Deze firmware update is best wel een ingrijpende. Zo dien je de kleuren van de knoppen bijvoorbeeld vanaf nu in de pithouse software aan te passen en kun je dat niet langer met een combinatie van knoppen op het stuur zelf doen. En zo zullen er nog wel meer wijzigingen zijn die het doen lijken alsof je stuur ontregeld is.
Op zich natuurlijk prima dat Moza hun firmware voortdurend update, maar ze zijn helaas niet erg goed in het verstrekken van informatie over de wijzigingen. Je zou voor, tijdens of na de firmware update verwachten om in ieder geval een melding te zien dat je je stuur opnieuw moet calibreren om de paddles weer werkend te krijgen, maar die heb ik niet gezien. Ik moest ergens op redit lezen dat dat nodig was.
Ik moest idd ook googlen en kwam uit eindelijk op reddit uit ja dat ik ze moest calibreren.Huugje schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 06:36:
[...]
Heb ik ook met mijn Moza stuurtjes gehad (heb er inmiddels vier). Je kunt wel terug gaan naar de vorige versie, maar ik ben bang dat je met nieuwere firmware versies dan steeds opnieuw tegen dit probleem gaat aanlopen. Ik zou gewoon even de tijd nemen om alles opnieuw in te stellen.
Deze firmware update is best wel een ingrijpende. Zo dien je de kleuren van de knoppen bijvoorbeeld vanaf nu in de pithouse software aan te passen en kun je dat niet langer met een combinatie van knoppen op het stuur zelf doen. En zo zullen er nog wel meer wijzigingen zijn die het doen lijken alsof je stuur ontregeld is.
Op zich natuurlijk prima dat Moza hun firmware voortdurend update, maar ze zijn helaas niet erg goed in het verstrekken van informatie over de wijzigingen. Je zou voor, tijdens of na de firmware update verwachten om in ieder geval een melding te zien dat je je stuur opnieuw moet calibreren om de paddles weer werkend te krijgen, maar die heb ik niet gezien. Ik moest ergens op redit lezen dat dat nodig was.
Overigens zit ik ook nog met een ander probleem.
In pithouse kan ik klikken wat ik wil maar kan de thumb knobs etc niet instellen.
Pithouse ziet wel als ik eraan draai maar als ik erop klik gebeurd er niks.
Zelfde voor het knopje om de instructies te openen voor de knoppen combinaties. Er is een combinatie om tijdens het rijden het scherm te veranderen. Krijg het niet aan de praat en die knop in pithouse werkt niet...
Overigens staat er in pithouse boven het plaatje van het stuur een link "Key Combination Explanation" die je naar een webpagina brengt met daarop uitleg over de verschillende knoppen combinaties.
Wanneer ik de thumb knobs indruk, dan wordt dat in pithouse gewoon geregistreerd als het indrukken van een knop. Ik heb ook regelmatig in iRacing dat ik die dingen (met name de rechter) nog wel eens per ongeluk indruk tijdens het sturen in een scherpe bocht (klein stuur, grote handen).
[ Voor 15% gewijzigd door Huugje op 17-08-2024 07:23 ]
Basement Bios ---- Exo-S
Die key combination explanation doet hier dus niks als ik er op klik helaas...Huugje schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:21:
@Csotranme Het scherm kun je veranderen door de meest rechtse knop bovenin (P) ingedrukt te houden en dan het linker pookje naar boven of beneden te bewegen.
Overigens staat er in pithouse boven het plaatje van het stuur een link "Key Combination Explanation" die je naar een webpagina brengt met daarop uitleg over de verschillende knoppen combinaties.
Wanneer ik de thumb knobs indruk, dan wordt dat in pithouse gewoon geregistreerd als het indrukken van een knop. Ik heb ook regelmatig in iRacing dat ik die dingen (met name de rechter) nog wel eens per ongeluk indruk tijdens het sturen in een scherpe bocht (klein stuur, grote handen).
Ga er binnenkort wel eens even uitgebreider naar kijken als ik zelf m'n R12 heb. Zit nu nog steeds op de rig van een maat van me met eigen stuur.
Dat is apart aangezien het niets anders is dan een link naar een webpagina van Moza Racing:Csotranme schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:44:
[...]
Die key combination explanation doet hier dus niks als ik er op klik helaas...
https://support.mozaracin...ions/articles/70000628946
De "hydraulische" veren zijn "gewone" gasveren, ik vind ze zelf wel fijn.Rapedapeda schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:50:
Ik heb vandaag ook de knoop doorgehakt en de Simsonn's gekocht. De bekende Chinese webwinkel heeft sinds vandaag flinke kortingen onder het mom van 'Back to school'. Ik heb de Simsonn's kunnen scoren voor 130, ipv normaal 175 (2 pedalen zonder die 'hydraulische' veren). Wellicht dat anderen daar ook nog wat aan hebben :-)
Maar dat is uiteraard weer erg persoonlijk.
Zelf vind ik het erg prettige pedalen, stukken beter dan de T-LCM's
"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."
Korte samenvatting: grote verandering, veel meer zoals Fanatec.
Ja helaas wel. Ik had deze “origineel” op marktplaats gekocht. Bleek ik opgelicht te zijn. Was een namaak versie van Ali express.Mystikal schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:16:
Ik zie dat momenteel Aliexpress ook QR2 (pro) adapter aanbiedt met lovende kritieken. Zijn er al mensen die daar ervaring mee hebben?
Even ter info hier: de naam van de verkoper op marktplaats is Danny. (Just my 2 cents als je iemand tegen komt die allerlei fanatec spullen aanbied)
Verder werkt de qr2 prima. Alleen niet voor het geld wat ik er voor betaald heb

[ Voor 5% gewijzigd door mydogisgone op 20-08-2024 00:21 ]
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
https://www.eqs-news.com/...cess-for-endor-ag/2113847
Is al een tijdje 'een soap' wat daar allemaal misloopt, en een soepje. Hoop dat de overnemer niet ver van de huidige koers afwijkt.robb. schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:13:
Endor (fanatec) staat te koop, hopelijk gaat dit lukken en komt er geen faillissement. Ben een tevreden gebruiker.
https://www.eqs-news.com/...cess-for-endor-ag/2113847
Ondertussen 2 haptics binnen (voor gas en rem).FastForwardNL schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 15:58:
Sinds afgelopen week heb ik VRS pedalen. Een hele verbetering t.o.v. Fanatec V3’s (met BPF). Erg blij mee!
Kunnen mensen Simhub settings delen? Ben een beetje zoekende qua hz en % enzo.
Pijlen staan nog steeds gericht op Corsair. Vermoedelijk is de vorige "poging" tot overname mislukt om de prijs nog wat te duwen en zouden ze nog wel steeds geïnteresseerd zijn om de boel over te nemen.TiezZ_BE schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:17:
[...]
Is al een tijdje 'een soap' wat daar allemaal misloopt, en een soepje. Hoop dat de overnemer niet ver van de huidige koers afwijkt.
Hoop dat laatste inderdaad ook, al een tijdje tevreden klant (ook tijdens black friday afgelopen jaar prima ervaringen, zelfs met customer support, alleen vrij lange wachttijd).TiezZ_BE schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:17:
[...]
Is al een tijdje 'een soap' wat daar allemaal misloopt, en een soepje. Hoop dat de overnemer niet ver van de huidige koers afwijkt.
Denk dat ze in de afgelopen jaren een super ecosysteem hebben opgebouwd wat hier en daar aanvulling nodig heeft, maar wat in de basis top is.
Het is alleen duidelijk dat er de afgelopen jaren onvoldoende focus is geweest op hoofdzaken, logistiek en klantenservice niet op orde wat de klantervaring verslechtert en uiteindelijk ook een financiële strop is (nee verkopen op het moment dat de markt er om vraagt, overschot aan voorraad hebben als de markt rustig is) en daarnaast misschien te veel focus op randzaken (bijv. dure marketing, huisvesting, etc.).
Ik hoop vooral dat ze het overleven, wilde ergens komende jaren toch nog wel een keer upgraden naar een Clubsport DD(+)
Ik zag deze week op YT dat er ongeveer 30 bedrijven zijn die toegang hebben gekregen om alle documenten in te kijken die betrekking hebben op de overname en bepaalde product-info van fanatec. Ook zou Moza 1 van de 30 zijn, maar die willen misschien profiteren van de mogelijkheid om eens te komen 'snuisteren'UnderAVoidSky schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:03:
[...]
Pijlen staan nog steeds gericht op Corsair. Vermoedelijk is de vorige "poging" tot overname mislukt om de prijs nog wat te duwen en zouden ze nog wel steeds geïnteresseerd zijn om de boel over te nemen.
Ik heb momenteel 0 producten van Fanatec, maar ze zijn zo prominent aanwezig, en zoveel mensen hebben producten van ze. Het zou niet goed zijn voor de sim racing 'scene' als ze compleet onderuit gaan.[MAUS] schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:23:
[...]
Hoop dat laatste inderdaad ook, al een tijdje tevreden klant (ook tijdens black friday afgelopen jaar prima ervaringen, zelfs met customer support, alleen vrij lange wachttijd).
Denk dat ze in de afgelopen jaren een super ecosysteem hebben opgebouwd wat hier en daar aanvulling nodig heeft, maar wat in de basis top is.
Het is alleen duidelijk dat er de afgelopen jaren onvoldoende focus is geweest op hoofdzaken, logistiek en klantenservice niet op orde wat de klantervaring verslechtert en uiteindelijk ook een financiële strop is (nee verkopen op het moment dat de markt er om vraagt, overschot aan voorraad hebben als de markt rustig is) en daarnaast misschien te veel focus op randzaken (bijv. dure marketing, huisvesting, etc.).
Ik hoop vooral dat ze het overleven, wilde ergens komende jaren toch nog wel een keer upgraden naar een Clubsport DD(+)
De overgang naar het nieuwe kantoor bijvoorbeeld was hard nodig werd gezegd, alleen zijn ze mogelijk iets te hard van stapel gelopen met de nieuwe vestiging.
[ Voor 51% gewijzigd door TiezZ_BE op 21-08-2024 09:37 ]
In principe is het nu zo dat het bedrijf gaat naar de hoogste bieder. Het is verre van zeker dat Corsair dat wordt.UnderAVoidSky schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:03:
[...]
Pijlen staan nog steeds gericht op Corsair. Vermoedelijk is de vorige "poging" tot overname mislukt om de prijs nog wat te duwen en zouden ze nog wel steeds geïnteresseerd zijn om de boel over te nemen.
/f/image/VtgZls20DszfVu83KBVxWhXS.png?f=fotoalbum_large)
Dit installeer je zo op alle Moza-sturen en ook sommige sturen van andere fabrikanten:
/f/image/0zsw7ZvNQAcHoDjSPr8gWyR2.png?f=fotoalbum_large)
Daarnaast een XBox-versie van hun ES-wiel dat 20 euro extra kost, voor een bedrag van €159:
/f/image/O8gzdnNeCYqNYR8BzxbTh1H5.png?f=fotoalbum_large)
Ik zie geen verschil met het al bestaande wiel, behalve de XBox-specifieke opdrukken op wat knoppen.
Ook nieuwe pedalen voor €449:
/f/image/jpyjZCBcv4N2mGfFdxP1stmm.png?f=fotoalbum_large)
Deze kunnen ook inverted worden gemonteerd, waar ze een frame voor hebben, van bijna 200 euro.
Daarnaast ook een Porsche Mission R wiel, waar ik geen mooi plaatje van kan vinden. Ook geen preorder, maar slechts een aankondiging. Zal wel duur zijn.
Tenslotte ook wat flight sim spul dat niet in dit topic hoort.
https://traxion.gg/moza-m...h-mbooster-active-pedals/
Uplay: Red--Death
Pookjes denk ik?Ludewig schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:47:
Moza heeft nieuwe meuk gereleased (deels direct te bestellen en deels preorder). Ondermeer wat stokjes voor €215 (hoe noem je dit eigenlijk in het Nederlands?):
[Afbeelding]
Dit installeer je zo op alle Moza-sturen en ook sommige sturen van andere fabrikanten:
[Afbeelding]
Dit is wel heel leuk speelgoed voor bijvoorbeeld ETS2/ATS!
Ik heb nu zelf een half knutselsetje uit Australië gekocht, maar dit ziet er echt wel netjes uit. Als dit gewoon een eigen USB-aansluiting krijgt en niet afhankelijk is van een Moza base, dan komt ie erbij op het wensenlijstje bij mij
Cool. Deze active pedals van Moza en Asetek zijn kwa functies en bouwkwaliteit beide volgens mij niet te vergelijken met de ActivePedals van Simucube. Voordeel is dan weer wel dat de prijs ook niet vergelijkbaar is. Want die 2500 dollar per pedaal van Simucube is natuurlijk ook waanzinnig duur. Lijkt erop dat kwa hardware deze pedalen meer in de buurt zitten van de Simagic P1000 met de haptic motoren.rsnubje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:49:
Je vergeet nog de belangrijkste:
https://traxion.gg/moza-m...h-mbooster-active-pedals/
In ieder geval goed dat er wat concurrentie bijkomt in het hogere pedalen segment.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Hij is inderdaad niet afhankelijk, want ze zeggen zelf dat hij ook met andere bases kan werken (als die voldoende ruimte bieden). Maar hij moet natuurlijk wel ergens vastgezet worden, wat ze bij de Moza-variant bovenaan doen. Misschien dat je bij andere bases moet wachten tot iemand daar een oplossing voor maakt, of wellicht kan er iets ge-3D-print worden.dhrto schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:16:
[...]
Als dit gewoon een eigen USB-aansluiting krijgt en niet afhankelijk is van een Moza base, dan komt ie erbij op het wensenlijstje bij mij
Enige wat wellicht een bottleneck wordt is de dikte van het geheel. Bij mij CSL DD is de ruimte tussen base en stuur niet erg royaal wat ik zo uit mijn hoofd weet. Kan niet wachten om thuis ff de meetlat ernaast te leggen.
En veel mensen gaan natuurlijk niet zelf klooien, of willen iets netters dan wat ze zelf kunnen maken.
In mijn specifieke geval hoef ik de hele boel niet per sé aan de base te monteren. Mijn base is gemonteerd op een soort van wheel deck (meer een veredelde stalen plaat met wat gaten en sleuven). Datzelfde plaatje zou ik ook kunnen benutten als montage punt (iets wat ik nu ook al doe voor mijn halve DIY pookjes).
Helaas zie ik bij de gt1 evo op de sim-lab website dat de wheeldeck compatible is met:
Fanatec CSL, CSL-DD/Pro/GT, DD1, DD2
In mijn optiek staat hier niet de ClubSport DD bij.....dit kan dus niet, of is de Clubsport DD == CSL-DD?
Het lijkt wel te moeten passen...dhrto schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:19:
Het lijkt erop dat er montage gaten rondom de 'doorvoer' zitten. Met wat aluprofielen, schetsplaatje staal/alu, voldoende lange bouten is eenvoudig wat te fabrieken lijkt me zo.
Enige wat wellicht een bottleneck wordt is de dikte van het geheel. Bij mij CSL DD is de ruimte tussen base en stuur niet erg royaal wat ik zo uit mijn hoofd weet. Kan niet wachten om thuis ff de meetlat ernaast te leggen.
De vraag is of het ook past met de beugel op een van de plaatjes en of die beugel ook daadwerkelijk wordt meegeleverd.
Zoiets had ik ook in gedachten en het past op die manier al voor de Nissan Micra aanwijzer set die ik voor mijn Fanatec DD wheelbase probeerde te bouwen (maar waarvan ik de output niet kan achterhalen, dus welke pennen er contact maken als er bijvoorbeeld richting wordt aangegeven).dhrto schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:56:
Uiteraard zijn er duizend en één variaties. En ik verwacht ook wel dat er kant-en-klare beugels komen voor de populairdere bases.
In mijn specifieke geval hoef ik de hele boel niet per sé aan de base te monteren. Mijn base is gemonteerd op een soort van wheel deck (meer een veredelde stalen plaat met wat gaten en sleuven). Datzelfde plaatje zou ik ook kunnen benutten als montage punt (iets wat ik nu ook al doe voor mijn halve DIY pookjes).
De CS-DD en CSL-DD zijn zelfde form-factor waar de CS-DD vooral wat langer/dieper is. Zo hebben ze beide gewoon de side-mounts op 70mm afstand van elkaar en de onderkant is hetzelfde met de slots ook op 40mm van elkaar. Met de CS/CSL-DD ben je ook wat flexibeler door de slots.refused81 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:19:
ik wil graag de simlab gt1 evo aanschaffen en de clubsport DD.
Helaas zie ik bij de gt1 evo op de sim-lab website dat de wheeldeck compatible is met:
In mijn optiek staat hier niet de ClubSport DD bij.....dit kan dus niet, of is de Clubsport DD == CSL-DD?
Je kan op de site van Fanatec ook de hardmount planner pdf downloaden zodat je het kan vergelijken.
Op de stand van Corsair was al een gedeelte wat ze Race division noemde met alle sturen en drives van Fanatec. Uiteraard in combinatie met de spullen die corsair zelft al verkoopt...Kun je een mooie setup van maken
:strip_exif()/f/image/rtkGyxSC1xNDx6W9qsjTmtAf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rk9fqDECwNOJnf3i5LGTiIRR.jpg?f=fotoalbum_large)
dat is een goede, thanks. Zojuist beide hardmount planners vergeleken, en dat moet idd geen probleem opleverenPsql schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:55:
[...]
De CS-DD en CSL-DD zijn zelfde form-factor waar de CS-DD vooral wat langer/dieper is. Zo hebben ze beide gewoon de side-mounts op 70mm afstand van elkaar en de onderkant is hetzelfde met de slots ook op 40mm van elkaar. Met de CS/CSL-DD ben je ook wat flexibeler door de slots.
Je kan op de site van Fanatec ook de hardmount planner pdf downloaden zodat je het kan vergelijken.
Ik heb de DD+ op de gt evo, kan prima.refused81 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:19:
ik wil graag de simlab gt1 evo aanschaffen en de clubsport DD.
Volgens mij heb ik 2 bouten voorin de base, en 1 in het midden achterin de base.
Even mijn ervaring delen,
Gister een bestelling bij Fanatec geplaatst (Clubsport DD, Stuur, Pedalen) en binnen 24 uur overhandigd aan UPS.......dat gaat heel snel
Nog een handig iets....ik heb al mijn Sim-Lab spullen binnen 24 uur geleverd gekregen.
Niet via Sim-Lab zelf (die zeggen tegenwoordig 10-15 dagen nodig te hebben).
Informatique heeft alles op voorraad...binnen 24 uur op pallet geleverd.
Mocht iemand nog tips hebben voor instellingen of veren van de T-LCM pedalen i.c.m. Gran Turismo 7, ben ik daar zeker benieuwd naar.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Zwaarste veer met 3drap elastomeer is mijn favo combo. (Voordat ik de elastomeer had: de 2 zwaarste veren met een zeer beperkte preload)Jumpman schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:43:
Van het weekend maar de T-LCM pedalen gekocht voor mijn T300RS GT stuur. Ik wilde upgraden naar Fanatec, maar kijk nu even de kat uit de boom. Ik speel vooral Gran Tursimo 7, gezien geen tijd om mijn Game PC te goed te configureren.
Mocht iemand nog tips hebben voor instellingen of veren van de T-LCM pedalen i.c.m. Gran Turismo 7, ben ik daar zeker benieuwd naar.
Revosim oid.
[ Voor 88% gewijzigd door BM op 04-09-2024 20:49 ]
Zit je dan niet met extra verzend- en/of importkosten wanneer je direct bij Monza bestelt? Niet dat ik dat van plan ben, aangezien ik erg tevreden ben met Simrace Webshop.Ludewig schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:12:
Eindelijk ook een prijsdrop van de Moza R12 bij een lokale shop. Bij simracewebshop is hij nu 549, net als in de Moza store. Al ben je wel goedkoper uit in de officiele store als je een 5% korting regelt (tip: maak een account bij Moza, gooi spul in je winkelwagen en ga wat anders doen. Dan krijg je eerst herinneringmails om je bestelling af te maken en na een tijd krijg je een 5% kortingscode toegestuurd).
En je krijgt dan ook weer punten voor de volgende keer. Dus direct bij hen bestellen lijkt mij aardig voordelig.
Ik heb hem daar gewoon voor de 549 besteld 1.5week terug.Ludewig schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:12:
Eindelijk ook een prijsdrop van de Moza R12 bij een lokale shop. Bij simracewebshop is hij nu 549, net als in de Moza store. Al ben je wel goedkoper uit in de officiele store als je een 5% korting regelt (tip: maak een account bij Moza, gooi spul in je winkelwagen en ga wat anders doen. Dan krijg je eerst herinneringmails om je bestelling af te maken en na een tijd krijg je een 5% kortingscode toegestuurd).
Ik had geen zin om te wachten wanneer en of de prijs echt omlaag ging.
En eerlijk is eerlijk: die paar euro op de hele rig kan me dan ook gestolen worden...
Heb het meeste verdiend door zaken 2de hands aan te schaffen zover dat kon.
Kwam je niet van simagic?lapino schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:30:
Hoeveel zou een SC2Pro + McLaren Artura Sport nog gaan 2e hands? Denk eraan terug over te stappen naar Simagic. Hoop dat ik dit hier mag vragen.
Ik wil net niet aan 1 systeem hangen. Prijs stuurtjes zijn idd minder, maar op een simucube kan je alles hangen. Ook het goedkoper Simagic Neo GT stuur bvb. Dat is net het mooie aan een open systeem.lapino schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 08:27:
Inderdaad, wil gewoon alles binnen 1 systeem. Heb ook simagic pedalen en kostprijs stuurtjes is ook stuk lager.
Snap de move niet als je alles al hebt, het is niet dat Simucube en Ascher brol is. Het enige nadeel is dat je of wireless gaat of een USB kabel hebt hangen. Bij Simagic kan je intern voeden wss.
Ligt eraan hoe oud het is denk ik. Slijtage of niet? Mijn ervaring - ik heb zelf een SC2Pro - is dat het eigenlijk niet slijt. Het is zo degelijk dat het eigenlijk zoals nieuw blijft, dus ik denk dat de waarde goed behouden blijft, zeker aangezien de koper wellicht ook een kenner is en de waarde van het spul kent. Al zal je wel voldoende van de nieuwprijs af moeten doen, want anders is er geen reden om tweedehands te kopen.lapino schreef op maandag 9 september 2024 @ 19:30:
Hoeveel zou een SC2Pro + McLaren Artura Sport nog gaan 2e hands? Denk eraan terug over te stappen naar Simagic. Hoop dat ik dit hier mag vragen.
Slijten doen beide eigenlijk niet. De siliconen rubbers van sturen slijten ook niet echt.Flying Hawkic schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:13:
[...]
Ligt eraan hoe oud het is denk ik. Slijtage of niet? Mijn ervaring - ik heb zelf een SC2Pro - is dat het eigenlijk niet slijt. Het is zo degelijk dat het eigenlijk zoals nieuw blijft, dus ik denk dat de waarde goed behouden blijft, zeker aangezien de koper wellicht ook een kenner is en de waarde van het spul kent. Al zal je wel voldoende van de nieuwprijs af moeten doen, want anders is er geen reden om tweedehands te kopen.
Het gaat er vooral om hoeveel je wil inboeten van garantie tov nieuw.
Simucube is heel coulant en heeft een uitstekende customer service. Ascher ook redelijk, ik moest bij een probleem met de thumb encoder echter zelf het stuurtje openen. Vond ik iets minder, maar uiteindelijk is het poepsimpel.
Dat Simucube een uitstekende klantendienst heeft, klopt. Ik had een probleem met mijn stuurtje. Werd snel geholpen, ze dachten mee en uiteindelijk een ander exemplaar gekregen.Engineer Stewie schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 10:52:
[...]
Slijten doen beide eigenlijk niet. De siliconen rubbers van sturen slijten ook niet echt.
Het gaat er vooral om hoeveel je wil inboeten van garantie tov nieuw.
Simucube is heel coulant en heeft een uitstekende customer service. Ascher ook redelijk, ik moest bij een probleem met de thumb encoder echter zelf het stuurtje openen. Vond ik iets minder, maar uiteindelijk is het poepsimpel.
Ik denk dat een stuur nog net iets meer slijt dan een base. Een base, als je er geen gekke dingen mee doet, staat stil, raak je niet aan, enz.
Dat is uiteraard een mooi setje maar zit bij simagic zelf bijna 300 euro verzendkosten op.UnderAVoidSky schreef op zondag 23 juni 2024 @ 21:58:
[...]
Voor dat budget zou ik kijken naar een Simagic Neo + Simagic Alpha (Mini) + Simagic P1000 pedalen. Gaat er misschien iets boven zijn, maar de reviews over zowel de pedalen als het stuur zijn toch wel goed. Qua base denk ik dat je tegenwoordig weinig mis kan doen met de gekende merken.
Weet niet of dat normaal is maar dat vind ik nogal wat, al heeft het mijn voorkeur wel op het moment.
Ik zeg niks, van Challenge op verdieping naar lege zolder......Jumpman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:20:
zolder is nog leeg
:strip_exif()/f/image/F8TYdRpaUqOr5iJaF3klKXzl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/O0Sl8eU7VYjvUiND7l2sneKZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Goede oplossing, maar ik zou dan altijd met de beste hardware willen rijden. En twee rigs betekent twee keer updates en kalibratie. Die tijd heb ik helaas niet met gezin, sporten, sociaal leven en andere hobby's.kosz schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:27:
[...]
Ik zeg niks, van Challenge op verdieping naar lege zolder......![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De verzendkosten van simwear.eu zijn veel lager.Ronny.H schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:03:
[...]
Dat is uiteraard een mooi setje maar zit bij simagic zelf bijna 300 euro verzendkosten op.
Weet niet of dat normaal is maar dat vind ik nogal wat, al heeft het mijn voorkeur wel op het moment.
Hij heeft geen 2 rigs, maar een upgrade gedaan toen hij naar de zolder is gegaan...Jumpman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:32:
[...]
Goede oplossing, maar ik zou dan altijd met de beste hardware willen rijden. En twee rigs betekent twee keer updates en kalibratie. Die tijd heb ik helaas niet met gezin, sporten, sociaal leven en andere hobby's.
Mooiste is dat de totaalprijs ongeveer gelijk is.Ludewig schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 16:43:
[...]
De verzendkosten van simwear.eu zijn veel lager.
Heb de t-lcm's al sinds launch. Als je ze nog wil verbeteren dan kan ik de elastomeer van 3drap aanraden (enkel de grote zodat je die met rode of zwarte veer kan combineren). Ondertussen zijn er ook andere aftermarket aanbieders met elastomeren zag ik laatst.Jumpman schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:20:
Na twee weken bezit van de Thrustmaster T-LCM pedalen (gekocht omdat ik de Fanatec set even in de ijskast heb gezet i.v.m. de financiële perikelen) vastgezet met Retec 3D mount op de Playseat Challenge i.c.m. het T300RS GT stuur loop er nu ook tegenaan dat de Playseat Challenge stijfheid mist. Je kan niet vol overtuiging remmen voor je gevoel, want dan krijgt de Playseat Challenge het te zwaar. Dillema nu, want ik ben gewend voor een LG OLED 77 Inch Gran Turismo 7 te spelen. Maar een stijvere rig kan ik niet zo makkelijk verplaatsen (lees van verdieping). De zolder is nog leeg, maar zou betekenen een stijvere rig + OLED van hetzelfde kaliber te kopen. Deze hobby, echt je blijft je grenzen willen verleggen.
Ik kijk zelf alweer uit naar een andere set, maar voor de prijs kan ik niet klagen, kan er er in ieder geval heel constante tijden mee rijden.
Edit: lol, dat was jij die er laatst achter vroeg,bedenk ik me net
Zou idd je rig upgraden, of in ieder geval verstevigen. Ik zag al diverse mods met een blok hout voorbij komen
[ Voor 6% gewijzigd door TiezZ_BE op 10-09-2024 23:55 ]
Ik zit sterk te twijfelen om die aan te schaffen voor de casual Eurotruck uurtjes.
Wat ik me alleen afvraag is de verandering in positie van het stuur en motor.
Ik zie marketing foto's van Moza waar een soort adapter bij zit zodat het stuur vlakker staat.
Ik wil het gewoon op mijn NLR F-GT Elite 160 frame kunnen gebruiken zonder al te veel aanpassingen namelijk en zonder dat het stuur verticaal staat zoals bij GT racing etc.
[ Voor 6% gewijzigd door Csotranme op 11-09-2024 01:13 ]
Ik vermoed dat de adapter waar je het over hebt niets anders is dan de tafelklem die je er als accessoire bij kunt kopen. Lijkt mij geen oplossing voor je probleem.Csotranme schreef op woensdag 11 september 2024 @ 01:12:
Iemand hier toevallig het TSW stuur en pookjes van Moza al aangeschaft?
Ik zit sterk te twijfelen om die aan te schaffen voor de casual Eurotruck uurtjes.
Wat ik me alleen afvraag is de verandering in positie van het stuur en motor.
Ik zie marketing foto's van Moza waar een soort adapter bij zit zodat het stuur vlakker staat.
Ik wil het gewoon op mijn NLR F-GT Elite 160 frame kunnen gebruiken zonder al te veel aanpassingen namelijk en zonder dat het stuur verticaal staat zoals bij GT racing etc.
https://traxion.gg/corsai...sets-endor-ag-liquidated/
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
https://endor.ag/2024/09/...-over-by-corsair/?lang=en
Hopelijk brengt het vooruitgang ook voor huidige klanten. Software development lijkt op het moment ook redelijk dood. Heb nu bijna een jaar een Rally Podium module maar nog steeds allemaal bugs in de firmware welke nog steeds niets meegedaan is. Maar heb het idee dat er al best veel personeel vertrokken is voordat het schip onder ging. Vandaar dat veel al tijden niet lekker loopt daar.
Hopelijk kan Corsair alle processen daar verbeteren en het weer een prima Merk maken. Al zal het nog afwachten worden wat er precies uitkomt.
Maar het kan ook weer snel de goede kant uitgaan als Corsair financiele stabiliteit biedt, en een optimistisch toekomstbeeld.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Euhmmm Clubcsport DD, CSL DD die de direct drive zelfs met een beperkt budget bereikbaar maakte, QR2 e.d.DAMAGE schreef op maandag 16 september 2024 @ 12:39:
Ik hoop dat Fanatec nu alles in handen is van Corsair blijft en verbeterd. Zelf ben ik een tijdje terug overgestapt naar Simucube, maar het zou toch jammer zijn als we het merk dat direct drive naar de massa bracht ten onder gaat en we er niets meer van horen. Concurentie is wat deze markt nodig heeft en wat merken naar nieuwe hoogtes kan duwen. De laatste jaren merk je wel dat Fanatec behoorlijk achter is gebleven ten opzichte van wat andere merken doen met hun producten.
Het is niet zo dat Fanatec aan de lopende band producten released zoals een Moza maar laten we niet vergeten dat Moza een merk is wat een paar jaar geleden niet eens bestond dus dan is het niet zo moeilijk om met nieuwe dingen te komen, zeker niet als je heel veel "leentjebuurt" bij je concurrenten.
Alsof een Thrustmaster, Logitech of Simucube zoveel gereleased hebben? Waar hebben die de wenkbrauwen doen optrekken van verbazing met waanzinnige innovaties? Ok Simucube kwam met de active pedals maar dat was het dan wel zo'n beetje.
En zelfs zonder de aangekondigde releases die in sommige gevallen al eeuwen geleden gedaan zijn en nog steeds niet te koop zijn is Fanatec nog steeds een speler van formaat, zo niet de grootste speler binnen de sim race markt.
Het is te hopen dat er nu weer wat resources vrij komen om zaken door te ontwikkelen, software deel stond al een poosje op een lager pitje omdat er flink in de kosten gesneden moest worden e.d. en dat was jammer want men zat sinds jaaaaaaaaaren eindelijk eens op de goede weg. CS DD heeft daar overigens het meeste last van gehad want die was hardware technisch dan wel af, bij de release was er nog een hoop simpelweg niet goed genoeg op software vlak maar men moest ook wel verkopen om de tent draaiende te houden. Of het de beste uitkomst is dat Corsair de hut over neemt zal de tijd moeten leren maar men heeft nu in ieder geval duidelijkheid in Landshut en dat was misschien wel het belangrijkste om de bal weer aan het rollen te krijgen.
[ Voor 28% gewijzigd door R2D2 op 16-09-2024 14:24 ]
Laten we wel wezen, Simucube is niet afhankelijk van een ecosysteem en heeft dus ook niet de ambitie om een heel assortiment te hebben met alles. Fanatec voor een groot deel wel. En als je dus al een groot assortiment hebt en het staat al 6 jaar stil in innovatie, valt dat gewoon op. Als je iets niet hebt, kun je ook geen verwachtingen scheppen. Tis niet alsof dat Bentley stuur niet al jaren geteased wordt maar nooit gereleased... Oh wacht.R2D2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:17:
[...]
Euhmmm Clubcsport DD, CSL DD die de direct drive zelfs met een beperkt budget bereikbaar maakte, QR2 e.d.
Het is niet zo dat Fanatec aan de lopende band producten released zoals een Moza maar laten we niet vergeten dat Moza een merk is wat een paar jaar geleden niet eens bestond dus dan is het niet zo moeilijk om met nieuwe dingen te komen, zeker niet als je heel veel "leentjebuurt" bij je concurrenten.
Alsof een Thrustmaster, Logitech of Simucube zoveel gereleased hebben? Waar hebben die de wenkbrauwen doen optrekken van verbazing met waanzinnige innovaties? Ok Simucube kwam met de active pedals maar dat was het dan wel zo'n beetje.
En zelfs zonder de aangekondigde releases die in sommige gevallen al eeuwen geleden gedaan zijn en nog steeds niet te koop zijn is Fanatec nog steeds een speler van formaat, zo niet de grootste speler binnen de sim race markt.
En er zit genoeg in de pijplijn bij Fanatec maar als de geldkraan dicht moet dan is de R&D afdeling vaak als eerste aan de beurt, alles wat al zo goed als af was kon door, alles wat teveel tijd en geld ging kosten of waarvan het nog maar de vraag was of het massa op zou leveren is "on hold" gegaan.
Overigens zijn er nog zaken erger dan het Bentley stuur bij Fanatec hoor, de update kabel om het BMW M stuur te updaten moet ik na bijna 2 jaar nog steeds ontvangen (al zit er nu eindelijk schot in)
[ Voor 19% gewijzigd door R2D2 op 16-09-2024 14:42 ]
Je mag het kul vinden, maar dit is mijn mening en het Bentley stuur is gewoon het hoogst staande voorbeeld. Als je dat ding al zo lang aan het bouwen bent, hoef je hem niet continu te teasen als je weet dat die toch nog lang niet op de markt komt.R2D2 schreef op maandag 16 september 2024 @ 14:39:
@rsnubje dat is wel een beetje kul natuurlijk, Bentley stuurtje aanhalen is makkelijk en snap ik maar men staat niet stil, de CSL DD die de direct drive voor de mass beschikbaar maakte, de CS DD(+) wat gewoon een verrekte goede wheelbase is, QR2 (ok... niet echt amazing Mike innovatief) maar ook updates aan bestaande producten als de CSL V2 pedals waar je voor het geld geen beter alternatief gaat vinden e.d.
En er zit genoeg in de pijplijn bij Fanatec maar als de geldkraan dicht moet dan is de R&D afdeling vaak als eerste aan de beurt, alles wat al zo goed als af was kon door, alles wat teveel tijd en geld ging kosten of waarvan het nog maar de vraag was of het massa op zou leveren is "on hold" gegaan.
Overigens zijn er nog zaken erger dan het Bentley stuur bij Fanatec hoor, de update kabel om het BMW M stuur te updaten moet ik na bijna 2 jaar nog steeds ontvangen (al zit er nu eindelijk schot in)
Ik ben daar gewoon niet echt van onder de indruk. Sure, de nieuwe wheelbases zijn goed en verkopen prima, maar hun stuurtjes zijn al zo lang niet geupdate muv speciale edities van al bestaande, terwijl de markt inmiddels redelijk vooruit is gegaan wat dat betreft. Een meer premium stuur dan de Mclaren bijvoorbeeld, dus gewoon een goed 300mm GT stuur of 1 met een scherm erin. Niet baanbrekend, maar wel wat mensen willen zien. In plaats daarvan krijgen we een QR2 die veel te lang op zich liet wachten en een nieuwe revisie van pedalen en wheelbases (nogmaals, prima dingen).
Het gaat mij er meer om dat Fanatec een enorm grote speler is in deze wereld, maar qua producten gewoon niet speciaal en soms wat achterlopend. Of dat nou wel of niet komt omdat ze al vroeger in de problemen zaten dan naar buiten kwam of iets dergelijks weten we natuurlijk niet. Dan kan net zo goed een kip ei verhaal zijn.
Als je puur kijkt naar de kwaliteit en de producten die de concurrentie de laatste tijd op de markt heeft gebracht dan kun je niet anders dan constateren dat Fanatec zeker in kwaliteit van stuurtjes erg achter is gebleven, terwijl er vaak toch wel een redelijke prijs op staat. Zeker als je de kwaliteit vergelijkt met artikelen van de concurrentie van een zelfde prijs niveau. Ik zeg daarmee niet dat ze slecht zijn, maar het voelt vaak wel wat meer aan als speelgoed. Dat vervolgens de concurrentie met betere producten kwam, is voor Fanatec alleen maar goed geweest. Want ze zijn inmiddels wel bezig met wat meer premium stuurtjes. En dat is waarom ik die concurrentie zo mooi vind. Het houd de andere fabrikanten scherp. Ook de nieuwere bases van Fanatec zijn zeer welkom met iets meer power en Playstation support.
En dan over Simucube, tsja. Die hadden de noodzaak niet echt. Die hebben al jaren een van de beste wheelbases op de markt. Wat wel weer goed is om te zien is dat daar de concurrentie nu ook toegeslagen is. Simagic en Asetek komen met goede bases op de proppen (En Fanatec natuurlijk die ook al in dat segement zat) die zeer aan Simucube gewaagd zijn en als je naar de cijfertjes gaat kijken misschien soms zelfs op papier 'beter'. Ik juich het allemaal alleen maar toe. Enige dat ik nog mis is Playstation support. Ik ben voornamelijk actief in iRacing, maar af en toe voor de lol een potje GT7 sla ik niet af.
Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel
Aangezien ik in VR race, merk je weinig van losse stuurtjes, maar toch leuk als het er is.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik heb een stuurtje nodig met analoge flippers achter het stuur zodat ik die als rem en gas kan programmeren. Ik race nu nog met controller maar wegens handicap kan ik geen voetpedalen gebruiken. Eigenlijk wil ik er ook niet teveel geld aan uitgeven maar sofar, anno 2024 zie ik dat meer fabrikanten ook een optie voor rem en gas via die flippers achter stuur leveren. Fanatec bijvoorbeeld levert dit
https://fanatec.com/eu-en...um-advanced-paddle-module
De logitech en trustmaster website word ik misselijk van en staat eigenlijk nergens info over optie analoge setup. Hebben jullie nog ideeen? Ik weet dat er ook spec stuurtjes gemaakt worden maar ik ben nu louter geinsteresseerd in fbarieks af opties zoals deze fanatec.
Iets anders: is er een winkel in (oost) nederland waar je dit soort stuurtjes live kan testen? Ook al kan je die onderste flippers programeren voor gas en rem, ze zijn wel erg klein.
Overigens ben ik in het geheel niet van plan serieus te gamen - mij GP legends dagen zijn ver achter me, ik doe een paar uur per weelk Forza en dat is prima. Budget is ergens tussen de 200 en 900 op een mooie dag met fijne cheescake en geen files enzo.
De goedkoopste optie is vermoedelijk om tweedehands een Thrustmaster Rally GT Pro te scoren. Die schijnt aparte analoge flippers te hebben. Dat kun je voor de zekerheid even navragen bij de verkoper. Deze is op dit moment te koop op marktplaats.
De makkelijkste oplossing bij Fanatec is om het McLaren GT3 stuur te kopen. Voor relatief weinig kun je daar langere flippers voor kopen. Het nadeel is dat je dan wel een echt racestuur hebt, wat vermoedelijk niet optimaal is voor FH5.
De Advanced Paddle Module van Fanatec werkt volgens mij alleen met de duurdere sturen/bases, dus dan wordt het vermoedelijk wel prijzig. Ik zie ook dat bovenstaande site grotere flippers verkoopt voor de Advanced Paddle Module, dus mogelijk komen die kosten er ook nog bij.
Het Moza CS V2P stuurtje heeft standaard analoge flippers die volgens mij aardig groot zijn. Het is een rond stuur dat lekker groot is. Het is wel een vrij zwaar stuur, dus je moet wel een aardig sterke base hebben om voldoende FFB te hebben (minimaal de R9 denk ik zo). Het is wel wat gedoe om FH5 werkend te krijgen met Moza, maar dat zou moeten lukken met deze guide.
De simability site heeft ook een eigen overzicht van de opties: https://www.simability.co...er-options-are-available/
Zit je trouwens wel op de PC? Want bij consoles is de compatibiliteit ook een dingetje.
[ Voor 5% gewijzigd door Ludewig op 19-09-2024 14:00 ]
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.