Racesturen, servo's en pedalen

Pagina: 1 ... 132 ... 139 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:25
Mag ik vragen waarom je geen triples neemt ipv de ultra(ultra)wide?

Ik heb sinds 7 mei niet meer geraced, een all time low.... |:(

[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 21-07-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 19:48
Card Nox schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Mag ik vragen waarom je geen triples neemt ipv de ultra(ultra)wide?

Ik heb sinds 7 mei niet meer geraced, een all time low.... |:(
Vind dat persoonlijk lekkerder kijken en kan er altijd nog 2 naast plakken zo.

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:02
oef! schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 23:13:
Jongens, oprechte vraag. Ik heb afgelopen week een fanatec dd pro gt7 setje besteld (kwam vanaf een G920). Leuk spul maar ik was voor het eerst in mijn leven pislink tijdens een aankoopproces. 800 euro om wat rondjes te kunnen rijden ;(

Ik zie hier getallen voorbijkomen waarvan een volwassen man gaat huilen. Hoe dealen jullie hiermee of heeft iedereen hier een directeurssalaris :D
Is allemaal relatief, mijn SIM rig heeft niet eens 1% van de waarde van mijn huis gekost. Dusja.

Ben begonnen met een 2de hands setje van fanatec + Rseat rig. Ondertussen heb ik enkel de Rseat rig nog en is al de rest vervangen. Zal netto op 5k komen (excl PC, incl monitoren), maar dat heb je dan ook lang.

Maar eigenlijk verdien ik op mijn 43ste ook gewoon goed en moet er niets voor laten. Vroeger deed ik RC racen en daar kostte een motortje met uitlaat ook gewoon 450-500 euro, een volledig rijklare auto rond de 1350-1500. Aangezien dat ik er zo 2-3 had kostte dat ook wat...
Als ik me niet vergis deed @Card Nox dat vroeger ook, en zo zit er hier nog minstens eentje in de thread :+ waarmee ik samen op de rijdersstelling heb gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Engineer Stewie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:32:
[...]
Als ik me niet vergis deed @Card Nox dat vroeger ook, en zo zit er hier nog minstens eentje in de thread :+ waarmee ik samen op de rijdersstelling heb gestaan.
Yes, it's me. Reed toen nog vooral 1/8 Mugen, daarna meer 1/10 Yokomo gaan rijden 😁.

@Broodro0ster, is ook van de oude stempel 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Card Nox schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Yes, it's me. Reed toen nog vooral 1/8 Mugen, daarna meer 1/10 Yokomo gaan rijden 😁.

I know, heb een tijd terug zijn Heusinkveld sprint pedalen overgekocht. Was jaren geleden dat we elkaar irl hadden gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22:43
Card Nox schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:11:
[...]

Ik ben zelfs vorige week naar bijna 3 jaar niet RC rijden (huis bouwen, kindje krijgen) terug eens gaan racen.
Het was leuk om vele bekende gezichten terug te zien, maar van de wedstrijd heb ik niet veel gebakken. Heb de auto van plank gehaald 's ochtends, batterijen geladen en bandjes uitgehaald die de beste tijd al gehad hebben :D Al bij al wel nog 10e geworden van de 35 man zonder 1 rondje training, dus ik ben het nog niet helemaal verleerd :p
Maar ik heb niet veel zin om er nu nog veel geld in te investeren. Misschien als m'n zoontje het later leuk vind.
In vergelijking met RC is sim racen best goedkoop. Je koopt op eigen tempo en slijten doet het niet echt. Met RC liepen de kosten redelijk op.

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Card Nox
Broodro0ster schreef op maandag 22 juli 2024 @ 14:16:
[...]

Ik ben zelfs vorige week naar bijna 3 jaar niet RC rijden (huis bouwen, kindje krijgen) terug eens gaan racen.
Het was leuk om vele bekende gezichten
Nice. Ik heb na huis bouwen, kindjes, nieuwe hobbies (oa sim racen) het RCen niet meer opgepakt dus paar jaar terug besloten de boel te verkopen. Ook geen contact meer met mensen uit de scène.

10de is nog helemaal niet slecht. Kan me nog wel herinneren dat er mensen waren die veel oefende maar nog niet echt snel waren, beetje zoals met SIM racen nu ik er over na denk 😁...

Mijj zoontje is 5 en heb 'm voor zijn 5de verjaardag (iirc) een RC geven (HBX901A). Bizar wat je voor 130 euro krijgt, in vergelijking met de echte hobby grade spullen is het wel een stapje minder maar bang/buck is het 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Had eigenlijk een nieuwe 7800 XT op het oog maar het wordt een zgan 2de hands 7900 XTX >:)

Zaterdag halen en die dag ook m'n 2de hands Sim-Lab XP1-LC set halen.

Dus nu nog de rig zelf, monitor, servo en losse zaken...

We zijn halverwege laten we maar zeggen :+

'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 15:53
Moza Racing komt met een nieuw stuurtje, de MOZA Vision GS, met een prijs van 829 euro hun duurste tot nu toe. Of het deze prijs waard is mag je zelf bepalen:

https://mozaracing.com/moza-vision-gs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp0O7ZUb0JHV8mP0JQAr3EvZ3Ds=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lAQuBvTqoXKirjs1UNrS4cTG.jpg?f=fotoalbum_large

Boosted Media heeft er al een review voor gemaakt:

[ Voor 3% gewijzigd door Huugje op 23-07-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psql
  • Registratie: November 2023
  • Nu online
Doen ze sneller als Fanatec.

Daar wachten we nog steeds tot dat ze het Bentley stuurtje uitbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Psql schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:13:
Doen ze sneller als Fanatec.

Daar wachten we nog steeds tot dat ze het Bentley stuurtje uitbrengen.
Boosted Media heeft blijkbaar al een review exemplaar (hij toont hem kort op 5:45 in zijn review), maar hij kan hem nog niet gebruiken omdat de software nog niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psql
  • Nu online
Huugje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:29:
[...]

Boosted Media heeft blijkbaar al een review exemplaar (hij toont hem kort op 5:45 in zijn review), maar hij kan hem nog niet gebruiken omdat de software nog niet beschikbaar is.
Ik zag hem langs komen idd. Maar de Fanatec zal wel behoorlijk stuk prijziger worden gok ik. Daarnaast met alles wat gaande is bij Fanatec nu met de software ontwikkeling en andere bedrijfsissues zou ik die ook niet snel aanschaffen. Wacht nog steeds op bugfixes voor de Rally Module en gezien wat reacties van Maurice verwacht ik niet dat ze het snel oplossen en met software voor die Bentley zal dat niet beter gaan gok ik.

De Moza op zich zelf ziet er wel goed uit moet ik zeggen. Maar sommige dingen zijn toch wel minder als je niet in het Moza eco systeem zit. Als je een andere merk base hebt, heb je de MOZA hub/universal adapter nodig om op je PC aan te sluiten. Simhub lijkt helaas niet ondersteund te worden. Je bent afhankelijk van de software die door Moza word geleverd.

Heb nu een tijdje een Simagic GT Neo en dat werkt wel beter als je niet in het Simagic eco-systeem zit. Die sluit je gewoon aan met USB en werkt ook in Simhub. Oké, de GT Neo heeft dan geen display maar dat zou via USB ook geen issue moeten zijn normaal gesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
@Psql Het niet ondersteunen van Simhub door Moza vind ik ook een gemiste kans. Ik hoop dat ze daar nog eens op terugkomen of anders zelf een tool uitbrengen waarmee je zelf je dashes kunt maken. Het is niet dat hun dashes niet voldoen, maar ik had daar graag wat vrijheid in gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Psql
  • Nu online
Huugje schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:56:
@Psql Het niet ondersteunen van Simhub door Moza vind ik ook een gemiste kans. Ik hoop dat ze daar nog eens op terugkomen of anders zelf een tool uitbrengen waarmee je zelf je dashes kunt maken. Het is niet dat hun dashes niet voldoen, maar ik had daar graag wat vrijheid in gehad.
Het lijkt erop dat de software je nu wel toestaat om zelf dashes te maken. Er staan wat screenshots op de Vision GS page.
Fully Customizable UI System
MOZA leads as the first sim racing hardware manufacturer with a proprietary UI customization system. It offers 10 presets and complete freedom for users to create their own personalized UI dash displays.
Geen idee hoe snel Moza is met software release wanneer er een nieuwe game uitkomt. Dat is met Simhub bijna altijd op hetzelfde moment als de game uitkomt. Maar als het ook zo is als bij Fanatec dat het aantal weken/maanden duurt om een Game te supporten dan liever gewoon Simhub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
@Psql Dat zag ik zojuist ook, maar de handleiding van hun Moza Dash Studio bekijkend (https://support.mozaracin...moza-dash-studio-tutorial) is die software specifiek voor dit nieuwe stuur en niet voor de FSR en hun DDUs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Die Vision GS ziet er er wel geinig uit maar ben toch blij dat ik net een FSR aangeschaft heb.
Als ik die review zo bekijk vind ik het de meerprijs niet waard voor die Vision GS persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Dat Moza stuur is nu toch echt lelijk... Maak het open vanboven en dicht beneden en het is al een ander zicht. Maar dan heb je geen LEDs natuurlijk....
Card Nox schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Nice. Ik heb na huis bouwen, kindjes, nieuwe hobbies (oa sim racen) het RCen niet meer opgepakt dus paar jaar terug besloten de boel te verkopen. Ook geen contact meer met mensen uit de scène.

10de is nog helemaal niet slecht. Kan me nog wel herinneren dat er mensen waren die veel oefende maar nog niet echt snel waren, beetje zoals met SIM racen nu ik er over na denk 😁...

Mijj zoontje is 5 en heb 'm voor zijn 5de verjaardag (iirc) een RC geven (HBX901A). Bizar wat je voor 130 euro krijgt, in vergelijking met de echte hobby grade spullen is het wel een stapje minder maar bang/buck is het 👌
Heb na huis bouwen, scheiden etc, net als jij de hobby nooit meer opgepakt en dan alles verkocht. Heb na mijn verhuis vorig jaar (grotere nieuwbouw gekocht) dan een SIM rig gekocht nadat ik daarvoor al met een logitech set op een playseat reed.

Mijn zoon wordt 12 volgende week en heeft hoegenaamd geen interesse in RC danwel SIM racen.
Het RC racen was leuk, vaak in Nederland op hotel enzo. SIM racen is idd stukken goedkoper en kan van thuis uit. Onderhoud is ook pakken minder en na een crash druk je gewoon op tow :+ ...

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 23-07-2024 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wat ik wel mooi vind aan het stuur is dat het scherm niet meedraait. Maar daardoor moesten ze het scherm wel erg klein en rond maken, wat verre van optimaal is. Weegt het voordeel van het vaste scherm daar tegen op? Denk het zelf van niet.

En deze prijs is natuurlijk onnodig hoog. Ze hadden er ook de helft voor kunnen vragen.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ludewig schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:36:
Wat ik wel mooi vind aan het stuur is dat het scherm niet meedraait. Maar daardoor moesten ze het scherm wel erg klein en rond maken, wat verre van optimaal is. Weegt het voordeel van het vaste scherm daar tegen op? Denk het zelf van niet.

En deze prijs is natuurlijk onnodig hoog. Ze hadden er ook de helft voor kunnen vragen.
Bij het Fanatec Bentley stuur zou het ook meedraaien. Maar in realiteit heb je geen tijd om in een bocht op dat scherm te kijken. Bij een scherpe bocht zitten je armen ook in de weg, itt bij het stuur in een SIM kan je die niet wegtoveren O-) .

De prijs... Denk dat het nog een faire prijs is, andere sturen met schermpje zijn vaak kwalitatief beter maar kosten ook bijna het dubbel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:47:
[...]
De prijs... Denk dat het nog een faire prijs is, andere sturen met schermpje zijn vaak kwalitatief beter maar kosten ook bijna het dubbel...
Ik denk dat ze best een veel goedkoper stuur met LCD-panel zouden kunnen verkopen en dat het vooral kunstmatige segmentatie is. Zo'n schermpje als op dit stuur kost je als consument maar 30 euro. Dan zijn de productiekosten nog veel lager.

Men kan een heel goed stuur verkopen voor 300/350 euro (Mclaren GT3 of Simagic GT Neo), dan max 30 euro erbij voor een LCD paneeltje en nog 70 euro extra voor wat extra electronica e.d. Dan zit je eerder rond de 400/450 euro.

Dat is dus de helft van dit wiel. Nu heeft dat misschien wat betere componenten hier en daar, maar dat is echt geen 400 euro beter.

When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 00:40
Kwam het stuur ook al tegen in de youtube feed, Het lijkt mij een geinig stuur maar vind het aan de prijzige kant. Mocht die ooit een acceptabele prijs krijgen door of een aanbieding/2de hands. Dan denk ik erover na maar niet de volle 829 euro. Stiekem vermoed ik dat dat nog wel gaat gebeuren dat die zakt.

Ik denk dat een oude telefoon met zoiets als lovely dash en een houder een prima alternatief is en ook wat realistischer sinds dat echt een dashboard gevoel geeft.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:49
Engineer Stewie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:32:
[...]

Is allemaal relatief, mijn SIM rig heeft niet eens 1% van de waarde van mijn huis gekost. Dusja.

Ben begonnen met een 2de hands setje van fanatec + Rseat rig. Ondertussen heb ik enkel de Rseat rig nog en is al de rest vervangen. Zal netto op 5k komen (excl PC, incl monitoren), maar dat heb je dan ook lang.

Maar eigenlijk verdien ik op mijn 43ste ook gewoon goed en moet er niets voor laten. Vroeger deed ik RC racen en daar kostte een motortje met uitlaat ook gewoon 450-500 euro, een volledig rijklare auto rond de 1350-1500. Aangezien dat ik er zo 2-3 had kostte dat ook wat...
Precies, racen op deze manier kost bakken minder geld dan echt racen, terwijl het behoorlijk dichtbij komt. Je kan gaan racen wanneer je wilt. Dat is ook wat waard.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
Ludewig schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 15:36:

Ik zou me echt kapot ergeren als hij daadwerkelijk zo traag mee draait.
Boosted Media zegt wel dat het in de praktijk goed te doen is maar ik vind het geen porum...

Daarnaast kijk ik ook alleen op het scherm van mn FSR op rechte stukken. Anders teveel afgeleid of je ziet het toch niet omdat je handen ervoor zitten.

Andere vraag: welke pedal plates gebruiken jullie?
Moet een SimLab XP1-LC op kunnen en maatje olietanker/47.
Maat heeft de versie van SimLab zelf en ben wel gecharmeerd van de mogelijkheid om de pedalen naar je toe te trekken als iemand wat kortere beentjes heeft.
Enkel vind ik die 90graden opstaande rand niet te doen.

Ik neig naar de VNM pedal plate waarbij het randje schuin staat maar geen idee of dat dan weer lekker werkt met de SimLab pedalen.

Keuzes keuzes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Ik heb een vlakke pedal tray en daarop mijn pedalen gemonteerd. Voor de rest geen opstaande rand, dar is gewoon vlak.
Maar niet alle rigs hebben zo een vlakke pedal tray natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
Csotranme schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:12:
[...]

Daarnaast kijk ik ook alleen op het scherm van mn FSR op rechte stukken. Anders teveel afgeleid of je ziet het toch niet omdat je handen ervoor zitten.
Ik denk dat dat juist het punt is. Je kijkt pas op dat schermpje wanneer dat kan, oftewel op een recht stuk of misschien in een lange bocht, niet terwijl je nog druk aan het sturen bent. Dan zal die vertraging je helemaal niet opvallen. Nu kijk je naar een filmpje en let je er specifiek op. Daarnaast is dit een eerste release en zou het mij niet verbazen als dit later nog verbeterd gaat worden met een firmware update.

Voor wat betreft je vraag over de pedal tray. Ik neem aan dat je met die opstaande rand de heel rest bedoelt? Ik heb zelf geen slider baseplate maar wel eenzelfde heel rest en kan je vertellen dat je geen moment last van die opstaande rand hebt. Het is ook niet de plek waar je je enkels laat rusten, daarvoor bevindt hij zich te dicht tegen de pedals aan. Overigens heb ik ook maatje 47.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Huugje schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 05:11:
[...]

Ik denk dat dat juist het punt is. Je kijkt pas op dat schermpje wanneer dat kan, oftewel op een recht stuk of misschien in een lange bocht, niet terwijl je nog druk aan het sturen bent.
Dus is een stuurtje waarvan het scherm stil blijft staan (dat is toch de bedoeling) en daardoor het scherm klein en rond wordt een overbodige gimmick? Het is dan ook vooral dat, een show element.

Ik heb lang getwijfeld of ik mijn stuur met of zonder scherm zou nemen (1200 vs 1500 euro), uiteindelijk blij met mijn wireless stuur, al was een scherm erin wel heel knap geweest. Het heeft te weinig meerwaarde in de auto's waar ik mee rij, die hebben allemaal een dash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Csotranme
@Huugje de heel rest inderdaad. Kon er even niet op komen.

Als ik zonder schoenen rij begin ik dat randje wel te voelen in m'n hakken na een tijdje. Vandaar dat ik nu dus ook andere opties bekijk..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• oef!
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik heb die dd pro ondertussen binnen. Mooi ding maar het monteren op een playseat evolution was nog wel even een gedoe. Ik zal wat moeten doe hetzelven om de pedalen met 4 bouten te bevestigen

[rant]voor 800 piek kun je de schroeven toch wel meeleveren (╯°□°)╯︵ ┻━┻ [/rant]

En het upgradegebeuren is begonnen. Net op marktplaats een loadcell brake gehaald. Volgende stop het McLaren wiel. Ook maar even naar de Decathlon voor die MTB handschoenen, mijn poezelige handjes vinden het maar niets ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royalt123
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:16
Ik heb sinds kort simagic alpha mini met gts wheel binnen. Eerste indruk is wow die ffb krachten, details en smooth. Assetto corsa blijft beste spel qua ffb :D . Anderen games zijn steeds meh zoals forza motorsport, Richard burns rally :|
Morgen dirt 2.0 proberen.

[ Voor 15% gewijzigd door royalt123 op 24-07-2024 23:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 18:08
oef! schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:53:
Ik heb die dd pro ondertussen binnen. Mooi ding maar het monteren op een playseat evolution was nog wel even een gedoe. Ik zal wat moeten doe hetzelven om de pedalen met 4 bouten te bevestigen
Gokje is dat de Playseat Evo binnenkort z'n exit zal gaan maken... net zoals jij heb ik (en velen met ons) daar een poging mee gewaagd, maar naast de enorme speling die erin zit, waardoor 80% van de FFB verloren gaat, is de pedal tray ook van geen kant sterk genoeg om een LC pedaal aan te kunnen. Ik heb het toen tijdelijk "opgelost" door er 2 grote blokken hout onder te slaan, en de wheelbase met extra hoeklijnen vast te zetten, maar het was verre van ideaal. Daarna upgrade naar een alu rig (Sim-Lab GT1 EVO) gedaan, en geen seconde spijt van gehad. De stoel van de playseat is daarna nog enkele jaren mee gegaan. Met een beetje handigheid kan je die probleemloos op je alu rig monteren waardoor je de kosten binnen de perken houdt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hoi allemaal!

Ik ben momenteel in bezit van een Fanatec CSL DD met BMW GT V2 stuur, boostkit en Clubsport V3 pedalen, MOZA HBP en MOZA SGP dit alles gemonteerd op een Sim-lab GT1 EVO en Samsung 49" 32:9 scherm. De afgelopen tijd wat lopen sukkelen met gezondheid en wil mezelf om deze reden trakteren op een andere set.

Wat mij betreft mogen de MOZA Handrem en Sequential shifter blijven, deze zijn nog niet heel oud maar de Fanatec set wil ik graag vervangen. Nu zit ik een beetje mijn opties te wegen en zou ik graag wat input krijgen van jullie. Ik twijfel eigenlijk alleen nog over de base. Deze sets heb ik in gedachten;

Moza R21 V2 + RS V2 stuur (rond)
Simagic P1000 of P1000 Inverted

Simagic Alpha Ultimate + Simagic GT1 Round
Simagic P1000 of P1000 Inverted

Maar sta ook zeker open voor andere voorstellen. Iemand die wat zinnigs kan en wil zeggen hierover of gewoon zijn of haar voorkeur wilt uiten? :) Budget ongeveer 2500 euries.

[ Voor 3% gewijzigd door ECP0WERS op 25-07-2024 20:48 ]

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Voor zulke bedragen zou ik voor Simagic gaan. Als je kijkt naar de reviews dan wordt die wel een stukje hoger gewaardeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 15:48
Zelfde stap gemaakt van Fanatec CSL DD, McLaren wheel en DC Simracing DC2 naar Simagic U, GTC wheel, P1000 haptic op brake en throttle, Moza SGP, en HBP. Ik ben er zeer tevreden mee.
GTC wheel (GT hub pro-K) zit nu een 300mm QSP leather wheel op wat ook mijn voorkeur zou zijn over de GT1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
@ECP0WERS Waarom wil je die producten upgraden? Wat bevalt er wel aan, wat juist niet? Wat wil je anders zien t.o.v. wat je nu hebt? Want om willekeurig maar wat producten te gaan roepen die binnen je price-range vallen lijkt me niet helemaal de manier waarop je dat zou moeten willen doen.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
kroegtijger schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:41:
@ECP0WERS Waarom wil je die producten upgraden? Wat bevalt er wel aan, wat juist niet? Wat wil je anders zien t.o.v. wat je nu hebt? Want om willekeurig maar wat producten te gaan roepen die binnen je price-range vallen lijkt me niet helemaal de manier waarop je dat zou moeten willen doen.
Ik ben vooral opzoek om meer feedback te ontvangen vanuit het stuur. Een vriend van me heeft een Moza R21 en het verschil in daadwerkelijke feedback waarop ik kan makkelijk kan reageren is gewoon ontzettend groot in tegenstelling tot de CSL DD waar ik sommige dingen veel minder makkelijk aan voel komen. Ik doe vooral aan grip racing en zoek daar dus een andere set voor.

Tevens vind ik vooral het rempedaal van de Clubsport pedalen niet nauwkeurig genoeg en wat lastig te moduleren. Ik voel bijvoorbeeld te weinig verschil tussen 30% remmen en 70% remmen.

AMD Ryzen 9 7945HX3D | Minisforum BD790i X3D| Gigabyte GeForce RTX 5070Ti | Corsair Vengeance 96GB 6000C30 | WD SN7100 1TB NVMe SSD | WD SN7100 4TB NVMe SSD | Fractal Design Terra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Card Nox
@ECP0WERS, wat is grip racing precies?

Verder, ja een duurder stuur zal iets meer feedback geven, maar het is allemaal geen dag en nacht verschil zoals het meer is tussen een G27 (gear) naar CSL DD.

Heb je al met je settings gespeeld om wellicht eea anders ingeregeld te krijgen?
Mbt je pedalen zelfde verhaal, zonder loadcel naar met loadcel is een grotere jump van van ClubSport naar iets beters. Heb je wel al de BPK geinstalleerd? Ik gebruik zelf ook deze set en merk wel degelijk verschil tussen 30 en 70%.

Ik probeer je niet te ontmoedigen en als je wilt het wilt (en kunt) mag/moet je het gewoon doen. Maar de hardware maakt vaak niet het verschil, het is 90%+ vaak een skill issue ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Grip racing is racen op asfalt, ipv rally racing of drifting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kroegtijger
ECP0WERS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:57:
[...]

Ik ben vooral opzoek om meer feedback te ontvangen vanuit het stuur. Een vriend van me heeft een Moza R21 en het verschil in daadwerkelijke feedback waarop ik kan makkelijk kan reageren is gewoon ontzettend groot in tegenstelling tot de CSL DD waar ik sommige dingen veel minder makkelijk aan voel komen. Ik doe vooral aan grip racing en zoek daar dus een andere set voor.
Als ik het goed begrijp ben je dus met name op zoek naar meer detail in FFB. Een andere DD gaat je daar denk ik niet veel mee helpen. Een CSL DD kan al zeer nauwkeurige feedback geven namelijk. Natuurlijk zijn er ook krachtigere wheelbases te vinden, maar meer kracht geeft niet meer detail. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken.

Ik vermoed dan ook dat het meer tuning van je huidige base betreft dan dat het een tekortkoming in de hardware is. Dan kunnen we wel bases aandragen die een veel-fout kosten van een CSL DD maar zolang de configuratie niet juist is, blijf je met hetzelfde probleem zitten uiteraard.

Dan kan je misschien beter naar andere / aanvullende kijken, zoals haptic feedback (zoals buttkickers) die je van aanvullende informatie voorzien in plaats van te investeren in iets wat misschien marginale winst zal geven.
Tevens vind ik vooral het rempedaal van de Clubsport pedalen niet nauwkeurig genoeg en wat lastig te moduleren. Ik voel bijvoorbeeld te weinig verschil tussen 30% remmen en 70% remmen.
De clubsport pedalen zijn voor loadcells prima "instappers" maar daar valt inderdaad nog wel het een en ander te winnen. Dat zit nog niet eens zo zeer in de sensors. Ik meen dat er 12bits resolutie gebruikt wordt in de clubsport v3 pedalen, wat goed is voor 4096 values. Kort gesteld kan je dus de hele travel van het pedaal (en ik ga hierbij uit van de rem uiteraard) onderverdelen in 4096 stappen, met dus bijbehorende nauwkeurigheid. Anders gesteld, je zou een travel van het pedaal van 4 meter kunnen hebben, en dan nog steeds is elke mm een andere value in remmen. Daar ga je dus niet zo heel snel de limiet op vinden, maar je zou kunnen overwegen om naar 16bits te kijken, waardoor je naar 65500 values gaat. Naar mijn idee is dat wel overkill en ga je echt niemand vinden die een dermate nauwkeurige voet heeft dat 12-bits niet volstaat.

De constructie van de v3-pedalen is op zich ook helemaal niet slecht. Er zit (nagenoeg) geen speling of flex in, maar laat wel iets aan ruimte voor verbetering over. Het euvel zit daarin met name in de polymeren die gebruikt worden in de loadcell zelf die net niet helemaal het gevoel goed lijken te willen representeren. Je kan nog wel wat rommelen met de brake performance kit die e.e.a. wat meer naar je wens maakt, maar helemaal geweldig wordt het eigenlijk niet.
Daarnaast zijn er heel veel die de koppeling eigenlijk nooit gebruiken, en die ook liever er daarom niet bij hebben, zodat je gas en rem-pedaal in een rechte lijn voor je komen te staan in plaats van iets onder een hoek bij de rem. (i.v.m. de koppeling). Ook hier, je kan de koppeling er ook helemaal uit halen als je m toch niet gebruikt, maar dan nog steeds zit je redelijk vast aan de plek waar je pedalen staan. Handiger is om losse pedalen te hebben die je kan plaatsen op de plek die jij wilt in plaats van waar de fabrikant had bedacht dat het moest gaan komen.

Er zijn diverse fabrikanten die daar hele mooie alternatieven voor bieden, in een vrij groot spectrum qua budget. Het is daarin met name een kwestie van proberen wat je bevalt / niet bevalt. Daar waar de een helemaal weg is van Heusinkvelds terwijl een ander dat weer niets vind, en veel meer feeling heeft bij Simagic. Het is voor ons onmogelijk om in de glazen bol te zien welke jou zal gaan bevallen. Dat is echt een kwestie van uitproberen en/of een gokje wagen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
kroegtijger schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Daarnaast zijn er heel veel die de koppeling eigenlijk nooit gebruiken, en die ook liever er daarom niet bij hebben, zodat je gas en rem-pedaal in een rechte lijn voor je komen te staan in plaats van iets onder een hoek bij de rem. (i.v.m. de koppeling). Ook hier, je kan de koppeling er ook helemaal uit halen als je m toch niet gebruikt, maar dan nog steeds zit je redelijk vast aan de plek waar je pedalen staan. Handiger is om losse pedalen te hebben die je kan plaatsen op de plek die jij wilt in plaats van waar de fabrikant had bedacht dat het moest gaan komen.
Als aanvulling. Je kunt de rem en koppeling ook omruilen. Is 15 minuten werk of zo en geen extra hardware nodig. Heb het zelf ook gedaan en vind dat de beste "upgrade" aangezien de pedalen verder uit elkaar staan en je je been niet schuin hoeft te hebben wat op den duur voor ongemak kan zorgen.

Is online voldoende over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Card Nox schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 11:44:
[...]

Als aanvulling. Je kunt de rem en koppeling ook omruilen. Is 15 minuten werk of zo en geen extra hardware nodig. Heb het zelf ook gedaan en vind dat de beste "upgrade" aangezien de pedalen verder uit elkaar staan en je je been niet schuin hoeft te hebben wat op den duur voor ongemak kan zorgen.

Is online voldoende over te vinden.
Zeker, maar je kan ook nog de koppeling er helemaal uit halen (zijn wel online kits voor te vinden met spacers die dat doen). Je zit dan nog wel steeds vast aan vooraf bepaalde afstanden, maar het is al wel een (grote) verbetering.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
royalt123 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:16:
Ik heb sinds kort simagic alpha mini met gts wheel binnen. Eerste indruk is wow die ffb krachten, details en smooth. Assetto corsa blijft beste spel qua ffb :D . Anderen games zijn steeds meh zoals forza motorsport, Richard burns rally :|
Morgen dirt 2.0 proberen.
Automobilista 2 is qua ffb ook heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:52

ViezeVis

Sample Text

Racers, een vraag. Weet niet of ik in het goede topic zit.

Ik heb een 'normale' arbo bureaustoel voor mijn thuiswerkplek achter een bureau van 180x80 waar ik wellicht op termijn een 34" scherm op wil plaatsen. Maar hoe doen jullie dat met jullie race-equipment plaatsen? Ik wil namelijk het 34" scherm ook voor werk én gaming gebruiken en kan dus niet een playseat halen die op de grond staat. Dan kan ik niet meer boven m'n bureau uitkijken :+

Zat zelf te denken aan een G29 om mee te starten met pedalen. Maar mijn bureaustoel zou wel eens weg kunnen rollen op het laminaat.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@ViezeVis

Ik monteer het zelf op het bureau. Dat kan prima als je bureau een beetje stevig is. Maar je pedalen moeten dan wel tegen de plint aan staan, of je moet iets fabriceren zodat de pedalen beter blijven liggen.

Je kunt ook een Ready2Race bundle overwegen van Moza of Fanatec. Die houden hun waarde heel goed en zijn betrouwbaarder. En die zijn veel beter dan een belt drive. Ook de pedalen zijn beter, want de Trustmaster-pedalen hebben pot-meters die relatief snel kapot gaan.

Kort gezegd betaal je meer, maar heb je een veel betere ervaring qua gevoel, DD is veel stiller dan een belt drive, het gaat het langer mee, en is de tweedehands waarde ook erg goed als je later wilt verkopen.

Wat betreft je andere vraag, de remkrachten van de G29 zijn vrij laag, dus dat is geen probleem met een bureaustoel. Ik geloof dat de remkrachten van de standaard-pedalen in de Moza R5 bundle nog wel meevallen, dus ik denk dat dit wel werkt. Als je daar wel een probleem mee hebt, kun je zulke cups gebruiken of eventueel zoiets zelf 3D-printen.

Als je het later echt serieus zou willen gaan aanpakken, dan vereist dat eigenlijk wel een rig, maar daar zou ik je nu niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:53
ViezeVis schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:04:
Racers, een vraag. Weet niet of ik in het goede topic zit.

Ik heb een 'normale' arbo bureaustoel voor mijn thuiswerkplek achter een bureau van 180x80 waar ik wellicht op termijn een 34" scherm op wil plaatsen. Maar hoe doen jullie dat met jullie race-equipment plaatsen? Ik wil namelijk het 34" scherm ook voor werk én gaming gebruiken en kan dus niet een playseat halen die op de grond staat. Dan kan ik niet meer boven m'n bureau uitkijken :+

Zat zelf te denken aan een G29 om mee te starten met pedalen. Maar mijn bureaustoel zou wel eens weg kunnen rollen op het laminaat.
Ik heb een monitor arm/beugel die lang genoeg is om mijn 38" ultrawide ook boven mijn rig (staat links tegen mijn bureau) te kunnen plaatsen in 1 a 2 minuten. Maar race sinds jaren grotendeels in VR, dus is niet vaak meer nodig

Maar de beugel is nog steeds top ivm extra desk space, controller games in relax chair, en occasioneel wreckfest op mijn rig op de ultrawide. En af en toe Tv/content te kijken als het vrouwtje haar programma's wil zien...

https://www.techpowerup.com/review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

TiezZ_BE schreef op zondag 28 juli 2024 @ 15:51:
[...]

Ik heb een monitor arm/beugel die lang genoeg is om mijn 38" ultrawide ook boven mijn rig (staat links tegen mijn bureau) te kunnen plaatsen in 1 a 2 minuten. Maar race sinds jaren grotendeels in VR, dus is niet vaak meer nodig

Maar de beugel is nog steeds top ivm extra desk space, controller games in relax chair, en occasioneel wreckfest op mijn rig op de ultrawide. En af en toe Tv/content te kijken als het vrouwtje haar programma's wil zien...
Maar dan kan jouw bureau ook vrij laag denk ik? Mijn bureau kan op zijn laagst +/- 40 cm denk ik. Met een monitorarm leek mij dat dus ook ideaal, alleen kan mijn bureau dus ws niet zo laag en de zithoogte van die rigs.

[ Voor 7% gewijzigd door ViezeVis op 28-07-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StNd
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-08 16:33
Ik vrees dat het stuur dat bij mijn DD GT Pro kwam de geest heeft gegeven.
Op zich knudde uiteraard.

Nu, ik had al een tijd het idee om een extra stuur aan te schaffen, maar nu is het van moetens.

Dus ik waag mijn kans hier om na te vragen welk stuur anno 2024 het waard is om aan te schaffen.
Fanatec milieu dus, moet op PS werken ook, XBox is meegenomen maar geen must. Ik veronderstel Clubsport niveau, Podium lijkt me overkill? Prijs: meh.
Voor wie het zich afvraagt: PC is op dit moment net beter dan een microgolfoven, dus dat is een non-issue.

Mochten jullie sugesties hebben, ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
@StNd, wat rij je voornamelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StNd
Veelal GT bakken, aangezien ik gelimiteerd ben tot GT7 en ACC op PS5.
Af en toe zit er bij GT 7 al eens een 'normale' wagen bij
F1 of Rally zijn heel zelden dus geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
ViezeVis schreef op zondag 28 juli 2024 @ 17:14:
[...]

Maar dan kan jouw bureau ook vrij laag denk ik? Mijn bureau kan op zijn laagst +/- 40 cm denk ik. Met een monitorarm leek mij dat dus ook ideaal, alleen kan mijn bureau dus ws niet zo laag en de zithoogte van die rigs.
Bureau blijft op dezelfde hoogte, daar gebeurt niets mee. Mijn beugel is een model met gasveer (van ergotron) met muur bevestiging. Bevestiging aan bureau kan natuurlijk in de meeste gevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViezeVis

ViezeVis

Sample Text

TiezZ_BE schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:02:
[...]

Bureau blijft op dezelfde hoogte, daar gebeurt niets mee. Mijn beugel is een model met gasveer (van ergotron) met muur bevestiging. Bevestiging aan bureau kan natuurlijk in de meeste gevallen.
Kan jij mij eens een foto van je setup DM'en? Waar ik namelijk mee zit is dat ik wel een racing rig wil hebben, maar de hoogte van mijn bureau is minimaal 60 cm volgens mij. Dan zit je al vrij hoog in een rig :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kosz
Plaatjes doen wonderen, dit is mijn oude setup enkele ******euros geleden :+ (burohoogte 70cm met Ergotron arm)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8S_K9KBiPRMQLbgufK9ZAx_bLIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F8TYdRpaUqOr5iJaF3klKXzl.jpg?f=fotoalbum_large

weet waar je aan begint, je bent gewaarschuwd....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdAWvLg5pV-Im8Dtq9UGLuOdF9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0Sl8eU7VYjvUiND7l2sneKZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mef
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:17

Mef

kosz schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:02:
Plaatjes doen wonderen, dit is mijn oude setup enkele ******euros geleden :+ (burohoogte 70cm met Ergotron arm)

[Afbeelding]
Helaba, als je rijdt, drink je niet he :+

Hoewel na 1 of 2 kan je al eens sneller gaan dan zonder 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Mef op 28-07-2024 20:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TiezZ_BE
ViezeVis schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:23:
[...]

Kan jij mij eens een foto van je setup DM'en? Waar ik namelijk mee zit is dat ik wel een racing rig wil hebben, maar de hoogte van mijn bureau is minimaal 60 cm volgens mij. Dan zit je al vrij hoog in een rig :+
Ik zie het probleem niet. Goed naar de technische fiche van de beugel kijken, en dan meten als je het voor de aankoop van een monitor-arm zeker wilt weten. (En bij voorkeur een redelijk degelijke beugel aanschaffen)

Zie hieronder, snel even monitor voor mijn base 'geplooid'. Kabelmanagement staat nog onderaan op mijn to-do lijstje O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpdSf4_IZ8LnnTak72rxKnw51xg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XlLPYHVs5y3y0JrAEoAY9TwE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Csotranme
Over plaatjes gesproken, hier gaat het de goede kant op qua sim rig ;)

De helft zo ongeveer binnen nu.
Mis de rig zelf nog, Moza R12 en monitor. Dan kunnen we gaan knutselen >:)

Moza FSR, SimLab XP1-LC, Leoxz DDU800 (zat bij de XP1-LC), RX 7900 XTX en een Peugeot 208 GTI stoel 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mFPKeKCEH98ROY141XSePxvBVjo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CiNlc2GR8k25kBCJpt1SQVMg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
StNd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:55:
[...]

Af en toe zit er bij GT 7 al eens een 'normale' wagen bij
F1 of Rally zijn heel zelden dus geen prioriteit.
Zelf pak ik toch nog altijd het meest de McLaren GT3 v2 erbij. Misschien niet het meest fancy stuurtje om te zien, maar ligt lekker in de hand, heeft alle functies die ik nodig heb en kan ze ook blindelings vinden, en aangezien ik toch in VR rij, maakt het uiterlijk me niets uit.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Card Nox
StNd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:55:
[...]
Zoals @kroegtijger al aangeeft McLaren stuurtje of anders het ClubSport Formula stuur. Ik heb het Formula stuur en ben daar erg tevreden mee / niets over te klagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jumpman
StNd schreef op zondag 28 juli 2024 @ 18:29:
Ik vrees dat het stuur dat bij mijn DD GT Pro kwam de geest heeft gegeven.
Op zich knudde uiteraard.

Nu, ik had al een tijd het idee om een extra stuur aan te schaffen, maar nu is het van moetens.

Dus ik waag mijn kans hier om na te vragen welk stuur anno 2024 het waard is om aan te schaffen.
Fanatec milieu dus, moet op PS werken ook, XBox is meegenomen maar geen must. Ik veronderstel Clubsport niveau, Podium lijkt me overkill? Prijs: meh.
Voor wie het zich afvraagt: PC is op dit moment net beter dan een microgolfoven, dus dat is een non-issue.

Mochten jullie sugesties hebben, ik hoor het graag. Alvast bedankt!
Geen garantie meer? Zo oud zijn die toch niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Die formula stuurtjes zijn wel zeer smal. Zeker als je een GT stuur gewend bent zal het aanpassen worden.
Ik kreeg daar altijd krampen van en ben dan geswitched naar een 300mm stuur en dat is veel beter voor mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Engineer Stewie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:49:
Die formula stuurtjes zijn wel zeer smal. Zeker als je een GT stuur gewend bent zal het aanpassen worden.
Ik kreeg daar altijd krampen van en ben dan geswitched naar een 300mm stuur en dat is veel beter voor mij.
De McLaren GT3 is 300mm, de Formula v2.5 is 270mm.
Een groter diameter stuur heeft wel als automatisch gevolg dat je qua FFB wat minder kracht zal ervaren uiteraard. Mogelijk dat ik daarom zelf ook wel de voorkeur voor het McLaren stuur heb... Ik weet niet precies wat het is, maar hij ligt gewoon uitermate prettig in de hand.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
kroegtijger schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:17:
[...]

De McLaren GT3 is 300mm, de Formula v2.5 is 270mm.
Een groter diameter stuur heeft wel als automatisch gevolg dat je qua FFB wat minder kracht zal ervaren uiteraard. Mogelijk dat ik daarom zelf ook wel de voorkeur voor het McLaren stuur heb... Ik weet niet precies wat het is, maar hij ligt gewoon uitermate prettig in de hand.
Heeft die ook geen softe grips, voor mij scheelt dat enorm?
Het formula stuur is echt beenhard om vast te houden. Ik heb nu het Ascher Mclaren stuur en dat heeft softe tacky grips en dat ligt perfect in de hand en is comfortabel (voor mij). Het enige nadeel is dat stof dat rondvliegt er gewoon blijft aan 'kleven'. Maar ik poets dat geregeld eens af aangezien ik zonder handschoenen rij.

Hoe groter en zwaarder het stuur, des te minder feedback je ervaart, dat klopt. Een CSL DD 5/8Nm is daar wat gevoeliger aan. Ik heb mijn base (Simucube 2 pro) op 19Nm staan en ervaar daar uiteraard geen probleem mee.
Dat is wat kiezen, ik rij soms lang op een dag en voor mij heeft comfort prioriteit op FFB, in het geval ik zou moeten kiezen. Enige wat ik niet verdraag is clipping, dat was de reden om mijn CSL DD te vervangen door een DD2 in het verleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Engineer Stewie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Heeft die ook geen softe grips, voor mij scheelt dat enorm?
Het formula stuur is echt beenhard om vast te houden. Ik heb nu het Ascher Mclaren stuur en dat heeft softe tacky grips en dat ligt perfect in de hand en is comfortabel (voor mij). Het enige nadeel is dat stof dat rondvliegt er gewoon blijft aan 'kleven'. Maar ik poets dat geregeld eens af aangezien ik zonder handschoenen rij.

Hoe groter en zwaarder het stuur, des te minder feedback je ervaart, dat klopt. Een CSL DD 5/8Nm is daar wat gevoeliger aan. Ik heb mijn base (Simucube 2 pro) op 19Nm staan en ervaar daar uiteraard geen probleem mee.
Dat is wat kiezen, ik rij soms lang op een dag en voor mij heeft comfort prioriteit op FFB, in het geval ik zou moeten kiezen. Enige wat ik niet verdraag is clipping, dat was de reden om mijn CSL DD te vervangen door een DD2 in het verleden.
Er zitten (een soort van) rubber grips op. Ik vind het zelf wel prettig, maar dat geldt niet voor iedereen. Sommigen krijgen er zweet-handen van.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StNd
Alvast bedankt voor de nuttige input.

Ik had inderdaad ook gezien dat die Formula V2 relatief klein is, en ik zocht niet meteen een kleiner stuur, dus die valt al af denk ik. Hoewel ik het design wel dig.

Die Mclaren V3, die is CLS, dat geeft geen problemen met een DD GT Pro? Die is ook wel aan de leuke kant qua prijs.

Mijn stuur is zeker nog in garantie, ik moet nog uitzoeken hoe of wat. Geen fan van. Maar leek me dus een uitgelezen moment om eens een anders stuur te kopen. Vandaar.

Had ook eens gekeken naar zo een Porsche stuur (Clubsport en Podium) van Fanatec, lijkt me wel leuk, maar zoiets lijkt me overkill en ik wil achteraf net al te veel buyers remorse hebben met zo'n prijzen.

Heb straks wel de mogelijkheid om een stuurtje te lenen van een maat, dus erge haast is er niet bij. Kan ik ook meteen checken of het wel degelijk het stuur het probleem is. Ik mag hopen dat het niet aan de base ligt. Soms is er contact, soms niet lijkt het. Dus fingers crossed dat het aan de kant van het stuur ligt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
kroegtijger schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:34:
[...]

Er zitten (een soort van) rubber grips op. Ik vind het zelf wel prettig, maar dat geldt niet voor iedereen. Sommigen krijgen er zweet-handen van.
Maar hebben die dan ook geen zweethanden bij Alcantara? Ik zou bij zweethanden gewoon handschoenen aandoen.
StNd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:44:
Alvast bedankt voor de nuttige input.

Ik had inderdaad ook gezien dat die Formula V2 relatief klein is, en ik zocht niet meteen een kleiner stuur, dus die valt al af denk ik. Hoewel ik het design wel dig.

Die Mclaren V3, die is CLS, dat geeft geen problemen met een DD GT Pro? Die is ook wel aan de leuke kant qua prijs.

Mijn stuur is zeker nog in garantie, ik moet nog uitzoeken hoe of wat. Geen fan van. Maar leek me dus een uitgelezen moment om eens een anders stuur te kopen. Vandaar.

Had ook eens gekeken naar zo een Porsche stuur (Clubsport en Podium) van Fanatec, lijkt me wel leuk, maar zoiets lijkt me overkill en ik wil achteraf net al te veel buyers remorse hebben met zo'n prijzen.

Heb straks wel de mogelijkheid om een stuurtje te lenen van een maat, dus erge haast is er niet bij. Kan ik ook meteen checken of het wel degelijk het stuur het probleem is. Ik mag hopen dat het niet aan de base ligt. Soms is er contact, soms niet lijkt het. Dus fingers crossed dat het aan de kant van het stuur ligt...
Je hebt de shaft al eens losgemaakt en terug vastgezet? Want soms is dat het issue.
Een DD GT pro is max 8Nm, het Mclaren stuur kan dat perfect hebben.

Het formula stuur is buiten klein ook wel kraakgevoelig door het design met 2 plastic helften op elkaar geschroefd. Vond dat wel wat minder. De podium hub icm alu stuur had dat uiteraard niet, maar denk dat ik bijna 800 euro kwijt was voor podium hub, rim (cube controls), APM en rally button box.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Engineer Stewie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Maar hebben die dan ook geen zweethanden bij Alcantara? Ik zou bij zweethanden gewoon handschoenen aandoen.
Geen idee... ik heb het zelf niet dus kan er vrij weinig zinvols over zeggen.
Je hebt de shaft al eens losgemaakt en terug vastgezet? Want soms is dat het issue.

Het formula stuur is buiten klein ook wel kraakgevoelig door het design met 2 plastic helften op elkaar geschroefd. Vond dat wel wat minder. De podium hub icm alu stuur had dat uiteraard niet, maar denk dat ik bijna 800 euro kwijt was voor podium hub, rim (cube controls), APM en rally button box.
Ook de McLaren hoor je incidenteel wel eens een kleine kraak uit komen. Niets ernstigs of zo, maar wel hoorbaar. De andere kant is dat de prijs van 200 (eventueel nog + 100 voor de QR2 wheelside erbij) dermate laag is, dat een kleine kraak op de koop toe genomen mag worden imho.

Overigens is 8Nm geen probleem inderdaad. Zijn er genoeg die m op een DD1 of DD2 gebruiken zonder enig issue, dus die 8Nm gaat makkelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door kroegtijger op 29-07-2024 15:23 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StNd
Engineer Stewie schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:15:
[...]

[...]

!!! Dit deed het 'm!!!

De shaft zat inderdaad niet zoals het hoorde, waardoor contactverlies.
Hartelijk hartelijk dank voor de tip!
Wist geeneens dat dit een dingetje was.

Maar, de vraag blijft staan want toch in de markt voor een nieuw stuur. Die Mclaren V3 is wel aanlokkelijk. Groot genoeg, niets te duur, goede reviews. Wel al een tijdje uit, but hey.

Nogmaals dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
StNd schreef op maandag 29 juli 2024 @ 18:17:
[...]

!!! Dit deed het 'm!!!

Maar, de vraag blijft staan want toch in de markt voor een nieuw stuur. Die Mclaren V3 is wel aanlokkelijk. Groot genoeg, niets te duur, goede reviews. Wel al een tijdje uit, but hey.

Het gebeurt wel eens dat als je iets te hard aan het stuur trekt dat je de shaft net een klein beetje eruit trekt. Aan de achterkant van die shaft zit een connector die je dan net eruit trekt waardoor je stuur geen contact meer maakt.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
[...]
Hij is niet voor niets populair. En als hij niet bevalt verkoop je hem voor nauwelijks verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
[...]

!!! Dit deed het 'm!!!

De clamp is niet de beste die er is. Je zou een 3rd party clamp in 2 delen kunnen kopen.
Maar ikzelf heb nooit problemen ermee gehad.

Blij voor je dat het opgelost is :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StNd
Kogel, kerk.

Heb de Mclaren GT3 besteld gisteren.
Ik race vaak maar niet genoeg om een stuur van €500+ te verantwoorden.

Ook geen gedoe met QR1 of 2, gewoon een QR1 lite erbij en dat zal volstaan.

Nogmaals dank voor de input en advies!
Maak er nog een goeie van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermaeson
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 08:40
StNd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 10:39:
Kogel, kerk.

Heb de Mclaren GT3 besteld gisteren.
Ik race vaak maar niet genoeg om een stuur van €500+ te verantwoorden.

Ook geen gedoe met QR1 of 2, gewoon een QR1 lite erbij en dat zal volstaan.

Nogmaals dank voor de input en advies!
Maak er nog een goeie van.
Ouch:
https://www.reddit.com/r/Fanatec/s/YhjvQfjz5h
https://www.eqs-news.com/...t-insolvenzantrag/2102163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StNd
Kut voor het personeel van Fanatec/Endor in alle geval.
Sales en dergelijke gaan wel nog even door lees ik. Veronderstel dat ik mijn stuur alsnog krijg. Mail gehad: order processed. We zien het wel.

Ik gok dat ze op een gegeven punt worden overgenomen door een ander merk. Fraai is het allemaal niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:29

Piggen

Lekker bakkie

StNd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:31:
[...]

Sales en dergelijke gaan wel nog even door lees ik. Veronderstel dat ik mijn stuur alsnog krijg. Mail gehad: order processed. We zien het wel.

Ik gok dat ze op een gegeven punt worden overgenomen door een ander merk. Fraai is het allemaal niet natuurlijk.
Er gaan al maanden verhalen dat Corsair het zou willen overnemen. Hopelijk komt het in ieder geval goed met je order.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
StNd schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:31:
[...]
Hoeft niet zo te zijn. Goede kans dat die alsnog (grotendeels) worden aangenomen door Corsair.

Blijkbaar vond Corsair de 70 miljoen euro schuld te hoog. De echte verliezers zijn hier de aandeelhouders (maar die waren in het andere plan ook de pineut) en de leveranciers.

Ik weet niet hoe het faillissement precies wordt afgehandeld, maar in Nederland kan er in zo'n situatie gewoon een doorstart gedaan worden. De curator verkoopt dan normaliter alle activa aan een nieuwe partij. Dus dan zou Corsair de panden, voorraad, IP, e.d. allemaal kopen (en dat geld wordt dan gebruikt om de schuldeisers deels te compenseren). En ze kunnen dan alle oude medewerkers een contract aanbieden. En ze kunnen nieuwe contracten afsluiten met de oude leveranciers of nieuwe leveranciers zoeken. En ze kunnen de al betaalde bestellingen honoreren, net als garantiegevallen, etc.

Er is een risico dat ze die laatste dingen niet doen, maar het is wel onwaarschijnlijk, want dat zou flinke reputatieschade opleveren. Dus als ze het merk Fanatec willen houden (die nogal wat waard is), is dat erg dom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Piggen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:40:
[...]

Er gaan al maanden verhalen dat Corsair het zou willen overnemen. Hopelijk komt het in ieder geval goed met je order.
Business operations will continue without restrictions staat er in het artikel. Het stuur zal nog wel uitgestuurd worden.

Mogelijks komt er een overname, waarbij het IP ed wordt overgenomen, maar niet het hele bedrijf ivm de hoge schuldgraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eborn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 18:20
Engineer Stewie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:46:
Business operations will continue without restrictions staat er in het artikel. Het stuur zal nog wel uitgestuurd worden.
Dat is in Nederland een beetje een wassen neus. Je mag zelfs bij een faillisementaanvraag niet zomaar stoppen met je bedrijfsvoering. Oftewel: pas als de kogel echt door de kerk is, en het faillisement is goedgekeurd, treden er andere regels in werking. Geen idee hoe dat in Duitsland is, maar een faillisementsaanvraag is normaal gesproken het begin van het einde en ik zou er mijn vingers niet meer aan branden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Het is in elk geval nu risicovol om een bestelling te doen of een product ter reparatie op te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
Het is totaal niet te overzien waar Fanatec nu naartoe gaat. Ik was hier aan het twijfelen om mijn Thrustmaster T300RS GT Edition te upgraden naar een Fanatec Gran Turismo DD Pro, maar ik wacht het nu maar even af. Ik zit er niet op te wachten als er straks geen service of accessoires meer voor gemaakt worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Jumpman op 31-07-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
eborn schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:06:
[...]

Dat is in Nederland een beetje een wassen neus. Je mag zelfs bij een faillisementaanvraag niet zomaar stoppen met je bedrijfsvoering. Oftewel: pas als de kogel echt door de kerk is, en het faillisement is goedgekeurd, treden er andere regels in werking. Geen idee hoe dat in Duitsland is, maar een faillisementsaanvraag is normaal gesproken het begin van het einde en ik zou er mijn vingers niet meer aan branden.
Ik zou ook even niet bestellen, maar als het besteld en betaald is, is het te laat natuurlijk.
Er staat dat ze operationeel blijven en dat kan best zo zijn.

Mijn vrouw haar werkgever is ook failliet gegaan in Mei dit jaar, die heeft nog een tijdje gewerkt, zonder loon... Ook vakantiegeld ed is nog niet uitbetaald, ze moet daar nu zelf achterlopen bij een fonds daarvoor (uiteindelijk krijgt ze wel elke euro). Voor de betrokken medewerkers is een faillisement zelden leuk.

Als klant weet je niet wat je moet verwachten nu en is het de kat uit de boom kijken. Hopelijk krijgt iedereen zijn spul nog en wordt er alsnog een doorstart gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22-07 16:22
Engineer Stewie schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Ik zou ook even niet bestellen, maar als het besteld en betaald is, is het te laat natuurlijk.
Er staat dat ze operationeel blijven en dat kan best zo zijn.

Mijn vrouw haar werkgever is ook failliet gegaan in Mei dit jaar, die heeft nog een tijdje gewerkt, zonder loon... Ook vakantiegeld ed is nog niet uitbetaald, ze moet daar nu zelf achterlopen bij een fonds daarvoor (uiteindelijk krijgt ze wel elke euro). Voor de betrokken medewerkers is een faillisement zelden leuk.

Als klant weet je niet wat je moet verwachten nu en is het de kat uit de boom kijken. Hopelijk krijgt iedereen zijn spul nog en wordt er alsnog een doorstart gemaakt.
Ik neem aan dat ze nog stock hebben en dat lopende bestellingen dus gewoon uitgevoerd worden. Ik zie geen reden waarom een curator lopende bestellingen zou blokkeren. Dat kan ook niet zomaar, al weet ik niet welk recht hier van toepassing is. Maar als je als Belgisch consument of Nederlanse consument hebt besteld ben je in elk geval beschermd door Belgisch of Nederlands consumentenrecht.

Wel vreemd, Fanatec is één van de grootste spelers in de niche, en toch failliet? Ze kunnen verliezen wellicht niet op andere producten afwentelen? Vraag me toch af wat er mis is gegaan en wat het betekent voor bestaande Fanatec gebruikers en wie er in het gat van Fanatec zal springen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Flying Hawkic

Ze hebben er een behoorlijk zootje van gemaakt qua logistiek. Zo waren er op de fanatec reddit allemaal verhalen over mensen die hun bestelling dubbel kregen en de extra set vervolgens lekker gingen doorverkopen. Wanneer je gratis FFB sets gaat lopen 'weggeven,' dan gaat het natuurlijk hard met de verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastForwardNL
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 06:39
Ludewig schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:07:
@Flying Hawkic

Ze hebben er een behoorlijk zootje van gemaakt qua logistiek. Zo waren er op de fanatec reddit allemaal verhalen over mensen die hun bestelling dubbel kregen en de extra set vervolgens lekker gingen doorverkopen. Wanneer je gratis FFB sets gaat lopen 'weggeven,' dan gaat het natuurlijk hard met de verliezen.
Daarnaast ook wat grootheidswaanzin m.b.t. nieuw pand en sponsoring. Vergis je niet wat dat kost..

Wel spijtig. Heb momenteel alles van Fanatec en ben er wel blij mee.
Enkel de V3 pedalen binnenkort vervangen voor VRS of HE Sprints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Ik hoop dat Corsair het overneemt en ze op het rechte pad zet, want het zou relatief makkelijk moeten zijn om het recht te breien. Logistiek is nu niet bepaald iets dat onmogelijk is. Met een goede, ervaren logistiek manager is dat allemaal wel recht te breien.

En qua producten zijn er een aantal stappen die niet zo moeilijk zouden moeten zijn. QR2 standaard maken op de producten en wat ontbrekende producten toevoegen aan het aanbod. Hun producten zijn grotendeels al sterk, met bijvoorbeeld een zeer scherp geprijsde CSL DD en McLaren GT3 stuurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco Rens
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:20
Wij willen na een jaar ongebruikt in de kast te hebben gelegen, de Fanatec CSL load cell kit weer aansluiten op de CSL pedals. Hier zat oorspronkelijk een kort (45cm) RJ12 kabeltje bij. Uiteraard is deze zoek, en in de kabelbak is deze ook niet terug te vinden. Nu is de vraag, wil iemand van zijn kabeltje een foto maken van beide connectors, om zo definitief te kunnen bepalen of dit een 'cross-over' of 'straight-thru' versie moet zijn.

Aangezien de oorspronkelijke set al eens defect is teruggezonden, ben ik bang dat wanneer we niet de juiste kabel gebruiken, de gehele set onbruikbaar wordt. Zeker nu gezien de recente ontwikkelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
@Jacco Rens

Fanatec geeft je zelf het antwoord in hun FAQ (straight):

https://fanatec.com/us-en/faq/details/id/110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Fanatec levert trouwens nu de CSL DD standaard met QR2 (Lite): https://fanatec.com/us-en...ive-bases/csl-dd-qr2-5-nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
Ludewig schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:07:
@Flying Hawkic

Dat ze vaak niet konden leveren, wist ik, maar dat ze dubbel leveren... Tja dan verbaast het mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Hawkic
FastForwardNL schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:41:
[...]

Daarnaast ook wat grootheidswaanzin m.b.t. nieuw pand en sponsoring. Vergis je niet wat dat kost..

Wel spijtig. Heb momenteel alles van Fanatec en ben er wel blij mee.
Enkel de V3 pedalen binnenkort vervangen voor VRS of HE Sprints.
Heb zelf ook V3 pedalen, nu je het zegt, denk ik eraan.

Maar goed, zolang die blijven werken, is er geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flugelisoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:55
Ik ben toe aan een volgende stap na jaren en jaren te hebben gereden met Logitech sturen. Het begon met de MOMO, daarna de G25, toen de G29.

Wat ik voornamelijk aan games / sims doe:

- ETS2
- ATS
- Asetto Corsa
- BeamNG
- Forza Horizon 5

Nu zit ik eens te kijken bij Moza, welke een R5 bundel heeft voor €519,-

Maar ook zit ik te dubben over een Thrustmaster product. Ik heb namelijk al een Thrustmaster T-LCM pedalenset. Bij Fanatec lees ik weer dat de klantenservice erg slecht is. Bij DD wheels lees ik weer dat ze soms overhitten of erg heet worden.

Complete bundel? Losse servo met een los stuur? Denk qua budget een beetje in de buurt van de Moza R5 bundel van 519. Iets in die richting ben ik bereid te spenderen.

Het stuur wordt trouwens wel op het bureau geklemd, ik heb wel een Nexel level racer wheel stand, maar dat is waardeloos, de pedalen zitten praktisch onder het stuur. Rijpositie van niks met mijn 1.86m.

Iets met door de bomen het bos niet meer zien.

[ Voor 29% gewijzigd door flugelisoke op 02-08-2024 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Voor dat bedrag heeft TM niks. Ze hebben alleen een een DD-wiel+base voor boven de duizend euro, maar ze weigeren om daar voldoende nieuwe wielen voor te maken en dergelijke. Gewoon niet doen.

Voor je budget is de keuze tussen Moza en Fanatec. Bij beide kun je een tafel-klem kopen, waarbij de Moza-klem beter schijnt te zijn. Het voordeel van Fanatec is dan weer dat je heel goedkoop kunt upgraden naar 8 Nm (via een AliExpress voeding). Het nadeel van Fanatec is de zeer slechte support en dat hun moedermaatschappij net een faillissement heeft aangevraagd.

Je kunt eventueel ook wachten op Black Friday over een paar maanden, al heeft dat vooral zin bij Fanatec. Moza doet nauwelijks aan deals.

En oververhitting is een fabricagefout. Als je daar een probleem mee krijgt moet je een RMA doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kosz
Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:33:
Je kunt eventueel ook wachten op Black Friday over een paar maanden, al heeft dat vooral zin bij Fanatec.
Nou gezien het debacle van afgelopen black friday zou ik daar niet op gokken, dat was de start van de gehele malaise binnen Fanatec. Ik had mijn blackfriday order gelukkig op tijd gecancelled en Simagic gear besteld, beste keuze ooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Vermoedelijk maken ze dezelfde fout niet opnieuw, maar het is inderdaad een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:59:
Vermoedelijk maken ze dezelfde fout niet opnieuw, maar het is inderdaad een risico.
Eerst maar eens zien hoe ze (of ze) uit het huidige faillissement komen. Het personeelsbestand zal ook niet meer hetzelfde zijn, mensen wachten meestal niet eindeloos af of ze er überhaupt nog kunnen werken als het bedrijf in zo'n moeilijke positie zit. Dus na een overname is het ook afwachten welke kant het in de praktijk uit zal gaan.

Als je nu wil upgraden zou ik idd voor moza of eventueel simagic gaan, of nog beter/duurder... (Logitech zijn DD zou ook goed zijn maar zeer beperkt ecosysteem, en weinig tot geen communicatie hierover)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Je bent nu nogal wild aan het speculeren. Feit is dat Fanatec zelf gewoon nog doordraait, en dat de werknemers al niet zo goed behandeld werden. Dus als ze al niet weggelopen waren, dan is het de vraag waarom ze dat nu zouden doen.

De kans dat Fanatec ophoudt te bestaan acht ik nogal klein, omdat de producten aardig goed zijn en de vraag hoog is. Het zijn managementproblemen, geen kwestie van een niet levensvatbaar bedrijf.

En van buiten kunnen wij ook moeilijk vaststellen in hoeverre de nieuwe CEO, Andres Ruff, dingen al op orde aan het brengen is. Misschien zijn de werknemers al veel blijer met hoe het nu gaat. In elk geval lijken de leveringsproblemen al sterk verbeterd, dus Fanatec draait operationeel nu veel beter. En het faillissement gaat puur over de grote schuldenberg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vermaeson
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 29-08 08:40
Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:40:
De kans dat Fanatec ophoudt te bestaan acht ik nogal klein, omdat de producten aardig goed zijn en de vraag hoog is.
Maar is die vraag nu nog wel net zo groot als voor dit bericht naar buiten kwam? Mensen denken echt wel 2-3 keer na voor ze nu bij Fanatec iets bestellen want ze weten van het verhoogde risico. Misschien zakken de verkopen wel in met 50 - 75% en komen ze daardoor nooit meer uit die schulden. Het enige wat dit bedrijf weer terug op de been kan helpen is omzet en dus verkopen, dus dan moeten ze die wel maken want alle RMA cases kosten alleen maar geld en leveren niets op. Het kan dus snel gaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Vermaeson op 02-08-2024 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:40:
Je bent nu nogal wild aan het speculeren. Feit is dat Fanatec zelf gewoon nog doordraait, en dat de werknemers al niet zo goed behandeld werden. Dus als ze al niet weggelopen waren, dan is het de vraag waarom ze dat nu zouden doen.

De kans dat Fanatec ophoudt te bestaan acht ik nogal klein, omdat de producten aardig goed zijn en de vraag hoog is. Het zijn managementproblemen, geen kwestie van een niet levensvatbaar bedrijf.

En van buiten kunnen wij ook moeilijk vaststellen in hoeverre de nieuwe CEO, Andres Ruff, dingen al op orde aan het brengen is. Misschien zijn de werknemers al veel blijer met hoe het nu gaat. In elk geval lijken de leveringsproblemen al sterk verbeterd, dus Fanatec draait operationeel nu veel beter. En het faillissement gaat puur over de grote schuldenberg.
Wild speculeren O-) 7(8)7

https://forum.fanatec.com...r-ag-files-for-insolvency

Denk je nu echt dat het personeelsbestand allemaal braaf af zal wachten...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
TiezZ_BE schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:05:
[...]
Denk je nu echt dat het personeelsbestand allemaal braaf af zal wachten...?
Een failliet bedrijf kan gewoon een doorstart maken, of het bedrijf Fanatec kan los verkocht worden, terwijl Endor AG verdwijnt. Fanatec is een sterk merk en het is niet in het belang van investeerders om dat kapot te maken.

En in Nederland ben als werknemer ook gewoon beschermd bij een faillissement, want de UWV betaalt dan het salaris ipv de werkgever. Dus je werkt dan nooit 'gratis.' Ik neem aan dat ze in Duitsland iets vergelijkbaars doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Vermaeson schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:03:
[...]
Misschien zakken de verkopen wel in met 50 - 75% en komen ze daardoor nooit meer uit die schulden.
Het hele idee van een faillissement is juist dat die schulden verdwijnen en ze met een schone lei verder kunnen.

Dus de vraag is dan of er een bedrijf bereid is om het geheel over te nemen, en Endor/Fanatec zo te reorganiseren dat ze gewoon weer netjes winst maken. Wij hebben verder geen inzicht in de operationele situatie, dus we weten niet wat de potentie van het bedrijf precies is, maar het zou gewoon goed mogelijk moeten zijn om winst te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Alhoewel ik denk dat al bij al het wel goedkomt bij Fanatec is vandaag daar bestellen toch maar riskant. Het is niet dat die dingen goedkoop zijn, niemand legt graag honderden euro's in de weegschaal, hopend op een goede afloop.
Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

En in Nederland ben als werknemer ook gewoon beschermd bij een faillissement, want de UWV betaalt dan het salaris ipv de werkgever. Dus je werkt dan nooit 'gratis.' Ik neem aan dat ze in Duitsland iets vergelijkbaars doen.
Mijn vrouw haar ex-werkgever is mid Mei failliet gegaan. Betaald gekregen tot nu toe... 0 euro.
Je kan op werkloosheidsuitkering gaan maar eer dat allemaal in kannen en kruiken is ben je zo 2 maand verder, want het was al een maand wachten op de ontslagpapieren, die bovendien voor iedereen fout waren. Mijn vrouw is een halve week erna wel ergens anders gestart, maar loon van Mei, vakantiegeld 2023/2024, eindejaarspremie 2024, opzegvergoedingen ed zijn niet betaald. Het gaat toch snel over 15k euro dat er nog betaald moet worden en dan werkte mijn vrouw er nog maar een dik jaar.

Nu is er in België wel een fonds dat inspringt bij zo een gebeurtenis, maar dat duurt al bij al toch ook een dikke 6 maanden vooraleer je geld ziet daarvan. Je werkt dus niet gratis, maar je hebt toch een tijd geen inkomsten.

[ Voor 9% gewijzigd door Engineer Stewie op 02-08-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiezZ_BE
Ludewig schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Een failliet bedrijf kan gewoon een doorstart maken, of het bedrijf Fanatec kan los verkocht worden, terwijl Endor AG verdwijnt. Fanatec is een sterk merk en het is niet in het belang van investeerders om dat kapot te maken.

Daar was ik me al van bewust, ik ken mensen die zelf in zo'n proces hebben gezeten. In het beste scenario zal het voor de werknemers, het bedrijf en de hele simracing 'scene' mogelijk zo lopen. Ik hoop het met je. Maar tegelijk dat is ook wishful thinking...

Mensen hebben leningen en rekeningen etc. te betalen, die willen ook zekerheid voor zichzelf. Bij een doorstart komt ook vaak een herstructurering kijken. Sommigen wachten dat liever niet af, de soap duurt al even en het getouwtrek achter de schermen zal snel moeten stoppen om hier goed uit te komen.

Sowieso zal het niet 100% hetzelfde bedrijf zijn hierna, of het beter of slechter wordt is nog maar afwachten.

Voor de eind gebruikers en simracing algemeen hoop ik dat ze in zijn geheel kunnen doorstarten, en dus ook alle hardware gewoon zijn ondersteuning behoudt voor toekomstige games en besturingssystemen. Zoniet kan een deel wel eens afhaken als de dure hardware tot deurstop wordt gedegradeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludewig
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 13:43:
Alhoewel ik denk dat al bij al het wel goedkomt bij Fanatec is vandaag daar bestellen toch maar riskant.
Dat klopt. Maar je kunt ook even wachten, als je niet per se direct wat wilt.

In theorie kan een doorstart snel gaan, maar het hangt er heel erg vanaf hoeveel voorbereiding er al is gedaan. Dit alles speelt al even, dus ik neem aan dat de financiële situatie van het bedrijf en de opties voor het voortzetten van het bedrijf tenminste deels al zijn uitgezocht.

Ik wacht zelf tot Black Friday. Ik zie Fanatec zelf wel als het beste voor mij, want ik wil graag 8 Nm voor een redelijk beperkte prijs. Ik wilde zelf wachten tot QR2 standaard werd, wat nu voor de base al zo is, en het liefst ook op een Black Friday deal, want vorige keer hadden ze een mooie deal die ik wel zie zitten.

Het is nog 3,5 maand tot Black Friday, dus ik verwacht wel dat er tegen die tijd een stuk meer duidelijkheid is.

Pagina: 1 ... 132 ... 139 Laatste

Let op:
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.