ECP0WERS schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 09:57:
[...]
Ik ben vooral opzoek om meer feedback te ontvangen vanuit het stuur. Een vriend van me heeft een Moza R21 en het verschil in daadwerkelijke feedback waarop ik kan makkelijk kan reageren is gewoon ontzettend groot in tegenstelling tot de CSL DD waar ik sommige dingen veel minder makkelijk aan voel komen. Ik doe vooral aan grip racing en zoek daar dus een andere set voor.
Als ik het goed begrijp ben je dus met name op zoek naar meer detail in FFB. Een andere DD gaat je daar denk ik niet veel mee helpen. Een CSL DD kan al zeer nauwkeurige feedback geven namelijk. Natuurlijk zijn er ook krachtigere wheelbases te vinden, maar meer kracht geeft niet meer detail. Dat zijn 2 totaal verschillende zaken.
Ik vermoed dan ook dat het meer tuning van je huidige base betreft dan dat het een tekortkoming in de hardware is. Dan kunnen we wel bases aandragen die een veel-fout kosten van een CSL DD maar zolang de configuratie niet juist is, blijf je met hetzelfde probleem zitten uiteraard.
Dan kan je misschien beter naar andere / aanvullende kijken, zoals haptic feedback (zoals buttkickers) die je van aanvullende informatie voorzien in plaats van te investeren in iets wat misschien marginale winst zal geven.
Tevens vind ik vooral het rempedaal van de Clubsport pedalen niet nauwkeurig genoeg en wat lastig te moduleren. Ik voel bijvoorbeeld te weinig verschil tussen 30% remmen en 70% remmen.
De clubsport pedalen zijn voor loadcells prima "instappers" maar daar valt inderdaad nog wel het een en ander te winnen. Dat zit nog niet eens zo zeer in de sensors. Ik meen dat er 12bits resolutie gebruikt wordt in de clubsport v3 pedalen, wat goed is voor 4096 values. Kort gesteld kan je dus de hele travel van het pedaal (en ik ga hierbij uit van de rem uiteraard) onderverdelen in 4096 stappen, met dus bijbehorende nauwkeurigheid. Anders gesteld, je zou een travel van het pedaal van 4 meter kunnen hebben, en dan nog steeds is elke mm een andere value in remmen. Daar ga je dus niet zo heel snel de limiet op vinden, maar je zou kunnen overwegen om naar 16bits te kijken, waardoor je naar 65500 values gaat. Naar mijn idee is dat wel overkill en ga je echt niemand vinden die een dermate nauwkeurige voet heeft dat 12-bits niet volstaat.
De constructie van de v3-pedalen is op zich ook helemaal niet slecht. Er zit (nagenoeg) geen speling of flex in, maar laat wel iets aan ruimte voor verbetering over. Het euvel zit daarin met name in de polymeren die gebruikt worden in de loadcell zelf die net niet helemaal het gevoel goed lijken te willen representeren. Je kan nog wel wat rommelen met de brake performance kit die e.e.a. wat meer naar je wens maakt, maar helemaal geweldig wordt het eigenlijk niet.
Daarnaast zijn er heel veel die de koppeling eigenlijk nooit gebruiken, en die ook liever er daarom niet bij hebben, zodat je gas en rem-pedaal in een rechte lijn voor je komen te staan in plaats van iets onder een hoek bij de rem. (i.v.m. de koppeling). Ook hier, je kan de koppeling er ook helemaal uit halen als je m toch niet gebruikt, maar dan nog steeds zit je redelijk vast aan de plek waar je pedalen staan. Handiger is om losse pedalen te hebben die je kan plaatsen op de plek die jij wilt in plaats van waar de fabrikant had bedacht dat het moest gaan komen.
Er zijn diverse fabrikanten die daar hele mooie alternatieven voor bieden, in een vrij groot spectrum qua budget. Het is daarin met name een kwestie van proberen wat je bevalt / niet bevalt. Daar waar de een helemaal weg is van Heusinkvelds terwijl een ander dat weer niets vind, en veel meer feeling heeft bij Simagic. Het is voor ons onmogelijk om in de glazen bol te zien welke jou zal gaan bevallen. Dat is echt een kwestie van uitproberen en/of een gokje wagen.