When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
[mierenneukmode]Helaas heeft het goedkoopste stuur (ES) géén analoge flippersHuugje schreef op donderdag 19 september 2024 @ 14:39:
Het Moza KS stuur heeft eveneens analoge flippers (volgens mij heeft elke Moza stuur die) en die zal een stuk lichter zijn dan de CS V2P en is net zo duur.
https://www.logitechg.com...NIjwSulMH5GEdGFTjqrU5wF26
Weet niet wat jij duur of goedkoop vindt, is in het huidige landschap wel een normale prijs.
Mijn ervaring met het stuur/base zijn erg goed.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Super! Is idd voor PC, en ik race tegenwoordig veel Forza Motorsport. Horizon is echt too much arcade, alhoewel ontzettend leuk spel!Ludewig schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:56:
@Rene44
De goedkoopste optie is vermoedelijk om tweedehands een Thrustmaster Rally GT Pro te scoren. Die schijnt aparte analoge flippers te hebben. Dat kun je voor de zekerheid even navragen bij de verkoper. Deze is op dit moment te koop op marktplaats.
De makkelijkste oplossing bij Fanatec is om het McLaren GT3 stuur te kopen. Voor relatief weinig kun je daar langere flippers voor kopen. Het nadeel is dat je dan wel een echt racestuur hebt, wat vermoedelijk niet optimaal is voor FH5.
De Advanced Paddle Module van Fanatec werkt volgens mij alleen met de duurdere sturen/bases, dus dan wordt het vermoedelijk wel prijzig. Ik zie ook dat bovenstaande site grotere flippers verkoopt voor de Advanced Paddle Module, dus mogelijk komen die kosten er ook nog bij.
Het Moza CS V2P stuurtje heeft standaard analoge flippers die volgens mij aardig groot zijn. Het is een rond stuur dat lekker groot is. Het is wel een vrij zwaar stuur, dus je moet wel een aardig sterke base hebben om voldoende FFB te hebben (minimaal de R9 denk ik zo). Het is wel wat gedoe om FH5 werkend te krijgen met Moza, maar dat zou moeten lukken met deze guide.
De simability site heeft ook een eigen overzicht van de opties: https://www.simability.co...er-options-are-available/
Zit je trouwens wel op de PC? Want bij consoles is de compatibiliteit ook een dingetje.
Ik twijfel tussen de Moza en de Fanatec. Ook omdat ik mogelijk vroegtijdig met pensioen ga en eindelijk eindelijk hele dagen, weken kan inplannen voor gamen! Is er in NL ergens een wiwnkel waar deze staan opgesteld? Ik weet nog dat Alternate een selectie had staan maar dat is bij Rotterdam en 3 uur rijden...
Ken je deze al?: https://www.3drap.it/prod...pMSszu28_CcskYmRTZzONIFC1Rene44 schreef op donderdag 19 september 2024 @ 13:18:
Hoi,
Ik heb een stuurtje nodig met analoge flippers achter het stuur zodat ik die als rem en gas kan programmeren. Ik race nu nog met controller maar wegens handicap kan ik geen voetpedalen gebruiken. Eigenlijk wil ik er ook niet teveel geld aan uitgeven maar sofar, anno 2024 zie ik dat meer fabrikanten ook een optie voor rem en gas via die flippers achter stuur leveren. Fanatec bijvoorbeeld levert dit
https://fanatec.com/eu-en...um-advanced-paddle-module
De logitech en trustmaster website word ik misselijk van en staat eigenlijk nergens info over optie analoge setup. Hebben jullie nog ideeen? Ik weet dat er ook spec stuurtjes gemaakt worden maar ik ben nu louter geinsteresseerd in fbarieks af opties zoals deze fanatec.
Iets anders: is er een winkel in (oost) nederland waar je dit soort stuurtjes live kan testen? Ook al kan je die onderste flippers programeren voor gas en rem, ze zijn wel erg klein.
Overigens ben ik in het geheel niet van plan serieus te gamen - mij GP legends dagen zijn ver achter me, ik doe een paar uur per weelk Forza en dat is prima. Budget is ergens tussen de 200 en 900 op een mooie dag met fijne cheescake en geen files enzo.
Of het beter of makkelijker is tov via analoge flippers op het het stuur durf ik niet te zeggen...
Oh, ik dacht dat je Horizon bedoelde. Voor Motorsport is een GT-stuurtje vermoedelijk ook wel goed. Misschien is het zelfs wel beter, want ik denk dat je een vaste handpositie moet houden om het gaspedaal en de rem goed te bedienen. Bij een GT-stuur kun je hem dan niet verkeerd beetpakken.
Wat betreft testen zal Fanatec sowieso niet gaan lukken, want die verkopen alleen direct naar de consument. Dus die zitten niet in het assortiment van Alternate of wie dan ook. En Moza is op dit moment ook wat lastig te testen, omdat ze met nieuwe firmware bezig zijn die de kwaliteit van de FFB sterk verbeterd. Dus als je met de oude firmware test is dat niet representatief voor de toekomst.
Mijn advies is dit:
Fanatec CSL DD 5Nm QR2
CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 met QR2 Lite
CSL Pedals (voor de bundel-korting. Je kunt deze op V&A/marktplaats zetten)
Dat kost je dan €620 inclusief verzenden
En koop dan een 8 Nm boost kit van Aliexpress voor 35 euro. En dan mogelijk de Fan-MGT3 Extenders van de Simability website voor $43,50 inclusief verzenden, maar dan komt er nog BTW en import bij, dus dat wordt wel een stukkie duurder. Deze zou ik trouwens pas bestellen nadat je het stuur eerst zo probeert, want wellicht heb je ze niet nodig.
Dan heb je voor richting de 750 euro iets dat vermoedelijk goed zou moeten werken voor je handicap. Vorig jaar verkochten ze ook heel voordelig een CSL DD set inclusief McLaren GT3 stuur op Black Friday, wat een perfecte aanbieding voor jou zou zijn. Dus je kunt ook afwachten of ze die aanbieding weer doen. Al is daar natuurlijk geen garantie op.
Vergeet overigens niet de montage. Als je hem op een bureau zet heb je ook nog een tafelklem nodig. Die kun je ook bij Fanatec kopen, al schijnt er ook iemand 1tje voordelig te verkopen via V&A.
PS. De belangrijkste reden dat ik Fanatec hier adviseer is vanwege de Simability mod, waardoor je relatief voordelig veel grotere flippers kan kopen, die specifiek gemaakt zijn voor mensen in jouw situatie.
@TiezZ_BE
Die had ik gezien, maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat dit comfortabel is. Ik zag ook een review van iemand die er problemen mee had.
[ Voor 11% gewijzigd door Ludewig op 19-09-2024 19:34 ]
When a man finds a conclusion agreeable, he accepts it without argument, but when he finds it disagreeable, he will bring against it all the forces of logic and reason
Goed dat zo'n dingen bestaan, maar zat mijn hoofd te breken over hoe het precies werkt en ik kan precies alleen maar concluderen dat je dan maar met één hand het stuur vast hebt? Lijkt mij onmogelijk en zelfs gevaarlijk als je een DD hebtTiezZ_BE schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:58:
[...]
Ken je deze al?: https://www.3drap.it/prod...pMSszu28_CcskYmRTZzONIFC1
Of het beter of makkelijker is tov via analoge flippers op het het stuur durf ik niet te zeggen...
Nee, je duwt met je duim op de gas of remhendel. Met de rest van je hand hou je het stuur vast. Zie het filmpje:
Je moet juist je hand op het stuur houden, want dit apparaat zit om je hand, maar dat blijft alleen goed zitten als je het stuur vasthoud. Het enige voordeel hiervan dat ik zie is dat je mogelijk wat meer fijngevoelige controle met je duim hebt.
Dat lijkt mij ook erg ingewikkeld en onmogelijk trail braken.TiezZ_BE schreef op donderdag 19 september 2024 @ 18:58:
[...]
Ken je deze al?: https://www.3drap.it/prod...pMSszu28_CcskYmRTZzONIFC1
Thanks @Ludewig ik weet nu beter mijn nieuwe verlanglijstje. Fanatec lijkt mij inderdaad de setup, ook als ik weer wat meer serieuze racegames ga doen al heb ik echt een hoop uren in forza motorsport en zelfs met controller en zonder hulp, toch aardig in de top 6% gemiddeld. Maar stuur is zoveel fijner en goodbye vreemde onderstuurmomentjes kijk ik wel naar uit. Nogmaals dank allemaal!
Ah dat maakt het duidelijker. Denk dat dit wat gewenning vraagt maar beter is dan shift paddles. Die zijn aan of uit, terwijl je hier precies meer controle hebt. Met shift paddles moet je eigenlijk per definitie ABS en TCS gebruiken denk ik.Ludewig schreef op donderdag 19 september 2024 @ 19:31:
@Flying Hawkic
Nee, je duwt met je duim op de gas of remhendel. Met de rest van je hand hou je het stuur vast. Zie het filmpje:
[YouTube: Hand Controller - The first device designed to overcome barriers in Sim Racing races]
Je moet juist je hand op het stuur houden, want dit apparaat zit om je hand, maar dat blijft alleen goed zitten als je het stuur vasthoud. Het enige voordeel hiervan dat ik zie is dat je mogelijk wat meer fijngevoelige controle met je duim hebt.
Je zou er ook enkel de rem of gas mee kunnen bedienen. Hou het in het achterhoofd zou ik zeggen, moest je nog variatie zoeken ivm bedieningsmogelijkheden.Rene44 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 01:20:
[...]
Dat lijkt mij ook erg ingewikkeld en onmogelijk trail braken.
Thanks @Ludewig ik weet nu beter mijn nieuwe verlanglijstje. Fanatec lijkt mij inderdaad de setup, ook als ik weer wat meer serieuze racegames ga doen al heb ik echt een hoop uren in forza motorsport en zelfs met controller en zonder hulp, toch aardig in de top 6% gemiddeld. Maar stuur is zoveel fijner en goodbye vreemde onderstuurmomentjes kijk ik wel naar uit. Nogmaals dank allemaal!
Bij de oplossing met flippers hebben we het over sturen met 4 flippers. Twee daarvan zijn de shift paddles die werken als een knop, maar de twee andere zijn analoog. Dit reproduceert de situatie bij bepaalde race-auto's, waaronder Formula-auto's.Flying Hawkic schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 02:23:
[...]
Denk dat dit wat gewenning vraagt maar beter is dan shift paddles. Die zijn aan of uit, terwijl je hier precies meer controle hebt. Met shift paddles moet je eigenlijk per definitie ABS en TCS gebruiken denk ik.
De snelste manier om een auto te lanceren is door de koppeling bij de start te laten slippen. Maar de Formula-auto's zijn een automaat, dus je hebt geen koppelingpedaal waarmee je de koppeling kan laten slippen. Daarvoor gebruiken ze extra analoge flippers, die ze dus alleen gebruiken bij de start. Maar omdat ze analoog zijn, zijn ze ook geschikt om gas mee te geven of te remmen, voor pure handbediening bij een handicap of zo.
Inmiddels al een paar maand verder met het samenstellen van een rig en nu nog er niet helemaal uit.
Mijn lijstje:
Simagic alpha mini met het neo stuur
Treq one icm met div. accesoires
Nu zit ik te twijfelen over welke pedalen ik zou nemen.
Simagic p1000 triple, dan heb ik base, stuur en pedalen van 1 merk.
Heusinkveld sprint gas en rem (zelfde prijsklasse als de p1000)
Simsonn van Ali (scheelt de helft)
Nu dub ik dus tussen de simagic en de heusinkvelds.
Wat zou ik het beste kunnen doen?
Denk dat het te maken heeft met over rev protection, ik gebruik de clutch niet, als ik die zou enablen en dan intrap kan ik wel sneller shiften neem ik aan?
[ Voor 19% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-09-2024 11:24 ]
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Waar zeg ik dat dan precies? Daarnaast zit je niet vast in het eco systeem, je hebt wat "omwegen" nodig in de vorm van een QR met emulator maar dat is iets wat je vooraf al kunt weten als gebruiker. Ik gebruik zelf nu een Leoxz XF1 met hun QR en dat werkt tot op heden prima op de DD2, en onlangs ook een Hyper P1 gebruikt op de DD2 zonder problemen.DAMAGE schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:43:
@R2D2 Ik krijg een beetje het gevoel alsof je denkt dat ik mij negatief uit over Fanatec maar het tegendeel is waar. Ik heb hier zelf meerdere Fanatec producten. Het ene wat beter als het andere. Ik ben zelf geswitcht omdat je inderdaad aan een eco systeem vast zit wat niet zo nice is aangezien ik een Grid MPX stuur heb. Deze heb ik wel aan de praat gekregen op mijn oude Fanatec base middels een third party emulator, maar toch. Ik merkte dat wel wat meer NM's kon gebruiken dan de 8nm die mijn Fanatec base mij bood. Het is wel jammer, want met Fanatec had ik Playstation support en die heb ik nu opgegeven. Al had ik dat al toen ik mijn Heusinkveld sprints kocht, maar toch.
"Vast" zit je dus allerminst in het eco systeem, je kunt er wel degelijk uit als je dat wil... het enige waar wat op af te dingen is dat Fanatec je zelf die mogelijkheid niet biedt door een QR2 met "embedded" emulator aan te bieden. Wat betreft de PS support en toch meer Nm's tot je beschikking hebben, dat was natuurlijk mogelijk geweest met een Clubsport DD(+) of een DD1 (als je die 2e hands had weten te vinden want ze zijn vrij schaars).
Bij een Moza zou je exact hetzelfde kunnen zeggen dat je "vast" zit in een eco systeem maar daar hoor je niemand over dat het een probleem zou zijn.
Waar zijn ze in kwaliteit achter gebleven dan? Want de meeste stuurtjes waren van een prima kwaliteit en het is niet dat die onlangs achteruit gehold is en de concurrentie enorme sprongen heeft gemaakt. Fanatec had met de Formula stuurtjes altijd een beetje het alleenrecht als het aankwam op veel bang for buck, zeker met de Formula V2.5 en daar zijn nu wat alternatieven bij gekomen maar dat maakt de Fanatec V2.5 om maar een voorbeeld te noemen niet ineens een slechter stuur wat de moeite niet meer waard is vandaag de dag.Als je puur kijkt naar de kwaliteit en de producten die de concurrentie de laatste tijd op de markt heeft gebracht dan kun je niet anders dan constateren dat Fanatec zeker in kwaliteit van stuurtjes erg achter is gebleven, terwijl er vaak toch wel een redelijke prijs op staat.
Doe me eens een voorbeeld waarbij je bij de concurrentie voor hetzelfde geld een significant beter stuurtje krijgt... no offence maar dat wordt echt heel lastigZeker als je de kwaliteit vergelijkt met artikelen van de concurrentie van een zelfde prijs niveau. Ik zeg daarmee niet dat ze slecht zijn, maar het voelt vaak wel wat meer aan als speelgoed. Dat vervolgens de concurrentie met betere producten kwam, is voor Fanatec alleen maar goed geweest. Want ze zijn inmiddels wel bezig met wat meer premium stuurtjes. En dat is waarom ik die concurrentie zo mooi vind. Het houd de andere fabrikanten scherp. Ook de nieuwere bases van Fanatec zijn zeer welkom met iets meer power en Playstation support.
Dus als de noodzaak er niet is dan kan er een ander criterium gehanteerd worden? Beetje flauw natuurlijk, voor Fanatec is die noodzaak er ook heel lang niet geweest namelijk omdat ze gewoon in alle segmenten goed vertegenwoordigd waren en misschien op het hoogste segment na overal marktleider waren.En dan over Simucube, tsja. Die hadden de noodzaak niet echt. Die hebben al jaren een van de beste wheelbases op de markt. Wat wel weer goed is om te zien is dat daar de concurrentie nu ook toegeslagen is. Simagic en Asetek komen met goede bases op de proppen (En Fanatec natuurlijk die ook al in dat segement zat) die zeer aan Simucube gewaagd zijn en als je naar de cijfertjes gaat kijken misschien soms zelfs op papier 'beter'. Ik juich het allemaal alleen maar toe. Enige dat ik nog mis is Playstation support. Ik ben voornamelijk actief in iRacing, maar af en toe voor de lol een potje GT7 sla ik niet af.
Wat betreft de concurrentie, ik ben het helemaal met je eens dat meer concurrentie goed is voor de markt en dat het onder aan de streep zorgt voor betere producten maar ik snap niet helemaal waarom we Fanatec af zouden moeten schrijven omdat ze geen shitload aan nieuwe producten op de markt hebben gebracht, ze hadden immers het gros al in het assortiment.
Maar als straks de boel weer een beetje op de rit is bij Fanatec zal er vast wel weer het één en ander gaan komen hoor, er zat in ieder geval genoeg in de pijplijn voor men de prioriteiten ging verschuiven om te kunnen overleven
Ik heb geen van beide maar aangezien je stuur van Simagic is, waarom de pedalen dan niet ook?Ronny.H schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
Hallo,
Inmiddels al een paar maand verder met het samenstellen van een rig en nu nog er niet helemaal uit.
Mijn lijstje:
Zelf heb ik V3's. Mijn stuur is van Simucube maar de pedalen van Simucube kan ik niet betalen helaas
Ik speel zelf geen AC, maar om welke auto's gaat het? Ben je zeker dat je niet gewoon te snel terugschakelt? Heel snel terugschakelen is volgens mij enkel nodig bij auto's die ook heel snel afremmen, zoals F1.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:14:
Beetje een n00b vraag - ik reed altijd met automaat maar ben mezelf nu aan het aanleren om zelf te schakelen. Ik merk in AC dat de wagens niet zo snel downshiften als ik kan klikken waardoor ik vaak een versnelling hoger eindig dan bedoeld. Tenzij ik langzamer klik. Is dit normaal? In het echt kan je toch ineens van 5 naar 2 lijkt me.
Denk dat het te maken heeft met over rev protection, ik gebruik de clutch niet, als ik die zou enablen en dan intrap kan ik wel sneller shiften neem ik aan?
En ligt het aan AC (het spel), de in-game auto of ligt het aan je stuur die de input zou moeten registreren?
Wat is de reden dat je al maanden bezig bent als ik zo vrij mag zijn ?Ronny.H schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
Hallo,
Mijn lijstje:
Op een gegeven moment moet je een keuze maken en lekker gaan racen, daarna ga je toch weer geld uitgeven aan nieuwe gear
Alles van 1 merk zou ik mij niet blind op staren, dan maakt echt niets uit als je een PC gebruikt.
Zelf heb ik de volgende combi wheel-pedalen gehad
Fanatec CSL DD - DC Simracing DC2
Simagic U - DC Simracing DC2
Simagic U - P1000 (haptic feedback toegevoegd)
De DC Simracing DC2 pedalen aangeschaft vanwege budgettaire redenen bij de eerste aanschaf van een rig welke nu zijn vervangen door de p1000 2-pedal met haptic feedback.
Er is inmiddels zoveel keus zeker als je geen budget cap hebt, voor elk budget is er wel iets te vinden.
Out of the box is de p1000 misschien wat flexibeler met instellingen en uitbreidingen, maar Heusinkveld sprints zijn ook top. Heb je daar het budget niet voor zoals ik toen koop je een kloon (DCsimracing/Simsonn) en heb je ook heel veel plezier. (2e hands kan ook altijd nog)
Maar dan zou ik meer slag van rempedaal willen. Gas kan je nog wel instellen 20, 30 dan 50 en dna 100%..maar remmen wil ik veel meer kunnen spelen.TiezZ_BE schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 08:53:
[...]
Je zou er ook enkel de rem of gas mee kunnen bedienen. Hou het in het achterhoofd zou ik zeggen, moest je nog variatie zoeken ivm bedieningsmogelijkheden.
Klopt. Daarnaast blijft het altijd behelpen en is met vingers remmen en gas geven altijd stuk moeilijker dan met benen. Ik kreeg in die Gp Legends races van bijna 2 uur racen toch heel vaak kramp of trillende vingers. Dat is erg vervelend als je moet trailbraken voor de tarzanbocht in een auto die afgesteld is om je te vermoorden als je niet steeds de rem gebruikt.Ludewig schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:05:
[...]
Bij de oplossing met flippers hebben we het over sturen met 4 flippers. Twee daarvan zijn de shift paddles die werken als een knop, maar de twee andere zijn analoog. Dit reproduceert de situatie bij bepaalde race-auto's, waaronder Formula-auto's.
De snelste manier om een auto te lanceren is door de koppeling bij de start te laten slippen. Maar de Formula-auto's zijn een automaat, dus je hebt geen koppelingpedaal waarmee je de koppeling kan laten slippen. Daarvoor gebruiken ze extra analoge flippers, die ze dus alleen gebruiken bij de start. Maar omdat ze analoog zijn, zijn ze ook geschikt om gas mee te geven of te remmen, voor pure handbediening bij een handicap of zo.
Zijn allemaal goede keuzes. Lijkt erop dat je 'fomo' hebt, maar zelfs met die Simsonn pedalen heb je een betere set tov de gewoonlijke 'budget' starter sets, en veel beter waar menig 'simmers' mee begonnen zijn jaren geleden. Je hebt zelfs geen high end set nodig om snelle te rijden te kunnen rijden.Ronny.H schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:09:
Hallo,
Mijn lijstje:
Een load cell die 'lekker' aanvoelt is eigenlijk voldoende om snel te kunnen zijn (ivm pedalen)
De meeste auto's zullen inderdaad een toerentalbeveiliging hebben en voorkomen dat je terugschakelt wanneer het toerental nog te hoog is. Het lijkt mij niet dat een koppeling dat zal veranderen omdat je dan de mogelijkheid hebt om je motor op te blazen. Wat die beveiliging juist probeert te voorkomen.Dr. Strangelove schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:14:
Beetje een n00b vraag - ik reed altijd met automaat maar ben mezelf nu aan het aanleren om zelf te schakelen. Ik merk in AC dat de wagens niet zo snel downshiften als ik kan klikken waardoor ik vaak een versnelling hoger eindig dan bedoeld. Tenzij ik langzamer klik. Is dit normaal? In het echt kan je toch ineens van 5 naar 2 lijkt me.
Een tijdje geleden had ik RC-dempers gemod op mijn CSL pedalen (met een RSE gas/koppeling kitje). Dat ging met ijzerwaar en ander metaal van de bouwmarkt - werkbaar, maar niks paste precies goed. Er bestaan wel kitjes voor dit pedaal, maar die gebruiken gaten en posities die het RSE kitje ook al gebruikt.
Sinds kort heb ik een Bambulab A1 Mini, waarvoor/waarmee precies passende onderdelen kan designen en printen
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
:strip_exif()/f/image/pg18UeZCxR2eivcr2tD7P4CH.jpg?f=fotoalbum_large)
Specifiek die precies passende offset-gaten inserts aan de pedaalkant en die precies passende gat-opvullende dingen aan de onderkant zijn anders onmogelijk om te maken.
De geprinte standoffs zijn ook een lifesaver, de vorige oplossing ging met een aluminium buis en dat kon ik toch minder precies maken.
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het maken van een DIY Active pedal, dus eigenlijk een afgeleide van het actieve Simucube pedaal. Het was nog best wel een uitzoekwerkje en er worden steeds weer nieuwe dingen bedacht, dus soms was het een beetje lastig om nou te weten wat voor hardware je moet gebruiken en dergelijke. Uiteindelijk wel ervoor gekozen om de 3D-modellen voor het pedaal zelf te maken, op basis van het Simucube model die volledig online staat. Omdat daar een licensie op zit, mochten de losse onderdelen niet gedeeld worden, dus heb ik dat zelf gedaan. Hier een paar foto's. Als je er meer wilt zien, ik heb er meer in een fotoalbum gezet.
:strip_exif()/f/image/xgoHuZmNn3K2wMkVYMF3UCRC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q8M71XY1SUNZwPfRWTZUdUXe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yW2wxQvs481TKbNIYtVzJUAJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vpR9DOEDlMLqOoEZhKepGxms.jpg?f=fotoalbum_large)
Uplay: Red--Death
Heb jij nu een eigen active pedal gemaaktrsnubje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:23:
Toch verrekte handig he, die 3D-printers
Een tijdje geleden ben ik begonnen met het maken van een DIY Active pedal, dus eigenlijk een afgeleide van het actieve Simucube pedaal. Het was nog best wel een uitzoekwerkje en er worden steeds weer nieuwe dingen bedacht, dus soms was het een beetje lastig om nou te weten wat voor hardware je moet gebruiken en dergelijke. Uiteindelijk wel ervoor gekozen om de 3D-modellen voor het pedaal zelf te maken, op basis van het Simucube model die volledig online staat. Omdat daar een licensie op zit, mochten de losse onderdelen niet gedeeld worden, dus heb ik dat zelf gedaan. Hier een paar foto's. Als je er meer wilt zien, ik heb er meer in een fotoalbum gezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wat het is kun je toewijzen in de Simhub plugin. Die is behoorlijk uitgebreid.Flying Hawkic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:41:
[...]
Heb jij nu een eigen active pedal gemaakt? Heel ingenieus. Is het een rempedaal?
:fill(white):strip_exif()/f/image/aLJd8IO7fmUCM4RpdrTkQhGS.png?f=user_large)
Enig idee hoeveel EUR onderdelen je nodig hebt om zo'n eigen actief rempedaal te maken?rsnubje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:02:
[...]
Wat het is kun je toewijzen in de Simhub plugin. Die is behoorlijk uitgebreid.
[Afbeelding]
Ligt er deels aan hoeveel je wilt uitgeven aan bepaalde onderdelen. Mensen hadden het over minimaal 250 euro, maar realistisch is het meer 400-500 euro ongeveer. Wel heb je dan al wat extra materiaal voor de 2e, waardoor die iets goedkoper wordt.Flying Hawkic schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:49:
[...]
Enig idee hoeveel EUR onderdelen je nodig hebt om zo'n eigen actief rempedaal te maken?
Is wel een verschil met de 2,2k die een origineel moet kosten. Maar deze werkt dan compleet met Simhub en niet met Simucube's Tuner veronderstel ik?rsnubje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 11:51:
[...]
Ligt er deels aan hoeveel je wilt uitgeven aan bepaalde onderdelen. Mensen hadden het over minimaal 250 euro, maar realistisch is het meer 400-500 euro ongeveer. Wel heb je dan al wat extra materiaal voor de 2e, waardoor die iets goedkoper wordt.
[ Voor 6% gewijzigd door Ludewig op 24-09-2024 15:25 ]
Er schijnt een optie te zijn om hem te koppelen met een Simucube wheelbase, maar welke opties je dan wel of niet hebt weet ik niet precies. Maar ik geloof dat de opties wel redelijk vergelijkbaar zijn.Engineer Stewie schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 14:56:
[...]
Is wel een verschil met de 2,2k die een origineel moet kosten. Maar deze werkt dan compleet met Simhub en niet met Simucube's Tuner veronderstel ik?
Damm dat is echt super mooi. Ik heb ook wel zitten twijfelen om dit te gaan doen. Ben handig met electronica en heb een 3D Printer. Ik hik er nog wat tegenaan dat ik bang ben dat die vele dagen/weken nodig heb.rsnubje schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:23:
Toch verrekte handig he, die 3D-printers
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe lang heb jij nodig gehad om totale tijd om dit te maken. Even los van de doorlooptijd dat je moet wachten op het printen en onderdelen die binnenkomen.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Als je alle onderdelen hebt, is het bouwen niet zo ingewikkeld. Dat zit in een avond knutselen in elkaar. Mits alles dus meteen past e.d.GAEvakYD schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 19:07:
[...]
Damm dat is echt super mooi. Ik heb ook wel zitten twijfelen om dit te gaan doen. Ben handig met electronica en heb een 3D Printer. Ik hik er nog wat tegenaan dat ik bang ben dat die vele dagen/weken nodig heb.
Hoe lang heb jij nodig gehad om totale tijd om dit te maken. Even los van de doorlooptijd dat je moet wachten op het printen en onderdelen die binnenkomen.
Heb je daar een bron voor?Ludewig schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 15:25:
De Moza active pedals gaan vermoedelijk richting de €500-700 kosten. Dus is dan in principe de betere optie dan zelf maken, tenzij je het een leuk project vind.
Vraag mij af hoe Simucube dan zijn pedaal nog gaat verkopen aan 2,5K. Tenzij er een substantieel verschil is tussen die van Simucube en die van Moza?
Kon het ook op Reddit vinden.
Zoals ik het begrijp is het zeker onder de 1K en zou een werknemer van Moza zijn/haar mond (bewust of onbewust) voorbij hebben gepraat en gezegd hebben dat het 500-700 EUR zou gaan kosten.
Als het 500 EUR kost, denk ik dat het een no-brainer zal zijn voor velen onder ons
Dat proces is ook weer iteratief, want om bepaalde productietechnieken efficiënter te maken, kan het nodig zijn om het ontwerp wat aan te passen. Maar dan moet je weer controleren dat dit niet (teveel) ten koste gaat van de robuustheid, en dat de business het acceptabel vindt (zeker als de aanpassing zichtbaar is).
Pas tijdens dat proces wordt duidelijk wat de exacte productiekosten precies zijn. Maar een bedrijf heeft natuurlijk wel een doelbedrag en/of bovengrens voor de prijs, dus in principe kunnen ze al vrij vroeg een grove indicatie geven, maar de exacte prijs weten ze pas vrij laat.
niet dat ik je verhaal wil afkraken het klopt in grote lijnen wel, maar de bedrijven waar ik gewerkt heb en nu werk weet men al precies van te voren wat welk onderdeel mag kosten en waar het eind product voor verkocht gaat worden. Hierbij zitten alle kosten al verwerkt. als de bedragen niet overeen komen wordt er niet eens gekeken naar een productie lijn. Normaal gesproken als je dus iets van een Prototype laat doorschemeren dan is alles al in vergaand stadium. Marketing technisch willen mensen namelijk een x bedrag uitgeven en als je er later achter komt dat door hogere productie kosten dit bedrag 200 euro hoger komt te liggen heb je de kans dat consumenten je product laten liggen. en heb je een tig euros kostende productie lijn voor producten die niet verkocht worden.Ludewig schreef op woensdag 25 september 2024 @ 10:41:
De manier waarop dit normaliter werkt is dat de R&D afdeling iets in elkaar flanst met 3D-printers en heel veel handwerk. Die handgemaakte modellen kosten behoorlijk veel geld/tijd om te maken. Wanneer het een beetje aardig werkt, gaat het naar de experts in massaproductietechnieken, die gaan uitzoeken met welke technieken het product goed en goedkoop kan worden gemaakt, binnen de gewenste eisen (er kan bijvoorbeeld de wens zijn om bepaalde materialen te gebruiken, om het product meer premium te laten lijken, zoals metaal of carbon ipv plastic).
Dat proces is ook weer iteratief, want om bepaalde productietechnieken efficiënter te maken, kan het nodig zijn om het ontwerp wat aan te passen. Maar dan moet je weer controleren dat dit niet (teveel) ten koste gaat van de robuustheid, en dat de business het acceptabel vindt (zeker als de aanpassing zichtbaar is).
Pas tijdens dat proces wordt duidelijk wat de exacte productiekosten precies zijn. Maar een bedrijf heeft natuurlijk wel een doelbedrag en/of bovengrens voor de prijs, dus in principe kunnen ze al vrij vroeg een grove indicatie geven, maar de exacte prijs weten ze pas vrij laat.
Ergo de prijs is allang bekend intern
De kostprijs bedoel je dan. Niet noodzakelijk de verkoopprijs. Kan wel, maar hoeft niet noodzakelijk al vast te staan. Wat wel vast moet staan is dat die te verwachten verkoopprijs natuurlijk hoger is dan de kostprijs. Anders gaan ze er niet in aan beginnen inderdaad.
nee ik bedoel toch echt wel degelijk de verkoopprijs, verkoopprijs - marketing - maakprijs - onderzoekskosten - productie lijn -alle andere kosten = winst en winst betekend weer happy stakeholders maar vooral ook weer onderzoeksbudget.Flying Hawkic schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:21:
[...]
De kostprijs bedoel je dan. Niet noodzakelijk de verkoopprijs. Kan wel, maar hoeft niet noodzakelijk al vast te staan. Wat wel vast moet staan is dat die te verwachten verkoopprijs natuurlijk hoger is dan de kostprijs. Anders gaan ze er niet in aan beginnen inderdaad.
verkoopprijs is juist hetgeen waar men vaak onderzoek naar doet om te kijken hoeveel mensen zouden willen uitgeven aan een product. Als de verkoop prijs 200 euro boven de prijs ligt die men zou willen betalen ga je geheid kopje onder. aan de hand van die prijs rekent men vaak terug hoeveel een onderdeel mag kosten. kan je een onderdeel niet produceren voor dat bedrag is er geen business case.
Daar moet dan echter nog elektronica productie, product assemblage, testing/calibratie, accesoires, verpakkingen, logistiek, R&D kosten afschrijven (en alles wat daar aan vast zit), en productie afkeur/garantie uitval bij op. De retailer wil vaak ook nog wat verdienen en/of mogelijkheden hebben tot promotie bundles en/of korting voor grotere klanten.
1 euro op de BOM kan dan zomaar 3, 5, zelfs 7 euro (bij hele lage oplages) op de verkoopprijs zijn. Dus je kan vrij makkelijk terug rekenen: kijk wat de markt voor bvb 500$ neerzet, en ga zelf na wat je voor pak-en-beet 100$ zelf kan knutselen. Vaak begint dan het onderscheid van DIY hobby vs bedrijfsmatige verkoop. Want als ik DIY een wheelbase zou bouwen met 1000$ budget (+ heleboel tijd), dan zou ik zeker weten ruimte hebben voor een 500$ servo omdat dit het belangrijkste onderdeel zou zijn.
Ik zoek een nieuw wiel om mijn gammele G25+pedals te vervangen. Die gebruik ik nu nog op een bureau, maar ik wil soon(TM) het in een simrig hangen (waarschijnlijk meteen na aanschaf van de Moza, dus tafelklem sla ik over).
Het enige waar ik betreffende stuurwiel over twijfel is dus het gewenste koppel. Ik doe sim racing, truck sims en ook arcade racers (Forza/CarX).
Ik had laatst in de showroom van Azerty op een simrig van B4P kunnen zitten. Daar zit een Asetek 12Nm base in. Was leuk om te proberen, maar met mijn polsen (altijd snel peesklachten e.d.) had ik er na 15min wel even genoeg last van (3 dagen). Nu kan je altijd de FFB slider terugschroeven.. maar ja hoe ver dan; en waarom alsnog een 12Nm base aanschaffen?
Ik hoor vaak over clipping in FFB, maar als dat met klappen en stoten gaat zien mijn polsen dat ook niet graag tegemoet.
De FFB mag wel iets sterker zijn dan de G25 die ik nu heb (2.5Nm oid?), maar dan is beetje de vraag waar ik uit kom. Ergens klinkt 5Nm dan niet veel, vooral al zou ik toch een TSW rim wil halen (400mm).
Een R9 is dan wel een mooi compromis. Maar het prijs verschil van een R5+ES bundle (520) of een R9+CSv2p (bundle 930) is mij wel heel erg groot. (Dit is met SR-P pedalset) Toegegeven, CSv2p wheel lijkt echt stuk mooier dan de ES wiel (console support niet nodig), maar toch. Bijna 2x zo duur.. ook ingedachtenemen van notabene mijn vorige post is wel duidelijk waar Moza hun geld aan verdient

Kan iemand mij hier iets zinnigs over vertellen?
Enige reden om toch voor een r9 te gaan zou je 40cm truck wheel kunnen zijn, daar heb je misschien wat meer voor nodig?
Volgens mij ben je nu appels met peren aan het vergelijken. Ik heb net een R12 + CS V2P + tafelklem gekocht voor 861 euro door slim gebruik maken van de kortingen. Je hoeft er geen pedalen bij te kopen.Hans1990 schreef op zondag 29 september 2024 @ 12:00:
R9+CSv2p (bundle 930) is mij wel heel erg groot. (Dit is met SR-P pedalset) Toegegeven, CSv2p wheel lijkt echt stuk mooier dan de ES wiel (console support niet nodig), maar toch. Bijna 2x zo duur..
En je moet er rekening mee houden dat de G29 een erg klein + licht wiel heeft, wat de gevoelde krachten versterkt ten opzichte van een groter, zwaarder wiel. Voor een CS V2P heb je al een zwaardere base nodig om dezelfde krachten te voelen. Dus een R5 beperkt je wat betreft de wielkeuze. Dan kun je beter bij de ES blijven, eventueel met mods.
Daarnaast gaat het niet alleen om piekkracht, maar ook om hoe snel het wiel reageert. Hoe sneller, hoe beter de force feedback. Een grotere motor reageert sneller, en is dus beter, ook al zet je hem op een lagere stand.
Uiteindelijk kun je je uiteraard met beide vermaken en je moet zelf besluiten wat je ervoor over hebt, maar voor zover ik kan zien is de dominante mening van mensen met ervaring dat je nog duidelijk verbetering voelt tot rond de 12 Nm. Daarboven zit je heel erg in de diminishing returns.
Een R9/R12 is een goede basis voor upgrades, dus ik zou ook bedenken of je in de toekomst naar andere sturen zou willen en dergelijke. Al houd de hardware z'n waarde aardig goed en kun je ook altijd nog switchen.
[ Voor 7% gewijzigd door Ludewig op 29-09-2024 13:24 ]
De G25 heeft een 28cm wiel, dus scheelt iets met de 30cm rims. De TSW is echter 40cm, maar tenzij ik ga truck driften ofzo is daar geen super sterke FFB benodigd (ETS2/ATS is enkel cruisen)
De Moza KS of GS rim zou ik op termijn ook willen hebben, maar een rond wiel is eerst even wat universeler voor wat ik allemaal speel.
Maar de twijfel komt misschien ook beetje omdat alles bij elkaar het een beste uitgave is. En je kan moeilijk 1 onderdeel kopen en de rest weglaten (op upgrades zoals triples, meer gadgets, enz. na).
En een G25 zetten op een rig van 1531 eur is eigenlijk ook not done

Ook zonder Maglink, ik heb hem gewoon met usb-cLudewig schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:20:
Een rond stuur is een goede allrounder. Voor een GT stuur zou ik de Simagic GT Neo ook op de short list zetten. Werkt prima met Moza, met de Maglink adapter.
Ik denk dat je met een R5 en zeker een R9 best prima uit de voeten kunt.
Wat hierboven ook al wel genoemd is dat bij een zwaarder stuur of groter stuur je over het algemeen meer Nm wil/moet hebben. Hoe groter het stuur hoe meer FFB je over het algemeen verliest.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Dat zou nog best kunnen. Toen ik nog de CSL DD had kon die ook nooit exact in het midden blijven hangen. Maar daar heb je wanneer die actief was weinig last van.Aikon schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:53:
Nee, dat bedoel ik niet. Maar dat is toch ook niet lichtjes? Dat is echt een slag beide kanten op ter calibratie idd. Nee, ik bedoel dat hij blijft trillen, zeg 1 graadje beide kant op continue. Alsof íe net tussen 2 magneten in zit ofzo (als dat al kan).
Ik heb dan wel geen Fanatec maar Moza maar bij Moza betekend dat dat de FFB settings niet goed staan.Aikon schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:53:
Nee, dat bedoel ik niet. Maar dat is toch ook niet lichtjes? Dat is echt een slag beide kanten op ter calibratie idd. Nee, ik bedoel dat hij blijft trillen, zeg 1 graadje beide kant op continue. Alsof íe net tussen 2 magneten in zit ofzo (als dat al kan).
Bij mij doet hij dat ook als ik AC met de FFB settings van ACC ga spelen. Dan gaat het stuur als een malle paar graden van links naar rechts idd.
'16 Peugeot 208 GTI By Peugeot Sport | '23 Mazda CX-60 Homura PHEV | Design junkie
Het is nog voor ik een spel opstart.Csotranme schreef op maandag 30 september 2024 @ 16:11:
[...]
Ik heb dan wel geen Fanatec maar Moza maar bij Moza betekend dat dat de FFB settings niet goed staan.
Bij mij doet hij dat ook als ik AC met de FFB settings van ACC ga spelen. Dan gaat het stuur als een malle paar graden van links naar rechts idd.
Maar trilde die ook?rsnubje schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:05:
[...]
Dat zou nog best kunnen. Toen ik nog de CSL DD had kon die ook nooit exact in het midden blijven hangen. Maar daar heb je wanneer die actief was weinig last van.
Het was normaal nooit, stuur bleef gewoon doodstil. En het is ook niet altijd. Vaag gebeuren.
Interessant product!ProfaNe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:42:
Thrustmaster komt met een nieuw stuurtje:
https://www.thrustmaster.com/nl-nl/products/t598/
Het ziet er misschien lomp uit, maar het is wel de manier om een direct drive betaalbaar te maken.
De complete behuizing is van plastic, hebben ze slim gedaan.
Prijs vind ik ook netjes met 499 euro, dat is 200 euro goedkoper dan de GT DD Pro.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
Ik doel dan op een constante trilling van een aantal millimeter wanneer de base in rust is.
One of God's own prototypes. A high-powered mutant of some kind never even considered for mass production. Too weird to live... and too rare to die…
Lelijk ding maar who cares. Goed dat er een goedkoop PS compatible alternatief is voor de GT DD Pro.ProfaNe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:42:
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Had nog niet gehoord van "Direct Axial Drive". Benieuwd of het een marketing term is dan wel of er echt een verschil is met de bestaande generatie van DD's.ProfaNe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:42:
Er is wel degelijk een verschil ivm type motor (opbouw). Of dit voor deze (simracing) toepassing beter is durf ik zelf niet te beweren. Op zich wel een interessante ontwikkeling.Flying Hawkic schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
Had nog niet gehoord van "Direct Axial Drive". Benieuwd of het een marketing term is dan wel of er echt een verschil is met de bestaande generatie van DD's.
https://www.magneticinnov...x-permanent-magneetmotor/
Wordt blijkbaar ook gebruikt of getest voor EV's:
https://www.electrichybri...e-bevs-of-the-future.html
[ Voor 14% gewijzigd door TiezZ_BE op 14-10-2024 12:22 ]
Axial flux motoren hebben meer koppel en lagere maximumsnelheid dan een normale motor van dezelfde kosten. Lijkt me prima voor racesturen.Flying Hawkic schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:50:
[...]
Had nog niet gehoord van "Direct Axial Drive". Benieuwd of het een marketing term is dan wel of er echt een verschil is met de bestaande generatie van DD's.
Mechwarrior Online: Flapdrol
Bij racesturen gaat het toch juist om de acceleratie en wijd bereik/piek vermogen zodat je een gedetailleerd gevoel krijgt waarin zowel de kleine als grote krachten voelbaar en te onderscheiden zijn?haarbal schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:26:
[...]
Axial flux motoren hebben meer koppel en lagere maximumsnelheid dan een normale motor van dezelfde kosten. Lijkt me prima voor racesturen.
Taaie tekst om doorheen te komen zegTiezZ_BE schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Er is wel degelijk een verschil ivm type motor (opbouw). Of dit voor deze (simracing) toepassing beter is durf ik zelf niet te beweren. Op zich wel een interessante ontwikkeling.
https://www.magneticinnov...x-permanent-magneetmotor/
Op papier best mooi overigens maar vraag is wat het in de praktijk doet, als Thrustmaster het volume van de motor flink omlaag geschroefd heeft is het altijd weer afwachten wat dat voor invloed heeft e.d.
Onder aan de streep is het vaak een beetje gekloot in de marge maar wel mooi dat Thrustmaster niet de handdoek in de ring heeft gegooid na hun laatste Direct Drive debacle (die in Fanatec stijl was.... vooral heel veel lekkere vage aankondigingen doen en met niks komen) en gewoon door blijft gaan, zeker voor de console gamers is dit gewoon goed nieuws.
Dat heb je ook want je hebt meer koppel.glnk schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:17:
[...]
Bij racesturen gaat het toch juist om de acceleratie en wijd bereik/piek vermogen zodat je een gedetailleerd gevoel krijgt waarin zowel de kleine als grote krachten voelbaar en te onderscheiden zijn?
Inderdaad, ben dus ook benieuwd naar de (user) reviews, en wat de concurrentie hiermee doet.R2D2 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:38:
[...]
Taaie tekst om doorheen te komen zeg
Op papier best mooi overigens maar vraag is wat het in de praktijk doet, als Thrustmaster het volume van de motor flink omlaag geschroefd heeft is het altijd weer afwachten wat dat voor invloed heeft e.d.
Onder aan de streep is het vaak een beetje gekloot in de marge maar wel mooi dat Thrustmaster niet de handdoek in de ring heeft gegooid na hun laatste Direct Drive debacle (die in Fanatec stijl was.... vooral heel veel lekkere vage aankondigingen doen en met niks komen) en gewoon door blijft gaan, zeker voor de console gamers is dit gewoon goed nieuws.
TM heeft sowieso een beetje de boot gemist tijdens de simrace 'boom' in die 'onaangename periode van 2020...'

Meer concurrentie en opties zijn meestal goed lijkt me (zolang de markt niet compleet verzadigd is)
Zo simpel is het alleen niet, koppel is niet gelijk aan bijvoorbeeld snelheid bij een rotatiewissel e.d. Maar bij het simracen wordt lang niet het maximale van zo'n motor gevraagd dus grote kans dat het ook hier weer allemaal in de marge is en de marketing afdeling er vervolgens een roze olifant met magische krachten van weet te boetseren.
quote: nieuwsbriefWe are thrilled to invite you to the ADAC Sim Racing EXPO,taking place from October 18th to 20th in Dortmund, to get hands-on with the first Tech Preview of our upcoming Direct Drive Wheelbase system, set to launch in 2025.
We’re making a bold claim: this will be the best direct-drive wheelbase on the market. By partnering with the absolute best in motor control — developed and refined in more then over a decade — and utilizing high-end, precisely engineered servo motors, we'll deliver unparalleled torque control technology resulting in incredibly smooth, and highly accurate FFB.
As we move toward the next generation of Direct Drive wheelbases, we're challenging the status quo in the current market. There are some misconceptions about Servo Motors which are persistent, but we're confident in bringing something truly better to the market that stands apart from what’s available today.
We will be revealing more along the way, but for now the most important is to gather feedback on our current design. We’re looking forward to hearing your thoughts!
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat is toch acceleratie? Wat juist wel proportioneel is met koppel?R2D2 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:47:
[...]
Zo simpel is het alleen niet, koppel is niet gelijk aan bijvoorbeeld snelheid bij een rotatiewissel e.d.
Maar goed, misschien heeft hij wel meer cogging of op een andere manier minder respons, maar dat zou denk ik meer aan de electronica er achter liggen dan de motor zelf.
In de begintijd van direct drive (OSW project en later Simucube 1) had je 2 populaire motor keuzes: small MiGe 20Nm en large MiGe 25Nm. De large had meer koppel maar was merkbaar langzamer in respons/acceleratie. Dus meer koppel is niet garant aan betere respons of acceleratie. Competitieve simracers gingen veelal voor de small MiGe. VRS gebruikt deze motor nog steeds.haarbal schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Dat is toch acceleratie? Wat juist wel proportioneel is met koppel?
Maar goed, misschien heeft hij wel meer cogging of op een andere manier minder respons, maar dat zou denk ik meer aan de electronica er achter liggen dan de motor zelf.
De eerste reviews zijn aan het verschijnen:ProfaNe schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 16:42:
YouTube: Thrustmaster T598 Review
YouTube: Thrustmaster T598 Direct Drive mit PlayStation Kompatibilität zum Ka...
[ Voor 26% gewijzigd door bartvl op 17-10-2024 23:01 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Ik had hiervoor het Ascher Artura pro SC wireless wheel, ook niet bepaald een slecht stuurwiel.
De Alpha is wel wat ergonomischer met de dikkere grips en heeft indien je iRacing of ACC doet een coole feature betreffende de ABS en TC settings. Deze worden via SIMhub namelijk uitgelezen en weergegeven rond de rotaries. Het SIMhub profiel kent ook alle auto's en hun droog- en natweer settings en reflecteert ook dat met de kleuren geel/blauw.
Alle kleuren zijn overigens in de scripts aan te passen, net zoals kleuren van de buttons gekozen kunnen worden.
Dan heb je ook nog de middelste rotary die je een setting laat kiezen (indrukken en draaien) en dan kan instellen. Je kan de linker thumb encoder ook linken voor als je 2 settings wil wijzigen.
Verder is de bouwkwaliteit uitstekend, net zoals de customer service (eerste exemplaar had een probleem en onmiddelijk opgelost).
Als je nog een top stuurtje zoekt, bekijk het eens zou ik zeggen

[ Voor 20% gewijzigd door lapino op 18-10-2024 10:53 ]
Veel stiller, het verschil is heel goed merkbaar.lapino schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:53:
Hm tempting. Heb de Ascher Artura Sport momenteel maar mis toch soms wat extra features. Hoe zijn de shifters? Stil zoals de Ascher?
Stuur is ook 100% SIMhub compatibel, dus flag spotter enzo gaat ook.
Of de DNR profielen, maar daar heb ik persoonlijk minder mee.
[ Voor 18% gewijzigd door Engineer Stewie op 18-10-2024 11:27 ]
Ik heb mijn DirectDrive via deze site gemaakt: https://ffbeast.github.io/docs/en/wheel.html
Na een defecte TM 818, dramatische support, dit project een jaar geleden voor mijzelf opgebouwd en enorm onder de indruk. Ja het ziet er wellicht minder mooi uit, maar hoe het werkt is echt serieus goed.
Mijn F1 wheel die ik had van de TM heb ik met een Arduino gekoppeld en erop geplaatst.
[ Voor 12% gewijzigd door radje996 op 18-10-2024 11:47 ]
Heel coolEngineer Stewie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:30:
Ik heb nu al een tijdje het BavarianSimTec Alpha wheel en ben daar uiterst tevreden over.
Ik had hiervoor het Ascher Artura pro SC wireless wheel, ook niet bepaald een slecht stuurwiel.
De Alpha is wel wat ergonomischer met de dikkere grips en heeft indien je iRacing of ACC doet een coole feature betreffende de ABS en TC settings. Deze worden via SIMhub namelijk uitgelezen en weergegeven rond de rotaries. Het SIMhub profiel kent ook alle auto's en hun droog- en natweer settings en reflecteert ook dat met de kleuren geel/blauw.
Alle kleuren zijn overigens in de scripts aan te passen, net zoals kleuren van de buttons gekozen kunnen worden.
Dan heb je ook nog de middelste rotary die je een setting laat kiezen (indrukken en draaien) en dan kan instellen. Je kan de linker thumb encoder ook linken voor als je 2 settings wil wijzigen.
Verder is de bouwkwaliteit uitstekend, net zoals de customer service (eerste exemplaar had een probleem en onmiddelijk opgelost).
Als je nog een top stuurtje zoekt, bekijk het eens zou ik zeggen.
[Afbeelding]
Vandaag wordt de Omega pro V2 gereleased normaal.rsnubje schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:52:
[...]
Heel coolHet is echt een mooi stuurtje. Ik ben ook nog altijd dik tevreden met mijn Omega.
Echt? Dat wist ik niet. Ik zie het nu ook ja.Engineer Stewie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:57:
[...]
Vandaag wordt de Omega pro V2 gereleased normaal.
Benieuwd hoe dat eruit ziet!radje996 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 11:32:
Met een beetje DIY kan een dergelijk TM stuur ook zelf gemaakt worden.
Ik heb mijn DirectDrive via deze site gemaakt: https://ffbeast.github.io/docs/en/wheel.html
Na een defecte TM 818, dramatische support, dit project een jaar geleden voor mijzelf opgebouwd en enorm onder de indruk. Ja het ziet er wellicht minder mooi uit, maar hoe het werkt is echt serieus goed.
Mijn F1 wheel die ik had van de TM heb ik met een Arduino gekoppeld en erop geplaatst.
https://www.xsimulator.ne...-wheel.18362/#post-244669
Zo
Ik rij met VR, dus het moet goed werken, hoe het eruit ziet vind ik niet zo van belang. Er zijn er die hele cases eromheen gemaakt hebben, maar zo blijft het meteen goed koel.
1e impressie:Engineer Stewie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:57:
[...]
Vandaag wordt de Omega pro V2 gereleased normaal.
:strip_exif()/f/image/P2XmXz12D7vhYjbSakSdh6db.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik tel 13 leds aan de buitenste rotaries, en volgens Kolja heb je 13 posities nodig voor ABT (Adaptive BeamTec), dus de omega gaat dat ook ondersteunen.
https://fanatec.com/eu-en...teering-wheel-bentley-gt3
Oja… 2000 euro
Vandaag op de SimExpo dat Bentley stuur gezien, maar dat viel best tegen. Er zat flink wat lag in het scherm als je aan het sturen bent. Waardoor je het scherm een beetje ziet schokken en telkens 1-2 sec achterloopt.schumi1986 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 17:23:
Het Bentley stuur is dan eindelijk beschikbaar. Helaas nog geen review van te vinden dus twijfel nog een beetje om nu al te bestellen.
https://fanatec.com/eu-en...teering-wheel-bentley-gt3
Oja… 2000 euro
Kan zijn dat het een beta firmware / software is, maar dit was nog niet top.
Sowieso wel meer gekke dingen gezien vandaag. O.a. een vaag pre productiemodel van Simagic Activepedals. Bij navraag bleek dat dit nog lang niet productierijp was en zeker nog 9-12 maanden zou duren voor ze op de markt kwamen. Dat klinkt wel weer als erg lang.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Thanks voor het delen van je inzichten!GAEvakYD schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 18:11:
[...]
Vandaag op de SimExpo dat Bentley stuur gezien, maar dat viel best tegen. Er zat flink wat lag in het scherm als je aan het sturen bent. Waardoor je het scherm een beetje ziet schokken en telkens 1-2 sec achterloopt.
Kan zijn dat het een beta firmware / software is, maar dit was nog niet top.
Sowieso wel meer gekke dingen gezien vandaag. O.a. een vaag pre productiemodel van Simagic Activepedals. Bij navraag bleek dat dit nog lang niet productierijp was en zeker nog 9-12 maanden zou duren voor ze op de markt kwamen. Dat klinkt wel weer als erg lang.
[YouTube: Simagic ActivePedal on SimpExpo 2024.]
Ook goed om te zien dat steeds meer producenten pedalen met actieve FFB ontwikkelen. Zo wordt het misschien toch ooit betaalbaar...
Ik vroeg me af over de LEDs aan de zijkant van de RPM LEDs; zijn die te programmeren zodat ze TC/ABS weergeven? Ik zit te twijfelen tussen deze en de Ascher Artura Pro McLaren en de LEDs zouden wel eens de doorslag kunnen geven (+dat de alpha iets goedkoper is).Engineer Stewie schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:30:
Ik heb nu al een tijdje het BavarianSimTec Alpha wheel en ben daar uiterst tevreden over.
Als je nog een top stuurtje zoekt, bekijk het eens zou ik zeggen.
[Afbeelding]
Ik sta op het punt m’n eerste DD base te kopen en twijfel tussen Fanatec (Clubsport DD+ of DD1 QR2) of meteen voor een simucube 2 pro. Het prijsverschil is in absolute zin best groot, maar relatief gezien valt het dan wel weer mee (het is allemaal niet goedkoop). Vind het nog lastig om in te schatten of ik ooit spijt ga krijgen van de keus voor fanatec .. doorgaans ben ik meer van “buy once cry once”. Keuzes …
Ik kom hier eens even wat advies vragen. Ik speel graag zo af en toe een racespel (voornamelijk f1) op mijn Xbox (series X) Ik heb al een paar jaar een thrustmaster Tmx stuur, maar vooral de pedalen werken volgens mij echt niet goed. Kan gewoon niet lekker doseren waardoor ik veeeel te vaak spin als ik een bocht uitkom. Zal ook wel een beetje een skill-probleem zijn, maar grotendeels niet, denk ik. En ik kan wel traction control aan zetten, maar liever niet…
Nu is dus eigenlijk mijn vraag: heeft iemand advies over wat een betere keus is qua stuur en vooral pedalen. Had weleens gezien dat er betere pedalen voor dit stuur te krijgen waren, maar die vind ik nergens meer. Ik zie bijvoorbeeld de g920 van logitech. Is dat wat? Ga ik daarop vooruit?
Brand los
Dat gezegd zijnde is er niks mis met een stuur te willen uiteraard, het speelt toch allemaal net wat lekkerder. De G920 of G923 (afaik is het verschil dual clutch, iets betere rem en vooral trueforce) zijn perfecte instappers en daar gaat hier ook het meeste volk mee zijn begonnen.
Ik zal mijn gedacht delen…Afwezig schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
Ik vroeg me af over de LEDs aan de zijkant van de RPM LEDs; zijn die te programmeren zodat ze TC/ABS weergeven? Ik zit te twijfelen tussen deze en de Ascher Artura Pro McLaren en de LEDs zouden wel eens de doorslag kunnen geven (+dat de alpha iets goedkoper is).
Ik sta op het punt m’n eerste DD base te kopen en twijfel tussen Fanatec (Clubsport DD+ of DD1 QR2) of meteen voor een simucube 2 pro. Het prijsverschil is in absolute zin best groot, maar relatief gezien valt het dan wel weer mee (het is allemaal niet goedkoop). Vind het nog lastig om in te schatten of ik ooit spijt ga krijgen van de keus voor fanatec .. doorgaans ben ik meer van “buy once cry once”. Keuzes …
Wat betreft de Alpha en de Artura pro, de Alpha is het betere stuur zonder twijfel, maar het ligt allemaal dicht bij elkaar.
Beide sturen (USB versie) zijn volledig ondersteund door Simhub, als Simhub het ondersteund kan het.
Heb ABS geprobeerd en dat werkt op de 3 leds links/rechts. TC telemetry is voor iracing noet voor handen, maar als de SIM het ondersteund eerkt het.
Fanatec vs Simucube 2 pro. Ik heb de CSL DD en de DD2 gehad, de DD2 is een beest van een wheelbase, de Simucube is echter verfijnder, gedetaileerder, minder raw.
Je voelt de auto eerder wegglijden etc, een slide is gewoon sneller op te vangen etc.
Heb je het geld of wil je doorsparen, gewoon doen. De Simucube 2 is een pak beter.
Thanks! Ik denk dat ik m’n keus dan gemaakt heb. Of misschien had ik die al maar was ik gewoon nog even op zoek naar bevestiging dat ik het mezelf kon verantwoorden om het extra geld uit te gevenEngineer Stewie schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:11:
[...]
Ik zal mijn gedacht delen…
Wat betreft de Alpha en de Artura pro, de Alpha is het betere stuur zonder twijfel, maar het ligt allemaal dicht bij elkaar.
Beide sturen (USB versie) zijn volledig ondersteund door Simhub, als Simhub het ondersteund kan het.
Heb ABS geprobeerd en dat werkt op de 3 leds links/rechts. TC telemetry is voor iracing noet voor handen, maar als de SIM het ondersteund eerkt het.
Fanatec vs Simucube 2 pro. Ik heb de CSL DD en de DD2 gehad, de DD2 is een beest van een wheelbase, de Simucube is echter verfijnder, gedetaileerder, minder raw.
Je voelt de auto eerder wegglijden etc, een slide is gewoon sneller op te vangen etc.
Heb je het geld of wil je doorsparen, gewoon doen. De Simucube 2 is een pak beter.

Het gaat mij niet zozeer om de snelle tijden. Of in ieder geval: niet om die te vergelijken met anderen. Ik speel nooit online enzo. Maar ik vind het wel leuk om met minder assists te rijden omdat je dan de AI ook gewoon beter bijhoudt. Dat gevoel heb ik althans. Maar met mijn huidige pedalen is het gewoon gokken of je auto spint. Ik weet 100% zeker dat ik hetzelfde doe in dezelfde bocht (ik heb zelfs mijn voeten gefilmd...) en de ene keer spint die auto en dan ineens niet. De gas- en remresponse lijkt wel gewoon complete willekeur. Misschien zijn de pedalen wel gewoon kapot...UnderAVoidSky schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 19:05:
Gewoon randinformatie, maar wel belangrijk om in het achterhoofd te houden. De beste tijden op console worden 95% van de tijd gezet door mensen met controller.
Dat gezegd zijnde is er niks mis met een stuur te willen uiteraard, het speelt toch allemaal net wat lekkerder. De G920 of G923 (afaik is het verschil dual clutch, iets betere rem en vooral trueforce) zijn perfecte instappers en daar gaat hier ook het meeste volk mee zijn begonnen.
Ik ben dus op zich niet per se heel erg op zoek naar een instapper, want die heb ik volgens mij al: dat is mijn tmx stuurtje toch? Maar ik wil vooral een betere ervaring. Dus wellicht weten jullie of dat beter wordt door een switch naar logitech, of door mijn pedalen te upgraden naar de t3pm (toch gevonden, gewoon op de site van thrustmaster. en ook wel op marktplaats.)
Of misschien zeggen jullie wel: Nee dan moet je eigenlijk naar een fanatec set van minstens 500 euro. In dat geval zet ik lekker traction control op vol en het zij zo
Grote kans dat de potmeters in de pedalen vies zijn, dit is soms te verhelpen door het schoon te blazen met perslucht/compressor, maar meestal komt het snel terug.
Heb ik ook gehad, koop een set pedalen met HALL sensor voor gas en eventueel koppeling als je die gebruikt en een loadcell. Dan ben je daar vanaf. Stuur is te gek voor de ervaring en het gevoel, maar pedalen die niet lekker werken zijn funest.
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Ik ga sowieso eens opzoeken hoe ik dit kan doen, dan. Bedankt!Koldur schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:53:
@Prullenbak84
Grote kans dat de potmeters in de pedalen vies zijn, dit is soms te verhelpen door het schoon te blazen met perslucht/compressor, maar meestal komt het snel terug.
Ok...nou dan specifiekere vraag: Wat is de goedkoopste manier om dat voor elkaar te krijgen? Zijn die pedalen te koop voor mijn stuur, of heeft die logitech zulke pedalen?Heb ik ook gehad, koop een set pedalen met HALL sensor voor gas en eventueel koppeling als je die gebruikt en een loadcell. Dan ben je daar vanaf.
(misschien superstomme vragen die ik makkelijk kan googlen, maar ik vind de info op de sites van logitech en thrustmaster niet zo duidleijk..dus hoop dat iemand hier gewoon ervaring mee heeft
Exact dit. Dus heb er best wel wat geld voor over om dit op te lossen. Maar het is ook weer niet zo'n grote hobby dat het gelijk de hoofdprijs hoeft te kosten.Stuur is te gek voor de ervaring en het gevoel, maar pedalen die niet lekker werken zijn funest.
[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-10-2024 12:57 ]
Ahhh, zie nu dat je op Xbox speelt, dan kun je volgens mij niet zomaar mixen en matchen met een stuur van merk/type A en pedalen van merk/type B. Dat antwoord kan ik je dus niet zomaar geven. Hoop dat anderen dat hier wel weten en kunnen delen.Prullenbak84 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:56:
[...]
Ik ga sowieso eens opzoeken hoe ik dit kan doen, dan. Bedankt!
[...]
Ok...nou dan specifiekere vraag: Wat is de goedkoopste manier om dat voor elkaar te krijgen? Zijn die pedalen te koop voor mijn stuur, of heeft die logitech zulke pedalen?
(misschien superstomme vragen die ik makkelijk kan googlen, maar ik vind de info op de sites van logitech en thrustmaster niet zo duidleijk..dus hoop dat iemand hier gewoon ervaring mee heeft)
[...]
Exact dit. Dus heb er best wel wat geld voor over om dit op te lossen. Maar het is ook weer niet zo'n grote hobby dat het gelijk de hoofdprijs hoeft te kosten.
Weet wel echt hoe frustrerend het gevoel kan zijn, een keer bij Racesquare gaan racen met vrienden.
Ik TC/ABS uit (want zo race ik ook met F1 auto's in AC thuis met goede pedalen), maar met de start zag ik mijn RPM van laag naar hoog en alles er tussenin gaan, terwijl mijn voet echt niet bewoog en constant dezelfde positie aanhield met het pedaal.
Was echt niet leuk om zo daar te racen, hoef er nooit meer heen.
Maar dat is met wat simpelere pedalen heel vaak het probleem en dan lossen TC/ABS het deels op (want het is nooit goed als die moeten ingrijpen als het niet nodig zou zijn), maar ik als ik ga sim racen, wil ik wel zo dicht in de buurt mogelijk komen van het woord sim.
Besluit je wel om je Thrustmaster pedalen te vervangen, dan zou ik peroonlijk eerder voor de T-LCM pedalen van Thrustmaster gaan dan voor de T3PM. De T-LCM pedalen zijn weliswaar duurder, maar het rem pedaal heeft wel een load cell en de T3PM niet. En een rem pedaal met een load cell is wel iets wat je graag wilt hebben. Zover ik kan zien zijn de T-LCM pedalen compatible met je TMX stuur. In hoeverre het geheel dan compatible met de XBox is, weet ik echter niet. Dat zal wel afhangen of je de pedalen direct op je wheel base kunt aansluiten.Prullenbak84 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:24:
[...]
Dus wellicht weten jullie of dat beter wordt door een switch naar logitech, of door mijn pedalen te upgraden naar de t3pm (toch gevonden, gewoon op de site van thrustmaster. en ook wel op marktplaats.)
Mocht je echter toch twijfelen of je bijvoorbeeld wilt overstappen op Fanatec omdat je een direct drive wheel base wilt hebben, dan is het volgende Moza setje misschien ook een optie voor je aangezien dat geschikt is voor XBox:
https://simracewebshop.co...ox-series/?v=1a13105b7e4e
Geen idee in hoeverre Moza goedkoper is dan Fanatect, maar dat kun je vast zelf uitzoeken. Ik zie zojuist overigens wel dat het rem pedaal geen load cell heeft.
[ Voor 9% gewijzigd door Huugje op 21-10-2024 14:36 ]
Bedankt voor de info!
Als ik het goed begrijp zijn de t3pa en t3pm en ook de t-lcm pedalen van thrustmaster wel compatible met mijn stuur en (dus?) ook op de xbox.
Zo'n set zoals die moza klinkt natuurlijk gelijk een stuk beter, (ik had ook een set van fanatec gezien van rond de 500 euro). Maar dan komt er ook een nieuw wheelstand bij, en het moet wel leuk blijven
Ik denk nu met deze info eigenlijk dat ik met de t-lcm een heel eind op weg ben weer. Het is dan alleen nog de vraag of dat op mijn wheelstand past. En dan op zoek naar een leuke aanbieding of marktplaats advertentie
Je moet wel zeker zijn dat de T-LCM pedalen direct op je TMX aan te sluiten is, aangezien consoles pedalen sets niet ondersteunen wanneer je deze direct op de console aansluit met USB. Iets wat op een PC bijvoorbeeld wel gewoon mogelijk is. Ik heb de T-LCM zelf gehad en er zitten twee kabels bij, 1 om hem met USB aan te sluiten en 1 om hem met een telefoonstekker direct op de wheel base aan te sluiten. Ik had zelf overigens een T500RS en heb die verder nooit met een XBox of Playstation gebruikt, dus ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met de TMX, T-LCM en een XBox.Prullenbak84 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 14:51:
@Huugje @Koldur
Bedankt voor de info!
Als ik het goed begrijp zijn de t3pa en t3pm en ook de t-lcm pedalen van thrustmaster wel compatible met mijn stuur en (dus?) ook op de xbox.
Edit: De volgende leverancier zegt in ieder geval dat deze combinatie ondersteund wordt:
https://www.ldlc.com/en/p...20TX%20and%20TMX%20wheels
PlayStation 4 and Xbox One compatible with T-GT, T300, T150, TS-XW, TX and TMX wheels
[ Voor 15% gewijzigd door Huugje op 21-10-2024 15:22 ]
Ja het werkt inderdaad met zo'n klein telefoonstekkertje. Op die manier zitten mijn huidige pedalen ook aangesloten. Ik lees ook op verschillende plekken dat de tmx ook met de t-lcm kunnen, dus ik ga daar vooralsnog maar even vanuitHuugje schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 15:18:
[...]
Je moet wel zeker zijn dat de T-LCM pedalen direct op je TMX aan te sluiten is, aangezien consoles pedalen sets niet ondersteunen wanneer je deze direct op de console aansluit met USB. Iets wat op een PC bijvoorbeeld wel gewoon mogelijk is. Ik heb de T-LCM zelf gehad en er zitten twee kabels bij, 1 om hem met USB aan te sluiten en 1 om hem met een telefoonstekker direct op de wheel base aan te sluiten. Ik had zelf overigens een T500RS en heb die verder nooit met een XBox of Playstation gebruikt, dus ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met de TMX, T-LCM en een XBox.
Edit: De volgende leverancier zegt in ieder geval dat deze combinatie ondersteund wordt:
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 21-10-2024 15:31 ]
Dus dat betekent dat het Fanatec wordt of Logitech, want van Thrustmaster ga ik weg en wil maar een stevige DD oplossing. Op dit moment is de set van Logitech bijna 400e goedkoper, G PRO (met korting) vergeleken met DD extreme en CSL Elite V2.
Wat is (als dat er al is, is weinig te vinden hier) de ervaring met Logitech? Mijn inziens zit het verschil voornamelijk in het stuurwiel (Logitech lijkt hogere kwaliteit) en de pedalen (Fanatec zou iets beter zijn). De YouTube reviews geven geen uitsluitsel tegenwoordig, niemand spreekt zich meer uit vanwege ....
Vraag & Aanbod in de breedste zin van het woord, dus ook het verwijzen naar je V&A advertenties, is niet toegestaan op het forum.