@
Gomez12 Het gaat mij niet zozeer om precies dezelfde prijsstellingen. Want we hebben nu eenmaal andersluidende BTW tarieven in ons 'uniforme' Europa.
30 jaar geleden bestelde ik ook al zaken per post uit Duitsland. En ja, toen waren er ook verschillen tussen de Duitse MwSt en de Nederlandse BTW. En moest ik gewoon de internationale verzendtarieven betalen.
Maar toen ik jaren geleden spullen bestelde via
amazon.co.uk en
amazon.de waren er wel wat verschillen tussen het productaanbod. En dat vond ik niet zo gek gezien het feit dat Amazon zowel Warehouses in de UK heeft alsmede in Duitsland. Ook, s'-lands wijs, 's-lands eer, zijn bepaalde producten in het ene land populairder dan in het andere land. So far, so good.
Toen voerde Amazon de wijziging door dat het bestellen vanuit
.co.uk een stuk minder makkelijk ging. Geen 'gratis' verzenden meer voor Prime klanten.
En daarna wilde
.de geen zaken meer als wijnpakketten meer versturen naar Nederland. Terwijl dat in de jaren daarvoor geen enkel probleem was.
Vervolgens kwam de eerste poging van
amazon.nl met wat vertaalpagina's en boeken. Waarbij nog steeds de Nederlandse eindklanten, vanuit hoofdzakelijk Duitse Warehouses werden beleverd.
En nu is
amazon.nl compleet (nou ja; niet echt compleet) gelanceerd. Waarbij nog steeds het grootste deel vanuit Duitse magazijnen geleverd wordt, zijn er nog steeds grote assortimentsverschillen tussen wat je als
.de Kunde besteld, en laat afleveren in NL, tussen een
.nl klant, verstuurd vanuit Duitsland en in Nederland laat afleveren.
Ik bedoel maar...
Zo kun je b.v. als Kunde in Duitsland en Oostenrijk wel gebruik maken van Amazon Pantry producten, terwijl dat in Nederland niet mogelijk is.
Ook hier ontgaat me de logika; want er zijn b.v. in NRW, vlak over de Nederlandse grens, diverse Amazon Warehouses. Die zijn vaak dichterbij de eindklant, dan die in Oostenrijk.
En pas sinds eind 2018 heeft Amazon z'n eerste Warehouse in Oostenrijk geopend.
Daarbovenop is het voor het andere duitstalige gebied, Zwitserland, weer anders. Vanwege de non-EU status en de gewijzigde belastingregels aldaar.
https://www.blick.ch/wirt...-blockade-id15053177.html
In Nederland hebben we 3 BTW tarieven; 0%, 9% en 21%
In Duitsland hebben ze 0%, 7%, 19%. Waarbij die laatste twee tijdelijk verlaagd zijn naar 5 en 16%.
En dat staat nog helemaal los van de financiële belastingontwijkende constructies op de achtergrond.
ehtweak in "Amazon Prime in Nederland"
Dit waren producten, die ik als
.de Kunde, wel kon bestellen, maar het uit een
niet-Duits Warehouse kwam. En als
.nl klant waren die producten niet eens vindbaar. Waarbij vervolgens Amazon.de het wel gratis bij mij, in Nederland aflevert!
Volgens mij is het enige 'zinnige' van meneer Bezos dat 'ie verkoopt, hetzij rechtsom, hetzij linksom. Toch?
[
Voor 12% gewijzigd door
ehtweak op 15-10-2020 09:16
]