GrooV schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:05:
[...]
Niet altijd naar die statistieken kijken, er zijn ook LO's die niet altijd leningen aanbieden, wat betekend dat alle leningen van de afgelopen 30 dagen "current" zijn. Daarnaast heb je met kortlopende leningen te maken met in verhouding lange grace periods, 3 dagen op een 30 dagen lening is toch 10% extra.
Klopt, maar die filter je er dan uit.
enkele voorbeelden:
Zenka: kortlopend, weinig gaan late, 0 dagen grace. Hoge rente. Wel maar C+ rating en 2p2 rating ook maar 41. Ik investeer een heel klein deel daarin. Maar de LO blinkt dus niet uit in vertrouwen.
Varks: wel 3 dagen grace, betere ratings en leningen worden vaak vervroegd afgelost (bij mij toch). Das een nadeel als je goede lening had, maar wel voordeel als je denkt dat de leningen binnenkort gaan stijgen.
Kredit Pintar: 0 dagen grace, rating zit goed (volgens mij) en ze geven hoge rente (maar wel al rap 3 maanden geld vast... voor mij geen probleem, maar voor persoon die de vraag stelde misschien te lang).
Metrokredit: als je gokje wil wagen, zoek op secondaire markt leningen die binnen nu en 3 dagen in buyback gaan, gok dat ze niet in default gaan in 3 dagen en neem de korting mee op secondaire markt. Dit kan je ook toepassen op andere leningen in secondaire markt.
Op primaire markt kan je zoeken naar leningen die niet te lang duren, 0 dagen grace hebben en die betalen tijdens late. Dat zijn leningen van:
EBV Finance
ID Finance Holding (Kazakhstan)
Kredit Pintar
Lime Zaim
Everest Finanse
Kviku
Stikcredit
Dziesiątka Finanse
Esto
LF Tech
Alex Credit
Zenka
SOS Credit
E-cash
ID Finance Mexico
Volgende geven 1 dag grace:
Novaloans
AlfaKredyt
Peachy
Kredit24
Etc....
Sommige hebben veel betere ranking dan andere, hou daar rekening mee.
Nu, dit zijn maar enkele suggesties, ik beweer niet dat dit de beste strategie is voor korte leningen te zoeken waar je je geld snel terug wil om dan te investeren tegen 1 a 2 maand omdat je denkt dat de rente dan hoger zal zijn. Ieder zijn eigen strategie.
Ik heb gewoon enkele excelbladen gemaakt in welke leningen ik investeer en met hoeveel procent, voor autoinvest, en daarnaast een lijst voor als ik eens manueel wil investeren (vind ik leuk om er eens enkele uit te zoeken), welke LO's 0 dagen grace geven, betalen tijdens late etc...