Komen er eigenlijk nieuwe leningen in het weekend op de primaire markt? Of is dat vooral iets van weekdagen? Gisteren avond plots een heleboel buybacks gehad van Creditstar en er staat nu 200 euro op mijn account. Mijn autoinvest voor 11% koopt niets meer aan omdat er op dit moment niets beschikbaar is aan die voorwaarden, maar de afgelopen dagen waren er wel leningen beschikbaar en vermoed binnenkort ook wel; maar vroeg me af hoe dat dan zit in het weekend. Maandag ook nog eens een feestdag voor mintos, dus als ik moet wachten tot dinsdag, koop ik misschien manueel wat zaken aan.
In het weekend is het rustiger, maar er komen wel leningen beschikbaar. Als ik zo naar de afgelopen zaterdagen kijk wordt er vaak tussen 1-2k aan leningen aangekocht.Lan1980 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:18:
Komen er eigenlijk nieuwe leningen in het weekend op de primaire markt? Of is dat vooral iets van weekdagen? Gisteren avond plots een heleboel buybacks gehad van Creditstar en er staat nu 200 euro op mijn account. Mijn autoinvest voor 11% koopt niets meer aan omdat er op dit moment niets beschikbaar is aan die voorwaarden, maar de afgelopen dagen waren er wel leningen beschikbaar en vermoed binnenkort ook wel; maar vroeg me af hoe dat dan zit in het weekend. Maandag ook nog eens een feestdag voor mintos, dus als ik moet wachten tot dinsdag, koop ik misschien manueel wat zaken aan.
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
ok, dan laat ik autoinvest gewoon zijn ding doen en gok ik op +11% lenigingen. heb wel een autoinvest op +10%, maar die staat uitgeschakeld. Er zijn de laatste tijd voldoende leningen van +11% (met mijn voorwaarden).
Edit: ondertussen is autoinvest in gang geschoten. Blijkbaar net een hoop nieuwe leningen van Kredit Pintar erbij
Edit: ondertussen is autoinvest in gang geschoten. Blijkbaar net een hoop nieuwe leningen van Kredit Pintar erbij
[ Voor 21% gewijzigd door Lan1980 op 16-11-2019 12:41 ]
Ik baal hier van, voor zover heb ik €1,13 aan rente gekregen, en de rest is allemaal buyback.Lan1980 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 12:18:
Het waren leningen op 1 maand, 20 euro per lening en dan 60 dagen later buyback. 17 cent interest en 33 cent late rente. Dus ik zie het probleem niet met buyback als er late rente is
Waar baal je van? Het terugkopen van leningen? Dat hoort er gewoon bij en bij Buyback krijg je gewoon je rente.nst6ldr schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:36:
[...]
Ik baal hier van, voor zover heb ik €1,13 aan rente gekregen, en de rest is allemaal buyback.
En het absolute bedrag aan rente zegt natuurlijk niets. Als jij 20 hele Euro’s op mintos investeert tegen 11% heb je na een maand 18 cent. Had je er €200k in zitten was het €1800 geweest.
[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 17-11-2019 17:08 ]
Dan interpreteer ik het verkeerd, zal vanmiddag nog eens kijken naar m'n overview.fsfikke schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:01:
[...]
Waar baal je van? Het terugkopen van leningen? Dat hoort er gewoon bij en bij Buyback krijg je gewoon je rente.
Hangt maar net af van de duur natuurlijk, mijn autoinvest zegt maximaal een jaar, maar degene zojuist zijn afgelost waren tussen de 1 en 6 maanden.fsfikke schreef op zondag 17 november 2019 @ 17:01:
[...]
En het absolute bedrag aan rente zegt natuurlijk niets. Als jij 20 hele Euro’s op mintos investeert tegen 11% heb je na een maand 18 cent. Had je er €200k in zitten was het €1800 geweest.
Bedoel je met ‘buyback’ dat je leningen door de LO teruggekocht zijn, of dat na 60 te laat te zijn de buyback garantie geactiveerd is?nst6ldr schreef op maandag 18 november 2019 @ 09:43:
[...]
Dan interpreteer ik het verkeerd, zal vanmiddag nog eens kijken naar m'n overview.
[...]
Hangt maar net af van de duur natuurlijk, mijn autoinvest zegt maximaal een jaar, maar degene zojuist zijn afgelost waren tussen de 1 en 6 maanden.
In beide gevallen krijg je voor de normale looptijd dat jij de lening had altijd je rente. In het tweede geval hangt het van de LO af of je ook nog rente krijgt over die 60 dagen.
De rente is trouwens altijd gebaseerd op 1 jaar. Dus een lening van €100 met 12% rente en looptijd van 1 maand levert je €1 op, niet €12 na die maand.
[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 18-11-2019 09:58 ]
Misschien handig om de volgende link in de topicstart erbij te zetten: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Dit laat de ratings zien per loan organitor en of ze winst maken en of deze winst geaudit is.
Dit laat de ratings zien per loan organitor en of ze winst maken en of deze winst geaudit is.
een nieuwe LO is erbij gekomen. Minots rating B-. Verwacht dus ook geen te grote score van explore p2p.
Verder geen betalingen tijdens "late". Al lopen de leningen over anderhalf jaar tot 3 jaar, dus dan is dat misschien een tikkeltje minder bepalend.
https://blog.mintos.com/m...audaz-launches-on-mintos/
Verder geen betalingen tijdens "late". Al lopen de leningen over anderhalf jaar tot 3 jaar, dus dan is dat misschien een tikkeltje minder bepalend.
https://blog.mintos.com/m...audaz-launches-on-mintos/
Anoniem: 1274543
Hoi alle,
Even voor mij, voor ik 40 pagina's moet doorakkeren, kan iemand mij in korte bewoordingen uitleggen wat ik onder die zgn. Grace periode moet verstaan. Kom het begrip steeds weer tegen moet dit nu lang en kort zijn en wat is de betekenis.
Ben verder denk ik goed op de hoogte van eea.
Zit zelf bij mintos, funding circle ,fast invest en lender en spender tot volle tevredenheid .
Met dank,
Even voor mij, voor ik 40 pagina's moet doorakkeren, kan iemand mij in korte bewoordingen uitleggen wat ik onder die zgn. Grace periode moet verstaan. Kom het begrip steeds weer tegen moet dit nu lang en kort zijn en wat is de betekenis.
Ben verder denk ik goed op de hoogte van eea.
Zit zelf bij mintos, funding circle ,fast invest en lender en spender tot volle tevredenheid .
Met dank,
De Grace period geeft het aantal dagen aan dat de loan originator hanteert waarmee een betaling te laat mag zijn, voordat het als late wordt beschouwd. Valide redenen voor een Grace period van 1-2 dagen zijn bijvoorbeeld weekenden, feestdagen of de tijd die het kost om het geld over te boeken. Dus stel dat klant X op 1 januari een terugbetaling had moeten doen, de loan originator een Grace period van drie dagen hanteert, dan is de lening pas 4 januari 1 dag late. Hoe lager hoe beter omdat je volgens mij geen rente krijgt over de Grace period, maar voor de meeste aanbieders wel over de ‘late’ periode; daarnaast wordt 60 dagen late eerder bereikt en heb je je geld in geval van buyback net iets eerder terug.
[ Voor 8% gewijzigd door TheDeuce op 20-11-2019 21:04 ]
Anoniem: 1278808
Ik heb nu toch al iets meer dan 5200 euro in Mintos zitten en in totaal meer dan 20.000 in p2p over 9 platformen.
Mintos zie ik wel als het veiligste platform, mijn auto invest staat op B voor creditors rating.
Momenteel staat mijn interest op 11,06% dus niet zo hoog, maar echt wel oke.
Jammer van 30% belastingen in Belgie. Iemand een idee of er een manier is daar (legaal) aan te ontkomen?
Mintos zie ik wel als het veiligste platform, mijn auto invest staat op B voor creditors rating.
Jammer van 30% belastingen in Belgie. Iemand een idee of er een manier is daar (legaal) aan te ontkomen?
De rating van een loan originator door Mintos zegt soms ook niet veel. Kijk bijvoorbeeld naar Rapido voor een recent voorbeeld (van B- naar C naar default in 2 dagen tijd). https://explorep2p.com/mintos-defaults/ heeft hier een aantal goede punten over geschreven.Anoniem: 1278808 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:05:
Spreiding tussen loan originators, en het uitsluiten van objectief slechte loan originators (met dit hulpmiddel), kan helpen om het risico enigszins te verkleinen.
Verhuizen naar een ander land binnen Europa met een voor jou gunstiger belastingstelsel is in ieder geval een legale optie.Jammer van 30% belastingen in Belgie. Iemand een idee of er een manier is daar (legaal) aan te ontkomen?
Maar voor eventuele mogelijkheden binnen België zit je hier in het verkeerde topic
Anoniem: 1278808
Die rating van rapido was B-, ik investeer enkel in B of hoger, dus nog iets beter..Zr40 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:30:
[...]
De rating van een loan originator door Mintos zegt soms ook niet veel. Kijk bijvoorbeeld naar Rapido voor een recent voorbeeld (van B- naar C naar default in 2 dagen tijd). https://explorep2p.com/mintos-defaults/ heeft hier een aantal goede punten over geschreven.
Spreiding tussen loan originators, en het uitsluiten van objectief slechte loan originators (met dit hulpmiddel), kan helpen om het risico enigszins te verkleinen.
[...]
Verhuizen naar een ander land binnen Europa met een voor jou gunstiger belastingstelsel is in ieder geval een legale optie.
Maar voor eventuele mogelijkheden binnen België zit je hier in het verkeerde topic
Verhuizen is momenteel geen optie inderdaad..
Normaal gesproken wordt 11% wel als een vrij goed rendement beschouwd. Maar het is natuurlijk lastig dat het nog niet zo makkelijk is te bepalen wat voor risico we er nou echt op lopen.Anoniem: 1278808 schreef op woensdag 20 november 2019 @ 21:05:
Ik heb nu toch al iets meer dan 5200 euro in Mintos zitten en in totaal meer dan 20.000 in p2p over 9 platformen.
Heb je op (een van) die andere 8 platformen een hogere interest?
Dat is inherent aan het feit dat je inkomen uit vermogen hebt toch? Dus het heeft weinig met Mintos zelf te maken, lijkt me. In Nederland worden we op dit vlak afhankelijk van je precieze situatie al een tijdje gematst of juist (ernstig) benadeeld doordat er met een fictief rendement wordt gerekend... Met 11% ben je voordeliger uit dan een Belg. Maar als je maar 3 a 4% rendement had, dan ben je juist slechter af.Jammer van 30% belastingen in Belgie. Iemand een idee of er een manier is daar (legaal) aan te ontkomen?
Ik wil mijn autoinvest regel waar ik al leningen mee heb aangekocht wat aanpassen een een nieuwe LO toevoegen (nexus), maar ik kan die niet aanduiden. Weet iemand hoe dat komt?
Dat komt doordat het bewerken van auto invest regels standaard filtert op de eigenschappen van je geselecteerde LO's. Als je bijvoorbeeld Short Term Loan niet hebt geselecteerd dan zie je ook geen nieuwe LO's die alleen Short Term Loans aanbieden.
Bovenin de tabel kan je de filters aanpassen. Maar let wel op, als je daar iets in- of uitschakelt worden ook de voorkeuren bij je geselecteerde LO's aangepast. Controleer de voorkeuren dus goed als je dit doet.
edit: Nexus lijkt wel te zijn verdwenen van het platform. Ik zie ze nergens terug op de site en de LO pagina (gelinkt vanuit deze Mintos blog post) geeft een 404.
Bovenin de tabel kan je de filters aanpassen. Maar let wel op, als je daar iets in- of uitschakelt worden ook de voorkeuren bij je geselecteerde LO's aangepast. Controleer de voorkeuren dus goed als je dit doet.
edit: Nexus lijkt wel te zijn verdwenen van het platform. Ik zie ze nergens terug op de site en de LO pagina (gelinkt vanuit deze Mintos blog post) geeft een 404.
[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 23-11-2019 15:21 ]
Toevallig net een buyback guarantee in werking zien treden bij 14428425-05, een van mijn eerdere Invest & Access leningen. Netjes principal, interest, en late payment interest ontvangen.
"Diversified across 7 loans from 5 lending companies" - nog even en dan is mijn Invest & Access helemaal leeg.
Het deel dat ik echt niet wil hebben heb ik al verkocht, de resterende 7 zijn leningen die mogelijk door mijn autoinvest regels opgepakt kunnen worden dus die houd ik.
"Diversified across 7 loans from 5 lending companies" - nog even en dan is mijn Invest & Access helemaal leeg.
Hoe kan ik zien of een LO ook interest betaalt tijdens leningen die 'late' zijn?
Klik op de naam van de LO bij de lening en klik vervolgens op 'Details'. Kijk naar de 'Interest income on delayed payments' kolom.
Ah duidelijk. Mogo betaalt dus geen interest op leningen die late zijn. Hoe kijken jullie daar tegen aan? Genoeg reden om Mogo te vermijden?
[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 24-11-2019 10:18 ]
In het ergste geval (althans, bij een lening met buyback guarantee) ontvang je twee maanden geen rente totdat de buyback guarantee in werking treedt. Hoe erg is dat eigenlijk?
Rekenvoorbeeld met een 12% lening.
Gebeurt het na 1 maand (buyback na 3 maanden), dan wordt het effectief een 4% lening met een looptijd van 3 maanden.
Gebeurt het na 10 maanden (buyback na 12 maanden), dan wordt het effectief een 10% lening met een looptijd van 12 maanden.
Gebeurt het na 46 maanden (buyback na 48 maanden), dan wordt het effectief een 11,5% lening met een looptijd van 48 maanden.
Belangrijk is dat niet de oorspronkelijke looptijd relevant is, maar hoeveel tijd na aankoop een achterstand gaat ontstaan.
Een andere uiterste situatie die mogelijk is, is dat iedere betaling 59 dagen vertraagd is. 59 dagen is net onder de grens voor de buyback guarantee. Het gevolg van deze situatie is dat de rente vertraagd is, die je daardoor pas 59 dagen later kan herinvesteren. Wat is daar het gevolg van?
Onder de aanname dat wederom 12% leningen beschikbaar zijn om in te herinvesteren, kost dit je 0,12*(0,12/365)*59 = 0,23% aan rendement op jaarbasis. Dat maakt het effectief een 11,77% lening. Niet zorgwekkend dus.
In het ergste geval (lener betaalt niets terug, buyback na 3 maanden) verlies je twee-derde van je rendement. Dan heb je 'slechts' 4% effectief rendement op jaarbasis.
Gebeurt het na 1 maand (buyback na 3 maanden), dan wordt het effectief een 4% lening met een looptijd van 3 maanden.
Gebeurt het na 10 maanden (buyback na 12 maanden), dan wordt het effectief een 10% lening met een looptijd van 12 maanden.
Gebeurt het na 46 maanden (buyback na 48 maanden), dan wordt het effectief een 11,5% lening met een looptijd van 48 maanden.
Belangrijk is dat niet de oorspronkelijke looptijd relevant is, maar hoeveel tijd na aankoop een achterstand gaat ontstaan.
Een andere uiterste situatie die mogelijk is, is dat iedere betaling 59 dagen vertraagd is. 59 dagen is net onder de grens voor de buyback guarantee. Het gevolg van deze situatie is dat de rente vertraagd is, die je daardoor pas 59 dagen later kan herinvesteren. Wat is daar het gevolg van?
Onder de aanname dat wederom 12% leningen beschikbaar zijn om in te herinvesteren, kost dit je 0,12*(0,12/365)*59 = 0,23% aan rendement op jaarbasis. Dat maakt het effectief een 11,77% lening. Niet zorgwekkend dus.
In het ergste geval (lener betaalt niets terug, buyback na 3 maanden) verlies je twee-derde van je rendement. Dan heb je 'slechts' 4% effectief rendement op jaarbasis.
Hoe groot is het deel van jullie inleg dat non-current is? Bij mij schommelt het tussen de 10-20%. Op dit moment 10%. Waarvan 0% default.
[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 24-11-2019 10:24 ]
EU DNS: 86.54.11.100
83,1% currentc-nan schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:24:
Hoe groot is het deel van jullie inleg dat non-current is? Bij mij schommelt het tussen de 10-20%. Op dit moment 10%.
2,7% grace period
6,0% 1-15 days late
4,4% 16-30 days late
3,8% 31-60 days late
75,2% current
1-15 dagen: 4,7%
16-30 dagen: 4,2%
31-60 dagen: 11,9%
Grace: 4%
60+ dagen: 1.05 euro (Rapido)
Een andere vraag: Op secondaire markt komt ik vaak tegen als ik bv iets heb van 20 euro, ik dat verkoop, dan koopt er iemand 19,99 euro en blijf ik over zitten met 1 cent. DUs ik blijf die lening ergens behouden, maar ik vind die wel niet meer in het overzicht. Iemand een idee hoe dat werkt? Of worden dat "Cumulative repurchases of loan parts ?
1-15 dagen: 4,7%
16-30 dagen: 4,2%
31-60 dagen: 11,9%
Grace: 4%
60+ dagen: 1.05 euro (Rapido)
Een andere vraag: Op secondaire markt komt ik vaak tegen als ik bv iets heb van 20 euro, ik dat verkoop, dan koopt er iemand 19,99 euro en blijf ik over zitten met 1 cent. DUs ik blijf die lening ergens behouden, maar ik vind die wel niet meer in het overzicht. Iemand een idee hoe dat werkt? Of worden dat "Cumulative repurchases of loan parts ?
Ik heb ook zo een berekeningen gemaakt voor iedere LO met grote grace periode of niet betalen tijdens late (sommige wel penalty, in bepaalde gevallen is penalty hoger dan de rente). Ik heb ook een gemiddelde gemaakt van hoeveel current die LO ongeveer is en dan met gewogen gemiddeldes gewerkt en sommige LO's is autoinvest zo ingesteld dat hij enkel leningen neemt van minstens 2 maand, of minstens 3 maand etc... Gewoon om te vermijden dat hij er geen neemt van 6 dagen en dan 2 maand wachten op je geld :-)Zr40 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:24:
In het ergste geval (althans, bij een lening met buyback guarantee) ontvang je twee maanden geen rente totdat de buyback guarantee in werking treedt. Hoe erg is dat eigenlijk?
Dat heb ik ook wel eens gehad. Je hebt daadwerkelijk een piepkleine lening van minder dan een cent en daar wordt de rente verder ook correct over berekend. Alleen wordt hij niet getoond in je portfolioLan1980 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:44:
Wat "Cumulative repurchases of loan parts" precies betekent heb ik nog niet ontdekt. Het is namelijk niet te herleiden naar specifieke leningen op de account statement (ook niet bij de excel export). Misschien is het een automatische buyback van leningen die om wat voor reden dan ook veel kleiner dan een cent zijn geworden. Bijvoorbeeld in jouw geval met verkoop van € 19,99 op een € 20,00 lening, welke zo weergegeven kan worden als afronding van bijvoorbeeld € 19,9955. Dan kom je uit op een restant van € 0,0055.
Verkoop je met een discount of premium, dan zou afronding ook van toepassing kunnen zijn op die € 19,99. De koper koopt in veelvouden van hele centen ná discount/premium, daardoor bevat de verkochte hoofdsom vaak ook fracties van centen. Als je bijvoorbeeld € 19,9949 verkocht zou hebben en je had € 19,9955 in bezit, dan kom je uit op een restant van € 0,0006. Te klein om zelf te verkopen en eigenlijk ook veel te klein voor zinvol rendement. Als Mintos die restjes automatisch terugkoopt, dan kom je uiteindelijk weer op hele centen uit.
Begin deze maand zag ik een Cumulative repurchase langs komen van maar liefst... € 0,0000000000002855
In de 3 maanden dat ik bij Mintos zit is het totaal aan Cumulative repurchases opgelopen tot maar liefst 3 cent.
[ Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 24-11-2019 11:33 ]
dat klinkt wel logisch ivm die cumulative repurchases loan parts.
Mijn lening van 0,01 cent bestaat nog, sta tussen de investors
https://www.mintos.com/en/23748396-01
Maar staat niet in portfolio
Hier al 6 cent op 3 maand voor cumulative repurchases loan parts
Mijn lening van 0,01 cent bestaat nog, sta tussen de investors
https://www.mintos.com/en/23748396-01
Maar staat niet in portfolio
Hier al 6 cent op 3 maand voor cumulative repurchases loan parts
Ik ben wel benieuwd wat er met Nexus is gebeurd op Mintos. Hun eigen website is gewoon nog up. En ze bieden ook zelf een invest-optie aan in RUB, EUR, en USD. https://nexusgc.ru/en/investors
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Nexus: via chat naar uitleg gevraagd, maar kreeg als antwoord dat ze vraag moeten doorsturen en dat ze per mail zouden antwoorden. De aankondiging van nieuwe LO Nexus is ook verdwenen op hun website.
[ Voor 23% gewijzigd door Lan1980 op 25-11-2019 10:50 ]
Het hele nut van investeren is dat je er juist geld voor krijgt, als ik 2 maanden geen rente zou willen dan zet ik het wel op de bank. Ook kan ik die 2 maanden het geld niet opnieuw investerenZr40 schreef op zondag 24 november 2019 @ 10:24:
Anoniem: 1284290
Hallo iedereen,
Ik zou graag Mintos uitproberen, maar eerst zoek ik toch een antwoord op de volgende vraag: Waarom kiezen bedrijven ervoor een lening aan te gaan via platformen als Mintos, terwijl de Europese en Amerikaanse rentevoeten zo extreem laag staan dezer dagen? Ik bedoel maar, een lening aangaan met een rentevoet van 12% via Mintos houdt dan toch geen steek?
Het is misschien een domme vraag, maar ik vind hier toch niet zo gauw een antwoord op.
Groetjes,
Arreke
Ik zou graag Mintos uitproberen, maar eerst zoek ik toch een antwoord op de volgende vraag: Waarom kiezen bedrijven ervoor een lening aan te gaan via platformen als Mintos, terwijl de Europese en Amerikaanse rentevoeten zo extreem laag staan dezer dagen? Ik bedoel maar, een lening aangaan met een rentevoet van 12% via Mintos houdt dan toch geen steek?
Het is misschien een domme vraag, maar ik vind hier toch niet zo gauw een antwoord op.
Groetjes,
Arreke
Hoi Arreke, dat is helemaal geen domme vraag. Ten eerste zijn het vaak natuurlijke personen aan wie de loan originator een lening verstrekt, er worden wel bedrijfsleningen aangeboden, maar het gros is persoonlijk krediet, ongedekt persoonlijk krediet. In Nederland liggen de tarieven voor dergelijke kredieten rond de 6-7% afhankelijk van de looptijd, zie bijv. Freo of Alfam. In bijv. Oost-Europa liggen deze tarieven nog wat hoger omdat de risico’s daar nog wat groter zijn, er sprake is van valutarisico, de markt minder gereguleerd is en/of er minder concurrentie is. Besef je wel dat de personen die bij één van de loan originators aankloppen er niet voor kiezen om naar een reguliere bank gaan, waarschijnlijk omdat ze daar geen lening kunnen krijgen.
Wees je dus goed bewust van de risico’s.
Hartelijk dank voor deze uitleg, Xander!!Xander25 schreef op maandag 25 november 2019 @ 17:02:
Hoi Arreke, dat is helemaal geen domme vraag. Ten eerste zijn het vaak natuurlijke personen aan wie de loan originator een lening verstrekt, er worden wel bedrijfsleningen aangeboden, maar het gros is persoonlijk krediet, ongedekt persoonlijk krediet. In Nederland liggen de tarieven voor dergelijke kredieten rond de 6-7% afhankelijk van de looptijd, zie bijv. Freo of Alfam. In bijv. Oost-Europa liggen deze tarieven nog wat hoger omdat de risico’s daar nog wat groter zijn, er sprake is van valutarisico, de markt minder gereguleerd is en/of er minder concurrentie is. Besef je wel dat de personen die bij één van de loan originators aankloppen er niet voor kiezen om naar een reguliere bank gaan, waarschijnlijk omdat ze daar geen lening kunnen krijgen.
Eigenlijk zou je moeten weten wat de gemiddelde rentevoet is van de banken in die landen en wat de rentevoet is die de leningverstrekker aanbiedt aan die personen. Want als je 12% krijgt, zal het percentage die de leningverstrekker vraagt van de lener wel een stuk hoger zijn.
Heb eens opgezocht wat een persoonlijke lening in België ongeveer kost. Je vind ze vanaf 4,5%. Ik kan me dus wel inbeelden dat in landen als Bulgarije, Indonesie etc dat een stuk hoger zal liggen. Maar dat is louter speculatie. De echte tarieven ken ik niet. Een rappe search op internet en in Spanje vind ik persoonlijke leningen van 7,5 a 8,5%.
Maar al bij al is het zeker een risico.
Mijn ouders hadden nog een lening van hun huis (vele jaren geleden) aan rentes van 13%... dat lijkt nu ook onwaarschijnlijk :-).
Heb eens opgezocht wat een persoonlijke lening in België ongeveer kost. Je vind ze vanaf 4,5%. Ik kan me dus wel inbeelden dat in landen als Bulgarije, Indonesie etc dat een stuk hoger zal liggen. Maar dat is louter speculatie. De echte tarieven ken ik niet. Een rappe search op internet en in Spanje vind ik persoonlijke leningen van 7,5 a 8,5%.
Maar al bij al is het zeker een risico.
Mijn ouders hadden nog een lening van hun huis (vele jaren geleden) aan rentes van 13%... dat lijkt nu ook onwaarschijnlijk :-).
Zijn er meer mensen waarbij de mogelijkheid tot iDeal verdwenen is?
Heb vorige week nog geld overgemaakt maar zie nu alleen nog Transferwise staan..
Heb vorige week nog geld overgemaakt maar zie nu alleen nog Transferwise staan..
Nee. Vanochtend nog gebruikt, en hier nog steeds zichtbaar 
Heb je wel EUR en Direct transfer geselecteerd?
iDeal loopt via Trustly, een bedrijf waar ik sowieso nooit zaken mee zou willen doen. Ten eerste biedt het niet het voordeel van iDeal, er gaan nog steeds een paar dagen verwerkingstijd overheen. Dit doen ze om hun andere oplossing te pushen: die waarbij je jouw inlog gegevens voor je internet banking af moet geven aan ze zodat zij transacties uit kunnen voeren (en god weet wat nog meer). Banken hebben zich er al over uitgesproken dat dit niet mag volgens hun voorwaarden, maar ze werken nog steeds met ze samen.Fusajiro_x schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:39:
Zijn er meer mensen waarbij de mogelijkheid tot iDeal verdwenen is?
Als je het gewoon naar de bankrekening van Mintos overmaakt gaat het net zo snel of als je ABN hebt zelf sneller dan via iDeal.
Ik kies EUR en dan staat er inderdaad Bank Transfer en E-money Service ProvidersZr40 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:47:
Nee. Vanochtend nog gebruikt, en hier nog steeds zichtbaar
Bij E-Money staat alleen nog TransferWise.
Ik maak regelmatig met iDeal over en meestal is het een kwestie van een half uurtje/uurtje voordat ‘t erop staatfsfikke schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:51:
[...]
iDeal loopt via Trustly, een bedrijf waar ik sowieso nooit zaken mee zou willen doen. Ten eerste biedt het niet het voordeel van iDeal, er gaan nog steeds een paar dagen verwerkingstijd overheen. Dit doen ze om hun andere oplossing te pushen: die waarbij je jouw inlog gegevens voor je internet banking af moet geven aan ze zodat zij transacties uit kunnen voeren (en god weet wat nog meer). Banken hebben zich er al over uitgesproken dat dit niet volgens hun voorwaarden is, maar ze werken nog steeds met ze samen.
Als je het gewoon naar de bankrekening van Mintos overmaakt gaat het net zo snel of als je ABN hebt zelf sneller dan via iDeal.
[ Voor 60% gewijzigd door Fusajiro_x op 26-11-2019 10:54 ]
Trustly is inderdaad de iDeal payment service processor, maar dat staat los van de andere manier van betalen met Trustly (de 'geef ons je inloggegevens van je bank' methode). Die laatste moet je inderdaad niet willenfsfikke schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:51:
[...]
iDeal loopt via Trustly, een bedrijf waar ik sowieso nooit zaken mee zou willen doen. Ten eerste biedt het niet het voordeel van iDeal, er gaan nog steeds een paar dagen verwerkingstijd overheen. Dit doen ze om hun andere oplossing te pushen: die waarbij je jouw inlog gegevens voor je internet banking af moet geven aan ze zodat zij transacties uit kunnen voeren (en god weet wat nog meer). Banken hebben zich er al over uitgesproken dat dit niet mag volgens hun voorwaarden, maar ze werken nog steeds met ze samen.
Vreemd dat je Direct transfer niet ziet. Bij E-money staat inderdaad alleen Transferwise.Fusajiro_x schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:51:
[...]
Ik kies EUR en dan staat er inderdaad Bank Transfer en E-money Service Providers
Bij E-Money staat alleen nog TransferWise.
Misschien even navragen bij support wat er aan de hand is? In de tussentijd is zelf overboeken waarschijnlijk de snelste optie. Als je bank Europese instant payments ondersteunt schijnt het even snel verwerkt te worden als met iDeal.
[ Voor 85% gewijzigd door Zr40 op 26-11-2019 10:58 ]
Vaag. Iemand vroeg me hoe je via iDeal kon overboeken en toen ik het wilde laten zien kon ik het dus ook niet meer vindenZr40 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:52:
[...]
Trustly is inderdaad de iDeal payment service processor, maar dat staat los van de andere manier van betalen met Trustly (de 'geef ons je inloggegevens van je bank' methode). Die laatste moet je inderdaad niet willen
[...]
Vreemd dat je Direct transfer niet ziet. Bij E-money staat inderdaad alleen Transferwise.
Misschien even navragen bij support wat er aan de hand is? In de tussentijd is zelf overboeken waarschijnlijk de snelste optie. Als je bank Europese instant payments ondersteunt schijnt het even snel verwerkt te worden als met iDeal.
Het ontbreekt bij hem ook.
Wilde gok, maar staat je Country of Residence (onder My Account) juist ingesteld?
Binnen Europa is het in de meeste gevallen met een overschrijving de volgende (werk) dag al aan de andere kant. Dat heb ik met betalingen uit NL (ING) naar DE en FR.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Yep, staat nog hetzelfde.Zr40 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 11:18:
Wilde gok, maar staat je Country of Residence (onder My Account) juist ingesteld?
Heb een ticket ingeschoten bij support
niet voor 't een of 't ander, maar ik heb al geld overgeschreven via die methode en ook bij mij is het niet beschikbaar.
Ik heb al een reactie van support:
Hi, thank you for your message
There is an AB test going on at the moment.
the option will be back
but can't tell you exactly when
Ligt dus niet aan mij
Edit: optie is bij mij weer terug!
Hi, thank you for your message
There is an AB test going on at the moment.
the option will be back
but can't tell you exactly when
Ligt dus niet aan mij
Edit: optie is bij mij weer terug!
[ Voor 8% gewijzigd door Fusajiro_x op 26-11-2019 11:29 ]
ik schreef vroeger geld over naar hun Duitse Bank. Die is verdwenen.
Die gegevens van Mintos zaten zo in mijn bankgegevens. Ik moet dat dus veranderen naar de bank in Estland. Even support gevraagd, en ze zeiden ook die Duitse bank niet te gebruiken wegens problemen en daarom zijn ze bezig met update depost sectie op website
Die gegevens van Mintos zaten zo in mijn bankgegevens. Ik moet dat dus veranderen naar de bank in Estland. Even support gevraagd, en ze zeiden ook die Duitse bank niet te gebruiken wegens problemen en daarom zijn ze bezig met update depost sectie op website
Ik had vorige week hetzelfde geintje, iDeal/direct transfer verdwenen op mobiel. Ingelogd op website, staat iDeal er weer. Refreshen op mobiel, en voila, netjes via de eigen bank-app betaald.
Yep, pagina refresh lost het voor nu opBiLLY_daKid schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:37:
Ik had vorige week hetzelfde geintje, iDeal/direct transfer verdwenen op mobiel. Ingelogd op website, staat iDeal er weer. Refreshen op mobiel, en voila, netjes via de eigen bank-app betaald.
Iemand een goede manual waar de verschillende zaken worden uitgelegd? Primary, secondary market etc. Alvast dank!
https://www.mintos.com/en/how-it-works/Utke56 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:31:
Iemand een goede manual waar de verschillende zaken worden uitgelegd? Primary, secondary market etc. Alvast dank!
https://help.mintos.com/h...000373778-Getting-Started
Op Mintos heb ik de optie gekozen voor een banktransfer met Trustly/iDeal. Moet ik mij nu wel of geen zorgen maken. (Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een 'gewone' iDeal betaling was. Heeft Trustly nu mijn inloggegevens?Zr40 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 10:52:
[...]
Trustly is inderdaad de iDeal payment service processor, maar dat staat los van de andere manier van betalen met Trustly (de 'geef ons je inloggegevens van je bank' methode). Die laatste moet je inderdaad niet willen
[...]
Vreemd dat je Direct transfer niet ziet. Bij E-money staat inderdaad alleen Transferwise.
Ik heb via mijn mobiel betaald, dus met mijn bank app
Het bedrag stond er binnen een paar uur op.
Heb je de stappen ondernomen die je bij elke iDeal betaling zou ondernemen, of die van het inloggen in je bankomgeving? Als je dat laatste zomaar hebt gedaan zonder dat een lampje ging branden zou ik misschien je bank vragen om een rekening zonder internet bankieren-World- schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:55:
[...]
Op Mintos heb ik de optie gekozen voor een banktransfer met Trustly/iDeal. Moet ik mij nu wel of geen zorgen maken. (Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een 'gewone' iDeal betaling was. Heeft Trustly nu mijn inloggegevens?
Als je iDEAL gebruikt (met de 'Make a deposit with iDEAL' knop) dan stuur je je inloggevens naar de bank. Trustly is slechts de betalingsverwerker. Dat is prima, en even veilig als het gebruik van iDEAL bij webshops.-World- schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:55:
[...]
Op Mintos heb ik de optie gekozen voor een banktransfer met Trustly/iDeal. Moet ik mij nu wel of geen zorgen maken. (Ik ging er eigenlijk vanuit dat het een 'gewone' iDeal betaling was. Heeft Trustly nu mijn inloggegevens?
Als je Trustly gebruikt zonder iDEAL (met de 'Make a deposit with Trustly' knop) dan geef je je inloggegevens aan Trustly waarna zij namens jou inloggen in jouw internetbankieren om een betaling aan te maken en goed te keuren. Trustly is misschien wel te vertrouwen (daar oordeel ik niet over) maar een phishing actie werkt precies hetzelfde. Dat alleen al is reden om dit nooit op die manier te willen doen.
Volgens mij was het wel hetzelfde als bij een andere iDeal betaling. (het is inmiddels alweer zo'n 10 dagen geleden)fsfikke schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:07:
[...]
Heb je de stappen ondernomen die je bij elke iDeal betaling zou ondernemen, of die van het inloggen in je bankomgeving? Als je dat laatste zomaar hebt gedaan zonder dat een lampje ging branden zou ik misschien je bank vragen om een rekening zonder internet bankieren
Ik hoefde bijvoorbeeld niet de Rabo Scanner te gebruiken, dit moet wel als ik zou inloggen op de site van de Rabobank. (Maar als dat wel zo was, hebben ze dan nog steeds niks toch? Bij andere banken kun je met een inlognaam + ww inloggen, al krijg je dan ook nog een sms, dus dan zouden ze toch niet zo maar erin kunnen.
Ik heb dus wel de pincode van mijn bankapp ingevuld (dan wel in mijn bankapp, zover ik weet).
In mijn 'uitgaven' zie ik staan dat het bedrag afgeschreven is aan Trustly, via iDeal. (Mintos in omschrijving)Zr40 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 21:20:
[...]
Als je iDEAL gebruikt (met de 'Make a deposit with iDEAL' knop) dan stuur je je inloggevens naar de bank. Trustly is slechts de betalingsverwerker. Dat is prima, en even veilig als het gebruik van iDEAL bij webshops.
Als je Trustly gebruikt zonder iDEAL (met de 'Make a deposit with Trustly' knop) dan geef je je inloggegevens aan Trustly waarna zij namens jou inloggen in jouw internetbankieren om een betaling aan te maken en goed te keuren. Trustly is misschien wel te vertrouwen (daar oordeel ik niet over) maar een phishing actie werkt precies hetzelfde. Dat alleen al is reden om dit nooit op die manier te willen doen.
Dan heb ik dus goede (eerste) optie gekozen, toch?
Klopt. Trustly heeft dan een tussenrekening waar vanaf ze de storting doorzetten.
Ik ben nieuw op Mintos en als voorzichtige eerste stap ga ik €100 investeren gespreid over 10 leningen op de volgende wijze:
- voorlopig niet automatisch
- primary market
- enkel EUR
- minimum B-
- minimum 10% rente
- niet langer dan 18 maanden looptijd
- buyback garantie
- ik heb de neiging te kiezen voor leningen waar al veel in geïnvesteerd is, het voelt veiliger (waarschijnlijk is dit argument onzin?)
Op die manier kom ik bijvoorbeeld bij de volgende leningen uit:
https://www.mintos.com/en/18369090-04
Wat ik aan een lening zoals deze echter vreemd vind, is dat de laatste maand plots bijna het hele bedrag moet betaald worden volgens de payment schedule. Daarom zou ik deze dan maar links laten liggen.
https://www.mintos.com/en/25884636-01
Wat ik ook niet begrijp is dat een lening zoals deze normaal 11% rente zou moeten opleveren, maar als je de berekening maakt, kom je daar lang niet aan: totaal principal €311,44 + totaal interest €20,83 = rente van slechts 6,69% over 12 maanden als mijn bereking klopt?
Alle tips welkom!!
- primary market
- enkel EUR
- minimum B-
- minimum 10% rente
- buyback garantie
- ik heb de neiging te kiezen voor leningen waar al veel in geïnvesteerd is, het voelt veiliger (waarschijnlijk is dit argument onzin?)
Wat ik aan een lening zoals deze echter vreemd vind, is dat de laatste maand plots bijna het hele bedrag moet betaald worden volgens de payment schedule. Daarom zou ik deze dan maar links laten liggen.
Wat ik ook niet begrijp is dat een lening zoals deze normaal 11% rente zou moeten opleveren, maar als je de berekening maakt, kom je daar lang niet aan: totaal principal €311,44 + totaal interest €20,83 = rente van slechts 6,69% over 12 maanden als mijn bereking klopt?
Alle tips welkom!!
Vermoedelijk wel, Eurocent-leningen gingen ook goed over de toonbank, tot ze failliet gingen... Van de andere kant, sommige minder aantrekkelijke leningen (Capitalia 11% maar geen buyback) blijven heel lang open staan... Dus misschien heb je een punt, als je em omdraait- ik heb de neiging te kiezen voor leningen waar al veel in geïnvesteerd is, het voelt veiliger (waarschijnlijk is dit argument onzin?)
Berekening 1: als je pas op het einde alles betaalt loop je inderdaad risico dat de eigenaar met de noorderzon vertrekt, maar... je trekt wel flink rente over het hele bedrag
Wat je tweede berekening betreft: je betaalt alleen rente over het deel dat nog openstaat, en de euros die je aan het begin al aflost betaal je de overige maanden geen rente meer over. Gezien de optelsom op gemiddelde terugbetaaltijd = 7 maanden uitkomt (eerste euros na een maand, laatste na 12 maand, gemiddeld 7 maand), klopt de rente wel.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
@Anoniem: 1284290 mijn tip: B- is lang niet altijd veilig. Zie: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Voor je 2e punt, over het gedeelte van de lening wat je na 1 maand al aflost betaal je natuurlijk maar 1 maand die 11% rente en daarna niet meer. Heb je dat meegenomen in je berekening?Anoniem: 1284290 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:02:
Ik ben nieuw op Mintos en als voorzichtige eerste stap ga ik €100 investeren gespreid over 10 leningen op de volgende wijze:
- primary market
- enkel EUR
- minimum B-
- minimum 10% rente
- buyback garantie
Alle tips welkom!!
Stel dan dat je investeert in een lening van een betrouwbare LO zoals Mogo met buyback garantie, zijn de risico's dan verwaarloosbaar?Pistachenootje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 10:26:
@Anoniem: 1284290 mijn tip: B- is lang niet altijd veilig. Zie: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
Dat risico lijkt mij relatief laag. Maar hou er wel rekening mee dat rendement vaak in verhouding staat tot risico.Anoniem: 1284290 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:13:
[...]
Stel dan dat je investeert in een lening van een betrouwbare LO zoals Mogo met buyback garantie, zijn de risico's dan verwaarloosbaar?
Wil je echt verwaarloosbaar risico dan kun je het beste een spaarrekening of deposito nemen bij een betrouwbare bank. Maar goed, dat brengt dus nauwelijks iets op.
Nu ja, ik ben best wel bereid enig risico te lopen hoor; ik heb trouwens ook een aandelenportefeuille. Het komt er bij mij op aan een inschatting te maken van de risico's op Mintos. Bedankt in ieder geval voor de hulp!Pistachenootje schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:47:
[...]
Dat risico lijkt mij relatief laag. Maar hou er wel rekening mee dat rendement vaak in verhouding staat tot risico.
Wil je echt verwaarloosbaar risico dan kun je het beste een spaarrekening of deposito nemen bij een betrouwbare bank. Maar goed, dat brengt dus nauwelijks iets op.
Zoek ook even op risico in dit topic. Er is al vaak over geschreven. Als je het hier hebt over verwaarloosbaar dan heb je het over het relatieve risico (relatief binnen mintos). Het risico is grotendeels systemisch, maar daar heb ik en anderen vaker over geschreven in dit topic, dus zoek.Anoniem: 1284290 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 11:13:
[...]
Stel dan dat je investeert in een lening van een betrouwbare LO zoals Mogo met buyback garantie, zijn de risico's dan verwaarloosbaar?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
ik investeer enkel maar in B en hoger. B- geschrapt (alle defaults tot nu toe hadden oorspronkelijk B- ).
Enkel indien p2p explore een redelijk cijfer geeft aan B-, investeer ik er een klein beetje in.
Enkel indien p2p explore een redelijk cijfer geeft aan B-, investeer ik er een klein beetje in.
ik heb wat zaken uitgezocht in verband met grace period en buyback omdat ik al verschillende zaken bent tegengekomen die elkaar tegenspraken.
Buyback 60 dagen (om gemakkelijk te rekenen nemen we 2 maand):
Als lening sluit op 1 september en der is 10 dagen grace, de buyback schiet in actie 60 dagen na 1 september, dus op 1 november (en niet 10 november: 10 dagen grace + 60 dagen buyback). In praktijk wordt dan vaak op dag 61 of 62 terug betaald.
Als diezelfde lening (met rente tijdens late) betaald wordt op 5 september, zit ze nog in grace en krijg je dus geen interest voor die "late dagen".
Als ze betaald wordt op 12 september, krijg je echter late interest voor die 12 dagen (en niet 2 dagen: 12-10 dagen grace).
Ik dacht dat het zo was, maar ik had al andere zaken gelezen en dus wou ik het nog eens posten. De helpdesk heeft ook bevestigd dat dit klopt.
Buyback 60 dagen (om gemakkelijk te rekenen nemen we 2 maand):
Als lening sluit op 1 september en der is 10 dagen grace, de buyback schiet in actie 60 dagen na 1 september, dus op 1 november (en niet 10 november: 10 dagen grace + 60 dagen buyback). In praktijk wordt dan vaak op dag 61 of 62 terug betaald.
Als diezelfde lening (met rente tijdens late) betaald wordt op 5 september, zit ze nog in grace en krijg je dus geen interest voor die "late dagen".
Als ze betaald wordt op 12 september, krijg je echter late interest voor die 12 dagen (en niet 2 dagen: 12-10 dagen grace).
Ik dacht dat het zo was, maar ik had al andere zaken gelezen en dus wou ik het nog eens posten. De helpdesk heeft ook bevestigd dat dit klopt.
@Lan1980 Samengevat: 1 t/m 15 dagen late is dus eigenlijk grace t/m 15 dagen late. En je krijgt late interest over de volledige periode dat het te laat is, maar alleen als het na de grace period wordt betaald.
In ander nieuws: "pending payments" is nu live. Oftewel geld dat door de lener al betaald is aan de loan originator, maar nog onderweg is naar Mintos. Bij mij staat het op € 0.00. Heeft iemand al een pending payment langs zien komen?
In ander nieuws: "pending payments" is nu live. Oftewel geld dat door de lener al betaald is aan de loan originator, maar nog onderweg is naar Mintos. Bij mij staat het op € 0.00. Heeft iemand al een pending payment langs zien komen?
[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 02-12-2019 19:22 ]
2 nieuwe LO's. Wowwo uit Turkije. Goeie rating en nog relatief goeie interesten (die helaas weer wat aan het dalen zijn). Ook zie ik op explore p2p Evergreen als nieuwe LO. Die staat inderdaad ertussen bij Mintos, maar wel vreemd dat ik daar nooit bericht van gekregen heb via Mintos;.Beetje als nexus die zomaar verdween, maar dan het tegenovergestelde.
Pending payments blijft bij mij voorlopig op 0. Nuja, de interesten en terugbetalingen blijven binnenkomen; Das het belangrijkste. Het systeem moet misschien nog wat beter uitgerold worden.
Pending payments blijft bij mij voorlopig op 0. Nuja, de interesten en terugbetalingen blijven binnenkomen; Das het belangrijkste. Het systeem moet misschien nog wat beter uitgerold worden.
Ik zie hier en daar nog wel eens bloggers die hun autoinvest regels per LO maken, in plaats van investeringen te groeperen op rentepercentage of munteenheid. Zijn hier ook gebruikers die dat doen? Ik twijfel namelijk of dit misschien niet makkelijker is, afgezien van de volgorderlijkheid in de regels.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 42% gewijzigd door nst6ldr op 04-12-2019 15:18 ]
10% van €1000 is volgens mijn berekeningen nog steeds €100 en niet €5?nst6ldr schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:07:
Ik zie hier en daar nog wel eens bloggers die hun autoinvest regels per LO maken, in plaats van investeringen te groeperen op rentepercentage of munteenheid. Zijn hier ook gebruikers die dat doen? Ik twijfel namelijk of dit misschien niet makkelijker is, afgezien van de volgorderlijkheid in de regels.
***members only***
Stel je hebt al 364 dagen lang €100.000 op een spaarrekening tegen 10% rente staan en er is nog geen rente bijgeschreven, is je rendement dan 0%? Of krijg je die rente (€1000) misschien pas op dag 365 gestort?
Hetzelfde geld omgekeerd ook voor leningen, mensen gaan geen lening aan, om hem de volgende dag al terug te betalen
[ Voor 10% gewijzigd door fsfikke op 04-12-2019 15:37 ]
@nst6ldr als je maar een beperkt bedrag inlegt zul je op Mintos ook niet veel meer verdienen natuurlijk.
Of je veel meer geld wil inleggen is een afweging die je zelf zal moeten maken. De betrouwbaarheid van het platform op lange termijn is lastig in te schatten, vind ik.
Of je veel meer geld wil inleggen is een afweging die je zelf zal moeten maken. De betrouwbaarheid van het platform op lange termijn is lastig in te schatten, vind ik.
Weet iemand of er een makkelijke manier is om nieuwe LO's toe te voegen aan auto invest regels? Als ik op edit druk bij een auto invest regel, dan zie ik de nieuwe LO's er niet tussen staan. Als ik een nieuwe auto invest regel aanmaak staan ze er wel tussen. Dat zou betekenen dat ik al mijn auto invest regels opnieuw moet instellen. Dat zie ik niet echt zitten, dus hopelijk heeft een van jullie een trucje.Lan1980 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:01:
2 nieuwe LO's. Wowwo uit Turkije. Goeie rating en nog relatief goeie interesten (die helaas weer wat aan het dalen zijn). Ook zie ik op explore p2p Evergreen als nieuwe LO. Die staat inderdaad ertussen bij Mintos, maar wel vreemd dat ik daar nooit bericht van gekregen heb via Mintos;.Beetje als nexus die zomaar verdween, maar dan het tegenovergestelde.
Je vergeet de landen te activeren denk ik.DrDeath schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:41:
[...]
Weet iemand of er een makkelijke manier is om nieuwe LO's toe te voegen aan auto invest regels? Als ik op edit druk bij een auto invest regel, dan zie ik de nieuwe LO's er niet tussen staan. Als ik een nieuwe auto invest regel aanmaak staan ze er wel tussen. Dat zou betekenen dat ik al mijn auto invest regels opnieuw moet instellen. Dat zie ik niet echt zitten, dus hopelijk heeft een van jullie een trucje.
Dat was het inderdaad. Bedankt!Maaark schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:41:
[...]
Je vergeet de landen te activeren denk ik.
Hier nog een mooie tool misschien heeft iemand er iets aan om te bepalen wat de betere LO zijn:
https://docs.google.com/s...IrGFSIWKeV_Hqn0/htmlview#
https://docs.google.com/s...IrGFSIWKeV_Hqn0/htmlview#
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
@nst6ldr bij investeringen en dus ook bij P2P-lending wordt er vaak gekeken naar de Internal Rate of Return (IRR). Met dit percentage kan je gemakkelijk de rendementsverwachting te berekenen van een bepaalde belegging of investering. Een tool die dit voor je uitrekent en waarin je dit zelf kan bijhouden is https://forum.portfolio-performance.info/ . De website is in het Duits maar de tool is gewoon in het Nederlands.
Ik zit nu ongeveer een jaar op Mintos en zit op een IRR op 10.35%.
In de Porfolio Performance hou ik bij op welke data ik een bepaald bedrag het gestort op Mintos. Vervolgens kan ik dan op basis van de huidige waarde van mijn Mintos account uit laten rekenen wat de IRR is. Dit ziet er dan zo uit:

In de Porfolio Performance hou ik bij op welke data ik een bepaald bedrag het gestort op Mintos. Vervolgens kan ik dan op basis van de huidige waarde van mijn Mintos account uit laten rekenen wat de IRR is. Dit ziet er dan zo uit:

[ Voor 14% gewijzigd door IamZlatan op 04-12-2019 17:41 ]
Ook daarbij moet je in het achterhoofd houden dat de tool een onnauwkeurigheid heeft zolang je nog leningen open hebt staan. Je spaart elke dag interest op, maar pas als het betaald wordt komt het bij je waarde erbij.IamZlatan schreef op woensdag 4 december 2019 @ 17:37:
@nst6ldr bij investeringen en dus ook bij P2P-lending wordt er vaak gekeken naar de Internal Rate of Return (IRR). Met dit percentage kan je gemakkelijk de rendementsverwachting te berekenen van een bepaalde belegging of investering. Een tool die dit voor je uitrekent en waarin je dit zelf kan bijhouden is https://forum.portfolio-performance.info/ . De website is in het Duits maar de tool is gewoon in het Nederlands.
In de Porfolio Performance tool hou ik bij als ik een bedrag stort en kan dan op basis van de huidige waarde van mijn Mintos account uit laten rekenen wat de IRR is.
Ik zou graag eens uitrekenen wat het maandelijkse ontvangen rendement is . Evt voor het mooie een grafiek erbij.
Is er toevallig iemand die hiervan een excel template heeft?
Is er toevallig iemand die hiervan een excel template heeft?
23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!
Wel opletten als je met autoinvest landen ( of iets anders) activeert. Want dan staan er bij sommige lo's plots weer extra landen aangevinkt .
Bv ik heb wowwo toegevoegd aan mijn autoinvest. Ik deed dat door turkije te activeren. Maar daardoor stonden plots 4 van de 5 landen van sun finance ook actief, terwijl ik enkel ( beperkt) wil investeren in sun finance Denemarken. Niet in Mexico etc
Creditstar investeer ik enkel in personal loans, maar door turkije te activeren stonden de short term loans plots ook weer aangevinkt. Dus opletten is de boodschap. Idem met ID finance, enkel Kazachstan, maar Spanje komt erbij na activeren wowwo
Bv ik heb wowwo toegevoegd aan mijn autoinvest. Ik deed dat door turkije te activeren. Maar daardoor stonden plots 4 van de 5 landen van sun finance ook actief, terwijl ik enkel ( beperkt) wil investeren in sun finance Denemarken. Niet in Mexico etc
Creditstar investeer ik enkel in personal loans, maar door turkije te activeren stonden de short term loans plots ook weer aangevinkt. Dus opletten is de boodschap. Idem met ID finance, enkel Kazachstan, maar Spanje komt erbij na activeren wowwo
Maaark schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:41:
[...]
Je vergeet de landen te activeren denk ik.
Ik doe het nu per groepje omdat het makkelijker is de diversificatie dan steeds goed te zetten zoals ik hem wil hebben. Die reset steeds als je een LO toevoegt of weghaalt, heel vervelend, zeker met lange lijst.nst6ldr schreef op woensdag 4 december 2019 @ 15:07:
laden die autoinvestregels ook zo traag bij jullie, Als ik 1 wil aanpassen, duurt dat een tijdje voor gans de pagina geladen is. Of zou dat aan feit liggen dat ik er zoveel heb (stuk of 45). Al moet hij uiteraard maar 1 laden.
Ik heb hetzelfde, en heb maar 1 autoinvest regel op het momentLan1980 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:00:
laden die autoinvestregels ook zo traag bij jullie, Als ik 1 wil aanpassen, duurt dat een tijdje voor gans de pagina geladen is. Of zou dat aan feit liggen dat ik er zoveel heb (stuk of 45). Al moet hij uiteraard maar 1 laden.
Ja, de javascript achter die autoinvest pagina is bagger. Hoe meer LO's worden toegevoegd, hoe trager het wordt.
Ik overweeg om meerdere auto invest regels aan te maken zodat het bewerken überhaupt mogelijk is.
Ik overweeg om meerdere auto invest regels aan te maken zodat het bewerken überhaupt mogelijk is.
eindelijk antwoord gekregen waarom nexus verdwenen is:
Thank you for your patience and my apologies for late reply.
After publishing the announcement about Nexus joining the Mintos marketplace additional aspects were identified within the context of offering investments in Nexus loans that needed to be addressed. Nexus loans from the Mintos marketplace were removed until this is resolved.
Thank you for your patience and my apologies for late reply.
After publishing the announcement about Nexus joining the Mintos marketplace additional aspects were identified within the context of offering investments in Nexus loans that needed to be addressed. Nexus loans from the Mintos marketplace were removed until this is resolved.
Ik heb het gemixt, maar qua snelheid maakt het niks uit. 1 LO is net zo traag in het openen van het Edit-scherm als een regel waarin meerdere LO's staan. Helaas.Zr40 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 09:55:
Ja, de javascript achter die autoinvest pagina is bagger. Hoe meer LO's worden toegevoegd, hoe trager het wordt.
Ik heb even Gegoogeld naar Wowwo. Internet staat vol met klachten. Mensen die al maanden op hun vrijwaring wachten (Wowwo schijnt voornamelijk leningen voor tweedehands auto's te verstrekken). In Turkije is rente van 1%/maand normaal, maar zodra de Lira onderuit gaat kan dat wel voor problemen zorgen.Lan1980 schreef op woensdag 4 december 2019 @ 14:01:
EU DNS: 86.54.11.100
Ik merk het.Sangroid schreef op donderdag 5 december 2019 @ 15:44:
[...]
Ik heb het gemixt, maar qua snelheid maakt het niks uit. 1 LO is net zo traag in het openen van het Edit-scherm als een regel waarin meerdere LO's staan. Helaas.
Heb er nu 9 aangemaakt (tweemaal, primary en secondary), morgen de rest maar doen
Ah ja, dat was voor mij ook de reden. Kost wat tijd, maar je houdt het lekker overzichtelijk. Succes morgen!Zr40 schreef op donderdag 5 december 2019 @ 21:56:
[...]
Ik merk het.Bedoelde eigenlijk meer dat het met losse regels per LO eenvoudiger is om specifieke LO's toe te voegen of uit te schakelen.
Heb er nu 9 aangemaakt (tweemaal, primary en secondary), morgen de rest maar doen
Ik heb inmiddels 65+ regels
Goede vrijdag,
Ik ben hier nieuw en heb met belangstelling de discussies doorgelezen. Ik zou vanuit een BV via Mintos willen investeren. Voor de belastingaangifte heb ik dan een jaaroverzicht van de stand van zaken nodig.
Ik begrijp dat Mintos een zgn tax report kan verstrekken. Zou iemand daar een voorbeeld van kunnen posten of vertellen welke info er precies op staat?
Bedankt vast,
Ik ben hier nieuw en heb met belangstelling de discussies doorgelezen. Ik zou vanuit een BV via Mintos willen investeren. Voor de belastingaangifte heb ik dan een jaaroverzicht van de stand van zaken nodig.
Ik begrijp dat Mintos een zgn tax report kan verstrekken. Zou iemand daar een voorbeeld van kunnen posten of vertellen welke info er precies op staat?
Bedankt vast,
[ Voor 0% gewijzigd door ahbo op 06-12-2019 10:38 . Reden: liever zonder naam ]
@ahbo hi welkom waarom vanuit een BV?
Ben je al goed op de hoogte van de risico’s?
Ben je al goed op de hoogte van de risico’s?
[ Voor 2% gewijzigd door Gerry1982 op 06-12-2019 12:24 . Reden: Naam weg ]
Volgens mij is de bv vooral aantrekkelijk voor laag renderende investeringen, niet zo zeer voor Mintos.
Ik heb een BV waarin een aardig bedrag staat te verdampen en ik wil er daar iets mee doen. Zakelijke spaarrekeningen hebben nog lagere rente's dan privérekeningen.
De risico's zijn me bekend hoewel ik tegenstrijdige informatie tegenkom op internet: veel waarschuwingen over de hoge risico's maar ook talloze verhalen over rendementen van 10-11-12 of nog meer %. Ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die een rendement van <9% rapporteert.
De risico's zijn me bekend hoewel ik tegenstrijdige informatie tegenkom op internet: veel waarschuwingen over de hoge risico's maar ook talloze verhalen over rendementen van 10-11-12 of nog meer %. Ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die een rendement van <9% rapporteert.
Deze percentages zijn allemaal op korte termijn hooguit 2 jaar als er een keer echt stront aan de knikker komt kan dat in 1x verdampen of erger. Je kan dus ook geld verliezen hiermee,ahbo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:37:
Ik heb een BV waarin een aardig bedrag staat te verdampen en ik wil er daar iets mee doen. Zakelijke spaarrekeningen hebben nog lagere rente's dan privérekeningen.
Ik zou dus niet meer geld investeren dan je bereid bent te verliezen zonder pijn.
Daarbij moet je ook nog eens een klein beetje weten wat je doet.