Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:21
ahbo schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 12:37:
De risico's zijn me bekend hoewel ik tegenstrijdige informatie tegenkom op internet: veel waarschuwingen over de hoge risico's maar ook talloze verhalen over rendementen van 10-11-12 of nog meer %. Ik ben eigenlijk nog niemand tegengekomen die een rendement van <9% rapporteert.
Een succes wordt bij dit soort beleggingen vaker gedeeld dan een verlies. Dus je zult meer succesverhalen vinden dan verliesverhalen. Aangezien het idee is dat een rendement van 10% of meer haalbaar is krijg je dat eerder te horen/zien.

In dezelfde categorie, maar dan anders:

Crowdfunding. Ik heb jaren geïnvesteerd via geldvoorelkaar, fundingcircle en dat soort partijen etc. En altijd erg gespreid geinvesteerd.

Geldvoorelkaar totaal 70+ projecten effectief rendement tussen de 11% Niet per jaar maar gerekend sinds 2013 :X Aangezien op dit moment een aantal projecten nog lopen heb ik per saldo op dit moment nog niet het geld terug wat ik er feitelijk in heb gestopt. Ben eind 2018 gestopt met investeren in nieuwe projecten.

Fundingcircle idem, op dit moment ook een rendement van ongeveer 11% ook niet per jaar maar sinds begin 2014. Hier in totaal in 100+ projecten meegedraaid.

Kapitaalopmaat; nog groter drama maar daar in minder dan 10 projecten geinvesteerd waarvan een aantal zeperds, dus daar is het niet eerlijk om dat als vergelijk te hanteren.

Mijn 'investeringen' in Mintos daarentegen kom ik op ruim 11% per jaar, dus daar heb ik een beter investeringsgevoel bij. Kan ook goed fout gaan maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
ik zag wat waarschuwingen passeren over monego en iutecredit in Kosovo:
https://www.p2p-kredite.c...-Kw0dhaRKKyzcdWd5eNBUEgh8

Geen idee of het betrouwbaar is, hoe het zit met groepgaranties etc, maar wou het jullie maar meegeven. Ieder doet ermee wat hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-05 17:51
Je kan helaas ook de leningen al niet meer verkopen....

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Gerry1982 schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:11:
Je kan helaas ook de leningen al niet meer verkopen....
bedoel je die van monego en iutecredit? Ik heb ze net verkocht voor ik dit hier postte. Met 0,2 procent discount, waren binnen de seconde weg

[ Voor 24% gewijzigd door Lan1980 op 06-12-2019 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:51
56 euro in Kosovo (blijkbaar), niet meer te verkopen. Ook 70 euro in defaults, 25 in Aforti. Iets meer dan 10% van het rendement verdampt.

Monego is iets meer, 300e. We gaan het zien.

[ Voor 14% gewijzigd door BiLLY_daKid op 06-12-2019 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Snap alleen nog niet zo goed wat er aan de hand is...

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Die LO heeft problemen en daardoor zetten ze alle handel stil. Nog geen berichg van mintos zelf. Wel zorgwekkend dat het over de laatste weken best snel gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Iutecredit had toch goeie ratings. Ik verwacht dat dat wel nog goed komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Volgens mij mogen ze in Kosovo geen zaken meer doen dat is iets anders dan dat ze zelf problemen hebben.

Kan dus nog goed komen iig bij iute dan denk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
The Central Bank of Kosovo today closed two microfinance institutions. The news was announced at an extraordinary conference.

The two microfinance institutions 'Monego' and 'Iute Credit' have been closed by the CBK.

This was stated by CBK Governor Fehmi Mehmeti.

“Today the CBK Board, based on its competencies, has decided to revoke registration for Monego and Iute Credit microfinance institutions. During these years they have deviated from business plans, ”Mehmeti said.

“The most worrying deviation has to do with the interest rate that resulted higher than what was planned. Norms are beyond any standard, ”he said.

He added that “the CBK has been pushing hard to take the necessary action. They have failed to take these actions.

"They have also posed a risk to banking stability in Kosovo," he said.

Mehmeti said that "the licenses have been revoked, the liquidator has been appointed, the borrowers will return the liquidation loans."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Te langzaam.

[ Voor 98% gewijzigd door BiLLY_daKid op 06-12-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:18
IuteCredit heeft 77 punten op explorep2p en B+ op Mintos?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ja. En een licentie die is ingetrokken. Ik zie dit wel als serieus negatief voor Mintos, want dit had i het onderzoek moeten zitten om deze LO's toe te staan op Mintos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Oh maar dit geldt alleen voor Kosovo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Denk dat dit niet de schuld is van Mintos of LO maar een land die een vergunning intrekt voor een vage reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Geldt enkel voor Kosovo, heb enkel iute Kosovo verkocht.

Jammer dat ik het niet wat vroeger gepost had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Pff ik schrok al. Heb een paar leningen van Lutecredit maar allemaal in Moldavie. Zouden jullie die houden of ook verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zelf één lening van Monego uit Kosovo met maar liefst 3 cent outstanding en een resterende looptijd van 1 dag. Ik geloof het allemaal wel :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
Pistachenootje schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 17:36:
Pff ik schrok al. Heb een paar leningen van Lutecredit maar allemaal in Moldavie. Zouden jullie die houden of ook verkopen?
Ik persoonlijk hou de mijne. Enkel Kosovo verkocht. Tis overheid Kosovo die ingreep.

Monego had ik nog van I&A, die wel al tijdje is stopgezet, maar ik laat de Leningen gewoon lopen.Heb die dus ook nog van de hand gedaan.

Bericht over problemen had ik gelezen op Facebook "Mintos Fellows".

[ Voor 27% gewijzigd door Lan1980 op 06-12-2019 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-06 20:55
Pfew, ik heb enkele duizenden euro's in IuteCredit, maar gelukkig niet in Kosovo. Ik ga m'n positie overigens wel sterk afbouwen, ben er klaar mee, het counterparty risico acht ik te groot. Ik heb er redelijk wat geld in zitten, door m'n strenge selectiecriteria is de exposure per loan originator behoorlijk geworden. Kijken hoe snel ik alles kan liquideren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
Heb voor Kosovo slechts 7.42 Euro in Monego en 64.98 Euro in IuteCredit

IuteCredit moet wel snel goedkomen.
Voor Monego zal het wel een klap zijn want zei werken alleen in Kosovo zover ik kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bericht van Mintos:
IuteCredit and Monego license revoked in Kosovo

According to the announcement of the Central Bank of Kosovo from December 6, 2019, the licenses for the business in this country have been revoked for loan originators IuteCredit and Monego.

We are identifying all possible aspects and the nature of the impact of this situation for investors on Mintos.

At this point, loan originators still haven’t received the decision documentation of the Central Bank of Kosovo regarding the two loan originators. In interests of our investors, we have suspended loans issued in Kosovo for both IuteCredit and Monego from the Primary and Secondary market on Mintos.

We will be sharing updates with all affected investors as soon as we have more information. In the meantime, we thank you for your patience.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2019 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1274543

Heel fijn☹aan en verkopen in andere landen gaat nog prima, belang toch maar wat verkleind in luit kredit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:15
Hier slechts een krappe 7 eur in Kosovo via Monego. Schade daarmee uiteraard beperkt. Verder niets in IuteCredit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb nog nooit een lening verkocht. Kan iemand me uitleggen hoe dat werkt?

Deze lening wil ik bijvoorbeeld wel van af. Gewoon op sell drukken en that's it?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6zbH1Tq.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Zie pm maar aan een lening van 8% kan je niet veel verkeerd doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
Overigens grappig dat iedereen iute gaat panic verkopen.

Ik neem ze graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Dit was geen Lute. Maar ik wil sowieso er meer van begrijpen. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik heb bijvoorbeeld een 9.5% lening van ID finance Spain. Die had ik gekocht omdat ID finance een hoge rating heeft maar volgens exploreP2P heeft deze een veel lagere rating (39 punten).

Hoe schat ik nou in wat een goede prijs is om te verkopen? +0.3% is dat een goed begin?

[ Voor 7% gewijzigd door Pistachenootje op 06-12-2019 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

0% is de basis, daarmee ontvang je je hoofdsom terug. Met 0% kom je er waarschijnlijk ook snel van af, want veel autoinvest regels accepteren geen premium, maar wel 0%.

Wil je er sneller van af, en 'vooraan staan' voor andermans autoinvest regels, dan kan je een discount geven. -0.1% is vaak al genoeg.

Met +0.3% vraag je 0.3% extra van de koper. Als je lang genoeg wacht en er is een koper bereid om die premium te betalen voor deze lening, dan krijg je dat. Komt er geen interesse, dan houd je de lening uiteraard in bezit.

Je kan vergelijkbare leningen bekijken op de secondary market om een idee te krijgen of er een markt is voor verkoop met premium. Kijk naar het aanbod met de laagste premium.

Met opgebouwde maar nog niet betaalde rente hoef je geen rekening te houden bij het verkopen. Je ontvangt de rente voor de tijd dat je de lening in bezit hebt gehad.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 06-12-2019 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Ik merk de laatste maanden dat ik de auto investment portfolios (AIP?) steeds verder naar beneden moet afstellen om nog mee te mogen doen, tot 7% zelfs op basis van 1 maand termijn.

Ook blijf ik er voorstander van om dit topic breder te trekken naar alle platformen, maar hee wie ben ik :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Config schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 10:33:
Ik merk de laatste maanden dat ik de auto investment portfolios (AIP?) steeds verder naar beneden moet afstellen om nog mee te mogen doen, tot 7% zelfs op basis van 1 maand termijn.

Ook blijf ik er voorstander van om dit topic breder te trekken naar alle platformen, maar hee wie ben ik :P
Er is gewoon een algemeen p2p topic hoor.
Peer-2-Peer lenen: de praktijk

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 07-12-2019 10:49 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
De eerst pending payments zijn zichtbaar:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XvbNzoW_d.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Gerry1982 op 07-12-2019 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:36
Hoe haal je leningen die je te koop hebt gezet weer van de secondary market ik zie hier nergens een optie voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Klik op het 'remove from sale' pijltje, rechts van het bedrag (waar normaal de sell knop staat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Pistachenootje op 07-12-2019 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Gerry1982 schreef op zaterdag 7 december 2019 @ 12:10:
De eerst pending payments zijn zichtbaar:

[Afbeelding]
Investeer je in leningen in een andere valuta dan EUR? Ik zie anders niet hoe je op deze gemiddelde percentages zou kunnen komen; alhoewel ze enige tijd terug mogelijk hoger waren zie ik nu welgeteld één EUR lening met een rentepercentage > 12% en een term <= 12 maanden. Ik heb nog niet eerder in non-EUR leningen geïnvesteerd, ik zie dat Mintos 0.5 tot 2% currency exchange kosten rekent? Ik heb de koersen niet gecheckt, kan zijn dat ze daar ook nog wat winst op pakken. Wat zijn de ervaringen met het investeren in non-EUR leningen hier?

Puur uit interesse even gekeken, als ik de volgende filters toepas: rentepercentage >= 15%, term <= 12 maanden, incl. buyback guarantee en het loan book download kom ik op onderstaande verdeling naar valuta.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/KjfGWtV/Knipsel.jpg

En dit zijn nou niet echt de meest stabiele valuta's, ik wil dat valutarisico niet lopen voor dat extra beetje rendement (waar de FX kosten dus nog vanaf gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Xander25 schreef op zondag 8 december 2019 @ 10:36:
[...]

Investeer je in leningen in een andere valuta dan EUR? Ik zie anders niet hoe je op deze gemiddelde percentages zou kunnen komen; alhoewel ze enige tijd terug mogelijk hoger waren zie ik nu welgeteld één EUR lening met een rentepercentage > 12% en een term <= 12 maanden. Ik heb nog niet eerder in non-EUR leningen geïnvesteerd, ik zie dat Mintos 0.5 tot 2% currency exchange kosten rekent? Ik heb de koersen niet gecheckt, kan zijn dat ze daar ook nog wat winst op pakken. Wat zijn de ervaringen met het investeren in non-EUR leningen hier?

Puur uit interesse even gekeken, als ik de volgende filters toepas: rentepercentage >= 15%, term <= 12 maanden, incl. buyback guarantee en het loan book download kom ik op onderstaande verdeling naar valuta.

[Afbeelding]

En dit zijn nou niet echt de meest stabiele valuta's, ik wil dat valutarisico niet lopen voor dat extra beetje rendement (waar de FX kosten dus nog vanaf gaan).
Sorry ik doe alleen EUR geen ervaring met andere valuta dus kan daar niet veel zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Investeer je in leningen in een andere valuta dan EUR? Ik zie anders niet hoe je op deze gemiddelde percentages zou kunnen komen
De berekening achter Net Annual Return telt ook je activiteit op de secondary market mee. Als je succesvol bent in het verkopen met een hogere premium (of lagere discount) dan waarvoor je ze hebt gekocht, gaat ook je NAR omhoog.

Een andere mogelijkheid is dat NAR de referral bonus meetelt. Ik weet niet of dat inderdaad het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
@Zr40 @Xander25 Klopt ik gebruik verschillende strategieën voor de secondary market.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Investeer je in leningen in een andere valuta dan EUR?
Het overview scherm op Mintos geeft de resultaten weer per valuta, als hij 15% met Turkse Lira's had gehaald had er dus geen Euro teken voor gestaan ;) @Gerry1982 heeft toch al vaker in dit topic lopen opscheppen over zijn super slimme secondairy market dealtjes :p

Campaigns tellen niet mee voor je NAR.

Trouwens, hebben ze de toegangseisen voor de investors club aangepast? Ik zag dat mijn vriendin opeens ook de melding kreeg op de website, maar ze heeft geen mailtje gekregen erover.

[ Voor 27% gewijzigd door fsfikke op 08-12-2019 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Hmm dit is vreemd, mijn Net Annual Return staat ineens op 14.27% terwijl ik eigenlijk alleen maar in leningen zit van rond de 9-10%. Voorheen stond de NAR op zo'n 8.9%.

Er zijn niet ineens leningen terugbetaald. Ook heb ik niks verkocht op de secondary market. Iemand een idee waarom die zo hoog kan staan?

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 08-12-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij mij niets geks. Mijn gewogen gemiddelde volgens de Portfolio pagina is 11.82% en mijn NAR staat op 12.20%. De extra 0.38% komt voort uit de discounts op de secondary market die mijn auto invest regels soms meepakken. (Staat in het NAR blokje aangegeven als Secondary Market Transactions.)

Terugbetaalde leningen, en het kopen of verkopen op de secondary market zonder discount of premium zou geen invloed moeten hebben op je rendement (en op de NAR berekening).

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 08-12-2019 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pistachenootje schreef op zondag 8 december 2019 @ 13:48:
Hmm dit is vreemd, mijn Net Annual Return staat ineens op 14.27% terwijl ik eigenlijk alleen maar in leningen zit van rond de 9-10%. Voorheen stond de NAR op zo'n 8.9%.

Er zijn niet ineens leningen terugbetaald. Ook heb ik niks verkocht op de secondary market. Iemand een idee waarom die zo hoog kan staan?
Volgens mij zit je nog maar net op Mintos en met een redelijk bescheiden portfolio. Die getallen fluctueren in het begin natuurlijk sterk als je winst zich in het centen bereik begeeft, geef het wat tijd te stabiliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zit er al een paar maanden op en het getal was altijd stabiel. Ik vermoed dat het te maken heeft met een ideal storting die ik op zaterdag heb gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pistachenootje schreef op zondag 8 december 2019 @ 15:41:
Ik zit er al een paar maanden op en het getal was altijd stabiel. Ik vermoed dat het te maken heeft met een ideal storting die ik op zaterdag heb gedaan.
Nee, deposits hebben geen effect op je return :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
fsfikke schreef op zondag 8 december 2019 @ 16:26:
[...]
Nee, deposits hebben geen effect op je return :p
Nee dat snap ik. Maar toch is het nummer ineens veranderd sinds de transfer is uitgevoerd.

Dus ik denk dat het er wel te maken mee heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:09

Xeo

Kan het zijn dat er via auto invest leningen met een ander percentage zijn aangekocht na de deposit?

Zal trouwens wel niet... Het verschil is wel heel groot...

[ Voor 25% gewijzigd door Xeo op 08-12-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:18

Qwerty-273

Meukposter

... ik zie dat Mintos 0.5 tot 2% currency exchange kosten rekent?
.....
Wat zijn de ervaringen met het investeren in non-EUR leningen hier?
Hier ervaring in PLN, waarbij de inleg in EUR en PLN ongeveer gelijk aan elkaar is. Wel de kanttekening dat mijn PLN gewoon in dienstverband in Polen is verdient. Kwa return zit ik voor beide rond hetzelfde percentage op de lange termijn. De PLN is een fractie hoger.

Wel is het voor mij een stuk voordeliger om hier naar een lokaal wisselkantoor te stappen dan gebruik te maken van de wisselkoersen van Mintos. Maar die koersen van Mintos zijn wel weer voordeliger dan de koersen die een standaard bank rekent (in Polen of in Nederland).

Het aanhouden van verschillende valuta brengt natuurlijk wel een groot risico mee. Wisselkoersen kunnen fluctueren en behoorlijk het rendement drukken op een ongunstig moment.

Wel is het handig als je vermogen hebt in meerdere valuta dat je die zonder omwisselen kan investeren.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
het beetje geld dat ik verloren heb met de kosovo leningen te verkopen in discount, heb ik al in veelvoud terug door veel iutecredit leningen van andere landen te kopen aan -0.5% discount.

Ik weet het, het blijft een risico, maar ergens heb ik een goed gevoel dat iutecredit dat wel overleeft (tenzij de nationale banken in die landen plots dezelfde kant opgaan).

Ik heb er zelfs al gekocht met discount en ik zet ze terug te koop met geen discount en zelfs daar heb ik er alweer verkocht. rare markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
@Lan1980 ik heb er ook een zooi gekocht zelfs met 1% discount :) hier ook goed vertrouwen in iute credit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-06 12:03
Ik heb 138 euro aan Iute credit kosovo, ongeveeer 200 euro Iute totaal. Kan ze inmiddels niet meer verkopen :(

Overigens heeft Iute group guarantee, Monego niet

[ Voor 19% gewijzigd door GrooV op 09-12-2019 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
hoe zit dat eigenlijk met leningen zonder buyback?
Indien de LO gezond blijft, worden die leningen vroeg of laat toch terugbetaald (omdat de LO deze via allerlei middelen gaat halen bij de ontlener), of is de kans groot dat deze nooit terugbetaald worden?

Op de secondaire markt zie ik soms een hoop leningen met bv -40% van leningen zonder buyback. Als de kans groot is dat deze vroeg of laat wordt terugbetaald, en je je geld kan missen, is -40% nu ook niet zo slecht... Zelfs al duurt het bv 3 jaar. Maar ik weet niet goed hoe dat werkt, wat de termijnen gemiddeld zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
@Lan1980 Soms valt er echt niets te halen bij de tegenpartij.
En ik weet het niet heel zeker maar juridische kosten worden ook nog eens van het te vorderen bedrag eerst afgetrokken.

Uiterst riskant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lan1980 schreef op maandag 9 december 2019 @ 12:25:
hoe zit dat eigenlijk met leningen zonder buyback?
Indien de LO gezond blijft, worden die leningen vroeg of laat toch terugbetaald (omdat de LO deze via allerlei middelen gaat halen bij de ontlener), of is de kans groot dat deze nooit terugbetaald worden?

Op de secondaire markt zie ik soms een hoop leningen met bv -40% van leningen zonder buyback. Als de kans groot is dat deze vroeg of laat wordt terugbetaald, en je je geld kan missen, is -40% nu ook niet zo slecht... Zelfs al duurt het bv 3 jaar. Maar ik weet niet goed hoe dat werkt, wat de termijnen gemiddeld zijn etc.
Als de kans groot is dat deze leningen betaald gaan worden zouden ze waarschijnlijk niet met 40% korting verkocht worden ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:20
DiedX schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:20:
Gents (en dames?)

Ik vroeg mij af of iemand van jullie daadwerkelijk zijn verdiende euro's teruggestort heeft op zijn euro-rekening. Ik vind het een interessant concept, maar ben als de dood voor scammers. Investeer €40k, laat op de website virtueel winsten uitkeren, en zorg er voor dat mensen het idee hebben dat ze geld verdienen.

Dus: wie heeft er wel eens geld teruggestort naar zijn euro-rekening?
Ben van plan te stoppen, heb nu al bijna al mijn geld teruggestort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 22:27
Maar, waarom stoppen?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
We moeten stoppen aanmoedigen. Hoe minder geld in omloop, hoe hoger de interesten :-)

Zelf ga ik na mintos, ook account openen lendermarket. Met voorlopig 12% interest niet slecht, buyback, geen Grace en leningen van creditstar, die goeie score heeft op Explore 2p2. Maar in tegenstelling tot mintos voorlopig wel alle leningen van creditstar, dus minder gespreid....

Eerste 2 maand ook 1% cashback. Dus al wat niet in mintos lukt om te herinvesteren boven 12% sluis ik voorlopig door naar lendermarket. En na 2 maand zie ik dan wel hoe ik verder zal verdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1278808

Luttecredit betaald inmiddels de Kosovo leningen opnieuw staat er op Mintos.
Nog geen nieuws van Monegro, daar heb ik toch 240 EUR in dus hopelijk zie ik daar nog iets van terug..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Ik ga voorlopig niet meer investeren in Mintos en mijn inleg daar afbouwen. Vind de communicatie echt benedenmaats. Dit was ook al bij andere LO's die in de problemen kwamen maar daar had ik geen geld in zitten.

Ook het feit dan Iute nog op B+ staat en je die niet meer kan verhandelen op de secundairy market speelt mee met mijn beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Iute kan je zeker wel verhandelen op de secondary market. Alleen de Kosovo leningen niet meer.

Je weet ook waarom dat wordt uitgeschakeld? Dat voorkomt dat iemand ze koopt die niet op de hoogte is van het nieuws. Bijvoorbeeld met oude autoinvest regels.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2019 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
Zr40 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:50:
Iute kan je zeker wel verhandelen op de secondary market. Alleen de Kosovo leningen niet meer.

Je weet ook waarom dat wordt uitgeschakeld? Dat voorkomt dat iemand ze koopt die niet op de hoogte is van het nieuws. Bijvoorbeeld met oude autoinvest regels.
Dat is toch makkelijker op te lossen dan alles maar dicht te gooien. Je kan er een grote melding boven plaatsen en deze leningen uitsluiten van AI.

Ik wil er nu vanaf en er is best iemand die ze bewust met een discount wil kopen maar dat gaat dus niet.

Helemaal raar omdat Iute nu heeft aangegeven dat de Kosovo leningen gewoon afbetaald moeten worden. Voor Monego is het anders want die hebben alleen maar Kosovo leningen en hun hele bedrijfsvoering komt hier mee in gevaar omdat ze geen nieuwe aanwas hebben

[ Voor 5% gewijzigd door GrooV op 10-12-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Over autoinvest gesproken, die heeft zojuist een klein stukje van deze schattig kleine lening gevangen: 23327145-01 (totaal € 37,68 :D).

Mijn autoinvest regels staan op minimaal 11,5% YTM, en deze 10% met een discount van 0,1% en een remaining term van 3 dagen voldoet daar aan. Ware het niet dat 'ie late is. Kredit Pintar betaalt weliswaar rente over late betalingen, maar met twee maanden tot de buyback is het effectief eerder 10,1% YTM.

Vanavond maar eens een minimale rente instellen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 10:27:
Ik ga voorlopig niet meer investeren in Mintos en mijn inleg daar afbouwen. Vind de communicatie echt benedenmaats. Dit was ook al bij andere LO's die in de problemen kwamen maar daar had ik geen geld in zitten.

Ook het feit dan Iute nog op B+ staat en je die niet meer kan verhandelen op de secundairy market speelt mee met mijn beslissing.
Tja, de regulator trekt op vrijdag namiddag de licentie plots in en men verwacht op vrijdagavond een allesomvattende verklaring en exacte uitspraak over de toekomst. Met zulke verwachtingen zal elke communicatie ondermaats zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Om niet op dit specifieke geval in te gaan. De communicatie vanuit Mintos over ontwikkelingen bij LO's is ondermaats. Op het blog komen voornamelijk de successtories langs. Wanneer een LO volledig stopt, of geen nieuwe leningen meer aanbiedt zien je daar weinig over terug.

Ook als voorbeeld de vertraagde communicatie over Aforti, en nog niet te spreken over de summiere communicatie over Eurocent (waarvan het faillissement nog steeds afgehandeld moet worden). Dat hoeft niet perse in blogs, maar een periodieke mailing en/of artikelen bij de LO pagina zouden al een stuk helpen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Plus. De toezichthouder heeft over eerdere aanwijzingen die niet zijn opgevolgd. Nu zijn deze LO's nog niet zo lang (een jaar) betrokken bij Mintos, dus voor mij is key: wanneer heeft de toezichthouder de aanwijzingen gepubliceerd en wanneer is Mintos geinformeerd? Of wellicht informeerd Mintos liever niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

IuteCredit Kosovo had haar licentie sinds 2017, volgens https://bqk-kos.org/repository/docs/2017/BQK_RV_2017.pdf (pagina 58).

Als je het statement van de Centrale Bank van Kosovo door Google Translate heen haalt (of de Engelse pagina erbij pakt) dan wordt het wel duidelijker.

https://www.bqk-kos.org/?id=104&l=1707
CBK Executive Board Initiates Liquidation Procedures for MFI “Iute Credit Kosovo” Sh. A. and for NBG Monego

Today, December 6, 2019, the CBK Executive Board, based on the powers guaranteed by Article 36 paragraph 1, subparagraphs 1.11 and 1.12, and Article 67 paragraphs 1 and 2 of the Law on the Central Bank of the Republic of Kosovo, and in accordance with Article 105, paragraph 1, subparagraph 1.10 of the Law on Banks, Financial Institutions and Non-bank Financial Institutions, has decided to revoke the registration and initiate liquidation proceedings for the microfinance institution "Iute Credit Kosovo" Sh. A. and for the non-bank financial institution "Monego".

Through its licensing policy, the CBK continually aims to provide the best conditions for access to finance in Kosovo, enabling the operation of our financial market only of institutions that contribute to the stability and development of the financial system and, consequently, the sustainable economic development of the country.

On this basis, the CBK had also licensed the two aforementioned institutions, which in the documentation through which they had applied and on the basis of which they were granted a license to operate in Kosovo, provided their plans on how they plan to develop it. their activity in Kosovo.

However, during these years of operating in our market, these institutions have consistently deviated from their business plans on the basis of which they received licenses to operate in Kosovo, bringing our market to something other than what they had promised. that will bring.

The most significant and disturbing deviation from their business plans, on the basis of which they obtained the license, relates to the interest rates that these institutions have applied to the loans, which have resulted to be multiple times higher with the norms that these institutions had foreseen in the loan application documentation, which represents a very important element in the decision-making process for approving licenses for financial institutions.

The interest rates applied by these institutions are beyond any standard, whether compared to the projections of these institutions themselves, or in relation to the interest rates on loans applied by other financial institutions in the country.

The CBK has continuously tried to push these institutions through the foreseen administrative measures to address these problems, but they have not been successful due to their unwillingness to undertake the necessary corrections.

For this reason, we consider that these institutions have failed to deliver the expected results to our market and, on the contrary, have jeopardized the solvency of borrowers and thus posed a risk to the country's financial stability.
Dan is wel de vraag wat stond er precies in de aanvraag voor de licentie en hoe ver is men (beide bedrijven) daar vanaf geweken.

Ik kon 1.2.3 niet direct andere relevante artikelen vinden op de site van CBK. Dus de tijdslijn blijft nog onduidelijk.

Maar dat zou wel iets moeten zijn wat het team van Mintos boven water zou moeten krijgen in verder onderzoek. Of eigenlijk de periodieke evaluatie van alle LOs.

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 10-12-2019 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06 14:51
Ik ben een paar dagen geleden begonnen maar Mintos investeert automatisch 1 euro zonder dat ik hier iets van weet? Dit zijn ook allemaal leningen van 1 jaar of meer? Hoe kan dit en is dat bij iemand ook al eens een keer gebeurd? Dit zijn ook allemaal leningen van de secondary market?

Ik heb wel een auto-invest aanstaan maar die is alleen maar voor leningen van maximaal 2 maanden.

[ Voor 27% gewijzigd door Jeanke117 op 10-12-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:27
Ik ben begonnen bij Mintos met een kleine inleg die ik nu steeds verder opbouw. Goede keuze lijkt het tot nu toe, want je komt tot voorschrijdend inzicht en zo kom ik achter steeds meer dingen.

Nu is mijn vraag wat ik niet zo 1, 2, 3 kan vinden, hoe verdienen de LO's hun geld?

Elke loan heeft een 'skin in the game' van de LO, dit is dan vaak 10% van de lening waar zij ook rente over krijgen natuurlijk. Is dat het enige of heffen zij ook een hogere rente aan de klanten dan dat wij zien? Of zijn er nog vaste afsluitkosten bij een lening? Lijkt me niet maar ik wil het graag zeker weten :)

Ohja, endaarbij hoort natuurlijk ook de vraag: waar verdient mintos zelf aan?

[ Voor 6% gewijzigd door Bartske op 10-12-2019 20:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Jeanke117 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:22:
Ik ben een paar dagen geleden begonnen maar Mintos investeert automatisch 1 euro zonder dat ik hier iets van weet? Dit zijn ook allemaal leningen van 1 jaar of meer? Hoe kan dit en is dat bij iemand ook al eens een keer gebeurd? Dit zijn ook allemaal leningen van de secondary market?

Ik heb wel een auto-invest aanstaan maar die is alleen maar voor leningen van maximaal 2 maanden.
Klinkt als dat je invest&access hebt aangezet. Dat werkt onafhankelijk van je auto-invest instellingen.

Onder het tabje 'Portfolio' kan je het blokje 'Auto Invest / Manual Invest' gebruiken om te achterhalen waar de automatische aankoop precies vandaan is gekomen.
Bartske schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:23:
Nu is mijn vraag wat ik niet zo 1, 2, 3 kan vinden, hoe verdienen de LO's hun geld?
Kosten, provisies, pakketten, abonnementen, boetes, noem maar op. Net zoals je in Nederland bijvoorbeeld betaalt voor het hebben van een bankrekening of betaalpakket voordat je de mogelijkheid hebt om rood te kunnen staan, een telefoonabonnement moet hebben bij het kopen van een telefoon op krediet, of advieskosten betaalt bij het afsluiten van een hypotheek.

Mintos berekent wat het geleende geld op jaarbasis kost inclusief alle bijkomende kosten (volgens opgave van LO), en noemt dit APR. Belangrijk om te bedenken dat niet elk onderdeel van de APR altijd met de lening te maken moet hebben. Het geeft alleen aan welke kosten je moet maken om deze lening te kunnen krijgen. Bijvoorbeeld bij het telefoonkrediet zou je persoonlijk het abonnement niet beschouwen als kosten voor de lening, maar zonder abonnement is dit krediet niet mogelijk, dus hoort het wel bij de APR zoals Mintos die hanteert.
Elke loan heeft een 'skin in the game' van de LO, dit is dan vaak 10% van de lening waar zij ook rente over krijgen natuurlijk. Is dat het enige of heffen zij ook een hogere rente aan de klanten dan dat wij zien? Of zijn er nog vaste afsluitkosten bij een lening? Lijkt me niet maar ik wil het graag zeker weten :)
Vanuit een LO geredeneerd heb je idealiter zo min mogelijk skin in the game. De LO biedt leningen aan op Mintos of andere platforms zodat ze kapitaal ontvangen om meer leningen te kunnen verstrekken. Dit heet ook wel 'leverage'. Wanneer een platform een bepaald percentage skin in the game vereist, beperkt dit de leverage.

Bijvoorbeeld wanneer een LO een beschikbaar kapitaal heeft van 1000 euro en het platform wil 10% skin in the game, dan kan deze voor maximaal 10.000 euro aan leningen plaatsen. Om de rente gaat het niet; 10% van 10.000 is immers 1000 en daar ontvang je als LO evenveel over als wanneer je geen gebruik maakt van leverage.

Wat wel groeit met leverage zijn de eerder genoemde inkomsten. Meer geplaatste leningen betekent meer inkomsten uit kosten, provisies, pakketten, abonnementen, boetes, enzovoorts.

In theorie kan een LO natuurlijk leningen tegen een lagere rente op Mintos plaatsen dan wat ze hun klanten in rekening brengen. Het gevaar daarvan is dat de gebruikers van Mintos dan je lagere rentes niet meer interessant vinden ten opzichte van die van andere LO's, wat weer tot gevolg heeft dat minder leningen geplaatst kunnen worden. Minder geplaatste leningen = minder leverage.
Ohja, endaarbij hoort natuurlijk ook de vraag: waar verdient mintos zelf aan?
Dit kan je terugvinden in het jaarverslag: https://assets.mintos.com...AA6-EFFF-4AA62E02067A.pdf

Pagina 19:
The main source of income is service fee income from loan originators, which includes the service fee calculated from the outstanding loans. Revenue from Service fee –loan originators are recognised as the over time income. Revenue are recognised at the point in time for connection fees and foreign currency exchange commissions.
En in cijfers staat het op pagina 22 onder nummer 4, en pagina 23 onder nummers 8 en 10.

[ Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2019 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:01:
IuteCredit Kosovo had haar licentie sinds 2017, volgens https://bqk-kos.org/repository/docs/2017/BQK_RV_2017.pdf (pagina 58).

Als je het statement van de Centrale Bank van Kosovo door Google Translate heen haalt (of de Engelse pagina erbij pakt) dan wordt het wel duidelijker.

https://www.bqk-kos.org/?id=104&l=1707
Interessant. Ik vroeg me al af in hoeverre er woekerrentes worden gehanteerd door de LO's.
The interest rates applied by these institutions are beyond any standard, whether compared to the projections of these institutions themselves, or in relation to the interest rates on loans applied by other financial institutions in the country.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:29:
[...]

Interessant. Ik vroeg me al af in hoeverre er woekerrentes worden gehanteerd door de LO's.

[...]
https://iutecredit.org/products/car-loan/

NEI 40,99% voor 54 maanden. Ik spreek de taal niet, maar als NEI de kosten op jaarbasis aangeeft... :X

IuteCredit Moldova lijkt ook niet veel beter te zijn. Speel eens met de sliders op https://iutecredit.md/application/ - je hoeft de taal niet te snappen om te zien dat 10.200 lenen voor een maand en 11.007 moeten terugbetalen een enorm slechte deal is. Laat staan wanneer je dat leent voor een jaar: 15.866 :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 21:48:
[...]

https://iutecredit.org/products/car-loan/

NEI 40,99% voor 54 maanden. Ik spreek de taal niet, maar als NEI de kosten op jaarbasis aangeeft... :X

IuteCredit Moldova lijkt ook niet veel beter te zijn. Speel eens met de sliders op https://iutecredit.md/application/ - je hoeft de taal niet te snappen om te zien dat 10.200 lenen voor een maand en 11.007 moeten terugbetalen een enorm slechte deal is. Laat staan wanneer je dat leent voor een jaar: 15.866 :X
Is het mogelijk het investeren in dit soort woekerrentes (grotendeels) te vermijden door te gaan voor de leningen met relatief lagere APRs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je risico ziet vanwege woekerrentes dan zou je de gehele LO moeten uitsluiten. Je beperken tot de leningen met lagere APR verandert niets aan je risico als een overheid ingrijpt (zoals in Kosovo).

Wil je zelfs deze praktijken tegenwerken, dan zou je ook de gehele LO moeten uitsluiten. Voor de leverage maakt je selectie binnen de leningen van een LO geen verschil; in beide gevallen heeft de LO X euro aan leningen bij jou kunnen plaatsen. En als jij de leningen met hoge rente niet neemt, genoeg anderen die minder morele bezwaren hebben, of hier niet van op de hoogte zijn. Het enige effectieve middel dat jij hebt is helemaal niet investeren in leningen van deze LO.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 10-12-2019 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ging me niet zo zeer om de risico's maar om de ethische kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Config schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:42:
Nooit geld verwarren met ethiek ;).
Ik pak deze er gewoon weer bij.

Je kan natuurlijk uit de LO's stappen om deze reden, maar je rente is daar dan ook naar.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• BB-One
Pending payment uit Kosovo / Monego ;)

Pending =/= binnen maar het loopt dus wel door.

• netfast
  • Niet online
hey... Op mijn beide Mintos accounts is mijn NAR ineens best flink omlaag gegaan...
Van 12.37% naar 11,8% en op mijn andere account van 10.3% naar 8.9%...

Wat is er toch aan de hand met Mintos lately?

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
netfast schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:10:
hey... Op mijn beide Mintos accounts is mijn NAR ineens best flink omlaag gegaan...

Bij mij nog steeds stabiel rond de 12%.
Wellicht een paar leningen in de default geraakt of niet terug betaald? Weet niet of dat in je account statement terug komt. Mij nog nooit gebeurd (gelukkig).

Waarom heb je 2 accounts? Specifieke scheiding?

• netfast
  • Niet online
Ik zie niet echt een verschil met gisteren eigenlijk... Heb een prive account en een zakelijk account overigens.
Cijfers zijn bijna identiek, op de rente van de afgelopen dagen na.

Hebben ze wellicht al iets op de achtergrond als default gerekend? Ik heb best wat leningen van Lute en die andere... We gaan het zien....

• BB-One
netfast schreef op donderdag 12 december 2019 @ 09:10:

Bij mij ook in een keer gedaald. Wellicht het verlies op Monego al ingecalculeerd? :X

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn NAR is ongewijzigd. Maar ik heb ook praktisch niets (drie cent) in leningen van Monego zitten :)

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:49
Mijn NAR is ook flink gedaald.. reden geen idee.
Ik heb helemaal geen leningen bij Monego lopen, dus dat kan het niet zijn...

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Ik heb nog 63 euro uitstaan bij Monego, maar mijn NAR is stabiel.

• Gerry1982
Mijn NAR is weer verder gestegen ik wil iedereen hiervoor bedanken :D

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Gerry1982 Hoeveel tijd besteed jij eigenlijk aan de secondary market om tot zo'n hoge NAR te komen?

• Gerry1982
Zr40 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 12:57:
@Gerry1982 Hoeveel tijd besteed jij eigenlijk aan de secondary market om tot zo'n hoge NAR te komen?
24/7 op F5 drukken :D haha geintje nee ik denk 5 tot 10 minuten per dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
Update over Monego
Monego no longer issues new loans; Finitera group to cover investors' repayments

Last Friday, December 6, 2019, the Central Bank of Kosovo (CBK) informed Monego about the decision to revoke Monego’s microfinance license, effective immediately. The management team of Monego is working with all involved stakeholders to ensure the collection of customer payments. Monego shareholders are communicating and working with CBK to ensure the renewal of business operations.

Along with the license being revoked, Monego does not issue new loans. CBK has appointed a liquidator of Monego. The liquidator estimates that the elaboration and approval of a plan for covering creditor’s claims will require at least a month. The approval of the plan is subject to CBK decision.

Accordingly, last Friday Mintos informed investors that Monego issued loans are no longer present on the Primary and Secondary Markets.

At this time, the appointed liquidator, as representative of Monego, has the responsibility on behalf of Monego to transfer the received borrowers’ repayments for Monego issued loan investments to Mintos, for Mintos to credit investors accounts accordingly. In the unlikely case when Monego would not make the contractual payments to investors and, as a result - all loans would become late, Finitera as a guarantor will cover scheduled borrower payments to investors having investments in Monego loans once these payments are delayed for 60 days.

Finitera, an international fintech group operating in four markets with 122 branches employing 718 employees and with a share capital of 8 million EUR, was in the final stage of changing Monego shareholding structure and adding it under Finitera direct ownership. Although the work on reorganization was not finalized and as such Monego is not part of Finitera, Finitera has decided to grant a guarantee for certain obligations that Monego holds towards investors on Mintos.

Mintos is taking legal measures to claim from Monego monies due to investors on Mintos and has engaged a local law firm in Kosovo for that purpose.

We thank our investors for their patience while we work with all involved parties for the most suitable solution for this situation. Meanwhile, please contact our Investor Service team in case of additional questions.
Finitera zit achter oa Kredo

Ik heb overigens de laatste dagen wat meer naar Mintos gekeken en ik vraag me toch echt af of het niet 1 grote boel is.

Sowieso zijn de volgende bedrijven erg nauw vebronden met elkaar:
Mintos Group
Mogo Group
Finitera Group
Zenka Group

En zaten ze tot een paar maanden terug allemaal in het zelfde gebouw en Mogo en Finitera delen zelfs het zelfde management.

Geen enkele bank redt een verliesgevend bedrijf bank zonder licentie zonder er een ander belang bij te hebben, anders was DSB ook wel gewoon overgenomen, en het lijkt er op dat het belang van Finitera is dat ze Mintos niet in een kwaad daglicht willen hebben.

Reden voor mij om wat minder geld via de Baltische bedrijven te investeren

Overigens ben ik dit topic tegen gekomen die connecties tussen LO's en LO's met Mintos bloot legt
https://www.p2p-kredite.c...hnern-t7036,start,75.html

[ Voor 14% gewijzigd door GrooV op 12-12-2019 15:05 ]

• BiLLY_daKid
DSB was een kneuzenbank, daar kwam je alleen voor een hypotheek of lening als de normale bank je niets wilde verstrekken. Die naam was besmet. Na zoveel jaar blijkt het aantal afschrijvingen beperkte te zijn geweest (lees, er is meer boedel dan schulden).
Dat kredieten van Monego zijn met eerder genoemde rentes, prima rendabrl voor een andere LO.

• Pistachenootje
GrooV schreef op donderdag 12 december 2019 @ 14:35:
Overigens ben ik dit topic tegen gekomen die connecties tussen LO's en LO's met Mintos bloot legt
https://www.p2p-kredite.c...hnern-t7036,start,75.html
Interessant draadje.
The Latvian Connection
Part I – The Beginning
By Rick Lusitano

We are at the Global Financial Crisis, the worst economic and financial meltdown the world had seen since the Great Depression of 1929, when in February 2008 four Latvian young students from the elite business school of the University of Latvia, Rigas Ekonomikas Augstskola, Stockholm School of Economics in Riga, in the Latvian capital, founded a start-up, AS OC Finanses. The school-friends were Alberts Pole, Kristaps Ozols, Māris Keišs and Aigars Kesenfeld. This company enjoyed a great success in the new Baltic enterprises community. The idea behind their company, lending small amounts to customers through the online platform, text messages and phone calls. The money didn’t stop entering in.

On 15 December 2009, the success attracted the interest of several local politically exposed persons (PEP) and business elite, ldis Arnicans, Edgar Dupats, Maris Martinson and a professional Russian ice hockey player in Moscow, Ilya Nikulin. Who joined the four founders as shareholders.

The now eight shareholders founded joint parent holding company in Malta and named it Fatcat Investments Limited, later renamed as FCI Investments Limited in autumn 2013, with the legal address of 40, Villa Fairholme Sir Augustus Bartolo Street, Malta. These new investors took the majority shares and decisive roles in the start-up.

The three new Latvian shareholders had ties to the Latvia's power elite. Edgars Dupats, then a young lawyer, in 2014 married the daughter of former Latvian prime minister Andris Skele, a local ex-oligarch with a reputation like the former Italian prime minister Silvio Berlusconi. Also Uldis Arnicans is a well-known businessman connected with one of Skele’s family business. Maris Martinsons, a real-estate businessman, has been involved in a major corruption scandal and criminal investigations.

During September 2011, the company was renamed as AS 4finance, perhaps in honor of the four founders. Until 9 December 2011, all seven Latvian shareholders of Malta’s Fatcat Investment Ltd were hidden behind seven companies, all registered at the same address in Belize, a Central American offshore jurisdiction, and the Russian shareholder behind a company registered in Cyprus, also known as European tax haven.

It was during December 2011 that the seven Latvian beneficial owners became owners of new Maltese companies, all with same the legal address of Fatcat Investments Ltd., which replaced the Belize companies as shareholders of Fatcat Investments Ltd. The three founders Alberts Pole, Maris Keiss and Kristaps Ozols retained five per cent of shares each with the companies AJG Partners Limited, VS Ventures Limited and LVS Limited. The fourth, Aigars Kesenfelds with ABS Holding Limited with 19.5 per cent shares, with the same participation each were Uldis Arnicans behind G-Interactive Limited, Maris Martinson behind Nessa Limited and Ilya Nikulin with the Cyprus company V.C. Vertice Consulting Limited. Seven per cent of the shares were held by Edgars Dupats in Mercalia Partners Limited.

It was also during December 2011, that the Russian billionaire Oleg Boyko decided to purchase a majority 75 per cent share in their perspective fast loans start-up, which had subsidiaries only in Lithuania, Sweden, Finland and Denmark at this time. According to a share purchase agreement dated 21 December 2011, Boyko’s Tirona Limited, a Cyprus registered company paid 55 million Euro to Fatcat Investments Limited for the purchase of the 75 per cent shares of fast loans company AS 4finance, with its headquarters in Riga, Latvia. Ownership in the major AS 4finance company was then shared by 75 per cent of Tirona Limited and 25 per cent of Fatcat Investments Ltd.

The Fatcat's Report and financial statements showed a 4.2 million Euro profit in 2010 from fast loans operations in five countries, for the same business operations in 2011 with only 92 employees, they reached almost 14 million Euro profits, without accounting the first tranche, worth 12 million, that was paid a few days after the conclusion of the deal. In the first tranche raised profits of Fatcat Investments even higher, to 26 million Euro before taxes. Maltese companies that do not appear to have one single employee and pay no significant corporate tax.

The effective taxation in Malta for Fatcat Investments was quite low for European standards. The company had 26 million Euro in profits and paid two million Euro taxes that year, which represented seven per cent. The Latvian shareholders enjoyed the benefits of the Maltese taxation system. For the year 2012, when Fatcat reached 43 million Euro in profits, the company paid only 366,762 Euro taxes on profits, which represents 0.7 per cent.

Because of some Maltese fiscal loophole, for example, at least 40.7 million Euro of Boyko’s Cyprus based Tirona Limited paid in cash to Fatcat Investments in 2012 for shares in 4finance are “exempt income” and thus without any taxation in Malta. This is confirmed by the Income Tax Return of newly renamed FCI Investments Limited filed on 8 August 2013, which reveals other tax exemptions on foreign incomes worth additional million Euro.

Martinsons and Nikulin left the company in December 2013, with the remaining six shareholders paying them 24.7 million Euro for their shares of the FCI Investments Ltd. On 15 October 2014, the companies of the three founders Alberts Pole, Maris Keiss and Kristaps Ozols left the shareholder structure of FCI Investments Ltd.

The Maltese companies controlled by Latvian and Russian beneficial owners received at least 105 million Euro from Boyko. The shareholders needed to transfer their millions to Latvia or doing investments, paying the minimum tax as possible. The way their way they found were by shareholders loans given from Maltese companies to Latvian companies owned by the same shareholders.

A second solution was found by second major shareholder Aigars Kesenfelds, who received 18 million Euro from FCI Investments to ABS Holdings. Kesenfelds opted to finance new investments and start-ups. Kesenfelds invested in a Lithuanian company UAB Mogo in 2012 and 2013, one of the subsidiaries of Mogo Finance, a start-up founded in 2012 in Latvia, that provides second-hand car loans (car leasing or hire-purchase). Kesenfelds’ ABS Holdings also gave a 2.5 million Euro credit line worth to this company in April 2014.

ABS Holding also gave loans to other companies in the Spring 2014, including Dotcom Enterprises (4.5 million Euro), Dyonne Trading (3.1 million Euro), SIA Daugalas Iela (850,000 Euro) and many others.

All these proceeds initially paid by Boyko’s Cyprus company for share in 4finance were taxed according to Maltese standards. In 2013, for example, ABS Holdings reached 12.3 million Euro in profits and paid 576,000 Euro or 4.6 per cent of taxes in Malta.

The remaining Latvian shareholders of FCI Investments tried to get money from Malta to their own bank accounts or invest it further in a similar way.

Oleg Boyko soon took full control over 4finance group, liquidated FCI Investments, and now controls the whole group through Tirona Limited (Cyprus). Boyko is hidden in the company structure behind his 75-year old relative Vera Boyko, who is the beneficial owner of 49 per cent shares of the Cyprus company, which is controlled by nominee shareholder and director Loucas Andreou. The remaining 51 per cent is distributed equally between his Latvian partners Uldis Arnicans (25.5 per cent) and Edgars Dupats (25.5 per cent), both connected to the influential Latvian Skele family.

Boyko also restructured 4finance, set up a 4finance Holding S.A. in Luxembourg and issued bonds which financed the expansion of fast loans operations in subsidiaries in more than 17 countries.

During this expansion, 4finance reached the United States of America and Canada. On 15 December 2015, started the official operations of 4finance in the United States. But on 24 September 2015, a US-based company, 4finance US Holding Inc., registered in another tax haven in Delaware were already present.

Documentation also shows that both Latvian 4finance main company and Boyko’s Tirona Limited have covertly financed fast loans to US citizens with the assistance of two Native American tribes since 2012. Although the US regulators received several complaints from 4finance US subsidiaries customers, the US federal authorities couldn’t do anything against the “online tribal payday lending companies”, as they owned by federally recognized Indian Tribes.

According to 4finance, presently they are one of Europe’s largest digital consumer lending groups, present in 16 countries, including besides Europe, the Latin America and the United States, and that had provided over EUR 6.0 billion in single payment, line of credit and instalment loans.

(to be continued...)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ah de naam Aigars Kesenfelds, Oleg Boyko, Fatcat en 4finance duiken weer op. Wel moet ik daarbij verwijzen naar een oude post : Qwerty-273 in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"
Er zit natuurlijk behoorlijk wat kruisbestuiving in het lending wereldje, en dat persoon x op 1 manier een boel geld bij elkaar heeft geharkt en dat weer verder investeert met een belang in andere bedrijven in het zelfde segment is natuurlijk wel te verwachten. Dat betekend nog niet dat die persoon bij alle bedrijven aan de touwtjes trekt. :)

• BiLLY_daKid
Het klinkt eigenlijk wel een beetje shabby. In jouw link staat ook een propositie voor een line of credit, dat vertaal ik naar een soort doorlopend krediet (oftewel, alleen rente betalen en niet verplicht aflossen). Een DK is ieder geval in NL en steeds meer in de EU, een dikke vette no-no.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:09:
[...]

Ah de naam Aigars Kesenfelds, Oleg Boyko, Fatcat en 4finance duiken weer op. Wel moet ik daarbij verwijzen naar een oude post : Qwerty-273 in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"
Er zit natuurlijk behoorlijk wat kruisbestuiving in het lending wereldje, en dat persoon x op 1 manier een boel geld bij elkaar heeft geharkt en dat weer verder investeert met een belang in andere bedrijven in het zelfde segment is natuurlijk wel te verwachten. Dat betekend nog niet dat die persoon bij alle bedrijven aan de touwtjes trekt. :)
Er staat nog een hoop meer in het draadje dan deze post.
BiLLY_daKid schreef op donderdag 12 december 2019 @ 17:10:
Het klinkt eigenlijk wel een beetje shabby.
Bedoelde je shady? Dat was mijn indruk. Ook de vele connecties met Malta en Cyprus scheppen weinig vertrouwen. Die landen staan bekend om hun gebrek aan financieel toezicht en trekken daardoor ook veel shady activiteiten aan.

[ Voor 21% gewijzigd door Pistachenootje op 12-12-2019 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
BiLLY_daKid schreef op donderdag 12 december 2019 @ 16:11:
DSB was een kneuzenbank, daar kwam je alleen voor een hypotheek of lening als de normale bank je niets wilde verstrekken. Die naam was besmet. Na zoveel jaar blijkt het aantal afschrijvingen beperkte te zijn geweest (lees, er is meer boedel dan schulden).
Dat kredieten van Monego zijn met eerder genoemde rentes, prima rendabrl voor een andere LO.
En mensen die bij Monego 13+% leningen afsluiten zijn geen “kneuzen”? Bij de ECB kan er voor nagenoeg niks geleend worden, beetje LO kan gewoon dikke winst maken op leningen van minder dan 13%.

Nu weet ik niet of Kosovo net zo makkelijk kan lenen als onze banken maar ze hebben iig wel de euro maar zijn geen EU lid.

Dus waarom zou je garant staan voor een portfolio van high risk leningen waar geen nieuwe aanwas voor is om het te compenseren mocht er iets mis gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Die 13% was de rente naar investeerders. Zelf rekenden ze vele malen hoger naar klanten (hier eerder genoemd, mogelijk 54% per jaar) . Natuurlijk worden die contracten overgenomen.

Met kneuzen bedoel ik dat deze loan originators (en DSB) wat minder voor hebben met belang van de klant (zoals een schuldenvrij toekomst) en deze klanten mogelijk niet via andere banken aan geld kunnen komen.

[ Voor 37% gewijzigd door BiLLY_daKid op 13-12-2019 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 19-06 14:51
Zr40 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:59:
[...]

Klinkt als dat je invest&access hebt aangezet. Dat werkt onafhankelijk van je auto-invest instellingen.

Onder het tabje 'Portfolio' kan je het blokje 'Auto Invest / Manual Invest' gebruiken om te achterhalen waar de automatische aankoop precies vandaan is gekomen.

[...]

Kosten, provisies, pakketten, abonnementen, boetes, noem maar op. Net zoals je in Nederland bijvoorbeeld betaalt voor het hebben van een bankrekening of betaalpakket voordat je de mogelijkheid hebt om rood te kunnen staan, een telefoonabonnement moet hebben bij het kopen van een telefoon op krediet, of advieskosten betaalt bij het afsluiten van een hypotheek.

Mintos berekent wat het geleende geld op jaarbasis kost inclusief alle bijkomende kosten (volgens opgave van LO), en noemt dit APR. Belangrijk om te bedenken dat niet elk onderdeel van de APR altijd met de lening te maken moet hebben. Het geeft alleen aan welke kosten je moet maken om deze lening te kunnen krijgen. Bijvoorbeeld bij het telefoonkrediet zou je persoonlijk het abonnement niet beschouwen als kosten voor de lening, maar zonder abonnement is dit krediet niet mogelijk, dus hoort het wel bij de APR zoals Mintos die hanteert.

[...]

Vanuit een LO geredeneerd heb je idealiter zo min mogelijk skin in the game. De LO biedt leningen aan op Mintos of andere platforms zodat ze kapitaal ontvangen om meer leningen te kunnen verstrekken. Dit heet ook wel 'leverage'. Wanneer een platform een bepaald percentage skin in the game vereist, beperkt dit de leverage.

Bijvoorbeeld wanneer een LO een beschikbaar kapitaal heeft van 1000 euro en het platform wil 10% skin in the game, dan kan deze voor maximaal 10.000 euro aan leningen plaatsen. Om de rente gaat het niet; 10% van 10.000 is immers 1000 en daar ontvang je als LO evenveel over als wanneer je geen gebruik maakt van leverage.

Wat wel groeit met leverage zijn de eerder genoemde inkomsten. Meer geplaatste leningen betekent meer inkomsten uit kosten, provisies, pakketten, abonnementen, boetes, enzovoorts.

In theorie kan een LO natuurlijk leningen tegen een lagere rente op Mintos plaatsen dan wat ze hun klanten in rekening brengen. Het gevaar daarvan is dat de gebruikers van Mintos dan je lagere rentes niet meer interessant vinden ten opzichte van die van andere LO's, wat weer tot gevolg heeft dat minder leningen geplaatst kunnen worden. Minder geplaatste leningen = minder leverage.

[...]

Dit kan je terugvinden in het jaarverslag: https://assets.mintos.com...AA6-EFFF-4AA62E02067A.pdf

Pagina 19:

[...]

En in cijfers staat het op pagina 22 onder nummer 4, en pagina 23 onder nummers 8 en 10.
Klopt inderdaad. Invest&acess stond nog aan. De helpdesk van Mintos zei het ook al. Loans zijn in ieder geval verkocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
Mijn NAR is sinds vandaag ook met ca. 2%-punt gedaald. Zit puur in de berekening ervan, Mintos heeft deze aangepast of er zit een foutje in. Zolang ik mijn rente netjes binnen blijf krijgen zal het me een worst zijn welke NAR er getoond wordt.

En inderdaad Billy, de rente die de LO's richting haar klanten rekent zijn echt buitenproportioneel hoog. Vele malen hoger dan de rente die wij als investeerders krijgen (Zr40 suggereerde anders, zie hieronder). Kijk bijv. eens op https://www.creditstar.es/ , daar betaal je EUR 390 terug als je EUR 300 voor een maand wilt lenen, dat is een jaarlijks rentepercentage van rond de 2229%! In Nederland is het maximale rentepercentage wettelijk bepaald en is flitskrediet min of meer verboden.
Zr40 schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 20:59:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrooV
De lening hebben ze al verstrekt, deze wordt daarna verhandeld op Mintos.

Dus als ze 1000 euro uit hebben gezet, kunnen ze 900 euro ophalen via Mintos. En dus kunnen ze met 10 leningen op Mintos weer 9 nieuwe leningen uitzetten. Die ze dus ook weer kunnen verhandelen, etc, etc.

Met 19.000 euro uitgezet hoeven ze zelf maar 1000 euro in te leggen en houden ze nog 8100 euro in cash over. Wat ze ook weer uit kunnen zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 12 december 2019 @ 10:38:
Mijn NAR is ongewijzigd. Maar ik heb ook praktisch niets (drie cent) in leningen van Monego zitten :)
Het heeft even geduurd maar inmiddels is mijn NAR ook gedaald. Het is ongeveer 1,2% lager dan gisteren, wanneer ik bovenstaande had geschreven.

Ik zie meer vreemde dingen: de totalen bij Account Statement kloppen niet. Vooral duidelijk zichtbaar wanneer je een datum voor het aanmaken van het account kiest - in mijn geval zie ik dan:
code:
1
2
Opening balance 13.12.2018   2.72
Closing balance 13.12.2018   0.00
Kijk ik naar vandaag, dan zie ik:
code:
1
2
3
4
5
Opening balance 13.12.2019      3.30
Principal received              0.04
Interest received               0.02
Secondary market transactions  -3.35
Closing balance 13.12.2019     -2.72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
+1 Hier nu ook lagere NAR

Pagina: 1 ... 12 ... 35 Laatste