Mijn autoinvest is wat ingewikkeld. Ik zal het proberen uit te leggen (ben daar niet goed in) Komt erop neer dat ik enkel investeer in leningen tot 18 maand (wat kortlopende, handmatig koop ik al eens eentje aan die langer duurt).
AI1= autoinvestregel 1, etc
AI1: 15% en leningen van 1 dag tot 18 maand
AI2: 15% en leningen van +1 maand tot 18 maand
AI3: 15 % en leningen van 3 maand tot 18 maand
AI4: 15 % en leningen van 8 maand tot 18 maand
AI5: 15% en leningen van 10 maand tot 18 maand
In AI1 zitten enkel LO's met korte grace periode en die interest betalen op late leningen
In AI2 zitten LO's met wat langere grace periode. Komt erop neer dat hoe langer de lening loopt, hoe minder de grace periode een invloed heeft.
In AI5 zit bv Watu Credit. Als de lening 10 maand loopt en ze gaat regelmatig late (geen rente tijdens late) valt dat al bij al mee (heb dat voor iedere LO uitgerekend wat invloed is van grace, al dan niet betaling tijdens late etc en gewogen gemiddelde op basis van hoeveel% current is), dus er kunnen leningen gekocht worden als ze minstens 10 maand duren. Een lening van bv maar 1 maand bij Watu Credit die naar buyback zou gaan... ben je natuurlijk gejost door die 2 maand die je niets oplevert.
Vervolgens herhaal ik dat voor 14%, 13%, 12%,11%, 10% en 9%
Naast grace periode en al dan niet betalingen tijdens late, maak ik ook een gewogen gemiddelde op basis van aantal leningen dat current is, al dan niet penalty rente die meetelt etc. Om even in extremen te spreken: Een LO die geen rente betaald tijdens late, maar eigenlijk bijna altijd 99% current is, die zit gewoon in AI1 omdat de kans klein is dat hij late gaat.
Niet altijd al mijn Autoinvestregels staan aan. Hangt wat af van de rente. Momenteel staan die van 13% tot 11% aan. de rest uitgeschakeld (lager dan 11% moet ik nu niet gaan, hoger dan 13% is er nog niet echt)
En dus worden zo eerst de autoinvestregels gevuld met hoogste rente. Eens die gevuld is, gaat hij eentje lager etc.
Misschien maak ik het te ingewikkeld :-p. (Maar vond het leuk om allemaal eens goed uit te rekenen).
[
Voor 4% gewijzigd door
Lan1980 op 18-12-2019 18:07
]