Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier lukte het vandaag dus wel. 8241222-17 werd vandaag aangekocht door mijn cashback autoinvest regel.

Ik ken je specifieke AI regel en de betreffende lening die je handmatig hebt gekocht verder niet, kan er verder niets zinnigs over zeggen :P

Zr40 wijzigde deze reactie 28-12-2019 18:27 (34%)

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Nu online
Het werkt ook wel maar niet instant zeg maar.

Niet snel genoeg zit een vertraging in.

• Lan1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 18:35
mijn autoinvest doet nog altijd raar. Ik heb er 4 ingesteld:
1: Finko oekrainië: minimum 12,4%, primaire markt. Leningen tot 1 maand. Porfolio 100 euro (30 is ingevuld)
Als ik klik op show matching loans krijg ik er 23327!

2: Finko Armenie (vroegere Varks), minimum 11,8%, leningen tot 2 maand. portfolio 200 (60,4 euro ingevuld)
Matching Loans: 17668!

3: Sun Finance Denemarken , minimum 12%, leningen tot 1 maand, portfolio 50 euro (geen enkele lening tot nu toe)
Matching loans: 24

4: Finko Moldaviê, minimum , minimum 11,5%, Leningen tot 1 maand, Portfolio 50 euro (geen voorlopig)
matching Loans: 0

Al bij al genoeg matching loans (meer dan 40000!) voor uren lang niets te investeren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Je ziet matching loans, dus je LO instellingen binnen de regel zijn goed. Het enige wat ik nog kan bedenken wat het kan tegenhouden is iets in de sectie 'general information' bij de betreffende regel, of de 'Set the limit of minimum funds in the account' instelling (boven de lijst van auto invest regels).

Zr40 wijzigde deze reactie 28-12-2019 23:54 (14%)

• Lan1980
set limit of minimum funds: staat op 0
General informatien:
naam: Finko oekrainië
Portfolio 100
Investeren 10 euro tot 25 euro
reinvest: Yes
Include Loans already invest in: Yes
Diversify: no (maar 1 LO, kan je niet op yes zetten)

Ik zal eens nieuwe filter maken; Bij Primaire markt zie ik knop staan "Create auto invest portfolio", maar als ik daar op klik na wat filters, doet ie niets;

Zal maar handmatig nieuwe autoinvest maken.

Lan1980 wijzigde deze reactie 29-12-2019 08:12 (30%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Heel vreemd. En dat limit of minimum funds staat ook op 0?

Zo ziet mijn Varks autoinvest regel er uit. En dit zijn de leningen die de regel tot nu toe heeft gekocht.

(Die laatste lening is groter dan het huidige maximum; die had ik te groot ingesteld de eerste paar dagen.)

Hier werkt hij dus gewoon. Er is nog geen dag geweest waarop er 10 euro of meer is blijven staan in mijn account.

Zr40 wijzigde deze reactie 29-12-2019 09:45 (13%)

• Lan1980
Ja, een nieuwe regel aangemaakt en ook die doet helemaal niets :-s. Zal morgen de support eens moeten inroepen.
Zo ziet mijn regel eruit voor bv Varks:

Deze heeft hij aangekocht:

En dit is Mimit of minimumfunds:

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:23
@Lan1980 Heeft Varks (voor zover dat nog bestaat) misschien een lagere rating dan B+? Dat is het enige verschil tussen de Auto Invest regel van jou en van @Zr40.

Ik heb wel steeds meer het idee dat het platform aan alle kanten piept en kraakt. Het is traag, cijfers blijken steeds vaker niet te kloppen, AI regels werken niet, etc. Maar ja, geen high returns zonder high risk. Ik voel me er ook niet comfortabel bij om van m'n gehele P2P portefeuille dan maar aandelen te kopen (alhoewel ik dat wel op maandbasis blijf doen).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Xander25 schreef op zondag 29 december 2019 @ 11:20:
@Lan1980 Heeft Varks (voor zover dat nog bestaat) misschien een lagere rating dan B+? Dat is het enige verschil tussen de Auto Invest regel van jou en van @Zr40.
Nee, Varks heeft B+ volgens https://www.mintos.com/en/loan-originators/Finko/. Daarnaast zie je dat er 14506 matching loans zijn in de screenshot, daar zou auto invest in moeten investeren als niets anders het tegen zou houden.
Ik heb wel steeds meer het idee dat het platform aan alle kanten piept en kraakt. Het is traag, cijfers blijken steeds vaker niet te kloppen, AI regels werken niet, etc.
Dat merk ik ook. Al is ieder geval tot nu toe telkens wel weer goed gekomen.

Ik denk zelfs dat dit onvermijdelijk is wanneer een platform groeit en met veel verschillende LO's werkt. Dat er problemen ontstaan is natuurlijk één ding, maar ik vind belangrijker hoe een platform daar mee omgaat.
Maar ja, geen high returns zonder high risk. Ik voel me er ook niet comfortabel bij om van m'n gehele P2P portefeuille dan maar aandelen te kopen (alhoewel ik dat wel op maandbasis blijf doen).
Ik zie het juist andersom. Ik beleg voornamelijk in aandelen (buy & hold) en voel me er niet comfortabel bij om mijn gehele portefeuille in P2P te stoppen. Als persoonlijke regel zeg ik 'maximaal 10% in P2P' maar feitelijk zit het zelfs onder 1%.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik onderscheid maak tussen 'crowdfunding' en 'P2P'. Sommigen zien dat als hetzelfde. Met 'crowdfunding' bedoel ik leningen aan bedrijven, bedoeld voor een specifiek project. (Voorbeeld: OnePlanetCrowd). In de categorie 'crowdfunding' heb ik ongeveer 10% zitten.

• Gerry1982
  • Nu online
Ik merk dat als je sommige varks handmatig wilt kopen er dan het volgende staat:

Investing in this loan is not available

Hierdoor is de auto invest denk ik in de war omdat ie telkens probeert te kopen maar 0 op het rekwest krijgt.

Zit niets anders op dan wachten tot alles weer synchroon loopt.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Dat auto-invest niet goed werkt gebeurd wel vaker, vooral tijdens cashback acties.

Wat ik gisteren had vond ik wel wat vreemder, in m'n dagelijkse update-mail van Mintos stond zoals altijd mijn totale profit. Toen ik een paar uur later inlogde op Mintos was deze iets van €5 lager dan wat in de mail stond. En ik heb niets met een discount verkocht oid... Beetje vaag dat je winst achteraf nog naar beneden bijgesteld kan worden...

DUT Racing

• Gerry1982
  • Nu online
@fsfikke Er staat ook weer een melding wat een hoop verklaart:

Currently we are experiencing technical error with Account Statement and Overview status reflection - it might show incorrect values. The error has not affected the underlying accounting data for your Account Statement, only the data preview in it. We are working on fixing it as soon as possible.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@fsfikke Dat klinkt als hetzelfde symptoom als bij het NAR probleem van laatst. Een boeking die wel is verwerkt in één deel van het systeem maar nog niet overal.

Zo zie ik nu bijvoorbeeld op de overview pagina een totaal van 18 cent aan pending payments, maar bij Portfolio is het totaal 84 cent.

Nu weten we inmiddels door die NAR / Account Statement problemen van laatst dat de gegevens die zichtbaar zijn op de site achter kunnen lopen op de informatie uit het backend systeem. En dat is hier ook het geval. De meeste leningen van mij die volgens het portfolio een pending payment hebben, zijn al verschenen in Account Statement.

@Gerry1982 Die melding zie ik dan weer niet... 8)7

Zr40 wijzigde deze reactie 29-12-2019 13:00 (4%)

• Gerry1982
  • Nu online
@Zr40 Misschien is het alleen van toepassing op secondary market gebruikers ik weet niet of je dat ook doet?

Heb inmiddels wel een aardige cashdrag sinds vandaag.(wel door het verkopen van bepaalde leningen)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Niet zo veel als jij. Ik heb auto invest regels die er kunnen kopen (nu tijdens de cashback niet actief) en ik verkoop ook wel eens wat.

Cash drag heb ik gelukkig geen last van. Op een paar losse euro aan saldo na, wat toch te klein is voor een minimale aankoop op de primary market.

• Lan1980
ik krijg hier constant cash binnen vandaag; Normaal is dat rond middernacht, maar nu gans de dag door. Omdat autoinvest niets doet, koop ik dus maar handmatig leningen aan.
De opeengestapelde pending payments zakken snel.
Wel is het zo dat ik vandaag bv geld kreeg van deze lening terwijl volgens de website de lening al afbetaald is op 23 december:
https://www.mintos.com/en/4705362-01

Had er ook eentje die op 20.12 stond en pas vandaag betaald; Dat zijn dan 8 dagen geen rente...

De suggestie om even te wachten... wel, gisteren heb ik meer dan 12 uur gewacht, dan maar overgeschakeld op handmatig aankopen.

Bij handmatig aankopen vaak de melding: Investing in this loan is not available
best is dan filter instellen, ga naar de 2de pagina met leningen die voldoen aan die voorwaarden en het lukt wel. Ik vermoed dat die volgorde bij iedereen hetzelfde is, zodat die op eerste pagina heel snel weg zijn.

Ik stel nu ook vast dat mijn manuele aankopen van vandaag (sommige al enkele uren geleden) niet verschijnen in "current investments". Ze staan wel bij account statement en als ik erop klik, zie ik dat ik erin investeerde.

Lan1980 wijzigde deze reactie 29-12-2019 13:58 (29%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:58:
Zo zie ik nu bijvoorbeeld op de overview pagina een totaal van 18 cent aan pending payments, maar bij Portfolio is het totaal 84 cent.
Dit komt inmiddels weer overeen.

• Euromoneyblog
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:41
Ik heb ook leningen van Getbucks, geen indicatie dat er problemen mee zijn, en hogere interesten. Omdat Getbucks een B rating had heb ik er in geinvesteerd. Maar gabsseerd op wat ik nu lees verkoop ik ze mss beter?

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Mijn Pending Payments zijn ook weer beter (van 4% naar minder dan 1% van het portfolio). Interessant dat bij mij ook gisteren veel transacties langs kwamen, wat lijkt te duiden dat de administratie bij Mintos nog achterliep, want op za/zo zijn er immers geen banktransacties.

Ik begrijp dat ze later vandaag met een officieel statement komen over de pending payments en (vele) feedback die ze recent gehad hebben.

• Xander25
Zr40 schreef op zondag 29 december 2019 @ 12:08:

[....]
Ik zie het juist andersom. Ik beleg voornamelijk in aandelen (buy & hold) en voel me er niet comfortabel bij om mijn gehele portefeuille in P2P te stoppen. Als persoonlijke regel zeg ik 'maximaal 10% in P2P' maar feitelijk zit het zelfs onder 1%.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik onderscheid maak tussen 'crowdfunding' en 'P2P'. Sommigen zien dat als hetzelfde. Met 'crowdfunding' bedoel ik leningen aan bedrijven, bedoeld voor een specifiek project. (Voorbeeld: OnePlanetCrowd). In de categorie 'crowdfunding' heb ik ongeveer 10% zitten.
Voor de lange termijn is mijn strategie ook buy and hold van aandelen, alleen kwam er vorig jaar wat geld vrij dat ik niet ineens in aandelen wilde steken. Achteraf was 2019 natuurlijk een geweldig jaar voor aandelen, maar het voelde en voelt niet goed om ineens een groot bedrag te investeren nu de beurzen op historische hoogtepunten staan. Ik laat het Mintos vermogen langzaam vrijvallen en investeer dit langzamerhand in aandelen.

De problemen met de foutieve weergave van het Overview scherm lijkt inmiddels verholpen overigens, ik krijg geen foutmelding meer en de cijfers zien er plausibel uit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Mailtje van Mintos over de pending payments:
At the beginning of this month, we introduced a new functionality - Pending Payments, with an aim to increase transparency over transfers of borrower repayments from the loan originators to investors on the Mintos marketplace.

We successfully tested the new functionality, however, when it was enabled for all loan originators, we experienced an unexpected surge of money stuck in pending status due to unpredicted circumstances which were further compounded by holidays as wire transfers could not be made. As a result, many investors saw much higher than normal amounts of money in pending status in their account overview.

We are working throughout the holidays and the weekend to sort this out as soon as possible and investors are already starting to see money being released from pending status. We apologise for the inconvenience this may have caused you in the meantime.

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Nu online
Ik begin echt een beetje schijtziek te worden van die faux-transparantie-taal van mintos. Aan de ene kant fijn dat ze een mailtje sturen, maar aan de andere kant staat er ook weer helemaal geen info in. Zinnen als: "when it was enabled for all loan originators, we experienced an unexpected surge of money stuck in pending status due to unpredicted circumstances" hangen me echt de keel uit. Dit komt overigens met name doordat ik nog wat geld in Aforti leningen heb zitten en daar doen ze ook zo vaag over wat er nou precies gebeurt.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:22
MrAngry schreef op maandag 30 december 2019 @ 15:59:
Ik begin echt een beetje schijtziek te worden van die faux-transparantie-taal van mintos. Aan de ene kant fijn dat ze een mailtje sturen, maar aan de andere kant staat er ook weer helemaal geen info in. Zinnen als: "when it was enabled for all loan originators, we experienced an unexpected surge of money stuck in pending status due to unpredicted circumstances" hangen me echt de keel uit. Dit komt overigens met name doordat ik nog wat geld in Aforti leningen heb zitten en daar doen ze ook zo vaag over wat er nou precies gebeurt.
haha je doet je nickname eer aan ;)

Ik geef Mintos nog wel wat credit, want ze proberen wel openheid te geven, maar het is waarschijnlijk lastig om uit te leggen dat hun database op hol was geslagen O-) ... Het heeft geen zin om de hele technische achtergrond uit te leggen in een dergelijk mailtje, want 'niemand' die het gaat snappen. Maar juist doordat ze net wat meer informatie geven ga jij (en ik ook) een beetje steigeren.

Denk dat ze beter hadden kunnen melden:
Door het activeren van de pending payments zijn uitbetaalde betalingen niet direct uitbetaald. Er wordt hard aan gewerkt dat dit wel op een juiste wijze wordt weergegeven.

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 21:22
Even wat anders, ik zie nu veel Finko leningen op de secondary markt met een discount van 0.5% en nog een looptijd van plusminus 28 dagen. Waarom zou je dat doen? Je koopt de leningen met een cashback van 0.5% en verkoopt ze gelijk weer voor hetzelfde bedrag, dan hou je er toch niets aan over? (of mis ik nu iets...) :?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Waarom je dat zou doen? "Ik wil er nu van af en met deze discount kom ik op break-even."

En zo veel leningen zijn het ook weer niet. Nog niet eens 700 euro beschikbaar met deze discount. Het lijkt veel omdat het allemaal kleine stukjes zijn.

• 7Sins
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 24-01 10:50
Hebben we enig idee waar de wildgroei aan P2P (klein-)investeerders vandaan komt? Ik meen me te herinneren dat Mintos bij de vorige jaarwisseling pas 100k mensen had. In 1 jaar tijd meer dan verdubbeld!?

Ik vrees dat het niet lang duurt voordat de rente nog maar 1 cijfer groot is.

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 10:49

Kek

3flix

7Sins schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 12:41:
Hebben we enig idee waar de wildgroei aan P2P (klein-)investeerders vandaan komt? Ik meen me te herinneren dat Mintos bij de vorige jaarwisseling pas 100k mensen had. In 1 jaar tijd meer dan verdubbeld!?

ik vind het wel ok gaan momenteel, wat maanded geleden kon je geen leningen hoger dan 9% krijgen, nu waren er vorige week iig leningen die 12.5% gaven (ik praat alleen over dingen met buyback en B of beter)

het gaat met golf bewegingen maar vooralsnog zie ik geen problemen...

• Lan1980
Ik ben erbij gekomen bv. Hoe ben ik erbij gekomen, Wel, met een spaarrente die nauwelijks 0,42% was was ik op zoek naar iets dat beter rendeerde. Van beleggen heb ik te weinig kaas gegeten en was ook op zoek naar iets waar ik mijn geld snel terug kon roepen. Dat lukt aardig bij mintos met bv secondaire markt (en eventueel discount als je heel snel je geld wil).

Ik besef ook wel dat hoe meer investeerders er zijn, hoe lager de rentes; Maar door de problemen de laatste maanden (geen idee of dat vroeger ook zo was) toch al vaak gelezen dat mensen Mintos wat willen afbouwen.

Ik zit er nu ook niet op met heel veel geld. 1600 Mintos en 1400 lendermarket (eens die 1% actie voorbij is bij lendermarket, hevel ik wel nog wat over naar Mintos).

Lan1980 wijzigde deze reactie 31-12-2019 17:46 (7%)

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Hebben we enig idee waar de wildgroei aan P2P (klein-)investeerders vandaan komt?
Hoe langer de rentes bij traditioneel sparen bijna niet meer bestaan, aandelen 'lastig' zijn zie je meer en meer mensen wat verder kijken. En als er één persoon over Mintos praat (of een ander platform) komt er vanzelf nog eentje bij die het probeert. Etc etc. Ook het feit dat Mintos zich internationaal richt en ook steeds meer markten bediend, dan komt daar ook steeds meer naamsbekendheid bij. Ook het ondersteunen van meer en meer valutas telt ook mee.

De informatie voorziening vanuit Mintos komt ook steeds beter op gang, zeker als ik Eurocent, Aforti en nu Kosovo met elkaar vergelijk. Jammer dat ze niet een update geven over Eurocent en hoe het daar nou daadwerkelijk mee staat. (Op zijn minst het nummer van de rechtszaak / faillissement afwikkeling waar ze zich bij voegen - er lopen er namelijk meerdere van de verschillende onderdelen waaruit Eurocent bestaat/bestond.)

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• psychodude
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 22:33

Wordt de rente te laag, dan gaan investeerders andere paden bewandelen. Dezelfde reden waarom steeds meer mensen in dit soort platforms instapt, lage rentes op spaarrekeningen. Mintos is hierbij natuurlijk niet de enige optie, maar wel een toegankelijke.

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lan1980 schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 17:44:
Van beleggen heb ik te weinig kaas gegeten en was ook op zoek naar iets waar ik mijn geld snel terug kon roepen. Dat lukt aardig bij mintos met bv secondaire markt (en eventueel discount als je heel snel je geld wil).
Ik besef ook wel dat hoe meer investeerders er zijn, hoe lager de rentes; Maar door de problemen de laatste maanden (geen idee of dat vroeger ook zo was) toch al vaak gelezen dat mensen Mintos wat willen afbouwen.
Ik vind dit wel een ietwat ironische stelling. Beleggen vind je te moeilijk, maar vervolgens ga je beleggen/investeren in p2p-leningen via een aardig diepe structuur van organisaties waarvan je eigenlijk geen idee hebt aan wie je het geld uitleent.
En zoals je al opmerkt, is dat ook niet bepaald geheel vrij van 'vreemde' dingen en risico's.

Voor wat betreft geld terughalen, bij aandelen/obligaties en beleggingsfondsen kan je normaal gesproken je stukken dezelfde of de eerstvolgende werkdag verkopen.

En ja, je kan hele complexe dingen doen op de beurs. Maar dat hoeft echt niet, je kan ook simpelweg via een bank (automatisch) aandelen of beleggingsfondsen kopen en er verder niks mee doen.

Daarnaast zijn er veel organisaties - iig in Nederland, maar vast ook in België - die het je nog makkelijker maken door bijvoorbeeld de handel in beleggingsfondsen heel eenvoudig aan te bieden. Of die zelfs dat helemaal wegnemen en simpelweg namens jou keuzes maken. Beide zijn vergelijkbaar qua complexiteit met Mintos' autoinvest en 'Invest & Access'.

Overigens heb ik ook geld in Mintos en diverse andere partijen zitten, ik wilde je vooral wijzen op de ogenschijnlijke contradictie in je post :)

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Lan1980
Och, maar het is geen contradictie hoor; Ik heb in het verleden al belegt via aandelen. Sindsdien is structuur belastingen alleen maar ingewikkelder geworden. De ene keer houdt de bank het af, dan weer niet, dan houden ze teveel af, moet je het terug vragen etc...
https://www.wikifin.be/nl...sleutelvragen/belastingen

Bij p2p is het simpel voor Belgen: Mintos en Co houden niets af. Je betaalt 30% belastingen op de interesten die je ontvangt en dat geef je gewoon zelf aan.
het enige wat ik nog niet weet is of ik 30% belastingen moet betalen op "capital gain" bij Mintos.

Daarnaast heb ik iets meer controle vind ik bij P2P. Vertrouw je bepaalde LO's niet meer, investeer je er gewoon niet meer in. Kost je niets. Bij aandelen moet je verkopen, beurstax betalen, eventueel minwaarde slikken etc...

Als ik aandelen wil kopen, doe ik het liever zelf en laat ik dat niet over aan de bank. Enkel mijn pensioensparen verloopt uiteraard via de bank.

Tenslotte zit ik nog niet in de situatie waarin ik mijn geld lange termijn kan missen (al weet ik dat het kan mislopen bij p2p ;-) ). Maar rekening houdend met belastingen, allerei beurstaxen, beursschommelingen... is beleggen in aandelen echt wel iets voor lange termijn. p2p is dat niet. Ik kan nu instappen en binnen 2 maand mijn geld terug ophalen zonder extra kosten.

• MrAngry
  • Nu online
Lan1980 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:44:

Tenslotte zit ik nog niet in de situatie waarin ik mijn geld lange termijn kan missen
Je moet geen geld in Mintos stoppen wat je niet kan missen.

• Lan1980
Ik zal het anders uitdrukken want wat ongelukkig gekozen:
het geld dat erin zit kan ik missen, ik ben me bewust van de risico's en dat het plots allemaal weg is, foetsie.

Maar dat neemt niet weg dat het geld dat erin zit ik wel wil gebruiken als daar kansen toe zijn: een verbouwingske, eens een zotte reis maken die ik anders niet zou doen, ... weet ik veel wat. Beseffende dat het weg kan zijn, maar indien niet weg, wil ik er snel kunnen over beschikken bij 1 of ander projectje.

Lan1980 wijzigde deze reactie 01-01-2020 13:51 (4%)

• Lan1980
Vanwaar komt eigenlijk "Capitail Gain" in dat tax report?
Tis om te weten wat ik in mijn belastingen moet steken :-)

Lan1980 wijzigde deze reactie 01-01-2020 14:02 (34%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Winst (of verlies) door kopen en/of verkopen op de secondary market met premium en/of discount.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

MrAngry schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Je moet geen geld in Mintos stoppen wat je niet kan missen.
Stomme dooddoener. Je moet je vooral bewust zijn van de risico's van wat je doet. Ook je geld op de bank zetten heeft risico's (depositogarantie gaat ook maar zo ver). En 12% rente over een insignificant bedrag is de tijd en moeite niet waard die je in Mintos moet stoppen.

fsfikke wijzigde deze reactie 01-01-2020 14:22 (8%)

DUT Racing

• Lan1980
Dat dacht ik ook, maar mijn tax report geeft hier 12 cent aan
Mijn "account statement" geeft bij Discount/premium on secondairy transactions 51 cent aan

Ik weet het, marginale bedragen, maar toch groot verschil tussen 12 cent en 51 cent.
Zr40 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:06:
Winst (of verlies) door kopen en/of verkopen op de secondary market met premium en/of discount.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vreemd, hier is het zelfs andersom. Account statement zegt +0.71, tax report zegt +0.95.

Ik weet het ook niet. Gelukkig heb ik het zelf voor de Nederlandse belastingaangifte niet nodig. Nederlanders missen dan weer iets anders in de report: de waarde op 1 januari. Ik maak daarvoor een screenshot.

Ik denk dat je het beste zelf aan Mintos kan vragen naar de exacte betekenis van capital gains.

• MrAngry
  • Nu online
fsfikke schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:22:
[...]

Stomme dooddoener. Je moet je vooral bewust zijn van de risico's van wat je doet. Ook je geld op de bank zetten heeft risico's (depositogarantie gaat ook maar zo ver). En 12% rente over een insignificant bedrag is de tijd en moeite niet waard die je in Mintos moet stoppen.
Het is wat kort geformuleerd, maar als je je bewust bent van de risico's dan weet je eigenlijk dat er gewoon een redelijke kans is dat je (een deel van) dit geld niet terug ziet. We kopen met z'n allen slecht presterende of hoog risicovolle loan packages van dubieuze bedrijfjes (uit het aforti gedoe blijkt in feite dat de "leningen" die je op mintos selecteert geen directe link hebben met de realiteit, de betaling van de lener heeft geen directe oorzakelijke link met wat je krijgt op Mintos), qua handelspraktijken vergelijkbaar met de junk bond hypotheken uit de crisis. Het risico daarvan is gewoon best groot.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zo, de oude autoinvest regels kunnen weer aan. De 0.5% zou 'within 3 business days' binnen moeten komen, dus uiterlijk maandag.

• Gerry1982
  • Nu online
Zr40 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 22:27:
Zo, de oude autoinvest regels kunnen weer aan. De 0.5% zou 'within 3 business days' binnen moeten komen, dus uiterlijk maandag.
Haha idd :+ ben benieuwd hoeveel het is _/-\o_ momenteel nog maar 16.9% Finko (varks) wat ik iets wil afbouwen maar dan gaat vanzelf.

Gerry1982 wijzigde deze reactie 02-01-2020 15:50 (21%)

• Lan1980
Ik heb nog gedacht om de leningen aan te kopen en terug te verkopen, maar dacht: wie is er nu zo stom om finko tweedehands te kopen, als in primaire markt er je nog een kleine bonus op krijgt.

Finko bij mij voorlopig 30%. Maar allen heel kortlopend, dus ben er normaal snel weer van af (tenzij Finko in default gaat).

• Gerry1982
  • Nu online

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Kan ik de oude regels weer uitzetten :+

Zou de datum van uitbetaling nu ook verschuiven naar 3 werkdagen na de nieuwe einddatum?

@Gerry1982 Werkt de secondary market voor jou een beetje? Probeer wat te verkopen maar het staat al een uur of twee op processing...

edit: werkt inmiddels :)

Zr40 wijzigde deze reactie 02-01-2020 18:38 (38%)

• Gerry1982
  • Nu online
@Zr40 werkt heel traag ja

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:37

Bartske

Valar Morghulis

https://www.mintos.com/en/25847198-01

Dit is ook wel een mooie, iemand betaald 1 cent te weinig terug en dan komt gelijk het hele bedrag als 'late' aangemerkt te staan in je overzicht (toch?). Dat overzicht kan dus nog wel eens vertekenen

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Gerry1982
  • Nu online
Bartske schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:23:
https://www.mintos.com/en/25847198-01

Dit is ook wel een mooie, iemand betaald 1 cent te weinig terug en dan komt gelijk het hele bedrag als 'late' aangemerkt te staan in je overzicht (toch?). Dat overzicht kan dus nog wel eens vertekenen
Klopt ja is waarschijnlijk een wisselkoers afrond probleem zie het vaker.

• Lan1980
op zich maakt dat toch niet veel uit of ze late is of niet; Die 1 cent zal wel verrekend worden bij de volgende betaling. En als er effectief 1 cent te weinig is, is het logisch dat ze op late staat, niet?

• Bartske
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 21:37

Bartske

Valar Morghulis

Lan1980 schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:46:
op zich maakt dat toch niet veel uit of ze late is of niet; Die 1 cent zal wel verrekend worden bij de volgende betaling. En als er effectief 1 cent te weinig is, is het logisch dat ze op late staat, niet?
Zeker, het is alleen nu dat in je overzicht het complete bedrag van de lening nu naar 'late' gaat volgensmij (klopt dit?), en niet alleen die 1 cent. Als dat bij veel leningen gebeurd kan het dus zijn dat er een groter bedrag op late staat dan dat er eigenlijk daadwerkelijk late is.

"A tale is never so good that ale won't make it better."

• Lan1980
Het maakt wel uit bij I&A; Want bij late kan je niet verkopen via I&A.
Misschien die lening eens opvolgen de komende dagen. Ik heb bv al een lening gehad waarbij de "late payementfees" nog nie betaald waren en toch stond de lening op current.
Ondertussen is het wel bijgepast, maar het was deze lening:
https://www.mintos.com/en/4705362-01

Zo een lening van Hypocredit is eigenlijk de max (voor ons, niet zo voor de lener) als ze niet tijdig wordt betaald.
Bij Hippocredit krijg je rente bij late betalingen en ook een penalty bij late betalingen. Geen idee of je beide krijg? Hoe dan ook, de penalty is 0,5% per dag (indien via AS Hippocredit, bij UAB Hippocredit is het 0,05% per dag) bij late betalingen. Zo komt het dat die late payment fees soms hoger liggen dan de rente zelf. De lening levert veel meer op dan 7%. reken maar uit. Per late betaling krijg je 0,5%... das het equivalent van 180% op jaarbasis!!! (bij UAB hippocredit is het 18%, ook niet slecht).
Je moet natuurlijk een lening vinden die meestal te laat is met afbetalen. En het geeft geen garantie op de toekomst; En daarnaast scoort Hippocredit niet bijster hoog in de explore p2p ranking.
Ik heb gewoon 1 lening uitgezocht die gelijk vaak te laat betaalt (deze hierboven) en heb op secondaire markt erin geïnvesteerd (met discount). Tot nu toe een goeie keuze, ondanks op het eerste zicht een lage rente van 7%.

• Gerry1982
  • Nu online
@Lan1980 Ik heb er ook wat van deze in me portfolio rente is laag 7-8% maar er is een onderpand + de boeterente maken het interessant. Ik koop deze dan ook alleen alleen op de secondary in late.

• Xander25
Ondertussen raadt ExploreP2P aan om niet meer in Deense leningen te investeren. Dit omdat de Deense overheid onlangs heeft aangekondigd rentes van boven de 35% te verbieden, Deense Simbo leningen (onderdeel van Sun Finance) hebben bijvoorbeeld een gemiddelde rente van 200%. Van m'n eigen portefeuille staat 2.3% uit in Denemarken, voor mij geen reden om deze leningen te verkopen, maar mogelijk dat ik Denemarken wel uitsluit in m'n AutoInvest portefeuille.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Voor mij was de lage rating van Simbo (destijds 43, nu 30) al reden om deze LO uit te sluiten :)

• Xander25
Zr40 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:56:
Voor mij was de lage rating van Simbo (destijds 43, nu 30) al reden om deze LO uit te sluiten :)
Voor mij ook, de 2.3% betreft bij mij leningen van CreamFinance in Denemarken.

• Lan1980
De vraag is natuurlijk: wat met de huidige leningen; Blijven die doorlopen of moeten die aangepast worden aan nieuwe wetgeving;
Als ze blijven doorlopen, zie ik niet zo'n probleem voor de bestaande leningen, wel voor eventueel nieuwe.

• Gerry1982
  • Nu online
Ik heb momenteel 0 Deense leningen.

Wat misschien nog wel het belangrijkste is om mee rekening te houden wat voor impact heeft de verandering van regelgeving op de LO.

Het is niet moeilijk voor te stellen dat als je van 200% vergoeding naar 35% vergoeding gaat dit een grote tik is op de winstgevendheid van het product dat ze aanbieden. En een gezonde winst die ze voorheen haalde kan omslaan in een fors verlies op hun eigen balans.

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online

nst6ldr

gold noob report

Lan1980 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 15:14:
De vraag is natuurlijk: wat met de huidige leningen; Blijven die doorlopen of moeten die aangepast worden aan nieuwe wetgeving;
Als ze blijven doorlopen, zie ik niet zo'n probleem voor de bestaande leningen, wel voor eventueel nieuwe.
Nieuwe leningen krijgen een lagere interest rate, dus volgens mij worden die sowieso niet opgepikt door jouw auto invest regels. Tenzij je lagere percentages toestaat natuurlijk.

Rheinmetall Borsig <3

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:24
Mijn dk leningen lopen binnen 4maanden af, neem aan dat ze dit niet zsm geregeld hebben

• Gerry1982
  • Nu online
@GrooV Waarom zou je ze niet (proberen te) verkopen?

• Hans van Dijk1
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18:46
Xander25 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 12:54:
Ondertussen raadt ExploreP2P aan om niet meer in Deense leningen te investeren. Dit omdat de Deens overheid onlangs heeft aangekondigd rentes van boven de 35% te verbieden, Deense Simbo leningen (onderdeel van Sun Finance) hebben bijvoorbeeld een gemiddelde rente van 200%. Van m'n eigen portefeuille staat 2.3% uit in Denemarken, voor mij geen reden om deze leningen te verkopen, maar mogelijk dat ik Denemarken wel uitsluit in m'n AutoInvest portefeuille.
Ik heb eens op de site van Simbo.dk gekeken en daar zie je inderdaad een rente van 19% per maand(!) oftewel als je 10.000 kr voor 12 maanden leent betaal je in totaal 22.192 kr (228%) terug. Dat zijn toch heel andere percentages dan wij via Mintos krijgen

• Xander25
Tja, in het buitenland zijn dat blijkbaar normale percentages voor flitskrediet. In Nederland is de maximale rente wettelijk gemaximaliseerd op zo’n 14-16% als ik het goed heb. Je kan dus wel nagaan dat de kredietwaardigheid van dergelijke particulieren vaak niet heel goed is, anders waren ze wel naar een geldverstrekker gegaan met normalere percentages (die er vast zullen zijn in Denemarken).

En v.w.b. het verschil tussen de rente die in dit voorbeeld Simbo ontvangt en de uiteindelijke rente die wij ontvangen, ik denk dat deze marge voor een heel groot deel opgaat aan defaults (voor ons dus: buybacks).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Xander25 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:29:
En v.w.b. het verschil tussen de rente die in dit voorbeeld Simbo ontvangt en de uiteindelijke rente die wij ontvangen, ik denk dat deze marge voor een heel groot deel opgaat aan defaults (voor ons dus: buybacks).
Dat, maar ook bedrijfskosten (personeel, IT, kantoor, legal, etc) en de kosten van Mintos als platform. Je zou het niet denken bij 228% rente op jaarbasis, maar er zit best weinig marge.

Volgens de jaarcijfers blijft ongeveer 10% van de omzet over als winst voor de aandeelhouders. Wij als Mintos gebruikers krijgen 'slechts' 5% (12% uit 228%). Zo'n 63% gaat op aan defaults, 14% aan personeel en de resterende 8% aan andere kosten.

Wel bijzonder dat als je de defaults en de winst weg zou strepen, ze een rente van 78% op jaarbasis moeten rekenen om het bedrijf überhaupt draaiende te houden.

Zr40 wijzigde deze reactie 05-01-2020 18:49 (10%)

• Config
  • Laatst online: 22:07
Het zal wel intensief zijn om de administratie van duizenden kleine loans per jaar te doen.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Nu online
Zr40 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Dat, maar ook bedrijfskosten (personeel, IT, kantoor, legal, etc) en de kosten van Mintos als platform. Je zou het niet denken bij 228% rente op jaarbasis, maar er zit best weinig marge.

Volgens de jaarcijfers blijft ongeveer 10% van de omzet over als winst voor de aandeelhouders. Wij als Mintos gebruikers krijgen 'slechts' 5% (12% uit 228%). Zo'n 63% gaat op aan defaults, 14% aan personeel en de resterende 8% aan andere kosten.

Wel bijzonder dat als je de defaults en de winst weg zou strepen, ze een rente van 78% op jaarbasis moeten rekenen om het bedrijf überhaupt draaiende te houden.
Wat ook een veel gebruikte truc in deze sector is garantstellingen. Daar werd in NL voorheen veel geld mee verdient. Stel je wilt 250 eu lenen voor 30 dagen, dan kon je dit alleen lenen wanneer er iemand garant stond voor alles (wat natuurlijk vrijwel niemand deed, anders leende je de 250 eu wel bij diegene die garant staat) of je koopt het af voor 40 eu ofzo. En het afkopen ging dan via een 'extern' bedrijf. Dus dan maak je op papier weinig winst op de lening, maar ondertussen loop je dik binnen op garantstellingen.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Maaark schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:54:
[...]

Wat ook een veel gebruikte truc in deze sector is garantstellingen. Daar werd in NL voorheen veel geld mee verdient. Stel je wilt 250 eu lenen voor 30 dagen, dan kon je dit alleen lenen wanneer er iemand garant stond voor alles (wat natuurlijk vrijwel niemand deed, anders leende je de 250 eu wel bij diegene die garant staat) of je koopt het af voor 40 eu ofzo. En het afkopen ging dan via een 'extern' bedrijf. Dus dan maak je op papier weinig winst op de lening, maar ondertussen loop je dik binnen op garantstellingen.
Wellicht is dat hier ook het geval, maar dat is niet wat ik bedoel. Alleen al de kosten van personeel zijn goed voor 32 procentpunten rente.

Zr40 wijzigde deze reactie 05-01-2020 18:59 (69%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Cashback voor de oorspronkelijke actietermijn (dus t/m 1 januari) is binnen :)

Deel 2 eindigt op 10 januari, dus die zou woensdag 15 januari binnen moeten komen.

Zr40 wijzigde deze reactie 06-01-2020 18:19 (56%)

• Gerry1982
  • Nu online
Zr40 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:06:
Cashback voor de oorspronkelijke actietermijn (dus t/m 1 januari) is binnen :)

Deel 2 eindigt op 10 januari, dus die zou woensdag 15 januari binnen moeten komen.
Toch 100 euro :7

• Lan1980
Hier 1,17 euro :-)

• Xander25
Zr40 schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:41:
[...]

Wat belachelijk veel zijn ze kwijt aan defaults. Binnenkort toch nog maar eens (heb 't eerder gedaan) een jaarverslag van één van de grotere loan originators doorspitten, ben wel benieuwd naar de opbouw van hun P&L en balans.
Config schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:53:
Het zal wel intensief zijn om de administratie van duizenden kleine loans per jaar te doen.
Je zou toch juist verwachten dat dit soort van fintechs zijn die dit goed geautomatiseerd hebben en mede daarom juist lage overhead kosten hebben? Als je 32%-punten rente nodig hebt om je personeelskosten te dekken heb je een te kleine portefeuille, of een te groot personeelsbestand (of te hoge kosten per FTE).

En hier is de cashback ook binnen, ongeveer twee keer mijn dagelijkse rente-inkomsten, maar toch weer mooi meegenomen :)

Xander25 wijzigde deze reactie 06-01-2020 19:51 (5%)

• Config
  • Laatst online: 22:07
Xander25 schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:49:
Je zou toch juist verwachten dat dit soort van fintechs zijn die dit goed geautomatiseerd hebben en mede daarom juist lage overhead kosten hebben? Als je 32%-punten rente nodig hebt om je personeelskosten te dekken heb je een te kleine portefeuille, of een te groot personeelsbestand (of te hoge kosten per FTE).
Verwar je de cijfers van de LO nu met Mintos? Je lijkt het te hebben over Mintos maar het gaat over een LO. Ik zou er niet vanuit gaan dat de LO's goed geautomatiseerd zijn. Nadat de investors hun BBG hebben gekregen, gaat de LO nog naar de rechtbank, of verkopen dat recht aan een incassoclub die dat doet. Hoe dan ook, de zaak is nog niet afgedaan na de BBG. Als je bijvoorbeeld bij Bondora zit (pre-BBG), dan kun je jaren later nog zien dat er zaken lopen bij de lokale rechtbanken en brieven worden gestuurd, etc.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17:17
Vraagje, gisteren is er een lening verlopen, maar ik kan niet goed achterhalen welke en waarom. Hebben jullie tips om te zien welke lening dat was? Vermoed dat het een BuyBack was, maar hoe weet ik het zeker?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Wat staat er precies in je account statement?

• Lan1980
Mogo doet nu ook leningen in Albanië.
Grace periode 0
Geen interest tijdens late lening, maar.... 1% Penalty!!!
Ik dacht, dat moet een typfout zijn (en 0,01 % zijn ofzo) en heb Mintos gecontacteerd en die zeggen: neen, het klopt, het is 1%.

1% op dagelijkse basis = 365%!!!

Misschien moet iemand anders dat eens navragen? Wie weet was mijn contactpersoon (helpdesk) toch niet zo goed op de hoogte :-). maar als dat klopt, dan heb je best een Mogo lening uit Albanië die af en toe late is.

Lan1980 wijzigde deze reactie 07-01-2020 15:49 (3%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lan1980 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:01:
Grace periode 0
Ik dacht, dat moet een typfout zijn (en 0,01 % zijn ofzo) en heb Mintos gecontacteerd en die zeggen: neen, het klopt, het is 1%.

Misschien moet iemand anders dat eens navragen? Wie weet was mijn contactpersoon toch niet zo goed op de hoogte :-). maar als dat klopt, dan heb je best een Mogo lening uit Albanië die af en toe late is.
Zou wel mooi zijn :o
Ik heb het ook even nagevraagd bij mijn eigen contactpersoon bij Mintos.

Edit:
Yes, I confirm that Mogo Albania is paying a penalty of 1%.

fsfikke wijzigde deze reactie 07-01-2020 18:01 (5%)

DUT Racing

• Xander25
Config schreef op maandag 6 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Verwar je de cijfers van de LO nu met Mintos? Je lijkt het te hebben over Mintos maar het gaat over een LO. Ik zou er niet vanuit gaan dat de LO's goed geautomatiseerd zijn. Nadat de investors hun BBG hebben gekregen, gaat de LO nog naar de rechtbank, of verkopen dat recht aan een incassoclub die dat doet. Hoe dan ook, de zaak is nog niet afgedaan na de BBG. Als je bijvoorbeeld bij Bondora zit (pre-BBG), dan kun je jaren later nog zien dat er zaken lopen bij de lokale rechtbanken en brieven worden gestuurd, etc.
Nee hoor, ik heb het over de loan originators. Zoals ik aangaf zou ik verwachten dat deze (meestal relatief jonge) partijen hun IT zaken en landschap goed op orde hebben. P2P lending leent zich uitstekend voor een fintech, denk je niet? Kijk ook eens in Nederland naar partijen als Swishfund en New10 (onderdeel van ABN AMRO). Deze partijen proberen het aanvraag- en kredietbeoordelings-proces te digitaliseren/automatiseren en daarmee de markt voor MKB financiering op te schudden. Ik begrijp dat de zaak niet is afgedaan voor de LO in geval van een buyback, maar dat betekent niet dat de personeelskosten alsnog exorbitant hoog zijn (Zr40 zijn voorbeeld).

• Euromoneyblog
  • Registratie: november 2019
  • Laatst online: 15:41
*knip* Dit valt onder de categorie Het algemeen beleid #verbodenspam en is dus niet de bedoeling op Tweakers.

Yorinn wijzigde deze reactie 07-01-2020 23:40 (82%)

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:24
Lan1980 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:01:
Grace periode 0

Misschien moet iemand anders dat eens navragen? Wie weet was mijn contactpersoon (helpdesk) toch niet zo goed op de hoogte :-). maar als dat klopt, dan heb je best een Mogo lening uit Albanië die af en toe late is.
Die leningen die nu nog open staan doen wel de aflossing pas op het eind, je krijgt 11maanden lang dus alleen rente.

Ik doe zelf alleen full amortization zodat ik sneller opnieuw kan investeren

GrooV wijzigde deze reactie 07-01-2020 23:59 (5%)

• Lan1980
Ok. Maar indien een goeie rente, maakt het niet uit om er een paar te hebben die pas op einde aflossen.
Ik vermoed met dergelijke penalty dat er ook niet echt leningen late zullen worden.

Deze lening (de eerste die ik tegen kwam)betaalt toch gewoon tijdens de loop af?
https://www.mintos.com/en/28318856-01
maar 10%, voorlopig blijf ik eraf :-)

Lan1980 wijzigde deze reactie 08-01-2020 08:01 (30%)

• TechLight
  • Registratie: mei 2019
  • Niet online
Voor het rendement maakt het aflossingsdeel volgens mij niet uit, maar alleen of de rente per maand, kwartaal of per jaar betaalt wordt. Met full amortization heb je natuurlijk wel een grotere omloopsnelheid, zodat je een groot deel van je geld eerder terug hebt als je het nodig hebt (of wil stoppen). Maar als je genoeg diversificatie hebt, dan bereik je dat ook met bullet leningen die door de tijd verspreid lopen.

Een lening van 10% op jaarbasis geeft je na 1 jaar 10%. Een lening met hetzelfde percentage die rente per maand betaalt (en als je dat bedrag steeds per maand opnieuw investeert) levert je effectief 10,5% op. Volgens mij maakt het aflossingsdeel daarbij niet uit, omdat je dat sowieso 'geinvesteerd' houdt. Kan best de moeite zijn als je keuze hebt tussen verder gelijke leningen om dan een beetje op zo'n penalty te gokken, als je er tegen kan dat je geld dus langer vast zit.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

TechLight schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:26:
Voor het rendement maakt het aflossingsdeel volgens mij niet uit, maar alleen of de rente per maand, kwartaal of per jaar betaalt wordt.
Hier heb je er zelfs eentje die per week betaalt: 21701390-01. En short-term loans van een maand of korter hebben natuurlijk hetzelfde effect (mits op tijd betaald).

Aflossing maakt in principe niet uit voor het rendement. Maar er zijn uitzonderingen. Als je telkens met discount koopt op de secondary market ben je gebaat bij een snellere aflossing. Gevaar is natuurlijk dat er niets beschikbaar is met de gewenste discount of gewenste rente.

En je hebt natuurlijk de actuele situatie met cashbacks van Finko en Sun Finance bij aankoop op de primary market.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

TechLight schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 20:26:
Met full amortization heb je natuurlijk wel een grotere omloopsnelheid, zodat je een groot deel van je geld eerder terug hebt als je het nodig hebt (of wil stoppen).
Normaal gesproken geeft full amortization minder risico voor de leninggever, omdat gedurende de looptijd er al afgelost wordt.
Als er dan wanbetaling plaatsvindt, is de kans dat je alles kwijt bent veel kleiner; dat gebeurt dan alleen als de leningnemer überhaupt niet begint met betalen.

Bij Mintos is dat allemaal niet zo relevant, tenzij je ook leningen neemt zonder buy back guarantee.

Sterker nog, de kans is groot dat je auto invest regels de terugbetalingen weer deels in dezelfde loan originator stopt, waardoor je uiteindelijk daar steeds ruwweg hetzelfde bedrag hebt.
En ook als je leningen zonder bbg koopt, kan je dat risico ook dempen door over zoveel mogelijk leningen te spreiden.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Mijn enige Monego lening (13652779-03) staat sinds vandaag op 60+ days late. Ben benieuwd of ze de buyback guarantee nog kunnen uitvoeren. Ik zit er zelf voor maar liefst 3 cent in :+

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:13

Detmer

Professioneel prutser

Ik heb voor €20,- een lening van Rapido die sinds enkele dagen op 60+ days late staat :( . Sowieso is het bij mij vrij ruk, 66% van het totaal is maar geïnvesteerd, waarvan slechts 41% current is 8)7

Detmer wijzigde deze reactie 09-01-2020 09:20 (38%)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

• Lan1980
Het wordt tijd dat de cashback van Finko afloopt. 41% van mijn portfolio zit ondertussen in Finko :-)
De meeste lopen af net na 10 januari.
En dat allemaal voor een paar euro's. Maarja, wie het kleine niet eert...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Lan1980 0,5% bonus is anders best fors als je de looptijd van de in aanmerking komende leningen in beschouwing neemt. Op een lening van 1 maand is dat toch gelijkwaardig aan 6% hogere rente. Of bij 2 weken zelfs 13%.

Nog twee dagen en dan kan de autoinvest regel weer uit. Hier zit inmiddels 50,7% in Finko (en 5,4% in Sun Finance). Loopt allemaal deze maand af.

Zr40 wijzigde deze reactie 09-01-2020 10:00 (25%)

• Lan1980
Ja, ik weet het, vandaar dat ik er toch mee doorzet.
Sun finance heb ik eergisteren afgezet. Niet zoveel vertrouwen meer in dat van Denemarken wegens nieuwe regels daar (en de andere landen nog minder).
Finko enkel Oekraïne, Armenië en Moldavië.

Misschien moest ik wat meer spreiden over de verschillende landen, geen idee. Ik wou er mijn hoofd niet over breken. Zeker de leningen van Oekraïne zijn heel korte termijn, dus daar ben je snel weel vanaf :-).

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik zit ook een beetje (erg) diep in Finko nu. Hoop dat Mintos wel even een financiële check doet voordat ze bedrijven toestaan zo een cashback actie te houden :p Wel lijken de goede leningen langzaam op te raken. Toch interessant dat Finko schijnbaar wel de noodzaak zag sommige rentes omhoog te gooien naar 13.5% in Oekraine.

Jammer dat ik het eerste deel van de cashback actie gemist heb door de feestdagen, kijken wat de opbrengst gaat zijn...

fsfikke wijzigde deze reactie 09-01-2020 10:24 (14%)

DUT Racing

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier geen problemen om vrijgekomen geld (uit aflossingen en een klein beetje verkoop) te herinvesteren met minimaal 12% in Varks en 12,5% in Sun en de rest van Finko. Maar stiekem mag het wel klaar zijn nu, ik wil mijn spreiding terug :P

• Xander25
Detmer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 09:19:
Ik heb voor €20,- een lening van Rapido die sinds enkele dagen op 60+ days late staat :( . Sowieso is het bij mij vrij ruk, 66% van het totaal is maar geïnvesteerd, waarvan slechts 41% current is 8)7
Misschien goed om je AutoInvest settings nog eens onder de loep te nemen? Ik zit er voor een redelijk groot bedrag in en bij mij is ca. 80% current en heb vrijwel geen cash drag (oftewel bijna gehele vermogen is altijd geïnvesteerd).

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23:13

Detmer

Professioneel prutser

Xander25 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:19:
[...]

Misschien goed om je AutoInvest settings nog eens onder de loep te nemen? Ik zit er voor een redelijk groot bedrag in en bij mij is ca. 80% current en heb vrijwel geen cash drag (oftewel bijna gehele vermogen is altijd geïnvesteerd).
Ik investeer alleen in A en B rating met buyback, minimaal 10% en maximale looptijd van 3 maanden. Bedragen van €10,- tot €20,- per keer om het een beetje te spreiden.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

• Xander25
Detmer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Ik investeer alleen in A en B rating met buyback, minimaal 10% en maximale looptijd van 3 maanden. Bedragen van €10,- tot €20,- per keer om het een beetje te spreiden.
Dat verschilt niet eens zoveel van mijn settings, bijzonder.

We kunnen binnenkort een nieuwe loan originator uit Mongolië verwachten met een goede (Mintos) rating. Helaas geen rente op delayed payments: https://www.mintos.com/en...nators/invescore/#general

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Detmer schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Heb je diversificatie aanstaan?

DUT Racing

• Gerry1982
  • Nu online
Daar gaan we :*) :7 oOo

Finko Armenia (voorheen Varks) doet opeens 14.5% wel vreemd maar reeds een heel deel van me portfolio hierin kunnen ombouwen naar deze hogere rente.

campaign has been prolonged until January 10!

Weet iemand of dit tot 10 Januari betekend of tot en met 10 Januari?

Gerry1982 wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:09 (84%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Gerry1982 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 18:21:
[..]

campaign has been prolonged until January 10!

Weet iemand of dit tot 10 Januari betekend of tot en met 10 Januari?
Op https://www.mintos.com/en/campaigns/ en op https://assets.mintos.com...96A-6B34-ECA1373F76A2.pdf staat dat het loopt tot en met January 10, 2020, 23:59 (UTC+2). Voor ons is dat 22:59.
Finko Armenia (voorheen Varks) doet opeens 14.5%
...en ze zijn al weg?

Zr40 wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:23 (10%)

• Gerry1982
  • Nu online
Zr40 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 19:13:
[...]

Op https://www.mintos.com/en/campaigns/ en op https://assets.mintos.com...96A-6B34-ECA1373F76A2.pdf staat dat het loopt tot en met January 10, 2020, 23:59 (UTC+2). Voor ons is dat 22:59.

[...]

...en ze zijn al weg?
Bedankt, Ja het feest is denk bijna afgelopen......voor een 3k kunnen kopen... O+

Gerry1982 wijzigde deze reactie 09-01-2020 19:35 (3%)

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 21:38

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Over feestjes gesproken, er staat een kort videotje van hun jaarlijkse (zomerse) team uitje op YT :)
YouTube: Mintos Play & Chill, Summer 2019 - #mintospeople

Erzsébet Bathory | iPod mini met 16GB | Torn-City

• -World-
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 12:48
Xander25 schreef op donderdag 9 januari 2020 @ 17:18:
[...]

Dat verschilt niet eens zoveel van mijn settings, bijzonder.

We kunnen binnenkort een nieuwe loan originator uit Mongolië verwachten met een goede (Mintos) rating. Helaas geen rente op delayed payments: https://www.mintos.com/en...nators/invescore/#general
Oh nice, dat ziet er wel uit als een goede LO om mijn portfolio extra mee te diversifiëren.

Tot nu toe heb ik alleen geïnvesteerd in leningen van Mogo, Banknote, Credissimo, IuteCredit, ID Finance Kazachstan en net ook voor het eerst in Kredit Pintar (alles met buyback en in €). De rentes van Mogo, Banknote en met name Credissimo vallen me nogal tegen, dus ben nu ook meer naar de LO's aan het kijken met een B rating. Doe het nog handmatig aangezien ik (nog) geen grote bedragen heb geïnvesteerd en het wel leuk vind om uit te zoeken

Hebben jullie nog tips voor redelijk betrouwbare LO's?

• Gerry1982
  • Nu online
-World- schreef op vrijdag 10 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Oh nice, dat ziet er wel uit als een goede LO om mijn portfolio extra mee te diversifiëren.

Tot nu toe heb ik alleen geïnvesteerd in leningen van Mogo, Banknote, Credissimo, IuteCredit, ID Finance Kazachstan en net ook voor het eerst in Kredit Pintar (alles met buyback en in €). De rentes van Mogo, Banknote en met name Credissimo vallen me nogal tegen, dus ben nu ook meer naar de LO's aan het kijken met een B rating. Doe het nog handmatig aangezien ik (nog) geen grote bedragen heb geïnvesteerd en het wel leuk vind om uit te zoeken

Hebben jullie nog tips voor redelijk betrouwbare LO's?
Mooi lijstje welke ik nog mis en zeker niet slecht zijn in mijn ogen: Creditstar, IuteCredit, Dozarplati, Placet Group, Credius, Mikro Kapital

• Lan1980
Op dit moment investeer ik in de volgende (de Mongoolse laat ik even buiten beschouwing, door afwezigheid penalty en geen interest tijdens late, wacht ik even af hoe goed ze op tijd betalen en hoelang hun leningen lopen). Van sommige investeer ik enkel in leningen die minstens x aantal maand duren, maar dat leidt te ver om dat hier allemaal neer te pennen.Opgegeven percentages zijn maximum. Kan uiteraard veel lager liggen (indien ze bv geen leningen hebben op dit moment met goeie rente).

De eerste 1 tot 4% vind ik groot risico, maar om te spreiden investeer ik er minimaal in; Vanaf 5 tot 9% heb ik er wel een goed oog in.

1 tot 4% portfolio:Alex Credit, Alfa Credit, Capital Service, Capitalia, Cashwagon, Dinerito, Ecofinace, Finko Moldavië,Fireof, ID finance spanje, ITF Group, LF tech, Peachy, SOS credit, Zenka

5 tot 9% portfolio:Akulala, Cashcredit, Creamfinance, Dineo Credito, Dozarplati, Dziesiątka Finanse, Esto, Evergreen, Extra finance, Kviku,Lime Zain, Mikro kapital, Novaloans, Stikcredit, Watu credit

10 tot 14% portfolio: Acema, BB finance Group, Creditstar, Credius, EBV finance, Finko Armenië, Kredit pintar, Wowwo

15 tot 20% portfolio:Banknote, Credissimo, Everest finance, ID finance Kazachstan, Iutekredit, Mogo, Placet Group, Vizia

Lan1980 wijzigde deze reactie 10-01-2020 12:54 (10%)

Pagina: 1 ... 14 15 16 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True