Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 20:58
Als ik het goed begrijp is het meest reële risico van Mintos dat je loan originator over de kop gaat, zoals met Eurocent is gebeurd.

Maar als je alleen met loan originators werkt met de beste ratings dan zou dat risico toch erg gering moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd?

Ik begrijp dat het een ander verhaal kan worden als er een nieuwe financiele crisis uitbreekt.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 13-11 16:03
Het is allemaal een kwestie van terug betalen.

Risico op niet terugbetalen hoog -> dan ook een hogere rente
Bij een financiële crisis gaan veel mensen niet terugbetalen, dan daalt de rating van LO en kunnen ze allemaal omvallen.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:44:
Als ik het goed begrijp is het meest reële risico van Mintos dat je loan originator over de kop gaat, zoals met Eurocent is gebeurd.

Maar als je alleen met loan originators werkt met de beste ratings dan zou dat risico toch erg gering moeten zijn? Of zie ik iets over het hoofd?
Het sleutelwoord is 'spreiding'. Net als op de beurs, of bij welk type investering dan ook, stop niet al je geld in één lening of in één loan originator.

Het is goed mogelijk dat een loan originator met de hoogste rating failliet gaat en niet kan voldoen aan de buyback guarantees terwijl eentje met een wat lagere rating overeind blijft. Je kan het niet voorspellen. Door te spreiden verminder je het risico.

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• Pistachenootje
Zr40 schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:16:
[...]
Het sleutelwoord is 'spreiding'. Net als op de beurs, of bij welk type investering dan ook, stop niet al je geld in één lening of in één loan originator.

Het is goed mogelijk dat een loan originator met de hoogste rating failliet gaat en niet kan voldoen aan de buyback guarantees terwijl eentje met een wat lagere rating overeind blijft. Je kan het niet voorspellen. Door te spreiden verminder je het risico.
Zeker. Spreiden is belangrijk. Dat doe ik ook.

Maar waar leg je de grens? Stel ik heb al mijn leningen bij loan originators met een hoge rating, wordt mijn risico lager als ik er l.o.'s bij ga betrekken die bijvoorbeeld een C rating krijgen van Mintos?

Ik gebruik ook de ratings van https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 00:19

Gerry1982

Mintos referral: DUFLWG

Pistachenootje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 15:52:
[...]

Zeker. Spreiden is belangrijk. Dat doe ik ook.

Maar waar leg je de grens? Stel ik heb al mijn leningen bij loan originators met een hoge rating, wordt mijn risico lager als ik er l.o.'s bij ga betrekken die bijvoorbeeld een C rating krijgen van Mintos?

Ik gebruik ook de ratings van https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
De explore lender rating site is zeer goed hou die aan met score boven de 50. Abonneer je op hun updates er is een grote communitie die alles nauw in de gaten houd en updates verzorgt. Mocht er 1 wegzakken onder de 50 verkoop je deze leningen op de secondary market.

Dan beperk je het risico echter blijft het hoger risico.

Ik geloof dat Mintos een groot belang heeft zijn investeerders te beschermen. Als een C+ aanbieder omvalt dan valt dit nog te verklaren als dit bij een B+ of A gebeurd zal dit grote gevolgen hebben voor het vertrouwen van Mintos zelf. Dit geld in zekere maten ook voor een aantal aanbieders zoals onder andere Mogo waarin dezelfde mede-eigenaren van Mintos
zitten....daarom ben ik er niet vies van een hoog percentage van mijn portfolio in Mogo’s aan te houden daar deze combinatie van toepassing is.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Uit de blog post over het nieuwe logo:

Stille hint dat de iOS app binnenkort gelanceerd wordt? :)

edit: nu ook op de site zelf: (bron)

Zr40 wijzigde deze reactie 08-10-2019 20:24 (29%)

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 21:37
Zr40 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 20:16:
Uit de blog post over het nieuwe logo:

[Afbeelding]

Stille hint dat de iOS app binnenkort gelanceerd wordt? :)

edit: nu ook op de site zelf: (bron)

[Afbeelding]
Ik merk dat ikzelf weinig aan te merken heb op de mobiele website. Die staat gewoon als snelkoppeling op mijn bureaublad. Maar ik probeer dan ook niet iedere dag te kijken 8)7 .

• PeaceFreak
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16:32

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Geeft mintos de datums van betaling, op de "My investments" pagina uit in DD/MM/YYYY of MM/DD/YYYY.
Zie ook:

https://tweakers.net/ext/f/RuWFVKPIvfmLy03sD8928UUh/full.png

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:27
Je kan het al zien aan de datum ervoor, dd-mm-yyyy.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

squaddie schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 17:45:
Je kan het al zien aan de datum ervoor, dd-mm-yyyy.
Okido, dank je wel!

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 21:27
Sinds een maandje ook ingestapt in de Mintos trein en heb er wel plezier in.
Leuk om je geld te zien groeien, ookal is het kijken hoe gras groeit.

Begonnen met Invest and Access en vandaag extra gestort met een auto invest portfolio.
Stel dat er nog ruimte is in je I&A portfolio, waar ga je tegoed naar toe, I&A of auto invest?

iRacing Profiel

• Mirved
  • Laatst online: 20:03
Pistachenootje schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 14:44:

Ik begrijp dat het een ander verhaal kan worden als er een nieuwe financiele crisis uitbreekt.
Er gaat een volgende crisis komen. Of dat binnen een jaar is of over 3 dat maakt eigenlijk niks uit. Het gaat zeker komen en jij gaat niet weten wanneer dus zal geld op Mintos hebben staan. Bij een crisis horen massa ontslagen en iemand die moet lenen om iets te kopen in goeie tijden zal geen spaargeld hebben om zijn leningen te blijven betalen. Ik verwacht bij een crisis dat 50% van de loan originators omvalt. De A ratings misschien wat later. Al zou 15% maar omvallen dan nog ben je al je winst kwijt die je in een jaar gemaakt heb.

• bregweb
Baseer je die 50% ergens op of is dat een waarschuw percentage voor Pistachenootje?

Dat er een crisis komt is zeker, maar we weten ook niet hoe groot/zwaar/lang die crisis is of duurt.

Is ook een beetje de vraag of je bij een C-rating wel een lening van 20 jaar wilt aangaan.

• Pistachenootje
Hoe P2P het zal doen tijdens een serieuze crisis is een goede vraag. Ik vond het daarom wel interessant om te kijken hoe Zopa het deed tijdens de crisis van 2008/2009.

Als dit artikel klopt (lijkt me wel) dan valt het me alles mee: https://blog.zopa.com/201...ng-the-2007478-recession/
(en nee dit hoeft niet te betekenen dat het tijdens de volgende crisis en/of met andere platforms net zo goed zal gaan)

Pistachenootje wijzigde deze reactie 11-10-2019 15:20 (16%)

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 17:56
bregweb schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 15:01:
Baseer je die 50% ergens op of is dat een waarschuw percentage voor Pistachenootje?
die 50% is waarschijnlijk gewoon huis-tuin-keuken statistiek, valt wel om of valt niet om O-) ;)

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:38
Mirved schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Er gaat een volgende crisis komen. Of dat binnen een jaar is of over 3 dat maakt eigenlijk niks uit. Het gaat zeker komen en jij gaat niet weten wanneer dus zal geld op Mintos hebben staan. Bij een crisis horen massa ontslagen en iemand die moet lenen om iets te kopen in goeie tijden zal geen spaargeld hebben om zijn leningen te blijven betalen. Ik verwacht bij een crisis dat 50% van de loan originators omvalt. De A ratings misschien wat later. Al zou 15% maar omvallen dan nog ben je al je winst kwijt die je in een jaar gemaakt heb.
Ja, of het is een recessie, en valt het allemaal wel mee. Kan natuurlijk ook gewoon.

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-11 17:28
Mirved schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:51:
[...]

Wat een enorme speculatie en bangmakerij. Gebaseerd op helemaal niks, geen bron vermelding, niks-noppes-nada.

"That's what I do. I drink and I know things."

• Mirved
Config schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 17:44:
[...]

Ja, of het is een recessie, en valt het allemaal wel mee. Kan natuurlijk ook gewoon.
Dan wordt het aantal jaren dat dit gaat gebeuren enkel langer. Een crisis gaat er weer komen dat is gewoon een feit.
Frozenhands schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 19:28:
[...]

Wat een enorme speculatie en bangmakerij. Gebaseerd op helemaal niks, geen bron vermelding, niks-noppes-nada.
Gewoon gezond verstand en logica of wil je beweren dat een volgende crisis geen gevolgen heeft voor mensen die nu al leningen moeten aan gaan voor nog geen 1000 euro. Ben je zo jong dat je al vergeten bent dat banken als Fortis en Lehman brothers (en tig andere) om zijn gevallen tijdens de vorige crisis. Dat waren geen kleine lenings bedrijven maar deze hadden miljoenen klanten en 100de miljarden in hun portefeuilles. Als die al niet bestendig zijn waarom zouden dan kleine oost europese leningverleners opeens crisisbestendig zijn.

Hou het netjes en vriendelijk, en speel op de bal, niet op de man. Maar als het allemaal zo een onzin is kan je het makkelijk met argumenten ontkrachten. Ik ben benieuwd naar je met bronnen onderbouwde verhaal over de crisis bestendigheid van kleine leningsbedrijven in oost europese landen. Daarnaast over hoe een financiële crisis blijkbaar geen effect heeft op het armste deel van de bevolking van deze landen en dat deze hun verplichtingen massaal blijven kunnen voldoen. Tevens ook over welke marge van wanbetaling deze bedrijven kunnen dragen zonder om te vallen en hoe zij hier makkelijk aan kunnen voldoen bij een crisis.

Ik wacht je reactie af.

Ardana wijzigde deze reactie 12-10-2019 13:11 (63%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mirved schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:37:
Als die al niet bestendig zijn waarom zouden dan kleine oost europese leningverleners opeens crisisbestendig zijn.
Die banken zijn niet een heel eerlijke vergelijking, want die waren zelf nogal speculatief bezig. Allerlei veel kleinere banken hebben het overleefd. Of deze loan originators het zouden gaan overleven is natuurlijk lastig te zeggen, maar dat die banken omvielen is wmb geen argument dat deze originators ook om gaan vallen.
Ik ben benieuwd naar je met bronnen onderbouwde verhaal [..]

Ik wacht je reactie af.
Je hebt wmb wel een punt dat van die loan originators moeilijk is te bewijzen dat ze een crisis overleven. Maar er werd je gevraagd om bronmatige onderbouwing van je eigen claim, en die geef je niet. Maar eist dan ineens wel bronnen van degenen die je daarom vroegen ;)

ACM wijzigde deze reactie 12-10-2019 11:40 (8%)

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 21:15
Het wordt steeds lastiger om een goede diversificatie te hebben zodra je enkel investeert in originators met een goede rating als je er redelijk wat geld in hebt zitten. De vraag is dan wat je liever hebt, minder originators met een betere rating, of een betere diversificatie maar met daartussen wel originators met een mindere rating?

Verwachte verlies = kans op verlies maal verlies gegeven default maal uitstaande volume (EL = PD x LGD x EAD). Als je je focust op originators met een goede rating verklein je dus de PD (mits de ratings kloppen), maar vergroot je de EAD. Bij een betere diversificatie verklein je de EAD per originator, maar is de PD mogelijk wat hoger. Lastig vind ik het. Aforti zat bijvoorbeeld niet in mijn portefeuille vanwege mijn eigen strenge selectie, dus daar heb ik nu baat bij, maar tegelijkertijd voel ik me steeds minder prettig bij een portefeuilleaandeel van > 20% bij één originator (bijv. CreditStar of ID Finance).

Hoe kijken jullie daar tegen aan?

• BB-One
[...]

Dan wordt het aantal jaren dat dit gaat gebeuren enkel langer. Een crisis gaat er weer komen dat is gewoon een feit.

[...]

Gewoon gezond verstand en logica of wil je beweren dat een volgende crisis geen gevolgen heeft voor mensen die nu al leningen moeten aan gaan voor nog geen 1000 euro. Ben je zo jong dat je al vergeten bent dat banken als Fortis en Lehman brothers (en tig andere) om zijn gevallen tijdens de vorige crisis. Dat waren geen kleine lenings bedrijven maar deze hadden miljoenen klanten en 100de miljarden in hun portefeuilles. Als die al niet bestendig zijn waarom zouden dan kleine oost europese leningverleners opeens crisisbestendig zijn.
Juist lagere leningbedragen zijn mijns inziens minder risicovol (spreiding...). Hou ook in de gaten dat het andere landen zijn waar we het over hebben. Daar is 1000 euro meer waard dan hier.

Plus dat kleinere schulden in mijn beleving eerder worden afgelost dan grotere schulden. Ik hou namelijk altijd de volgende 'wijsheid' in mijn achterhoofd: Bij een schuld van 10.000 euro heb ik een probleem, bij een schuld van 1 miljoen heeft de bank een probleem... :)

• Gerbenger
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 12-11 23:57
Xander25 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 13:06:
Het wordt steeds lastiger om een goede diversificatie te hebben zodra je enkel investeert in originators met een goede rating als je er redelijk wat geld in hebt zitten. De vraag is dan wat je liever hebt, minder originators met een betere rating, of een betere diversificatie maar met daartussen wel originators met een mindere rating?

Verwachte verlies = kans op verlies maal verlies gegeven default maal uitstaande volume (EL = PD x LGD x EAD). Als je je focust op originators met een goede rating verklein je dus de PD (mits de ratings kloppen), maar vergroot je de EAD. Bij een betere diversificatie verklein je de EAD per originator, maar is de PD mogelijk wat hoger. Lastig vind ik het. Aforti zat bijvoorbeeld niet in mijn portefeuille vanwege mijn eigen strenge selectie, dus daar heb ik nu baat bij, maar tegelijkertijd voel ik me steeds minder prettig bij een portefeuilleaandeel van > 20% bij één originator (bijv. CreditStar of ID Finance).

Hoe kijken jullie daar tegen aan?
Het is een lastige afweging. Ik heb er een complexe en bewerkelijke oplossing voor gemaakt. Ik vergelijk verschillende leningen op basis van geboden rente, looptijd, rating op Explorep2p en het % in mijn portefeuille. Op basis daar van bepaal ik waar ik in investeer. Ik zoek dus een balans tussen die factoren.

• Mirved
ACM schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:39:
[...]

Maar er werd je gevraagd om bronmatige onderbouwing van je eigen claim, en die geef je niet. Maar eist dan ineens wel bronnen van degenen die je daarom vroegen ;)
Niet ineens meneer vind bronnen blijkbaar belangrijk dan ben ik benieuwd naar zijn bronnen. Ben benieuwd of hij dat dan ook doet.

Mirved wijzigde deze reactie 12-10-2019 17:31 (39%)

• Config
[...]

Nou, ik zou het anders formuleren: "als je lang genoeg wacht wordt de kans 1". De crisis van 2008 was de grootste sinds 1929, dus dat duurde 79 jaar.

• Mirved
Config schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 22:50:
[...]

Nou, ik zou het anders formuleren: "als je lang genoeg wacht wordt de kans 1". De crisis van 2008 was de grootste sinds 1929, dus dat duurde 79 jaar.
En de crisis voor 2008 was in 2000 of het de grootste was heeft er weinig mee te maken.

• Config
Mirved schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:14:
[...]

En de crisis voor 2008 was in 2000 of het de grootste was heeft er weinig mee te maken.
Ik volg je niet. De grootte van een crisis maakt toch uit voor de kans dat een LO niet meer kan voldoen aan de BBG?

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Mensen, eerst maar mijn excuses voor alle vragen, maar ik ben nog niet zo bekend met P2P lenen.
Bij Mintos heb ik eerst maar eens 30 eur geinvesteerd in 3 loans van Peachy, maar ik was nog niet bekend met het hele platform en heb dus nog geen auto invest of spreiding...

Nu heb ik mijn eerste 2 betalingen gehad van tot 61 cent.
Aangedaan via de Primary Market.

Nu las ik over de Secondary Market, maar kan iemand mij in duidelijke taal uitleggen waarom er kortingen zijn op de Secondary Market?
En wat betekent dat als je een lening op de Secondary Market koopt voor de gene die het geld uitleent?

Dus krijgt de lener (die ik verder niet ken), de korting, of zijn het allemaal hoog risico leningen aldaar?
Ik krijg zoveel info ineens tot me dat ik er geen hol meer van snap...
Is het überhaupt verstandig om me als beginner op de Secondary te begeven?

Sorry voor alle m.i. moeilijke vragen, maar ik word er maar niet wijs uit.

• Longcat
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 01:02
@Mirved heeft hartstikke gelijk, al brengt hij het misschien wat ongelukkig. Deze leningnemers zijn volgens mij stuk voor stuk ontzettend subprime. Dan kan je wel de beste originators uitzoeken en goed spreiden, maar bij wat tegenwind vallen er veel om en heb je niets aan die guarantees.

Hoe komt iemand uit bij zo’n LO? Waarom kiezen ze niet voor een credit card, bank, lease en dergelijke? Waarom houdt die LO de lenigen niet op eigen boek? Waarom niet verpakken en doorverkopen aan institutionele partijen? Hoeveel rente betalen de leningnemers eigenlijk daadwerkelijk?

• BB-One
Longcat schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:36:
@Mirved heeft hartstikke gelijk, al brengt hij het misschien wat ongelukkig. Deze leningnemers zijn volgens mij stuk voor stuk ontzettend subprime. Dan kan je wel de beste originators uitzoeken en goed spreiden, maar bij wat tegenwind vallen er veel om en heb je niets aan die guarantees.

Hoe komt iemand uit bij zo’n LO? Waarom kiezen ze niet voor een credit card, bank, lease en dergelijke?
Nu reikt mijn kennis niet verder dan een paar landen in oost europa (bijvoorbeeld Roemenië) maar daar is het niet gebruikelijk om geld te lenen bij de bank, namelijk veel te veel (papier)werk voor relatief kleine bedragen. Veel lening zijn zeer kort lopend. Namelijk even geld hebben voor eten/drinken totdat je over een week of 2 weken weer geld hebt gekregen voor je werk. Daardoor hebben ze ook veel meer de loop naar dergelijke LO en komt men daar nu ook voor de wat langer lopende leningen.
Waarom houdt die LO de lenigen niet op eigen boek?
Hefboomeffect, ze kunnen dan meer uitlenen en ze halen een hogere marge op de uitstaande leningen dan ze aan 'ons' betalen.
Waarom niet verpakken en doorverkopen aan institutionele partijen?
Die hebben daar misschien geen interesse in. Want die moeten vaak op basis van de regels daar weer eigen vermogen tegenover hebben staan.
Hoeveel rente betalen de leningnemers eigenlijk daadwerkelijk?
Zie de diverse websites van de LO's.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

PeaceFreak schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:54:
Mensen, eerst maar mijn excuses voor alle vragen, maar ik ben nog niet zo bekend met P2P lenen.
Bij Mintos heb ik eerst maar eens 30 eur geinvesteerd in 3 loans van Peachy, maar ik was nog niet bekend met het hele platform en heb dus nog geen auto invest of spreiding...
Als je 30 euro inlegt, had je het sowieso over maximaal 3 originators kunnen spreiden, tenzij je inderdaad op de secondary market wat koopt.

Als je die 30 euro een groot bedrag voor je is, dan kan je dat wellicht beter niet in risicovolle beleggingen stoppen. Als je simpelweg een klein bedragje wilde gebruiken om te zien hoe het werkt, dan kan je uiteraard rustig aan doen :)
Nu heb ik mijn eerste 2 betalingen gehad van tot 61 cent.
Aangedaan via de Primary Market.
't Nadeel van zo'n klein bedrag is dat het vrij lang duurt tot je weer genoeg geldt hebt om een nieuwe lening te kopen. Maar anderzijds zullen de meesten die per dag genoeg krijgen om nieuwe leningen te kopen, dat via auto-invest gelijk weer uitgeven.
Nu las ik over de Secondary Market, maar kan iemand mij in duidelijke taal uitleggen waarom er kortingen zijn op de Secondary Market?
Degene die geld leent is niet relevant voor de secondary market. Sterker nog, in principe is heel Mintos niet relevant voor die lener.
Die lener leent bij bijvoorbeeld Peachy en Peachy zet die lening door naar Mintos. Mintos plaatst die lening op de Primary Market en 'iemand', bijvoorbeeld jij, koopt een aandeel in die lening.

Als die iemand op een gegeven moment van dat aandeel af wil, kan hij/zij dat op de Secondary Market aanbieden.
Net als bij de echte wereld, kan het helpen om korting te geven om er sneller vanaf te komen. Soms is het juist een relatief interessante lening vergeleken met wat er op de Primary Market staat en wordt er juist een extra vergoeding gevraagd.
En wat betekent dat als je een lening op de Secondary Market koopt voor de gene die het geld uitleent?
Effectief ben jij degene die het geld uitleent. Met Mintos en een loan originator als tussenpersonen. En via de Secondary Market kan je dat dus overdragen aan een ander.
Dus krijgt de lener (die ik verder niet ken), de korting, of zijn het allemaal hoog risico leningen aldaar?
Voor de lener maakt het niks uit. Die weet waarschijnlijk niet eens dat de lening via Mintos is verkocht. En al helemaal niet dat het daarna via de Secondary Market zou kunnen worden verkocht.
De Primary Market is iets tussen investeerders en de loan originators.
De Secondary Market is iets tussen investeerders onderling.

En daarnaast kan een loan originator nog buiten die secondary market een lening terugkopen. Waarom ze dat doen wordt niet duidelijk gemaakt, maar zal normaal gesproken wel zijn omdat ze het gunstiger elders kunnen financieren.
Is het überhaupt verstandig om me als beginner op de Secondary te begeven?
Het belangrijkste wat je bij de secondary market moet afvragen is natuurlijk waarom iemand van een lening af wil. Soms is dat omdat hij/zij wil uittreden en dus het geld terug wil, maar het kan ook een minder interessante lening zijn.
Ik zou in ieder geval geen lening daar kopen met een premium. En kijk ook goed naar de resterende looptijd, of de lening al 'late', of er een buyback garantie achter de lening zit en of de loan originator dan rente betaald tijdens die 'late' periode.

Effectief zijn dat ook criteria om op te letten bij de primary market, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit waar je wat koopt.

Voor jou is een belangrijk voordeel van de secondary market dat je ook minder dan 10 euro kunt uitgeven :)

• Mirved
Config schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:37:
[...]

Ik volg je niet. De grootte van een crisis maakt toch uit voor de kans dat een LO niet meer kan voldoen aan de BBG?
Nee ik denk dat iedere crisis zal lijden tot een massale omval van LO's die hoeft niet van extreme proporties te zijn zoals 1928 of 2008.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Mirved schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 09:00:
Nee ik denk dat iedere crisis zal lijden tot een massale omval van LO's die hoeft niet van extreme proporties te zijn zoals 1928 of 2008.
't Zal natuurlijk allemaal afhangen van wat voor crisis het is en waar ie plaatsvindt. Als 'de arbeider' massaal ontslagen wordt in landen waar die LO's zitten, dan zullen er vast wel een hoop persoonlijke faillissementen komen (of hoe dat in het betreffende land heet). En het is dan inderdaad afwachten hoeveel wanbetaling een LO aan kan.

Wat dat betreft ben je misschien wel beter af met leningen zonder buy back, dan was de rente vanaf het begin al wat hoger, maar liep je natuurlijk ook zelf het risico op wanbetaling.
Uiteindelijk worden de leningen van LO's die wel buy back geven effectief ook omgezet in leningen zonder buy back als de LO zelf failliet gaat.

Dus als je dat risico op omvallen van LO's te groot vindt, zou je wellicht juist LO's zonder buy back kunnen kiezen ;)

Overigens heeft Mintos wel 12 LO's die al voor 2008 waren gestart en zelfs 2 in 2008 en 5 in 2009. Dus er zijn er in ieder geval een aantal die dat overleefd hebben.

Je ziet daaraan natuurlijk niet hoeveel er destijds failliet zijn gegaan.

• BB-One
[...]

Kun je massaal definieren?

En waarom leidt (!) een crisis tot de omval van LO's en dan meer specifiek de LO's die op Mintos actief zijn?
De LO's die op mintos actief zijn hebben veel kleine leningen lopen en daarmee ook veel meer spreiding. Plus door het kortlopende karakter van hun leningen zijn ze ook eerder in staat om bij te sturen indien er een economische crisis (neem aan dat je daar op doelt) ontstaat.
LO's zijn ook erg actief op 'lokale' markten dus de invloed van de wereld is er wel maar zal volgens mij minder invloed hebben. Die invloed zal er wel zijn natuurlijk maar zal beperkter zijn.

Als ik naar de crisis van 2008 kijk, heeft deze weinig tot geen invloed gehad op mijn directe omgeving (al weet je natuurlijk niet hoe het zou zijn geweest als die crisis er niet was geweest. Maar niemand in mijn omgeving is zijn baan verloren, alles was business as usual dus op mijn 'lokale' niveau was er niets aan de hand... Dus zeg het maar...

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 03-11 17:28
[...]

Zoals ik al eerder vroeg om je claims te bekrachtigen met bronnen, maak je weer onnodig speculaties zonder enige onderbouwing. Om mij vervolgens mij om bronnen te vragen is een beetje flauw, vind je ook niet?

Stop met je speculaties of onderbouw ze.

"That's what I do. I drink and I know things."

• Frontysco
Frontysco schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 14:18:
Sinds een maandje ook ingestapt in de Mintos trein en heb er wel plezier in.
Leuk om je geld te zien groeien, ookal is het kijken hoe gras groeit.

Begonnen met Invest and Access en vandaag extra gestort met een auto invest portfolio.
Stel dat er nog ruimte is in je I&A portfolio, waar ga je tegoed naar toe, I&A of auto invest?
Iemand een idee?

iRacing Profiel

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

I&A gaat eerst, daarna Auto Invest.

• PeaceFreak

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

ACM schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:46:
[...]

Als je 30 euro inlegt, had je het sowieso over maximaal 3 originators kunnen spreiden, tenzij je inderdaad op de secondary market wat koopt.

Als je die 30 euro een groot bedrag voor je is, dan kan je dat wellicht beter niet in risicovolle beleggingen stoppen. Als je simpelweg een klein bedragje wilde gebruiken om te zien hoe het werkt, dan kan je uiteraard rustig aan doen :)

[...]

't Nadeel van zo'n klein bedrag is dat het vrij lang duurt tot je weer genoeg geldt hebt om een nieuwe lening te kopen. Maar anderzijds zullen de meesten die per dag genoeg krijgen om nieuwe leningen te kopen, dat via auto-invest gelijk weer uitgeven.

[...]

Degene die geld leent is niet relevant voor de secondary market. Sterker nog, in principe is heel Mintos niet relevant voor die lener.
Die lener leent bij bijvoorbeeld Peachy en Peachy zet die lening door naar Mintos. Mintos plaatst die lening op de Primary Market en 'iemand', bijvoorbeeld jij, koopt een aandeel in die lening.

Als die iemand op een gegeven moment van dat aandeel af wil, kan hij/zij dat op de Secondary Market aanbieden.
Net als bij de echte wereld, kan het helpen om korting te geven om er sneller vanaf te komen. Soms is het juist een relatief interessante lening vergeleken met wat er op de Primary Market staat en wordt er juist een extra vergoeding gevraagd.

[...]

Effectief ben jij degene die het geld uitleent. Met Mintos en een loan originator als tussenpersonen. En via de Secondary Market kan je dat dus overdragen aan een ander.

[...]

Voor de lener maakt het niks uit. Die weet waarschijnlijk niet eens dat de lening via Mintos is verkocht. En al helemaal niet dat het daarna via de Secondary Market zou kunnen worden verkocht.
De Primary Market is iets tussen investeerders en de loan originators.
De Secondary Market is iets tussen investeerders onderling.

En daarnaast kan een loan originator nog buiten die secondary market een lening terugkopen. Waarom ze dat doen wordt niet duidelijk gemaakt, maar zal normaal gesproken wel zijn omdat ze het gunstiger elders kunnen financieren.

[...]

Het belangrijkste wat je bij de secondary market moet afvragen is natuurlijk waarom iemand van een lening af wil. Soms is dat omdat hij/zij wil uittreden en dus het geld terug wil, maar het kan ook een minder interessante lening zijn.
Ik zou in ieder geval geen lening daar kopen met een premium. En kijk ook goed naar de resterende looptijd, of de lening al 'late', of er een buyback garantie achter de lening zit en of de loan originator dan rente betaald tijdens die 'late' periode.

Effectief zijn dat ook criteria om op te letten bij de primary market, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit waar je wat koopt.

Voor jou is een belangrijk voordeel van de secondary market dat je ook minder dan 10 euro kunt uitgeven :)
Bedankt voor de heldere uitleg!
Ik had inderdaad 30 euro gebruikt om mee te "ontdekken".

Maar eigenlijk als ik 2K in zou leggen, zou ik voorlopig op de primary market moeten blijven.
De secondary market is sowieso niet iets voor mij, denk ik dan, dit lezende.

• Pistachenootje
[...]
Longcat schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 00:36:
Dan kan je wel de beste originators uitzoeken en goed spreiden, maar bij wat tegenwind vallen er veel om en heb je niets aan die guarantees.
Het is een mening die ik vaker ben tegen gekomen. Hoe kijken jullie aan tegen het feit dat Zopa het zeer redelijk deed tijdens de crisis van 2008?
https://blog.zopa.com/201...ng-the-2007478-recession/

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Staat gewoon in de FAQ van I&A B)

DUT Racing

• Mirved
Frozenhands schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 12:38:
[...]

Zoals ik al eerder vroeg om je claims te bekrachtigen met bronnen, maak je weer onnodig speculaties zonder enige onderbouwing. Om mij vervolgens mij om bronnen te vragen is een beetje flauw, vind je ook niet?

Stop met je speculaties of onderbouw ze.
Ik heb mijn post daarna onderbouwd en gevraagd om mijn "onzin" te ontkrachten met argumenten. Ben nog steeds aan het wachten.

• Pistachenootje
Mirved schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:31:
[...]
Ik heb mijn post daarna onderbouwd en gevraagd om mijn "onzin" te ontkrachten met argumenten. Ben nog steeds aan het wachten.
Ik heb je net een bron gegeven. Als je geld via UK's grootste P2P lender had uitgeleend had je tijdens de crisis prima resultaten kunnen behalen. Bij LendingClub in de VS had je ook positieve resultaten behaald als je je gericht had op de loans met hogere ratings. Rendement voor leningen met D-G rating was licht negatief, -0.8%.

https://www.lendingmemo.c...ng-recession-performance/

• Mirved
Pistachenootje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 16:58:
[...]

Ik heb je net een bron gegeven. Als je geld via UK's grootste P2P lender had uitgeleend had je tijdens de crisis prima resultaten kunnen behalen. Bij LendingClub in de VS had je ook positieve resultaten behaald als je je gericht had op de loans met hogere ratings. Rendement voor leningen met D-G rating was licht negatief, -0.8%.

https://www.lendingmemo.c...ng-recession-performance/
Totaal andere markten en je noemt nu 2 die overleefd hebben maar hoeveel zijn er niet kopje onder gegaan? Survivor bias.

• Pistachenootje
Mirved schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:19:
[...]

Totaal andere markten en je noemt nu 2 die overleefd hebben maar hoeveel zijn er niet kopje onder gegaan? Survivor bias.
Ik noem de 2 grote P2P platforms die al bestonden tijdens de vorige crisis. Kun jij een P2P platform opnoemen dat toen failliet is gegaan?

• Mirved
Pistachenootje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:25:
[...]

Ik noem de 2 grote P2P platforms die al bestonden tijdens de vorige crisis. Kun jij een P2P platform opnoemen dat toen failliet is gegaan?
P2P platformen nee. Omdat dat best nieuw is. Ik zeg ook nergens dat mintos failliet zal gaan. Ik heb het over de ouderwetse leen bedrijven die erachter zitten.

• Frontysco
fsfikke schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 15:53:
[...]

Staat gewoon in de FAQ van I&A B)
Die hád ik doorgelezen! Schijnbaar gemist...

iRacing Profiel

• Pistachenootje
Mirved schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:31:
[...]
P2P platformen nee. Omdat dat best nieuw is. Ik zeg ook nergens dat mintos failliet zal gaan. Ik heb het over de ouderwetse leen bedrijven die erachter zitten.
Dat begreep ik. Mijn punt: de grootste P2P platformen in de VS en UK die in soortgelijke leningen zitten als Mintos bleven gewoon presteren tijdens een hele grote crisis. Ik verwacht dat het grootste P2P platform in Europa ook zal blijven presteren, mits je je tot lo's met hoge ratings beperkt.

Pistachenootje wijzigde deze reactie 13-10-2019 17:56 (201%)

• Mirved
Dubbel

Mirved wijzigde deze reactie 13-10-2019 17:38 (98%)

• Lan1980
  • Laatst online: 15:27
De interesten liggen hoog, dusja, er hangt zeker een risico aan vast. Wat dit risico is, is moeilijk te bepalen. Vallen LO's om bij de volgende crisis? Welke gaan omvallen, hoeveel?... indien we dat zouden weten... maar dat kunnen we dus niet weten.

Je kan speculeren dat 1/2de gaat omvallen, of Mintos zelf, of maar 1/10, of geen enkele, maar het is en blijft gokken (al dan niet goed beredeneerd).Het is ook vrij simpel: de mensen die erin investeren, zouden moeten weten dat er risico's aan vast hangen. Na de volgende crisis zullen we wel weten wie goed en slecht "gegokt" heeft zeker.

Voorlopig investeer ik in LO's die ik punten geef op basis van rating zelf, rating explorep2p, en dan kijk ik nog naar buyback, grace periode, betalen ze interest tijdens "late",....
Daaruit komen voor mij 43 LO's.
Op dit moment scoort in mijn rating vizia /banknote als beste en die krijgen tot 22% in mijn autoinvest. Simbo scoort als slechtste (van diegene die ik overhoud) met 1%... (alle % samen is wel 468%)
Zo komt het dat vizia en banknote geen 22% halen, maar voorlopig in werkelijkheid 0,5% (te weinig leningen van hen voldoen aan de andere voorwaarden).

Als ik kijk naar de effectieve investeringen, autoinvest + Acces & invest & Manually, dan heeft kredit pintar bij mij voorlopig grootste aandeel met 12,1% (ik geef ze bij autoinvest maximaal 19%)

• bregweb
@Mirved: een financiële aanname is geen directe aanval op jou. Probeer iets meer te discussiëren ipv aan te vallen en te vragen ipv te eisen. Worden we allemaal beter van.

Mijn mening over mijn vermogen, een crisis, omvallen en risico:

Ik heb wat geld over en op een spaarrekening vang ik daar niets meer voor dus ik ga andere opties bekijken. Mintos, de beurs, aflossing hypotheek, obligaties zijn allemaal mogelijkheden en daar hangt allemaal een risico aan vast. Als het wereldwijd financieel wat minder gaat, loop ik met al deze mogelijkheden een risico, niet alleen met een LO, vandaar spreiding. En binnen Mintos doe ik ook weer aan spreiding (geografisch, soort lening en LO's).

Ik heb niet de illusie dat ik een crisis beter ga voorspellen dan financiële instellingen en dat is ook niet waarop ik gok. Op een spaarrekening krijg ik minder dan 1% en via Mintos hoop ik rond de 10% uit te komen, dat gaat gepaard met meer risico. Ik vind Mintos grappig en al zal Mintos omvallen, er ligt gewoon kaas op mijn brood.

• Siask
  • Laatst online: 23:20
Pistachenootje schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:25:
[...]
Jullie zijn allemaal Boober al weer vergeten?

Destijds kon ik alles afboeken, al moet ik zeggen dat er via een speciale stichting nog steeds geld binnen komt, dus het was gelukkig niet helemaal een sof.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Siask schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:49:
Destijds kon ik alles afboeken, al moet ik zeggen dat er via een speciale stichting nog steeds geld binnen komt, dus het was gelukkig niet helemaal een sof.
Er zullen altijd scenario's zijn waarbij je geld kunt verliezen. Vandaar ook dat je overal in de beleggingswereld het advies voor spreiden van risico tegen zult komen.

Dat geldt op allerlei niveau's. Met al je geld bij Mintos - maar wel 'perfect' gespreid - heb je inderdaad de risico's die je loopt per LO aardig beperkt. Maar je zit dan alsnog wel met al je geld in crowdfunding en alleen bij Mintos.
Daar zitten risico's aan, hoeveel precies en hoe het zich verhoudt tot de andere vormen van belegging is erg moeilijk te voorspellen.

Wat ook handig is aan die eerdere situaties waar het misging, ze zijn vaak - maar helaas niet altijd - leermomenten voor de overblijvers en nieuwe partijen. Daardoor ontstaat vaak (maar ook zeker niet altijd) extra regelgeving of inzichten hoe de risico's beperkt of beter inzichtelijk gemaakt kunnen worden.
Dus het feit dat het 'vroeger' mis ging, is soms juist een indicatie dat het niet opnieuw misgaat; in ieder geval niet op exact dezelfde manier ;)

• Gerry1982

Gerry1982

Vandaag precies 1 jaar geleden zette ik mijn eerste stapjes op Mintos 🥳

Gemiddeld percentage van 15,01% over mijn inleg en een 2150 euro mogen ontvangen.

• Siask
ACM schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:37:
[...]
Er zullen altijd scenario's zijn waarbij je geld kunt verliezen. Vandaar ook dat je overal in de beleggingswereld het advies voor spreiden van risico tegen zult komen.
Ik weet niet of je mij nu beleggingsadvies probeert te geven, maar het is mij 100% duidelijk dat spreiding noodzakelijk is, ik heb ook geen hap minder hoeven eten om Boober. Rendement en risico gaan altijd hand in hand.

Des te leuker is het dat een groot gedeelte nu alsnog weer terug komt, want ik heb het uitstaande saldo na het failissement ook niet meer als bezit opgegeven bij de Belastingdienst.

Er werd gevraagd naar een voorbeeld van een P2P-lender die omgevallen is in 2008/9, en dat heb ik geleverd.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:30

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

De faillissementen van Boober (2009) en TrustBuddy (2015) zijn nou niet gerelateerd aan een 'crisis'. Ook EuroCent (nog in afwikkeling) is niet gerelateerd aan een 'crisis', ok dat is geen p2p lender/platform maar een loan originator (die veel meer deed dan alleen samenwerken met Mintos).

Het is ook maar de vraag of een vergelijkbare crisis er weer aankomt (de 2007-2009 recessie kwam door de banken en de creatieve constructies en daar is dan ook een groot deel van in de problemen gekomen - de regelgeving voor die sector is sindsdien behoorlijk aangescherpt).
Een NLs overzicht van faillissementen via het CBS kan je hier zien. Dat laat een interessant patroon zien voor bedrijven en instellingen tussen 2009-2014 als je het vergelijkt voor en na die periode. Het plaatje voor de natuurlijke personen ziet er weer compleet anders uit.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16-11 12:14
Excuses als het hier al besproken is, maar wat voor soort leningen "investeer" je eigenlijk in als ze 10-15% opbrengen?
Geld is tegenwoordig zo goed als gratis voor banken, je kan leningen krijgen aan 1 à 2%. Die leningen moeten toch heel risicovol zijn om zo'n hoge rente te verantwoorden?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

mathias82 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:10:
Excuses als het hier al besproken is, maar wat voor soort leningen "investeer" je eigenlijk in als ze 10-15% opbrengen?
Diverse soorten leningen aan particulieren en bedrijven. Dat verschilt per loan originator. En de rente is niet voor allemaal 10-15%.
Geld is tegenwoordig zo goed als gratis voor banken, je kan leningen krijgen aan 1 à 2%. Die leningen moeten toch heel risicovol zijn om zo'n hoge rente te verantwoorden?
Alleen hypotheken zijn zo laag. Andere soorten leningen, zeker kortlopende, hebben een (soms veel) hogere rente. En dan heb je het over rentes in Nederland, dat zegt maar beperkt iets over rentes in andere landen. De risico's liggen daardoor in die andere landen een stuk hoger, bijvoorbeeld omdat er minder sociale vangnetten, een slechter aflosregime, of watdanook is.

Maar inderdaad, die leningen zijn ook daadwerkelijk risicovol.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mathias82 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 17:10:
Je kan niet de rente die je in west-Europa kan krijgen met de rest van de wereld vergelijken. In China en India zijn rentes van 10-15% voor een hypotheek normaal.

DUT Racing

• Siask
fsfikke schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:03:
[...]
Je kan niet de rente die je in west-Europa kan krijgen met de rest van de wereld vergelijken. In China en India zijn rentes van 10-15% voor een hypotheek normaal.
Als de hypotheken genoteerd zijn in een valuta met een heftige inflatie ja, dan is de effectieve rente natuurlijk niet zo hoog.

De leningen waarin je investeert op Mintos zijn heel divers, maar er zitten behoorlijk wat pay-day leningen bij, en leningen van mensen die door een tekortschietend banksysteem, een te klein volume of een slechte creditrating niet bij een normale bank kunnen lenen.

Zeg maar de klanten die in Nederland vroeger bij de DSB zouden uitkomen. Je kunt de rente die de lener in rekening gebracht wordt ook zien, ik heb bijvoorbeeld een lening die een APR van 507,3% heeft, dat zijn loanshark rentes.

Dan zijn er ook nog beperkt leningen van bedrijven die kort werkkapitaal nodig hebben of een investering willen doen, en er zijn ook nog wel leningen te vinden van mensen in ontwikkelingslanden die kort geld nodig hebben om bijvoorbeeld een motor te kopen en daar dan taxi-ritjes mee gaan maken.

Kortom: je bent op Mintos wel behoorlijk gedwongen te diversificeren, ook al omdat de betalingsmoraal bij de meeste leners niet fantastisch is. Je eigen moraal moet ook niet al te zwaar mee tellen, vind ik.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Siask schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:28:
[...]
Zeg maar de klanten die in Nederland vroeger bij de DSB zouden uitkomen. Je kunt de rente die de lener in rekening gebracht word ook zien, ik heb bijvoorbeeld een lening die een APR van 507,3% heeft, dat zijn loanshark rentes.
In de APR is niet exact de gehanteerde rente, alle kosten worden hierbij ook meeberekent. Dat kan van alles zijn: administratiekosten, 'betaal €10 meer en we doen een super snelle credit-check', 'voor €15 heb je het geld per spoedoverboeking morgen al op je rekening', 'wordt voor €10 member dan gaat je max. leenbedrag omhoog', etc., etc. Die kosten icm lage leenbedragen en korte looptijden zorgen natuurlijk voor absurde APR's op jaarbasis, terwijl een deel eenmalige kosten zijn.

Dat het niet de voordeligste manier is om aan geld te komen staat vast, maar de mensen die hiervoor kiezen hebben vaak ook andere motivaties.

fsfikke wijzigde deze reactie 21-10-2019 10:07 (7%)

DUT Racing

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Om te vergelijken met de Nederlandse situatie, bij een APR voor roodstand op je betaalrekening zouden ook de maandelijkse kosten van je betaalpakket meetellen. Als je dan een limiet hebt van 500 euro dan zijn die paar euro per maand (bij de goedkopere pakketten) toch al goed voor zo'n 4%. Hetzelfde principe geldt voor de jaarlijkse kosten van een credit card.

Zr40 wijzigde deze reactie 21-10-2019 11:16 (43%)

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 21:25

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Vergeet ook niet dat APR over 1 jaar uitgesmeerd is, terwijl veel leningen met 'absurde' APR een maand of korter lopen. Als er dan een tientje overhead (heeel weinig) is op een lening van 100 euro met een rente van 10% per maand netto, zit je al op 20% rente bruto, en een APR van 220%. Totaal te betalen bij volgende salaris is 120 euro voor die persoon, en als dat betekent dat je een maand wel je kleding kunt wassen in plaats van niet, dan lijkt me dat voor alle partijen gunstig. Ja het was beter als ze een gratis lening konden krijgen, maar tenzij jij die persoonlijk gaat verstrekken is dit een verbetering ten opzichte van Ali/Ivan-op-de-hoek die gewoon 2 euro terugpakt voor elke euro die hij je leent.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Gerry1982

Gerry1982

Juist en volgens mij zijn een groot aantal leningen ook CreditCard, Lease, Koop op afbetaling.

Stel je koopt iets van 100 Euro en je betaald 20% op jaarbasis.

100 Euro per 1 Jaar = 20 Euro per jaar
100 Euro per 1 maand = 1,67 Euro per maand
100 Euro per 1 week = zo'n 0.40ct per week

Werkelijkheid is lager omdat ik het aflossing element niet mee neem.

Wat ik probeer te zeggen: het ligt er maar net aan hoe je de rente die betaald moet worden als LO presenteert 20% klinkt enorm maar bijvoorbeeld 1 Euro per week klinkt als peanuts.

• Pistachenootje
Maar bij die leningen die hele hoge APR's hebben zitten misschien wel partijen die onduidelijk zijn over de hoge rentes ('woekerrentes') die ze berekenen aan hun klanten? Daar zou ik zelf liever niet in investeren.

Ik voel me wat beter op mijn gemak bij niet te hoge APRs voor duidelijke leningen. Maar goed misschien zie ik dat verkeerd.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Krijg net een mailtje van Mintos:
Welcome to Mintos Investor Club

You are now a member of Mintos Investor Club – a program we created for the most valuable investors on Mintos marketplace.
  • Your own personal Investor Support Associate
  • 1% referral bonus with no cap when you invite friends
  • Additional bonuses for reaching milestones for referring friends*
  • Special deals for events sponsored and organized by Mintos
  • Early access to test upcoming Mintos products and features
  • Custom data reports on request
Dacht al dat er zo iets aan zou komen, maar zie nog niet echt concrete benefits behalve de unlimited referrals die ik niet echt gebruik. Vraag me af wat die personal Investor Support Associate gaat doen, gaat die mijn investments in de gaten houden of is het gewoon een hogere prio bij normale support vragen?

fsfikke wijzigde deze reactie 21-10-2019 17:07 (6%)

DUT Racing

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

fsfikke schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 16:50:
Krijg net een mailtje van Mintos:

[...]

Dacht al dat er zo iets aan zou komen,
Waarom dacht je dat? Hoge inleg of al lang bij Mintos of zo?

(ik heb dat mailtje niet van Mintos ontvangen, vandaar mijn nieuwsgierigheid...)

Sangroid wijzigde deze reactie 21-10-2019 18:31 (13%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sangroid schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:31:
[...]

Waarom dacht je dat? Hoge inleg of al lang bij Mintos of zo?

(ik heb dat mailtje niet van Mintos ontvangen, vandaar mijn nieuwsgierigheid...)
Ze hadden een tijdje terug een enquête op de website waar uit de vragen bleek dat ze iets extra’s wilden doen voor mensen die veel investeren.

DUT Racing

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

fsfikke schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:45:
[...]

Ze hadden een tijdje terug een enquête op de website waar uit de vragen bleek dat ze iets extra’s wilden doen voor mensen die veel investeren.
Ah, duidelijk, bedankt voor je antwoord!

Laatst kreeg ik zo'n enquete van Peerberry, maar heb er nog niet veel van gemerkt, verder.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Sangroid schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 18:47:
[...]

Ah, duidelijk, bedankt voor je antwoord!

Laatst kreeg ik zo'n enquete van Peerberry, maar heb er nog niet veel van gemerkt, verder.
Prioriteit bij auto-invest zou wel een mooie benefit zijn >:)

DUT Racing

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Custom data reports on request
@fsfikke die kan je natuurlijk mooi bij je eerstvolgende belastingaangifte gebruiken, als ze tegen die tijd nog steeds niet het bezit op de laatste/eerste dag van het jaar bij hun report hebben ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Inmiddels is mijn eerste 1% aan rente binnen. :)

Ben begonnen op 26 augustus. De eerste 30 dagen gaan natuurlijk wat langzamer omdat de eerste rentebetalingen niet voor een volledige maand zijn geweest.

• mathias82
  • Registratie: april 2017
  • Laatst online: 16-11 12:14
Ik heb ook de stap gewaagd en ben nu aan het testen met 100€ op een auto-invest. Ik ben wel verschoten van het echte JKP dat aan de leners wordt doorgerekend: koploper bij "mijn" leningen is een lening uit Vietnam met een JKP van 536.7%!

• Lan1980
heb even mijn leningen bekeken die "late" zijn. Opvallend: ik heb 11 leningen van Creditstar (allen short-term loan) en alle 11 zijn late (10 uit Spanje, 1 uit Polen). Een heleboel al 31-60 dagen.
Als ik de statistieken er op nakijk van creditstar, zie ik ook dat daar maar 22% current is (short-term loans).
Nuja, er is een buyback, 3 dagen grace periode en rente wordt verder betaald bij late leningen.
Maar zo gezond ziet dat er toch niet uit.

Er zijn 2 loan organisators gedowngrad in Mintos rating: Aasa Poland en Rapido Finance.
Beide komen niet voor in mijn autoinvest.

• Gerry1982

Gerry1982

De rentes gaan weer langzaam omhoog 👍

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22:00
mathias82 schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 10:34:
Ik heb ook de stap gewaagd en ben nu aan het testen met 100€ op een auto-invest. Ik ben wel verschoten van het echte JKP dat aan de leners wordt doorgerekend: koploper bij "mijn" leningen is een lening uit Vietnam met een JKP van 536.7%!
MIjn advies, blijf bij EUR

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 23:29:
[...]

MIjn advies, blijf bij EUR
Volgens mij bedoelt hij de APR. Zoals eerder al besproken hier is die schokkender dan dat ie relevant is.

DUT Racing

• Gerry1982

Gerry1982

Een nieuwe mededeling over Rapido Finance na een verlaging in rating van B- naar C gisteren vandaag het volgende:

https://blog.mintos.com/m...nce-from-the-marketplace/

Door mijn strenge selectie was ik hierin niet geïnvesteerd.

Gerry1982 wijzigde deze reactie 23-10-2019 22:37 (25%)

• QA123
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 15-11 19:51
Twee grafiekjes van mijn mintos account.

Dagelijkse interest inkomen, het blijft flink fluctueren. Lichte lijn zijn de dagelijke inkomsten, groene stippellijn is trailing 14-daagse gemiddelde. Je kan zien dat de na-zomer dip zijn sporen achterlaat.

Donkere lijn is de cumulatieve inkomen, lichte lijn is de trendlijn. Ook hier is de dip te zien. Voor de rest heerlijk saai, en dat is goed :)

• Lan1980
Mijn autoinvest regels staan aan, er stond 63 euro beschikbaar, maar er gebeurd niets. Nochtans heb ik minstens 3 autoinvestregels aan staan waar leningen voorhanden zijn en waar er gekocht kan worden.

• Gerry1982

Gerry1982

Lan1980 schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 12:43:
Mijn autoinvest regels staan aan, er stond 63 euro beschikbaar, maar er gebeurd niets. Nochtans heb ik minstens 3 autoinvestregels aan staan waar leningen voorhanden zijn en waar er gekocht kan worden.
Misschien toch nogmaals alles goed nakijken want de fout zit toch meestal toch in een instelling.

• Lan1980
Maar je kunt nadat alles ingesteld is nagaan hoeveel leningen er aan voldoen aan je instellingen. Ik kwam aan enkele 100-den leningen van verschillende LO's. De autoinvestregel zit ook niet gevuld (40 euro van de 1000 euro portfolio). Dus ik geraak er niet uit waar het misloopt. Nuja, heb maar snel manueel enkele aangekocht van 11,5%. In toekomst gooi ik ze toch eens overhoop, de autoinvest regels.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 16-11 13:27
Als je de auto-invest bewerkt, kan je laten tonen hoeveel leningen binnen je filter passen. Als dat er een handjevol zijn, kan het zijn dat een andere investeerder net voorrang krijgt. 11,5% is niet veel voorkomend.

Mintos referral: CKJXU1

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 21:04
Zojuist de eerste 100 euro overgemaakt, van de week eens even gaan onderzoeken hoe het allemaal werkt, heb er zin in :-)

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Lan1980
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 15:10:
Als je de auto-invest bewerkt, kan je laten tonen hoeveel leningen binnen je filter passen. Als dat er een handjevol zijn, kan het zijn dat een andere investeerder net voorrang krijgt. 11,5% is niet veel voorkomend.
Er waren 4500 leningen die pasten binnen de autoinvest. Een uur later nog steeds 3750. Was wel +10,5%. Heb er manueel de hoogste uitgepikt.

Om dit moment voldoen er zelfs 28182 leningen (voor +10,5%) voor die autoinvestregels.

Lan1980 wijzigde deze reactie 26-10-2019 18:27 (8%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Staat wellicht 'diversify across loan originators' aan en zouden de leningen de ingestelde diversificatie overschrijden?

Mijn auto-invest regels staan op minimaal 11,5%, geen problemen mee. Wanneer ik een geldsaldo heb, wordt het binnen een dag geïnvesteerd.

Zr40 wijzigde deze reactie 26-10-2019 18:35 (5%)

• squaddie
Houd er rekening mee dat auto-invest niet realtime werkt en het kan voorkomen dat ondanks dat er leningen beschikbaar zijn je geld enige uren op je rekening kan blijven staan.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Lan1980
Met het geld dat deze nacht opnieuw vrijkwam, heeft autoinvest deze keer wel gewoon leningen gekocht aan 11%. Zal inderdaad ergens te maken hebben met realtime werken etc. Misschien dat ik de volgende keer niet overga op manueel kopen en eens wacht tot hoelang het duurt voor het geld weer geïnvesteerd is (nu had ik paar uur gewacht en geld dat niet wordt geïnvesteerd = wat zonde, dus overgegaan op manueel kopen).

• BiLLY_daKid
Update over Aforti:
https://blog.mintos.com/u...rti-finance-2/#more-14040

Bevat belangrijke informatie, ook in blog: "The payments of borrowers under the assignment agreements are not pledged" en "Until that transfer is made, investors have a claim towards the loan originator for transferring the instalment they have collected on behalf of investors from the borrower".
Oftewel, leuk dat je hebt geinvesteerd in buy back leningen, maar als de originator niet presteert en je lening wel, kan je alsnog pech hebben. Het is dus noodzakelijk te spreiden tussen loan originators.

Ps. Ik zie weer toename van leningen >= 11%.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:15:
Update over Aforti:
https://blog.mintos.com/u...rti-finance-2/#more-14040

Bevat belangrijke informatie, ook in blog: "The payments of borrowers under the assignment agreements are not pledged" en "Until that transfer is made, investors have a claim towards the loan originator for transferring the instalment they have collected on behalf of investors from the borrower".
Oftewel, leuk dat je hebt geinvesteerd in buy back leningen, maar als de originator niet presteert en je lening wel, kan je alsnog pech hebben. Het is dus noodzakelijk te spreiden tussen loan originators.

Ps. Ik zie weer toename van leningen >= 11%.
Dat buyback een ‘garantie’ van de LO is en niet van Mintos was wel duidelijk toch. Mintos checkt alleen dat ze genoeg marge inhouden om de BB te kunnen leveren.
Mijn Aforti leningen zijn btw inmiddels wel allemaal weer terugbetaald, er vloeit dus wel geld :)

DUT Racing

• squaddie
Zoals ik het interpreteer gaat het niet om de buyback stukje maar meer om de "pledge". Wanneer de leningnemer rente en een deel van de lening terugbetaald aan de LO, dan moet de LO het deel dat aan Mintos investeerders is verkocht overmaken aan Mintos die het vervolgens verdeelt onder de investeerders. Maar wat als een LO bijvoorbeeld krap bij kas is en dat geld niet overmaakt naar Mintos, maar gebruikt voor salarissen? Uit het bovenstaande stukje tekst blijkt dat er geen dwingende afspraken (pledge) zijn dat geld dat toebehoort aan investeerders (direct) doorgesluisd moet worden naar Mintos, je krijgt weliswaar een claim op de LO immers deze heeft geld in bezit dat niet toebehoord aan de LO.

Als je heel zwart-wit naar Mintos kijkt zou je op basis hiervan kunnen stellen dat het geen zuivere p2p lending betreft, maar p2b2p.

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:26
Yes, ik heb mijn eerste winst binnen! Afgelopen zaterdag begonnen met een pak speelgeld en nu al winst. Volgens de daily summary heb ik een total profit van...tromgeroffel... € 0,01!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Highland schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 22:49:
Yes, ik heb mijn eerste winst binnen! Afgelopen zaterdag begonnen met een pak speelgeld en nu al winst. Volgens de daily summary heb ik een total profit van...tromgeroffel... € 0,01!
Gefeliciteerd ;)
Zodra je meerdere leningen hebt is het vrij normaal om vrijwel dagelijks een paar cent (of een paar euro, afhankelijk van je portfoliogrootte) binnen te krijgen.

Je hebt leningen die (aflossing+)rente uitkeren, leningen die (al dan niet vervroegd) helemaal terug worden betaald, leningen die worden teruggekocht en nog een paar andere situaties die geldt (en winstrealisatie) opleveren.
En naarmate je meer leningen hebt gekocht, komt dat zodanig vaak voor dat je eigenlijk iedere dag wel iets krijgt.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ACM schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 07:49:
[...]

Gefeliciteerd ;)
Zodra je meerdere leningen hebt is het vrij normaal om vrijwel dagelijks een paar cent (of een paar euro, afhankelijk van je portfoliogrootte) binnen te krijgen.

Je hebt leningen die (aflossing+)rente uitkeren, leningen die (al dan niet vervroegd) helemaal terug worden betaald, leningen die worden teruggekocht en nog een paar andere situaties die geldt (en winstrealisatie) opleveren.
En naarmate je meer leningen hebt gekocht, komt dat zodanig vaak voor dat je eigenlijk iedere dag wel iets krijgt.
Eind van de maand worden ook altijd veel leningen terugbetaald, vandaag €50 bijgeschreven :)

DUT Racing

• Gerry1982

Gerry1982

Hier komt er gemiddeld 12 Euro per dag binnen.

• BiLLY_daKid
Dat is een peut geld @Gerry1982 .. hier een kwart. In het begin keek ik dagelijks, nu met auto invest ongeveer eens per week.

• Frontysco
Gerry1982 schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 11:06:
Hier komt er gemiddeld 12 Euro per dag binnen.
Das een investering van 40k?! Wauw 😁

iRacing Profiel

• Gerry1982

Gerry1982

Frontysco schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 19:35:
[...]

Das een investering van 40k?! Wauw 😁
Dat klopt niet helemaal want daar moet een heel groot stuk af maar mijn rendement staat dan ook op 15%

En heb alleen naar de laatste 2 maanden gekeken....

• Frontysco
naja, in ieder geval erg veul :)
Hoe kom je aan zo'n mooi percentage, veel handmatig investeren?

Indien auto invest, wil je je strategie delen, desnoods via DM?

iRacing Profiel

• Gerry1982

Gerry1982

Frontysco schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 20:28:
naja, in ieder geval erg veul :)
Hoe kom je aan zo'n mooi percentage, veel handmatig investeren?

Indien auto invest, wil je je strategie delen, desnoods via DM?
Ik ga hier niet teveel over vertellen maar als je logisch nadenkt kan iedereen wel zien hoe je meer dan de standaard 10-12% kan krijgen. En of die paar extra % het echt waard tegenover de moeite?waarschijnlijk niet maar is een beetje hobby.

Mijn autoinvest valt verder ook niet makkelijk uit te leggen bestaat uit 50+ regels.

En elke beweging in de markt bijvoorbeeld stijgende rentes en dalende rentes vereisen weer een andere strategie.

Maar zal denk niet lang meer duren en we zitten weer op 12%+ rentes want heel soms zijn ze er al!

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:07
Gents (en dames?)

Ik vroeg mij af of iemand van jullie daadwerkelijk zijn verdiende euro's teruggestort heeft op zijn euro-rekening. Ik vind het een interessant concept, maar ben als de dood voor scammers. Investeer €40k, laat op de website virtueel winsten uitkeren, en zorg er voor dat mensen het idee hebben dat ze geld verdienen.

Dus: wie heeft er wel eens geld teruggestort naar zijn euro-rekening?

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 18:05
DiedX schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 21:20:
Gents (en dames?)

Ik vroeg mij af of iemand van jullie daadwerkelijk zijn verdiende euro's teruggestort heeft op zijn euro-rekening. Ik vind het een interessant concept, maar ben als de dood voor scammers. Investeer €40k, laat op de website virtueel winsten uitkeren, en zorg er voor dat mensen het idee hebben dat ze geld verdienen.

Dus: wie heeft er wel eens geld teruggestort naar zijn euro-rekening?
me
Pagina: 1 ... 9 10 11 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True