PeaceFreak schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 23:54:
Mensen, eerst maar mijn excuses voor alle vragen, maar ik ben nog niet zo bekend met P2P lenen.
Bij Mintos heb ik eerst maar eens 30 eur geinvesteerd in 3 loans van Peachy, maar ik was nog niet bekend met het hele platform en heb dus nog geen auto invest of spreiding...
Als je 30 euro inlegt, had je het sowieso over maximaal 3 originators kunnen spreiden, tenzij je inderdaad op de secondary market wat koopt.
Als je die 30 euro een groot bedrag voor je is, dan kan je dat wellicht beter niet in risicovolle beleggingen stoppen. Als je simpelweg een klein bedragje wilde gebruiken om te zien hoe het werkt, dan kan je uiteraard rustig aan doen

Nu heb ik mijn eerste 2 betalingen gehad van tot 61 cent.
Aangedaan via de Primary Market.
't Nadeel van zo'n klein bedrag is dat het vrij lang duurt tot je weer genoeg geldt hebt om een nieuwe lening te kopen. Maar anderzijds zullen de meesten die per dag genoeg krijgen om nieuwe leningen te kopen, dat via auto-invest gelijk weer uitgeven.
Nu las ik over de Secondary Market, maar kan iemand mij in duidelijke taal uitleggen waarom er kortingen zijn op de Secondary Market?
Degene die geld leent is niet relevant voor de secondary market. Sterker nog, in principe is heel Mintos niet relevant voor die lener.
Die lener leent bij bijvoorbeeld Peachy en Peachy zet die lening door naar Mintos. Mintos plaatst die lening op de Primary Market en 'iemand', bijvoorbeeld jij, koopt een aandeel in die lening.
Als die iemand op een gegeven moment van dat aandeel af wil, kan hij/zij dat op de Secondary Market aanbieden.
Net als bij de echte wereld, kan het helpen om korting te geven om er sneller vanaf te komen. Soms is het juist een relatief interessante lening vergeleken met wat er op de Primary Market staat en wordt er juist een extra vergoeding gevraagd.
En wat betekent dat als je een lening op de Secondary Market koopt voor de gene die het geld uitleent?
Effectief ben jij degene die het geld uitleent. Met Mintos en een loan originator als tussenpersonen. En via de Secondary Market kan je dat dus overdragen aan een ander.
Dus krijgt de lener (die ik verder niet ken), de korting, of zijn het allemaal hoog risico leningen aldaar?
Voor de lener maakt het niks uit. Die weet waarschijnlijk niet eens dat de lening via Mintos is verkocht. En al helemaal niet dat het daarna via de Secondary Market zou kunnen worden verkocht.
De Primary Market is iets tussen investeerders en de loan originators.
De Secondary Market is iets tussen investeerders onderling.
En daarnaast kan een loan originator nog buiten die secondary market een lening terugkopen. Waarom ze dat doen wordt niet duidelijk gemaakt, maar zal normaal gesproken wel zijn omdat ze het gunstiger elders kunnen financieren.
Is het überhaupt verstandig om me als beginner op de Secondary te begeven?
Het belangrijkste wat je bij de secondary market moet afvragen is natuurlijk waarom iemand van een lening af wil. Soms is dat omdat hij/zij wil uittreden en dus het geld terug wil, maar het kan ook een minder interessante lening zijn.
Ik zou in ieder geval geen lening daar kopen met een premium. En kijk ook goed naar de resterende looptijd, of de lening al 'late', of er een buyback garantie achter de lening zit en of de loan originator dan rente betaald tijdens die 'late' periode.
Effectief zijn dat ook criteria om op te letten bij de primary market, dus wat dat betreft maakt het niet zoveel uit waar je wat koopt.
Voor jou is een belangrijk voordeel van de secondary market dat je ook minder dan 10 euro kunt uitgeven