Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

GrooV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:49:
Ik zou niet die langlopende meuk nemen hoor, ik heb alles met maximaal 12 maanden zodat ik over een jaar sowieso mijn geld terug heb.
Dat laatste is niet vanzelfsprekend. Je 12 maanden termijn begint pas te lopen wanneer je je Auto Invest stopzet. En in theorie duurt het 2 maanden langer voor eventuele buyback na 60 dagen late.

Voor mijzelf is de lange looptijd geen probleem. Net als bij beleggen in aandelen stop ik alleen geld in Mintos dat ik niet op korte termijn nodig zou kunnen hebben. Ik houd een degelijke buffer aan op een gewone spaarrekening. En ik kan ook altijd reinvestment uitzetten zodat de maandelijkse principal betalingen beschikbaar zijn voor opname.

[ Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 17-09-2019 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0kerNL
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:44
Wat zijn de auto invest instellingen van jullie eigenlijk? Ik ben momenteel op zoek naar eentje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:32

Kek

3flix

J0kerNL schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:28:
Wat zijn de auto invest instellingen van jullie eigenlijk? Ik ben momenteel op zoek naar eentje
ikzelf heb;, niet lager dan B, niet langer dan 8 maanden en zo hoog mogelijke rente, maar momenteel staat rente op 11% anders krijgt ik geen hits.. (maand geleden was 12% nog prima haalbaar..) en natuurlijk de buyout protection

[ Voor 4% gewijzigd door Kek op 17-09-2019 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Nog geen 30.000 leningen in primaire markt en zelf Invest & Acces staat bij mij al enkele uren stil. Portfolio niet vol, nog geld beschikbaar, maar ie doet niets (en minder dan 10 euro, dus ook gene auto invest uiteraard).

Mijn autoinvest regels:

Leningen minder dan 6 maand (misschien moet ik dat nu wat aanpassen met de weinige leningen die er nog zijn), paybackgarantie, in euro. En dan een 30 tal LO's die ik selecteerde op mintosrating (B+ en hoger) en op de p2p rating.

Difersificatie staat aan, maar met zelf gekozen percenten (waarbij ik LO's die ik meer vertrouw of beter vind, een hoger percentage krijgen). Dit is gebaseerd op oa: Mintos rating, p2p rating, grace periode, interest die verder loopt in late periode, of penalty income.

[ Voor 4% gewijzigd door Lan1980 op 17-09-2019 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
J0kerNL schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 09:28:
Ik heb per LO een auto invest gemaakt. Mocht er iets mis zijn kan ik die uitzetten, zonder alles weer aan te hoeven passen.
Ook kan je dan de volgorde van kopen beter bepalen.

Is even wat werk in het begin, maar werkt best goed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenger
  • Laatst online: 10-05-2022
Ik zit nu een kleine 4 jaar op Mintos. Het is voor mij een lange termijn investering en ik gebruik dus ook geen beperkingen qua looptijd. De secundaire markt is voldoende liquide om als ik opeens geld nodig heb, snel wat te kunnen verkopen. In de praktijk heb ik echter voldoende liquiditeit door de dagelijkse cashflow aan rente, aflossing en buybacks. Mijn nog langst lopende lening staat nog 216 maanden en 13 dagen open. Ik investeer vooral handmatig, maar die extreem lange lening heb ik opgepikt toen ik tijdens een 1% cashback actie vorig jaar de auto invest gediversifieerd liet investeren.
Mijn gemiddelde openstaande looptijd is ruim 24 maanden. Bij de huidige rente neemt die wat af, omdat ik nu een voorkeur heb voor kortere looptijden. Toen de rente een stuk hoger was, kocht ik echter vooral leningen met een lange looptijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:27

n3z

Gerbenger schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:20:
Ik zit nu een kleine 4 jaar op Mintos. Het is voor mij een lange termijn investering en ik gebruik dus ook geen beperkingen qua looptijd. De secundaire markt is voldoende liquide om als ik opeens geld nodig heb, snel wat te kunnen verkopen. In de praktijk heb ik echter voldoende liquiditeit door de dagelijkse cashflow aan rente, aflossing en buybacks. Mijn nog langst lopende lening staat nog 216 maanden en 13 dagen open. Ik investeer vooral handmatig, maar die extreem lange lening heb ik opgepikt toen ik tijdens een 1% cashback actie vorig jaar de auto invest gediversifieerd liet investeren.
Mijn gemiddelde openstaande looptijd is ruim 24 maanden. Bij de huidige rente neemt die wat af, omdat ik nu een voorkeur heb voor kortere looptijden. Toen de rente een stuk hoger was, kocht ik echter vooral leningen met een lange looptijd.
Wat is je gemiddelde rendement in die vier jaar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerbenger
n3z schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 10:57:
[...]

Wat is je gemiddelde rendement in die vier jaar?
13,77% :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:55
Hoeveel heb je inmiddels er in zitten?
Mij houd het een beetje tegen dat ze slechts 4 jaar op de markt zitten.
Wat als ze de stekker eruit trekken?

Heb er nu 250 euro op staan, sinds een week of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerbenger
Frontysco schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 11:29:
Hoeveel heb je inmiddels er in zitten?
Mij houd het een beetje tegen dat ze slechts 4 jaar op de markt zitten.
Wat als ze de stekker eruit trekken?

Heb er nu 250 euro op staan, sinds een week of zo.
Laat ik zeggen dat ik er een aardig bedrag in heb zitten, maar wel verdeeld over verschillende platformen.
Ik zat tijdens de crisis zonder baan en na WW kreeg ik geen bijstand, omdat ik te veel vermogen had. Ik ben toen risicovol gaan investeren: als het mis zou gaan zou ik gratis geld krijgen, als ik geen risico nam, zou ik sowieso te weinig rendement halen om er van te leven. Inmiddels ben ik gewend aan het risico, al diversifieer ik mijn risico wat beter. Bijstand kan ik nu ook wel vergeten, want er is nu weer werk zat. Als ze de stekker er uit trekken, zoek ik weer een baantje. Toch denk ik dat de gevolgen wel mee zullen vallen. Ik heb bij Nederlandse crowdfundplatformen (AGD en Lendico) ook meegemaakt dat ze er mee stopten en dat is toen netjes afgehandeld. Mintos staat er volgens mij niet slecht voor. Het risico dat er loan originators gaan omvallen acht ik veel groter, maar met goede spreiding vind ik dat risico wel acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:27

n3z

Netjes! Kan je goed van leven maandelijks met een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij 10% gaat dat ook prima met een goede investering. Je hebt alleen een (klein!) beetje minder nodig bij 13,77%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-09 13:00
Als je er van wil leven moet je denk toch een 250.000 Euro hebben geïnvesteerd wat best een bedrag is....want er is altijd een hoger risico.

Met dergelijke hoge bedragen zou je wel kunnen gaan trade op de secondary market en hiermee nog wat extra % pakken.

Maar ik ben benieuwd hoe de P2P markt zich houd bij de volgende crisis en die zou er zomaar snel kunnen zijn gezien de economische markten etc.
Toch zegt mijn gevoel dat P2P dit aan kan mits je een beetje weet wat je doet en er daadwerkelijk wat tijd in investeert. En als er een recessie of crisis uitbreekt dan heb je vaak nog wel voldoende tijd alles te verkopen op de secondary market.

Ik vind het een prachtig spel dat Mintos :) het gaat even niet meer zo hard omhoog maar 14,29% :9 tot nu toe.

[ Voor 3% gewijzigd door Gerry1982 op 17-09-2019 13:56 ]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gerry1982 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 13:54:
[...]
En als er een recessie of crisis uitbreekt dan heb je vaak nog wel voldoende tijd alles te verkopen op de secondary market.
Dat is hetzelfde als zeggen dat je als een bank omvalt altijd nog je spaargeld snel kan gaan pinnen. In dat geval zal je niet de enigste zijn...

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
fsfikke schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:21:
[...]

Dat is hetzelfde als zeggen dat je als een bank omvalt altijd nog je spaargeld snel kan gaan pinnen. In dat geval zal je niet de enigste zijn...
Is denk toch anders.

Als jij zorgt voor de beste leningen in je portfolio dan zul je deze snel kunnen verkopen want deze zijn als eerste weg als jij ze aanbied.

Bij een recessie/crisis zal het even duren voordat mensen hun leningen niet meer kunnen betalen, met als gevolg dat de zwakke LO's omvallen hier zit toch wel een aantal maanden tussen. (zie het als een domino effect)

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gerry1982 schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 14:37:
[...]

Is denk toch anders.

Als jij zorgt voor de beste leningen in je portfolio dan zul je deze snel kunnen verkopen want deze zijn als eerste weg als jij ze aanbied.

Bij een recessie/crisis zal het even duren voordat mensen hun leningen niet meer kunnen betalen, met als gevolg dat de zwakke LO's omvallen hier zit toch wel een aantal maanden tussen. (zie het als een domino effect)
Maar als dat domino effect in werking treed, zou jij dan nog überhaupt geld in P2P investeren? Ook al zijn het LO’s met een goede rating... Als het vertrouwen in P2P omvalt zijn ook ‘goede’ leningen in gevaar.

Mintos is mooi zolang het goed gaat, ik “verdien” er samen met m’n vriendin (theoretisch want ik cash niet) een groot deel van onze vaste lasten mee, maar m’n baan opzeggen... Denk het niet :7

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 17-09-2019 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
Goede vragen. In tijden van crisis zijn er altijd mensen die juist wel investeren.
Als iemand snel cash nodig heeft en een discount geeft, durft een ander wellicht meer risico te nemen.

/edit: Varks van 11,5% naar 9,5%. Rentes worden weer bijgewerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door BiLLY_daKid op 17-09-2019 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
@BiLLY_daKid Ja Varks sinds de 11e al naar 9,5% :(

• Lan1980
9,5%, na de belastingen in Belgie, schiet daar nog 6,65 van over.
Das toch een beetje het minimum (rekening houdend met het hoge risico)

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Klopt, het is meer dan de benchmark-ROI van bijvoorbeeld Shell (6-7% gewoonlijk) maar daarvoor krijg je de onbekend risico terug (dat vermoedelijk hoger is), en een markt die minder voorspelbaar is, lees: meer risico. Het is het wat mij betreft waard, maar dan wil je wel spreiden en op tijd kunnen rennen, dus actiever managen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer je op de secondary market een Mogo lening probeert te kopen met een premium, zoals deze lening, dan krijg je een waarschuwing te zien:
Loans from Mogo may be repurchased soon and you could be at risk of losing the premium paid.
Vandaag deze Mogo lening te koop gezet met 0,8% premium en die is nu al verkocht. Blijkbaar leest men die waarschuwing niet? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:58

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik denk dat er een heleboel auto-invests nog aan staan met gewoon ROI > 12% en alleen A-merk leningen ofzo. Die zullen deze wel kopen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Zr40 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 16:09:
Wanneer je op de secondary market een Mogo lening probeert te kopen met een premium, zoals deze lening, dan krijg je een waarschuwing te zien:

[...]

Vandaag deze Mogo lening te koop gezet met 0,8% premium en die is nu al verkocht. Blijkbaar leest men die waarschuwing niet? :P
Hmmm kreeg je deze melding op de computer of op mobiel?

Wat je nog wat je deed? Ik heb deze melding nog niet gezien...

Ik koop momenteel aardig wat mogos met een lage premium...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Gerry1982 Computer. Screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/mogo-20190920.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerry1982
@Zr40 Ja zie het nu ook staan is me eigenlijk nooit opgevallen wie weet stond het er altijd al?

Wellicht is het omdat MOGO 2x geld heeft opgehaald met een bond en hiermee leningen had opgekocht.

[ Voor 34% gewijzigd door Gerry1982 op 20-09-2019 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Weer een mooi koopje gevonden :9

Lening 2555388-11, 14,5%, zonder premium. Helaas maar 70 cent, maargoed, ik klaag niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-07 23:13
Gerry1982 schreef op vrijdag 20 september 2019 @ 20:23:
@Zr40 Ja zie het nu ook staan is me eigenlijk nooit opgevallen wie weet stond het er altijd al?

Wellicht is het omdat MOGO 2x geld heeft opgehaald met een bond en hiermee leningen had opgekocht.
Dat staat er waarschijnlijk al sinds november vorig jaar.

https://blog.mintos.com/m...corporate-bond-2018-2022/

Edit: mischien je 2e zin even beter moeten lezen |:(

[ Voor 5% gewijzigd door Firedragon op 23-09-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als ik naar de voorgaande blog post over de Mogo bond kijk, dan zelfs al sinds juli vorig jaar. Deze bewoording is praktisch identiek aan de waarschuwing uit mijn screenshot:
NB! Please note, that if you are purchasing Mogo originated loans on the secondary market on Mintos, they may be repurchased soon and you could be at risk of losing the premium paid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 16:26

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Toch maar eens het verification process gedaan. Getracht 1 cijfer van mijn documentnummer/persoonsnummer onzichtbaar te maken, zie wel of ze er mee akkoord gaan.

Ik wil met 250,- instappen en dan 10,- maandelijks inleggen. Daar krijg ik al meer (potentieel) rendement mee dan 10.000,- een jaar op de bank te laten staan. Die 400,- die ik dan in het ergste geval kwijt ben is dan voor mij een acceptabel risico.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
Weet iemand hoe dat zit met belastingen in België?
1: Enkel de interesten aangeven op je belastingsbrief waar zij dan 30% van afhouden en daarmee de kous af?
2: Of moet je ook nog iets aangeven bij de "CAP"
https://www.nbb.be/nl/kre...t/buitenlandse-rekeningen

Maar een echt rekeningnummer is dat niet bij Mintos, dus ik denk optie 1?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nederlander hier, die vrij weinig kennis heeft van Belgische belastingen. :)

Je hebt inderdaad geen eigen rekeningnummer. Wat ik bij de Nederlandse belastingaangifte in zo'n geval altijd invul is "Naam van instelling - account id", dus hier zou dat "Mintos - 12345678" zijn.

Vanuit je Mintos account kan je een general purpose tax statement genereren. Hierop staat de hoeveelheid 'interest income', 'capital gain' (discount/premium op de secondary market) en 'campaign rewards' vermeld. Hetgeen relevant is voor de Belgische belasting kan je hieruit overnemen.

Wat op de tax statement nog ontbreekt (in ieder geval voor de Nederlandse belastingaangifte) is de totale waarde op 1 januari. Helaas is dat niet terug te zoeken voor dagen in het verleden. Als dat relevant is voor de Belgische belasting dan zal je dat zelf moeten vastleggen (screenshot) op de betreffende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
De totale waarde op 1 januari is niet belangrijk voor België. Dat tax report zou moeten volstaan. Je wordt enkel belast op de opbrengst.

Maar je moet dus ook buitenlandse rekeningen nog eens apart aangeven. En geen idee wat ik daarmee moet doen. eens gebeld naar de Federale overheidsdienst financiën. na 30 minuten aan de wachtlijn te hangen, heb ik uiteindelijk maar afgelegd :-s

• The1WhoKnockz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17-08 16:28
Ook ik zal mij hier in het topic eens melden.
Ik heb de afgelopen tijd wat geld laten staan in de auto invest op Mintos, dat genereert een leuk beetje interest.
Daarom wil ik nu gaan uitbreiden en maandelijks wat gaan bijstorten.

Hebben jullie bepaalde voorwaarden in de auto invest strategie staan?
Ik heb sowieso de buy-back guarantee aan staan.
Ik ben wel benieuwd of jullie bijvoorbeeld bepaalde loan originators uitsluiten, of alleen originators met een bepaalde rating accepteren.
En zo ja, wat is de reden daar achter?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lan1980
Ik heb een excel gemaakt en ik geef iedere loan organisator punten (kan ook negatieve punten zijn) op volgende vlakken:
1: rating mintos
2: Score p2p
3: Grace periode (aangezien ik vooral korte leningen neem, is lange grace periode groot nadeel)
4: krijg je interesten en/of penalty als lening laat is (krijg je niets, is dat heel nadelig voor korte leningen die laat zijn)... afhankelijk daarvan bekijk ik ook wel nog eens of die loan organisator veel late leningen heeft of niet.

Ik bekom een score voor iedere loan organisator en die score gebruik ik om diversifications settings te bepalen van iedere loan organisator in mijn autoinvest.

bv: Kredit 24 heeft score 1: diversification settings: tot 1%
Varks 16: mag van mij tot 16% hebben in dat portfolio
getbucks: -2: negatief, komt er dus (voorlopig) niet in (ligt vooral aan feit dat er geen rente is bij late leningen).

Enig probleempje: de laatste tijd komt er regelmatig een loan organisator bij en mag dan al die procenten weer aanpassen in de auto invest :-)

pas op, ik ben nog maar beginner, mogelijk sleutel ik in toekomst nog een beetje aan mijn score en instellingen :-).

[ Voor 9% gewijzigd door Lan1980 op 25-09-2019 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:19

Ravefiend

Carpe diem!

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 17:38:
Goede vragen. In tijden van crisis zijn er altijd mensen die juist wel investeren.
Als iemand snel cash nodig heeft en een discount geeft, durft een ander wellicht meer risico te nemen.

/edit: Varks van 11,5% naar 9,5%. Rentes worden weer bijgewerkt.
Een paar maand geleden zat Varks inderdaad nog een heel stuk hoger. Ondertussen zelf ook maar weer mijn Auto Invests naar beneden moeten bijstellen want zo blijft mijn cash gewoon staan en wordt er niks meer bij gekocht .. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Ik heb verschillende autoinvest regels met prioriteit volgens procenten:
+13%
+12%
+11%
+10%
+9%
...
De laatste tijd koopt hij enkel nog zaken van +9%. Nochtans, de portfolio van +10% zit verre van vol, en er zitten daar nog leningen van loan organisators tussen die ik niet eens in portefeuille heb (bv de nieuwe Zenka met 10% leningen). Snap niet waarom hij die niet eerst aankoopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik moet ook moeite doen om leningen van minimaal 12% te bemachtigen. Dit lukt nog wel aardig, maar alleen omdat ik een redelijk klein bedrag in Mintos heb zitten (< 1000). Zou ik veel meer investeren, dan moet ik genoegen nemen met een minimum van 'slechts' 11%.

Maar laten we eerlijk zijn, 11% (of zelfs 9% van @Lan1980 hierboven) is nog steeds hoog ten opzichte van crowdfundingleningen in Nederland. Op een Nederlands crowdfundingplatform waar ik actief ben hanteer ik 6% (5,44% na kosten) als minimum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lan1980 schreef op woensdag 25 september 2019 @ 16:06:
Enig probleempje: de laatste tijd komt er regelmatig een loan organisator bij en mag dan al die procenten weer aanpassen in de auto invest :-)
't Is inderdaad jammer dat je niet kan instellen dat je maximaal X procent van een originator wilt. Het maakt mij op zich niet uit of e.o.a. originator 1.6 of 1.9% van mijn portfolio inneemt, maar wel dat die originator onder de 2% (of welke grens dan ook) van het totaal blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
ACM schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:40:
[...]

't Is inderdaad jammer dat je niet kan instellen dat je maximaal X procent van een originator wilt. Het maakt mij op zich niet uit of e.o.a. originator 1.6 of 1.9% van mijn portfolio inneemt, maar wel dat die originator onder de 2% (of welke grens dan ook) van het totaal blijft.
Dan moet je per LO een rule aanmaken. Maar dat is een hoop werk (helemaal als je later weer bijstort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RoNoS schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 11:55:
[...]

Dan moet je per LO een rule aanmaken. Maar dat is een hoop werk (helemaal als je later weer bijstort).
Dat is mij inderdaad teveel werk. En als je daarmee zou willen starten is het juist veel moeilijker om e.e.a. goed te spreiden, omdat de eerste auto-invest portefeuille eerst helemaal gevuld wordt... en dan heb je dus juist tijdelijk 100% bij 1 LO ;)

Vandaar ook mijn punt dat het jammer is dat dat nu niet (zo eenvoudig) kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
@ACM Als je het op deze manier doet: link Zou het goed moeten gaan.
Ik wil dat volgend jaar gaan proberen als ik iets meer in Mintos ga pompen. Zit er nu 1,5 jaar in met 1500 euro. Wil dat gaan ophogen naar 10k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Ik wil ook eens beginnen op Mintos.
Beginnen met 10~100 euro.
Ligt eraan wat ik deze maand nog overhoud.

Wat zijn voor jullie de criteria om zo veilig mogelijk loans aan te gaan.
Ik heb de startpost gelezen, maar daar kon ik dit niet uit bepalen.

Ik hoop dat jullie mij een beetje de weg kunnen wijzen in de wereld van Mintos

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 18-09 05:16
Als je op de primary market wil kopen dan zit je wel met een minimum investering van 10 euro per lening. Goed om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RoNoS schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:16:
@ACM Als je het op deze manier doet: link Zou het goed moeten gaan.
Die eenmalige versie aan het begin maak ik me sowieso niet zo druk om. Of je nu een voor een portfolio's vult of ze allemaal tegelijkertijd 'aan' zet, dat zal niet zo heel veel uitmaken; behalve dan als je zoals hij die portfolio's wel alvast allemaal maakt maar nog niet aan wilt hebben.

Wat me vervelender lijkt, is dat je elke maand (in jouw toekomstige voorbeeld) ongeveer 100 euro verdient. Hij lost dat op door periodiek een extra loan originator aan te zetten... Maar als dat rijtje op een gegeven moment op is, dan moet je steeds je portfolio's ietje verhogen.
En het is natuurlijk ook een flinke klus om met de rentes mee te gaan, die in de afgelopen maanden vrij rap zijn gedaald. Al met al blijft het simpelweg erg veel werk voor een feature die Mintos imho mist om de diversification veel bruikbaarder zou maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Bij een groot portfolio zoals bij die link heb je nog het probleem dat sommige loan originators simpelweg te weinig leningen hebben om een Auto Invest regel volledig te kunnen vullen.

Zelf maak ik mij niet heel erg veel zorgen om diversification binnen Mintos, met name omdat dit maar een heel klein deel is van mijn totale beleggingen. 100% verlies zou jammer zijn, maar in absolute getallen schommelen mijn aandelen op de beurs dagelijks harder dan dat. :)

Desondanks heb ik voor mijn auto invest regels alleen loan originators geselecteerd waarvan ik de lender ratings van ExploreP2P hoog genoeg vind. In combinatie met mijn minimum rente en de beschikbaarheid heb ik in de praktijk deze verdeling:

19,2% ID Finance
18,9% ExpressCredit (rating inmiddels gedaald van 53 naar 22)
18,6% IuteCredit
17,6% Mogo
8,0% Creditstar
17,7% overige (ieder kleiner dan 4%)

[ Voor 6% gewijzigd door Zr40 op 27-09-2019 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ACM schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 12:49:
[...]

Die eenmalige versie aan het begin maak ik me sowieso niet zo druk om. Of je nu een voor een portfolio's vult of ze allemaal tegelijkertijd 'aan' zet, dat zal niet zo heel veel uitmaken; behalve dan als je zoals hij die portfolio's wel alvast allemaal maakt maar nog niet aan wilt hebben.

Wat me vervelender lijkt, is dat je elke maand (in jouw toekomstige voorbeeld) ongeveer 100 euro verdient. Hij lost dat op door periodiek een extra loan originator aan te zetten... Maar als dat rijtje op een gegeven moment op is, dan moet je steeds je portfolio's ietje verhogen.
En het is natuurlijk ook een flinke klus om met de rentes mee te gaan, die in de afgelopen maanden vrij rap zijn gedaald. Al met al blijft het simpelweg erg veel werk voor een feature die Mintos imho mist om de diversification veel bruikbaarder zou maken :)
Heb je dit al eens bekeken?

https://blog.mintos.com/n...ation-mintos-even-easier/

Hiermee kan je wel bepalen hoeveel percentage een LO krijgt van je auto-invest rule.

@Zr40 Helemaal met je eens, maar je kan er wel wat mee spelen, dat was waar ik op doelde.

@ACM Ah, ok, ik had je niet goed begrepen.

[ Voor 6% gewijzigd door NaN op 27-09-2019 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sangroid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:49:
[...]

Hiermee kan je wel bepalen hoeveel percentage een LO krijgt van je auto-invest rule.
Nadeel daarvan is dat het percentage zowel een doel als een maximum is.

Stel dat je van 20 LO's ieder 5% wil hebben, en dat stel je zo in bij je auto invest regel.

Nu blijkt dat de helft van de LO's geen of weinig leningen beschikbaar heeft, dus daar gaat niets of een klein deel van de 5% heen. Laten we zeggen, 1% elk. De andere helft heeft leningen in overvloed, maar wordt beperkt door de 5% limiet. Resultaat: maar 60% van de ingestelde portfolio size wordt geinvesteerd.

Daar kan je weer omheen werken door in de auto invest regel een grotere portfolio size in te stellen dan de hoeveelheid beschikbaar geld, maar dan verlies je juist weer wat diversificatie in het geval dat wel alle LO's voldoende leningen beschikbaar hebben. Je staat dan toe dat méér dan 5% van de werkelijke hoeveelheid beschikbaar geld wordt geïnvesteerd per LO. En daarnaast werkt deze omweg ook niet als je de auto invest regel wil beperken tot een bepaald totaalbedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sangroid schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 16:49:

Dat is precies het ding waar ik op afgeef ;)

Je kan niet zeggen 'doe maar maximaal 5% per LO', je moet precies van elke LO instellen hoeveel ie moet doen. Het moet op exact 100% uitkomen. Dus als je met 40 beschikbare LO's steeds maximaal 5% van een specifieke LO wilt, maar het je verder niet zoveel kan schelen of dat 1% of 5% is, dan kan je dat niet opgeven.

Zoals ook te zien is in @Zr40's reactie, hoewel daarin het niet zo gek is dat er niet meer dan 60% geinvesteerd wordt doordat hij dat onmogelijk zou hebben gemaakt aan Mintos.

Mijn concrete use-case is dat als je geen specifieke instellingen opgeeft, dat je dan zomaar 15-20% Mogo krijgt en ook al gauw 10% ID Finance en nog een paar andere groten. Maar doordat sommige orignators (soms) bijna geen leningen uitgeven, vind ik het ook weer niet erg zinvol om dan van al die kleintjes toch e.o.a. niet-haalbare grens in te stellen.

Dus ik zou dan liefst bovengrenzen instellen zodat uiteindelijk wel al het geld wordt geinvesteerd, maar zonder dat er enkele partijen een te groot deel van het portfolio innemen. Hoe dat echter precies opgevuld wordt... dat maakt me niet zoveel uit; zolang de originators maar aan mijn overige criteria voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Mag je niet boven de 100% ,uitkomen? (momenteel zit ik aan 472 % per auto invest)

Ik dacht dat het als volgt was:
Stel je hebt 12 LO's, elk 10 %
Kom je op 120%
Ik dacht dan dat ze elk tot maximaal 10% van je portfolio innemen.
Dus je kan evengoed 10 van de 12 L's aan 10% hebben, Of je hebt er 8 aan 10% en 4 aan 5% , of ...

[ Voor 7% gewijzigd door Lan1980 op 27-09-2019 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Lan1980 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 09:13:
Ik heb verschillende autoinvest regels met prioriteit volgens procenten:
+13%
+12%
+11%
+10%
+9%
...
De laatste tijd koopt hij enkel nog zaken van +9%. Nochtans, de portfolio van +10% zit verre van vol, en er zitten daar nog leningen van loan organisators tussen die ik niet eens in portefeuille heb (bv de nieuwe Zenka met 10% leningen). Snap niet waarom hij die niet eerst aankoopt.
In juni had ik issues met de prioriteit van portefeuilles en hoewel Mintos support niet heel erg scheutig was in de informatie heb ik wel meegekregen dat loan originators in principe 24/7 leningen kunnen aanbieden en het kan dus zijn dat bijvoorbeeld 's ochtends leningen met 9 procent wordt geplaatst en 's middags bijvoorbeeld 10 procent en als daartussen auto invest heeft gelopen dan kan het inderdaad gebeuren dat je 9 procent leningen hebt gekocht en als je later kijkt dan staan er 10 procent leningen die ogenschijnlijk door autoinvest genegeerd zijn.
Lan1980 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:06:
Mag je niet boven de 100% ,uitkomen? (momenteel zit ik aan 472 % per auto invest)

Ik dacht dat het als volgt was:
Stel je hebt 12 LO's, elk 10 %
Kom je op 120%
Ik dacht dan dat ze elk tot maximaal 10% van je portfolio innemen.
Dus je kan evengoed 10 van de 12 L's aan 10% hebben, Of je hebt er 8 aan 10% en 4 aan 5% , of ...
Je mag inderdaad gewoon boven de 100 procent uitkomen en bij mij werkt dat ook.

[ Voor 19% gewijzigd door squaddie op 27-09-2019 19:08 ]

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Met een autoinvest maak je gewoon per LO een regel aan. En dan als jij 10000 euro in Mintos hebt zitten neem je bijvoorbeeld 1000euro portfolio max grote.
Hier kan je vervolgens als het een beetje is gevuld mee gaan schuiven.
Al vind ik het precies verdelen op de % na grote onzin mits je de mindere LO’s links laat liggen.

Vandaag opeens weer 2000+ euro beschikbaar in me account maar er is werkelijk niets te vinden wat koop waardig is....
Daarom maar wat Varks 10% gekocht want anders blijft het staan vrees ik.

We stijgen wel lekker door naar 14,62% gemiddeld 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lan1980 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 18:06:
Er staat me bij dat dat geweigerd werd, maar wellicht destijds verkeerd geïnterpreteerd of het is ondertussen aangepast :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-09 13:14
Je krijgt wel een melding dat je meer dan 100 procent hebt, maar het wordt wel geaccepteerd.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:00:
Ik moet ook moeite doen om leningen van minimaal 12% te bemachtigen. Dit lukt nog wel aardig, maar alleen omdat ik een redelijk klein bedrag in Mintos heb zitten (< 1000). Zou ik veel meer investeren, dan moet ik genoegen nemen met een minimum van 'slechts' 11%.
Dit schreef ik gisteren. Vandaag toch maar mijn auto invest regels verlaagd van minimaal 12% naar minimaal 11,5%...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Nu online

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

Wat kan ik als nitwit het beste als selectie gebruiken in de primary market?
Ik had deze gevonden: https://www.mintos.com/en/10928922-08
Maar ik weet niet wat ik nou allemaal voor filters moet aanmaken om redelijk veilig te blijven...

Heb nu als filters het volgende:
  • Alle A en B ratings
  • Alleen leningen in EUR
  • Term tot 12 mnd.
  • Minimale interest rate: 7,5%
  • Buyback garantie aan
Maar wat betekenen deze termen allemaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8d2noSJhYG9hxbsJBFLhFHe8/full.png
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gkaWgi1P9QTJjSKl7XUmZLYN/full.png

[ Voor 6% gewijzigd door PeaceFreak op 29-09-2019 22:35 ]

| We all need people who will give us feedback. That's how we improve. - Bill Gates |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PeaceFreak schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:30:
Wat kan ik als nitwit het beste als selectie gebruiken in de primary market?
Ik had deze gevonden: https://www.mintos.com/en/10928922-08
Maar ik weet niet wat ik nou allemaal voor filters moet aanmaken om redelijk veilig te blijven...

Heb nu als filters het volgende:
  • Alle A en B ratings
  • Alleen leningen in EUR
  • Term tot 12 mnd.
  • Minimale interest rate: 7,5%
  • Buyback garantie aan
Maar wat betekenen deze termen allemaal?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overal staat een info-i’tje bij waarop alles uitgelegd wordt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:15
@PeaceFreak Op zich ben je al ver; je kan nog rekening houden met rente bij late betalingen/boeterentes, en zelf sluit ik bepaalde landen uit (Rusland, Oekraninie, Kenia).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceFreak
  • Nu online

PeaceFreak

Go get 'em Morty!

BiLLY_daKid schreef op zondag 29 september 2019 @ 22:57:
@PeaceFreak Op zich ben je al ver; je kan nog rekening houden met rente bij late betalingen/boeterentes, en zelf sluit ik bepaalde landen uit (Rusland, Oekraninie, Kenia).
Okay, maar wat is rente bij late betalingen?

En nog twee vragen die mij te binnen schoten:
  • Hoe kan ik zien hoe lang de lening loopt.
  • Wat is nou precies die buyback garantie? Is dat dat je altijd je inleg terugkrijgt?
Alvast bedankt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

PeaceFreak schreef op maandag 30 september 2019 @ 15:12:
[...]

Okay, maar wat is rente bij late betalingen?

En nog twee vragen die mij te binnen schoten:
  • Hoe kan ik zien hoe lang de lening loopt.
  • Wat is nou precies die buyback garantie? Is dat dat je altijd je inleg terugkrijgt?
Alvast bedankt!
1: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ir8sFzYgRnPZ2lUH2F9y7EYl/full.png

2: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/k6PytjBSOyW8feqWhE1gvIvU/full.png

3: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/faHLsPCrHzkAZ1koPsKlWdGh/full.png

Komop, als jij geld wilt verdienen hiermee kan je op z'n minst de FAQ van Mintos even doornemen ipv dat we het hier moeten voorkauwen.

[ Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 30-09-2019 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
Vandaag opeens €2000,- Cashwagon loans bijgekocht blijken de diversification settings opeens niet meer op equal te staan.
Gelukkig geen lange leningen maar mijn diversification helpt het iedergeval niet. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
lag dat aan jou (bv gewijzigd en foutief opgeslagen), of eerder aan Mintos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
Lan1980 schreef op maandag 30 september 2019 @ 16:52:
lag dat aan jou (bv gewijzigd en foutief opgeslagen), of eerder aan Mintos?
Zowel mijn main primary market rule waar ik alleen rente en loan term gewijzigd heb de laatste tijd als mijn secondary market waar ik zeker al geen week een verandering heb door gevoerd hadden hun diversification settings reset dus neem aan dat mintos iets gewijzigd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Zag net super vreemd wat leningen van 14% voorbij komen die van vandaag waren 30-9......

[ Voor 3% gewijzigd door Gerry1982 op 30-09-2019 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
De nieuwe LO, Zenka, is ook rap gegaan. Bij introductie 12%. Dezelfde dag nog gezakt naar 11,5%. Dag erna 11%... ondertussen zitten ze op 9,5%.

Ikzelf zit nog niet lang op Mintos (midden augustus). Is dat de laatste jaren nog regelmatig voorgevallen dat de leningen zo laag staan? Als ik nu kijk primaire markt, euro en buyback vind ik maximaal 10%.

Pas op, ik vind 10% nog steeds hel aantrekkelijk hoor. Ik wil gewoon de normale schommelingen eens weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Lan1980 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:17:
De nieuwe LO, Zenka, is ook rap gegaan. Bij introductie 12%. Dezelfde dag nog gezakt naar 11,5%. Dag erna 11%... ondertussen zitten ze op 9,5%.

Ikzelf zit nog niet lang op Mintos (midden augustus). Is dat de laatste jaren nog regelmatig voorgevallen dat de leningen zo laag staan? Als ik nu kijk primaire markt, euro en buyback vind ik maximaal 10%.

Pas op, ik vind 10% nog steeds hel aantrekkelijk hoor. Ik wil gewoon de normale schommelingen eens weten.
De afgelopen jaren is er rond deze tijd een vergelijkbaar patroon geweest in zakkende rentes en aan het einde van het jaar stegen deze weer.

Toch zegt mijn gevoel dat het dit keer anders is. P2P is het laatste jaar gewoon enorm populair geworden en hierdoor is er veel meer aanbod dan vraag en hoeven de LO’s niet te vechten voor het binnen hengelen van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Gerry1982 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:29:
[...]

De afgelopen jaren is er rond deze tijd een vergelijkbaar patroon geweest in zakkende rentes en aan het einde van het jaar stegen deze weer.

Toch zegt mijn gevoel dat het dit keer anders is. P2P is het laatste jaar gewoon enorm populair geworden en hierdoor is er veel meer aanbod dan vraag en hoeven de LO’s niet te vechten voor het binnen hengelen van het geld.
Ook dat zal vermoedelijk wel weer veranderen. Zodra het rendement verder zakt, wordt het tenslotte minder interessant om te investeren. Dan zijn er tenslotte betere alternatieven om op in te zetten. Op de lange termijn vermoed ik dat het zeker nog wel iets verder zal zakken, en ergens tussen de 7 - 10% zal blijven hangen. Hiermee vergelijkbaar met de annual returns van bijvoorbeeld de S&P 500 ETF's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
psychodude schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 11:12:
[...]

Ook dat zal vermoedelijk wel weer veranderen. Zodra het rendement verder zakt, wordt het tenslotte minder interessant om te investeren. Dan zijn er tenslotte betere alternatieven om op in te zetten. Op de lange termijn vermoed ik dat het zeker nog wel iets verder zal zakken, en ergens tussen de 7 - 10% zal blijven hangen. Hiermee vergelijkbaar met de annual returns van bijvoorbeeld de S&P 500 ETF's.
Dat is het hele probleem er zijn geen betere alternatieven momenteel.

P2P vergelijken met ETF's is appels met peren vergelijken.

Hopen dat 1 van de best presterende ETF het nog 10 jaar zo goed gaat doen terwijl de markten mogelijk op springen staan is voor mij veels te positief gedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-09 21:52
Gerry1982 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 13:40:
[...]

Dat is het hele probleem er zijn geen betere alternatieven momenteel.

P2P vergelijken met ETF's is appels met peren vergelijken.

Hopen dat 1 van de best presterende ETF het nog 10 jaar zo goed gaat doen terwijl de markten mogelijk op springen staan is voor mij veels te positief gedacht.
Mwuah, ik denk niet dat dit te positief gedacht is. De S&P 500, ooit begonnen als composite index, heeft sinds 1926 een gemiddeld rendement van 10% per jaar en ook binnen de afgelopen jaren blijft het binnen de verwachte 7 - 10%. Dus behoudens indien je verwacht dat de economie echt helemaal naar de knoppen gaat, dan zullen dit soort ETF's echt wel gewoon doorgaan met het tonen van groei over de komende jaren. Gaat dit met tussentijdse dips gepaard? Jazeker.

En daarmee is P2P loans met ETF's vergelijken dan ook geen appels met peren. Ja, het zijn verschillende mogelijkheden om in te beleggen. Maar verweven in de zin dat zodra de rendabiliteit van Mintos te ver zakt, veel met name kleinere beleggers om het rendement te vergroten weer sneller geneigd zijn om hun geld in te steken op ETFs. Je kunt het geld dat je hebt tenslotte maar één keer ergens investeren dan wel beleggen, en zult dit toch al snel tegen een voor jou zo optimaal mogelijk rendement willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Is zoiets eigenlijk geen koopje? Staat op secondaire markt, met 0,1 discount.
https://www.mintos.com/en/4705362-01
Misschien maar 7%, met discount, maar de leningen worden vaak te laat afbetaald, op die late betalingen zit interest EN nog eens een penalty van 0,5% (das wel heel veel als dat op dagelijkse basis is).

In slechtste geval worden de leningen vanaf nu op tijd betaald. Dan is het maar 7% de komende 37 maanden (heb je wel genoten van de kleine discount). Binnen een week kan de payback garantie ook optreden. In beste geval worden leningen vaak te laat afbetaald en krijg je nog veel extra rente (al wil ik niet dat de lener in de problemen zit). Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 13% gewijzigd door Lan1980 op 02-10-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:40
Je krijgt toch van niemand een discount op die lening? Ik zie alleen maar offers waarbij je een premium moet betalen.. in het slechtste geval betaal je de premium en wordt de lening een dag later teruggekocht ;)
(Tenzij ik nu iets over het hoofd zie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
In dit geval zit er wel buyback op maar niet altijd let hier dus op.

[ Voor 56% gewijzigd door Gerry1982 op 02-10-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Ik heb het risico genomen en heb de lening gekocht met discount. Er zat dus 0,1 discount op. Maar die is dus weg omdat ik ze gekocht had (was rond de 88 euro). De anderen zijn inderdaad zonder discount en sommige met premium. De ervaring leert me dat goeie zaken snel weg zijn op secondaire markt, dus maar snel gekocht.

Tenzij Hippocredit failliet gaat, lijkt het me dus een goeie zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperb1
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10-2023
voor loans zonder BBack:
Hoe gaat de portfoliotracker om met leningen die in default zijn?

Als je zeg 1000 euro aan assets hebt maar 100 is in default dan heb je natuurlijk maar 900. Wanneer komt dit punt? Ben beetje bang voor opgeblazen rendementen onder het mom van "it's not a loss untill you sell".

voor loans met BB:
Zijn er al LO's omgevallen in het recente verleden? Kan je ergens zien hoe Mintos tot die rating komt? M.i. is dit het grootste risico.

Die secondary market is nu zeker liquide maar ik denk dat die liquiditeit heel snel kan opdrogen onder bepaalde omstandigheden.

Aan het eind van de dag zijn dit natuurlijk leningen aan mensen met lage kredietwaardigheid, zonder goede background check, in economieën die het eerst klappen krijgen als de conjunctuurcyclus afneemt.
In 2008 zag je dat het de meeste LO's niet boeide of mensen hun lening afbetaalde of niet omdat a) de leningen gretig aftrek namen in de secondary market en b) fee's zo lucratief waren dat zij al ruim uit de kosten waren. Needless to say boeit het mij wel degelijk of mensen gaan betalen ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Eurocent is toch een omgevallen LO (2017 dacht ik?).

De status van Aforti nu weet ik nu niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:52

Qwerty-273

Meukposter

Eurocent zit nog in de afwikkeling van het faillisement. Daar is nog geen duidelijkheid over wat er uiteindelijk gaat gebeuren (alles kwijt, alles terug, of er ergens tussen in?). Zie bijvoorbeeld mijn post Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos"

Aforti gaat gewoon door, en wordt gewerkt aan het oplossen van de problemen met de IT systemen.
https://blog.mintos.com/update-on-aforti-finance/
https://blog.mintos.com/a...ring-borrower-repayments/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
Weet iemand of het gebruik van Chrome extensions (plug-in) en Mintos veilig is?

Of kan zoiets mijn login gegevens buit maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gerry1982 schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 21:01:
Weet iemand of het gebruik van Chrome extensions (plug-in) en Mintos veilig is?

Of kan zoiets mijn login gegevens buit maken?
Dat hangt natuurlijk helemaal van de extensie af; degene die je in een DM aan mij had gestuurd lijkt me veilig. Maar ook tamelijk nutteloos omdat ie alleen wat dingetjes (instelbaar) aan de interface verandert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Chrome extensies alleen gebruiken als je 2FA aan hebt staan!

Daarnaast is er lucratieve handel in gratis Chrome extensies met veel gebruikers, deze worden dan door iemand gekocht die er na een tijdje een malafide extensie van maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heel veel kan men toch niet doen met je account. Tegenrekening kan je niet zomaar aanpassen, het ergste is alles verkopen met 100% discount. Maar ook daar hebben ze zelf niet perse profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerry1982
GrooV schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 09:13:
Chrome extensies alleen gebruiken als je 2FA aan hebt staan!

Daarnaast is er lucratieve handel in gratis Chrome extensies met veel gebruikers, deze worden dan door iemand gekocht die er na een tijdje een malafide extensie van maakt
Bedankt voor je reactie en tip.

Doet de Chrome plug-in store dan geen Check op de aangeboden plug-in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:42
Ik wil ook beginnen met Mintos. Ik weet er nog heel weinig vanaf. Is er ergens een goede gids voor beginners? Is 300 euro een leuke start om mee te leren of is dat te weinig?

Via Google lijk ik vooral veel buitenlandse info en affiliate/promotie materiaal tegen te komen waarvan ik moeilijk kan inschatten of het betrouwbare info is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:17:
Ik wil ook beginnen met Mintos. Ik weet er nog heel weinig vanaf. Is er ergens een goede gids voor beginners? Is 300 euro een leuke start om mee te leren of is dat te weinig?

Via Google lijk ik vooral veel buitenlandse info en affiliate/promotie materiaal tegen te komen waarvan ik moeilijk kan inschatten of het betrouwbare info is.
Ik zou zeggen lees dit topic eens lekker door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
fsfikke schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:34:
[...]
Ik zou zeggen lees dit topic eens lekker door :)
Was ik inderdaad mee begonnen. Ik hoopte dat er wat betere info was dan 32 pagina's ongestructureerde discussies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

De FAQ al gelezen? Zo ja, begin gewoon eens met 50-whatever per maand inleggen en leer auto invest kennen. Fouten maken hoort erbij, maar dan niet me je volledige kapitaal ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pistachenootje schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 15:17:
Dat komt omdat veel van vergelijkbare platformen (en ook Mintos) een actief affiliate programma hebben. Dus buiten de standaard refer-a-friend om. Wel zijn er verschillende blogs (die af en toe in dit topic terug komen) waar men wel de inhoud goed behandeld (en ook mee doet aan het affiliate programma, daar niet van).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Ik ben vorige maand gestart. Al de pagina's hier doorgenomen, Wat FAQ, nog wat Google en blogs doorgenomen ( IVM autoinvest en Acces en invest)en gestart met 300 euro. Ondertussen staat er 2400 op. Ook de Helpdesk chat op mintos paar keer lastig gevallen. Ik vermoed dat ik nu mee ben met alles :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Verwijderd schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 16:13:
De FAQ al gelezen? Zo ja, begin gewoon eens met 50-whatever per maand inleggen en leer auto invest kennen. Fouten maken hoort erbij, maar dan niet me je volledige kapitaal ;)
De Mintos FAQ neem ik aan. Nee die had ik nog niet gezien. Bedankt voor de tip.

https://help.mintos.com/hc/en-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
Ik wil dat auto invest de volledige portfolio size (bijv. 1k euro) verbruikt. Nu heb ik 2 strategies zodat het bijelkaar rond de 1k euro is. Voorbeeld.

1. 8% to 10%, 10-30 euro, 15 investments - 416/1000 euro
2. 8% to 10%, 10-30 euro, 17 investments - 510/1000 euro

Is het mogelijk om dit in te stellen zodat ik 32 investments met 1 strategy kan hebben? Komt dit door de diversification instellingen waardoor er niet meerdere keren in dezelfde soort lening wordt geïnvesteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 18:41
Ik heb zelf al gezocht op het internet.

Maar ik zou graag een mooie excel file willen bouwen met grafieken die zijn informatie haalt uit de CSV file.

Het liefst de veranderingen gesorteerd per dag, week of maand.

Mijn eigen excel vermogen is een beetje roestig. Heeft iemand een template waar ik op verder zou kunnen bouwen?

Anders bouw ik door op wat ik nu heb en zal het hier daarna delen maar waarschijnlijke zullen daar wat afschuwelijk onefficiente/niet elegante constructies in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Chiii schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 18:14:
Ik wil dat auto invest de volledige portfolio size (bijv. 1k euro) verbruikt. Nu heb ik 2 strategies zodat het bijelkaar rond de 1k euro is. Voorbeeld.
Je voorbeeld maakt het voor mij niet duidelijker. Volgens je eigen voorbeelden heb je 2 exact gelijke auto invest portfolio's. De cruciale verschillen benoem je juist niet ;)

Al met al zou er ruim voldoende aanbod in leningen moeten zijn voor jouw 1000 euro en de hier getoonde criteria. Als er niet geinvesteerd wordt, zal dat inderdaad in de overige criteria zitten...
1. 8% to 10%, 10-30 euro, 15 investments - 416/1000 euro
2. 8% to 10%, 10-30 euro, 17 investments - 510/1000 euro
Heb je een bovengrens ingesteld? Waarom? Met jouw bedrag is voor diversificatie wellicht beter om een max van 10 euro te doen.
Is het mogelijk om dit in te stellen zodat ik 32 investments met 1 strategy kan hebben? Komt dit door de diversification instellingen waardoor er niet meerdere keren in dezelfde soort lening wordt geïnvesteerd?
Dezelfde soort? Of bedoel je van dezelfde aanbieder? Dat laatste kan. Dat eerste maakt verder niet uit. Ik neem verder aan dat je 'Do you want to reinvest' aan hebt staan?

Maar al met al zou je met 'Show matching' moeten kunnen zien wat er aan je criteria voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
ACM schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 20:50:
[...]

Je voorbeeld maakt het voor mij niet duidelijker. Volgens je eigen voorbeelden heb je 2 exact gelijke auto invest portfolio's. De cruciale verschillen benoem je juist niet ;)

Al met al zou er ruim voldoende aanbod in leningen moeten zijn voor jouw 1000 euro en de hier getoonde criteria. Als er niet geinvesteerd wordt, zal dat inderdaad in de overige criteria zitten...

[...]

Heb je een bovengrens ingesteld? Waarom? Met jouw bedrag is voor diversificatie wellicht beter om een max van 10 euro te doen.

[...]

Dezelfde soort? Of bedoel je van dezelfde aanbieder? Dat laatste kan. Dat eerste maakt verder niet uit. Ik neem verder aan dat je 'Do you want to reinvest' aan hebt staan?

Maar al met al zou je met 'Show matching' moeten kunnen zien wat er aan je criteria voldoet.
Thanks. 'Show matching' laat inderdaad genoeg leningen zien van ~12 aanbieders. Ik denk dat iets fout doe met de 'amount investment in one loan'.

- In welk geval zou je de max. van 'amount investment in one loan' hoger willen dan min. (bijvoorbeeld 10 - 60 euro)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Chiii schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 21:46:
- In welk geval zou je de max. van 'amount investment in one loan' hoger willen dan min. (bijvoorbeeld 10 - 60 euro)?
Normaal gesproken wil je zoveel mogelijk unieke leningen in je portfolio voor een zo hoog mogelijke diversiteit. Door de buy backs van de Mintos Loan originators is dat iets minder relevant. Maar er is alsnog niet echt een goede reden om meer dan het minimale bedrag te investeren; zeker niet met auto invest en het feit dat er 0 euro kosten worden berekend.

Pas als je 'veel' geld inlegt, waardoor je 'heel veel' leningen zou krijgen, is het denk ik zinvol om dat bedrag te verhogen. Wat veel en heel veel zijn is uiteraard een persoonlijk iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Doordat de percentages zakken, is er volgens mij wel een goeie reden om meer dan minimum bedrag te investeren, zeker als het een lening betreft met hoge percentage. Je vind ze niet meer zo vaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Inmiddels mijn eerste tientjes geïnvesteerd op Mintos. Het viel me op dat er geen app is voor de iPhone. Zijn er mensen die de site gewoon via de browser gebruiken op hun iPhone? Ik doe het voorlopig nog vanaf mijn desktop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 22:27
Ik vind de mobiele website prima.
Onder investeringen kan je direct naar primaire markt, waar je op desktop 2x moet klikken.
Wel even een filter vooraf instellen, want dat wordt wat onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pistachenootje schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 16:44:
Inmiddels mijn eerste tientjes geïnvesteerd op Mintos. Het viel me op dat er geen app is voor de iPhone. Zijn er mensen die de site gewoon via de browser gebruiken op hun iPhone? Ik doe het voorlopig nog vanaf mijn desktop.
Waarom zou je de website niet op je iPhone gebruiken? Ze werken btw wel aan mobiele apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grazder
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05:55
@fsfikke Ik wil de mobiele site wel gebruiken maar als ik op ‘Additional Filters’ blijft dit leeg bij mij. Ben ik de enige die dit heeft? iPhone XS, iOS 13.1.1, Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Neuj, het aanpassen van een auto invest op een Android met Chrome werkt ook niet ;) Daar heb je toch meer ruimte op een scherm voor nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gerry1982
fsfikke schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:56:
[...]

Waarom zou je de website niet op je iPhone gebruiken? Ze werken btw wel aan mobiele apps.
Ik heb hetzelfde sinds kort zal wel een tijdelijke bug zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
fsfikke schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:56:
[...]
Leek me een vrij complexe website, had mijn twijfels of alles wel goed zou werken in een browser. Mooi dat de app er aankomt.
Pagina: 1 ... 8 ... 35 Laatste