Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Lan1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 19-09 17:04
nadelen: de kosten bij omzetten euro naar andere valuta? Al weet ik niet hoeveel die bedragen.

ook de verhouding tussen vreemde munt en euro speelt mee.

Neem nu euro - roebel
Stel 10 euro = 700 roebel
Je investeert beide, de euro aan 12%, de roebel aan 18%

na een jaar heb je 11,2 euro of 826 roebel.

Maar na een jaar kan de wisselkoers ook veranderd zijn.
Ipv 10 euro te krijgen voor 700 roebel, kan het veranderd zijn in 10 euro voor 737 roebel (kan perfect op een jaar, zie https://www.wisselkoers.be/russische_roebel ).
Als je dat dan omzet heb je terug maar 11,2 euro. En dan wordt er nog geen rekening gehouden met de kosten van omzetten.

Als je natuurlijk 10 euro krijgt voor 680 roebel, dan heb je een goeie zaak gedaan

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:17

Kek

3flix

dus eigelijk alleen de valutakoers die dan ook nog meespeelt (die kan overigens ook juist voordelig uitpakken natuurlijk)

• Lan1980
behalve valutakosten, ook nog een fee

Ik zie dat die schommelt tussen 2% en 0,5%

https://www.mintos.com/en/transactions/currency-exchange/
Klik rechtsboven op Currency Exchange rate

en als je dan terug naar euro wisselt, betaal je terug een fee

Lan1980 wijzigde deze reactie 22-08-2019 16:09 (17%)

• Config
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:01
Ik heb loans uitstaan in andere valuta, maar alleen stabiele valuta (DKK en PLN, je kunt opzoeken hoe volatiel die zijn versus EUR).

Echter, ik heb inmiddels wel door dat de liquiditeit op DKK in duigen is gevallen waardoor het meeste aan de zijlijn staat momenteel. Helpdesk van Mintos helpt niet mee, en het kost steeds 0,5% om tussen valuta's te boeken, wat natuurlijk het rendement een tik geeft. Al met al zou ik alleen PLN aanraden.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lan1980 schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:40:
nadelen: de kosten bij omzetten euro naar andere valuta? Al weet ik niet hoeveel die bedragen.

ook de verhouding tussen vreemde munt en euro speelt mee.

Neem nu euro - roebel
Stel 10 euro = 700 roebel
Je investeert beide, de euro aan 12%, de roebel aan 18%

na een jaar heb je 11,2 euro of 826 roebel.

Maar na een jaar kan de wisselkoers ook veranderd zijn.
Ik heb ook voor de gein wat geïnvesteerd in andere valuta. Als je de berekening voor een jaar doet is het idd sterk afhankelijk van het koersverloop en eten de exchange fees de winst op als je die al hebt. Dus ik zie het als een lange termijn iets, een paar jaar achter elkaar 18% (1.18y) en die exchange fee is al een stuk minder significant. Zit je alleen nog steeds met het koersrisico.

DUT Racing

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 12:17

Kek

3flix

hm nou ik blijf wel op de euro zitten voorlopig. die 18% leningen lijken mij nu net ook in de landen met schommelende munten te zitten en in dat risico heb ik geen zin in.

• clandestino52
  • Laatst online: 22-08 17:30
*spam*

defiant wijzigde deze reactie 23-08-2019 16:10 (94%)

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:44
Is die exchange fee nieuw bij Mintos? Ik weet bijna zeker dat ik (ruim) een jaar geleden gewoon kon wisselen en exact hetzelfde kreeg voor heen en terug wisselen.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RoNoS schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 09:00:
Is die exchange fee nieuw bij Mintos? Ik weet bijna zeker dat ik (ruim) een jaar geleden gewoon kon wisselen en exact hetzelfde kreeg voor heen en terug wisselen.
Een beperkt aantal valuta’s had misschien geen fee, maar ik heb ruim een jaar geleden gewoon een fee moeten betalen.

Weet je zeker dat in je account statement van afgelopen jaar niets staat van "FX commission with Exchange Rate"

fsfikke wijzigde deze reactie 23-08-2019 09:31 (3%)

DUT Racing

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12:42
@RoNoS Er is toen wel een actie geweest een maandje dacht ik dat je geen fee betaalde.

• RoNoS
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 13:44
Ik zie nu de exchange rates staan inderdaad. Of toen overheen gekeken. Of net geluk gehad en in de goeie periode gedaan.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19-09 23:14

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Aandachtspuntje met het wisselen van valuta is wel dat Mintos niet de gunstigste wisselkoers heeft (vaak wel een stuk beter dan een traditionele bank daar niet van). Dus als je de mogelijkheid hebt om zelf te wisselen, en dan ook een rekening in die valuta hebt (om vanaf daar naar Mintos te kunnen boeken) dan kan je daar afhankelijk van de bedragen wat op besparen.

Valutarisico is een groot risico, ten minste zo zie ik het. Er zijn weinig mogelijkheden om deze direct af te dekken (binnen Mintos) / direct op te kunnen handelen als je de valutamarkten dagelijks zou volgen.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
fsfikke schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 17:19:
[...]

Ik heb ook voor de gein wat geïnvesteerd in andere valuta. Als je de berekening voor een jaar doet is het idd sterk afhankelijk van het koersverloop en eten de exchange fees de winst op als je die al hebt. Dus ik zie het als een lange termijn iets, een paar jaar achter elkaar 18% (1.18y) en die exchange fee is al een stuk minder significant. Zit je alleen nog steeds met het koersrisico.
Ik heb dit al eerder eens uitgezocht mbt buitenlandse spaardeposito's. Laten we de Turkse Lira als voorbeeld nemen, die heeft een zeer onstuimige periode doorgemaakt.

In september 2016 was 1 Lira 0,36 euro waard, vandaag is de Lira 0,16 euro waard. In iets minder dan vijf jaar tijd is de koers meer dan gehalveerd. Stel je zou vijf jaar lang 18% rendement halen dan zou een inleg van 100 Lira uiteindelijk 229 Lira waard zijn. Die 100 Lira was bij aanvang 36 euro terwijl 229 Lira nu 36,64 euro waard is. Dan heb je dus een rendement van 1,7% gehaald in vijf jaar tijd. En dan hebben we alle kosten nog niet meegenomen.

Natuurlijk zal dit niet met elke munt zo verlopen maar vergis je absoluut niet in de impact die een wisselkoers kan hebben op je rendement, zowel positief als negatief. Het is een hefboomproduct die een investering veel meer waard kan maken of juist veel minder.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:01
Ik heb vorig jaar een portfolio in GEL opgebouwd omdat gemiddeld 18% op kortlopend. Koers van GEL/EUR is in 2019 opgelopen, waardoor de (toen lopende) leningen minder presteerden dan EUR. En dan moest ik nog terug wisselen. Ik zit nu weer volledig in EUR.
Nadeel van andere valuta, is dat je onder Overview die valuta blijft zien. Ook al heb je de portfolio leeggeboekt, verwijderen kan niet volgens de helpdesk.

Mintos referral: CKJXU1

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Tsurany schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:21:
[...]

Ik heb dit al eerder eens uitgezocht mbt buitenlandse spaardeposito's. Laten we de Turkse Lira als voorbeeld nemen, die heeft een zeer onstuimige periode doorgemaakt.
Turkije is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dat valutarisico een risico is lijkt me evident.

DUT Racing

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
fsfikke schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:51:
[...]

Turkije is natuurlijk een extreem voorbeeld, maar dat valutarisico een risico is lijkt me evident.
Het is zeker een extreem voorbeeld maar dient denk ik wel als goede waarschuwing om te laten zien hoe slecht het kan aflopen met investeringen in vreemde valuta's. Neem het mee in een risico evaluatie in ieder geval :)

• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik ben nu ook eens aan het rondkijken bij Mintos. Mijn eerste indruk van auto invest: wat een gedoe. Honderden instellingen: currencies, loan originators, ratings, landen, leningtypes, rente, looptijden, discount/premium op de secondary market, handmatige weging tussen de loan originators... Hoe weet ik als P2P lending beginner hoe risicovol de verschillende opties zijn (en hoe ze samenhangen)?

Waarom zou ik niet gewoon kiezen voor Invest & Access met spreiding in alles?

10x270 Wp zuid (PVoutput | Live)

• BB-One
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 14:15
Zr40 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 16:52:
Ik ben nu ook eens aan het rondkijken bij Mintos. Mijn eerste indruk van auto invest: wat een gedoe. Honderden instellingen: currencies, loan originators, ratings, landen, leningtypes, rente, looptijden, discount/premium op de secondary market, handmatige weging tussen de loan originators... Hoe weet ik als P2P lending beginner hoe risicovol de verschillende opties zijn (en hoe ze samenhangen)?

Waarom zou ik niet gewoon kiezen voor Invest & Access met spreiding in alles?
Auto invest kan ook simpel ingetseld worden, bovenaan aangeven wat je wil, onderaan bedragen invullen en akkoord gaan met het geheel.
Maar bij mintos kun je alles veel meer finetunen en inregelen geheel naar wens. En daarmee een hoger rendement halen (tenminste dat verwacht je)

• Lan1980
Vraagje over verkoop:
Als ik geïnvesteerd heb in lening, bv op 1 augustus. En de eerst volgende betaling is voorzien op 1 september. Maar ik verkoop dat ergens halfweg augustus, bv 15 augustus en dat lukt. krijg ik dan nog rente voor die 15 dagen? of niet?

Dit louter om te weten als ik zou verkopen, als ik rekening moet houden met die eerstvolgende betaaldatum. Want dan is het voordelig om te verkopen (of toch proberen) net na de betaaldatum. En ook iets om in het achterhoofd te houden met invest en acces als je cashout vraagt (waar je dus niet kan kiezen welke leningen je verkoopt en je dus eventueel wel wat rente kan mislopen).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

BB-One schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:10:
[...]

Auto invest kan ook simpel ingetseld worden, bovenaan aangeven wat je wil, onderaan bedragen invullen en akkoord gaan met het geheel.
Ik begrijp dat alles ingesteld kan worden. Dat was niet mijn vraag :)

Als ik niet weet wat het verschil in risico is tussen de opties dan is 'aangeven wat ik wil' ook lastig. ;)

Om het concreet te maken:
  • Hoe weet ik welke loan originators ik zou willen uitsluiten of juist selecteren?
  • Wat houden de ratings precies in, behalve een vaag idee van 'hoger is beter'?
  • Waarom zou ik wel of niet moeten kiezen voor looptijden van 1 maand? Of 80 maanden?
  • Wat is het risico van de leningen dat zou matchen bij het instellen van een bepaald minimum of maximum (zeg, 8%, 10%, of 12%)?
Lan1980 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:34:
Vraagje over verkoop:
Als ik geïnvesteerd heb in lening, bv op 1 augustus. En de eerst volgende betaling is voorzien op 1 september. Maar ik verkoop dat ergens halfweg augustus, bv 15 augustus en dat lukt. krijg ik dan nog rente voor die 15 dagen? of niet?
Je krijgt rente voor die 15 dagen, maar wel pas bij de volgende betaling. Bij kopen geldt hetzelfde, je krijgt alleen rente voor de dagen dat je de lening in bezit hebt.

Zr40 wijzigde deze reactie 27-08-2019 18:24 (23%)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zr40 schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 17:53:
[...]
  • Waarom zou ik wel of niet moeten kiezen voor looptijden van 1 maand? Of 80 maanden?
  • Wat is het risico van de leningen dat zou matchen bij het instellen van een bepaald minimum of maximum (zeg, 8%, 10%, of 12%)?
Dit zijn in principe twee die je hoort te weten als je investeert in leningen. Wat Mintos hooguit nog duidelijk moet zien te maken zijn de risico's bij hen.

Maar het lastigste bij de losse risico's op specifieke leningen is dat ze eigenlijk allemaal niet zo relevant zijn als je alleen in leningen met buy back investeert. Dan is eigenlijk alleen relevant hoeveel risico er is om bij die originator te investeren en eventueel hoe ze omgaan met buy-back leningen (krijg je bij een late betaling en/of 'grace period' wel of geen rente).

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 16-09 17:06
@Zr40
De rating van een loan originator zegt iets over de financiele huishouding, winst, groei om een paar factoren te noemen die de rating bepalen, hoe beter de rating hoe stabieler de originator is en daarmee minder risicos voor jouw als investeerder met daarbij meteen opmerking het zijn geen garanties. Je kijken naar Mintos rating, Mintos zegt bij een A categorie low risk en bij C elevated risk, je kan daarnaast ook de Explorep2p.com ratings gebruiken om Loan originators te selecteren of uit te sluiten.

Wat betreft de looptijd hoe korter deze is hoe sneller je weer over je geld kan beschikken, een scenario is dat een lening met een looptijd 1 maand, deze wordt niet terugbetaald dan gaat eerst de grace period in, bij de meeste partijen enkele dagen (lange grace period kan een reden zijn om een dergelijke originator uit te sluiten) en daarna gaat de 60 dagen periode in en als deze afgelopen is en de lening niet is terugbetaald door leningnemer wordt deze indien voorzien is van buyback door de originator teruggekocht. Met circa 93 dagen heb je je geld weer in handen om te investeren of terug te boeken naar je eigen bankrekening.

Buyback is ook weer een selectiecriteria voor originators, geen buyback loop je het risico dat je je participatie van die lening moet afschrijven. Bij kortlopende leningen is ook belangrijk te kijken of de originator rente betaald over vertraagde leningen (die 60 dagen) als de orginator dit niet betaald kan een vertraagde lening redelijk invloed hebben op je rendement, overzicht.

Neem je een langlopende lening en je wilt halverwege uitstappen zal je deze moeten zien te verkopen op de secondary market, in de worst case scenario zal je de rit moeten uitzitten omdat niemand jouw lening wil overnemen.

Grofweg is de stellen dat hoge rente = hoog risico lening en lage rente = laag risico, in mijn ervaring met Mintos is het helaas niet zo zwart/wit te stellen en praat je meer over tinten grijs. Ook omdat de rentes schommelen op Mintos, een lening die vandaag voor 8 procent wordt aangeboden kan over drie maanden voor 12 procent worden aangeboden of omgekeerd terwijl het risico niet significant veranderd is.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zit nog niet eens 2 dagen op Mintos en deze lening (https://www.mintos.com/en/19933543-01) wordt al vervroegd afgelost. Looptijd 73 maanden, maar heeft het niet eens een maand (sinds listing date) volgehouden. Komt dit vaak voor?

Deze lening had ik via Invest & Access, die heeft er 1 euro in gestoken via de secondary market. Die twee dagen hebben me maar liefst 0,066 cent opgeleverd :+. Wel goed om te zien dat Mintos intern niet op hele centen afrondt.

• Lan1980
als je naar account statement gaat, zie je dat men werkt met 16 cijfers na de komma.

Ik vermoed dus als je 10 keer 0,1 cent rente hebt, je uiteindelijk je cent krijgt :-)

• BiLLY_daKid
@Zr40 Vanochtend zijn al mijn Varks investeringen van 13% vervroegd afgelost en heeft mijn auto-invest op 11,5% ingekocht. Toen ik begon in 2017 was er een cashback actie bij Mogo op 48-46mnds leningen, van de 1000e staat nu nog 153 open.
Ja, eerder aflossen is wel gangbaar en zeker wanneer de rentes -het is nog zomertijd, vorig jaar zelfde situatie- zijn gedaald.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Gisteren heb ik maar liefst 2 cent aan rente en aflossing ontvangen. Daar heb ik deze twee van gekocht, ieder 1 cent:

https://www.mintos.com/en/6226186-01
https://www.mintos.com/en/6072885-01

Maar onder My Investments zie ik alleen de eerste, niet de tweede. Bij Account Statement zie ik ze wel allebei en ook op de leningpagina's staat mijn losse cent netjes onder Investment Breakdown vermeld als Your Share.

Enig idee waarom die tweede niet verschijnt onder My Investments? Niet dat die ene cent nou heel veel uit maakt, maar stel dat ik er 50 euro in had gestoken... :P

• Gerry1982
@Zr40 Jij bent investor 39? Bij de 2e link.

Zou even sparen tot je weer 5-10 euro hebt hele lage inleggen is zo’n gedoe en vraag mezelf af hoe dat met de afronding gaat...bij uitbetaling van de rente.

Gerry1982 wijzigde deze reactie 29-08-2019 08:50 (69%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Nee, investor 51. Die met momenteel 2 cent.

Het blijkt dat mijn 2 cent saldo omhoog afgerond was, in werkelijkheid was het 1.54 cent. Zodoende zat ik met 0.54 cent in die lening (en blijkbaar accepteert het systeem dat gewoon :+). En My Investments laat blijkbaar leningen kleiner dan een cent niet zien.

Ik heb nu een cent bijgekocht in die lening en nu verschijnt 'ie wel bij My Investments. Volgens de data die ik zie in de web inspector klopt het verder ook, amount = 0.0154 :P

De losse centen handmatig investeren was ook meer bedoeld als experiment. In principe wil ik het gewoon automatisch laten gebeuren :)

Zr40 wijzigde deze reactie 29-08-2019 08:52 (12%)

• Gerry1982
Heb de laatste dagen wel een 5% cashdrag. Het geld goed geïnvesteerd krijgen bij de juiste LO’s word dus steeds lastiger....wel doorgestegen naar 14,25% rendement 😛

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Gerry1982 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 08:40:
vraag mezelf af hoe dat met de afronding gaat...bij uitbetaling van de rente.
Bij een investering van 0.01 en de laagste rente (5.5%) ontvang je maandelijks 0.000045833 aan rente. Zelfs dat heeft slechts 9 cijfers achter de komma aan nauwkeurigheid nodig.

Ik zie bedragen weergegeven worden met 16 cijfers achter de komma, dus waarschijnlijk krijg je afrondingsverschillen vanaf 14-15 cijfers. Waar hebben we het dan nog over... ;)

Het is in ieder geval voldoende nauwkeurig zelfs voor de kleinste bedragen.

Zr40 wijzigde deze reactie 29-08-2019 09:22 (3%)

• Gerry1982
Zr40 schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 09:21:
[...]

Bij een investering van 0.01 en de laagste rente (5.5%) ontvang je maandelijks 0.000045833 aan rente. Zelfs dat heeft slechts 9 cijfers achter de komma aan nauwkeurigheid nodig.

Ik zie bedragen weergegeven worden met 16 cijfers achter de komma, dus waarschijnlijk krijg je afrondingsverschillen vanaf 14-15 cijfers. Waar hebben we het dan nog over... ;)

Het is in ieder geval voldoende nauwkeurig zelfs voor de kleinste bedragen.
Aha bedankt voor het uitzoeken en leuk om te weten dat het zelfs bij 0,01 gaat zoals het hoort.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Nu is in mijn account statement het volgende verschenen: "Cumulative repurchases of loan parts". Goed voor maar liefst +0.00378. Hoe weet ik over welke lening dit gaat?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Blij dat ik mijn portfolio niet op de microcenten zelf hoef te managen, dat doen Mintos gewoon voor
quote: Mintos
Here at Mintos we calculate everything up to 16 digits after comma. You might see those numbers rounded up, but afterwards they are summed up and showed as cumulative repurchases of loan parts. You as investor don't loose anything receiving even small repayments.
Als je zelfs bang bent om met hele Euro’s te testen zou ik m’n geld lekker op de bank laten.

fsfikke wijzigde deze reactie 29-08-2019 10:36 (11%)

DUT Racing

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

fsfikke schreef op donderdag 29 augustus 2019 @ 10:35:
Blij dat ik mijn portfolio niet op de microcenten zelf hoef te managen, dat doen Mintos gewoon voor
Doe ik ook niet. Maar ik begrijp graag wat ik zie en hoe het platform precies werkt.

De verklaring in je quote zegt ook niets. "We rekenen alles goed uit tot 16 cijfers, geloof maar dat het klopt" zegt mij niets over op welke specifieke transacties of leningen de boeking voor "Cumulative repurchases of loan parts" precies betrekking heeft. Bijvoorbeeld om welke loan originator gaat het?
Als je zelfs bang bent om met hele Euro’s te testen zou ik m’n geld lekker op de bank laten.
Nee hoor, ik test met honderden euro's. Ik vermoed dat je mijn post verkeerd hebt gelezen :)

Dankzij het experiment met losse centen begrijp ik meer over hoe Mintos werkt met hele kleine bedragen.

Zr40 wijzigde deze reactie 29-08-2019 11:29 (30%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Gisteren heb ik op deze lening alleen een deel van de aflossing ontvangen en geen rente. Bij payment schedule staat de deelbetaling netjes vermeld als Late, maar de lening zelf staat nog op Current (niet Grace Period of 1-15 days late). Lijkt mij niet helemaal correct...

Zr40 wijzigde deze reactie 02-09-2019 11:38 (7%)

• Lan1980
Sommige betalen geen interest op aflossingen die te laat zijn (bv Watu Credit) waardoor ik deze mijd bij korte leningen.
Sommige betalen geen interest op aflossingen, maar hebben wel een "Penalty income"
Die procenten bij Penalty income lijken laag te liggen.
Bv Acema: 0,05%
Maar is dat 0,05% per dag? Dus op jaarbasis is dat ongeveer 18% (0,05 *365). Klopt dat, Want voor korte leningen maakt dat wel een verschil. Als dat op dagelijkse basis is, zou ik dat dus niet erg vinden als ze eens overtijd zijn :-). Kwestie dat ik mijn autoinvest goed afstel.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:39
Zr40 schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:03:
Gisteren heb ik op deze lening alleen een deel van de aflossing ontvangen en geen rente. Bij payment schedule staat de deelbetaling netjes vermeld als Late, maar de lening zelf staat nog op Current (niet Grace Period of 1-15 days late). Lijkt mij niet helemaal correct...
Creditstar heeft een Grace period van 3 dagen, even wachten tot de 5e dus :)

Goed opletten via welk bedrijf je van de LO investeerd, zo heeft de Estlandse variant van Creditstar 0 dagen grace period en de rest 3

Dit ging om de Estse, grote kans dat het gewoon nog niet verwerkt is. Niet alles gaat realtime/automatisch.

Overigens gaat dit wel een taaie worden als mensen nog 46 maanden moeten betalen en de eerste 2 zijn steeds te laat geweest

GrooV wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:01 (26%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

GrooV schreef op maandag 2 september 2019 @ 16:57:
[...]

Creditstar heeft een Grace period van 3 dagen, even wachten tot de 5e dus :)

Goed opletten via welk bedrijf je van de LO investeerd, zo heeft de Estlandse variant van Creditstar 0 dagen grace period en de rest 3

Dit ging om de Estse, grote kans dat het gewoon nog niet verwerkt is. Niet alles gaat realtime/automatisch.
Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Gisteren zou er € 171.73 betaald moeten zijn. Dat is niet gebeurd, er is slechts € 78.68 betaald. Die betaling staat (correct) aangegeven als Late. Maar de lening zelf stond gisteren op 1-15 Days Late en staat door de te kleine betaling nu weer op Current.

Er is dus een betalingsachterstand en dat is niet te zien aan de status.

• GrooV
Zr40 schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:35:
[...]

Nee, dat is niet wat ik bedoel.

Gisteren zou er € 171.73 betaald moeten zijn. Dat is niet gebeurd, er is slechts € 78.68 betaald. Die betaling staat (correct) aangegeven als Late. Maar de lening zelf stond gisteren op 1-15 Days Late en staat door de te kleine betaling nu weer op Current.

Er is dus een betalingsachterstand en dat is niet te zien aan de status.
Het kan ook zijn dat alleen de aflossing betaald is, creditstar estonia doet eerst aflossing en dan rente. Leningen bestaan namelijk niet simpel uit 1 bedrag

Maar vraag het eens op de chat bij mintos, die reageren altijd goed

GrooV wijzigde deze reactie 02-09-2019 17:39 (3%)

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:06
Ik zal 1 van deze dagen ook een account openen bij Mintos, doen we hier nog aan referrals?

• squaddie
@Zr40 Volgens mij zou de status van deze lening inderdaad nog steeds late moeten zijn en niet current.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 13:12

Ravefiend

Carpe diem!

c-nan schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:47:
Ik zal 1 van deze dagen ook een account openen bij Mintos, doen we hier nog aan referrals?
Ik dacht dat zoiets in gaat tegen de T.net huisregels, maar ik wil je de mijne altijd wel doorsturen via DM. :+

• GrooV
Nog meer mensen op Mintos ? :P

Aanbod is echt zwaar terug aan het lopen, aanbod op de primairy market was 1-2 maanden geleden 450.000 leningen, nu nog maar 271.000.

Merk ook dat sommige LO's leningen aan het terug kopen zijn en ze eventueel weer voor een lager percentage in de markt zetten.

Misschien waren we te verwend, rendement van 9% is nog steeds lekker :)
ACM schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:09:
[...]

Dit zijn in principe twee die je hoort te weten als je investeert in leningen. Wat Mintos hooguit nog duidelijk moet zien te maken zijn de risico's bij hen.

Maar het lastigste bij de losse risico's op specifieke leningen is dat ze eigenlijk allemaal niet zo relevant zijn als je alleen in leningen met buy back investeert. Dan is eigenlijk alleen relevant hoeveel risico er is om bij die originator te investeren en eventueel hoe ze omgaan met buy-back leningen (krijg je bij een late betaling en/of 'grace period' wel of geen rente).
Volgens mij krijg je tijdens de grace period nooit rente, daar is die juist voor. Ook omdat Mintos bij sommige LO's de betalingen handmatig verwerkt

GrooV wijzigde deze reactie 02-09-2019 19:28 (52%)

• Gerry1982
Nog maar 87800 leningen op de primary market en hard dalende....

Update: 75000 leningen

Gerry1982 wijzigde deze reactie 03-09-2019 08:43 (16%)

• Lan1980
Een lening die nog een jaar duurt, en al 2 aflossingen "late".
https://www.mintos.com/en/20229206-01
Hoe gaat dat in praktijk? Kan dat effectief tot 28.09.2020 + 60 dagen payback duren voor je je geld terug ziet?

Of grijpen de Loan organisators over het algemeen eerder in?

Lening ging via invest & acces. Mijn autoinvest neemt geen lening van Watu Credit en ook niets van 7% :-)

Lan1980 wijzigde deze reactie 03-09-2019 11:22 (16%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

squaddie schreef op maandag 2 september 2019 @ 18:04:
@Zr40 Volgens mij zou de status van deze lening inderdaad nog steeds late moeten zijn en niet current.
Hij staat nu op 1-15 days late. En ook bevestigd gekregen van support dat er een vertraging kan zijn in de weergave van de status:
I can currently see, the following loan is in the status 1-15 days late. Perhaps that was the synchronization delays for the loan status -> https://www.mintos.com/en/18336532-01

Regarding the received amount, this is the usual situation, when the borrower is not paying the whole amount of required funds back to a loan originator, that is the reason why the payment is currently late.
When the borrower will pay the remaining amount, the loan status will go back to a Current status.

However, there is nothing to be worried about, since the following loan has a buyback guarantee, and in case the payment will be 60 days late, the loan originator will rebuy the following loan from you.
Even more good news, that Creditstar pays interest on delayed payments, so for each day the payment is late you are gaining an interest.
Lan1980 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:21:
Een lening die nog een jaar duurt, en al 2 aflossingen "late".
https://www.mintos.com/en/20229206-01
Hoe gaat dat in praktijk? Kan dat effectief tot 28.09.2020 + 60 dagen payback duren voor je je geld terug ziet?
Volgens https://help.mintos.com/h...tee-and-how-does-it-work- wordt de buyback getriggerd wanneer de oudste achterstallige betaling meer dan 60 dagen oud is. Dus voor deze specifieke lening, als er niets meer betaald wordt, dan moet je op zijn minst tot 9 november 2019 wachten voor de buyback.

• Firedragon
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-09 18:10
Lan1980 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 11:21:
Als er elke maand net aan genoeg betaald word om niet over die 60 dagen te komen en niet genoeg om uit late te komen dan kan de lening inderdaad over de hele duur in late blijven.

• Lan1980
ok, bedankt. Voor mij ok zoals het nu is. Dacht heel even dat als ze niet betalen, het duurde tot einde lening + 60 dagen. Maar 60 dagen na oudste achterstallige betaling, dat is perfect.

Nog 2 bijkomende vraagjes, waar ik niet meteen antwoord van vind:

1: payback garantie. Stel dat deze in werking treed: Ik dacht dat je voor die 60 dagen "late" ook nog interesten kreeg (als Loan organisator tenminste "Interest income on delayed payments" heeft), of "penalty income". Maar ik las nu ergens anders op het internet (bij een blog daarover) dat bv Mogo enkel die penalty income betaalt als de lener de lening alsnog betaald ergens in die 60 dagen, maar indien payback garantie optreedt en mogo dus terugbetaald, je die penalty income niet krijgt voor die 60 dagen. Zou dat kloppen?

2: Overgang van Grace naar Late: Als de grace periode bv 4 dagen is. Er wordt niets betaald. De 5de dag: is dat dan de eerste dag "late" of tellen "grace-dagen" mee en is het al de 5de dag "late"?

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-09 14:57
GrooV schreef op maandag 2 september 2019 @ 19:19:
Nog meer mensen op Mintos ? :P

Aanbod is echt zwaar terug aan het lopen, aanbod op de primairy market was 1-2 maanden geleden 450.000 leningen, nu nog maar 271.000.

Merk ook dat sommige LO's leningen aan het terug kopen zijn en ze eventueel weer voor een lager percentage in de markt zetten.

Misschien waren we te verwend, rendement van 9% is nog steeds lekker :)

[...]

Volgens mij krijg je tijdens de grace period nooit rente, daar is die juist voor. Ook omdat Mintos bij sommige LO's de betalingen handmatig verwerkt
Ja, het aanbod is enorm aan het teruglopen en dat merkte ik al enorm door de Auto Invest die niets meer oppakte. Ik ben overgestapt op secundaire leningen, daar zit ik nog op zo'n 13%.

"That's what I do. I drink and I know things."

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

Jay! De "loancounter" werkt weer!

(en Mintos is gelijk een stuk slomer???)

Sangroid wijzigde deze reactie 03-09-2019 17:56 (40%)

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

c-nan schreef op maandag 2 september 2019 @ 17:47:
Als je er 1 wil:
referals zijn niet toegestaan.

Uitleg:
https://www.mintos.com/en/campaigns/refer-a-friend-program

Ardana wijzigde deze reactie 03-09-2019 21:09 (20%)

• squaddie
Lan1980 schreef op dinsdag 3 september 2019 @ 15:42:
ok, bedankt. Voor mij ok zoals het nu is. Dacht heel even dat als ze niet betalen, het duurde tot einde lening + 60 dagen. Maar 60 dagen na oudste achterstallige betaling, dat is perfect.

Nog 2 bijkomende vraagjes, waar ik niet meteen antwoord van vind:

1: payback garantie. Stel dat deze in werking treed: Ik dacht dat je voor die 60 dagen "late" ook nog interesten kreeg (als Loan organisator tenminste "Interest income on delayed payments" heeft), of "penalty income". Maar ik las nu ergens anders op het internet (bij een blog daarover) dat bv Mogo enkel die penalty income betaalt als de lener de lening alsnog betaald ergens in die 60 dagen, maar indien payback garantie optreedt en mogo dus terugbetaald, je die penalty income niet krijgt voor die 60 dagen. Zou dat kloppen?

2: Overgang van Grace naar Late: Als de grace periode bv 4 dagen is. Er wordt niets betaald. De 5de dag: is dat dan de eerste dag "late" of tellen "grace-dagen" mee en is het al de 5de dag "late"?
Bij penalty interest staat: Penalty income is accrued based on the outstanding delayed payment (principal and interest) on a daily basis using the rate specified. op basis daarvan zou ik zeggen dat je altijd penalty income krijgt ongeacht of de lener wel of niet betaald.

Hou er rekening mee dat Mogo feitelijk meerdere bedrijven onder een vlag zijn en in het geval van Mogo er per bedrijf anders wordt omgegaan met afhandeling, zie. Mogo is hierin ook niet uniek.

Wat betreft je tweede vraag heb ik even geverifieerd, Lening heeft op 2-7 de laatste betaling gedaan en gisteren was het dag 63 en vandaag heb ik de buyback gekregen. De grace periode is 3 dagen van deze originator ofwel de late days gaan pas tellen als de grace periode voorbij is.

• Lan1980
Ok, bedankt voor antwoord. Ikzelf had dat ook gelezen bij Penalty income en dacht er net hetzelfde over; Was maar omdat iemand anders zei ergens anders op't net dat het niet zo was, dat ik wat twijfelde.

Het aantal leningen is al weer aan het stijgen, boven de 104.000 op de Primairy market.

• c-nan
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 12:06
Ik heb gister ochtend geld gestort (iDeal) maar het is op mijn account nog niet bijgeschreven. Is dit normaal?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ja, het is normaal dat het niet direct bijgeschreven wordt. Hier duurde het een paar uur, maar dat was doordeweeks. Ik vermoed dat Mintos iDeal stortingen handmatig bijschrijft. Aangezien het nu weekend is denk ik dat je moet wachten tot maandag.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Trustly verwerkt iDeal met een delay, ze willen dan je hun complete toegang tot je internetbankieren geeft, dan werkt het wel direct. Dat dit absurd is hebben we eerder in dit topic al besproken.

Het beste kan je geld direct naar de rekening van Mintos overmaken, dat wordt vaak zelfs in het weekend nog dezelfde dag verwerkt.

DUT Racing

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

fsfikke schreef op zondag 8 september 2019 @ 17:17:
Het beste kan je geld direct naar de rekening van Mintos overmaken, dat wordt vaak zelfs in het weekend nog dezelfde dag verwerkt.
Kijk nou eens, hun bank ondersteunt SEPA Instant Credit Transfer. Binnenkort maar eens kijken of het echt werkt :)

• Lan1980
Die secondaire markt gaat toch snel (de koopjes). Bij manueel zoeken zie ik soms leningen met korting en met loan organisators die ook betalen in de periode dat lening laat is. Als ik dan wil overgaan tot manueel kopen, is het plots al allemaal verkocht. Nog mensen die dit tegenkomen? Is nu al paar keer geweest dat ik dat had.

Denk voor koopjes, dat je bijna niets anders kan dan een auto invest regel te maken voor secondaire markt? En dan ook nog zien dat er geld staat op je rekening :-) (ik heb ook acces en invest aan staan, dus zodra er iets van geld beschikbaar is, is het weer geïnvesteerd).

Lan1980 wijzigde deze reactie 10-09-2019 10:54 (29%)

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 14:24
Leningen die verdwijnen tussen aanklikken en bevestigen heb ik op de primary market ook wel eens last van.

• squaddie
Voorheen kon je redelijk grasduinen door de secondary market en had je incidenteel dat een lening was weggekaapt, nu met de auto-invest gebeurde dat al vaker. Nu de percentages teruglopen op de primary market is de secondary market een stuk actiever geworden en moet vlot handelen om te voorkomen dat je lening wordt weggekaapt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@squaddie Wat voor percentages zoek jij naar?

Ik heb zojuist nog een plukje in deze 12,5% lening bemachtigd :)

Zr40 wijzigde deze reactie 10-09-2019 18:59 (23%)

• BiLLY_daKid
57 maanden resterend.. als je die kwijt wil moet je flinke korting bieden. Ik koop eigenlijk niet meer met langere looptijd dan 24mnd.

• squaddie
Ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert. Er is nog steeds genoeg te krijgen, voorheen wilde ik nog wel door de lijst heen gaan en de interessante in een excel sheet zetten en dan daaruit de meest interessante selecteren en kopen, vandaag de dag werkt dat een stuk minder goed omdat een deel van de leningen dan al door anderen gekocht is.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:23:
57 maanden resterend.. als je die kwijt wil moet je flinke korting bieden. Ik koop eigenlijk niet meer met langere looptijd dan 24mnd.
Ik weet het niet hoor, ze lijken zelfs zonder korting als hete broodjes over de toonbank te gaan. En het was mij vorige week nog gelukt om een 6,5% lening te verkopen zonder korting. Die kwam nog uit Invest & Access.

Ik stop sowieso geen geld in Mintos dat ik mogelijkerwijs snel nodig zou kunnen hebben, dus in dat opzicht vind ik die lange looptijd geen probleem.

• ImaPseudonym
Zr40 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 20:50:
[...]
En het was mij vorige week nog gelukt om een 6,5% lening te verkopen zonder korting. Die kwam nog uit Invest & Access.
Ik heb zo'n vermoeden dat dat ook het geheim is. Als jouw I&A die lening in eerste instantie gekocht heeft, dan zou het voor jou ook mogelijk moeten zijn om 'm aan iemand anders z'n I&A te slijten...
Toen I&A net begon en er nog een hoop >14% leningen waren heb ik een aantal wat oudere 11%-leningen die ik nog had op de secondary market verkocht, en die waren ook zo weg.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Heb hem even teruggezocht. Het gaat om deze (6,3%, iets lager zelfs) en Invest & Access had hem gekocht van de primary market. Verkocht zonder discount op dezelfde dag dat ik alle niet-kortlopende leningen met lagere rente te koop had gezet.

Deze lening daarentegen (6,0%) heeft Invest & Access wel van de secondary market gekocht. Die wilde pas verkocht worden toen ik hem met een 0,1% discount aanbood. Maar dat ging (na discount) ook vrijwel direct.

De enige lening die ik nog niet met kleine discount verkocht heb gekregen is deze. 7,0%. Letterlijk de eerste lening die Invest & Access voor mij heeft gekocht :+

Zr40 wijzigde deze reactie 10-09-2019 21:24 (17%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 19:23:
Hangt er helemaal vanaf wat de rentes gaan doen. Toen de aangeboden rentes wat omlaag gingen vorige maand heb ik aardig wat high-risk leningen met mooie premiums verkocht.

De afgelopen dagen is de max gemiddeld 12/12.1% voor Euro leningen met buyback. Dan kan je leningen die daarboven zitten goed kwijtraken met winst. En met I&A hoef je je ook geen zorgen te maken dat je langlopende leningen niet verkocht krijgt.

Hebben jullie al ervaring met het cashen van I&A? Ik ben van plan over een paar weken een fors bedrag er af te halen, ben benieuwd hoe snel dat gaat.

fsfikke wijzigde deze reactie 10-09-2019 21:47 (10%)

DUT Racing

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

fsfikke schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:45:
Hebben jullie al ervaring met het cashen van I&A? Ik ben van plan over een paar weken een fors bedrag er af te halen, ben benieuwd hoe snel dat gaat.
Bedoel je alleen binnen Mintos? Of echt cashen uit Mintos naar je bankrekening?
https://p2p-millionaire.c...-lending-early-exit-test/

iPod mini met 16GB

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Qwerty-273 schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:40:
[...]

Bedoel je alleen binnen Mintos? Of echt cashen uit Mintos naar je bankrekening?
https://p2p-millionaire.c...-lending-early-exit-test/
Die ken ik, maar met I&A bedoel ik invest & access. Hun claim is nearly instant cash-out (op je investor account). Dat is wat anders dan ze met discounts op de secondary market te verkopen. Ik snap nog niet helemaal hoe ze dat waar kunnen maken. Mijn I&A account zit tot net iets over de limiet gevuld, dat zal bij anderen ook zo zijn. Het is dus niet dat ze in iedereen z'n potje 10% buffer overlaten.
Dus hoe gaan ze dan opeens een grote som geld herverdelen over minder investoren?

fsfikke wijzigde deze reactie 10-09-2019 22:51 (22%)

DUT Racing

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fsfikke schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 21:45:
Ik had 1000 euro erin gestopt bij wijze van proef; maar na een tijdje vond ik het tegenvallen dat er in die duizend euro (relatief en ook absoluut ontliep het elkaar niet zoveel) meer 'late' leningen waren dan in de andere 2000 euro die ik op Mintos heb...

Dus ondanks dat ze op het dashboard aangaven dat op de I&A-portfolio een wat hoger rendement gehaald zou worden, heb ik dat toen maar weer verkocht. Alles wat niet late was of in de grace periode zat, was vrij snel verkocht, volgens mij binnen enkele minuten. De rest kan I&A niet zelf verkopen.

Ik had er niet echt bij stil gestaan dat je die wel zelf los kan verkopen, en blijkbaar gaan ook late-leningen best snel... Ik heb een een minuut of 10 geleden de laatste 135 euro aan late-leningen zonder discount te koop gezet en er is nu nog maar 40 euro van over.
fsfikke schreef op dinsdag 10 september 2019 @ 22:47:
Mijn I&A account zit tot net iets over de limiet gevuld, dat zal bij anderen ook zo zijn. Het is dus niet dat ze in iedereen z'n potje 10% buffer overlaten.
Dus hoe gaan ze dan opeens een grote som geld herverdelen over minder investoren?
Ze hoeven natuurlijk niet per se aan andere I&A-portfolio's te verkopen. Ze kunnen ze ook onder een of ander eigen account op de secondary market zetten of via de accounts van de loan originators. Het zit er verder dik in dat ze e.e.a. met voorrang aan de I&A-portfolio's van anderen verkopen die toevallig net op dat moment wat moeten herinvesteren. Met duizenden I&A-accounts kan dat best hard gaan.

ACM wijzigde deze reactie 11-09-2019 08:11 (25%)

• ImaPseudonym
Zou de reden dat late-leningen (met buyback, neem ik aan) snel gaan te maken hebben met de rente die verzameld is over de laatste periode?
Dus, stel, er staat nog 10 euro van je 12% lening uit en hij is te laat. Dan moet er (los van rente over de 'te late' periode) naast die 10 euro principal ook nog 10 cent rente terugbetaald worden. Volgens mij wordt die rente niet meegenomen in je verkoopprijs. Dus als je die late lening opkoopt voor 10 euro en hij wordt de volgende dag afgelost, dan krijg je daar ook de rente bij over de maand dat je de lening niet in je bezit had. Of heb ik dat verkeerd begrepen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@ACM De 'cash out' knop bij Invest & Access heb ik niet gebruikt. Wordt dan alles binnen Invest & Access verkocht, of kan je nog aangeven voor welk bedrag je wil verkopen? En wordt dan alles evenredig verkocht, of heeft Auto Invest van anderen het effect dat juist de leningen met hogere rentes verkocht worden en je blijft zitten met de lagere rentes?

Ik heb zelf mijn Invest & Access leningen gesnoeid door binnen My Investments te verkopen. Leningen onder 11% met een resterende looptijd langer dan een maand heb ik verkocht. Zo heb ik het gewogen gemiddelde van 10,04% van Invest & Access omhoog gekregen naar 11,18%.

De rest (auto invest + handmatig) zit op 11,85% gemiddeld.

@ImaPseudonym Je ontvangt altijd rente voor de dagen dat je de lening daadwerkelijk in bezit hebt gehad. Bij een late lening is de betaling te laat, maar zodra die alsnog wordt betaald krijg je alsnog jouw deel van de rente (plus rente over delayed payments en/of penalty income, als de loan originator dat hanteert). Verkoop je de lening, dan ontvangt de koper niet jouw rente.

Wat zulke leningen mogelijk interessanter maakt op de secondary market is de effectief hogere rente vanwege rente over delayed payments en/of penalty income. Dat zit voor zover ik weet niet verwerkt in de YTM berekening, want die berekening neemt aan dat achterstallige betalingen binnen 1 dag ontvangen gaan worden. Een eventuele discount zit daar wel bij inbegrepen.

Zr40 wijzigde deze reactie 11-09-2019 08:41 (3%)

• ImaPseudonym
I stand corrected.
Ik heb het net nog even nagezocht voor een van mijn verkochte leningen. Inderdaad: 18 dagen nadat ik de lening verkocht (en op de dag dat de lener een betaling deed) kreeg ik nog een paar cent rente uitgekeerd.

• agravain
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:23
Zr40 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:36:
@ACM De 'cash out' knop bij Invest & Access heb ik niet gebruikt. Wordt dan alles binnen Invest & Access verkocht, of kan je nog aangeven voor welk bedrag je wil verkopen?
Je kan in euro's aangeven hoeveel je uit I&A wil halen.
Dan wordt voor grofweg dat bedrag verkocht. Je kunt niet aangeven op welke lening dit is. Het lijkt er echter op dat het met een ratio ten laste van alle (of een deel van de) leningen in de I&A gaat.

• netfast
  • Laatst online: 10:50
BiLLY_daKid schreef op maandag 26 augustus 2019 @ 12:25:
Ik heb vorig jaar een portfolio in GEL opgebouwd omdat gemiddeld 18% op kortlopend. Koers van GEL/EUR is in 2019 opgelopen, waardoor de (toen lopende) leningen minder presteerden dan EUR. En dan moest ik nog terug wisselen. Ik zit nu weer volledig in EUR.
Nadeel van andere valuta, is dat je onder Overview die valuta blijft zien. Ook al heb je de portfolio leeggeboekt, verwijderen kan niet volgens de helpdesk.
Moest ff je post terug zoeken.. Ik heb hetzelfde probleem met andere valuta (waar niks meer inzit) maar wel getoond worden.
https://www.mintos.com/en/my-settings/#Currencies
Kwam die pagina tegen, daar kon ik een vinkje uitzetten... Staat er nog bij bij het overzicht, maar wellicht dat dat even nodig heeft om te verdwijnen...
Wie weet werkt het :)

• BiLLY_daKid
Ik heb gemaild met de supportdesk: ze kunnen een valuta niet sluiten, je moet hem zelf leegboeken.
Dat betekent dat ik op mijn jaaroverzicht voor de boekhouder, twee nulposten (met 0,0001ct) heb voor GEL en KZT.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiLLY_daKid schreef op woensdag 11 september 2019 @ 11:18:
Ik heb gemaild met de supportdesk: ze kunnen een valuta niet sluiten, je moet hem zelf leegboeken.
Dat betekent dat ik op mijn jaaroverzicht voor de boekhouder, twee nulposten (met 0,0001ct) heb voor GEL en KZT.
En dat is een probleem? :p

DUT Racing

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zr40 schreef op woensdag 11 september 2019 @ 08:36:
@ACM De 'cash out' knop bij Invest & Access heb ik niet gebruikt. Wordt dan alles binnen Invest & Access verkocht, of kan je nog aangeven voor welk bedrag je wil verkopen? En wordt dan alles evenredig verkocht, of heeft Auto Invest van anderen het effect dat juist de leningen met hogere rentes verkocht worden en je blijft zitten met de lagere rentes?
Ik weet niet precies wat de cash out verkoopt. Ik heb domweg alles gedaan ;)

Wat je -vziw - wel kan doen is 'm pauzeren, dan alles verkopen wat je kwijt wilt, eventueel het target verlagen en daarna de boel weer aanzetten. Effectief ongeveer wat je dus al gedaan hebt :P

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:39
Leningen die te laat zijn kunnen niet direct verkocht worden bij invest en acces. Ik heb een tijd terug ook alles eruit willen halen en kon een deel er niet direct uit krijgen. net even ingelogd en kan nog steeds niet alles uitcashen.

Mirved wijzigde deze reactie 11-09-2019 13:26 (14%)

• Lan1980
diegene die je niet kan uitcashen, kan je nog altijd proberen te verkopen via secondaire markt. Die met hoge rentes kan je nog trachten te verkopen met een toeslag, win je daar ook nog eens op.

• Detmer
  • Registratie: juni 2011

Detmer

Professioneel prutser

Hebben meer mensen last van de vele 'late' statussen? Momenteel is ruim 1/3 in grace period of late (zowel in geld als aantal), waarbij late 31-60 de 20% al aantikt.

Daarnaast merk ik ook dat de rentes aan het dalen zijn. De looptijd wordt gemiddeld langer en de rentes gemiddeld lager. Nu is 11% nog steeds net slecht, maar het was toch hoger.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het kruipt de laatste weken wel op ja, maar nog niet helemaal zo erg als bij jou, 4.2% 31-60.

DUT Racing

• netfast
Bij mij is 87,8% current... op 1178 leningen

• Firedragon
72,2% Current hier op 1233 leningen.
Schommeld normaal beetje tussen 75/80% maar heb de laatste tijd wat meer late leningen gekocht van secondary market.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:37
Misschien ook handig om erbij te zetten wat jullie portfolio ongv is :)

Ik ga voor B- + en zo hoog mogelijke rente met zo weinig mogelijk cashdrag. 62.5% current en 16.7% 30-60 dagen late. Over atm 2057 loans.

• netfast
Bij deze
88.1% current nu.

Kijk niet heel erg naar status van de LO.
Probeer korte en wat langere leningen te mixen. Korte leningen zijn vaker late, waardoor je wat rendement mist. Heb de laatste tijd goed gekeken naar de APR van de leners, en geprobeerd deze zo laag mogelijk te hebben in combinatie met een nette rente. Volgens mij heeft dat wel wat geholpen. Meestal zat ik ook rond de 80% current.

netfast wijzigde deze reactie 13-09-2019 09:19 (49%)

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Ik zit al wat langer op Mintos, en heb een behoorlijk ruime auto invest. Zo zit er nog steeds een plukje Fireof en EBV Finance tussen (de 6% - 8% range). Mijn oudste inleg die nog steeds loopt stamt uit 09.2017. Ok toegegeven er is er eentje van 03.2017, maar dat is Eurocent.

iPod mini met 16GB

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

En hier is de mijne. Net geen 3 weken op Mintos.

Alles:

Zonder Invest & Access:

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 17-09 14:57
Zr40 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:23:

Alles:
[Afbeelding]

Zonder Invest & Access:
[Afbeelding]
Oef, wat zit je lang aan die leningen vast. Ik heb mijn Auto Invest op maximaal 10 tot 18 maanden staan en momenteel 10 m. 4 d.Weighted average remaining term

"That's what I do. I drink and I know things."

• Johnny
  • Registratie: december 2001
  • Nu online

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Frozenhands schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:47:
[...]

Oef, wat zit je lang aan die leningen vast. Ik heb mijn Auto Invest op maximaal 10 tot 18 maanden staan en momenteel 10 m. 4 d.Weighted average remaining term
Mijn ervaring is dat de heel veel leningen vervroegd worden afgelost en dat de liquiditeit op de secundaire markt uitstekend is. Het aanbod van korte termeinleningen droogt periodiek soms op omdat er heel veel mensen zijn die enkel daar in investeren waardoor auto-invest niet meer kan herinvesteren.

Maar ik ben het met je eens dat een gemiddelde van 48 maanden wel erg hoog is, een mix met wat korte termeinleningen er bij zou geen kwaad kunnen.

Johnny wijzigde deze reactie 13-09-2019 12:03 (11%)

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• Lan1980
Ik zit net een maandje op mintos. 90% current, maar laatste dagen zie ik dat stelselmatig afnemen.
1400 euro via Acces & invest
1000 via autoinvest ( B+ en hoger en korter dan 6 maand).
Paar leningen manueel ( tot C+, maar 15% rente)

Percentage daalt inderdaad in sneltempo.

Heb alle leningen ( aangekocht via invest &Acces) lager dan 9% op secondaire markt gezet en na 2 dagen meer dan de helft al kwijt. Zonder discount. Dus dat gaat nog vlot. En geraak ik ze niet kwijt... 8% is ook niet slecht

Lan1980 wijzigde deze reactie 13-09-2019 19:44 (28%)

• Firedragon
73,7% Current, 1,5% verbetering tegenover gister met wat plaatjes :)

• Lan1980
Na 1 maand:

https://i.postimg.cc/9f91p159/current.jpg

Lan1980 wijzigde deze reactie 15-09-2019 20:02 (137%)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Vandaag weer een leuk koopje gevonden: 19588734-01. 16% rente, buyback guarantee, interest on delayed payments, en slechts 0,1% premium. :9

• Gerry1982
Zr40 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:44:
Vandaag weer een leuk koopje gevonden: 19588734-01. 16% rente, buyback guarantee, interest on delayed payments, en slechts 0,1% premium. :9
Tip verkoop deze gelijk door met een mooie opslag 0,5-0,9% want:

Hij is late,

Kans aanwezig dat ie word teruggekocht door LO door hoge rente,

Deze lenigingen worden vaak binnen 2 maanden afgelost.

• Firedragon
Zr40 schreef op maandag 16 september 2019 @ 09:44:
Voor de tegenpartij was het zeker een leuk koopje die heeft nu meer dan 16% behaald of het voor jou ook een leuk koopje is is erg afhankelijk hoelang je de lening kan behouden.

Als je de lening ongeveer een jaar kan behouden dan zal het een leuk koopje zijn geen 16% maar zeker meer dan wat je kan krijgen op moment.
Als de lening over ongeveer 5 weken terug gekocht word want hij is al late dan blijft er weinig over van die 16% na aftrek van de premium.
En dan heb je nog het risico dat de lening eerder terug gekocht of afbetaald word wat je een negatieve rente kan opleveren.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Firedragon schreef op maandag 16 september 2019 @ 14:31:
[...]

Voor de tegenpartij was het zeker een leuk koopje die heeft nu meer dan 16% behaald
Sure, maar de rente stopt vanaf dat moment voor de tegenpartij. Als ze van de opbrengst weer een lening zouden willen kopen, dan moeten ze genoegen nemen met een lagere rente, of zelf premium betalen.

Verder maakt het mij niets uit dat de tegenpartij eerder al een goede deal heeft gehad :)
Als je de lening ongeveer een jaar kan behouden dan zal het een leuk koopje zijn geen 16% maar zeker meer dan wat je kan krijgen op moment.
Als de lening over precies een jaar vervroegd afgelost wordt, 15,9%. (Op een paar honderdsten van procenten na, vanwege aflossing.)
Als de lening over ongeveer 5 weken terug gekocht word want hij is al late dan blijft er weinig over van die 16% na aftrek van de premium.
En dan heb je nog het risico dat de lening eerder terug gekocht of afbetaald word wat je een negatieve rente kan opleveren.
Eerder aflossen is inderdaad het risico. Ik heb dit even berekend voor deze 16% lening met 0,1% premium:

Effectief negatieve rente: bij vroegtijdige aflossing binnen 2,45 dagen
Bij vroegtijdige aflossing na 12 dagen: 12,54% effectief op jaarbasis
Bij vroegtijdige aflossing na 30 dagen: 14,63% effectief op jaarbasis

Als de lening binnen 12 dagen vervroegd afgelost wordt, dan was een 12,5% lening zonder premium gunstiger geweest.

Nog steeds risicovol, maar 12 dagen vind ik wel acceptabel en ik ga deze lening niet verkopen. Maar ik ga ook niet op zoek naar meer, aangezien ik geen controle heb over het buyback gedrag van loan originators.

In de oorspronkelijke versie van deze post had ik niet 0,1% discount berekend, maar 1%. Voor de volledigheid voeg ik dat resultaat ook nog toe:

Effectief negatieve rente: bij vroegtijdige aflossing binnen 24,6 dagen
Bij vroegtijdige aflossing na 30 dagen: 2,97% effectief op jaarbasis
Bij vroegtijdige aflossing na 4 maanden: 12,72% effectief op jaarbasis

Zr40 wijzigde deze reactie 16-09-2019 18:15 (34%)
Reden: Rekenfout. 0,1%, niet 1% :X

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op maandag 16 september 2019 @ 16:43:
[...]

Nog steeds risicovol, maar 12 dagen vind ik wel acceptabel en ik ga deze lening niet verkopen. Maar ik ga ook niet op zoek naar meer, aangezien ik geen controle heb over het buyback gedrag van loan originators.
Of ik zet ze als experiment wel te koop met een hoge premium. Dat verkoopt vast niet snel, toch?

Dat verkoopt wel snel. Deze 16% lening, destijds gekocht met 0,1% premium, staat inmiddels weer op current. Verkocht binnen een dag met 2% premium... :o

• GrooV
LO kan die lening gewoon terug kopen en opnieuw uitzetten voor 11% gezien de lage standen.

Ook moet je afvragen als iemand een lening van 40+ maanden heeft en deze de eerste maand al niet kan betalen hoe lang dit nog gaat duren.
Zr40 schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 11:23:

Alles:
[Afbeelding]

Zonder Invest & Access:
[Afbeelding]
Ik zou niet die langlopende meuk nemen hoor, ik heb alles met maximaal 12 maanden zodat ik over een jaar sowieso mijn geld terug heb.

GrooV wijzigde deze reactie 17-09-2019 08:53 (51%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op dinsdag 17 september 2019 @ 08:49:
LO kan die lening gewoon terug kopen en opnieuw uitzetten voor 11% gezien de lage standen.

Ook moet je afvragen als iemand een lening van 40+ maanden heeft en deze de eerste maand al niet kan betalen hoe lang dit nog gaat duren.
[...]
Zolang je gewoon je rente krijgt kan mij dat toch jeuken?

DUT Racing

Pagina: 1 ... 6 7 8 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True