Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-11 09:01
squaddie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:35:
Bij periodieke controle van mijn investeringen dat Mintos niet meer volgens de prioriteit de portfolios vult, het lijkt wel of het juist andersom gaat dat de lage prio eerst gaan. Ik heb een "overloop" portfolio in het geval het niet lukt mijn normale portfolios te vullen, waardoor deze veelal leeg is of max een paar tientjes bevat, nu bevat deze 110 euro. Nu heb ik even terug zitten bladeren en het lijkt erop dat grofweg na de introductie invest&access autoinvest volgens omgekeerde prioriteit investeert.
Bij mij gaat het ook goed. Misschien kan je even contact opnemen met de support van ze?

"That's what I do. I drink and I know things."

• netfast
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:54
wellicht heb je nog een extra filter dat je niet meer dan x% per aanbieder mag hebben in je eerste auto invest regels. Als je bv al 20% leningen hebt van 1 aanbieder, koopt Mintos er niet meer (als je die instelling op 20% hebt staan)

Dus loopt dat over naar je andere instelling

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Om zaken uit te sluiten had ik een nieuwe portfolio aangemaakt met één aanbieder (Mogo) en hoogste prio gegeven. De volgende dag waren van de vier leningen die ik had aangekocht 3 aanbieders uit de laagste portfolio en slechts 1 in de nieuwe portfolio, terwijl op basis van prio hadden ze allemaal van Mogo moeten komen.

Ik heb reeds een vraag bij support neergelegd, maar nog geen reactie mogen ontvangen, vandaar dat ik hier even polste of er wellicht meer met dit issue zijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Nu online
Er staat nu dat autoinvest problemen heeft vanwege performance.
Ik had ook al een ticket aangemaakt (week of 2) dat de teller niet werkt bij autoinvest. Daarmee kan je zien hoeveel leningen open staan met je filters.

Platform heeft toch wel last van groeipijnen.

Overigens interessant leesvoer waarom ze geen investeerders uit UK mogen servicen:
https://www.fca.org.uk/pu...ketplace-limited-2018.pdf

Mintos referral: CKJXU1

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 13:21

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

BiLLY_daKid schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:19:
Overigens interessant leesvoer waarom ze geen investeerders uit UK mogen servicen:
https://www.fca.org.uk/pu...ketplace-limited-2018.pdf
Dat is inderdaad leuk leesvoer, ook geschreven in eenvoudige taal zonder het in de juridische lingo te trekken.

Wel zit er behoorlijk nadruk op dat Mintos (UK) dan wel echt een volledig HQ in de UK zou moeten hebben (komt op tal van punten terug) + dat de belangrijke personen van Mintos UK in de UK moeten wonen/werken. Ook dat het er vanaf druipt dat de mening is dat het bedrijfsmodel in Letland veel minder gereguleerd is dan in de UK, en dat dat een onoverkoombare verandering zal zijn. En tot slot dat Mintos (UK) ook verantwoordelijk wordt gehouden voor de gang van zaken bij de loan originators die worden aangeboden via het platform.

Aan de andere kant heeft ook de UK voldoende ervaring met IceSave en zijn sindsdien de reguleringen behoorlijk aangescherpt. Wat natuurlijk een goede zaak is aan de ene kant om toch de financiële belangen van de eigen inwoners te bewaken.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 16:47

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, ik vind het wat flauw, dit is duidelijk een UK-first policy. Wil je zaken doen in Engeland dan moet je daar je hoofdkantoor hebben, anders vertrouwen ze het niet. De EU is totaal ongereguleerd, dat ben ik met ze eens, en garanties bestaan hier niet, maar misschien zijn ze wel heel graag voorbereid op een keiharde Brexit...

Van de andere kant leeft Mintos omdat het geen harde garanties biedt, maar een 'best effort' (wat stiekem elke bank doet).

Ondertussen groeit Mintos nog als kool, en staat de rente er best hoog (13 - 15% effectief), dus ik ben benieuwd hoe lang dit sprookje nog kan duren.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:41
Frozenhands schreef op vrijdag 14 juni 2019 @ 09:46:
The big factor here is that Mintos Invest & Access happens BEFORE autoinvest and manual investment.
Moet ik dit vertalen of komen jullie er zelf uit?

Hattrick: Thorgal Eagles

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-11 09:01
bregweb schreef op donderdag 4 juli 2019 @ 14:52:
[...]

Moet ik dit vertalen of komen jullie er zelf uit?
Sorry, maar wat voor antwoord verwacht je nu van mij? Ik begrijp niet helemaal wat je wilt.

"That's what I do. I drink and I know things."

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 16:41
squaddie schreef op donderdag 27 juni 2019 @ 20:35:
Bij periodieke controle van mijn investeringen dat Mintos niet meer volgens de prioriteit de portfolios vult, het lijkt wel of het juist andersom gaat dat de lage prio eerst gaan. Ik heb een "overloop" portfolio in het geval het niet lukt mijn normale portfolios te vullen, waardoor deze veelal leeg is of max een paar tientjes bevat, nu bevat deze 110 euro. Nu heb ik even terug zitten bladeren en het lijkt erop dat grofweg na de introductie invest&access autoinvest volgens omgekeerde prioriteit investeert.
Ter verduidelijking, ik probeerde deze vraag te beantwoorden, excuus.

Hattrick: Thorgal Eagles

• BiLLY_daKid
  • Nu online
De toelichting van Mintos is op twee manieren te interpreteren: I&A heeft als service voorrang op alle actieve accounts, of alleen voorrang binnen jouw account.

Ik gebruik geen I&A (ik heb helemaal geen behoefte om sneller liquide te maken tegen lager rendement) en lijk hetzelfde te hebben met mijn auto-invest. Dat de potjes met vertraging worden geinvesteerd en mijn potjes onderaan (lange termijn) als eerste worden uitgevoerd.

BiLLY_daKid wijzigde deze reactie 04-07-2019 15:59 (8%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online
Zoals ik het interpreteer is dat de software die leningen aan investeerders koppelt eerst I&A verwerkt en hebben daardoor eerste keus en daarna komt auto-invest aan bod, voor mij verder niet interessant omdat ik uitsluitend auto-invest gebruik.

Auto-invest werkt simpel gezegd, start bij portfolio 1, is er nog ruimte in de portfolio en zijn er leningen beschikbaar van de geselecteerde orginators en voldoen ze aan de voorwaarden dan wordt er geinvesteerd in deze leningen, is er nog geld over dan wordt het proces herhaald voor de volgende portfolio, enzovoort. Wat ik meerdere dagen op rij heb gezien is dat niet boven aan de lijst is begonnen, maar juist onderaan. Dit laatste is niet conform de normale werking zoals ik gewend ben sinds ik ben begonnen met Mintos.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 13:58
Auto invest is wel erg traag tegenwoordig, dat geven ze zelf ook aan maar ik ben toch maar even de primary market opgedoken na een extra storting.

Zou het te maken hebben met I&A dat het nu lang duurt met AI?

Verder vind ik het toch lastig om diversiteit in mijn portfolio te krijgen, heb nu Mogo, Creamfinance en Creditstar voor elk 30% en 5 anderen voor de laatste 10%.

Overigens doe ik alleen met buyback, max 12 maanden en full amortization

GrooV wijzigde deze reactie 09-07-2019 10:42 (12%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik heb, best een klus, per originator een regel aangemaakt in autoinvest. Alleen B- en hoger, buyback met rente tijdens late payments, in EUR en dan bepaalde landen/soorten uitsluiten. 30% exposure is wel hoog hoor..

• GrooV
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 9 juli 2019 @ 13:11:
Ik heb, best een klus, per originator een regel aangemaakt in autoinvest. Alleen B- en hoger, buyback met rente tijdens late payments, in EUR en dan bepaalde landen/soorten uitsluiten. 30% exposure is wel hoog hoor..
Klopt, in AI staan ze nu ook allemaal op max 20% dus uiteindelijk moet het wel meer verdeeld worden

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Ik probeer te zorgen dat geen aanbieder boven de 10-15% komt, hoe goed hun rating ook is... Die auto-invest goed afstellen is een pittige klus (waarbij ik regelmatig buckets aan/uit zet of remake omdat er weer aanbieders bijkomen) maar het zorgt er wel voor dat ik minder tijd besteed aan het zelf grasduinen in de aanbiedingen. Steeds weer de externe ratings erbij pakken, en alle credi-dit en credi-dat uit elkaar houden kost ook tijd...

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 11:30
Net een mailtje van Mintos over Aforti. Blijkbaar had ik daar nog 50 euro inzitten. Maar een klein deel maar als die niet meer terugbetaald worden snijdt het toch hard in mijn winst.

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mirved schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:19:
Net een mailtje van Mintos over Aforti. Blijkbaar had ik daar nog 50 euro inzitten. Maar een klein deel maar als die niet meer terugbetaald worden snijdt het toch hard in mijn winst.
Dat krijg je natuurlijk als je met kleine bedragen er in zit, 10% van €50 is €0.40 per maand. Dan moet je lang wachten voordat je je investment terug hebt.

Ik heb er nog €40 uitstaan, maar dat is misschien 0.0xx% van m'n totale investments dus gelukkig geen grote impact. Maar ik ben wel benieuwd hoe Mintos hier mee omgaat.

fsfikke wijzigde deze reactie 07-08-2019 16:26 (9%)

DUT Racing

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fsfikke schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:25:
Dat krijg je natuurlijk als je met kleine bedragen er in zit, 10% van €50 is €0.40 per maand. Dan moet je lang wachten voordat je je investment terug hebt.
De hoogte van het bedrag heeft in jouw voorbeeld geen invloed op de wachttijd voor je alles terug hebt ;)

Bij mij was van de 76 euro initiële investering al op 11 na alles terug, dus voor mij heeft het heel weinig impact. Maar het blijft natuurlijk een beetje eng om zo erop te worden gewezen dat dat soort partijen toch echt failliet kunnen gaan (ook al had Aforti met z'n C+-rating natuurlijk al geen beste naam wat Mintos betreft).

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ACM schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:48:
[...]

De hoogte van het bedrag heeft in jouw voorbeeld geen invloed op de wachttijd voor je alles terug hebt ;)

Bij mij was van de 76 euro initiële investering al op 11 na alles terug, dus voor mij heeft het heel weinig impact. Maar het blijft natuurlijk een beetje eng om zo erop te worden gewezen dat dat soort partijen toch echt failliet kunnen gaan (ook al had Aforti met z'n C+-rating natuurlijk al geen beste naam wat Mintos betreft).
Als je met €100 op Mintos zit heeft een afschrijving van €50 natuurlijk een grotere impact op je winst dan wanneer je een ton invested hebt ;)

DUT Racing

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fsfikke schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:57:
[...]

Als je met €100 op Mintos zit heeft een afschrijving van €50 natuurlijk een grotere impact op je winst dan wanneer je een ton invested hebt ;)
Uiteraard. Maar je moet net zo lang wachten op terugbetalingen als je 10% per maand terugkrijgt dan met €50 :P

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 18-11 23:04
Voor iedereen die benieuwd is maar er geen mailtje over gehad heeft:
https://blog.mintos.com/a...oans-suspended-on-mintos/

• Sangroid
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Sangroid

SjoebieDoowah.

Geen mailtje is goed nieuws? Toch?

• Mirved
fsfikke schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Ik heb er nog €40 uitstaan, maar dat is misschien 0.0xx% van m'n totale investments dus gelukkig geen grote impact. Maar ik ben wel benieuwd hoe Mintos hier mee omgaat.
Als ik met een groter bedrag er in zat dan had ik nu ook meer geld erin zitten bij Aforti dus was ik net zo goed lang aan het wachten.

• GrooV
Ik hou met name deze lijst goed in de gaten

https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Ze hebben die ook bijgewerkt mbt Aforti, die had bij hun een 50/100 rating.

Ik zelf investeer alleen in 60+/100 ratings en dan vanaf B, B- doe ik niet meer en C al helemaal niet

• Mirved
GrooV schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:44:
Ik hou met name deze lijst goed in de gaten

https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Ze hebben die ook bijgewerkt mbt Aforti, die had bij hun een 50/100 rating.

Ik zelf investeer alleen in 60+/100 ratings en dan vanaf B, B- doe ik niet meer en C al helemaal niet
Ik ook al meer dan 1 jaar niks lager dan B. Echter begin 2018 toen de kredietratings nog niet beschikbaar waren heb ik dus wel een 5 tal leningen via auto invest meegepakt van Aforti.

Heb nu zelfs geen lang lopende meer sinds begin 2019. Daardoor lever ik 2% in maar kan ik wel makkelijker alles stil leggen en binnen 3 maanden geheel uitstappen (op die paar oude leningen na).

Mirved wijzigde deze reactie 08-08-2019 11:54 (14%)

• GrooV
Mirved schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:53:
[...]

Ik ook al meer dan 1 jaar niks lager dan B. Echter begin 2018 toen de kredietratings nog niet beschikbaar waren heb ik dus wel een 5 tal leningen via auto invest meegepakt van Aforti.

Heb nu zelfs geen lang lopende meer sinds begin 2019. Daardoor lever ik 2% in maar kan ik wel makkelijker alles stil leggen en binnen 3 maanden geheel uitstappen (op die paar oude leningen na).
Wat is je gemiddeld rente met alles binnen 3 maanden aflopend als ik vragen mag?

• Detmer
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 15:27

Detmer

Professioneel prutser

GrooV schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:21:
[...]

Wat is je gemiddeld rente met alles binnen 3 maanden aflopend als ik vragen mag?
95% is binnen 1 maand en de overige 5% tot 3 maanden. Mijn rendement daarmee ligt rond de 11,5%. Moet ik wel zeggen dat ik sorteer op B- en hoger.

Detmer wijzigde deze reactie 08-08-2019 14:28 (7%)

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: http://tweakers.net/aanbod/user/412392/

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik lees niets in die mail over sluiten/blokkeren van lopende leningen (geen default), alleen dat de buybacks en repayments problemen opleverden. Ik heb nog drie kleine leningen bij deze originator.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Detmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:23:
[...]

95% is binnen 1 maand en de overige 5% tot 3 maanden. Mijn rendement daarmee ligt rond de 11,5%. Moet ik wel zeggen dat ik sorteer op B- en hoger.
& @Mirved
Is voor jullie de invest & access dat niet interessant? Ik heb daar recent aardig wat in gestopt wat ik op korte termijn weer beschikbaar wil hebben:
12.73% Weighted average interest rate
Van 1424 leningen die via I&A gekocht zijn.

De rest is iets hoger:
14.38% Weighted average interest rate
Remaining Term (m.)
8 m. 27 d.Weighted average remaining term

fsfikke wijzigde deze reactie 08-08-2019 16:05 (16%)

DUT Racing

• Mirved
fsfikke schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:55:
[...]

& @Mirved
Is voor jullie de invest & access dat niet interessant? Ik heb daar recent aardig wat in gestopt wat ik op korte termijn weer beschikbaar wil hebben:

[...]
Nee omdat ik daar geen controle heb over welke leningen aangeschaft worden. Dus via invest & acces worden ook B- en lager aangeschaft. Dat zijn de eerste lening verstrekkers die omvallen. Op het moment dat ik de eerste signalen opvang dat het op grote schaal slechter gaat worden met de wereldeconomie. Dan zet ik alles stil en hoop ik dat lening aanbieders waar ik nog in zit het nog 3 maandjes volhouden en dan heb ik al mijn geld eruit. Kans is al groot dat het dan te laat is voor de B- en lager aanbieders. Niemand die die leningen nog opkoopt of ze zijn al omgevallen.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:48
Mirved schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:34:
[...]

Nee omdat ik daar geen controle heb over welke leningen aangeschaft worden. Dus via invest & acces worden ook B- en lager aangeschaft. Dat zijn de eerste lening verstrekkers die omvallen. Op het moment dat ik de eerste signalen opvang dat het op grote schaal slechter gaat worden met de wereldeconomie. Dan zet ik alles stil en hoop ik dat lening aanbieders waar ik nog in zit het nog 3 maandjes volhouden en dan heb ik al mijn geld eruit. Kans is al groot dat het dan te laat is voor de B- en lager aanbieders. Niemand die die leningen nog opkoopt of ze zijn al omgevallen.
Inderdaad, als je er op tijd bij bent dan kun je samen met de sec market snel van je leningen afkomen.

Ik had een paar Aforti loans op Viventor en heb deze net de nacht voordat overal publiekelijk de warnings stonden verkocht op de sec market, zag dat Viventor een warning aan het plaatsen was en zag dat de Mintos loans al uit waren, dus toen moest ik er vanaf :) Heb ze uiteindelijk zonder verlies weten te verkopen (omdat er al interest uitbetaald was).

• Config
  • Laatst online: 18-11 20:16
Ik heb zojuist Mintos wat scherper ingezet (>60 op explorep2p). Ik zit erin met non-trivial bedragen hoop dat het goed gaat!

• GrooV
Ik had laatst wat kort lopende leningen a 17% afgesloten om te kijken hoe die gaan, gelukkig met buyback want de meeste gaan allemaal richting de 60 dagen...

Dit bevestigd mijn standpunt dat je maar weer eens dat je niet onder B moet gaan en explorep2p in de gaten moet houden want hier voor had ik in 1,5 jaar tijd nog nooit een buyback nodig gehad.

• Crazyanz
  • Registratie: januari 2007
  • Nu online
AI, auto invest begin vorig jaar allemaal ingesteld toen ratings nog niet bestonden. Blijk nog ruim 500 euro uit te hebben staan bij Aforti. Gelijk alle auto invests even stopgezet in afwachting van deze ontwikkeling. Het is minder dan mijn totale winst tot nu toe maar ik hoop dit geld nog wel terug te zien.

Crazyanz wijzigde deze reactie 09-08-2019 11:33 (37%)

• GrooV
Er is vandaag kennelijk een meeting met Mintos en Viventor, even afwachten dus. Overigens hebben ze op 25 juli alle leningen op het Debitum platform teruggekocht dus helemaal zonder geld zullen ze ook niet zitten

GrooV wijzigde deze reactie 09-08-2019 11:49 (45%)

• Config
GrooV schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:04:
Ik had laatst wat kort lopende leningen a 17% afgesloten om te kijken hoe die gaan, gelukkig met buyback want de meeste gaan allemaal richting de 60 dagen...
Zo te zien kan dat op Mintos alleen met exoten als RUB of GEL. Ben je niet bang voor valutarisico?

• GrooV
Config schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:38:
[...]

Zo te zien kan dat op Mintos alleen met exoten als RUB of GEL. Ben je niet bang voor valutarisico?
Het lijkt er inderdaad op dit moment dat de hoogste EUR op de primary market 14,5% is. Waar van de week nog hogere beschikbaar waren.

Maar dit soort leningen bedoel ik bijvoorbeeld, https://www.mintos.com/en/13061102-05 krijg je 17% bij Dinero

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:04:

Dit bevestigd mijn standpunt dat je maar weer eens dat je niet onder B moet gaan en explorep2p in de gaten moet houden want hier voor had ik in 1,5 jaar tijd nog nooit een buyback nodig gehad.
Dan had je beter >B rated loans zonder buyback kunnen kopen :p
Die Buyback zegt niet zo veel, het gaat eerder om hoe betrouwbaar de mensen zijn die het geld uitlenen. Met buyback houden ze gewoon meer marge in om wanbetalers te compenseren. Meer uitleg: https://blog.mintos.com/i...-originator-that-matters/

Ik heb mijn auto-invests ook iets scherper ingesteld. Wanneer ik even naar m'n finished investments kijk heb ik het afgelopen jaar €83.077,05 aan loans terugbetaald gekregen van B- of slechter. Dus het is natuurlijk niet zo dat je geld sowieso weg is als je daarin investeert, maar je moet het goed spreiden en de hogere rente moet tegen het risico opwegen. Dinero betaalt me bijv. bijna elke dag wel een paar van die 17% leningen af.
Config schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:30:
Het is jammer dat de meeste P2P platformen geen AI toelaten op de secondary markets. Handmatig investeren kost teveel tijd gegeven de rentepercentages, IMO.
Mintos heeft wel auto-invest op de secundaire markt sinds een tijdje.

fsfikke wijzigde deze reactie 09-08-2019 14:32 (15%)

DUT Racing

• Config
Het is jammer dat de meeste P2P platformen geen AI toelaten op de secondary markets. Handmatig investeren kost teveel tijd gegeven de rentepercentages, IMO.

Trouwens, Dinero staat best laag in de explorep2p rating, just saying. Wel een B- op Mintos, dat wel.

• Config
Iemand ervaring met Rabo & Crowd, trouwens? https://www.raboencrowd.nl/investeerders

• GrooV
fsfikke schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:30:
[...]

Dan had je beter >B rated loans zonder buyback kunnen kopen :p
Die Buyback zegt niet zo veel, het gaat eerder om hoe betrouwbaar de mensen zijn die het geld uitlenen. Met buyback houden ze gewoon meer marge in om wanbetalers te compenseren. Meer uitleg: https://blog.mintos.com/i...-originator-that-matters/

Ik heb mijn auto-invests ook iets scherper ingesteld. Wanneer ik even naar m'n finished investments kijk heb ik het afgelopen jaar €83.077,05 aan loans terugbetaald gekregen van B- of slechter. Dus het is natuurlijk niet zo dat je geld sowieso weg is als je daarin investeert, maar je moet het goed spreiden en de hogere rente moet tegen het risico opwegen. Dinero betaalt me bijv. bijna elke dag wel een paar van die 17% leningen af.

[...]

Mintos heeft wel auto-invest op de secundaire markt sinds een tijdje.
Ik investeer alleen met buyback :)

• Mirved
GrooV schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

Buyback betekend niets als de leningverstrekker kopje onder gaat.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:05:
[...]

Zoals je in dat artikel waar ik naar linkte kan lezen zorgt buyback er alleen voor dat de LO een hogere marge in moet houden zodat hij een buffer heeft voor wanbetalers. Als jij zegt dat je nooit de buyback-garantie nodig hebt gehad heeft de LO dus mooi extra marge in z'n broek gestoken die jij had kunnen hebben wanneer je zulke zekere leningen zou kopen zonder buyback :p

DUT Racing

• BiLLY_daKid
  • Nu online
De drie leningen die ik heb zonder buy back, zijn allen in default. Twee bedrijven die werkkapitaal nodig hadden (en B+ kredietscore), bij de andere is de auto total-loss. Ik kies liever wel buy back, toch een deel van het risico mitigeren.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Gezien de hoeveelheid leningen zonder buyback, en het percentage rente dat je voor de buyback lijkt te betalen (1-2% misschien?) vind ik het een makkelijke keuze. Hiermee mag de tussenpersoon het risico nemen van brakke lening-selectie, terwijl dit anders op ons investeerders afgewenteld kan worden.

Daarnaast scheelt het eeuwen wachten op je geld terwijl de tussenpersoon gewoon genoeg geld heeft. Nu heb ik na 60 dagen m'n euros terug, tenzij ze failliet zijn, en dan dus definitief weg van Mintos. Die stap heeft nogal wat juridische consequenties ook, dus dat wil een tussenpersoon voorkomen.

As for Aforti, ik ben er gelukkig gratis mee weggekomen, dankzij wat toeval.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 18-11 23:37

Gerry1982

Mintos referral: DUFLWG

Snap sowieso niet dat mensen investeren in aforti, ze hebben een lage rente en onlangs gedowngraded naar C+ rating dan verkoop je ze toch gelijk op de secondary market?

Zelfde geld overigens voor korte leningen van Dinero is leuk 15-17% echter betalen ze niets bij late betalingen (wat er enorm veel zijn) en kan het dus zo zijn dat je voor een lening van zeg 7 dagen pas na 67 dagen je geld terug krijgt en wat hou je dan nog over in rendement?

Beetje zelfde niveau als mensen die geld stoppen in de Nederlandse crowdfunding platformen....

Gerry1982 wijzigde deze reactie 10-08-2019 16:47 (34%)

• GrooV
Ja klopt, ik weet hoe het werkt maar met buyback kan ik wat geruster slapen :)

Hoe zit het trouwens met LO's die zelf weer eigen sub-risico groepen hebben? Zoals een Capitalia, ze bieden A+ t/m E- maar hebben bij Mintos zelf een B- rating en bij explorep2p een 36. Maar volgens mij kijken ze daar naar alle risico groepen?

Overigens heeft Mintos vandaag zelf aangegeven dat een C+ rating het laagste is wat ze zelf geven, dat had Aforti gekregen terwijl Mintos wist dat ze het erg krap hadden. Als ik dan naar explorep2p kijk dan vind ik sommige LO's met een C+ nog aardig hoog staan

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nou ja, volgens Mintos hebben ze alleen problemen de betalingen door te sluizen. Dat verklaart mogelijk alsnog de C+ rating. Maar het blijft wel een raar verhaal.

DUT Racing

• GrooV
fsfikke schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:29:
Nou ja, volgens Mintos hebben ze alleen problemen de betalingen door te sluizen. Dat verklaart mogelijk alsnog de C+ rating. Maar het blijft wel een raar verhaal.
Heb je de laatste update gelezen? https://blog.mintos.com/update-on-aforti-finance/

In januari heeft Mintos met Aforti afgesproken dat ze geen leningen meer zouden plaatsen maar pas in maart hebben ze de rating verlaagd

• BB-One
  • Laatst online: 13:45
Gerry1982 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:39:

Zelfde geld overigens voor korte leningen van Dinero is leuk 15-17% echter betalen ze niets bij late betalingen (wat er enorm veel zijn) en kan het dus zo zijn dat je voor een lening van zeg 7 dagen pas na 67 dagen je geld terug krijgt en wat hou je dan nog over in rendement?
Met een buy back krijg je je rente tot het moment van repurchase.
The buyback guarantee means that if the loan is delayed by more than 60 days, the loan originator will repurchase the investment for the nominal value of the principal and the accrued interest till the date of repurchase.
https://www.mintos.com/en/invest/investor-protection/

• Gerry1982

Gerry1982

BB-One schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 08:54:
[...]

Met een buy back krijg je je rente tot het moment van repurchase.

[...]

https://www.mintos.com/en/invest/investor-protection/
Het staat er idd erg vaag maar dit geld alleen voor LO die rente geven op vertraagde betalingen.

Dinero: Intrest income on delayed payments: NO
GrooV schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:20:

Hoe zit het trouwens met LO's die zelf weer eigen sub-risico groepen hebben? Zoals een Capitalia, ze bieden A+ t/m E- maar hebben bij Mintos zelf een B- rating en bij explorep2p een 36. Maar volgens mij kijken ze daar naar alle risico
Capital heeft sowieso geen buyback zou me er niet aan branden de rente die ze geven is ook niet denderend hoog.

Explorep2p kijkt volgens mij meer hoe het bedrijf er zelf voor staat en geven hier een rating aan.

Gerry1982 wijzigde deze reactie 13-08-2019 09:37 (44%)

• BB-One
Gerry1982 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 09:31:
[...]

Het staat er idd erg vaag maar dit geld alleen voor LO die rente geven op vertraagde betalingen.

Dinero: Intrest income on delayed payments: NO
Ik heb het nagevraagd bij Mintos en ben nog in afwachting van een antwoord, maar ik lees waar jij aan refereert als volgt: het gaat hierbij om rente op de te laat betaalde (rente)bedragen.
Dus iemand moet op 13 augustus € 5 aan rente betalen, maar dat doet hij niet op 13 augustus maar op 20 augustus dan krijg je bij Dinero geen rentevergoeding over die 5 euro voor 7 dagen. Maar bij een buy back loopt de normale rente wel gewoon door op het nominale geleende bedrag tot het moment van repurchase. Je 'mist' bij Dinero dus wel rente op de rente gedurende die 60 dagen.(tenminste zo lees ik het...)

Maar zoals gezegd ik heb het al bij Mintos nagevraagd... ;)

• Gerry1982

Gerry1982

BB-One schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:15:
[...]

Ik heb het nagevraagd bij Mintos en ben nog in afwachting van een antwoord, maar ik lees waar jij aan refereert als volgt: het gaat hierbij om rente op de te laat betaalde (rente)bedragen.
Dus iemand moet op 13 augustus € 5 aan rente betalen, maar dat doet hij niet op 13 augustus maar op 20 augustus dan krijg je bij Dinero geen rentevergoeding over die 5 euro voor 7 dagen. Maar bij een buy back loopt de normale rente wel gewoon door op het nominale geleende bedrag tot het moment van repurchase. Je 'mist' bij Dinero dus wel rente op de rente gedurende die 60 dagen.(tenminste zo lees ik het...)

Maar zoals gezegd ik heb het al bij Mintos nagevraagd... ;)
Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Echter in beide gevallen blijft de aanbieder niet echt interessant want je gemiddelde intrest komt erg laag vrees ik.

• BB-One
Gerry1982 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 10:31:
[...]

Ik ben benieuwd naar het antwoord.
Echter in beide gevallen blijft de aanbieder niet echt interessant want je gemiddelde intrest komt erg laag vrees ik.
Hoezo komt je gemiddelde interest dan laag?
Je leent € 100 uit tegen 15% rente. Na 1 maand zou er € 1,25 aan rente betaald moeten worden. Dit gebeurt niet en het blijft dan 60+ dagen stil. Met een buy backgarantie krijg je (zoals ik het lees..) na die 60 dagen:
€ 100 + 3* 1,25 = 103.75 terug.

Je 'mist' dus alleen (boete)rente op de € 1,25.(= € 0.0156 per maand)

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Daar zit het em dan ook in, 'zoals jij het leest'. Als je het leest in het voordeel van de LO dan hoeven ze maar 1.25 aan rente te betalen, en is de gemiddelde winst voor jou 5%, in plaats van 15.

• Gerry1982

Gerry1982

Dat is stel dat jij gelijk hebt maar ik betwijfel dit. En mocht dit zo zijn wat als er betaald word na 1-59 dagen laat?

• BB-One
Gerry1982 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:20:
Dat is stel dat jij gelijk hebt maar ik betwijfel dit. En mocht dit zo zijn wat als er betaald word na 1-59 dagen laat?
Ik heb een reactie gehad op mijn mail, maar helaas geen antwoord op mijn vraag, meer een algemeen antwoord. Ik heb mijn vraag nu wat concreter aan Mintos gesteld.

Ik heb even in mijn finished investment lijst gekeken en ik ben overigens bang dat jij gelijk hebt, bij bijvoorbeeld Dinero sluit het totale bedrag niet altijd aan met de termijn van de investering... Voorlopig maar even deze LO uit mijn standaard investment lijst gehaald.

• ImaPseudonym
Hier (naar beneden scrollen tot de tabel) kun je het zelf lezen. Ik heb nog een paar andere van de short-term loan LO's bekeken, die lijken allemaal wel rente te vergoeden bij vertraagde terugbetaling.

• BB-One
ImaPseudonym schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:23:
Hier (naar beneden scrollen tot de tabel) kun je het zelf lezen. Ik heb nog een paar andere van de short-term loan LO's bekeken, die lijken allemaal wel rente te vergoeden bij vertraagde terugbetaling.
Zie de eerdere posts, het ging juist over (het verschil in) de tekst onder de buyback garantie en de tekst/vermelding in de door jou aangehaalde tabel.

• ImaPseudonym
Tsja, er staan bij Dinero 2 dingen:
Interest income on delayed payments: No (dus geen rente op het uitstaande uitgeleende bedrag)
en
Penalty income: No (dus geen rente op uitstaande uitgeleende bedrag en de daarop verzamelde rente)

De uitleg van 'de regels' die bij Dinero vermeld staan lijken me specifieker te zijn dan de algemene uitleg van de buyback guarantee en het lijkt me dus dat op de Dinero-leningen die regels van toepassing zijn.

• Config
GrooV schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 23:20:

Hoe zit het trouwens met LO's die zelf weer eigen sub-risico groepen hebben? Zoals een Capitalia, ze bieden A+ t/m E- maar hebben bij Mintos zelf een B- rating en bij explorep2p een 36. Maar volgens mij kijken ze daar naar alle risico groepen?
Sub-risico groepen zijn irrelevant in het geval van buyback/payback guarantee. Het gaat in dat geval om de LO zelf.

• BB-One
@Gerry1982 @FreezeXJ @ImaPseudonym
Duidelijk antwoord van Mintos gekregen:
Over de 60 dagen buy back termijn krijg je bij ondermeer Dinero dus geen rente vergoeding. Dus € 100 voor 1 maand uitlenen tegen 12% p.j. en dan dmv een buy back je geld terugkrijgen resulteert bij Dinero in een betaling na 3 maand van afgerond € 101.

• GrooV
BB-One schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 12:27:
@Gerry1982 @FreezeXJ @ImaPseudonym
Duidelijk antwoord van Mintos gekregen:
Over de 60 dagen buy back termijn krijg je bij ondermeer Dinero dus geen rente vergoeding. Dus € 100 voor 1 maand uitlenen tegen 12% p.j. en dan dmv een buy back je geld terugkrijgen resulteert bij Dinero in een betaling na 3 maand van afgerond € 101.
Dat niet alleen, je moet ook nog eens kijken bij welke company de lening ondergebracht is, zo heeft Mogo Penalty income op bijna al hun onderdelen maar Mogo LLC en LTD weer niet.

Of bijvoorbeeld Creamfinance biedt overal rente vergoeding maar in Letland weer niet. Ook de Graceperiod verschilt per land/company

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik heb best een aantal leningen bij Dinero, maar het aantal late betalingen is niet groot en vaak maar een paar dagen. Via Finished investments kan ik een close date en (contract) end date vinden, straks wel even een lijstje maken.

Met de post hierboven, je moet dus goed kijken naar het overzicht van de originators en welke condities.

BiLLY_daKid wijzigde deze reactie 14-08-2019 13:10 (18%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het schijnt bij Aforti nog wel verder te gaan...
Aforti Finance will resume passing borrower payments to investors on Mintos starting from today. Automatic repayments and buybacks for loans originated by Aforti Finance were earlier suspended on August 7th. From today we will process the payments and credit investors’ accounts as soon as Aforti Finance makes daily transfers to us in full.

Disruptions to transferring borrower payments from Aforti to Mintos arose amidst technical issues with the reconciliation of outstanding balances and discrepancies in the buyback status between Aforti and Mintos IT systems. This resulted in cash flow mismatches and irregularities in Aforti transferring borrower repayments to investors on Mintos marketplace.

To protect investors, the suspension of trading Aforti Finance loans on the Secondary Market will continue until further notice.

We thank our investors for their patience as we worked through this situation.

DUT Racing

• GrooV
fsfikke schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 16:08:
Het schijnt bij Aforti nog wel verder te gaan...

[...]
Maar dus nog steeds geen secondary market dus

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:53:
[...]

Maar dus nog steeds geen secondary market dus
Snap ik ook wel, iedereen zou z’n loans dan dumpen wat voor paniek kan zorgen of mensen kopen die loans zonder dat duidelijk is dat deze LO in problemen verkeerd.

Laat ze Aforti eerst maar het uitstaande geld overboeken.

DUT Racing

• GrooV
fsfikke schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:50:
[...]

Snap ik ook wel, iedereen zou z’n loans dan dumpen wat voor paniek kan zorgen of mensen kopen die loans zonder dat duidelijk is dat deze LO in problemen verkeerd.

Laat ze Aforti eerst maar het uitstaande geld overboeken.
Het dumpen van loans maakt toch niks uit, het is niet zo dat je ze terug kan verkopen aan Aforti.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 18:53:
[...]

Het dumpen van loans maakt toch niks uit, het is niet zo dat je ze terug kan verkopen aan Aforti.
Ze hebben de secundaire markt niet geblokkeerd om Aforti te beschermen, maar om andere investors te beschermen tegen het kopen van mogelijk binnenkort bad dept.

DUT Racing

• BiLLY_daKid
  • Nu online
@BB-One Ik heb alle finished investments gedownload (exclusief Varks, ivm vertekenen van de tabel) en een tellertje toegevoegd op Closing Date (Contract einddatum) eerder dan Finished (dat is de werkelijke datum, dus evt na buyback). Dan tellen van tijdige aflossing en (te) late aflossing, en bij late aflossing de gemiddelde vertraging (kan leeg zijn als er geen late aflossing is.

Als de originator geen rente vergoed bij late betalingen, kun je dus serieus rendement mislopen.

Dinero: 221 voltooide investeringen, waarvan 126 op tijd afgelost en 95 te laat met gemiddeld 12 dagen (87 tussen 1 tot 5 dagen, en 17 van 62 dagen)

BiLLY_daKid wijzigde deze reactie 15-08-2019 00:11 (6%)

• GrooV
BiLLY_daKid schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 00:10:
@BB-One Ik heb alle finished investments gedownload (exclusief Varks, ivm vertekenen van de tabel) en een tellertje toegevoegd op Closing Date (Contract einddatum) eerder dan Finished (dat is de werkelijke datum, dus evt na buyback). Dan tellen van tijdige aflossing en (te) late aflossing, en bij late aflossing de gemiddelde vertraging (kan leeg zijn als er geen late aflossing is.

Als de originator geen rente vergoed bij late betalingen, kun je dus serieus rendement mislopen.

Dinero: 221 voltooide investeringen, waarvan 126 op tijd afgelost en 95 te laat met gemiddeld 12 dagen (87 tussen 1 tot 5 dagen, en 17 van 62 dagen)

[Afbeelding]
Waarom zonder Varks?

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:26
Is er een optie om voor de finished investments te zien in welke gevallen gebruik is gemaakt van de buyback guarantee?

• GrooV
Xander25 schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 15:55:
Is er een optie om voor de finished investments te zien in welke gevallen gebruik is gemaakt van de buyback guarantee?
Bij account statement staat dan het volgende

15.08.2019 Transaction ID: xxx- Loan xxx-01 - buyback: late payment interest received 0.01 € 31.21
15.08.2019 Transaction ID: xxx- Loan xxx-01 - buyback: interest received 0.27 € 31.48
15.08.2019 Transaction ID: xxx- Loan xxx-01 - buyback: principal received 10.00 € 41.48

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 16:26
Thanks, zag inmiddels dat je het voor de 'Finished Investments' kan inzien als je de lijst download en opent met Excel.

• GrooV
Iemand meer last van ID Finance Kazachstan betalingen? Bijna al mijn leningen daar zijn deze week te laat, beetje erg veel.

Krijg er wel rente op maar heb toch liever gezonde leningen zodat ik de aflossing weer kan investeren :)

GrooV wijzigde deze reactie 16-08-2019 13:43 (10%)

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

GrooV schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:41:
Iemand meer last van ID Finance Kazachstan betalingen? Bijna al mijn leningen daar zijn deze week te laat, beetje erg veel.

Krijg er wel rente op maar heb toch liever gezonde leningen zodat ik de aflossing weer kan investeren :)
Valt bij mij wel mee, ik heb ong €3300 aan leningen van ID Finance uit Kazachstan, daarvan zijn € 266 aan leningen 1-15 dagen te laat, de rest is current. 12 en 15 augustus nog betalingen ontvangen.

fsfikke wijzigde deze reactie 16-08-2019 13:54 (4%)

DUT Racing

• GrooV
fsfikke schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 13:48:
[...]

Valt bij mij wel mee, ik heb ong €3300 aan leningen van ID Finance uit Kazachstan, daarvan zijn € 266 aan leningen 1-15 dagen te laat, de rest is current. 12 en 15 augustus nog betalingen ontvangen.
Bij mij staat 89,9% op 1-15 te laat, lijkt er op alsof ik heel augustus geen betalingen tot nu toe heb binnen gekregen van ID Finance

• Gerry1982

Gerry1982

Vandaag de 14% Net Annual Return aangetikt 😀

• wimpie
  • Registratie: september 1999
  • Niet online
Gerry1982 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:51:
Nice! Met substantieel geld of 'for the play'?

Divide and conquer.

• Lan1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
Hoe kan je gemakkelijk opzoeken hoeveel procent van de leningen per "loan originator" op tijd worden betaald, binnen de 1-15 dagen te laat, 15-30, 30-60 en via buyback garantee?

Als er bv geen interest is op te late betalingen, of de penalty is laag, maar de meeste leningen worden op tijd betaald, vind ik het nog ok. Indien veel kans op late betalingen, dan overweeg ik het niet (zeker niet voor korte leningen).

• Gerry1982

Gerry1982

wimpie schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 12:43:
[...]

Nice! Met substantieel geld of 'for the play'?
Met iets meer dan 25k

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lan1980 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 14:00:
Hoe kan je gemakkelijk opzoeken hoeveel procent van de leningen per "loan originator" op tijd worden betaald, binnen de 1-15 dagen te laat, 15-30, 30-60 en via buyback garantee?

Als er bv geen interest is op te late betalingen, of de penalty is laag, maar de meeste leningen worden op tijd betaald, vind ik het nog ok. Indien veel kans op late betalingen, dan overweeg ik het niet (zeker niet voor korte leningen).
Kijk hier eens: https://www.mintos.com/en/statistics/

DUT Racing

• Config
Even over een andere speler: PeerBerry. Misschien kan dit topic worden aangewend voor alle P2P platformen?

PeerBerry heeft in de afgelopen weken investments aangeschaft uit landen die ik niet in de auto invest had staan. Niet erg fraai. Ze hebben mij verzekerd dat dit niet meer gaat gebeuren, en ook hebben ze aangeboden om de leningen op te zeggen bij de LO. Daar ben ik niet op ingegaan (het zijn slechts enkele leningen, en kortlopend), maar ik neem aan dat als ik "ja" zou zeggen, ze direct zouden zijn teruggekocht, maar helemaal zeker weten doe ik dat niet.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Config schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:19:
Even over een andere speler: PeerBerry. Misschien kan dit topic worden aangewend voor alle P2P platformen?
Een algemeen topic is er al Peer-2-Peer lenen: de praktijk ;)

DUT Racing

• Config
Ja maar hier is het leuker.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Gerry1982 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 09:51:
Hoe lang zit je al op Mintos? De laatste maanden waren er veel leningen met hoge rentes 17% soms, maar de laatste weken is het toch wel aardig ingekakt. Dat zag je vorig jaar rond deze tijd echter ook.

Wel heb ik mede door het gedoe rond Aforti en vanwege de verruiming van mijn portfolio de instellingen wat strakker gezet. Ook met een redelijke diversificatie (eigenlijk geen LO meer dan 8%), als eentje uitvalt zijn dat nog steeds een aantal modale maandsalarissen. Dan weegt een paar procent hogere interest niet op tegen het risico van sommige (verliesdraaiende) LO's.

DUT Racing

• Gerry1982

Gerry1982

fsfikke schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 15:48:
[...]

Hoe lang zit je al op Mintos? De laatste maanden waren er veel leningen met hoge rentes 17% soms, maar de laatste weken is het toch wel aardig ingekakt. Dat zag je vorig jaar rond deze tijd echter ook.

Wel heb ik mede door het gedoe rond Aforti en vanwege de verruiming van mijn portfolio de instellingen wat strakker gezet. Ook met een redelijke diversificatie (eigenlijk geen LO meer dan 8%), als eentje uitvalt zijn dat nog steeds een aantal modale maandsalarissen. Dan weegt een paar procent hogere interest niet op tegen het risico van sommige (verliesdraaiende) LO's.
Zit nu een jaar op Mintos in het begin was het idd veel 11-12% toen naar 16% en nu weer terug naar af.
Ik investeer eigenlijk alleen in de LO waar ik genoeg vertrouwen in heb en die ook goede voorwaarde hebben dit zijn er momenteel 8. Ik zie dit niet als een groter risico dan wanneer ik allemaal twijfelachtige LO zou gaan toevoegen.

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Inderdaad zeg, al mijn auto-invest regels moet ik naar beneden aanpassen. 20 stuks, per originator, verschillend in omvang en afhankelijk van rating.

• Gerry1982

Gerry1982

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 17:40:
Inderdaad zeg, al mijn auto-invest regels moet ik naar beneden aanpassen. 20 stuks, per originator, verschillend in omvang en afhankelijk van rating.
Waarom zoveel? 2 primary en 2 secondary is al genoeg lijkt me?

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ik heb per originator een potje, om zo te spreiden. Omvang van het potje afhankelijk van rating, waarbij A grootst. En prioritering naar oplopende looptijden. Mijn bedoeling is zo veel mogelijk controle te hebben.
Bij een cashback actie maak ik een nieuwe pot en stop die weer na afloop, totdat de leningen zijn afgelost.

• Gerry1982

Gerry1982

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:24:
Ik heb per originator een potje, om zo te spreiden. Omvang van het potje afhankelijk van rating, waarbij A grootst. En prioritering naar oplopende looptijden. Mijn bedoeling is zo veel mogelijk controle te hebben.
Bij een cashback actie maak ik een nieuwe pot en stop die weer na afloop, totdat de leningen zijn afgelost.
Dan zal ik je wel verkeerd begrepen hebben dacht dat je per aparte LO 20 auto regels had 🙈

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Gerry1982 schreef op dinsdag 20 augustus 2019 @ 18:36:
Dan zal ik je wel verkeerd begrepen hebben dacht dat je per aparte LO 20 auto regels had 🙈
Per originator is op zich ook nog best veel auto-invest rules om te beheren ;)

• Lan1980
Ik zit recent (een weekje) op Mintos (stom dat ik geen gebruik gemaakt heb van die 1% actie) en na veel gelezen te hebben op internet (hier en elders) de stap gewaagd. Ik heb er 1500 euro op gezet om te proberen.

Daarvan 750 euro via Acces & Invest. Dit om eventueel in uiterste nood snel aan mijn geld te kunnen (in normale marktomstandigheden) en bovendien is dat goed gespreid. Dus de helft laat ik over aan Mintos.

De andere helft doe ik via auto invest (op een paar handmatige leningen na die ik zelf uitgekozen had). Oorspronkelijk heb ik 20 tal LO geselecteerd met goede score op explorep2p en de mintosrating zelf, elk met een eigen spreiding (diegene met beste score hebben hoogste aandeel) ook enkel cashback en korte termijn (4 maanden). Ondertussen zitten ze vol, heb portfolio target iets verhoogd (zodat reinvest kan uitgevoerd worden).

Ik was uit het oog verloren (allemaal een beetje veel als je met iets nieuws begint) dat sommige LO niet veel rente geven in de periode dat men te laat is met betalen. Omdat ik vooral werk met korte termijnen kan in geval van buyback garantie geld dus nog eens 60 dagen wortels staan schieten met geen rente of een heel kleine "penalty". Heb voorlopig een 5 tal auto-invest regels gemaakt per LO die ik meeste vertrouw en wel rente geven op leningen die te laat zijn met een beperkter bedrag, maar wel met hogere prioriteit op mijn eerste auto-invest van 750 euro.

Zit dat zo wat goed qua gedachtegang?
Zijn er zo nog tips of zaken waar ik best rekening mee hou?

Ik weet dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken wat hij wil, welk risico etc, maar tips zijn altijd welkom.

• Gerry1982

Gerry1982

@Lan1980 volgens mij zit je wel op de goede weg.

Zelf investeer ik niet in leningen onder de 30 dagen omdat hiermee je percentage flink kan zakken als die in Grace komen.

Aanbieders met een langere periode van 3 dagen Grace skip ik ook meestal.

Net als de LO’s zonder intrest on delayed

Alles is helaas een beetje dood momenteel: weinig leningen, steeds lagere rentes, teveel investeerders.
Maar hopelijk trekt alles snel weer aan.

Laat ons af en toe is weten wat het verschil is kwa percentage tussen zelf en invest en acces.

• Lan1980
Het verschil tussen auto-invest & invest & acces:
Als ik kijk bij my investments en dan de "Weighted average interest rate" bekijk

Zit ik met auto-invest op : 9,94%

Acces & Invest op 10,47%

Of wil je iets anders weten? de effectief behaalde rentes die ik zie bij account statement, daar kan ik geen onderscheid maken tussen de 2 (tenzij ik dat nog niet ontdekt heb).

Het is wel zo dat bij auto-invest de eerste dagen ik wat voorzichtiger was. Denk naarmate dat er opnieuw geïnvesteerd wordt dat normaal beetje in de hoogte moet gaan.

Acces & invest heb ik helemaal geen vat op. Dat zit dus aan 10,47%

En als Belg gaat daar op't einde van't jaar nog eens 30% er van af. Maar wel nog altijd stukken beter dan een spaarboekje.

Lan1980 wijzigde deze reactie 21-08-2019 22:00 (3%)

• GrooV
Zo gisteren 100+ leningen van ID Finance in eens betaald gekregen, volgens mij is daar echt iets mis gegaan

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 16:48
GrooV schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:15:
Zo gisteren 100+ leningen van ID Finance in eens betaald gekregen, volgens mij is daar echt iets mis gegaan
Kan ook dat ze het gewoon aan het refinancen zijn via Mintos, de interest rates zijn de laatste dagen flink gedropt.

• GrooV
Maaark schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 14:18:
[...]

Kan ook dat ze het gewoon aan het refinancen zijn via Mintos, de interest rates zijn de laatste dagen flink gedropt.
Nee het zijn allemaal late payments, heb er ook rente op gekregen ( niet dat het de moeite waard was)

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:24

Kek

3flix

Ik heb nu 1000 euro in leningen op mintos en vroeg mij af dit af; Voor leningen in euros is (nu) een max van rond de 12,5%, echter voor andere valuta gaat het tot wel 18,5%. Naast het duidelijke voordeel dat je meer rente vangt. Wat zijn andere na en voordelen om in andere valuta te verlenen..?

• BB-One
Kek schreef op donderdag 22 augustus 2019 @ 15:24:
Ik heb nu 1000 euro in leningen op mintos en vroeg mij af dit af; Voor leningen in euros is (nu) een max van rond de 12,5%, echter voor andere valuta gaat het tot wel 18,5%. Naast het duidelijke voordeel dat je meer rente vangt. Wat zijn andere na en voordelen om in andere valuta te verlenen..?
De andere valuta kan het grootste nadeel zijn, maar ook het grootste voordeel...
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True