Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:40
Oh er staat altijd couple of minutes maar dat is dus niet waar.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 18-11 16:01
Vind vrijdag nog steeds een riskant moment om te storten, voor je het weet kun je het hele weekend wachten.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Adion
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-11 18:45
Als je in het weekend nog plannen had met dat geld kun je beter helemaal niet aan investeren beginnen :p

VirtualDJ 8 - Fast Image Resizer - Instagram

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 09:12
Bij 6 van de 12 autoinvestprofielen (ik gebruik een regel per originator) heb ik de rente met .5 tot 1% naar beneden moeten bijstellen. Ook twee originators die niet meer aanbieden, maar blijkbaar ook niet afkopen.
Het zou eigenlijk wel lekker zijn als er alerts worden gemaild.

Mintos referral: CKJXU1

• Firedragon
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 18-11 12:53
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 11:05:
Bij 6 van de 12 autoinvestprofielen (ik gebruik een regel per originator) heb ik de rente met .5 tot 1% naar beneden moeten bijstellen. Ook twee originators die niet meer aanbieden, maar blijkbaar ook niet afkopen.
Het zou eigenlijk wel lekker zijn als er alerts worden gemaild.
Als een originator geen of tijdelijk geen nieuwe leningen meer verstrekt waarom zouden ze lopende leningen moeten afkopen?

• BiLLY_daKid
Moeten, nee. Ik heb meer originators zien vertrekken en vaak lossen ze dan de leningen versneld af.

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:19

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

We're bringing the cashback bonus back!

We know how much you enjoyed our cashback campaigns, so today we are happy to announce that Spanish Mortgage lender FIREOF now offers a cashback of up to 2% for all of its loans with a remaining maturity of 10 months or more. This special offer is valid for one month from February 14, 2019, until March 14, 2019.

In order to qualify for the cashback bonus, you will need to invest a minimum of EUR 100 into FIREOF loans. The cashback will be offered as follows based on the minimum investment made in FIREOF loans:

1% for investing EUR 100 up to EUR 499 in FIREOF loans;
1.5% for investing EUR 500 up to EUR 999 in FIREOF loans;
2% for investing more than EUR 1 000 in FIREOF loans.
Zelf loop ik nou niet direct warm voor Fireof, de beschikbare leningen lopen van 5.5% tot 8% op dit moment.

Ohh mooie meid, Erzsébet Bathory
iPod mini met 16GB

• Firedragon
Qwerty-273 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:20:
[...]

Zelf loop ik nou niet direct warm voor Fireof, de beschikbare leningen lopen van 5.5% tot 8% op dit moment.
Eerder vandaag waren er nog wel leningen tot 14% zonder buyback niet iets waar ik intresse in had maar blijkbaar genoeg mensen die het risico willen nemen.

• Toml83
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 16:20:
[...]

Ik ook niet. Hou het lekker bij de leningen van 10-12% met Buyback van solide originators.

• Binnetie
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-11 20:34
Volgens mij is het nu niet meer mogelijk om geld over te maken naar je account zonder eerst het verificatieproces te hebben gedaan?

• BiLLY_daKid
Is afhankelijk van hoe lang je investeert bij Mintos en je portefeuille omvang. Ik heb een maand of twee terug mijn paspoort ingeladen.

• Binnetie
Ik ben ruim een jaar geregistreerd. Mijn portefeuille omvang is op dit moment lager dan 500 euro.
Heb uiteindelijk ook een foto van het paspoort en een selfie met paspoort gemaakt. Deze was na 10 minuten 's avonds rond 20 uur goedgekeurd.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Zijn er meer mensen die de daily summary's dagelijks bekijken (en dan ook letten op het aanbod per aanbieder/regio)? Ik zit zelf deels in PLN (ik werk en woon niet in NL ;) dus vandaar), en kijk dan naar het aanbod om te zien hoeveel er nog openstaat bij elke aanbieder. Daar zie je dan behoorlijk wat wisselingen. Zo heb je Kuki, op het overzicht van vrijdag de 22ste staan er geen leningen meer open (in PLN, wel in EUR, dat laat ik verder buitenbeschouwing). Maar op donderdag de 21st stond er ongeveer 3 miljoen PLN open, op woensdag de 20ste was dat nog bijna 4 mln, en op dinsdag de 19de was dat net iets minder dan 1 mln. Dat is toch een behoorlijke fluctuatie. (wisselkoers is ongeveer 1 EUR - 4,3 PLN, woensdag was dus net iets minder dan 1 mln EUR)
Ik ben benieuwd of dat allemaal ingevuld is, of dat er leningen van het platform zijn gehaald cq omgezet zijn in EUR (het openstaande bedrag in EUR zit vaak rond de 500k / 600k - en daar zit niet al te veel verschil in voor dezelfde periode, dus wellicht geen omzetting).

iPod mini met 16GB

• Binnetie
Nee ik kijk daar niet zo naar.
Maar wat ik bijvoorbeeld merk bij Sebo is dat je soms na een kleine week de hele investering wordt teruggekocht. Een enkele keer dan sluit het Auto Invest profiel een nieuwe lening af.
Maar heb de laatste 3 weken dat telkens de leningen waarin ik investeer weer wordt teruggekocht. En telkens komt Sebo eruit.

• PaulBloem
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:23
Vandaag ook begonnen met een eerste inleg op Mintos. Gebruik gemaakt van iDeal (icm Rabobank) en dat was binnen een uurtje op de website om te gebruiken.
Heb rustig dit topic doorgelezen, dus alvast dank voor het delen van de huidige ervaringen.

Nu zit ik te bekijken hoe ik de auto invest rule wil gaan aanmaken, en had daarbij twee vragen:
(Ik heb de payback aan staan)
- Ontwijken jullie nog bepaalde 'Loan type's' op basis van ervaring?
- Kiezen de meeste ervoor om juist investments eruit te pikken die snel aflopen (<1M) of houd je daar geen rekening mee?

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online
Ik kies voor kort lopende leningen, makkelijker om geld uit het platform te halen als het niet nog een paar jaar vast staat. Er is niet echt een financiële reden om voor langer lopende leningen te kiezen, die hebben vaak ook een lagere rente.

• PaulBloem
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 09:23
Follow up op de auto invest filter vragenrondje...

- Borrower APR
- Status
- nvestment Structure
- Amortization Method
- Amount Available for Investment
- Initial LTV
- LTV

Maken jullie nog een bepaalde manier gebruik van bovenstaande filters?
Welke zijn van belang voor je en uiteraard waarom?

Benieuwd of mensen specifieker te werk gaan dan alleen een selectie op 'Buy Back' / Juiste loan originators en bepaalde landen en rente percentage.

• Edwin__
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 18-11 19:55
Merk de afgelopen dagen dat er steeds meer funds open blijven staan om te investeren. Al mijn auto-invest regels geven aan dat er genoeg leningen zijn om te investeren.

Nog meer mensen die dit ervaren?

Discogs

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 22:13
Heb je spreiding ingesteld?

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Maaark
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 00:22
Edwin__ schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:18:
Merk de afgelopen dagen dat er steeds meer funds open blijven staan om te investeren. Al mijn auto-invest regels geven aan dat er genoeg leningen zijn om te investeren.

Nog meer mensen die dit ervaren?
Ja me2.. Echt de laatste 2 dagen is dat zo.

• Edwin__
Ik heb diversify across loan originators aan staan. Maar dat heb ik al een hele tijd. Is zoals Maaark aangeeft echt de laatste 2 dagen.

Discogs

• Firedragon
Merk hier ook inderdaad dat er een stuk minder leningen zijn normaal toch wel tussen de 5000-15000 op mijn auto infest rules sinds gister staan ze op 0.
Zijn nog wel wat leningen gekocht vandaag maar te weining om alle terug komende bedragen te herinvesteren.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 23:37

Gerry1982

Mintos referral: DUFLWG

PaulBloem schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 20:16:
Follow up op de auto invest filter vragenrondje...

- Borrower APR
- Status
- nvestment Structure
- Amortization Method
- Amount Available for Investment
- Initial LTV
- LTV

Maken jullie nog een bepaalde manier gebruik van bovenstaande filters?
Welke zijn van belang voor je en uiteraard waarom?

Benieuwd of mensen specifieker te werk gaan dan alleen een selectie op 'Buy Back' / Juiste loan originators en bepaalde landen en rente percentage.
Hi Paul,

De meeste van die instellingen zijn niet nodig. Maar misschien is status current handig.

Helaas loopt het aantal leningen op Mintos hard terug net als de rente dit komt omdat Mintos te populair is.

De beste settings voor auto invest wijzigen dus nogal eens en als iedereen hetzelfde heeft (door iets op het forum te plaatsen) doet zo’n auto invest vrijwel niets meer.

Als je het echt interesant vind is er genoeg uitzoek werk zoals financiële jaarverslagen van de bedrijven etc kan je uren en dagen mee zoet zijn ;)

Succes met investeren maar de gouden tijd is denk ik wel geweest vanaf nu meer risico tegen minder rendement.

• sgouman
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 09:40
Begint goed... not.

Eerste lening van niet heel veel gegeven aan iemand en zou gister terugbetalen.
Echter staat hij nu onder grace period.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 08:53

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Grace is geen probleem, vaak is de verwerking van de tussenpartij niet spectaculair snel, dus een paar dagen grace komt vaker voor. Zeker zo lang je toch buyback hebt is het geen issue. Bij mij staat rond de 10% op grace, 2/3 op current en de rest op de andere opties (allemaal buybacked). Dat is wel eens anders geweest...

Verder haal ik met de risico-afdeling nu weer 13% (Varks, Dinero, GetBucks, Mozipo), en zitten de degelijkere opties op 11%...

Zonder buyback is er niks redelijks te vinden, van de ene kant mooi, maar ik vind het wel jammer, blijkbaar is buyback goedkoop te realiseren, een wassen neus, of echt een keiharde eis geworden. Of waarschijnlijker: een combinatie.
Vroegah kreeg je 2-3% meer rendement zonder buyback, maar nu is de keuze er niet meer.

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sgouman schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 12:34:
Begint goed... not.

Eerste lening van niet heel veel gegeven aan iemand en zou gister terugbetalen.
Echter staat hij nu onder grace period.
Ja dus? Lees even het topic door naar ervaringen van anderen. Anders krijgen we hier alleen maar posts van mensen die net hun eerste lening gefinancierd hebben en meteen in de stress schieten omdat ze het niet begrijpen.

DUT Racing

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Mijn overzichtje:

Ze hebben ook weer een nieuwe originator toegevoegd uit Azië, namelijk Akulaku, en Cashwagon breidt uit (op Mintos) naar Indonesië
.

iPod mini met 16GB

• BiLLY_daKid
Mijn aantallen komen ook overeen (heb nog4 in default zonder buyback). Aantal in grace is altijd hoger, zeker rondom weekenden en feestdagen. Soms denk ik dat die originators op die manier late payment fees uit proberen te komen.

Ik had nog een autoinvest op 13-16%, sinds vorig week komen daar geen nieuwe investeringen meer binnen.

Dat autoinvest is wel een handige functie. Zou nog handiger zijn Mintos een signaal afgeeft als er geen nieuwe leningen meer binnen die regels vallen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Een update van de Mintos ratings van een aantal originators:
https://blog.mintos.com/i...rst-mintos-rating-update/

iPod mini met 16GB

• MrAngry
Hoe geven jullie Mintos op bij de belastingdienst? Als lening aan derden of als rekening met een saldo?

• BiLLY_daKid
Mijn accountant heeft Mintos onder bank- en spaartegoeden gezet, dus als rekening (1111) met saldo (geinvesteerd + cash).

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MrAngry schreef op woensdag 6 maart 2019 @ 21:17:
Hoe geven jullie Mintos op bij de belastingdienst? Als lening aan derden of als rekening met een saldo?
Ik heb mijn crowdfunding-dingen als "overige belegging" bij de beleggingen (het is 'overige' of 'groene') opgegeven. Ik doe verder geen moeite om de paar euro van het geldsaldo los te melden van het geinvesteerde bedrag.

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

• Xander25
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18-11 16:55
Ik vind de reden van downgrading van Lendo en ID Finance Georgia toch wel bijzonder, Mintos geeft hiervoor de volgende redenen.
Why?

The change with Lendo and ID Finance Georgia have happened due to significant changes in the regulation of the responsible lending industry in Georgia. In 2018, the National Bank of Georgia’s Financial Stability Committee introduced changes that have adversely influenced the lending business operations in the country. The maximum limit on the effective interest rate on loans in Georgia is set at 50%. Additionally, financial institutions are required to issue loans based on the assessment of clients’ debt repayment ability. Also, payment-to-income and loan-to-value ratios should not exceed corresponding maximum norms, that will be differentiated by domestic and foreign currency denominated loans.
Oftewel, de eindklanten worden beter beschermd a.g.v. nieuwe wetgeving in Georgië. Hierdoor is de kans op een default kleiner, zowel van de eindklant en dus van de kredietverstrekker (hier: Lendo en ID Finance), en dan verlagen ze de rating 8)7
[...] the National Bank of Georgia’s Financial Stability Committee introduced changes that have adversely influenced the lending business operations in the country.
'Adversely' in de zin van dat rentepercentages > 50% niet meer mogelijk zijn ja. Vanuit de kredietverstrekkers gezien snap ik het wel, het wordt voor hen minder aantrekkelijk (afhankelijk van de probability of default verbetering a.g.v. de nieuwe wetgeving; als die opweegt tegen de lagere rente wordt het ook voor hen gunstiger).

• Config
  • Laatst online: 18-11 20:16
Nooit geld verwarren met ethiek ;).

Ik zou trouwens aanraden om weg te blijven uit landen met serieuze risico's op valuta issues. Daar vallen Georgie en Rusland zeker onder. Daarbovenop komen de risico's die voortkomen uit corruptie en EU, ahum, 'buitenlandbeleid'. Er is genoeg te vinden in Europa, niet?

• Gerry1982

Gerry1982

@Xander25 Ik denk dat je niet moet kijken naar de “eindklanten”
Veel lening verstrekkers hebben gewoon hogere marges dan 50% nodig om überhaupt winstgevend te zijn.

• BiLLY_daKid
Mogo heeft beursgenoteerde obligaties van 9,5%. Ze bieden/boden via Mintos delen aan tegen 11-14% (risicospreiding). Huidige rente naar leningnemer minimaal is 19%.

Ik denk niet dat ze marges nodig hebben, maar de investeringsbedrijven hier achter willen natuurlijk ook verdienen.

Als particuliere investeerder ben je gewoon onderdeel van hun risicobeperking.

• Gerry1982

Gerry1982

@BiLLY_daKid Zo’n bedrijf heeft natuurlijk ook ontzettend veel kosten:
Bedrijfspanden, personeel, reclame, maar ook terughalen van geld bij wanbetalers, en als dit niet mogelijk is de afschrijving van dit bedrag.

Niet alle leningverstrekkers maken eenvoudig winst. En ik vraag me sterk af of Mogo geen enorme financiële klap gaat krijgen door de opgelegde restricties.

• Nadinarama
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 18-11 18:12
Ik blijf Mintos tricky vinden.

Bakje met 31-60 days late liep steeds voller. Dus er ruim 6 maanden over gedaan om alle investeringen weer op nul te krijgen.

Sommige waren zeker langer dan 60 dagen te laat, maar dit werd niet als zodanig vermeld, wat ik best wel kwalijk vind.

• squaddie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:27
Niemand zal beweren dat investeren in Mintos of andere p2p loan platforms geen of weinig risico met zich meebrengt. Ik heb even gekeken en bij mij valt momenteel 28 procent van de leningen in een van de te laat categorieen, meestal schommelt bij mij rond de 25 procent.

Volgens mij wordt de grace period ook meegeteld in het bepalen van de te laat categorien, als de grace period 5 dagen is wordt een lening pas op dag 65 teruggekocht.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

squaddie schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:54:
Volgens mij wordt de grace period ook meegeteld in het bepalen van de te laat categorien, als de grace period 5 dagen is wordt een lening pas op dag 65 teruggekocht.
Dat lijkt me logisch, want het hele doel van die grace period is om te voorkomen dat ze iemand ten onrechte als te laat aanmerken. Het kan tenslotte zijn dat een lening die in principe in het weekend afloopt domweg niet afbetaald kan worden tot de dinsdag (maandag order, dinsdag geld) erna. Als die zaterdag dan af zou lopen, zit je dan al met 3 a 4 dagen vertraging.

Wat de precieze tijd is en of die reeel is weet ik overigens niet :)

• Phantasist
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 23:04
Afgelopen weken valt mij ook op dat meer leningen in de verdere late komen.
Zoals iemand al eerder zei zie ik ook soms dat het ietsje langer duurt voordat de auto-invest de juiste leninkjes kan vinden.

Verder wel algeheel tevreden met Mintos :)

Zijn er nog mensen die bewust meedoen met de cashback acties van Mintos? Ik zie er zelf geen meerwaarde in. Overtuig me indien het wel zo is ;)

• zoeperman
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 18-11 13:27
@Phantasist nee tot op heden niet gedaan, aangezien ze meestal in een te hoog risico profiel vallen en geen buyback hebben

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Phantasist schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:34:
Zijn er nog mensen die bewust meedoen met de cashback acties van Mintos? Ik zie er zelf geen meerwaarde in. Overtuig me indien het wel zo is ;)
Ik schrijf me er gewoon op in, als autoinvest toevallig iets daarin koopt verdien je er nog wat extra aan ;)

• Firedragon
Hier nog niet gemerkt dat leningen langer dan 60 dagen late zijn wel dat er leniningen toch (gedeeltelijk) betaald worden waardoor ze steeds tussen de late groepen aan het ping pongen zijn.
De 2 weken dat mijn autoinvest niet kon herinvesteren zijn gelukkig over hopelijk blijft dat zo op moment genoeg leningen.

Op het moment valt hier 18% in 1 van de late groepen en 6.1% grace.

Firedragon wijzigde deze reactie 21-03-2019 22:37 (16%)

• Stefan1313
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 16-11 13:06
Hoe zit het eigenlijk met de 'investment structure'?

Er zijn twee smaken, 'Direct' en 'Indirect'.

Bij Direct koop je een claim op de lener.
Zolang de lener betaald ontvang ik mijn geld. Ook als de loan originator failliet gaat want dan neemt Mintos de administratie over. De buyback is dan wel weg als die er was.

Bij Indirect koop ik een claim op de loan originator / tussenpersoon waarvan betaling afhangt van betaling van de lener.
Zodra de loan originator failliet gaat kan ik fluiten naar mijn centen? ondanks dat de lener eventueel gewoon netjes betaalt?

Dan is een indirecte structuur toch veel risicovoller? Of begrijp ik hem verkeerd?

• BiLLY_daKid
Zie jij maar een tientje terug te halen bij directe claim. Beide hebben hun risico.

• Stefan1313
BiLLY_daKid schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:50:
Zie jij maar een tientje terug te halen bij directe claim. Beide hebben hun risico.
Dat één van de twee (bijna) geen risico's met zich mee brengt zeg ik ook niet. Ik ben benieuwd hoe bij de twee structuren zaken anders gaan verlopen bij een faillissement van een loan originator.
Daarmee kan iedereen dan voor zich een inschatting maken of er een significant risico verschil is en waarbij.

Bij een 'directe structuur' neemt Mintos de administratie over.
Ik weet niet precies hoe dat verlopen is bij het (enige) voorbeeld Eurocent?

Bij een 'indirecte structuur' begrijp ik nog niet helemaal wat er gaat gebeuren bij een faillissement van de loan originator.

• Edwin__
Lijkt erop dat het totaal aantal leningen flink is toegenomen de afgelopen weken.

Waar tot 3 weken terug vaak maar 60.000 leningen beschikbaar waren, zit dit aantal nu op 220.000. Ook mijn eigen investeringen stromen nu een stuk beter door, dus niets meer in mijn available funds.

Discogs

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 09:01
Ik ben nog vrij nieuw in het wereldje van je geld opzij zetten. Maar ik vind het Mintos gebeuren wel leuk. Zeker omdat je gewoon iets ziet veranderen. Ik was zo moe van de bitcoin stresst (daar al vanaf het eerste uur mee bezig maar heb er nog steeds een knoop in mijn maag van).

Het beleggen wat ik doe gaat via fondsen maar via Mintos vind ik het leuk om met de autoinvestor dingen te proberen en na enkele maanden is het machientje aardig aan het rollen. Iedere keer als ik nu een kop koffie koop denk ik... hmm dat zou ik ook op mintos kunnen zetten... omdat het leuk is om op een tientje een zichtbaar paar cent terug te krijgen na een maand (ik weet het kneuterig maar iets anders kan ik er niet van maken :) ).

Dus wilde even bedanken voor de mensen die in topic hebben geschreven en me op weg hebben geholpen dankjewel.

• nobleone
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 07:28
Crazyanz schreef op maandag 5 maart 2018 @ 09:56:
Wat mij alleen wel opvalt nu is dat er geen 2F login mogelijk is, of kijk ik met mijn neus?
Nu wel (y)

• Hans van Dijk1
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 26-10 16:54
Ik heb een aantal leningen in de verkoop gezet maar kan ze niet terugvinden op de betreffende loansheets, ook niet na ruim een week. Ook in mijn account zijn geen details te vinden, alleen dat ze in de sale staan. Heeft iemand suggesties?

• BB-One
  • Laatst online: 08:58
Hans van Dijk1 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 12:09:
Ik heb een aantal leningen in de verkoop gezet maar kan ze niet terugvinden op de betreffende loansheets, ook niet na ruim een week. Ook in mijn account zijn geen details te vinden, alleen dat ze in de sale staan. Heeft iemand suggesties?
Wat bedoel je precies?

Ik raakte ook wel eens in de verkoop staande leningen 'kwijt', maar die werden automatisch door Mintos uit de verkoop gehaald omdat de mark-up die ik vroeg te hoog was voor de potentiële koper, die de mark-up al niet meer terug kon verdienen gedurende de looptijd (bijvoorbeel een markup van 1,5% en een looptijd minder dan een maand). Maar dat is volgens mij niet wat jij bedoelt...

• Hans van Dijk1
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 26-10 16:54
Nee dat klopt, wat ik bedoel is dat je een in de verkoop staande lening in de loansheet zou moeten terugvinden, op die manier heb ik zelf ook de lening destijds gekocht. En ik vraag geen buitensporige bedragen, het gaat mij er nu alleen om ervaring op te doen inzake de liquiditeit van bepaalde leningen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 08:58
Hans van Dijk1 schreef op zaterdag 13 april 2019 @ 14:12:
Nee dat klopt, wat ik bedoel is dat je een in de verkoop staande lening in de loansheet zou moeten terugvinden, op die manier heb ik zelf ook de lening destijds gekocht. En ik vraag geen buitensporige bedragen, het gaat mij er nu alleen om ervaring op te doen inzake de liquiditeit van bepaalde leningen
O nu snap ik het. Die lening zie je inderdaad ook niet, want voor je het weet koop je je eigen lening. 8)

Denk dat dat de reden is. Maar hoe beoordeel je de liquiditeit van een lening via de loansheet? Via investment breakdown, kun je exact zien wat er van een lening te koop staat. (zoek je eigen te koop staande lening op en klik daarop en dan ergens onderaan staat investment breakdown.

• Stefan1313
Stefan1313 schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 16:38:
Ik ben benieuwd hoe bij de twee structuren zaken anders gaan verlopen bij een faillissement van een loan originator.
Daarmee kan iedereen dan voor zich een inschatting maken of er een significant risico verschil is en waarbij.

Bij een 'directe structuur' neemt Mintos de administratie over.
Ik weet niet precies hoe dat verlopen is bij het (enige) voorbeeld Eurocent?

Bij een 'indirecte structuur' begrijp ik nog niet helemaal wat er gaat gebeuren bij een faillissement van de loan originator.
Ik heb de vraag aan Mintos gesteld. Ze hebben er een artikeltje op de website aan gewijd.
Voor de geïnteresseerden: https://help.mintos.com/h...tor-goes-out-of-business-

• Config
  • Laatst online: 18-11 20:16
Thanks dat is goeie info. Direct is dus preferred.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:47
Inmiddels zit ik ook al ongeveer 6 maanden in Mintos. Na 1 maand heb ik de auto-invest geactiveerd. Wat mij hierbij opvalt is dat wanneer ik inlog er met regelmaat nog een bedrag op mijn account staat dat niet is geïnvesteerd. Na dezelfde zoekcriteria in te vullen bij "loan listings" vind ik genoeg leningen en vraag ik ze handmatig aan.

Wat is jullie ervaring hiermee?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online
Spreid je niet teveel? Als je slechts 10% per loan originator wilt en er slechts vijf loan originators zijn die aan je zoekopdracht voldoen zal er geld overblijven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

dukejan schreef op maandag 6 mei 2019 @ 07:38:
Inmiddels zit ik ook al ongeveer 6 maanden in Mintos. Na 1 maand heb ik de auto-invest geactiveerd. Wat mij hierbij opvalt is dat wanneer ik inlog er met regelmaat nog een bedrag op mijn account staat dat niet is geïnvesteerd. Na dezelfde zoekcriteria in te vullen bij "loan listings" vind ik genoeg leningen en vraag ik ze handmatig aan.

Hier zit ik ook een beetje mee, de afgelopen week leek mijn auto-invest helemaal niet te werken, elke keer als ik 's ochtends inlogde zat er nog €3-500 die ik handmatig moest investeren. Ik heb geen spreiding aan staan, alle andere instellingen zijn ook zo dat er meerdere auto-invests honderden/duizenden passende leningen hebben.
De afgelopen twee dagen werkt het opeens wel weer beter.

Wat me dan wel weer positief opvalt is dat de rentes de laatste maanden langzaam weer wat omhooggegaan zijn. Er zijn nu ook veel >15% met buyback.

fsfikke wijzigde deze reactie 06-05-2019 09:19 (7%)

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dukejan
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 08:47
fsfikke schreef op maandag 6 mei 2019 @ 09:17:
[...]
Wat me dan wel weer positief opvalt is dat de rentes de laatste maanden langzaam weer wat omhooggegaan zijn. Er zijn nu ook veel >15% met buyback.
Ja, die rentes zijn positief. Al ben ik altijd gelijk voorzichtig. Waarom zijn deze gestegen en wat betekend dat direct voor mijn risico's.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toml83
  • Registratie: augustus 2012
  • Nu online
dukejan schreef op maandag 6 mei 2019 @ 10:12:
[...]

Ja, die rentes zijn positief. Al ben ik altijd gelijk voorzichtig. Waarom zijn deze gestegen en wat betekend dat direct voor mijn risico's.
Zijn vaak nieuwe loan originators die zich willen profileren in dit grote aanbod.
Eerlijk gezegd hou ik mij nog aan de originators met minimaal 60 punten op explorep2p.com

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Stefan1313

Dat is wel normaal. De server van Mintos is druk en het kan een aantal uur duren voordat je auto-invest wordt uitgevoerd. 's ochtends heb je je betalingen binnen. In de loop van de dag pakt auto-invest dat weer op.

Als je veel uit hebt staan op de secondary market kan je gedurende de hele dag binnenkomende transacties ervaren. Het kan dan weer een paar uur duren voordat je auto-invest dit oppakt.

In het begin maakte ik me er ook druk om maar gewoon een paar uur wachten, het werkt prima. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Binnetie
Wat ik me wel eens afvraag: Mintos groeit heel erg hard.
Kreeg zojuist een mailtje dat er in april 8280 nieuwe investeerders bijgekomen zijn, totaal nu 133152 investeerders. Een deel is lid geworden maar heeft niks gestort. Maar wordt het zo op een gegeven moment geen wedstrijd om zo snel mogelijk te investeren? Alle mensen die Auto Invest aan hebben staan dat de kans steeds groter wordt dat de investeringsmogelijkheden opdrogen?

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

De angst is er natuurlijk altijd dat het aanbod de vraag overstijgt, maar aangezien ik vandaag zelfs leningen met buy-back tegen 17% zag verschijnen lijkt dat nog wel goed te gaan.

Verder weet ik ook niet hoeveel die nieuwe mensen gemiddeld investeren, zelf zit ik wel met een significant bedrag in. Maar ik heb het idee dat hier de meeste mensen vooral kleine bedragen er in hebben zitten vanwege het risico.

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Wat is significant? Ik heb er twee maandsalarissen inzitten, maar slechts een fractie tov. andere instrumenten.

Rond zomer vorig jaar liep de teller terug naar ong. 100.000 openstaande leningen op de primary market, nu 400.000. Ik ben niet zo bang voor een tekort, hooguit dat nieuwe originators teveel leningen aanbieden om snel geld binnen te halen (en vervolgens vervroegd aflossen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiLLY_daKid schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 13:56:
Wat is significant? Ik heb er twee maandsalarissen inzitten, maar slechts een fractie tov. andere instrumenten.
Meer dan dat. Maar het grootste risico zit hem denk ik toch in welk effect een crisis gaat hebben op het platform. Ik zit er nog steeds in met het idee dat alles wat ik er in heb zitten in smoke op kan gaan...

DUT Racing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrAngry
fsfikke schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:09:
[...]
Ik zit er nog steeds in met het idee dat alles wat ik er in heb zitten in smoke op kan gaan...
Dat idee lijkt me ook nog steeds reëel. Het is niet zoals bij een index tracker dat er altijd een bepaalde basiswaarde overblijft bij een crisis. Deze loan originators vallen gewoon om, de buyback garantie valt weg en al je leningen zijn waardeloos. Het enige wat je kan doen om dit risico een beetje te mitigeren is spreiden over landen en originators (met een fatsoenlijke rating) zodat de kans groot is dat je nog een deel van je geld kan recupereren voordat de poep de ventilator echt raakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

MrAngry schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 14:31:
Deze loan originators vallen gewoon om, de buyback garantie valt weg en al je leningen zijn waardeloos.
In theorie blijven die leningen natuurlijk wel bestaan en geldig. Maar het wordt wel erg lastig dat geld van de originele lener terug te halen. Zeker bij wanbetaling.
Mintos lijkt daar wel voorzieningen voor te hebben; althans, ze stellen dat dat bij diverse originators de procedure is. Als er meerdere tegelijk omvallen zal daar uiteraard ook wel van alles misgaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Drobanir is de held!

Je ziet het bij Eurocent natuurlijk. Daar heeft een lokaal advocaten bureau de curator taak gekregen om het failissement van Eurocent rond te breien. De openstaande lening af te ronden, en de schuldeisers op een bepaalde manier tegemoet te komen.
Laatste update daarvan is uit oktober 2018 - waar het alleen aangaf dat er vertraging bij het behandelen van de papierwinkel is opgelopen (niet een onbekend fenomeen in de Poolse wereld :D )
https://blog.mintos.com/the-current-situation-with-eurocent/

-- edit
Ah, na wat door klikken en het opzoeken van de rechtbank publicaties (VIII GU 528/17) het kantoor / persoon gevonden die het faillissement afhandelt voor de obligatie houders van Eurocent (Biuro Doradcy Restrukturyzacyjnego te Katowice). En die hebben daar weer zeer handig een gerichte website voor in de lucht www.eurocent.kubiczekm.com

De andere partij die betrokken is bij het afhandelen (Kancelaria Doradcy Restrukturyzacyjnego: Radca Prawny Sylwester Zięciak te Kraków) heeft helaas niet een overzicht op de website staan...
http://kancelaria-murawsk...ex.php?mod=biuro_syndykow

Wel staat er nog een financieel overzicht van het tweede en derde kwartaal van 2018 op https://www.tuinwestor.pl/komunikaty/firmy/eurocent

Qwerty-273 wijzigde deze reactie 21-05-2019 18:41 (47%)

iPod mini met 16GB

• Adion
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 17-11 18:45

Bij mij ging het een stuk beter toen ik 'Diversify across loan originators' uit zette. Dat lijkt iets te streng te proberen een gelijke verdeling te maken.
In de praktijk is er alsnog een vrij goede verdeling tussen de aanbieders, ook zonder deze optie, en ik heb telkens slechts een klein bedrag dat niet geinvesteerd is.

VirtualDJ 8 - Fast Image Resizer - Instagram

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Diversify is ook te 'cheaten', door overal bijvoorbeeld 20% in te vullen. Dan ga je wel over de 100%, maar dat maakt niet uit, iedere toko mag dan tot 20% van het totale budget proberen in te vullen, zo lang de voorraad strekt (er leningen zijn en het totale budget niet overschreden wordt).

Hollandse Krachtvoerkoe || Mathematics, with its potential for and hence its requirement of rigour and precision, is evidently the pinnacle of user-unfriendliness

• Firedragon
In plaats van Diversify uitzetten of overal 20% in te vullen kan je ook de Portfolio Size iets verhogen tot wel alles geinvesteerd word.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Maar dat is precies niet wat ik wil... Ik wil bijvoorbeeld 20% van mijn totale budget in 'high-yield' stoppen, en niet meer dan zeg 25% daarvan per aanbieder. Echter heb ik rustig 10 aanbieders die ik daaronder schaar, dus hoe zou je dat dan moeten regelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrAngry
Dan maak je een extra auto invest rule met max 20% van je budget als grootte. Je stelt je rules in (high yield) en dan bij diversify over aanbieders zet je alle aanbieders op 25%.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb zelf diversify helemaal uit staan, zie het nut er niet van in.
Het resultaat:

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firedragon
fsfikke schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 15:20:
Ik heb zelf diversify helemaal uit staan, zie het nut er niet van in.
Het resultaat:
Wat als een Loan Originator van 1 van die grotere stukken van de taart defaults?

Heb het zelf toch liever wat meer verspreid.

• Krekatos
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 09:18
Sinds een paar weken bezig met inlezen in Mintos en ik wil het een kans gaan geven. Echter, hetgeen waar ik niet van hou, is dat ik bij het aanmelden mijn paspoort moet laten zien door het zelf vast te houden in een gesprek met iemand. Ik snap dat er wet- en regelgeving is, maar dit gaat mij toch iets te ver voor een bedrijf met ongekend hoge percentages winst dat in Letland zit, wat nou niet één van de meest stabiele landen is.

Ik heb op eerdere momenten gelezen dat mensen hun ID/paspoort konden inscannen, maar dat is helaas niet meer mogelijk (laptop en smartphone gebruikt).

• Kek
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 18-11 19:49

Kek

3flix

Krekatos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 11:57:
Sinds een paar weken bezig met inlezen in Mintos en ik wil het een kans gaan geven. Echter, hetgeen waar ik niet van hou, is dat ik bij het aanmelden mijn paspoort moet laten zien door het zelf vast te houden in een gesprek met iemand. Ik snap dat er wet- en regelgeving is, maar dit gaat mij toch iets te ver voor een bedrijf met ongekend hoge percentages winst dat in Letland zit, wat nou niet één van de meest stabiele landen is.

Ik heb op eerdere momenten gelezen dat mensen hun ID/paspoort konden inscannen, maar dat is helaas niet meer mogelijk (laptop en smartphone gebruikt).
ik heb me een week geleden aangemeld. moest een foto van mn paspoort maken en een van mijzelf. zo gedaan.

Persoonlijk zou ik niet in zee gaan met een bedrijf waar iedereen zich zomaar zou aan kunnen melden zonder verdere ID-checks

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ze moeten gewoon aan (internationale-)financiële wetgeving voldoen, oa. het identificeren van hun klanten hoort daarbij. Ze gaan de kant van een bank op met IBAN nummers en debit-kaarten https://medium.com/@vivai...marcis-gogis-e76dd19ddc01. Vanaf bepaalde bedragen op je Mintos rekening gaan ze je nog verdere vragen stellen over de herkomst van het geld.

Als je een bedrijf niet vertrouwt met je paspoort snap ik niet waarom je ze wel je geld toevertrouwt :p

DUT Racing

• Krekatos
Kek schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:12:
[...]

Persoonlijk zou ik niet in zee gaan met een bedrijf waar iedereen zich zomaar zou aan kunnen melden zonder verdere ID-checks
Aan de ene kant straalt het inderdaad vertrouwen uit, maar gezien de situatie (dus land van herkomst, abnormaal hoge percentages die niet vergelijkbaar zijn met de gewone markten), vind ik het toch wat dubieus. Daarnaast weet je niet wat ze met jouw gegevens doen. Vanuit mijn werkgebied heb ik veel te maken met identiteitsfraude en ik weet dus wat concrete gevolgen zijn. Daar wordt je niet blij van.

@fsfikke Mooie stelling. Ik ben echter liever €5.000,- kwijt, dan mijn identiteit. Maar het is wel iets om over na te denken inderdaad.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik het wel gewoon doen, maar toch vind ik het niet zo prettig om mijn identiteitsgegevens te delen met een partij uit een ander land.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Krekatos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:16:
[...]

Aan de ene kant straalt het inderdaad vertrouwen uit, maar gezien de situatie (dus land van herkomst, abnormaal hoge percentages die niet vergelijkbaar zijn met de gewone markten), vind ik het toch wat dubieus. Daarnaast weet je niet wat ze met jouw gegevens doen. Vanuit mijn werkgebied heb ik veel te maken met identiteitsfraude en ik weet dus wat concrete gevolgen zijn. Daar wordt je niet blij van.

@fsfikke Mooie stelling. Ik ben echter liever €5.000,- kwijt, dan mijn identiteit. Maar het is wel iets om over na te denken inderdaad.

Hoogstwaarschijnlijk ga ik het wel gewoon doen, maar toch vind ik het niet zo prettig om mijn identiteitsgegevens te delen met een partij uit een ander land.
Als je een bankrekening (online spaarrekening bijv.) in Letland opent zal je je ook moeten identificeren. Verder hoef ik je als expert natuurlijk niet de tip te geven om een watermerk te gebruiken, al dan niet fysiek ;)

DUT Racing

• Krekatos
fsfikke schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:20:
[...]
Verder hoef ik je als expert natuurlijk niet de tip te geven om een watermerk te gebruiken, al dan niet fysiek ;)
Het ding is dus dat ik gefilmd wordt, terwijl ik mijn paspoort moet laten zien. Makkelijk: een plakbandje en een stukje papier. Echter heb ik net de stappen doorlopen en heb mijzelf geverifieerd en is het niet goedgekeurd omdat ik mijn BSN-nummer niet wilde laten zien.

Ik ga er nog even goed over nadenken en laat het voor nu hierbij, zonde om dit topic hier nu specifiek over te laten gaan. Thanks voor de input!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

BSN mogen ze ook weten, als bank (Mintos is een bank, for all intents and purposes, met Letse licentie etc), dus daar hebben ze gelijk in. Ik ben al blij dat ze me niet vragen om even bij een kantoor binnen te lopen voor identificatie/verificatie, zoals m'n huisbank wel deed...

Maar verder ben ik vooral benieuwd waarom een aantal prut-verstrekkers nu opeens 17(!) % rente kan bieden, terwijl een halfjaar geleden je met moeite 10-12% kreeg. Wat is er met de markt gebeurd behalve dat ene Donald is gaan schreeuwen?

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-11 09:01
FreezeXJ schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 13:23:
BSN mogen ze ook weten, als bank (Mintos is een bank, for all intents and purposes, met Letse licentie etc), dus daar hebben ze gelijk in. Ik ben al blij dat ze me niet vragen om even bij een kantoor binnen te lopen voor identificatie/verificatie, zoals m'n huisbank wel deed...

Maar verder ben ik vooral benieuwd waarom een aantal prut-verstrekkers nu opeens 17(!) % rente kan bieden, terwijl een halfjaar geleden je met moeite 10-12% kreeg. Wat is er met de markt gebeurd behalve dat ene Donald is gaan schreeuwen?
De markt is gewoonweg weer aan het aantrekken en heb daarom snel auto-invest ervoor aangemaakt om de 17% op te pakken met buyback garantie. Periodes over 1 t/m 6 maanden mag ie bij mij op investeren.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Flipsel
  • Registratie: januari 2019
  • Niet online
Krekatos schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 12:24:
[...]

Het ding is dus dat ik gefilmd wordt, terwijl ik mijn paspoort moet laten zien. Makkelijk: een plakbandje en een stukje papier. Echter heb ik net de stappen doorlopen en heb mijzelf geverifieerd en is het niet goedgekeurd omdat ik mijn BSN-nummer niet wilde laten zien.

Ik ga er nog even goed over nadenken en laat het voor nu hierbij, zonde om dit topic hier nu specifiek over te laten gaan. Thanks voor de input!
Toch even een korte reactie omdat ik een paar maanden geleden voor precies dezelfde keuze stond en uiteindelijk hierom gestopt ben bij Mintos. Ik weiger een volledige kopie van een identiteitsbewijs digitaal te delen en de automatische verificatie accepteert inderdaad geen gedeeltelijk afgeschermde kopieen. Ik heb hier contact over gehad met Mintos support en het letterlijke verzoek gekregen om dan maar een volledige kopie per mail toe te sturen...

Iedereen moet voor zich bepalen hoeveel risico hij/zij wil lopen, de gevolgen van identiteitsfraude zijn mij die paar honderd euro rente per jaar in ieder geval niet waard. Zeker niet gezien ze in ieder geval te kort schieten in training van hun supportmedewerkers en er wellicht veel meer niet op orde is. Ik zie op de 'About us' pagina bijvoorbeeld niemand met (C)ISO functie/verantwoordelijkheid tussen de 60+ medewerkers.

• Krekatos
Flipsel schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 14:22:
[...]

Toch even een korte reactie omdat ik een paar maanden geleden voor precies dezelfde keuze stond en uiteindelijk hierom gestopt ben bij Mintos. Ik weiger een volledige kopie van een identiteitsbewijs digitaal te delen en de automatische verificatie accepteert inderdaad geen gedeeltelijk afgeschermde kopieen. Ik heb hier contact over gehad met Mintos support en het letterlijke verzoek gekregen om dan maar een volledige kopie per mail toe te sturen...

Iedereen moet voor zich bepalen hoeveel risico hij/zij wil lopen, de gevolgen van identiteitsfraude zijn mij die paar honderd euro rente per jaar in ieder geval niet waard. Zeker niet gezien ze in ieder geval te kort schieten in training van hun supportmedewerkers en er wellicht veel meer niet op orde is. Ik zie op de 'About us' pagina bijvoorbeeld niemand met (C)ISO functie/verantwoordelijkheid tussen de 60+ medewerkers.
Dit dus. Een bedrijf dat persoonsgegevens verwerkt, maar bijvoorbeeld niet ISO 27001 gecertificeerd is, geeft mij geen vertrouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 09:46

Ravefiend

Carpe diem!

Zo had ik bij Mintos een paar kort lopende investering met Auto-Invest gekocht vorige week, en een aantal daarvan zijn ondertussen afgelopen met de status "Finished prematurely".

Voorbeeld: https://www.mintos.com/en/2610240-14

Toch wel 1 eurocent interest op ontvangen, maar wat betekend die status precies? Heeft de loaner de lening opgegeven ofzo?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Vroegtijdig terugbetaald? Zou ik ook proberen te doen als ik een lening had tegen 182.7% :p

DUT Racing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat betekent dat iemand geld geleend heeft voor zeg een maand, maar een week later al terugbetaald heeft. Dan is dat ook einde van jouw investering daarin.
Ook kan het zijn dat grotere tokos, zoals Mogo, zelf besluiten de lening terug te kopen omdat ze genoeg geld in kas hebben. Da's soms interessanter dan jou nog 15% blijven betalen terwijl het geld werkeloos ligt bij ze.

Verder haal je zo die 180%, afsluitprovisie van een tientje, met een effectieve maandrente van 5%, en hoppa. Het gaat vaak om leningen van 100-ish euro... dan is overhead snel relevant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• netfast
  • Laatst online: 18-11 12:57
rente is 14.5%.
Die 182,7% is de APR ;-)

• bureno
  • Laatst online: 18-11 15:37
Wat is jullie mening over de nieuwe optie Invest&Access? https://www.mintos.com/en/invest/invest-and-access-about/
Zitten er wellicht meer nadelen aan naast de minimale inleg en wat zou de reden zijn van deze nieuwe optie? Daarmee lijkt de Auto Invest optie enigszins overbodig te worden toch...?

• squaddie
Zoals @Qwerty-273 in het algemene p2p topic schrijft denk ik ook dat deze feature geintroduceerd is om leningen van onpopulaire bedrijven te slijten aan investeerders, immers je kan geen partijen uitsluiten afgezien van de selectie die Mintos zelf doet, te weten alleen leningen met buyback garantie en leenbedrijven moeten minimaal 6 maanden actief zijn op Mintos.

Als je vrijwel niet wil omkijken naar je portefeuille en wel wil meedoen met p2p leningen, dan is het wellicht interessant of een dergelijke insteek verstandig bij p2p lening laat ik in het midden. Persoonlijk blijf ik bij eigen auto-invest strategie.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Tsurany
  • Niet online
bureno schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 19:37:
Wat is jullie mening over de nieuwe optie Invest&Access? https://www.mintos.com/en/invest/invest-and-access-about/
Zitten er wellicht meer nadelen aan naast de minimale inleg en wat zou de reden zijn van deze nieuwe optie? Daarmee lijkt de Auto Invest optie enigszins overbodig te worden toch...?
Dit is een perfecte methode voor Mintos om een constante vraag naar leningen te genereren om zo te zorgen dat iedereen die op de secundaire markt wilt verkopen snel van zijn lening af is. Immers via deze tool kunnen ze zeer eenvoudig de leningen met een lagere rente opkopen die anders niet verkocht worden. Zo pakken ze juist alles dat via de Auto Invest niet opgepakt wordt wegens te laag rendement.

Voor ons heeft het enkel nadelen, je geeft controle over aan Mintos terwijl ze niet jouw belangen centraal stellen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Tsurany schreef op woensdag 12 juni 2019 @ 22:11:
Voor ons heeft het enkel nadelen, je geeft controle over aan Mintos terwijl ze niet jouw belangen centraal stellen.
Het relatief snel weer je leningen kunnen verkopen kan een voordeel zijn. En voor sommigen zal de lagere drempel dan autoinvest een voordeel zijn.
Alleen maar doen alsof dit uitsluitend in het voordeel van Mintos is en zelfs enkel nadelen heeft voor de klant, lijkt me iets te kort door de bocht.

ACM wijzigde deze reactie 13-06-2019 08:51 (4%)

• ImaPseudonym
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23:04
Het snel weer verkopen van je leningen is natuurlijk fijn als je vanwege een persoonlijke situatie snel bij dat geld wil.
Als je snel van al je leningen af wil omdat je geen vertrouwen meer hebt in P2P-markt als geheel (door een verandering in die markt/de economie als geheel) dan zou dat wel eens problematisch kunnen worden. Die snelle verkoop is onder 'normale marktomstandigheden', dus als iedereen van z'n leningen af wil dan gaat het niet lukken. En juist als je van je leningen af wil omdat er iets verandert in de markt zou het best wel eens kunnen dat een hoop andere mensen dat ook willen.

Ik zie vooral Mintos ons een mooie wortel voorhouden door te zeggen dat je met Invest&Access als eerste toegang hebt tot de populaire leningen, maar je vervolgens aan de onderkant ook de leningen met lage rentes in je maag splitsen.
Niet voor niets is de gemiddelde rente die ze je voorhouden op dit moment ±11,75% terwijl je met zelf selecteren in euro's en met buyback makkelijk leningen van 14-15% (looptijd ±1y) kan vinden.

Het allervervelendste aan deze nieuwe feature vind ik echter dat het me een extra klik kost om bij de primary market te komen.

• Tsurany
  • Niet online
ACM schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 08:51:
[...]

Het relatief snel weer je leningen kunnen verkopen kan een voordeel zijn. En voor sommigen zal de lagere drempel dan autoinvest een voordeel zijn.
Alleen maar doen alsof dit uitsluitend in het voordeel van Mintos is en zelfs enkel nadelen heeft voor de klant, lijkt me iets te kort door de bocht.
Je kan leningen altijd relatief snel verkopen, dat hangt puur van de korting af die je geeft.
Dit is gewoon een sigaar uit eigen doos.

• squaddie
Bij invest & access snel (instant) weer over je geld kan beschikken mag je met een korrel zout nemen. Want als ik de kleine lettertjes lees is de definitie van instant dat er vraag is naar leningen en worden ze aan andere investeerders verkocht, Mintos of de leningverstrekker kopen geen lening terug. Kortom in het geval dat er nul vraag is naar leningen blijf je gewoon zitten met je leningen en kan je op dat moment gewoon fluiten naar je centen.

Daarnaast lees ik ook dan leningen die de status "late" hebben niet als onderdeel van de invest & access portefeuille verkocht kunnen worden.

• Frozenhands
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 18-11 09:01
Ik heb even rondgesnuffeld op het Internet en kwam op het volgende:

So would I recommend using Invest & Access over the ‘traditional’ way of setting up own autoinvest? There is one use-case I would. If an investor wants to invest very short-time (for whatever reason ‘parking’ money) for less than say 120 days, than it is worth considering.

In my opinion on why Mintos launched the new product, there are actually two reasons:

there is demand for a simplified product and this new product shall satisfy that
the new product will help on the sales site for attracting and onboarding new orignators. Originators that can only offer rates that are below the average interest rate on the Mintos platform so far were hard to sell. With Invest & Access they will be just part of the bundle and automatically sold (once the originator has been on the platform 6 month)
That brings us to an interesting point. How will Mintos Invest & Access the market dynamics? The big factor here is that Mintos Invest & Access happens BEFORE autoinvest and manual investment. There are already (even before launch) speculations and fears of investors that it might bring down interest rates or ‘force’ them to use the new product to avoid cash drag, but I think it is much to early to make any prediction what might be the outcome. But I sure am curious what this will do to the activity on the Mintos marketplace.

Bron: https://www.p2p-banking.c...hat-it-is-and-my-opinion/

Ik denk dat het beter is dat je auto invest gebruikt met je eigen regels voor de langere termijn.

"That's what I do. I drink and I know things."

• squaddie
Bij periodieke controle van mijn investeringen dat Mintos niet meer volgens de prioriteit de portfolios vult, het lijkt wel of het juist andersom gaat dat de lage prio eerst gaan. Ik heb een "overloop" portfolio in het geval het niet lukt mijn normale portfolios te vullen, waardoor deze veelal leeg is of max een paar tientjes bevat, nu bevat deze 110 euro. Nu heb ik even terug zitten bladeren en het lijkt erop dat grofweg na de introductie invest&access autoinvest volgens omgekeerde prioriteit investeert.

• stijn1309
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 18-11 16:31
Bij mij even gecontroleerd maar auto invest investeert netjes in mijn prio 1 portfolio.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True