• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-03 13:44
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 17:18:
Volgens mij krijg je geen rente tijdens grace periode, dus als leningen iedere maand laat worden betaald loop je daar wel rente mis.

Met buyback wordt wel rente betaald. Maar zoals ik aangaf, als je de lening secundair hebt overgenomen met een x-percentage afdracht, dan kan je een lager of zelfs negatief rendement hebben.
Grace periode is max 5 dagen bij de meesten als er gewoon elke maand wel betaald word en de leningen niet allemaal maar een maand of korter zijn zal de gemiste rente meevallen volgens mij zeker als er ook nog late fees bij komen?

Secundaire leningen hebben al ruim een jaar geen fee meer had ik gelezen en met een premium kopen zie ik totaal geen nut in als je dat met x-percentage afdracht bedoeld.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Firedragon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 22:11:
Secundaire leningen hebben al ruim een jaar geen fee meer had ik gelezen en met een premium kopen zie ik totaal geen nut in als je dat met x-percentage afdracht bedoeld.
Secundaire leningen met een premium kunnen in theorie interessant zijn als ze meer rente geven dan op de primaire markt.

Er zijn echter inderdaad diverse maren bij: met name dat ook secundaire leningen via een buyback constructie kunnen worden opgekocht en dan krijg je alleen de rente over de daadwerkelijke duur. Daarbij kan zo'n buyback ook gebeuren omdat de tussenpartij de lening om wat voor reden dan ook terugkoopt (bijvoorbeeld herfinancieren omdat rentes nu lager zijn).

En als dat kort genoeg op je aankoop volgt, dan kan je inderdaad daar verlies op maken.

[Voor 5% gewijzigd door ACM op 05-12-2018 08:27]

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:32
Ben ook wel benieuwd of ze nog met nieuws gaan komen om makkelijk een overzicht uit te kunnen draaien die je kunt gebruiken voor je belastingaangifte.

• PWSteal
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:58
Detmer schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 10:56:
Ik ben niet zo lang geleden begonnen met Mintos, maar het valt mij nu op dat er best veel 'late' zijn op het moment. Is dat normaal? Ze zijn verspreid over verschillende aanbieders en allemaal met buyback garantie.
Hier ook al, heb dan maar 32 investeringen lopen, maar deze maand is letterlijk alles te laat.

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:37

Detmer

Professioneel prutser

Edwin__ schreef op woensdag 5 december 2018 @ 19:52:
[...]

Hier ook al, heb dan maar 32 investeringen lopen, maar deze maand is letterlijk alles te laat.
Ik heb er iets meer, maar de laatste +- week is op 1 na alles te laat.

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Bij mij valt het mee:

• Binnetie
Trustly heeft een actie dat je 5 euro krijgt als je minimaal 50 euro overmaakt:
For your first investment with Trustly get a EUR 5 bonus. Collect it!
Klinkt leuk maar je betaald ook nog 1% transactiekosten, en de kleine adder:
This offer is valid only for users who have not made any investments on the Mintos marketplace until the 5th of December, 2018.
Bij mij is overigens 25% te laat.

[Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 06-12-2018 09:28]

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-03 17:02
@Binnetie das niet een kleine adder, dat is best een hele grote... :(

• Binnetie
zoeperman schreef op donderdag 6 december 2018 @ 09:24:
@Binnetie das niet een kleine adder, dat is best een hele grote... :(
Je hebt gelijk :)
Ik heb zojuist ook via Ideal een bedrag gestort op mijn Mintos account. Ben benieuwd hoe snel het erop staat. Snap die tijdzones +3 CEST nooit zo.

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:20
Vandaag een Mintos account aangemaakt, gelijk geld overgemaakt (10:58) middels iDeal maar staat er nog steeds niet op.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Binnetie schreef op donderdag 6 december 2018 @ 10:25:
[...]

Je hebt gelijk :)
Ik heb zojuist ook via Ideal een bedrag gestort op mijn Mintos account. Ben benieuwd hoe snel het erop staat. Snap die tijdzones +3 CEST nooit zo.
holygame schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:53:
Vandaag een Minos account aangemaakt, gelijk geld overgemaakt (10:58) middels iDeal maar staat er nog steeds niet op.
Was bij mij einde van de dag (als je begin van de dag via iDeal doet) of de volgende dag pas :) .
Hier ziet het er zo uit:

[Voor 24% gewijzigd door Detmer op 06-12-2018 14:02]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• Binnetie
Detmer schreef op donderdag 6 december 2018 @ 13:57:
[...]

[...]

Was bij mij einde van de dag (als je begin van de dag via iDeal doet) of de volgende dag pas :) .
Dankje. Dan zou het hier ook eind van de dag zijn. 'In minutes' klopt dan niet helemaal :)
Ik wacht het even af. Zag dat de rentes inmiddels weer wat gestegen zijn en dat mijn auto-invest weer zijn werk doet. Maar wil deze storting graag handmatig verdelen.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-03 17:48
@Binnetie Dan moet je even onder auto-invest aangeven bij "Set the limit of minimum funds in the account".

• Binnetie
BiLLY_daKid schreef op donderdag 6 december 2018 @ 14:15:
@Binnetie Dan moet je even onder auto-invest aangeven bij "Set the limit of minimum funds in the account".
Ik zag die optie al staan. Handig!
Had nu mijn auto-invest uitgeschakeld.

As we speak, de storting is bijgeschreven!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:18

Qwerty-273

Meukposter

Van de beëindigde EUR leningen sinds eind 2016 dat ik op Mintos actief ben, dat zijn er in totaal 927, zijn er 831 vervroegd beëindigd en dus slechts 96 volgens de initiële planning afgerond.
De redenen van de 831 vervroegde beëindigingen zijn als volgt (volgens het account overzicht dat je als Excel bestand binnen kan hengelen):
- 187 vervroegde aflossingen "Early Repayment"
- 136 "Rebuy Purpose Buyback"
- 53 opzeggingen van contracten "Agreement Termination"
- 95 veranderingen van contracten "Agreement Amendment"
- 324 verlengingen van contracten "Agreement Prolongation"
- 36 met de status "Other" (daar zitten een aantal PangMaoBao's tussen die van Mintos vertrokken is)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• PWSteal
Detmer schreef op woensdag 5 december 2018 @ 20:08:
[...]

Ik heb er iets meer, maar de laatste +- week is op 1 na alles te laat.
Vandaag zijn opeens 80% van de betalingen die te laat (of in grace period) waren afgelost.

Ik zie wel regelmatig dat een lening van een paar dagen uitstaat. Naar mijn idee, vooral als 1 of 2 dagen grace period overeen gaat haal je daar bijna geen profijt uit. Zou mooi zijn als je op langer dan 1~2 weken kon filteren.

• BiLLY_daKid
Om bij te kunnen storten, moet ik een kopie paspoort aanleveren. Ik gebruik altijd de KopieID app omdat deze een watermerk toevoegd en je makkelijk je BSN kan wegpoetsen.
Mintos gebruikt een webapp dat toegang wilt tot de camera om een foto te maken en kopie paspoort, geen mogelijkheid om te uploaden.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiLLY_daKid schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:22:
Om bij te kunnen storten, moet ik een kopie paspoort aanleveren. Ik gebruik altijd de KopieID app omdat deze een watermerk toevoegd en je makkelijk je BSN kan wegpoetsen.
Mintos gebruikt een webapp dat toegang wilt tot de camera om een foto te maken en kopie paspoort, geen mogelijkheid om te uploaden.
Anders kan je ook de analoge versie van Paint* gebruiken om data in je paspoort af te schermen.

*papier + plakband

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

BiLLY_daKid schreef op donderdag 20 december 2018 @ 22:22:
Probeer je het via de telefoon? Ik heb het vanaf de laptop gedaan en daar kon ik een scan uploaden.

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:13
Ik heb een redelijk nieuw paspoort (van eind november) maar daar staat het BSN nummer niet meer heel helder in. Het staat nog wel in die lange code onderaan. Dus ik hou mijn vinger op die lange code en dat ging prima.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Stefan1313
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-02 19:19
Ik heb me flink ingelezen in p2p inversteren en besloten een Mintos account aan te maken. >:)
Nu heb ik er wat geld opgezet en vervolgens een auto invest profiel aangemaakt.

Als ik tijdens het configureren van de auto invest klik op 'view all loans' dan krijg ik er een kleine 2,5 duizend te zien.

Nu heb ik mijn auto invest profiel geactiveerd maar nu gebeurd er niks 8)7 .
Hoe lang duurt het voordat auto invest gaat inversteren? Of heb heb ik nog iets over het hoofd gezien?

[Voor 0% gewijzigd door Stefan1313 op 28-12-2018 20:37. Reden: Verbeteren typo]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Duurt normaal een paar seconden tot minuut. Maar ik had vandaag ook dat m'n auto-invest niet gewerkt hebben. Misschien een tijdelijke bug vandaag.

• PWSteal
fsfikke schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:28:
Duurt normaal een paar seconden tot minuut. Maar ik had vandaag ook dat m'n auto-invest niet gewerkt hebben. Misschien een tijdelijke bug vandaag.
Stefan1313 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:18:
Ik heb me flink ingelezen in p2p inversteren en belosen een Mintos account aan te maken. >:)

Als ik tijdens het configureren van de auto invest klik op 'view all loans' dan krijg ik er een kleine 2,5 duizend te zien.

Hoe lang duurt het voordat auto invest gaat inversteren? Of heb heb ik nog iets over het hoofd gezien?
Ik heb vandaag ook een storting gedaan. Auto-invest deed er ongeveer 2 uur over om alles te verwerken.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:11
Ik heb het idee dat Mintos met batches werkt, als ik naar de transacties kijk zie ik vaak een serie leningen die terugbetaald worden en/of uitgekeerde rentes en soms uren later wordt het beschikbare saldo weer geinvesteerd in nieuwe leningen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• De ondernemer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-03 14:57
Stefan1313 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:18:
Ik heb me flink ingelezen in p2p inversteren en besloten een Mintos account aan te maken. >:)

Als je op auto invest klikt, staat er dan een blauw of rood bolletje? Bij rood moet je nogmaals op activate drukken. Als het anders is, weet ik t ook niet.

• Stefan1313
Thanks! Er staat netjes een blauw/groen bolletje voor.

Na een paar uur had hij van de €500,- ongeveer €150,- geïnvesteerd (in 15 leningen van €10,-).
Nu in de ochtend al gelijk 3 afgelost, wel €0,01 op verdient :9~ .
Verder heeft auto invest niets opnieuw geïnvesteerd.

Er zijn trouwens een ruime 4600 leningen beschikbaar met mijn auto invest filter settings.

Zou het kunnen zijn in combinatie met mijn diversification settings auto invest niet meer 'mag' investeren? Sommige loan originators die ik wel heb aangevinkt komen volgens mij niet voor in de beschikbare en gefilterde pot van 4600 leningen.

Misschien doorzien jullie het auto invest algoritme al beter, kan het hier iets mee te maken hebben?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Stefan1313 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:25:
Thanks! Er staat netjes een blauw/groen bolletje voor.

Na een paar uur had hij van de €500,- ongeveer €150,- geïnvesteerd (in 15 leningen van €10,-).
Nu in de ochtend al gelijk 3 afgelost, wel €0,01 op verdient :9~ .
Verder heeft auto invest niets opnieuw geïnvesteerd.

Er zijn trouwens een ruime 4600 leningen beschikbaar met mijn auto invest filter settings.

Zou het kunnen zijn in combinatie met mijn diversification settings auto invest niet meer 'mag' investeren? Sommige loan originators die ik wel heb aangevinkt komen volgens mij niet voor in de beschikbare en gefilterde pot van 4600 leningen.

Misschien doorzien jullie het auto invest algoritme al beter, kan het hier iets mee te maken hebben?
Diversificatie zou ik gewoon uitzetten zolang je met buyback leningen werkt. Vaak zijn het maar een handjevol loan originators per keer die interessante leningen aanbieden. Je kan na een tijdje je portfolio evalueren om te zien hoe je er voor staat. Bij mij is het vanzelf heel divers geworden.

[Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 29-12-2018 10:42]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

fsfikke schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:39:
Diversificatie zou ik gewoon uitzetten zolang je met buyback leningen werkt.
Het is in principe bedoeld om je juist in te dekken tegen problemen bij de originator die die buybacks moet doen... Wat alleen heel lastig is, is dat het je waarschijnlijk niet kan schelen of een partij nou 1 of 1.2 procent van je portfolio inneemt. Maar dat je juist niet meer dan bijvoorbeeld 5-10% van een bepaalde originator in je portfolio wil...

Maar doordat Mintos zelf geen goede verdeling over de originators heeft, krijg je in theorie vanzelf ongeveer dezelfde verdeling als zij hebben. Daardoor zal je bij portfolio's met diversification alsnog offers moeten brengen, zo heeft mijn 'standaard' portfolio (met diversification) bijna 24% in Mogo - hoewel dat deels komt doordat e.e.a. voor het bestaan van diversification is ontstaan - en mijn 'korte termijn' portfolio (zonder) iets meer dan 25% in Lutecredit en 16% bij Kviku.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

ACM schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:43:
[...]

Het is in principe bedoeld om je juist in te dekken tegen problemen bij de originator die die buybacks moet doen... Wat alleen heel lastig is, is dat het je waarschijnlijk niet kan schelen of een partij nou 1 of 1.2 procent van je portfolio inneemt. Maar dat je juist niet meer dan bijvoorbeeld 5-10% van een bepaalde originator in je portfolio wil...

Maar doordat Mintos zelf geen goede verdeling over de originators heeft, krijg je in theorie vanzelf ongeveer dezelfde verdeling als zij hebben. Daardoor zal je bij portfolio's met diversification alsnog offers moeten brengen, zo heeft mijn 'standaard' portfolio (met diversification) bijna 24% in Mogo - hoewel dat deels komt doordat e.e.a. voor het bestaan van diversification is ontstaan - en mijn 'korte termijn' portfolio (zonder) iets meer dan 25% in Lutecredit en 16% bij Kviku.
De diversivication instellingen werken inderdaad niet goed. Dit is mijn portfolio zonder diversivicatie:

Per Loan Originator:

Per land:

Settled zich dus op zich best goed vanzelf. Voor mij is uiteindelijk de interest rate doorslaggevend :p

• Stefan1313
Na het inschakelen van auto invest lijkt het er inderdaad op dat deze pas na een aantal uur verwerkt wordt.
Stefan1313 schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:25:
Ik kan bevestigen dat dit veroorzaakte dat mijn auto invest maar een deel van de beschikbare funds investeerde en de rest niet.
Wanneer deversification aan staat en er zijn loan originators geselecteerd waarvoor geen leningen zijn die passen binnen de overige auto invest filter settings, dan gaat auto invest niet meer investeren bij de overige originators.
Maar dat zou wel eens heel lang kunnen duren omdat er wellicht loan originators geselecteerd staan die helemaal geen leningen aanbieden in de geselecteerde rente range en/of looptijd range. 8)7
Maarja, aan de andere kant, als ze er nu even niet zijn maar volgende week wel, wil je misschien juist wel dat auto invest even wacht op deze nieuwe leningen. :+
Dus het is nog niet zo makkelijk om een ideaal diversificatie algoritme in elkaar te zetten. :?
fsfikke schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:39:
Diversificatie zou ik gewoon uitzetten zolang je met buyback leningen werkt.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Juist als je met buyback werkt is diversificatie belangrijk omdat de loan originator die garantstelling draagt.
Zonder buyback is diversificatie wellicht iets minder belangrijk maar goed spreiden blijft een belangrijk instrument om de risico's te beheersen.

Maar als test heb ik diversificatie uitgeschakeld en wat je zegt klopt wel. Mintos duwt niet alles weg bij 1 originator maar spreidt alsnog wel. Dus het wordt alsnog divers, alleen dan binnen het clubje loan originators die leningen hebben welke voldoet aan het filter (op het moment van uitvoeren auto invest).

Ik vraag me alleen af of dat dit gedrag 'by design' is of dat het toeval is? :)

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:11
Ik denk dat het by design is, het is nogal een slecht verhaal naar je klanten (lees: aanbieders van leningen) toe dat van klant A alle leningen in bijvoorbeeld een uur aan investeerders gekoppeld zijn en bij klant B zijn er dagen nodig om investeerders te koppelen. En zal het algoritme proberen alle klanten evenwichtig te behandelen en secundair zal proberen diversificatie binnen de portefeuille van de investeer binnen een bepaald bereik te houden, zodat in het geval een aanbieder die omvalt (bv Eurocent) een investeerder niet een groot deel van zijn portefeuille in rook ziet opgaan.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Stefan1313
Mee eens, klinkt logisch!

• holygame
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:20
Vandaag om 15:50 kreeg ik een e-mail met de melding dat er een bedrag was bijgeschreven op mijn account, als ik inlog en kijk onder "Account Statement" zie ik dat dit een "Deposits" was. Maar ik heb niks overgemaakt?

Hebben meer mensen dit of is het een bonus of zo?

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

holygame schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 17:02:
Vandaag om 15:50 kreeg ik een e-mail met de melding dat er een bedrag was bijgeschreven op mijn account, als ik inlog en kijk onder "Account Statement" zie ik dat dit een "Deposits" was. Maar ik heb niks overgemaakt?

Hebben meer mensen dit of is het een bonus of zo?
Als het een bonus is dan staat dit in je overviel onder “Campaign Rewards”. Bijv. de refer-a-friend bonus.

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-01-2019 17:26]

• RusFighter
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-02 08:55
Heb deze topic helemaal doorgelezen en vroeg me eigenlijk af of iemand met flinke bedragen werkt of doet iedereen hier maar recreatief mee uitproberen?

• BiLLY_daKid
Wat zijn flinke bedragen?
Ik heb 5k in Mintos zitten, 20k in Duurzaam Investeren, iets meer in aandelen en het meeste in spaargeld.
Mintos is handig om extra rendement te maken, maar ik zie het wel als risicovol. Het is relatief nieuw, dus weinig regelgeving (in die zin heb ik meer vertrouwen in banken en toezicht daar op). De afspraken met originators (hoe verdient Mintos haar geld) en controle daarop, dus bescherming van investeerders zijn voor mij wat ondoorzichtig.

• Firedragon
Hoe lang kan het eigenlijk duren voor een referer bonus uitgekeerd word dacht na 30 dagen maar zit nu al op 48 en nooit wat gezien.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Firedragon schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 21:47:
Hoe lang kan het eigenlijk duren voor een referer bonus uitgekeerd word dacht na 30 dagen maar zit nu al op 48 en nooit wat gezien.
Dat zou volgens mij inderdaad gewoon rond de 30-60-90 dagen moeten zijn. Maar de bonus wordt gerekend over het gemiddelde van het geïnvesteerde bedrag over die periode. Dus als de persoon wel geld gestort heeft in hun Mintos account, maar uiteindelijk niets heeft geïnvesteerd, dan is de bonus dus nul. Ook heeft Mintos 30 dagen na de calculatie periode om de bonus toe te voegen, dus dat kan de boel ook nog vertragen.

Onder je account statement kan je de bonus terug vinden onder het kopje deposits. Bij mij staat daar voor 29.11.2018 een 'Refer a friend bonus' van 0,55 euro. Er staat geen latere bonus meer genoemd (van de 60 dagen periode als ze dezelfde uitbetaal periode zouden aanhouden en het geïnvesteerde bedrag hoger zou zijn).

Relevante regeltjes:
7. The User and the third party each receive a reward of 0.75% (hereinafter — the Reward) of the average daily balance of all outstanding principal amounts of Loans and/or Invoices held by the third party. The Reward is paid in 3 (three) installments over the first 90 days after the respective third party has registered through the Portal, if all conditions and preconditions for the Reward set in Clause 10 have been fulfilled.

8. The Reward shall be calculated after 30, 60 and 90 days from the registration date of the respective third party in the Portal, based on the average daily balance, total reward up to EUR 250 per account, of all outstanding principal amounts of loans and/or invoices held by the third party within the respective calculation period as follows:
8.1. after the first 30 days, the Reward is calculated from the daily average balance during the first 30 days;
8.2. after 60 and 90 days, the Reward is calculated from the increase of the daily average balance for the current calculation period compared to the daily average balance calculated during the previous calculation period.

9. If the average daily balance of all outstanding principal amounts of Loans and/or Invoices for the respective calculation period is the same or less than during the previous calculation period, then Mintos shall not pay the Reward for the respective period.

10. For the User and the third party to receive the Reward, the following preconditions must be fulfilled:
10.1. the User has the right to participate in the Refer-a-Friend Program and the User has not breached the Terms and Conditions of the Refer-a-Friend Program;
10.2. the third party is a duly registered legal person or a natural person who is at least 18 years old;
10.3. the third party registered on the Portal by submitting the Registration Application on the Portal and indicating the User’s Code in the “Promo Code” field within the timeframe indicated in Clause 2;
10.4. when submitting the Registration Application on the Portal the third party was not previously registered on the Portal as a User;
10.5. when submitting the Registration Application, the third party did not arrive at the Portal by using promotional URLs offering other rewards, such as Mintos Affiliate Program;
10.6. the User and the third party are different people (or different ultimate beneficial owners, in case the User or the third party is a legal person).

11. Mintos pays the User and the third party the Reward, if all conditions and preconditions for the Reward set in Clause 10 have been fulfilled, within 30 days after each calculation period has passed by depositing electronic funds equivalent to the Reward into the Virtual Account of the User and the respective third party.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Firedragon
Qwerty-273 schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:57:
[...]

Dat zou volgens mij inderdaad gewoon rond de 30-60-90 dagen moeten zijn. Maar de bonus wordt gerekend over het gemiddelde van het geïnvesteerde bedrag over die periode. Dus als de persoon wel geld gestort heeft in hun Mintos account, maar uiteindelijk niets heeft geïnvesteerd, dan is de bonus dus nul. Ook heeft Mintos 30 dagen na de calculatie periode om de bonus toe te voegen, dus dat kan de boel ook nog vertragen.

Onder je account statement kan je de bonus terug vinden onder het kopje deposits. Bij mij staat daar voor 29.11.2018 een 'Refer a friend bonus' van 0,55 euro. Er staat geen latere bonus meer genoemd (van de 60 dagen periode als ze dezelfde uitbetaal periode zouden aanhouden en het geïnvesteerde bedrag hoger zou zijn).

Relevante regeltjes:

[...]
Dacht dat ik alles goed door gelezen had maar heel clause 11 gemist blijkbaar.
Aangezien ik de referer code gebruiker ben en het gestorte bedrag volledig is geinfesteerd zit dat wel goed nog even afwachten dus.

Update 10-01-2019: Vandaag uitgekeerd zelfs meer dan ik had verwacht.

[Voor 3% gewijzigd door Firedragon op 10-01-2019 16:06]

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:45
Vraagje, misschien dat iemand dit weet. Stel dat ik meer euro's overmaak (deposit) naar mijn Mintos account dan de grootte van mijn auto-invest portefeuille, wordt dit dan niet geïnvesteerd? Ik vind de (werking van de) portfolio size namelijk wat vaag.

Verder vooralsnog erg tevreden over Mintos, ik ben sinds december begonnen met een bedrag dat mij maandelijks een leuke rente oplevert (wat overigens ook weer geïnvesteerd wordt). Hopelijk komen ze in de (nabije) toekomst nog met een mobiele app.

[Voor 3% gewijzigd door TheDeuce op 15-01-2019 20:38]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat klopt @Xander25, als je meer geld bij Mintos hebt staan dan via auto invest geïnvesteerd wordt zal dat dus niet geïnvesteerd worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TheDeuce
Helder, dank voor je reactie.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Niet direct Mintos gerelateerd, maar ik ben wel nieuwsgierig waarin de Tweaker zoals investeert? In het kader van spreiden :) .

Ik kan het niet vinden, maar wellicht is hier ook al een topic voor?

• BiLLY_daKid
Meeste kans in Financiële onafhankelijkheid - Deel 3.

Ik beschouw Mintos als meest risicovol. Daarnaast investeer ik via DuurzaamInvesteren in obligaties (met onderpand). Ook een deel op de beurs in deels stock picking en ETF's waarbij de ETFs beter renderen. Grootste deel nog steeds in spaargeld.

• TheDeuce
Ik heb vanochtend mijn auto-invest settings nog maar eens onder de loep genomen. Ik heb zelf wat statistieken op een rij gezet in Excel en op basis daarvan i.c.m. deze uitstekende blog-post een selectie gemaakt.

Ik heb gekeken naar de twintig grootste loan originators, naar uitstaand volume aan leningen op het Mintos platform. De keuze voor twintig loan originators is redelijk arbitrair, ik wilde het praktisch houden alhoewel ik wel denk dat een grotere portefeuille schaal- en diversificatie-voordelen met zich mee kan brengen.

Als basisfilters heb ik toegepast dat het om EUR leningen moet gaan en dat de leningen buyback guarantee hebben, ik kom dan tot de volgende twintig originators.

http://i63.tinypic.com/1078cj6.png

Aan de hand van de data die op Mintos beschikbaar is voor de loan originators en de Mintos statistics heb ik enkele metrics op een rij gezet welke ik relevant vind.
  • Loan type: bij auto leningen is er sprake van fysiek onderpand (voorkeur). Een STL is gewoon een persoonlijke lening, maar dan met een korte(re) looptijd. In Nederland kunnen geldverstrekkers redelijk ver gaan in het terughalen van het verstrekte geld, ik vermoed dat de mogelijkheden hiertoe in m.n. Oost-Europa minder zijn. Ik sluit Factoring en Business loans uit, ik denk dat deze segmenten het eerder lastig gaan krijgen bij een volgende crisis dan bijvoorbeeld persoonlijke leningen. Bij de vorige crisis zag je ook dat het even duurt voordat de crisis daadwerkelijk in de reële economie doorwerkt.
  • Skin in the game: hoe hoger hoe beter; ik sluit op basis hiervan geen originators uit.
  • Jaren actief: hoe langer hoe beter. De meeste originators zijn na de financiële crisis ontstaan. Het in default geraakte Eurocent was slechts enkele maanden actief op Mintos. Ik besef me nu dat ik hier heb gekeken naar het aantal jaren dat de loan originator bestaat, niet naar het aantal jaren dat de loan originator actief is op Mintos. Ik sluit geen loan originators uit op basis van het aantal actieve jaren, maar houd er wel rekening mee in de uiteindelijke verdeling.
  • Percentage van de totale amount aan leningen op het Mintos platform: hoe lager hoe beter vind ik i.v.m. diversificatie; het is in mijn ogen niet wenselijk dat een loan originator volledig afhankelijk is van het Mintos platform, meerdere funding sources verkleind het risico. Een percentage boven de 100% zou niet voor mogen komen. In mijn ogen is dat een teken van slechte financiële rapportering, ik sluit deze loan originators uit.
  • Net annualised return: hoe hoger des te beter, maar ook des te risicovoller. Het gemiddelde percentage ligt rond de 12%, ik sluit op basis hiervan geen loan originators uit.
  • Investment structure: ik zie een directe investment structure als minder risicovol. Hierbij heb je een directe claim op de uiteindelijke lener en dus meer zekerheid bij een eventueel faillissement van de loan originator. Ik sluit indirecte investment structures uit als er geen pledge op de assets is (dit komt niet voor/deels bij Banknote).
  • Leverage ratio: berekend als equity / total liabilities. Hoe hoger hoe beter. Ik vind dat deze toch wel minimaal 10% moet zijn om schokken op te vangen; op basis daarvan valt Lendo af.
Na het toepassen van bovenstaande criteria kom ik tot de volgende subselectie.

http://i68.tinypic.com/3450zkx.png

Dan de wat meer subjectieve selectiecriteria. GetBucks is voornamelijk in Afrika actief, ik beschouw dat als risicovoller dan (Oost-)Europa en daarom sluit ik deze loan originator uit. En op de één of andere manier heb ik geen goed gevoel bij Iute Credit, ze zijn actief in het wat minder ontwikkelde deel van Oost-Europa (Albanië, Kosovo). Dat kan heel goed zijn voor de spreiding, maar toch sluit ik deze uit (erg subjectief, ik weet het). Kijken we verder naar de geografische spreiding en met name ook naar de prestaties, dan viel het me op dat Mogo leningen het in bepaalde landen behoorlijk slechter doen dan in andere landen (zie statistics link). Op basis hiervan heb ik Mogo leningen in Litouwen, Roemenië en Bulgarije uitgesloten.

Tenslotte heb ik mijn lijstje loan originators aangevuld met Aasa, Credissimo en Vizia; deze hebben goede statistieken en een goede score op de hierboven genoemde site maar vallen op basis van hun portefeuille omvang buiten de top twintig grootste loan originators.

Als investment rate heb ik voor 9-12% gekozen met een maximale resterende looptijd van 12 maanden.

Ik ben benieuwd welke settings jullie hanteren, voor een deel blijft het natuurlijk subjectief, maar ik denk wel dat je je risico's enigszins kan beperken d.m.v. een stukje onderzoek/analyse.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je sluit EBV Finance uit omdat ze een factoringmaatschappij zijn. Maar al hun debiteuren zijn overheden, waar de ondernemers (of eigenlijk EBV doet dat op naam van de ondernemer) een claim indienen voor teruggave van belastingen. Waar zie jij hier de 'lastigheden' bij een volgende crisis?
(ok dan kijk ik niet naar het gegeven rente percentage van 5-9% waar je over zou kunnen vallen)

• TheDeuce
Goede aanvulling/vraag. Ik zal nog eens overwegen om ook EBV Finance mee te nemen in m'n selectie. Overheden hebben over het algemeen een goede kredietwaardigheid, ik verwacht dan inderdaad weinig problemen bij een volgende crisis. Ik heb me onvoldoende in EBV Finance verdiept, ik dacht dat ze aan algemenere factoring deden. Dus facturen 'opkopen' tegen een korting en het openstaande bedrag vervolgens zien te vorderen bij de debiteur (non-government).

• BiLLY_daKid
Volgens mij doen ze BTW voorschieten, daar kan enige tijd overheen gaan en gaat ten koste van liquiditeit.
Verder mooie analyse! Op basis van soortgelijke bronnen heb ik mijn autoinvest opgebouwd op basis van originators, dus ca 20 regels en subpotjes ook alleen buyback (heb 70 euro default staan). Die buyback wordt nog serieus vaak gebruikt.

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-06-2022
@Xander25 Mooie post is deze sheet iets wat je kan en wilt delen met ons?

Wat tijd investeren in de aanbieders op Mintos kan zeker geen kwaad.

Hierbij mijn gedachten en waarnemingen:

Vizia en Banknote zijn hetzelfde bedrijf.

Mogo leningen zijn helaas niet meer zo goed als ze waren in % om alles nog slechter te maken betalen ze 0% tot 3,6% rente over het deel dat te laat is afhankelijk van het land waarin ze actief zijn.

Creditstar en Banknote leningen van 2 jaar worden erg vaak na 2 maanden opeens afgelost.

Daarbij is het zo dat bij leningen met buyback niet uitmaakt kwa risico of je een lagere rente pakt bij dezelfde aanbieder.

Ik verwacht van elke aanbieder toch wel minimaal 12%....

Mintos word helaas te populair, de rente percentages zakken en hierdoor word het steeds lastiger om goede leningen te kopen die het risico waard zijn.

[Voor 17% gewijzigd door Gerry1982 op 17-01-2019 20:12]

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

• TheDeuce
Gerry1982 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:48:
@Xander25 Mooie post is deze sheet iets wat je kan en wilt delen met ons?
Zie PM, overigens is de sheet in een klein half uurtje zelf op te stellen. Alle data is beschikbaar op de door mij genoemde websites.
Vizia en Banknote zijn hetzelfde bedrijf.
Oké, dank, dat wist ik niet. Ik weet wel dat Kuki en Bino tot dezelfde groep behoren. Stel dat Banknote omvalt, ik weet niet of Vizia (of het overkoepelende moederbedrijf) de schulden dan overneemt; vandaar ook mijn voorkeur voor een direct investment structure.
Mogo leningen zijn helaas niet meer zo goed als ze waren in % om alles nog slechter te maken betalen ze 0% tot 3,6% rente over het deel dat te laat is afhankelijk van het land waarin ze actief zijn.
Het valt mij ook op dat de rentepercentages een dalende trend vertonen, het is echter nog steeds een behoorlijke risicopremie t.o.v. andere investeringen. Het gaat natuurlijk niet om het absolute rentepercentage (voor sommigen misschien wel), maar of de premie in verhouding staat tot het onderliggende risico; er bestaan heel leuke ratio's om dit te berekenen (vb. Sharpe ratio) maar daarvoor ontbreekt helaas de benodigde data. Bij Mogo is er gelukkig wel sprake van fysiek onderpand. Bedoel je met die laatste zin dat je niet de afgesproken rente krijgt over het deel dat te laat wordt voldaan?

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 25-06-2022
@Xander25 Je krijgt het het percentage van zeg 12% tot de afgesproken dag van de deelbetaling + rente maar als er niet betaald word kan je dit dus niet direct herinvesteren en staat je geld dus vast tegen 0% en geef je Mogo dus eigenlijk een renteloze lening over dat deel.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

• Isa 1978
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 27-01-2019
Hallo,

Moet je de inkomsten van Mitos in Belgie aan je belastingen aangeven en dus 30% RV betalen?
Misschien rare vraag... maar hoe komen ze erachter dat je in Estland een belegging doet?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Isa 1978 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 09:32:
Moet je de inkomsten van Mitos in Belgie aan je belastingen aangeven en dus 30% RV betalen?
Misschien rare vraag... maar hoe komen ze erachter dat je in Estland een belegging doet?
Als alle inkomsten, ook die uit het buitenland, belast horen te worden, dan moet het uiteraard. Dat is het hele idee van belastingplicht.

Je kan uiteraard proberen die belasting te ontwijken, maar dat is volledig op je eigen risico.

• Binnetie
Ben wel benieuwd of ze het al makkelijker gemaakt hebben om een uitdraai te krijgen voor je belastigaangifte. Volgens mij waren ze daar afgelopen zomer mee bezig en had een user hier contact met ze gehad erover.

• BiLLY_daKid
Hebben ze niets mee gedaan. Ik heb al een statement opgevraagd (stand 31-dec 2018, dus in feite onjuist) welke is ondergetekend door hun finance man. Duurde paar dagen na de aanvraag.

• Binnetie
@BiLLY_daKid dat heb je via het contactformulier of via een e-mail gedaan?

• BiLLY_daKid
Ik kon het formulier niet zo snel vinden, dus per mail. Heb ze weer aangegeven dat het format dat ik heb ontvangen, geautomatiseerd zou moeten worden, per valuta:
-Total balance
-invested
-cash

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:45
@BiLLY_daKid Wat heb jij precies aan hun gevraagd, zodat je het juiste kreeg?
Kan je wellicht je mail delen met ons?

• BiLLY_daKid
1 januari, 12.36u (reactie op 5 jan, PDF op 10 jan)
With low priority, I would like to request a Dutch account statement.

The data on the statement should be like the report of Overview data/account: based on available (cash) and current invested funds (thus total funds).
Dutch tax office does not need to know the interest as that is added to either available cash or invested funds.

For the 2018 statement we need the data at jan 1st 2018 and dec 31 2018 at 0:00h.
Please note the two currencies in my account.

Ter info. Ik ben ondernemer met een boekhouder en wil daarom een officieel statement in plaats van zelf uitrekenen via het Statement overzicht.

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Ik heb momenteel een beetje raar gevoel bij Mintos. 2 dagen geleden €300 overgemaakt met Ideal (Trustly), nog steeds niet verwerkt. Geen reactie op mijn berichten en de chat functie wordt momenteel ook niet bemenst. Weten jullie of er iets aan de hand is daar?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sangroid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:24:
Ik heb momenteel een beetje raar gevoel bij Mintos. 2 dagen geleden €300 overgemaakt met Ideal (Trustly), nog steeds niet verwerkt. Geen reactie op mijn berichten en de chat functie wordt momenteel ook niet bemenst. Weten jullie of er iets aan de hand is daar?
Als je met "momenteel" het tijdstip van plaatsen van deze reactie bedoeld is dat niet bemensen m.i. niet zo raar; dat is nog voor normale kantooruren beginnen. En ook voor gebruikelijke supporturen beginnen (vaak is dat 8u).

Maar los daarvan heb ik helaas verder geen idee of er wat aan de hand is of dat je domweg pech hebt dat het even duurt.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ACM schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:41:
[...]

Als je met "momenteel" het tijdstip van plaatsen van deze reactie bedoeld is dat niet bemensen m.i. niet zo raar; dat is nog voor normale kantooruren beginnen. En ook voor gebruikelijke supporturen beginnen (vaak is dat 8u).

Maar los daarvan heb ik helaas verder geen idee of er wat aan de hand is of dat je domweg pech hebt dat het even duurt.
Hehe, dat snap ik. Ik heb gisteren de hele dag geen contact met ze kunnen opnemen, dus ik bedoelde niet "momenteel". :-)

Maar! Ik heb zojuist een email ontvangen.

Dit is voor mij al de derde keer dat een storting via Trustly niet lekker verloopt. Maar meestal krijg ik wel iemand in de chat of vrij snel een reply.

[edit]

Geregeld.

Ter info:
Hi Tom,

thank you for the proof of payment.

We added funds to your investor account.

The reason was that your bank didn't deliver your bank account details with the payment and therefore the payment couldn't be added to your investor account automatically.

It might be that there will be such a situation in the future when using Trustly. An alternative way is to transfer funds to our bank account using a regular bank transfer. You can find our bank account details on the Deposit page by clicking on the currency and afterwards on the bank logo beneath "Bank transfer".

[Voor 28% gewijzigd door NaN op 30-01-2019 08:57. Reden: Afgerond.]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Sangroid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:39:
Dit is voor mij al de derde keer dat een storting via Trustly niet lekker verloopt. Maar meestal krijg ik wel iemand in de chat of vrij snel een reply.
Uit nieuwsgierigheid: waarom gebruik je niet gewoon reguliere overschrijvingen? Zeker met al 2 eerdere stortingen die niet goed lopen zou ik er niet snel van gebruik maken, maar het is me sowieso niet echt duidelijk wat de meerwaarde is ivt overschrijven (kan je daar met ideal betalen?)

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ACM schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:56:
[...]

Uit nieuwsgierigheid: waarom gebruik je niet gewoon reguliere overschrijvingen? Zeker met al 2 eerdere stortingen die niet goed lopen zou ik er niet snel van gebruik maken, maar het is me sowieso niet echt duidelijk wat de meerwaarde is ivt overschrijven (kan je daar met ideal betalen?)
Ja, vanaf nu zal ik Trustly niet meer gebruiken, "3 maal is scheepsrecht" (pfoe, old-skool uitdrukking!)

En ja, je kan met iDeal betalen.

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-02 07:57
Misschien goed om even te vermelden bij welke bank je zit, want dan zullen anderen die bij jouw bank zitten dit probleem ook wel krijgen.

Ik heb een paar dagen terug een storting via iDeal (ABN) gedaan en dat ging wel goed (moest wel een dag wachten voordat het in mijn account werd bijgeschreven).

[Voor 8% gewijzigd door ImaPseudonym op 30-01-2019 09:23]

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

ImaPseudonym schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:23:
Misschien goed om even te vermelden bij welke bank je zit, want dan zullen anderen die bij jouw bank zitten dit probleem ook wel krijgen.

Ik heb een paar dagen terug een storting via iDeal (ABN) gedaan en dat ging wel goed (moest wel een dag wachten voordat het in mijn account werd bijgeschreven).
Ik zit bij ING.

• Firedragon
Duurt hier nu ook al 33 uur de iDeal storting zeker geen enkele minuten.
Laatste keer dat ik zelf had overgeschreven was het de zelfde dag nog op het mintos account.
Het is leuk dat ze eindelijk iDeal aanbieden maar heeft zo niet echt veel toegevoegde waarde.

• BiLLY_daKid
Ik heb nu twee keer gestort met iDeal vanaf Triodos en dat werkt prima.
Bij de transactie moet een omschrijving worden meegestuurd, namelijk je investor ID. Blijkbaar zit er een foutje in de mapping voor de betaling. Trustly zou contact moeten opnemen met ING om de specs te bespreken.

• Firedragon
BiLLY_daKid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:07:
Ik heb nu twee keer gestort met iDeal vanaf Triodos en dat werkt prima.
Bij de transactie moet een omschrijving worden meegestuurd, namelijk je investor ID. Blijkbaar zit er een foutje in de mapping voor de betaling. Trustly zou contact moeten opnemen met ING om de specs te bespreken.
Investor ID staat wel in de omschrijving bij ING maar staat wel nog een ander ID nummer voor misschien dat dat de boel dan in de war schopt?

Note: Alle ID nummers zijn fictief.
Naam: Trustly Group AB
Omschrijving: 4538245179
0030052156432643 8635451 investor
Mintos Marketplace AS
IBAN: NL11RABO0307397998
Kenmerk: 29-01-2019 03:09
0030052156432643
Valutadatum: 29-01-2019

[Voor 19% gewijzigd door Firedragon op 30-01-2019 13:30]

• BiLLY_daKid
"Ordernummer (10) / Transactienummer (16) / aa-01-2019 bb:cc / (7) investor verwerkt door Trustly Group AB."

Het zou kunnen dat de afhandeling stuk loopt op de twee nummerreeksen zonder scheiding. Er lijkt ieder geval wel een ID te worden meegestuurd volgens jouw afschrift. Overigens kan het misschien zijn dat die ID in de reporting tussen bank en Trustly eruit is gevallen.

• NaN
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

Mij werd een keer "verteld" in de chat dat het kwam omdat ik geregistreerd ben met volledige naam bij Mintos, maar ING geeft alleen mijn voorletter door.

Dat was het excuus bij de 2e keer dat het misging. (misschien een smoes?)

• Firedragon
Sangroid schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:36:
Mij werd een keer "verteld" dat het kwam omdat ik geregistreerd ben met volledige naam bij Mintos, maar ING geeft alleen mijn voorletter door.

Dat was het excuus bij de 2e keer dat het misging. (misschien een smoes?)
Dat moet dan het excuus zijn van trustly anders moet een gewone overschrijving daar ook last van hebben maar dan kan het wel sochtends gestort smiddags op mintos staan.

Edit: Net een bericht gekregen 15:50 dat het op mintos staat 35h 40min.

[Voor 7% gewijzigd door Firedragon op 30-01-2019 15:55]

• Binnetie
Valt het meer mensen op dat alle Banknote leningen versneld worden afbetaald?
Als ik handmatig via Banknote wil investeren dan zie ik met mijn filter geen enkele lening meer van hun terwijl ik best wel wat via hun had uitstaan.

• TheDeuce
Binnetie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 10:16:
Valt het meer mensen op dat alle Banknote leningen versneld worden afbetaald?
Als ik handmatig via Banknote wil investeren dan zie ik met mijn filter geen enkele lening meer van hun terwijl ik best wel wat via hun had uitstaan.
Het was me al wel opgevallen dat de leningen die versneld afgelost worden vaak van Banknote zijn, maar nog niet of dat bij alle Banknote leningen het geval is.

Ander vraagje: zijn er mensen die ook op andere P2P platforms actief zijn? Op deze site lees ik bijvoorbeeld dat er nog vele andere P2P platforms (m.n. in Europa) zijn, met leuke rentepercentages. Ik ken deze aanbieders nog onvoldoende, zal me er dit weekend eens in verdiepen. Mocht iemand al actief zijn op één van deze platforms, ik ben benieuwd naar de ervaringen.

• NeoPhire
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:57
Heb wel vaker contact gehad met Jørgen (Financially Free) over diverse platformen. Op zijn site is hij ook heel open en transparent over zijn ervaringen met die platformen.

Ik heb ze bijna allemaal geprobeerd, en met name Mintos en FastInvest zijn voor mij de blijvers. Ook omdat daarop de leningen die compleet terugbetalen het meest aanwezig zijn. De vastgoed leningen zoals op Envest.io, CrowdEstate etc betalen vaak maandelijks alleen de rente terug, en de initiele lening in 1x na 2 jaar. Maakt het qua risicio/opbrengst niveau voor mij te scheef.

Let ook op de buyback mogelijkheden. Zelf stel ik daar aardig prijs op, al is het maar een virtueel gevoel van veiligheid. Wat dat betreft zijn Mintos en Fast Invest in mijn ogen het meest transparent in wat ze doen en hoe ze geld verdienen, voor mij ook belangrijk, aangezien ze zelf ook bestaansrecht moeten hebben.

[Voor 23% gewijzigd door NeoPhire op 31-01-2019 13:43]

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:17
Xander25 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Ander vraagje: zijn er mensen die ook op andere P2P platforms actief zijn?
Ik ben o.a. ook actief op estateguru. Riant percentage, risico is er ook naar denk ik. Ik pluk daar wat leningen uit die het liefst ook gedurende de looptijd rente & aflossing geven (ipv alleen op het einde van de looptijd) en een 1e hypotheek hebben op niet-land en niet-bedrijfsgebouwen, met een niet te hoge ltv.

Van de stuk op 66 gevallen nu 1 serieus probleemgeval. Het interessant om te weten hoe dat aangepakt wordt. De communicatie daarover vanuit estateguru kan wel wat beter eerlijk gezegd.

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:12
Ik heb een vraagje en misschien lees ik het verkeerd. Ik zit op mintos te kijken om te gaan investeren. Nu zie ik dit staan.

Er is nog 71 euro over om in te investeren. Betekend dit dat als ik nu 71 euro overmaal ik over 8 dagen mits de lener betaald ik 79 euro heb? Of lees ik dit verkeerd?

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De rente vergoeding van 12% is het rente percentage op jaar basis, dus dat je dan terug moeten rekenen naar de 8 dagen als de lener op de afgesproken dag de lening aflost.

• BiLLY_daKid
En daarmee onderstreep je het belang van autoinvest. Wat 75 euro met een centjes rente beheren is nog wel te doen, maar dat wordt snel teveel.
Ik heb dagelijks 100 euro aan transacties, interest, aflossing, buy back, early payment. Twee tabs aan transactie informatie.

• Farezz
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:59
sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 23:38:
Ik heb een vraagje en misschien lees ik het verkeerd. Ik zit op mintos te kijken om te gaan investeren. Nu zie ik dit staan.

[Afbeelding]

Er is nog 71 euro over om in te investeren. Betekend dit dat als ik nu 71 euro overmaal ik over 8 dagen mits de lener betaald ik 79 euro heb? Of lees ik dit verkeerd?
Voor als je nog eens een berekening wilt doen.
12% als een factor is 1.12. Voor een jaar geldt dus bedrag * 1.12 (-eventuele transactiekosten e.d.). In jouw geval komt het neer op 1.12^(8/365)*71.

• Detmer

Detmer

Professioneel prutser

Inmiddels is ongeveer de helft van al mijn dingen bij Mintos te laat :| . Wel allemaal met buyback, maar toch. Meer mensen die hier last van hebben? Ik heb alles zo divers mogelijk staan, dus het is niet dat er nou 1 loan originator het veroorzaakt.

[Voor 25% gewijzigd door Detmer op 05-02-2019 11:48]

• ImaPseudonym
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-02 07:57
Krap 14%. Waarvan slechts 1 lening die over een dag of 5 de buyback gaat triggeren. De rest heeft nog een minstens een maand te gaan.

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Current 114
Grace Period7
1-15 Days Late10
16-30 Days Late 11
31-60 Days Late13
60+ Days Late0
Default 0
Bad Debt(0)
Total 155
Valt mee hier

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-03 11:08
Het valt mij de laatste tijd ook op dat er steeds meer late is. Ik weet niet of ik daarin voorheen geluk had of nu pech of dat dit de trend is.

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21-03 09:33
Dreadramon schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 14:30:
Het valt mij de laatste tijd ook op dat er steeds meer late is. Ik weet niet of ik daarin voorheen geluk had of nu pech of dat dit de trend is.
Er zijn in de tussentijd ook veel partijen bijgekomen, misschien een idee om je auto-invest te controleren mocht je die gebruiken.

"That's what I do. I drink and I know things."

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-03 16:45
Ik heb er inmiddels 6 maanden geld staan. Late payments variëren van 10-40% ik doe er niets aan, uiteindelijk altijd gewoon geld gekregen. Het is wat raar maar vermoed dat het normaal is voor de branche en misschien zelfs de reden dat ze rentes van 9-12% kunnen uitkeren

• Dreadramon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-03 11:08
Frozenhands schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 07:46:
[...]

Er zijn in de tussentijd ook veel partijen bijgekomen, misschien een idee om je auto-invest te controleren mocht je die gebruiken.
Laatst toevallig de auto-invest rules nog eens geupdate. Nu ligt het late zijn natuurlijk niet (geheel) bij de aanbieder, maar vooral bij de uiteindelijke loanee neem ik aan. Of er zouden aanbieders moeten zijn die het geld zelf achterhouden. Ik ben er overigens nog niet zover ingedoken om te kijken of er specifieke aanbieders altijd late zijn. Zoals gezegd was het vooral een gevoel. Zolang als ik mijn geld uiteindelijk maar terug krijg (al dan niet via buyback), vind ik het vooralsnog prima.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:09

nst6ldr

Down with Big Tech.

Magnetism schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 21:19:
[...]

Tsja. Ik heb het wel gedaan en de goedkeuring was geen probleem. Voor de zekerheid ook al eens geld opgenomen, dat ging prima. Dus, doe er mee wat je wilt.
Inmiddels heb ik antwoord over mijn aanmelding: afgewezen omdat niet alles op m'n pas zichtbaar was. Ik heb alleen BSN verwijderd met diezelfde app.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Firedragon
nst6ldr schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 12:46:
[...]

Inmiddels heb ik antwoord over mijn aanmelding: afgewezen omdat niet alles op m'n pas zichtbaar was. Ik heb alleen BSN verwijderd met diezelfde app.
Net de verkeerde getroffen mischien dan :?
Heb niet de app gebruikt maar toch een stuk meer zwart gemaakt persoonsnummer, documentnummer, 2 lijnen boven mijn naam op de achterkant en een transparant watermerk met mintos marketplace en de datum door bijde zijden van de id kaart.
Dit was gewoon goed gekeurd en heb ook al een keer teruggestort als test.

• PWSteal
Detmer schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 11:48:
Inmiddels is ongeveer de helft van al mijn dingen bij Mintos te laat :| . Wel allemaal met buyback, maar toch. Meer mensen die hier last van hebben? Ik heb alles zo divers mogelijk staan, dus het is niet dat er nou 1 loan originator het veroorzaakt.
Hier ook de laatste maand. 35% van mijn totaal geinvesteerde bedrag is al te laat. Lijkt een beetje in vlagen te gaan. Ene maand alles op tijd, dan weer alles te laat.

• sgouman
Hmm.
Ik mag van mintos geeneens mijn bsn uitgummen in mijn id kaart. Raar want als dat in verkeerde handen komt kunnen ze er alles mee.

• Adion
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:23
Als je verwacht je bij een financiele instelling te mogen legitimeren zonder bsn, dan maakt het ook niet uit, want dan heb je blijkbaar zelfs het bsn niet nodig om verkeerde dingen te doen.

VirtualDJ 2021 - Fast Image Resizer - Instagram

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

In Nederland behoren de banken tot de voorbeelden van de overheid waar je het bsn niet mag maskeren (of iig waar ze er om moeten vragen) ivm de wetgeving op terrorismefinanciering. En dat is een Europese wet, dus het zal vast voor andere landen ook gelden ;)

• Frozenhands
Zijn er mensen hier die ondertussen een leuke strategie hebben ontwikkeld voor de 'secondary market' en die het wilt delen?

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Frozenhands schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:40:
Zijn er mensen hier die ondertussen een leuke strategie hebben ontwikkeld voor de 'secondary market' en die het wilt delen?
Is daar überhaupt nog iets leuks te behalen? Met auto invest op de secondary market is er toch geen winst meer te maken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Firedragon
Frozenhands schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 13:40:
Mijn strategie op het moment is om ze niet meer te kopen 85% van mijn secondary market leningen is late goed voor bijna 50% van de totaal aantal late.

• Frozenhands
Tsurany schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:53:
[...]

Is daar überhaupt nog iets leuks te behalen? Met auto invest op de secondary market is er toch geen winst meer te maken?
Ik las in dit topic dat het wel interessant kan zijn om leningen met een discount binnen te halen die 31-60 dagen te laat zijn met een minimale 2% discount?

• Firedragon
Frozenhands schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 17:44:
[...]

Ik las in dit topic dat het wel interessant kan zijn om leningen met een discount binnen te halen die 31-60 dagen te laat zijn met een minimale 2% discount?
Als die leningen er waren zou dat misschien interessant kunnen zijn.
Hoogste wat ik zie is alleen 0.1% en als er wel betaald word zit je er mogelijk een jaar of langer aan vast tenzij je ze zelf weer kwijt kan op de secondary market.

• sgouman
3 uur geleden 5 euro bijgestort op mintos. Helaas nogsteeds niks binnen.
Hoelang duurt dit meestal pas had ik het binnen 20 min ongeveer.

• Frozenhands
sgouman schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:16:
3 uur geleden 5 euro bijgestort op mintos. Helaas nogsteeds niks binnen.
Hoelang duurt dit meestal pas had ik het binnen 20 min ongeveer.
Het kan soms een dag duren als je het met iDeal hebt gedaan, dit was bij mij het geval.

Pagina: 1 ... 4 ... 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee