Ik verwacht zeker niet dat Mogo de volle 50M zal gebruiken om bestaande leningen terug te kopen. Misschien dat Mogo de leningen met hoge rentes opkoopt, maar het grootste deel van de 50M zal gebruikt worden voor verdere groei.
Voor degene die erover denken om via Mintos te gaan investeren. De refer-a-friend actie is weer van stal gehaald!
Jij krijgt als nieuwe aanmelding 1% extra bonus over de bedragen die je investeert en als je deze code gebruikt, ik ook... *WEGGEHAALD*
Voor meer informatie: https://blog.mintos.com/the-refer-a-friend-campaign-is-back/
Jij krijgt als nieuwe aanmelding 1% extra bonus over de bedragen die je investeert en als je deze code gebruikt, ik ook... *WEGGEHAALD*
Voor meer informatie: https://blog.mintos.com/the-refer-a-friend-campaign-is-back/
[ Voor 2% gewijzigd door BB-One op 10-07-2018 15:34 . Reden: referral code weggehaald ivm niet toegestaan. ]
@BB-One lijkt me toch niet dat iedereen hier zijn referal code neer gaat zetten?
Ik heb momenteel een paar duizend euro op Mintos (en ook Twino) staan. Dit staat er al zo'n 2 jaar op en bevalt prima. Het Mintos platform rendeert beter dan Twino. Ik investeer enkel in kortlopende leningen met buyback.
Ik ben van plan meer te investeren, maar het is voor mij toch redelijk een black box wat er gebeurd zodra het geld op Mintos staat :-)
Ik zie het de leningen gedaan worden, ik zie de waarde verhogen en ik kan geld withdrawen en depositen.
Mijn vraag nu ik meer op het platform wil investeren: hoe kan ik het best een oogje in het zeil houden over nieuws omtrent Mintos als platform? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ik ben van plan meer te investeren, maar het is voor mij toch redelijk een black box wat er gebeurd zodra het geld op Mintos staat :-)
Ik zie het de leningen gedaan worden, ik zie de waarde verhogen en ik kan geld withdrawen en depositen.
Mijn vraag nu ik meer op het platform wil investeren: hoe kan ik het best een oogje in het zeil houden over nieuws omtrent Mintos als platform? Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Hetzelfde als jou. Ik heb sinds vorig jaar bijna 2500 bij Mintos. Sindsdien zijn er een paar originators verdwenen, een heel aantal bijgekomen. Ik zie de rentes voor hoog risicoleningen naar beneden zakken (oa Mogo).. uiteindelijk heb ik nog geen echte verliezen, mijn niet buy backs zijn netjes afgelost.
En toch durf ik hier nu nog geen grotere bedragen in te steken, dan ga ik liever naar Nederlandse obligaties/participaties.
En toch durf ik hier nu nog geen grotere bedragen in te steken, dan ga ik liever naar Nederlandse obligaties/participaties.
Wat bedoel je precies met Mintos als platform? Het bedrijf Mintos? Of het totaal beeld van alle loan originators? Mintos maakt sinds kort winst en ze zijn gefund door een VC (waar erg weinig over te vinden is), ze hebben een tijd terug wat cijfers gepost maar stond niet heel veel info in.maxvdh schreef op zondag 15 juli 2018 @ 20:28:
Ik heb momenteel een paar duizend euro op Mintos (en ook Twino) staan. Dit staat er al zo'n 2 jaar op en bevalt prima. Het Mintos platform rendeert beter dan Twino. Ik investeer enkel in kortlopende leningen met buyback.
Dank voor de link! Ik bedoel beide. Zowel Mintos als bedrijf als de verschillende loan originators. Ik kan daar weinig over vinden en meer transparantie zou toch fijn zijn als ik er wat meer geld in stop. Ik vraag me af hoe jullie dat doen.Maaark schreef op maandag 16 juli 2018 @ 00:01:
[...]
Wat bedoel je precies met Mintos als platform? Het bedrijf Mintos? Of het totaal beeld van alle loan originators? Mintos maakt sinds kort winst en ze zijn gefund door een VC (waar erg weinig over te vinden is), ze hebben een tijd terug wat cijfers gepost maar stond niet heel veel info in.
Al die P2P platformen zijn na de laatste crisis ontstaan. Het is de vraag hoeveel loan originators een crisis door gaan komen en of ze nog wel aan hun buyback beloftes kunnen voldoen.maxvdh schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:03:
[...]
Dank voor de link! Ik bedoel beide. Zowel Mintos als bedrijf als de verschillende loan originators. Ik kan daar weinig over vinden en meer transparantie zou toch fijn zijn als ik er wat meer geld in stop. Ik vraag me af hoe jullie dat doen.
Ik zie het als een zeer risicovolle investering en zou er nooit meer geld in stoppen dan ik kan missen
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Mogelijk heb je wat aan http://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/maxvdh schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:03:
[...]
Ik kan daar weinig over vinden en meer transparantie zou toch fijn zijn als ik er wat meer geld in stop.
Mee eens het is een belegging/investering en er zijn geen gegarandeerde rendementen. En voor beleggingen geldt onverkort stop er geld in dat je kan missen. Maar dat geldt ook voor aandelen.Tsurany schreef op maandag 16 juli 2018 @ 08:36:
[...]
Al die P2P platformen zijn na de laatste crisis ontstaan. Het is de vraag hoeveel loan originators een crisis door gaan komen en of ze nog wel aan hun buyback beloftes kunnen voldoen.
Ik zie het als een zeer risicovolle investering en zou er nooit meer geld in stoppen dan ik kan missen
Wel geldt voor een platform als Mintos dat er meerdere partijen aan deelnemen (vraag is natuurlijk wel in hoeverre deze 'onafhankelijk' van Mintos zijn). Mogo bijvoorbeeld is redelijk zwaar verbonden met Mintos.
Maar wat pleit voor een platform als Mintos is dat er een directere link is met de lener en de uitlener. Dit zorgt enerzijds voor een hoger risico maar die wordt redelijk afgedekt door een buy-back garantie (voor wat het waard is...). Wat het voordeel is van deze investeringen is dat je het kortlopend kan houden en daarmee potentieel 'sneller' je geld terug hebt, bij aandelen heb je het probleem dat je altijd nog een koper moet vinden voor je aandelen, en als daar een crash is dan is het een crash bij alles. Bij Mintos is het zo dat als meneer of mevrouw X haar lening terugbetaald dat jij dan wel je geld terugkrijgt.
Let wel met rendementen van 11% en meer is het dus 'geen' probleem als 10% van je investeringen niet terugkomt. Dan heb je niet je verwachte rendement, maar heb je nog steeds meer dan op een spaarrekening.
Voor wat het waard is: ik probeer mijn investeringen over zoveel mogelijk originators te verdelen.
Dit snap ik nou nooit, hoezo geld dat je kan missen ? Als je investeert kun je geen geld missen, als je het geld kan missen kun je er beter iets leuks mee doen, op vakantie gaan of een auto kopen. Dat doe je met geld dat je kan missen. Het heeft in het geheel geen zin om over risico's te praten als je geld kan missen.BB-One schreef op maandag 16 juli 2018 @ 10:45:
[...]
Mee eens het is een belegging/investering en er zijn geen gegarandeerde rendementen. En voor beleggingen geldt onverkort stop er geld in dat je kan missen. Maar dat geldt ook voor aandelen.
Je moet iedere investering behandelen alsof het je laatste geld is. Dat het noodzakelijk is om er geld mee te verdienen. Daarvan uitgaande mag je je risico gaan inschatten. En dan is 11% best prima. Er van uitgaande dat je portefeuille goed verdeeld is.
Dat je het kan missen is niet gelijk aan dat je het wil (!) missen. Maar als Mintos nu niets meer betaald eet ik er echt geen boterham minder om, ik zal wel even een spreekwoordelijk traantje laten en zeker even wat woorden zeggen die niet iedereen hoeft te horen.CornermanNL schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:25:
[...]
Dit snap ik nou nooit, hoezo geld dat je kan missen ? Als je investeert kun je geen geld missen, als je het geld kan missen kun je er beter iets leuks mee doen, op vakantie gaan of een auto kopen. Dat doe je met geld dat je kan missen. Het heeft in het geheel geen zin om over risico's te praten als je geld kan missen.
Je moet iedere investering behandelen alsof het je laatste geld is. Dat het noodzakelijk is om er geld mee te verdienen. Daarvan uitgaande mag je je risico gaan inschatten. En dan is 11% best prima. Er van uitgaande dat je portefeuille goed verdeeld is.
dus ik kan dat geld gewoon missen net zoals ik het geld dat ik uitgeef aan een vakantie ook kan missen. Het rendement van een vakantie is dat ik het leuk heb, soms komt dat uit soms ook niet en is het zonde van het geld geweest. Met het geld in Mintos is het precies hetzelfde, haal ik het (verwachte) rendement dan is het YES! haal ik het rendement niet (lees: krijg niets terug) is het uithuilen en weer verder gaan met mijn leven.
Je opmerking dat je een investering moet behandelen alsof het je laatste geld is, is natuurlijk van een heel andere orde. Die afweging moet/kun je ook maken, maar als het daadwerkelijk je laatste geld is, dan moet je niet bij de Mintossen van deze wereld zijn.
Ik denk dat die opmerking ook vooral slaat op dat je niet je gezonde Nibud spaarsaldo op Mintos zet omdat het meer rente geeft dan je spaarrekening. Dat geldt kan je niet missen, want is je noodfonds voor als je auto sneuvelt.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Het grootste verschil is natuurlijk dat bij Mintos het geld vaster staat dan op de standaard spaarrekening, waar je in de meeste gevallen het geld er direct van af kan halen. Eerder vergelijkbaar met een deposito (waar daar dan nog voorwaarden kunnen zijn dat het geld in sommige gevallen nog wel direct vrijgemaakt kan worden) op het gebied van vastigheid. Wat wel ontbreekt is een garantiestelsel
dat is dan het grootste pluspunt van een spaarrekening/deposito.
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
@BB-One het probleem ontstaat pas als genoeg leners niet meer terug kunnen betalen waardoor de loan originator niet aan de buyback verplichting kunnen voldoen en achter elkaar omvallen. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat tijdens een goede crisis de helft van de loan originators omvalt en Mintos meeneemt. Zie dan nog maar aan je geld te komen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
ik ga en wil het risico niet 'downplayen' maar:Tsurany schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:18:
@BB-One het probleem ontstaat pas als genoeg leners niet meer terug kunnen betalen waardoor de loan originator niet aan de buyback verplichting kunnen voldoen en achter elkaar omvallen. Ik acht het niet onwaarschijnlijk dat tijdens een goede crisis de helft van de loan originators omvalt en Mintos meeneemt. Zie dan nog maar aan je geld te komen.
Als mintos omvalt heb je nog altijd je rechten op de nog overblijvende leningnemers (voor wat dat waard is...). Hoewel een faillissement daar iets anders wordt afgewikkeld dan hier in Nederland.
en voor het geval een loan originator failliet gaat:In the unlikely event of Mintos folding, investors will be given full information from the Mintos database on the transactions they have concluded within the framework of the marketplace. The Mintos liquidator or administrator will take all necessary actions to transfer the servicing of all loans and investments to an appropriate manager. In order to ensure the implementation of the aforementioned provision, Mintos and the law firm FORT have entered into a contract of bailment under which each month Mintos transfers data media containing all current data from Mintos to FORT, which accepts the data for storage.
https://www.mintos.com/en...goes-out-of-business-faq/
Dan moet je dus kijken of je een directe claim hebt op de leningnemer of dat je een claim hebt op de loan originator. De meeste (in aantal) zijn direct, dus iets meer zekerheid dat de een de ander niet meetrekt.
(er is dus wel over nagedacht...)
Er is ook nog een groot verschil met spaargeld op een spaarrekening. Spaargeld is een direct opvraagbare claim die je hebt bij de bank. Het vervelende is dat de bank je spaargeld heeft uitgeleend en het in termijnen terugkrijgt, dus er kan op een gegeven moment een grotere vraag naar geld ontstaan dan de bank beschikbaar heeft ('bankrun') Bij mintos kan dat niet gebeuren want je kunt je geld pas opvragen als het daadwerkelijk is ontvangen.
Dus pas op het moment dat én de leningnemer niet meer betaalt én de loan originator (indien buy back garantie) failliet gaat heb je pas een (groot) probleem.
Klopt, dat is deels vergelijkbaar met wat er bij TrustBuddy gedaan is (en wat ook nog loopt).BB-One schreef op maandag 16 juli 2018 @ 16:54:
Als mintos omvalt heb je nog altijd je rechten op de nog overblijvende leningnemers (voor wat dat waard is...). Hoewel een faillissement daar iets anders wordt afgewikkeld dan hier in Nederland.
Qwerty-273 in "Peer-2-Peer lenen: de praktijk"
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
@BB-One dan ben je dus afhankelijk van een andere partij die de administratie overneemt en afhandelt, kan erg lang duren. En zonder buyback (immers loan originator failliet) is het dus de vraag of de achterstanden überhaupt ingelost gaan worden. Dan kan zo 50% van je portefeuille verdwijnen en de andere 50% pas maanden later betaald worden.
Wat dat betreft is het gewoon een markt die zichzelf niet bewezen heeft in een crisis.
Wat dat betreft is het gewoon een markt die zichzelf niet bewezen heeft in een crisis.
@Tsurany dat klopt maar ik zei ook niet dat het makkelijk was. Kijk bijvoorbeeld naar DSB dat was ook niet zomaar afgerond. Eind 2017(?) zijn pas de laatste zaken geregeld, maar de hypotheken lopen nog gewoon.
Ik snap je punt wel, maar het is wel een beetje een mindset zaak, het is geld waar je als doel mee hebt om rendement te halen, ik denk dat het dan zeker wel erg is om het niet terug te krijgen. Het vreet namelijk rendement, dat geld dat je niet terug krijgt. Mintos kan een prima aanvulling zijn als je wat meer risico wil nemen. Maar velen behandelen het alleen als rendement jagen, juist omdat ze er geen boterham minder om eten.BB-One schreef op maandag 16 juli 2018 @ 14:52:
[...]
Dat je het kan missen is niet gelijk aan dat je het wil (!) missen. Maar als Mintos nu niets meer betaald eet ik er echt geen boterham minder om, ik zal wel even een spreekwoordelijk traantje laten en zeker even wat woorden zeggen die niet iedereen hoeft te horen.![]()
dus ik kan dat geld gewoon missen net zoals ik het geld dat ik uitgeef aan een vakantie ook kan missen. Het rendement van een vakantie is dat ik het leuk heb, soms komt dat uit soms ook niet en is het zonde van het geld geweest. Met het geld in Mintos is het precies hetzelfde, haal ik het (verwachte) rendement dan is het YES! haal ik het rendement niet (lees: krijg niets terug) is het uithuilen en weer verder gaan met mijn leven.
Je opmerking dat je een investering moet behandelen alsof het je laatste geld is, is natuurlijk van een heel andere orde. Die afweging moet/kun je ook maken, maar als het daadwerkelijk je laatste geld is, dan moet je niet bij de Mintossen van deze wereld zijn.
Het enige waar je eigenlijk op moet letten is het risico, hoeveel risico kan ik nemen zonder dat mijn rendement er echt hard onder gaat lijden. Als je die afweging en balans goed hebt prima, vooral doen. Maar ik denk dat de meesten deze balans niet op orde hebben en dat heeft een groot deel te maken met ach het is geld dat ik kan missen.
Dus op een deel van je geld kan je jaren wachten terwijl je een ander deel (wellicht meer dan de helft) nooit terug gaat zien. Dat is het risico dat je bij P2P leningen loopt.BB-One schreef op maandag 16 juli 2018 @ 19:34:
@Tsurany dat klopt maar ik zei ook niet dat het makkelijk was. Kijk bijvoorbeeld naar DSB dat was ook niet zomaar afgerond. Eind 2017(?) zijn pas de laatste zaken geregeld, maar de hypotheken lopen nog gewoon.
Dat is het soort risico dat je bij veel soorten, misschien wel alle, beleggingen looptTsurany schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 16:58:
[...]
Dus op een deel van je geld kan je jaren wachten terwijl je een ander deel (wellicht meer dan de helft) nooit terug gaat zien. Dat is het risico dat je bij P2P leningen loopt.
Een deel van je inleg of zelfs alles verliezen. Bij sommige beleggingen (zoals opties) kan je zelfs meer verliezen dan je inleg.
De mate waarin of de exacte manier waarop verschilt natuurlijk. Maar laten we niet doen alsof dergelijke risico's niet bestaan bij aandelen, obligaties, of waar je anders maar in belegt. Het zou natuurlijk wel zo moeten zijn dat het te verwachten/verantwoorden rendement reflecteert wat voor risico je loopt. En mede daarom blijft het verstandig te spreiden op allerlei manieren om het totale risico van je portefeuille te beperken.
De waarschuwing van de AFM is er bij P2P en andere ongereguleerde beleggingsvormen uiteraard ook niet voor niets.
En inderdaad, P2P-leningen zijn geen spaarrekening, het is een beleggingsvorm.
Strikt genomen loop je zelfs bij een spaarrekening zulke risico's, hoewel dat in de praktijk natuurlijk wel heel klein is gemaakt in o.a. Nederland.
@ACM eens, maar dat lijkt in dit topic soms wat onderbelicht, zeker omdat er constant over buyback gepraat wordt. Af en toe krijg ik het idee dat mensen P2P leningen veiliger vinden dan andere beleggingsvormen.
[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 18-07-2018 09:37 ]
@Tsurany Denk niet dat het onderbelicht wordt in dit topic ik denk dat er juist te weinig waarde gehecht wordt aan de buyback regelingen. De buyback regeling zorgt voor een lagere kans op default (=lager risico).
Daarnaast zorgt een marktplaats als mintos voor meer transparantie (voor wat het waard is) plus de mogelijkheid om je investeringen/beleggingen snel(ler) ten gelde te maken dan bijvoorbeeld een P2P site als geldvoorelkaar.
Terugkomend op de buyback:
Stel ik leen uit aan 100 personen via Mintos, stel kans is 20% dat de lening niet afgelost wordt. Houdt in dat statistisch gezien 20 personen niet terugbetalen. Stel dat de kans dat een originator failliet gaat 10% is. Dan gaat het statistisch gezien (bij een optimale verdeling etc etc) bij slechts 2 investeringen helemaal fout, maar heeeel misschien kan ik zelfs die 2 leningen nog voor een fractie van de nominale waarde verkopen aan een gokker via de marktplaats die mintos heeft. Heb ik in ieder geval nog iets.
Pak je geldvoorelkaar, die hebben misschien een beter acceptatiebeleid waardoor slechts 10% kans is op default. Houdt in dat het wederom statistisch gezien bij 100 investeringen, 10 mensen niet terugbetalen. En dat geld ben ik dan per definitie kwijt.
Los nog van de mogelijkheid om via mintos met kleinere bedragen te investeren dan bijvoorbeeld bij geldvoorelkaar, dus bij mintos heb je eerder een betere spreiding.
Statistiek is natuurlijk een bitch, je kan natuurlijk 'pech' hebben en net alleen maar de leningen hebben die in de default categorie vallen, ben je alsnog alles kwijt. Maar gelukkig komt daar dan de statistiek weer redding bieden, de kans daarop is wel kleiner...
Daarnaast zorgt een marktplaats als mintos voor meer transparantie (voor wat het waard is) plus de mogelijkheid om je investeringen/beleggingen snel(ler) ten gelde te maken dan bijvoorbeeld een P2P site als geldvoorelkaar.
Terugkomend op de buyback:
Stel ik leen uit aan 100 personen via Mintos, stel kans is 20% dat de lening niet afgelost wordt. Houdt in dat statistisch gezien 20 personen niet terugbetalen. Stel dat de kans dat een originator failliet gaat 10% is. Dan gaat het statistisch gezien (bij een optimale verdeling etc etc) bij slechts 2 investeringen helemaal fout, maar heeeel misschien kan ik zelfs die 2 leningen nog voor een fractie van de nominale waarde verkopen aan een gokker via de marktplaats die mintos heeft. Heb ik in ieder geval nog iets.
Pak je geldvoorelkaar, die hebben misschien een beter acceptatiebeleid waardoor slechts 10% kans is op default. Houdt in dat het wederom statistisch gezien bij 100 investeringen, 10 mensen niet terugbetalen. En dat geld ben ik dan per definitie kwijt.
Los nog van de mogelijkheid om via mintos met kleinere bedragen te investeren dan bijvoorbeeld bij geldvoorelkaar, dus bij mintos heb je eerder een betere spreiding.
Statistiek is natuurlijk een bitch, je kan natuurlijk 'pech' hebben en net alleen maar de leningen hebben die in de default categorie vallen, ben je alsnog alles kwijt. Maar gelukkig komt daar dan de statistiek weer redding bieden, de kans daarop is wel kleiner...
@BB-One Tenzij er een onderpand is verstrekt bij Mintos of welk platform dan ook. Dan is er een kans dat een (aanzienlijk) deel van het verlies wordt gecompenseerd.
Bij Duurzaam Investeren kies ik ook voor de leningen met onderpand, of niet volledig gealloceerd aan een bank.
Bij Duurzaam Investeren kies ik ook voor de leningen met onderpand, of niet volledig gealloceerd aan een bank.
Bij Mintos moet je niet kijken naar de lener zelf, die is helemaal niet relevant. Dat is het grootste verschil met GVE, duurzaam investeren etc. Bij Mintos is het enige wat interessant is de loan originator en zoals al zo vaak aangehaald in het topic is het voor de meesten goed mogelijk dat die omvallen zodra het ecnomisch iets tegenzit.
De lener is zeer zeker wel relevant in het geval het een directe structuur is! Je hebt dan een claim op de lener en bij buy-back ook een claim op de originator.MrAngry schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 12:34:
Bij Mintos moet je niet kijken naar de lener zelf, die is helemaal niet relevant. Dat is het grootste verschil met GVE, duurzaam investeren etc. Bij Mintos is het enige wat interessant is de loan originator en zoals al zo vaak aangehaald in het topic is het voor de meesten goed mogelijk dat die omvallen zodra het ecnomisch iets tegenzit.
Bij de directe structuur: Op het moment dat de originator failliet gaat hou je nog een claim op de lener. JE bent dan wel je zekerheid kwijt van de buy back.
Bij de indirecte structuur is eigenlijk alleen de originator van belang.
EDIT: zie bijvoorbeeld: https://www.fablyfventure...rect-indirect-structures/
[ Voor 5% gewijzigd door BB-One op 18-07-2018 13:38 ]
Maar dat is toch schijnzekerheid? Als die Loan originator omvalt omdat er genoeg leners niet terugbetalen dan heb jij ook niks aan je claim. En dat is dan nog naast de praktische problemen van een claim op een semi-onbekende lener in Roemenië oid.
Nee dat is zeker geen schijnzekerheid! Mintos neemt dan de administratieve uitvoering over (of belegt deze bij een andere partij.) Het enige wat je dan kwijt bent is je buy back garantie.MrAngry schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:55:
Maar dat is toch schijnzekerheid? Als die Loan originator omvalt omdat er genoeg leners niet terugbetalen dan heb jij ook niks aan je claim. En dat is dan nog naast de praktische problemen van een claim op een semi-onbekende lener in Roemenië oid.
Direct Structure
When you invest in a loan, you are buying claim rights against the borrower based on an assignment agreement. Borrowers make payments on their loans to the respective loan originator, and in turn, the loan originator and Mintos distribute payments to investors. In the event that a loan originator fails or becomes insolvent, assignment agreements would remain in place and be unaffected.
As per the assignment agreement and cooperation agreement with Mintos, in the event of the insolvency of the loan originator, Mintos as a representative of the investor, would take over the management of the claim from the loan originator and recall authorisation of the investor to the loan originator or implement another strategy which would be to the best benefit of the investor. This means, the loan originator would no longer be managing the borrowers payments. After having taken over the management of the claim from the loan originator, Mintos would be entitled to transfer the management of the claim to any third party at Mintos’ discretion. This means that Mintos as a representative of the investor would inform the borrower of the assignment and direct continued payments to Mintos or any third party at Mintos discretion.
The transition from the loan originator servicing its payments to Mintos taking over this process may not happen immediately. The length of time for the transition depends on the legal obligations of the loan originator.
@BB-One je begrijpt het nog steeds niet. Het gaat niet om een enkele lening of een enkele loan originator, het gaat om een crisis waarbij mensen massaal hun schulden niet meer kunnen afbetalen en meerdere loan originators failliet gaan. Dat is een heel ander scenario dan wat jij schetst. En dan zal ook de directe structuur je niet meer helpen als voor de helft van de loan originators vervanging gezocht moet worden.
Dat snap ik heus wel, maar dat punt was ik een aantal berichten terug al voorbij want dat is gewoon een algemeen risico niet gerelateerd aan een Mintos. Want definieer massaal dan eens? 100, 200 personen of 1 of 2 loan originators? Dat is aan de ene kant niet in te schatten (vergelijk het met als banken failliet gaan en overheids ondersteuning nodig hebben...) en aan de andere kant werkt het systeem dan nog steeds, namelijk er is iemand die een schuld heeft en die wil/moet afbetalen, het probleem is alleen bij de directe structuur dan wie wil die administratie gaan doen, zit er voor degene nog een verdien model in? Maar bottomline ik heb liever een directe structuur lening met buyback dan een indirecte structuur lening met buy back. Bij de eerste heb je nl meer kans dat je ooit je geld terugkrijgt dan bij de tweede want je hebt een vordering op een persoon dan op een geheel van personen. (Mensen met een DSB hypotheek zijn er nog steeds en betalen netjes maandelijks hun rente want hun schulden zijn overgenomen door een andere partij, ben even kwijt wie dat ook al weer was)Tsurany schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 18:24:
@BB-One je begrijpt het nog steeds niet. Het gaat niet om een enkele lening of een enkele loan originator, het gaat om een crisis waarbij mensen massaal hun schulden niet meer kunnen afbetalen en meerdere loan originators failliet gaan. Dat is een heel ander scenario dan wat jij schetst. En dan zal ook de directe structuur je niet meer helpen als voor de helft van de loan originators vervanging gezocht moet worden.
Het gaat inderdaad hard achteruit bij Mintos:
Maart

April

Mei

Juni

Juli
Maart

April

Mei

Juni

Juli

Dat hangt natuurlijk wel van je definitie van 'achteruit' af, want het aantal loans funded blijft stijgen...RoNoS schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:44:
Het gaat inderdaad hard achteruit bij Mintos:
Daar heb je gelijk in. Ik keek in eerste instantie naar de rente alleen. Die zakt wel hard in (in ene).
Echter op het ook leek mij ook dat het aantal investeerders harder groeide dan het aantal leningen. Echter valt dat ook wel mee. In tegendeel het stijgt nog steeds:
Ik moet even verder kijken dan mijn neus lang is
Echter op het ook leek mij ook dat het aantal investeerders harder groeide dan het aantal leningen. Echter valt dat ook wel mee. In tegendeel het stijgt nog steeds:
Maand | Funded per Investor | Interest per investor |
Maart | 10,9k | 256 |
April | 10,3k | 269 |
Mei | 11,8k | 278 |
Juni | 12,3k | 289 |
Juli | 12,7k | 296 |
Ik moet even verder kijken dan mijn neus lang is

Stukje vraag-aanbod, lijkt me.RoNoS schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:29:
Daar heb je gelijk in. Ik keek in eerste instantie naar de rente alleen. Die zakt wel hard in (in ene).
Veel meer mensen met 'extra' geld om te investeren tegen een minder harde stijging of daling van de vraag naar leningen = lagere rente.
Het wordt de laatste tijd wel moeilijker en moeilijk om aan leningen met hogere % te komen.
M'n oude auto-invest strategies die altjd vrolijk hun werk deden kunnen nu amper nog een nieuwe lening opzetten.
En op de tweede hands markt wordt het ook minder.
M'n oude auto-invest strategies die altjd vrolijk hun werk deden kunnen nu amper nog een nieuwe lening opzetten.
En op de tweede hands markt wordt het ook minder.
Anoniem: 1000927
Ik merk inderdaad ook dat het bij Mintos de laatste tijd hard achteruit gaat met het auto-invest portfolio.
De afgelopen tijd blijft zo'n 10-15% van mijn portfolio open staan, hier worden geen leningen voor gevonden. Momenteel investeer ik daarmee in 2e-hands leningen met een buy-back guarantee, 1-2% voordeel & een periode van 1-2 maanden maximaal.
Ook mijn auto-invest portfolio staat op 9.2-11% interest, 1-2 months & 50-100 eu peer loan.
Ik stond op het punt om extra te storten op Mintos, maar gezien er al een aardig bedrag op staat vroeg ik mij af of iemand wellicht ervaring heeft met andere peer2peer platforms (e.g. Bandora). Heeft het zin om op meerdere platforms te registreren, geld te storten & zo ook risico per platform te spreiden? Ik gebruik Mintos al anderhalf-twee jaar lang met succes, maar wil niet teveel risico op één platform hebben.
De afgelopen tijd blijft zo'n 10-15% van mijn portfolio open staan, hier worden geen leningen voor gevonden. Momenteel investeer ik daarmee in 2e-hands leningen met een buy-back guarantee, 1-2% voordeel & een periode van 1-2 maanden maximaal.
Ook mijn auto-invest portfolio staat op 9.2-11% interest, 1-2 months & 50-100 eu peer loan.
Ik stond op het punt om extra te storten op Mintos, maar gezien er al een aardig bedrag op staat vroeg ik mij af of iemand wellicht ervaring heeft met andere peer2peer platforms (e.g. Bandora). Heeft het zin om op meerdere platforms te registreren, geld te storten & zo ook risico per platform te spreiden? Ik gebruik Mintos al anderhalf-twee jaar lang met succes, maar wil niet teveel risico op één platform hebben.
Laatste tijd loopt aantal late payments flink op. 30% van mijn uitstaande leningen is nu over tijd. Nou heb ik overal payback guarantee op maar ik vind het wel een ongezonde ontwikkeling. Is dit herkenbaar of heb ik gewoon pech?
Bij mij is het inderdaad ook meer geworden, en hoewel ik er een tijdje op geselecteerd heb (lang lopende te-late leningen die meer opleverden, liefst met korting, aanschaffen zodat ik een korte tijd hoge rente kreeg tot ze teruggekocht werden) zit ik nu op:
60% current,
10% grace,
15% 1-15 dagen te laat
10% 16-30 te laat
6% 31-60 te laat
geen defaults oid
Ik denk dat we gewoon veel geluk hebben gehad dat de meesten op tijd betaalden. Zover ik weet zijn leners niet echt de best betalenden, vandaar het risico.
60% current,
10% grace,
15% 1-15 dagen te laat
10% 16-30 te laat
6% 31-60 te laat
geen defaults oid
Ik denk dat we gewoon veel geluk hebben gehad dat de meesten op tijd betaalden. Zover ik weet zijn leners niet echt de best betalenden, vandaar het risico.
"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn
Ja ik heb vergelijkbare percentages. Maar het weerhoud mij er wel van om hier meer in te investeren ook al zou je geen risico lopen met een buyback voelt dat niet zo maar wellicht is die emotie ongegrond
Hebben meer mensen vandaag last van slechte performance bij Mintos? De loan listings opvragen lukt nog, maar het toepassen van filters duurt vervolgens eindeloos. Dit geldt zowel op 4G als via mijn vaste verbinding en op meerdere momenten van de dag, dus ik heb het idee dat 't aan Mintos ligt.
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
Hier ook, al een paar weken ups & downs wat betreft de snelheid van die website.Railgunner schreef op woensdag 12 september 2018 @ 22:22:
Hebben meer mensen vandaag last van slechte performance bij Mintos? De loan listings opvragen lukt nog, maar het toepassen van filters duurt vervolgens eindeloos.
Mintos biedt nu ook aan tax statement aan voor The Netherlands, maar daarbij hebben ze niet goed opgelet wat er voor Nederland nodig is. Het betreft namelijk alleen maar een statement over de inkomsten die je via Mintos gegenereerd hebt, maar die zijn in Nederland niet belast. Het gaat erom hoeveel vermogen je daar gestald hebt.
Als iedereen ze dat even per mail laat weten hebben we misschien voor het einde van het jaar wel iets bruikbaars.
This tax statement has been prepared as general purpose tax statement by summarising interest income earned during and net gain made on deals in secondary market. Given that this is general purpose tax statement it may not be applicable to you and it is advised to consult your tax administration and/or tax consultants.
Your income for year 2017 generated on Mintos marketplace is:
Als iedereen ze dat even per mail laat weten hebben we misschien voor het einde van het jaar wel iets bruikbaars.
This tax statement has been prepared as general purpose tax statement by summarising interest income earned during and net gain made on deals in secondary market. Given that this is general purpose tax statement it may not be applicable to you and it is advised to consult your tax administration and/or tax consultants.
Your income for year 2017 generated on Mintos marketplace is:
[ Voor 30% gewijzigd door MrAngry op 14-09-2018 11:51 ]
Ik heb ze dat al twee keer gemaild ergens in maart, je hebt een saldo of portefeuille waarde nodig: cash plus het geinvesteerde vermogen.
Zo heel moeilijk kan dat niet zijn, want het zijn bestaande gegevens.
/edit, met andere woorden de data die op het Overview scherm staat op 1 jan en 31 dec.
Zo heel moeilijk kan dat niet zijn, want het zijn bestaande gegevens.
/edit, met andere woorden de data die op het Overview scherm staat op 1 jan en 31 dec.
[ Voor 17% gewijzigd door BiLLY_daKid op 14-09-2018 13:40 ]
Ik ben zelf ook meer aan het spreiden nu en wat aan het spelen met meerdere platformen. FastInvest ziet er niet heel super uit, maar zit wel goed in elkaar. Daar kun je ook ten allen tijden je lening verkopen. Als je dat doet voor deze afgerond is ontvang je alleen je buy-in terug en niet de rente, toch wel fijn om op elk moment te kunnen liquideren.Anoniem: 1000927 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 14:04:
www.financiallyfree.eu is ook interessant, hij is heel open over welke platformen hij gebruikt en wat hij er van vindt. Aanrader
Reactie vanuit Mintos: As stated on our marketplace we offer tax stataments for residents of Estonia, Germany and Latvia . For investors from other countries a general tax report template is available.
I will forward your your feedback to our managament, but I can't promiss that this wiould be implemented straight away.
Blijft suf. Afslag maken op 1 jan van de available en invested funds per currency en ze zijn er.
I will forward your your feedback to our managament, but I can't promiss that this wiould be implemented straight away.
Blijft suf. Afslag maken op 1 jan van de available en invested funds per currency en ze zijn er.
Leuke site, die man is heel transparant over alles. Dat bloggen kan dus ook een leuk zakcentje opleveren.NeoPhire schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 15:20:
[...]
Ik ben zelf ook meer aan het spreiden nu en wat aan het spelen met meerdere platformen. FastInvest ziet er niet heel super uit, maar zit wel goed in elkaar. Daar kun je ook ten allen tijden je lening verkopen. Als je dat doet voor deze afgerond is ontvang je alleen je buy-in terug en niet de rente, toch wel fijn om op elk moment te kunnen liquideren.
www.financiallyfree.eu is ook interessant, hij is heel open over welke platformen hij gebruikt en wat hij er van vindt. Aanrader(en nee, heb zelf geen connecties)
Die opmerking is sowieso wat raar, voorheen meldden ze als je Nederland koos dat ze het nog niet ondersteunden maar er naar gingen kijken. Nu sturen ze je een tax statement op dat vervolgens blijkbaar niet voor Nederland is bedoeld.BiLLY_daKid schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:43:
Reactie vanuit Mintos: As stated on our marketplace we offer tax stataments for residents of Estonia, Germany and Latvia . For investors from other countries a general tax report template is available.
Niet dat het heel lastig is om op 1 januari die cijfertjes te noteren of - als je dat vergeet - a.d.h.v. de statement-data het terug te rekenen.
Voor mijn boekhouder heb ik liever een formeel statement dan printscreen.
Ik vind het wel lastig om te berekenen, heb ze daarom begin van het jaar om berekening gevraagd (en gekregen).
Ik vind het wel lastig om te berekenen, heb ze daarom begin van het jaar om berekening gevraagd (en gekregen).
Ik heb een behulpzamere reactie ontvangen:BiLLY_daKid schreef op vrijdag 14 september 2018 @ 22:43:
Hello,
Thank you for this suggestion.
We will take it into account when preparing tax reports for the current year.
Now we're sending you separate document where we collected data requested by you.
Let us know if this is what do you exactly need.
Kind regards,
Anna
Ik heb dus bijgevoegd een statement ontvangen die wel bruikbaar is, ze kunnen het wel.
Dan wordt het een flinke drukte van mensen die in januari hun overzicht gaan vragen. Kunnen ze beter voor die tijd de tool verbeterd hebben.
Denk dat het wel goedkomt en anders mailen.
Denk dat het wel goedkomt en anders mailen.
Ik probeer een aantal investeringen te verkopen op de secondary mark, omdat ik binnenkort een huis ga kopen. Dit lukt in principe, alleen na een tijdje blijft die op "processing" staan. Vervolgens gooit die hem er uit. Geen idee wat ik verkeerd doe. Het iemand anders dit al gehad?
De website is bij mij wel vaker wat traag met reageren. Misschien eens op een andere browser proberen?
Gooi je ze er met een leuke discount op?
Gooi je ze er met een leuke discount op?
[ Voor 18% gewijzigd door fsfikke op 26-09-2018 18:05 ]
Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl
Via IE gaat het nu wel ietsjes beter. Ook handig om in iets kleinere porties aan te bieden, zoals 20 tegelijkertijd en niet 300 tegelijkertijd.
Wil ze uiteindelijk verkopen met maximaal 3% korting. Ik heb alleen goede leningen lopen, dus geen C leningen.
Ze staan al te koop, elke dag een half procent er af, totdat ze weg zijn.
Mintos heeft sinds vandaag ondersteuning toegevoegd voor Trustly, een payment provider waarmee je direct geld op je Mintos account kan boeken.
Hebben mensen ervaring met deze dienst? Ik wilde het eens uitproberen, maar ik vind de website heel vreemd. Je krijgt in de omgeving van Trustly in mijn geval (Rabobank) de vraag naar je rekeningnummer + pasnummer, dan krijg je een kleurencode geserveerd die je met de RaboScanner moet scannen om een response in te vullen.
Verder ben ik niet gegaan, omdat je hiermee in principe die gasten complete toegang tot je internetbankieren kan geven.
Bij ING geven ze je twee inputboxen waar je je ING gebruikersnaam en wachtwoord in mag vullen
Hebben mensen ervaring met deze dienst? Ik wilde het eens uitproberen, maar ik vind de website heel vreemd. Je krijgt in de omgeving van Trustly in mijn geval (Rabobank) de vraag naar je rekeningnummer + pasnummer, dan krijg je een kleurencode geserveerd die je met de RaboScanner moet scannen om een response in te vullen.
Verder ben ik niet gegaan, omdat je hiermee in principe die gasten complete toegang tot je internetbankieren kan geven.
Bij ING geven ze je twee inputboxen waar je je ING gebruikersnaam en wachtwoord in mag vullen

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 27-09-2018 15:19 ]
Die dienst bestond al (maar is pas vandaag gecommuniceerd) en ik heb hem onlangs gebruikt. Ik vond het ook zeer dubieus omdat ik niet gewend ben om m'n rabo omgeving via een api te benaderen, maar ik heb doorgebeten en het werkt prima.
Ja, het zal allemaal wel werken, maar hoe weet ik hoe die gasten met die gegevens omgaan? Theoretisch kunnen ze je hele ING rekening doorpluizen als ze de gebruikersnaam en wachtwoord opslaan...
Fijn dat banken nu via een API te benaderen zijn, maar laat daarvoor een one-time token genereren ofzo, toch niet je volledige login gegevens
Navraag bij Mintos gaf nog wat info:
Rabobank geeft aan te onderzoeken of dit zo toegestaan is.
Fijn dat banken nu via een API te benaderen zijn, maar laat daarvoor een one-time token genereren ofzo, toch niet je volledige login gegevens

Navraag bij Mintos gaf nog wat info:
Edit:Actually within a month we will offer also a payment option called iDeal which is more common in Netherlands. So basically we are just offering new options and you can choose the ones suiting your needs
Rabobank geeft aan te onderzoeken of dit zo toegestaan is.
[ Voor 55% gewijzigd door fsfikke op 27-09-2018 15:58 ]
Ja bij SNS vragen ze ook net wat te veel..
Ze komen binnen een maand ook met ideal, dus tot die tijd maar gewoon lekker zelf overboeken vrees ik
Ze komen binnen een maand ook met ideal, dus tot die tijd maar gewoon lekker zelf overboeken vrees ik
Het viel mij inderdaad ook op en heb ook alle betreffende banken maar even benaderd. Allemaal stellen ze ene onderzoek in behalve ING.
ING raad aan alleen hun eigen site te gebruiken maar trustly.com kan op eigen risico gewoon gebruikt worden
ING raad aan alleen hun eigen site te gebruiken maar trustly.com kan op eigen risico gewoon gebruikt worden

Officieel heet deze manier screen scraping waarbij ze op de achtergond je bankomgeving gebruiken. Er zijn geen banken in Nederland die dit leuk vinden of toestaan in hun voorwaarden omdat je in feite je logingegevens deelt met derde partijen.
Wacht maar op de iDeal plugin, die is wel toegestaan.
/Edit: ING heeft jaren terug een rechtszaak gewonnen van een boekhoudpakket vanwege deze truc. Kort geheugen blijkt weer.
Wacht maar op de iDeal plugin, die is wel toegestaan.
/Edit: ING heeft jaren terug een rechtszaak gewonnen van een boekhoudpakket vanwege deze truc. Kort geheugen blijkt weer.
[ Voor 17% gewijzigd door BiLLY_daKid op 27-09-2018 17:40 ]
Ik ben sinds kort ook begonnen met Mintos. Heb wat leningen geaccepteerd en ben nu het einde aan het naderen. Het valt mij op dat er nu van de vijf eindigende leningen, 2 nog open blijven staan omdat er een vertraging is.
Wat is jullie ervaring met deze vertraging. Duren die lang, komen ze vaak voor? Ik weet dat dit het risico is wat er bestaat, maar het hakt aardig in mijn planning. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaring.
Wat is jullie ervaring met deze vertraging. Duren die lang, komen ze vaak voor? Ik weet dat dit het risico is wat er bestaat, maar het hakt aardig in mijn planning. Ik ben zeer benieuwd naar jullie ervaring.
@dukejan sommigen blijven wel open staan maar geen idee hoeveel. Daar kijk ik namelijk echt niet naar.
Ik ben wel benieuwd hoe het in jouw planning hakt. Heb je dit geld weer nodig voor iets anders?
Ik zie het bedrag bij Mintos als een pot geld dat enkel moet groeien. Enige waar ik dus op let is het gemiddelde rendement. Of een lening nu vroegtijdig terugbetaald wordt of juist te laat maakt mij niks uit. Bij te laat terug betalen krijg ik een late fee, bij te vroeg terugbetalen zorgt de auto invest voor een nieuwe lening. Mijn idee is dat de individuele lening irrelevant is, het gaat om de prestaties van alle leningen bij elkaar.
Ik ben wel benieuwd hoe het in jouw planning hakt. Heb je dit geld weer nodig voor iets anders?
Ik zie het bedrag bij Mintos als een pot geld dat enkel moet groeien. Enige waar ik dus op let is het gemiddelde rendement. Of een lening nu vroegtijdig terugbetaald wordt of juist te laat maakt mij niks uit. Bij te laat terug betalen krijg ik een late fee, bij te vroeg terugbetalen zorgt de auto invest voor een nieuwe lening. Mijn idee is dat de individuele lening irrelevant is, het gaat om de prestaties van alle leningen bij elkaar.
Ik ben op dit moment nog handmatig aan het investeren. Het geld heb ik niet nodig, anders had ik het nooit belegd, maar ik ga er wel vanuit dat mijn geld na een x tijd terug komt, zodat ik het in een nieuwe lening kan investeren.
Uiteraard gaat het om het totaal rendement, maar als gemiddeld 40% vertraagd wordt, of misschien zelfs zonder rendement terug komt, dan gaat mijn totaal rendement sterk omlaag. In dat geval zal ik daar rekening mee moeten houden en misschien een keuze maken voor een ander platform.
Uiteraard gaat het om het totaal rendement, maar als gemiddeld 40% vertraagd wordt, of misschien zelfs zonder rendement terug komt, dan gaat mijn totaal rendement sterk omlaag. In dat geval zal ik daar rekening mee moeten houden en misschien een keuze maken voor een ander platform.
Gewoon auto invest gebruiken, minimum bedrag van 10 euro aanhouden en niet meer naar omkijken. Bij een vertraging krijg je toch een late fee. Enig nadeel is dat die late fee pas na X aantal dagen komt waardoor het kan zijn dat je bij een vertraging van een paar dagen geen late fee krijgt.
Echter als jij gewoon een lening of 50 tegelijk hebt lopen dan heeft dat enkel een echt merkbaar effect als je enkel leningen neemt van maximaal een maand.
Echter als jij gewoon een lening of 50 tegelijk hebt lopen dan heeft dat enkel een echt merkbaar effect als je enkel leningen neemt van maximaal een maand.
Zag zojuist in de instellingen bij autoinvest dat er ook een mogelijkheid komt over 60 dagen om ook te investeren in de secundairy market!
@dukejan ik auto-invest in leningen van 10-12 euro per lening, met buy-back garantie. Je mist volgens mij zeer weinig rendement door de late fee. Momenteel auto-invest voorheen handmatig. Handmatig een foutje gemaakt door een slechte lening te kopen, zonder buy-back (dom.. maar leer je van!), maar zit nog wel op een rendement van iets meer dan 10%. Toch wat meer dan mijn spaarrekening
@dukejan ik auto-invest in leningen van 10-12 euro per lening, met buy-back garantie. Je mist volgens mij zeer weinig rendement door de late fee. Momenteel auto-invest voorheen handmatig. Handmatig een foutje gemaakt door een slechte lening te kopen, zonder buy-back (dom.. maar leer je van!), maar zit nog wel op een rendement van iets meer dan 10%. Toch wat meer dan mijn spaarrekening
Dat wordt nog leuk voor de secondary market!We are delighted to inform you that the Auto Invest tool, which is utilised by so many of our investors to enhance their investment experience on the Primary Market, will be available for investments made on our Secondary Market from December 3, 2018.
Niet echt. Dit zorgt er voor dat de secondary market juist een stuk minder aantrekkelijk gaat zijn. Het verschil met de primary market hoeft maar minimaal te zijn om via een autoinvest opgepakt te worden, waarom zou iemand nog iets met flinke korting aanbieden als 0,1% al genoeg is?Qwerty-273 schreef op donderdag 4 oktober 2018 @ 21:48:
[...]
Dat wordt nog leuk voor de secondary market!
Net een account aangemaakt en een klein bedrag via de bank overgemaakt naar Mintos.
Voor het eerst dat ik me op dit gebied begeef, dus ben benieuwd hoe dit gaat werken.
Voor het eerst dat ik me op dit gebied begeef, dus ben benieuwd hoe dit gaat werken.
Ik heb nu al drie keer meegemaakt dat ik een +14% lening overnam op secondary market met 12mnd+ en discount van 1 of 2% (dus betaal) en dat die lening in een week of maand wordt afgelost.
Conclusie is dat je dan een negatief rendement hebt gehaald. Ben er bang voor dat dat meer gaat gebeuren, maar dat zal blijken.
@Tsurany Ik zie eigenlijk nooit meer kortingen boven een half procent. Tot 6 maanden terug kon je regelmatig tot 3 procent korting krijgen bij GEL plus plus 17% rente.
Conclusie is dat je dan een negatief rendement hebt gehaald. Ben er bang voor dat dat meer gaat gebeuren, maar dat zal blijken.
@Tsurany Ik zie eigenlijk nooit meer kortingen boven een half procent. Tot 6 maanden terug kon je regelmatig tot 3 procent korting krijgen bij GEL plus plus 17% rente.
[ Voor 21% gewijzigd door BiLLY_daKid op 06-10-2018 21:57 ]
Hoeveel geld investeren jullie in Mi tos projecten?
En wat is dat tov je totale portefeuiĺle?
Een half procent is nog redelijk, dat gaat straks niet meer dan 0,1% zijn.BiLLY_daKid schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 21:55:
Ik zit op dit moment op 250 euro, zit nog in een oriënterende fase. Dit maakt ongeveer 10% uit van mijn totale portefeuilleBlazer Coke schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 22:09:
Hoeveel geld investeren jullie in Mi tos projecten?
Van de mailinglijst:
Dat wordt nog interessant afhankelijk van de tarieven van de debit cards. Maakt het overmaken van geld natuurlijk wel een stuk duidelijker.Mintos will soon provide personal IBAN accounts and debit cards!
The personal IBAN account will give you the ability to make and receive payments from around the world, including receiving your salary, directly to your Mintos account. With the Mintos card, you will be able to make transactions around the world or online and withdraw money from ATMs, just as with any other debit card.
This will be made possible by the e-money license that Mintos is applying for. As an Electronic Money Institution, Mintos will protect the money held by investors under the European PSD2 legislation.
Je zou dus je geld bij Mintos op kunnen nemen via je debitcard?
Lijkt er op dat ze dat willen gaan faciliteren ja.Binnetie schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:21:
Je zou dus je geld bij Mintos op kunnen nemen via je debitcard?
IBAN voor overmaken is wel een stuk makkelijker.
Je maakt het nu toch ook al over naar een iban? Het enige verschil lijkt me dat je dan niet meer een specifieke mededeling hoeft te plaatsen, of mis ik iets waardoor het nog veel makkelijker wordt?RoNoS schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:36:
IBAN voor overmaken is wel een stuk makkelijker.
Niet zo zeer makkelijker, wel duidelijker. Je maakt het dan direct over naar 1 specifiek nummer, dat aan 1 rekening bij Mintos gekoppeld is. Nu maak je het over naar een centraal nummer en met de opmerking geef je aan waar het eigenlijk binnen Mintos hoort. Makkelijker zou ik het niet willen noemen, wel een stuk duidelijker.
Eens, en het zal ook wat makkelijker zijn in sommige tools als je expliciet een iban kan koppelen aan een rekening (en overschrijving). Maar voor de eenvoud van de overschrijving zelf zal het weinig uitmaken
Ja, werkt hier momenteel ook niet.Sangroid schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:32:
Meer mensen last van een onbereikbare mintos.com?
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Bedankt voor je reactie, gek genoeg laat http://www.issitedownrightnow.com/status/mintos.com geen probleem zien.
Spannend...
Zojuist ingelogged zonder problemen.Sangroid schreef op zondag 18 november 2018 @ 12:43:
[...]
Bedankt voor je reactie, gek genoeg laat http://www.issitedownrightnow.com/status/mintos.com geen probleem zien.
Spannend...
Ik heb nu al twee weken ‘problemen’ met het beschikbare cash uitgeleend te krijgen. Mijn beide auto invest regels vullen niet meer uit. Er staat vaak zo’n 25 tot 33% te wachten. Hebben jullie dit ook? Ik had het eerder nooit en wil eigenlijk niet mijn regels verder verruimen.
Het hangt natuurlijk helemaal af van wat je regels zijn, als je de auto-invest op 15% zet kan je lang wachten
Vergeet je niet regelmatig nieuwe originators en landen aan te vinken?
Ha nee, van 9-12%. Loopt al twee maanden gewoon vol. Maar laatste twee weken niet meer.
Nieuwe originators wil ik niet, ik heb deze juist uitgezocht op basis van ratings (extern, niet Mintos). Nieuwe landen van deze originators Heb ik net even aangevuld, goede tip.
Ik vond ook een hoop meer beschikbareleningen door de looptijd van max. 6 maanden naar max. 9 maanden te verhogen 😉
Nieuwe originators wil ik niet, ik heb deze juist uitgezocht op basis van ratings (extern, niet Mintos). Nieuwe landen van deze originators Heb ik net even aangevuld, goede tip.
Ik vond ook een hoop meer beschikbareleningen door de looptijd van max. 6 maanden naar max. 9 maanden te verhogen 😉
Heb je spreiding ingesteld? Kan door de spreidingsregels dat de enige beschikbare leningen van originators zijn die al "vol" zitten. Hij zoekt dan naar leningen van andere originators in je ruleset, maar als die niet naar boven komen dan doet hij niets.
Ik heb vandaag iets geks meegemaakt met Mintos: ze hebben m'n deposit van gisteren vandaag nogmaals verwerkt en een paar uur later weer ingetrokken via een 'Reversed deposit'. Heeft iemand dat ook wel eens meegemaakt?
Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema
De iDeal functie is trouwens live. Zojuist voor het eerst gebruikt met de melding dat het tot 23:00 GMT+3 binnen enkele minuten op je account bijgeschreven is.
De volgende ochtend rond 11 uur stond het erop. Stuk prettiger dan bank-transfer in mijn optiek.
*Edit:Trustly is a fast, simple and secure way for European consumers to transfer money to Mintos directly from their bank account. Funds are transferred to Mintos within minutes for payments from 05:00 until 23:00 (UTC +3, EEST) with an individual 24 hour transaction limit up to EUR 5000. All other payments made via Trustly will be processed within the next working day.
De volgende ochtend rond 11 uur stond het erop. Stuk prettiger dan bank-transfer in mijn optiek.
[ Voor 8% gewijzigd door PWSteal op 28-11-2018 19:58 ]
EindelijkEdwin__ schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 20:44:
De iDeal functie is trouwens live. Zojuist voor het eerst gebruikt met de melding dat het tot 23:00 GMT+3 binnen enkele minuten op je account bijgeschreven is.
[...]
Als je normaal wilt depositen via trustly betaal je wanneer je 1k stort een tientje aan fee's.. Lijkt mij niet dat iemand zo gek is om dan niet een normale sepa payment te doen..
Al mijn reguliere betalingen zijn same day verwerkt. iDeal maakt het nog makkelijker.
Ik merk wel dat de hogere rentes op de secundaire markt wel erg snel worden afgelost. Half jaar terug portefeuille opgebouwd in GEL, toen rendement van ca 17%. Op sec.markt betaal je 1/2% opslag als je lening overneemt. Als die dan eedder wordt afgelost (en dat gebeurt gevoelsmatig 50%), verdampt je rendement.
Kan ik net zo goed weer naar EUR en primair.
Ik merk wel dat de hogere rentes op de secundaire markt wel erg snel worden afgelost. Half jaar terug portefeuille opgebouwd in GEL, toen rendement van ca 17%. Op sec.markt betaal je 1/2% opslag als je lening overneemt. Als die dan eedder wordt afgelost (en dat gebeurt gevoelsmatig 50%), verdampt je rendement.
Kan ik net zo goed weer naar EUR en primair.
@BiLLY_daKid daarom zou ik niet in andere valuta investeren, zeker niet als je ook nog een opslag betaald. Erg hoge kosten die je rendement snel te niet kunnen doen en nog extra valuta risico.
Ik ben niet zo lang geleden begonnen met Mintos, maar het valt mij nu op dat er best veel 'late' zijn op het moment. Is dat normaal? Ze zijn verspreid over verschillende aanbieders en allemaal met buyback garantie.
Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com
Hier ook pas begonnen met ook aardig wat late 81 van 421 Investments 71 daarvan mannual buy op secondary market.
Zover ik ze bekeken heb zijn ze tot nu toe allemaal wel maandelijks betaald en laatste maand ook gedeeltelijk.
Ga er vanuit dat ze wel nog betaald gaan worden.
Waarschijnlijk zullen de komende feest dagen ook een rol spelen.
Anders is er nog de buyback na 2 maanden met verlies van interest helaas.
Zover ik ze bekeken heb zijn ze tot nu toe allemaal wel maandelijks betaald en laatste maand ook gedeeltelijk.
Ga er vanuit dat ze wel nog betaald gaan worden.
Waarschijnlijk zullen de komende feest dagen ook een rol spelen.
Als ik mijn "account statement" bekijk, wordt er bij een buyback ook gewoon rente uitgekeerd hoor.Firedragon schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:02:
Ik ben nu een jaar bezig bij mintos, en eigenlijk is er altijd wel zo'n 20% niet current.
Het zijn vaak ook altijd de zelfde die laat betalen. Soms betalen ze een deel van de aflossing en dan blijft die ook steeds op late staan.
Eventueel kan je wat finetunen met landen en aanbieders, maar het is wel, hoe meer risico hoe meer geld
Eventueel kan je wat finetunen met landen en aanbieders, maar het is wel, hoe meer risico hoe meer geld
Als er met buyback gewoon rente uitgekeerd word dan is dat helemaal mooi natuurlijk.mdlaat schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 15:38:
Als ik mijn "account statement" bekijk, wordt er bij een buyback ook gewoon rente uitgekeerd hoor.
Ik ben nu een jaar bezig bij mintos, en eigenlijk is er altijd wel zo'n 20% niet current.
Volgens mij krijg je geen rente tijdens grace periode, dus als leningen iedere maand laat worden betaald loop je daar wel rente mis.
Met buyback wordt wel rente betaald. Maar zoals ik aangaf, als je de lening secundair hebt overgenomen met een x-percentage afdracht, dan kan je een lager of zelfs negatief rendement hebben.
Met buyback wordt wel rente betaald. Maar zoals ik aangaf, als je de lening secundair hebt overgenomen met een x-percentage afdracht, dan kan je een lager of zelfs negatief rendement hebben.