user001 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:25:
[...]
Binnen de context van Mintos heb je gelijk, maar ik denk dat niemand al zijn vermogen bij Mintos plaatst. 5,5% is dan gewoon een te laag rendement. Er zijn overheidsobligaties van Europese landen (in EUR) die al 6% opbrengen, XS2262211076 bijvoorbeeld. Ik zie dan weinig redenen om een note van 5,5% bij Mintos aan te houden.
Ik zie alleen praktisch geen handel in deze obligatie, voor het lopende jaar slechts 3 trades met een gemiddelde waarde van 26K. Waarom deze obligatie nauwelijks verhandeld wordt kan ik je niet zeggen, maar voor een eerlijke vergelijking kan je beter kiezen voor een wat meer courante obligatie.
Er is trouwens nog een ander verschil. Obligaties koop je op de beurs, of in Mintos termen op de secundaire markt. De koers heeft invloed op de YTM, en omdat de koers door traders bepaald wordt, die rekening houden met het monetaire beleid van de centrale bank, heeft een stijgende rente een dalende koers tot gevolg. Dat zorgt er voor dat de YTM bij aankoop meebeweegt met de rente. Eenmaal aangekocht verandert er niets meer.
Bij Mintos strategies koop je in principe op de primaire markt (het eerder genoemde 5% plukje afkomstig uit cash-out is klein genoeg om buiten beschouwing te laten). Je hebt niet te maken met een handelskoers, de rente die je ziet is wat je krijgt.
Merk op dat de coupon van de obligatie die je noemt slechts 1,375% is. De rest van de YTM is afkomstig van traders die (in Mintos termen) een discount van 25% geven, op basis van de verdisconteerde risk free rate en afweging van vandaag bekende risico's. 1,375% is wat je YTM geweest zou zijn als je deze obligatie bij uitgifte had gekocht.
De startdatum van de onderliggende leningen van de Note is augustus 2020, de uitgiftedatum van de obligatie is december 2020. De marktrente is niet significant veranderd in die periode. Met die gegevens in het achterhoofd geeft de Note op jaarbasis 4,125% méér dan deze obligatie. Zo slecht lijkt het dan toch opeens niet meer?
Kleine, maar belangrijke kanttekening: de Note zelf is pas in juli 2022 op Mintos beschikbaar gekomen. En de secundaire markt van Mintos kent voornamelijk particulieren die leningen niet waarderen zoals traders op de beurs dat doen. Particulieren zullen zelden een grote discount geven wanneer de marktrente is gestegen.
PS: ik zeg niet dat de persoonlijke afwegingen tussen deze Note en deze obligatie goed of fout zijn, maar ik vind het wel belangrijk om eerlijk te vergelijken.