Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor cash drag maakt het niet uit of het geld bij Mintos staat te wachten of ergens anders.

Ik zou inderdaad bij een nieuwe cashback stiekem meer (= eerder) kunnen inleggen dan wat ik in mijn budget toesta, maar wat is dan nog de waarde van dat budget? Ik kan er dan niet meer van uit gaan dat het geld wat ik voor andere doelen heb gebudgetteerd daadwerkelijk beschikbaar is voor die doelen.

Verder heb ik ook het principe dat geld dat ik niet investeer geen rendement hoeft te maken bovenop dat wat een direct opneembare spaarrekening biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04 15:25
Beetje spelen met je Cashflow moet kunnen toch, zeker binnen het budget en je marges van je buffer.
Ik heb ook iets meer afgelost en bijgestort dan eigenlijk binnen de cijfers had gekund, een paar weekjes een heel lage buffer gehad.... tot er in de eerste dagen van dit jaar weer wat geld tot mij kwam om die buffer weer op pijl te brengen.

Neem je wel een risico'tje/gokje mee, maar zeker wel binnen de marges denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat klinkt als de veronderstelling dat de buffer die gehanteerd wordt eigenlijk te groot is, zonder dat op die manier hardop uit te spreken :P

Laat ik het zelf anders zeggen. Optimaliseren van het laatste restje van de liquide middelen hoeft echt niet te gebeuren. Het levert je nauwelijks iets op, maar je bent er wel continu mee bezig en het compromitteert je budget/buffer. Dat vind ik geen goede ruil :)

[ Voor 20% gewijzigd door Zr40 op 07-01-2023 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
bregweb schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:32:
Wat vind je van een strategie om bij een Cashback geld bijstorten om mee te doen en je Strategies on hold te zetten. De vrijgekomen bedragen onttrek je aan Mintos tot het volledige bedrag weer in je buffer buiten Mintos staat.
ik pas dat wel toe, ik hoop dat ik de buffer dan tijdelijk niet volledig moet aanspreken. In geval van nood kan ik eventueel via esketit en moncera wel weer geld snel opvragen indien buffer toch nodig heb en daarna verdeel ik wel weer onder de platformen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-04 22:26
Zijn er meer mensen bij wie de app niet meer werkt? Wilde even kijken wat de winst was van vandaag maar de hele dag krijg ik een error terug.

Carpe Diem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:05

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

muppet99 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:12:
Zijn er meer mensen bij wie de app niet meer werkt? Wilde even kijken wat de winst was van vandaag maar de hele dag krijg een error terug.
Yep... hier werkt het ook niet.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:55
muppet99 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:12:
Zijn er meer mensen bij wie de app niet meer werkt? Wilde even kijken wat de winst was van vandaag maar de hele dag krijg ik een error terug.
Even de update van de app installeren, Daarna deed 'ie het weer bij mij (Android)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

dixet schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Even de update van de app installeren, Daarna deed 'ie het weer bij mij (Android)
Dit is inderdaad de oplossing. Om een of andere reden pushed Android de update niet.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Ook op ios was dit blijkbaar de oplossing. DIe is vandaag ook beschilbaar gekomen. De omschrijving was Slight content improvements. Was dus wel iets meer dan dat ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:52
Marchel schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:43:
[...]
Dit is inderdaad de oplossing. Om een of andere reden pushed Android de update niet.
Hier op iOS wordt de update nu wel gepushed, vanochtend niet.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AntiPasta
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-04 11:55

AntiPasta

d1 m0z4rella

Ik zie sinds deze week ineens weer betalingen in roebels op mijn portefeuille... hoewel deze wel binnenkomen, mag ik ze nog niet omwisselen naar andere valuta. Hebben jullie dit ook?

Dual Hitachi SH2 @ 28mhz + SH1 @ 20mhz / 6 mb RAM / 1.5 mb VRAM / 2x VDP video / 68k+DSP+SCSP sound / 2x speed CD-ROM / 28K8 netlink modem / nifty white case saying "Sega Saturn" :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:31

Qwerty-273

Meukposter

Vziw is het omwisselen naar en van RUB naar een andere valuta zoals EUR niet mogelijk. Omdat de banken waarmee Mintos samenwerkt voor deze wisselservice on-demand geen RUB accepteren. Ook is de wisselkoers al lange tijd onbekend aangezien bijvoorbeeld de ECB geen wisselkoers meer publiceert voor dit valutapaar.
Owing to current trading activity in the EUR/RUB market, the European Central Bank (ECB) is not in a position to set a reference rate that is representative of prevailing market conditions. The ECB has therefore decided to suspend its publication of a euro reference rate for the Russian rouble until further notice. The ECB last published a EUR/RUB reference rate on 1 March 2022.
Wel werkt Mintos samen met een aantal banken (of wellicht 1?) om betalingen te kunnen ontvangen uit Rusland. Dus op de momenten dat het mogelijk is, dat je wel RUB kan ontvangen. Maar dat er vervolgens weinig tot niets mee gedaan kan worden. Wellicht wacht men tot er een voldoende bedrag is om het vervolgens in een grote transactie om te wisselen tegen een redelijke wisselkoers die dan beschikbaar is.

De belangrijkste informatie wordt gemeld in deze lange blog post waarbij de laatste update van 16 januari is. https://www.mintos.com/bl...ns-from-belarus-and-more/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De belastingaangifte is nu weer een stukje eenvoudiger: het is niet meer nodig om op 1 januari een screenshot te maken! Er is nu een tax report beschikbaar voor het jaar 2022, met daarin: waarde op 1 januari, waarde op 31 december, de ontvangen rente, en de withholding tax. En nog wat andere gegevens die voor de Nederlandse aangifte niet relevant zijn, maar waarschijnlijk voor belastingplichtigen elders wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Iemand al een reactie gehad vanwege de cashback van Dinerito? Zou 10 dagen duren na afloop op 31 januari, maar ik merk nog niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Meestal hebben ze het over werkdagen, als dat hier ook het geval is dan hebben ze nog tot dinsdag :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barberossa
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 07-04 17:21
Cashback voor Dinerito ontving ik ip 6 februari. Maar in het verleden was het vaak de allerlaatste dag. Dus zoals Zr40 hierboven vermeld zou ik nog even afwachten om contact op te nemen.

Wel even zeggen dat ik bij deze actie ook miskeken had bij mn eerste beleggingen. Het ging enkel over beleggingen aan 10.5%. Die van 13% deden niet mee. Had ik maar door na 2 dagen natuurlijk :)

• bregweb
Weer wat geleerd, ook op % letten ;w

• PiepsoDJ
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-04 10:43
Ik gebruik een custom strategy met:
- Alleen kredietverstrekkers met buyback
- Minimaal score 7.0 of hoger
- Minimaal 10% rente
- 3 tot 12 maanden looptijd
- Diversificatie: Dynamisch.

Dit leidt er echter toe dat een groot deel van het portfolio (64%) naar de kredietverstrekker 'Elving Group' gaat, waarschijnlijk omdat zij procentueel ook het meeste aanbod hebben. Qua diversificatie schiet ik hier dus niet echt wat mee op.

Zien jullie dit ook terug?
Hoe gaan jullie hier mee om?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w66VwJD_3afUTcH110sXtNqa0LM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bfgA3Pv3HlLgnKjAcuJHX280.png?f=user_large

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In dit deel van het overzicht zie je het niet terug, maar Eleving Group heeft natuurlijk entiteiten in veel landen die allemaal via Mintos leningen aanbieden. Wordt daar dan wel voldoende tussen gespreid? Of zie je daar ook dat het voornaamste deel bij 1 entiteit terecht komt?

Zelf heb ik sinds een tijd één custom strategie per LO die door mijn "strenge" selectie heen is gekomen (gebaseerd op onder andere de ratings van Mintos, ExploreP2P, en wat persoonlijke uitsluitingen zoals autoleningen of bepaalde regio's). Elke strategie heeft vervolgens een bepaald "portfolio target" dat vol loopt waarna de volgende strategie gevuld wordt. Ik heb dan ook maar in totaal 4 LO's geselecteerd in EUR (Everest Finanse, ESTO, DelfinGroup en IuteCredit zonder Moldavië) en daar wordt dan tussen gespreid, met af en toe een handmatige correctie in de prioriteit tussen de strategieën om het recht te trekken. In mijn PLN deel is er weinig meer te kiezen sinds Creamfinance vertrokken is (die zijn voor de Poolse entiteit niet met Notes begonnen), dat is nu alleen Sun Finance met twee entiteiten, dat deel ben ik dan ook deels aan het afbouwen.

Het is wel een mindere diversificatie binnen Mintos (ik heb daar een score van 0%) maar de diversificatie zit daar natuurlijk buiten met andere platformen/producten op het totale vermogen. De restjes van een eerdere wijde diversificatie binnen Mintos worden ook steeds minder binnen mijn portfolio, het gros zit nu in een aantal zaken die nog lang zullen duren door de default afwikkeling.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barberossa
Met de instellingen die je daar gebruikt vind ik enkel leningen van Eleving en Watu op dit moment. Dus zal je je gebied wat moeten verruimen om andere LO's aan te trekken. En zoals gezegd door Qwerty-273 bestaat Eleving uit 11 entiteiten waarin belegd wordt. Alle entiteiten samen in jouw strategie komen op 35. Dus Eleving is al 11/35. En natuurlijk bieden niet alle LO's leningen aan onder de 12 maanden en boven de 10% dus heeft Eleving eigenlijk een nog groter aandeel in realiteit.

Je kan je diversificatie op 'aangepast' zetten om zo een max in te stellen per entiteit. Maar als er op dit moment enkel leningen zijn van Eleving of Watu Credit schiet je niet veel op.

Om meer LO's te bereiken kan je
- Je termijn verhogen
- Je interest verlagen
- Je Mintosrating zakken

Met je termijn te verhogen haal je al enkele grotere LO's in je gebied zoals DelfinGroup en IuteCredit zonder interest en rating te doen dalen.

Ik werk ook met aangepaste strategieën per LO zoals Qwert-273 mooi uitlegt hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor de vergelijking, de 5 grootste LO's in mijn standaard Mintos strategies:

Conservative: (gemiddeld 11,73% interest, 32m 25d)
1. Everest Finanse (13,9%)
2. Mikro Kapital (13,8%)
3. Eleving Group (12,9%)
4. IuteCredit (12,7%)
5. Credifiel (11,7%)
+ 10 andere LO's (35,0%)

Mintos Core: (gemiddeld 11,95% interest, 33m 10d)
1. Eleving Group (14,2%)
2. IDF EURASIA (11,3%)
3. IuteCredit (11,1%)
4. Mikro Kapital (10,8%)
5. Everest Finanse (8,5%)
+ 15 andere LO's (44,1%)

High yield: (gemiddeld 15,04% interest, 21m 25d)
1. IDF EURASIA (13,2%)
2. IuteCredit (11,9%)
3. Eleving Group (11,7%)
4. DelfinGroup (10,3%)
5. Creditstar (8,7%)
+ 13 andere LO's (44,2%)

Diversification score is 58.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
Bedankt voor jullie advies en in het bijzonder Zr40 voor het vergelijk! Als ik het zo zie dan passen de standaard Mintos strategies toch meer diversificatie toe zonder extreem lange looptijd.

Heb bij mij de looptijd nu verhoogd van max 12 naar max 24 maanden en houd een vinger aan de pols :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Ik heb een tijd terug ook zelf strategiën aangemaakt. Ben hier toch weer vanaf gestapt, mede om diversificatie goed op orde te krijgen. Hier zit nu in positieve zin een stijgende lijn in, qua verdeling enigsinds vergelijkbaar met het overzicht van @Zr40 qua looptijden en gemiddelde rentes.

Daarnaast begreep ik dat het geld halen de strategie van Mintos zelf geen geld kost. Wil je leningen verkopen die zijn aangekocht middels een eigen gemaakte strategie, dan heb je altijd te maken met transactiekosten. Toch? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb de Conservative-strategie toch weer uitgeschakeld omdat ik leningen kreeg met 7% rente en een looptijd van 40+ maanden. Risico-rendementsgewijs vond ik het dat niet waard.

Bij Eleving valt mij op dat bijna elke lening achterstallig wordt en uiteindelijk teruggekocht.

[ Voor 21% gewijzigd door user001 op 17-02-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

user001 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 15:06:
Ik heb de Conservative-strategie toch weer uitgeschakeld omdat ik leningen kreeg met 7% rente en een looptijd van 40+ maanden. Risico-rendementsgewijs vond ik het dat niet waard.
Bij mij zit deze zelfs er tussen: https://www.mintos.com/en/set-of-notes/LVX00000QKP9 5,5% en 221 maanden. :P

Maar qua risico-rendement vind ik deze specifieke Note prima, als onderdeel van Conservative. De onderliggende leningen zijn hypotheken met een LTV bij aanvang varierend van 26% tot 69%, en de rente is niet exorbitant hoog. Dit lijkt mij gewoon een van de minst risicovolle Notes beschikbaar op Mintos, en daar vind ik 5,5% prima bij passen.

En bedenk dat het op portfolioniveau uiteindelijk gaat om gemiddelden. Deze Note beslaat maar liefst 4% van mijn gehele Conservative portfolio. Nou, dat die dan slechts 5,5% op jaarbasis oplevert daar lig ik niet van wakker. Aan de andere kant van het spectrum zitten er ook Notes tussen die 16% op jaarbasis opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Marchel schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 14:05:
Daarnaast begreep ik dat het geld halen de strategie van Mintos zelf geen geld kost. Wil je leningen verkopen die zijn aangekocht middels een eigen gemaakte strategie, dan heb je altijd te maken met transactiekosten. Toch? :-)
Klopt. Je kan altijd (met kosten) op de secondary market verkopen, maar met de Mintos strategies heb je ook de kosteloze cash-out mogelijkheid. Hoe snel dat gaat hangt af van andere gebruikers; ze moeten binnen de spreidingsparameters van de strategie nog voldoende ruimte hebben om jouw leningen te kunnen kopen.

Als ik kijk naar mijn transacties van januari, dan is circa 5% afkomstig van andermans cash-out, en 95% nieuw aangekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:25:
[...]

Klopt. Je kan altijd (met kosten) op de secondary market verkopen, maar met de Mintos strategies heb je ook de kosteloze cash-out mogelijkheid. Hoe snel dat gaat hangt af van andere gebruikers; ze moeten binnen de spreidingsparameters van de strategie nog voldoende ruimte hebben om jouw leningen te kunnen kopen.

Als ik kijk naar mijn transacties van januari, dan is circa 5% afkomstig van andermans cash-out, en 95% nieuw aangekocht.
Met 5% bedoel je de transacties die via de secondaire markt worden uitgevoerd en tot een mintos strategie behoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Precies, die worden met die omschrijving geboekt op de account statement. Voor zover ik kan zien gaat het uitsluitend over cash-outs, niet over listings die mensen zelf op de secondary market hebben geplaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door Zr40 op 17-02-2023 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 18:15:
[...]

Bij mij zit deze zelfs er tussen: https://www.mintos.com/en/set-of-notes/LVX00000QKP9 5,5% en 221 maanden. :P

Maar qua risico-rendement vind ik deze specifieke Note prima, als onderdeel van Conservative. De onderliggende leningen zijn hypotheken met een LTV bij aanvang varierend van 26% tot 69%, en de rente is niet exorbitant hoog. Dit lijkt mij gewoon een van de minst risicovolle Notes beschikbaar op Mintos, en daar vind ik 5,5% prima bij passen.

En bedenk dat het op portfolioniveau uiteindelijk gaat om gemiddelden. Deze Note beslaat maar liefst 4% van mijn gehele Conservative portfolio. Nou, dat die dan slechts 5,5% op jaarbasis oplevert daar lig ik niet van wakker. Aan de andere kant van het spectrum zitten er ook Notes tussen die 16% op jaarbasis opleveren.
Binnen de context van Mintos heb je gelijk, maar ik denk dat niemand al zijn vermogen bij Mintos plaatst. 5,5% is dan gewoon een te laag rendement. Er zijn overheidsobligaties van Europese landen (in EUR) die al 6% opbrengen, XS2262211076 bijvoorbeeld. Ik zie dan weinig redenen om een note van 5,5% bij Mintos aan te houden.

Ik heb voor mijzelf bijgevolg de beslissing gemaakt dat P2P-lending in mijn gehele portefeuille enkel een rol kan spelen binnen het "hoger risico/hoger rendement"-gedeelte, wat verklaart dat ik afgestapt ben van de "Conservative"-instelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

user001 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 20:25:
[...]
Binnen de context van Mintos heb je gelijk, maar ik denk dat niemand al zijn vermogen bij Mintos plaatst. 5,5% is dan gewoon een te laag rendement. Er zijn overheidsobligaties van Europese landen (in EUR) die al 6% opbrengen, XS2262211076 bijvoorbeeld. Ik zie dan weinig redenen om een note van 5,5% bij Mintos aan te houden.
Ik zie alleen praktisch geen handel in deze obligatie, voor het lopende jaar slechts 3 trades met een gemiddelde waarde van 26K. Waarom deze obligatie nauwelijks verhandeld wordt kan ik je niet zeggen, maar voor een eerlijke vergelijking kan je beter kiezen voor een wat meer courante obligatie.

Er is trouwens nog een ander verschil. Obligaties koop je op de beurs, of in Mintos termen op de secundaire markt. De koers heeft invloed op de YTM, en omdat de koers door traders bepaald wordt, die rekening houden met het monetaire beleid van de centrale bank, heeft een stijgende rente een dalende koers tot gevolg. Dat zorgt er voor dat de YTM bij aankoop meebeweegt met de rente. Eenmaal aangekocht verandert er niets meer.

Bij Mintos strategies koop je in principe op de primaire markt (het eerder genoemde 5% plukje afkomstig uit cash-out is klein genoeg om buiten beschouwing te laten). Je hebt niet te maken met een handelskoers, de rente die je ziet is wat je krijgt.

Merk op dat de coupon van de obligatie die je noemt slechts 1,375% is. De rest van de YTM is afkomstig van traders die (in Mintos termen) een discount van 25% geven, op basis van de verdisconteerde risk free rate en afweging van vandaag bekende risico's. 1,375% is wat je YTM geweest zou zijn als je deze obligatie bij uitgifte had gekocht.

De startdatum van de onderliggende leningen van de Note is augustus 2020, de uitgiftedatum van de obligatie is december 2020. De marktrente is niet significant veranderd in die periode. Met die gegevens in het achterhoofd geeft de Note op jaarbasis 4,125% méér dan deze obligatie. Zo slecht lijkt het dan toch opeens niet meer? :)

Kleine, maar belangrijke kanttekening: de Note zelf is pas in juli 2022 op Mintos beschikbaar gekomen. En de secundaire markt van Mintos kent voornamelijk particulieren die leningen niet waarderen zoals traders op de beurs dat doen. Particulieren zullen zelden een grote discount geven wanneer de marktrente is gestegen.

PS: ik zeg niet dat de persoonlijke afwegingen tussen deze Note en deze obligatie goed of fout zijn, maar ik vind het wel belangrijk om eerlijk te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• user001
  • Niet online
Zr40 schreef op vrijdag 17 februari 2023 @ 21:34:
[...]

Ik zie alleen praktisch geen handel in deze obligatie, voor het lopende jaar slechts 3 trades met een gemiddelde waarde van 26K. Waarom deze obligatie nauwelijks verhandeld wordt kan ik je niet zeggen, maar voor een eerlijke vergelijking kan je beter kiezen voor een wat meer courante obligatie.

Er is trouwens nog een ander verschil. Obligaties koop je op de beurs, of in Mintos termen op de secundaire markt. De koers heeft invloed op de YTM, en omdat de koers door traders bepaald wordt, die rekening houden met het monetaire beleid van de centrale bank, heeft een stijgende rente een dalende koers tot gevolg. Dat zorgt er voor dat de YTM bij aankoop meebeweegt met de rente. Eenmaal aangekocht verandert er niets meer.

Bij Mintos strategies koop je in principe op de primaire markt (het eerder genoemde 5% plukje afkomstig uit cash-out is klein genoeg om buiten beschouwing te laten). Je hebt niet te maken met een handelskoers, de rente die je ziet is wat je krijgt.

Merk op dat de coupon van de obligatie die je noemt slechts 1,375% is. De rest van de YTM is afkomstig van traders die (in Mintos termen) een discount van 25% geven, op basis van de verdisconteerde risk free rate en afweging van vandaag bekende risico's. 1,375% is wat je YTM geweest zou zijn als je deze obligatie bij uitgifte had gekocht.

De startdatum van de onderliggende leningen van de Note is augustus 2020, de uitgiftedatum van de obligatie is december 2020. De marktrente is niet significant veranderd in die periode. Met die gegevens in het achterhoofd geeft de Note op jaarbasis 4,125% méér dan deze obligatie. Zo slecht lijkt het dan toch opeens niet meer? :)

Kleine, maar belangrijke kanttekening: de Note zelf is pas in juli 2022 op Mintos beschikbaar gekomen. En de secundaire markt van Mintos kent voornamelijk particulieren die leningen niet waarderen zoals traders op de beurs dat doen. Particulieren zullen zelden een grote discount geven wanneer de marktrente is gestegen.

PS: ik zeg niet dat de persoonlijke afwegingen tussen deze Note en deze obligatie goed of fout zijn, maar ik vind het wel belangrijk om eerlijk te vergelijken.
Bedankt voor je uitvoerige en duidelijke uitleg! De genoemde obligatie was uiteraard maar als voorbeeld bedoeld. Ik heb deze zelf niet in bezit, maar ik zie wel eerder deze maand een transactie aan 76,28 (en ik zie ook meer dan 3 trades dit jaar). Naar mijn ervaring lukt het meestal wel om dergelijke illiquide obligaties te kopen, hoewel de bid/ask-spread soms redelijk groot is.

Ik vind de stelling dat een eerlijke vergelijking enkel coupons moet vergelijken omdat aankopen bij Mintos op de primaire markt gebeuren, echter wat vreemd. Eigenlijk is dit een gebrek aan Mintos: je koopt een note jaren na uitgifte aan met een rendement dat op dat moment (wegens rente-evoluties) volledig achterhaald is. Mij gaat het over wat je vandaag kunt aankopen: een zwaar overgewaardeerde Mintos-note, of een correct geprijsde obligatie. Ik vind het alvast geen geruststellende gedachte dat Mintos-strategieën incorrect geprijsde notes aanbiedt. Ik heb er toch in 2023 geen boodschap aan dat de rente in 2020 zo laag was? Wat mij betreft pleit dit alvast niet in het voordeel van de standaardstrategieën van Mintos op dit moment.

Anderzijds biedt dit natuurlijk opportuniteiten bij dalende rentes. Het is ook handig voor investeerders die hun oude notes van de hand willen doen, gezien men op de beurs wel een stevig koersverlies had moeten slikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-04 11:12
Question: als je, zeg, € 1.000 te besteden zou hebben.

Zou je dan:

A) Deze in Mintos steken?
B )Hiervan aandelen kopen via bijv Degiro of Saxo
C) Deze in propietary investments steken zoals Crowdrealestate?

Heb momenteel ze in alle 3 maar wil een beetje gaan centreren/focussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zelf houd ik het principe aan dat ik voor beleggingen max 10% toewijs per asset class buiten aandelen. Leningen op Mintos en eventuele andere platforms beschouw ik als één asset class. Dat betekent dat als ik € 1.000 te investeren heb, ik niet meer dan € 100 gebruik voor Mintos, en de rest gebruik ik voor aandelen.

Randvoorwaarde voor mij is dat ik alleen zou storten als de 10% verdeling niet is overschreden. Dus stel dat Mintos nu voor mij op 12% zou zitten, dan gebruik ik het volledig voor aandelen.

Ook goede mogelijkheden zijn, indien van toepassing, het vergroten van de buffer en het aflossen van schulden.

Maar wat ik doe hoeft niet per se voor jou het beste te zijn. Jij kent je eigen situatie het beste :)

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 19-02-2023 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:50
ironheart schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:00:
Question: als je, zeg, € 1.000 te besteden zou hebben.

Zou je dan:

A) Deze in Mintos steken?
B )Hiervan aandelen kopen via bijv Degiro of Saxo
C) Deze in propietary investments steken zoals Crowdrealestate?

Heb momenteel ze in alle 3 maar wil een beetje gaan centreren/focussen.
90 - 95% aandelen / ETF.
5 - 10% in Mintos en/of in mijn geval EstateGuru.

Ik zie zowel Mintos als zaken als EstateGuru meer als speelgeld, meer risicovol en minder 'bewezen'. Met bijvoorbeeld Mintos ben je bijvoorbeeld toch aanzienlijk meer onderhevig aan de impact van shit in de wereld buiten de westerse landen, aangezien een belangrijk deel van de investeringen gedaan wordt in landen welk nu niet bepaald welvarend west Europa en VS zijn.

Idem dito heb je dit natuurlijk ook met zaken als EstateGuru. Kijk ik nu bijvoorbeeld naar mijn eigen EstateGuru portfolio, heb er niet ontzettend veel leningen uitstaan en sowieso dus maar kleine bedragen. Maar van de 13 actieve leningen, waarvan zo'n 70% in Duitsland en overige 30% verspreid in Finland, Estland, Letland en Litouwen. Hiervan staat nu 84% in default, 8% is verlaat met rentebetaling.

En zoals ook op te maken uit de recente open brief van EstateGuru naar de betrokken partijen in Duitsland, is dit een vrij breed aanwezig probleem:
https://estateguru.co/blo...ate-borrowers-in-germany/
The current German portfolio consists of €85,2M in outstanding loans, with 37.86% being late in payments and 38.42% in default.
Ook in het geval van Mintos laat de huidige situatie in Rusland natuurlijk zien hoe gevoelig dit soort systemen zijn. De regelingen met lending organisations in Rusland nemen erg veel tijd in beslag, en is maar de vraag hoeveel van het geld hier geïnvesteerd teruggezien zal gaan worden. Ook bijvoorbeeld corona heeft in voorgaande jaren zo vele investeringen als het ware van de kaart geveegd.

En hoewel beleggen natuurlijk altijd risico's met zich meebrengt, heeft een ETF bijvoorbeeld toch iets meer zekerheid dan iets als Mintos of EstateGuru en soortgelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Ok thanks allemaal! Nou is Saxo duurder dan Degiro maar Saxo vind ik wel fijner (betere klantenservice, notificatie bij ex dividend) en ik ben klein belegger vooralsnog. Is het dan toch raadzamer om naar Degiro te gaan? Ik zit nu bij Saxo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Volledig afhankelijk van hetgeen je wensen zijn als je het mij vraagt. Ja, er zitten wat verschillen in hetgeen je betaalt tussen de diverse partijen. Maar persoonlijk gezien beleg ik voor het gemak gewoon bij de ING, daar zit ik ook met mijn betaalrekening.

Overigens denk ik dat de vragen rondom beleggingen verder beter op zijn plek zijn in:
Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 11

Om dit topic niet te veel richting keuzes in beleggingsrekeningen af te laten dwalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 04:44
ironheart schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:53:
Ok thanks allemaal! Nou is Saxo duurder dan Degiro maar Saxo vind ik wel fijner (betere klantenservice, notificatie bij ex dividend) en ik ben klein belegger vooralsnog. Is het dan toch raadzamer om naar Degiro te gaan? Ik zit nu bij Saxo.
Waarschijnlijk kun je beter bij je grootbank beleggen. Wordt hier allemaal uitgelegd: Passief beleggen met indexfondsen - Deel 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:03
Zr40 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:08:
De belastingaangifte is nu weer een stukje eenvoudiger: het is niet meer nodig om op 1 januari een screenshot te maken! Er is nu een tax report beschikbaar voor het jaar 2022, met daarin: waarde op 1 januari, waarde op 31 december, de ontvangen rente, en de withholding tax. En nog wat andere gegevens die voor de Nederlandse aangifte niet relevant zijn, maar waarschijnlijk voor belastingplichtigen elders wel.
Ik heb mijn jaar report ontvangen, maar hoe vul je deze op een correcte manier in op de belastingsaangifte? Deze moet in Box 3, en dan vul je de waarde op 1 januari 2022 en op 31 december 2022 in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als je de instructies van het aangifteprogramma volgt zie je precies wat je moet invullen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muppet99
Voor de mensen met assets bij wowwo:

The court decided that the case should be reviewed in a general court, and that the arbitration court should not pass a ruling with regards to the funds Wowwo owes to investors.

Dus dat betekent nog even geduld uitoefenen

Carpe Diem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Welfio heeft een update voor februari op hun blog gezet waar ze zowel Eleving Group als IuteCredit bekijken hoe het er momenteel bijstaat.
https://blog.welfio.com/p...ore-updates-february-2023

Vooral opletten bij IuteCredit en de belangen die ze binnen Moldavië hebben vs de andere activiteiten van de groep. Dat weer in perspectief met de politieke situatie en hoe het rommelt met Russische invloeden binnen en buiten Transnistrië.

En een andere bron die de data van Mintos loanbook bijhoudt en daar grafieken over weergeeft, in dit geval toegespitst op IuteCredit in Moldavië:
https://beyondp2p.com/loa...al%20Loan&country=Moldova

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

"In Recovery" krijgt vanaf 6 maart een nieuwe naam: "Overdue". Er komt meer inzicht en betere status updates. En bepaalde pending payments (die eigenlijk in recovery genoemd hadden moeten worden omdat er sprake is van een betalingsregeling, namelijk bij Creditstar, ID Finance en IDF EURASIA) worden ook ondergebracht onder "Overdue". Pending payments krijgt zijn oorspronkelijke betekenis terug: alleen betalingen die maximaal een week geleden verwacht waren.

https://www.mintos.com/bl...-launch-new-overdue-page/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 28 februari 2023 @ 23:03:
En een andere bron die de data van Mintos loanbook bijhoudt en daar grafieken over weergeeft, in dit geval toegespitst op IuteCredit in Moldavië:
https://beyondp2p.com/loa...al%20Loan&country=Moldova
Interessante bron. De data ziet er (vooralsnog) heel goed uit.

Ik neem zelf al jaren geen leningen uit Moldavië maar ik wist niet dat Iutecredit zo afhankelijk is van Moldavië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
Bij de strategieën zie ik 'buy back' er niet meer bij staan, kan dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiepsoDJ
Klopt. Hierover vertelde Mintos support het volgende tegen mij:

The filter has been removed. The reason is that all new investments executed by custom strategies includes buyback obligation,

There is no more need of buyback obligation filters at Mintos as all investments in Notes include this criteria.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironheart
PiepsoDJ schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 09:43:
Klopt. Hierover vertelde Mintos support het volgende tegen mij:

The filter has been removed. The reason is that all new investments executed by custom strategies includes buyback obligation,

There is no more need of buyback obligation filters at Mintos as all investments in Notes include this criteria.
Ow dat is chill! Thanks!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft vrijdag een update geblogt over voortgang bij de Russische leners. Mikro Kapital en Revo hebben behoorlijk wat afgelost van openstaande leningen (cq 80% en 57%). De anderen slechts enkele procenten tot niks (maar wel met gesprekken die positief klinken). De kwade eend hier tussen is Kviku (of LLMC AirLoans aangezien dat de naam is van de Russische entiteit). Die hebben eenzijdig de schuld van EUR naar RUB omgezet, en die vervolgens als obligatie zonder rente verpakt met een terugbetaling in 2026.........

https://www.mintos.com/bl...ns-from-belarus-and-more/
Kviku informed us through email at the end of November 2022 that it had unilaterally converted all EUR debt to RUB, combined it with existing RUB debt arising from investments made outside of Forward Flow setup, and further converted it to an interest free bond in RUB with a principal repayment at the end of 2026. For investments made with Forward Flow (about €5 million exposure), Kviku has neither shared any information nor repaid any funds.

Based on our lawyers’ preliminary analysis, neither the way the funds were converted nor the amounts converted are in line with the existing legislative acts. And we don’t accept this unilateral conversion by Kviku. As previously disclosed, we’ve involved consultants to take certain actions towards recovery of all due amounts. We’ll update you once we have news to share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Je was mij net voor, was ook minder plezierig verrast. Ik ben benieuwd wat Mintos voor elkaar kan krijgen. Helaas drukt dit samen met de wowwo perikelen wel wat op de winst :(

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nyRcDXGPndiUZFdI0Eaht5fyUHo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drUOhwESKg6xY3V8co0qAM2k.png?f=fotoalbum_large

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij is de tekst in dat groene kader een beetje onhandig gekozen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Update over IDF EURASIA:
You’re receiving this email as an investor on Mintos holding investments in loans issued by IDF Eurasia (legal entities MFO OnlineKazFinance LLP and MFO FintechFinance LLP).

As you know, in August 2022, IDF Eurasia and Mintos had agreed to restructure the overdue payments, contingent on the lending company raising outside capital. Since then, investors have received €15 million in net transfers from IDF Eurasia, and the company has reduced the restructured payments by €4 million, from €17.5 million to €13.5 million. The lending company’s portfolio on Mintos has also decreased by €11.0 million, from €54.3 million to €43.3 million.

To bring down the overdue payments faster, we’ve agreed on the next steps with IDF Eurasia and signed a restructuring agreement with the following key points:
  • IDF Eurasia has to make regular transfers of €1.34 million per week at a minimum.
  • IDF Eurasia has to fully cover the restructured overdue payments by 4 August 2023 at the latest.
  • To make sure you’re receiving adequate interest for the period, IDF Eurasia agreed to continue paying increased interest of 1.4x the base interest rate on the restructured overdue payments on an ongoing basis until they are fully settled. On average, investors will receive 19.9% interest on these, which is significantly above the current average market rate of 13.2%.
Meanwhile, IDF Eurasia is working on attracting additional funding to cover the overdue payments faster. In the last 6 months, the company raised about €6 million via bonds, out of which €4 million were used towards its debt to investors on Mintos, and €2 million towards other debt. Over the coming months, the company expects to attract additional money, up to USD $12m total by the end of Q2.

We appreciate your patience in this matter, and understand that the progress has been slower than you were expecting. Considering that IDF Eurasia has been committed to decreasing the overdue amounts, and has made and continues making substantial transfers, we believe that the agreed repayment schedule offers the best chance to fully recover the outstanding amounts due to investors. We’re confident that the case will be solved with a full recovery and investors compensated adequately.
Voor mij persoonlijk: ik heb een aantal Notes van deze LO in de Mintos Core en High Yield strategies zitten. Het grootste deel heeft nog 36-48 maanden te gaan, eentje zit tegen het eind van zijn looptijd aan. Ik merk hier dus nog niet echt veel van. Het kleine beetje dat wel overdue is staat nu ook daadwerkelijk bij overdue zoals het hoort, dus niet meer bij pending payments.

Die bonds worden wel langzamer dan oorspronkelijk verwacht geplaatst en ik twijfel dan ook of ze dat $12m doel voor het eind van Q2 zullen behalen. Maar er is in ieder geval voortgang en ze betalen daadwerkelijk aan Mintos (4 miljoen aan achterstallige rente uit de opbrengst van de bonds, 11 miljoen aan reguliere aflossing), en met die gedachte vind ik die 1.4x verhoging van de rente over de achterstallige betalingen in ruil voor nog wat meer uitstel beter dan het alternatief (het afdwingen van faillissement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:10
Ik heb net m'n belastingaangifte zitten invullen, dan klopt het tocht dat ik de witholding tax kan opgeven bij de vraag "Is er buitenlandse belasting ingehouden?"
In het tax report van Mintos staan de bedragen netjes vermeld per land vermeld, het voelt alleen een beetje vreemd om in sommige gevallen 1,- op te geven terwijl er bijvoorbeeld maar 0,05 ingehouden is :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

RikTW schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 14:52:
In het tax report van Mintos staan de bedragen netjes vermeld per land vermeld, het voelt alleen een beetje vreemd om in sommige gevallen 1,- op te geven terwijl er bijvoorbeeld maar 0,05 ingehouden is :+
Dat die leningpartijen in allerlei landen zitten is toch niet relevant? Mintos houdt vziw maar namens 1 land belasting in (Letland).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Om de withholding tax in te vullen heb je alleen het Interest overzichtje nodig op de eerste pagina van het tax report :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04:10
Ah, bedankt!
Ik werd op het verkeerde been gezet door het overzicht verderop in het tax report met uitsplitsing per land...
Ik dacht even dat belasting namens die landen ingehouden werd :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Tijd voor een kwartaalupdate van de Mintos Strategies :)

StrategyGem. renteGem. looptijdLO's
Conservative11,57%31m 23d17
Mintos Core11,64%31m 9d25
High yield14,85%24m 20d20
Manual14,09%30m 16d4(cashback strategy die ik niet meer actief volg)
Totaal12,90%28m 30d32

Met deze cijfers lijkt Mintos Core niet bepaald interessant ten opzichte van Conservative.

Diversification score is 60 ("good"). Net return volgens de diversification score pagina is 9,81%, lager dan totaal portfolio. Waarschijnlijk wordt het stuk Capital Service daarin meegeteld met 0% return.

Huidige verdeling in mijn portfolio (excl. overdue):
28,49% Conservative
27,96% Mintos Core
28,75% High yield
14,43% Manual
0,36% Pending payments

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In navolging van Zr40, een paar cijfers van mijn huidige Mintos stuk.

Net Return: 9.51% (over de afgelopen 12 maanden)
Diversification score: 5%

Claims maken nog 6,5% uit van het portfolio op Mintos, de rest zijn notes.

Gemiddelde resterende looptijd zit rond de 14 maanden voor claims en 27 maanden voor notes. Gemiddelde rente vergoeding bij claims zit rond de 9% terwijl notes rond de 13% liggen. Daar zie je de behoorlijke stijging van rentevergoedingen sinds midden vorig jaar in terug komen. (bij claims zitten er nog een aantal van 6,5% tussen bijvoorbeeld die in november/december 2021 werden aangeboden)

Nu heb ik een redelijk specifieke auto-invest staan, waarmee ongeveer 40% in Everest Finanse, 40% in DelfinGroup en 10% in IuteCredit (zonder Moldavië) komt. De overige 10% heeft nog een stukje geschiedenis met ESTO en Placet Group, een heel klein stukje in LO's die al lang niets meer betalen, en als nieuwe toevoeging Credifiel om de diversificatie binnen Mintos iets hoger te zetten. Vooral de truststructuur bij Credifiel ziet er op papier prettig uit op het moment dat de LO in de problemen komt (de vraag is alleen wie gaat achter de betalingen aan van de leners als ze niet meer betalen, de trust gaat namelijk alleen over het routeren van betalingen die binnenkomen direct van de trust naar Mintos ipv van de trust naar de LO en dan pas naar Mintos).

---
Bovenstaande is het EUR deel. Voor mijn PLN deel ben ik het grotendeels aan het afbouwen. Daar is momenteel alleen maar Sun Finance beschikbaar (in twee entiteiten en allebei zonder Pledge of assets of Group guarantee, waarbij Primastar verlies maakt en Ducatos het wel iets beter doet maar ook weer niet de beste van de klas is).

[ Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 07-04-2023 23:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een aantal p2p vloggers is op een of andere manier aangezet om specifiek redenen te geven om niet op Mintos te investeren. Natuurlijk is dat een persoonlijke keuze en als een van de grootste platformen in Europa trek je dat aan. Maar toch is het wel opvallend, zeker als je kijkt welke andere platformen dan wel aangeraden worden.

Nu spelen problematische LOs daar in mee, de soms onhandige communicatie (al is dat mijns inziens de laatste jaren een stuk beter) en zeker de omslag van claims naar notes waarbij claims niet meer te verhandelen zijn zonder dat dat duidelijk werd aangekondigd (dat was dan ook een punt waar de regulator erg aan vast hield). Maar elk platform dat langer bestaat zal op een gegeven moment tegen problemen aanlopen, en hoe Mintos daarmee omgaat is volgens mij wel een redelijke weg.
YouTube: Why I Don't Invest On Mintos | Mintos Review 2023
YouTube: Mintos Review (2023) After 5+ Years 🧐 Worth investing again?

--edit
ExploreP2P heeft zijn puntentelling van een update voorzien op 10 april.
https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

[ Voor 5% gewijzigd door Qwerty-273 op 12-04-2023 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een update voor mensen met Revo Technologies leningen.
With €10.4 million total recovered, Revo case is closed
After proactive efforts to petition the Central Bank of the Russian Federation (The Central Bank), in September 2022, Revo Russia (OOO Revo Technologies MFC) obtained special permission to accelerate repayment of its obligations to Mintos investors in payments larger than 10 million RUB monthly.

As a condition for granting permission, The Central Bank stipulated a maximum repayment of €10.4 million, or 65% of the lending company’s debt to investors on Mintos. Six months later and in line with the terms of its restructuring agreement, Revo Russia has repaid the agreed total of €10.4 million and we’re closing the case. Any remaining outstanding amounts were declared as bad debt as per Mintos classification, and Revo Russia has exited Mintos.

At the present time, Russian companies are allowed to pay lenders in “unfriendly” jurisdictions not more than RUB 10 million per month. Repayment of higher amounts requires consent from The Central Bank. Such consent typically imposes a loss to creditors, which is a common practice by Russian authorities. When the option of repayment requiring investors on Mintos to accept losses was presented by Revo Russia in September 2022, Mintos evaluated the alternatives. This included Revo Russia only transferring the maximum allowed of RUB 10 million per month allowed under the restrictions introduced by the Russian government.

In our view, going ahead with the accelerated repayment plan agreed to by Revo Russia with The Central Bank and the attached conditions has led to the best outcome for investors, both in terms of the recovered amount and the speed of recovery. This outcome allows investors on Mintos to access and reinvest the repaid funds now to earn a return, instead of waiting several years to collect possibly a higher amount, which may be further impacted by additional regulatory uncertainties.
Nu is het geen geweldige uitkomst, slechts 65% terug krijgen. Maar aan de andere kant snap ik de redenatie van Mintos wel met de Russische situatie en de verwachting dat het zo goed als onmogelijk wordt om vordering van het volledige bedrag af te dwingen. Nu krijg je iets terug en kan je er een punt achterzetten en zit je niet door te modderen voor jaren en jaren (met nog een onduidelijke uitkomst of je meer of minder terug zal krijgen dan nu). Dit schept echter wel een precedent natuurlijk voor de andere partijen, waarom zouden ze 100% terugbetalen als Mintos genoegen neemt met een deal goedgekeurd door de Russiche Centrale Bank om 65% terug te krijgen op korte termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Qwerty-273 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 21:18:
Een update voor mensen met Revo Technologies leningen.

[...]

Nu is het geen geweldige uitkomst, slechts 65% terug krijgen. Maar aan de andere kant snap ik de redenatie van Mintos wel met de Russische situatie en de verwachting dat het zo goed als onmogelijk wordt om vordering van het volledige bedrag af te dwingen. Nu krijg je iets terug en kan je er een punt achterzetten en zit je niet door te modderen voor jaren en jaren (met nog een onduidelijke uitkomst of je meer of minder terug zal krijgen dan nu). Dit schept echter wel een precedent natuurlijk voor de andere partijen, waarom zouden ze 100% terugbetalen als Mintos genoegen neemt met een deal goedgekeurd door de Russiche Centrale Bank om 65% terug te krijgen op korte termijn.
Om eerlijk te zijn denk ik dat deze keuze ook voor ons gunstiger is. Met een toegestaan circa 120k terugbetaling per maand anderszins, ben je tot ongeveer 7 jaar onderweg.

65% met tot 7 jaar rendement elders, of 100%, worst case na ongeveer 7 jaar door de manier van repayment bij mintos valt voor een deel van ons waarschijnlijk sneller bij het huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:50
benieuwd of ze dit ook bij Kviku zo gaan oplossen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht het niet. De oplossing die Kviku (of LLMC AirLoans om precies te zijn) toepast is ook één van de manieren die de Russische Centrale Bank adviseert om met buitenlandse schulden om te gaan (want een goedkeuring van de schuldeiser is niet nodig - volgens de lokale wetgeving). De euro schulden zijn omgezet naar roebels en in een speciale obligatie gegoten met een afloop datum ergens in 2025. Deze zelfde oplossing heeft Kviku ook toegepast op de leningen die ze via het iuvo platform aanbieden. Daar kan je ook meer info vinden wat het nou eigenlijk is.

https://www.iuvo-group.co...-of-the-originators-debt/
The maturity date of the bonds is 30.04.2025, and after that the amount of Kviku’s debt, which includes the invested amount in loans and the acquired interest according to the repayment of the loans, will be paid in a “C” type bank account under the name of iuvo in a bank in Russia. In case the decree of the Russian president regarding “unfriendly” states is not repealed or amended until the maturity of the bonds, the received funds in a “C” type account cannot be transferred outside of the Russian Federation. As of now, funds in such accounts can only be used for just a few transactions within the Russian Federation, like to be transferred to another “C” type account or to buy certain securities.
Al met al een erg grote onzekerheid over een terugbetaling. Buiten de financiële mogelijkheden van de LO zit je ook nog vast aan het politieke vraagstuk - en (in het geval van iuvo) is de genomen koers voor het omwisselen van EUR naar RUB (1 EUR = 63,0504 RUB) wel een stuk anders dan een wisselkoers vandaag de dag (op XE is dat 1 EUR = 89.621094 RUB zover je nog partijen kan vinden die het willen/kunnen wisselen). Dan is een afkoop van 65% tegenover grote onzekerheden wel een redelijk optie (nog steeds zuur in afschrijving, maar je hebt het wel beschikbaar op de korte termijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Qwerty-273 schreef op donderdag 20 april 2023 @ 11:00:
Ik verwacht het niet. De oplossing die Kviku (of LLMC AirLoans om precies te zijn) toepast is ook één van de manieren die de Russische Centrale Bank adviseert om met buitenlandse schulden om te gaan (want een goedkeuring van de schuldeiser is niet nodig - volgens de lokale wetgeving). De euro schulden zijn omgezet naar roebels en in een speciale obligatie gegoten met een afloop datum ergens in 2025. Deze zelfde oplossing heeft Kviku ook toegepast op de leningen die ze via het iuvo platform aanbieden. Daar kan je ook meer info vinden wat het nou eigenlijk is.

https://www.iuvo-group.co...-of-the-originators-debt/

[...]

Al met al een erg grote onzekerheid over een terugbetaling. Buiten de financiële mogelijkheden van de LO zit je ook nog vast aan het politieke vraagstuk - en (in het geval van iuvo) is de genomen koers voor het omwisselen van EUR naar RUB (1 EUR = 63,0504 RUB) wel een stuk anders dan een wisselkoers vandaag de dag (op XE is dat 1 EUR = 89.621094 RUB zover je nog partijen kan vinden die het willen/kunnen wisselen). Dan is een afkoop van 65% tegenover grote onzekerheden wel een redelijk optie (nog steeds zuur in afschrijving, maar je hebt het wel beschikbaar op de korte termijn).
Is mijn aanname correct dat Kviku hier eigenlijk niet zoveel aan kan doen? Was er geen oorlog, dan hadden wij gewoon ons geld gehad. Maar als ik Kviku zou zijn, dan lijkt mij dit voor de leningen die al openstonden gunstig uit te komen of zie ik dit verkeerd?

Ik zou overigens ook liever die 65% nu pakken, helaas hebben we daar geen keus in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mintos heeft een nieuwe manier live gezet om geld te storten, via een PSD2 payment initiator genaamd "kevin." (zonder hoofdletter en inclusief punt, ik vind het maar vreemd lezen maar zo schrijft Mintos het ook consistent in hun blog :?). Zelf nog niet geprobeerd, maar het komt op mij over als vergelijkbaar met iDeal - je ondertekent de betaalopdracht via internetbankieren en Kevin zorgt er voor dat het bij Mintos terecht komt.

Niet alle banken die iDeal ondersteunen zijn beschikbaar via Kevin, maar de grote Nederlandse banken zitten er tussen: ABN, ASN, ING, Rabobank, RegioBank, SNS en Triodos, evenals Revolut. Gelukkig is de ouderwetse overboeking ook nog steeds beschikbaar :P

In ander nieuws: ID Finance Spain heeft de volledige achterstand aan (destijds) pending payments afgelost. En ze melden € 10 miljoen aan winst over 2022: https://www.mintos.com/bl...-e10m-net-profit-in-2022/

Nu Capital Service nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Zr40 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:36:
zonder hoofdletter en inclusief punt, ik vind het maar vreemd lezen maar zo schrijft Mintos het ook consistent in hun blog :?
Kennelijk is dit hoe kevin. het marketingtechnisch zelf aanrpijst. Bekijk maar eens de website van kevin., https://www.kevin.eu/nl-nl/partners/. Ook daar hanteren ze zelf ook kevin.(.? :+)
Zr40 schreef op maandag 24 april 2023 @ 20:36:
In ander nieuws: ID Finance Spain heeft de volledige achterstand aan (destijds) pending payments afgelost. En ze melden € 10 miljoen aan winst over 2022: https://www.mintos.com/bl...-e10m-net-profit-in-2022/

Nu Capital Service nog :)
Kreeg hem ook voorbij. Weer eentje van de overdue af :). Capital Service zal nog wel even duren ;). Moet bekennen, heb ik zelf niet zoveel in staan. Mijn meeste overdue zit in de meer recente probleem LO's, grotendeels Russisch. Afhandeling daarin zal ook niet erg vlot gaan ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Ik heb eigenlijk geen problemen met overmaken via ABN, laatste keer via mijn bank was binnen 24 uur op Mintos.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Nog niet heel lang geleden heeft Mintos een Poll verzonden onder haar leden met de vraag in hoeverre er interesse is in het handelen in ETF's. Men kon hier toen een cijfer aan koppelen meen ik of in iedergeval in een bepaalde waarde aangeven hoe interessant dit voor de persoon is.

Gisteren heb ik Mintos benaderd met de vraag wat we hiervan mogen verwachten. Het antwoord dat ik hierop heb ontvangen dat in de nabije toekomst er een functionaliteit bijkomt die het mogeljk maakt om via het Mintos platform te beleggen in ETF's.
Marek (Mintos) (Mintos Support Hub)

May 5, 2023, 11:11 GMT+3

Hello Marchel,

thank you for reaching out.

Yes, the ETFs are currently in the process of development and we should be able to launch the ETFs in the near future.

Unfortunately, there is no beta program that you can join.

Please stay tuned and follow our posts to be in picture.

Best regards,

Marek Mintos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over ETFs en Mintos ben ik nog redelijk behoedzaam om er enthousiast over te worden. Het zal uiteindelijk de vraag worden bij welke beurzen ze zullen aansluiten (het is geen broker die probeert om overal maar te kunnen handelen).

De huidige notes krijgen een ISIN via Nasdaq (de Baltische tak/entiteit). Daar is dus al een samenwerking en wellicht komt daar ook het stukje ETF initieel vandaan. Maar de Nasdaq Baltic is maar een kleine beurs, waar niet al te veel fondsen op verhandeld worden. Het wordt dan de vraag bij welke beurzen ze aansluiten en wat de uiteindelijke transactiekosten zullen worden, waarbij ik vermoed dat ze zich niet richten om de goedkoopste low cost broker binnen de EU te worden. Maar wie weet, en wordt ik straks verrast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ETF's bij Mintos zou ik geen interesse in hebben. Ik beleg al op de beurs bij een fatsoenlijke partij :)
Qwerty-273 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 12:34:
De huidige notes krijgen een ISIN via Nasdaq (de Baltische tak/entiteit). Daar is dus al een samenwerking en wellicht komt daar ook het stukje ETF initieel vandaan.
Ik denk niet dat dit met elkaar te maken heeft, of dat dit zou betekenen dat het eventuele aanbod van ETF's tot deze beurs beperkt zou zijn.

In een oude mail uit 2020 speelde Mintos al met het idee om het productaanbod te verbreden, met onder andere ETF's.

[ Voor 33% gewijzigd door Zr40 op 06-05-2023 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 23-04 15:25
Er staat me iets bij dat je als je een standaard Mintos strategie hebt je relatief makkelijk fondsen weer vrij moet kunnen maken / notes verkopen.... iemand enig idee hoe dat werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wanneer je het maximumbedrag verlaagt, dan wordt het meerdere verkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In deze blog post wordt er wat meer info gegeven over ETFs bij Mintos:
https://www.mintos.com/bl...-affiliate-news-may-2023/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Qwerty-273 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
Jammer dat ze vergeten zijn de link toe te voegen waarin je jezelf kan opgeven voor het beta-programma :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Qwerty-273 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:36:
Een beetje in lijn der verwachting. Eigenlijk weinig anders dan ETF investment nog meer toegankelijk maken. Mintos is hierin natuurlijk niet de eerste partij. Denk dat het deels ook gemotiveerd zal zijn om zich als bedrijf minder kwetsbaar te maken. Je ziet op dit moment toch dat in tijden van tegenslag, bijvoorbeeld COVID, uitbraak van de oorlog in Oekraïne, de impact op hun huidige business strategy niet geheel zonder slag of stoot verloopt. Dit gepaard gaat met flink wat negatieve waardering voor Mintos, met name vanuit de mensen die het geld investeren.

Minder nadruk op deze volatiele markt, zal dan ook helpen om de lender waardering eenvoudiger te doen verhogen vanuit een bredere potentiële doelgroep. De markt voor mensen met interesse in ETF beleggingen is tenslotte ook gewoonweg groter dan de markt voor P2P beleggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is even stil geweest, maar er zijn weer cashback acties!

Voor Notes van IDF Eurasia vanaf 6 maanden:
1% bij een bedrag vanaf € 300 of 150k KZT
2% bij een bedrag vanaf € 1000 of 500k KZT
Mintos Risk Score is 6.6, ExploreP2P score is 51.

Voor Notes van ExpressCredit vanaf € 100:
0,5% voor Notes tussen 12 en 24 maanden
1% voor Notes tussen 24 en 36 maanden
2% voor Notes vanaf 36 maanden
Mintos Risk Score is 6.7 (met een opvallend lage 'Cooperation structure' subscore van 2.5), ExploreP2P score is 30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Voor de twee cashbacks zou ik wel goed kijken naar de risico's. IDF Eurasia had tot voor kort een groot deel in pending payments zitten (wat volgens mij in april afgelost werd). ExpressCredit is "actief" op drie markten, de cashback geldt voor Botswana. De andere twee entiteiten in Namibië en Zambia lopen een stuk minder - al worden daar wel positieve vorderingen gemaakt.

Mintos heeft haar blog over de vorderingen op Russische leningverstrekkers een update gegeven met een duidelijkere onderbouwing over Revo Technologies. Daar liepen toch best veel gebruikers over te struikelen (en een deel daar van liep vervolgens te dreigen met allerlei juridische stappen om hun verlies te dekken).
https://www.mintos.com/bl...ns-from-belarus-and-more/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nieuwe cashback (ook van een LO die recentelijk met liquiditeitsproblemen zat met overdue payments, en die inmiddels ook zo goed als allemaal voldaan zijn) van ID Finance Spanje. Wel opletten dat de rentevergoedingen eigenlijk de cashback wegstrepen. Op de primary market staan de leningen tot 30 dagen met een vergoeding tussen 9% - 14,5%, met 1-2 maanden een vergoeding van 10% - 13%, en vanaf 3 maanden een vergoeding van 9%.
Earn up to 3% cashback with Notes for ID Finance Spain
For a limited time, you can earn cashback for investments in Notes for ID Finance Spain:
  • 1% for Notes with a remaining term of up to 30 days
  • 2% for Notes with a remaining term of 31 days to 3 months
  • 3% for Notes with a remaining term of 3 months 1 day and more
This offer is valid for a limited time, from 19 to 30 June 2023.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nee, dat streept het niet weg, de cashback is namelijk niet op jaarbasis. 1% bonus voor 30 dagen komt neer op een extra rendement van iets meer dan +12% op jaarbasis. 2% voor 3 maanden is iets meer dan +8% op jaarbasis, en 3% voor 4 maanden (de langste die ik kan vinden) op circa +9% op jaarbasis. Hoe korter de looptijd, hoe hoger de effectieve rente op jaarbasis.

Het verraderlijke is dat bij dit soort korte leningen het regelmatig voor komt dat de terugbetaling wordt verschoven, naar maximaal 180 dagen extra. Dan wordt het een 1% bonus voor 210 dagen, en dat komt neer op circa +1,7% op jaarbasis.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2023 08:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Er is gisteren na lange tijd weer een klein stukje van Capital Service teruggekomen, 5 euro. Nog 236 te gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos geeft een statement van Sun Finance door, waar de Sun Finance groep aankondigt een groot belang te hebben genomen in Zenka. Natuurlijk zit er behoorlijk overlap in de aandeelhouders (al gaat het ditmaal wederom voornamelijk om Aigars Kesenfelds). Hij is de UBO van zowel Sun Finance als Zenka (en ook groot aandeelhouder binnen Eleving en Mintos), allemaal dankzij het werk (en daarop volgende verdiensten) in zijn tijd bij 4Finance. Ben benieuwd of Sun Finance garanties gaat geven voor Zenka, dat zou een klein pluspuntje zijn voor deze LO.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Eleving Group neemt ExpressCredit over. Daarmee hangen de activiteiten in Botswana (en de andere twee entiteiten in Namibië en Zambia) nu onder de Eleving Group. Op het zelfde moment zijn er geen leningen meer terug te vinden in Namibië en Zambia op de primary market. En slechts een handvol in Botswana. In juni was er nog een cashback actie voor de ExpressCredit leningen in Botswana.

Eleving Group obtains ExpressCredit through integration
Eleving Group (Luxemburg) will provide the corporate guarantee for ExpressCredit Botswana Notes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Vandaag weer wat geld bijgestort bij Mintos. Ik wist niet dat het weer direct kon via de website. Stond er binnen 1 minuut op.

Nieuwe update van https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/. Sun Finance krijgt flink punten bij.
Sun Finance subsidiaries and sister companies have been present on Mintos for many years. In 2019 the Sun Finance Group was formed to bring them together. Some subsidiaries (such as in Kazakhstan) receive formal group guarantees, while in others (Poland) it is implied. However, based on the latest published audited results, it seems unlikely any subsidiaries will be running into trouble. The group made an incredible profit of €66m in 2022, up from €51m the year before. It has also been winning several awards, such as Top European Fintech from the Financial Times. To reflect the high profitability and strong momentum of the group, our score is up 10 to 79.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op donderdag 16 februari 2023 @ 15:00:
… In mijn PLN deel is er weinig meer te kiezen sinds Creamfinance vertrokken is (die zijn voor de Poolse entiteit niet met Notes begonnen), dat is nu alleen Sun Finance met twee entiteiten, dat deel ben ik dan ook deels aan het afbouwen.
Sun Finance lijkt momenteel geen nieuwe Notes in PLN meer te plaatsen. De huidige lopen af en dan is er niets meer om het in te herinvesteren. Vanuit Mintos kwam het onderstaande bericht. Een uitgekeken kans om mijn volledige PLN tegoed om te zetten naar EUR. De wisselkoers is vergelijkbaar met wat mijn bank zou geven. En door het vervallen van de commissie komt het ongeveer op hetzelfde uit.
You're receiving this message since you have Outstanding Investments on Mintos in Polish zloty.

Since 15 August 2023, there are no Notes denominated in Polish zloty available for investment. While we're working to reestablish the supply of Notes denominated in Polish zloty, there is currently no clear timeline.

In the upcoming weeks, more Polish zloty in your account will be uninvested. Because of these circumstances, we would like to provide you with an opportunity to exchange your Polish zloty for Euros for free, without any currency exchange commission. There are still opportunities to invest in Polish lending companies in Euros, amounting to €90m worth of Notes available for investment.

This offer is available until October 31.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik heb nu iets raars. Mijn uninvested bedrag is opgelopen tot 123€ en wordt niet geinvesteerd in mijn portfolio. Daarvan staan de last investments op 4 en 5 dagen geleden.
Keep uninvested staat op 0 €, target van de portfolio's staan hoog genoeg.

Normaal wordt er wel weer geinvesteerd zodra er meer dan 50€ beschikbaar is, en elke 1 a 2 dagen worden er wel weer notes bijgekocht.
Ik heb diversificatie bekeken en enige wat daar opvalt:
Lending company distribution
Underlying loans for any 5 lending companies should make up no more than a combined 50% of the portfolio.
46% / 50%
Blijkbaar zit ik dus met 5 lending companies op 46%

Als ik naar een portfolio ga zie ik wel:
To keep your portfolio fully diversified, we'll resume investing once we have new loans you're not already investing in
Lijkt me toch sterk dat er geen investeringen te vinden zijn voor mijn (standaard mintos) high-yield portfolio?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

u_nix_we_all schreef op maandag 18 september 2023 @ 12:58:
Ik heb nu iets raars. Mijn uninvested bedrag is opgelopen tot 123€ en wordt niet geinvesteerd in mijn portfolio. Daarvan staan de last investments op 4 en 5 dagen geleden.
Keep uninvested staat op 0 €, target van de portfolio's staan hoog genoeg.

Normaal wordt er wel weer geinvesteerd zodra er meer dan 50€ beschikbaar is, en elke 1 a 2 dagen worden er wel weer notes bijgekocht.
Ik heb diversificatie bekeken en enige wat daar opvalt:

[...]

Blijkbaar zit ik dus met 5 lending companies op 46%

Als ik naar een portfolio ga zie ik wel:

[...]

Lijkt me toch sterk dat er geen investeringen te vinden zijn voor mijn (standaard mintos) high-yield portfolio?
Ik heb dit sinds afgelopen vrijdag ook. Geld dat vrijkomt staat nu niets te doen, terwijl het normaal gesproken binnen enkele uren is belegd. Ik vermoed/hoop dat er mogelijk iets anders gaande is, wellicht een technisch issue?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht dat er iets niet goed loopt met de auto-invest. Ik heb dit ook sinds afgelopen vrijdag. Vandaag aankijken wat er gebeurt als het IT kantoor personeel weer terug is op kantoor :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barberossa
Idem hier.

Ik zie ook dat de nieuwe feature om te beleggen in ETF's openstaat voor Beta testers. Wat denken jullie hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
barberossa schreef op maandag 18 september 2023 @ 18:21:
Ik zie ook dat de nieuwe feature om te beleggen in ETF's openstaat voor Beta testers. Wat denken jullie hier over?
Lijkt me niet zo interessant. Ik verwacht dat de 20k bescherming voor Mintos totaal zal gelden. Ik gebruik dat graag alleen voor mijn notes. Verder zijn er al diverse goede aanbieders beschikbaar voor Nederland. Als derde punt heb je nog de dividendlekkage, die niet zal worden opgelost.

PS. je kan je nu inschrijven voor de beta. Hij is nog niet open.

Meer uitleg: https://www.mintos.com/bl...-affiliate-news-may-2023/

[ Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 18-09-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 17:23
Pistachenootje schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 11:45:
Vandaag weer wat geld bijgestort bij Mintos. Ik wist niet dat het weer direct kon via de website. Stond er binnen 1 minuut op.

Nieuwe update van https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/. Sun Finance krijgt flink punten bij.

[...]
Hypothetisch, maar heb je ook ervaring met geld onttrekken van Mintos? Ik neem aan dat je -als je dat wilt- je simpelweg de looptijd moet uitzitten of niet? De hele zwik op de secundaire markt verkopen slurpt al het rendement op dat is opgebouwd of je komt er zelfs met verlies af. Kan zijn dat ik er naast, vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jens17 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:21:
[...]
Hypothetisch, maar heb je ook ervaring met geld onttrekken van Mintos?
Jazeker. Ligt eraan of wat je verkoopt gewild is. Ik kon meestal leningen zonder verlies verkopen. Moest alleen transactiekosten betalen. Maar als het tegen zit kan het ook zo zijn dat je korting moet geven om er van af te komen.

Er zijn ook mensen die geld hebben verdiend op de secundaire markt door slim in te kopen en vervolgens te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jens17
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-04 17:23
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:26:
[...]

Jazeker. Ligt eraan of wat je verkoopt gewild is. Ik kon meestal leningen zonder verlies verkopen. Moest alleen transactiekosten betalen. Maar als het tegen zit kan het ook zo zijn dat je korting moet geven om er van af te komen.

Er zijn ook mensen die geld hebben verdiend op de secundaire markt door slim in te kopen en vervolgens te verkopen.
Ah, check! Dat is dan eerst uitzoeken. Ik ben van ETF gewend dat deze altijd kunnen worden geliquideerd, al kun je daar ook onder inkoop verkopen als de koers laag is. Desondanks voel ik me comfortabeler met ETF. Vandaar de interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:26:
[...]

Als ik me niet vergis zijn er geen transactiekosten gekoppeld aan trades die je doet op de secondaire market indien de note is aangekocht via een investeringsstrategie die Mintos voor je in beheer heeft. Dus de Behouden - Mintos Core - Hoog Rendement strategieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
jens17 schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:29:
[...]

Ah, check! Dat is dan eerst uitzoeken. Ik ben van ETF gewend dat deze altijd kunnen worden geliquideerd, al kun je daar ook onder inkoop verkopen als de koers laag is. Desondanks voel ik me comfortabeler met ETF. Vandaar de interesse.
Ik zie Mintos als een leuke alternatieve investering. Het gaat om minder dan 3% van mijn portfolio. Ik zou het zeker niet als vervanging van ETFs zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Marchel schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:29:
[...]
Als ik me niet vergis zijn er geen transactiekosten gekoppeld aan trades die je doet op de secondaire market indien de note is aangekocht via een investeringsstrategie die Mintos voor je in beheer heeft. Dus de Behouden - Mintos Core - Hoog Rendement strategieën.
Dat zou goed kunnen, ik weet het niet. Ik investeer alleen handmatig. Ik wil volledige controle over waar ik in investeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauritsvtl
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-04 17:17
Waarom maar zo’n klein deel van je portefeuille? Het rendement is fors hoger dan het gemiddelde rendement in vastgoed of aandelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Ik had laatst een opvatting over de werking van Mintos, ik wil dit eens toetsen bij andere gebruikers. Vraag mij af of mijn denkwijze/opvatting klopt.

Stel, een gebruiker investeert een bedrag á € 10.000 in de Mintos strategieën die er zijn. Het geld zal door Mintos worden gebruikt. Mintos koopt Notes bij verschillende Loan Operators met allerlei onderliggende leningen. Hier zitten goede leningen tussen, maar ook leningen die slecht zullen zijn. Slecht in de zin dat uiteindelijk de Load Operator de lening terugkoopt en de geldverstrekker de investering terugkrijgt plus een kleine vergoeding/rente. Het geïnvesteerde bedrag komt na de buy-back warranty plus de vergoeding weer beschikbaar als besteedbaar vermogen binnen Mintos.

Een goede lening zit de gehele looptijd uit of een overgroot deel van de looptijd. Hoe langer de schuldenaar zijn verplichting nakomt hoe meer geld de verstrekker ontvangt. Het geïnvesteerd bedrag staat logischerwijs "vast" zolang de schuldenaar zijn verplichtingen binnen de contractvoorwaarden nakomt.

Maar er komt ook steeds geld vrij, dit doordat er leningen/Notes zijn teruggekocht, dit omdat een schuldenaar de lening niet tijdig heeft kunnen betalen. Met het vrijgekomen geld koopt de Mintos strategie weer een nieuwe Notes, en het proces herhaalt zichzelf.

Het klopt toch dat het mechanisme; slechte leningen die worden teruggekocht v.s. goede leningen die (langer) lopen, een portfolio aanlooptijd nodig heeft de € 10.000 optimaal zal renderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Ik vergeet nog toe te voegen dat een "betaling" /aflossing ook geld is dat je ontvangt. Indien juist ingesteld, gebruikt zal worden nieuwe Notes aan te kopen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marchel op 18-09-2023 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pistachenootje
mauritsvtl schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:52:
Waarom maar zo’n klein deel van je portefeuille? Het rendement is fors hoger dan het gemiddelde rendement in vastgoed of aandelen.
Ik zie het zo: rendement staat vrijwel altijd in verhouding tot de hoeveelheid risico. There's no free lunch. Als je investeert in een lening die je 13% gaat opbrengen staat er dus een behoorlijk risico tegenover. Een groter risico dan bijvoorbeeld een vastgoed lening waarbij ik het eerste recht van hypotheek heb. Die brengen dan ook 'maar' zo'n ~6-7% op. De LO's op Mintos zijn meestal ook maar relatief kleine bedrijfjes. Je kunt je afvragen hoeveel van je geld je aan een bedrijfje als Eleving of Placetgroup beschikbaar wil stellen.

Dat de risico's bij Mintos behoorlijk zijn kun je ook terugvinden in dit topic of op externe websites waar je kan zien hoeveel LO's er al failliet zijn gegaan. Er zijn scatterplots gepost waarin je de rendementen van investeerders kan zien. Er zijn flink wat mensen die er bekaaid vanaf zijn gekomen. Er zijn ook Tweakers die geconfronteerd zijn met verliezen.

Overigens kan 3% nog best wel wat geld zijn als je een groter portfolio hebt. De bescherming van Mintos gaat tot 20k. Dat vind ik ook een nadeel om er veel meer in te investeren. Voor mensen die een kleiner portfolio hebben denk ik dat een 5 a 10% allocatie voor Mintos nog wel redelijk is. Meer dan dat niet. Maar goed, dat is mijn subjectieve mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Pistachenootje schreef op maandag 18 september 2023 @ 20:27:
[...]

Ik zie het zo: rendement staat vrijwel altijd in verhouding tot de hoeveelheid risico. There's no free lunch. Als je investeert in een lening die je 13% gaat opbrengen staat er dus een behoorlijk risico tegenover. Een groter risico dan bijvoorbeeld een vastgoed lening waarbij ik het eerste recht van hypotheek heb. Die brengen dan ook 'maar' zo'n ~6-7% op. De LO's op Mintos zijn meestal ook maar relatief kleine bedrijfjes. Je kunt je afvragen hoeveel van je geld je aan een bedrijfje als Eleving of Placetgroup beschikbaar wil stellen.

Dat de risico's bij Mintos behoorlijk zijn kun je ook terugvinden in dit topic of op externe websites waar je kan zien hoeveel LO's er al failliet zijn gegaan. Er zijn scatterplots gepost waarin je de rendementen van investeerders kan zien. Er zijn flink wat mensen die er bekaaid vanaf zijn gekomen. Er zijn ook Tweakers die geconfronteerd zijn met verliezen.

Overigens kan 3% nog best wel wat geld zijn als je een groter portfolio hebt. De bescherming van Mintos gaat tot 20k. Dat vind ik ook een nadeel om er veel meer in te investeren. Voor mensen die een kleiner portfolio hebben denk ik dat een 5 a 10% allocatie voor Mintos nog wel redelijk is. Meer dan dat niet. Maar goed, dat is mijn subjectieve mening.
Eens. Voor mij is en blijft Mintos een vorm van speelgeld. Corona ben ik redelijk goed doorgekomen. Maar de huidige situatie met Rusland heeft wel even ingehakt op mijn rendement. Inmiddels sta ik weer positief. Maar de hypothetische rendementen zijn momenteel weer even verwijderd.

Dit voor P2P investment in bredere zin. Mijn Estateguru portfolio voelt zich nog niet helemaal optimaal.

Rendementen van mijn ETF's zijn dan mogelijk aanvankelijk wel lager in verwachting geweest, maar hebben uiteindelijk toch nog altijd hogere rendementen gerealiseerd, maken de verliezen in Estateguru weer goed en compenseren voor de tegenvallende Mintos resultaten met gemak :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

mauritsvtl schreef op maandag 18 september 2023 @ 19:52:
Het rendement bij roulette kan ook bijna 50% zijn. Dus waarom zet je niet al je geld op rood?
Ik sta nog steeds op ~€10k ‘in recovery’ waarvan ik 50% niet meer terug denk te ontvangen. Ik sta ondanks dat nog op een hele mooie winst, maar het hakt wel in het rendement.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Meer info over Mintos ETFs
https://www.mintos.com/en/etfs-coming-soon/
We build a portfolio tailored for you, from a handpicked collection of ETFs that are compliant and tax-optimized for European investors. Featuring ETFs from industry-leading providers like iShares and Vanguard.

Invest in ETFs on Mintos with 0% commission. There are no fees for buying, holding, or selling ETFs on Mintos.
Pagina: 1 ... 32 ... 35 Laatste