Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mintos heeft de wijze waarop de Risk Score wordt berekend aangepast, en dit zorgt voor best grote verschillen: https://www.mintos.com/bl...ates-based-on-q2-2023.pdf (let op: zware PDF!)

Het is mij niet geheel duidelijk hoe ze de berekening precies hebben aangepast, maar het valt mij op dat met de nieuwe rekenwijze veel LO's nu een stukje lager scoren en een paar anderen (waaronder alles van Eleving) een stukje hoger. De hogere score van Eleving kan ik niet beoordelen maar ik denk wel dat het lager scoren het risico beter aanduidt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik vond dit persoonlijk een goed moment om mijn Mintos Portfolio's (de oude Strategies) te herevalueren.

Ik heb besloten om het High-yield portfolio stop te zetten door middel van cashout. Op dit moment komt circa 60% in aanmerking voor cashout, en het op deze manier verkopen heeft slechts een paar minuten geduurd. De rest zal op "natuurlijke" wijze ten einde moeten komen. De opbrengst van de verkoop gaat naar het Conservative portfolio.

Het Mintos Core portfolio zet ik ook stop voor nieuwe inleg, maar hier ga ik vooralsnog geen gebruik maken van cashout. Hier is circa 72% beschikbaar voor cashout, en 84% bij Conservative.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:33

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Zr40 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 17:50:
Ik vond dit persoonlijk een goed moment om mijn Mintos Portfolio's (de oude Strategies) te herevalueren.

Ik heb besloten om het High-yield portfolio stop te zetten door middel van cashout. Op dit moment komt circa 60% in aanmerking voor cashout, en het op deze manier verkopen heeft slechts een paar minuten geduurd. De rest zal op "natuurlijke" wijze ten einde moeten komen. De opbrengst van de verkoop gaat naar het Conservative portfolio.

Het Mintos Core portfolio zet ik ook stop voor nieuwe inleg, maar hier ga ik vooralsnog geen gebruik maken van cashout. Hier is circa 72% beschikbaar voor cashout, en 84% bij Conservative.
Mag ik je vragen waarom je stopt met deze twee strategieën? Overigens ben ikzelf niet echt tevreden over de resultaten van Mintos Core, die groeit bij mij ook niet meer. Wel zie ik positieve ontwikkelingen in mijn high-yield inleg, het rendement van deze strategie ligt fors hoger dan de rest.

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De reden voor mij om met High-yield te stoppen is dat het rendement ten opzichte van Conservative niet heel veel hoger is (slechts +3%) ten opzichte van het (mogelijk subjectieve) hogere risico. Het rendement voor Conservative vind ik al best prima voor dit type asset class.

En wat Mintos Core betreft, het rendement is nagenoeg gelijk aan Conservative. Conservative is wel strikter in de selectie; Conservative sluit LO's met achterstallige leningen en pending payments uit, Mintos Core doet dat niet. En de ondergrens in Risk Score voor Conservative is 6.5, voor Mintos Core is dat 4.0. Ik zie daarom geen reden voor mij om voor Mintos Core te kiezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:32

Qwerty-273

Meukposter

Ik logde net in op Mintos, en zie naast het tabje met ETFs die er sinds kort stond, nu ook een tabje met "Bonds". Het lijkt er op dat het nu ook mogelijk wordt om in (achtergestelde?) obligaties van Eleving (en waarschijnlijk ook andere LOs in de toekomst) te kunnen investeren, waarbij deze ook in Notes worden verpakt. Ik kan zelf nog geen aankondiging vinden maar die komt vast deze week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qYpC8sVuwHjWHUfryyEAk-Ndh0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/id5CMGoO6CCxzwWjzwEPwtAg.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjKn7twjfE8enm3tuCEomIB-lq0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/LnvkuOmCEN1lMqyavjN5lhDQ.png?f=fotoalbum_tile

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De primary market voor deze bonds werkt anders dan die van loans. Bij Notes op loans kan je ter plekke de gewenste hoeveelheid kopen, bij Notes op bonds moet je intekenen en kan je de aankoop nog annuleren tot de 'commitment date' (in dit geval is dat 26 oktober).

De kosten bij verkoop op de secondary market zijn 0,85%, net als bij loans.

Voor deze specifieke Notes, de onderliggende bond is DE000A3LL7M4. De prospectus van Mintos bevat vooral informatie over de SPV die op de bond intekent, maar vrij weinig informatie over de bond zelf. Het is raadzaam om ook de prospectus van de bond te raadplegen.

Gezien dat er redelijk wat Eleving loans van 13% of hoger te krijgen zijn op de primary market, lijkt een (aan loans achtergestelde) bond van 13% niet bijster interessant op dit moment.

[ Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 16-10-2023 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:16
Mocht je deze obligatie willen kopen, waarom dan niet via een echte broker?

Ik heb me er nog niet in verdiept maar ik verwacht dat je bij je broker meer geld nodig zal moeten investeren dan 50 euro. Daar tegenover staat dat er wel veel meer liquiditeit zal zijn bij het verkopen. Maar wellicht kun je op de secondary market van Mintos een betere prijs krijgen, aangezien de gemiddelde belegger daar waarschijnlijk naïever is dan het gemiddelde op de beurs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blogpost van Mintos over de bonds: https://www.mintos.com/bl...onds-launching-on-mintos/

Volgens de blog zullen na de eerste bond van Eleving ook bonds van Sun Finance, Esto en Delfin Group komen, en later ook bonds van bedrijven die niet in de lending industrie actief zijn.
Pistachenootje schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:39:
Mocht je deze obligatie willen kopen, waarom dan niet via een echte broker?

Ik heb me er nog niet in verdiept maar ik verwacht dat je bij je broker meer geld nodig zal moeten investeren dan 50 euro. Daar tegenover staat dat er wel veel meer liquiditeit zal zijn bij het verkopen. Maar wellicht kun je op de secondary market van Mintos een betere prijs krijgen, aangezien de gemiddelde belegger daar waarschijnlijk naïever is dan het gemiddelde op de beurs.
Als ik 'm zou kopen, dan zou een echte broker inderdaad mijn voorkeur hebben. Nadeel is dat je daar doorgaans transactiekosten betaalt en bij Mintos enkel bij verkoop, dus voor de echt kleine belegger kan Mintos goedkoper zijn. Maar om eerlijk te zijn, dit is niet een beleggingsproduct dat ik zou aanraden voor dat type belegger.

Beschikbaarheid bij brokers is nog onduidelijk, op dit moment is de bond namelijk niet zichtbaar bij IBKR. Wellicht verandert dat zodra de bond op de beurs verhandeld wordt.

Voor Nederlanders is het ook relevant hoe Mintos de waarde van de bond Notes bepaalt. Gebruiken ze de nominale waarde, net zoals bij de loan Notes, of gebruiken ze de marktwaarde van de onderliggende bond, zoals gebruikelijk bij brokers?

De nominale waarde van deze bond is € 100, mogelijk gaat dat ook de minimale verhandelbare hoeveelheid zijn bij brokers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user001
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
De minimale verhandelbare hoeveelheid van reeds bestaande obligaties van Eleving bedraagt €1000. Ik vermoed dat dat voor deze nieuwe gelijkaardig zal zijn. Voor Europese obligaties is €1000 of €100.000 namelijk behoorlijk standaard.

Ik kan de nieuw uit te geven obligatie wel reeds vinden via mijn Belgische broker Bolero, al begint de verhandelbaarheid uiteraard pas op 31 oktober.

Ik vermoed dat de obligatie niet meteen via IBKR te vinden zal zijn, aangezien IBKR geen toegang heeft tot de beurs van Frankfurt voor obligaties.

[ Voor 16% gewijzigd door user001 op 17-10-2023 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 17:10
Misschien een domme vraag.

Maar als je investeert op Mintos lees ik online dat je een relatief hoog rendement kan halen en dat op de meeste leningen een buyback guarantee zit. Maar als je alleen maar leningen met buyback guarantee neemt is er toch eigenlijk geen risico dat je geld verliest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:51
sgouman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:13:
Misschien een domme vraag.

Maar als je investeert op Mintos lees ik online dat je een relatief hoog rendement kan halen en dat op de meeste leningen een buyback guarantee zit. Maar als je alleen maar leningen met buyback guarantee neemt is er toch eigenlijk geen risico dat je geld verliest?
Geen domme vraag! De buyback garantie komt niet vanuit Mintos, maar de loan originator. Die kunnen failliet gaan. En daarmee kan de garantie dus verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
thaan schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:16:
[...]

Geen domme vraag! De buyback garantie komt niet vanuit Mintos, maar de loan originator. Die kunnen failliet gaan. En daarmee kan de garantie dus verdwijnen.
Ah oke dat verklaart. Maar hoe groot is de kans dat een loan originator failliet gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

sgouman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:19:
[...]

Ah oke dat verklaart. Maar hoe groot is de kans dat een loan originator failliet gaat?
Ik heb nu 19 LO’s gehad die failliet zijn gegaan of om andere redenen niet meer aan verplichtingen willen nakomen.

Betekent niet meteen dat alles verloren is maar bij een aantal wel.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
sgouman schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:19:
[...]
Ik raad je aan dit te lezen: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een ander risico (wat nu speelt met Russische leningverstrekkers) is dat een politieke wijziging ook impact kan hebben op de terugbetalingen. Door sancties op banken en het haast onmogelijk zijn om te wisselen van RUB naar EUR (op een voor een EU financieel bedrijf goedgekeurde manier) is het een stuk lastiger om betalingen uit Rusland te ontvangen.

En dan heb je ook nog Kviku die Russische regelgeving misbruikt om niet langer te betalen aan Mintos (en andere platformen waar ze op actief waren), of ten minste niet voor 2025-2026 (waar het dan nog de vraag is of die gelden dan nog buiten de Russische grens gebracht mogen worden). En probeer nu maar eens je gelijk te halen in een Russische rechtbank als een EU bedrijf.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ik heb net geld gestort op mintos account via de ING.Echter staat het geld niet direct op het mintos account? Dit had ik wel verwacht want het is toch gewoon binnen de EU? Dus dat zou dan toch gelijk moeten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

sgouman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:46:
Ik heb net geld gestort op mintos account via de ING.Echter staat het geld niet direct op het mintos account? Dit had ik wel verwacht want het is toch gewoon binnen de EU? Dus dat zou dan toch gelijk moeten gaan?
Het kan soms een paar uur duren. Heb geduld, dit is niet vreemd :)

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Marchel schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:50:
[...]

Het kan soms een paar uur duren. Heb geduld, dit is niet vreemd :)
Oke. Ik ga wachten. Was even bang dat er iets fout was gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sgouman schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:46:
Op zaterdagavond? :) Nee dat gaat zeker niet overal binnen de EU binnen een dag. Nou is Mintos over het algemeen vrij snel dus misschien heb je geluk. Normaal gesproken wordt het bij meeste buitenlandse instanties dan maandag bijgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Pistachenootje schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 19:52:
[...]

Op zaterdagavond? :) Nee dat gaat zeker niet overal binnen de EU binnen een dag. Nou is Mintos over het algemeen vrij snel dus misschien heb je geluk. Normaal gesproken wordt het bij meeste buitenlandse instanties dan maandag bijgeschreven.
Oh ik dacht dat instant payment gewoon europees was ;(. we gaan het afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is Europees, maar de betreffende banken moeten nog wel van dezelfde of samenwerkende netwerken gebruikmaken. Een stukje info vanuit de ING https://www.ing.nl/partic...vermaken/instant-payments en ook een stukje info vanuit De Nederlandse Betaalvereniging https://www.betaalverenig...verkeer/instant-payments/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Heeft iemand nog een goede tip qua strategie? Mintos core zou niet heel goed zijn omdat die ook de slechtere lenders meepakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:57
sgouman schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 20:53:
Heeft iemand nog een goede tip qua strategie? Mintos core zou niet heel goed zijn omdat die ook de slechtere lenders meepakt
Hierbij mijn strategie nog eventjes die ik al eens in het p2p lending topic gepost had, hopelijk heb je er iets aan qua ervaring en strategie:
Tot dusver is mijn ervaring met mintos erg goed, behalve een kleine hick up waarbij ik een auto invest met -20% discount aan had laten staan die toen in revo technology is gevlogen met wat vrijgekomen geld. Van mijzelf heb ik nooit geïnvesteerd in Russische LO's , maar wel in Kazachstan(IDF Eurasia), Delfingroup, Mozipo Group, Eleving group, Creditstar, Planet42.
IDF Eurasia en Creditstar hebben een hele tijd hoge bedragen pending payments gehad, maar dit lijkt nu weer helemaal opgelost.
In ieder geval is mijn ervaring met mintos tot dusver vele malen beter dan het voormalige Funding Circle tot nog toe. Via Mintos momenteel 14,66% hier sinds 2019 en Funding Circle heeft mij achtergelaten met een rendement van 7,5% na het afsluiten van particuliere investeerders.
In het box 3 topic bleek ook dat er een andere tweaker was die beweert dat de rentes via junk bonds beter en betrouwbaarder zijn dan via Mintos, al heb ik de huidige bonds van Credit Star, Planet42 en Mozipo nog niet kunnen vinden met meer dan de 17,5 en 16% waarvoor ik de meesten heb gekocht.
Meestal hanteer ik de strategie dat we voor de hoogte rente gaan totdat een LO 20% van het portfolio uitmaakt en alles eruit gooien zodra de pending payments oplopen tot boven de 5% bij mijn twee wekelijkse check up en dit werkt vooralsnog redelijk goed om schade enigszins te beperken. Wel vraag ik mij ook af of junk bonds op de reguliere markt van de beurs net zo prijsneutraal verkopen als op Mintos. Bij Mintos heb ik het gevoel dat de auto invest en auto strategieën altijd nog wel iets opkopen als je het gehele portfolio met een +1.9/+3.9% premium te koop zet namelijk.
Iemand anders hier nog ervaringen met betere strategieën en zijn er eventueel ook nog andere platformen waar echt goede ervaringen mee zijn? Over andere platformen lees ik toch ook negatieve dingen af en toe(zoals robocash/estateguru).
Verder koop ik al mijn leningen los van een oude voormalige discount strategie in corona handmatig, misschien ben ik wat dat betreft iets te fanatiek.
Als toevoeging, Creditstar en IDF Eurasia ga ik wel proberen zoveel mogelijk uit te faseren. Creditstar had ik wel weer vertrouwen in, maar opnieuw loopt er nu wat weg in de te laat betaald categorie.

[ Voor 4% gewijzigd door winiustyco op 23-10-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joydashy
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-05 22:07
Iemand anders hier nog ervaringen met betere strategieën en zijn er eventueel ook nog andere platformen waar echt goede ervaringen mee zijn? Over andere platformen lees ik toch ook negatieve dingen af en toe(zoals robocash/estateguru).
Ik zit sinds 2015 op Mintos en heb nog nooit gebruik gemaakt van automatische strategie, die bestonden destijds ook helemaal niet.

Ik kijk zelf vooral naar LO's die netjes rapporteren over hun financiën en financieel gewoon enigszins gezond zijn. Binnen die groep dan de hoogste rente bij de maximale looptijd die ik acceptabel vind.

Maar goed, zalig is het niet. Heb helaas een aanzienlijk deel van mijn Mintos leningen in die (blijkt nu) ballentent van een Kviku gestoken. Dat zal wel nooit meer terugkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik zit ondertussen ook al 4 jaar bij Mintos en heb alles al geprobeerd. :P Wat het beste is voor iemand is een persoonlijke afweging.

Zelf maak ik gebruik van de automatische Conservative strategy. Het rendement in de praktijk is nagenoeg gelijk aan die van Mintos Core (zelfs een tikkeltje hoger momenteel, maar dat is toeval) en het sluit LO's uit met een lage Mintos Score, met meer dan 3% pending payments, en met een leningportfolio die voor meer dan 20% achterstallig is.

De reden voor mij om nu gebruik te maken van een automatische strategy is dat ik er geen omkijken naar hoef te hebben, plus de mogelijkheid om ooit in de toekomst snel uit te stappen zonder kosten voor verkoop op de secondary market. Het behaalde rendement van Conservative vind ik persoonlijk al best prima voor dit type asset class in verhouding tot het risico, en hoewel je met actief beheer mogelijk een hoger rendement kan halen vind ik dat persoonlijk niet in verhouding staan tot de tijd die ik daar voor nodig heb. Cashback jagen kan ook lucratief zijn maar dat zorgt ook voor een redelijke verschuiving van je risicoprofiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Eerder schreef ik dat ik persoonlijk geen interesse had in de Eleving bond via Mintos en dat klopt nog steeds, maar om hier mee te kunnen praten is het wel handig om te zien hoe het daar precies werkt. Dus heb ik toch ingetekend voor een klein stukje. :P
Maar wellicht kun je op de secondary market van Mintos een betere prijs krijgen, aangezien de gemiddelde belegger daar waarschijnlijk naïever is dan het gemiddelde op de beurs.
Wat bedoel je precies met een 'betere' prijs? Beter voor aankoop (hogere YTM) of beter voor verkoop (lagere YTM)?

Ook interessant voor de vergelijking wanneer het straks verhandelbaar wordt: de nog lopende Mogo callable bond met maturity 2026-10-18 en 9.5% coupon is op dit moment bij IBKR te krijgen met een 11.8% discount, dat komt neer op een YTM van circa 14.5% indien niet called.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Zr40 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:15:Eerder
Wat bedoel je precies met een 'betere' prijs? Beter voor aankoop (hogere YTM) of beter voor verkoop (lagere YTM)?
Een hogere prijs dan op de beurs. Bijvoorbeeld tijdens COVID gingen dit soort obligaties -40-50% op de beurs als ik het me goed herinner. Toen kon je op de secondary market nog leningen verkopen met een 2% discount.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zr40 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:12:
Zelf maak ik gebruik van de automatische Conservative strategy. Het rendement in de praktijk is nagenoeg gelijk aan die van Mintos Core (zelfs een tikkeltje hoger momenteel, maar dat is toeval) en het sluit LO's uit met een lage Mintos Score, met meer dan 3% pending payments, en met een leningportfolio die voor meer dan 20% achterstallig is.

De reden voor mij om nu gebruik te maken van een automatische strategy is dat ik er geen omkijken naar hoef te hebben, plus de mogelijkheid om ooit in de toekomst snel uit te stappen zonder kosten voor verkoop op de secondary market.
Ik heb ondertussen ook alleen nog de Conservative strategy lopen. Maar zag net dat 24,74% ervan niet via de eventuele cashout verkocht kan worden (omdat ze achterlopen, niet meer onder de regels van die strategie vallen en nog wat redenen)... dat valt me wel wat tegen van die strategie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

ACM schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 07:23:
[...]

Ik heb ondertussen ook alleen nog de Conservative strategy lopen. Maar zag net dat 24,74% ervan niet via de eventuele cashout verkocht kan worden (omdat ze achterlopen, niet meer onder de regels van die strategie vallen en nog wat redenen)... dat valt me wel wat tegen van die strategie.
Leningen die achterstallig zijn kunnen inderdaad niet via cashout verkocht worden, maar bij Conservative (bij mij althans) is het grootste deel dat achterstallig is niet langer dan 15 dagen achterstallig. Zodra die achterstallige betaling is ontvangen, is de lening weer op schema en komt de Note weer in aanmerking voor cashout.

Dit effect zie ik ook bij de High-yield strategy die ik aan het stoppen ben. Elke dag komen er betalingen binnen waardoor er weer een klein stukje beschikbaar wordt voor cashout. Op dag 1 was slechts 60% beschikbaar voor cashout, en vandaag (dag 20) is 75% al verkocht. Ik verwacht dat dit voor Conservative wel wat sneller zal gaan.

Ik zie hier trouwens een duidelijk verschil met Mintos Core, waar bij mij meer in de categorie 31-60 dagen te laat valt dan in de categorie 1-15 dagen te laat. Dat geeft m.i. goed aan dat de regels achter Conservative daadwerkelijk een positief effect hebben.

Overigens moet ik wel zeggen dat 24,74% niet beschikbaar betekent dat 75,26% wel beschikbaar is. Ik vind het werkelijk wonderbaarlijk dat een platform het mogelijk maakt om 75% van de beleggingen a la minute te liquideren zonder kosten en at par. Dat is echt een grote prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ben benieuwd hoe de obligatie van Eleving (LVX0000BDNT3 Eleving 5Y 13%) gaat lopen op Mintos. Van de 3mln initiële ruimte om in te tekenen op de uitgifte van deze obligaties, is er voor 1.587.134,50 (52%) toegezegd door investeerders via het Mintos platform. Dat is aan de ene kant toch behoorlijk, aan de andere kant ook wel beperkt als je gaat kijken naar de totale mogelijke uitgifte van deze obligatie door Eleving (75 mln).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thaan
Qwerty-273 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:39:
Ben benieuwd hoe de obligatie van Eleving (LVX0000BDNT3 Eleving 5Y 13%) gaat lopen op Mintos. Van de 3mln initiële ruimte om in te tekenen op de uitgifte van deze obligaties, is er voor 1.587.134,50 (52%) toegezegd door investeerders via het Mintos platform. Dat is aan de ene kant toch behoorlijk, aan de andere kant ook wel beperkt als je gaat kijken naar de totale mogelijke uitgifte van deze obligatie door Eleving (75 mln).
Ik volg dit inderdaad een beetje op afstand, doe er zelf niet aan mee. Vind het hoge rentepercentage een indicatie van het risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Qwerty-273 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 12:39:
Er zijn wel factoren die de interesse van investeerders enigszins hebben kunnen vertekenen.

Negatief:
* Het ging live met maar een korte periode waarin men kon intekenen. Als je er niet direct geld voor beschikbaar had, dan kan dat te kort dag geweest zijn.
* Het is een nieuw type product bij Mintos, sommigen zullen willen wachten op ervaringen van anderen.
* Velen zullen de suitability and appropriateness assessment nog niet hebben voltooid.

Positief:
* Er was veel push vanuit Mintos. Je kreeg push notifications, een melding in de app, een grote banner op de site, emails, blogs.
* Het is een nieuw type product bij Mintos, sommigen zullen intekenen om het als eerste uit te proberen.

Ik ben benieuwd wat Mintos met de resterende 48% zal doen. Zullen ze die alsnog aanbieden, waardoor er effectief een bovengrens zal gelden op de secondary market? Zullen ze die verkopen op de beurs? Aanhouden op de eigen balans? Of hebben ze een speciale regeling met Eleving? Ze zitten immers in hetzelfde kantoorgebouw :P

Ik denk wel dat ze hadden gehoopt op meer interesse. Mintos beheert voor 407 miljoen aan actieve loans, de 3 miljoen voor de bond is minder dan 1% daarvan.

Wat de beurs betreft, er zijn al trades zichtbaar voor de onderliggende bond: https://www.boerse-frankf...m4-eleving-group-13-23-28 Het wordt momenteel boven par verhandeld, oftewel in Mintos termen met een premium. Laatste trade op 101,5%, wat neer komt op een YTM van 12,6%.

De oude Mogo 9% bond handelt trouwens op 87,77%, wat neer komt op een YTM van 14,6%. De markt ziet de nieuwe Eleving bond als minder risicovol, of meer waarschijnlijk, er is simpelweg nog niet voldoende vraag en aanbod om goede price discovery te faciliteren.

Als de Eleving bond ook zou handelen met een YTM van 14,6%, dan zou de koers vandaag circa 94,4% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 18:28:
Ik ben benieuwd wat Mintos met de resterende 48% zal doen. Zullen ze die alsnog aanbieden, waardoor er effectief een bovengrens zal gelden op de secondary market? Zullen ze die verkopen op de beurs? Aanhouden op de eigen balans?
Volgens mij zullen ze die niet aankopen. Al kan ik daar niet meer het exacte antwoord voor vinden op Mintos. Ik verwacht dat het ergens terugkomt in het prospectus: https://assets.mintos.com...4DE-2DA2-BEA79A61F240.pdf

Ze (SIA Mintos Finance No.50) tekenen alleen in op de Eleving bond voor het bedrag dat ze via het Mintos platform hebben opgehaald (waar ze zelf een max van 3mln voor hadden gekozen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik probeer terug te vinden hoe ik de woonplaats verklaring naar Mintos heb gestuurd. Ik kom in mijn email nergens een email naar Mintos tegen. Heb ik het misschien via de site geüpload?

Edit: ah al gevonden https://www.mintos.com/en...-tax-residence-documents/
Inderdaad uploaden.

[ Voor 22% gewijzigd door Pistachenootje op 30-10-2023 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Novaloans aka cash4unow uit het Verenigd Koninkrijk stopt zijn activiteiten. Nu was het een kleine speler op Mintos en er staat slechts 14k EUR uit via Mintos. Het zal daarom niet echt een impact hebben op het gros van de investeerders.
Novaloans decided to wind down operations. The company's winddown plan was approved by the competent regulator (FCA) on the condition that the company would enter into administration. An administrator already has been appointed. Outstanding receivables, including the company's loan portfolio, will be collected by a third party debt collection agency. The proceeds will be divided between Novaloans' creditors, including Mintos. We'll provide all necessary documents to the administrator and actively participate in the process to ensure that proceeds from portfolio collection and asset sales result in the highest possible recovery for Mintos investors.
https://www.creditstrateg...ans-enters-administration

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 14:15:
Eerder schreef ik dat ik persoonlijk geen interesse had in de Eleving bond via Mintos en dat klopt nog steeds, maar om hier mee te kunnen praten is het wel handig om te zien hoe het daar precies werkt. Dus heb ik toch ingetekend voor een klein stukje. :P
De aankoop is inmiddels uitgevoerd. Op de Overview pagina is nu een sectie "Fractional Bonds" verschenen en als ik daar op klik zie ik een lijst met alle bond Notes in bezit. Voor deze bond zal op 31 januari de eerste rentebetaling geboekt worden.

De secondary market voor bond Notes is op dit moment nog niet beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thaan
Qwerty-273 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:18:
Novaloans aka cash4unow uit het Verenigd Koninkrijk stopt zijn activiteiten. Nu was het een kleine speler op Mintos en er staat slechts 14k EUR uit via Mintos. Het zal daarom niet echt een impact hebben op het gros van de investeerders.

[...]

https://www.creditstrateg...ans-enters-administration
En ondertussen nog maar €77,- dus dat lijkt netjes afgewikkeld te zijn.

/edit
En nu €0,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De secondary market voor bond Notes is sinds vandaag beschikbaar: https://www.mintos.com/en/bonds/market/. De eerste listings zijn er ook al, met een flinke premium omdat ze de eersten zijn.

Volgens deze blogpost van Mintos zijn er ruim 4500 intekeningen ontvangen voor ruim €1,5 miljoen, en komen er binnenkort nieuwe Notes voor dezelfde Eleving bond beschikbaar. 'Binnenkort' is vandaag al, de nieuwe Note series (met andere ISIN) zijn beschikbaar. De limiet voor deze series staat op € 100.000.

Ik begrijp waarom ze een andere ISIN en series nodig hebben voor nieuwe uitgaven met dezelfde onderliggende bond, maar ik vrees dat de secondary market er straks niet overzichtelijker op gaat worden als je verschillende listings gaat krijgen voor feitelijk hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winiustyco
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:57
Zr40 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 09:12:
Ik zit ondertussen ook al 4 jaar bij Mintos en heb alles al geprobeerd. :P Wat het beste is voor iemand is een persoonlijke afweging.

De reden voor mij om nu gebruik te maken van een automatische strategy is dat ik er geen omkijken naar hoef te hebben, plus de mogelijkheid om ooit in de toekomst snel uit te stappen zonder kosten voor verkoop op de secondary market. Het behaalde rendement van Conservative vind ik persoonlijk al best prima voor dit type asset class in verhouding tot het risico, en hoewel je met actief beheer mogelijk een hoger rendement kan halen vind ik dat persoonlijk niet in verhouding staan tot de tijd die ik daar voor nodig heb. Cashback jagen kan ook lucratief zijn maar dat zorgt ook voor een redelijke verschuiving van je risicoprofiel.
Zou ik mogen vragen wat op dit moment het effectieve rendement aan jouw zijde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

winiustyco schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:36:
[...]

Zou ik mogen vragen wat op dit moment het effectieve rendement aan jouw zijde is?
Zeker! Al is een effectief rendement met onderscheid per strategy lastig te bepalen. Mintos toont per strategy alleen het rendement van de lopende leningen. Vertragingen en verliezen worden in dat scherm niet meegenomen.

Voor Conservative staat het momenteel op 11,6%. Voor Mintos Core en High Yield kan ik geen accuraat rendement meer geven omdat ik die heb uitgeschakeld, maar de laatste keer was dit nagenoeg gelijk voor Mintos Core en circa 2% hoger voor High Yield.

Let wel, dit zijn de Notes die de strategy in het afgelopen jaar voor mij heeft gekocht, als je nu zou beginnen kan je alleen kopen wat er vandaag beschikbaar is. Mijn rendement is dus zeker geen garantie voor het rendement van iemand anders die dezelfde strategy gebruikt!

Aangezien er recent geen LO's zijn omgevallen is er nu geen sprake van een verlies, dus die 11,6% voor mijn Conservative is redelijk accuraat. Eventuele toekomstige probleemgevallen zijn natuurlijk vandaag nog niet bekend. Als dat gebeurt zal het effectieve rendement natuurlijk lager worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14:16
Het lukt me al een tijdje niet om een portefuille aan te maken. Zowel de core als de custom geven hetzelfde probleem. Iemand enig idee waarom de 'Beleggen' knop grijs blijft? (ook wanneer ik een bedrag invoer blijft deze grijs)

Voor m'n gevoel mis ik een vinkje na het bedrag om akkoord te gaan met het laatste stuk tekst...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20R3HalZ7sfUzEFlmcnAqp8jyiA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4LxRZRcralovyIHAtHm7CUO7.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik kan zelf niet kijken, want bij mij bestaan de portefeuilles al. Maar ik zie in je screenshot dat je geen bedrag hebt ingevuld, je schreef van wel. Ligt het ingevulde bedrag binnen de range die daar genoemd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Zr40 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:17:
Ik kan zelf niet kijken, want bij mij bestaan de portefeuilles al. Maar ik zie in je screenshot dat je geen bedrag hebt ingevuld, je schreef van wel. Ligt het ingevulde bedrag binnen de range die daar genoemd wordt?
Verschillende bedragen geprobeerd, 50 / 100 / 1000 / 10.000, allen met hetzelfde resultaat.

Wat het misschien ook kan zijn, ik heb in het verleden volgens mij een portefeuille aangemaakt. Ik heb al op verschillende schermen geklikt op 'uitschakelen', maar dat lijkt ook niets te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d2Ni3F6d0LDTt8_cxTdrMblbCRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/suZdR5YxjwMB3QiotuckUocT.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In het Engels staat er 'Cancel' op de plek waar je 'Uitschakelen' ziet.

Ik zie trouwens wel meer gekke vertalingen in je screenshot. Misschien heeft het daar mee te maken - probeer het eens in het Engels?

Als dat ook niet lukt dan zou ik de vraag bij support neerleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

karazz schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:06:
[...]

Verschillende bedragen geprobeerd, 50 / 100 / 1000 / 10.000, allen met hetzelfde resultaat.

Wat het misschien ook kan zijn, ik heb in het verleden volgens mij een portefeuille aangemaakt. Ik heb al op verschillende schermen geklikt op 'uitschakelen', maar dat lijkt ook niets te doen.

[Afbeelding]
Als ik je een tip mag geven. Overigens geen idee hoe andere hierover denken. Binnen Mintos moet je jouw profiel aanmaken, je doorloopt wat vragen waarmee ze jouw kennis toetsen. Als je aangeeft dat je niet veel ervaring hebt, krijg je alleen toegang tot Mintos Core. Een collega van mij had dit ook, dit terwijl Mintos Core eigenlijk naar mijn idee niet de beste keus is. Je hebt bijvoorbeeld nog "Behoudend" en "Hoog-rendement" nu is hoog-rendement misschien niet zo'n goede keus om te starten, wel is behoudend een strategie waar de meeste hier op inzetten. Wellicht dat je die vragen nog eens moet doorlopen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karazz
Zr40 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:22:
In het Engels staat er 'Cancel' op de plek waar je 'Uitschakelen' ziet.

Ik zie trouwens wel meer gekke vertalingen in je screenshot. Misschien heeft het daar mee te maken - probeer het eens in het Engels?

Als dat ook niet lukt dan zou ik de vraag bij support neerleggen.
Vreemde vertalingen inderdaad, maar technisch zou dat geen verschil moeten maken

hoe dan ook, toch even geprobeerd en het geeft geen verschil

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• karazz
Marchel schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:22:
[...]

Als ik je een tip mag geven. Overigens geen idee hoe andere hierover denken. Binnen Mintos moet je jouw profiel aanmaken, je doorloopt wat vragen waarmee ze jouw kennis toetsen. Als je aangeeft dat je niet veel ervaring hebt, krijg je alleen toegang tot Mintos Core. Een collega van mij had dit ook, dit terwijl Mintos Core eigenlijk naar mijn idee niet de beste keus is. Je hebt bijvoorbeeld nog "Behoudend" en "Hoog-rendement" nu is hoog-rendement misschien niet zo'n goede keus om te starten, wel is behoudend een strategie waar de meeste hier op inzetten. Wellicht dat je die vragen nog eens moet doorlopen ;-)
Ah, dit was 'm! Bij mijn profiel stonden inderdaad nog een paar rode kruisjes.

Stom dat ie dat niet duidelijk(er) aangeeft, maargoed. Het werkt nu wel! Tnx! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Vandaag zijn er weer updates geplaatst met betrekking tot de overdue zaken die lopen. In het geval van Dziesiątka Finance wordt het toch wel erg een lange adem. Eerst speelde er een rechtszaak in Letland die in principe gewonnen werd door Mintos, maar uiteindelijk in hoger beroep op een vorm fout weer ongeldig werd verklaard. Ondertussen heeft Dziesiątka Finance haar entiteit aangepast en loopt er een herstructureringszaak binnen het Poolse rechtssysteem. Hoewel Mintos daar natuurlijk ook als schuldeiser wordt gezien, is er door Dziesiątka wel een discussie punt over opgezet. En als die zaak volgens de gevraagde herstructureringsvoorwaarden van Dziesiątka wordt besloten, dan is het wachten tot 2031/2032 om mogelijk iets terug te zien (maar dan wel zonder het berekenen van rente over al die jaren). Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
As part of the legal procedures in Poland, we have received Dziesiatka’s proposed restructuring plan. In summary, the current financial situation of the company is stated to be poor. Per the submitted plan, if the company went into bankruptcy, all Dziestaka’s creditors (including Mintos investors) would recover only 0.2% of their principal (we as Mintos were not able to verify these claims). Therefore, the company proposed to stop the accruing interest on all the debts and restructure them in a bulk of payments, coming in 2031-2032. At which time, Dziesiatka plans to restructure the company’s operations and earn enough money to repay the creditors. However, Mintos is not given the opportunity to vote on the approval or rejection of the restructuring plan because Mintos is shown as a disputed creditor. Although, per the provided creditors list, Mintos makes up around 5% of total creditors, so our vote would not be material.

If the plan is approved, it will be executed without the creditor's rights to make new claims.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Wie geïnvesteerd heeft in Wowwo Turkey - een bedrijf dat autoleningen in Turkije verkoopt, heeft vandaag een mail ontvangen over de lopende case met dit bedrijf. Als ik het goed heb begrepen is dit probleem ontstaan toen de inflatie in Turkije een exorbitante omvang aannam en dit bedrijf Euro leningen heeft ingekocht. Voor het afbetalen moet een conversie worden gedaan en de kosten die hierbij komen kijken wil Wowwo niet betalen, om deze reden is de afbetalingen van leningen gestopt (correct me if i'm wrong).

Het onderstaande bericht vraagt Investeerders kenbaar te maken hoeveel men bereid is af te dragen. De kosten gaan dan met name om een depoist dat gemaakt moet worden (1.71% van de totale claim om een zaak te kunnen openen bij de Turkse rechtbank).

Het rechtssysteem in Turkije maakt het op deze manier wel erg moeilijk om een vuist te kunnen maken tegen bedrijven, maar kan niet beoordelen of dit normaal is.
Dear ,

You are receiving this email as an investor with exposure to Wowwo.

As you know, it has been a long road trying to recover money owed by Wowwo. The lending company has been unwilling to cooperate with us and pay what they owe to Mintos investors. After careful examination of all the options related to this recovery, we have decided to go ahead with a commercial lawsuit in Turkey against Wowwo.

To initiate a commercial lawsuit in Turkey, it’s required by local legislation to pay an advanced court charge of 1.71% of the claim, which is the amount owed to investors. This court charge will be paid back if the lawsuit is successful, and mostly paid back if the lawsuit is unsuccessful. Given the claim amounts to €18.5 million including the principal and interest, a court fee of €316 thousand needs to be paid for this lawsuit. To additionally claim the penalty amount, which is up to €11 million, would increase the court fee to close to €500 thousand.

We’re presenting you with the option to contribute a share of the court fee. If you choose to contribute at least 1.71% of your exposure, you would be considered litigation financiers. Upon successful completion of the case, you would receive your contribution of the court fee back, minus statutory costs and potential exchange rate changes, as well as your share of the total recoveries.

If you choose to pay more, you will receive a higher recovery. If you choose to pay less or nothing at all, 30% of the recoveries will be treated as litigation costs and will be deducted from your recovered amount and allocated to those who pay the court fee. See the FAQ below for more details.

We would like your feedback on if, or how much, you would like to contribute to the court fee for this litigation.
Take surve

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik ben vooral benieuwd hoe dit stukje werkt (heb de survey nog niet bekeken):
If you choose to pay more, you will receive a higher recovery. If you choose to pay less or nothing at all, 30% of the recoveries will be treated as litigation costs and will be deducted from your recovered amount and allocated to those who pay the court fee. See the FAQ below for more details.
Daarnaast natuurlijk de vraag hoe kansrijk procederen überhaupt gaat zijn en welke recovery verwacht kan worden. Voor in mijn geval iets van €20 is het de gok misschien sowieso waard, maar wat als die €500k niet bij elkaar komt, legt Mintos dan de rest bij? En zijn recovery/legal-fees niet sowieso iets waar Mintos zijn fee voor krijgt?

[ Voor 19% gewijzigd door fsfikke op 07-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

fsfikke schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:23:
Ik ben vooral benieuwd hoe dit stukje werkt (heb de survey nog niet bekeken):

[...]
Daarnaast natuurlijk de vraag hoe kansrijk procederen überhaupt gaat zijn en welke recovery verwacht kan worden. Maar voor in mijn geval iets van €20 is het de gok misschien sowieso waard.
Hoe ik het zie, maar ik kan mij voorstellen dat het afhangt van de omvang van de investering, maar voor mij is het al "verloren" ik ga maximaal afdragen (als je een keus hebt). Of het succesvol zal zijn, hangt af van de uitspraak van de rechter, maar gezien de inflatie die Turkije al maanden kent? Stel dat ze winnen, kan Wowwo dan wel betalen? Wowwo financiert het aanschaffen van een auto, in hun wagenpark staan slechts 10 auto's. Die zullen wel afkomstig zijn uit "stukgelopen/afgeronde" financieringen :P. Social Media activiteiten zijn ook zeer beperkt, was 2 jaar terug wel intensief. Daarnaast zegt men op Linkedin 200-500 medewerkers, maar er zijn nog geen 40 profielen gekoppeld :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ik ben bang dat Wowwo eerder failliet gaat dan zal uitbetalen. Dat geld is al lang weg zegt mijn gevoel. Heb voor de derde optie gekozen om de survey. We gaan het wel zien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

El Capitan schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:11:
Ik ben bang dat Wowwo eerder failliet gaat dan zal uitbetalen. Dat geld is al lang weg zegt mijn gevoel. Heb voor de derde optie gekozen om de survey. We gaan het wel zien..
Dat denk ik ook. Ik ken de Turkse auto industrie niet, maar veel zal wel import zijn. Auto's aanschaffen die buiten Turkije worden geproduceerd zijn enorm kostbaar door de dalende valutawaarde?

[ Voor 5% gewijzigd door Marchel op 07-11-2023 21:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Al mijn nog openstaande Sun Finance leningen in PLN zijn vandaag afgelopen/afgekocht en het bedrag staat nu in pending payments op een overschrijving vanuit Sun Finance te wachten. Hopelijk is dat binnen 1-2 weken binnen en kan het omgezet worden naar EUR (waar Mintos geen fee over rekent sinds ze hebben aangekondigd dat er geen aanbieders meer zijn van leningen genoteerd in PLN). Dan is mijn stuk PLN afgelopen (buiten twee problematische gevallen als Capital Service en Dziesiatka Finanse wat nog wel even kan duren).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Afgelopen vrijdag heb ik een bericht ontvangen van Mintos waarin werd aangekondigd het mogelijk is ETF's aan te kopen via het BETA-programma waar ik mij voor heb ingeschreven. Even niet gekeken naar de kwaliteit van dit product, heb ik wel een order geplaatst om het te "ervaren".

Zie onderstaand hoe dit is weergeven via het online dashboard. Enkel nog inzichtelijk via de browser zodra je jezelf hebt aangemeld voor het BETA-programma.

De onderstaande weergaven is zichtbaar binnen de "overzicht-pagina" direct onder de "Fractional Bonds" indien je deze hebt aangekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ggC1fBsoqxO1O1mTIluQ1GnQ9xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VLIJW7mWR8jKoYk26OuEV1zI.png?f=fotoalbum_large

Onderstaand doorgeklikt op de "Actieve orders" omdat ik de order plaatste na sluitingstijd van de beurs zal de order maandag worden ingekocht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LEw2a7-RiNoF_9eXzt5fNwMSH9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6DDMpzVrSeEQ62w0Yc1I1JdO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Marchel zijn er ook opties om zelf ETF's te kiezen en/of zelf de verhouding te kiezen?

En heb je meer info over dat JPMorgan fonds? Welke is het?
Edit: ik denk dat ik hem gevonden heb: https://www.morningstar.n...apshot.aspx?id=F00000NPEX

[ Voor 52% gewijzigd door Pistachenootje op 26-11-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Pistachenootje schreef op zondag 26 november 2023 @ 14:39:
@Marchel zijn er ook opties om zelf ETF's te kiezen en/of zelf de verhouding te kiezen?
Nee je kan niet zelf kiezen of verhoudingen bepalen in dit stadium. Je invest in de Core ETF strategie, hierin zitten een aantal ETF's.

[ Voor 5% gewijzigd door Marchel op 26-11-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:51
Wat is dan het voordeel om dit via Mintos te doen? Lage kosten? Of meer "nu we er toch zijn".

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:44
MrAngry schreef op zondag 26 november 2023 @ 20:41:
Wat is dan het voordeel om dit via Mintos te doen? Lage kosten? Of meer "nu we er toch zijn".
Vermoedelijk voor de meesten hier, niets.

Ik denk dat dit met name interessant is voor mensen die Mintos als leuke investment app via de telefoon hebben, verder niet serieus met beleggen bezig zijn maar mogelijk wat afschrikken van de risico's van peer to peer investments.

Zal mij namelijk niet verbazen als Mintos hun userbase afgelopen jaren heeft zien teruglopen in actieve aantallen ten gevolge van eerst corona, toen Oekraïne - Rusland niet veel later.

ETFs zijn hierin toch wat weerbaarder. Ondergaat mogelijk wel een dip, maar verdampt naar verwachting niet. Waardoor vertrouwen in de app/het platform meer aanwezig blijft. En je recensies in de app store niet vol komen te staan met frustraties van mensen die de risico's van peer-to-peer beleggen niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik verwacht niet dat Mintos richt om de beste broker voor ETFs te zullen worden. Wel kunnen ze nu voor waarschijnlijk redelijk lage kosten een standaard mandje van een ETF selectie aanbieden. Daarmee kan je wel een completer one-click-one-shop pakket aanbieden. De mensen die zelf aan de slag willen en fondsen willen vergelijken etc. etc. die zullen bij een andere partij aan moeten kloppen (en die hebben er dan vaak ook niets tegen om via meerdere partijen hun investeringen te laten verlopen).

Ook kan je als investeerder als je uit de hoge risico leningen wilt stappen, nog wel met je vermogen terecht in de ETF hoek bij Mintos (of bij de hoge risico junk bonds van leningverstrekkers). Of juist andersom, je trekt nieuwe mensen aan met een simpele één-klik ETF aanbod, en verleidt ze vervolgens naar de hogere rentevergoedingen van leningen en de obligaties (beide met een stuk hoger risico).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

psychodude schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:17:
[...]
Vermoedelijk voor de meesten hier, niets.

Ik denk dat dit met name interessant is voor mensen die Mintos als leuke investment app via de telefoon hebben, verder niet serieus met beleggen bezig zijn maar mogelijk wat afschrikken van de risico's van peer to peer investments.

Zal mij namelijk niet verbazen als Mintos hun userbase afgelopen jaren heeft zien teruglopen in actieve aantallen ten gevolge van eerst corona, toen Oekraïne - Rusland niet veel later.

ETFs zijn hierin toch wat weerbaarder. Ondergaat mogelijk wel een dip, maar verdampt naar verwachting niet. Waardoor vertrouwen in de app/het platform meer aanwezig blijft. En je recensies in de app store niet vol komen te staan met frustraties van mensen die de risico's van peer-to-peer beleggen niet begrijpen.
Je kan wel eens gelijk hebben dat ze de afgelopen 2 jaar minder groei hebben gerealiseerd. Met name de oorlog tussen Rusland en Oekraïne lijkt mij het hardst in te slaan. Daarnaast zijn er ook genoeg uitdagingen geweest met LO's die om zijn gevallen. Ik hoop dat Mintos hieruit een les heeft getrokken, en kan mij ook voorstellen dat Mintos diversiteit wilt aanbrengen in beleggingstools om het platform stabieler te maken.

Als je naar de headcount ontwikkeling kijkt over de afgelopen 2 jaar dan is een decline zichtbaar. Alhoewel er wel weer een groei zichtbaar is binnen het personeelsbestand over de afgelopen 12 maanden, althans zover we Linkedin Premium hierin kunnen vertrouwen ;)

Operations Headcount is wel fors gegroeid, dat lijken mij toch ondersteunende functies, bijvoorbeeld customer support functies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tydok6Qsef5JfX7jMkr3lrjDtHU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nb9l9EQIxiUPp8rrFSBQXdRS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Marchel op 26-11-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:19:
Al mijn nog openstaande Sun Finance leningen in PLN zijn vandaag afgelopen/afgekocht en het bedrag staat nu in pending payments op een overschrijving vanuit Sun Finance te wachten. Hopelijk is dat binnen 1-2 weken binnen en kan het omgezet worden naar EUR (waar Mintos geen fee over rekent sinds ze hebben aangekondigd dat er geen aanbieders meer zijn van leningen genoteerd in PLN). Dan is mijn stuk PLN afgelopen (buiten twee problematische gevallen als Capital Service en Dziesiatka Finanse wat nog wel even kan duren).
Vandaag is ongeveer de helft van het openstaande bedrag binnen gekomen. Verwacht zelf dat volgende week de rest zal verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Afgelopen vrijdag is nog een deel van Sun Finance (over leningen in PLN) terug gekomen. Er staat nu nog slechts 300 PLN open in pending.

Over het Core-ETF aanbod van Mintos, het lijkt van inhoud te verschillen op enkele screenshots (heb mijzelf niet aangemeld voor de beta). Bijvoorbeeld als ik kijk naar Marchel in "P2P Investing - Mintos" en https://www.p2p-kredite.c...opic,p,177365.html#177365 dan zie je bij de ene een verdeling van 60/40 (aandelen/obligaties) en de andere 90/10. Is dat nog een keuze die je expliciet maakt? Of is dat gebaseerd op een risico profiel aan de hand van een aantal vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 09:16:
[...]
Leningen die achterstallig zijn kunnen inderdaad niet via cashout verkocht worden, maar bij Conservative (bij mij althans) is het grootste deel dat achterstallig is niet langer dan 15 dagen achterstallig. Zodra die achterstallige betaling is ontvangen, is de lening weer op schema en komt de Note weer in aanmerking voor cashout.

Dit effect zie ik ook bij de High-yield strategy die ik aan het stoppen ben. Elke dag komen er betalingen binnen waardoor er weer een klein stukje beschikbaar wordt voor cashout. Op dag 1 was slechts 60% beschikbaar voor cashout, en vandaag (dag 20) is 75% al verkocht. Ik verwacht dat dit voor Conservative wel wat sneller zal gaan.
Update over de cashout van de High-yield strategy. Ondertussen 2 maanden verder sinds de eerste cashout, ik druk vrijwel iedere dag op de cashout knop om de Notes die die dag weer beschikbaar zijn geworden voor cashout te verkopen. Inmiddels is 98% al verkocht via cashout, buyback of normale aflossing. Ik ben redelijk tevreden over de snelheid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Zr40 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:08:
[...]

Update over de cashout van de High-yield strategy. Ondertussen 2 maanden verder sinds de eerste cashout, ik druk vrijwel iedere dag op de cashout knop om de Notes die die dag weer beschikbaar zijn geworden voor cashout te verkopen. Inmiddels is 98% al verkocht via cashout, buyback of normale aflossing. Ik ben redelijk tevreden over de snelheid :)
Ik kan dit ook bevestigen, zo ben ik recent gestopt met de Mintos Core strategie en heb een vergelijkbare ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Qwerty-273 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:02:
Afgelopen vrijdag is nog een deel van Sun Finance (over leningen in PLN) terug gekomen. Er staat nu nog slechts 300 PLN open in pending.

Over het Core-ETF aanbod van Mintos, het lijkt van inhoud te verschillen op enkele screenshots (heb mijzelf niet aangemeld voor de beta). Bijvoorbeeld als ik kijk naar Marchel in "P2P Investing - Mintos" en https://www.p2p-kredite.c...opic,p,177365.html#177365 dan zie je bij de ene een verdeling van 60/40 (aandelen/obligaties) en de andere 90/10. Is dat nog een keuze die je expliciet maakt? Of is dat gebaseerd op een risico profiel aan de hand van een aantal vragen?
Ik heb mezelf enkel aangemeld voor de BETA, daarna geen vragen gehad of een keuze uit profielen. De verschillen kan ik in ieder geval niet verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Marchel schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:19:
[...]

Ik heb mezelf enkel aangemeld voor de BETA, daarna geen vragen gehad of een keuze uit profielen. De verschillen kan ik in ieder geval niet verklaren.
Aangezien het een beta betreft, kan het natuurlijk ook een soort A/B testing betreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

psychodude schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:06:
[...]

Aangezien het een beta betreft, kan het natuurlijk ook een soort A/B testing betreffen.
Dat zou goed kunnen. Wat bijvoorbeeld ook nog niet mogelijk is dat je de ETF's die je hebt gekocht kan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Sun Finance lijkt al haar Poolse leningen van beide entiteiten terug betaald te hebben. In het overzicht staat er niets meer open, en het restant dat bij mij nog openstond is vanochtend afgelost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZQqmw7AU90qvs3VLc5NKJZo5kk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qpyf5pvDqWQeyH4RTosP9c6J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij mij vallen de terugbetalingen tegen, september voor het laatst iets ontvangen (gemiddeld een paar honderd Euro per maand daarvoor)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Er is vandaag een nieuwe Fractional Bond gelanceerd op Mintos. Dit keer van het bedrijf iCotton. iCotton maakt met name cosmetische schoonmaakproducten die zich richten op vrouwen, baby's en huishoudelijke "schoonmaakwegwerpdoekjes" daarnaast is het onderdeel van een "Groep" met de naam Harper Group. In deze groep zitten andere bedrijven die cosmetische schoonmaakproducten fabriceren.

Introductie video van het bedrijf/groep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DZApVC0PeJLPrP9xezlXA__Wbc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/prQDXbxp8r90TKEYSGo6X08J.png?f=fotoalbum_large

Een snelle zoektocht naar de merken die iCotton verkoopt, zie ik geen van deze producten op de Nederlandse markt, wel worden producten van de Harper Group in Nederland verkocht. Daarnaast lees ik dat iCotton in 2021 EUR 21 miljoen omzet had in Rusland, waarvan EUR 13,6 miljoen winst. Deze omzet zijn ze kwijt geraakt door een exportverbod naar Rusland sinds de oorlog in Ukraine. (https://leave-russia.org/icotton). Geen idee of het iets waard is, maar ik schat in dat Rusland een grote klant was van dit bedrijf gezien de omvang.

Het rendement is 6% + EUR 3 miljoen Euribor, hierdoor is het maximaal te behalen rendement 9,975% met een looptijd van 3,5 jaar. De sluiting van de bond is op 15 december 2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Marchel schreef op donderdag 7 december 2023 @ 19:56:
Het rendement is 6% + EUR 3 miljoen Euribor
Niet 3 miljoen maar 3 maands. ;) In het kort betekent het dat de rente van deze bond meebeweegt met de marktrente.

Ik sla deze over. Ik ken het bedrijf niet, en 6% boven Euribor dekt dan voor mij het risico niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het rendement is 6% + EUR 3 miljoen Euribor, hierdoor is het maximaal te behalen rendement 9,975% met een looptijd van 3,5 jaar. De sluiting van de bond is op 15 december 2023.
Voor de duidelijkheid, met 3m Euribor bedoelen ze een variabele rentecomponent die nu 3,975% is, maar dus ook kan stijgen of dalen. Als centrale banken op termijn hun rentes weer verlagen zal deze ook wel mee gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Zr40 schreef op donderdag 7 december 2023 @ 20:22:
[...]

Niet 3 miljoen maar 3 maands. ;) In het kort betekent het dat de rente van deze bond meebeweegt met de marktrente.

Ik sla deze over. Ik ken het bedrijf niet, en 6% boven Euribor dekt dan voor mij het risico niet.
Dank voor de correctie, ik heb dit verkeerd begrepen/gelezen. De variabele rente begrijp ik wel :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een snelle zoektocht naar de merken die iCotton verkoopt, zie ik geen van deze producten op de Nederlandse markt, wel worden producten van de Harper Group in Nederland verkocht.
Tja, ik snap dat Mintos ook uit de hoek van de leningverstrekkers wilt stappen met zowel hun obligaties als etf aanbod. Maar ik ben wel benieuwd hoeveel interesse er zal zijn in zulke erg specifieke corporate bonds.

Ik zie de producten (merken: Cleanic, Kindii en Presto) hier volop in de winkels en drogisterijen liggen, maar ik woon dan ook in Polen :D. Kwa kwaliteit zitten ze ergens net onder het midden, en kwa prijs net iets boven het midden. Wel zijn de merken al lang op de markt, Harper Hygienics bestaat zelf al sinds 1990. Ze produceren ook private label, dus wellicht liggen er veel meer producten in de Europese schappen die uit hun fabrieken komen rollen. Hoe de hele constructie tussen iCotton en Harper in elkaar zit voor deze obligatie is iets te veel uitzoekwerk voor iets waar ik niet in zal stappen.

Ben wel benieuwd hoe de relatie tot stand is gekomen tussen iCotton en Mintos. Of zullen we meer obligaties zien die ook op de Nasdaq Baltics worden geplaatst (aangezien Mintos daar innig mee heeft samengewerkt voor de ISINs van de Notes)?

[ Voor 9% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-12-2023 18:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dit interview geeft nog een beeld van iCotton en hun obligatie aanbod. En ook waar iCotton vandaan komt, de ontwikkelingen waar ze de kwakkelende Harper Hygienics mee over hebben kunnen nemen, en wat het idee achter de obligatie is (ophalen van kapitaal uit een andere hoek dan de huidige banken als traditionele leningverstrekkers).Het vertaald goed via Google of Deepl maar is wel even een zit om door heen te komen.

https://www.db.lv/zinas/e...itus-divas-valstis-514142
Obviously, we do not want to completely abandon bank financing, but right now, with the current cost of money, the banks' cash price and the potential cash price of bonds are very close! The difference is becoming irrelevant. Our plan is to refinance both countries' loans by improving payment terms. This means that we do not have a payment schedule, but the amount is to be repaid at the end of the schedule and we get up to EUR 5 million worth of working capital over three years. This allows us to give better payment terms to new customers, to invest in production, to carry out projects.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nu zag ik het in mijn eigen portfolio, maar ook in berichten op een Duits forum. Het lijkt er op dat DelfinGroup haar leningen in Notes met hogere rentepercentages van 14+% aan het terugkopen is (ook zijn mijn resterende leningen in claims van Delfin teruggekocht). Nu is het lastig om te zeggen of dat het een pure buyback is vanuit Delfin's kant. Of dat er een actie is voor leners om over te sluiten met de Kerst in aantocht (bijvoorbeeld om meer te kunnen lenen) en dat ze dit op Mintos als een nieuwe lening met een lagere rentevergoeding in de markt zetten (dat lijkt nu zo'n 10-11% te zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ah, Delfin heeft ook sinds vandaag via Mintos de mogelijkheid geopend om in obligaties te stappen.
https://www.mintos.com/bl...actional-bonds-on-mintos/

[ Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-12-2023 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft zijn ETF product nu voor iedereen beschikbaar gesteld. Daarmee wordt ook duidelijk dat op basis van de antwoorden die je gegeven hebt in de "Suitability and appropriateness" vragen je een bepaalde samenstelling krijgt toegewezen. De ene CoreETF is dus niet de andere.
At Mintos, we understand that each investor’s risk tolerance and financial goals are unique. That’s why Mintos Core ETF is personalized to match different risk profiles. By adjusting the composition of assets within each ETF portfolio, we tailor the risk level to suit each investor.

This personalization ensures that whether you’re a cautious investor leaning towards bond ETFs or someone comfortable with the higher volatility of stock ETFs, your Mintos Core ETF portfolio will fit your profile.
  • Conservative portfolio: For investors who prioritize capital preservation over high returns, our conservative portfolios predominantly include bond ETFs. These are ideal for those with a lower risk tolerance, offering stability and steady, albeit typically lower, returns.
  • Balanced portfolio: This approach is a mix of stocks and bonds, to offer a middle ground. This approach is suitable for investors who are willing to take on some risk for potentially higher returns.
  • Growth-oriented portfolio: Aimed at investors with a high-risk tolerance and a longer time horizon, high-risk portfolios are heavily weighted towards stock ETFs. While they come with higher volatility, they also offer the potential for higher returns over the long term
Als ik zelf kijk bij de Core ETF die mij aangeboden wordt dan zie ik dat ik in een hoog risico groep ben geplaatst, waarbij de CoreETF dan uit 90% aandelen en 10% obligaties zal bestaan (de bovenstaande Growth-oriented portfolio dus).
Your personalized Core ETF portfolio
This portfolio suits investors willing to accept higher risk for the opportunity of higher returns, while still benefiting from some risk mitigation through its bond allocation.

The portfolio allocates 90% to global equities. The high equity focus is complemented by a modest 10% investment in European bonds, serving as a risk-mitigating buffer while still allowing for capital appreciation aligned with market yields.

Included ETFs:
60% - Amundi Prime Global UCITS ETF (LU2089238203)
20% - JPMorgan Global Research Enhanced Index Equity (ESG) UCITS ETF (IE00BF4G6Y48)
10% - iShares Core MSCI Emerging Markets IMI UCITS ETF (IE00BKM4GZ66)
6% - Vanguard EUR Eurozone Government Bond UCITS ETF (IE00BH04GL39)
5% - Vanguard EUR Corporate Bond UCITS ETF (IE00BGYWT403)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Maar wellicht kun je op de secondary market van Mintos een betere prijs krijgen, aangezien de gemiddelde belegger daar waarschijnlijk naïever is dan het gemiddelde op de beurs.
Is dit toevallig wat je bedoelde? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KtFlxMcOFopoT5dvKfbLNqV0ZAU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2IfOLz1ilEM88molpDi2OmBy.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik ben benieuwd wat de update deze maand zal zijn over Capital Service. Om nog even de archieven in te duiken loopt het originele terugbetalingsplan deze/volgende maand af. Al werd er destijds wel toegezegd dat verdere herstructurering van de schuld tegen die tijd aan de orde kan zijn.
November 27, 2020
The first payment according to the repayment plan will be made at the end of February 2021. The repayment plan stipulates regular payments over three years, followed by a so-called bullet payment to cover the remaining amount. According to the agreed repayment plan, the remaining balance in three years will be EUR 14.8 million and PLN 161 thousand. Mintos does not exclude a possibility of an additional restructuring at the end of the three year plan period, or sooner, if the situation requires so.

December 7, 2023
Capital Service continues to make repayments, and we received €150k in November. Capital Service has repaid a total of €5m. We have continued the negotiations with Capital Service regarding repayment of the remaining sum, due in January 2024, which we hope to finalize in December.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Sinds vandaag is een nieuwe LO aangesloten bij Mintos: BB Finance, actief in Estland. Het aanbod op Mintos is 12,5% met een looptijd tussen 20 en 24 maanden. Volgens de update van Mintos is het gemiddeld 10 maanden, maar die zie ik niet of ze zijn al snel verkocht. Mintos Score voor deze LO is 7.5.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Helemaal nieuw zijn ze trouwens niet (zoals ook al in het blog artikel gelinkt wordt in de quote van Martin Kolu). EGE Finance bood leningen aan uit Finland op Mintos (tussen 13/07/2018 en 26/08/2020), en dat was onderdeel van BB Finance. Die hebben ze trouwens allemaal netjes afgelost/afgekocht toen ze de Finse tak hebben gesloten.

https://www.mintos.com/bl...ent-opportunities-in-eur/
https://www.mintos.com/bl...d-the-mintos-marketplace/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qwerty-273 Update over Capital Service:
January 11, 2024
Capital Service paid €171k in December. We have finalized the negotiations with Capital Service regarding the lump sum payment due in January 2024. As a reminder, the lump sum payment in the initial schedule was included to allow both parties to agree on a reasonable schedule for all. Back in 2020, when the initial schedule was signed, the financial situation and outlook for Capital Service was very unclear, and therefore it was unreasonable to forecast a full repayment schedule. This is common practice in these kinds of restructurings. Now, we have agreed on a repayment schedule for the full outstanding debt of over 3.5 years, as well as interest to be paid to investors of 4% (or increased up to 8% if new external funding is obtained). We will first use the received cash flows to cover the principal amount of debt to the investors, and the interest will be paid in the last months.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Ten aanzien van de Russische LO's al lange tijd stil inmiddels.

Laatste update dateert al weer van 30 juni 2023:
https://www.mintos.com/bl...ns-from-belarus-and-more/

Benieuwd of we hier binnenkort weer wat nieuws kunnen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
er zijn nog updates van de Russische lo's. ga naar achterstallen, selecteer de LO en kijk naar updates. Je kan wel enkel de updates zien als je zelf achterstallen hebt bij die LO.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is inderdaad jammer dat ze een tijd geleden (met de vernieuwing van de overdue overzichten) het aangepast hebben dat je alleen nog maar de updates van de leningverstrekkers kan zien waar je zelf in hebt geïnvesteerd. Daarmee mis je wel een stukje overzicht van de veranderingen op het gebied van de schuldvorderingen. Over zowel Kviku als Dozarplati (bron 1 en 2) lijkt Mintos in een eerste gesprek te zijn met een mogelijke derde partij die de schuld zal willen overkopen met een korting natuurlijk. Het is afwachten wat daar op den duur uit zal komen rollen.
We have signed an agreement with a third party that has an option to buy the debt at a discount, as the third party has started additional recovery activities. In order not to impact the process, the discount will not be disclosed now, but we can assure you that it is in line with similar cases in Russia. As a reminder, Kviku was not cooperative and instead used doubtful activities to avoid paying the debts. Based on evaluation of the situation, this seemed the most suitable option. We will let you know when progress occurs.
Als toevoeging, Revo heeft alles eerder afgelost door in één keer slechts 65% terug te betalen (met toestemming van de Russische centrale bank). Dat is een forse afschrijving maar er is tenminste iets tastbaars teruggekomen dat weer aan het werk gezet kan worden om een rendement op te leveren.

Kviku heeft alles éénzijdig omgezet in bepaalde renteloze obligaties (ingevoerd na de start van de Oekraïne oorlog om te voorkomen dat vermogen uit Rusland vloeit naar onvriendelijke staten - aka het Westen). Die lopen ergens in 2025/2026 af volgens de huidige regels. Het is maar de vraag wat daarna er mee kan gebeuren (onderdeel van de huidige Russische regels is dat na het aflopen van deze obligaties het vermogen op een bepaalde C type rekening komt waar het binnen de federatiegrenzen moet blijven - ie het zou niet mogelijk zijn om dat vermogen uiteindelijk weer buiten de grenzen van Rusland te krijgen). Een eventuele verkoop van het portfolio aan een derde partij waarmee men op Mintos een deel direct kan terug krijgen is wellicht een betere optie dan jaren tot decennia te wachten of er überhaupt iets gedaan kan worden met alle regelgevingen en sancties. Welke vooral weer afhangen van hoe de oorlog verloopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Capital Service heeft zoals @Zr40 in de update vermelde een nieuwe betalingstermijn afgesproken. Onderdeel daarvan was dat het PLN gedeelte in januari afbetaald zou worden. Dat is (ten minste voor mij) inderdaad het geval, wat er nog in overdue stond van Capital Service in PLN is op de 26ste afgelost.

Kwa claims staat er alleen nog maar een handvol leningen open van ESTO in mijn portefeuille, alle andere claims zijn onderhand afgelopen/afgesloten.

Wel is de trend op rentevergoedingen weer naar beneden aan het gaan. Met een beetje geluk zit je nog net boven de 10% van een betrouwbare leningverstrekker. Al lijken sommigen ook aan te sturen op een niveau van 8-9% wat wellicht niet meer in verhouding staat tot het risico dat er aan vast zit. Zoals onder andere DelfinGroup die recentelijk nog obligaties (zowel via Mintos als daar buiten) uitbracht met een vergoeding van 9% + 3m Euribor (wat neerkomt rond de 12.923% op dit moment). De huidige leningen die nog beschikbaar zijn om in te investeren liggen tussen de 6,5% en 9%. De leningen die boven de 12,5% lagen hebben ze redelijk actief lopen terugkopen (te zien in mijn eigen portefeuille gecombineerd met berichten op een ander forum waar meerdere personen dit meldden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Blijkbaar is er bij de eerste betalingen van de fractionele obligaties iets te veel uitbetaald. Dat werd vandaag gecorrigeerd met een negatieve renteboeking. Hierover las ik op een ander forum, en daar kwam ook het verklarende antwoord op de navraag bij Mintos naar boven:
"There was incorrect calculation for the first payment of interest (interest was calculated and paid for whole 3 month period, not based on when investor was holding it), which is now being corrected".
Relevant voor de mensen die ingestapt zijn op de obligaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier ook een correctie, maar alleen voor de notes die later door Mintos zijn uitgegeven dan de onderliggende bond. Het lijkt er op dat er ten onrechte rente was uitbetaald voor de tussenliggende periode.

Op het oog lijkt het nu te kloppen, het totaal komt overeen met wat ik had verwacht voor het kwartaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Ik gebruikte naast eigen onderzoek (wat dat ook waard moge zijn :-) ), ook wel wat https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/ om notes te kopen.
Omdat dit nu minder wordt bijgewerkt, iemand anders nog suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik denk dat ExploreP2P nog steeds de beste locatie is waar de Mintos leningverstrekkers (onafhankelijk) worden beoordeeld (naast de beoordeling van Mintos zelf - die steeds completer is geworden door onder andere de daadwerkelijke prestaties van de leningportefeuille van die bepaalde verstrekker mee te nemen).

Een andere plek is de rating die Lars van Passives Einkommen mit P2P Krediten geeft aan p2p platformen en ook Mintos (en PeerBerry, Bondster, IUVO) leningverstrekkers op https://passives-einkommen-mit-p2p.de/p2p-ratings/
(al heb ik een minder hoge pet op kwa kwaliteit van die ratings vergeleken met ExploreP2P die dieper op de kwartaal/jaar cijfers in lijkt te duiken)

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Sinds deze maand heb ik me ook maar eens op het P2P lending verhaal gestort. Om het eerst eens te testen rekeningen geopend bij zowel mintos als peerberry. Wat me opvalt, en eigenlijk tegenvalt, is dat als je een auto-invest strategie hebt opgezet , het nog best even duurt voordat je gestorte bedrag geinvesteerd wordt.. Ik heb op beiden 1k gezet met een auto-invest strategie die niet al te gek is. LO rating > 7 en short term. Maar voordat het gestorte bedrag geinvesteerd is, duurt wel een week bij mintos. En bij peerberry lijkt helemaal niks te gebeuren. Maar goed, ik probeer geduldig te zijn ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38
Apache4u schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:20:
Wat me opvalt, en eigenlijk tegenvalt, is dat als je een auto-invest strategie hebt opgezet , het nog best even duurt voordat je gestorte bedrag geinvesteerd wordt.. Ik heb op beiden 1k gezet met een auto-invest strategie die niet al te gek is. LO rating > 7 en short term. Maar voordat het gestorte bedrag geinvesteerd is, duurt wel een week bij mintos. En bij peerberry lijkt helemaal niks te gebeuren. Maar goed, ik probeer geduldig te zijn ;)
Als je handmatig met je AutoInvest-regels zoekt naar leningen, vind je die dan wel?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marchel

Marchel

Apache4u schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:20:
Sinds deze maand heb ik me ook maar eens op het P2P lending verhaal gestort. Om het eerst eens te testen rekeningen geopend bij zowel mintos als peerberry. Wat me opvalt, en eigenlijk tegenvalt, is dat als je een auto-invest strategie hebt opgezet , het nog best even duurt voordat je gestorte bedrag geinvesteerd wordt.. Ik heb op beiden 1k gezet met een auto-invest strategie die niet al te gek is. LO rating > 7 en short term. Maar voordat het gestorte bedrag geinvesteerd is, duurt wel een week bij mintos. En bij peerberry lijkt helemaal niks te gebeuren. Maar goed, ik probeer geduldig te zijn ;)
Mijn ervaring is dat het bij Peerberry inderdaad een x-aantal dagen kan duren. Het aanbod van nieuwe leningen is daar beperkt, via Mintos is het echt een kwestie van uren bij mij. Of ik nu €1000.- stort of een paar tientjes, ik gebruik net zoals jij aangeeft de "standaard" strategieën die in beheer zijn van de platformen.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
bregweb schreef op donderdag 29 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Als je handmatig met je AutoInvest-regels zoekt naar leningen, vind je die dan wel?
Dank voor de snelle reacties hierboven.
Bij PB niet, bij Mintos wel. Anyway, ik zal nog eens even verder kijken. Zoals hierboven aangegeven kan het blijkbaar bij PB dagen duren. Geduld dus. ;)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:51
Bij Mintos kan het veroorzaakt worden doordat het ook probeert om je investeringen te spreiden over meerdere LO's en het verschilt nogal of er altijd meerdere LO's beschikbaar zijn. Dus in principe kan je zo 1000 euro kwijt, maar dan voldoet het niet aan de interne spreiding van de strategie. Dat is ook het verschil met als je er al zit, want dan is die spreiding er al en dan kan je makkelijk extra geld kwijt zonder de minimale spreiding te verliezen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een aantal van de leningverstrekkers met een hoge rating op Mintos plaatsen momenteel voornamelijk lange termijn leningen op het platform. Dan vis je achter de boot met de korte termijn filters.

Onafhankelijk van het platform zie je vaak wel een beweging van minder aanbod (of te veel vermogen dat beschikbaar is) naar een periode dat er meer aanbod is dan vraag. De rentevergoedingen schommelen daar ook op mee. Je ziet onder andere op Mintos dat er momenteel druk op de rentevergoedingen staat, zeker bij de "stabiele" leningverstrekkers die al enkele jaren leningen aanbieden via dit platform.

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:38
Ik vind die cirkelgrafieken met onderverdeling per LO of Country nogal onduidelijk, is er een mogelijkheid om dat te veranderen?

Ik wil graag makkelijk zien bij weke LO/Country ik het meest geïnvesteerd heb en wie de nr 2 en 3 zijn.

Hattrick: Thorgal Eagles

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je kan eventueel het verzetten naar "legal entity" maar dan heb je nog steeds een onduidelijke cirkelgrafiek. De kleuren zijn ook onhandig als je meerdere leningverstrekkers hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leW1c95JtDGhUSe3u0OhLrSv29Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EOGMDnF8Ov9HHAzEQed3xdpQ.png?f=user_large

Wel kan je je hele portfolio in Excel formaat binnen hengelen (via "Download Selected List" als je puur naar je current investments kijkt zonder te filteren). En vervolgens in Excel aan de slag te gaan met de grafiek van je eigen keuze en wensen.

Pagina: 1 ... 33 ... 35 Laatste