• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:57
fsfikke schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:09:
[...]

Dat is ook niet zo gek, je bent precies ingestapt nadat een paar LO’s omgevallen zijn door Corona. En als je denkt dat jij op Mintos geen risicovolle leningen bezit snap je het P2P spelletje nog niet zo goed ;)
Dus sinds Juni vorig jaar tot nu zijn er geen LO's meer omgevallen of heb ik bewust minder risico volle leningen genomen ipv te kiezen voor maximale rente?

Ik begrijp heel goed dat er aan elke lening een risico kleeft.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RisingSun schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 22:15:
[...]

Dus sinds Juni vorig jaar tot nu zijn er geen LO's meer omgevallen of heb ik bewust minder risico volle leningen genomen ipv te kiezen voor maximale rente?
Er zijn sindsdien inderdaad geen grote LO’s omgevallen. Dus of je nou de hoogste of de laagste rentes had gekozen, je had geen leningen in recovery gehad. Op basis daarvan denk ik niet dat je kan zeggen dat je een gouden handje hebt voor het uitkiezen van leningen ;)

Als jij het risico wilt beperken door die iets minder onzekere leningen te kiezen kan dat een prima strategie zijn. Maar Corona heeft wel aangetoond dat geen enkele LO zeker is voor zo een crisis. Daarbij heeft het ook aardig wat zwakke punten van Mintos blootgelegd.

[Voor 4% gewijzigd door fsfikke op 22-05-2021 23:57]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:35
RisingSun schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:58:
Ik gebruik nu al een jaar Mintos zonder problemen en heb een leuke winst gemaakt, en zie de rente per maand elke maand oplopen. Toch lees ik veel mensen over "recovery" of verloren geld?

Zit iedereen dan alleen maar in risicovolle leningen met een hoge rente?
Ongetwijfeld zul je er zelf ook een keer tegen aanlopen. Maar de vraag is, maakt het uit. Met mijn huidige diversificatie is de inleg binnen een bepaalde LO een kwestie van enkele weken aan rente over het geheel, circa 4 - 6. Oftewel er kan redelijk wat vallen voor ik het echt merk. En sta ik dus nog altijd positief.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:06

Qwerty-273

Meukposter

Het probleem is niet direct het omvallen van 1 LO. Dat kan je inderdaad opvangen als je het advies van Mintos volgt door veel te spreiden. Maar er zijn er helaas wel een stuk meer in de problemen gekomen.
Zelf heb ik bij 10 LOs wat vast zitten, zie Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos" . En @Zr40 heeft bij 7 LOs wat vast zitten, zie Zr40 in "P2P Investing - Mintos" . Op dit moment zijn er op Mintos 18 LOs waar iets vast zit, waarbij sommigen er wel de verwachting is dat het afgelost wordt en bij sommigen is de verwachting nihil, zie https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
Zeker, maar let wel dat er op Mintos circa 100 actieve lending company , country combinaties zitten. Een aantal partijen zijn daarin natuurlijk wel redelijk verweven, want is dezelfde parent company binnen diverse landen. Maar hoeft niet, zo is bijvoorbeeld nog niet alles van ExpressCredit of Finko defaulted, een aantal staan nog open.

Had je in alle 120 een gelijke inleg, hypothetisch voor rekengemak even 100 in ieder. Dan had je 12000 geïnvesteerd staan. Bij het vallen van 18 van deze LO's, ja, had je 1800 ingeleverd. Maar aan de andere kant, tegen de 11.42% average interest rate, waar ik in de praktijk in ieder geval bij benadering erg dichtbij zit in ieder geval met 11.46%, had je met 1 jaartje vasthouden, zelfs indien je uitgaat van het meest ongunstige scenario, dag 1 na inleg deze 1800 kwijt, alsnog 10400 resterend gehad wat na 1 jaar al weer 11588 geweest was. Sure, je staat nog niet quitte, maar de kans is groot dat je in ieder geval het volgende jaar toch weer gewoon in de plus draait.

En natuurlijk is dit toch wel een beetje het meest zwarte scenario met een all equal diversificatie. In de praktijk zijn deze 18 LO's natuurlijk niet allemaal op dag 1 van je inleg gevallen.

Nota bene, zelfs van de 1800 die je 'kwijt' was, komt sowieso een deel nog terug. Nee, zeker geen 100%, maar voor diverse LO's lijkt dat wel bereikt te gaan worden. En op basis van zoals het overzicht er nu voor staat, en rekentechnisch wederom even makkelijk, laten we zeggen 50%. Dan kom je dus uit op 900 nog terug. En zou je met dat meegenomen, toch alsnog winst gemaakt hebben met een totaal van 12488. Sure, het is maar 4% rendement. En qua timing niet eens zozeer echt op een jaar omdat de terugbetalingen wat op zich laten wachten.

Maar all in all zou je een bijzonder slecht jaar dan alsnog niet met verlies uitgaan. En als je dat afzet tegenover de hiervoor diverse goede jaren die Mintos gehad heeft, iets dat ik persoonlijk in de komende jaren toch eigenlijk ook wel weer zie voortzetten, zie ik het persoonlijk zo slecht in ieder geval nog altijd niet.

Het probleem ontstaat natuurlijk vooral wanneer je redelijk scheef geïnvesteerd hebt. Valt dan de lending company waar je naar verhouding aanzienlijk meer in zit, ja, dan kan het al snel vele jaren duren eer je daar van herstelt.
fsfikke schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:55:
Er zijn sindsdien inderdaad geen grote LO’s omgevallen. Dus of je nou de hoogste of de laagste rentes had gekozen, je had geen leningen in recovery gehad. Op basis daarvan denk ik niet dat je kan zeggen dat je een gouden handje hebt voor het uitkiezen van leningen ;)
Uiteindelijk gaat niemand die gouden hand hebben. Sterker nog, als je het mij vraagt neem je enkel en alleen maar een aanzienlijk risico door te denken dat je dit wel hebt. Kijk je naar de data van gevallen LO's, dan is daar geen eenduidig patroon in te herkennen. Niet beperkt tot een bepaald deel van de wereld, niet beperkt tot bijvoorbeeld enkel slechte scores vooraf.

Spreiden is dan ook al snel gewoon de beste manier om je tegen de risico's te wapenen.

Verder hoewel geen nieuwe defaulted LO's, is bijvoorbeeld E Cash een krappe maand geleden nog wel op suspended gezet. Het geld daarbij heeft voorlopig dan ook nog de pending status, maar kan zomaar eens in recovery gaan worden.
fsfikke schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 23:55:Als jij het risico wilt beperken door die iets minder onzekere leningen te kiezen kan dat een prima strategie zijn. Maar Corona heeft wel aangetoond dat geen enkele LO zeker is voor zo een crisis. Daarbij heeft het ook aardig wat zwakke punten van Mintos blootgelegd.
Daarmee eigenlijk niets nieuws. Geen enkel bedrijf is too big to fail. Iets dat in de crash in 2008 bijvoorbeeld ook duidelijk was. Tot en met het vallen van banken aan toe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sKoLb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-03 08:52
Even wat ervaring opdoen hier in het topic.
Ik kreeg afgelopen week een mail vanuit Mintos dat mijn diversificatie score 20% is, erg laag dus, maar bijzonder genoeg zit ik daarmee wel in de top 35% van alle portfolio's, wat weer positief klinkt.

Tot dusverre (2 jaar gebruik) heb ik weinig problemen met geld in recovery, dus ik denk dat ik redelijk goed zit, maar wat extra kennis hierover vergaren kan vast geen kwaad, daarom deze post.

Ik heb verschillende strategieën ingericht waarbij ik kijk naar scores 8+, 7 en 6; elke score een aparte strategie met bijbehorende prioriteit. Enkel buyback leningen.
Daarboven heb ik nog een strategie met de top 10 combinatie van lending companies en landen uit de volgende twee links:
https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/
https://explorep2p.com/country-risk/
Maar ik twijfel over deze landenlijst aangezien die sept 2020 voor het laatst is bijgewerkt.

Met deze verdeling kom ik automatisch uit op slechts een handjevol lending companies en een handjevol landen waar mijn geld in geïnvesteerd wordt. Maar waarvan ik dus wel het idee heb een betrouwbare mix te hebben. Het logische vervolg zijn deze aantallen (momentopname):

No more than 50% of loans are issued by 5 (or less) lending companies
84%

No more than 20% of loans are issued by any single lending company
28%

No more than 50% of loans are issued in 3 (or less) countries
66%

No more than 33% of loans are issued in any single country
28%

Ik ben dus benieuwd hoe anderen hiernaar kijken en of het advies is hier serieus verandering in aan te brengen of dat een kleinere mix van betrouwbare partijen en landen veiliger is dan een brede verdeling door toevoeging van landen/lending companies met een lagere score volgens explorep2p.

Om dezelfde reden heb ik eigenlijk alleen maar leningen met een duur tot 3 maanden, ook weer om risico te verminderen. Hoe zijn jullie ervaringen met langlopende leningen vs kortlopende?
Misschien verbeter ik daarmee ook wel mijn diversificatie score, door deze naar bv 12 maanden te zetten waardoor meer leningen beschikbaar komen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:33
De mail van Mintos zegt iets over Diversificatie, dat is 1 onderdeel van risicospreiding. Op dat vlak scoor jij slecht, maar je andere spreidings variabelen zijn juist erg goed.

Ik zou dus niet je hele strategie omgooien, maar het meer als advies opvatten. Je zou er 1 of 2 LO bij kunnen nemen, zodat je 1e score iets beter wordt.

Mijn score was 10%, maar ook daar maak ik me niet druk om. Je zegt het zelf al, je zit bij de top 35% van PF, je doet het goed.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het advies vanuit Mintos is dat je spreidt over alle LO's zodat bij het omvallen van 1 (of enkelen) het slechts een kleine impact zal hebben op je gehele Mintos portfolio. Dat is een eenvoudig maar doeltreffend advies, maar met het volgen van de ratings van Explore P2P is ook niets mis. Of anderen die ook LO's van Mintos raten op een bepaalde manier.

Jouw diversificatie score geeft alleen maar aan hoe gespreid je portfolio is, en het zegt niets over de betrouwbaarheid van die spreiding. Stel dat je hele portfolio gelijkmatig verdeeld was over de 18 LO's die momenteel een status van Suspended of Defaulted hebben op Mintos, dan had je waarschijnlijk wel een hoge diversificatie score gehad. Het zou dan nog maar de vraag zijn hoeveel je er dan daadwerkelijk van terug zou zien (over de jaren heen).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Inmiddels zijn dit er nog 6. Akulaku heeft vandaag alles afgelost. Klein geld in mijn totale in recovery plaatje, maar het is iets :)

De resterende 6 blijven niets doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bregweb
Het geeft toch hoop dat er vanuit Mintos iets gedaan wordt.

Wat ik in Recovery heb zitten (daar geef ik Corona de schuld van, niet mijn investeren in risicovolle leningen of Mintos) beschouw ik als verloren en als er nog iets terugkomt is dat fijn.

Ben nu 2 jaar bezig en mijn winst is meer dan mijn Recovery.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-03 07:29
Ik heb al maanden 222 euro in recovery staan. Afgelopen week is er 9 euro terugbetaald. Nog maar 213 euro te gaan! :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een (onofficiële) update over de status van Akulaku, op mijn vraag of ze eventueel de suspension zouden opheffen voordat alles terug betaald is (want Akulaku lost regelmatig af, en ze hebben verschillende partnerships met een aantal banken gesloten het afgelopen jaar):
At this moment, we don't plan to lift the suspension. We will wait until the current commitments towards investors are covered in full, and then evaluate the company and its operations, its potential, as well as Indonesia market condition, should we allow to resume placing of new loans or not.

You will find an email from us sent last Friday about the increase of repayments that were negotiated with Akulaku. The macroeconomic situation in Indonesia is improving, and Akulaku has outperformed its expectations in terms of portfolio growth and performance. Coupled with a recently completed equity raise, Akulaku has improved its financial standing, making it possible to increase repayments to Mintos investors. On Friday and today, an increased amount of EUR 8.5mil repayments are being disseminated among investors. The remaining amount is also to be repaid sooner than at the end of the year (contrary to what was the initial agreement) - we will share soon when that is negotiated and cleared up with Akulaku.
Dat ziet er dus wel positief uit :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
Nu ook een officiële update voor wat betreft Akulaku:
June 3: Since the last update, Akulaku has repaid €7 717 927. As shared with investors with active investments in loans issued by Akulaku, the macroeconomic situation in Indonesia is improving, and Akulaku has outperformed its expectations in terms of portfolio growth and performance. Coupled with a recently completed equity raise, Akulaku has improved its financial standing, making it possible to increase repayments to Mintos investors. The company and Mintos agreed on increased repayments 6 months ahead of the previously agreed repayments schedule. Full recovery is yet to be reached.
Een nette hoeveelheid om in één klap natuurlijk een flink deel van de in recovery funds terug te brengen. Total at risk nog altijd een ruime 78 miljoen van 134 miljoen, maar gaat beetje bij beetje wel de goede kant op.

All in all deze maand bijna 10 miljoen recovered, mede natuurlijk dankzij dit hoge bedrag vanuit Akulaku. Mintos pakt dit inmiddels toch wel aardig goed op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De maandelijkse update vanuit Mintos laat inderdaad zien dat Akulaku een behoorlijk deel heeft afgelost in mei. Waarbij ik ook direct kan zeggen dat in de eerste dagen van juni er nog verder afgelost is, er staat nu nog slechts € 188.42 open bij Akulaku in mijn portfolio. Maar dat zullen we over een maand terug zien in dit zelfde overzicht :)

-edit
Het valt me net op dat er nog steeds "April" staat in de header van de kolom, maar de bedragen zijn toch echt van mei.

[Voor 10% gewijzigd door Qwerty-273 op 04-06-2021 23:24]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ter vergelijking, en om weer eens aan te geven dat de recovery oneerlijk is verdeeld:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:22:
Ter vergelijking, en om weer eens aan te geven dat de recovery oneerlijk is verdeeld:

[Afbeelding]
Hoezo oneerlijk? Je hebt itt @Qwerty-273 alles teruggekregen van Akulaku. Ik in april mei nog niet overigens, inmiddels wel.

De rest is weinig voortgang helaas.

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 04-06-2021 23:38]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

fsfikke schreef op vrijdag 4 juni 2021 @ 23:36:
[...]

Hoezo oneerlijk? Je hebt itt @Qwerty-273 alles teruggekregen van Akulaku.
Dat is toch precies wat ik bedoel? Waarom heb ik wél alles van Akulaku terug gekregen en @Qwerty-273 niet?

[Voor 47% gewijzigd door Zr40 op 05-06-2021 00:14]

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 00:13:
[...]

Dat is toch precies wat ik bedoel? Waarom heb ik wél alles van Akulaku terug gekregen en @Qwerty-273 niet?
Ah zo, ja hij heeft natuurlijk ook wel wat meer er in zitten :p Hangt allemaal af van wanneer ze aangekocht zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psychodude
fsfikke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:59:
[...]

Ah zo, ja hij heeft natuurlijk ook wel wat meer er in zitten :p Hangt allemaal af van wanneer ze aangekocht zijn.
Wat @Zr40 bedoelt is dat iedereen in hetzelfde schuitje zit. Dus waarom geen gelijk procentuele recovery? Stel uiteindelijk wordt er 70% recovery bereikt, waarom dan niet iedereen 70% terug van hun inleg. In tegenstelling tot de huidige situatie waar sommigen 100% terug kunnen krijgen terwijl anderen mogelijkerwijs helemaal niets terugzien.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En boom! https://www.mintos.com/bl...months-ahead-of-schedule/
On 16 April 2020, Akulaku was suspended from the Primary and Secondary Markets due to late payment settlement. At the time of suspension, the amount of Akulaku outstanding investments and pending payments on Mintos was € 20,787,453.

A series of agreements to restructure the repayments to Mintos investors were agreed at the time of suspension with weekly payments until the end of 2021. However, the macroeconomic situation in Indonesia is improving, and Akulaku has seen a robust recovery of businesses in its core market. Coupled with strong operating performance in the last several quarters, Akulaku has accelerated the repayment schedule, making it possible to fully repay Mintos investors 6 months earlier than expected.

Akulaku has recently made repayments of € 9 390 862, resulting in a 100% recovery of all amounts outstanding. Please note that the total amount recovered is larger than the amount stated at the time of suspension due to an accumulation of interest since 16 April 2020.
Dat is wel een opsteker die Mintos kan gebruiken als je kijkt naar het aantal LOs dat suspended/defaulted is. Al was Akulaku al wel een van de meest positieve LOs die een volledige recovery op de planning hadden staan. Nu is dit stuk afgesloten, en dat is best prettig. Ik ben benieuwd of Mintos door wilt gaan met Akulaku of dat men de verder samenwerking op gaat zeggen.

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:29
En wat het vertrouwen is van de investeerders. Mochten ze gaan aanbieden dan zal ik wel twee keer nadenken voordat ik bij Akulaku ga investeren.

Carpe Diem

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Iemand vroeg dezelfde vraag op het community forum van Mintos, het antwoord was:
At this moment it is not planned to restart Akulaku issued loans placement on Mintos. We are monitoring their business growth and if anything might change, we will inform investors in time.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02:11
Iemand hier bekend met lenderspender.nl ?

https://www.lenderspender.nl/investeren

Maar 4% rendement maar volgens iemand die er investeert is het (veel) veiliger dan Mintos etc. Geen idee of het waar is, ik moet er nog naar kijken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bregweb
https://hetgeldcollege.nl...pender-review-ervaringen/

Dit is een mening van oktober 2019. Dat is pre-covid.
Als eerste zijn er de servicekosten van 1,0% per jaar over het gemiddelde uitstaande bedrag. Stel dat je €10.000 aan geïnvesteerd geld hebt staan dan komt dit op de volgende berekening neer: €10.000 * 0,01 / 12 = €8,33 per maand.

Dat is in mijn optiek een redelijk groot bedrag aan rendement wat je verliest aan kosten. Helemaal als je het vergelijkt met beleggen in indexfondsen wat vaak al kan vanaf 0,25% per jaar. Helemaal op de lange termijn zijn dit dus wel kosten om rekening mee te houden.

De tweede vorm van kosten zijn eventuele incassokosten. Mocht een lening namelijk niet worden terugbetaald dan stuurt Lender en Spender een incassobureau op de wanbetaler af. Deze incassokosten worden gelijk verdeeld over het aantal investeerders dat onderdeel is van de lening.

Zeg bijvoorbeeld dat een lening van €10.000 gefinancierd is door 100 investeerders die allen €100 hebben ingebracht. Deze lening wordt niet terugbetaald en de incassokosten bedragen €500. dan betalen de investeerders dus ieder €500 / 100 = €5 per persoon.

[Voor 81% gewijzigd door bregweb op 23-06-2021 15:40]

• Tweaker7334
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-01 13:14
Ik heb hier vandaag eens 200 euro in gegooid. Een helft in gediversifieerd en de andere helft op hoge risico. Nu zie ik leningen met een looptijd van 72 maanden. Is dat normaal? Ik vond 2 jaar meer dan voldoende eigenlijk, wie zegt dat Mintos nog bestaat over 72 maanden.

• Pistachenootje
@Tweaker7334 ik zou ook kortere leningen selecteren.

• Tweaker7334
Ja dacht ik dus ook al, moet je daarvoor echt zelf leningen selecteren? Want ik vind het ook wel chill dat het systeem automatisch alles heel divers in tientjes verdeeld.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 18:17
Pistachenootje schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 14:43:
Iemand hier bekend met lenderspender.nl ?

https://www.lenderspender.nl/investeren

Maar 4% rendement maar volgens iemand die er investeert is het (veel) veiliger dan Mintos etc. Geen idee of het waar is, ik moet er nog naar kijken.
Yup zit erin met een dotje geld waarvoor ik een plekje zocht met weinig risico. Dat is ook gelukt lijkt het, het is iets totaal anders dan oost-europese P2P's, qua risico en natuurlijk ook qua rendement. De rentes die mensen daar betalen zijn een stuk lager, en de leningen komen allemaal uit Nederland.

• Config
Een betaalde mening, is dat een mening?

• Pistachenootje
Tweaker7334 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 22:04:
[...]

Ja dacht ik dus ook al, moet je daarvoor echt zelf leningen selecteren? Want ik vind het ook wel chill dat het systeem automatisch alles heel divers in tientjes verdeeld.
Ik doe alles handmatig. En ik investeer alleen in de beste bedrijven hier: https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Mintos geeft de indruk dat heel veel spreiding goed is maar in de praktijk betekent dat dat je ook bij de mindere bedrijven terecht zal komen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over Lender&Spender is dat meer een discussie die binnen Peer-2-Peer lenen: de praktijk past. Buiten een paar algemene opmerkingen staan er geen ervaringen in dat topic over L&S.

Het gevoel van veiliger komt voornamelijk door dat het een Nederlands bedrijf is dat zich op de Nederlandse markt richt. Het valt onder toezicht van de AFM. Dat alles maakt dat het veel veiliger aanvoelt (je weet als Nederlander natuurlijk wat er verder mogelijk is). Daarnaast heeft L&S volgens hun eigen website (waar je een lening kan aanvragen) een behoorlijke check waarmee ze alleen kredietwaardige personen accepteren.

Ten slotte bij totale problemen heb je in NL nog de wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) waarmee je als schuldeiser toch over het algemeen iets meer zal terug zien dan wat de verwachtingen zijn in Oost-Europese landen waar een vergelijkbare regeling ontbreekt. Ook de kosten/baten analyse om de lening op te eisen van een grotere bedrag (zoals bij L&S) is wat anders dan de kleinere lening bedragen die populair zijn op Mintos (via een rechtzaak, beslaglegging, gedwongen verkoop, etc.).

De grootste vraag is dan of het geboden rendement door L&S (effectief schommelt dat rond de 4%) nog wel zin heeft ;) Of dat er andere opties zijn waar je een vergelijkbaar lager risico hebt, maar een wat hoger rendement. Ook de aangehaalde servicekosten zijn fors als je het vergelijkt met andere platformen (waar de investeerder over het algemeen geen servicekosten betaald - want alle kosten worden door de leners gedragen). Wel hebben ze overzichtelijke statistieken staan op https://www.lenderspender.nl/statistieken

• Tweaker7334
Ik heb het onderhand een beetje uitgevogeld. Ik heb er nu 450 in zitten tegenover 9% rente. Eigenlijk zie ik nog niet echt de meerwaarde van P2P, het geeft hetzelfde rendement als een simpele SP500 investering zoals ik het nu zie.

• Pistachenootje
Tweaker7334 schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:01:
Ik heb het onderhand een beetje uitgevogeld. Ik heb er nu 450 in zitten tegenover 9% rente. Eigenlijk zie ik nog niet echt de meerwaarde van P2P, het geeft hetzelfde rendement als een simpele SP500 investering zoals ik het nu zie.
De belangrijkste meerwaarde in mijn ogen is diversificatie.

Van 2000 tot 2010 leverde de S&P 500 0% op. Dat zie ik zelf met Mintos niet gauw gebeuren. Maar Mintos kent andere risico's. Met name het omvallen van LO's.

Bij investeren in de beurs moet je eigenlijk een heel lange horizon hebben. Bij Mintos kun je al aardige rendementen krijgen op leningen van 11 maanden.

Bij Mintos heb je ook platform risico, iets dat je bij de beurs veel minder hebt als je tenminste bij een goede broker/bank zit.

Overigens zit een veel groter gedeelte van mijn portefeuille in aandelen. Daar heb ik veel meer vertrouwen in dan in Mintos.

[Voor 14% gewijzigd door Pistachenootje op 25-06-2021 08:07]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-03 15:45
Zo eindelijk, op 132 euro in recovery (Varks/Finko, Monego, Capital service) na, al mijn geld terug nadat ik begin maart 2020 voor het laatst iets gekocht heb.

Die laatste zie ik ook nog wel terug komen aangezien van alle 3 maandelijkse aflossingen zijn, maar goed wie weet wanneer. Heb in ieder geval alles naar 0 afgeschreven.

En dan niet Mintos gerelateerd:
Estateguru heeft nog 2 leningen van 50 euro ps in default staan (properties worden waarschijnlijk verkocht).
Crowdestor heb ik nog 50% late staan en heb ik geen vertrouwen in.

Mocht dit zo blijven dan schrijf ik net aan zwarte cijfers maar als ik het op de beurs had gezet dan was het veel beter uitgepakt. Mede dankzij de belabberde investeringen in Crowdestor (en hoe ze het afhandelen) is bijna alle rente opbrengst verdampt

Voor mij eindigt het P2P avontuur dan ook, de risico's zijn te kostbaar. Tegen 1 investering van 100 euro die niet terug betaald wordt moeten er 10 a 10% tegenover staan om dat op te vangen.

Je kan beter 1x per jaar naar het casino gaan, heb je ook diversificatie. Mocht het niks opleveren dan heb je nog een leuke avond gehad

[Voor 13% gewijzigd door GrooV op 25-06-2021 08:46]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
In het casino liggen je kansen op verlies sowieso boven de 50%. Als je een beetje je je huiswerk doet met P2P doe je het makkelijk veel beter.

Ga je in halfgare platformen/LO's investeren dan wordt het inderdaad vergelijkbaar met een casino.

In 3 jaar Mintos heb ik nooit meer dan 1% in recovery gehad, en dat was alleen maar omdat ik in het begin niet wist dat ik geen auto invest moest gebruiken. Overigens is die 1% nu opgelost door Mintos en staat er nu 0% in recovery.

[Voor 33% gewijzigd door Pistachenootje op 25-06-2021 09:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@GrooV Ik sta er precies hetzelfde in. Inmiddels geen verlies meer, en de "winst" zit vast in recovery voor weet ik hoe lang nog, dankzij de ondoorzichtige "volgorde van investeren" regel die Mintos hanteert voor de terugbetalingen. Alleen in mijn geval was Mintos maar een klein deel, ik heb veel meer op de beurs staan. Dat ik op Mintos 'slechts' op geen verlies sta ipv de oorspronkelijk toegezegde rendementen merk ik gelukkig weinig van op het totaalplaatje - ik ben al lang blij dat ik mijn inleg terug heb.

@Pistachenootje Dat kan je niet zeggen. Je weet niet wat er in de toekomst gaat gebeuren met de LO's die vandaag veilig lijken. Zie Varks bijvoorbeeld, dat was destijds toch best een populaire LO in dit topic met een redelijke ranking van Explore P2P. Totdat het mis ging.

Daarnaast - "een beetje je huiswerk doen"? Goede informatie is simpelweg schaars (zelfs vandaag nog) en als je je baseert op rankings zoals Explore P2P (die op zich prima zijn) wat ik destijds heb gedaan, dan kom je alsnog uit bij LO's die later problemen zouden krijgen.

[Voor 24% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2021 09:32]

• Pistachenootje
@Zr40 de toekomst voorspellen kunnen we voor veel investeringen niet. Zo kan de S&P 500 over de komende 5 jaar ook -40% doen of we kunnen voor de VS een Japan scenario krijgen met 20 jaar 0 rendement.

De partijen op Mintos zijn al van bedenkelijke kwaliteit. Als je dan voor LO's gaat met een 'redelijke' ranking dan neem je natuurlijk behoorlijk grote risico's. Ik leg de lat zelf hoger.

Ik meen me te herinneren dat jij op Mintos wel eens voor de cash back acties ging? Dat lijkt me ook glad ijs.

Maar hoeveel geld ben je dan verloren op wat voor investering?

Met huiswerk doen bedoel ik ook je huiswerk doen qua platformen. Crowdestor was er bij mij bijvoorbeeld nooit doorheen gekomen. Iemand die zijn huiswerk qua beurs/brokers niet goed doet kan ook veel geld verliezen, bijv. als ze een of andere Cypriotische scammer uit kiezen. Voorbeelden te over bij Tros Opgelicht ed.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:28:
Even mijn stats dus ver.
Inleg 09-12-2019 10%
inleg 18-04-2020 90%

Net Annual Return
5.61%

Totaal nu 5% winst met de inleg, waarvan 35% in recovery staat.
In het begin leningen gehad van 11%+, echter lijkt het nu toch flink omlaag te gaan. Ik heb de auto investment optie inmiddels stopgezet en heb ook weinig zin om de survey te doen dus denk dat ik er in de toekomst mee stop.
Inmiddels 5% nog steeds in recovery, 30% late 60+ dagen. Als dit allemaal terug is ben ik er wel klaar mee.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 09:49:
de toekomst voorspellen kunnen we voor veel investeringen niet. Zo kan de S&P 500 over de komende 5 jaar ook -40% doen of we kunnen voor de VS een Japan scenario krijgen met 20 jaar 0 rendement.
De S&P 500 heeft dan ook geen buyback belofte die prominent getoond wordt door het platform, en al helemaal niet een die niet nagekomen wordt. Bij de genoemde investeringen weet je dat zulke scenario's kunnen gebeuren en daar kies je bewust voor.
Als je dan voor LO's gaat met een 'redelijke' ranking dan neem je natuurlijk behoorlijk grote risico's. Ik leg de lat zelf hoger.
Met 'redelijk' bedoel ik toch wel de top 10 van de rankings. Want als je de lat hoger legt blijft er niets over. Je zegt zelf al dat de partijen van bedenkelijke kwaliteit zijn.

Als je denkt dat het risico van een LO met een 70/100 score een kwart lager is dan het risico van een LO met een 60/100 score, dan vergis je je. De score is een abstracte weergave van vijf criteria op een schaal van 0 tot 100, en dat kan je niet vertalen naar 'kans dat het mis gaat'. Je kan alleen zeggen dat een hogere score minder slecht is dan een lagere score.

Overigens zou ik vandaag niet eens investeren in een LO met een perfecte 100/100 score op een perfect platform, ook niet met een buyback die ten alle tijden gegarandeerd is. Het type investering vind ik niet passen bij mijn ethische voorkeuren.
Maar hoeveel geld ben je dan verloren op wat voor investering?
Alles wat op in recovery staat; hiervan is zeker dat een groot deel nooit terugbetaald gaat worden, of is onbekend welk deel van de terugbetaling aan mij wordt toegewezen, of is de verwachting dat dit pas over vele jaren zal gaan gebeuren.

[Voor 54% gewijzigd door Zr40 op 25-06-2021 12:11]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
@Pistachenootje Makkelijk praten achteraf

Mintos heeft zeker steken laten vallen, oa LO's gewoon hoge ratings laten houden terwijl ze op omvallen stonden.

"Je huiswerk doen" roepen is tegenwoordig helemaal hot bij alles, van vaccin's tot 5G en kennelijk ook P2P? Hoe zie je dat dan voor je? Ik woon niet in Oost-Europa dus ik kan er niet heen, je bent dus afhankelijk van de informatie van anderen. Daarnaast heb ik er niet voor geleerd en accepteer ik dit risico.

Ik ben er ook niet treurig om maar de hoeveelheid tijd die je er in moet steken voor zo veel risico is het mij gewoon niet waard.

Daarnaast vind ik 90% van de leningen bij Mintos moreel niet kunnen, je zit echt onderaan de markt mensen uit te knijpen. Niet voor niets dat flitskredieten in NL verboden zijn. Of 3000 euro a 11% lenen voor sieraden. Of een oude auto die hier een paar honderd euro op brengt met financiering kopen voor een paar duizend euro.

Ik ben blij als ik er straks weg ben maar als jij daar anders over denkt is dat geen probleem toch?

edit:
@Pistachenootje Je zegt trouwens dat je al 3 jaar op Mintos zit maar in dit topic postte je 1,5 jaar geleden dat je wilde beginnen Pistachenootje in "P2P Investing - Mintos" . Wel eerlijk blijven :)

[Voor 10% gewijzigd door GrooV op 25-06-2021 12:48]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
Ik zie het zelf zo: gemiddelde junk bonds geven een gemiddeld rendement van zo'n 4% terwijl het default risk ook zo'n 4% is (van wat ik gelezen heb).

Op een NL bankrekening krijg je tegenwoordig 0% terwijl het default risk ook vrijwel 0% is. Met inflatie eraf heb je gegarandeerd negatief rendement.

Op een 12 maanden lening van Iutecredit kun je zo'n 9.5% krijgen. Default risk is waarschijnlijk ook aanmerkelijk hoger dan op de gemiddelde junk bond.

M.a.w voor mij staat het allemaal in verhouding. There's no free lunch. Als je in 12 maanden 9.5% rendement wil maken staat daar een behoorlijk risico tegenover.

PS. Achteraf zeggen 'ik had beter in de beurs kunnen investeren' is een gevalletje van hindsight bias. Als we nu bijv. in 2008-2009 waren hadden we dat niet gezegd.
GrooV schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:55:
edit:
@Pistachenootje Je zegt trouwens dat je al 3 jaar op Mintos zit maar in dit topic postte je 1,5 jaar geleden dat je wilde beginnen Pistachenootje in "P2P Investing - Mintos" . Wel eerlijk blijven :)
Goed punt heb ik totaal verkeerd ingeschat. Ongeveer 1 jaar en 9 maanden dus. Mijn fout.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
Als ik in 2008 aandelen Microsoft had gekocht dan zat ik nu niet in dit topic :)

• Pistachenootje
Zr40 schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:05:
[...]
Alles wat op in recovery staat; hiervan is zeker dat een groot deel nooit terugbetaald gaat worden, of is onbekend welk deel van de terugbetaling aan mij wordt toegewezen, of is de verwachting dat dit pas over vele jaren zal gaan gebeuren.
Dat zegt me weinig. Als je wil delen hoeveel % van je investering (waarschijnlijk) verloren is gegaan en wat voor totaal rendement je hebt gemaakt lijkt me dat nog wel interessant.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het lijkt me sowieso onverstandig om de betrouwbaarheid van Mintos/P2P in het algemeen nu op te hangen aan het afgelopen uitzonderlijke jaar. Imo is het al boven verwachting dat ze dat überhaupt overleeft hebben. Iedereen weet dat P2P-lending hoge risico’s heeft, nu hebben we zo een situatie ook in de praktijk gezien. Als je daarvan geschrokken bent en nu zsm uit P2P vlucht had je er misschien van begin af aan niet in moeten zitten :p

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
If you can't stand the heat get out of the kitchen ;)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:11:
[...]

Dat zegt me weinig. Als je wil delen hoeveel % van je investering (waarschijnlijk) verloren is gegaan en wat voor totaal rendement je hebt gemaakt lijkt me dat nog wel interessant.
Zoals ik eerder schreef, mijn oorspronkelijke inleg heb ik inmiddels voor 100% terug. De winst (circa 10%) zit vast in recovery. Hoeveel ik daarvan nog ga zien is onbekend.

Mintos zelf zegt 70% voor Finko AM (Varks dus) en 100% voor Finko UA (echter pas in 2025), en "<100%" voor Capital Service met een grote lump sum payment op het eind ergens in 2026-2028. Dat is geen serieuze verwachting. Ik schat het zelf in op <5%, maar misschien heb ik geluk in de investment date loterij.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
Ik vlucht niet zsm uit P2P, daar ben ik al een jaar mee bezig, en ik zeg ook niet dat ik de risico's niet ken, het is mij de tijd die je er in moet steken icm de risico's niet waard

Ook ik heb mijn investering allang terug, maar wat is nu mijn rendement? Na bijna 1,5 jaar gezeik (begon in dec 2019 met Iutecredit) heb ik ongeveer 3% rendement gehaald en een hoop gezeur.

Zelfs de obligatielening van mijn plaatselijke ziekenhuis levert meer op

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
GrooV schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:50:
Zelfs de obligatielening van mijn plaatselijke ziekenhuis levert meer op
Ben benieuwd of dat echt een betere deal is. Ik dacht dat er ook een aantal ziekenhuizen failliet zijn gegaan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• bregweb
Ik vind het niet fair om Mintos te beoordelen tijdens de corona periode. Ik werk in de horeca, dus ook voor mij en mijn werkgever had en heeft dat grote gevolgen. Mintos werkt in een groot aantal landen waar het iets minder goed geregeld is qua overheidssteun, dat er dan iets meer problemen zijn met het terugbetalen van leningen kan ik goed begrijpen. Mintos gaat hier mijns inziens redelijk tot goed mee om, de communicatie verbeterd, het is ook voor hun een unieke situatie.

Veel van mijn recovery is ook mijn eigen schuld, wilde koopjes scoren op de Secondary Market om er 3 dagen na aankoop achter te komen dat er mensen beter geïnformeerd waren en ik met de troep zat. Dat noem ik leergeld, je kunt ook zeggen dat ik mijn huiswerk niet had gedaan.

Als je met een nieuwe manier van beleggen/investeren begint, begin dan klein, maak fouten en leer. Dan kun je na verloop van tijd bepalen of het iets voor je is en of het oplevert wat je ervan verwacht en dan er uit stappen of juist er dieper in gaan.

Als je er uit stapt, neem dan afscheid, meld het in het topic (liefst met argumenten) en verdwijn. Alsnog je gelijk willen halen levert niets op voor de mensen die wel doorgaan met Mintos.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GrooV
bregweb schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:30:
Ik vind het niet fair om Mintos te beoordelen tijdens de corona periode. Ik werk in de horeca, dus ook voor mij en mijn werkgever had en heeft dat grote gevolgen. Mintos werkt in een groot aantal landen waar het iets minder goed geregeld is qua overheidssteun, dat er dan iets meer problemen zijn met het terugbetalen van leningen kan ik goed begrijpen. Mintos gaat hier mijns inziens redelijk tot goed mee om, de communicatie verbeterd, het is ook voor hun een unieke situatie.

Veel van mijn recovery is ook mijn eigen schuld, wilde koopjes scoren op de Secondary Market om er 3 dagen na aankoop achter te komen dat er mensen beter geïnformeerd waren en ik met de troep zat. Dat noem ik leergeld, je kunt ook zeggen dat ik mijn huiswerk niet had gedaan.

Als je met een nieuwe manier van beleggen/investeren begint, begin dan klein, maak fouten en leer. Dan kun je na verloop van tijd bepalen of het iets voor je is en of het oplevert wat je ervan verwacht en dan er uit stappen of juist er dieper in gaan.

Als je er uit stapt, neem dan afscheid, meld het in het topic (liefst met argumenten) en verdwijn. Alsnog je gelijk willen halen levert niets op voor de mensen die wel doorgaan met Mintos.
Wist niet dat je alleen hier mocht postten als je positief was. Excuus daar voor.

/s

Voor succes verhalen ga ik wel blogs lezen en op referral linkjes klikken, hier post ik mijn ervaringen, gezien de plusjes ben ik niet de enige

Acties:
  • +3Henk 'm!

• psychodude
GrooV schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:40:
[...]

Wist niet dat je alleen hier mocht postten als je positief was. Excuus daar voor.

/s

Voor succes verhalen ga ik wel blogs lezen en op referral linkjes klikken, hier post ik mijn ervaringen, gezien de plusjes ben ik niet de enige
Post er op zijn minst bij wat je strategie geweest is. Nu is het gewoon een eindeloze stroom aan negativisme. Er is geen lering te trekken uit je posts, het is puur ranten.

En dat dit plusjes krijgt, tja, zegt vrij weinig. Rants krijgen op de frontpage ook in grote getale +3's van like minded mensen. Maakt het niet direct een waardevolle toevoeging.

Wat is de les die jij anderen mee zou willen geven? Met ruime diversificatie sta ik zelf, ook over het afgelopen jaar, nog altijd prima positief. Dus het is zeker niet onmogelijk om rendement te behalen op Mintos. Hoe zag jouw bellegingsstrategie er uit, welke territories, primary/secondary, hoeveel LO's, welke spreiding tussen LO's.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Config
Toch even +1 voor @GrooV voor het benoemen van wat issues.

Afgezien van Corona en de woekerrentes, heeft P2P wat mij betreft een serieus probleem met checks and balances. Ik heb zelf geld vastzitten in Varks, en dat gaat nog relatief okee met 70% expected recovery uit Armenie. Niet bepaald een betrouwbaar land, dus het valt nog mee. Maar, Viventor is nu in Nederlandse handen en juist de eigenaar van Viventor heeft 100% van hun portfolio in NL MKB zitten. En die zijn nu praktisch failliet (Atlantis Financiers). Het geld staat al een jaar stil en er is 0 communicatie, en 10% hoop dat het nog terugkomt wat mij betreft. Dan blijkt Viventor een hele onbetrouwbare partij. Als dat, zeg, 1000 euro is, dan heb je heel veel rente nodig om dat op te kunnen vangen.

Zie ook het geval Lenndy, die mijn laatste withdrawal van meer dan een maand geleden nog in "reserved" hebben staan. En daarom kan ik geen nieuwe withdrawal doen. En dan het feit dat Lendermarket zegt "wij worden jaarlijks geaudit door KPMG", terwijl het dit jaar voor het eerst is dat het door KPMG gebeurd, en dat is nog niet gepubliceerd. Zie ook https://kristapsmors.com/p/creditstar-almost-investable.

Ook is het bijzonder frustrerend om in te loggen bij Bondster en Lenndy, waar je 1-maands leningen met buyback guarantee ziet staan die al 400 dagen overdue zijn, zonder buyback. Met auto's als onderpand (bij Lenndy), en die auto's worden ook niet geveild oid. Het staat gewoon stil. Emails blijven onbeantwoord.

En ik heb gedurende de hele rit altijd gekeken naar audit reports (if available), kritische blogs, dat soort dingen. Dus ik heb geen geld in Kruetzal gegooid ;).

Er zijn best wat P2P partijen die unaudited zijn, of enorme conflicts of interest hebben, of praktisch aan het exiten zijn. Zie ook https://p2p.holdings/questionable-platforms voor een overzicht. Sommige bloggers die niet compleet fake zijn, houden ook al een tijdje hun updates stil, zoals https://p2p-millionaire.com/blog/.

Ik ben niet compleet uitgekeken op P2P maar ik breng het terug naar 10%. Opgeteld heb ik iets van 25k staan bij partijen die in recovery zijn, of niet reageren op mails, of de boel flessen. Tegenover een totale rente van iets van 30k sinds 2014. Ik moet nog zien dat het goedkomt. In theorie kan ik 7 jaar alles voor niks hebben gedaan.

Oh, en ik zou geen leningen in oost- of zuid-euopa aangaan van <9%. Dat past niet bij het risico.

[Voor 6% gewijzigd door Config op 26-06-2021 16:26]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• psychodude
Config schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 16:24:
... Als dat, zeg, 1000 euro is, dan heb je heel veel rente nodig om dat op te kunnen vangen. ...
Zeker, maar juist daarom zou ik bij P2P gewoon inzetten op spreiden. Too big to fail gaat zelfs voor banken niet op, dit hebben we eerder kunnen zien. Laat staan voor LO's. Hoe goed de papieren er ook voor lijken te staan.

Mijn eigen streven is dan ook om er voor te zorgen dat het bedrag dat ik bij een enkele LO heb staan qua op te vangen rente dan ook zo lang niet duurt. Al zou dit bijvoorbeeld 1000 euro zijn, dan zou ik dat binnen één LO willen zien op een totaal P2P portfolio van circa 100k. Tegenover een 'gemiddeld' rendement van zo'n 12%, zou 1000 euro uitval vanuit één LO dan ongeveer 1 maand aan rente zijn. En daarmee is het verlies te beperken. Zeker, naarmate meer vallen, tikt het potentieel aan. Maar er moeten toch aanzienlijk wat LO's vallen om in een scenario te komen als 20k in 5 LO's waarbij één valt en het je 20 maanden aan rente kost.

Cherry picking van de betere LO's lijkt namelijk gewoon te onbetrouwbaar. Kijk je binnen dit topic 1 tot 2 jaar terug en zie je meerdere aangeprezen enkele partijen waar men momenteel op geld zit te wachten. En op Mintos alleen kom je niet aan de 100 op dit moment, dus een ander platform zal je willen gebruiken. Persoonlijk combineer ik met estateguru.
... Ik ben niet compleet uitgekeken op P2P maar ik breng het terug naar 10%. ...
Niet onverstandig. Het is en blijft een risicovol beleggingselement, meer dan een ETF aandeel van bijvoorbeeld S&P500. Persoonlijk zie ik het voordeel vooral in het feit dat het in ieder geval voor mij een redelijk stabiele extra vorm van vermogensgroei geeft, aanzienlijk minder gepaard gaande met de fluctuatie zoals we deze op de beurs zien. Maar beperkt ik het ook zelf tot circa 10% van mijn portfolio.
... Oh, en ik zou geen leningen in oost- of zuid-euopa aangaan van <9%. Dat past niet bij het risico. ...
Buiten niet passend zijn bij het risico is het financieel gezien ook gewoon al snel minder interessant. Enig verlies zal je namelijk altijd op moeten rekenen. Slechte jaren meegerekend kom je dan te makkelijk, te snel uit onder een potentieel S&P500 rendement. En loont het risico van P2P beleggingen dus eigenlijk te weinig. Zelfs binnen west Europese P2P opties. Dat is voor mij bijvoorbeeld één van de redenen dat ik weinig met mijn Rendity account doe. De Duitse markt vind ik op zich wel interessant, maar de rendementen zijn laag en ook hier zeker niet risicoloos. Met name op dit moment vind ik dit dan niet zozeer de moeite waard.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Config
Ik zie geen mogelijkheden om te spreiden over 100 LO's. Zoveel zijn er niet eens volgens mij, laat staan goede.

Ik krijg eerder het idee dat 10% interest niet genoeg is om de verliezen te dekken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
Zou interessant zijn om het gemiddelde werkelijke rendement van Mintos investeerders te zien.

Ik betwijfel echter of we de cijfers die Mintos zelf geeft volledig kunnen vertrouwen.

[Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 27-06-2021 14:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Net Annual Returns klopt in ieder geval niet. Die is hier 13,21% (of 14,12% met campaign rewards), terwijl in werkelijkheid ik slechts 101,5% van mijn eigen storting heb kunnen opnemen en 11,2% op in recovery staat. Dat is een absolute return van 12,7%, aangenomen dat in recovery volledig uitbetaald wordt. En ik ben nu bijna twee jaar geleden begonnen, dus 13,21% annualized is echt onzin :)

[Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 27-06-2021 14:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is jammer dat de account statement export zo useless is anders had je daar nog wat moois voor kunnen bouwen om het zelf goed bij te houden. Ik heb daar aan het begin nog wel mee gespeeld maar het is te moeizaam om de meerdere bronnen goed samen te voegen en te filteren. De cijfers van Mintos waren iig altijd redelijk bruikbaar als grove reverentie. Als je regelmatig bijstort, onttrekt of geld niet geïnvesteerd hebt staan is het niet meer zo makkelijk zelf een XIRR er tegen aan te gooien. Je moet dat eigenlijk per loan investment doen.

Maar de negatieve impact van geld wat ‘in recovery’ staat (en dus ook niet meer rendeert) wordt helaas niet meegenomen. Dat zou de cijfers er een stuk minder mooi uit laat zien :p

[Voor 16% gewijzigd door fsfikke op 27-06-2021 14:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psychodude
Config schreef op zondag 27 juni 2021 @ 13:40:
Ik zie geen mogelijkheden om te spreiden over 100 LO's. Zoveel zijn er niet eens volgens mij, laat staan goede.

Ik krijg eerder het idee dat 10% interest niet genoeg is om de verliezen te dekken.
psychodude schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 22:49:
En op Mintos alleen kom je niet aan de 100 op dit moment, dus een ander platform zal je willen gebruiken.
Pistachenootje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:07:
Zou interessant zijn om het gemiddelde werkelijke rendement van Mintos investeerders te zien.

Ik betwijfel echter of we de cijfers die Mintos zelf geeft volledig kunnen vertrouwen.
Waarom zouden de cijfers die Mintos rapporteert onbetrouwbaar zijn?

Het is nu niet alsof Mintos over een slecht jaar als 2020 spectaculaire rendement resultaten toont voor hun gebruikers:
https://www.mintos.com/en/statistics/historical-performance/

Een net return van 0.95% voor de gemiddelde gebruiker lijkt mij niet iets dat onwaar zal zijn.

Het is nu ook niet alsof ze zichzelf de hemel in prijzen met de volgende net returns:

5Y 9.33%
3Y 7.52%
2Y 5.29%
1Y 0.93%
Zr40 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:23:
Net Annual Returns klopt in ieder geval niet. Die is hier 13,21% (of 14,12% met campaign rewards), terwijl in werkelijkheid ik slechts 101,5% van mijn eigen storting heb kunnen opnemen en 11,2% op in recovery staat. Dat is een absolute return van 12,7%, aangenomen dat in recovery volledig uitbetaald wordt. En ik ben nu bijna twee jaar geleden begonnen, dus 13,21% annualized is echt onzin :)
Future expected losses worden niet meegenomen binnen de NAR. Dit geeft Mintos gewoon duidelijk aan. Iets kort en cryptisch omschreven binnen de hover info, maar sowieso binnen de help sectie duidelijk toegelicht.
Daarnaast heb ik de indruk van wat ik gelezen heb dat betaalde service fees for foreign currency exchange en secondary market transactions wel worden meegewogen binnen de NAR berekening als zijnde verkregen rendement, maar kan dit niet verifiëren, ik doe bijvoorbeeld niet aan secondary market transactions. Mogelijk dat dit voor jou je verschil kan verklaren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

psychodude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:36:
Future expected losses worden niet meegenomen binnen de NAR.
Dat snap ik. Maar dat verklaart niet waarom de NAR (op jaarbasis) hoger is dan mijn totale rendement terwijl ik die future expected losses niet eens mee zou tellen.
Daarnaast heb ik de indruk van wat ik gelezen heb dat betaalde service fees for foreign currency exchange en secondary market transactions wel worden meegewogen binnen de NAR berekening als zijnde verkregen rendement, maar kan dit niet verifiëren, ik doe bijvoorbeeld niet aan secondary market transactions. Mogelijk dat dit voor jou je verschil kan verklaren?
Die hebben inderdaad invloed op de NAR. En die neem ik zelf uiteraard ook mee op mijn totale rendement.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pistachenootje
psychodude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:36:
[...]
Waarom zouden de cijfers die Mintos rapporteert onbetrouwbaar zijn?
Dat zei ik niet letterlijk maar wel: Ik betwijfel echter of we de cijfers die Mintos zelf geeft volledig kunnen vertrouwen. Omdat ik me goed kan voorstellen dat Mintos er baat bij heeft om de zaken iets rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. Maar goed, wie weet zijn ze 100% eerlijk, ik weet het niet. Ik ben van nature echter sceptisch.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• psychodude
Zr40 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:39:
[...]

Dat snap ik. Maar dat verklaart niet waarom de NAR (op jaarbasis) hoger is dan mijn totale rendement terwijl ik die future expected losses niet eens mee zou tellen.

[...]

Die hebben inderdaad invloed op de NAR. En die neem ik zelf uiteraard ook mee op mijn totale rendement.
Ik denk dat dit in het volgende zit:
NAR is calculated by using the exact amount and dates of all cash flows associated with the loans in which investments are made
Jij interpreteert je NAR als:

Ik zit nu 2 jaar op Mintos, ik heb in jaar 1 mijn inleg gedaan, jaar 2 ben ik gaan afbouwen. Totaal rendement, of in ieder geval beoogd rendement, 12,7% over 2 jaar. Deel door 2, dat is mijn net annual return.

Maar de manier waarop Mintos dit omschrijft is anders. De lening waar jij in geïnvesteerd hebt heeft bijvoorbeeld niet die 2 volle jaren gelopen, maar heeft bijvoorbeeld 10 maanden gelopen. En wordt over dat tijdsbestek het rendement berekend.

De NAR is dan ook meer een zinnige parameter bij actief gebruik van Mintos, bij continuerende leningen. Want dan komt je eigen time investment beter overeen met de dates associated with the loans.
Pistachenootje schreef op zondag 27 juni 2021 @ 14:42:
[...]

Dat zei ik niet letterlijk maar wel: Ik betwijfel echter of we de cijfers die Mintos zelf geeft volledig kunnen vertrouwen. Omdat ik me goed kan voorstellen dat Mintos er baat bij heeft om de zaken iets rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn. Maar goed, wie weet zijn ze 100% eerlijk, ik weet het niet. Ik ben van nature echter sceptisch.
Mintos doet het weinig anders dan hetgeen bijvoorbeeld grootbanken ook doen om hun beheerd beleggen e.d. te verkopen. Ze presenteren een zekere selectie aan data meer prominent. Maar wil natuurlijk niet zeggen dat dit oneerlijk is.

Zo is hun meest prominente cijfer voor aspirant gebruikers de current average interest rate, niet net annual return, niet net return. Maar additionele data hierin is zeker niet onvindbaar.

Soortgelijk aan de grootbank die een x-jaar gemiddelde cherry picked met de beste gemiddelde return, om ook een soortgelijke standaard disclaimer te geven:
Investments in loan receivables are subject to risks. We advise to carefully evaluate the risks and diversify investments.
Uiteindelijk zit daar natuurlijk een stukje eigen verantwoordelijkheid in om zelf de verdere informatie tot je te nemen. Ze presenteren hun historical performance, loan statistics en lending companies. Ook recovery status is vrij inzichtelijk, met name de platform brede aantallen zijn goed duidelijk.

En daarnaast reageren ze ook gewoon op mail mocht je verdere vragen / zorgen hebben, en is mijn persoonlijke ervaring, als ook hetgeen duidelijk is uit enkele reacties hier binnen de afgelopen pagina's geplaatst, dat dit directe reacties zijn en geen geautomatiseerde berichten.

Ik zie zelf dan ook niet zozeer direct reden om sceptisch te zijn over eerlijkheid in de gegeven cijfers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

psychodude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Jij interpreteert je NAR als:

Ik zit nu 2 jaar op Mintos, ik heb in jaar 1 mijn inleg gedaan, jaar 2 ben ik gaan afbouwen. Totaal rendement, of in ieder geval beoogd rendement, 12,7% over 2 jaar. Deel door 2, dat is mijn net annual return.
Inderdaad. Maar dat deed ik om aan te geven dat mijn totaal rendement lager is dan de NAR. Zelfs als ik die 12,7% die ik over 2 jaar heb ontvangen volledig toeschrijf aan jaar 1, is het nog steeds lager dan de NAR.

(Aan mijn statements te zien ben ik begonnen met afbouwen na 359 dagen, de laatste dag met een aankoop.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Bezig op Mintos sinds november 2016 in EUR en in PLN sinds januari 2017.

EUR Net Annual Return 8.94%
9.12% including campaign rewards
PLN Net Annual Return 10.40%
10.43% including campaign rewards

Afhankelijk van wat Aforti en CS doen met terugbetalingen kan dat nog wel invloed hebben uiteindelijk op de NAR in PLN.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:25:
[...]

Inderdaad. Maar dat deed ik om aan te geven dat mijn totaal rendement lager is dan de NAR. Zelfs als ik die 12,7% die ik over 2 jaar heb ontvangen volledig toeschrijf aan jaar 1, is het nog steeds lager dan de NAR.

(Aan mijn statements te zien ben ik begonnen met afbouwen na 359 dagen, de laatste dag met een aankoop.)
Omdat Mintos geen spaarrekening is, je geld rendeert enkel als het invested is in een loan. Als je compenseert voor de dagen dat geld niet geïnvesteerd was (tussen leningen door, grace period, etc.) zal het aardig in de buurt zijn van wat Mintos aangeeft.

[Voor 3% gewijzigd door fsfikke op 27-06-2021 17:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Waarom zou je de dagen dat je het geld niet kan herinvesteren omdat het later wordt uitbetaald niet meetellen? Dan krijg je toch een hoger resultaat dan de werkelijkheid?

[Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 27-06-2021 18:11]

• Pistachenootje
psychodude schreef op zondag 27 juni 2021 @ 15:05:
[...]
Mintos doet het weinig anders dan hetgeen bijvoorbeeld grootbanken ook doen om hun beheerd beleggen e.d. te verkopen. Ze presenteren een zekere selectie aan data meer prominent. Maar wil natuurlijk niet zeggen dat dit oneerlijk is.
Ik ben zelf wat argwanender m.b.t. dit soort uitlatingen van Mintos. Maar goed, ik kan het niet hard maken.

Als de grootbanken zeggen wat een bepaald beheerd beleggen profiel heeft opgeleverd is dat vrij eenvoudig te verifiëren door klanten die dat profiel gebruiken. Als Mintos zegt wat de gemiddelde Mintos gebruiker aan werkelijk rendement heeft gemaakt is dat veel lastiger te verifiëren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nieuwe maand = nieuw overzicht van de recovery voortgang :) Naast Akulaku, die volledig is afgelost, is er niets teruggekomen. Dat is wel een erg karige maand. Wel is het goed om te lezen dat sommige LOs toch een aflossing hebben gedaan in juni - maar helaas dan weer niet op de leningen die in mijn portfolio zitten.
Zie alle updates op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mogo Albanië (van de Eleving group) is verkocht aan een lokale partij, en maakt dus geen deel meer uit van de groep. Ook zijn als het goed is alle leningen teruggekocht, en vertrekken ze van Mintos. Ben benieuwd of Eleving/Mogo zich ook aan het beraden is over terugtrekken uit andere markten of dat Albanië de enige was.

https://www.mintos.com/bl...ce-has-sold-mogo-albania/

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft een nieuwe LO aangekondigd. Fenchurch Legal dat zich richt op litigation financing in het VK. Ik zal me moeten verdiepen in de details van de daadwerkelijke constructie, maar de beschrijving die Mintos geeft in de blog klinkt veelbelovend. Al ben ik wel benieuwd naar de verzekeringsvoorwaarden.
All cases funded by Fenchurch Legal that are taken on by a law firm have two potential outcomes: either the claim is won and the loan is repaid by the defendant, or the claim is lost and the insurance covers the loss and pays Fenchurch Legal on behalf of the law firm.
https://www.mintos.com/bl...investment-opportunities/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Qwerty-273 schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 17:42:
Mintos heeft een nieuwe LO aangekondigd. Fenchurch Legal dat zich richt op litigation financing in het VK. Ik zal me moeten verdiepen in de details van de daadwerkelijke constructie, maar de beschrijving die Mintos geeft in de blog klinkt veelbelovend. Al ben ik wel benieuwd naar de verzekeringsvoorwaarden.

[...]

https://www.mintos.com/bl...investment-opportunities/
Ik vraag me dan wel af, dat als het zo'n risicoloos product is, waarom ze dan 'up to 11%' rente rekenen.

Overigens krijg je blijkbaar alle rente aan het eind van de rit (van 6 of 12 maanden, tenzij de zaak eerder klaar is).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat ben ik wel met je eens. De verschillende litigation financing mogelijkheden die ik eerder vluchtig bekeek bieden hogere vergoedingen - maar komen dan zonder de genoemde verzekering. Waarbij het mogelijke rendement vaak richting 20-30+% gaat - maar dan alleen op het moment dat een zaak gewonnen wordt. Wordt de zaak verloren dan is er niets.

Die verzekering wordt erg belangrijk op het moment dat er een zaak verloren wordt. En ik ben dan ook benieuwd naar de voorwaarden - en of deze verzekering wel voor elke zaak wordt afgesloten (of dat blijkt dat dit slechts incidenteel gebeurt - zoals bij Viventor het geval was).

Ze geven aan dat het ATE (After the Event) verzekeringen betreft. Maar dat lijkt mij nog niet het "unieke" dat ze claimen vorig jaar ontdekt te hebben.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos verandert de status van E-Cash en Dziesiątka Finanse van Suspended naar Defaulted.
E-Cash
We’re changing the status as current estimated cash flows are not sufficient to cover the full exposure. Along with continuing negotiations, we’re defaulting the lending company in order to speed up the process of recovery of funds for investors on Mintos.

Dziesiatka
We’re changing the status as the company breached the agreement by discontinuing the repayments. The initial restructuring agreement was negotiated and active, with the lending company respecting it by making monthly repayments to investors on Mintos. Currently, a new restructuring agreement has not been reached with Dziesiatka, and Mintos will pursue litigation to recover investors’ funds.
https://www.mintos.com/bl...and-dziesiatka-on-mintos/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bregweb
Weer € 0.81 ontvangen uit Recovery van ExpressCredit Zambia. InRecovery is onder de € 100 *O*

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik heb geen vertrouwen in dat ik ooit nog iets van mijn € 392.48 in recovery terug ga zien. Ik kijk wel weer hoe het er voor staat aan het eind van het jaar. Ik heb de app inmiddels verwijderd, ik hoef er niet aan herinnerd te worden.

[Voor 26% gewijzigd door Zr40 op 16-07-2021 08:59]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik heb Mintos een voorstel gestuurd om mijn In Recovery bedrag af te kopen, met een, naar mijn mening, faire berekening. Ben benieuwd of ze het overwegen...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De echte optie zou natuurlijk zijn om ook leningen van LOs die in recovery staan te kunnen verhandelen op de secondary market. Wellicht zit je dan wel met grote discounts te werken - maar het zou een optie kunnen zijn om alles af te handelen op Mintos.

Al geeft Mintos wel aan daar eerder onderzoek naar te hebben gedaan, waarvan de conclusie was des tijds dat hoewel er een grote groep is die zulke leningen willen verkopen, ze geen groep vonden die ze zou willen kopen. Die laatste groep heb je natuurlijk wel nodig.

• bregweb
Dat zou een mogelijkheid kunnen zijn voor Zr40 en anderen om Mintos af te sluiten. Zolang hij genoeg korting geeft op zijn claim, zijn er mensen geïnteresseerd. Dat zou wel buiten de Secondary market om moeten gaan, misschien een Tertiaire markt.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En Mintos geeft een update over haar aanvraag van de investment firm license. De verwachting is dat deze eind augustus wordt toegekend.
https://www.mintos.com/bl...m-license-arrival-august/
To enjoy the benefits of licensed investing, new and existing investors will need to complete a quick and easy online Suitability & Appropriateness assessment in order to continue investing on Mintos, as well as a few other items which can be found in a checklist-format by logging into your account.
Dat is een bevestiging van je persoonlijke details, belastingnummers waar je belastingplichtig bent, en de assessment.
As we previously announced, Mintos will not only become a regulated marketplace, but also investments in loans will be transformed into the form of regulated financial instruments called Notes. We expect that first Notes will be available on the platform at the start of autumn this year, and gradually replace the current system of investments in claim rights by the first quarter of 2022.
Voor meer info op dat punt:
https://www.mintos.com/bl...-a-regulated-environment/
https://www.mintos.com/bl...announcement-about-notes/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

WTFBBQ - feestje voor het weekend....
Legal proceedings brought by Mintos have recovered investors’ funds from Aforti in full

You are receiving this email as an investor on Mintos who had investments in loans issued by Aforti.

We’re pleased to share that all of Aforti’s outstanding investments and pending payments, along with additional interest accumulated since the suspension have now been recovered in full, following legal proceedings brought about by Mintos.

In August 2019, Mintos suspended Aforti Finance from the Primary and Secondary Markets as the lending company failed to transfer borrowers’ repayments as well as to cover its buyback and repurchase obligations to Mintos investors. As soon as Aforti was suspended, Mintos initiated a recovery process that resulted in an agreement on a repayment schedule with the lending company. This agreement was not honored and Mintos did not receive payments as agreed. After complex negotiations, Mintos and Aforti Finance agreed on a restructured payment schedule in February 2020, with an additional security for investors, but once again this schedule was not met.

In spring 2020, Mintos started legal action against Aforti Finance and Aforti Holding. Following the legal enforcement proceedings Mintos put forward against Aforti to the courts in Poland – a lengthy process due to Covid-19 disruptions – the bailiff assigned to the case seized multiple assets of the lending company and Aforti Holding in Spring 2021, and was able to recover the remaining amount owed to Mintos investors as a result.

At the time of the suspension there was €2 239 751 of investor investments at risk, and until today an additional €1 028 567 million of interest has been amortized. Prior to legal enforcement proceedings, Mintos had recovered €312 682.

Along with the latest recovered amounts, the remaining €1 436 023 funds due from Aforti are now covered resulting in a 100% recovery of all amounts outstanding. The funds have been transferred to Mintos and now are being distributed among the investors with investments in Aforti-issued loans.

Please note that the total amount recovered is larger than the amount stated at the time of suspension due to an accumulation of interest since August 2019. Mintos’s legal support costs in Poland were not passed on to investors.
en de gerelateerde blog post op https://www.mintos.com/bl...unds-from-aforti-in-full/

[Voor 3% gewijzigd door Qwerty-273 op 23-07-2021 13:13]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Heel mooi voor die €0.41 die daar nog open stond. Ik denk dat ik harder juich als ze dit zelfde trucje bij Alexcredit of Capital Service flikken :p

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Eerste reactie van Mintos: hier heb je een Excel bestand met de datums en bedragen van al je in recovery leningen. Daar had ik niet om gevraagd, maar toch handig om te hebben. Het bevat ook de rentebedragen (vermoedelijk tot het moment dat anders de buyback getriggerd zou zijn), die kan je op de site niet zien maar worden daar wel bij het totaal geteld.

Mijn oudste van Capital Service volgens het bestand is 21112689-01, met "Pending payments date" van 2020-03-18. Die had ik op 2019-09-28 gekocht. Nieuwste is 25835230-01, 2020-06-08, gekocht op 2019-11-26.

Ik weet niet wat die datums in 2020 betekenen, gezien dat Capital Service al in april 2020 suspended is en al eerder problemen waren gesignaleerd.

Het voorstel voor afkoop zijn ze nog niet op in gegaan, het is doorgestuurd naar een collega.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
fsfikke schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 13:17:
Heel mooi voor die €0.41 die daar nog open stond. Ik denk dat ik harder juich als ze dit zelfde trucje bij Alexcredit of Capital Service flikken :p
Ja, en Finko (Varks). Al werd er daar van vorige week ineens één lening volledig terugbetaald (€50).

Divide and conquer.

• Pistachenootje
Ik wilde even wat geld overmaken naar Mintos, wat zie ik, geen iDeal meer. Hebben meer mensen dat?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SehudeKoza
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-03 11:21
Ja, dat viel mij afgelopen week ook op, dat nu alleen nog bank transfer mogelijk is. Dat er alleen bank transfer mogelijk is geldt overig voor alle valuta's. Meen er iets over gelezen te hebben, maar kan mij niet meer herinneren waar.

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:01
Dat continue geswitch tussen bankrekeningnummers en nu geen iDeal meer geeft mij alleen maar meer steun in mijn keuze om elke maand alles terug te boeken.

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Pistachenootje
Ik zag op Facebook dat ze zeggen dat ze binnenkort 20k EUR platform bescherming geven. Kan iemand dat bevestigen? Dat lijkt me een pluspuntje.

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

xzaz schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:08:
Dat continue geswitch tussen bankrekeningnummers en nu geen iDeal meer geeft mij alleen maar meer steun in mijn keuze om elke maand alles terug te boeken.
Die iDeal transacties werkten toch via Trustly? Dat was sowieso geen fris bedrijf, blij dat ze daar mee gestopt zijn.

[Voor 9% gewijzigd door fsfikke op 31-07-2021 17:30]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pistachenootje
fsfikke schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:29:
[...]

Die iDeal transacties werkten toch via Trustly? Dat was sowieso geen fris bedrijf, blij dat ze daar mee gestopt zijn.
Via iDeal stond het meestal binnen een paar minuten op mijn rekening. Nooit klachten over gehad.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Met overschrijven vanuit zowel mijn NL (EUR) als PL (PLN) rekening (via een SEPA overboeking op basis van IBAN) staat het bedrag de volgende werkdag al bijgeschreven op Mintos. Het is niet "instant" als iDeal maar voor mij voldoende. IDeal is natuurlijk als je kijkt naar de Europese markt, een erg lokale oplossing voor instant payments.

Volgens mij zijn ze van Trustly afgestapt omdat ze waarschijnlijk nog meer AML moeten toepassen op de in/uitgaande transacties vanwege de aankomende Investment Firm en Electronic Money Institution licenties. En waar ze dat moeilijker op konden leggen naar een payment provider (zoals Trustly) of waar de payment provider niet alle details met Mintos wilt/kan delen.

De 20k bescherming is gerelateerd aan die licenties en het overstappen naar het uitgeven van leningen in "Notes" ipv "claim rights" die momenteel gehanteerd worden. In Nederland hebben we het beleggerscompensatiestelsel, in Letland is er een vergelijkbaar stelsel dat meer op de Duitse evenknie lijkt, als ik de beschrijving van de Letse Financial and Capital Market Commission lees is dat een dekking tot 90% met een uitkeerbaar maximum van 20k euro.
As an investment firm, Mintos will be subject to strict investor protection rules under EU financial industry regulation, MiFID II. This includes organizational requirements around capital requirements and best execution, preventing conflicts of interest, and product governance. Investors will also be protected under the state-guaranteed investor protection system that safeguards up to €20 000 per investor.
The Investor Protection Law has been in force in Latvia providing a system of protection for investors. In cases when the providers of investment services (banks, investment management companies and investment firms) are incapable of fulfilling their contractual obligations, investors have the right to receive compensation. Failure to meet obligations is compensated at 90% of the irrevocably lost value of financial instruments, or of losses resulting from an investment service not actually supplied, but not more than EUR 20 000.
Meer info:
https://www.mintos.com/bl...m-license-arrival-august/
https://www.mintos.com/bl...-a-regulated-environment/
https://www.mintos.com/bl...-announcement-about-notes

[Voor 11% gewijzigd door Qwerty-273 op 31-07-2021 23:06]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:37
Overigens gaat het natuurlijk om de cash aangehouden bij Mintos. Ik mag toch aannemen dat iedereen dat zo laag mogelijk heeft.

• Pistachenootje
Uit de link hierboven krijg ik niet de indruk dat het alleen om cash gaat. Waar heb je dat gelezen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 16:19:
Het voorstel voor afkoop zijn ze nog niet op in gegaan, het is doorgestuurd naar een collega.
Antwoord van Mintos: we doen niet aan afkoop.
Regarding your offer to exchange amounts in recovery for a fixed sum. Unfortunately, there is no such funkcionality and due to general accounting principles and binding laws, Mintos cannot close the Investor's account if there are any funds remaining. The remaining funds in the Investor's account cannot be written off, taken over, or processed in any other way.

[Voor 19% gewijzigd door Zr40 op 01-08-2021 15:09]

• psychodude
Qwerty-273 schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 23:02:
Met overschrijven vanuit zowel mijn NL (EUR) als PL (PLN) rekening (via een SEPA overboeking op basis van IBAN) staat het bedrag de volgende werkdag al bijgeschreven op Mintos. Het is niet "instant" als iDeal maar voor mij voldoende. IDeal is natuurlijk als je kijkt naar de Europese markt, een erg lokale oplossing voor instant payments.
Ik heb sinds deze wijziging zelf tot nu toe één keer het geld overgemaakt via direct transfer, vanaf mijn NL (ING) rekening. Dit was op een werkdag, dit heeft mogelijk meegespeeld. Maar verbaasde mij eigenlijk dat het al binnen 2 uur was bijgeschreven op mijn Mintos portfolio.
Pistachenootje schreef op zaterdag 31 juli 2021 @ 17:21:
Ik zag op Facebook dat ze zeggen dat ze binnenkort 20k EUR platform bescherming geven. Kan iemand dat bevestigen? Dat lijkt me een pluspuntje.
Let wel, het platform in deze is dus Mintos. Niet een individuele LO. Die bescherming treed dan enkel in werking indien Mintos zelf kopje onder gaat.

Hoewel dat ergens natuurlijk kan helpen om vertrouwen in Mintos te generen voor nieuwe gebruikers, neemt dat de risico's van het platform natuurlijk niet weg. Dat is en blijft iets dat mensen zich goed moeten realiseren.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 23:31:
Nieuwe maand = nieuw overzicht van de recovery voortgang :) Naast Akulaku, die volledig is afgelost, is er niets teruggekomen. Dat is wel een erg karige maand. Wel is het goed om te lezen dat sommige LOs toch een aflossing hebben gedaan in juni - maar helaas dan weer niet op de leningen die in mijn portfolio zitten.
Zie alle updates op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/
Wat betreft de recovery voortgang; afgelopen maand, zoals ook al eerder gemeld in het topic, zijn alle Aforti leningen afgelost. Ook is er rond de 20 EUR terug gekomen van Capital Service, maar de rest is ijzig stil.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zou mijn vorige screenshot wel weer kunnen delen, er is hier niets veranderd in de afgelopen maanden :+

[Voor 12% gewijzigd door Zr40 op 09-08-2021 09:44]

• bregweb
Om toch wat positiefs te melden, alle huidige leningen worden goed terugbetaald, had toch wat meer risico verwacht, corona (en de effecten op de economie) zijn nog niet helemaal verdwenen.

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-02 09:31
Weet er iemand hoe dat zit met de belastingen als Mintos overstapt naar "notes".
Liefst voor de belgische situatie :-)
Misschien wordt er ook iets afgehouden voor letland, aangezien zij deels instaan als garantie tot 20.000.

• psychodude
Zr40 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:42:
Ik zou mijn vorige screenshot wel weer kunnen delen, er is hier niets veranderd in de afgelopen maanden :+
Je hebt het niet getroffen in de recovery lottery :9.

Hier is inmiddels ook E-Cash recovered. Enkel Capital Service resteert voor mij met een bedrag van circa 3 weken rendement op dit moment.

Kan er dan ook niet heel erg wakker van liggen, zie wel of tussen nu en 202...6? ik dit nog ergens terug krijg of niet. Mijn verlies is inmiddels iig gereduceerd tot snel niet hoger dan 0.5% van mijn portfolio.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik lig er ook niet echt van wakker. Ik heb iets meer dan mijn totale inleg al kunnen opnemen dus ik sta niet op verlies, en dat kleine beetje winst is goed voor de box 3 belasting over het in recovery bedrag t/m 2026. :+

Maar liever was ik er gewoon helemaal klaar mee.

• psychodude
Het is en blijft natuurlijk wel wat cru hoe de afhandeling hierin plaatsvindt. Het sentiment voor Mintos als platform zou met 2 wijzigingen namelijk echt aanzienlijk kunnen stijgen als je het mij vraagt:

- Eerlijke verdeling van recovery, d.w.z. indien 70% recovered wordt, dat iedere investor 70% van hun inleg terug kan verwachten. Niet zoals nu waar het goed mogelijk is dat een deel niets terug ziet, een ander deel 100% terug ziet.
- Een Mintos recovery fund 'tax', waar van het rendement een klein bedrag wordt afgesnoept om te gaan naar een recovery fund. Valt een LO om, dan kan iedere investor direct worden gecompenseerd uit dit fonds en hoeft de investor niet jaren te wachten op het recovery proces.
Pagina: 1 ... 28 ... 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee