Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
psychodude schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 20:05:
- Een Mintos recovery fund 'tax', waar van het rendement een klein bedrag wordt afgesnoept om te gaan naar een recovery fund. Valt een LO om, dan kan iedere investor direct worden gecompenseerd uit dit fonds en hoeft de investor niet jaren te wachten op het recovery proces.
Ik denk dat je de premie nogal tegen kan vallen, als je ook dingen als pandemies wil coveren...wat wel realistischer is, is dat een partij de portfolio komt opkopen voor een haircut (20%-50%, zoiets), en je dus niet jaren hoeft te wachten. Zoiets bestaat al bij B2B facturen (partijen als Atradius zijn hier groot in).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:29

Qwerty-273

Meukposter

Mintos had het al eerder aangegeven op verschillende ama's, dat men bezig was om nieuwe LO's toe te voegen aan het platform. Dat is deze maand dan ook gebeurd met CAPEM, GoCredit en Conmigo Vales in Mexico, Watu Credit in Uganda (in Kenia was men al actief op Mintos), JetFinance in Kazachstan (voorheen was dit onderdeel van Mogo / Eleving maar werd afgestoten en overgenomen door het lokale management) en Pay PS in Rusland. Daarnaast gaat ID Finance Mexico weer leningen aanbieden op Mintos, nadat ze in 2020 daar mee stopten onder andere vanwege covid.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik meen gelezen te hebben dat bestaande leningen omgezet zouden gaan worden in Notes. Ik lees nu in Mintos obtains European investment firm license dat dit niet het geval is. Alleen nieuwe leningen (op de primary market) zullen aangeboden gaan worden als Notes. De bestaande leningen (claim rights) blijven zoals ze zijn totdat ze zijn beëindigd.
Along with us becoming regulated, the transition to Notes starts today. To ensure this transition is as smooth as possible for investors, we will be gradually replacing the current system of investments in claim rights. We will do this by decreasing the number of claims and increasing the number of Notes available for investment. The first offering of Notes is expected to launch in the coming months.

We anticipate this transition period to be no longer than 6 months and we’re eager to finalize the transition even sooner. So by the end of January 2022 at the latest, we expect to offer investments in loans in the form of Notes only. Any loan investments that have been made as claims will continue to exist in investors’ portfolios until they amortize.

[ Voor 44% gewijzigd door Zr40 op 19-08-2021 18:43 ]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft haar licenties binnen. Dat betekend dus ook dat men overstapt naar notes ipv claim rights. De huidige leningen worden uitgediend in de huidige vorm, die veranderen niet.
https://www.mintos.com/bl...orm-for-retail-investors/

Donderdag 26 augustus organiseert Mintos een AMA over dit.
https://www.mintos.com/bl...ated-marketplace-session/

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Over het beleggerscompensatie stelsel waar Mintos onder valt (nu met de licentie) schrijven ze het volgende over in de voorwaarden. Het stelsel is dus vergelijkbaar met het Duitse stelsel, een compensatie tot 90% met een maximum van 20k EUR. Waarbij je wel moet opletten dat dit alleen voor de uitgegeven Notes van toepassing is, de 'oude' claim rights vallen buiten dit stelsel.
28 Investor Protection
28.1 Mintos is a member of the investors’ compensation scheme in accordance with the Investors’ Protection Law of the Republic of Latvia (Ieguldītāju aizsardzības likums). If Mintos, as an investment firm, cannot fulfil its liabilities to the Investor, the Investor is entitled to receive compensation in the amount of 90% of irrevocably lost Notes or loss incurred due to the non-provision of investment services up to a total limit of EUR20,000.

28.2 An application for receiving the compensation has to be submitted to FCMC within one year after the Investor becomes aware that Mintos cannot fulfil its obligations towards the Investor, and no later than 5 years from the date of the failure to fulfil these obligations.

28.3 The compensation is not paid to the Investor if the Investor is:
(a) a member of the investors’ compensation scheme in accordance with the Investors’ Protection Law of the Republic of Latvia (Ieguldītāju aizsardzības likums);
(b) an insurance company, an investment firm or a pension fund;
(c) a state or a municipality;
(d) has a status of a Professional Client assigned by Mintos; or
(e) in other cases as provided in the Investors’ Protection Law of the Republic of Latvia.

28.4 Investor protection is not applied if the Investor has suffered loss due to (a) any change in the price of any Note, (b) any default in payment of any Note or the issuer of any Note or (c) any lack of market for purchase or sale of any Note owned by the Investor.

28.5 No investor protection is available for any Claim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is hetzelfde als bij iedere andere beleggingsonderneming. Alleen financiële instrumenten vallen onder de dekking. Notes zijn dat, claim rights niet, en cash ook niet.

90% van 20k is ook redelijk standaard in Europa. Verschilt per land waar de beleggingsonderneming is gevestigd. Ter vergelijking, in Nederland geldt 100% van 20k. Het betreft ook alleen compensatie voor schade door het niet nakomen van verplichtingen door Mintos (als bewaarder van de instrumenten, de Notes). Defaults van de LO of van de lener, of in algemene zin tegenvallende resultaten van het financiële instrument, vallen hier niet onder.

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 20-08-2021 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• no1san
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-05 21:24
Ik overweeg een gedeelte om te zetten naar een andere valuta.
Heeft iemand een idee hoe ik het beste de valuta risico's kan onderzoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:53
Mag ik vragen waarom je dat overweegt? Ik weet dat het kan, maar waarschijnlijk heb ik dezelfde twijfels als jij.

Ben wel benieuwd naar de antwoorden van de experts.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een voorspelling maken met betrekking tot wat een valuta gaat doen de komende jaren is lastig aangezien dat sterk afhankelijk is van de financiële markten en de economie van dat land. Wel is het zo dat je een heel groot risico toe voegt aan je investeringen, je loopt niet alleen het risico dat je investering niet terug betaald wordt maar ook dat zelfs als alles terug betaald wordt en je het gewenste rendement maakt je alsnog enkel geld verliest.
Het grootste risico dat je loopt is namelijk dat de prijs van de valuta harder zakt dan de winsten die je maakt. Neem bijvoorbeeld de Turkse Lira, die is in vijf jaar tijd ruim 60% van zijn waarde verloren ten opzichte van de euro, dat gooit zo al je rendement weg.

Daarentegen kan het natuurlijk ook je rendement flink verhogen als de waarde van zo'n valuta verdubbeld, de vraag is echter of dat een realistisch scenario is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nieuwe maand, nieuwe update over de recovery. Het overzicht laat zien dat er niets is recovered, dat is dus wel heel karig. De volgende update post ik als er iets veranderd in het overzicht :) CS is eigenlijk de voornaamste speler kwa recovery voor mij, maar dat is een drama tot zover.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_BslVbH0tAW_1uBqq8OTvf6l0w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1S5Vy3O7CJIu07p851Sq4vDe.png?f=user_large
Algemene update op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 03-09-2021 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:12
Ik heb nog 800 in recovery bij Finko (van totaal 1500). Leuk dat ze iedere maand 200k overboeken naar Mintos, maar de afgelopen 3 maanden is er niets van deze LO teruggekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Viper® schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 10:09:
[...]

Inmiddels 5% nog steeds in recovery, 30% late 60+ dagen. Als dit allemaal terug is ben ik er wel klaar mee.
Nog 1% in recovery, en 25% late 60+ dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos gaat hun affiliate programma op de schop gooien.

Het huidige programma geeft de aanbrenger een bonus over het geïnvesteerde bedrag van de nieuwe klant.op 30 en 60 dagen na de registratie (een CPA commissie). Vanaf 4 oktober wordt dat aangepast naar een vast bedrag voor personen die zich aanmelden (het e-mail adres bevestigen en informatie invullen), dat wordt dan een 6 euro bonus voor elke aanmelding (een CPL commissie).

Ben benieuwd of dat nog invloed gaat hebben hoeveel blogs Mintos promoten, of dat de blogs toch andere platformen meer in het zonnetje zetten om een dikkere bonus te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:41
Qwerty-273 schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:40:
Mintos gaat hun affiliate programma op de schop gooien.

Het huidige programma geeft de aanbrenger een bonus over het geïnvesteerde bedrag van de nieuwe klant.op 30 en 60 dagen na de registratie (een CPA commissie). Vanaf 4 oktober wordt dat aangepast naar een vast bedrag voor personen die zich aanmelden (het e-mail adres bevestigen en informatie invullen), dat wordt dan een 6 euro bonus voor elke aanmelding (een CPL commissie).

Ben benieuwd of dat nog invloed gaat hebben hoeveel blogs Mintos promoten, of dat de blogs toch andere platformen meer in het zonnetje zetten om een dikkere bonus te verdienen.
Mmm, ben het zelf niet tegengekomen, en zie het zo snel ook in hun blog en nieuws niet terug.

Maar als ik je goed begrijp komt te referral bonus nu vrij bij het enkel en alleen aanmelden, ook nog maar zonder verdere investering te doen?

Persoonlijk denk ik dat dat helemaal niet in het nadeel hoeft te vallen voor de mensen die Mintos promoten. Sterker nog, gemiddeld ga je mogelijk zelfs op vooruit.

De echt hoge referral bonusen zijn vermoedelijk toch een zeldzaamheid. Behoudens indien je echt een goede vriend een code stuurt en op die manier iemand uitgebreid persoonlijk hebt kunnen toelichten, denk ik dat veel mensen met een nieuw platform de eerste maanden toch wat terughoudend starten. En je dus bij verreweg de meeste mensen kunt denken aan de 10 euro bonus.

En die 10 euro was volgens mij enkel en alleen bij meer dan 500 investment? Voor al die kat uit de boom kijk types zoals mij die gestart zijn met een kleiner bedrag zou men volgens mij sowieso niets ontvangen hebben op dit moment?

Daarnaast zullen er vermoedelijk ook veel mensen zijn die zich alleen aanmelden, vervolgens helemaal geen investment doen. Maar enkel even een blik geworpen hebben op bijvoorbeeld de portfolio interface, het aanbod aan type loans, etc. Daar krijg je op dit moment niets voor. Maar lijkt dus ook voor betaald te gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:35
Ik zie diverse Delfingroup leningen van 11.5%

Ik vind het erg opmerkelijk dat een bedrijf met zulke hoge ratings een dergelijk percentage interest biedt. Gevalletje if it sounds too good to be true, maybe it is?

https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/ heeft helaas geen updates gehad sinds 24 augustus.

Weet iemand misschien van ontwikkelingen bij Delfingroup?

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 04-10-2021 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Pistachenootje Nu heb ik niet naar DelfinGroup in detail gekeken. Maar ze hebben binnenkort (of momenteel) een IPO op de Nasdaq Riga. En ze hebben grote groei plannen. Ik verwacht dat de hoge percentages voornamelijk zijn om de meeste investeringen via Mintos binnen te trekken (dat percentage zit momenteel voor EUR aan de bovenkant kwa aanbod). En niet dat door zakkende percentages er minder binnenkomt, want dan kan men ook weer minder uitlenen, en dus minder groei.

Van https://www.mintos.com/bl...-offering-on-nasdaq-riga/
In 2020, the loan portfolio reached €34.7 million.
By the end of 2024, the company plans to double its consolidated net loan portfolio to over € 70 million.
Of grote groei plannen passen bij een stabiele bedrijfsvoering is natuurlijk altijd maar de vraag - waar alleen de toekomst een beslissend antwoord op heeft. Ze bestaan wel al sinds 2009, het is dus niet direct een nieuwkomer zoals sommige andere LO's op Mintos.

YouTube: Mintos hosts: DelfinGroup in Webinar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darwin010
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 05-10-2021
Ik ben net begonnen met p2p. Zelf heb ik een aangepaste geautomatiseerde strategieën gemaakt. Nu wil ik de optie include loans already invested in op nee zetten en de optie diversify across loan originators op ja zetten. Deze optie kan ik nergens vinden. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat moet doen of waar ik deze opties kan vinden? Ik heb nu negen leningen bij de zelfde kredietverstrekker staan en dat wil ik juist verspreid hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6LTnq7Jopdu8vWT8XzEj1A3YeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1wAP6yBA7JDFn8KZXbaCcMEt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door darwin010 op 05-10-2021 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat was inderdaad de plek waar die optie was te vinden. Maar ik zie hem ook niet meer in mijn huidige strategieën en ook niet als ik een nieuwe wil aanmaken (man man wat een keuze tegenwoordig). Wat ik nu wel zie is dat je de diversificatie als een percentage kan invoeren als je meerdere LO's selecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
@darwin010 ik doe alles handmatig. Bevalt me het beste. Kost 2 minuten per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:19:
Wat betreft de recovery voortgang; afgelopen maand, zoals ook al eerder gemeld in het topic, zijn alle Aforti leningen afgelost. Ook is er rond de 20 EUR terug gekomen van Capital Service, maar de rest is ijzig stil.

[Afbeelding]
Wederom weinig spannends of schokkends gebeurt de afgelopen maand. Een beetje terug gekregen vanuit CS en dat is het dan wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bb4XvKvgkTvmEkVObvF2TOjkjPg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0tB83jhien1z3Hy83XJl5mdZ.png?f=user_large

Wel zijn er een aantal updates een keer anders. Bij Eurocent is daar een kleine voortgang geboekt (in het process, niet in de recovery). Er is een start gemaakt bij de rechtbank tegen Dziesiatka Finanse. En de CEO van CS heeft een brief geschreven.
https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Qwerty-273 schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 17:38:
[...]

Wederom weinig spannends of schokkends gebeurt de afgelopen maand. Een beetje terug gekregen vanuit CS en dat is het dan wel.

[Afbeelding]

Wel zijn er een aantal updates een keer anders. Bij Eurocent is daar een kleine voortgang geboekt (in het process, niet in de recovery). Er is een start gemaakt bij de rechtbank tegen Dziesiatka Finanse. En de CEO van CS heeft een brief geschreven.
Blijft interessant om te zien hoe dit zich ontwikkeld. Nog een krappe 3 maanden te gaan tot het einde van het jaar. Na een dramatisch 2020 met veel defaults en suspensions in 2020 hebben we in 2021 tot nu toe nog maar één nieuwe default gezien.

Resterend total at risk versus principal exposure at suspension toont op dit moment een recovery die langzaam richting in ieder geval de 50% kruipt.

Ik blijf erbij dat de afhandeling vanuit Mintos hierin wat onhandig blijft om niet gewoon iedere stakeholder naar rato te compenseren. Waarbij theoretisch 2 personen met een bedrag van bijvoorbeeld 10k bij default in de situatie nu terecht kunnen komen dat één volledige recovery ziet en de ander geen cent terug ziet. Maar goed om te zien dat er toch in ieder geval gestage vooruitgang blijft komen.

Als platform is dit wat het nodig heeft om toch vertrouwen van investors te behouden en vertrouwen van nieuwe investors te kunnen winnen. Ten opzichte van 2019 lijkt dit nog niet helemaal op het oude niveau, kijkende naar de hoeveelheid geld dat maandelijks geïnvesteerd wordt via het platform. Maar toch kruipt het weer langzaam die kant uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Weet nog niet wat, maar mijn In Recovery is weer ~2% gedaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Viper® schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:28:
Even mijn stats dus ver.
Inleg 09-12-2019 10%
inleg 18-04-2020 90%

Net Annual Return
5.61%

Totaal nu 5% winst met de inleg, waarvan 35% in recovery staat.
In het begin leningen gehad van 11%+, echter lijkt het nu toch flink omlaag te gaan. Ik heb de auto investment optie inmiddels stopgezet en heb ook weinig zin om de survey te doen dus denk dat ik er in de toekomst mee stop.
Inmiddels een withdrawal gedaan van all het geld op mintos.
begonnen op 18-04-2020 en nu op 12-10-2021 gestopt.
Totaal rendement over die periode is 5.66%
tussen de 3.5% en 4% per jaar. Leuk maar voor mij het risico niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Je trekt een conclusie mbt een markt die aan Corona onderhevig was. Dat vind ik niet helemaal fair. Heb zelf ook veel leningen naar In Recovery zien gaan gedurende deze periode, maar daarbuiten loopt alles redelijk volgens plan. Een objectief oordeel kun je pas over 2 jaar vellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zelf ben ik in november 2016 begonnen op Mintos in EUR. Als ik kijk naar het gemiddelde jaarlijkse rendement sinds die tijd dan kom ik uit rond de 8,5%. Dat valt nog in de cijfers die Mintos zelf aangeeft als gemiddeld jaarlijks rendement over een langere periode tussen 8% en 10%.

Nu woon ik in PL en heb ook een deel PLN op Mintos staan (sinds januari 2017), daar is het rendement hoger en ligt dat rond de 10,5% gemiddeld op jaar basis. Maar de koers schommelt natuurlijk tussen EUR en PLN, in dit geval in het nadeel van PLN ten opzichte van EUR (voornamelijk sinds maart 2020).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
bregweb schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:23:
Je trekt een conclusie mbt een markt die aan Corona onderhevig was. Dat vind ik niet helemaal fair. Heb zelf ook veel leningen naar In Recovery zien gaan gedurende deze periode, maar daarbuiten loopt alles redelijk volgens plan. Een objectief oordeel kun je pas over 2 jaar vellen.
Ik vind zelf dat de 'corona' impact nog amper te merken is op de economie, aex/s&p all time high. Als je de aex bekijkt is de corona maar een klein dipje. Mocht er ooit een crisis aankomen ben ik benieuwd hoe het met de leningen afloopt.
Iedereen is natuurlijk vrij zijn ervaring/mening te delen. Ik ga zelf meer richting Defi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Mocht er ooit een crisis aankomen ben ik ook benieuwd naar AEX/S&P, of Defi.

En aangezien ik beleg met mijn eigen zuurverdiende centjes gok ik op meerdere paarden. AEX en Mintos maar ook Crypto.

Ik probeer Mintos niet de hemel in te prijzen, maar afschrijven na een slechte ervaring gedurende 1 jaar tijdens Corona vind ik niet objectief genoeg, maar misschien geef ik je over 2 jaar alsnog gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 15:45:
Zo. Alles weer op 0 (behalve In Recovery natuurlijk). Dat ging sneller dan gedacht, zelfs de langlopende leningen ben ik kwijt.
[Afbeelding]
6 maanden later:
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/mintos-recovery-202110.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik heb weer een "portfolio diversification score" ontvangen van Mintos.
Your diversification score: 0%
This ranks in the bottom 5% of all investor portfolios on Mintos.

Mintos criteriaYour portfolio
The portfolio consists of at least 100 different loan parts992
No more than 50% of loans are issued by 5 (or less) lending companies93%
No more than 20% of loans are issued by any single lending company67%
No more than 50% of loans are issued in 3 (or less) countries93%
No more than 33% of loans are issued in any single country78%
Deels is dat te danken aan mijn deel PLN op Mintos (want alle leningen komen uit PL, en er zijn slechts 4 LO's waarvan er eigenlijk maar 2 regelmatig leningen plaatsen) en deels aan de filtering die ik in de zomer van 2020 heb toegepast op EUR. Hierbij heb ik slechts voor een handvol LO's (en daarmee ook weer landen) gekozen die er 'beter' (voor zover ik dat zelf kan beoordelen) uitzien / voorstaan. Ook deels ingegeven door de verschillende LO's die destijds in de problemen zaten. En deze zomer begonnen om daar met kleine stapjes wat meer diversificatie in te stoppen. Bijvoorbeeld door het toevoegen van ESTO en DelfinGroup.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPGSHOScIx9l_Xx-yJ36ex5FsKw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pQ2hb7UnFoEEXT8ZMrisRvH1.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 13:14
Bij mij exact hetzelfde. Ben ook gestopt met Mintos en heb nog 10% van mij portfolio in recovery zitten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Ik merk dat het aanbod het laatste half jaar karig begint te worden en dat er soms geld niet geïnvesteerd staan te wachten. Inmiddels de strategieën wat aangepast. Investment per loan heb ik staat op 10-20, reinvest in the same loan, uit.

Ik ben nu wat lager gaan zitten in de rente, waar hebben jullie de investment per loan op staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Qwerty-273 schreef op vrijdag 22 oktober 2021 @ 15:40:
Ik heb weer een "portfolio diversification score" ontvangen van Mintos.

[...]

Deels is dat te danken aan mijn deel PLN op Mintos (want alle leningen komen uit PL, en er zijn slechts 4 LO's waarvan er eigenlijk maar 2 regelmatig leningen plaatsen) en deels aan de filtering die ik in de zomer van 2020 heb toegepast op EUR. Hierbij heb ik slechts voor een handvol LO's (en daarmee ook weer landen) gekozen die er 'beter' (voor zover ik dat zelf kan beoordelen) uitzien / voorstaan. Ook deels ingegeven door de verschillende LO's die destijds in de problemen zaten. En deze zomer begonnen om daar met kleine stapjes wat meer diversificatie in te stoppen. Bijvoorbeeld door het toevoegen van ESTO en DelfinGroup.
[Afbeelding]
Bij mij als volgt:
Your diversification score: 56%
This ranks in the top 20% of all investor portfolios on Mintos.

The portfolio consists of at least 100 different loan parts: 148
No more than 50% of loans are issued by 5 (or less) lending companies: 48%
No more than 20% of loans are issued by any single lending company: 14%
No more than 50% of loans are issued in 3 (or less) countries: 41%
No more than 33% of loans are issued in any single country: 16%
Moet zeggen dat met name het spreiding binnen landen lastig is, Mintos is redelijk predominant aanwezig binnen sommige landen, althans LO's uit sommige landen met aantal loans. Probeer er langzaam aan wel wat meer op te letten om dit wat verder te spreiden, maar gaat gestaag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Frontysco mijn investment per loan staat voor de paar LOs die ik gekozen heb op 10-25 euro. Ik heb bij één LO dat opgerekt naar 10-100 euro. Zie je nog steeds de optie "reinvest in the same loan"? In mijn auto-invest zie ik die optie namelijk niet meer terug. De rente vergoedingen zijn wel een stuk lager gegaan, wellicht dat je daardoor minder leningen terug ziet.

@psychodude dat is inderdaad wel een probleem, de stabielere LO's (of ten minste met een hoge score op Mintos en bijvoorbeeld ExploreP2P) komen vaak uit een paar landen. En andere landen hebben voornamelijk lager gescoorde LOs. Dan zit je met diversificatie als je alleen kijkt naar de landen, waarbij je er zoveel mogelijk probeert mee te nemen, automatisch met een aantal LOs met lage scores. En dat lijkt mij niet direct een pluspunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Mijn diversificatie score is 0%. Komt omdat ik voornamelijk in Delfingroup zit wat de enige leningen zijn die aan mijn criteria voldoen. Iutecredit had ik ook maar die zijn gekapt op Mintos. Ik zou de score eenvoudig kunnen verhogen door slechtere LO's toe te voegen maar mij niet gezien. Ik zie dat als diworsification, niet diversification.

Sterker nog ik geloof dat Mintos die diversificatie score gebruikt om mensen naar de slechtere LO's te sturen zodat toekomstige verliezen door een grote groep worden gedragen.

Overigens heeft Iutecredit diverse obligaties uit staan waardoor ik me afvraag of dat niet een betere deal is dan Mintos (waarbij je ook nog platform risico loopt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
Ik denk dat je die hele score met een korreltje zout moet nemen. Het is een aanwijzing dat diversificatie goed is, maar je bent zelf vrij om die wel of niet door te voeren naar slechtere LO's. Ik zorg dat er nooit meer dan 25% van mijn PF in 1 land of LO zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
bregweb schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 15:30:
Ik denk dat je die hele score met een korreltje zout moet nemen. Het is een aanwijzing dat diversificatie goed is, maar je bent zelf vrij om die wel of niet door te voeren naar slechtere LO's. Ik zorg dat er nooit meer dan 25% van mijn PF in 1 land of LO zit.
Persoonlijk vind ik het meer een handig overzicht, omdat ik wel in zekere zin diversificatie nastreef om risico bij problemen te doen beperken. Het is natuurlijk zonde om bij het omvallen van een enkele LO, al je winst in rook op te zien gaan. Met meer spreiding sta je naar mijn gevoel hier toch net wat gunstiger.
Pistachenootje schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 14:56:
Mijn diversificatie score is 0%. Komt omdat ik voornamelijk in Delfingroup zit wat de enige leningen zijn die aan mijn criteria voldoen. Iutecredit had ik ook maar die zijn gekapt op Mintos. Ik zou de score eenvoudig kunnen verhogen door slechtere LO's toe te voegen maar mij niet gezien. Ik zie dat als diworsification, niet diversification.
Beetje aansluitend op bovenstaande. Als Delfingroep valt, ongeacht hoe ze er nu voor staan, niets is binnen de financiële wereld too big to fail, zit je met een 'probleem'.
Sterker nog ik geloof dat Mintos die diversificatie score gebruikt om mensen naar de slechtere LO's te sturen zodat toekomstige verliezen door een grote groep worden gedragen.
Ik zie niet goed in hoe Mintos hier belang bij heeft? Maakt het voor hun als bedrijf zijnde uit of een verlies wordt gedragen over bijvoorbeeld 10000 investors met een verlies van 500 euro p.p. gemiddeld, versus 1000 investors met een verlies van 5000 euro p.p. gemiddeld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-05 23:30
Waar Mintos aan voorbij gaat, vind ik, is dat het platform zélf een diversificatie is. Als je een aanzienlijk deel van je vermogen daar hebt zitten heeft het zin om diversificatie aan te brengen binnen je LO's. Maar als P2P zelf maar een klein deel van je assets is, waarom zou je binnen dat kleine deel van je assets ook nog eens diversiteit aanbrengen als dat betekent dat je slechter gewaardeerde LO's zou moeten toevoegen?
Zelf zit ik ook alleen nog maar in de best gewaardeerde LO's. Met het wegvallen van Iutecredit is dat er een minder en wordt het platform als geheel weer minder aantrekkelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door agravain op 28-10-2021 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
agravain schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:14:
Waar Mintos aan voorbij gaat, vind ik, is dat het platform zélf een diversificatie is. Als je een aanzienlijk deel van je vermogen daar hebt zitten heeft het zin om diversificatie aan te brengen binnen je LO's. Maar als P2P zelf maar een klein deel van je assets is, waarom zou je binnen dat kleine deel van je assets ook nog eens diversiteit aanbrengen als dat betekent dat je slechter gewaardeerde LO's zou moeten toevoegen?
Zelf zit ik ook alleen nog maar in de best gewaardeerde LO's. Met het wegvallen van Iutecredit is dat er een minder en wordt het platform als geheel weer minder aantrekkelijk.
In mijn geval schommel ik voor circa 10 - 15% in P2P, Mintos is daar één van, EstateGuru de ander. Het merendeel van mijn vermogen zit in ETF's. Relatief gezien, geeft het kiezen voor een enkele LO, wanneer vergeleken met ETF's dan een situatie waarin dan een scenario waarin in ieder geval in mijn geval als enkele partij die LO dan al snel naar rato mijn grootste asset is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
@psychodude Dat klopt, maar dat is dus hoe je je assets verdeeld hebt. Zelf heb ik een zeer klein deel in P2P en alleen op Mintos. Als experiment en om wat tegenwicht te bieden aan de zeer lage rentes op mijn spaargeld.
Het zogenaamde speelgeld van het "Beleggen op de beurs" topic.

Maar inmiddels ben ik er achter dat het risico, voor mij, momenteel te hoog is voor het rendement wat je er op krijgt ten opzichte van een ETF.
Die laatste zijn, mijn inziens, beter te verhandelen als je er vanaf wil en hebben van zichzelf al een veel hogere diversiteit dan de leningen op Mintos. Het wordt voor mij steeds moeilijker om nog geschikte leningen te vinden en het geld wat vrij komt gaat steeds vaker richting ETF dan dat ik het nog (probeer) in te leggen in een nieuwe lening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
psychodude schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:04:
[...]
Ik zie niet goed in hoe Mintos hier belang bij heeft?
Het belang van Mintos ligt erin dat enerzijds de mindere LO's ook genoeg klandizie krijgen en anderzijds als er iets fout gaat de verliezen maar een klein gedeelte van ieders portfolio zijn waardoor je investeerders tevreden blijven (dit is ook in het belang van de investeerder natuurlijk). Maar slechte LO's toevoegen aan de beste LO's blijft een voorbeeld van diworsification ondanks dat het de diversificatie score verhoogt.

Het feit dat Mintos klanten richting notes probeert te duwen zie ik als verder bewijs dat ze de mindere LO's ook aan de man proberen te brengen.
psychodude schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 22:04:
[...]
Beetje aansluitend op bovenstaande. Als Delfingroep valt, ongeacht hoe ze er nu voor staan, niets is binnen de financiële wereld too big to fail, zit je met een 'probleem'.
Tuurlijk. Daarom heb ik mijn investering per LO gelimiteerd tot 1% van mijn totale beleggingsportfolio. Nu Iutecredit geen leningen meer aanbiedt heb ik alleen Delfin over. Maar ik zag gisteren dat die inmiddels ook leningen aan het terugkopen zijn. Hierdoor wordt mijn portefeuille bij Mintos kleiner en kleiner. Nu minder dan 1% van totaal.

[ Voor 44% gewijzigd door Pistachenootje op 29-10-2021 06:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
Dat valt me ook al enige tijd op. Alle goed gewaardeerde LO's zijn aan het verdwijnen van Mintos. Wat er overblijft vind ik te risicovol om in te investeren.
Mintos probeert, denk ik, de risicovolle(re) aanbieders ook gelukkig te houden.
Door mensen meer divers in hun LO's te laten zijn hoeven de risicovolle(re) LO's wellicht minder hoge rente percentages te bieden dan op basis van hun risico zou moeten.

Het gevoel wat @Pistachenootje heeft met de Notes, heb ik dus ook. Het lijken mij vehikels te zijn om ook de moeilijkere leningen aan de man te brengen. Veeg wat bij elkaar, knip het op en verkoop die pakketjes. Waar kennen we dat van? Oh ja, de sub-prime hypotheken.
Wel moet ik zeggen dat ik me niet echt heb verdiept in de Notes. Van wat ik er tot dusverre van begrijp zijn Notes niet iets wat ik zou willen hebben, dus heb ik die moeite nog niet genomen. Ben ze overigens ook nog niet tegen gekomen, dus heb er ook nog niet een kunnen bekijken hoe dat er precies uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
De 1e Note die ik zie, een lening van € 100.000:
This Forward Flow includes the loans listed below. They generate the cash flow for the interest payments, and they all have the same pre-agreed parameters: they are all short-term loans with the same interest rate, full amortization method, a term of 1-31 days, and amounts of € 10-910.
Showing 1 - 20 of 944 selected entries

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat is geen Note maar een Forward Flow, dat is een bundel van meerdere leningen. Werd voor het eerst gebruikt in maart 2020 door Finko AM, voordat ze in default gingen.

Als het een Note zou zijn dan moet er een prospectus bij zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 08-11-2021 23:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

agravain schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 08:27:
Mintos probeert, denk ik, de risicovolle(re) aanbieders ook gelukkig te houden.
Ik verwacht dat het gelukkig houden van LOs niet direct de interesse heeft van Mintos. Wat wel een focuspunt is om te zorgen dat het geinvesteerde vermogen niet van het platform getrokken wordt.

De veranderingen waar ze mee bezig zijn onder andere met het toevoegen van een trust structuur (zoals bij de nieuwe LOs GoCredit en Alivio Capital) verhelpt wel een aantal pijnpunten. Deze werden duidelijk door hoe sommigen in de problemen geraakte LOs omgingen met de ontvangen terugbetalingen van de leningnemers.

Er is ook weer wat meer informatie gedeeld over de prospectus: https://www.mintos.com/bl...-notes-base-prospectuses/
Zelf verwacht ik dat een "set of notes" waar men de laatste paar maanden overspreekt een verzameling is van gelijkwaardige leningen. Dus dezelfde LO, zelfde initiele looptijd, zelfde rentepercentage etc. alleen de leningnemer verschilt. En dat er na de vaststelling van de set er geen onderliggende leningen aantoegevoegd kunnen worden. Wordt een van de notes afgelost / overgesloten naar een nieuwe lening, dan wordt deze binnen de set afgelost. Dat geldt ook voor de rente aflossingen die gaan op een vergelijkbare manier als nu door. De eerdere vergelijking met obligatie structuren (waar Mintos het eerder over had) is in middels van tafel.
Repayments and accrued interest
Investors earn returns from the cash flows of the loans underlying the Notes. When borrowers make repayments on any of the loans, the lending company makes a payment to the issuer, who in turn makes a payment to each noteholder on Mintos.

Interest on Notes will accrue the same way as it does on claims today. Previously, we informed investors that the mechanism will change to a more bond-like structure, however, we’ve found a way to keep the experience for investors the same as before.
De forward flow structuur (zoals hierboven werd genoemd) is dynamischer waarbij een afgeloste/overgesloten lening (die onderdeel is van de verzameling) wel ingewisseld kan worden voor een andere lening van dezelfde kenmerken. En daarmee dan ook veel meer lijkt op hoe een obligatie product werkt.

Een set of notes, lijkt nu veel meer het zelfde als je op dit moment in bijvoorbeeld 10 gelijkwaardige leningen zou investeren op Mintos. Maar dan in 1 set. Aflossingen komen dan gewoon vergelijkbaar als nu binnen, die je vervolgens weer kan investeren.

En als laatste de oktober update met terugbetalingen, waar alleen een klein deel van Capital Service is binnengekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mKiIsgoIXBTr1jbvZcegHg0PKTU=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/MBCU29jfZz903pCKK2DVjx6Q.png?f=fotoalbum_small
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Qwerty-273 schreef op dinsdag 9 november 2021 @ 12:42:
[...]

Ik verwacht dat het gelukkig houden van LOs niet direct de interesse heeft van Mintos.
Ik verwacht zelf van wel. LO’s zijn immers net zo goed klanten voor Mintos. Hoe tevredener ze zijn hoe meer leningen ze aanbieden en hoe kleiner de kans dat ze een eigen platform gaan beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sKoLb
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-04 13:25
Hmm, delen jullie de ervaring dat het aanbod aan leningen van de 7+ LO's opdroogt? Het aandeel niet geïnvesteerd in mijn account is inmiddels opgelopen tot 25% van het totaal. 0 beschikbare leningen in mijn custom auto invest strategies. Dit heb ik de afgelopen jaren nog niet eerder meegemaakt.
Ik snap uiteraard dat ik wat kan aanpassen aan mijn strategies om wel tot (slechtere) leningen te komen, maar dat wil ik in de meeste gevallen niet ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Nee. Heb je naast 7+ nog andere restricties? Landen/soorten leningen?

Ik neem aan wel buyback garantie. Maar met enkel dat en 7+ heb ik zelf dit issue niet. Ik vermoed dat er meer meespeelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
sKoLb schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 09:24:
Hmm, delen jullie de ervaring dat het aanbod aan leningen van de 7+ LO's opdroogt?
Ja met mijn zoek criteria krijg ik op dit moment 0 leningen voorgeschoteld.

DelfinGroup leningen die een tijdje geleden voor 10.5% werden aangeboden worden nu voor 7.5% aangeboden, en ze gaan nog weg ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Als ik nu kijk naar de primary markt met bedrijven met een Mintos score van 8, zie ik er toch nog wel wat staan.
Hoogste rente vergoeding met 9% is van Eleving Group met auto leningen uit Bulgarijë, waarbij de looptijd wel pas met 34 maanden begint.
Daarna zie je eigenlijk DelfinGroup met 7,5%, ook met langere looptijden vanaf 36 maanden - ze hebben ook leningen met looptijden korter dan 12 maanden maar dan met 6% vergoeding.

Er is dus nog wel wat - maar de vraag is of de geboden vergoedingen in verhouding staan met het risico en hoe deze zich verhouden naar andere investeringsproducten.

Ik zie wel dat de laatste maanden de rente vergoedingen behoorlijk omlaag gaan (betekent natuurlijk ook dat deze bedrijven goedkoper via andere kanalen aan financiering kunnen komen) voor EUR genoteerde leningen. Al is het totale aanbod van 51k leningen op de primary markt (zonder enig filter) wel een stuk minder volgens mij dan wat daar voorheen open stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
Een van de redenen waarom ik 0 leningen zag is dat ik een filter heb op APR <25%. Ik investeer liever niet in wat ik zie als 'woekerrentes'.

Eleving komt nog het dichtst in de buurt maar ExploreP2P rating is nog onder de 70.

Update: overigens verschijnen er vandaag weer een paar Delfin en Placet leningen van 6-7%.

[ Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 13-11-2021 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het droogt wel wat op de laatste tijd op Mintos. Nu is het natuurlijk wel Onafhankelijkheidsdag in Letland en is veel gesloten (en is het in de nacht), maar er staan slechts 40k (aantal) leningen op de totale primaire markt. In EUR is dat alleen van CashCredit, Conmigo Vales, Eleving Group, ID Finance, Jet Finance, Kviku, Mikro Kapital, Mozipo, Revo Technology, en Sun Finance. Daarmee is er weinig meer te kiezen voor mijn gelimiteerde auto-invest.

Ben benieuwd of dit ook deels door de transitie naar Notes komt (bijvoorbeeld om een LO queue leeg te hebben om de switch te kunnen maken), of dat dit puur de marktwerking is en alle andere LOs op Mintos op dit moment niets kwa leningen willen financieren via Mintos. Of wat ze wel op Mintos plaatsen dat direct ingevuld wordt door auto-invests. (waarbij ik op dit moment niet de energie heb om het Loan Book door te nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Totaal uitstaande leningen is slechts iets teruggelopen. Ik denk persoonlijk dat het een disbalans is in 'vraag en aanbod'. Soortgelijk zoals we ook zagen in de zomer pre-corona.

Uiteindelijk is en blijft een aantal leningen toch redelijk eindig. Met de groei in interesse in Mintos nu het economisch weer beter gaat, put men deze eindige voorraad waarschijnlijk gewoon een beetje uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft de in-recovery update over november opgemaakt, zie https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/
Nieuw (of ik had het nog niet eerder gezien) is een "Recovered and charged-off amounts in November 2021" linkje op die pagina waar een Excel bestand achter zit met de wijzigingen in de leningen in-recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Voor het eerst in zes maanden heb ik weer een plukje uit In Recovery ontvangen. Dit keer gaat het om Finko UA, er is € 43,05 betaald, € 44,84 resterend.

De rest is ongewijzigd ten opzichte van de situatie in juni: Zr40 in "P2P Investing - Mintos"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Huppa goed nieuws. Na 1 jaar van wachten is mijn pending payments afgenomen! van welgeteld 117.16 naar 116.35! Op dit tempo krijgen de kinderen van mijn kleinkinderen nog hiervan geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Pending Payments of In Recovery?

[ Voor 3% gewijzigd door bregweb op 05-12-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martidinho
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
bregweb schreef op zondag 5 december 2021 @ 17:52:
Pending Payments of In Recovery?
Ow Sorry. Ik bedoelde in Recovery. Met delen van Cashwagon, Finko(Ukraine en Armenia) en Capital Service.

Ik heb blijkbaar een klein beetje van Finko Ukraine teruggekregen.

[ Voor 3% gewijzigd door martidinho op 07-12-2021 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft een update over Eurocent gegeven. Dit lijkt mij een goede beslissing als je kijkt naar de verwachting dat er niets meer te halen is.
About the Eurocent case

In June 2017, we noticed that Eurocent had missed the repayment of its corporate bonds and took a decision to suspend the company from Mintos. Due to Eurocent’s complex property and legal situation, and its inability to obtain an investor, the company entered into bankruptcy soon after ceasing its operations.

Since then, AS Eurocent has been in a long-lasting bankruptcy process. Unfortunately, no significant material assets have been identified, according to the latest update from the Polish court that we received in October this year. As a result, we expect the bankruptcy process to not lead to any further recoveries.

Changing the status

Previously, the unrecoverable amounts from Eurocent were shown as “funds in recovery”.

From now on, unrecoverable amounts from Eurocent will no longer be shown as “funds in recovery”, but instead as “bad debt”. These amounts are visible in the Portfolio section, under Finished investments. Your Net Annual Return and other portfolio figures have been updated accordingly.
De kantoren die het faillissement afhandelen (2 want het is complex met tal van bedrijfjes die verweven zijn) geven ook eigenlijk best wel aan dat er weinig te halen is.
http://www.eurocent.kubiczekm.com/
https://www.google.com/se...ieciak.com.pl%2F+eurocent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
ook rapido finance staat nu als "bad debt"
Terecht. Nuja, stond bij mezelf zo al genoteerd, dus er veranderd niet echt iets voor mij.
nog 200 euro "in recovery" bij mij. Ik ga er van uit dat ik het kwijt ben (130 capital service, 31 finko Armenië, 40 euro alex credit) . Krijg ik er toch nog iets van, des te beter.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Een heads up voor iedereen die een auto invest ingeregeld heeft. Op het moment dat Mintos met Notes begint (binnenkort) hebben ze ook extra "bescherming" ingevoerd om de klant te behoeden voor een te zware weging in riskante investeringen. Op basis van de antwoorden die je in de suitability survey hebt gegeven heeft men een limiet vastgesteld wat de auto invest voor jou kan managen. Is die limiet te laag (of te hoog?) dan zal je wederom door de survey moeten gaan en je antwoorden aanpassen.

Je kan je huidige limiet (die pas actief wordt wanneer Notes beschikbaar komen) zien via het onderdeel "Suitability and appropriateness" bij de account settings.
Based on your answers, you can invest up to € 15 000 using automated strategies. Until the first Notes on Mintos are launched, your automated strategies will not stop investing if you've reached the maximum amount.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Based on your answers, you currently do not have a limit of how much you can invest with automated strategies on Mintos.
Prima :7

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Based on your answers, you can invest up to € 30 000 using automated strategies. Until the first Notes on Mintos are launched, your automated strategies will not stop investing if you've reached the maximum amount.
Ik ben geen baas zoals @fsfikke, maar kan hier ook zeker nog wel even mee leven :9.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SehudeKoza
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 03-05 15:00
Wowwo leningen worden (tijdelijk) gesuspended door de daling van de Turkse Lira ten opzichte van de euro aldus Mintos:
We’re informing you that we have made a decision to suspend loans originated by Wowwo from the Primary and Secondary Markets on Mintos until further notice. The suspension is effective immediately.

The suspension is a cautionary measure to protect investor’s interests that is driven by macroeconomic changes which impact Turkish Lira exchange rate towards Euro. Given that Wowwo issues loans in Turkish Lira, but places them on Mintos in Euro, the company needs to pay the exchange rate difference from its own resources when forwarding borrower payments if Turkish Lira value drops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:43
De eerste Wowwo staat bij mij inmiddels in recovery. Gewoon rustig afwachten wat wowwo gaat doen. Eens moet de eerste keer zijn dat er iets in recovery land ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Ik heb Turkije maar even uit mijn Invest regels gehaald........ De inflatie daar kan wel voor meer problemen gaan zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mintos gaat een inactivity fee invoeren vanaf volgend jaar. Dit bedraagt € 2,90 per maand, behalve wanneer:

* er gekocht of verkocht is in de afgelopen 6 maanden
* niet geïnvesteerd geld lager is dan 30% totale waarde, inclusief in recovery
* totale waarde lager is dan € 100

Lijkt mij niet dat veel mensen hier last van zullen hebben…

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 21-12-2021 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zr40 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:10:
Inderdaad en degenen die er juist niet aan voldoen, kosten Mintos waarschijnlijk ook daadwerkelijk relatief veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb zowaar één lening uitbetaald gekregen van Capital Service afgelopen maandag. Bijna 9 euro! Nog 258 te gaan... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Zr40 schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 17:00:
Ik heb zowaar één lening uitbetaald gekregen van Capital Service afgelopen maandag. Bijna 9 euro! Nog 258 te gaan... :P
Je komt er wel :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Via een update van Mintos, het duurt nog wat langer voordat Notes beschikbaar komen. De huidige verwachting is tijdens het tweede kwartaal van dit jaar.
Transition to Notes:

Our plan to launch Notes took an unexpected turn as we were not able to set up special purpose vehicles (SPVs) required to issue prospectuses in the initially chosen jurisdiction that has favourable withholding tax regime. We are working on alternative locations but there is a risk that we will not be able to launch Notes in Q1 2022, with a more realistic estimate being Q2 2022.

In Q1 2022, we will have a clarity on a new jurisdiction for the SPVs and we should finally launch Notes soon after. Irrespective of the SPV jurisdiction, the prospectuses for sets of Notes will be reviewed and approved by the Financial and Capital Markets Commission of Latvia (FCMC), in line with Prospectus Regulation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De volgende kandidaat dient zich aan bij Mintos met een mogelijk bankroet. Dat is het moederbedrijf MyBucks waar de GetBucks dochters onder vallen cq de entiteit die garanties heeft afgegeven voor deze dochters. Nu was de verwachte recovery van GetBucks Botswana niet hoog (minder dan 50%) en de verwachte recovery van GetBucks Zambia nog lager (minder dan 25%), het is maar de vraag wat daar nog van terecht zal komen als je het artikel van Mintos doorleest.
https://www.mintos.com/bl...bankruptcy-in-luxembourg/

Ze hadden eind 2019 ook al financiële problemen en hebben toen een aantal van hun lending activiteiten verkocht aan andere partijen. Het rommelde in de hele holding dus al wat langer.
MyBucks S.A. Announces Significant Progress In Debt Recapitalization:
- Agreed sale of Get Bucks South Africa, GetBucks Kenya, FairGo Australia and Getbucks Poland
--edit
En nog een verlaat overzicht van de recovery voortgang in januari. Eigenlijk wederom niets spannends te melden, Capital Service gaat als enigste gestaag door met het aflossen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1Wuviv0_tE8iPxN-Bzzr68RieE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CmS9Mg9DYT5gZq8SqH0A00eD.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 22% gewijzigd door Qwerty-273 op 14-02-2022 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-05 11:06
Wat een drama bij mintos met al die recoveries en faillissementen, volgens mij doen andere platformen dat toch beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 15:58
Zr40 schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:10:
Mintos gaat een inactivity fee invoeren vanaf volgend jaar. Dit bedraagt € 2,90 per maand, behalve wanneer:

* er gekocht of verkocht is in de afgelopen 6 maanden
* niet geïnvesteerd geld lager is dan 30% totale waarde, inclusief in recovery
* totale waarde lager is dan € 100

ik wel dus heb 150 euro nog uitstaan in recovery en de rest alles weg gehaald. Ik moet dus gaan betalen om mijn geld terug te krijgen... lekker dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Mirved schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:14:
[...]

ik wel dus heb 150 euro nog uitstaan in recovery en de rest alles weg gehaald. Ik moet dus gaan betalen om mijn geld terug te krijgen... lekker dan.
Je voldoet toch aan de tweede voorwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-05 15:58
RikTW schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:21:
[...]

Je voldoet toch aan de tweede voorwaarde?
Nog niet helemaal wakker. Bedankt voor de correctie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Mirved schreef op dinsdag 15 februari 2022 @ 08:23:
[...]

Nog niet helemaal wakker. Bedankt voor de correctie!
Net koffie op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveClarke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-12-2022
Wat is jullie verwachting hoe de instabiliteit in Oost Europa effect gaat hebben op Mintos? Daar zit namelijk een groot deel van de activiteiten.

Hebben jullie geld weggehaald, of zal het wel loslopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Weghalen is een paniekreactie die geld kost. De spanning is al tijden aan het opbouwen, dus als je nu pas begint na te denken over die situatie, ben je iets te laat.

Ga ik goed nadenken waar ik mijn geld herinvesteer? Ja, ik denk dat mijn Rusland positie behoorlijk zal gaan slinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

In het zuster topic (wat breeder gericht op de hele p2p lending markt) was er een dezelfde vraag. Nu is het zoals bregweb al aangeeft niet direct een nieuwe situatie, al is het kwa escalatie nu natuurlijk wel een stuk heftiger. Het speelt nu nog alleen voor de Oekraïne en Rusland. De Baltische staten vallen niet binnen dit conflict, en daarom zie ik voor Mintos zelf eigenlijk weinig impact. De Baltische staten zijn dan ook geen buurlanden van de Oekraïne, daar ligt Belarus nog tussen.

Nu investeer ik niet in Russische of Oekraïense platformen of kredietverstrekkers (via Mintos of andere platformen), maar afhankelijk van de kosten en liquiditeit zou ik op dit moment wel de investeringen daar uittrekken en bij een ander platform of kredietverstrekker neerzetten. Op het moment dat de boel escaleert en er forse sancties komen, dan is dat wel een groot risico om investeringen terug te krijgen.

Het verschil in rentevergoedingen voor de leningen van kredietverstrekkers in Rusland vergeleken met andere regio's is niet dermate groot dat ik het extra risico zou willen lopen. Het wordt dan kosten afwegen tegenover jouw risico tolerantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Zelf heb ik nieuwe investeringen in Rusland op pauze gezet. Bestaande investeringen zet ik niet direct in de verkoop.

Zoals @Qwerty-273 aangeeft staan de Baltische staten buiten dit conflict.

En het standpunt van Rusland als grote aggressor die tot een volledige invasie van alle voormalige Russische gebieden wilt komen, zoals binnen enkele westerse media geopperd lijkt te worden, geloof ik persoonlijk niet zo in. Mijn investeringen in deze gebieden laat ik dan ook zowel binnen Mintos ongemoeid, als ook op andere platforms.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het is een blog van gisteren door Mintos over de Russische en Oekraïense situatie - dus voordat de grootschalige aanval vanochtend vroeg van start ging. Mintos heeft een aantal kredietverstrekkers uit de automatische Conservative strategy gehaald. Verder op basis van het bericht van gisteren worden de leningen wel meegenomen in de andere automatische strategieën en blijft de secondary market ook beschikbaar.

Mintos takes precautionary measures on the platform in the case of the Russia-Ukraine crisis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Naar aanleiding van de gebeurtenissen van vandaag zijn er meer maatregelen genomen:
To protect our investors from the heightened market and currency risk, we are:
  • Excluding all loans from Russia and Ukraine from the Mintos Primary Market
  • Removing all companies that issue loans in Russia and Ukraine from the Mintos strategies
  • Pausing placement of new loans from Russia and Ukraine on the Mintos platform until the need to reassess the decision emerges
  • Pausing currency exchange to and from RUB, for all currencies

[ Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 24-02-2022 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

En aangezien de oorlog voortduurt is er weer een update vanuit Mintos. https://www.mintos.com/bl...ans-from-belarus-and-more
Impact on banning Russian banks from SWIFT
It has been agreed to exclude a number of Russian banks from the SWIFT system, however, details about which exactly Russian banks will be affected by this decision, or what will be considered as a breach of sanctions are still unknown. Together with lending companies we have identified a few different routes that Russian lending companies could use as alternatives to SWIFT (e.g. China’s alternative solution, other non-EU banks). We will be able to expand on this only after we know the full scale of the sanctions’ impact on the money transfers from Russia. We will share an update as soon as we have more information.

Most recent status of borrower repayments
It’s important to mention that as of today, we have not experienced any interruptions in transfers of borrower repayments to Mintos by Russian lending companies. Lending companies have reduced issuance volumes, and they’re closely monitoring borrowers’ repayment discipline. The only lending company on Mintos from Ukraine is obviously influenced by the state of emergency and martial law in the country. We will continue to be in close contact with lending companies from Russia and Ukraine and share important updates on our blog.

Russian rouble plunges
The Russian rouble dived significantly against other currencies on Monday morning in an all-time low as markets assessed the impact of sanctions on Russia.

For now, we can’t predict to what extent lending companies will be affected by this. Several of the lending companies from Russia have full or partial currency hedging in place, but the current situation might be subject to the force majeure clause and maturity matching of used hedging instruments. This might lead to difficulties for lending companies to cover for currency risk.

We are stopping listing loans from Belarus
As of 28 February, we’re limiting exposure to loans from Belarus to protect investors from potential risks in the light of recent developments:
  • We’re excluding loans from Belarus from the Primary Market and pausing placement of new loans from Belarus on the Mintos platform until further notice.
  • Existing loans from Belarus will remain in Mintos Strategies, so it will be possible to cash out these loans. Loans from Belarus that were returned to the market as a result of cash out will again become available for investments with the Mintos strategies.
  • Mintos Secondary Market will remain open for loans from Belarus.
  • Eleving Group is the only lending company on Mintos with loans from Belarus. The lending company has already gradually decreased new loans from this market which now represents 8% of Eleving portfolio, a lending company with lending activity across 14 geographies.
RUB currency exchange and withdrawals affected
We paused the currency exchange for RUB over the past weekend. After RUB has plunged around 30% on Monday morning, the RUB exchange function on Mintos remains unavailable, as the service provider Mintos uses for this function has paused the service due to unprecedented external factors in the financial markets (e.g. closed Moscow stock exchange).

Please note that at the moment, you might not be able to withdraw RUB from your Mintos investor account, or exchange RUB to EUR. In the upcoming days, we will make the exchange from RUB to EUR on investors’ behalf, for all who have available funds in RUB. Due to sanctions for Russia, the EU banks can’t hold RUB anymore and are finding the best ways to manage this.

KZT exchange rate under close monitoring
The financial turmoil has had an impact also on the position of KZT and its exchange rate in servicer banks. As a result, currency exchange involving KZT might be interrupted. We will manage the situation in real-time, based on status in the markets and the availability of our exchange service provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Gaat in maart ook niet beter worden met de huidige wereldcrisis
Lending company Recovered in February
Monego Kosovo 0
GetBucks Zambia 0
ExpressCredit Zambia 0
Capital Service Poland 0
Wowwo Turkey EUR 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ook hier is er in februari niets terug gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Hier wel, een plukje Capital Service en zelfs een hele euro van Finko AM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

€67.84 terug van Finko Ukraïne (voel me er bijna schuldig van 🇺🇦)
En €62.84 van Capital Service Poland.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
13% op Delfingroup leningen?! Het moet niet gekker worden. Ik vermoed een gevolg van toenemend risico in de regio en stijgende rente in het algemeen.

Wat denken jullie hiervan? 'If it sounds too good to be true it usually is'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Qua positie waarin we ons bevinden met de wereld, ga ik me nog niet terugtrekken uit Mintos, maar mijn nieuwe investeringen zijn wel ver van alle onrust vandaan en met iets meer zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Frappant om te zien dat op de secondary market er nu heel veel Russische leningen genoteerd in EUR met een discount van 50% er op staan. Het is lastig om te bepalen hoe de situatie verloopt en de impact van sancties en de Russische economie zelf, maar dat zijn toch forse kortingen en zie je eigenlijk wel een paniek reactie dat men genoegen neemt met slechts de helft van de originele investering.
En ja er zijn natuurlijk enorme onzekerheden wat de impact zal zijn op termijn van de sancties en de Russische economie die de afgrond instort. Aan de andere kant zie ik ook wel bij een complete regime change (kleine kans maar de onvrede groeit en dat is een voedingsbodem voor een mogelijke revolutie) dat die sancties ook weer stapsgewijs afgebouwd kunnen worden.

@Pistachenootje ik denk deze hogere percentages van DelfinGroup een reactie is op de vraag die de organisatie heeft voor binnenhalen van financiering. Ze worden op Mintos bijvoorbeeld overboden of gematcht met 13% door Planet42 (Zuid Afrika), Zenka (Kenya), DanaRupiah (Indonesië), LF TECH (Kazachstan), Eleving Group (Kenya, Armenië, Moldavië, Georgië) en een handvol Creditstar (Estland).

[ Voor 20% gewijzigd door Qwerty-273 op 08-03-2022 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Tsja, het blijft emotie. Een bijkomende mogelijke reden tot zorgen die sommige misschien hebben is eventueel landelijk beleid om geen investeringen in Rusland te mogen hebben. Dan is verkoop tegen bodemprijzen begrijpbaar. Ik weet niet zozeer of internationaal dit soort beleid voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
13%+ interest rates across multiple lending companies on Mintos

For the first time in a long time, loan investments with mid-teen interest rates (in EUR) are being offered on Mintos – with more than €10 million of loan investments added at 13%+ in the past 2 weeks.

Higher interest rates are being offered by multiple lending companies with operations in Europe, Asia, and Africa where demand for borrowing is growing and loan performance is sound. Also, the weighted average interest rate for all new investments (in EUR) on Mintos has increased from 8.6% in January to 9.6% in February and is now 10.6%.

Helaas zie ik het aantal leningen op late ook stijgen, nu naar 34.8%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:11
Lekker is dat:

We zijn momenteel bezig met het bijwerken van onze website

Iemand enig idee wanneer ze weer in de lucht zouden moeten zijn?

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:11
Hmm, volgens mij werkt het weer..

I can see clearly now, the brain is gone...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:05

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

akoster schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 18:45:
Hmm, volgens mij werkt het weer..
Bij mij werkt de app en website nog.

Sorry niet het hele bericht dirwct mee gekregen.

[ Voor 13% gewijzigd door Marchel op 22-03-2022 18:58 ]

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Ik vind dat de informatie voorziening vanuit mintos zienderogen achteruit gaat. Over de late betalingen zouden we wekelijks een update moeten krijgen. Dit is al weer de tweede week dat ze die afspraak niet na weten te komen….

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@muppet99 op https://www.mintos.com/en/pending-payments-updates/ zie ik anders wel de update van 18 maart.
The pending payments update will be shared on Fridays at an 8-day interval that is based on our internal reporting process.
De andere update over in recovery is slechts eens per maand. Waar ook de betalingen vaak in bulk worden gedaan (als ze er zijn).
This page and the data and comments on it are updated on a monthly basis in the first week of each following month.
Wel zijn soms de juiste pagina’s lastig terug te vinden, of kom je terecht op een oude blog post over een bepaald onderwerp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muppet99
Ik zie het idd. Maar als ik hem vanuit de app open (iOS) zie ik alleen de 11de staan. Volgende keer toch maar ook even checken via de pc en niet alleen de snelle luie manier checken ;)

Zie net dat ik deze link aanroep via de app: https://www.mintos.com/nl/pending-payments-updates-nl/
Blijkbaar krijgt de Nederlandse site niet alle aandacht ;) (Inmiddels aangepast zie ik) na het wijzigen van de taal naar Engels roept hij wel de juiste link aan vanuit de app en zie ik de update wel staan.

Ik hoop wel dat met deze maand update er iets meer duidelijkheid gaat komen over wowwo. De lira lijkt stabiel te zijn rond de 6cent. Langzaam zal mintos nu wel iets moeten gaan ondernemen buiten alleen onderhandelen.

[ Voor 27% gewijzigd door muppet99 op 24-03-2022 15:03 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Gaat hard achteruit de afgelopen weken met het % up2date loans bij mij, ben (voorlopig) gestopt met herinvesteren. Ik denk dat de reden Oekraine&Inflatie is, wilde daarom de aandacht iets meer verplaatsen naar andere vormen van investeren, ben me aan het inlezen op wind- en/of zonne-ernergie, iemand hier al ervaring mee?
Zo ja waar en wat zijn je ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
bregweb schreef op zondag 3 april 2022 @ 17:18:
Gaat hard achteruit de afgelopen weken met het % up2date loans bij mij, ben (voorlopig) gestopt met herinvesteren. Ik denk dat de reden Oekraine&Inflatie is, wilde daarom de aandacht iets meer verplaatsen naar andere vormen van investeren, ben me aan het inlezen op wind- en/of zonne-ernergie, iemand hier al ervaring mee?
Zo ja waar en wat zijn je ervaringen?
Geen persoonlijke ervaringen, althans voor wat betreft direct investeren hierin. Heb bijvoorbeeld www.zonnepanelendelen.nl wel op het interesse lijstje staan, maar qua spreiding tot nu toe eigenlijk nog nooit een inleg gedaan. Dus kan niet zozeer wat zeggen over behaald rendement in de praktijk hierbij.

Hetgeen mij bijstaat was circa 5% rendement te verwachten aanvankelijk. Indien dat niet veel veranderd is, is dat dan ook nog altijd niet erg hoog. Hoe zich dat onder de streep uiteindelijk weerhoudt tot bijvoorbeeld Mintos zal variabel zijn, ervaringen daarin wisselen natuurlijk nogal wat binnen dit topic.

Een ander alternatief is bijvoorbeeld meewind.nl, met name het nieuwe windparken fonds presteert daarin interessant in vergelijking met bijvoorbeeld Mintos, circa 12% historisch rendement. Wel hoge fondskosten. Maar na aftrek lijkt het redelijk in de buurt te komen van in ieder geval mijn praktijk ervaring met Mintos.

Voorlopig houd ik het zelf in ieder geval nog op het lijstje staan van potentiële toekomstige investing strategies. Mintos staat verder ook relatief passief te zijn op dit moment, wel herinvesteren maar weinig nieuwe inleg momenteel.
Pagina: 1 ... 29 ... 35 Laatste