Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 21:21
Voor wie het herfinancieringsrisico aandurft, Mogo bond met ISIN LV0000801363 matured eind maart en noteert momenteel tegen ca. 94%. Verkrijgbaar bij DeGiro, een annualised rendement > 20% (geen rekening gehouden met kosten DeGiro).

Leuk (risicovol) rendement in drie maanden tijd. Ik sla even over, zit nog wel in de Mogo bond die medio 2022 matured, maar wil ik afscheid van nemen, limit order van 90% staat, net niet geraakt vorige week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Nu gaat het een stuk sneller met de pending payments van ID Finance Mexico. Afgelopen maandag en de maandag ervoor beide zo'n kwart van het openstaande bedrag ontvangen. In dit tempo komen mijn pending payments volgende maand nog eens op 0 te staan. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
TheDeuce schreef op zondag 27 december 2020 @ 12:45:
Leuk (risicovol) rendement in drie maanden tijd. Ik sla even over, zit nog wel in de Mogo bond die medio 2022 matured, maar wil ik afscheid van nemen, limit order van 90% staat, net niet geraakt vorige week.
De Mogo 2022 bond heeft de 90% inmiddels geraakt, 10% rendement in precies drie maanden tijd, prima voor mij. Nu maar eens kijken wat ik er voor terug koop, P2P (gerelateerd) of toch (meer) aandelen.

Fijne jaarwisseling allemaal en een goed P2P jaar volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Volgens mij is er al wel eens eerder over gediscussieerd, maar wat doen jullie met ‘funds in recovery’ bij de belastingopgave? Ik heb zelf funds van Varks in recovery welke meer dan 90 dagen past due zijn, maar volgens Mintos komt uiteindelijk wel alles eind 2022 terug.

Kan ook zelf even met de Belastingtelefoon bellen later deze week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als er een redelijke verwachting is dat je het terug krijgt, dan hoor je het gewoon op te geven.

Mocht je besluiten dat er geen redelijke verwachting is, documenteer het vooral (los van de aangifte). En als je het een aantal jaar later alsnog terug krijgt, dan is het nog mogelijk om je aangifte te herzien.

Persoonlijk neem ik gewoon de waarde van Mintos over uit mijn screenshot met datum. Ik doe niet moeilijk over een paar euro verschil in te betalen belasting.

[ Voor 25% gewijzigd door Zr40 op 05-01-2021 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Zr40 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:19:
Als er een redelijke verwachting is dat je het terug krijgt, dan hoor je het gewoon op te geven.

Mocht je besluiten dat er geen redelijke verwachting is, documenteer het vooral (los van de aangifte). En als je het een aantal jaar later alsnog terug krijgt, dan is het nog mogelijk om je aangifte te herzien.

Persoonlijk neem ik gewoon de waarde van Mintos over uit mijn screenshot met datum. Ik doe niet moeilijk over een paar euro verschil in te betalen belasting.
Bovendien is die argumentatie nog best lastig hard te maken. Want Mintos geeft zelf op hun site als antwoord op de vraag 'Are these funds lost?' dit:
While these loans are at risk, they are not lost and we expect to recover a significant amount. In cases where a full recovery is unlikely, we will mark amounts for which there’s no reasonable expectation of recovery as bad debt so investors can use this for tax deductions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:01
Sinds de redesign ben ik de pagina kwijt waar ik kon zien wat er vandaag qua rente of afbetaling is bijgeschreven bij mijn account. Is die pagina nog ergens te vinden?

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:48
Via de app kan je het nog wel zien via de browser ben ik hem ook kwijt.

*Gevonden: https://www.mintos.com/en/account-statement/

[ Voor 29% gewijzigd door mr_MKZ op 06-01-2021 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 17:29
Via het icoon naast het beschikbare bedrag om te investeren. Dan krijg je een pull down menu en kan je statement kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:34

Qwerty-273

Meukposter

Voor de argumentatie zou je kunnen leunen op wat Mintos zelf verwacht om terug te kunnen halen. In een AMA hadden ze daar een overview van des tijds: YouTube: AMA (Ask Mintos Anything) about funds in recovery
Die waarden staan ook up-to-date in het overzicht op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/ in de vierde kolom. Bijvoorbeeld bij Rapido Finance ES verwacht Mintos niets terug te kunnen halen, maar bij Varks (Finko AM) is de verwachting nog steeds dat 100% afgelost is tegen het eind van 2022.

Afhankelijk waar je geld in recovery zit, zou je deze informatie kunnen gebruiken als argumentatie om het wel of niet als jouw vermogen mee te laten tellen (voor het Nederlandse belastingstelsel).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14:53
In die overzichten staat dat er in bepaalde kwartalen X bedrag recovered is. Gek genoeg heb ik daar nog nooit iets van terug gezien. Ik heb 3 LO's in recovery en dat bedrag is al een halfjaar precies hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Op vrijdag 1 januari geld gestort op account van mintos, lendermarket en moncera. Op maandag 4 januari geld reeds op account van lendermarket en moncera, klaar om te investeren.
Tot en met nu, donderdagavond 7 januari, nog steeds niets te bespeuren op mintos. Gisteren gemaild naar mintos en zou er morgen wel moeten opstaan ... denken ze. Duurt wel lang. Er zijn wel de feestdagen, maar een week is toch lang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Welke betaalmethode heb je gebruikt?

In het verleden heb ik gestort middels iDeal. Het stond er altijd nog dezelfde dag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Met Ideal meestal binnen 10 minuten bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Niet met ideal, die rekening was er niet voor geschikt. Met ideal staat het er bij mij meestal op na 1 a 2 uur.

Twas met ander rekeningnummer en geld overgeschreven via banktransfer. Normaal staat het er dan op na 1 a 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mirved schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:51:
In die overzichten staat dat er in bepaalde kwartalen X bedrag recovered is. Gek genoeg heb ik daar nog nooit iets van terug gezien. Ik heb 3 LO's in recovery en dat bedrag is al een halfjaar precies hetzelfde.
Tja, pas bij 100% terugbetaald zou het gek zijn als jouw leningen nog open zouden staan. Het gaat hier vaak om miljoenen, waarvan een fractie is terugbetaald. Van mijn dik €10k in recovery is ongeveer €100 terugbetaald tot nu toe.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Ik had ongeveer 350 in recovery. Daarvan schiet nu nog 210 over. Dusja, af en toe komt een deel terug. Hangt af welke lening zeker? Maar ik vind dat niet correct.

Zeker als men geen full recovery verwacht, zou ik het geld dat terug komt, gewoon verdelen over alle leners.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn pending payments staan nu op € 0,16! ID Finance heeft alles betaald! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
ik ontving paar dagen geleden 0,0006 euro van Kredit Pintar. Ik heb al vele maanden geen leningen meer van Kredit Pintar en die lening was ook al afgesloten in april 2020. zal ergens een stukje geweest zijn die was blijven hangen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het lijkt erop dat die e-money licence van Mintos dichterbij komt:
Be the first to test the Mintos e-money account
Hello *,

I’m a Product Owner at Mintos, and we’re working to improve our investor experience.
We’d love to get your feedback on a new feature we plan to introduce: e-money accounts.
This is your opportunity to be one of the first investors to test this service and share your thoughts with us.
The test will happen during the next two weeks, remotely using Google Hangouts. The session will take about 1 hour and will be held in English.

If you’re interested in participating, book a time for interview here: *
Looking forward to it!

Kind regards,

D* from Mintos
Ik weet nog niet of ik er interesse in heb. Ben toch iets terughoudender geworden de afgelopen maanden.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 25-01-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft op het moment weer een AMA over Funds in recovery. (tot 1 uur live). Het gaat dan over het algemene proces van Mintos, maar ook de individuele loan originators worden behandeld.
YouTube: YouTube

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De journalisten van Re:Baltica hebben een nieuw en actueel artikel gepubliceerd over (en in samen werking met) Aigars Kesenfelds. En in plaats van een onbekende in de schaduw levende schuwe persoon (als uitgangspunt in eerdere artikelen) hebben ze deze keer een veel beter en direct contact om dieper op verschillende punten in te gaan. Re:Baltica is en blijft nog steeds erg kritisch over deze bedrijven, het is dus zeker niet te zien als een betaalde lofzang om in een goed daglicht gezet te worden.

Als illustratie een overzicht in de bedrijven die aan hem te linken zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qI-B4Nfnvq7kcAvJUpdmIxXNSbw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/bkr2zmQkOVzaBUTgAuJYqW6u.png?f=user_large

En ten slotte hebben we het al vaker gehad over Aigars Kesenfelds en dan vooral op de gebaseerd op de berichten waar hij als onbekende in de schaduw werd neergezet. Om naar eerdere berichten van mijzelf te wijzen : Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:10
@Qwerty-273 Dank voor link.

Maar jemig de pemig, wat een verhaal. Je weet op voorhand dat sommige labels loan sharks zijn. Maar de verwevenheid tussen labels en Mintos, zorgt er voor dat ze gewoon geen actie ondernemen als er weer wat omvalt .
He emphasizes that in virtually all companies in which he holds shares, he is only a financial investor and does not engage in their day-to-day operations.
Als investeerder heeft hij wel een conflict of interest. Daar waar Mintos moet opkomen voor de belangen van haar klanten (hebben ze echt veel steken laten vallen), heeft deze aandeelhouder een belang om zoveel mogelijk winst te genereren bij die labels. En blijkbaar ten koste van toepassen lokale wetgeving.
Zekirja Shabani, editor-in-chief of the Kosovo news site Infocus, told Re:Baltica: “We are talking about interest rates of over 50%, 70% or 200%. In one case, according to the central bank, it was 2,000%.” Monego also did not check the solvency of customers and, contrary to local law, granted loans to people who live on social benefits.
En ik besef mij nu ook, dat deze Oost Europese landen wel licenties mogen uitdelen aan fintechs, maar pas sinds 2014/5 kennis opbouwen over dit soort business. Vanuit de EU moet er echt veel meer aandacht komen hoe dat toezicht wordt ingericht (ik denk ook aan BaFin en het Wirecard debacle).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Nieuwe update van ExploreP2P, Mogo krijgt een hogere score.

https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Uit de e-mail van vandaag van Mintos over Monego:
We inform you that we've recovered € 2.3 million from Monego that are being distributed to the investors.

A full recovery of funds from Monego is still yet to be made and we'll inform you about the developments of the case in our regular status updates. The next update about Monego will be shared on 4 March 2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Heb ook daadwerkelijk een gedeelte ontvangen, ongeveer 25%

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mintos gaat de 2FA downgraden. SMS wordt uitgerold, en binnenkort wordt TOTP uitgefaseerd. |:(

https://www.mintos.com/bl...wo-factor-authentication/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Zr40 de reactie van Mintos op jouw reactie in de blog is tenenkrommend...
That's a regulatory requirement. Regulator finds SMS verification more secure.
Zowel de technische kennis van (of het ingewonnen advies door) de toezichthouder, maar ook dat Mintos daar te gemakkelijk in mee lijkt te gaan (we zien natuurlijk niet de discussie die er gevoerd is tussen Mintos en de toezichthouder).

Zo spreekt Alex Weinert, Director of Identity Security at Microsoft, zich uit tegen het gebruik van sms (en voice) voor mfa. https://techcommunity.mic...thentication/ba-p/1751752

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft een tweetal blogposts online gezet waarin ze aangeven dat Capitalia vanwege het veranderen van hun strategie niet langer nieuwe leningen zal aanbrengen op Mintos, de huidige worden gewoon volgens plan afgewikkeld. Er komt dus niet (tot zover bekend) een buyout waardoor ze alles in 1 keer afwikkelen.
This means that Capitalia will stop placing new loans on the Mintos marketplace and will continue servicing the existing loans until amortized.
En daarnaast hebben de volgende vijf de afgelopen tijd alles afgewikkeld en zich terug getrokken (waarbij sommigen nog wel op Mintos actief zijn in andere regio's)
  • Stik Credit (Bulgaria) per 2021-02-11
  • Finko (Georgia) per 2020-07-23
  • BB Finance (Finland) per 2020-08-26
  • ITF Group (Bulgaria) per 2020-09-03
  • Aasa (Sweden) per 2019-10-01
https://www.mintos.com/bl...d-the-mintos-marketplace/
https://www.mintos.com/bl...-is-about-to-exit-mintos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
Mirved schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:51:
Update: nog steeds geen euro terug gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vandaag is het eindelijk zo ver: ik heb mijn oorspronkelijke inleg weer terug en daadwerkelijk opgenomen. Het heeft uiteindelijk iets meer dan 6 maanden geduurd sinds ik heb besloten om mijn Mintos posities af te bouwen.

Van de resterende waarde, de 'winst', zit 92% vast op In Recovery. Capital Service en Finko. Ik ga er van uit dat ik maar een klein deel hiervan terug zie en dat dit nog lang gaat duren.

In ieder geval kan mijn Mintos avontuur als geheel nu niet meer met verlies eindigen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-12-2023
Klinkt erg herkenbaar, @Zr40. Ik ben eind 2017 gestart met Mintos en heb sinds oktober 2020 stapsgewijs mijn oorspronkelijke inleg opgenomen, zodat ik iig geen verlies lijd. Onlangs het laatste deel en ook een klein beetje winst. Van de winst heb ik tot nu 8% kunnen opnemen en zit zo'n 90% in recovery. Het restant is nog geïnvesteerd.

Van mijn in recovery leningen is het grootste deel van Finko en Alexcredit en een klein beetje van Aforti en Cashwagon.

Voorlopig ga ik verder met het kopen van ETF's (box3), pensioenbeleggen (box1) en aflossen op de hypotheek. Mintos was leuke spielerei, maar vind ik te risicovol.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad Air 2 64 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:17
Monego hier volledig recovered. Capital Service en Akulaku resterend.

Hier zelf niet zo ontevreden met Mintos. Ja, het is risicovoller dan bijvoorbeeld ETFs. Maar de returns zijn procentueel goed. Om risico te spreiden en te voorkomen dat teveel in één klap weer in recovery verdwijnt strategies diversified ingezet. Ongeveer 10 - 15% van mijn maandelijkse beleggingsgelden dat ik in Mintos steek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Ik vroeg me al af, is iedereen hier zo negatief over Mintos? Nee dus.

Ik zelf ben prima tevreden. Erg makkelijk om zo'n 10% rendement te pakken bij de -op papier- sterkste LOs. Naast mijn veel grotere aandelen portefeuille vind ik dit een mooie diversificatie. En ja natuurlijk zit er een risico aan, ik ben me er van bewust.

Ik heb op een portefeuille van 10k zo'n 12 euro in recovery maar dit is alleen omdat ik in het begin auto invest aan had staan.

Wat ik ook mooi vind aan Mintos is dat als je geld opneemt ze snel uitkeren. Sneller dan bijvoorbeeld DeGiro.

[ Voor 8% gewijzigd door Pistachenootje op 02-03-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Ben ook nog steeds positief, ondanks dat er iets in Recovery zit. Was voor mij leergeld bij het kopen op de 2nd Market, geleerd dat personen die er wel veel tijd aan besteden, daar de leningen dumpen die 2 dagen later in Recovery gaan.

Nu blijf ik weg van de 2nd Market en gaat het een stuk beter O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Een deel van akulaku ontvangen. Beetje recovery minder

En ook nog steeds tevreden van mintos

[ Voor 27% gewijzigd door Lan1980 op 02-03-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik ben ook nog steeds positief over Mintos - wel heb ik wat twijfels bij de selectie van loan originators en hoe Mintos omgaat met een eventueel stabiliteitsprobleem aan die kant. Als prangende voorbeeld kan ik nog steeds niet volledig begrijpen waarom Akulaku in suspended/default status blijft zitten.

Op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/ staat dat natuurlijk heel beknopt:
"On 16 April 2020, Akulaku was suspended from the Primary and Secondary Markets due to late payment settlement. Since the last update, the situation remains unchanged."
Maar ze voldoen wel al maandelijks zonder problemen aan die settlements. En lopen daar volgens mij niet mee achter, je ziet Mintos elke keer vrolijk melden dat ze 500k - 900k EUR voor een maand van Akulaku hebben ontvangen. Dat klinkt natuurlijk goed voor een 100% recovery.
"Mintos has signed a new debt restructuring agreement with Akulaku. According to the agreement, Akulaku will make weekly payments to Mintos investors and the 100% recovery of interest and principal is expected to be reached by 20 December 2021. The interest on pending payments will accrue and will be payable after the principal and accrued interest on the principal is paid down in full."
Probleem is natuurlijk wel dat in de suspended status je niet van Akulaku leningen af kan via de secondary market. Zeker met de geschapen verwachting van een 100% recovery lijkt mij dat ook niet meer matchen met het voornaamste doel van een suspension om de investeerder te beschermen.Vanuit Mintos krijg ik alleen ontwijkende antwoorden waarom de suspended status nog steeds actief is (totdat de recovery voldaan is). Je zou namelijk op basis van de recovery verwachtingen kunnen shoppen op de secondary market van mensen die er vanaf willen met een grote discount. Waarbij ik gelijk ook wel aangeef dat ik Mintos goed begrijp waarom ze geen nieuwe leningen aanbieden van Akulaku totdat de recovery volledig is afgehandeld.

Ook kwa nieuws wat Akulaku zelf uitbrengt is het voornamelijk positief nieuws (zoals te verwachten is) maar laten ze wel zien dat ze ook behoorlijk wat deals sluiten met de "traditionele" banken in Indonesië.
https://www.akulaku.com/a...in-kerja-sama-channeling/
https://www.akulaku.com/a...an-bpr-supra-artapersada/
https://www.akulaku.com/a...an-inklusi-keuangan-2020/
Akulaku Finance Indonesia and BPR Supra Artapersada established a financing partnership with an executing mechanism on Monday, 19 October 2020. Through this cooperation, Akulaku Finance will gain additional capacity. funding to increase lending.
25 November 2020 - In order to support the national economic recovery program, PT Akulaku Finance Indonesia (Akulaku Finance Indonesia) and PT Bank Jago, Tbk (Bank Jago) have agreed to collaborate in financing through a channeling scheme. Through this agreement, Bank Jago is committed to providing funding of IDR 100 billion to Akulaku Finance which will be used to increase lending to its users.
...
Efrinal explained, the collaboration with Bank Jago shows the banking industry's trust in Akulaku Finance Indonesia, as a digital-based financing company as well as a pioneer in the future trend of the financing industry. During the period of 2020, the company has signed a financing collaboration with Bank OCBC NISP, Bank JTrust, BPR Supra Artapersada, and today with Bank Jago.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:26
Ik dacht vandaag laat ik de survey eens afmaken op mintos. Sommige gegevens wil ik namelijk niet afgeven, maar anders kom je niet meer van die irritante vraag af ;)

Na het afronden van kreeg ik alleen het volgende te zien:
Once Mintos becomes licensed, you will only be able to use products that are suitable and appropriate for you. We expect to receive the license in the beginning of 2021. At that point, your Mintos and Custom automated strategies will be stopped. You'll still be able to make Custom manual investments. We will contact you with additional details before that happens.
Dus ergo de hele reden waarom ik op mintos zit, gaan ze weghalen. Nu is het investeren met hand ook niet heel veel werk. Maar wel vreemd, want custom rules aanklikken of lekker laten lopen is eigenlijk hetzelfde.....

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blijkbaar heb je in de survey bepaalde kenmerken aangegeven die niet overeenkomen met de karakteristieken van de automated strategies...

Kan je de survey niet meer aanpassen?

[ Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2021 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05-05 17:29
Voor zover ik me herinner kun je de survey weer opnieuw maken als je dat wil.
Persoonsicoontje rechtsboven, kies dan settings, kies dan de tweede optie "Suitability and appropriateness" en dan op edit (staat rechts achter de tekst "Selected ways of investing are suitable and appropriate for you" klikken.
Vervolgens kun je je antwoorden naar wens aanpassen.

Ik ben juist van het automatisch investeren afgestapt en selecteer mijn leningen weer met de hand. Ben ondertussen ook langzaam geld uit Mintos aan het halen. Zit nog te twijfelen om een paar honderd euro op moncera te gaan zetten. Die lijkt me qua voorwaarden beter bij me passen dan Mintos momenteel doet.

[ Voor 30% gewijzigd door agravain op 09-03-2021 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Die survey sluit sowieso niet bij mij aan omdat ik mintos niet ga vertellen wat ik verdien en wat ik aan eigen vermogen heb. Hebben ze werkelijk niks mee te maken.

Echter maak ik veel gebruik van het automatisch beleggen door middel van eigen regels, als mintos dat afschaft is dat voor mij een reden om het platform langzaam te gaan verlaten.

Carpe Diem

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@muppet99 Maar daar hebben ze dus vanwege een licentie wel mee te maken. Dit gaat over zorgplicht, geschiktheid en passendheid. Zij moeten toetsen en vastleggen of je de producten begrijpt en of deze passen in relatie tot jouw vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Okee helder. Ik ben redelijk achterdochtig om zomaar mijn financiële gegevens rond te strooien. Ik begrijp prima wat de risico’s zijn en ben ook niet van plan om meer dan 10% bij mintos te beleggen. Ik vond het prima dat ze mensen in bescherming nemen, sommige mensen stoppen hun hele hebben en houden in de gouden gans. Morgen die survey dan maar eens naar waarheid invullen en kijken wat dan de resultaten zijn.

Carpe Diem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

En je kopie identiteitsbewijs vond je dan minder bezwaarlijk om te delen? :P

[ Voor 30% gewijzigd door Zr40 op 09-03-2021 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mintos heeft in het verleden ook eens heel erg hardnekkig om om vergaande informatie gevraagd bij mijn vriendin d’r account. Transactiehistorie van bankrekeningen, loonstrookjes etc. Ze wilden dat we aantoonden dat het geld wat legaal verdiend was ook het geld was wat op Mintos is gestort, alsof die Euro’s een labeltje hadden 8)7

Natuurlijk geen data die je graag wilt delen, maar ook met vele (hele) boze mailtjes en telefoontjes wilden ze niet inbinden. Het account hadden ze gewoon gelocked dus wat wil je dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
muppet99 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 21:26:
Die survey sluit sowieso niet bij mij aan omdat ik mintos niet ga vertellen wat ik verdien en wat ik aan eigen vermogen heb. Hebben ze werkelijk niks mee te maken.
Je kunt toch gewoon liegen? Er zijn nergens loonstrookjes of banktegoeden die je moet overleggen? Ben verder geen voorstander van oneerlijkheid, behalve in dit soort gevallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lan1980
ik heb nu geen groot loon, en er zit een behoorlijk deel van mijn geld (wat niet veel is) in p2p (en ik weet dat het plots allemaal weg kan zijn, het is zo, begrijp het risico) maar volgens de survey, die ik behoorlijk waarheidsgetrouw heb ingevuld, ben ik geschikt voor alle drie de opties. Mintos strategy (welke ik niet gebruik), automated strategy (voor enkele LO's heb ik dat gemaakt en zorgt voor grootste deel investeringen) en manual investments (soms ga ik eens door de SM , op zoek naar koopjes, of als de automatische na enkele uren nog steeds niet in gang geschoten zijn, koop ik soms manueel).

Voor zover ik me herinner (al enige tijd geleden) vroegen ze wel niet veel persoonlijke zaken. het waren vooral vragen om te zien of je begrijpt wat je doet op mintos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

bregweb schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 00:31:
[...]

Je kunt toch gewoon liegen? Er zijn nergens loonstrookjes of banktegoeden die je moet overleggen? Ben verder geen voorstander van oneerlijkheid, behalve in dit soort gevallen.
Wel dus als je over serieuze bedragen gaat hebben ;) Als ze dan zien dat je in het verleden gelogen hebt lijkt me dat niet handig. Maar als je toch niet van plan bent meer dan een paar duizend Euro te investeren zal het wel los lopen met een fout ingevuld survey'tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Krijgt iemand nog terugbetalingen over 'In Recovery' funds binnen? Ik heb begin vorig jaar de boel afgebouwd, maar er staan nog een aantal bij Capital Service Poland en Finko Armenia in recovery. De laatste 6 maanden is er € 0,11 terug gekomen :')

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Ongeveer 6 weken geleden nog iets gehad van GetBucks, maar verder niets gehad van:
Aforti
Capital Service
Monego
ExpressCredit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

wimpie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:54:
Krijgt iemand nog terugbetalingen over 'In Recovery' funds binnen?
Nog? Hier zijn ze nooit begonnen. Voornamelijk Capital Service en Finko (AM + UA).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
wimpie schreef op maandag 29 maart 2021 @ 12:54:
Krijgt iemand nog terugbetalingen over 'In Recovery' funds binnen? Ik heb begin vorig jaar de boel afgebouwd, maar er staan nog een aantal bij Capital Service Poland en Finko Armenia in recovery. De laatste 6 maanden is er € 0,11 terug gekomen :')
Ja. Bijvoorbeeld Monego volledig terug. Enkel Capital Service PL nog niet en Akulaku nog niet volledig. Akulaku staat nog altijd op planning om voor eind 2021 volledig afbetaald te zijn.

Capital Service PL heeft een veel langere looptijd, tot circa 2026 - 2028.

De verwachting voor Finko is 70% reimbursement, afgerond in 2022.

Zie voor de status updates ook:
https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

Nota bene, bijvoorbeeld 70% houdt bij Mintos niet in dat jij ook direct 70% ziet. Reimbursement gaat op volgorde van inleg in de leningen.

In totaal staat er op dit moment nog ruim 89 miljoen in recovery bij diverse LO's, waarvan niet geheel tegen verwachtingen in 2020 voor diversen teveel is gebleken. Zeker voor enkele meer risicovollere LO's. In totaal is er bij defaulted en suspended LO's al zo'n 44 miljoen terug verkregen. En maandelijks loopt dit goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ik ben inderdaad benieuwd of Akulaku zijn afspraken na komt. En kijk dan ook uit naar eind dit jaar.

Ze lossen wel maandelijks behoorlijk af aan Mintos. En kwa nieuws en samenwerkingen die ze zelf delen op hun blog ziet het er financieel ook goed uit. En daarom snap ik eigenlijk niet waarom ze nog steeds suspended zijn op Mintos. De terug betalingen komen binnen, er ligt een duidelijke afspraak die tot zo ver wordt na geleefd. En waarom zit iedereen dan nog steeds vast aan zijn leningen - dit zou een ideaal moment zijn om ze via de secondary market uit te wisselen. Daarbij zou Mintos er ook nog extra aan verdienen door de premies ;)

Waar ik maanden mijn "in recovery funds" bij Akulaku niet zag veranderen, zie ik deze de afgelopen weken iets terug lopen. Van 3k in recovery staat er nu nog 2,85k open. Loopt helaas nog niet snel terug, maar ziet er wel beter uit.

Captial Service (voor ongeveer 8k PLN - omgerekend ongeveer 1,7k EUR) schrijf ik zelf al eigenlijk af (of ik verwacht er weinig van terug te zien - al zijn ze wel sinds februari begonnen met de langzame kleine terugbetalingen), de looptijd tot 2026/28 is behoorlijk lang, de communicatie met het management loopt veel te stroef. En bij een uiteindelijke rechtszaak zie ik weinig terugkomen. (zie de looptijd van de rechtzaak met Eurocent en hoe Aforti Finance tot op heden de boot ontwijkt)

-- edit
Mintos heeft ook een community forum geïntroduceerd (dat heeft een apart account dan je Mintos account), het loopt nog niet echt storm daar - en ik merk wel dat het wat tijd nodig heeft voordat een reactie wordt goedgekeurd voordat deze geplaatst wordt (mijn reactie op een topic staat nu al 21 uur op "Pending approval").
https://help.mintos.com/hc/en-us/community/topics

[ Voor 15% gewijzigd door Qwerty-273 op 30-03-2021 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:25:
[...]

Nog? Hier zijn ze nooit begonnen. Voornamelijk Capital Service en Finko (AM + UA).
Jawel, ik heb een paar Euro terug gekregen van Capital Service. Maar ze hebben dit jaar bijv. iets van €99k overgemaakt naar Mintos van de €20 miljoen uitstaande schulden. Dat schiet natuurlijk niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat schiet niet op inderdaad, maar ik bedoel dat ik nog geen cent heb gezien. Vreemd dat jij dan wel al iets hebt teruggekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Even mijn stats dus ver.
Inleg 09-12-2019 10%
inleg 18-04-2020 90%

Net Annual Return
5.61%

Totaal nu 5% winst met de inleg, waarvan 35% in recovery staat.
In het begin leningen gehad van 11%+, echter lijkt het nu toch flink omlaag te gaan. Ik heb de auto investment optie inmiddels stopgezet en heb ook weinig zin om de survey te doen dus denk dat ik er in de toekomst mee stop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Zr40 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:10:
Dat schiet niet op inderdaad, maar ik bedoel dat ik nog geen cent heb gezien. Vreemd dat jij dan wel al iets hebt teruggekregen.
Ik vermoed dat de oudste leningen eerst terugbetaald worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dat vind ik vreemd. Waarom niet pro-rata? Er is immers een reëel risico (en in sommige gevallen zelfs zekerheid) dat niet alles terugbetaald wordt.

Anders gezegd: waarom zou ik een ongelijk risico moeten lopen ten opzichte van iemand die een oudere of jongere lening van dezelfde LO heeft gekocht?

[ Voor 34% gewijzigd door Zr40 op 30-03-2021 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Omdat zij al langer op hun geld wachten? Maar het was een aanname van mij geen absolute wijsheid.

[ Voor 41% gewijzigd door bregweb op 30-03-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Ik heb al geld dat 11 maanden In Recovery zit.... schiet niet op zo. Heb het al afgeboekt als verlies onderhand. Mintos reageert niet op vragen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
@Qwerty-273 Met de afgelopen maanden zo'n 700k - 1000k per maand aan aflos moet het tempo nog iets omhoog om die december dit jaar te halen, maar dan nog, ook al houden ze dit tempo wel vol dan zou ergens vroeg 2022 het als nog afgerond zijn. Ik vind het in ieder geval geen slechte score.

Capital Services PL is inderdaad meer een kwestie van mooi wat je de komende jaren nog terug pakt, alles is mooi meegenomen, maar reken er niet op.

Voor mij zijn dit in ieder geval de enige twee partijen waar ik nog in recovery heb staan. Zelfs met dit meegenomen ben ik niet ontevreden met de resultaten op Mintos. Mijn net annual return ligt beduidend hoger dan dat van @Viper®, 10.96% hier op dit moment. De eerste maanden was het allemaal significant langzamer. Zal in meespelen dat ik in september 2019 ingestapt ben en niet al te veel maanden later er een internationale ramp van start gegaan is. Desalniettemin, sta ik tegenover mijn inleg zelfs na aftrek van recovery nog altijd in de plus.

@Zr40 Aflossing pro-rata is binnen de community ook al diverse malen gesuggereerd als fairer alternatief. En het zou fijn zijn als Mintos hier naar luistert. Een andere suggestie die ook nog wel eens langskomt is om door Mintos een recovery fund op te laten zetten. Waarbij op iedere loan circa 0.1% van de interest rate richting dit fund gaat, om zo in het geval van een default wanneer niet binnen redelijke termijn terugbetaling te hebben, Mintos via dit fund garant kan staan voor de eigen investeerders.

Zeker dit laatste kan denk ik voor het vertrouwen vanuit beleggers natuurlijk een groot verschil maken. Omdat het nog net wat meer garantie geeft dat je eventuele inleg niet zomaar kwijt bent.

Aan de andere kant, weten we allemaal natuurlijk heel erg goed dat aan beleggen risico's verbonden zijn. En dit nemen we nooit helemaal weg. Kijken we gewoon objectief naar de cijfers van Mintos, 6273 miljoen euro totaal geïnvesteerd, waarvan nog 411 miljoen nu uitstaand. Dan hebben we 5862 aan leningen die afgelost zijn. Zet je die 89 miljoen aan loans in recovery af tegen deze 5862 miljoen aan leningen die gewoon afgerond zijn, dan vallen de risico's natuurlijk gewoon ontzettend mee.

En met name bij goede diversificatie binnen het portfolio, reduceer je de risico's aanzienlijk. Met de automated investment tool is de diversificatie wel iets waar je echt goed actief op moet letten. Indien je niet expliciet aangeeft dat een max aandeel gealloceerd moet worden naar een bepaalde LO, dan is er al snel geen goede spreiding. Daar kwam ik na een aantal maandjes zelf ook achter. Met na 4 maanden auto invest circa 80% binnen een enkele LO.

Zeker bij dat soort gebrek aan spreiding loop je als individu natuurlijk een aanzienlijk risico. Valt die LO, dan gaat het hard met je inleg.

Al doende leert men in ieder geval ;). Verder blijft Mintos voor mij echt een beetje speelgeld. Circa 5% van mijn beleggingen heb ik in Mintos op dit moment. Naar rato ben ik wel van plan dit iets op te gaan hogen tot ongeveer 10%. Maar wacht nog even af wat voor een eventuele veranderingen het pad naar regulated marketplace met zich mee gaat brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

bregweb schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:10:
Omdat zij al langer op hun geld wachten?
Nee, iedereen wacht even lang op hun geld. De betreffende LO is voor iedereen tegelijk in default gegaan.

Daarnaast kan je niet zeggen dat als ik 6 maanden geleden een lening op de primary market heb gekocht en jij gisteren een 2 jaar oude lening op de secondary market, jij al langer aan het wachten bent. Maar die 2 jaar oude lening heeft blijkbaar wel voorrang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Zr40 ik weet niet hoe Mintos het volledig doet, maar een lening heeft eigenlijk 3 data:
- Datum van uitgifte van de lening van LO naar lener.
- Datum van het beschikbaar maken van deze lening op Mintos door de LO.
- Datum dat jezelf x bedrag investeert in deze lening.

In deze AMA YouTube: "Funds in recovery” AMA (Ask Mintos Anything) session, January 2021 bespreken ze ook de distributie van de terugbetalingen. En daar gaat het eigenlijk helemaal niet om de start data (welke je hierboven dan ook kiest) maar de geplande terugbetaling data.
Zoals ik het begrijp is het in drie mandjes onderverdeeld:
- eerst de leningen die "finished" zijn (dus afbetaald door de lener, of repurchased door de LO).
- dan de leningen die in een 60 dagen buyback status zitten.
- ten slotte de leningen die nog "actief" zijn.

En elk mandje wordt chronologisch afgewerkt, dus de oudste geplande betaling wordt als eerste gedaan, en dan de volgende en dan de volgende. Nadat het eerste mandje leeg is, gaat men naar het tweede mandje - waar de buybacks ook chronologisch afgehandeld worden, ie eerst de oudste buyback en dan de volgende, etc. En ten slotte zal pas het derde mandje aanbod komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Zr40 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:10:
Hoe meer je nog van ze moet krijgen, hoe groter de kans dat je bij een terugbetaling aan de beurt bent. Ik heb bij Capital Service iets van 4K uitstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Qwerty-273 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:28:
Mintos heeft ook een community forum geïntroduceerd (dat heeft een apart account dan je Mintos account), het loopt nog niet echt storm daar - en ik merk wel dat het wat tijd nodig heeft voordat een reactie wordt goedgekeurd voordat deze geplaatst wordt (mijn reactie op een topic staat nu al 21 uur op "Pending approval").
Nou dat duurt wel lang (tot nu toe al 4 dagen), of staat er iets in mijn opmerking waardoor deze niet door de approval heen komt - maar dan zou deze niet meer pending moeten staan denk ik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFpCBuWrthwsiRhbwxmqPGqG8eg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hC8eNUOiDdnRvEdBrXlXK1N9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Leuk, een in recovery update! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KemAxtsr4dYX2M8iHvBcvZifBHc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NbjsT9FYHQvZM0pVcCWYcGWD.png?f=user_large

Oh... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StugIII
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:47
Ik heb ook zo'n overzicht, met alleen maar 0. Schiet dan ook niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Beleggen blijft niet zonder risico's. Hoewel toch weer bijna 2 miljoen recovered de afgelopen maand. Ja, er is nog altijd een ruim bedrag at risk. Maar nu ook weer niet zo alsof er geen voortgang zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

psychodude schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 18:56:
Maar nu ook weer niet zo alsof er geen voortgang zit.
Kijk nog eens goed naar de screenshot... En bedenk daarbij dat het huidige bedrag in recovery hier al een half jaar stil staat.

[ Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 06-04-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Om het lijstje completer te maken:
Monego Kosovo EUR 0
ExpressCredit Zambia EUR 0
Aforti Poland EUR 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birkin
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:05
Zr40 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 20:04:
[...]

Kijk nog eens goed naar de screenshot... En bedenk daarbij dat het huidige bedrag in recovery hier al een half jaar stil staat.
Akulaku Indonesia heeft bij mij in maart wel ongeveer 25% recovered en ook Monego Kosovo is ook bijna volledig recovered in maart.

Sneller zou mooi zijn, maar er worden dus nog wel schulden afgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hier ook een overzicht ontvangen. Dit is een goede verbetering van Mintos. Je ziet hier wel wat meer dan het getalletje alleen via de website zelf. Waar je dan in de gaten moet houden of dat wel of niet iets naar beneden gaat. Dit is tenminste een overzicht waar je dan maandelijks de voortgang op terug kan vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqUptc9wm0vplCywm2NMUNO8zJQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lOLSWSSs6vIzYPmYehvYozEG.png?f=user_large

En over Akulaku staat er op de community ook een update over de recovery:
https://help.mintos.com/h...nt-situation-with-Akulak-
The oldest Akulaku loan from rebuy on the platform is from 31.03.2020.
The oldest Akulaku loan from borrower payments on the platform is from 29.08.2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Interessant om te zien dat Capital Service hun Poolse leningen beter bedient. Hopelijk ziet het rijtje er volgende maand beter uit, maar een goede ontwikkeling zo’n overzicht :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ismw58T_XlXXBT1ZKOaJV7ucdRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Czl2cvDS0Tc9pnrULw8QDFZE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Hoe krijg ik dit lijstje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Krijg je via email... Ik had er ook 1 (ook met alleen maar 0)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Thnx. Ik zal wel geduld moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirved
Ben toch blij dat ik altijd al heel streng gefilterd heb op kredietwaardige LO's als ik deze lijstjes zie.

[ Voor 8% gewijzigd door Mirved op 07-04-2021 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Mirved schreef op woensdag 7 april 2021 @ 14:33:
Ben toch blij dat ik altijd al heel streng gefilterd heb op kredietwaardige LO's als ik deze lijstjes zie.
Part of the game. Het blijft koffiedik kijken welke van de louche loan sharks het minst erge hoge risico heeft. Ik ben op zich positief verrast dat zo veel LO's (en Mintos) Corona overleeft hebben.

Je zult altijd moeten spreiden, je wilt ook niet al je geld op 2-3 LO's zetten omdat je die kredietwaardig vindt. Op mijn portfolio wat ik pre-corona op Mintos had is maar een fractie van de leningen in recovery. Dus obv zo'n lijstje kan je moeilijk zeggen of iemand de verkeerde LO's heeft gekozen zonder de hele portfolio te kennen. Bij de een is €50 in recovery zijn totale winst. Bij de ander is het de rente die elke paar dagen binnen komt.

[ Voor 35% gewijzigd door fsfikke op 07-04-2021 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

fsfikke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:54:
[...]
Bij de een is €50 in recovery zijn totale winst. Bij de ander is het de rente die elke paar dagen binnen komt.
En bij sommigen is het bedrag in recovery groter dan de totale winst. Dan is het extra zuur wanneer je mensen in de tweede categorie ziet die wel bedragen in recovery van dezelfde LO terug krijgen.

In mijn geval zit 90% van mijn totale winst in recovery. De volledige inleg en 9% van de winst heb ik er inmiddels uit, ondanks dat ik van de LO's met het grootste aandeel bij mij in recovery nog geen cent terug heb gekregen.

[ Voor 22% gewijzigd door Zr40 op 07-04-2021 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
Heeft iemand een goed beeld bij de aanpassing die mintos vandaag heeft aangekondigd? Want of ik lees het niet helemaal lekker, maar volgens mij zeggen ze dat je per LO individuele settings kan maken. Maar dat ondervang ik nu door een regel per LO te maken. Wellicht dat iemand hier al aan de bèta heeft meegedaan?

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zo. Alles weer op 0 (behalve In Recovery natuurlijk). Dat ging sneller dan gedacht, zelfs de langlopende leningen ben ik kwijt.
Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/mintos-exit-recovery.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Zr40 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:31:
[...]

En bij sommigen is het bedrag in recovery groter dan de totale winst. Dan is het extra zuur wanneer je mensen in de tweede categorie ziet die wel bedragen in recovery van dezelfde LO terug krijgen.

In mijn geval zit 90% van mijn totale winst in recovery. De volledige inleg en 9% van de winst heb ik er inmiddels uit, ondanks dat ik van de LO's met het grootste aandeel bij mij in recovery nog geen cent terug heb gekregen.
Voor mensen die aanvangen met Mintos laat dit dan denk ik nogmaals goed zien wat het belang is van diversificatie. Op de vorige pagina toon je recovery bij 5 LO's (7 indien je dezelfde LO in 2 territories als los meetelt). Indien 90% van je winst in dit kleine aantal LO's gezeten heeft is dit een risicovolle strategie (geweest). Is dit overigens een bewuste keuze geweest of?

Zelf zit ik veel meer verspreid en door al eerder ingezet te hebben op ruime diversificatie is mijn gemiddelde inleg per LO nu ongeveer 1 - 1.5 maand aan verkregen rente. Daarnaast zijn er een aantal landen waar ik buiten blijf. Ondanks dat de interest rates leuk lijken, vind ik het de moeite niet waard.
fsfikke schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:54:
[...]

Part of the game. Het blijft koffiedik kijken welke van de louche loan sharks het minst erge hoge risico heeft. Ik ben op zich positief verrast dat zo veel LO's (en Mintos) Corona overleeft hebben.

Je zult altijd moeten spreiden, je wilt ook niet al je geld op 2-3 LO's zetten omdat je die kredietwaardig vindt. Op mijn portfolio wat ik pre-corona op Mintos had is maar een fractie van de leningen in recovery. Dus obv zo'n lijstje kan je moeilijk zeggen of iemand de verkeerde LO's heeft gekozen zonder de hele portfolio te kennen. Bij de een is €50 in recovery zijn totale winst. Bij de ander is het de rente die elke paar dagen binnen komt.
Eens. Hoewel je op basis van land en gemiddelde rentes die gehanteerd worden je nog wel eens kunt afvragen hoe veilig dit op termijn is. Hier ben ik zelf dan ook snel geneigd om bij te passen. Maar daarnaast zit ik juist in een ruim aantal LO's om op die manier te spreiden en de impact bij het vallen van een enkele LO zoveel mogelijk te doen beperken.

Dat Mintos en veel LO's Corona hebben overleeft verbaast mij verder overigens niet heel veel. Laten we wel wezen. Het is niet de gemiddelde economische crash. Het is namelijk gepaard gegaan met veel financiële ondersteuning vanuit diverse overheden.
muppet99 schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:58:
Heeft iemand een goed beeld bij de aanpassing die mintos vandaag heeft aangekondigd? Want of ik lees het niet helemaal lekker, maar volgens mij zeggen ze dat je per LO individuele settings kan maken. Maar dat ondervang ik nu door een regel per LO te maken. Wellicht dat iemand hier al aan de bèta heeft meegedaan?
Als je binnen je investment strategies kijkt heb je door te klikken op de toggle down naast de LO nu een verdere uitbreiding van mogelijkheden om je strategies in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld filteren op LTV per LO, en kun je bijvoorbeeld bij mogo filteren op risico categorie, waarbij de gunstige risico category loans een lagere estimated bad debt rate hebben.

Dit laatste is bijvoorbeeld name interessant indien je leningen hanteert zonder buyback guarantee.

Alle opties hebben hun info vensters die je overigens al op weg kunnen helpen en vermoedelijk een deel van je eigen vragen vermoedelijk al beantwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

psychodude schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 17:06:
[...]
Op de vorige pagina toon je recovery bij 5 LO's (7 indien je dezelfde LO in 2 territories als los meetelt).
GetBucks telt niet mee. Daar heb ik 3 cent in recovery staan en ik weet niet waar dat vandaan komt. :+
Indien 90% van je winst in dit kleine aantal LO's gezeten heeft is dit een risicovolle strategie (geweest). Is dit overigens een bewuste keuze geweest of?
Het was een slechte selectie. Capital Service is goed voor € 267,24 in recovery. Dit zijn allemaal leningen gekocht in november/december 2019. Ik had zelfs hier nog gepost dat mijn auto-invest regels van destijds ("alles met een rating hoger dan 55") zo veel CS hadden aangekocht. Bij mijn destijds nieuwe regels viel CS compleet buiten de selectie.

Als ik dat zo terug lees: "Huidige rating van 53 [voor CS] vind ik nog niet problematisch om er snel van af te willen." :X

[ Voor 10% gewijzigd door Zr40 op 10-04-2021 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
@psychodude Die waren eerder ook al beschikbaar volgens mij. Ik filterde altijd op de beschikbare leningen die aan specifieke voorwaarden zoals current, buyback, full a voldeden. Als ik daar dan een custom strategie van maakte door middel van de Create New Strategy, dan kwamen deze filters ook daar naar voren. Zodoende had ik twijfels of er een andere functie bijkwam.

En het lijkt wel of Credistar Finland wat moeite heeft om te betalen.. In de wekelijkse rapporten stagneren ze en ik heb al bijna twee weken betalingen pending.... Laten we hopen dat het niet de verkeerde kant op gaat.

Carpe Diem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Verhip... mijn In Recovery bedrag is kleiner! Het kan toch wel!

Akulaku heeft 21 cent terugbetaald. Van hen staat er bij mij nu nog € 8,51 open.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Ik heb bij Mintos geklaagd over de toewijzing van recovered funds van (onder andere) Capital Service. Dit is hun reactie:
Thank you for your reply and your feedback - I have shared it internally.

The payments are repaid in historical order where first underlying borrower repayments are covered and after all rebuys including 60+ day late loans. Please note that all your loans from Capital Service are buyback-cases which are treated after loans with underlying borrower repayments.

The Repayment order (waterfall of payments rules) is also stipulated in the General Terms of the Platform User Agreement clause 10 Payment for the services of the Platform and payment waterfall which goes as follows:

10.5. Payments that are received from the Loan Originator, unless the received monies by imperative requirements of law are to be allocated in a different manner, are allocated towards the discharge of the following payments in the following order:

1) firstly, fees that are due from the Loan Originator to Mintos in line with the contracts concluded by the Loan Originator with Mintos;

2) then commission fee for servicing of the Claims in case if (i) Mintos or the third party designated by Mintos has taken over the servicing of the Claims or (ii) if an event of default or material event of default of a Loan Originator has occurred as per agreements with Mintos and Mintos acts in the interests of the Users for the purposes of recovery of funds for the Users, which includes but is not limited to filing claims in the liquidation, insolvency or other administration proceedings of the Loan Originator, enforcing rights under the contracts or laws in or out of court;

3) then reimbursement of reasonable costs incurred, if any, referred to in Clause 10.4 hereof;

4) then payments due to the Assignees as Borrower payments (principal, interest, late interest or penalty fee or other assigned claim, in the order that is set forth with respect to the particular Claim), payments due to the Assignees as repurchase prices, and payments due to the Assignees as buyback prices, unless the buyback price is discharged next according to 5) below, in chronological order from the oldest to newest due;

5) if the Loan Originator is late in making payments to Mintos for 14 days or other period that Mintos finds material, Mintos may decide that the payments due to the Assignees as buyback prices are discharged after other payments referred in point 4) above, in chronological order from the oldest to newest due;

6) then payments of the late interest (pending payment interest) in the amount published on Platform that is payable on the amounts overdue from the Loan Originator to the Assignees;

7) then payments of any late interest or penalty fee that is payable to Mintos

As well as assignment agreements describe how monies are paid to investors. We make distributions to investors in line with those contracts. Where the law would make it an imperative requirement for the settlement of debt to occur proportionally to all investors it would happen so. In the case of Capital Service, such a rule does not apply.
Dan vraag ik mij toch af... welke Capital Service loans zijn géén buyback cases? En waarom zit geen enkele van mijn vele CS leningen daar tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
Bij mij is Capital Service ook allemaal Buyback, de leningen zijn juni-augustus 2020 finished.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nou een update die ik niet verwacht had:
Today, we are transferring a repayment of €432 532 to investors on Mintos with investments in loans issued by Aforti.

In August 2019, Mintos suspended Aforti Finance from the Primary and Secondary Markets as the lending company failed to transfer borrowers’ repayments to the investors on Mintos. Aforti and Mintos agreed on a payment schedule, but Mintos didn’t receive payments as agreed. After lengthy negotiations, in February 2020, Mintos and Aforti Finance agreed on a restructured payment schedule and additional security for the investors. As Aforti failed to honor the agreed payment schedule, in the spring of 2020, Mintos started legal action against Aforti Finance and Aforti Holding.

Following the legal enforcement proceedings of the courts in Poland, a bailiff was assigned for the case we had put forward against Aforti. The bailiff has initiated the process of investigation and seizure of various Aforti company's assets in order to facilitate the debt collection and the transfer of the collected funds to investors on Mintos, the primary creditors of Aforti. Mintos has been informed by the bailiff that several bank accounts of Aforti have been seized while the process is yet to be finalized.

At the moment of the suspension there was €2.2M of investor investments at risk and until today additional ~€0.1 million of interest has been amortized. As of yesterday, the recovered amount was €0.3 million. After today's transfer to the investors on Mintos, a total of €0.7 million has been recovered, and the remaining amount to be covered is €1.6 million. The debt collection continues.
Ik zie alleen niets terug bij Aforti zelf op https://aforti.pl/category/aktualnosci/ of https://aforti.pl/category/raporty/ (waarbij de Engelse versie soms achter loopt op de Poolse). Alleen maar het goede nieuws dat de Collections-tak super draait (ik verwacht niet dat Mintos gebruik maakt van Aforti Collections om de schuld bij Aforti Finance/Holding te innen :+ )

En wellicht kwalijker, aangezien het een beurs genoteerd bedrijf is, zie ik ook niets terug van dit op https://newconnect.pl/companies-card?isin=PLMNTHL00016 maar wellicht wordt dit genoemd in het maand rapport over april. In het rapport van maart staat er niets over in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:43

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Tja, het is niet alsof ze nou zo'n betrouwbare partner gebleken zijn, dus ik verwacht er simpelweg niks meer van. Ik hoop alleen dat de aandeelhouders een beetje actief googlen, want anders valt de boel 'opeens' om...

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Nieuwe maand, nieuwe update over de recoveries :)
Ik hoop dat Akulaku de afspraken volgt om eind december 2021 alles afbetaald te hebben. Dan wordt het daarna wachten op Aforti, Captial Service en Dziesiatka Finanse. De rest is spelen in de marge (al zou ik het wel op prijs stellen om dat ook terug te krijgen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vv-7gIT-aZKHlBYLjStFb5ZvY_Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hnfULTG6abnQCcfzt0O6G7V3.png?f=user_large

En https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/ is ook bijgewerkt op 6 mei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Op het stukje Akulaku na is er hier weer niets gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f_KSorkQnLTueqfDoI7Xvnt1qKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wG8qh7XKIVZ6nPBxqKspmUp0.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Waar kan ik dat overzicht vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Dit versturen ze sinds vorige maand per mail. Deze laatste is van 7 mei en had als titel "Your Mintos recovery update: April 2021".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duikje
  • Laatst online: 05-05 13:53
Gisteren in 1x maal een flink stuk terug gehad van Monego, daarvan is het uitstaande bedrag bijna in 1x gehalveerd.
Helaas weer niets van Capital service, die hebben 1x een klein bedrag aan Mintos betaald en lijken nou weer aan het rekken te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Nu online
Heeft iemand de laatste resultaten van Iutecredit al doorgenomen?

https://iutecredit.com/wp...eCredit_3M2021_report.pdf

Ik zie geen rode vlaggen. Ik heb er behoorlijk wat in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:43
Ik mag mijn strategie niet meer aanpassen tot ik mijn persoonlijke info heb ingevuld.

Your tax identification number > lijkt mij mijn BSN nummer... wil ik dat wel delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
Banken hebben het recht dat te vragen, zijn moeten belastingegevens doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Frontysco schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 16:12:
Ik mag mijn strategie niet meer aanpassen tot ik mijn persoonlijke info heb ingevuld.

Your tax identification number > lijkt mij mijn BSN nummer... wil ik dat wel delen?
De regels in Letland zijn best streng, je zal uiteindelijk dus weinig keuze hebben. Of je geeft de info of Mintos blokkeert je account. Ik heb het maar gewoon ingevuld.
spoiler:
Maar ik ben sowieso vrijgesteld van Box 3, dus who cares :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 04-05 16:22
Ik gebruik nu al een jaar Mintos zonder problemen en heb een leuke winst gemaakt, en zie de rente per maand elke maand oplopen. Toch lees ik veel mensen over "recovery" of verloren geld?

Zit iedereen dan alleen maar in risicovolle leningen met een hoge rente?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

RisingSun schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 21:58:
Ik gebruik nu al een jaar Mintos zonder problemen en heb een leuke winst gemaakt, en zie de rente per maand elke maand oplopen. Toch lees ik veel mensen over "recovery" of verloren geld?

Zit iedereen dan alleen maar in risicovolle leningen met een hoge rente?
Dat is ook niet zo gek, je bent precies ingestapt nadat een paar LO’s omgevallen zijn door Corona. En als je denkt dat jij op Mintos geen risicovolle leningen bezit snap je het P2P spelletje nog niet zo goed ;)

Pagina: 1 ... 27 ... 35 Laatste