• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:34
nst6ldr schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:27:
[...]

...sorry, maar hoe is dit anders dan andere crowdlending platformen en EFT's?

(niet)
P2P met ETF's vergelijken is naief. Iets met wet en regelgeving en betrouwbare tegenpartijen. Bijvoorbeeld Capital Service had een OK rating op Mintos. Toch blijkbaar vanwege een of andere vage Poolse regel kunnen ze van de ene op de andere dag besluiten geen terugbetalingen te doen, blijkbaar zonder dat Mintos er daadkrachtig tegen kan optreden.

Overigens, geen probleem mee dat je een gokje waagt, ik wil alleen ook even een tegengeluid laten horen.... Iets lijkt een goed idee, totdat het misgaat. Jij hebt gewoon nog het geluk dat je niet stevig hebt geinvesteerd in een loan originator die om is gevallen. Ik hoop voor je dat dat zo blijft.

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:07

nst6ldr

Down with Big Tech.

BSOD baby schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:35:
Raad je het aan om voor een beginner te gaan voor een custom strategy of gewoon een van de Mintos strategy's?
Als beginner zou ik handmatig investeren om eerst eens te zien wat alles nou betekent, een beetje comfortabel worden met alle variabelen en het uitgeven van geld voordat je een computer mandaat geeft om dit voor je te doen. En vooral niet teveel peinzen/overdenken omdat je toch pas op z'n vroegst met een paar maanden gaat zien dat je kapitaal groeit.

Als je met een paar weken daar handig in bent geworden en er vertrouwen in hebt, kan je met de zoekmachine in het overzicht van leningen eens gaan kijken welke criteria je nodig hebt om een lijst te krijgen met alleen maar leningen waar je vertrouwen in hebt. Dan klik je de knop aan om er een autoinvest regel van te maken en geef je die regel een paar honderd euro om mee te beginnen. Vervolgens kijk je iedere dag een keer hoe dat presteert.

Inmiddels ben ik een jaar verder en kijk amper nog naar m'n regels. Soms als er een LO omvalt kijk ik of ik 'm in m'n regels had, dat is me maar één keer gebeurd zover.

Oh, en vergeet niet: nooit I&A gebruiken.
feelthepower schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:21:
[...]

P2P met ETF's vergelijken is naief. Iets met wet en regelgeving en betrouwbare tegenpartijen. Bijvoorbeeld Capital Service had een OK rating op Mintos. Toch blijkbaar vanwege een of andere vage Poolse regel kunnen ze van de ene op de andere dag besluiten geen terugbetalingen te doen, blijkbaar zonder dat Mintos er daadkrachtig tegen kan optreden.
Ik wilde dat eigenlijk net om gaan draaien: bedrijven kunnen kopje onder gaan. Als je diep in KLM zat dan zie je tussen nu en een maand ook je kapitaal verdampen. Als aandeelhouder loop je net zo veel risico, alleen zijn er meer details om rekening mee te houden.

Wat dat betreft is crowdfunding makkelijker: een LO onderzoek je één keer, en dan kan je daar meerdere financieringen afsluiten. Op operationeel niveau kan je je risico spreiden door verschillende leningen te pakken, op tactisch niveau door met looptijden te spelen (hoog rendement flitskrediet met risico of een lange termijn met laag rendement van een startup). Op strategisch niveau door verschillende LO's te gebruiken.

Aandelen zijn minstens net zo volatiel in de huidige crisis, mijn portefeuille heeft een aardige fluctuatie gehad de laatste maanden. Netto kom ik iets lager uit dan wat ik geïnvesteerd heb (wederom: speelgeld, dus ik lig er niet van wakker), maar het einde is nog niet in zicht. :$ Wat ik bij Meesman heb liggen doet het marginaal beter.

Crypto's zijn momenteel haast zekerder, dus ik overweeg de laatste weken daar een herintredende te doen.

[Voor 39% gewijzigd door nst6ldr op 02-11-2020 20:39]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:54
Interessant misschien voor de investeerders onder ons?

Mintos is Crowdfunding

"That's what I do. I drink and I know things."

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Voor mij niet, zie vorige pagina.

Ik heb mij wel aangemeld, omdat ik nieuwsgierig ben naar de prospectus.

Anoniem: 378531

Ik heb mij ook aangemeld. Wellicht leuk voor een kleine positie, maar het is natuurlijk niet liquide.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Nou, een klein stukje ID Finance wat 5 maanden pending was is inmiddels binnen. Nu de andere 98% nog :+

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:14

Qwerty-273

Meukposter

Kristaps heeft enkele dagen geleden een interview gedaan met Martins Sulte, en dat vandaag online gezet.
https://kristapsmors.subs...filiated-loan-originators

Er komt ook op 5 november een call met Martins voor meer info over de crowdfunding stap van Mintos:
As a premium Mintos investor, in this call you will have an opportunity to participate in conversation with Martins Sulte and to ask the company’s CEO directly more about the upcoming Mintos crowdfunding campaign.

During this call, Martins will walk you through the Mintos crowdfunding pitch deck. You will also get to know more about the Mintos valuation and financials and about the amount allocated for crowdfunding.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Hans van Dijk1
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-03-2022
Anoniem: 378531 schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 21:44:
Ik heb mij ook aangemeld. Wellicht leuk voor een kleine positie, maar het is natuurlijk niet liquide.
Ze gaan crowdfunden via Crowdcube en daar is het moeilijk om er vanaf te komen als je dat zou willen. Maar C gaat fuseren met Seedrs en die hebben een secundaire markt die volgens mij goed functioneert

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Pff het gaat nog even duren, maar zoals het er nu naar uitziet komt wel de volle mep terug van Akulaku. Maar het is wel vreemd natuurlijk voor een LO die zelf alleen maar mooi weer speelt (ook in de covid updates van LOs), door Mintos eerder dit jaar op suspended is gezet, en het heel lang onduidelijk is geweest (en nog steeds is) wat nou precies het probleem is met het "normaal" terug betalen op de initiële afspraken.
Mintos to recover 100% of Akulaku owed funds to the investors by 20 December 2021

We want to inform you that we have signed a new debt restructuring agreement with Akulaku.

The purpose of the agreement is having a clear schedule of weekly repayments to cover all of the outstanding investments (principal + interest) and pending payments.

According to the agreement, Akulaku will make weekly payments to Mintos investors and the 100% recovery of interest and principal is expected to be reached by 20 December 2021.

The interest on pending payments will accrue and will be payable after the principal and accrued interest on the principal is paid down in full.

Currently, Akulaku has already repaid more than € 6.5 million.

We thank you for your patience and we continue working on the developments with other suspended and defaulted lending companies.

Kind regards,

Your Mintos team

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21:00
Ja, bijzonder, nja, hopelijk komt alles terug.

Hoe denken jullie over Wowwo? Heb daar een vrij grote positie (17% van m'n portefeuille) vanwege de aantrekkelijke rentes eerder dit jaar i.c.m. een onderpand (auto leningen). De Lira is echter enorm gedaald, dus Wowwo loopt een groot valutarisico. Heb al een deel verkocht, maar twijfel wat ik met de rest aan moet. Het is een solide lender met onderpanden en volgens mij gaf @Qwerty-273 eerder aan dat Wowwo eigendom is van een beursgenoteerde Turkse onderneming. Denk dat ik het toch maar laat staan voor nu, het grootste deel loopt binnen zes maanden af.

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23-02 09:31
mailtje van mintos over alulaku

Tegen eind volgend jaar zou alles terug betaald moeten zijn.

edit: iemand was me al voor, mijn excuses. Kan dat hier niet meer wissen denk ik

[Voor 30% gewijzigd door Lan1980 op 09-11-2020 12:47]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier maar liefst 8,72 in Akulaku. Schiet niet op zo :+

Het is nog altijd veel minder dan wat ik nog tegoed heb van Finko, Capital Service, Creditstar, en ID Finance.

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 09-11-2020 12:50]

• Lan1980
hier ook maar 11 euro, is maar klein deel. finko komt normaal ook goed. Nu nog Capital service

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-03 21:07
CS terug zou wel fijn zijn... maar verwacht dat dat nog wel een tijdje gaat duren

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Checkt iemand toevallig wel eens de bedragen op de "Overview" pagina?

Het valt me opeens op dat het bedrag onder "Account balance" niet echt lijkt op te lopen, alhoewel ik toch echt af en toe een beetje rente krijg :? Het gaat weliswaar om centen, of dubbeltjes misschien, maar ik snap niet waarom het niet zou kloppen (en sinds ze op eigen houtje de boekhouding hebben zitten "herstellen" in onze accounts ben ik steeds achterdochtiger)
Ik ga nu de getallen even een tijdje precies bijhouden, zodat ik een gerichte vraag aan support kan stellen.

Nvm :X De ontvangen rente kan eerst pending zijn geweest, dan is het logisch dat m'n saldo niet toeneemt op het moment dat de rente daadwerkelijk wordt bijgeschreven.

[Voor 13% gewijzigd door RikTW op 09-11-2020 14:55]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik houd zelf mijn eigen administratie bij op basis van de csv export van de account statement. "Available Funds", oftewel het bedrag dat je nu kan investeren op opnemen, klopt altijd. Van de andere waarden is het inderdaad vervelend; rente die je bent verschuldigd maar nog niet hebt ontvangen telt wel al mee als pending (of in recovery) maar staat niet op de statement. Ik tel het dan ook niet mee in mijn eigen administratie.

Verschil tussen "Account Balance" en mijn administratie dankzij rente die pending is, is inmiddels al opgelopen tot een halve procent van het totaal. Maargoed, pending + in recovery zijn hier ook al goed voor 40%. :X

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:51
Zr40 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:10:
Verschil tussen "Account Balance" en mijn administratie dankzij rente die pending is, is inmiddels al opgelopen tot een halve procent van het totaal. Maargoed, pending + in recovery zijn hier ook al goed voor 40%. :X
Ik heb inmiddels zo'n 75% in recovery 8) :+ Maar dat komt vooral omdat ik steeds meer twijfels kreeg over Mintos zelf en ik ben gaan afbouwen. Ik kijk het nu weer even aan en investeer alles wat nu terugkomt weer opnieuw.

• kipppertje
  • Laatst online: 31-03 13:08
Ik heb inmiddels weer een beetje winst (ervan uitgaande dat alles in recovery weg is, zo beschouw ik het maar, dan kan het altijd meevallen). Ik heb wel al mijn risicovolle leningen verkocht en zit nu alleen nog maar in de 2 hoogste categorieën.
Tja, ik heb de andere helft geïnvesteerd aandelen en ETF, maar dat gaat ook niet super.

Maar het had ook zo gekunt

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:33

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als je vandaag geen goeie aandelen-dag hebt ben je short, of heb je ongelofelijk veel pech...
Maar wel mooi dat je nu weer op wat winst staat, ik sta nog een eindje negatief op Mintos, met nu zo'n 25% van het totaalbedrag in recovery (ik had teveel in CapitalService zitten, en kwam er niet meer vanaf). Auto-invest staat dus nu definitief uit bij mij, teveel gedoe om em goed in te stellen elke keer, en inmiddels ben ik ook flink aan het minderen, gezien ik de situatie nog lang niet stabiel en inzichtelijk genoeg vind.

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-03 14:34
Zr40 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:10:
Ik houd zelf mijn eigen administratie bij op basis van de csv export van de account statement. "Available Funds", oftewel het bedrag dat je nu kan investeren op opnemen, klopt altijd. Van de andere waarden is het inderdaad vervelend; rente die je bent verschuldigd maar nog niet hebt ontvangen telt wel al mee als pending (of in recovery) maar staat niet op de statement. Ik tel het dan ook niet mee in mijn eigen administratie.

Wil je je csv bestand ook delen met ons? ik ben nu ook met eentje bezig waar ik alle transactie in zet en deze verdeelt in verschillende categorieen alleen wil ik er nog een mooie lijn grafiek maken maar dit krijg ik nog niet voor elkaar :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Daar heb je mijn bestand niet voor nodig ;)

Mintos > Account Statement > verander startdatum naar datum registratie > search > Download selected list (.*csv)

Ja, .* staat verkeerd om :+

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-03 14:34
Yes die pak ik ook alleen rekent die alle rente niet door maar telkens apart.

• Lan1980
nog wat finko terug gekregen gisteren. Alles finished op 21.06 is nu terug betaald.
Er schiet nog 1/5de over van wat oorspronkelijk in recovery zat.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dit vind ik toch wel een beetje een enge mail van Mintos.
When was the last time you checked your personal details on Mintos? Please help us confirm the information in your account – such as your phone number or address – is still correct.

Your personal details

Address: [..]
Phone number: [..]

We will only use your address or phone number to contact you about your account. We will not use it for marketing purposes.
Wat is er mis met email om mij over mijn account te informeren?

• kipppertje
  • Laatst online: 31-03 13:08
FreezeXJ schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:03:
Als je vandaag geen goeie aandelen-dag hebt ben je short, of heb je ongelofelijk veel pech...
Maar wel mooi dat je nu weer op wat winst staat, ik sta nog een eindje negatief op Mintos, met nu zo'n 25% van het totaalbedrag in recovery (ik had teveel in CapitalService zitten, en kwam er niet meer vanaf). Auto-invest staat dus nu definitief uit bij mij, teveel gedoe om em goed in te stellen elke keer, en inmiddels ben ik ook flink aan het minderen, gezien ik de situatie nog lang niet stabiel en inzichtelijk genoeg vind.
Gisteren was een goede dag, rond de 5% winst. Ik moet alleen nog maar zien of die winst niet met een paar dagen weer verdampt is. Maar ik had het over de periode daarvoor, heb heel lang met een klein minnetje / rond de 0 gezeten. Ik heb nu rond de 1.500 in recovery staan, maar ook 1.700 profit, dus al met al is dat nog steeds beter.

Maar het had ook zo gekunt

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:18
Zr40 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:16:
Dit vind ik toch wel een beetje een enge mail van Mintos.

[...]

Wat is er mis met email om mij over mijn account te informeren?
Niks :-).
Wat volgens mij ook ontbreekt is het zinnetje dat ze de gegevens niet met derden zullen delen. Maar heb de mail maar heel vluchtig bekeken.

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:22
Ik heb het ze zojuist gevraagd per email.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De funds in recovery pagina heeft een update gekregen. Daar staat nu wat duidelijker wat de "huidige" status is per LO in een suspended of default status.

Ook is er een nieuw blogartikel online gezet over vragen die gesteld werden over de Notes structuur waar Mintos aan werkt.

• Lan1980
Ik moet toegeven dat ik niet volledig mee ben met die notes.

Weet er iemand wat de grootste verandering zou kunnen zijn voor een investeerder uit België? Veranderd er bv iets voor de belastingen? Andere veranderingen?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Pistachenootje @TheDeuce Hoe gaat het met jullie Mogo obligaties?

Ik las net deze tweet:
Hun leverage reikt nog verder dan Mars... Er hoeft maar iets heel kleins mis te gaan en hun eigen vermogen is negatief. Dat is nu 0,1 miljoen. :X

ExploreP2P heeft de rating van Mogo dan ook verlaagd van 72 naar 53.

Ik heb nog wat wisselgeld in 4 Mogo leningen zitten. Eigenlijk niet de moeite waard om te verkopen.

[Voor 7% gewijzigd door Zr40 op 14-11-2020 18:54]

• Pistachenootje
Ai dat is slecht nieuws. Ik heb geen Mogo obligaties maar wel veel leningen. Gelukkig wel een stuk minder dan een aantal maanden geleden maar nog steeds een aanzienlijk bedrag.

@Zr40 heb je op de secundaire markt gekeken? Ik zie veel current Mogo leningen met 1.0% discount. Denk je dat dit een goede discount is om te verkopen?

[Voor 69% gewijzigd door Pistachenootje op 14-11-2020 19:30]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik heb net verkocht met 1,5% discount. Ging direct weg. Op 1,0% gebeurde er niets.

Het ging om deze leningen:

14610135-01
14833022-01
14833229-01
15292139-01

[Voor 73% gewijzigd door Zr40 op 14-11-2020 19:36]

• Xeo
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:06
Nou dat geeft ook niet echt vertrouwen in Mintos als Mogo zo risicovol is. Mogo was een van de beter LO imho.

Gelukkig heb ik er nagenoeg alles uit :)

[Voor 12% gewijzigd door Xeo op 14-11-2020 20:06]

• Pistachenootje
Veel van die Mogo leningen staan nog op risico profiel 8. Zou Mintos dat gaan aanpassen?

• TheDeuce
@Zr40 Dank voor de info, interessant. Met m'n bonds gaat het goed, gekocht rond de 80% en de markt lijkt positief te reageren op de Q3 cijfers. Rekening houdend met accrued interest sta ik op een rendement van 13.7% in ongeveer anderhalve maand tijd. Dat kan zo omslaan zodra de prijs van de bonds daalt. Ik heb (/had) echter de intentie om de bonds tot maturity aan te houden en niet teveel naar de koers te kijken, zie dat als een papieren winst/verlies. Op zich heb ik wel vertrouwen in de verplichting van Mogo om de couponbetalingen te voldoen, ik maak me meer zorgen om het herfinancieringsrisico zodra de bond matured.

Ik kijk het nog even aan, misschien verkoop ik ze binnenkort om mijn Mogo exposure wat te verkleinen. Ook omdat op Mintos zelf Mogo nog ca. 11% van mijn portefeuille uit maakt met een gem. resterende looptijd van 7 maanden.

Overigens heeft Fitch aangegeven dat de subordinated debt die Mogo zelf als equity classificeert wel voldoet aan de equity criteria van Fitch, dat is nog enigzins positief. ExploreP2P noemt dat ook. Misschien zijn het een soort van cocos.
Tangible equity excluding shareholder loans remains small (EUR11.8 million at end-1Q20) and is supplement by subordinated shareholders' loans (EUR11.9 million at end-1Q20), qualifying for equity credit under Fitch's criteria, doubling Mogo's capital base in 4Q19 and 1Q20.
Maar ben het met je eens hoor, enorm risicovol. In Q3 een verlies van EUR 3.5m, nog een paar van dat soort kwartalen en ze zijn kapot. Equity versterken middels retained earnings zit er niet in met zulke verliezen, enige optie die ze volgens mij hebben is extra aandelenkapitaal aantrekken. Jammer dat ze daar niets over noemen in hun Q3 presentatie. Kan me niet voorstellen dat daar geen vragen over zijn gesteld tijdens de earnings call. Beursgenoteerde bedrijven plaatsen de transcripts daarvan soms op hun website, Mogo volgens mij niet.

• Pistachenootje
TheDeuce schreef op zondag 15 november 2020 @ 10:04:
Met m'n bonds gaat het goed, gekocht rond de 80% en de markt lijkt positief te reageren op de Q3 cijfers.
Dat is een behoorlijke stijging. Toch wel opmerkelijk dat de markt totaal anders lijkt te reageren dan ExploreP2P.

• Hans van Dijk1
Xeo schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 20:05:
Nou dat geeft ook niet echt vertrouwen in Mintos als Mogo zo risicovol is. Mogo was een van de beter LO imho.

Gelukkig heb ik er nagenoeg alles uit :)
Inderdaad. Nu blijven er nog erg weinig goede LO's over. Er zijn trouwens platforms die minder last van de coronacrisis lijken te hebben.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hans van Dijk1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:17:
[...]
Er zijn trouwens platforms die minder last van de coronacrisis lijken te hebben.
Een goede vraag is: waarom hebben die daar minder last van? Zit er een legitieme reden achter (namelijk ...), of manipuleren ze de boeken waardoor alles niet zo ernstig lijkt te zijn? Er zijn dit jaar best wel wat scams onthuld in de "P2P" wereld en dat zullen vast niet de laatste zijn.

Wat dat betreft ben ik blij met de openheid van Mintos en dat zie ik ook echt als een pluspunt van het platform. Maar daar heb je niets aan als er geen goede LO's overblijven.

[Voor 9% gewijzigd door Zr40 op 15-11-2020 13:32]

• Hans van Dijk1
Zr40 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:28:
[...]

Een goede vraag is: waarom hebben die daar minder last van? Zit er een legitieme reden achter (namelijk ...), of manipuleren ze de boeken waardoor alles niet zo ernstig lijkt te zijn? Er zijn dit jaar best wel wat scams onthuld in de "P2P" wereld en dat zullen vast niet de laatste zijn.

Wat dat betreft ben ik blij met de openheid van Mintos en dat zie ik ook echt als een pluspunt van het platform. Maar daar heb je niets aan als er geen goede LO's overblijven.
Daar zit wat in, ik heb wel eens het idee dat Mintos slachtoffer wordt van zijn openheid vergeleken met andere platforms. Wat me bij anderen wel is opgevallen is dat er geen relatie schijnt te zijn tussen risicoprofiel en gevoeligheid voor corona. Bondster bijvoorbeeld gaat totnutoe probleemloos bij rentes van 11-17%. Er zijn weliswaar vrij veel buybacks maar die worden keurig afgewikkeld. Echter geen "in recovery" e.d.

• Frozenhands
Hans van Dijk1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:49:
[...]

Daar zit wat in, ik heb wel eens het idee dat Mintos slachtoffer wordt van zijn openheid vergeleken met andere platforms. Wat me bij anderen wel is opgevallen is dat er geen relatie schijnt te zijn tussen risicoprofiel en gevoeligheid voor corona. Bondster bijvoorbeeld gaat totnutoe probleemloos bij rentes van 11-17%. Er zijn weliswaar vrij veel buybacks maar die worden keurig afgewikkeld. Echter geen "in recovery" e.d.
Juist de openheid bij Mintos waardeer ik namelijk en geeft voor mij een vertrouwder gevoel.

• Pistachenootje
Hans van Dijk1 schreef op zondag 15 november 2020 @ 13:49:
[...]

Daar zit wat in, ik heb wel eens het idee dat Mintos slachtoffer wordt van zijn openheid vergeleken met andere platforms. Wat me bij anderen wel is opgevallen is dat er geen relatie schijnt te zijn tussen risicoprofiel en gevoeligheid voor corona. Bondster bijvoorbeeld gaat totnutoe probleemloos bij rentes van 11-17%. Er zijn weliswaar vrij veel buybacks maar die worden werden keurig afgewikkeld. Echter geen "in recovery" e.d.
Klinkt misschien flauw maar is het niet: worden moet eigenlijk werden zijn. Hoe het in de toekomst zal gaan weet namelijk niemand, dat is het risico. De Mogo buyback garantie heeft het tot nu toe ook prima gedaan maar dat hoeft niet veel waard te zijn in de toekomst.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

De Mintos crowdfunding staat sinds 9 uur open voor de preregistered gebruikers, en ze hebben inmiddels al het dubbele van hun target van 1 miljoen opgehaald. Dat gaat wel heel hard. :P

Er staat niet zo veel interessants in de pitch deck. Beschrijving van waarom je Mintos zou willen gebruiken, samenvatting van de jaarcijfers, vergelijking met andere platforms.

Een Mintos gebruiker wordt gewaardeerd op € 425. (Valuation / aantal gebruikers)

Wel redelijk dunne EBITDA margins in de prognoses, waarbij een groot deel op gaat aan client acquisition costs.

[Voor 139% gewijzigd door Zr40 op 16-11-2020 09:35]

• TheDeuce
Gaat hard ja, ruim overschreven inderdaad, zal Mintos blij mee zijn. Ik vind het geen aantrekkelijke investering, met name vanwege de illiquiditeit.

Heb gisteren overigens een deel van mijn Mogo leningen tegen par te koop gezet, vanochtend was 25% daarvan verkocht. Ik ga niet verkopen tegen een discount, de Mogo leningen lopen nog ca. zes maanden, geloof wel dat Mogo die zes maanden overleeft.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 21:10
Prima dat die funding wordt gevuld, heb ik meer zekerheid dat ik mijn centjes kan terughalen.

• Frozenhands
TheDeuce schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:51:
Gaat hard ja, ruim overschreven inderdaad, zal Mintos blij mee zijn. Ik vind het geen aantrekkelijke investering, met name vanwege de illiquiditeit.

Heb gisteren overigens een deel van mijn Mogo leningen tegen par te koop gezet, vanochtend was 25% daarvan verkocht. Ik ga niet verkopen tegen een discount, de Mogo leningen lopen nog ca. zes maanden, geloof wel dat Mogo die zes maanden overleeft.
Ik ben ze hier ook aan het verkopen en ze gaan redelijk vlug weg merk ik. Veel van de investeerders op Mintos zullen niet direct gebruik maken van ExploreP2P is mijn gevoel en gebruiken voorgekauwde strategieën.

• Pistachenootje
Frozenhands schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:28:
[...]

Ik ben ze hier ook aan het verkopen en ze gaan redelijk vlug weg merk ik. Veel van de investeerders op Mintos zullen niet direct gebruik maken van ExploreP2P is mijn gevoel en gebruiken voorgekauwde strategieën.
Bij mij ook. Welke discount gebruik jij?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

BiLLY_daKid schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:53:
Prima dat die funding wordt gevuld, heb ik meer zekerheid dat ik mijn centjes kan terughalen.
Dat heeft natuurlijk maar beperkt met elkaar te maken.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Frozenhands
Pistachenootje schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:34:
[...]

Bij mij ook. Welke discount gebruik jij?
0,5% als ik het goed zeg, daar compenseer ik nog een beetje de transactiekosten mee.

• TheDeuce
Frozenhands schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:47:
[...]

0,5% als ik het goed zeg, daar compenseer ik nog een beetje de transactiekosten mee.
Het lukt je ze met een premium te verkopen? Verkoopkosten bedragen 0.8%. Standaard investerings-strategiën van de gebruikers zijn waarschijnlijk puur op een rating + YTM gebaseerd, als de YTM goed genoeg is worden ze gewoon opgepikt ja, evt. zelfs met een premie.

• Frozenhands
TheDeuce schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:49:
[...]

Het lukt je ze met een premium te verkopen? Verkoopkosten bedragen 0.8%. Standaard investerings-strategiën van de gebruikers zijn waarschijnlijk puur op een rating + YTM gebaseerd, als de YTM goed genoeg is worden ze gewoon opgepikt ja, evt. zelfs met een premie.
Sommigen wel, maar gaat niet om hele grote bedragen. Als het te lang duurt ga ik ze wel met verlies eruit gooien, dat kan ik wel hebben. 0,85% zijn de transactiekosten volgens mij, niet dat het veel uitmaakt.

• Pistachenootje
Frozenhands schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:47:
[...]

Premie? Geen discount dus?

Ik heb er een aantal te koop staan voor -0.5 (discount). Sinds vanochtend 9:00 gebeurt er niks meer.

[Voor 17% gewijzigd door Pistachenootje op 16-11-2020 12:36]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-03 21:10
fsfikke schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:41:
[...]

Dat heeft natuurlijk maar beperkt met elkaar te maken.
Mintos heeft niet veel cash beschikbaar, zonder extern geld gaat het op een gegeven moment wel ophouden.

Ik lees net een stukje over die Notes. In de feedback staat een opmerking over de rol van Mintos bij eventuele default van LO's. Nu zorgt Mintos er voor dat er (enige) recovery wordt geregeld. Als zij straks meer een broker-rol hebben, kan het zijn dat ze dat 1) niet meer doen, 2) tegen een commissie zoals recent in de TOS is opgenomen.

• Pistachenootje
Hoe zoek je de ontwikkeling van de totale pending payments van Mogo op?

Of kan dat niet? Ik zie het hier niet staan: https://www.mintos.com/en/loan-originators/mogo/#general

[Voor 42% gewijzigd door Pistachenootje op 16-11-2020 18:03]

• TheDeuce
Middels deze PDFs en Excel bestanden kan je het redelijk tracken vanaf april dit jaar. Vergt wel even wat knip en plak werk als je het in één bestand wilt hebben waarschijnlijk. Of je schrijft er een Python scriptje voor die dat voor je doet :)

• Pistachenootje
Op Facebook heeft iemand het over een 'huge increase in pending payments' van Mogo. Maar als ik naar die gegevens kijk in de laatste 4 weken zie ik dat eigenlijk niet. Zie ik dat goed?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik zie dat ook niet in de gegevens. Juist het omgekeerde. Misschien is dat wat diegene ziet ontstaan in de laatste paar dagen, want het overzicht voor het eigen account heeft geen vertraging.

• Lan1980
Probleem met facebook is soms dat daar soms echte onheilsprofeten tussen zitten die enkel doemscenario's zien. Waarom ze dan nog aan p2p doen, is me een raadsel.
Al wil ik nu niet zeggen dat er niets aan de hand is met Mogo. Ik laat mijn huidige leningen op zijn beloop, maar koop geen nieuwe.

• Pistachenootje
Valt me ook op ja, veel doemdenkers.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Als je goed bent om veel met Excel te doen of data analyses. Dan kan je bij Mintos het hele loan book gewoon binnentrekken. Op de primary/secondary market staat een klein onopvallend linkje "Download Loan Book", waar een 2,x GB zip achter schuilgaat met de volledige historie van leningen op Mintos (met de huidige status vandaag de dag). Je zal het dus dagelijks (of wekelijks) opnieuw binnen moeten halen en dan kijken hoe de status van elke lening veranderd. Op dat moment kan je dan pas zien wat voor trends er zichtbaar zijn over het hele loan book, en niet alleen op de data van je eigen investeringen.

• Pistachenootje
Paar weken geleden meldde ik dat ik de customer service van Mintos mailde. Nooit antwoord gehad. Vreemd.

Ik heb wel een paar keer geld opgenomen, dat ging telkens zeer vlot. Kan DeGiro wat van leren ;)

[Voor 15% gewijzigd door Pistachenootje op 22-11-2020 12:18]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ik heb ze voor het laatst eind oktober gemailed. Antwoord gekregen binnen een dag.

Geldopnames komen hier dezelfde dag nog binnen (ik doe dat 's ochtends). Vaak nog eerder dan de mail die bevestigt dat het geld onderweg is. ;)

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 21:18
Explorep2p heeft inmiddels mogo ook lager gewaardeerd. Van 72 naar 53. ik wilde sowieso weer een iets hogere spreiding gaan invoeren, dus heb mogo even uit mijn auto invest gehaald. Ik ben eens met gezonde interesse aan het kijken naar Sun Finance. Iemand daar al ervaring mee.

Carpe Diem

• Lan1980
Ik heb ook mogo eruit gehaald.
Ik verdeel over:
Delfingroup (voorlopig 20%, zou het daar bij houden)
Iutekredit (16,1%, mag daarbij blijven)
Credissimo (8,7 % maar mag stijgen naar 12%)
Credius (5%, mag stijgen naar 10%)
Handmatig koop ik soms eens Esto, maar hou het beperkt

Ik heb een groot aandeel
IDF Eurasia (15%)
Mogo: (14%)
Wowwo (14%)
Ik hou de leningen zeker, maar koop er voorlopig geen bij van deze LO's.

Daarnaast nog 4% Hipocredit (historische aankoop, lange termijn, zakt traag) en de rest is minder dan 1%

Tis een beetje kiezen tussen spreiden en enkel de (schijnbaar) meest betrouwbare LO's te kiezen.

Creditstar en Placet Group heb ik resp Lendermarket en Moncera voor.
Voorlopig trek ik me ook niet terug uit p2p of bouw ik ook niet af; Ik doe voorlopig gewoon verder.

• Pistachenootje
muppet99 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:37:
Explorep2p heeft inmiddels mogo ook lager gewaardeerd. Van 72 naar 53.
Dat is al een tijdje zo he. 14 nov: Zr40 in "P2P Investing - Mintos"
muppet99 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:37:
Ik ben eens met gezonde interesse aan het kijken naar Sun Finance. Iemand daar al ervaring mee.
Het enige waar ik enigszins vertrouwen in heb is de top 3 op Explorep2p: Delfin, Iute, Placet.

Maar ja, het probleem van Mintos vind ik toch wel dat ook zo'n goed gewaardeerde LO ineens 'problemen' kan krijgen, zoals bij Mogo. Als je dan geïnvesteerd hebt in leningen met looptijden van bijv. >12 maanden ben je toch flinke risico's aan het nemen imo.

[Voor 53% gewijzigd door Pistachenootje op 24-11-2020 14:43]

• muppet99
Ships, had de post van Zr40 wel gezien, maar blijkbaar niet verder dan de tweet gelezen (pretty pictures). Ik probeer inderdaad wel onder de 12 maanden grens te blijven, maar soms is er niks beschikbaar. Ik ben inmiddels al Delfin aan het inkopen. Ik kan vaak niks vinden bij placet, wellicht dat ik de rente te hoog heb staan. Ik probeer tussen de 12,5 en 14% te blijven.

Het probleem is dat ik probeer een goede spreiding te houden over LO's, maar dan merk je dat er veel geld niet belegd kan worden. En om dagelijks nou handmatig te gaan picken, daarvoor ben ik nou net niet bij mintos gaan zitten. En als je de investeringsregel ruim opzet, dan merk ik vaak dat mintos de neiging heeft om zoveel mogelijk op te kopen wat tegen je ondergrens aan hikt.

Het blijft een leuk spel en tot nu toe doe ik het nog met kleine bedragen.

Carpe Diem

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

muppet99 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:13:
Ik probeer inderdaad wel onder de 12 maanden grens te blijven, maar soms is er niks beschikbaar. Ik ben inmiddels al Delfin aan het inkopen. Ik kan vaak niks vinden bij placet, wellicht dat ik de rente te hoog heb staan. Ik probeer tussen de 12,5 en 14% te blijven.
Placet heeft voornamelijk lange leningen staan (zowel op Mintos als op Moncera). Van alle Placet leningen bij Mintos op de primary market zijn er op dit moment slechts 4 die onder een resterende looptijd van 24 maanden zitten. Ook de max vergoeding zit nu tussen de 7,7% en 10%. De secondary market heeft er een stuk meer staan (een stuk of 100) onder de 12 maanden resterende looptijd, en de rente zit daar tussen de 7% en 11%.

Everest Finanse heeft een goede rating, maar is wel een Poolse LO. Met de ervaringen van Aforti Finance, Capital Service, Dziesiatka Finanse, en Eurocent er bijgenomen zou ik dan zeker niet aanraden ;) (wel grappig dat dit dan ABCDE als letters zou geven - Everest Finanse heeft als voernaam namelijk Bocian Pożyczki) :D

• TheDeuce
muppet99 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:13:
Het probleem is dat ik probeer een goede spreiding te houden over LO's, maar dan merk je dat er veel geld niet belegd kan worden. En om dagelijks nou handmatig te gaan picken, daarvoor ben ik nou net niet bij mintos gaan zitten. En als je de investeringsregel ruim opzet, dan merk ik vaak dat mintos de neiging heeft om zoveel mogelijk op te kopen wat tegen je ondergrens aan hikt.
Helemaal mee eens, telkens weer puzzelen waar ik het vrijgekomen geld in investeer. Mijn huidige verdeling is als hieronder. Vind het lastig een goede verdeling aan te houden gegeven mijn criteria: rente minimaal 10%, looptijd < 12M en een goede rating/score op Mintos en/of ExploreP2P. Blijven er weinig over, Delfin en Iute zit ik al zwaar in. Wowwo ben ik aan het afbouwen i.v.m. valutarisico (lira), net als Mogo (zwakke financiële positie en heb daar ook nog een aantal bonds van). CreditStar doet het financieel gezien niet slecht, maar ben klaar met het alsmaar verlengen van de leningen door die partij. Placet is betrouwbaar maar heeft weinig aanbod.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ondertussen, over Mogo: Mogo Finance reports unaudited results for the nine months 2020

De winst daalde met 34% maar is nog steeds positief, eigen vermogen daalde met slechts 5,9%, voor de rest zie ik eigenlijk alleen maar goed nieuws in die blog post? Dat strookt niet met de update van ExploreP2P van twee weken geleden.

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Bij staat inmiddels al 6 maanden een bedrag in recovery. Is er zicht op dat ik dit ooit terug ga krijgen?

• muppet99
bij welke LO?

Carpe Diem

• Anoniem: 258387
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Monego.

• Lan1980
ik lees nu net een stukje over de notes. Blijkbaar kan dat ook in eht Nederlands:-)

Wat ik lees bij overschakelen naar notes:
Nadat de Notes zijn ingevoerd voor de leningen van alle kredietverstrekkers en de overgangsperiode voorbij is, zullen er enkele beperkingen gelden voor de bestaande beleggingen in opdrachten – beleggers zullen deze bijvoorbeeld niet op de secundaire markt kunnen plaatsen.
Dus ik kan best geen lange leningen meer aangaan want ik zit er later aan vast aangezien verkopen op secondaire markt niet meer gaat lukken :-s

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Goed nieuws hopelijk over Capital Service:
Mintos and Capital Service have agreed on a repayment plan for Capital Service to cover the accumulated pending payments to investors that arose from failing to transfer borrowers repayments and buyback price in full on time.

The agreement was concluded outside of the legal proceedings and is not part of the simplified restructuring procedure known as Covid Shield programme in Poland.

The Capital Service repayment plan consists of regular monthly payments which will increase over time. Initial payment amounts are EUR 64 200 and PLN 160 700. The repayment plan includes a repayment of 100% of the outstanding funds without any reduction. In addition to the repayment plan, Mintos and Capital Service have agreed to a mandatory use of lending company’s excess cash flows, or so called “cash sweep”. This means that if the financial standing of Capital Service improves, the size of repayment will additionally increase to what is set in the repayment plan. The amount of repayment increase is a function of Capital Service financial performance. This mechanism is defined in the agreement signed.

The first payment according to the repayment plan will be made at the end of February 2021.

The repayment plan stipulates regular payments over three years, followed by a so-called bullet payment to cover the remaining amount. According to the agreed repayment plan, the remaining balance in three years will be EUR 14.8 million and PLN 161 thousand. Mintos does not exclude a possibility of an additional restructuring at the end of the three year plan period, or sooner, if the situation requires so.

The agreed repayment plan accounts for a pragmatic view on the Capital Service’s ability to make repayments to investors on Mintos. The company’s loan portfolio consists of EUR 16.7 million in current loans (less than 90 days past due), which is 68.3% of total portfolio, and EUR 7.8 million in late loans (31.7% of total portfolio).The lending company’s revenue for the last six months period ending 30 October 2020 was EUR 6.4 million, down 50.7% year-over-year (YOY). Net loss stood at EUR 3.5 million for the last six months, and the net portfolio was EUR 19.7 million (down 25.7%) as of 30 October 2020.

The agreement between Mintos and Capital Service contains a covenant package, which will allow Mintos to closely monitor the lending company and control its costs. Mintos expects Capital Service to remain committed to the agreed repayment schedule.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Dat vind ik nog steeds brak, het is niet alsof CapiServe nu een reden heeft om hun resultaten eerlijk weer te geven, want alle euros zijn ze kwijt. Sowieso hebben ze nu een jaar gratis uitstel gehad, en nog amper terugbetaald. Reden ervoor? Not gonna tell you! Net-an 70% performing loans, dus op de overige 30% mogen ze lekker afschrijven, en de directie (en obligaties) betalen ze wel, en dan ... is het geld opeens op. Of zoals ze zelf al zeggen; net loss 3.5 miljoen per half jaar... Geld is dus gewoon op, foetsie en nu houden ze schone schijn op zo lang ze kunnen.

Oh ja, 60k per maand terugbetalen, ze moeten 20 miljoen. Dat gaat nog wel even (jaartje of 30) duren dus.

[Voor 8% gewijzigd door FreezeXJ op 27-11-2020 21:52]

"It takes but one foe to breed a war, master Warden, not two. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

FreezeXJ schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:46:
Oh ja, 60k per maand terugbetalen, ze moeten 20 miljoen. Dat gaat nog wel even (jaartje of 30) duren dus.
Daarom is deze afspraak voor 3 jaar, zodat in januari 2024 het volledige bedrag afgelost moet worden.
The repayment plan stipulates regular payments over three years, followed by a so-called bullet payment to cover the remaining amount. According to the agreed repayment plan, the remaining balance in three years will be EUR 14.8 million and PLN 161 thousand.
Maar Mintos houdt wel de optie open om tegen die tijd (of eerder) wederom een afspraak te maken als het financieel niet mogelijk is om het dan openstaande bedrag van 14,8m in 1x te voldoen.
Mintos does not exclude a possibility of an additional restructuring at the end of the three year plan period, or sooner, if the situation requires so.
--edit
Mintos heeft op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates ook weer behoorlijk wat updates van elke LO neer gezet. Daar staat ook een link naar het terugbetaalplan van CS.

[Voor 13% gewijzigd door Qwerty-273 op 27-11-2020 23:27]

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Feitelijk zijn we dan nu nog beroerder af dan met het voorstel van CapiSerf zelf, want dat betekende dat we over 10 jaar het meeste terug zouden kunnen hebben. Nu moeten ze over 3 jaar in 1x een heel bedrag aflossen, wat ze gewoon niet (kunnen) hebben. Dit soort 'alles-op-het-einde' leningen probeer ik uit alle macht te vermijden op Mintos, juist omdat de kans best groot is dat er op het einde niks meer betaald wordt, en je dus weer mag wachten op je centen.

Als ik even ga rekenen: hun 'vermogen' is nu 17 miljoen aan courante uitstaande leningen, en nog een 8 miljoen aan incourante leningen. Daar hebben ze nu al sinds de zomer wel afbetalingen over ontvangen, maar niks over uitgekeerd. Aangenomen dat ze een 10+% rente rekenen verwacht ik dat er dus minimaal een half miljoen, zo niet meer, is binnengekomen, en 'ergens' is.

Overigens vind ik het niet vervelend dat CS niet kan betalen, maar de radiostilte die ze houden terwijl effectief de tent in de fik staat is het probleem. Ze stopten ergens in maart gewoon met betalen, zonder iets te zeggen, en zeiden nog steeds niks tot ergens in juli hun idiote voorstel kwam. Dat vind ik slecht, totaal niks laten weten maar niet je verplichtingen nakomen. Wat mij betreft genoeg reden om de tent te (laten) sluiten, en elders verder te gaan. Dat geld zie ik toch niet meer terug.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Er staat ook zeker iets gunstigs (indien CS het uiteindelijk toch overleeft) in de update ten opzichte van het oorspronkelijke CS voorstel:
The Capital Service repayment plan consists of regular monthly payments which will increase over time. Initial payment amounts are EUR 64 200 and PLN 160 700. The repayment plan includes a repayment of 100% of the outstanding funds without any reduction. In addition to the repayment plan, Mintos and Capital Service have agreed to a mandatory use of lending company’s excess cash flows, or so called “cash sweep”. This means that if the financial standing of Capital Service improves, the size of repayment will additionally increase to what is set in the repayment plan. The amount of repayment increase is a function of Capital Service financial performance. This mechanism is defined in the agreement signed.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40
Het is maar de vraag of deze overeenkomst gunstig is voor ons, als CS het overleeft dan ja is deze deal gunstiger dan het voorstel van CS. Echter ik heb sterk het vermoeden dat CS dit niet gaat overleven om de simpele reden is waar gaat CS het geld vinden/halen om hun bedrijfsproces (leningen te verstrekken) op gang te houden? Mintos? Op Mintos en andere p2p-sites zal er weinig interesse zijn in CS leningen gezien de wijze waarop CS met de mensen die hun leningen kochten omgegaan is en rode vlaggen rond de precaire financiele status. Kortom dan zullen bij bijvoorbeeld bank een lening moeten aan gaan en ik heb sterk het vermoeden dat ze die niet gaan krijgen met de huidige stand van zaken of tegen ongunstige voorwaarden.

Mijn gevoel bij de situatie is dat CS langzaam aan het doodbloeden is en CS deze overeenkomst primair aangegaan is om Mintos van hun nek te krijgen. Mintos is tevreden met de overeenkomst, immers kunnen ze op hun beurt weer goeie sier halen bij hun klanten, kijk wat Mintos heeft bereikt. Persoonlijk acht ik de kans erg klein dat CS het einde van deze overeenkomst gaat halen en dat weet het management van CS donders goed, ze spelen het spelletje braaf mee tot CS praktisch leeggelopen is en dan melden ze simpelweg dat de koek is op en toeledokie.

Daarmee kom ik weer terug op de originele vraagstelling is deze overeenkomst gunstig, ik acht de kans dat CS 100 procent gaat terugbetalen minimaal, dan blijven er grofweg twee opties over, de gene die ik hierboven beschreven heb of CS failliet laten verklaren en de curator de zaak laten liquideren en eventueel een aantal personeelsleden in dienst houdt om het bedrijfsproces draaiende te houden voor de lopende leningen. Gevoelsmatig neig ik naar dit laatste zonder dat ik dit kan onderbouwen daar ik totaal geen kennis heb van de lokale wetten en regels rond faillissementen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• TheDeuce
Mintos hernoemt 'Buyback guarantee' naar 'Buyback obligation'. Past beter bij het concept.

Er worden overigens goede vragen gesteld in de comments onder het artikel over Mogo, CreditStar en ID Mexico.

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

CreditStar heb ik zo goed mogelijk de deur uitgedaan, 15% current (en 60% op 31-60 dagen te laat) klinkt mij niet als een gezonde situatie. Wegwezen dus, voordat ze ook onverkoopbaar gemaakt worden. Ik zag ze al even onderuit gaan, en ondanks hun uitstekende ExploreP2P-rating ben ik er niet kapot van. Al tijden zitten ze met vertraging, de meeste oudere leningen hebben 180 dagen uitgestaan, en de nieuwe doen het niet veel beter. Mogo gaat ook slecht, met nu 60% current, en een flink uitgebreide balans met daarop veel slechte partijen (en een boete voor stoute leningen). Dus nee, de voormalige sterren lijken uit te doven. Ik ben benieuwd of het een supernova wordt, of een bruine dwerg.

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Gelukkig tijdig voor Corona m'n portfolio voor 97,5% kunnen afbouwen, maar nog een restje in Finko en CS. Uiteraard alles in recovery. Volgens mij is deze maximaal verlengd, kan ik hier iets mee? (1 voorbeeld van velen).

Divide and conquer.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Deze is al beëindigd in mei. Maar omdat Varks in default is, staat het onder 'in recovery'. Je kan niets anders doen dan wachten en hopen dat Varks het lang genoeg overleeft om het verschuldigde uit te betalen.

Volgens https://www.mintos.com/bl.../2020/11/sus-def-2711.png is de verwachting dat eind 2022 alles is uitbetaald.

[Voor 23% gewijzigd door Zr40 op 01-12-2020 13:12]

• Lan1980
Ik weet niet of Creditstar echt in de problemen zit; op lendermarket valt het allemaal goed mee; betalen op tijd, een hoop leningen current,....

Volgens mij maken ze gewoon misbruik van de situatie op mintos (net als een hoop andere LO's). Nuja, als ze kunnen, waarom niet :-p.

• Lan1980
even een bedenking:

Ik dacht dat leningen die "late" waren niet meer verlengd konden worden.

Als je nu een lening koopt van bv Zenka, 1 maand, riskeer je dat de lening 6 keer verlengd wordt met 60 dagen (echter, na 3 keer 30 dagen kan je mintos contacteren en je geld terug vragen). Dat betekent dat een lening van een maand plots een lening van iets meer dan een jaar wordt.

Op de tweedehands markt vind je echter leningen van zenka van 1 maand, aan hoge interest, maar die late zijn. Dus in principe kunnen die niet verlengd worden als ik het goed voorheb. Dat betekent dat je eventueel toch een paar Zenka leningen kan kopen, zonder er een jaar aan vast te zitten, maar bv maar 30 dagen (als je er kiest die al 30 dagen late zijn).

Klopt die redenering?Of zie ik iets over het hoofd?

Ik wil niet vastzitten voor een jaar aan Zenka, maar bv 30 dagen (of minder) zou ik nog overwegen.

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:18
Voor zover ik weet is het maximaal 6x verlengen en maximaal 180 dagen.
Dus 6x 30 dagen of 3x 60 dagen. Bij 6x 60 dagen ga je over de grens van 180 dagen heen.

• Lan1980
Klopt, maar de praktijk is dat er LO's zijn die 6 x 60 dagen verlengen. En als je dat meldt aan mintos, betalen ze enkel jouw deel terug, niet de ganse lening.

Een vb van eentje die de 180 al goed heeft overschreden:

https://www.mintos.com/en/30412597-05

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos is inderdaad een beetje onduidelijk met de schedule extensions. Het is inderdaad zo dat de regel vanuit Mintos is dat de lening maximaal 180 dagen verlengd kan worden. Maar daar zit sinds covid-19 ook weer een extra optie bij dat het verlengen ook mogelijk maakt door nieuwe regelgeving van het land van de lening. Daar is helaas niet een duidelijk up-to-date overzicht van, en je moet dan een beetje de volgende blogs aan elkaar knopen.

https://www.mintos.com/en/schedule-extension/
https://www.mintos.com/bl...tension-periods-and-days/

https://www.mintos.com/bl...ding-companies-on-mintos/
https://www.mintos.com/bl...eographies-november-2020/

Wat wel door Mintos gemeld wordt:
If Mintos notices an extension that was made not in accordance with the process mentioned above, we are requesting additional information from the lending company. If an investor with active investment in the particular extended loan does not wish to continue to invest after the extension was made, we advise contacting Mintos Investor Services team.
Dat geeft je dus enige houvast op het moment dat er een lening verlengt wordt die buiten de standaard regels van Mintos valt. Minpunt is dat je er zelf achteraan moet gaan. Dat zou natuurlijk direct al aan de Mintos kant afgehandeld kunnen worden, zo moeilijk lijkt mij dat niet om de leningen te vinden die te lang worden verlengt. Hierbij moet men dan wel uitzoeken hoe de huidige regelgeving een eventueel uitstel van betaling beïnvloed.

• TheDeuce
Varks Friday! Vandaag bijna EUR 270 van Varks ontvangen :)

• Lan1980
TheDeuce schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 10:35:
Varks Friday! Vandaag bijna EUR 270 van Varks ontvangen :)
Welke finished datum hadden ze? Om te zien of ik binnenkort aan de beurt ben :-)

• TheDeuce
Net even gekeken voor je, nog steeds 21 juni 2020. Varks streeft er naar alles voor eind 2022 terugbetaald te hebben (zonder rente op de bedragen in recovery), dus dat kan nog wel even duren. Ben allang blij indien in daadwerkelijk alles terugkrijg, zo ja, dan ben ik nog steeds vrij van verliezen a.g.v. defaults. Opportunity costs van de default van Varks zijn wel hoog natuurlijk, je ontvangt (max) twee jaren geen rendement over het bedrag in recovery.

De gemiddelde rente op m'n portefeuille ligt momenteel iets boven de 13%, als ik dat corrigeer voor het deel in recovery waarover ik dus geen rente ontvang ligt dat rond de 11%. Ik streef er naar minimaal 10% gecorrigeerd voor enige defaults te realiseren, tot op heden lukt dat.

• Pistachenootje
Wat denken jullie van Iutecredit op het moment? ~14.5%-15% rente, looptijden ook <12 maanden, relatief lage APR (~20%). Iute heeft hoge rating op ExploreP2P (77).

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn? Zit er misschien ergens een addertje onder het gras?

[Voor 3% gewijzigd door Pistachenootje op 05-12-2020 10:29]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

IuteCredit is hier een van de weinige LO's die ik (nog) niet met problemen heb geassocieerd. Maar aangezien ik rustig bezig ben met afbouwen, koop ik ook niets nieuws.

De 12% loans die ik van ze heb raak ik met een -0.1% discount nog niet kwijt op de secondary market.

@TheDeuce Als ik niets terug zie van wat op in recovery staat en al het andere vandaag wordt uitbetaald danwel verkocht, dan kom ik uit op 0%.

[Voor 21% gewijzigd door Zr40 op 05-12-2020 10:50]

• TheDeuce
@Zr40 Niet al te best rendement. Pech gehad met defaults of in hoog risico loan originators geïnvesteerd dan waarschijnlijk, of slechte diversificatie kan ook nog.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dat zijn Capital Service en Varks. Goed voor ongeveer -10% en -5% verlies als er niets van terug komt.

• Lan1980
Ik ben begonnen midden augustus 2019. Als ik al mijn p2p platforms meetel, heb ik momenteel winst. Tel ik enkel Mintos, en hou ik rekening dat ik 30% belastingen moet betalen op interest en beschouw ik "in recovery" als verloren, dan heb ik op dit moment 2,24 euro verlies. Dit verlies zal dus eerstdaags winst worden (tenzij er weel lo's omvallen).

Dusja, voorlopig is het voor mij ook een 0 operatie bij mintos.
Zr40 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:40:

De 12% loans die ik van ze heb raak ik met een -0.1% discount nog niet kwijt op de secondary market.
Ergens wel logisch zeker als je op de primaire markt leningen van iutekredit kunt krijgen van 14-15%
Geef 2 a 2,5% discount en ik wil ze wel kopen :-)

• TechLight
  • Niet online
Lan1980 schreef op woensdag 2 december 2020 @ 20:29:
(...)
Op de tweedehands markt vind je echter leningen van zenka van 1 maand, aan hoge interest, maar die late zijn. Dus in principe kunnen die niet verlengd worden als ik het goed voorheb. Dat betekent dat je eventueel toch een paar Zenka leningen kan kopen, zonder er een jaar aan vast te zitten, maar bv maar 30 dagen (als je er kiest die al 30 dagen late zijn).

Klopt die redenering?Of zie ik iets over het hoofd?
Wat je over het hoofd ziet, is dat de lener een kleine betaling kan doen op achter lopende rente, daarmee de lening weer current is en verlengd kan worden. Er kan dus alsnog lang verlengd worden, ook bij leningen die momenteel als 'late' staan. Ik weet niet of alle LOs dit even netjes doen, maar ik zie in ieder geval wel eens leningen die een aantal keer 'laat' verlengd zijn met betaling van een beetje rente.

Als je er niet aan vast wilt zitten kun je ze dus beter niet kopen (afhankelijk wellicht hoe je die twee risico's ten opzichte van elkaar inschat)

• Lan1980
Voorlopig lijkt het wel te lukken. De leningen van zenka die late waren zijn terug betaald. Ik heb er nog 2, die worden pas eind deze maand terug betaald (ofwel verlengd, ik wacht af).

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Gisteren voor de middag heb ik een withdrawal gedaan, maar die is nu nog niet bijgeschreven op mijn rekening. Ik zou denken dat het met de storing gisteren bij de Nederlandse te maken zou kunnen hebben, maar ik heb ook nog geen bevestigingsmail van Mintos ontvangen. Die komt meestal een paar uur nadat het al is bijgeschreven. :P

Voor zover ik weet is de bank die Mintos gebruikt nog niet gesloten voor de feestdagen. Dus ik denk dat deze vertraging bij Mintos ligt.

edit: te snel gepost, het is zojuist bijgeschreven :)

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 22-12-2020 10:47]

• Lan1980
IDF Eurasia veranderd grace period van 0 naar 2 dagen. Eigenlijk is dat wat zinloos, want ze hebben al gratis 7 dagen met "pending"
Hi,

You are receiving this email as an investor with active investments in ID Finance Eurasia issued loans: € 242.34 outstanding and € 0.04 pending as of 23.12.2020.

Due to delays in interbank transactions in Kazakhstan, a significant amount of borrower payments are not received by ID Finance Eurasia on the same day they are paid. This means the borrower has paid on time, but the company can’t access and transfer the money yet.

To ensure that loan statuses on Mintos correctly reflect this delay, starting from 23 December 2020, the grace period for ID Finance Eurasia loans will change from 0 to 2 days. This change will not affect the cash flow from the lending company to the investors – it only changes the way how delayed interest, if any, is calculated by Mintos. You can read more about loan statuses on our blog.

This change applies to all active and future ID Finance Eurasia loans. There are no actions required for investors. If you have any questions, reply to this email and we'll be happy to help you.

Kind regards,
Your Mintos team

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Lan1980 Niet helemaal. Het gaat hierbij om de grace period van de lener, niet van de loan originator. Het is de tijd dat de lener te laat mag zijn voordat de lening op "Late 1-15 days" komt te staan.

[Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 23-12-2020 19:07]

Pagina: 1 ... 26 ... 32 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee