Als beginner zou ik handmatig investeren om eerst eens te zien wat alles nou betekent, een beetje comfortabel worden met alle variabelen en het uitgeven van geld voordat je een computer mandaat geeft om dit voor je te doen. En vooral niet teveel peinzen/overdenken omdat je toch pas op z'n vroegst met een paar maanden gaat zien dat je kapitaal groeit.
Als je met een paar weken daar handig in bent geworden en er vertrouwen in hebt, kan je met de zoekmachine in het overzicht van leningen eens gaan kijken welke criteria je nodig hebt om een lijst te krijgen met alleen maar leningen waar je vertrouwen in hebt. Dan klik je de knop aan om er een autoinvest regel van te maken en geef je die regel een paar honderd euro om mee te beginnen. Vervolgens kijk je iedere dag een keer hoe dat presteert.
Inmiddels ben ik een jaar verder en kijk amper nog naar m'n regels. Soms als er een LO omvalt kijk ik of ik 'm in m'n regels had, dat is me maar één keer gebeurd zover.
Oh, en vergeet niet: nooit I&A gebruiken.
feelthepower schreef op maandag 2 november 2020 @ 20:21:
[...]
P2P met ETF's vergelijken is naief. Iets met wet en regelgeving en betrouwbare tegenpartijen. Bijvoorbeeld Capital Service had een OK rating op Mintos. Toch blijkbaar vanwege een of andere vage Poolse regel kunnen ze van de ene op de andere dag besluiten geen terugbetalingen te doen, blijkbaar zonder dat Mintos er daadkrachtig tegen kan optreden.
Ik wilde dat eigenlijk net om gaan draaien: bedrijven kunnen kopje onder gaan. Als je diep in KLM zat dan zie je tussen nu en een maand ook je kapitaal verdampen. Als aandeelhouder loop je net zo veel risico, alleen zijn er meer details om rekening mee te houden.
Wat dat betreft is crowdfunding makkelijker: een LO onderzoek je één keer, en dan kan je daar meerdere financieringen afsluiten. Op operationeel niveau kan je je risico spreiden door verschillende leningen te pakken, op tactisch niveau door met looptijden te spelen (hoog rendement flitskrediet met risico of een lange termijn met laag rendement van een startup). Op strategisch niveau door verschillende LO's te gebruiken.
Aandelen zijn minstens net zo volatiel in de huidige crisis, mijn portefeuille heeft een aardige fluctuatie gehad de laatste maanden. Netto kom ik iets lager uit dan wat ik geïnvesteerd heb (wederom: speelgeld, dus ik lig er niet van wakker), maar het einde is nog niet in zicht.

Wat ik bij Meesman heb liggen doet het marginaal beter.
Crypto's zijn momenteel haast zekerder, dus ik overweeg de laatste weken daar een herintredende te doen.
[Voor 39% gewijzigd door nst6ldr op 02-11-2020 20:39]