Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-05 00:30
Wel fijn dat mijn In Recovery ook gewoon oploopt ipv afloopt, ze worden pas In Recovery gezet als de lening ook daadwerkelijk finished is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Vandaag staat er wel iets heel geks op mijn statement:

Afbeeldingslocatie: https://dev.zr40.nl/img/mintos-20200909.png

Ik heb het kunnen herleiden naar een pending payment interest betaling van ID Finance Spain eerder vandaag met exact hetzelfde bedrag.

Toch even een mailtje gestuurd naar Mintos support, ze mogen het van mij zelf uitleggen :P

edit: support zegt bijna hetzelfde. Alleen herleiden zij het naar een andere betaling. Zelfde LO, zelfde bedrag, alleen van 26 augustus.

[ Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 10-09-2020 08:13 ]

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 18:26

Qwerty-273

Meukposter

Goh, ik kreeg een mail om mijn identiteit te verifiëren, omdat mijn voorheen toegestuurde kopie van een nu verlopen paspoort is (ik zit sinds eind 2016 op Mintos, dus het paspoort van destijds was inderdaad vervangen in de loop van de jaren). Ging verder zonder problemen online voor de verificatie.

Ben benieuwd of ze nu met de aanvraag van een EMI licentie en de bijbehorende plannen om te hervormen ( zie https://www.mintos.com/bl...e-for-investing-in-loans/ ), de huidige klanten eens onder de loep nemen of daar alles nog wel up-to-date is. En wellicht ze wat dieper door de AML molen heen gaan halen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik ben gestart met het afbouwen van mijn Mintos portfolio, geen nieuwe investeringen meer en mijn geld zo snel mogelijk van het platform halen. Met een beetje geluk heb ik dan mijn originele investeringen er uit binnen twee maanden aangezien vrijwel alle leningen nog max 60 dagen lopen.

Het is nu voor mij wel bewezen dat er te weinig controle op de P2P lending market is, teveel leningen die in recovery staan.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Zoals eerder aangegeven ben ik niet akkoord gegaan met de nieuwe voorwaarden en sindsdien krijg ik bijna elke vrijdag een mailtje dat mijn saldo (naar mijn inschatting als het meer dan 10 euro is) is teruggestort naar mn bankrekening. Ik kan ook nog steeds inloggen op mn account heb ik ervaren.

Het is wel jammer te constateren dat Mintos Support tegenwoordig gewoon slecht is, in aanloop naar de nieuwe voorwaarden heb ik 7 vragen gesteld aan support, op twee heb ik een copy-paste antwoord ontvangen en beantwoordde enigszins mijn vraag, de andere zijn ondanks meerdere mailtjes stelselmatig door Mintos genegeerd en onbeantwoord gebleven.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-05 13:32
Ik ben voor nu gestopt met mijn portfolio uitbreiden, geld wat ik er nog in heb zitten laat ik nog staan voor nu, maar ik investeer alleen nog in A- of hoger. Ik zit nog maar een paar maanden bij Mintos, maar ik heb nu al 5% van m'n portfolio in recovery staan.

Ergens wisten we natuurlijk dat dit kon gebeuren, maar zuur is het wel. Zeker ook omdat een groot gedeelte van de In Recovery er volgens mij in zit omdat ik gedeeltelijk gebruik heb gemaakt van Invest en Acces. "Diversified" betekent blijkbaar meer risico.

[ Voor 21% gewijzigd door kipppertje op 15-09-2020 13:36 ]

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-11-2024
kipppertje schreef op dinsdag 15 september 2020 @ 13:33:
Ik ben voor nu gestopt met mijn portfolio uitbreiden, geld wat ik er nog in heb zitten laat ik nog staan voor nu, maar ik investeer alleen nog in A- of hoger. Ik zit nog maar een paar maanden bij Mintos, maar ik heb nu al 5% van m'n portfolio in recovery staan.

Ergens wisten we natuurlijk dat dit kon gebeuren, maar zuur is het wel. Zeker ook omdat een groot gedeelte van de In Recovery er volgens mij in zit omdat ik gedeeltelijk gebruik heb gemaakt van Invest en Acces. "Diversified" betekent blijkbaar meer risico.
Invest & Acces is in dit topic meerdere malen herhaald dat het een slechte keuze is.

"That's what I do. I drink and I know things."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik vond dit wel interessant om te lezen. Ik volg hem al langer, toen ik me aan het oriënteren was voor P2P.

Hij heeft het vooral over belangenverstrengelingen wat betreffende Mintos, Mogo en Finko. Schijnbaar allemaal dezelfde vier shareholders van Mintos en Aigars Kesenfelds als grootste aandeelhouder in alledrie de bedrijven. Het tweede deel van zijn blogpost is zelfs uitgesteld op verzoek van Mogo.

[ Voor 7% gewijzigd door Jivebunny op 15-09-2020 14:02 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Jivebunny het is wel zo dat Mintos open is wie er aanmerkelijke belangen in Mintos hebben (de 4Finance jongens). Zie ook een eerdere discussie Qwerty-273 in "P2P Investing - Mintos"

Maar Kristaps Mors kijkt er wel goed naar, er kunnen zeker in problematische situaties belangenverstrengelingen optreden. Dat is wel iets om rekening mee te houden. De 4Finance jongens hebben erg goede zaken gedaan, en zijn met hun geld behoorlijk in de fintech/lending aanwezig. Aigars heeft ook nog het voordeel van familie ervaringen waar hij ongetwijfeld de juiste adviezen van zijn vader heeft gehad.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-05 00:32
Is deze al eens voorbij gekomen, een post over het rating-systeem van Mintos.
https://kristapsmors.subs...7-failed-loan-originators
Realistic version of Mintos ratings
If anyone still relies on Mintos ratings, then I suggest to look at them in following way:
  • A rated loan originators: highly speculative
  • B, C, D rated loan originators: junk
Van de 9k aan deposits over de jaren heen, heb ik nu 7k terug en 3,5k in portefeuille (waarvan nu 50% in recovery). Het systeem an-sich vind ik erg mooi, de praktijk is minder sustainable.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Kristaps heeft een nieuwe blog gepost over Creditstar, een LO op Mintos en ze runnen ook hun eigen LenderMarket platform. Hierbij wordt stevig getwijfeld over de auditor die de laatste 6 jaarrekeningen van Creditstar heeft vastgesteld / goedgekeurd.
Zie https://kristapsmors.subs...tstar-no-audit-no-problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11:22
De Kristaps-blogs zijn behoorlijk vernietigend in hun oordeel.

Ik ben zelf in maart zoveel als mogelijk uitgestapt omdat ik niet geloofde dat het type uiteindelijke leners in een economische crisis zou blijven betalen. Bovendien lukte het me niet om te doorgronden hoe Mentos haar rendement berekende. En van de paar leningsovereenkomsten die ik heb doorgekeken kon ik niet inschatten wat er van overeind zou blijven in het geval van echte problemen.

Ik heb nog 35€ in een paar leningen vast zitten. Als ik die ook als verloren beschouw, dan is mijn rendement over een jaar ongeveer -10%. Het was leuk spelen, maar voor mij geen beleggingsoptie om serieus geld in te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-05 21:54
Tsurany schreef op zaterdag 12 september 2020 @ 01:23:
Ik ben gestart met het afbouwen van mijn Mintos portfolio, geen nieuwe investeringen meer en mijn geld zo snel mogelijk van het platform halen. Met een beetje geluk heb ik dan mijn originele investeringen er uit binnen twee maanden aangezien vrijwel alle leningen nog max 60 dagen lopen.

Het is nu voor mij wel bewezen dat er te weinig controle op de P2P lending market is, teveel leningen die in recovery staan.
Heb je ook geen leningen die extended kunnen worden dan? Ik dacht in februari ook mn geld eruit te halen, maar er staat nu nog ~20% open wat gewoon nog current is maar door alle extensions langer duurt dan gedacht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenhands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Dat is inderdaad een aardig stuk. Ben benieuwd of de andere voorspellingen (waarbij Mogo andere onderdelen zal overnemen) in het artikel van Kristaps uitkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ah, Mintos heeft een foutje ergens opgespoord en verholpen:
We're writing to inform you about a recent fix on our platform.

Due to several interest transactions being processed twice, the earned Interest amount on your Overview page was displaying incorrect data. It has now already been fixed and you may have noticed a change in the amount.

After the fix, the amount on your account has been reduced by: -25,6 EUR, -0,46 PLN.

This error did not affect your actual investments or underlying data.
We apologize if this caused any inconvenience and hope for your understanding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duikje
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23-05 18:53
Qwerty-273 schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 22:38:
Ah, Mintos heeft een foutje ergens opgespoord en verholpen:

[...]
heb het zelfde een foutje in uw nadeel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

duikje schreef op dinsdag 22 september 2020 @ 23:26:
[...]

heb het zelfde een foutje in uw nadeel
In je nadeel? Volgens mij staat er impliciet dat het om een presentatiefout gaat.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

• netfast
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
echter, het is een negatieve reductie ;-)
Dus beetje onduidelijk voor mijn brein...

• Lan1980
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-10-2024
Uw aandeel profit is wel verminderd, dat lijkt negatief, maar de totale som van je account is niet gewijzigd. Dus heeft het enkel een psychologische invloed (en eventueel een zoveelste vertrouwensbreuk inzake hun IT zaken)

Wat de blog betreft inzake belangenvermenging: Het klinkt negatief, maar al bij al valt het nog mee, niet? Of bv Zenka nu wordt overgenomen door Mogo of niet, doet dat er toe?

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-05 12:49
Lan1980 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:52:
Uw aandeel profit is wel verminderd, dat lijkt negatief, maar de totale som van je account is niet gewijzigd. Dus heeft het enkel een psychologische invloed (en eventueel een zoveelste vertrouwensbreuk inzake hun IT zaken)
Totale som van account is wel gewijzigd hierdoor.

Mijn account balance gaf op 15 september € XYZ aan
Op 18 september € XYZ-/- € 5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:27

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Lan1980 schreef op woensdag 23 september 2020 @ 09:52:
Wat de blog betreft inzake belangenvermenging: Het klinkt negatief, maar al bij al valt het nog mee, niet? Of bv Zenka nu wordt overgenomen door Mogo of niet, doet dat er toe?
Het valt mee als je in de 'goede' stukken zit die overgenomen worden. Zit je in een omgevallen LO, dan heb je pech, want de group guarantee is zojuist waardeloos geworden. De groep is namelijk nu alleen maar een lege huls met de omgevallen LOs, en een paar grijpstuivers die ze gekregen hebben voor de goede stukken. Dan mag de lege huls omvallen, kun je naar je centen fluiten, en heeft Mogo er weer een mooie LO bij. De grote winnaar is Aigars, want die hoeft geen goede LO af te romen om de failliete te betalen.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Lan1980
Ik drukte mij misschien wat verkeerd uit. het klopt dat als je de foute LO hebt, je in de problemen zit. Zo heb ik bv groot aandeel in Varks).

Ik bedoelde het eerder op Mintos zelf. Vandaar dat ik zei "al bij al", dus inclusief de negatieve zaken, maar niets wijst erop dat Mintos zelf in de problemen zit, denk ik toch.

Maar het klopt wat betreft die groepsgarantie: ik kijk er eerlijk gezegd niet meer naar. Indien ze in de problemen zitten, passen ze die toch niet toe (behalve Iute). Ik beloon Iute dan ook door in hen te investeren :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

De hele Mogo groep vind ik zelf behoorlijk apart. Natuurlijk zijn ze succesvol, en een van de stabielste LO's op Mintos. Maar de hele Mogo groep is wel een aparte verzameling, die staat gewoon gespecificeerd op de prospectus van hun bonds op hun website https://mogo.finance/wp-c...ds/2019/11/Prospectus.pdf
Terwijl op de website zelf zie je eigenlijk alleen maar Mogo terug.

In de prospectus zie je ook opeens Longo er tussen staan. Longo richt zich puur op de inkoop en verkoop van auto's (die je waarschijnlijk dan via Mogo kan financiëren). Zo koopt de Nederlandse Longo auto's in, en zie je bij de Letse Longo dat ze voornamelijk auto's verkopen.

En dan zit er in Duitsland ook een Maxxus bedrijf, dat onder Mogo valt, dat bedrijfsvoertuigen verhuurt (Vermietung von Kraftwagen), echter zonder telefoonnummer of website... terwijl bijna alle andere bedrijven in Aachen in dezelfde branch op zijn minst één van de twee heeft vermeld (of beide) in bedrijvenregisters (om een lokale vergelijking te maken).

Dan zie je vervolgens ook nog dat Jacob Hoogenboom (he dat klinkt Nederlands :+) directeur is bij Maxxus en ook verschillende Longo entiteiten - en als je daar op googled is te zien dat hij in Amsterdam gestudeerd heeft, en daarna in Luxembourg en Moskou heeft gewerkt, en nu in Riga zit als COO van de Longo Group (volgens LinkedIn).

Ik ben wel benieuwd hoe ze deze overgekochte LO's binnen de Mogo groep gaan vormgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03:15
Geen idee of dit te beantwoorden is maar laat ik het toch proberen. Stel ik wil bijv. een Mogo lening van 10% verkopen die nog 40 maanden te gaan heeft. De lening is niet late. Wat voor discount denken jullie dat nodig zal zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans van Dijk1
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 22-03-2022
Even iets wat mogelijk al eerder aan de orde is geweest: hoe ga je fiscaal om met bedragen die wel op je account staan maar die waarschijnlijk (deels) nooit meer terugkomen zoals bij "in recovery". Dat is op zich al vervelend genoeg en om er nou ook nog belasting over te gaan betalen daar voel ik weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynick
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-05 11:08
Hans van Dijk1 schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:34:
Even iets wat mogelijk al eerder aan de orde is geweest: hoe ga je fiscaal om met bedragen die wel op je account staan maar die waarschijnlijk (deels) nooit meer terugkomen zoals bij "in recovery". Dat is op zich al vervelend genoeg en om er nou ook nog belasting over te gaan betalen daar voel ik weinig voor.
In privé niks, je betaald gewoon belasting over je vermogen per 1-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
in België betaal je 30% belastingen op je interesten die je verdiend hebt. In denk dat " in recovery" nog niet in dat tax report zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:07
Skynick schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 13:50:
[...]

In privé niks, je betaald gewoon belasting over je vermogen per 1-1.
Jewel, maar uitgeleend geld aan derden telt mee en investeringen in box 3 ook. Mintos is een van de twee (Ik heb beiden al geprobeerd bij de belasting, geen problemen), maar dit is geld wat je hoogstwaarschijnlijk niet terug gaat zien, dus ik vind het geen vreemde vraag hoe je daar mee omgaat. Zeker als het een significant bedrag betreft. Anders betaal je belasting over vermogen wat je niet hebt.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik kan zo snel geen link vinden (alleen referenties naar dit verhaal), maar de richtlijn van de afm schijnt te zijn om bedragen die niet ontvangen zijn na 90 dagen af te schrijven (oftewel waarde op 0 stellen). Met die richtlijn van de afm heb je denk ik wel munitie om hetzelfde toe te passen op je aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ook lekker trouwens, mijn money in recovery was ineens weg in het overzicht in de app. Ik blij, monies blijkbaar terug betaald.. Krijg ik net een mail dat het een foutje was in het overzicht na een app update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Het is inderdaad opgesplitst tussen pending payments en in recovery, maar de huidige app versie laat alleen pending payments zien. De volgende versie zou beiden moeten laten zien.

• Hans van Dijk1
mdlaat schreef op vrijdag 25 september 2020 @ 20:28:
Ik kan zo snel geen link vinden (alleen referenties naar dit verhaal), maar de richtlijn van de afm schijnt te zijn om bedragen die niet ontvangen zijn na 90 dagen af te schrijven (oftewel waarde op 0 stellen). Met die richtlijn van de afm heb je denk ik wel munitie om hetzelfde toe te passen op je aangifte.
OK thanks for post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft op de 25ste nieuwe updates geplaatst in de suspended en defaulted LOs overzichten op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/

Update over Aforti: Since the last update, Aforti Finance has stopped making weekly payments of € 25 000, but has instead transferred € 10 000, € 7 500 and € 6500 during the last three weeks.
Of te wel.... Dat ziet er minder rooskleurig uit. De Aforti groep doet het volgens mij redelijk, ze zijn bezig met het overnemen van een bedrijf in Cyprus om aan een EMI licentie te komen, hebben een nieuwe entiteit in het UK. Ook de kwartaal cijfers van de hele groep zijn toch redelijk positief.
In the second quarter of 2020 The Aforti Capital Group generated PLN 140 million in sales
revenue, which is a 39.56% decrease compared to 2019.
Net profit of the entire Aforti Capital Group in the reported period amounted to PLN 726 thousand
compared to PLN 296 thousand achieved in the second quarter of 2019, which constitutes an increase
by 145.40%.
On a cumulative basis, after the first half of this year, the consolidated net sales revenues of
the Aforti Capital Group reached over PLN 282.49 million and were 35.18% lower than in the previous
year. The Aforti Capital Group's net profit increased to PLN 1.19 million, which constitutes an increase
by 101.08%.
Het is echt om te huilen hoe Aforti om Mintos heen danst.
Als ik het Mintos overzicht goed lees staat er €1.976.574 open (Outstanding invested funds by Mintos investors including pending principal), dat lijkt mij voor de hele Aforti groep peanuts om af te lossen. Ik ben zwaar teleurgesteld in Mintos met hun softe aanpak van Aforti. Het is niet een LO die volledig aan de afgrond zit, alleen hun lending entiteit staat daar, de rest lijkt lekker in een luxe hotel te zitten, bij wijze van spreken dan.

En een korte update over Varks (Finko AM):
.... And the following payments (1 September - 25 September) in the amount of € 950 000 - have already been distributed among investors on Mintos
Daar druppelt dus gelukkig nog wel wat terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

De cashback acties zijn weer begonnen. Dit keer voor Wowwo. 1% bonus, minimum van € 100 (in totaal). Loopt van vandaag t/m 31 oktober. Zoals eerder, eerst activeren op https://www.mintos.com/en/campaigns/wowwo-cb-09-2020 en alleen primary market aankopen (handmatig of via auto-invest) tellen mee. Strategies (het oude invest & access) en secondary market tellen niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Qwerty-273 schreef op zondag 27 september 2020 @ 00:51:
Mintos heeft op de 25ste nieuwe updates geplaatst in de suspended en defaulted LOs overzichten op https://www.mintos.com/en/funds-in-recovery-updates/
Mintos behandelt haar klanten inderdaad uitstekend (LOs zijn de klanten, die betalen. Wij zijn alleen geldschieter), zo ook Capital Service, waar nu alweer een ruime maand radiostilte heerst sinds ze hebben laten weten dat het overgrote merendeel hun 'deal' afwees. Ondertussen komen er ook weinig euros binnen, terwijl er wel >100 miljoen euro missing in action is (72M in suspended, en 32M in defaulted cases)... Ik ben nu ook maar begonnen met euros terughalen, het rendement is matigjes geworden met de lage rentes en lange terugbetaaltijden, en de afschrijvingen lopen aardig op. Als ik nu alles moet afschrijven in default, speel ik net-wel-net-niet quitte over de afgelopen 2 jaar, en heb ik alsnog vele defaults ontweken.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-05 17:03
Ik heb echt een haat-liefde verhouding met Mintos. Het concept is erg mooi en op zich werkt het platform heel aardig, maar de balans tussen de belangen van investeerders vs. loan originators is zoek naar mijn idee. Mintos/de investeerders zouden meer (juridische) mogelijkheden moeten hebben in geval een loan originator niet aan haar verplichtingen voldoet.

Ik heb in 2019 een behoorlijk bedrag geïnvesteerd in Mintos. Met name in kortlopende leningen, ook met de gedachte dat de beurs naar mijn idee te hoog stond en ik een dip in de aandelenmarkt wilde afwachten. Die kwam er, maar Mintos leningen bleken minder liquide dan gehoopt. Ja, er is een secondary market, maar ik vond de discount te gortig. Tegelijkertijd worden kortlopende leningen vrolijk verlengd met max. 180 dagen, enorm frustrerend. Een rendement van ~ 12% is erg aantrekkelijk, maar het counterparty risico wordt me te groot. Er zijn te weinig solide loan originators om een voldoende grote diversificatie te realiseren. Een jaarrendement kan volledig teniet worden gedaan door het omvallen van één loan originator. Bij mij is dat het geval met Varks, ze geven aan alles voor eind 2022 terug te betalen, maar ik acht de kans klein.

Ik haal m'n geld weg, misschien kom ik over enige tijd nog wel terug, houd de website wel in de gaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frozenhands
TheDeuce schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:26:
Ik heb echt een haat-liefde verhouding met Mintos. Het concept is erg mooi en op zich werkt het platform heel aardig, maar de balans tussen de belangen van investeerders vs. loan originators is zoek naar mijn idee. Mintos/de investeerders zouden meer (juridische) mogelijkheden moeten hebben in geval een loan originator niet aan haar verplichtingen voldoet.

Ik heb in 2019 een behoorlijk bedrag geïnvesteerd in Mintos. Met name in kortlopende leningen, ook met de gedachte dat de beurs naar mijn idee te hoog stond en ik een dip in de aandelenmarkt wilde afwachten. Die kwam er, maar Mintos leningen bleken minder liquide dan gehoopt. Ja, er is een secondary market, maar ik vond de discount te gortig. Tegelijkertijd worden kortlopende leningen vrolijk verlengd met max. 180 dagen, enorm frustrerend. Een rendement van ~ 12% is erg aantrekkelijk, maar het counterparty risico wordt me te groot. Er zijn te weinig solide loan originators om een voldoende grote diversificatie te realiseren. Een jaarrendement kan volledig teniet worden gedaan door het omvallen van één loan originator. Bij mij is dat het geval met Varks, ze geven aan alles voor eind 2022 terug te betalen, maar ik acht de kans klein.

Ik haal m'n geld weg, misschien kom ik over enige tijd nog wel terug, houd de website wel in de gaten.
Prima toch, blijven er meer leningen over voor de mensen die er nog wel vertrouwen in hebben. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Zr40 schreef op maandag 28 september 2020 @ 12:04:
De cashback acties zijn weer begonnen. Dit keer voor Wowwo. 1% bonus, minimum van € 100 (in totaal). Loopt van vandaag t/m 31 oktober. Zoals eerder, eerst activeren op https://www.mintos.com/en/campaigns/wowwo-cb-09-2020 en alleen primary market aankopen (handmatig of via auto-invest) tellen mee. Strategies (het oude invest & access) en secondary market tellen niet.
Wowwo is Turks toch? Hou er rekening mee dat die Lira echt helemaal naar de klote aan het gaan is, dus je loopt een best valutarisico waarvan het maar de vraag is of Wowwo dat netjes afgedekt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozenhands
MrAngry schreef op maandag 28 september 2020 @ 20:47:
[...]

Wowwo is Turks toch? Hou er rekening mee dat die Lira echt helemaal naar de klote aan het gaan is, dus je loopt een best valutarisico waarvan het maar de vraag is of Wowwo dat netjes afgedekt heeft.
Op ExploreP2P staat de LO op plaats vijf, ik heb er wel vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Wowwo is onderdeel van de Yeşil groep van bedrijven (van Engin Yeşil).
Wowwo's 50% stakeholder is Yeşil Yatırım Holding (ISE Symbol: YESIL), a company that is publicly traded. The remaining 50% is owned by privately held Yeşil Holding.
Ze bieden geen groepsgarantie, maar het lijkt van afstand goed te lopen (zie ook de financiële overzichten die redelijk up to date zijn bij Mintos, en het oordeel van ExploreP2P zoals hierboven al werd genoemd).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Frozenhands Koop jij je maar lekker in, koop mijn discountjes ook maar over. Ik volg deze draad nog wel even.

In de Mintos blog staan links naar currency hedge en hoe LO's hiermee omgaan (veelal niet). Kosten van leningen lopen daardoor enorm op. Die Turkse LO is een accident waiting to happen.

@mdlaat ik ben benieuwd hoe jij leningen kan afboeken, terwijl jouw statement straks een bedrag laat zien. Wij betalen vermogensbelasting, zolang die lening niet als default op je statement staat, kan je niet zo veel.
Nu zit ik zelf bij een accountant, die doen alles met bewijsstukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 16:34:
ik ben benieuwd hoe jij leningen kan afboeken, terwijl jouw statement straks een bedrag laat zien. Wij betalen vermogensbelasting, zolang die lening niet als default op je statement staat, kan je niet zo veel.
Op statement staan ook vertraagde projecten/leningen. Dat icm de richtlijn afm lijkt me voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Wat heeft de AFM volgens jou te zeggen over a. belastingzaken en b. een buitenlandse aanbieder? Je moet hiervoor bij de Belastingdienst zijn.

Ik denk dat je in de war bent met bepaalde aanbevelingen voor platforms, en wel deze. Dat zijn geen belastingregels voor investeerders.

[ Voor 87% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2020 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdlaat
Ik zeg niet en hem nooit gezegd dat de afm iets te vertellen heeft over belastingzaken. Nogmaals: ik vind het met de richtlijnen van de afm verdedigbaar. Een ander mag daar anders over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Als dat zou werken, dan lijkt dat mij anders een ideale manier om vermogen te verbergen. Jij zegt: ik heb het afgeboekt want 90+ dagen late. Platform zegt: wij hebben het op onze boeken staan met liability naar jou want wij verwachten dat het nog wordt uitbetaald.

Nee, dat lijkt mij niet verdedigbaar. Zowel jij als het platform moeten het eens zijn over het afgeboeken van de investering voordat je het in de aangifte kan waarderen op nihil.

[ Voor 11% gewijzigd door Zr40 op 29-09-2020 22:39 ]

• Hans van Dijk1
@Frozenhands Koop jij je maar lekker in, koop mijn discountjes ook maar over. Ik volg deze draad nog wel even.

In de Mintos blog staan links naar currency hedge en hoe LO's hiermee omgaan (veelal niet). Kosten van leningen lopen daardoor enorm op. Die Turkse LO is een accident waiting to happen.

@mdlaat ik ben benieuwd hoe jij leningen kan afboeken, terwijl jouw statement straks een bedrag laat zien. Wij betalen vermogensbelasting, zolang die lening niet als default op je statement staat, kan je niet zo veel.
Daar was ik al bang voor

• Hans van Dijk1
Zr40 schreef op dinsdag 29 september 2020 @ 22:09:
Wat heeft de AFM volgens jou te zeggen over a. belastingzaken en b. een buitenlandse aanbieder? Je moet hiervoor bij de Belastingdienst zijn.
Is er iets bekend over hoe de Belastingdienst hiermee omgaat? Als er geen jurisprudentie is zou ik me kunnen voorstellen dat je de AFM richtlijn volgt oftewel afboeken na 90+ dagen

• Hans van Dijk1

Heb ik niet kunnen vinden, heb je misschien een link?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
wowwo geeft 1% cashback en leningen van 12,5%.
Op de secondaire markt vind je echter een hoop leningen van 12,5% van wowwo met 1,5% discount. Er zijn er zelfs van 13% met 1,5% korting.

Zelf is mijn aandeel wowwo al redelijk groot en ik wou net meer afbouwen (omwille van de devaluatie turkse munteenheid). Voor minstens 100euro kopen voor 1% cashback zag ik dus niet zitten (mijn mintos portfolio is maar iets meer dan 2000 euro momenteel, waarvan 15% in recovery bij vooral varks en capital service).

Maar door secondaire markt kan ik toch een klein graantje meepikken van de cashback. leningen van 13% en 1,5% korting. Moet geen 100 euro investeren en krijg er iets voor.

Zelf schat ik wowwo wel hoog in, maar het is die Turkse lira die mij zorgen baart.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
Bartske schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 12:59:
Ik heb ook mn autoinvest uitgezet en laat het geld langzaam terugstromen. Ik investeer wel weer als er wat meer duidelijkheid is. Op korte termijn verwacht ik geen problemen voor LO's, maar op lange termijn als er minder mensen hun lening terug kunnen gaan betalen (mocht de crisis doorzetten) wel.
We zijn nu 6.5 mnd verder en ik heb 85% van mijn geld terug. Tot nu toe 0 defaults gehad of bij de omvallende LO's gezeten dus dat gaat goed tot nu toe. Naast dat ik het klimaat erg onzeker vind voor deze markt vind ik het voor mezelf ook ethisch steeds minder te verantwoorden, neem bijvoorbeeld deze loan:

https://www.mintos.com/en/16300524-06

Ik stel me dan een vrouw van 48 jaar die geld geleend heeft tegen een woekerrente (de rente die zij betaald is nog veel hoger dan 14.5%) om een nieuwe wasmachine te kopen, nu door de crisis haar baan kwijt is en het niet meer terug kan betalen. Weet niet of het echt zo gaat, maar wil me eigenlijk niet meer in deze praktijken mengen. M'n geld wil ik natuurlijk nog wel terug, maar het laatste beetje gaat nog een lange adem hebben denk ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Hans van Dijk1 schreef op woensdag 30 september 2020 @ 17:13:
Heb ik niet kunnen vinden, heb je misschien een link?
Ik dacht dat het in één van de AMA's werd benoemd (ik kan het ook niet terug vinden op de Mintos blogs). Waarbij volgens mij werd aangegeven dat de meeste LOs juist niet aan FX hedging deden. Als je zoekt op "FX" dan vind je alleen Revo/Mokka terug met het volgende:
Our policy is to maintain a fully hedged FX position and to continue to maintain a strong cash position and a well-diversified funding mix, consisting of both institutional investors, family offices, individuals, and banks.
Volgens ExploreP2P over Kviku: "The company confirmed that its FX risk is fully hedged.". Terwijl bij Mogo het volgende staat "it shows the relatively high level of unhedged FX exposure they have to currencies in places such as Georgia and Kazakhstan".

Hedging brengt kosten met zich mee, en je verliest daarmee ook een mogelijk positief resultaat als de wisselkoers voor jouw gunstig zou veranderen. Het is daarmee natuurlijk wel een behoorlijk risico.

-- edit
Ik vermoed dat FX ook de grootste reden is dat Akulaku moeilijk doet met terugbetalen op dit moment. Als je kijkt naar de wisselkoers dan heeft Akulaku bijvoorbeeld aan het begin van het jaar voor 1 euro 15000 rupiah gekregen, terwijl ze nu bijna 17500 rupiah neer moeten leggen om diezelfde 1 euro terug te betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Qwerty-273 op 01-10-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bartske schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

We zijn nu 6.5 mnd verder en ik heb 85% van mijn geld terug. Tot nu toe 0 defaults gehad of bij de omvallende LO's gezeten dus dat gaat goed tot nu toe. Naast dat ik het klimaat erg onzeker vind voor deze markt vind ik het voor mezelf ook ethisch steeds minder te verantwoorden, neem bijvoorbeeld deze loan:

Ik stel me dan een vrouw van 48 jaar die geld geleend heeft tegen een woekerrente (de rente die zij betaald is nog veel hoger dan 14.5%) om een nieuwe wasmachine te kopen, nu door de crisis haar baan kwijt is en het niet meer terug kan betalen. Weet niet of het echt zo gaat, maar wil me eigenlijk niet meer in deze praktijken mengen. M'n geld wil ik natuurlijk nog wel terug, maar het laatste beetje gaat nog een lange adem hebben denk ik zo.
Ik ga het niet goedpraten, maar ik doe het gewoon een tweede keer:
Config schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 09:42:
Nooit geld verwarren met ethiek ;).
Dat moest je geweten hebben toen je er aan begon.

Maar troostje, als ik de Facebook groep mag geloven hoeft niemand ooit terug te betalen en zijn investeerders 100% van de tijd hun geld kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartske
nst6ldr schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 16:12:
[...]

Ik ga het niet goedpraten, maar ik doe het gewoon een tweede keer:

[...]

Dat moest je geweten hebben toen je er aan begon.

Maar troostje, als ik de Facebook groep mag geloven hoeft niemand ooit terug te betalen en zijn investeerders 100% van de tijd hun geld kwijt.
Beetje een rare reactie maar goed. Ik had het geweten kunnen hebben, maar stond er vorig jaar blijkbaar anders in en heb niet goed genoeg onderzoek gedaan. Eigenlijk alleen onderzoek gedaan naar de risico's voor mijn geld zelf aanvaardbaar zijn, en nooit verder gekeken naar de eindgebruiker. Mintos is ook zo gemaakt dat je daar zo min mogelijk mee te maken hebt, het is dan ook compleet ondoorzichtig als je investeert in een lening welke afspraken de LO en de eindgebruiker hebben gemaakt. Misschien logisch, misschien ook niet. Als ik er nu op terugkijk ben ik niet trots op mezelf dat ik heb geholpen dit systeem overeind te houden. Maar daar mag ieder zijn eigen keuze in maken, en zal mensen die er nog wel voor kiezen om te investeren er ook niet raar op aankijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
@Bartske weet niet of je het weet maar je kunt gewoon leningen selecteren op APR. Ik zie nu bijvoorbeeld een Mogo lening met APR van 17%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Bartske schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:28:
[...]

Beetje een rare reactie maar goed. Ik had het geweten kunnen hebben, maar stond er vorig jaar blijkbaar anders in en heb niet goed genoeg onderzoek gedaan. Eigenlijk alleen onderzoek gedaan naar de risico's voor mijn geld zelf aanvaardbaar zijn, en nooit verder gekeken naar de eindgebruiker. Mintos is ook zo gemaakt dat je daar zo min mogelijk mee te maken hebt, het is dan ook compleet ondoorzichtig als je investeert in een lening welke afspraken de LO en de eindgebruiker hebben gemaakt. Misschien logisch, misschien ook niet. Als ik er nu op terugkijk ben ik niet trots op mezelf dat ik heb geholpen dit systeem overeind te houden. Maar daar mag ieder zijn eigen keuze in maken, en zal mensen die er nog wel voor kiezen om te investeren er ook niet raar op aankijken.
Ik deed het gekscherend omdat ik vond dat je er nogal in op ging door in geur en kleur een 'zielige' casus bij elkaar te fantaseren waarvan alleen haar leeftijd en het bedrag op waarheid is berust. De omstandigheden zijn nu eenmaal onbekend, en mensen die lenen weten wel waar ze aan beginnen (zie ik in mijn directe omgeving althans). Dat je nu ineens nóg meer al je geld eruit trekt omdat het ook niet ethisch is komt dan bij mij een beetje gek over.

Als je dit in acht neemt:
Pistachenootje schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 17:44:
@Bartske weet niet of je het weet maar je kunt gewoon leningen selecteren op APR. Ik zie nu bijvoorbeeld een Mogo lening met APR van 17%.
dan zou dát in ieder geval geen bezwaar meer mogen zijn. Laat je je geld dan staan? Of was het ethiek verhaal dan toch een beetje high horse en vind je mintos nu gewoon eng wegens de crisis?

En misschien ga ik er ook wel teveel op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
veel hangt toch ook af van de inflatie van het betreffende land. Mijn ouders hadden (lang geleden) nog een lening voor een woning aan 15%. Die hebben dat ook overleefd destijds.

Sparen bij de bank: veel banken hebben ook lak aan ethisch zaken. Idem met bedrijven als je bv zou gaan voor aandelen.

Ik snap ergens wel je probleem, maar er is niet meteen een oplossing in de huidige markt. Zelf bij ethisch beleggen heb ik vaak vraagtekens (omwille van ecologie dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartske
nst6ldr schreef op vrijdag 2 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Ik deed het gekscherend omdat ik vond dat je er nogal in op ging door in geur en kleur een 'zielige' casus bij elkaar te fantaseren waarvan alleen haar leeftijd en het bedrag op waarheid is berust. De omstandigheden zijn nu eenmaal onbekend, en mensen die lenen weten wel waar ze aan beginnen (zie ik in mijn directe omgeving althans). Dat je nu ineens nóg meer al je geld eruit trekt omdat het ook niet ethisch is komt dan bij mij een beetje gek over.

Als je dit in acht neemt:

[...]

dan zou dát in ieder geval geen bezwaar meer mogen zijn. Laat je je geld dan staan? Of was het ethiek verhaal dan toch een beetje high horse en vind je mintos nu gewoon eng wegens de crisis?

En misschien ga ik er ook wel teveel op in.
Zo'n reactie had ik wel kunnen verwachten nog. Nogmaals het is geen aanval naar jou of anderen die wel er voor kiezen om erin te investeren. Het is gewoon legaal en toegestaan, dus ga lekker je gang. Ik zeg alleen dat ik de ethische bezwaren naast het risico (heb in maart besloten om vanwege de crisis geld eruit te halen, niet vanwege ethische bezwaren) mij nu te groot is om er nog in te beleggen. Ik merk dat jij je persoonlijk heel erg aangevallen voelt maar daar is het mij niet om te doen. Leningen met een lage APR zouden kunnen inderdaad, maar ik vind het risico te groot en iig in maart kon je helemaal in je autoinvest een minimale of maximale APR instellen. Nu is dat misschien wel anders overigens, dat weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
Vandaag EUR 160 van Varks ontvangen :) Betaling gaat op basis van Finished Date, alles met een finished date < 21 juni 2020 is terugbetaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
hier begint de finished date maar vanaf 21.06.2020. het is toen dat ze de meeste leningen bij finished gezet hebben.

Heb 3 Zenka leningen, nu al voor 4de keer verlengd voor 2 maand terwijl maximaal maar 180 dagen kan verlengd worden. Mailtje naar support en na paar dagen ontving ik dit:
Please be informed that loans have been placed for a rebuy and they will be bought back as soon as possible.

Many thanks for the notice. Let us know if you have any other questions.
Ik zie het niet zo rooskleurig voor zenka, dus liever mijn geld terug. Destijds gokje gewaagd met leningen voor een maand, maar ondertussen al meer dan een half jaar verder. steeds opnieuw verlengd en steeds wel mooi interest ontvangen. Maar toch. Leningen aan 16,5%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipppertje
  • Laatst online: 11-05 13:32
Bartske schreef op donderdag 1 oktober 2020 @ 13:42:
[...]

Tsja. Kan. Of een nieuwe XBOX.
Daarnaast, wat is dan het alternatief? Geen geld lenen zodat ze met de hand moet wassen? Ik vind het niet per se immoreel om geld uit te lenen, maar het is natuurlijk wel verdrietig als iemand geld moet lenen omdat er geen andere keuze is en daardoor nog meer problemen krijgt. Maar eerlijk gezegd vind ik dat meer een probleem van de overheid om dat te reguleren.

Maar het had ook zo gekunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
Heb vandaag een aantal Mogo bonds gekocht, ISIN XS1831877755. Besef me heel goed dat dit junk bonds zijn met een groot risico. Ze zijn echter wel secured en ik ben bereid in Mogo te investeren via Mintos, dus waarom niet dat beetje extra yield meepakken als dat kan. De handel is behoorlijk illiquide (klein orderboek en grote spread), maar ik ben van plan de bonds tot aan maturity aan te houden.

Maar eens kijken hoe dit bevalt, gekocht via DeGiro. Huidige YTM ligt na aftrek van de transactiekosten > 20%. Je moet toch iets als je op een gewogen gemiddeld rendement van ~7% wilt uitkomen (op al m'n beleggingen) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Vandaag werden de 3 zenka leningen die al meer dan 180 dagen extended waren, terug gekocht door Mintos, nadat ik dit vorige week aankaarte bij de support; De leningen zelf lopen echter gewoon verder.

Geeft me ook wat minder vertrouwen dat je nu zelf moet uitzoeken welke meer dan 180 dagen extended zijn.
Langs de andere kant, als de LO overeind blijft, is dat wel mooi meegenomen, die extended loans aan 16,5%. Maarja... onzekere tijden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Zo heb ik er ook een aantal (meer dan 180 dagen extended), voornamelijk bij CreditStar. Iemand enig idee hoe je die eenvoudig kan selecteren/filteren? Als je de loan id's doorgeeft aan Mintos worden ze teruggekocht, dus ik wil graag een lijst doorsturen. Heb geen zin om ze allemaal handmatig te bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firedragon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-05 12:48
Hier ook maar eens goed door mijn leningen gegaan totaal 88 gevonden die meer dan 180 dagen extended waren gaat tot max 2 weken duren om ze te verwerken.
Thank you for the list.

I have checked the loans you sent us and have added them to the rebuy list. We will process these as soon as possible, though, please allow for up to two weeks maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Bij welke LO's vond je dergelijke leningen? Zenka, Creditstar... er zijn er misschien nog wel een paar om in het oog te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
Over grote deel was Zenka 69 maar ook Finitera, Sebo(Mogo) , en Sun Finance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Dijk1
TheDeuce schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:50:
Zo heb ik er ook een aantal (meer dan 180 dagen extended), voornamelijk bij CreditStar. Iemand enig idee hoe je die eenvoudig kan selecteren/filteren? Als je de loan id's doorgeeft aan Mintos worden ze teruggekocht, dus ik wil graag een lijst doorsturen. Heb geen zin om ze allemaal handmatig te bekijken.
Hoe ga je in dit verband om met de schedule extensions? Als je met het maximum van 6 x rekening moet houden gaat het wel heel erg lang duren voordat je aan 180+ dagen bent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Hans van Dijk1 schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:58:
[...]

Hoe ga je in dit verband om met de schedule extensions? Als je met het maximum van 6 x rekening moet houden gaat het wel heel erg lang duren voordat je aan 180+ dagen bent
Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Ik heb enkele leningen die > 180 dagen verlengd zijn, bovenop de originele looptijd. Het max aantal dagen dat er verlengd mag worden is inderdaad 180 dagen, het aantal keren is 6. Bij mij waren de leningen vaak 4 keer over 60 dagen verlengd, dat is 240 dagen en dus hoger dan het maximum toegestane. Mintos heeft aangegeven dat de leningen binnen twee weken worden terug gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans van Dijk1
TheDeuce schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 14:21:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je vraag helemaal begrijp. Ik heb enkele leningen die > 180 dagen verlengd zijn, bovenop de originele looptijd. Het max aantal dagen dat er verlengd mag worden is inderdaad 180 dagen, het aantal keren is 6. Bij mij waren de leningen vaak 4 keer over 60 dagen verlengd, dat is 240 dagen en dus hoger dan het maximum toegestane. Mintos heeft aangegeven dat de leningen binnen twee weken worden terug gekocht.
Ik was niet duidelijk genoeg, sorry. Maar je antwoord is helder, dat bedoelde ik inderdaad. Je kan je wel afvragen waarom een lening dan toch 6 x mag worden verlengd. Een ander punt is of je wat kan doen als betalingen meer dan 180 extended worden hoewel de einddatum van de lening zelf nog niet is bereikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
Omdat er ook met 30 dagen verlengd kan worden ;) Maar ben het met je eens dat ze het zo hadden moeten inrichten dat een overschrijding niet mogelijk is: max. 3x 60 dagen óf max. 6x 30 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
TheDeuce schreef op maandag 12 oktober 2020 @ 14:50:
Toch maar handmatig gedaan :+ Vorige week een lijst doorgestuurd naar de Mintos helpdesk, vandaag zijn ze allemaal teruggekocht, EUR 950 pending bij CreditStar nu :) Wel bijzonder dat ze de lening door laten lopen voor de andere investeerders, rente was 10.5-11%, waarschijnlijk goedkope funding voor CreditStar, niet helemaal eerlijk dat ze niet de hele lening sluiten. En gisteren zo waar EUR 250 van Varks terug gekregen, staat nog een groot bedrag uit, maar er blijven plukjes binnenstromen, goed om te zien; ondanks de conflicten in Armenië.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23-05 11:29
@TheDeuce Hoe oud zijn die Varks (Finko) leningen dan. Bij mij staat alles al een tijd in recovery, maar er komt niks van terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
@agravain Volgens mij betalen ze op basis van finished date, laatste kolom onder ‘Finished investments’. Alles met een finished date < 21 juni is terugbetaald; en een deel van 21 juni.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• agravain
@TheDeuce Dank je, dan ga ik dat eens na kijken.
En ook even een paar CreditStar leningen melden die 180+ dagen zijn verlengd. Ging er van uit dat als een van de investeerders dit zou melden, het dan voor de hele lening gold. Maar als ik jouw verhaal lees krijgen blijkbaar alleen de melders klagers hun geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agravain
Bij mij zijn alle Finko leningen die in juni zijn afgelopen (laatste van 20-6) volledig terug betaald. Er staan er nog een aantal in recovery de oudste is van 07-7. Ben benieuwd wanneer ze bij die aan komen.
En de te lang lopende CreditStar ook gemeld. Sommigen zaten al aan 240 dagen extended en inmiddels al weer in de status "late".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
TheDeuce schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Wel bijzonder dat ze de lening door laten lopen voor de andere investeerders, rente was 10.5-11%, waarschijnlijk goedkope funding voor CreditStar, niet helemaal eerlijk dat ze niet de hele lening sluiten. En gisteren zo waar EUR 250 van Varks terug gekregen, staat nog een groot bedrag uit, maar er blijven plukjes binnenstromen, goed om te zien; ondanks de conflicten in Armenië.
Ik vind het ook bijzonder dat ze andere leningen laten doorlopen; Dus duidelijk een bewijs dat Mintos het gewoon toelaat. SOit, zolang de LO's niet in default gaan, valt het mee. Omdat ik wat vrees voor Zenka, had ik die doorgegeven. Maar stel dat er een (naar mijn ogen betrouwbare) LO dat zou doen en de rente zit goed en ze blijven tussentijds doorbetalen, zou ik het ook niet melden.

Varks is hier al heel lang stil. Maarja, meeste zitten op 21.6.2020. En dat is datum die ze nu bereikt hebben om terug te betalen; Denk dat dit een heel pak is. Ik vraag me zelfs af of Mintos bv niet eerst mensen zou terugbetalen die heel veel geld hebben zitten in die LO's, kwestie om de geldschieters tevreden te houden? (tis louter een vraag ze, ik wil niet zeggen dat ze dat doen).

Ik zit nu 14 maand op Mintos, 10 maand op lendermarket en 5 tal maand op Moncera. Door al die default op Mintos (waar ik hopelijk nog iets van terug zie, maar ik voorlopig afschrijf) en door de belasting van 30 % op inkomsten interest ga ik vanaf vandaag of morgen eindelijk winst maken via p2p! Sta momenteel nog op -60 cent. Daar ga ik vandaag of morgen wel over. Maar de laatste 14 maanden was de sok onder bed of een spaarboekje een betere keuze geweest. De sok wordt vandaag of morgen ingehaald, het spaarboekje zal nog paar dagen duren. En dan hopen op geen nieuwe default (maar vooral hopen of recuperatie van defaults).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Helaas is het op het gebied van recuperatie van een aantal LO's al lange tijd stil van Mintos. Op zich begrijpelijk als er onderhandelingen lopen, maar dan kunnen ze iig dat melden.

Inmiddels zit ik al sinds weken ruzie te maken met Mintos omdat ze het account van mijn vriendin plots compleet hebben geblockt. Schijnbaar zijn er in Letland absurd strenge anti-corruptie wetten. Ze willen nu bijv. ongefilterde transactiestatements van meerdere bankrekeningen hebben van de afgelopen jaren en meer van dat soort absurde dingen. Ze willen niet precies zeggen waar de trigger in zit maar er lijkt een bepaalde grens aan investments te zitten vanaf wanneer dit soort dingen gaan spelen. Wat gek blijft is dat het de afgelopen halfjaar niets meer depost heeft en eigenlijk alleen geld teruggestort heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door fsfikke op 22-10-2020 12:37 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
TheDeuce schreef op woensdag 21 oktober 2020 @ 15:52:
[...]

Toch maar handmatig gedaan :+ Vorige week een lijst doorgestuurd naar de Mintos helpdesk, vandaag zijn ze allemaal teruggekocht, EUR 950 pending bij CreditStar nu :) Wel bijzonder dat ze de lening door laten lopen voor de andere investeerders, rente was 10.5-11%, waarschijnlijk goedkope funding voor CreditStar, niet helemaal eerlijk dat ze niet de hele lening sluiten. En gisteren zo waar EUR 250 van Varks terug gekregen, staat nog een groot bedrag uit, maar er blijven plukjes binnenstromen, goed om te zien; ondanks de conflicten in Armenië.
Welke datum vergelijk je dan met elkaar (om te controleren of ze voorbij 180 dagen zijn)?

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firedragon
wimpie schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Welke datum vergelijk je dan met elkaar (om te controleren of ze voorbij 180 dagen zijn)?
Dat zou de aankoop datum moeten zijn daarom loopt de lening ook gewoon door want iemand anders kan op een latere datum gekocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Nee, niet de aankoopdatum omdat je natuurlijk ook gewoon met de contractuele looptijd te maken hebt. Ik open de detailpagina van de lening, daar kan je zien hoe vaak en met hoeveel dagen er verlengd is. Duurt even, maar dan heb je ook wat. Op een Facebook groep van Mintos las ik dat er een script bestaat waarmee je het automatisch kan uitdraaien, maar heb dat script niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lan1980
Op facebook verscheen een grafiekje na de AMA wat we mogen terug verwachten van de recoveries.

Wat mijn lenignen betreft:

Varks tegen eind 2022 volledig terugbetaald.
Capital service: nog niets bekend
Alex credit: minder dan 50% terug van wat geïnvesteerd is
Akulala: 100% recovery tegen...geen idee
Rapido: verwachting: 0% recovery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:22
Ik heb echt het idee dat ze te lief zijn voor capital service, heb je een linkje naar die post en is de AMA misschien opgenomen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheDeuce
Onderstaande tabel werd getoond, interessante informatie. De AMA is te vinden op het YouTube kanaal van Mintos.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yd9XnL7tWq06R1MAzCbWYSy7cYc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oXcbPwosCVIkacwO3NVK7xIv.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Lan1980
2/3de (correctie 3/5de) van mijn varks werd vandaag terugbetaald!

[ Voor 19% gewijzigd door Lan1980 op 26-10-2020 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Staat nog 1700 in recovery waarvan 3/6e bij Finko en 1/6e bij Monego. Ik ben benieuwd, zo tegen eind 2022 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
Mintos heeft het onlangs aangekondigde Risk Score model uitgerold. Dit model vervangt de bekende ratings, die enigszins vergelijkbaar waren met de methodologie van de bekende rating agencies.

Vrijwel over de hele linie een downgrade voor de loan originators, ook voor Mogo. Ook CreditStar valt behoorlijk lager uit dat de ranking op ExploreP2P. Delfin lijkt met een rente van 13.5% voor de < 12 maands leningen momenteel zo'n beetje de beste risk-return te bieden.

Het gemiddelde van m'n eigen portefeuille ligt rond de score 7 gok ik. Ben benieuwd of we nog wat actie op de secondairy markt gaan zien naar aanleiding van deze nieuwe scores.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Mijn laagste zijn van Creditstar, 5, allemaal late en over de einddatum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

In de mail vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HCAQT1NostPGNNDRpeMh084s_uc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/onaOYqIsfNAK4WtbSoi1zsDB.png?f=user_large

Heb ik dan een andere IDF Eurasia al een half jaar in mijn pending payments zitten? :?

Mail naar support is onderweg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Blijkbaar was ik niet helemaal wakker. Ik heb ID Finance in mijn pending payments zitten.

Ondertussen heeft Mintos ook geantwoord:
The longest awaiting loan from ID Finance Mexico is from 08.05.2020, and you have few loans awaiting since that day, so there is a big chance some part will be repaid to you during the next payment settlement.
We gaan het zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Er staat behoorlijk wat op stapel bij Mintos.

Introducing Notes – the upcoming form for investing in loans on Mintos in a regulated environment
https://www.mintos.com/bl...-a-regulated-environment/
Met het omvormen van Mintos naar een investeringsmaatschappij zal men ook een "Notes" concept introduceren waarin de leningen ondergebracht worden. Dit is een instrument wat onder de Europese regelgeving verhandeld kan worden. De plannen staan nog aan de begin fase en ze vragen dan ook input op hun plannen, en hebben ook al aangegeven dat het enkele dagen kan duren voordat er vanuit Mintos meer informatie zal komen.

Mintos is crowdfunding
https://www.mintos.com/blog/mintos-is-crowdfunding/
Mintos start een crowdfunding campagne op via Crowdcube. Je kan daarmee aandeelhouder worden van Mintos. Waarbij je wel moet onthouden dat Mintos niet een beursgenoteerd bedrijf is, de verhandelbaarheid van de aandelen is dan een stuk minder liquide.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Die Notes vind ik zo mogelijk nog riskanter dan de gewone investeringen, juist omdat er nog een schilletje omheen gebouwd wordt dat geen extra garanties biedt. We hebben een buyback-garantie, en die geldt alleen zolang het bedrijf het wil. Weigeren ze, dan heeft dat pas na maanden gevolgen, en kunnen ze een afbetaalregeling pushen.

Die Notes gaan daar niks aan veranderen, omdat het platform hetzelfde blijft, en laat ingrijpt ondanks garanties. Wat mij betreft is het simpel: buyback niet gehonoreerd op tijd -> default-status en afbetalingsregeling starten. Doe je dat niet, dan faillissement aanvragen. Als ik m'n hypotheek niet betaal kan ik ook niet eerst 3 maanden gaan lanterfanten, dan heb ik meteen problemen.

Overigens is er inmiddels wel wat voortgang bij hun grootste fout:
October 30: On 6 April 2020, Capital Service was suspended from the Mintos Primary and Secondary Markets due to a failure to make timely settlement payments to investors on Mintos. Mintos is in the process to find common ground with Capital Service on repayment conditions. As we mentioned in the last update, Capital Service had entered the COVID19 Shield programme in Poland that will end in mid-November 2020. As part of the programme, there is a creditors meeting for CapitalService SA set for 6 November during which creditors will vote on each of it’s repayment proposal received from Capital Service. Mintos is part of the proceedings. In the meantime, we continue the negotiation with Capital Service with an aim to reach an agreement with Capital Service outside of the legal proceedings. Mintos and Capital Service are aiming to conclude the new repayment agreement in approximately by mid-November - bilaterally with Capital Service.

[ Voor 41% gewijzigd door FreezeXJ op 02-11-2020 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

@Qwerty-273 Je was net iets sneller :)

Hier geen interesse om te investeren in het platform zelf. Zoals je zelf ook al aangeeft zie ik geen goede exit mogelijkheid, maar dat is iets wat je zou kunnen accepteren. Belangrijker is dat ik geen interessante business case zie. En als je naar de jaarverslagen kijkt, zijn ze wel grotendeels afhankelijk van het aantal geplaatste leningen. Loopt dat een keer minder dan drogen de inkomsten op. (Vandaar ook herintroductie van de secondary market fee.)

Van Notes zie ik het nut eigenlijk ook niet. Werking komt wel wat meer overeen met die van obligaties op de beurs, waarbij opgebouwde rente mee wordt verhandeld. Misschien dat het noodzakelijk is onder de voorwaarden van de vergunning die ze beogen te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:15
Hi Tweakers,

Hebben jullie tips voor starters op Mintos? Ik wil aan de slag met geld wat ik over heb, alleen voor de leuk eigenlijk. Wat ik zelf al begreep is dat ik het beste kan gaan voor een lening met buyback garantie.

Ondertussen ben ik het topic pagina voor pagina aan het terug lezen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• feelthepower
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:22
Ik zou eigenlijk op het moment aanraden niet te beginnen, en ik zelf ben mijn geld er aan het aftrekken.

We hebben meerdere loan originators af zien haken of failliet zien gaan, en ik heb vanwege de aanhoudende Corona er niet veel vertrouwen in dat mensen hun leningen kunnen terugbetalen. Dit zou tot gevolg kunnen hebben dat er meer loan originators om kunnen vallen.

Mocht je het met speelgeld wat je kan missen en waarmee je bereid bent een gokje te wagen toch willen doen, dan zou je eens naar de Explorep2p lijst moeten kijken wat zij de meest betrouwbare originators vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door feelthepower op 02-11-2020 16:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pistachenootje
BSOD baby schreef op maandag 2 november 2020 @ 15:58:
Hi Tweakers,

Hebben jullie tips voor starters op Mintos? Ik wil aan de slag met geld wat ik over heb, alleen voor de leuk eigenlijk. Wat ik zelf al begreep is dat ik het beste kan gaan voor een lening met buyback garantie.

Ondertussen ben ik het topic pagina voor pagina aan het terug lezen :+
Ik ben heel tevreden met Mintos, ik maak er met gemak rond de 11%. Ik vind het daarom wel een aanrader, zolang je je maar richt op de meest veilige LOs. Naar mijn mening zijn dat de top ~4 van dit lijstje + Mogo.

Verder alleen current en met buy back garantie kopen. En ik zou alleen handmatig kopen. Alle strategieën en auto invest uitzetten, anders krijg je slechte leningen.

Je kunt natuurlijk wachten tot de corona crisis voorbij is maar dan krijg je ook minder rente.

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 02-11-2020 16:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

feelthepower schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:24:
Mocht je het met speelgeld wat je kan missen en waarmee je bereid bent een gokje te wagen
...sorry, maar hoe is dit anders dan andere crowdlending platformen en EFT's?

(niet)

Verder is wat @Pistachenootje zegt heel wijs. Ik heb die comfortzone wat verder opgerekt (auto invest en wat lagere scores) en dat gaat me nochtans goed af (gemiddeld 12% rendement) maar daarvoor heb ik wel een jaar lang voorzichtig getweaked aan de instellingen en verschillende dingen geprobeerd.

Begin van de coronacrisis was ideaal, dat heeft me iets van €500,- opgeleverd o<:) <+:)

_/-\o_ paniekverkopers _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSOD baby
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 01:15
Pistachenootje schreef op maandag 2 november 2020 @ 16:51:
[...]

Ik ben heel tevreden met Mintos, ik maak er met gemak rond de 11%. Ik vind het daarom wel een aanrader, zolang je je maar richt op de meest veilige LOs. Naar mijn mening zijn dat de top ~4 van dit lijstje + Mogo.

Verder alleen current en met buy back garantie kopen. En ik zou alleen handmatig kopen. Alle strategieën en auto invest uitzetten, anders krijg je slechte leningen.

Je kunt natuurlijk wachten tot de corona crisis voorbij is maar dan krijg je ook minder rente.
Duidelijk! Dus eigenlijk is het het beste als ik kies voor een custom strategy waarbij ik rekening houd met de ratingen die aan lenders wordt gegeven door bijvoorbeeld https://explorep2p.com/ ? Is zo'n standaard strategy zoals conservative geen goede optie dan?
nst6ldr schreef op maandag 2 november 2020 @ 17:27:
[...]

...sorry, maar hoe is dit anders dan andere crowdlending platformen en EFT's?

(niet)

Verder is wat @Pistachenootje zegt heel wijs. Ik heb die comfortzone wat verder opgerekt (auto invest en wat lagere scores) en dat gaat me nochtans goed af (gemiddeld 12% rendement) maar daarvoor heb ik wel een jaar lang voorzichtig getweaked aan de instellingen en verschillende dingen geprobeerd.

Begin van de coronacrisis was ideaal, dat heeft me iets van €500,- opgeleverd o<:) <+:)

_/-\o_ paniekverkopers _/-\o_
Raad je het aan om voor een beginner te gaan voor een custom strategy of gewoon een van de Mintos strategy's?

[ Voor 29% gewijzigd door BSOD baby op 02-11-2020 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Als je geen eigen strategie kunt samenstellen moet je niet op Mintos zitten... maar gewoon AEX-trackers kopen ;)
ExploreP2P heeft er een stukje over geschreven, en hoewel er sindsdien wel wat veranderd is... blijven ze punten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
BSOD baby schreef op maandag 2 november 2020 @ 19:35:
[...]
Duidelijk! Dus eigenlijk is het het beste als ik kies voor een custom strategy waarbij ik rekening houd met de ratingen die aan lenders wordt gegeven door bijvoorbeeld https://explorep2p.com/ ? Is zo'n standaard strategy zoals conservative geen goede optie dan?
Ik doe alles handmatig. Ik heb slechte ervaringen met auto invest strategieën uit het verleden. Zou het nu beter zijn? Zou kunnen. Maar handmatig investeren kost me hooguit 2 minuten per dag. Ik zie graag waar ik in investeer.
Pagina: 1 ... 25 ... 35 Laatste