• Zr40
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:47:
[...]
Waarom precies niet? [..] Nergens anders krijg ik 'gegarandeerd' 10-11%.
Ja, de beloofde opbrengst lijkt aantrekkelijk. Maar waarom zouden ze graag zo'n groot deel van de winst afstaan aan ons? Blijkbaar vinden andere geldschieters deze partijen niet kredietwaardig genoeg om ze voor langere termijn tegen een lager tarief geld te lenen. Je lijkt de fout te maken om verliezen niet te verrekenen met de verwachte opbrengst. En vertragingen, al wordt dat tegenwoordig wel door Mintos achteraf gecompenseerd via de pending payment interest.

Daarnaast beschouw ik het hele principe van woekerrentes rekenen aan personen niet als een houdbaar bedrijfsmodel. Je ziet nu al dat overheden in verband met COVID-19 hebben ingegrepen en zowel rente als aflossing stop kunnen zetten. Sommige LO's worden zelfs door autoriteiten geliquideerd. Zie Peachy, Varks, Cashwagon. Ik verwacht dat in de komende jaren meer limieten gesteld gaan worden aan rentetarieven, als het al niet helemaal verboden wordt.

10x270 Wp zuid (PVoutput) | CityStrides | Smashrun

• Pistachenootje
  • Registratie: mei 2019
  • Laatst online: 12:16
@Zr40 11% is mijn echte rendement. Verliezen heb ik niet. Ik investeer alleen in leningen met een APR van minder dan 25%, de echte woekerrentes kom ik dus niet aan. Ik ben het wel met je eens dat het verdacht blijft, die 11% krijg ik niet voor niks.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Pistachenootje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:48:
@Zr40 11% is mijn echte rendement. Verliezen heb ik niet.
Ik heb het natuurlijk over verliezen in de toekomst. Die kan jij niet uitsluiten, je weet immers niet welke LO's jou niet meer zullen kunnen terugbetalen.

Hooguit maak je de kans wat kleiner door de overduidelijk minder stabiele LO's uit te sluiten.
Ik investeer alleen in leningen met een APR van minder dan 25%, de echte woekerrentes kom ik dus niet aan. Ik ben het wel met je eens dat het verdacht blijft, die 11% krijg ik niet voor niks.
25% vind ik al een woekerrente. Hier in Nederland is de wettelijke limiet 14%, en er gaan geluiden om dit te verlagen naar 10%. 10% vind ik al enorm.

Verder heb je wel gelijk - soms zie je nog veel erger dan 25% :X

[Voor 3% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 16:08]

• Qwerty-273
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:39

Qwerty-273

Meukposter

De APR zou ik niet al te veel op vertrouwen dat deze volledig correct is. Er staan tal van leningen op Mintos waar de APR waarde ver onder de rente vergoeding ligt. Dat is geen houdbaar business model op de lange termijn (of ik mis iets). Dan laat ik de vele leningen met een 0% APR buiten beeld. De ingevulde APR loopt vaak op met 0.1% als je bij verschillende LO's kijkt op de primary market.

Mintos omschrijft de waarde als:
APR is not always the most representative measure of the cost of borrowing, therefore, Mintos shows effective APR. This is a unified measure among all loan originators on the platform.
To calculate the effective APR, the methodology called XIRR (extended internal rate of return) is used, which is further adjusted to exclude compounding effects.
Effective APR is calculated based on the cash flows charged to the borrower which includes principal, interest and any fees charged on a single loan basis, whether they are compulsory or not or are charged by a third party.
https://tweakers.net/i/Lby50phBOj3ESpvsAARjGUHfC2k=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/hLuMpatidPLZd1Ieaj88vfDc.png?f=fotoalbum_small
als voorbeeld https://www.mintos.com/en/27285388-04 of https://www.mintos.com/en/32685503-01 daar maakt men, als de waarde voor de APR klopt, dik verlies op de lening).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Om een vergelijking met Nederland te maken: je betaalt rente als je rood staat. Maar de APR voor je roodstand is hoger dan je rente. De kosten voor je betaalrekening tellen namelijk ook mee voor de APR. Immers, zonder betaalrekening kon je de lening (de roodstand) helemaal niet hebben. En er wordt van uit gegaan dat je het maximumbedrag leent en niet meer dan het minimumbedrag aflost.

Ter illustratie, zie deze tabel van ABN AMRO:

De rente is slechts 9,9% op jaarbasis, maar als je € 500 rood staat dan is de APR maar liefst 13,6%.

[Voor 42% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 17:02]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Maar hoe rijm je een borrower apr van 5% met de rente vergoeding van 16% die je als investeerder krijgt (zie Sun finance op mijn screenshot). Dat kost gewoon erg veel geld voor Sun finance.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | Met 2 armen heb je meer armen dan de gemiddelde mens.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Omzet die de LO maakt op een manier die niet meegerekend wordt voor de APR? Of wellicht typfouten bij het invoeren van de gegevens? Wij zien bij Mintos alleen de uitkomst van de berekening, niet de gegevens die er achter zitten.

Andere mogelijkheid is dat de LO inderdaad verlies maakt op de lening zelf, en hoopt dat de lener niet op tijd terugbetaalt zodat ze hoge fees in rekening kunnen brengen.

[Voor 27% gewijzigd door Zr40 op 24-06-2020 17:33]

• TechLight
  • Niet online
Qwerty-273 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:24:
Maar hoe rijm je een borrower apr van 5% met de rente vergoeding van 16% die je als investeerder krijgt (zie Sun finance op mijn screenshot). Dat kost gewoon erg veel geld voor Sun finance.
Kan ook nog zijn dat Sun geld nodig heeft voor de (her)financiering van andere r :9~ leningen. Hebben ze de 5% APR lening een tijd geleden toen het goed ging uitgegeven aan de lener, en nu geld of liquiditeit nodig. Dan kan het best zinvol zijn om die 5% APR tegen 16% uit te lenen. Wel duidelijk dat dat normaal niet zou gebeuren, en dus een signaal van risico is (tenzij zoals zr40 stelt het gewoon een typefout of zoiets is, dat geloof ik ook wel, want zie ook wel eens leningen met 0% apr terwijl alle leningen van zo'n LO boven de 100% zitten...)

• Pistachenootje
@Zr40 ik heb de laatste tijd een paar keer gehad dat ik leningen kocht bijv. Credissimo of Delfin waarna ze +-twee dagen later al terug gekocht worden. Daarna moet ik dan +- een week wachten op mijn geld. Zijn de LO's een truc aan het uithalen? Geldt de pending payment interest voor zoiets?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Pistachenootje Dat is normaal, Mintos werkt met een settlement periode van maximaal 7 dagen. Pending payment interest krijg je wanneer het langer dan 7 dagen duurt.

• mjjveldt
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12:51
Precies, maar meestal gaat het een stuk sneller dan die 7 dagen.

Wel vervelend soms dat bepaalde leningen heel snel afgelost worden weer. (maar dat is wel gebruikelijk bij echte payday leningen). Wel belangrijk om te weten - je krijgt pas rente als je de lening 24 uur hebt gehad, het maakt niet uit daarvoor of je de lening op de primary of secundairy markt gekocht hebt.

En Mintos berekent alles tot 16 cijfers achter de komma, dus ook die hele kleine rentes krijg je.

• wuppie007
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 12:55
mjjveldt schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:08:
En Mintos berekent alles tot 16 cijfers achter de komma, dus ook die hele kleine rentes krijg je.
Toch zou ik daar wel eens meer inzicht in willen krijgen. Soms zie je bij interest alleen maar 0 staan, maar uiteindelijk loopt je saldo toch wel op.

Naja ik ben sinds een paar weken ingestapt om te kijken 'of het iets is'. Ik kies vrij conservatief, maar toch blijft het beetje ongrijpbaar.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

wuppie007 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:26:
[...]

Toch zou ik daar wel eens meer inzicht in willen krijgen. Soms zie je bij interest alleen maar 0 staan, maar uiteindelijk loopt je saldo toch wel op.
Je ziet het in de tooltip als je over het bedrag hovert, en ook in de excel export.

• Lan1980
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 31-08 11:27
Mijn mogo leningen aan 16% zijn vandaag vervroegd afbetaald

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:48:
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w    11 w    12 w 
-----------------+-----------------------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------------
   Creamfinance  |     0.00%    0.04%    3.0d  |  100.0%                                                                                                
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   74.7d  |                                                                                  100.0%                
          Finko  |     0.34%    0.92%    9.3d  |   89.7%                                                                                   10.3%        
     Alexcredit  |     0.59%    0.22%   68.0d  |                                                                          100.0%                        
        Akulaku  |     1.18%    0.60%   49.4d  |                                                           97.6%            2.4%                        
  Kredit Pintar  |     1.27%    3.05%   10.6d  |    0.7%   99.3%                                                                                        
Capital Service  |     8.37%    4.28%   49.6d  |           31.2%                   19.9%            1.6%                    2.0%            2.3%   43.1%
     ID Finance  |    88.24%   90.89%   24.6d  |    4.3%   12.9%   28.1%   11.6%   17.4%   19.7%    6.0%                                                
Het is weer tijd voor een nieuwe update:
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w    11 w    12 w    13 w    14 w 
-----------------+-----------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     IuteCredit  |     0.01%    0.17%    1.0d  |  100.0%                                                                                                                
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   88.7d  |                                                                                                  100.0%                
     Dozarplati  |     0.03%    0.54%    2.0d  |  100.0%                                                                                                                
  Kredit Pintar  |     0.04%    0.15%    9.3d  |           83.2%   16.8%                                                                                                
          Finko  |     0.62%    7.25%    2.7d  |   98.4%                                                                                                    1.6%        
     Alexcredit  |     0.71%    0.28%   82.0d  |                                                                                          100.0%                        
        Akulaku  |     1.50%    0.76%   63.4d  |                                                                           97.6%            2.4%                        
Capital Service  |    10.70%    5.39%   63.6d  |                           31.2%                   19.9%            1.6%                    2.0%            2.3%   43.1%
     ID Finance  |    86.38%   85.45%   32.4d  |    3.0%    0.8%    5.8%   17.2%   37.6%   15.5%   18.7%    1.3%                                                        

ID Finance is nog steeds de belangrijkste LO binnen mijn pending payments. Goed voor zo'n 85%. Ze hebben afgelopen week weliswaar wat pending payments betaald, maar heel veel schiet het nog niet op. In de afgelopen 14 dagen is het gemiddelde met 8 dagen gegroeid. Toch beter dan 14 dagen.

Capital Service, Akulaku en Alexcredit doen helemaal niets. Die hebben inmiddels een achterstand van 2 maanden. Bij Alexcredit bijna 3. Net als GetBucks, maar die tel ik niet mee want daar heb ik slechts een verdwaalde cent van tegoed :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 11:23
Inmiddels is ca. 40% van m’n Varks portefeuille naar pending geplaatst en loopt het aandeel current loans verder op richting de 70%. Overgrote deel vd pending payment bestaat bij mij ook uit ID Finance Spain, Mintos heeft vrijdag aangegeven dat de State of Emergency in Spanje is opgeheven waardoor er nu snel duidelijk zal volgen over deze pending payments; worden betaald, of verlengd.

Maandelijks winst of juni is ruim verdubbeld ten opzichte van mei :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 18-09 22:54
Hoe vaak reviewen jullie de LO porto? Is er een handige manier om alle regels tegelijk te bewerken?

Ik merk nu dat is een LO uit m’n bestand wil halen ik erg lang bezig ben alles door te lopen per regel...

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mjjveldt
Zelf loop ik wekelijks even mijn autoinvest regels na. Die heb ik per lo gemaakt, en per lo+land als daar grote verschillen tussen zitten. In de wekelijkse aanpassing is het eigenlijk alleen de volgorde, rente en looptijd.

En ongeveer maandelijks maximale investering per LO aanpassen als nodig. (diversification).

Ik had voor deze opzet maar drie autoinvest regels waarin ook meerdere LOs in zaten. (laag gemiddeld en hoog risico). Maar daar had ik voor mijn gevoel toch minder controle over mijn portfolio.

Het per LO instellen koste een paar uurtjes tijd, maar maakt de wekelijkse en maandelijkse aanpassingen een stuk sneller. Wekelijks ben ik ongeveer een kwartiertje bezig, maandelijks wel wat langer maar geen idee hoeveel precies. Dat gaat tegelijk met mijn hele portfolio.

Helaas ben ik geen hele grote p2p investeerder en weet ik niet of je als grote investeerder nog extra manieren hebt om de autoinvest regels aan te passen. Maar als gewone investeerder zit er niks anders op dan regel voor regel nalopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

mjjveldt schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:27:
Helaas ben ik geen hele grote p2p investeerder en weet ik niet of je als grote investeerder nog extra manieren hebt om de autoinvest regels aan te passen.
Hier ook geen grote investeerder. Maar ik heb nergens gehoord dat extra tools beschikbaar komen vanaf een bepaald geinvesteerd bedrag. Het enige bijzondere waarvan ik weet dat het bestaat is een eigen contactpersoon wanneer je 5 anderen hebt gereferred.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Nee, helaas weinig echt nuttige extra’s voor Investors Club leden.

DUT Racing

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TechLight
  • Niet online
Frontysco schreef op zondag 28 juni 2020 @ 12:37:
Hoe vaak reviewen jullie de LO porto? Is er een handige manier om alle regels tegelijk te bewerken?

Ik merk nu dat is een LO uit m’n bestand wil halen ik erg lang bezig ben alles door te lopen per regel...
Ik had eerst de meeste LOs in een autoinvest, maar dan werkt het verwijderen of toevoegen van 1 niet handig omdat je de diversificatie voor alles in die AI regel opnieuw moet intypen. Toen heb ik ze ook in groepjes gedaan zodat er niet te veel in 1 regel zitten, en helpt bij classificeren van hoog, middel en laag. De laatste maanden doe ik alles handmatig (1x per dag even kijken via de app of er saldo is, en dan via de website investeren) omdat het zo volatiel is.

Nu kan 't misschien weer (bijna) automatisch, zodat - mits de AI een beetje goed doorloopt - 1x per week ff kijken voldoende is.

(Overigens kan het instellen van de diversificatie misschien makkelijker door ze gelijk te zetten met de knop, en dan je portfolio size aan te passen op het bedrag per LO dat je er max in wilt steken.)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Je hebt de Mintos Investor Club, waar je of vanwege het aantal referrals of de grote van je portfolio bij komt.

De voordelen die genoemd worden:
- personal Investor Service Associate
- access to upcoming products
- special deals for fintech events sponsored by Mintos
- custom reports on your request
- 1% referral bonus with no cap

Al met al niet echt veel toegevoegde waarde volgens mij. De reactie van de standaard support is al goed. De persoonlijke support is eigenlijk van het zelfde niveau alleen met een vast aanspreek punt.

• Lan1980
Ik had autoinvestregels van verschillende LO's samen (naargelang risico een beetje) maar heb die uitgeschakeld en voorlopig blijf ik manueel investeren. Door pending payments kan kan aandeel in bepaalde LO onderschat worden en doordat manuele investeringen niet meetellen in aandeel van bepaalde LO in autoinvest, hou ik het voorlopig nog wat op manueel.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zojuist weer een hele hoop pending ID Finance buybacks ontvangen. Minder dan de vorige keer, maar het is weer wat :)

• duikje
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 17-09 12:47
Bij mij het zelfde had vorige week een klein beetje gehad, maar bedrag liep toch nog op, nu een serieuze deuk in het pending amount van ID Finance, ging bij mij vandaag met een kwart naar beneden.

Als Capital service daar nou ook eens mee kwam, bedrag pending van hun staat inmiddels bij mij boven de € 1000

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

ID Finance is lekker bezig met betalen. In dit tempo zijn ze over een paar weken van hun pending payments af :P

• Blonde Tux
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 01:52

Blonde Tux

Advertentieboer

Wil me eens aan Mintos gaan wagen. Of het nu de juiste tijd is... Geen idee, tijd zal het leren.

Edit Dm ontvangen

[Voor 20% gewijzigd door Blonde Tux op 02-07-2020 17:08]

хочет знать все?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Pistachenootje
Blonde Tux schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:03:
Wil me eens aan Mintos gaan wagen. Of het nu de juiste tijd is... Geen idee, tijd zal het leren.

Iemand een refferal?
Mag in de DM natuurlijk.
Ik heb je een link gestuurd.

Tip: lees deze website goed https://explorep2p.com/mintos-lender-ratings/ Ik investeer zelf alleen in de top 3 van die lijst.

[Voor 6% gewijzigd door Pistachenootje op 02-07-2020 17:07]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

• nst6ldr
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 17-09 22:21

nst6ldr

⚀ ⚁ ⚂ ⚃ ⚄ ⚅

Dat is echt nice, ik hoop ook dat het snel in de app gaat verschijnen.

Iets anders wat ik nog graag in de app zou willen is mijn AI aanpassen.

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheDeuce
Volgens P2PKredite, een vrij actief Duits forum over P2P lending staat ID Finance Mexico op het punt om suspended te worden. Eerder vandaag werd Kredit24 al gesuspend.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thefox231
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18-09 20:28
Hiernaast hebben ze het ook over Kredit Pintar die volgens de geruchten het water aan de lippen staat.
Al betaald de Indische tak nog steeds goed naar mijn mening.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Lars Wrobbel (een behoorlijke actieve Duitse blogger) is in oktober 2019 op bezoek geweest bij Kredit Pintar / Atome (ten tijde van de p2p conference in Jakarta)
YouTube: Kredit Pintar - Office Tour beim Mintos Darlehensanbahner aus Jakarta en https://passives-einkommen-mit-p2p.de/kredit-pintar-mintos

De Duitsers op P2P Kredite ( https://www.p2p-kredite.c...asien-t6460,start,60.html ) baseren zich weer op https://technocodex.com/c...ed-hot-fintech-start-ups/

Verder biedt het Duitse forum inderdaad behoorlijk wat achtergrond info, bijvoorbeeld deze thread is ook interessant om de relaties tussen Mintos (of de eigenaren van Mintos) en LOs na te trekken.
https://www.p2p-kredite.c...chen-anbahnern-t7036.html

-- edit
Ik ben zeer benieuwd hoe dit uit gaat pakken : https://blog.mintos.com/2...covery-of-invested-funds/
Aforti
Mintos continues legal action against Aforti Finance and Aforti Holding as its guarantor in order to protect investors’ interests. After acknowledging that Aforti has failed to inform respective finance institutions upon receiving the notice of default from Mintos, we are about to inform the stock exchange of Poland – Aforti Holding being a listed participant of it – about the legal process taking place against Aforti.
Als ze het inderdaad niet hebben gemeld aan de beurs dan is dat behoorlijk risicovol...
Ben benieuwd wat en wanneer we iets terug zien op https://newconnect.pl/companies-card?isin=PLMNTHL00016

De recente cijfers op https://aforti.pl/en/2020/07/02/cr-espi-382020/ laten nog steeds zien dat dat ze aan het afbouwen zijn wat betreft Aforti Finance (wat ze ook al eerder hebben aangegeven). En hun Collections-tak zich verder aan het uitbouwen is. Verder hebben ze de units in Roemenië en Bulgarije verschoven van hun Finance-tak naar hun Factor-tak. En hebben ze recentelijk een bedrijf in Cyprus overgenomen voornamelijk vanwege de EMI licentie. Het is dus niet zo dat de Holding leeg is en alleen de Finance-tak zou doen als voornaamste bron van activiteiten. Ik verwacht dat Aforti het op zijn Pools zal spelen en we een behoorlijke tijd zullen moeten wachten met langdraadige rechtzaken voordat er uit de Holding geld stroomt om alles netjes van de Finance-tak af te sluiten.

[Voor 47% gewijzigd door Qwerty-273 op 03-07-2020 11:28]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheDeuce
Goed dat deze info hier gedeeld wordt mede-Mintos investeerders en dank aan de Duitsers. ID Finance Mexio en Kredit24 zit ik niet in, maar bij Kredit Pintar heb ik toch zo'n EUR 950 uitstaan. Ga zeker niet meer opnieuw investeren in Kredit Pintar, deed ik al niet, maar twijfel nog even of ik m'n leningen verkoop op de secondary market tegen een discount.

Edit: zojuist alles van Kredit Pintar te koop geplaatst met een -0.5% discount, binnen twee minuten wat de helft al verkocht. Kosten hiervan EUR 950 * (0.5% discount + 0.85% SM fee) = EUR 12.83. Achteraf blijkt het misschien niet nodig, maar die kosten zijn lager dan mijn dagelijkse winst, en heb geen zin aan een eventuele default of vertraagde payments.

[Voor 33% gewijzigd door TheDeuce op 03-07-2020 12:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

ID Finance is nog steeds goed bezig. Inmiddels is zo'n 60% van de pending payments betaald :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Qwerty-273 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:57:
Je hebt de Mintos Investor Club, waar je of vanwege het aantal referrals of de grote van je portfolio bij komt.

De voordelen die genoemd worden:
- personal Investor Service Associate
- access to upcoming products
- special deals for fintech events sponsored by Mintos
- custom reports on your request
- 1% referral bonus with no cap

Al met al niet echt veel toegevoegde waarde volgens mij. De reactie van de standaard support is al goed. De persoonlijke support is eigenlijk van het zelfde niveau alleen met een vast aanspreek punt.
Net een mail uitnodiging voor het eerste Investors Club event: een Zoom call met Martins Sulte.

Ik zou het vooral interessant vinden een status update te krijgen over de defaulted LO's, maar als hij net zo vaag is als in de AMA calls...

Het is wel weer de usual qua technical errors, de time slots die de mail noemt zijn 7 juni of 9 juni. Ja juni... :F
Ze bedoelen dus juli, wat ook wel lekker ruim van te voren aangekondigd is.

[Voor 8% gewijzigd door fsfikke op 06-07-2020 17:40]

DUT Racing

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MrBubbles
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 04:37

MrBubbles

Ik mis je

Ik heb tijden geleden alles verkocht en ik heb al weken (misschien wel bijna 2 maanden) een x bedrag bij pending payments staan. Dat komt maar niet vrij. Is dat gebruikelijk?

I didn't ask for this, I was chosen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ja en nee. Nee, omdat pending payments binnen 7 dagen door Mintos ontvangen zouden moeten zijn. Ja, omdat bekend is dat sommige LO's een achterstand hebben met het uitbetalen van betalingen.

Je kan ze zien bij Portfolio > Finished Investments > filter op Pending Payments.

Binnenkort komt er een dashboard waarin de pending payments wat overzichtelijker worden weergegeven.

[Voor 17% gewijzigd door Zr40 op 06-07-2020 18:36]

• mjjveldt
fsfikke schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:33:
[...]

Net een mail uitnodiging voor het eerste Investors Club event: een Zoom call met Martins Sulte.

Ik zou het vooral interessant vinden een status update te krijgen over de defaulted LO's, maar als hij net zo vaag is als in de AMA calls...

Het is wel weer de usual qua technical errors, de time slots die de mail noemt zijn 7 juni of 9 juni. Ja juni... :F
Ze bedoelen dus juli, wat ook wel lekker ruim van te voren aangekondigd is.
Leuk, ben benieuwd hoe het is/was. En of je er iets wijzer van wordt, (wat je dan ook misschien wil delen met ons natuurlijk).

Mijn Portfolio is na mijn aanpassingen in strategie best wel goed opgekrabbeld, 83% current, 3.8% pending (iets beter dan pending van de current LO's over heel mintos gezien (dat is 4,1% pending)). En mijn gemiddelde rente is ook stabiel rond de 13,5%.

Preventief alles van Kredit Pintar maar verkocht, met alleen verkoopkosten. Mijn Google Alerts krijgen vooral reclames binnen van Kredit Pintar, maar geen nieuws. Nieuwe leningen worden al weken niet aangeboden, maar de googlealerts zijn vooral reclames van ze, maar geen slecht nieuws dat gemeld wordt.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Het heeft even geduurd, maar de eerste pending payment interest van ID Finance is binnen! *O*

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Kiva (Finko RU) stopt met haar activiteiten : https://blog.mintos.com/kiva-enters-voluntary-wind-down/
Kiva will continue servicing the existing loans, the company will not issue new loans to borrowers and will not place new loans for investment on Mintos. It is possible for the existing loans to be extended. The Primary and Secondary Markets will remain open for loans issued by Kiva.
De andere RU tak van Finko is Metrokredit, die geeft ook geen leningen meer uit sinds eind vorig jaar omdat de licentie werd ingetrokken: https://blog.mintos.com/m...-longer-issues-new-loans/

[Voor 18% gewijzigd door Qwerty-273 op 09-07-2020 00:57]

• nst6ldr

nst6ldr

⚀ ⚁ ⚂ ⚃ ⚄ ⚅

mjjveldt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Preventief alles van Kredit Pintar maar verkocht, met alleen verkoopkosten. Mijn Google Alerts krijgen vooral reclames binnen van Kredit Pintar, maar geen nieuws. Nieuwe leningen worden al weken niet aangeboden, maar de googlealerts zijn vooral reclames van ze, maar geen slecht nieuws dat gemeld wordt.
Wat is er loos met Kredit Pintar?

Voor als je even niks te lezen hebt: Hoe Google Android dood heeft gemaakt (pdf), Ben je kritisch (of juist niet)?

• TheDeuce
nst6ldr schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:49:
[...]

Wat is er loos met Kredit Pintar?
Zie een aantal posts hierboven van vorige week vrijdag. Ik heb ook alles van Kredit Pintar verkocht met een kleine discount, misschien blijkt dat niet nodig geweest te zijn, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen.
mjjveldt schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:34:
[...]

Leuk, ben benieuwd hoe het is/was. En of je er iets wijzer van wordt, (wat je dan ook misschien wil delen met ons natuurlijk).

Mijn Portfolio is na mijn aanpassingen in strategie best wel goed opgekrabbeld, 83% current, 3.8% pending (iets beter dan pending van de current LO's over heel mintos gezien (dat is 4,1% pending)). En mijn gemiddelde rente is ook stabiel rond de 13,5%.

Goed bezig! Ben wel benieuwd hoe je portefeuille er nu uit ziet qua verdeling naar LO's gezien je pending payment percentage en je gemiddelde rente van 13.5%. Zou je die willen delen?

Mijn pending payments percentage ligt momenteel rond de 14%, maar dat wordt grotendeels veroorzaakt door ID Finance Spain en Varks. Zonder die twee zou het percentage rond de 3% liggen.

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-07 14:46
Even een belasting vraagje gerelateerd aan Mintos/P2P.

Hoe krijg je een goed overzicht van de accountwaarde voor de belastingaangifte?

Via Mintos kan je zover ik kan zien alleen een income statement laten mailen echter is deze voor de aangifte niet relevant.

We hebben de accountwaarde nodig aan het einde van het jaar. En neem ik dan 31 december 2019 of 1 januari 2020

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 11:50
Mailtje naar support sturen met een beschrijving van wat je precies nodig hebt.

Secrecy corrupts, absolute secrecy corrupts absolutely.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Weer wat ontvangen van ExpressCredit (Botswana) en een berg buybacks van JULO (Indonesië).

Mijn diversificatie binnen Mintos staat niet ideaal meer. Waar ik voorheen behoorlijk wijd investeerde (bijna alles met een paar uitsluitingen), staat de auto-invest tegenwoordig maar op twee partijen (voor EUR) namelijk Everest Finanse (A- rating) en Placet Group (A- en B+ rating). Beide partijen heb ik verder bekeken en ze hebben ook een goede rating op ExplorerP2P.

De rating van Everest Finanse is recentelijk wat naar beneden gehaald met de volgende opmerking:
Everest Finance
We cut the scores of all Polish lenders following the introduction of new laws in Poland that limits how much lenders can charge. We think Everest is going to be hit harder than most because its model is based on visiting their borrowers in their homes. Even though the business has very strong capital levels and has been very profitable in the past, the next 12 months looks very challenging. Score down from 69 to 53.
Nu woon ik zelf in Polen, en zijn de (huidige) restricties niet zo erg dat het hier veel invloed zal hebben (verwacht ik). Ze werken voornamelijk met consultants in dorpen en steden, die een klein kantoortje hebben en op bezoek gaan bij klanten. Met de huidige maatregelen (mondkapje, afstand, en handen desinfecterende gel) zie ik daar niet het risico wat Explore P2P ziet.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Gerry1982 Voor de Nederlandse belastingaangifte 2019 (die je dus in 2020 invult) heb je de waarde van 1 januari 2019 nodig.

Ik maak een screenshot op 1 januari rond middernacht.

[Voor 8% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2020 12:47]

• Gerry1982
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-07 14:46
Zr40 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:47:
@Gerry1982 Voor de Nederlandse belastingaangifte 2019 (die je dus in 2020 invult) heb je de waarde van 1 januari 2019 nodig.

Ik maak een screenshot op 1 januari rond middernacht.
Ik neem aan dat je bedoeld de waarde van 1 Januari 2020 als het over de aangifte van 2019 gaat?

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Nee. Ik bedoel de waarde van 1 januari 2019 als het over de aangifte van 2019 gaat.

Als je in de loop van 2019 bent begonnen bij Mintos, dan is die waarde dus 0.

[Voor 32% gewijzigd door Zr40 op 09-07-2020 13:21]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lan1980
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:27:

Mijn diversificatie binnen Mintos staat niet ideaal meer. Waar ik voorheen behoorlijk wijd investeerde (bijna alles met een paar uitsluitingen), staat de auto-invest tegenwoordig maar op twee partijen (voor EUR) namelijk Everest Finanse (A- rating) en Placet Group (A- en B+ rating). Beide partijen heb ik verder bekeken en ze hebben ook een goede rating op ExplorerP2P.
Voor Placet group ben ik overgestapt naar Moncera. Een platform met enkel leningen van placet group en met hogere interest dan mintos. Buyback na 30 dagen en geen pending payments. Tis maar dat je het weet.

Nuja, dan heb je wel nog minder diversificatie op mintos natuurlijk. Maar meer diversificatie in platformen.

Voor Creditstar zit ik bij Lendermarket.

Dus Creditstar en placetgroup laat ik vooral links liggen op Mintos (tenzij ik koopjes tegenkom).

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Bij Moncera ben ik ook sinds kort begonnen. Met de integratie en backing vanuit Placet Group bij Moncera ziet het er goed uit. Ook de CEO, Dmitri Pavlov, was eerder verantwoordelijk bij Placet zelf voor de integratie met Mintos. De buyback guarantee, cooling off period en de one click exit zijn goede punten. Ook de iets hogere vergoeding van 11 - 12% in vergelijking met op Mintos waar het rond de 8 - 10% ligt.

Wel merk ik dat op Moncera ik alleen leningen uit Litouwen zie en de Estlandse leningen zie ik daar niet op terug. Die staan wel op Mintos op het moment.

Maar dat is meer een onderwerp voor Peer-2-Peer lenen: de praktijk
Heeft iemand een overzicht van welke andere LO's van Mintos een eigen platform hebben?

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Mijn eerste gedachten bij LO's op Mintos die een eigen platform starten is: waarom?

Vinden ze de fees van Mintos te hoog of de voorwaarden van Mintos niet goed genoeg? En van de andere kant - wat heb ik er aan om naar hun platform over te stappen met het stuk dat ik via Mintos in de betreffende LO heb geïnvesteerd?

Op Lendermarket (Creditstar) is de rente weliswaar iets hoger (althans op dit moment), maar je hebt geen secondary market.

Op Moncera (Placet Group) heb je eveneens (op dit moment) een hogere rente, en een kortere buyback termijn. Geen secondary market, maar one click exit is beter want je hoeft niet te wachten op een koper en de fee is lager. Je verliest wel opgebouwde rente.

Dan heb je nog Peerberry, van Aventus Group. Die hebben Mintos helemaal verlaten nadat Peerberry in de lucht was.

@Qwerty-273 Die cooling off period lijkt wel heel erg op onze wet koop op afstand. Je kan kosteloos ontbinden in de eerste 14 dagen, en dan is het alsof je de lening nooit in bezit hebt gehad. Ook geen rente.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mjjveldt
TheDeuce schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 08:18:
...
Goed bezig! Ben wel benieuwd hoe je portefeuille er nu uit ziet qua verdeling naar LO's gezien je pending payment percentage en je gemiddelde rente van 13.5%. Zou je die willen delen?
...
Op dit moment is mijn gemiddelde rente 13,51%, die loopt wel langzaam terug, een NAR van 15,04% zonder acties, gemiddelde looptijd van 13 maanden en 8 dagen, totaal pending op het moment van schrijven 5,1% (waarvan 2,4% langer dan 7 dagen).
Status
Current+grace : 83,2%
1-15 dagen: 3,9%
15-30 dagen: 4,5%
31-60 dagen: 8,2%
Niet geinvesteerd: 0,2%

LOExposureGemiddelde rente
Iutekredit23%12,8%
Dozarplati16%17,8%
Creditstar13%15,5%
Wowwo11%10,6%
Credissimo5%9,5%
Creamfinance4%12,9%
Finko3,6%15,6%
Zenka3%16,7%
Placet Group2,5%9,9%
Lime Zaim2,3%17,1%
IDF Eurasia1,9%10,8%
Cashwagon1,7%16,8%
Restjes2,2%9,9%

Waarbij ik mijn exposure op Iutecredit en Wowwo aan het terugbrengen ben en verdeel over de rest, Creditstar op dit moment alleen Finland en Estland zijn, en de restjes en rode geen nieuwe investeringen meer krijgen.
De creditstar leningen van 18% met een looptijd van nog 4,5 jaar helpen wel in mijn gemiddelde rente.

Finished met pending payments korter dan 3 dagen zijn:
  • Kredit Pintar 0,45%
  • Iutecredit 0,76%
  • Sun Finance 0,02%
  • DelfinGroup 1,21%
Langer dan 7 dagen:
  • Varks 1,8%
  • Alexcredit 0,65%
  • Cashwagon Vietnam interest 0,03%
Current met pending payments zijn:
  • Iutecredit 0,16%
  • Expresscredit 0,02%
  • Dziesiatka Finanse 0,003%
En ik ga mij eens verdiepen in de verschillende platforms van de LO's zelf.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Zr40 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:17:
Mijn eerste gedachten bij LO's op Mintos die een eigen platform starten is: waarom?
Ik kan een aantal redenen bedenken:
- volledig in controle zijn van het platform (voorwaarden etc,)
- geen concurrentie van andere partijen op hetzelfde platform
- als je reclame maakt, dan is dat specifiek om investeerders voor je eigen bedrijf aan te trekken. Reclame van Mintos ben je afhankelijk van Mintos. Moncera heeft bijvoorbeeld een gerichte marketing gedaan op Estlandse markt.
- En natuurlijk het aantrekken van kapitaal dat niet op Mintos staat.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:28
Zr40 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 18:17:
Mijn eerste gedachte zonder onderzoek gedaan te hebben is "cut out the middleman". Mintos verdient natuurlijk ook iets en als zo'n platform dat zelf in de zak kan steken is dat natuurlijk mee genomen.

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-09 15:07
Ik snap het ook wel, en ben er wel blij mee gezien ik niet al te positief over Mintos ben :)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

GrooV schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:50:
Ik snap het ook wel, en ben er wel blij mee gezien ik niet al te positief over Mintos ben :)
Over Mintos, of over bepaalde LO's die via Mintos beschikbaar zijn?

Verwacht je dat de negatieve ervaringen niet voor kunnen komen bij die andere platformen?

Als dit gaat over pending payments - vergeet niet dat pending payments veroorzaakt worden door het niet tijdig kunnen uitbetalen door LO's.

[Voor 16% gewijzigd door Zr40 op 10-07-2020 13:12]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 10:28
GrooV schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 12:50:
Denk dat je echt niet beter af bent bij een platform in beheer van de LO zelf. Mintos heeft nog een belang om voor zijn klanten op te komen. Bij een LO platform kiezen ze altijd eerst voor zichzelf.

• TheDeuce
mjjveldt schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:01:
[...]

Op dit moment is mijn gemiddelde rente 13,51%, die loopt wel langzaam terug, een NAR van 15,04% zonder acties, gemiddelde looptijd van 13 maanden en 8 dagen, totaal pending op het moment van schrijven 5,1% (waarvan 2,4% langer dan 7 dagen).
Status
Current+grace : 83,2%
1-15 dagen: 3,9%
15-30 dagen: 4,5%
31-60 dagen: 8,2%
Niet geinvesteerd: 0,2%
Dank, leuk om te zien. Ik heb zelf ook even een soortgelijk overzicht gemaakt. Het overgrote deel van m'n late leningen zijn CreditStar leningen die maar verlengd blijven worden. De gewogen gemiddelde looptijd is iets van 1 dag, maar de looptijd wordt steeds verlengd door CreditStar, het aandeel CreditStar binnen mijn portefeuille neemt ook nauwelijks af, erg frustrerend.

Mijn gemiddelde rente ligt rond de 13% en de gemiddelde looptijd op 4 maanden. Ik beperk mezelf tot leningen met een max. looptijd van 12 maanden en een goede rating. Laatste periode veel in Wowwo geïnvesteerd. CreditStar wil ik zoals gezegd graag afbouwen, Finko krijgt geen nieuw geld van mij. Vrijgekomen geld investeer ik momenteel grotendeels in DelfinGroup, Wowwo en Placet, dus de gemiddelde rente zal nog wel wat dalen.

Pending payments zijn nog steeds relatief hoog, ca. 15% van m'n portefeuille. Zoals je kan zien wordt dat vrijwel volledig veroorzaakt door Finko (Varks) en ID Finance Spain alhoewel die laatste wel snel aan het teruglopen is.

Ben ook wel aan het kijken naar andere platforms, maar houd er niet echt van om zoveel verschillende accounts te hebben. Als ik een 10% rendement weet te behalen gecorrigeerd voor defaults (tot op heden geen, ervan uitgaande dat Varks alles terugbetaald) ben ik tevreden.

• Lan1980
Heb mijn kredit pintar ook maar van de hand gedaan, op 1 lening na. Bijna al die leningen liepen achterstand op en waren maar gedeeltelijk terugbetaald. Misschien komt het nog goed met die LO, maar zekerste voor onzekerste genomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
Capital service is de volgende
You are receiving this email as you have invested in loans issued by Capital Service on Mintos.

Capital Service, a lending company in Poland, has entered a creditor protection framework under the "Covid Shield Legislation 4.0''. You can see the official legislation act here (in Polish only). "Covid Shield Legislation 4.0" is a recently introduced project by the Sejm, the bicameral parliament of Poland.

In accordance with the "Covid Shield Legislation 4.0'', Capital Service has received approval from the Polish authorities to defer the borrowers’ repayment transfers to investors on Mintos while continuing its business operation . Capital Service has now stopped all such transfers.

The company is now obliged to present a repayment plan to investors on Mintos with information on when it plans to resume the borrowers’ repayments transfers. Capital Service must present the plan within four months.

Mintos has discussed with Capital Service for them to share the proposed repayment plan for investors on Mintos sooner - in the next 3 weeks. After seeing the proposed repayment plan and deciding if that is in the best interest of Mintos investors, we will share information on the next steps. As an alternative strategy, Mintos is considering legal action in Latvia against Capital Service, since agreements between Capital Service and Mintos, as well as respective assignment agreements with investors on Mintos, are governed by Latvian law.

More Capital Service updates will follow as soon as we have further information.

Kind regards,
Your Mintos team

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Van Capital Service heb ik wel een beetje. Ongeveer 7,5% van wat ik bij Mintos heb staan.

Dit blijft toch wel het risico van investeren in leningen met dit soort rentes. Dan bedoel ik dus niet specifiek Capital Service als LO of Mintos als platform, maar in het algemeen het investeren in leningen van LO's met een aantrekkelijke rente. Met investeren in bijvoorbeeld Creditstar of op een ander platform loop je dezelfde risico's.

De rente is hoog omdat het een risicovolle asset class is. Dat risico kan je wel enigszins beperken door LO's uit te sluiten die overduidelijk niet stabiel zijn, maar echt risicoloos is onmogelijk. Immers, was het wel risicoloos, dan konden de LO's prima leningen verkopen met een rente in de buurt van de zogeheten risk-free interest rate (kort gezegd: de spaarrente).

Nu is het een beetje te laat voor Capital Service. Maar in het algemeen, als je dit risico niet acceptabel vindt, dan is het investeren in leningen aan LO's eigenlijk niet geschikt voor je. Ook niet aan LO's (of platformen) die het op dit moment nog wel goed doen.

(Waar ik 'Capital Service' schrijf kan je ook andere LO's lezen die problemen in het verleden niet overleefd hebben.)

In ander (beter) nieuws: ID Finance betaalt weer wat uit. Daar staat voor mij nog iets meer van open dan voor Capital Service. :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• duikje
Heb de email ook gekregen, vrees dat we geen cent terug gaan zien van Capital service die hebben Mintos net zolang aan het lijntje gehouden als kon en nu deze stap genomen om in de komende maanden al het geld van de investeerders er door heen te jagen cq weg te sluisen. Heb van hun alleen al € 1200 pending, dit zijn dus al terugbetaalde leningen en een gedeelte hiervan staat al 4 maanden uit.

• Lan1980
wat varks betreft lijkt er wel wat goed nieuws. Sebo wordt verkocht aan Mogo en ze willen dat deels gebruiken om leningen van varks terug te betalen (als ik het goed begrepen heb).

Capital service mogen we vergeten vrees ik.

• duikje
Had nog wat leningen van Sun finance, Finko en express credit die ik kon verkopen op de 2e hands markt, die van Sun en Finko ben ik allemaal kwijt tegen 1,2%. Van express credit was het er maar 1 maar daar lijkt niemand in te trappen.
Twijfel nu of ik alles van Kredit Pintar eruit moet schoppen, het bedrag pending loopt bij hun in eens op de afgelopen 2 weken en ik zie geen betalingen binnen komen.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 17-09 19:59

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

OK, dus nu is Capital Service officieel plat, in plaats van onofficieel. Het enige voordeel is dat ze nu met een plan moeten komen in plaats van stommetje spelen. Ik verwacht er weinig van, maar met hun 9 miljoen euro achterstand (van de 16 miljoen die er uitstaat) is het misschien tijd voor Mintos om wat actiever te spelen, aangezien dit wel veel klanten raakt.

Echter waren ze toch al van plan om af te bouwen, zoals ze netjes hebben laten weten (in overleg met Mintos) aan bepaalde mij onbekende partijen ergens vorig jaar september. Hun Q1-verslag staat wat dat betreft vol met interessantigheden, dus ik reken op nog wat onverwachte acties.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Het stoort mij een beetje dat CS nu plots gebruik maakt van de Poolse "Covid Shield Legislation 4.0". Die regelgeving is daar compleet niet voor bedoeld. Of ten minste niet in de geest van de wet. Ik ken ook helaas andere bedrijven die van deze mogelijkheden gebruikmaken (een internationaal bedrijf met een shared services entiteit in PL - die dus support, order, boekhoudservices levert aan de entiteiten in voornamelijk Europa - die hebben ook aanspraak gemaakt op deze regelgeving en kunnen daardoor slecht 40% loon uitbetalen, het restant tot 80% van een modaal inkomen wordt bijgelapt door de overheid. Dat is niet omdat men verwacht dat de lokale afzetmarkt krimpt of dat het bedrijf op slot moet, nee dat is puur geld besparen - zoals men ook op andere punten al deed. Oh die vermindering van het salaris kan doorlopen tot 12 maanden nadat de "staat van epemidie" is opgeheven.). Deze regelgeving is trouwens op 31 maart ingevoerd, en is sindsdien een aantal keer aangepast. Vandaar dat Mintos/CS aangeeft versie 4.0 .

• feelthepower
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 09:46
Ik snap wel dat Capital Service in zwaar weer zit en daarom moeilijk zit qua liquiditeit, maar de loan agreements lijken mij hier toch relatief duidelijk in.
6. Assignee’s Authorization to the Loan Originator
6.1. Once the Claim has been transferred from the Loan Originator to the Assignee pursuant to Clause 2.5 of the General Terms and Conditions, the Assignee as the principal shall irrevocably authorize the Loan
Originator as the fiduciary agent to manage the Claim in the interest of the Assignee but in its own name.
6.2. The Assignee as the principal shall give the legal power to the Loan Originator as the fiduciary agent to manage the Claim, which the Loan Originator shall exercise in its own name, but in the interests of the
Assignee.
6.3. The Loan Originator shall manage the Claim until repayment of the Claim in full amount.
6.4. The Assignee by confirming the Agreement authorizes the Loan Originator to handle all matters related to the repayment of the Loan Amount and performance of the Loan Agreement. Upon exercising the authority granted by the Assignee in this clause the Loan Originator undertakes to act in the interests of the Assignee with due care.
6.5. The Loan Originator shall take all reasonable actions to ensure that the Assignee’s Claim is not treated as Loan Originator’s property and any pledge rights, prohibitions or other encumbrances in favor of the Loan
Originator, its creditors or administrators would not be attributed to it. The Loan Originator shall perform all
reasonable actions to ensure that the Assignee’s Claim is free of the third party claims against the Loan
Originator, and an arrest is not placed thereupon. The Loan Originator in its record-keeping system shall apply
a segregation principle in respect of the Claim assigned without the Loan Originator’s buyback obligation in
case the Borrower delays with the payments arising from the Loan Agreement by more than 60 (sixty) days,
showing it in Loan Originator’s off-balance sheet and keeping it separately from the Loan Originator’s assets.

6.6. The authority of the Loan Originator included herein is issued with the right of re-authorization and is in
force for the entire duration of the Agreement. The Loan Originator has the right to act, using its employees
and authorized representatives. The Loan Originator shall be entitled to and the Assignee irrevocably
authorizes the Loan Originator to delegate the debt collection arising from the Loan Agreement to any third
party at Loan Originator’s discretion.
6.7. The Assignee is aware of and consents that during the validity period of the Agreement the Loan
Originator is entitled to introduce modifications or enter into additional agreements to the Loan Agreement

• GrooV
Draadje in het Duits op p2p-kredite.com over CS

https://www.p2p-kredite.c...iert-t4834,start,165.html

Google translate:
https://translate.google....-t4834%2Cstart%2C165.html

Ziet er niet goed uit, heb gelukkig zelf maar 5 euro nog open staan in CS.

edit:
CS is hier wel echt zwaar in overtreding, aangezien de investeerders directe claims op de leningen hebben kan CS dit niet zo maar beslissen en dienen deze gewoon betaald te worden. Al helemaal met het geld wat pending staat. Dat is dus wel aan CS betaald maar blijft lekker bij CS plakken.

Ook blijkt dat CS niet volledig aanspraak kan maken op die Poolse Covid regeling maar alleen die bedrijfsonderdelen die ook echt in zwaar weer zitten

[Voor 36% gewijzigd door GrooV op 14-07-2020 10:33]

• feelthepower
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 09:46
Het lijkt me zelfs dat in dit geval de investors/wij beter af zouden zijn met een faillsementsaanvraag. In dat geval wordt de administratie overgedragen en weten we zeker dat inkomende gelden (directe aanspraak IPV tegoed aan de loan originator) ten goede komen aan de openstaande tegoeden.

• Lan1980
voor mijn gemoedsrust, alles wat suspended is en defaulted beschouw ik als verloren. Capital service is wel een pak, varks nog ietsje meer.

Ik zit nu sinds augustus 2019 op Mintos. Daarnaast ook nog lendermarket en Moncera. Als ik al mijn verliezen optel en daar de "winsten" bij tel, ben ik zo goed als breake-even. Sta op -8,25 euro.Tegen eind deze maand zou dat weer op "winst" moeten staan. Alle, als er geen andere LO's omvallen...

Heb bv nog wat zenka leningen, ziet er ook niet zo goed uit.

[Voor 6% gewijzigd door Lan1980 op 14-07-2020 14:20]

• netfast
  • Niet online
Ik heb op mn prive account inmiddels alle inleg op ±100 euro na weer terug op mijn bank rekening... eind van deze maand het restje eraf en dan kan ik spelen met mijn winst.

Op mijn zakelijke rekening heb ik nog wat maanden te gaan om mijn inleg eruit te halen...

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Voor de geïnteresseerden, de Mintos jaarcijfers over 2019 zijn gepubliceerd: https://assets.mintos.com...74A-2B60-CE8A2CAA120F.pdf

• GrooV
Zr40 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 18:37:
Voor de geïnteresseerden, de Mintos jaarcijfers over 2019 zijn gepubliceerd: https://assets.mintos.com...74A-2B60-CE8A2CAA120F.pdf
En wat is je mening er over?

Ik zie geen rooskleurige cijfers voor 2020 als ze in 2019 al 972k euro verlies hebben gedraaid, en dat was hun beste jaar. Nu zit er een boete? of iets dergelijks van 213k euro bij wat dus niet helemaal representatief is maar dan is het nog steeds een verlies van 759k euro

ik ben misschien niet helemaal positief over Mintos maar heb gewoon naar de feiten gekeken
netfast schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:43:
Ik heb op mn prive account inmiddels alle inleg op ±100 euro na weer terug op mijn bank rekening... eind van deze maand het restje eraf en dan kan ik spelen met mijn winst.

Op mijn zakelijke rekening heb ik nog wat maanden te gaan om mijn inleg eruit te halen...
Mag ik vragen waarom je zakelijk op Mintos investeerd? Ben je ZZP'er en investeer je een deel van je buffer?

Volgens mij zit er dan toch geen extra belastingvoordeel aan als je dit zakelijk ipv prive doet?

[Voor 39% gewijzigd door GrooV op 14-07-2020 20:58]

• Br00dje
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 11-08 20:50
Beste mensen, ik wil graag een account gaan beginnen op Mintos. Heeft iemand een referral-code voor me?

Edit: Het is niet meer nodig, ik heb al een code gekregen.

[Voor 27% gewijzigd door Br00dje op 15-07-2020 10:57]

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hmm, ik zie nergens meer staan dat nieuwe accounts met een referral een bonus krijgen. Ik kon zweren dat dat vroeger wel zo was. Is dat veranderd?

• Xalopalyps
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 18:27
Zr40 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:05:
Hmm, ik zie nergens meer staan dat nieuwe accounts met een referral een bonus krijgen. Ik kon zweren dat dat vroeger wel zo was. Is dat veranderd?
Op de refer-a-friend page staat nog uitgelegd hoeveel bonus je krijgt wanneer iemand in de eerste 30 dagen een x bedrag investeert.

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Klopt, maar dat gaat over de bonus die je zelf als referrer krijgt. Diegene die je referral link gebruikt ontvangt tegenwoordig geen bonus meer.

• Xalopalyps
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 18:27
Vreemd, ik zie het inderdaad. Als ik echter de laatste alinea van hun blogpost lees zou het wel zo moeten zijn: https://blog.mintos.com/m...arn-even-more/#more-12192

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GrooV
Xalopalyps schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 23:25:
Vreemd, ik zie het inderdaad. Als ik echter de laatste alinea van hun blogpost lees zou het wel zo moeten zijn: https://blog.mintos.com/m...arn-even-more/#more-12192
Je had even de eerste zin van de blog moeten lezen

01.06.2020.
We’ve updated the Refer a Friend bonus program. Please learn the updated guidelines in the program’s terms and conditions.

• BB-One
  • Laatst online: 11:17
Hebben meer mensen last van dat autoinvest niet werkt?Ik had nl het gevoel dat autoinvest niet (goed) werkte. ik heb dus als test een simpele autoinvest aangemaakt voor 1 LO. Matching loans staat op ruim 1000, maar er wordt niets geinvesteerd. (en dat al gedurende 4 dagen...)

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Hier werkt het. Gisteren heeft het nog een aankoop gedaan en op dit moment staat mijn saldo onder het auto-invest minimum van 1 euro.

• Lucardo1234
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 17-09 16:00
Referals zijn niet toegestaan.

[Voor 90% gewijzigd door Ardana op 15-07-2020 13:04]

• duikje
Gisteravond uit voorzorg toch maar mijn Kredit Pintar leningen de deur uitgedaan, omdat de pending payments al meer als 14 dagen alleen maar opliepen en ik geen betalingen binnen zag komen, geen zin in nog een Capital service.
Vanochtend kwam in 1x bijna het volledige bedrag wat pending stond als nog binnen.
Heb van de week best het eea verkocht maar heb het gevoel dat me portfolio nu weer wat safer en beter verspreid is. Heeft al met al een €12 gekost voor een kleine €1000 en me gemiddelde rente percentage is met een 1/2 punt gezakt.
Heb aan het begin van de corona crisis toen in dubio gestaan om een gedeelte van mijn Capital service leningen te verkopen, toen niet gedaan. Is misschien daardoor een beetje een emotie verkoop maar we zullen het zien.

• netfast
  • Niet online
@GrooV Zakelijk heb ik wat meer te investeren dan prive, dus leek het me een leuke test om dat eens uit te proberen. Daarnaast heb ik mijn zakelijke account via mn prive account gemaakt, wat een leuke ref bonus opleverde op beide accounts.

Bij het zakelijke account moet ik de winst uiteraard deels delen met de belastingdienst, maar ook het evt verlies kan ik weer verrekenen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Zr40 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 09:28:
[...]
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w    11 w    12 w    13 w    14 w 
-----------------+-----------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     IuteCredit  |     0.01%    0.17%    1.0d  |  100.0%                                                                                                                
       GetBucks  |     0.01%    0.00%   88.7d  |                                                                                                  100.0%                
     Dozarplati  |     0.03%    0.54%    2.0d  |  100.0%                                                                                                                
  Kredit Pintar  |     0.04%    0.15%    9.3d  |           83.2%   16.8%                                                                                                
          Finko  |     0.62%    7.25%    2.7d  |   98.4%                                                                                                    1.6%        
     Alexcredit  |     0.71%    0.28%   82.0d  |                                                                                          100.0%                        
        Akulaku  |     1.50%    0.76%   63.4d  |                                                                           97.6%            2.4%                        
Capital Service  |    10.70%    5.39%   63.6d  |                           31.2%                   19.9%            1.6%                    2.0%            2.3%   43.1%
     ID Finance  |    86.38%   85.45%   32.4d  |    3.0%    0.8%    5.8%   17.2%   37.6%   15.5%   18.7%    1.3%                                                        
En zo staat het er voor mij vandaag voor:
Loan originator  |  EUR-days     EUR    Delay  |    0 w     1 w     2 w     3 w     4 w     5 w     6 w     7 w     8 w     9 w    10 w    11 w    12 w    13 w    14 w    15 w    16 w    17 w 
-----------------+-----------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
       GetBucks  |     0.01%    0.00%  109.7d  |                                                                                                                          100.0%                
          Finko  |     0.30%    1.31%   12.9d  |           87.3%           12.7%                                                                                                                
     Alexcredit  |     0.97%    0.53%  103.0d  |                                                                                                                  100.0%                        
        Akulaku  |     2.17%    1.45%   84.4d  |                                                                                                   97.6%            2.4%                        
Capital Service  |    16.83%   17.29%   54.8d  |    8.6%    3.4%   28.7%                           18.5%                   11.8%            1.0%                    1.2%            1.3%   25.5%
     ID Finance  |    79.73%   79.42%   56.5d  |            2.3%                                   18.5%   27.2%   19.3%   30.2%    2.6%                                                        
-----------------+-----------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
          Total  |   100.00%  100.00%   56.3d  |    1.5%    3.5%    5.0%    0.2%                   17.9%   21.6%   15.3%   26.0%    2.1%    0.2%    1.4%            0.8%    0.0%    0.2%    4.4%

In 3 weken tijd is de hoeveelheid pending payments voor ID Finance bijna gehalveerd. Of wat nauwkeuriger gezegd, alles van ID Finance Spain is volledig uitbetaald. Het resterende deel is van ID Finance Mexico.

In deze statistieken lijkt het alsof Capital Service wat heeft uitbetaald, maar dat is niet het geval. De gemiddelde delay is gedaald omdat in de afgelopen paar weken een hoop nieuwe pending payments erbij zijn gekomen.

[Voor 5% gewijzigd door Zr40 op 19-07-2020 11:22. Reden: Totaal toegevoegd]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Binnenkort wordt Invest & Access opgesplitst in drie smaken: Diversified, Conservative, en High-yield.

Diversified houdt in:
  • Fully diversifies your investment across current loans from all lending companies with a Mintos Rating of A+ to C-
  • The algorithm prioritizes diversification
  • Loans with and without buyback guarantee included – 99% of the loans on Mintos have a buyback guarantee
  • Maximum exposure of 15% in each lending company
Merk op dat nu ook leningen zonder buyback guarantee in aanmerking komen.

Conservative houdt in:
  • Invests in current loans from lending companies with a Mintos Rating of A+ to B-
  • The portfolio of the companies is at least 80% current, and it has less than 10% pending payments
  • The algorithm prioritizes risk reduction
  • Loans with buyback guarantee
High-yield houdt in:
  • Invests in loans with the top 60% interest rates and a Mintos Rating of A+ to C-
  • The algorithm prioritizes returns
  • Loans with buyback guarantee
https://www.mintos.com/bl...ore-choice-for-investors/

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Mintos heeft weer wat gedaan met de nog resterende Eurocent leningen. De laatste in mijn portfolio is gisteren van current naar finished verschoven. Wel staat er nog een stukje als pending payments op het moment. Ben benieuwd wat hier achter zit, is deze lening daadwerkelijk afgelost door de lener, of is het een puur Mintos ding, of heeft de curator wat gedaan om openstaande schulden (van Eurocent richting Mintos) te vereffenen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

@Qwerty-273 https://www.mintos.com/bl...ts-are-funds-in-recovery/
As an example of the second type, in the upcoming days, some investors will see an increase in pending payments due to a change of status for Rapido Finance and Eurocent loans. These two lending companies’ loans were previously in late loans status (more than 60 days delayed) and will now be moved to pending payments as funds in recovery.
Het nieuwe pending payments dashboard is nu live, daar zou dit straks ook als 'funds in recovery' zichtbaar moeten zijn.

[Voor 15% gewijzigd door Zr40 op 22-07-2020 11:41]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

@Zr40 ah, die update had ik helemaal gemist. Bedankt! Het is dus een pure Mintos verandering waar men de Eurocent (in mijn geval) leningen laat zien.

• bregweb
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 10:35

Niet alleen Eurocent maar ook Aforti

Hattrick: Thorgal Eagles

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Dinero (Finko) lijkt deze buybacks vergeten te zijn... 23953356-10 en 24976258-06

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lan1980
Nu het virus weer terug meer greep krijgt op het dagelijks leven, twijfel ik sterk om mijn portfolio in te krimpen. Dat er kleine LO's omvallen, lijkt me logisch. Maar Capital service (hadden die oorspronkelijk geen "deftige rating"?) en Varks tonen aan dat LO's met betere rating ook wel problemen kunnen hebben.
Dus ergens vermoed ik dat Mogo, creditstar, Placet group etc ook niet zo veilig zijn als ik wel dacht.
Daarenboven tonen LO's als Aforti aan dat het ook niet zo betrouwbaar is. Ze betalen niets aan Mintos, maar doen ondertussen rustig verder. Geeft wat minder vertrouwen in andere LO's (ook al hebben ze er niets mee te maken).

Ik hink op twee gedachten. Ik ben zeker geen doemdenker en denk dus niet dat p2p gedoemd is om te mislukken. Maar de keuzes maken welke LO's je moet nemen, lijkt me meer gokwerk geworden. Ik wou eens horenw at jullie ervan denken nu het coronaspook weer meer en meer opduikt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Lan1980 schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 20:03:
Ik hink op twee gedachten. Ik ben zeker geen doemdenker en denk dus niet dat p2p gedoemd is om te mislukken. Maar de keuzes maken welke LO's je moet nemen, lijkt me meer gokwerk geworden. Ik wou eens horenw at jullie ervan denken nu het coronaspook weer meer en meer opduikt.
Een manier om ermee om te gaan is dan aannemen dat ze allemaal een gelijke kans hebben op omvallen. En dan zou je je auto-invest zo in kunnen richten dat je alle LO's toelaat en ze allemaal een gelijk maximum aandeel in je portfolio geven (evt door de moeite te nemen per LO een auto-invest strategie op te nemen).
Dan spreid je het risico over al die LO's, zonder nog een bias voor de rating daarin op te nemen. Een voordeeltje is dat je daardoor ook de boel over meer LO's spreidt dan wanneer je steeds strenger wordt met de ratings.

Of je stapt over naar Invest&Access zodat je er helemaal niet meer over na hoeft te denken :P

[Voor 12% gewijzigd door ACM op 26-07-2020 11:09]

Saai uitzicht in je tuin? Hang er een foto voor!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

⚀ ⚁ ⚂ ⚃ ⚄ ⚅

ACM schreef op zondag 26 juli 2020 @ 11:07:
[...]

Een manier om ermee om te gaan is dan aannemen dat ze allemaal een gelijke kans hebben op omvallen. En dan zou je je auto-invest zo in kunnen richten dat je alle LO's toelaat en ze allemaal een gelijk maximum aandeel in je portfolio geven (evt door de moeite te nemen per LO een auto-invest strategie op te nemen).
Dan spreid je het risico over al die LO's, zonder nog een bias voor de rating daarin op te nemen. Een voordeeltje is dat je daardoor ook de boel over meer LO's spreidt dan wanneer je steeds strenger wordt met de ratings.

Of je stapt over naar Invest&Access zodat je er helemaal niet meer over na hoeft te denken :P
Dit dus. Ik snap de heisa niet, op andere fora wordt ik zelfs aangevallen als ik aangeef dat ik voor zover alleen nog maar voordelen heb gehad van de crisis: de SM koopjes hebben mij meer opgeleverd dan de kosten die ik heb van een paar omgevallen LO's. Op één of andere manier vergeten een hoop mensen om te spreiden en verwachten dan alsnog allerlei garanties op hun geld :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hans van Dijk1
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18-05 19:53
Het gaat niet alleen om omgevallen LO's. Net zoals Mintos de pending payments heeft ingevoerd hebben veel andere platforms soortgelijke maatregelen genomen, vaak wordt de term 'funds in transit' of 'waiting for an entry' gebruikt. Maar het resultaat is hetzelfde: je kan niet bij je geld en moet maar afwachten of het ooit nog terugkomt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nst6ldr

nst6ldr

⚀ ⚁ ⚂ ⚃ ⚄ ⚅

Hans van Dijk1 schreef op zondag 26 juli 2020 @ 14:04:
Het gaat niet alleen om omgevallen LO's. Net zoals Mintos de pending payments heeft ingevoerd hebben veel andere platforms soortgelijke maatregelen genomen, vaak wordt de term 'funds in transit' of 'waiting for an entry' gebruikt. Maar het resultaat is hetzelfde: je kan niet bij je geld en moet maar afwachten of het ooit nog terugkomt.
Er is gewoon een 'default' label voor wanneer dat aan de orde is. Natuurlijk kan je niet direct bij je geld: dat heb je uitgeleend. 8)7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

heeft native IPv6

Ondertussen is het gelukt om een stukje van een Creditstar lening te verkopen met een 12% premium... Wie koopt zoiets? 8)7

• Hans van Dijk1
  • Registratie: april 2019
  • Laatst online: 18-05 19:53
nst6ldr schreef op zondag 26 juli 2020 @ 15:35:
[...]

Er is gewoon een 'default' label voor wanneer dat aan de orde is. Natuurlijk kan je niet direct bij je geld: dat heb je uitgeleend. 8)7
Maar dit gebeurt na afloop van de overeengekomen uitleenperiode. Bij Viventor zijn erbij die al meer dan 100 dagen "in transit" zijn.

• mjjveldt
Zr40 schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 21:48:
Dinero (Finko) lijkt deze buybacks vergeten te zijn... 23953356-10 en 24976258-06
Het loopt niet helemaal lekker ook bij Dinero inderdaad, oftewel een rommeltje ook.

Ik heb er twee bij mijn finished investments staan, die nog pending zijn.
- 27554473-03
- 30468832-02
Voor zover ik kan zien zijn die beide op het laatste moment nog extended, met de maximale termijn. Maar dan horen ze niet bij finished te staan. Daarover heb ik maar even een ticket ingeschoten om te vragen hoe en wat.

Bij beide leningen die jij hebt gepost hebt wordt in ieder geval niet de extension weergegeven (dat zou dan 27 juni worden en dan nu dus 30 dagen late)
Pagina: 1 ... 23 ... 29 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee